Mä oo huomannu mun yhessä tuttavassa (Narsisti) että se aina puolustelee kaikkia semmosia asioita joita mä inhoon kuten tyyppejä joita en voi sietää.
Onko muilla sama homma narsistin kanssa?
Narsisti puolustaa kaikkea mistä et pidä?
38
1416
Vastaukset
- eyiohsghd
Johtuu varmaan siitä et narsisti on sulle kade
niin se kääntää kaiken sua vastaan ?- Herätys
Jep, eli jos joku ei ole sinulle kokoajan mieliksi, hänessä on jotain vikaa. :P
Sinulle pitäisi puhua vain siitä miten kaikesta on samaa mieltä?
Kuulostat narsulta itse. Maailma ei pyöri ympärilläsi, herää!
- ajatus.
Enpä ole koskaan tuntenut yhtäkään narsistia, joten en osaa sanoa... Veikkaan näitä nimettömiä keskustelupalstoja lukeneena, että ilkeys motiivina kirjoitella palstoille on eri asia kuin narsismi, mutta tällaisella nimettömällä palstalla jos kerran oikein yleisesti sallitaan yleistykset, niin koskei keskuudessa varmaan yhtäkään narsismiasiantuntijaa ole kirjoittelemassa, on aika mahdotonta ottaa mihinkään oikeasti kantaa. Toki kantaa voi voi tehdä, mutta miten järkevää sellainen on, on eri asia.
Mulla ei ole yhtäkään tyyppiä, jota en voisi "sietää" tietämissäni ts. tuntemissani. Mutta en nyt ymmärrä, mitä tolla identiteetittömällä nimettömällä avauksella tossakin haetaan. Kirjoittaja osannee selventää, jos muka oikeasti on kiinnostunut keskustelemaan kanssani ajatuksistaan, kun tekstissä ei pointtia ole.- juhani lehtinen
"Mutta en nyt ymmärrä, mitä tolla identiteetittömällä nimettömällä avauksella tossakin haetaan."
Hienoa että osallistut keskusteluun vaikket ymmärrä.
Kovin kritisoit avauksen tekijää, mikset sinä sitten rohkeasti kirjoittanut oikealla nimelläsi?
- narsismitutkija
Kyllä tuo aloittajan kuvaama tilanne on narsisteille aivan tyypillinen ominaisuus.
- noh,
ketäs ne sitten on, jotka mielistelee sua ja haukkuvat mukanasi niitä tyyppejä, joita et voi sietää? Sun ystäviä?
- herätys
heh, nimenomaan. näin me halutaan jokainen uskoa! ja näin se päällisin puolin on, mutta harva sitä tajuaa elinaikanaan että ihmiset valehtelevat sosiaalisissa tilanteissa enemmän kuin... paljon. Muutamme mielipidettämme porukassa, koska haluamme vastapalvelukseksi hyväksyntää. Tylsää mutta totta ja me kaikki ollaan narsuja!
- Juurikin näin!
Ihan saman kokenut. Toinen oli lastenkasvatus, kun kielsin ja neuvoin...änkytti joka kerta päinvastaista tai vähätteli asiaa. Aina ja kaikessa oli vastarannankiiski, jos olisin sanonut, että "kakka on ruskeaa", niin hänen mielestään se olisi ollut vihreää :)
- Mieluummin toisinpäi
Voi jessus, jos sinulle vastaan sanoo on narsisti! Ei TODELLAKAAN NÄIN! Olet sairas. Juuri narsu etsii vikaa siitä joka ei OLE JATKUVASTI MIELIKSI! ELI SINÄ!
- Aina vastarannalla
Sama kokemus mullakin. Aina eri mieltä kaikesta. Jos mä tykkään jostain asiasta, toinen ei tykkää ainakaan. Oli sitten kysymys ihmisistä, tekemisistä tai vaikkapa sapuskasta. Toisena päivänä muusin kanssa tarvii kastikkeen, jos en sitä tee. Seuraavalla kerralla kun tekee muusin kanssa kastikkeen, sitä ei tietty muusin kanssa tarvitakkaan.
- Hesa-Esa
Aloitus on hyvä ja siihen on tullut hyviäkin vastauksia; ehkä se ikävä ihminen on kateellinen.
- lisa-mari
just noin toisena päivänä puut saunanuuniin toisipäin ja seuraavalla kerralla toisipäin ihan miten narsku tahtoo kiusata tuo muussijuttu kans tosi on.
- siis..
ihan oikeasti viitsitte kuunnella moista kiukuttelua? Ja vielä yritätte sitten olla mieliksi, vaikka hyvin tiedätte, että mikään ei kelpaa?
Tämä oli retorinen kysymys kaikille teille, jotka tässä olette valittaneet, kun ei mikään ole oikein narsistille.
- Niin..
Narsisteista puhutaan nykyään paljon, ja vaarana on, että ihmisiä leimataan turhankin helposti narsuiksi. Mielestäni se, että ihminen on itsekäs, kunnianhimoinen, kateellinen tai vain aina eri mieltä asioista ei tee hänestä vielä narsistia. Se, että avio/avopuolisot riitelevät tapetin väristä, lasten kasvatuksesta tai erotilanteessa omaisuudesta on myöskin aikas normaalia.
Olen seurannut kymmeniä vuosia yhtä tuttavaani ja epäilen, että hänellä on narsistinen persoonallisuushäiriö. Oman kokemukseni mukaan tällaisen henkilön ihmissuhteet ovat aina hyväksikäyttö/alistamissuhteita riippumatta siitä, onko kyseessä vuosikymmenten sukulaissuhde tai hetken tuttavuus. Kuvioon kuuluu, että tämä henkilö on aluksi hyvin miellyttävä ja hurmaavakin, mutta suhde muuttuu aika nopeasti hyväksikäytöksi. Ja tällä henkilöllä on addikti tähän hyväksikäyttöön. Rakkaudesta tai normaalista ihmissuhteesta ei ole kyse, koska kohde/uhri saattaa vaihtua hyvin nopeasti, jopa aivan päivän aikana. Aikaisempi kohde/uhri jätetään hetkessä, jos tilalle löytyy parempi kohde/uhri. Erona lyhytaikaisia seksisuhteita harrastavalle henkilölle, tällaisen ihmisen ihmissuhde(hyväksikäyttösuhde) on aina sama, riippumatta kohteen/uhrin sukupuolesta tai suhteen kestosta. Valheet ja totuuden muuntelu kuuluvat aina myöskin kuvioon.
En ole mikään ns. asiantuntija, mutta tällainen näkemys minulla on tullut vuosien varrella. - Niin..
Ja sen verran vielä lisään tohon, että tällainen henkilö tuntee elämänsä onnettomaksi, tyhjäksi ja mitättömäksi, ellei hänellä ole yhtään hyväksikäytettävää. Siksi tällaisella henkilöllä on aina vähintään yksi hyväksikäyttösuhde päällä. Ja hän pyrkii saamaan mahdollisimman suuren otteen ja ylivallan kohteestaan/uhristaan, saaden näin mahdollisimman paljon voimaa ja energiaa (myös rahaa) tästä hyväksikäyttösuhteesta. Itse hän laittaa mahdollisimman vähän energiaa ja panosta suhteeseen sen jälkeen, kun suhteen alkutyö on tehty (alussa hyvin voimakkaasti mukana ja sitoutumassa).
Ja lopuksi; tällaista henkilöä on täysin mahdoton järjellä ymmärtää. Sen verran uskomattomia tällaisen henkilön kuviot saattavat olla. - Harry1981
Jännältä kuullostaa. Tämmöistä käytöstä olen huomannut olevan muutamalla tuttavallani, mutta voisiko joku viisaampi tarkentaa tuota "tauti"kuvausta. Onko kyse tosiaan narsismista? Käsittääkseni ei ihan täysin kolahda kyseiseen lokeroon...
- höh,
tietenkään yhden ominaisuuden perusteella ei kukaan ole narsisti.
- Niin..
Luulisin, että se suurin ero tavallisen ihmisen ja narsistin välillä on juuri suhde muihin ihmisiin. Tavallinen ihminen ymmärtää, että toisella ihmisella on oma elämä ja omia harrastuksia, jotka eivät liity häneen mitenkään. Narsisti taas ei tätä ymmärrä. Narsistille toinen ihminen on hänen käytössään 24/7, eli silloin kun narsulla on tälle jotain käyttöä. Narsun vähäisinkin asia ohittaa aina toisen ihmisen omat asiat, tai niin ainakin narsu ilmeisesti ajattelee ja haluaa.
Jeps, vaikeita asioita. Voin vain kuvitella narsun kohteeksi joutuneen ihmisen hämmenksen, syyllisyydentunteen ja häpeän. Mitä pitempään suhde on jatkunut, sen pahempia ne varmasti ovat.- LK
Itse tahtoisin jakaa tämmöisenkin mahdollisen asian:
Minä ymmärrän tottakai että ihmisillä on jokaisella oma elämä. Mutta vaikka se on tietenkin itsestäänselvyys niin ei se ole minun ongelmani huolehtia heidän omasta elämästään. Jos minä tahdon jotain niin kai minä voin sitä pyytää, jos se toinen ei esim. tämän oman elämänsä takia jouda tai tahdo niin sehän on hänen asiansa arvioida se tahtooko pyyntöön suostua, ei minun.
Niin vaikeaksi menee elämä kun koittaa muitten ihmisten puolesta miettiä mitä ne tahtoo tai ei tahdo. - Niin..
LK kirjoitti:
Itse tahtoisin jakaa tämmöisenkin mahdollisen asian:
Minä ymmärrän tottakai että ihmisillä on jokaisella oma elämä. Mutta vaikka se on tietenkin itsestäänselvyys niin ei se ole minun ongelmani huolehtia heidän omasta elämästään. Jos minä tahdon jotain niin kai minä voin sitä pyytää, jos se toinen ei esim. tämän oman elämänsä takia jouda tai tahdo niin sehän on hänen asiansa arvioida se tahtooko pyyntöön suostua, ei minun.
Niin vaikeaksi menee elämä kun koittaa muitten ihmisten puolesta miettiä mitä ne tahtoo tai ei tahdo.Tarkoitin edellisellä, että narsisti haluaa mahdollisimman suuren vaikutusvallan uhriinsa. Jopa niin, että uhrilla ei ole muuta elämää kuin narsistin palveleminen ja hänen oikkujensa mukaan toimiminen. Täten uhri on narsistin käytössä 24/7. Ja jos narsisti haluaa uhrinsa tekevän jotain, sen on tapahduttava välittömästi, ei seuraavana päivänä tai viikon päästä.
Tavalliset ihmiset ovat taas yleensä joustavia. He pystyvät sopimaan asioita viikon tai kuukauden päähän, tai ymmärtävät senkin, että toiselle ihmiselle ei sovi jokin aikataulu. Näin siis siviilielämässä; työelämässähän on omat aikataulunsa, joiden mukaan on yleensä toimittava. - LK
Niin.. kirjoitti:
Tarkoitin edellisellä, että narsisti haluaa mahdollisimman suuren vaikutusvallan uhriinsa. Jopa niin, että uhrilla ei ole muuta elämää kuin narsistin palveleminen ja hänen oikkujensa mukaan toimiminen. Täten uhri on narsistin käytössä 24/7. Ja jos narsisti haluaa uhrinsa tekevän jotain, sen on tapahduttava välittömästi, ei seuraavana päivänä tai viikon päästä.
Tavalliset ihmiset ovat taas yleensä joustavia. He pystyvät sopimaan asioita viikon tai kuukauden päähän, tai ymmärtävät senkin, että toiselle ihmiselle ei sovi jokin aikataulu. Näin siis siviilielämässä; työelämässähän on omat aikataulunsa, joiden mukaan on yleensä toimittava.Ei se ole tyhmä joka pyytää, se on tyhmä joka suostuu.
- -AINA-
Lähinnä narsisti on AINA erimieltä kaikesta.
Ja kaikki asiat, jotka on tehty. Niissä on AINA jotain huomautettavaa.
Lapsenlapset opiskelevat AINA väärää alaa.
Ruuanlaitossa ollaan AINA neuvomassa. Vaikka itse ei osata edes vettä keittää.
Lämmityspuut on AINA vääränlaisia. Joko liian hyviä, tai liian huonoja. Mutta itse ei tilata niitä SOPIVIA koskaan.
Eli, teitpä niin, tai näin. Se on AINA väärin tehty, tai sanottu.
Ystävissäsi on AINA jotain vikaa. Lihavia, laihoja, tai heillä on väärän merkkinen auto.- rtyrrtyr
Jospa vihjaat jossain, vaikka johonkin paikkaan, jossa on ikäviä ihmisiä, ja sanot että et pidä niistä, niin narsisti hyökää ja haukkuu sua, ja väittää, että sinussa on vikaa, eikä niissä ikävissä tyypeissä.
- LK
Jossain kohtaa kulkee varmasti se raja missä psykologisista säännönmukaisuuksista puhuminen muuttuu ajatustenluvuksi/ennustamikseksi.
- Totta!
Siinä kohdassa kun ensimmäinen kommentti mihin tahansa ketjuun tulee!
- Oi turhaa
Narsisti ei yksin omaan puolusta kaikkea mistä sinä et pidä, hän myös vihaa tai järjestelmällisesti tuhoaa ja suohon sotkee kaikken mistä sinä pidät (asiat, ihmiset, tekemiset, menemiset jne...).
- LK
Tulee semmoinen ajatus että tuon mukaan sinä olisit narsistin maailman keskipiste? Kaikki mitä tehdään tehdään sinua varten.
Käsittääkseni sen ei pitäisi mennä niin.
- Alas ja ylemmäs
Narsistin ”mielipide” suhteessa sinun mielipiteeseen riippuu siitä millainen merkitys sinulla on hänelle. Narsistilla ei oikeastaan ole mielipidettä monestakaan asiasta, narsisti vain yrittää imeä ympäriltään ”oikeita mielipiteitä” ollakseen itse oikeanlainen.
Kun narsisti on tekemisissä ihmisen kanssa jonka mieltää (ei myönnä) älykkääksi, sivistyneeksi, lahjakkaaksi, menestyneeksi tms. hän imee mielipiteitä, ajatuksia, kiinnostuksen kohteita ja saattaa jopa kopioida aika tarkkaankin pukeutumista, kampauksia jne. Hän ehkä tekee tuon tietämättään, eikä varmasti myönnä sitä.
Joku voi sanoa että kaikki tekevät noin, ja niin tekevätkin, mutta harvemmin samassa mittakaavassa. Ja vielä vähemmän jo kypsällä iällä. Narsistissa on hyvin ristiriitaista se että hän on näennäisesti johtaja ja suunnannäyttäjä mutta tosiasiassa on valmis vaihtamaan heti suuntaa kun sopiva tuuli vähänkin puhaltaa. Narsisti lopulta ohjautuu ulkopuolelta hyvin voimakkaasti, on epävarma itsestään ja siksi seuraa tarkasti ympäristön reaktioita ja yrittää muuntautua sen mukaisesti.
Narsisti halveksuu ja väheksyy mielessään kaikkia pönkittääkseen heikkoa minuuttaan (ylentää itseään alentamalla muita), kaikille sitä ei voi vain niin avoimesti osoittaa koska narsisti tarvitsee ihmisten reaktioita kertomaan että hän on edes olemassa. Eikä vain olemassa vaan myös se suurin, kaunein ja mahtavin, siihen ei ihan vähäinen huomio riitäkään. Halveksuvat ajatukset pitää siis pitää omana tietonaan jotta ihmiset eivät katoaisi heti kättelyssä.
Narsisti kokeilee ennen pitkää kaikkien kanssa kuinka paljon v-mäisyyttä nämä sietävät. Narsistin maailmassa raja on ylitetty vasta kun hänet ollaan hylkäämässä, sillä ei ole merkitystä miten paha olo kiusatulla on jos tämä vain pysyy narsistin käytettävissä, reagoi tavalla tai toisella. Hylkäämisiä toki tapahtuu mutta sen varalta on aina verkot vesillä, uutta matoa ongessa jne. Ja sitten on mm. perhe joka on käytettävissä paremman puutteessa.
Kiusaamisen eli alentamisen keinot ovat moninaiset, esim. jatkuva mitätöinti mitätöimällä mielipiteet. Narsisti ei siis oikeasti välitä siitä mitä mieltä olet, voi jopa omia mielipiteitäsi jos katsoo niiden sopivan rooliinsa. Koko homman idea on alentaa sinua ylentääkseen itseään kun kerran annat se tapahtua eli reagoit, tavalla tai toisella, etkä hylkää.- 6+13=19
Olipas alas ja ylös...
aikas tyhjentävä kuvaus aiheeseen...
että kiitosta vaan... - J
Joo tosi hyvä kuvaus. Itse olen päätymässä siihen että puolisoni toden totta on jollain tasolla sairas, ainakin minua kohtaan ja myös meidän lapsia kohtaan. Huutaa koko ajan ohjailee ja ihan mitättömistä asioista. Kaikki on sellaista helvetin suorittamista, ei sillä silti ole tavarat ja asiat järjestyksessä. Voisihan tässä vähän vuodattaakin itse asiassa:
-Pettämistä -usein- ja sillein että vihjaisee siitä minulle
-Huutamista
-Mitätöimistä
-Ulos heittämistä keskellä yötä talvipakkaseen
-Asioiden ei käsittelyä silloin kun jokin asia koskee häntä
-Mielipiteiden mitätöintiä
-Kaikesta valittamista
-Säännöt vaihtuu hänen ehdoilla, eli minulle eri säännöt kuin hänellä
-Loukkaava seksuaalinen käytös
-Tarve loukata siten että se on todella vaikea ymmärtää puheista, vihjailevia sekä ristiriitaista viestintää.
-Eleet loukkaavia
-Syyttää minua painajaisistaan
-Syyttää minua kaikesta
-Syyttää minua niistä asioista mitä itse tekee väärin
-Vääristelee tapahtumien kulkua
-Puhuu päälle eikä ota kuuleviin korviin asioita
-Kauhistuu jos ehdoitan että nauhoitetaan meidän keskustelu niin hän kuulee itsensä
-Epävakaat tunnetilat
-Aidosti voi nähdä hymyn kun itsellä menee asiat pieleen, hänen, itseni tai jonkun muun aiheuttamana. Ei väliä.
-Valitti normaali aamuna kun huvikseni laskin kahden tunnin aikana yli 50 kertaa, eli muutaman minuutin välein
-Jos yrittää erota niin ei ole hyvä, sitten on petturi
-Etsii koko ajan uutta uhria, ja pitää minua siinä odottamassa
Ai niin joo tämä tyyppi on Nainen. Ainoa syy miksi katselen asiaa on että minusta on tullut niin vahva että lähinnä huvittaa, toinen syy on että olen hullumpi kuin hän mutta kivalla tavalla. Narsistit on ihan pellejä ja niiden tiputtaminen on helppoa. Ei mene mukaan ei reagoi ja on itsenäinen, ja ymmärtää että se valehtelee aina todelliset tunteet yms. Ja osaa tehdä oikein asiat niin se aidosti rakastuu sinuun ja sen jälkeen sille voikin haistattaa pitkät, jos huvittaa. Oppiipahan jotain ellei muuta.
SJ:lle terveisiä jos ikinä satut lukemaan tämän. A:lle ja V:lle elle voimia. - LK
J kirjoitti:
Joo tosi hyvä kuvaus. Itse olen päätymässä siihen että puolisoni toden totta on jollain tasolla sairas, ainakin minua kohtaan ja myös meidän lapsia kohtaan. Huutaa koko ajan ohjailee ja ihan mitättömistä asioista. Kaikki on sellaista helvetin suorittamista, ei sillä silti ole tavarat ja asiat järjestyksessä. Voisihan tässä vähän vuodattaakin itse asiassa:
-Huutamista
-Mitätöimistä
-Kaikesta valittamista
-Tarve loukata siten että se on todella vaikea ymmärtää puheista, vihjailevia sekä ristiriitaista viestintää.
-Eleet loukkaavia
-Syyttää minua kaikesta
-Kauhistuu jos ehdoitan että nauhoitetaan meidän keskustelu niin hän kuulee itsensä
-Epävakaat tunnetilat
-Aidosti voi nähdä hymyn kun itsellä menee asiat pieleen, hänen, itseni tai jonkun muun aiheuttamana. Ei väliä.
-Valitti normaali aamuna kun huvikseni laskin kahden tunnin aikana yli 50 kertaa, eli muutaman minuutin välein
Ai niin joo tämä tyyppi on Nainen. Ainoa syy miksi katselen asiaa on että minusta on tullut niin vahva että lähinnä huvittaa, toinen syy on että olen hullumpi kuin hän mutta kivalla tavalla. Narsistit on ihan pellejä ja niiden tiputtaminen on helppoa. Ei mene mukaan ei reagoi ja on itsenäinen, ja ymmärtää että se valehtelee aina todelliset tunteet yms. Ja osaa tehdä oikein asiat niin se aidosti rakastuu sinuun ja sen jälkeen sille voikin haistattaa pitkät, jos huvittaa. Oppiipahan jotain ellei muuta.
SJ:lle terveisiä jos ikinä satut lukemaan tämän. A:lle ja V:lle elle voimia.Kuulostaa ihan hyvältä parisuhteelta.
- Järkeä päähän
J kirjoitti:
-Huutamista
-Mitätöimistä
-Kaikesta valittamista
-Eleet loukkaavia
-Syyttää minua kaikesta
-Epävakaat tunnetilat
SJ:lle terveisiä jos ikinä satut lukemaan tämän. A:lle ja V:lle elle voimia.Jos tuollainen on vikalista tässä yksilössä niin ei sillä enää ole väliä mikä on titteli (narsisti vai muu). Lähde menemään ja äkkiä. Mutta muista että voi olla että olette sairaita (toisillenne). Voi toki olla puolisosi oikeastikin sairas, mutta sinä et sitä ikinä voi varmasti sanoa. Lähde, eihän tuo järkevä suhde ole!
- Terveisiä Jiiille
J kirjoitti:
-Huutamista
-Mitätöimistä
-Kaikesta valittamista
-Eleet loukkaavia
-Syyttää minua kaikesta
-Epävakaat tunnetilat
SJ:lle terveisiä jos ikinä satut lukemaan tämän. A:lle ja V:lle elle voimia.aidosti rakastuu???? Kuka???
Narsismista ei tiedä mitään, jos väittää narsistin johonkin rakastuvan aidosti! Narsisti ei rakasta aidosti, eikä oikeastaan edes epäaidosti sillä narsisti ei rakasta ketään...tuskin edes itseään rakauden todellisessa mielessä.
Narsisti ei opi mitään pilalle menneistä suhteistaan... Öh, anteeksi, nyt meni väärin. Narsisti oppii olemaan taitavampi seuraavan uhrinsa kanssa; eli entistä veemäisempi. - LK
Terveisiä Jiiille kirjoitti:
aidosti rakastuu???? Kuka???
Narsismista ei tiedä mitään, jos väittää narsistin johonkin rakastuvan aidosti! Narsisti ei rakasta aidosti, eikä oikeastaan edes epäaidosti sillä narsisti ei rakasta ketään...tuskin edes itseään rakauden todellisessa mielessä.
Narsisti ei opi mitään pilalle menneistä suhteistaan... Öh, anteeksi, nyt meni väärin. Narsisti oppii olemaan taitavampi seuraavan uhrinsa kanssa; eli entistä veemäisempi.Määrittele aito rakkaus
- lisa-mari
näin on olen ties monennetta kertaa jättäny narskun ja se ei todellakaan ole helppoa vuosia sitten ihmettelin hänen outoa käytöstä kun mikään ei kelvannut raivostui mitättömistä asioista alkoi nimittely töniminen nyrkki heilumaan tämä kaikki tapahtui mökillä keskellä ei mitään olin täysin hänen armoillaan tulihan niitä anteeksipyyntöjä rikottujen kännyköiden tilalle uusia hölmö kun olin uskoin että kaikki muuttuu paremmaksi ei muuttunut vaan pahemmaksi yritin lähteä suhteesta paras päiväsoittojen määrä 70kertaa vaihdoin numeron rupesi tulemaan rakkauskirjeitä menin sen manipuloijan lankaan nyt kun tiedän mikä hän on miten hänenkäytös on muuttanut minua rakkaus muuttui peloksi saan varmaan pelätä lopun ikääni kukaan ei uskonut alkuun kun yritin kertoa näistä kokemuksista sehän on niin hurmaava mies oli kommentit pystyy silmänräpäysessä muuttamaan puhetyylin en meinnanu silmiäni uskoa hän jos kuka täyttää kaikki klssiset narsistin piirteet nyt ois käräjät pahoinpitelystä en muuten mene en kertakaikkiaan pysty näen painajaisia hänestä ja hänen likaisesta naurustaan tietääkö kukaan mistä saisin vaikka keskusteapua
- Niin..
Narsistisen persoonahäiriöisen suhdekaava menee kai suurin piirtein näin:
Alussa narsisti on ylitsevuotavan kohtelias, tunteikas, mukava ja seurallinen. Tätähän me suomalaiset emme yleensä ole, ja siksi narsisti tuntuukin hyvin poikkeukselliselta. Tässä vaiheessa uhri ajattelee, että tämän täytyy olla sitä todellista rakkautta, ja hän hurmaantuu narsistista täysin. Mutta narsistin käytös muuttuu hyvin pian ja oudosti aivan toisenlaiseksi uhriansa kohtaan. Tämä voi tapahtua jopa muutamassa kuukaudessa.
Tässä vaiheessa moni uhri lähteekin suhteesta, ja toteaa tyyliin: "se olikin liian hyvää ollakseen totta". Mutta jos narsisti ei ole vielä tässä vaiheessa löytänyt uutta uhria, niin hän alkaa maanitella ja hurmata vanhaa uhriaan takaisin. Ja valitettavan moni empaattinen ihminen menee tähän ansaan. Tästä alkaakin sitten tunnetaistelu, jossa uhri yrittää puolustaa ihmisarvoaan ja itsemääräämisoikeuttaan, kun taas narsisti yrittää alistaa uhrinsa tunnetasolla täysin omaan tahtoonsa. Tähän kuuluu se, että narsisti yrittää eristää uhrinsa hänen sukulaisistaan ja ystävistään. Tai sitten hän yrittää hurmata myös heidätkin. Pahimmassa tapauksessa uhri jää väsyneenä täysin yksin narsistin erilaisten oikkujen armoille.
Vaikka uhri vihdoin ja viimein pääsisikin narsistista eroon, tämä on jo jättänyt uhriinsa pahat jälkensä. Uhrin itsetunto on täysin raunioina, ja hän on täysin uupunut. Hän on todella arka solmimaan minkäänlaisia uusia suhteita, ja hänellä on suuria vaikeuksia jopa ylläpitää niitä vanhoja suhteita, joita hänellä on vielä jäljellä. Tässä toteutuu narsistin viimeinenkin toive. Hän on merkannut uhrinsa omakseen.
Toivotan sinulle voimia Iisa-Mari. Yritä pitää kiinni niistä suhteista, joita sinulla vielä on. Toivottavasti toivut mahdollisimman pian. Ja muista, että niitä "hyviäkin" ihmisiä on vielä olemassa, vaikka sitä varmasti on juuri nyt vaikea uskoa.
- Linkkejä
http://www.narsistienuhrientuki.info/
http://www.taimiry.fi/foorumi/19-narsistinen-persoonallisuushaeirioe
Tässä muutama linkki näin aluksi. - lisa-mari
kiitti sulle noista linkeistä pääsen huomenna ammattiauttajalle juttelee uskon että saan jotain apua tässä tilanteessa ees jotain valoa tunnelin päässä takaisin entiseen en enää palaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1225536
- 715198
- 994275
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753670Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603308- 432881
- 152327
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️582059- 451917
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381733