Miten oppia elämään tässä hetkessä?!

yksinäinenAjattelija

Olen parikymppinen nainen ja sinkku. Ongelmani on etten osaa elää tässä hetkessä. Olen aina ollut sellainen niin kauan kuin vain muistan.

Nyt tämä asia kuitenkin on alkanut vaivaamaan minua. Olen käynnyt monilla monilla treffeillä ja tapaillut miehiä jonkun aikaa kunnes mies on sanonnu aina jonkun syyn miksi ei voida enää jatkaa. Sitten yksi ex tapailu mies sanoi minulle, että häntä alko ahdistamaan kun en osaa elää tässä hetkessä, että minun pitää olla oma itseni ja elää tässä hetkessä. Eikä suunnitella mitään vaan elää fiiliksen mukaan. Se lause ikään kuin avasi silmäni.

Tässä nyt esimerkki siitä miten en osaa elää tässä hetkessä:
Kun tapailen jotain miestä ja vietän aikaa hänen kanssaan niin ennen kuin olen edes lähteny hänen luotaan alan jo suunnittelemaan koska nähdään seuraavan kerran, mitä voitaisiin seuraavalla viikolla tehdä jne.
Sama asia toistuu jos näen ystävääni minun täytyy sopia ainakin päivää ennen tai kahta että nähdään vaikka kyseessä on ystävä jonka kanssa olen päivittäin tekemisissä. En osaa lähteä spontaanisiti vain kahville ja soittaa kaverille työpäivän jälkeen lähdetäänkö.Jos kaveri soittaa minulle työpäivän aikana ja sanoo mennäänkö kahville kun pääsen suostun siihen, mutta sitten minulle tulee kummallinen olo enkä oikein osaa olla, koska sitä ei ollu suunniteltu. Sama kun en osaa miehen kanssa olla siinä hetkessä ja ajatella että hän soittaa minulle sitten kun hänellä on aikaa nähdä. Vaan kaikki pitää aina suunnitella ja se alkaa jo itseäni ärsyttämään!

Olen myös luonnu itselleni tietyt aika rajat milloin minun täytyy hankkia lapsi viimeistään ja mennä naimisiin jne. Joka vain lisää tätä etten vain osaa mennä virran mukana vaan täytyy koko aika suunnitella.

Tämä asia alkaa myös jo itseäni häiritsemään ja varsinkin nyt kun mies josta tykkäsin sanoi sen ääneen! Niin aloin tajuta, että niinhän minä olin kaikissa muissakin suhteissa tehnyt. Haluaisin jo löytää jonkun, mutta ensin minun täytyy oppia elämään tässä hetkessä.

Joten haluaisin nyt neuvoja siitä miten opin elämään tässä hetkessä? Enkä suunnittele asioita monen kuukauden päähän. Olisi ihanaa löytää se oma rakas jonka kanssa voisin elää vain siinä hetkessä ja mennä virran mukana. :)

Kiitos neuvoista jo etukäteen!

23

4912

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei varsinaisesti liitty aiheeseen yksinäisyys (parhaat vastaukset voivat jäädä saamatta), mutta minulla tilanne on päinvastainen. Mieluummin spontaanisti jo tänä iltana kuin vasta ylihuomenna.

      Ehkä voit hyödyntää luonteenpiirrettäsi jotenkin sen sijaan että yrität muuttaa sitä. Varmasti joku diplomi-insinöörimies on aivan samanlainen toiminnaltaan.

    • Havainnoitsija

      Voisit kokeilla vaikkapa meditointia, sillä se jos mikä on hyvää harjoitusta nykyhetkessä elämiseen. Enkä nyt tarkoita, että sinun pitäisi mennä johonkin puistoon jalat ristissä istumaan ja mantroja toistelemaan, vaan mielummin niin, että silloin kun huomaat ajatustesi suuntautuneen liiaksi johonkin tulevaan, suljet silmäsi ja keskityt täysin nykyhetkeen, unohtaen kaiken muun. Myös se, että uppoudut täysillä siihen mitä ikinä oletkin tekemässä, lopputulosta tai päämäärää miettimättä, on hyvää harjoitusta.

    • yksinäinenAjattelija

      En oikein löytäny parempaakaan mihin tämän laittaa, vaikka ei tämä kyllä yksinäisyyteen liity. Haluaisin kyllä kanssa elää tolleen että mielummin spontaanisti.
      toivottavasti olisikin joku mies joka olisi samanlainen niin ei tarviisi muuttaa.


      Tuota voisin koittaa kokeilla, että sulkisi silmät ja keskittyisi nykyhetkeen kun alkaa ajatuksen harhailee, mutta ongelmani on juuri sekin kun esim. siivoan suunnittelen samaan aikaan mielessäni tai ajatteleen elämääni pidemmälle. Tuntuu että en pysty mitään tekemään ilman että ajattelen tai suunnittelen elämääni pidemmälle.

      • Havainnoitsija

        Siivoaminenhan on juuri sopiva tilanne harjoitella nykyhetkessä pysymistä, sillä moni ei siitä tykkää, vaan ajattelee vain sitä puhdasta kämppää siellä tulevaisuudessa. Mutta kun elämä on nyt! Tiedän, että ajatukset karkailevat helposti ja epämiellyttävissä tilanteissa on helpompaa vaan ajatella muita asiota, mutta elämästä saa niin paljon enemmän irti, kun koet jokaisen hetken, sen sijaan että haahuilet "tulevaisuudessa", jota ei ole olemassakaan.


      • yksinäinenAjattelija
        Havainnoitsija kirjoitti:

        Siivoaminenhan on juuri sopiva tilanne harjoitella nykyhetkessä pysymistä, sillä moni ei siitä tykkää, vaan ajattelee vain sitä puhdasta kämppää siellä tulevaisuudessa. Mutta kun elämä on nyt! Tiedän, että ajatukset karkailevat helposti ja epämiellyttävissä tilanteissa on helpompaa vaan ajatella muita asiota, mutta elämästä saa niin paljon enemmän irti, kun koet jokaisen hetken, sen sijaan että haahuilet "tulevaisuudessa", jota ei ole olemassakaan.

        siivomisessa en yleensä ajattele sitä miltä kämppä näyttää kun olen siivonnut, vaan ajatukset ennemmin harhailee sielä millaista on kun on mies ja sitten siivoan jne. Suunnittelen elämääni monta vuotta eteenpäin ja se nykyhetkessä eläminen ja nauttimenen unohtuu. Kun tarkemmin ajattelen, en muista sellaista hetkeä elämässäni että olisin elänny täysin siinä hetkessä.
        Toki myös nyt mietin sitä, että kun tämä ex tapailija sanoi tämän ääneen, että häntä ahdisti se että en elänny tässä hetkessä, niin mietin usein että olikohan sama muiden miesten kanssa. Ahdistaako miehiä se että ajatellaan ja suunnitellaan eteenpäin elämää? Edes se pari päivää eteenpäin.


      • Havainnoitsija
        yksinäinenAjattelija kirjoitti:

        siivomisessa en yleensä ajattele sitä miltä kämppä näyttää kun olen siivonnut, vaan ajatukset ennemmin harhailee sielä millaista on kun on mies ja sitten siivoan jne. Suunnittelen elämääni monta vuotta eteenpäin ja se nykyhetkessä eläminen ja nauttimenen unohtuu. Kun tarkemmin ajattelen, en muista sellaista hetkeä elämässäni että olisin elänny täysin siinä hetkessä.
        Toki myös nyt mietin sitä, että kun tämä ex tapailija sanoi tämän ääneen, että häntä ahdisti se että en elänny tässä hetkessä, niin mietin usein että olikohan sama muiden miesten kanssa. Ahdistaako miehiä se että ajatellaan ja suunnitellaan eteenpäin elämää? Edes se pari päivää eteenpäin.

        "Ahdistaako miehiä se että ajatellaan ja suunnitellaan eteenpäin elämää? Edes se pari päivää eteenpäin."

        Riippuu ihan siitä, miten pitkään on naisen tuntenut ja mitä tuntee tätä kohtaan. Ei ehkä kannata ruveta liikaa maalailemaan tulevaisuuden suunnitelmia tutustumisen alkuvaiheessa, sellainen voi tosiaan ahdistaa. Parempi kun pidät vaikka pari päivää taukoa ja kyselet sitten miestä esimerkiksi seuraksi jonnekin tapahtumaan. Maltti on valttia seurusteluasioissakin :)


      • yksinäinenAjattelija
        Havainnoitsija kirjoitti:

        "Ahdistaako miehiä se että ajatellaan ja suunnitellaan eteenpäin elämää? Edes se pari päivää eteenpäin."

        Riippuu ihan siitä, miten pitkään on naisen tuntenut ja mitä tuntee tätä kohtaan. Ei ehkä kannata ruveta liikaa maalailemaan tulevaisuuden suunnitelmia tutustumisen alkuvaiheessa, sellainen voi tosiaan ahdistaa. Parempi kun pidät vaikka pari päivää taukoa ja kyselet sitten miestä esimerkiksi seuraksi jonnekin tapahtumaan. Maltti on valttia seurusteluasioissakin :)

        Tuo on hyvä vinkki että pitää pari päivää taukoa ja sitten kyselee seuraksi johonki. Vaikka monesti ajattelen asian niin jos en laita viestiä hän ehkä unohtaa minut ja löytää uuden sillä välin.. siis siinä tilanteessa kun on alkuvaiheessa tapailua.. :)


      • ppww
        yksinäinenAjattelija kirjoitti:

        siivomisessa en yleensä ajattele sitä miltä kämppä näyttää kun olen siivonnut, vaan ajatukset ennemmin harhailee sielä millaista on kun on mies ja sitten siivoan jne. Suunnittelen elämääni monta vuotta eteenpäin ja se nykyhetkessä eläminen ja nauttimenen unohtuu. Kun tarkemmin ajattelen, en muista sellaista hetkeä elämässäni että olisin elänny täysin siinä hetkessä.
        Toki myös nyt mietin sitä, että kun tämä ex tapailija sanoi tämän ääneen, että häntä ahdisti se että en elänny tässä hetkessä, niin mietin usein että olikohan sama muiden miesten kanssa. Ahdistaako miehiä se että ajatellaan ja suunnitellaan eteenpäin elämää? Edes se pari päivää eteenpäin.

        onko sinulla puhtaat pikkupöksyt ?


    • sinulla on

      liian suuret odotukset elämältä, itseltäsi ja muilta. Yksinkertaisuus on avain sana. Elämän yksinkertaisuuteen kannattaa pyrkiä. Kaikesta turhasta luopuminen on elämän taidon ja onnellisuuden salaisuus.

    • yksinäinenAjattelija

      Niin tuntuu olevan, mutta ongelmani on juuri se että tuntuu etten vain osaa ja päässäni on liikaa ajatuksia koko aika. Olisi ihana osaa nauttia vain tästä hetkestä eikä miettiä ja ajatella mitä huomenna kun pitäisi ajatella mitä tänään. Siis olisi ihana oppia elämään tässä hetkessä ja siihen tarvitsen vinkkejä kuinka osaisin elää vain tässä hetkessä.

      • elä tässä

        hetkessä, lähetä viestiä ja kuuntele musiikkia esimerkiksi :)

        Musiikkiterapia opettaa elämään ja olemaan hetkessä, musiikinkuuntelu rauhoittaa ja vie hetkeksi ajatukset pois muusta. Itse elän juuri tässä hetkessä, kuuntelen musiikkia, täytän parikoita ja kesäkurpitsoita tässä samalla ja kuuntelen musiikkia. Tämä hetki, se on tässä..NYT.

        http://www.youtube.com/watch?v=3iBLK2TWC6s&feature=endscreen&NR=1


      • yksinäinenAjatteliji
        elä tässä kirjoitti:

        hetkessä, lähetä viestiä ja kuuntele musiikkia esimerkiksi :)

        Musiikkiterapia opettaa elämään ja olemaan hetkessä, musiikinkuuntelu rauhoittaa ja vie hetkeksi ajatukset pois muusta. Itse elän juuri tässä hetkessä, kuuntelen musiikkia, täytän parikoita ja kesäkurpitsoita tässä samalla ja kuuntelen musiikkia. Tämä hetki, se on tässä..NYT.

        http://www.youtube.com/watch?v=3iBLK2TWC6s&feature=endscreen&NR=1

        Tuo on totta että musiikki tempaa mukaansa. :) Olen tänään koittanut nyt olla ajattelematta mitään ja vaan keskittyä siihen mitä teen, pelkästään telvision katseluun enkä ajattele yhtään mitään. Täytyy myöntää, että on paljon rennompi olo kun ei ajattele mitään ja tekee vain mitä haluaa. :) Voikun olisin tämän oivaltanut loman alkuvaiheessa jo. :)


    • samoja kokemuksia

      Olisko niin, että suunnittelu tuo sulle turvaa ja tunteen siitä, että elämä on jollain tapaa hallinnassa? Ehkä lapsena olisit kaivannut sitä, että sulle olis etukäteen kerrottu, että seuraavaksi tapahtuu sitä ja sitten tätä, mutta et ole sitä saanut ja nyt kun voit sen itse itsellesi antaa, oletkin mennyt toiseen ääripäähän. Tasapainon löytäminen on harjoittelun tulos. Omia ajatuksiaan voi hallita, mutta niihin tarvii keskittyä. Sellainen harjoitus, että kun vaikka tekee just sitä siivousta, niin esim pölyjä pyyhkiessä samalla ajattelee sitä mitä tekee tyyliin: nyt pyyhin rätillä tämän hyllyn, nyt pyyhin kaiuttimen päältä, nyt kävelen pöydän luo, nyt nostan kirjat pois tieltä ja pyyhin pöytäpinnan jne. Kun huomaa, että ajatus lähtee harhailemaan, ei tee siitä sen isompaa numeroa vaan jatkaa taas tuota "nyt teen tätä" -harjoitusta.
      Oli tosi hyvä, että joku kertoi sinulle, mihin sun tulisi kiinnittää huomiota ja vielä hienompaa on, että olet valmis asialle tekemään jotain. Muuta sen mitä voit, mutta älä silti mene taas toiseen ääripäähän. Sinulla on oikeus olla sellainen kuin olet, jos se sitten tarkoittaa joidenkin asioiden suunnittelua, niin hyvä. Voit myös harkita, mitä asiat ovat sellaisia, joita haluat edelleen suunnitella ja mitkä voisi olla muutoskohteita. Kyllä se siitä.

      • yksinäinenAjattelija

        Se voi olla, todellisuushan on etten muista lapsuudestani paljon mitään asioita. Tuota täytyy varmaan kokeilla kun seuraavaksi siivoan että ajattelen mitän teen, vaikka onhan se vähän hölmöä ajatella nyt pyyhin tämän hyllyn jne, mutta haluan tehdä kaikkeni, että oppisin elämään tässä hetkessä ja nauttimaan tästä hetkestä. Voisin koittaa lupua kuitenki niistä minun aikarajoistani lapsen hankintaa kohtaan. Koska huomaan, että kun ikää tulee ja se ikä alkaa lähestymään jolloin haluaisin ensimmäisen lapsen saavan niin siitä tulee ikään kuin paineita ja yritän liikaa löytää miestä ja kun tapaan jonkun ja tapailen miestä niin yritän silloinki liikaa. Olisi ihanaa jos voisin vain elää tässä hetkessä ja ajatella, että saan kyllä lapsen mutta sillä ei ole väliä koska saan sen. Jos ymmärsit mitä hain takaa. Tiedän kuitenki, ettei tämä ole mikään yhden päivän prosessi vaan tähän täytyy kunnolla paneutua että osaa elää tässä hetkessä, jolloin on varmasti helpompaa myös löytää mies itselleen ja toivon mukaan senkin jälkeen osaa elää hetkessä eikä yritä liikaa..


    • samanlainen onni

      Tuntuu vähän ehkä pelottavalta, koska toi teksti oli aivan kuin mun elämästä!! Mäkin aina suunnittelen kaiken etukäteen, toisin sanoen mulla on täysin sama ongelma.

      • yksinäinenAjattelija

        Toisaalta mukavaa, että on muitakin jolla on tämä sama ongelma vaikka tämä ongelma ei ole mukava. En ymmärrä miten se voi olla muka niin vaikeaa elää tässä hetkessä, mutta tuntuu olevan. Kun minä suunnittelen elämään monen vuodenki päähän vaikka todellisuushan on se, että en voi tietää olenko edes hengissä silloin.


      • belargon
        yksinäinenAjattelija kirjoitti:

        Toisaalta mukavaa, että on muitakin jolla on tämä sama ongelma vaikka tämä ongelma ei ole mukava. En ymmärrä miten se voi olla muka niin vaikeaa elää tässä hetkessä, mutta tuntuu olevan. Kun minä suunnittelen elämään monen vuodenki päähän vaikka todellisuushan on se, että en voi tietää olenko edes hengissä silloin.

        Ei tietty kuulu tähän yksinäisyyteen tämä aihe mutta ei haittaa. Tässä hetkessä eläminen on vaikeampaa kuin moni luulee mutta siitä ei kannata tehdä käsitettä muuten mieli alkaa hakea kokoajan sitä, sen sijaan "riisuu" pois tai huomaa että ajattelee tulevaisuutta tai menneisyyttä ja kun huomaa nämä ajatukset niin on jo tässä hetkessä.

        Olet oikeassa että periaatteessa ei voisi suunnitella elämäänsä kovin paljon eteenpäin koska tosiasiassa voimme kuolla minä hetkenä hyvänsä. Tuon kun hyväksyy sisäisesti niin on jo rauhallisempi olo, toki mikäli yleensä hyväksyy edes kuoleman eikä sitä pelkää. meni jo kauas asiasta...


    • Erosin...

      ex-kihlatustani juuri tuon sen syyn vuoksi, että hänkään ei osannut elää tässä hetkessä. Aina jotain miettimässä, murehtimassa, mutta ei läsnä tässä ja nyt.
      Oli tietysti muitakin syitä, kuten itsekkyys, puhumattomuus jne.

      Naiset eivät enää paljoa kiinnosta taisin saida HEISTÄ TARPEEKSENI KOKO LOPPUELÄMÄKSI. MIKÄÄN EI KOSKAAN OLE HYVIN, JOTTA HEILLE SE KELPAISI.

      VITUNKANTOTELINEITÄ, SITÄ NE NAISET OVAT!

    • nytonainoahetki

      Lue sellainen opus kuin "Läsnäolon voima" ja siitä lisäteos "Harjoituksia läsnäolon voimasta", kirjoittanut maailmankuulu henkinen opettaja Eckhart Tolle. Jos ei lukeminen kiinnosta niin samalta hepulta on opetuksia katsottavissa youtubessa englanninkielellä.

      Tässä lisäksi lyhyt artikkeli meditoinnin hyödyistä:
      http://kuntoplus.fi/hyvinvointi/meditaatio/meditointi-edistaa-hyvinvointia

      Meditointi
      - vähentää stressiä
      - auttaa rentoutumaan
      - lievittää ahdistusta ja masennusta
      - vaikuttaa positiivisesti aivoihin
      - lisää myönteistä ajattelua
      - kehon vastustuskyky tehostuu
      - alentaa verenpainetta
      ja tietenkin opettaa elämään läsnäolevassa hetkessä.

      • Havainnoitsija

        Tuo on erittäin hyvä kirja aiheeseen liittyen, uskoisin että aloittajalle (ja monelle muullekin) olisi tuosta paljon apua.


    • tasankojen tuuli

      Oletko miettinyt miksi suunnittelet asioita kauaksi tulevaisuuteen?

      Minun olettamukseni mukaan tälläiset ihmiset pakenevat todellisuutta. Yrittävät saada järkeä järjettömyyteen, järjestystä kaaokseen. Kun viimein ymmärtää tämän elämän ja maailman todellisen laidan, niin silloin alkaa myös ymmärtämään hetkessä elämisenkin tärkeyden. Vaarana vain on, että sitä ennen voi ajautua pitkälliseenkin masennukseen tms henkisiin ongelmiin. Todellisuus voi olla musertava kokemus.

      Neuvoisin katselemaan vaikka dokumentteja alkuperäiskansoista, lueskelemaan heistä. Heiltä voi oppia paljonkin, kun pitää mielen avoinna. Esim. Amerikan intiaanit, Afrikkalaiset heimot jne.

    • Totuuden torven törä

      Hmm, sanoisin että aloittajalla on järki päässä ja näillä mies-kandidaateilla taas ei. Tapaiu ja seurusteu vaatii säännöllisyyttä, eihän luottamus muuten synny. Et ole vaan tavannut vielä sitä oikeaa joka yltää sinun tasolle. Moni mies ei osaa olla naisen kanssa vaan pyrkii pakottamaan ja manipuloimaan omaan väärään juttuun. Usko itseesi ja tunteisiisi. Jos et saa kumppanilta haluaamasi siirry seuraavaan. On paljon ihmisiä jotka ovat sitoutumiskammoisia tai uskovat johonkin omavoimaisuuteen tms. MIeti mitä haluat ja etsi selliane kumppani :)

    • Anonyymi

      Lue kirja Läsnäolon taito, Eckhart Tolle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3387
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      92
      3120
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2328
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1814
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1549
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1466
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1431
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1365
    Aihe