Meego tulee takaisin, entiset Nokialaiset jatkavat kehitystä

elämää Nokian jälkee

http://taskumuro.com/entiset-nokialaiset-jatkavat-meegon-kehitysta-ja-lupaavat-myyntiin-meego-alypuhelimia

Nokian loppu ei tapa Meegoa. Ex-nokialaiset tuovat sen open source käyttiksenä ja lupaavat älypuhelimia Meegolla. Projektia jatkaa Jolla Oy.

"Twitterissä on tänään aloittanut tiedottamisen suomalainen Jolla Oy, joka omien sanojensa mukaan jatkaa MeeGo-käyttöjärjestelmän ja älypuhelimien kehittämistä siitä mihin Nokia jäi. Yritys koostuu N9-ydinosaajista sekä MeeGo-yhteisön jäsenistä."

45

266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-nok

      Hienoa. N9 on mahtava puhelin.

      • Nok fan boy

        Erektoidun voimakkaasti aina kun kuulen sanan Meego.


    • saas nähdä

      Ties vaikka Jolla nousee älypuhelimilla Nokian tilalle älypuhelinjättiläiseksi Linux Meegon avulla. Android saa suomalaisen haastajan.

    • kenties töitä?

      Mä olin aikanaan Nokialla töissä, joten Jolla Oy voisi tässä aikanaan olla luonteva työpaikka jatkaa siitä mihin mun urani Nokialla jäi. Pitää seurata Jolla OY:n työpaikkailmoituksia jatkossa ahkerasti. Voisi lohjeta jopa Linuxiin liittyvää työtä kun kerran hallitsen Linuxin käyttämisen niksit muutenkin.

      Täytynee pistää sähköpostia menemään ja kyselläkin alustavasti hommia.

      • Tuskinpa ne

        Jollassa työllistävät entisiä Nokian varaston siivoojia.


    • hah hah haa

      Palstan Windows-trollille on tällä taas kerran isketty kyrpä kurkkuun palleja myöten. Jolla on selkeä LINUX-yritys, jossa ei Windows-"osaamista" tarvita. Töitä löytyy Linux-ammattilaisille. Mahtaa Penttejä harmittaa.

      • Pulp pulp pulp pulp

        Liian vähän, liian myöhään ! Nokia lepää jo siellä Titanikin vierellä ?

        Mahtaa linux-hihhuleita harmittaa ?????????????????


      • Jolla ei ole

        yritys. Eihän sitä ole vielä edes olemassa.


      • On se...
        Jolla ei ole kirjoitti:

        yritys. Eihän sitä ole vielä edes olemassa.

        Rekisteröity jo viime vuonna.


    • hello jolla ????????

      Nimi on ainakin onnistunut, sillä "jollaksi" kutsutaan pientä "pelastusvenettä", vaan on pitkä matka soudella jollalla sinne meegoa pelastamaan !!!!!!!!!!!!!!

      • exergi.kö??

        Hiski veneistäkin pihalla.


      • exergy vapaana
        exergi.kö?? kirjoitti:

        Hiski veneistäkin pihalla.

        Onko hiski taas sivulla ?


    • väärässä olet

      Ei muuten ole pieni pelastusvene. Jolla on pienikokoinen purjevene. Niillä on oma kilpailuluokkansakin. Jollalla opetetaan niitä perustaitoja joita tarvitaan purjehduksen muissa luokissa sitten kun harrastaja siirtyy suurempiin veneisiin.

      Jolla on käytännössä purjehtimisen kevyt laji siinä missä purjelento on ilmailuharrastuksen kevyin ja edullisin aloitusmuoto, joillekin myös elinikäinen harrastus.

      • suksi soutelemaan

        Kyllä "jolla" oli alunpitäen "rantautus" vene, jolla rantauduttiin, kun isompi "laiva" ei päässyt matalaan veteen ankkuroitumaan.

        Ja kyllä purjeen voi laittaa vaikka sinun persreikään jos haluat "purjehtia" ? Mutta sinua ei voi nimetä jollaksi "perseenreiäksi"!


      • kattia kanssa
        suksi soutelemaan kirjoitti:

        Kyllä "jolla" oli alunpitäen "rantautus" vene, jolla rantauduttiin, kun isompi "laiva" ei päässyt matalaan veteen ankkuroitumaan.

        Ja kyllä purjeen voi laittaa vaikka sinun persreikään jos haluat "purjehtia" ? Mutta sinua ei voi nimetä jollaksi "perseenreiäksi"!

        Eli et ymmärrä veneilystä mitään. Jolla on tosiaan pieni yhden ihmisen istuttava purjevene, yleensä lasikuiturunkoinen.

        http://www.lohjanpurjehtijat.fi/kuvat/e_jolla_paap_lahto.jpg

        Tuo on jolla. Nimenomaan pieni, kevyt yhden hengen purjevene.

        Tuosta siirrytään yleensä sitten isompiin veneluokkiin, joissa on enemmän miehistöä. Merimiestaidot opetellaan jollalla.

        Samalla tavalla ilmailuharrastaja oppii lentokoneen käsittelyn ja yleensäkin ilmailun taidot ensin purjekoneella ja vasta sitten moottorikoneella. Moni 15-kesäisenä purjelentämisen aloittanut kloppi löytää itsensä myöhemmin Finnairilta airbusin kapteenina. Parhaat matkustajakoneiden lentäjät ovat kaikki purjelentäjiä taustoiltaan.

        Eikä omaa lajianikaan, eli maastopyöräilyä aloiteta ilmajousitteisella kuiturunkoisella pyörällä hintaluokassa 4900-5800 euroa, vaan harrastus alkaa xc ajamisella jäykkäperseellä jonka hinta on alussa alle 600 euroa. Siitä sitten siirrytään uusiin luokkiin, kuten ajamaan DH:ta tai enduroa kalliimmalla kalustolla, joka vaatii paljon pyörän käsittelytaitoa.

        Itse ajan keskisarjan XC/Enduro ajoa pyörällä hintaluokassa 1800 euroa, kyseessä on jo täys ilmajousitteinen Bianchin xc/enduro maasturi. Mulle tämän harrastuksen "jolla" oli aikanaan ihan jäykkärunkoinen, tosin etujousitettu perusmaastopyörä juuri 700 euron pinnassa. Nykyisin ajan kerhon nimiin enkä yksin, joten siinäkin mielessä olen menossa kohti kilpasarjoja.


      • masto perseessä
        kattia kanssa kirjoitti:

        Eli et ymmärrä veneilystä mitään. Jolla on tosiaan pieni yhden ihmisen istuttava purjevene, yleensä lasikuiturunkoinen.

        http://www.lohjanpurjehtijat.fi/kuvat/e_jolla_paap_lahto.jpg

        Tuo on jolla. Nimenomaan pieni, kevyt yhden hengen purjevene.

        Tuosta siirrytään yleensä sitten isompiin veneluokkiin, joissa on enemmän miehistöä. Merimiestaidot opetellaan jollalla.

        Samalla tavalla ilmailuharrastaja oppii lentokoneen käsittelyn ja yleensäkin ilmailun taidot ensin purjekoneella ja vasta sitten moottorikoneella. Moni 15-kesäisenä purjelentämisen aloittanut kloppi löytää itsensä myöhemmin Finnairilta airbusin kapteenina. Parhaat matkustajakoneiden lentäjät ovat kaikki purjelentäjiä taustoiltaan.

        Eikä omaa lajianikaan, eli maastopyöräilyä aloiteta ilmajousitteisella kuiturunkoisella pyörällä hintaluokassa 4900-5800 euroa, vaan harrastus alkaa xc ajamisella jäykkäperseellä jonka hinta on alussa alle 600 euroa. Siitä sitten siirrytään uusiin luokkiin, kuten ajamaan DH:ta tai enduroa kalliimmalla kalustolla, joka vaatii paljon pyörän käsittelytaitoa.

        Itse ajan keskisarjan XC/Enduro ajoa pyörällä hintaluokassa 1800 euroa, kyseessä on jo täys ilmajousitteinen Bianchin xc/enduro maasturi. Mulle tämän harrastuksen "jolla" oli aikanaan ihan jäykkärunkoinen, tosin etujousitettu perusmaastopyörä juuri 700 euron pinnassa. Nykyisin ajan kerhon nimiin enkä yksin, joten siinäkin mielessä olen menossa kohti kilpasarjoja.

        http://www.elp-vene.com/soutujolla.htm

        Tässä sinulle jollaa ja kuten aijemmin sanoin, niin sinähän voit tuikata maston omaan perseesi, mutta et ole silloinkaan jolla, vaan tyhmä linux-hihhuli masto perseessä !


      • eli et osaa mitään
        masto perseessä kirjoitti:

        http://www.elp-vene.com/soutujolla.htm

        Tässä sinulle jollaa ja kuten aijemmin sanoin, niin sinähän voit tuikata maston omaan perseesi, mutta et ole silloinkaan jolla, vaan tyhmä linux-hihhuli masto perseessä !

        Sivullahan nimitetään soutuvenettä väärällä nimellä. Se on jolla VASTA SITTEN kun siinä on masto ja purje, jonka tuohon puupaattiin näköjään saa myös.

        Eli olet itse vain veneistä mitään ymmärtämätön idiootti. Osaatko luovia purjeveneellä? Minä osaan. Opin nimenomaan jollalla purjehtimaankin.
        Osaatko edes lukea merikorttia? Tiedätkö kummalta puolelta reimari kierretään värin perusteella? Minä tiedän ja osaan sen homman ilmankin merikorttia.


      • linux profeetta
        eli et osaa mitään kirjoitti:

        Sivullahan nimitetään soutuvenettä väärällä nimellä. Se on jolla VASTA SITTEN kun siinä on masto ja purje, jonka tuohon puupaattiin näköjään saa myös.

        Eli olet itse vain veneistä mitään ymmärtämätön idiootti. Osaatko luovia purjeveneellä? Minä osaan. Opin nimenomaan jollalla purjehtimaankin.
        Osaatko edes lukea merikorttia? Tiedätkö kummalta puolelta reimari kierretään värin perusteella? Minä tiedän ja osaan sen homman ilmankin merikorttia.

        Kyllä se nimi on täysin oikea, siis silloin kun sinun iso,iso isäsi pulpahti "purjehtimaan" niin jolla oli "rantautus" vene, mutta sinullahan on vielä korvantaukset märkänä ja luonnollisesti linux jehova on lumonnut sinut, kuten niin monta muutakin tällä sivulla ?


        http://techcitement.com/admin/wp-content/uploads/2011/10/stallman.jpg


      • linux profeetta kirjoitti:

        Kyllä se nimi on täysin oikea, siis silloin kun sinun iso,iso isäsi pulpahti "purjehtimaan" niin jolla oli "rantautus" vene, mutta sinullahan on vielä korvantaukset märkänä ja luonnollisesti linux jehova on lumonnut sinut, kuten niin monta muutakin tällä sivulla ?


        http://techcitement.com/admin/wp-content/uploads/2011/10/stallman.jpg

        soutakaa suolle molemmat jollottamaan..


      • pusi limalle
        puusilima____ kirjoitti:

        soutakaa suolle molemmat jollottamaan..

        Rättipää ole hiljaa !


      • LAUTTA PALAA!
        puusilima____ kirjoitti:

        soutakaa suolle molemmat jollottamaan..

        TURPA KIINNI KAIKKI, ÖLJYLAUTTA PALAA! HYPÄTKÄÄ MEREEN JA UIKAA HENKENNE EDESTÄ!


      • jollotijollolloo
        pusi limalle kirjoitti:

        Rättipää ole hiljaa !

        Olette oikeassa molemmat!
        http://suomisanakirja.fi/jolla
        http://en.wikipedia.org/wiki/Dinghy
        http://fi.wiktionary.org/wiki/jolla


      • LAUTTA PALAA! kirjoitti:

        TURPA KIINNI KAIKKI, ÖLJYLAUTTA PALAA! HYPÄTKÄÄ MEREEN JA UIKAA HENKENNE EDESTÄ!

        uidaan uidaan, jotkut perkeleet pääsee menee JOLLAlla :S


      • Yksyhteen

      • 55
        Yksyhteen kirjoitti:

        Dinghy ei ole aina jolla.

        Miksi ei?


      • Eeloppi tulooo:.!1%#
        puusilima____ kirjoitti:

        uidaan uidaan, jotkut perkeleet pääsee menee JOLLAlla :S

        .

        * JUOSKAA *

        .


    • 5555555

      Tämä kolme plussaa määrätyissä aloituksissa aloituksessa.. ei oikein säväytä, ei ainakaan foorumin keskustelusysteemien tuntijoita.
      Tai samapa se on, jos haluat itse plussata aloituksesi, toimii ikäänkuin tunnisteena samasta kirjoittajasta.

    • Entäs Stephen?

      >Nokian loppu ei tapa...

      Sehän tietäisi Elopin epäonnistumista Nokian "lopettajana" joten mitä vastatoimia on luvassa?

      • ei mitään

        Tuskin mitään. Nokialla ei ole keinoja taistella itse opettamiaan osaajia vastaan.


      • Saattaa olla
        ei mitään kirjoitti:

        Tuskin mitään. Nokialla ei ole keinoja taistella itse opettamiaan osaajia vastaan.

        Luuletko Elopin luovuttavan ilman taistelua kun elämäntyö on valumassa hukkaan?


    • Noksulan änäri 900

      Jaahas, hienoa, saisikohan tähän Nokia parhaimpaan malliin taskusurffilaitteena (N900) myös tuon meegon vihdoin ihan kunnollisena eikä kehittäjä versiona?

      • polp pulp jälleen

        Et tule sitä saamaan, sillä se JOLLA menee sen Titanikin ja Nokian rinnalle huilimaan pohjois atlantin syöväriin !


      • Noksulan änäri 900
        polp pulp jälleen kirjoitti:

        Et tule sitä saamaan, sillä se JOLLA menee sen Titanikin ja Nokian rinnalle huilimaan pohjois atlantin syöväriin !

        Itseasiassa meegon on saanut kauan aikaa jo änäri 900, mutta jos tulisi valmiimpana versiona eikä se kehittäjä versio.
        Sitäpaitsi todellisuudessa tiedon valtatie, joka tosin jossain määrin on vanhentunut käsite, panostaa interaktiivisuuteen ajattelematta hyvinvoivan yhteiskunnan rinnalle muodostuneita epäkohtia.
        Matemaatikotkaan eivät kysele mitä numerot ovat, mutta jolla näyttää todeksi runsain määrin esiintyvää suurpiirteisyyttä sekä rauhattomuutta.


    • sertern

      Saatiinkos tähän jolla-asiaan lopullinen selvyys?

    • 25

      Jollan Twitter-kanavan mukaan projekti hyödyntää MeeGo-pohjaista Mer-alustaa. Tästä saattaa tullakin jotain...

      • "unelmia" pussissa

        Ja millä rahalla sitä "Tästä saattaa tullakin jotain... " tehdään ?
        Ei onnistu, ellei rahoittajaa löydy ?


    • Jollailijat rantautu
      • WinPhone8

        Tuohan on ihan selvästi uuden Windows Phone 8:n prototyyppi.


    • JJ
      • jollotijollolloo

        Näin on!


    • xde3r5

      Meegon oikeudet ja patentit Nokian hallussa, ei voi joku Jolla alkaa niitä käyttämään noin vaan.

      • ETsi gaselliyrittäjä

        .

        Gaselliyrittäjiä ei moiset pikkuseikat haittaa :) Noh yhdyskuntapalvelua voi vähä rapsahtaa

        .


      • Ai Mokian hallussa ?

        Tarkistahan tietosi.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/MeeGo

        "MeeGoa hallinnoi Linux Foundation"

        https://meego.com/

        "The MeeGo project provides a Linux-based, open source software platform for the next generation of computing devices."

        Huomaa tuo "open source". Nokialla ei tuossa ole urputtamista. N9 luurissa saattaa olla jotain Nokian suljettua koodia mukana mutta itse Meego on vapaasti käytettävissä.


    • Noworkcrew

      Nice to get meego back! Check our blog! www.noworkcrew.blogspot.com

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1620
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe