Psykologia 2013?

utelo1991

Moikka,

yo-tutkinnosta on vierähtänyt sellaiset kolmisen vuotta ja nyt sitten aikani maailmalla seikkailtuani ja töitä paiskittuani ajattelin hakea opiskelemaan psykologiaa ensivuonna. Sen verran pihalla olen kuitenkin hakumenettelyistä että olisi kiva jos joku osaisi hieman neuvoa. Ensin siis haetaan yhteishaussa? Entäs pääsykokeitten erot? Itselläni ykkösvaihtoehto on Jyväskylä, jossa kuulemma on erilainen pääsykoe kuin muualla. Osaako joku valaista, miten se eroaa esim. Helsingin pääsykokeesta?

Milloin pääsykoekirjat ilmoitetaan? Kai tässä sitten voisi lueskella viimevuosien pääsykoekirjoja sillä välin... :)

76

6290

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A

Psykologiaa voi opiskella Suomessa Jyväskylässä, Helsingissä, Turussa, Tampereella ja Joensuussa. Joensuun koe poikkeaa muiden yliopistojen kokeissa siinä, että siellä kokeeseen on luettavana tilastomatematiikan kirjan sijasta filosofian kirja. Kaikkiin muihin yliopistoihin on siis tuota kirottua tilastomatikkaa... :/

Tampere-Turku-Helsinki akselille on yhteinen valintakoe, jonka ainiesto koostuu aika laajasta tilastomatikan osuudesta, sekä pari kuukautta ennen koetta julkaistavasta artikkelikokoelmasta. Noihin kolmeen yliopistoon haetaan samalla kokeella.

Jyväskylään sen sijaan on vähemmän tilastomatikkaa, ja se on monivalintakoe. Jyväskylään, kuten Turkuunkin on tosin vielä kirjallisen kokeen läpäisyn jälkeen soveltuvuuskokeet.

Itse suosittelen hakemaan Joensuuhun, jos ei tuo tilastomatikka oikein nappaa, eikä ole innostunut soveltuvuuskokeista. Karu tosiasia on, että kaikkiin paikkoihin on todella vaikea päästä sisälle, mutta mahdotonta se ei ole, itse pääsin tänä vuonna sisälle Joensuuhun. Filosofia ei loppujen lopuksi ole vaikeaa, kunhan siihen vain jaksaa paneutua kunnolla! Toki Joensuussa tarvitaan myös hyviä esseen kirjoitus taitoja, sillä kokeessa on kolme essee-kysymystä.

Tampere-Turku-Helsinki kokeessa taas on monivalintoja, loogisia päättelytehtäviä ja laskuja. (Näin olen kuullut, ja yksi vuosi kävin myös ihan vain kattelemassa sitä koetta..)

Ja Jyväskylässä tosiaan monivalintoja, ei käsittääkseni laskuja ollenkaan.. Sielläkin aineisto koostuu jostain tilaston kirjasta sekä artikkelikokoelmasta, joka julkaistaan joku pari kk ennen pääsykoetta.

Itse hakuprosessista: ensi vuoden yhteishakuun pystyy osallistua netin kautta osoitteessa yliopistohaku.fi ja siellä on hyvät ohjeet hakulomakkeen täyttämiseen.

Pääsykoekirjat ilmoitetaan yleensä joulun aikoihin, ja siellä myös ilmoitetaan milloin artikkelikokoelmat/muut ennakkomateriaalit julkaistaan, mikäli sellaisia on. :)

• embe

Artikkelit julkaistaan ainakin tohon Tre-Hki-Tku akselille vasta kuukautta ennen pääsykoetta. Parina viimeisenä vuonna noissa kokeissa ei ole ollut sitä kirottua loogista päättelyä, mikä on ainakin musta aivan irrallinen siitä kokeesta... Laskimesta voisin sanoa sen verran, että kun alkaa reenata, niin kannattaa hankkia sellainen palikkalaskin, missä on korkeintaan neliöjuuri, koska muuten on sormi suussa siellä pääsykokeissa, jos on harjoitellut funktiolaskimella. :D

Joo, haen siis ens keväänä toista kertaa. Kirjoitin nyt tänä keväänä, joten eipä ne ovet Helsinkiin auennut. No, ens vuonna entistä kovemmin. :)

• embe

• A
        embe kirjoitti:

Kirjoitan myös blogia aiheesta! :)
        http://suuntanapsyka.blogspot.fi/

Hei mahtavaa, tämmöset blogit on mun makuun! :) Ite pidän kans blogia tulevista psykan opinnoista, pääsin tänä vuonna Joensuuhun sisälle. http://kohtipsykologinuraa.blogspot.se/ . Näin kesällä siellä ei kyllä juurikaan opiskelujuttuja ole, mutta syksyllä sitte senkin edestä! Lueskelkaa jos kiinnostaa. :)

• Tarjahoo

Lueskelen sitten, kun alan itse valmistautua ensi vuotta varten:)

• LeenaJii

Mitä siis psykologit tekee,konkreettisesti. Kokemuksia työpaikoista kellään?

• embe

Kiinnostaako muita täällä enemmän sellainen "tutkijanhomma" vai miten sen nyt sanois? Tuntuu, että kaikki haluu nimenomaan psykologeiks, mut mua kiehtois tutkimusten tekeminen jne. :D

• apppppppp

Juu mua kanssa nimenomaan tutkijan työ kiinnostaa eniten :) Karu totuushan on, että työpaikat usein lohkeaa kliinisen psykan puolelta, mutta ainahan niitä tutkimusryhmiäkin on, joten kai sinnekin ihmisiä palkataan - tosin pätkä-/projektitöihin. Aina kuitenkin kannattaa pyrkiä kohti omia inspiraation ja innostuksen lähteitä! :)

• embe

Vähän loistavaa! Onko sulla enempää tietoa tosta tutkijapuolesta? :)

• tulimieleen

tuli mieleen tässä että itse kun en matikassa ole mikään hyvä koskaan ollut, niin kuinka paljon siitä sitten rokotetaan jos ei matikkaa ole edes kehdannut käydä kirjoittamassa YO-kirjoituksissa? Tilastomatikka multa kyllä luonnistuu melko hyvin, ne on ne yhtälöt ja muut joita en oikeen handlaa.

Ajattelinkin että jos oon kirjoittanut äikän, ruotsin, enkun, hissan ja psykan, ja saanut niistä kaikista E:t, ja sitten kävisin vielä tilastomatikan valmennuskurssin, niin voisiko se jopa riittää pääsykoekutsuun....? Matikkaa en mielelläni opiskelisi muuten kuin tilastojen verran, niistä kun jopa jossain määrin tykkään.

• embe1

Ainakaan Hki/Tre/Tku-akselille ei tule pääsykoekutsua erikseen, kaikki kynnelle kykenevät vaan menevät yrittämään.

• idontknow5

Jos haluaa tulevaisuudessa valmistua psykologian maisteriksi, pitääkö ensin hakea yhteishaussa psykologian kandidaatin tutkintoon vai voiko suoraan hakea maisterin tutkintoon?

• rockcity..

Kandiin haetaan eka, erillisvalinnassa maisteriksi Jyväskylässä kun on 60 op psykaa ja kandi jostain aineesta.

• Kauris´

Siis Joensuuhun otetaan 40 sisään.Yhtä helppoo kuin päästä joksku sossuks.

• Tuleva psykologi?

Kauris; Kun sisäänpääsijöiden määrää on noin suurella kädellä kasvatettu, niin varmasti hakijamäärätkin suurenevat. Ei pidä olettaa, että sisään olisi mitenkään "helppo" päästä, vaikka sisäänottopaikkoja onkin kasvatettu. Tai niin, voithan lähteä yrittämään sisään ja katsoa miten käy. :--)

Itse hommasin vasta kirjat ja filosofian kirjasta olen aloitellut lukemista... hieman meinaa teksti masentaa kun ei meinaa tajuta koko kirjasta mitään. Mites muilla, miten olette aloitelleet ja miten on lukeminen lähtenyt käyntiin?

Toivotaan että hakijoiden määrä ei räjähtäisi käsiin, niin olisi edes pienen pieni mahdollisuus...

• Uralle*

Totta! Uskoisin että Joensuun pääsykokeeseen tulee paikalle nyt sellainen 400-500 tyyppiä!

• psykologiaa

Onko nyt siis tosiaan tänäkin vuonna Joensuu ainoa paikka, jossa ei ole tilastomatikan osuutta pääsykokeessa? Kiinnostaisi hakeminen, kun tästä nyt on 34 vuotta yo-tutkinnosta. Mutta tosissaan.. matikkani ei ole ollenkaan vahva.. Joudun siis pakostakin hakemaan (mikäli mielin päästä sisään) paikkaan, jossa ei tilastomatikkaosuutta kokeessa ole.

• Ihhanaa

Kyllä näin on!

• Tuleva psykologi?

Ei ole ei matematiikkaa, mutta kun nykyisiin pääsykoekirjoihin on tutustunut nyt pienen ajan, niin ei kyllä helpolla tule pääsemään nytkään... Meinaan, paljon on kirjoissa muistettavaa, teksti on suht monimutkaista ja esseenkirjoitustaidon pitäisi olla huikea, että erottuisi edukseen sadoista raapustelijoista.

Tilastomatematiikka ei ymmärtääkseni vaadi myöskään pitkää matikkaa tms, että kyllä senkin oppiminen mahdollista olisi. Mielestäni kannattaa hakea sinne paikkaan, mikä opiskelupaikkana kiinnostaa. :) Itse olisin halunnut Helsinkiin, mutta taloudellisen tilanteen vuoksi päätin harkita pienempää paikkakuntaa - onhan pääkaupunkiseudun vuokrat huikeita.

• justwondering...

Ai joensuun koekirjatko on jo julkaistu? :o

Ei kai helsingin vielä ole? Eikö ne julkaista vasta keväällä?

Millainen laskin muuten tuossa helsingin kokeessa saa olla? Millainen kannattaisi ostaa?

• embe1

Helsingin julkaistaan joulukuussa, ainakin nettisivujen mukaan.

• embe1

Niin ja kokeessa jaetaan perusnelilaskin, jossa on hyvällä tuurilla neliöjuuri eikä muuta. Omaa laskinta kokeeseen ei saa viedä, joten kannattaa harjoitellakin sellaisella palikkalaskimella, vaikka kovasti potenssit ja kertomat houkkutelee laskimessa... :)

• justwondering...
        embe1 kirjoitti:

Niin ja kokeessa jaetaan perusnelilaskin, jossa on hyvällä tuurilla neliöjuuri eikä muuta. Omaa laskinta kokeeseen ei saa viedä, joten kannattaa harjoitellakin sellaisella palikkalaskimella, vaikka kovasti potenssit ja kertomat houkkutelee laskimessa... :)

Okei! No tämä sopii minulle :) Myin graafisenlaskimeni pois ajat sitten, enkä mielelläni olisi uutta ostanut :D

• haaveena psykologia

Onko Joensuuhun ensi vuoden koekirjat todellakin jo julkaistu (löysin vain viime vuoden hakuoppaan)? Onkohan ne edelleen samat kirjat (arjen sosiaali psykologia ja Ihmistieteet ja filosofia)?

• opiskelija

On tosiaan julkaistu, samat kirjat kuin viime vuonna.

Tsemppiä ja jaksamista valtavasti kaikille, sitä kyllä vaaditaan haitte sitten mihin tahansa kaupunkiin! Kova työ kyllä varmasti vielä palkitaan.

• ap-----

Jees, eli Jyväskylään oon nyt päättänyt hakea, ja oon vasta iltalukiossa suorittelemassa psykan kursseja joita en lukio-aikoina suorittanut. Maaliskuussa meen kirjoittamaan lyhyen matikan ja psykan. :)

Mutta mutta, aikamoista harmaiden hiusten saantia tämä kyllä välillä on, etenkin juuri tuon matikan suhteen. Tilastomatikan kirjaa en ole vielä edes avannut kun olen yrittänyt niitä ihan perusjuttuja tässä kertailla ensin, siis funktioita ja sellaisia - ei liity pääsykokeeseen mutta yo-kokeeseen kylläkin. Psykakin on itselleni sellanen uusi aluevaltaus että juuh, haastavaa tämä kyllä on! Mutta kova työ varmasti palkitaan vielä, oli se sitten ensivuonna tai viiden vuoden päästä. Joten tsempit kaikille! :)

• uteliass1

Hei!
        Olen itsekin ajatellut hakea Jyväskylään psykaa lukemaan mutta onko sinne luettavana vain se tilastomatikan kirja? Ei siis muita kirjoja?
        Kiitos jo etukäteen!

• aaapeeee
        uteliass1 kirjoitti:

Hei!
        Olen itsekin ajatellut hakea Jyväskylään psykaa lukemaan mutta onko sinne luettavana vain se tilastomatikan kirja? Ei siis muita kirjoja?
        Kiitos jo etukäteen!

Jyväskylän pääsykokeeseen luetaan tilastotieteen perusteiden lisäksi myös psykologian artikkelikokoelma, viimevuosina tainnut olla jotain 12 artikkelia. Ne julkaistaan 1.3. yliopiston nettisivuilla.

Ja tilastoja pelkäävät: eivät ne oikeasti ole ollenkaan vaikeita, käsittääkseni Jyväskylässä ei tarvitse edes laskea. Muistaa pikkutarkasti tilastotieteen teorian kylläkin.

• Jen93

Mitä (tarkalleen) Joensuun pääsykokeessa kysyttiin viime vuonna? :)

• alppikuningatar

1. Arvioi Milgramin ja Zimbardon kokeita tieteellisen tutkimusprosessin arvovapauden näkökulmasta: Kuvaa koeasetelmat, tulokset ja johtopäätökset. Esitä mihin kolmeen vaiheeseen tieteellisen tutkimusprosessin arvovapaus voi liittyä ja pohdi arvovapautta näissä kokeissa.
        2. Esittele arkista vuorovaikutusta analysoivia sosiaalipsykologian nykysuuntauksia
        3. Mitä realismi tarkoittaa tieteenfilosofiassa ja mitä eri muotoja tieteenfilosofisesta realismista voidaan erottaa?

Tein aiheesta postauksen blogiini tuossa pari kuukautta sitten. Käy lukemassa jos kiinnostaa. :) http://kohtipsykologinuraa.blogspot.fi/2012/11/vinkkeja-psykan-paasykokeisiin.html

• jen-93

Paljon kiitoksia vastauksesta. Aika mielenkiintoista, että olet kirjoittanut noin laajasti kokeissa. Luulin, että kokeessa mitataan vain sitä, että osaa kertoa tiiviisti pääkohtia. Minulla on vielä vastaustekniikka hakusessa.

• Phyllis-

Omituiset nuo Joensuun kokeet: sosiaalipsykologia on ihan oma tieteenalansa, eri juttu kuin psykologia ja filosofia on myös eri asia kuin psykologia. Miksi ne eivät luetuta psykologiaan liittyviä kirjoja tai sen tutkimusvalmiuksiin liittyviä asioita,kuten tilastotiedettä? Jyväskylän touhut vaikuttavat vakuuttavammilta psykologin ammattiin valikoitumisen kannalta.

• jghckcgh

Mitä kirjoja suosittelette luettaviksi kun meinaan hakea Jyväskylään? Pääsykoekirja julkaistaan kai 1.3

• k.uraputki

mitähän eroa mahtaa konkreettisest olla joensuun ja vaikkapa jyväskylän tai helsingin välillä sitten itse koulussa, eroavatko suurestikin toisistaan muutenkin kuin pääsykokeiden osalta osaako kukaan sanoa?

psykologia alkanu kiinnostamaan ja huvikseen ny tutkiskellu ennakkomatskuu ja vanhoja tehtäviä ja aikas huolestuttavalta toi tilastomatematiikka näyttää kun ei oo aikasemminkaan matikka ollu ns. hallussa. lukiokin mentiin lyhyellä enkä kirjottanu koko ainetta, toisaalta silloin oli muutenkin vakavia motivaatio-ongelmia koko koulunkäynnin kans. ylppäreistä äikkä ruotsi englanti ja hissa akselilla C-M, taida paljoa noistakaan olla hyötyä. muutaman duunipitosen välivuoden jälkeen tekis kummasti taas mieli koulunpenkille :D

sit luin tosta joensuusta ja koe ilman matematiikkaa vaikuttas ihan hoidettavalta, muutenkin ajatus filosofiasta psykan kaverina tuntus jopa mielenkiintosemmalta kun pyörittelen päässä mielummin ajatuksia ku numeroita.

juuh tiedän että oon auttamattomasti myöhässä tän kevään kokeisiin, tarkotus oiskin yrittää ja panostaa suosiolla syksymmällä tai ensvuoden puolel.

• jennnnnn93

@k.uraputki : (http://www.opiskelupaikka.fi/Paasykoe/Psykologian-paasykoe luettu:10.01.13)

"Psykologian laitos on yliopistosta riippuen joko humanistisen tai yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan alaisuudessa. Helsingin yliopistossa psykologiaa opiskellaan käyttäytymistieteellisessä tiedekunnassa.

Paikkakunnilla on myös erilaiset painotukset opinnoissa. Helsingin yliopistossa keskitytään lääketieteen psykologiaan, neurolopsykologiaan, oppimisen ja ajattelun psykologiaan sekä persoonallisuuden tutkimukseen.

Turun yliopistossa painotetaan oppimisen psykologiaa, varhaiskehitys- ja työpsykologiaa. Tampereella korostuu terveyden psykologia, työ-, liikenne- ja organisaatiopsykologia.

Jyväskylän yliopistossa keskitytään kehitys-, persoonallisuus- ja neuropsykologiaan. Elämänkulun ja ammatinvalinnan psykologiaa voi opiskella Itä-Suomen yliopistossa."

• k.uraputki

juuh kiitos linkistä hukkasin tuon jotenkin aikasemmin kun tohkeissani koittanu koluta internetsiä aiheeseen liittyen. paljon on töitä tehtävä jos sisään meinaa päästä se on ainakin tullut selväksi nyt :D näköjään voi myös avoimen kautta päästä. kellään hajua iskeekö sieltä samantien tota tilastomatematiikkaa naamalle jos vähän kävis haistelemassa?

• Antero

Avoimen yliopiston väylän kautta pääsee kyllä sisälle lukemaan psykologiaa, mutta silloin ei valmistu psykologiksi. En tiedä mimmosia väylä vaatimuksia muihin yliopistoihin on, mutta ainaki yks kaveri haki viime vuonna väylähaun kautta Jyväskylään ja siellä vaadittiin psykologian perus- ja aineopintojen suorittamisen lisäksi joku määrä kieli- ja viestintäopintoja. Muistaakseni piti olla lähemmäs 100 opintopistettä yhteensä plakkarissa.

Mut tosiaan jos väylän kautta pääsee sisälle nii muistaakseni pääaineena ei ole psykologia, vaan joku kehityspsykologia tai vastaava. Jos haluaa saada Valviran tunnustaman psykologi-ammattinimikkeen, pitää päästä päävalinnassa tai maisterivalinnassa nimenomaan psykologian pääaineopiskelijaksi. Väylän kautta tämä ei onnistu.

• jennnnnnnn
    • pyskoloogi

Ei hitto, luin tuolta Itä-Suomen yliopiston sivuilta, että tänä vuonna aloituspaikkoja on vaan 20! Aika masentavan vähän :( Onkohan Jyväskylään vielä se 60 paikkaa, toivottavasti.....

• Psykanopiskelija

Mistähän sä tollasen tiedon, paikkoja on kyllä 40. :o

• pyskoloogi

• Jarjenaani

Äh,lue UEF:n hakuoppaasta virallinen tieto, eli 40 ja risat. Nuo psykologian sivut ovat vaan päivittämättä. Aloituspaikkoja lisättiin reippaasti koska itäisessä Suomessa, etenkin pikkukunnissa ja sairaaloissa, on huutava pula psykologeista.

• Hillypatipippan

Hihii,itä-suomen yliopistossa on tuo sama sosiaalipsykologia-kirja ravitsemustieteiden (Kuopio),sosiaalitieteiden (Kuopio) ja PSYKOLOGIAN (Joensuu) pääsykokeissa. Voi harjoitella oikeassa tilanteessa, hih. No saa nähdä jaksanko.

• psykan opiskelijaJKL

Jos haette Jyväskylään niin älkää nyt ihan tuudittuko siihen, että ei siellä tarvitse osata laskea, mutta jos jotain pitää laskea niin siihen ei laskinta tarvitse. Ainakin suosittelen opettelemaan permutaation joka on simppeli kuin mikä eli 4! (4 permutaatio) 1 * 2 * 3 * 4 = 24. Tuollainen lasku voi ihan hyvin tulla, ja sillähän ei mitata laskutaitoa vaan onko perehtynyt kirjan laskuosuuksiin. Keskiarvo toi toki myös tulla, mutta keskihajontaa ei varmaankaan, koska siinä on jo se neliöjuuri, vaikka kyllähän senkin päässä laskee kun luvut on helpot =) Se tilaston kirja tulee osata yhtähyvin ulkoa kuin artikkelit. Tilaston loogisuuden tajuamista siellä ei mitata, mutta toki se loogisuuden ymmärtäminen auttaa muistamaan asioita paremmin ja jos pääsette opiskelemaan niin kyllä viimestään sitten pitää se loogisuuskin ymmärtää =)

• appppp

Kiitos neuvoista, tilastot kyllä hirvittää mua mutta yritän parhaani... :P Voisitko sä ehkä tai joku muu Jyväskylän pääsykokeissa käynyt / opiskelemaan päässyt antaa muutaman esimerkki tehtävän tilastotieteestä? Kun ei mistään tunnu löytyvän. Tarvitseeko kaikki kaavat osata ulkoa? Oliko kyse siis enemmän ulkoa muistamisesta kuin mistään matemaattisista kyvyistä (joita itselläni ei ole)?

• psykan opiskelijaJKL
        appppp kirjoitti:

Kiitos neuvoista, tilastot kyllä hirvittää mua mutta yritän parhaani... :P Voisitko sä ehkä tai joku muu Jyväskylän pääsykokeissa käynyt / opiskelemaan päässyt antaa muutaman esimerkki tehtävän tilastotieteestä? Kun ei mistään tunnu löytyvän. Tarvitseeko kaikki kaavat osata ulkoa? Oliko kyse siis enemmän ulkoa muistamisesta kuin mistään matemaattisista kyvyistä (joita itselläni ei ole)?

Ei kaavoja tartte osa varmaankaan lainkaan, mutta varmuuteen ei voi mennä. Yksi esim. kysymys voisi olla vaikka:

Millä asteikolla mitataan sukupuoli:

1. Välimatka-asteikko
        2. Suhdeasteikko
        3. Luokitteluasteikko
        4. Sukupuoli jaottelu asteikko

Tämä on mielestäni aika helppo kysymys jos on asteikoista perillä.

Vaikeampi voisi olla vaikka:

Mitä testiä käytetään jos kahden otoksen t-testiin lisätään yksi henkilö lisää?

1. Korsakoff Smirnoff testi
        2. Regressioanalyysi
        3. t-testin muunnostesti
        4. Varianssianalyysi

En nyt muista mitä siellä kirjassa tarkalleen lukee, että voiko sen tietojen perusteella päätellä tuota, mutta muistelisin, että voi. Vastaus tähän on siis varianssianalyysi, joka vastaa t-testiä, mutta on useammalle kuin kahdelle henkilölle/ryhmälle/muutujalle.

• Karri-Pekka

Hei! Jyväskylään haluaville on vielä pari paikkaa jäljellä meidän psykan opiskelijoiden tehokkaalla valmennuskurssilla. Tsekkaapa tämä; http://jyvaskylaan2013.blogspot.fi/ ja teemme myös kolmatta vuotta timanttisia kyssäreitä osoitteessa www.psykalle.fi , jos haluat testata missä menet lukemisen puolesta.

Lukuiloa ja -intoa kaikille, voin sanoa että tämä rypistys kannattaa kyllä! :)

• alalalaloooo

Tietääkö kukaan, voiko Helsingin yliopistoon hakea samalla kertaa psykaan ja kognitiotieteeseen (toiseen siis kakkosvaihtoehtona)? Valintakoemateriaalihan on sama ja koekin näyttäisi olevan yhteinen, joten...?

• Stinnu.

Ennen oli ainakin niin, että kognitiotieteelle on sit oma osio. Onko tosiaan kognitiotieteeseenkin samat artikkelit? Kiirettä voi pitää ellei ihan sama koe molempiin. Ellet oo supernopee niin suosittelen vain toista, mutta varmaan voi hakea molempiin.

• alalalololll
        Stinnu. kirjoitti:

Ennen oli ainakin niin, että kognitiotieteelle on sit oma osio. Onko tosiaan kognitiotieteeseenkin samat artikkelit? Kiirettä voi pitää ellei ihan sama koe molempiin. Ellet oo supernopee niin suosittelen vain toista, mutta varmaan voi hakea molempiin.

Kiitos, tää selkeytti! Jotenkin mulla oli käsitys, että artikkelitkin olis yhteisiä, mutta tarkemmin katsottuna saattaki olla mahdollista ettei ookaan ainakaan täysin samat. Kiirehän siinä tosiaan tulis.....

• Hume_

No joo,Joensuuhun oli 900 hakijaa, nousua semmoset pari sataa. Toisaalta aloituspaikat on liki tuplaantuneet 40een.

• mie

Oliko joku tänään pääsykokeessa Turussa? Aloin miettimään, että oliko minulle annetussa laskimessa vikaa, kun siinä ei neliöjuurinäppäin toiminut. Kuvittelin, että se oli tarkoituksella poissa käytöstä ja laskin kaikki neliöjuuret likiarvoilla.

Aloin nyt jälkikäteen miettimään, että olikohan minulla sittenkin viallinen laskin?

• Jonne.......

Kyllä sen neliöjuuren pitäisi toimia jos se laskimessa on. Ehkä voit tuosta mainita kun olet ne kuitenkin jotenkin laskenut, ja saat armahduksen. Eiks ne muuten käske siinä alussa tarkastaa toimiiko laskin, paitti että eihän sitä nyt tajua neliöjuurta testata.

• Raaka peli
        Jonne....... kirjoitti:

Kyllä sen neliöjuuren pitäisi toimia jos se laskimessa on. Ehkä voit tuosta mainita kun olet ne kuitenkin jotenkin laskenut, ja saat armahduksen. Eiks ne muuten käske siinä alussa tarkastaa toimiiko laskin, paitti että eihän sitä nyt tajua neliöjuurta testata.

Pääsykokeissa ei yleensä tunneta sellaista asiaa kuin armahdus :( varsinkaan, kun tuollaisessa tilanteessa pitäisi asiaa kysyä valvojilta.

• hendeca2013

Kyllä tuollaisissa tilanteessa kannattaa nostaa käpälä pystyyn ja pyytää valvojalta uusi laskin...

• tikrulilia1

Viikko kokeesta kulunut ja tuntuu siltä, että alkaa pikkuhiljaa sopeutua arkeen ja siihen, että kaikkea vapaa-aikaa ei tarvitse viettää laskien todennäköisyyksiä.

Mitäs mieltä olitte, oliko koe helppo vai vaikea? Omasta mielestä ainakin viime vuoden kokeeseen verrattuna tämä oli paljon hankalampi. No, nythän ei voi muuta kuin odotella tuloksia. Kaikkeen tuli ainakin jotain vastattua, joten ihan toiveikkaalla mielellä voi kai olla... En kyllä millään malttaisi odottaa sinne heinäkuun puoliväliin asti. Tuleekohan ne tulokset varmasti juuri silloin 15. päivä, vai saattaako sieltä kuulua jotain jo aiemmin?

• dlkdkzk

Oliko kukaaan tänään Joensuun pääsykokeessa..?

• ...

Onko kellekkään tullut turun soveltuvuuskoekutsua? Mun mielestä koe oli selkeästi vaikeampi kuin viime vuonna

• tsiu

Hei, minä olin joensuussa! Mielestäni meni ihan hyvin, ainakin vastasin kaikkiin esseisiin suunnilleen kaiken, mitä mielestäni pitikin. Toisaalta vaihemallia en muistanut kovin tarkasti enkä arvo ja tiede asioita myöskään. Siis en niin yksityiskohtaisesti ja selkeästi kirjoittanut niihin, kuin kirjassa oli.. Onkohan mitään mahiksia?!

• psykologiko?

Itsekin olin Joensuussa ja yllättävän hyvin asiat muistui mieleen. Ainoa "moka" joka saattoi käydä oli se, että en ole varma sekoitinko viidennen ja kuudennen vaiheen keskenään. :s

Mutta kaikkiaan tuntui, että koe meni HYVIN. Tosin ihmisiäkin oli sen verran paikalla, että monilla muillakin on todennäköisesti mennyt hyvin... Pelottaa pelottaa pelottaa. Tuntuu, ettei millään jaksaisi odottaa 20.6. asti!

Ja jännä, että taas kysyttiin realismia, vaikka filsan kirjasta olisi voinut kysyä jotain sellaistakin, mitä ei aiemmin ole kysytty! Onneksi luin realismin hyvin siitä huolimatta, että sitä oli kysytty aiemminkin.

Mites muilla joensuulaisilla meni?

• Hihp

Pääsin Joensuuhun!!!!

• YksiHakija

Ai erillisvalinnassa? Päävalinnan tulokset eivät ole vielä tulleet...

Mikä oli erillisvalinnan pisteraja? Vai menevätkö ne samalla tavalla kuin päävalinnassa?

Tänään on todella jännittävä päivä, en malta odottaa tuloksia, mutta toisaalta en uskalla katsoa niitä!!

• epic failer
        YksiHakija kirjoitti:

Ai erillisvalinnassa? Päävalinnan tulokset eivät ole vielä tulleet...

Mikä oli erillisvalinnan pisteraja? Vai menevätkö ne samalla tavalla kuin päävalinnassa?

Tänään on todella jännittävä päivä, en malta odottaa tuloksia, mutta toisaalta en uskalla katsoa niitä!!

Onneksi olkoon sinä joka pääsit sisään. Minä sen sijaan jäin taas rannalle vaikka luulin hyvin pärjänneeni. Kiinnostavaa tietää millaiset pisterajat oli tänä vuonna. ...Ja neljäs välivuosi pyörähti käyntiin.

• JKL psykologia
        epic failer kirjoitti:

Onneksi olkoon sinä joka pääsit sisään. Minä sen sijaan jäin taas rannalle vaikka luulin hyvin pärjänneeni. Kiinnostavaa tietää millaiset pisterajat oli tänä vuonna. ...Ja neljäs välivuosi pyörähti käyntiin.

Älä huoli, mä pääsin sisään kuudennella yrittämällä =)

• Lilli.

Täällä yksi, joka pääsi myös Joensuuhun!
      Alin yhteispistemäärällä päässyt oli 97 ja pelkän kokeen perusteella 39.

Toisaalta itselle ainakaan pisteet ei juuri kerro mitään, kun ei tiedä millä perustella pisteitä jaellaan. Epic failer, tsemppiä uuteen yritykseen, jos aiot uudelleen hakea!

• tiedonhaluinen

Hei soveltuvuuskokeisiin päässeet! Mitä teillä lukee yliopistohaku.fi:n oma haku -palvelussa valintojen tuloksissa? Etenkin Jyväskylään soveltuvuuskokeisiin päässeiden vastauksia kaipaisin. Lukeeko teillä siellä "kesken" vai jotain muuta? Olisin kiitollinen, jos joku viitsisi vastata.

• tsiu

Kesken siellä lukee, jos olet päässyt JKL soveltuvuuskokeisiin. Itse pääsin myös joensuun maisterivalinnassa, jossa pisteraja oli 41.

• tsiu tsiu

Mitä niillä lukee, jotka eivät ole päässeet? Lukeeko myös "kesken"? Kaikki eivät näköjään ole saanut vieläkään kirjettä edes siitä, ettei ole tullut hyväksytyksi??

• Gööö

Joensuun psykologian ainejärjestön FB-ryhmässä keskustelu on aika mielenkiintoista...

• Minni...

^ Todellakin... :D

• niii-iii

Jonkin sortin soveltuvuuskokeet pitäisi olla jokaisessa psykologiaa kouluttavassa paikassa!

• Elina.

On muuten oikeasti jännä, ettei soveltuvuuskokeita ole tuotu moniinkaan psykologian pääsykokeisiin. Oikeastihan sillä saataisiin aika hyvin karsittua pois ne, jotka eivät missään nimessä soveltuisi ko ammattiin. Onhan soveltuvuuskokeet esim. opettajillekin.

• stadin psyko

Tervetuloa opiskelemaan psykologiaa, jossa metodi-kursseilla käydään lävitse miksi soveltuvuuskokeet EIVÄT sovi valintojen syyksi (mm. kuka määrittelee, millainen on hyvä psykologi, ja ei ole olemassa tarpeeksi tarkkoja testejä, joilla esimerkiksi laittaa porukkaa järjestykseen vaikkapa empatiakyvyn suhteen).

• Stadin psykiatri

Ja silti psykologit tekevät näitä huuhaa testejä asiakkailleen - mietitäänpä sitä...Tieteenalana psykologia on käsitteellisesti hatara kokoelma kehäpäätelmiä.

• stadin psyko

Taitaapa olla tilastomatikka vähän vielä hukassa... Siis mikään testi, ei edes lääketieteelliset, anna 100% tarkkuutta. Testin tulos on varmempi, kun testausmassassamme on suurempi prosenttiosuus sairaita (esim. terveyskeskukseen hakeutuneet vs. peruspopulaatio). Yleisesti psykologit vastustavat, että ihmisestä heitetään vain yksi luku yhdestä testistä, jonka pitäisi kuvata koko henkilöä. Psykologit haluavat selvittää ihmistä laajemmin esim. haastattelemalla, mikä sitten tukisi testin tuloksia.
        Ja mitä tulee pääsykokeisiin, niin jos raha ja aika ei olisi ongelma, niin voisimmehan me tehdä kaikille pyrkijöille vaikkapa persoonallisuus-testin, mutta kuka voi määrittää, minkälainen psykologin tulee olla. Tai ehkäpä vielä isompi ongelma: jokainen viisas ihminen osaa työhaastattelussa valehdella olevansa ah-niin-ekstravertti ja tunnollinen, psykologiset testit perustuvat rehellisyyteen/luottamukseen, ei sillä voidan valintatilanteessa odottaa muita kuin "oikeita" vastauksia.

Ja loppufaktana: tieteenalana psykologia on tiedettä siinä missä muutkin. Asiaan vain pintapuolisesti perehtyneet voivat mennä syvälle itseensä ;)

• Koodaaja

Jos joku vaikka sattuisi eksymään tänne ja osaisi vastata. Kysymys liittyy vuoden 2013 Hki-Tre-Tku pääsykokeeseen monivalintojen kohtiin 5. ja 6. Mulla ei ole käytössä aineistoa, enkä pääsykokekirjan perusteella älynnyt, mitä tuo koodaus tarkoittaa. Netistä koitin katsoa, mutta ei ollut apua siihen, että ymmärtäisin miksi joku on väärä ja mikä on oikea. Voisiko joku selventää mulle millä perusteella koodaustavat ovat vääriä ja mistä tämä tieto on peräisin (kirja,aineisto?)

Linkki pääsykokeeseen: http://www.helsinki.fi/behav/valinnat/2013/valintakokeet_2013/Psykologia_kognitiotiede_valintakoe_2013.pdf

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2343
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      238
      1746
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      307
      1277
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      925
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      844
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      825
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      747
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      683
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      35
      671
    Aihe