Onko moraalisesti oikein

en tiedä.

seurata lastaan koiratutkalla?! ystäväperhe osti koiratutkan vaikkei ole hölkäsen pöläystä metsästyksestä tietoa. Kysyin mihin te tuota tarvitsette, niin he seuraavat lastaan viikonloppuna missä menee. ei kuulemma pääse ulos ilman sitä tutkaa :D jotenkin minua laittoi naurattamaan se asia, mutta sitten heräskin kysymys että onko se edes laillista?
Katsoin kyseisen valmistajan sivuilta, niin aivan oikein, siellä luki henkilöpaikannukseen tarkoitettu ja sitten koiratutka.

Olivat kuulemma tällä tutkallaan voineet katsoa että hän on siellä missä lapsi 14 vee on luvannutkin olla ja on mennyt sinne minne on luvannut olla.

Jotenkin tuntuu että tuo ei ole oikein, koska tästä tutkasta voi myös kuunnella paikanpäällä mitä lapset puhuvat?!
Auttakaa, olenko vain tiukkapipo vai onko tuo oikeasti hyvä juttu? paikkari oli tämän tutkan nimi, en tiedä voiko muissa tutkissa käyttää tuollatavalla.tarkoitushan on kuunnella koiranhaukkuminen, ei ihmisiä!! kohta tällä seurataan aviomiehiä ja vaimoja salaa.

165

5679

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lapseton

      Näyttäisi enemmän ihmisiltä jotka huolehtivat lapsestaan.
      Meneekö tuo liian pitkälle, en osaa sanoa. Ilmeisesti lapsella on oikeus valita lähteekö viikonloppuisin jonnekkin? Anna ihmisten kasvattaa omalla tyylillään lapsensa.

      • Koiria ne on

        On se ihan ok tarkkailla.

        Tämähän on tutkittu jo muutama vuosi sitten, perus pissis tyttöjen käytös oli huomattavasti narttumaisempaa kuin vastaavan ryhmän joka oli koottu suhteessa saman ikäisistä aidoista koirista.


      • nuoriin uskova

        Tuo rikkoo mun mielestä jo ihmisen yksityisyyttä,jolleii muuten niin moraalisella tasolla.Ehdottomasti ei hyväksyttävää.
        Kyllä homma pitää lähteä siitä että nuoreen luotetaan,eikä tehdä syylliseksi tekoihin mitä ei ole vielä edes tehnyt.Sitten jos nuori ryssii niin sitten tehdään tarvittavat kurinpito toimet ja puhutaan järkeä.Ei nuori ihminen ole hölmö tai tyhmä vaikka ne siltä joskus vaikuttaakin.
        Ja noitten vanhempien on aivan turha kuvitella vetävänsä pitemmän korren tuossa asiassa.Ei mene kuin pieni hetki niin kyllä nuoret keksii mitenkä voi kusettaa uskomaan että on siellä missä väittääkin.Saahan tuon esim.jätettyä kohteeseen missä on.Jos sanoo menevänsä kaverin luokse,jättää sen pannan vaan sinne ja musat repeatille soimaan niin voi sanoa että kuuntelivat musiikkia.
        Ja tämä aivan alkukantainen idea,nuoret on fiksuja,ei tyhmiä,joten kohdellaan niitä myös sen mukaan.


      • ;-)
        Koiria ne on kirjoitti:

        On se ihan ok tarkkailla.

        Tämähän on tutkittu jo muutama vuosi sitten, perus pissis tyttöjen käytös oli huomattavasti narttumaisempaa kuin vastaavan ryhmän joka oli koottu suhteessa saman ikäisistä aidoista koirista.

        :-) :-)


      • pelleilyä toi o
        ;-) kirjoitti:

        :-) :-)

        jos minua ois lapsena kyylätty vastaavalla laitteella se ois aika äkkiä lentäy seinää ku ois pihalle päässy


      • jan5
        nuoriin uskova kirjoitti:

        Tuo rikkoo mun mielestä jo ihmisen yksityisyyttä,jolleii muuten niin moraalisella tasolla.Ehdottomasti ei hyväksyttävää.
        Kyllä homma pitää lähteä siitä että nuoreen luotetaan,eikä tehdä syylliseksi tekoihin mitä ei ole vielä edes tehnyt.Sitten jos nuori ryssii niin sitten tehdään tarvittavat kurinpito toimet ja puhutaan järkeä.Ei nuori ihminen ole hölmö tai tyhmä vaikka ne siltä joskus vaikuttaakin.
        Ja noitten vanhempien on aivan turha kuvitella vetävänsä pitemmän korren tuossa asiassa.Ei mene kuin pieni hetki niin kyllä nuoret keksii mitenkä voi kusettaa uskomaan että on siellä missä väittääkin.Saahan tuon esim.jätettyä kohteeseen missä on.Jos sanoo menevänsä kaverin luokse,jättää sen pannan vaan sinne ja musat repeatille soimaan niin voi sanoa että kuuntelivat musiikkia.
        Ja tämä aivan alkukantainen idea,nuoret on fiksuja,ei tyhmiä,joten kohdellaan niitä myös sen mukaan.

        mitä nyky teineihin tulle niin kyllä ne aika tyhmiä ja hölmöjä on taidat olla aika sinisilmäinen tai itsekkin teini jos uskot tuohon olen niin monta tapausta nähnyt että ei voi sanoa että ei saa yleistää mutta kun se vaan on yleistä teinien joukossa kotona ollaan kun enkelit mutta kun lähdetään kylille ja koti ovi pamahtaa kiinni niin käytös muuttuu täysin sen jälkeen ollaan pahempia kuin oikeat rikolliset ikävä kyllä tämä nyt vaan sattuu olemaan kylmä totuus mutta ei vanhemmat usko kun ei ne viitsi seurat heidän tekemisiään he uskovat kaikki mitä heidän enkelinsä heille kertoo


    • siltä kuulosti

      miksi tuo aiheuttaa paniikkia? pelkäätkö että sinua alettais seuraamaan?

    • kannatetaan

      Miksei, koska nyt tuo saattaa jopa säästää lapsen monelta ongelmalta. näyttäisi olevan hyvä idea enemmänkin vanhemmilta..saatanpa jopa hankkia sellaisen kun lapsi kasvaa siihen ikään että alkaa pyöriä viikoloppuisin muualla.
      Mikä siinä on moraalisesti arveluttavaa? Sekö että se on koiratutka?

      • jotainrajaa

        Minua ainakin arveluttaa se kuuntelu. Miettikää nyt jos itse olisitte saaneet teini-ikäisinä pelätä, että vanhemmat saattavat juuri tällä hetkellä kuunnella mitä puhutte kavereiden kanssa. Eikö yksityisyys ole ihmisoikeus?

        Sen pelkän liikkeiden seuraamisen vielä ymmärrän rangaistuksena jostain, mutta ei siitäkään paljon hyötyä ole, koska ainahan sen tutkan voi jättää johonkin ja tulla hakemaan myöhemmin.


    • äiti itsekin.

      Kaksipiippuinen juttu. Toisessa piipussa on lapsen turvallisuus, joka olisi erittäin hyvä jo pienille lapsille pedofiilit huomioon ottaen. Tiedän laitteen, ja voisin turvallisuuden vuoksi sellaisen hommata omalle lapselleni ja käyttää sitä vain silloin jos en tiedä missä on, tai on hävinnyt..toisessa piipussa taas tuo kuunteleminen joka on mielestäni yksityisyydenrajojen rikkomista. Ei ole oikein jos lapsen jututkin kuunnellaan puhelimesta..mutta sekin on vaaratilanteissa hyväksyttävää.

      Onkohan lapsi tehnyt jotain minkä vuoksi vanhemmilta on mennyt luottamus, ja sitten he hankkivat tämän tutkan?

      • sylvi

        Joo, olishan se mukavaa kuunnella livenä, kun pedari pumppaa lasta.
        Sehän se ainoo vaara lapsille on, mutta kiva kun mainitsit.


    • onko moraalisesti oi

      Kiitoksia vastauksista ja
      Tuo on moraalisesti arveluttavaa että jutut voi kuunnella sieltä, mutta en aatellut sitä tuosta näkökulmassta että jos lapsi vaikka häviää oikeasti johonki.
      Siinä mielessähän tuo on järkevää..tietenkin se kalskahti korvaan että on koiratutka, mutta on tuo henkilöpaikannukseenkin tarkoitettu näköjään.

      no, tälläisen aattelin laittaa kun mieltä vähän askarrutti koko juttu. Ja tässä kohta oikeasti aletaan ostamaan tutka petturimiehille ja naisille..sen tajuaa että on laitonta mutta alaikäisestä kun on kysymys vanhemmat voivat päättää.

      • no mietippäs miltä susta tuntuis jos sua seurattais kaikil tollasel. ja et on alaikäset ihmisii siinä samassa ku täysikäsetkin. ja jos multa kysytää ni toi menis jo yli vaikkakuinka huolenpito mielessä laittaiski tollasen, koska se vie siltä nuorelta kaiken tilan pois, se vaan tuo sellasen fiiliksen sille nuorelle et siihe ei luoteta ja et perhe ois joku kaiken näkevä silmä joka vahtii ja pitää silmätikkuna.

        et enneku meet hommaamaan lapselle tollasta ni mieti et minkälaista se olis jos sua stalkattais jostai tommosesta tai puhelimesta tai et joku stalkkais sun perhees tietokoneen käyttöö.

        sen voin sanoo et ei olis kovin kivaa


      • Ei enää ajankohtaist

        Sovi lapsesi kanssa että sinä voit kännyllä tarkistaa missä hän on!
        Siis tee yhtein en sopimus tyttäresi kanssa!


      • :PPPPPPPPPJ

        Niin varmaan menee 14 vuotias teini jonkun suklaapatukkaa tarjoavan sedän pakettiautoon kyytiin, ei kai 14 vuotiaat ihan vajaaälyisiä oo


    • ennenkin selvitty

      En usko että tuollaiselle on tarvetta ainakaan meillä. Kyllä sen verran luottoa täytyy olla omaan lapseensa ettei tuollaisia tutkia tarvita! Mikäli tällästä kyttäystä harrastetaan parisuhteessa on se parisuhde jo entinen kun ei ole luottamusta.

    • Selvyyden vuoksi

      Mitäs jos lapsi menee tutkansa kanssa sossuun ja valittaa vanhempiensa tyranniasta!
      Miten suhtautuisi viranomainen?

      • --------------------

        En usko että hyväksyisivät tuota kuuntelu osiota ainakaan..


      • tietäväinen huulipar

        Välitön huosta koska silloin kunnan sosiaalijohtaja SDP saa rahaa ja "Ryhmäkoti Lokinpaska Oy" kokoomus/vihreät saavat rahaa.


      • Moosan Manne

        Hai kuuluuko.Hmm.Kiitosta vaiko moitetta?


      • Stopperi

        Vihaan sossuja jo muutenkin. Sosiaalitantat ovat surkein ammattiryhmä koskaan.


    • ei kuulu tähä mut..

      mä käyttäisin tuota jos oma mies olis epäilyttävä tai alkais käymään jossakin ja epäilisin pettämistä! Olis säästynyt edellisellä kerralla monelta tuskalta jossa ukko petti ainakin vuode ennen kun jäi kiinni! Autoon vaan tuo niin helppoa se ois.

    • isäntä--------------

      Miksei kun on omasta lapsesta kysymys, mutta muita aikuisia ei voi seurailla..

      • 2/lapsenäiti

        Ei omiakaan saa seurata kyllä luottamus täytyy olla lapsiin ei tulisi mieleenkään että laittaisin kassiin salaa lapselleni toisen pään ja kuunteleisin heidän juttujaan kuin itkuhälyttimellä ennen heitä pienenä kun nukkuivat erihuoneessa.Entäs sitten kun se lapsi saa tämän tietää niin ei luottaminen tule koskaan takaisin.Voihan sitä tarkistaa jos ollaan luvattu mennä kaverille , niin toisilta vanhemmilta oliko siellä.Ja jos on sellaiset vahvemmat jotka ei ole kotona silloin kun on yö vieraita niin en luottaisi silloin sinne.Entäs jos sattuisi vaikka tulipalo tai jotain muuta vastaavaa niin sais loppu ikänsä katua.Eli en suosittele koiran pantaa lapsille.Sitten voi laittaa vanhemmille myös lapset missä kulkevat iltaisin ovatko sielllä missä sanovat.Epäilen kovasti.


      • turvantuntua
        2/lapsenäiti kirjoitti:

        Ei omiakaan saa seurata kyllä luottamus täytyy olla lapsiin ei tulisi mieleenkään että laittaisin kassiin salaa lapselleni toisen pään ja kuunteleisin heidän juttujaan kuin itkuhälyttimellä ennen heitä pienenä kun nukkuivat erihuoneessa.Entäs sitten kun se lapsi saa tämän tietää niin ei luottaminen tule koskaan takaisin.Voihan sitä tarkistaa jos ollaan luvattu mennä kaverille , niin toisilta vanhemmilta oliko siellä.Ja jos on sellaiset vahvemmat jotka ei ole kotona silloin kun on yö vieraita niin en luottaisi silloin sinne.Entäs jos sattuisi vaikka tulipalo tai jotain muuta vastaavaa niin sais loppu ikänsä katua.Eli en suosittele koiran pantaa lapsille.Sitten voi laittaa vanhemmille myös lapset missä kulkevat iltaisin ovatko sielllä missä sanovat.Epäilen kovasti.

        Ensinnäkin lapsen luonnollinen luottamus on jo silloin menetetty, kun vieraat hoitajat saavat häntä "kasvattaa" omalla tavallaan. Monen monituista vuotta ennen kouluikää.
        Oikeanlainen luottamus omaan vanhempaan ei koskaan tule takaisin. Tämä on Suomessa johtanut lakihenkiseen kasvatukseen lapsen koti-iltahoidossa käskyineen, kieltoineen, rangaistuksineen.

        Mutta, jotta ei kokonaan langat katoa käsistä, on kodeissa oltava valvontakamera ja juuri tuo tutka lapsen liikkumiseen. Pieni lapsi on pitkät iltapäivät ilman vanhempiensa valvontaa ja kokee turvalliseksi edes tuollaisen välittämisen. Ja edelleen turvantuntu jatkuu murrosiässä, kun nuori tietää, että välittäähän vanhemmat kuitenkin.


    • 20+9

      Meillä lapsi lähti aina jonnekkin ja saattoi olla päivänkin kavereiden luona eikä vastannut puhelimeen, ostettiin tuollainen henkilöpaikannukseen tarkoitettu laite ja sovittiin että pitää sitä mukana niin voimme katsoa missä päin menee. Mutta emme kuuntele juttuja koskaan.

    • missä vika?

      erikoisia lapsia teillä.. kun minä olin teini ( n.10v sitten) minulla oli matkapuhelin. Siihen vanhemmat soitti kun halusivat varmistaa missä olen, missä seurassa ja missä kunnossa. Ei käynyt koskaan mielessäkään ettenkö vastaisi, kun äiti soitti. Nyt olen itse äiti ja tottatotisesti lyön päätä seinään ja lujaa, jos omien penskojen kohdalla tarvii koskaan edes miettiä paikannuslaitetta! kylläpä pyrin huolehtimaan, että jonkinlainen kunnioitus vanhempiinsa lapsillani säilyy vielä teini-iässäkin. hyvänen aika kasvattakaa lapsenne, aikuisten oikeesti!

      • yksi faija

        tuollainen tutka voi pelastaa monelta rikokselta tai ainakin lapsen löytää välittömästi jos on ns. hukassa. Ajatellaan vaikka 6 vuotias lapsi tai sitä nuorempi.

        Me asumme pääkaupunkiseudulla ja tänne mahtuu vaikka minkälaista hullua ja sekopäätä. lapsemme kulkee kouluun itse ja takaisin koulusta, ja tuo helpottaa huomattavasti omaa oloa kun tiedän missä lapseni on.
        tutka on pieni mokkulan kokoinen laite ja kun se repun pohjalla on ei luulisi häiritsevän ketään.


      • Äiti minäkin :)

        Missä vika?
        Puhelimeen nyt voi sanoa olevansa missä vaan. Jos lapsi on epärehellinen ja on tapana mennä paikkoihin joihin ei ole lupaa mennä, niin sellaisen lapsen kanssa ihan onnenomiaan tuollanen laite. Mutta puheita ei saisi missään tapauksessa kuunnella.


      • ok tutka
        yksi faija kirjoitti:

        tuollainen tutka voi pelastaa monelta rikokselta tai ainakin lapsen löytää välittömästi jos on ns. hukassa. Ajatellaan vaikka 6 vuotias lapsi tai sitä nuorempi.

        Me asumme pääkaupunkiseudulla ja tänne mahtuu vaikka minkälaista hullua ja sekopäätä. lapsemme kulkee kouluun itse ja takaisin koulusta, ja tuo helpottaa huomattavasti omaa oloa kun tiedän missä lapseni on.
        tutka on pieni mokkulan kokoinen laite ja kun se repun pohjalla on ei luulisi häiritsevän ketään.

        Onhan puhelimessakin paikannin ja ainakin ulkomailla vanhemmat käyttävät sitä. Tietysti tuntuu pahalta jos ääni kuuluu ja avanhemmat kontroloivat myös lasten puheita. Nykyään , kun ei tiedä millaisia hörhöjä on liikenteessä niin tuo ok. Puhelimeen voi vastata vaikka olis kuussa ja kertoa vanhemmille , että on kaverin luona.. Minä en ainakaan näe mitään moraalisesti väärää tuossa..
        Pettureille tuo tutka olis omiaan.. ei muuta ku auton peräkonttiin niin johan jäävät kiinni...


    • ---------

      Eiköhän lapsi tiedä, että hänellä on se tutka mukana. Hän siis myös tietää, että hänen menojaan seurataan. Mielestäni lasten kuunteleminen sitä kautta ei ole asiallista, mutta eihän sen olemassaolo tarkoita, että lasta tarvitsee kuunnella. Minua ei ainakaan kiinnosta, että mitä lapset keskenään puhuvat, tuskin minua kiinnostavia asioita. Toisaalta, jos niin on sovittu, niin lapsi tietää myös sen, että häntä saatetaan kuunnella ja keskustelee sitten sen mukaisesti.

      Jos lapseen ei jostain syystä voi luottaa, yleensä hänen omien toilailujensa johdosta, niin vaihtoehtoja järkevällä vanhemmalla on kaksi: ei päästä lasta ulos tai vahtii häntä jotenkin. Minä olen voinut luottaa lapsiini (eivätkä ole edes vielä niin vanhoja, että kulkisivat missä sattuu keskenään), mutta jos luottamukseni jossain vaiheessa petetään, niin en todellakaan anna tilaisuutta siihen, että se petettäisiin uudestaan. Eli vaihtoehtoina on tutka tai kotiin jääminen (tai jokin muu, mllä pystyn valvomaan menemisiään, esimerkiksi se, että kaverin äiti todistaa lapsen olevan siellä koko sovitun ajan tms.). Lapsi voi sitten itse valita, onko mieluummin minun näköpiirissäni vai lähteekö tutkan kanssa jonnekin. Toisaalta, jos nuori haluaa esimerkiksi liikkua vanhempien mielestä epäilyttävään aikaan ja epäilyttävässä paikassa, niin olisikohan se tutka ihan turvallisuussyistäkin, eli paikannus on helpompaa, jos katoaminen tapahtuu. Luulen, että jokainen, jonka lapsi on kunnolla joskus kadonnut, toivoisi hänellä olleen tutka.

      • koiratutka :D

        Täysin samaa mieltä etenkin tässä " Luulen, että jokainen, jonka lapsi on kunnolla joskus kadonnut, toivoisi hänellä olleen tutka".Lapsen ei tarvitse herättää huomiota soittamalla esimerkiksi pedofiilin kynsissä vaan odotella vain että joku tulee hakemaan.
        Sitä kohtaloa en toivo kenellekään, ja siksi omalle lapsellenikin olen hommannut tuollaisen.
        Ei ole edes kallis ja todellakin sen arvoinen jos ei tule sovittuna aikana kotiin tai häviää pitkäksi aikaa pahimmassa tapauksessa on oikeasti jokin pielessä.

        Meillä on pelisäännöt en kuuntele koskaan lapseni juttuja koska luottamus toimii molenmpiin suuntiin, ainostaan voin katsoa missä hän menee jos ei ala kuulumaan.


    • koiratutka :D

      Minä luulin että olen ainut vanhempi joka seuraa lasta koiratutkalla! :)
      tottakai tuo koiratutka pistää korvaan, mutta kyllä se on tarkoitettu myös henkilöpaikannukseen hätätapauksissa.

    • ei auta mitään

      No helpostihan ne teinit jättää sen tutkarepun sinne kaverilleen (laittaa vaikka johonkin vaatteeseen sisälle, niin ei kuulu enää äänetkään).
      Niin ne tekee, jos sanovat vaikka äidille, että mennään yökylään Maijalle/Mikolle ja sitten todellisuudessa ollaankin kaupungilla tai bileissä Jaanan/jussin luona.

      Puhukaa niiden teinien kanssa ja myös kaveteitten vanhempien, ei siinä paljon tutkat auta, jos haluaa vanhemmiltaan jotain salata.

    • luottamus pelaa

      Missäs ne lapsen oikeudet on??Luotan lapsiini,enkä laittaisi mitään tommosia tutkia!!

    • Lain mukaan

      kyseessä on salakuuntelu.

      • varotoimenpide

        no ei muuten ole edes lainmukaan sellainen, kun lapsella itsellä on vapaus valita jääkö kotiin vai lähteekö kavereiden kanssa ulos.
        Tuskin kukaan edes kuuntelee juttuja jne, ja tämä paikkari on tarkotettu varmaankin hätätilanteita varten lähinnä.
        Ja että lapsi pysyy ainakin alueella misssä on sanonut olevansa.


    • life is life

      Eikö alaikäisellä ole oikeutta yksityisyyteen? Käsittääkseni yksityisyydensuoja käsittää Suomen lain mukaan myös alaikäiset. Ja entäpä jos vanhemmat aiheuttavat tuolla valvonnallaan ongelmia lapsensa ihmissuhteisiin ja saavat tämän ahdistumaan (koska kuka nuori nyt haluaisi olla vanhempiensa valvoma jatkuvasti?)

      Kyllä lapsen ja nuoren pitää antaa elää elämäänsä ja tehdä virheitäkin. Turvallisuusfasismi on perseestä.

    • qwb-92

      Hyvä ideahan tuo on. Minä käytin jo 20 vuotta sitten kun akka petti yhden savolaisen poliisin kanssa ja jäi kiinni.

      • Ja vaimos

        Suostu sitten tuohon koirapantaan mukisematta. Ai niin, petti sitten vaikka oli koirajäljitin kaulassa, hyöty oli kiistatta suuri.


      • qwb-92
        Ja vaimos kirjoitti:

        Suostu sitten tuohon koirapantaan mukisematta. Ai niin, petti sitten vaikka oli koirajäljitin kaulassa, hyöty oli kiistatta suuri.

        No ei sitä kaulaan tartte laittaa vaan vaikka autoon tai laukkuun napukka. Ja sain kuvat niin ae tarvinnu poliisin vaimon epäillä juttua. hah haa.


      • ..(.)(.)
        Ja vaimos kirjoitti:

        Suostu sitten tuohon koirapantaan mukisematta. Ai niin, petti sitten vaikka oli koirajäljitin kaulassa, hyöty oli kiistatta suuri.

        ei se ole panta vaan pieni mokkulan kokoinen laite :D


    • TutkatRoskiin

      Kun minulla on lapsi teini-iässä niin tälläisen paikantimen laittaminen häneen kiinni olisi viimeinen asia mitä tekisin. Ettekö voi luottaa omaan lapseenne yhtään? Tai oletteko joskus itse olleet nuoria? Sen ikäisenä kuuluu jo olla asioita mistä vanhemmat eivät tiedä.

      Mielestäni puhelin saa riittää kunhan asia tehdään selväksi että siihen myös vastataan tarvittaessa. Se ei ole paljon pyydetty ja lapsen ihmisoikeuksia ei poljeta niinkuin jopoa.

    • mitä vittua porukka vetoaa siihen että lapsilta vaatimalla vaaditaan kunnioitusta? -siis tottakai se menee niin että ku vanhemmat niin ison osan elämästää antaa lasten etee nii kyl siit pitää olla kiitollinen jne.

      mutta itse olen ottanu sen linjan että vaikka mie vielä tällei parikymppisenä asunkin kotona vanhempien leivissä, niin silti maksan ITSE laskuni ja useimpina päivinä hankin itse ruokani. En enää tän ikäsenä odota että äiti kantaa kaiken nenän eteen. Silti kyllä olen tehny omalle äidilleni selväks että vaikka mie itse maksan laskuni ja teen itte ruokani nii kyllä mie silti oon pitäny sen kunnioituksen äitii vaikka välillä saattaa vaikuttaa siltä ettei näin ole.

      ja mitä tohon seuranta-laitteesee tulee nii kyl toi aiheen alottajan kohalla vaan vaikuttaa siltä ettei omiin kakaroihin luoteta sitten paskan vertaa. Tietysti mie ymmärtäisin tän siinä tapauksessa jos muksut oikeesti kusettaa sen että mihin mennään ja kenen kanssa ollaan, mut aika hankalaks se vetää elämisen jos muksut rehellisesti sanoo ja vanhemmat ei usko.

      ihan sama juttu parisuhteissa ku perhe-elämässäki; EI SE HOMMA PERKELE TOIMI JOS EI OO YHTÄÄ LUOTTAMUSTA.

      • JA VANHEMMAT; antakaa lasten tehä virheitä. Ette te itekkää oo ollu elämänne aikana mitää jumalii jotka ei oo IKINÄ tehny virheitä. Eiköhän noitaki lapsii oo jo ihan tarpeeks jotka on kasvatettu pumpulissa eikä näin ollen kestä MITÄÄ vastoinkäymisii tai virheitä.

        ahdasmielisii paskoi ootte jos kasvatatte kakaranne niin ettei yhtää virheitä saa tehä.


    • nörtti.

      Kannattaa miettiä miltä lapsesta tuntuu. Häneen ei luoteta ollenkaan vaan seurataan jatkuvasti, ettei vaan tee mitään tyhmyyksiä. Kyllä 14v on jo niin fiksu että asian käsittää. Jos vanhemmilta ei löydy luottamusta niin miksi lapselta löytyisi vanhempia kohtaan? ... btw, sama onnistuu ihan älypuhelimillakin, mitään erillistä laitetta ei tarvita. Samsung dive, etänä laitteen sijainti kartalle, etä wipe, lukitus jne. :) http://blog.androidsuomi.fi/2012/03/samsung-dive-unohdettu-ominaisuus/

    • Klaara Kananen

      Luovuudelle ei näytä olevan rajoja. ; D Kuinkas pitkä tuollaisen tutkan kantomatka on, voisiko joku ystävällisesti kertoa?

      • "Luovuudelle ei näytä olevan rajoja. ; D Kuinkas pitkä tuollaisen tutkan kantomatka on, voisiko joku ystävällisesti kertoa?"

        Se ei ole tutka. Perinteinen koiratutka oli radiosuuntimalaite, joka siis mittasi sitä, miltä suunnalta koiran mukanaan kantaman radiolähettimen signaali tuli. Signaalin vahvuudesta kaiketi saattoi saada jotakin etäisyystietoa, mutta siihenhän vaikutti maasto yms. Mahtaako moinen laite edes toimia kaupunkioloissa?

        Nykyaikainen ratkaisu on gps-järjestelmään perustuva paikannuslaite, jota käytetään jo monessa asiassa. Henkilöllä on mukanaan tai ajoneuvoon on asennettu gps-vastaanotin, joka toimittaa sijaintitiedon edelleen esimerkiksi ajoneuvon omistajalle. Mm. koevapausvangit joutuvat käyttämään gps:ään perustuvia henkilöpaikantimia. Vanginvartija näkee sen perusteella, onko vanki sillä alueella, jolla hänen on sallittu liikkuvan. GPS on maailmanlaajuinen, mutta sitä en tiedä, millä alueella se paikannin pystyy lähettämään sijaintitiedon vartijalle. Teinin valvomiseen toiminta-alue on täysin riittävä. Karkaamiseen tarvitaan suihkuhävittäjä, että ehtii tyyten tavoittamattomiin sinä aikana, joka isukilta menee karkaamisen huomaamiseen.


    • ei hyvää päivää

      Tähän on siis tultu. Wilma ensin ja sitten tämä.
      Suomi on yksi kyttäysvaltio.

    • Ettette häpeäisi! Aikuisistakin vain koevapausvangit joutuvat käyttämään henkilöpaikantimia. Ja nyt sitten pitäisi jo teiniinkin moinen asentaa. En tiedä olenko edesvastuuton idiootti vai mikä oikein, mutta tuommoisella ei tee muuta kuin vähentää luottamusta. Ja luottamukseenhan tämä maailma perustuu. Omasta tahdostamme ja pienistä teoistamme on kiinni se, että se säilyy. Tuommoinen alistaminen ja kyykyttäminen ei lisää turvallisuutta, vaan kyttäysmentaliteettia.

      Miten te voitte olla noin tyhmiä, vai olenko minä ainoa idiootti, joka jotenkin tässä provosoitui? Miten ihmeessä ennen kännyköitä pärjättiinkään, etenkin kun lapsilla oli enemmän vapauksia kuin nykyään. Yllättävän harva kuoli...

      Olenko minä täydellinen pässinpää kun kuvittelen, että vähä vähältä nuorelle annetaan enemmän vapauksia. Jos hölmöilyä ilmenee, niin seurauksena ei ole mikään mystinen rasia, vaan rehellinen kotiaresti. Tupakanpoltosta 14-vuotiaalle kaksi viikkoa kotiarestia ja alkoholikokeilusta heti neljä. Se on sitä aikuisten välittämistä ja läsnäoloa. Ei se, että lapsi seikkailee jonkin GPS-pelin nappulana.

    • wdwdwdwe

      mihi persee se laite o tungettu

    • enpäolekuullut

      GPS jossa on kuunteluominaisuus?

      • metsästäjä----------

        Siinä on tarkoitus kuunnella koiran haukkuminen alunperin. on outoo käyttää sitä ihmisiin. olen itsemetsästäjä ja ei ole tullut mieleen käyttää sitä esimerkiksi lapsiin tai vaimoon.


    • Just... vanhemmat istuu sohvalla, katselee telkkua ja kuuntelee mitä lapsi touhuaa.
      Pepun voi nostaa ylös ja lähtee lenkille ja samalla tutkailla mitä jälkikasvu touhuaa..
      näin se meillä toimi.
      Joku kirjoitti, jos epäilee miestään niin asentaa laitteen..se menee jos on mennäkseen ja oman tutkan pitää toimia siten että käytöksestä huomaa ettei kaikki ole kondiksessa.

    • yks yks

      14-vuotias ei ole lapsi, vaan nuori. Toki ei ole vielä täysi-ikäinen, vaan huoltajansa vastuulla. Siinä mielessä jos olisin tuo 14v. voisin sen hyväksyä, että vanhemmat tietää että kaikki on ok ja jos jotain sattuisi, niin löydettäs. Mut jos vanhemmat vielá kuuntelee sen välityksellä, niin sitten varmasti olisin vihainen. Nuorten jutut on nuorten juttuja, ei kuulu vanhemmille.

    • sorkkarautajim

      hulluahulluaeieieieiei, mitä helvettiä?

    • Äiti minäkin :)

      On tietysti siinä mielessä hyvä että tietävät että lapset on siellä missä sanovatkin olevansa...mutta sitten tuo, jos puheen kuulee...se on vähän sama jo kuin kirjesalaisuuden rikkominen, mun mielestä. Kyllä lapsillakin on oikeus ihan omiin juttuihinsa mitä ei aikuisten tarvii tietää...siis meninaan että mitä lapset puhuva keskenäänt. Siinä pitäs olla sitten tutkan toisessa päässä vanhempi joka kaikesta huolimatta kunnioittaa lapsensa yksityisyyttä eikä kuuntele puheita.

    • Laki salakuuntelusta

      Kuuntelumahdollisuus tekee laitteesta sellaisen, että sen käyttäjä todennäköisesti rikkoo lakia. Rikoslain 24 luvun 5 pykälän mukaan

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001?search[type]=pika&search[pika]=salakuuntelu#highlight1

      "Salakuuntelu
      Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella kuuntelee tai tallentaa

      1) keskustelua, puhetta tai yksityiselämästä aiheutuvaa muuta ääntä, jota ei ole tarkoitettu hänen tietoonsa ja joka tapahtuu tai syntyy kotirauhan suojaamassa paikassa, taikka

      2) muualla kuin kotirauhan suojaamassa paikassa salaa puhetta, jota ei ole tarkoitettu hänen eikä muunkaan ulkopuolisen tietoon, sellaisissa olosuhteissa, joissa puhujalla ei ole syytä olettaa ulkopuolisen kuulevan hänen puhettaan,

      on tuomittava salakuuntelusta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

      Yritys on rangaistava."

      Kun lapsi menee toisen kotiin eli on kotirauhan suojaamassa paikassa niin laitetta käyttävä vanhempi syyllistyy salakuunteluun. Ei siis ole moraalisesti oikein ja on lain mukaan jopa yhden vuoden vankeudella tuomittavaa toimintaa tuo kuvaamasi.

      • En silti hyväksy

        Henkilö joka soittaa äidilleen sinun kotoa, joka on kotirauhan suojaama paikka - syyllistyy puhelimen toisessa päässä oleva äiti kotirauhan rikkomiseen sinun tulkintasi mukaan. Ei, ei se ihan näin mene..


      • Julkinen salainen
        En silti hyväksy kirjoitti:

        Henkilö joka soittaa äidilleen sinun kotoa, joka on kotirauhan suojaama paikka - syyllistyy puhelimen toisessa päässä oleva äiti kotirauhan rikkomiseen sinun tulkintasi mukaan. Ei, ei se ihan näin mene..

        Puhelimen ottaminen ESILLE ja sillä soittaminen ei ole SALAkuuntelua eikä siksi rangaistavaa. Se kun ei tapahdu salaa. Puhelimella soittaminen ja linjan jättäminen sen jälkeen auki salakuuntelua varten olisi rangaistavaa.

        Laki ei ota kantaa siihen, millaisella välineellä salakuuntelu tehdään. Oleellista on se, että kuuntelun kohde on kotirauhan suojaamalla alueella eikä tiedä että kuuntelija tarkkailee häntä teknisen välineen avulla.


    • PikkuJorma€

      Jumalauta että on sairasta, loukkaa yksityisyyden suojaa todella pahasti!!!

    • ...

      Voi hyvää päivää että on naurettavaa käyttää tuollaista keksintöä tuollaiseen tarkoitukseen. Ehkä nykyajan nuoret eivät kaikkein helpoimpia olekaan, mutta pitäisi vanhemmilla jonkinlainen luottamus lapseensa silti olla. Voi lapsi raukkaa kun joutuu elämään kuin rikollinen paikannin jalassa.

      • voi hyvä jumala sent

        Ei se mihinkään jalkaan tule vaan ihan taskuun voi laittaa. on tulitikkuasskin kokonen.
        Meillä tuo otettiin käyttöön kun lapsi tai nuorihan tuo on ei tullut sovittuna aikana ja kerran todella pahasti sammui pihalle. tutkan ansiosta olisimme löytäneet hänet heti. ja siltä seisomalta tilasin sellaisen.
        Kyllä se tälläisessä tapauksessa on aivan sallittavaa sanokoot kuka mitä tahansa!

        valitettavasti meillä on ongelmia jota ei tutka korjaa mutta ainakin tiedämme missä on.


    • Onggella. ..

      Luottamus lisää luottamusta. Tämä epäluottaminen lisää lapsenne välillä epäluottamusta.

      Kasvatus menee vinoon, mutta omapa on asianne.

    • ghrdsgdbg
    • köjhi

      tällainen provo tälläkertaa,uskokaa tämä tarina on tosi..

    • k

      vittu ihmiset ootte te tyhmii.pistäkää saatana ittellenne koirapanta..saatana kuula ottaa noille...

    • Kovasti tuota ideaa puoltavat ihmiset vetoaa siihen että suojellaan lapsia jos rikos tapahtuisi. Eiköhän suurempi syy ole kuitenkin että halutaan pitää teinit poissa ryyppyreissuilta sun muista puuhista.
      Itse olen ollut teini n. 10 vuotta sitten ja täytyy sanoa että tuo koko idea puistattaa. Huolehtiminen on eri asia ja seurantalaitteet omansa.
      Muistakaa te niin viisaat vanhemmat että miikään laite ei korvaa hyvää kasvatusta. Ja mikään laite ei estä lasta tutustumasta esim koulussa niihin piireihin missä tulee hankaluuksia.
      Rakentakaa molemminpuolinen luottamus ja iskostakaa järki päähän, silloin luulisi lapsen itsekin tajuavan pyöriä muissa piireissä kuin niissä jotka rötöstelee ja tekee ilkivaltaa. Se on monelta sitä hyväksynnän hakemista nuorisopiireissä.
      Olkaa kiinnostuneita lapsen elämästä aidosti eikä vain niistä asioista mitä pitää yrittää välttää.

      Jos ongelmia tulee ja luottamusta ei ole kumpaankaan suuntaan ja lapsen suusta tulee haistattelua jne. Onneksi olkoon, siinä vaiheessa kasvatus on jossain vaiheessa menny metsään ja siinä vaaditaan enemmän kuin joku GPS tägi.
      Lapsenne tulevat kokeilemaan tupakkaa ja alkoholia jossain vaiheessa, oli sitten kamerayhteys, GPS tai sähkökaulapanta. Totutelkaa ajatukseen, te häviätte tuon kuitenkin. Mutta siihen voitte vaikuttaa että alkaako polttamaan, ryyppääkö kaupungilla joka viikonloppu jne. Se on kasvatuksesta ja siitä kiinni missä piireissä pyörii.

      Olkaa HYVIÄ vanhempia ja tunkekaa tutkat sinne minne aurinko ei paista...
      Niin ne aikaisemmatkin sukupolvet on onnistuneet.

    • uopppaa

      no ei kai se nyt oo ihan niin paha jos näkee missä se teini heiluu ,mut salakuuntelu on ihan järkyttävää ja tosi väärin!

    • jahöpönlöpön

      Höpöhöpö ;)

      • vielähöpönlöpön

        "tästä tutkasta voi myös kuunnella paikanpäällä mitä lapset puhuvat?!"
        tähän vastasin...

        Nykyisissä GPS-pohjaisissa pannoissa paikannus saadaan metsästäjän matkapuhelimeen GPRS-yhteydellä tai tekstiviestillä. Ohjelmat ja laitteet sisältävät monia hyödyllisiä ominaisuuksia koiran seuraamiseen. Laitteesta saa tietoja muun muassa haukkutiheydestä, nopeudesta, akkujen tilasta ja koiran kulkemasta matkasta.

        Koira ei lähetä tekstiviestiä eikä sen haukkua kuulu tutkan kautta, paikannin välittää tiedon koiran kulkureitistä ja sijainnista signaalin avulla... Teinisi puhekaan ei voi välittyä tutkapannan kautta...


      • oikaisua
        vielähöpönlöpön kirjoitti:

        "tästä tutkasta voi myös kuunnella paikanpäällä mitä lapset puhuvat?!"
        tähän vastasin...

        Nykyisissä GPS-pohjaisissa pannoissa paikannus saadaan metsästäjän matkapuhelimeen GPRS-yhteydellä tai tekstiviestillä. Ohjelmat ja laitteet sisältävät monia hyödyllisiä ominaisuuksia koiran seuraamiseen. Laitteesta saa tietoja muun muassa haukkutiheydestä, nopeudesta, akkujen tilasta ja koiran kulkemasta matkasta.

        Koira ei lähetä tekstiviestiä eikä sen haukkua kuulu tutkan kautta, paikannin välittää tiedon koiran kulkureitistä ja sijainnista signaalin avulla... Teinisi puhekaan ei voi välittyä tutkapannan kautta...

        Näyttääpä kuulevan... jos haukut kuuluu, kuuluu myös puheet...

        http://www.paikkari.com/


      • perille meni
        oikaisua kirjoitti:

        Näyttääpä kuulevan... jos haukut kuuluu, kuuluu myös puheet...

        http://www.paikkari.com/

        Ahaa, se on siis nokian puhelin jossa on gps ynnä nahkavaljaat. Tuo aloitus tuntuu todella uskottavalta, jos teini suostuu mukisematta pitämään tuollaista härpäkettä mukanaan niin ei se kyllä sitä siinä tapauksessa edes tarvitse.


      • täh?
        perille meni kirjoitti:

        Ahaa, se on siis nokian puhelin jossa on gps ynnä nahkavaljaat. Tuo aloitus tuntuu todella uskottavalta, jos teini suostuu mukisematta pitämään tuollaista härpäkettä mukanaan niin ei se kyllä sitä siinä tapauksessa edes tarvitse.

        missä tuossa on nahkavaljaat? ei ainakaan meillä tullut mitään valjaita mukaan vaan pelkkä paikannin?


    • järki käteen

      on varmaan kiva kuunnella lasata joka sanoo isäni on juoppo ja äitini on h...a.

    • Laitonta valvontaa

      Sen teinin kannattaa kävellä lastensuojeluviranomaisten luokse se koiratutka mukanaan ja sanoa, että hänen vanhemmat pakottaa hänet käyttää sitä. Että ilman sitä ei ole asiaa ulos. Ja sanoa, että samalla laitteella vanhemmat salakuuntelee hänen keskusteluitaan.

      Tai sitten hajoittaa laite. Hieman raisut leikit.

    • Aivan liian pitkälle varsinkin jos mukana on mikrofoni! muuten ehkä ihan ok. Jos vanhempani olisivat kuulleet minut 14 vuotiaana, olisin varmaa vieläki jossain laitoksessa. Ei vanhusten kuullu kuulla nuorten juttuja!

    • äiti vm-70

      Kinkkinen juttu. Eihän siinä ole kyse vain siitä, mitä oma lapsi tekee ja varsinkin puhuu. Sen laitteen avulla kai sitten kuulee myös kaiken sen mitä muut siellä paikalla olevat puhuvat. Minusta se on erittäin arveluttavaa.
      Toisaalta luottamus on kyllä tärkeä asia ja luottamus herättää luottamusta, olla luottamuksen arvoinen, eikö se ole ihmisellekin aika tärkeä asia ja tarkoitushan on kasvattaa nuorta aikuisuuteen, opettaa tavoille.
      Itse olen pärjännyt lasteni kanssa ilman salakuunteluja. Olen suoraan sanonut, että puhelimeen on vastattava ja että käyn itse hakemassa lapsen, missä hän sitten onkin, vaikka yöllä. Toisaalta olemme sopineet, että puhelimeen vastataan aina ja olen myös tehnyt yllätys"iskuja" ts mennyt katsomaan, mitä puuhaillaan.
      Niin, kyllä luottamus lisää luottamusta ja niinkin, että lapsi, jolla on rajat ja luottamus haluaa myös toimia sen mukaan. Toisaalta, jos sitten jotain tulee,siitä seuraa taas jotain ..

    • Niiiiiiiin

      Hei, yksityisyyden suojalla ei sinänsä ole alaikärajana täysi-ikäisyyttä. Oletteko miettineet, että esimerkiksi kirjesalaisuus koskee kyllä kuinka nuoria tahansa, eli vanhemmat eivät saa esimerkiksi lukea lapsensa sähköposteja tai tekstiviestejä. Tuo on aivan törkeää toimintaa, etenkin jos lapsi ei tiedä / on joutunut suostumaan pakon alla.

    • Nuorihäiskä 20v

      Opettakaa lapsenne hyvin pärjäämään elämässä ja antakaa heille luottamuksenne ja vapautta olla omillaan. Suojelias saa ja pitää olla lapsiaan kohtaan mutta vetäkää nyt jumalauta jonkinlainen raja siihen käytökseen! Sairasta jos ei voi edes omaan lapseensa ton vertaa luottaa....

      • tunari....

        Varmaan pyörräät puheesi mikäli sattuu omalle kohdalle???


    • Esko

      Kyllä lapsetkin oppii, kun heitä vähän neuvoo. Tuollaisesta kuuuntelulaitteesta voi katkaista mikrofonin johdot sakseilla. Siitä ei ole muuta haittaa, kuin että mikrofoni ei enää toimi.

    • 8+20

      Kyllä lasten turvallisuudesta on syytä olla huolissaan ainakin muualla maailmalla... tsekkaa tämä http://lok8u.com/ ja lisäksi tieto siitä, kuinka paljon tenavia on kateissa silloin tällöin tulisi riittää perusteluksi sinulle, esim: " 800,000 children are reported missing each year in the United States. In the U.K., that number is 140,000 children and there is no greater ordeal for a parent than not knowing where they are.". Lue lisää --> http://www.gizmag.com/num8-gps-childrens-watch-and-child-locator/10678/

      • 20+8

        Niille, jotka lukematta kommentoivat ko. laitetta kerrottakoot tiedoski ettei sitä pysty avaamaan ranteesta niinkuin normaalia rannekelloa !


    • Ei kauaa

      Jos kyseessä on normaali teini-ikäinen lapsi, luultavasti jonain päivänä laite yksinkertaisesti "katoaa" ja sitten ei tuo enää ikinä toimi. Itse ainakin olisin tuossa iässä (ja tietenkin nykyisinkin) löydettyäni tuon laitteen hajottanut sen pieniksi palasiksi heti ja sitten päälle haukkunut vanhempani. Ja hajottanut jokaisen paikannuslaitteen sen jälkeenkin, vaikka he olisivat kuinka kieltäneet. Enkä usko olevani mikään poikkeus.

      Ja nykyiset nuoret tajuavat kyllä käytännössä heti, mikä tuo laite on. Luultavasti useimmiten jo ensimmäisen yrityksen jälkeen laite on pirstaleina roskiksessa.

      • niinpäs se on

        Tai sinne ne oppivat huijaamaan jopa silla.. parempiahan ne nuoret ovat noiden laitteiden kanssa..


    • tfygertygsret

      hyvä keksintö,erittäin,ois vaan enempi tuollaisia lapsistaan huolehtivia vanhempia,toivottavasti tuon luettuaan muutkin alkais tekemään noin

    • häääh

      eikö se jo riitä et puolisoa seruaa?

    • JUUUH

      Hei mitä vittua ihmiset ?? teillä ois pitäny olla koira tutkat jalassa ku olitte lapsia :D

    • Ei voi käsittää...

      SAIRASTA!!

    • AVA69

      Tää juttu haiskahtaa ja aika pahasti!

    • joojoo

      Laittakaa lapsenne johki kamppailu lajiin niin ei tartte pelätä, että tapahtuu jotain.

    • Ei koskaan kersoja

      Ehdottomasti kyllä ja erityisesti kaikille alle 20v myös koirapanta, miksikö, eihän ne äpärät osaa muuta kuin huutaa, rääkyä ja riehua. Jatkuvasti on lehdissä/mediassa luettavissa niiden älyvapaata ja järjettömiä tekemisiä.

    • niin..mikähän sen estää ja miksi..mitä salaamista?..pitääkö teineillä ja lapsilla olla oikeus olla käytäytymättä ja mennä minne tahtovat thedä mitä tahtovat ingogniito???

    • vapaus=ongelma

      Olisikin suotavaa että määrättäisiin pakollisiksi tuollaiset seurantalaitteet kaikille notkuville alaikäisille, niin ainakin rikosten selvittämisprosentti kasvaisi huomattavasti! Nyrkkisääntö on, että jos et tiedä missä kullannuppusi lorvii niin melko varmasti pahanteossa - jos eivät ole menossa sinne niin sitten tulossa sieltä!

    • torstai

      Sitte vielä sähköpanta kaulaan, kun teini kiroilee, niin annetaan "näpsyt"...
      Sori, ihan ot....

    • En ymmärrä idioottej

      Ompa jotenki sairasta. Jos vanhemmat eivät voi luottaa omiin lapsiin sen vertaa että antavat mennä kavereille ilman paikannuslaitteita niin huh huh.

    • rowan__

      Itse työskentelen päivittäin nuorten kanssa ja joissakin tapauksissa voisin jopa olla tuollaisen seurannan kannalla. Hyvin harvassa tapauksessa vanhemmat ovat todella tietoisia lastensa liikkeistä (varsinkin viikonloppuisin)...

      • mielenkiintoinen aih

        Totta. Olen itsekin alalla ja aivan varmasti tälläinen tutka olisi monet lapset säästyneet ongelmilta..ongelma mikä ensimmäisenä tulee mieleen on se että mitenkä saa nuoren pitämään tuota tutkaa mukanaan..sen voi helposti jättää vaikka kaverin luokse..tietty kuulemalla puheet sitä kautta mutta on vähän kaksipiippuinen juttu.


    • 20+18-130=uu

      kaikille vastasyntyneille pitäisi laittaa "siru" ihon alle ,jotta ihmistä voitaisiin sitten seurata ja vahtia koko loppu iän ajan....ja tietenkin netin kautta kuka vaan saisi katsoa ketä vaan,että missäpäin liikkuu ja kuleksii...ja sama tietenkin autoihin ja muihin kulkuvälineisiin...

    • 18+3

      Kyseessä on vapaaehtoinen pakko. Eli jos haluaa mennä ulos kavereiden kanssa, niin sitten "vapaaehtoisesti" pitää mukanaan sitä. Ei se laitonta siinä tapauksessa ole.

      Muutenkin on hyvä, että vanhemmilla on tapa jäljittää sitä lasta. Haluat varmasti tietää, jos lapsi yhtäkkiä meneekin alueelle, jossa hän ei ole koskaan käynyt ja et tiedä että hänellä olisi ystäviä siellä? Lisäksi joissain tapauksissa lapsi/nuori käy sienestämässä/marjastamassa, jolloin on ihan varovaisuutta että tietää lapsen sijainnin jos vaikka hän itse eksyy.

      • tjaaaaa

        Siis nuoruus on alkua itsenäistymiselle sillon nuori saattaa tehdä virheitä mikä on normaalia koska harjoittelee elämää. Mieti et kun ite olit teini ja saisit tietää et vanhemmat paikantaa ja salakuuntelee sun juttuja, miltä se tuntus, törkeetä!
        Ei ole lapsen edun mukaista että vanhemmat kyttää l


      • et silleen
        tjaaaaa kirjoitti:

        Siis nuoruus on alkua itsenäistymiselle sillon nuori saattaa tehdä virheitä mikä on normaalia koska harjoittelee elämää. Mieti et kun ite olit teini ja saisit tietää et vanhemmat paikantaa ja salakuuntelee sun juttuja, miltä se tuntus, törkeetä!
        Ei ole lapsen edun mukaista että vanhemmat kyttää l

        Niihin virheisiin on monilla mennyt loppuelämä pilalle, mietipä sitä. Joten eipäs kaunistella totuutta.


    • tjaaaaaa

      Siis nuoruus on alkua itsenäistymiselle sillon nuori saattaa tehdä virheitä mikä on normaalia koska harjoittelee elämää. Mieti et kun ite olit teini ja saisit tietää et vanhemmat paikantaa ja salakuuntelee sun juttuja, miltä se tuntus, törkeetä!
      Ei ole lapsen edun mukaista että vanhemmat kyttää

    • -munmielipide-

      olis kannattu pattinsoninki hommata stewartille tollanen niin ois jääny vähä aikasemmin kiinni pettämisestä. Mutta joo on toi nyt aika tyhmää laittaa nuorelle tollanen. Kyllä jotain yksityisyyttä pitäis olla! sen nyt vielä ymmärtää kun pienelle lapselle laitetaan pedofiilien takia, mutta puheita ei sais kuunnella!

    • miten se

      mitenhän käytänössä ipana tuota tutkaa pitää? sehän on koirille tarkoitettu.

      helpompi ja halvempi ois kännykän gps-seuranta, sen palvelun saa varmaan kaikila operaattoreilta. mutta salakuuntelemaan siinä ei pysty.

      • gsm666

        Ei saa.


      • 15+15

        meidän ipanalla se on taskussa ja on tosiaan tulitikkuaskin kokoinen. ei tulisi mieleen kuunnella juttuja ellei lapsi ole oikeasti hävinnyt tai vastaa puhelimeensa kun soitan.
        Eli jos on hätätapausten varalta hankittu. Mitä nämä ihmiset täällä niuhottavat, ja mitä se oikeastaan kenellekkään kuuluu miten vanhemmat suojelevat lastaan?!


    • hopi hopi15

      Hakeudu hoitoon, kun tuollaista edes ajattelet.

    • Sillee 13+2

      Tässä rikotaan, Suomen perustuslaissa 10§ mainittuja,eipä taida onnistua

      • neljän äitee

        Ei alaikäisten kohdalla, vanhempien velvollisuus on huolehtia alaikäisistä ja siitä missä he liikkuvat. Ja mites juokset teinis perässä ?


      • Nyt järki käteen.
        neljän äitee kirjoitti:

        Ei alaikäisten kohdalla, vanhempien velvollisuus on huolehtia alaikäisistä ja siitä missä he liikkuvat. Ja mites juokset teinis perässä ?

        Kyllä, myös alaikäisten kohdalla. Velvollisuus on huolehtia, mutta lain edellyttämällä tavalla. Onneks tää on vaan poikkeus ja suurin osa lapsista kasvatetaan normaalilla tavalla.


      • Sillee 2+20
        Nyt järki käteen. kirjoitti:

        Kyllä, myös alaikäisten kohdalla. Velvollisuus on huolehtia, mutta lain edellyttämällä tavalla. Onneks tää on vaan poikkeus ja suurin osa lapsista kasvatetaan normaalilla tavalla.

        Non niin,tulihan se sieltä. Toivotaan että lapset ottavat vanhempiensa neuvot ja käskyt vastaan hyvällä,jotta ei elämä mene pipariksi.


    • isoveli valvoo :P

      tämähän pitää ostaa ja laittaa vaimon laukkuun vuoren alle :P Mahtia

    • omaansa saa

      Miksei olisi laillista ? Vanhemmille möykätään koko ajan, että pitää seurata mitä omat lapset tekevät ja nyt kun seuraavat, niin kysellään onko laillista. Eikä voi oikein valehdellakaan enää.

      • laki tutuksi

        Siksei ole laillista kun salakuuntelu on rikoslain mukaan kiellettyä.


    • ristus!

      uskomatonta.. näin niitä kusipääsiä kakaroja tehdään, vaikka ei itte olisi syntyny sellasena.

    • jyvällä

      Jos tuon tutkan voi kätevästi piilottaa vaatteisiin kohteen tietämättä, niin tässähän on vaimoille kiva keino seurata pettäviä miehiään. Tuonne uskottomuus-palstalle myös tutka-aloitus.

    • Terve Järki

      Haloo, kännykät on olemassaaa...

    • sairaat-vanhemmat

      Se on hyvä että nuoreen luotetaan ja annetaan omaa tilaa/yksityisyyttä mitä nuori tarvitsee. Vanhempien ei tarvitse tietää kaikkea mitä lapsi tekee tai puhuu ystäviensä kanssa. Sairasta touhua vanhemmilta!

      Ainoa hyvä asia tuossa on se että pystyy jäljittämään toisen onnetomuuden sattuessa. MUTTA EIEIEIEIEI!!!

      • Tyypillistä

        Vaimoni äiti on juuri sellainen ylisuojeleva vanhempi.

        Hääyönämme hän halusi väkisin katsella seksiaktiamme, nyt kun jälkeenpäin olen miettinyt niin oikeastaan aika outoa, silloin itse tilanteessa ei vaikuttanut oudolta.


    • meneeköhän jo liian pitkälle? Lapseen lyödään joku mokkula jonka avulla vanhemmat kuuntelevat yksityisasioita. Herranjumala olen itsekkin menettänyt vanhempieni luottamuksen yhden ainoan kerran, eikä minuunkaan lyöty mitään helvetin paikanninta. Vaikka vanhemmille kuuluu minne lapsi menee, pitää myös luottaa siihen, eikä seurata ja kuunnella tekemisiä. Lapsen henkinen puoli kärsii vähäisestä luottamauksesta. Ihan oikeasti käyttäkää sitä helvetin paikanninta isännän menoihin eikä lapsen, jolle ei ole minkäänlaista syytä laittaa pantaa kaulaan.

    • 1+6

      Kun joskus teen lapsia niin vaadin heti synnytyspöydällä että lapsi viedään seuraavaksi kirurgin pöydälle ja tämä tutka työnnetään lapseni ihon alle. Kiitos ja kumarrus kun tällaisia laitteita tuodaan markkinoille.

    • provoski

      tällainen provo tälläkertaa,uskokaa tämä tarina on tosi..

      tottakai dna kiittää kuten muutkin mainostajat.
      huomenna keksitään jotain muuta.

    • Rva_ 47

      :D

    • 121211

      Kuuntelu ei ainakaan ole missään tapauksessa hyväksyttävää. Vai olisitteko te tämän teinin vanhemmat itse halunneet teidän vanhempienne saavan tietää joka sanan mitä sanoitte ollessane 14-vuotiaita? Enpä usko.

      Seuraamalla ja etenkin kuuntelemalla lastanne pilaatte hänen teini-ikänsä. Oman lapsensa sanaan pitää pystyä sen verran luottamaan, ettei aseta hänelle mitään avovankilassa hyödynnettävää nilkkapantaa.

    • -96

      No ei todellakaan saa seurata! Hirveetä!!! En mä ainakaa haluis et mun vanhemmat kuuntelis mun juttuja. Ei sil nii välii oo et ne näkee mis liikun mut et ne viel kuulis mun jututki!!! Jotain rajaa nyt ees!!!!

    • Lopettakaa

      Kannattaa sitä seurata niin lapsi parhaimmillaan menettää luottamuksensa kaikkeen ja kaikkiin. Ei tule kertomaan teille mitään ikinä. Tuollaisen voi tulkita niin monin tavoin. Jos kokee ettei vanhemmat luota mneee siinä paljon pilalle ja siitä voi olla haittaa lopun elämän ajan.

    • Jompula

      Tutkapanta kaulassa on varmaan nuorten suosiossa kohta. Heh.

    • Jompula

      Moraalista en tiedä, mutta hiertäähän se kaulaa. Ja aiheuttaa häiriöitä radiovastaanottimissa....

    • Luulodata

      Mikrosiru vaan kaikkien köyhien ja rikkaitten ihon alle niin pöljyys paljastuu satelliitti
      tutkalla? Kuka voi olla niin pöljä ISOVELI jotta kuvittelee seuraavansa kaikkea
      kapea alaisella akateemisella koulutuksella vailla mitään käytännön omakohtaista
      kokemusta pelkillä teoriaopinnoilla?

    • julia-aurora

      IHAN KAUHEETA ! :DDD

      mä oon jo 17-vuotias ja mulla on lapsi ja kun luin tämän niin ei huhheijaa miten jotkut vanhemmat voi olla sit sairaita...

      ei se lapsi oo mikään elukka, vaan ihan ihminen jolla on samat ihmisarvo kuin aikuisillakin. on lapsella myöskin oikeus nimittäin yksityisyyteen !!

      ihan kun se kärsis nyt syyttä suotta jotain pantarangaistusta mitä nämä jotkut VANGIT tällä hetkellä kärsii, eli onko tämä lapsi sitten VANKI??

      sinuna tekisin ilmotuksen äkkiä jonnekkii! ihan totta!

      • mihin on maailma men

        Jos sinullakin olisi ollut tuollainen tutka tai edes vanhemmat mitkä katsovat perään niin ei sinulla olisi lasta 17 vuotiaana! kamalan nuori, olet itsekin vielä lapsi.


    • Ei oo reiluu

      Ei ole reilua! Ei ole kivaa kun kokoajan seurataan jollakin GPSässällä! sairasta!

    • -97

      Ei ole tervettä kyllä kuuntelu toiminnalla tälläinen ,siinähän menee jo lapsen yksityisyyden suojat sun muut,...
      Eri asia jos vaikka puhelimessa tms. olisi sellainen sovellus mistä vanhemmat voisivat katsoa missä lapsi menee, mutta eivät normaalit yli 13-v sellaista todellakaan tarvitsisi..
      Ja ihan vinkkinä näin nuoren näkökulmasta että rauhallisesti ja järkevästi/perustellusti puhuva vanhempi on paljon uskottavampi kuin vanhemmat jotka kyttäävät ja rajoittavat elämääsi kuuntelu/paikannus- laitteella.
      Paras tapa vanhemmilla kasvattaa lapsensa oikein on mielestäni molemminpuolinen luottamus, jos rikotsen sitä pitää sitten taas monta vuotta aloitella alusta rakentamaan.
      Ja loppuun vielä sen verran että jos haluaa lapsensa pysyvän raittiina kannattaa hänelle hankkia joku urheilu-harrastus esim. lätkä,futis,sähly ja muut.
      Niissä pidetään toisista huolta ja juhlitaan vasta 9.lk./ lukio iässä kohtuudella ja turvallisemmalla porukalla!

      • hohhoijaa

        tuohan on sovellus puhelimessa mutta tutka menee vain sen mukana mitä seurataan. sovellus on vanhemman puhelimessa tai metsästäjän tai mustasukkaisen aviomiehen :D
        no mutta en osaa sanoa mitä mieltä tuostakin olen kun ei ole omalla kohdalla tuollaista ongelmaa.


    • Mirotaajuudet!!

      Tähän kontrolliin ollaan menossa,johon tämä paljon nykyään huomiota saanut
      Mind Control kehitysprojekti jolla ihminen täysin valvonnan alainen,tekniikka vain
      toimii eriaaltotaajuuksilla,kuten on tämä sateliittiyhteys RFID.siksi esim. Turvatarkastus ei reagoi lähettimiin.Tämä tekniikka Suomessa Kehityksessä
      osaksi Rikollisis piireis,jo vuosia koska tavoite hallita ihmisenelämää tietokoneen
      avulla,eli Näinhän siitä kirjoitettiin lehdissä aikoinaan kehitys tavoitteista miten
      Tietokone toimii ihmisen tuntojen tulkitsijana,siihen Suomessa täysin asia
      tavoitettu ,mutta rikollisin toimin ihmisiä testattu,kidutettu,ja testiä tehty myös
      Aasiassa,Korkeakoulujen jotka tekniikkaa tällä saralla kehittää on tieto siis mutta
      ei puhuttu julkisuudessa tästä saavutuksista,ja syyn voi arvata jo!!

      • 19+12

        Sulla taitaa olla mikrotaajuus säteily arvot jo punasella, vai minkä takia sulla on keskellä lauseita isolla kirjaimella alkavia sanoja? Suosittelen sen foliohatun hommaamista ensi tilassa.


    • 16v tyttö

      En tiedä mutta onneks mulla ei oo tuollaisa kauhuvanhempia.......

    • ysiseiska

      hei järki päähän nyt! ite oon 15 vuotias ja vaikka kuinka noi porukat mulle laittais jonku paikantimen nii ei ne kyllä ryyppäyst sais pysäytettyä! Mieluummin nyt vaa kasvatatte sitä luottamusta nätisti ja vedätte kunnon rajat! ei mitään paikantimia herran jumala. nyt mut jätetään jo yksin kotiin ja ollaan useimmiten ihan nätisti meillä eli ei me aina olla pahan teossa. tietty on niitä erityis tapauksii mutta aika harvassa!

    • Voihan sen kapineen kiinnittää kurillaan kaverin koiraan. Siinäpä sitten katsellaan, kun kaverin koira kulkee isäntänsä tai emäntänsä kanssa iltalenkillä. Ja voi sitä vanhempien riemua, kun huomaavat, että lapsihan painaa pitkin järvenjäätä 50 km/h, vaikka mopo on tallissa.

      Tai sen voi jättää bussiin. Sieltä sen toki saa takaisin, mutta oppiipa vanhemmatkin, mitä reittiä bussi numero 42 kulkee ja kauanko se toisinaan seisoo Hämeenkadun valoissa.

      Ihan piruuttaan sen voisi myös jemmata isin autoon. Nähtäisiin nimittäin, että missä ne ryhmäpalaverit ihan oikeasti ovat. Samalla voitaisiin kummastella, että ihanko totta ylityöt tehdään Ylioppilaskylällä tai peräti Liipolassa.

      Edelleen sen voi jättää omaan sänkyyn. Teini voi ammuttaa huoneestaan valot, tehdä sänkyyn kylmäkallen ja poistua akkunan kautta. Äidin silmät on sumeat jo, hän sanoo: "Maailma on vaarojen karikko..."

      Voisihan sen laitteen tietenkin kiinnittää syanoakrylaattiliimalla siihen teiniin tykkänään. Lisäksi siihen voisi lisätä sellaisen ominaisuuden, että jos teini ei vastaa puhelimeen tai poistuu kilometriä kauemmas kotoa, hän saisi vähitellen voimistuvia sähköiskuja, kunnes palaa turva-alueelle. Ja kuten tuo ysiseiska tuossa yllä sanoo, niin ei se laite sillään ryyppäämistä pysäytä - paitsi jos siinä on tunnistin, joka mittaa teinin veren alkoholipitoisuutta. Silloinhan se voisi taas antaa niitä sähköiskuja.

      Äidyin tässä leikkimään provokaation herättämillä puolivakavilla ajatuksilla. Ainoa vakava ajatus tulee tässä: osoittamalla epäluottamusta opettaa epäluottamusta. Luottamusta voi opettaa vain luottamalla. Totta kai väljät rajat tarjoavat mahdollisuuksia hölmöilyyn. Minun pitää vain ihmetellä, kuinka fiksuja minun tuntemani nuoret ovat. Vähemmän he törttöilevät kuin tuntemani aikuiset. Olisikohan viisaampi, että teinit saisivat kiinnittää ne henkilöpaikannuslaitteet meihin aikuisiin?

      • huolestunut vanhenpi

        Ehkä leikitkin, mutta sinulla on hyviä ajatuksia, pidin eritysesti tuosta sähköisku-jutusta. Veren promillemittaushan olisi helppo lisäominaisuus. samalla voisi mitata teinin hormoonitason, jos se nousee liiaksi niin sähköä kehiin, kyllä lakkaa tojimasta.


    • joku raja

      Salakuuntelu ei ole oikein. Vanhemmat eivät saisi sitä tehdä. Intiimit asiat eivät kuulu vanhemmille. 14-vuotias alkaa myös olemaan iso, eikä mikään pikkulapsi jolle olisi itkuhälytin.

    • turhautunut teini

      niin minkä takia kaikki luulevat että se paikannin laitetaan pannalla teinin kaulaan??? se panta on koiria varten ja laitteen saa irti pannasta jolloin se on vain mokkulan kokoinen pieni laite jonka voi helposti sujauttaa vaikka takin taskuun. mutta silti tuo salkuuntelu on kyllä aivan perseestä eikä sen pitäisi olla sallittua missään olosuhteissa!!! http://www.paikkari.com/index.php

    • HAH HAH

      Sairasta, ei tulisi pieneen mieleenikään tehdä noin. Jos kakara on 14 vuotias, ei sen tarvitse luuhata vielä missään kaupungilla, ja jos joskus päästää (ja pitääkin jo tuon ikäisen päästä vähän katselemaan), pitää olla muut keinot seurantaan. Sairasta touhua vanhemmilta.

    • Äly hoi!

      Ette te voi oman kakaranne elämää elää.
      Hän elää sen ihan itse, tukekaa mutta älkää olko tukkona. On asioita jotka tulee oppia kantapään kautta, vaikka välillä kipeää tekeekin.

    • On se ihan oikein. Kuka nyt luottaisi omaan lapseensa, tai tuntisi häntä KUNNOL-
      LA ? Kotona vanhempien luona he voivat olla kuin mitään ei koskaan olisi tapah-
      tunut, mutta muualla sitten sekoillaan ja kiusataan muita viattomia ihmisiä, TUN-
      TEMATTOMIAKIN ! kokemusta on....käyttäytymisestä ei silloin ole tietoakaan, jos vanhemmat EI vahdi lapsiaan, jos eivät itse pääse mukaan......ja tollanen jäljityslai-
      te pitäisi olla PAKOLLINEN kaikille ala-ikäisille lapsille, jos omat vanhemmat/huol-
      tajat EI vahdi lapsiaan oikein....ja muille hulluille myös, ihon alle laitettava, päähän tai jonnekin sinne päin, etteivät he pääsisi siitä omin avuin eroon.....laitetaanhan u-
      seimmille lemmikkieläimillekin tunnistesiru....mikä sitten mahtaa olla toi paikkari....?
      never heard......ja miksi naurat vakavan asian takia ? ainahan uutisissa tai muualla
      vastaavissa sanotaan, et teinit teki sitä ja tätä, kuolleitakin löytyi......hauskaa !?

    • 2+11

      Mielestäni tuo loukkaa lapsen yksityisyyttä ja menee liian pitkälle. Tosin jos lapsi itse suostuu siihen, asia on toinen. Varsinkin tuo kuuntelu menee minusta liiallisuuksiin.

      Nykyään esim. puhelimeen saa ladattua paikannusohjelman, jonka avulla on tarkotuis löytää kadonnut/varastettu puhelin. Tämän ohjelman avulla ei voi salakuunnella. Hyödyntäisivät mieluummin tätä mahdollisuutta, jos tarve lapsen vainoamiseen on välttämätön.

    • wiiuuu

      Mikrofoni ja salakuuntelumahdollisuus johtaa tuntuviin sakkoihin, jos kyseinen laite löydetään repusta. Todella helppo lyömäase, jos lapsi itse tajuaa kostomahdollisuudet tai jos jollain asian tietoonsa saavalla ystäväperheellä tai sukulaisella on jotain hampaankolossa salakuuntelevia vanhempia vastaan.

      http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Äiti sai sakkoja yrityksestä salakuunnella 3-vuotiasta/1135236510610

    • en tiedä.

      Voisiko Venäjältä lainata TV-ohjusta? SIis sellaista härpäkettä ohjusta, jossa on tv-LIVE-kamera?

      Loppuisi teini-huolet, kun kamera lähestyisi kohdetta, ja kamera pimenesi :D

      Jos tarvetta ei olisi , niin ainahan sen voisi laukaista kohti ruotsia. Olisi se siisti näky ,kun Bögholma näkyisi horisontissa, ja kohta ei näkyisi kuin sienipilvi...

      Koko homomaa kuplisi ja katkeaisi keskeltä upoten mereen :D

      ja 100000000000000e vuodessa säästyisi homonssösösösöstyksen hyysäyksestä

      t. avaaja

    • blahblabhlh.

      pelottava ajatus. seuraaminen on vielä ihan ok, mutta se puheen kuuntelu salaa. ei voisi puhua mitään yksityistä kavereiden kanssa, kun heti on sekä omat että kavereiden salaisuudet vanhempien tiedossa. ö__ö

      • ei aina paha juttu.

        Minua on kiusattu koulussa paljon ja mulla on toi sen takia että saadaan faijan kansa todistettua se kun ei opettajat kuuntele.
        heti kun kiusaaminen alkaa soitan hälärin faijalle joka kuuntelee ketä tyypit ovat ja nauhottaa sen.


      • entinen kiusattu
        ei aina paha juttu. kirjoitti:

        Minua on kiusattu koulussa paljon ja mulla on toi sen takia että saadaan faijan kansa todistettua se kun ei opettajat kuuntele.
        heti kun kiusaaminen alkaa soitan hälärin faijalle joka kuuntelee ketä tyypit ovat ja nauhottaa sen.

        Aivan oikein, tälläisissa tapauksissa se on ihan ymmärrettävää ja järkevää ja kekseliästä..
        Hienoa että olet löytänyt isäsi kanssa tuollaisen keinon saada kiusaajat kiinni! Toivottavasti jäävätkin kiinni.


    • kaikille vaan tutkat

      Kaipa he lapsen turvallisuuden takia sen hankkivat? Luulisi ainakin. Jos jotain sattuu niin tietävät mistä etsiä.

    • Kaksinaismoralismia

      Ettekö te kyttääjävanhemmat osaa ajatella asiaa siltä kantilta, että tekin olette olleet joskus luultavasti nuoria? Teini-ikään nyt vaan kuuluvat tietyt asiat; kapinointi vanhempia vastaan, oman itsensä etsiminen, RAJOJEN KOKEILU jne..

      Jos nuori ei saa kokea itsenäistymisen ensivaiheita, aikuisuuten päin astumista ja vastuun ottoa koskaan, mitä te luulette näistä nuorista kasvavan? Me kaikki (paitsi uskovaiset ym. hörhöt) olemme olleet teineinä joskus vähän tyhmiä ja sitä olutta, siideriä ja viiniä on pitänyt saada maistaa. Polttaa tupakkia ja puhua seksistä, ensimmäisestä kerrasta, ehkäisystä, vastakkaisesta sukupuolesta, ihastuksista, mahdl. kaapissa olemisesta, omasta vartalosta ym. Ja jos te pyritte urkkimaan lapsienne menot, liikkeet ja keskustelut, eivät he ikinä saa käytyä näitä asioita läpi kuin koulujen olemattomilla terveystieto-/seksivalistustunneilla.
      Tietyt asiat täytyy vaan puhua ja käydä läpi niiden parhaiden ystävien kanssa. EI ÄIDIN & ISÄN.
      Pahimmillaan vahingoitatte nuorta ja hän ei pääse kehittämään siksi kuka hän oikeasti olisi.

      Jotenka ennen kuin alatte vahtimaan, käyttäämään ja salakuuntelemaan nuorianne, miettikää vähän. Miltä se olisi teistä tuntunut kun olitte itse herkässä teini-iässä, keskellä ihmisen elämän suurinta "minäksi tulemista"?

      Minä itse en ainakaan tästä olisi pitänyt, ja siitä olisi seurannut vaan lisää ja yhä isompaa kapinointia. Luoton menettämistä omiin vanhempiinsa.
      Ja kunten edellä jo niin monet mainitsivatkin; nuoret eivät ole iästään huolimatta tyhmiä. Sen paikantimen voi jättää minne tahansa, sinne missä ei ole kyttäyksen alaisena. Itselläni on nyt kuusi vuotias lapsi ja kymmenenisen vuoden päästä, ei mulla tulisi mieleenkään sammuttaa hänen nuoruutensa liekkiä hyyssäämällä ja siirtämällä omat vainoharhani lapsiini..

      Mitä te pelkäätte? Sitä, että nuori tekee niitä samoja "virheitä", joita te teitte ollessanne teini-ikäisiä? Niitä, jotka kuuluvat elämään?

    • kunhan sanoin..

      On aika erikoista kyllä. ymmärrän sen sellaisten kohdalla kun vangit, ja nuorisokodissa asuvat henkilöt mutta tavallisen lapsen kohdalla on hieman outoa.

    • buahhaahhaa

      Ei voi olla totta :)

    • vastuullinen vanhemp

      En antaisi koskaan anteeksi itselleni että lapseni vaikka katoaisi, tai joku kaappaisi hänet eikä häntä voisi paikantaa koska tutkaa ei hänellä mukana ollut.

      Paikanninta ei käytetä niin että siitä kytätään lasta jatkuvasti, vaan vain silloin kun esimerkiksi on hävinnyt jonnekkin tai ei vastaa puhelimeensa pitkään aikaan.
      Vastuullinen vanhempi hankkii tälläisen, tai sitten jonkin muun keinon millä näkee lapsensa hätätapausten varalle.

      Meillä ei onneksi ole hävinnyt vielä mutta eipä ole suomessakaan niin epätavalista rikokset joissa lapsi vain häviää.

      en oikein ymmärrä mikä tässä on ongelma? Tai osaan lukea mikä ongelma joillakin täällä on, mutta meillä ei todellakaan käytetä tutkaa lasten juttujen kuunteluun.
      Vanhemmat eivät voi juosta lapsenssa perässä jatkuvasti, ja tällä vehkeellä on helppo seurata missä päin lapsi menee..
      tämä on nopeasti kirjoitettu ja ei tästä mitään tolkkua varmaan saa edes mutta meillä se on toiminut ja lapsi ei koe sitä negatiivisena asiana, vaan hyvänä juttuna.

      • on se kumma!

        Sama täälläkin, ei me juttuja kuunnella kun vasta hätätapauksessa. Se on molemminpuolista luottamusta ja meidän poika on sanonut että tuntuu turvalliselta lähteä sen kanssa kun tiedämme mistä etsiä jos ei ala kuulua.
        meidän poikaamme voimme luottaa ihan täysin, ei ole koskaan tarvinnut epäillä. mm soittaa aina kun on myöhässä jne.

        Minulle on ihan sama mitä joku on tästä mieltä. Emme pakota lastamme sitä käyttämään mukanaan, eli kantamaan taskussa.


      • 2+19
        on se kumma! kirjoitti:

        Sama täälläkin, ei me juttuja kuunnella kun vasta hätätapauksessa. Se on molemminpuolista luottamusta ja meidän poika on sanonut että tuntuu turvalliselta lähteä sen kanssa kun tiedämme mistä etsiä jos ei ala kuulua.
        meidän poikaamme voimme luottaa ihan täysin, ei ole koskaan tarvinnut epäillä. mm soittaa aina kun on myöhässä jne.

        Minulle on ihan sama mitä joku on tästä mieltä. Emme pakota lastamme sitä käyttämään mukanaan, eli kantamaan taskussa.

        jokainen tyylillään :) meillä on toiminut ihan puhelimeen soittaminen.


    • eiooomialapsia

      No ei helvetti :D enpä olis uskonut että noin hulluja vanhempia löytyy mistään, jälkeläiset samanlaisia.

      Tutka on koiraa varten eikä lapsia.

      • kekkulikeijo

        Ihan samaa mieltä.


    • Älytön idea

      No entäs sitten, kun vanhemmat suuttuvat lapselleen jostain, mitä hän on kavereittensa kanssa puhunut. Arvatkaa tajuaako lapsi, että keskusteluja on salakuunneltu?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      980
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      238
      775
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe