Olen kummastellut, miksi Enkeli-Elisasta kirjoitettu kirja on tehty omakustanteena. Eikö kukaan kustantaja ollut kiinnostnut siitä vai halusiko kirjoittaja tehdä omakustanteen, koska on kustantanut aiemmatkin kirjansa itse.
Poliisi tutkii nyt, onko kirjan markkinoinnissa tapahtunut rikos. Kirjaa on mainostettu tositarinana, vaikka kirjoittaja (jo suljetussa) blogissaan kertoi tarinan olevan sepitettä ja kirjan mainosteksteissä sanotaan että kertomus on fiktiivinen. Kirjoittajan tv-haastatteluissa fiktiosta ei ole puhuttu mitään, vaan kaikki on esitetty täytenä totena.
Kirjan koulukiusaamisaiheen tärkeyttä tämä ei tietenkään vähennä, vaikka kirjoittajan pelottavan kiihkeät puolustelijat väittävät poliisitutkinnan johtuvan kirjan aiheesta. Ikään kuin aihe olisi jotenkin kielletty.
Olisikohan moista soppaa syntynytkään, jos kirjan olisi julkaissut oikea kustantamo? Epäilen että ei. Asiat olisi tehty harkitummin ja toden ja kuvitellun raja olisi selvä.
Kirja on painanut Bod, jonka sivulla lukee: "Olemme BoD:lla pahoillamme siitä minkälaisen käänteen kirjan tarina on saanut. BoD seuraa asiaa tarkasti."
BoDia harmittaa? Mutta muttaako tämä tapaus näiden palvelukustantajien toimintaa? Painavatko ne edelleenkin kaiken, mistä asiakas maksaa?
Omakustanne-Elisa
38
445
Vastaukset
- -ok-
Lisäys. Kirja on siis Minttu Vettenterän Jonakin päivänä kaduttaa, jos joku ei sitä vielä tiedä.
- no joo
Mä luulen ensinnäkin, että "oikea" kustantaja olisi halunnut varmistaa tarinan taustat. Ja toiseksi teksti on niin heikkolaatuista, että se olisi vaatinut vielä paljon editointia eli aikaa. Kai kirjoittaja halusi takoa kun rauta oli vielä kuumaa. Amazonin sivuilla on, tai ainakin oli, katkelmia kirjasta. Jopa mä kirjoitan paremmin enkä ole vielä saanut aikaan julkaisukelpoista tekstiä.
- no joo
Löytyihän se vielä.
http://www.amazon.com/Jonakin-päivänä-kaduttaa-ebook/dp/B00857F3IO/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1343821235&sr=8-1&keywords=jonakin päivänä kaduttaa#reader_B00857F3IO
Aloittaja, onko linkkiä BoD:n sivuille mainitsemaasi tietoon? Mä en löytänyt.
- Zeitgeisty
Kukaan kustantaja ei ota riskiä, että tekstin kanssa mennään oikeuteen ja saadaan kustantamon osakkeenomistajien kannalta turhaa negatiivisuutta. Toisekseen Vettenterällä on jo omakustantajan maine, joka ei varmaan inspiroi satsaamaan uuden brändin rakentamista hänen ympärilleen. Kolmanneekseen tutkiskelin teosta joskus ja sen kielessä on runsaasti paitsi kieliopillista ongelmaa, myös kaunokirjallista ilmaisusäätöä. Dramaturgia ei ole vetävää ja epäselvyys keksityn / faktisen aineen kanssa on hermostuttava. Nimi on myös jotenkin ei-kaupallinen ja suuntautuu kristilliseen suuntaukseen.
- Mie
Jos kirjoittaa tarpeeksi hyvin, saa kyllä tekstin julki, vaikka olisi aiemmin tehnyt omakustanteita useampiakin. Miksi kustantaja kieltäytyisi teoksesta, jonka potentialiin uskoo?
Zeitgeisty: miten niin kristilliseen suuntaukseen? - -ok-
http://fi.bod-newsroom.com/2012/05/jonakin_paivana_kaduttaa/
BoDin tiedote toukokuulta. Tekstistä saa sen käsityksen, että kaikki on totta. Yritetäänpä pitää keskustelu asiallisena, vaikka erilaisia näkökantoja tuodaankin esiin.
Enkeli-Elisan tapausta on ruodittu netissä useaan otteeseen eri näkökulmista. Tällä palstalla asiaa tarkastellaan kirjallisesta näkökulmasta - mielellään siltä kantilta, mitä opittavaa kirjailijanaluilla voisi olla tästä tapauksesta.
Olennainen osa Jonakin päivänä kaduttaa-kirjasta käytävää keskustelua on lähdekritiikki, jota käsitellään mm. Johanna Vehkoon blogissa: http://vehkoo.wordpress.com/
Hesarin juttua puolestaan on ruodittu mm Vesa Linja-ahon blogissa: http://linja-aho.blogspot.fi/2012/07/onko-enkeli-elisa-tarua.html
Kummastakin blogista aloittelevat ja vähän kokeneemmatkin kirjoittajat voivat oppia jotain.
Kaiken kaikkiaan Jonakin päivänä kaduttaa-kirja on hyvä esimerkkitapaus siitä, mitä kirjallisuus voi saada aikaan. Tärkeästä aiheesta kirjoitettu kirja on herättänyt keskustelua paitsi aiheestaan, myös kirjallisuuden markkinoinnista ja kirjailijan työstä. Eikä kirjan tarvitse olla suuren kustantajan julkaisema tullakseen huomatuksi.
Mielenkiinnolla odotan, mihin tulokseen poliisi tulee tutkimuksissaan, ja mitkä sen vaikutukset ovat kirjallisuuteen ja kirjoittajien työhön etenkin siinä tapauksessa jos rikosepäilylle löytyy katetta.
Kertokaahan näkemyksiänne.- Ei totuus vaikene!
Kommenttia o8o8...
Kirajallisuus - sitä tuntevalle ja lukevalle - on selvää?
Sanoilla on satu aikaan vallankumouksia. Paljon hyvää ja pahaa.
Eneli-elisa / Vetenterä- ilmiö ei vaikene.
Se nostaa yhä uusia kirjoittajia, ja vanhoja konkareita,
jotka eivät pelkää, eivät lusmuile.Eivät kumartele valheen valtaa, virkavaltaa.
Saattepa nähdä!
Poliisitutkinta hupenee, muenee omaan mahdottomuuteensa... typerään naiiviin tekohurskauteensa.
Yrittäähän kirjoittaa ihan uusia viestejä, joita ei ole julkaistu jo muualla. Älkääkä kopioiko muualla julkaistuja tekstejä sellaisenaan.
Ja muistakaa se kirjailijanalut-näkökulma.- Autenttista löytyy!
Suomessa on monia, jotka kustantavat kirjansa itse. Jopa eräskin 16 eri nimikettä.
Mitä kustantajille niitä tarjoamaan? He ovat rahan tekijöitä. Ja sensuroivat tekstit....
On laadukkaita omakustanteita, mutta niitä ei ole tehty rahan vuoksi, eikä finlandia-palkinnon toiveessa. Vaan ASIAN, aidon asian tiimoilta.- JÄitä hattuun pojat
7 jne
Mitä viestisi on? Kuka on uhkaillut ja ketä?
Eihän KUKAAN vielä ole julkistanut faktatietoa, ettei enkeli-elisaa olisi ollut?
Hesari, sen kk-liitteen toimittajat Silfverber & Nikkanen - hehän kirjoittivat vain EPÄILYJÄ.... hypoteesia, päätelmiä. Itse asiassa fiktiota, oman päänsä oletuksia!
Järkyttävä näyttö monien kansalaisten ala-arvoisesta linjasta on, että he ovat ottaneet TOTENA, kuin todistettuna faktane nuo Hesarin kk-liitteen toimittajien luulot, päätelmät...
Ja vielä ala-arvoisempaa on, että noiden toimittajien luulojen ja epäilysten tasolla on pystytetty kuin laiton "tuomioistuin"! Siinä yksi toisensa perästä tuomitsee Vettenterää "valehtelijaksi".
Voi tätä surkeutta ja infantiilia touhua. Mutta myös laitonta. Kukaan ei ole oikeutettu lausumaan tuomioita, eikä legitiimi tuomiovalta kuuluu medialle eikä kansalle. Oikeusvaltiossa tulee noudattaa laillista linjaa.
Nyt? Eilen poliisi tiedotti, että nyt tehdään taustatyötä. Tutkintaan on valittu syyttäjä tutkinnanjohtaksi, mutta "tämä on lomalla"..... ja asioihin palataan.
Tämä siis virallisen ja laillisen oikeusjärjestelmän taso!
Mutta kaiken kansan "villit tuomioistuimet" - ovat jo tuhanteen kertaan tuominneet Vettenterän ja kirjan ja kaiken? Hävetkää.
Ei ihme, että Suomen valtio on saanut noin 20 tuomiota Euroopan Ihmisoikeustuomiostuimessa, koskien sananvapauden rikkomisia!
Täällä toimitaan villisti, ei edes oikeusjärjestelmässä ihmisoikeuksien mukaan, vaan rikotaan mm. oikeutta sanan-ja mielipiteen vapauteen.
Jokainen normaalitajuinen ihminen voi siis panna jäitä "purkauksiinsa", myös 7 jne. Ja jokainen voi lopettaa laittoman ja ennenaikaisen "tuomioiden" tehtailun Vettenterästä. Kun poliisi vasta aloittaa tutkintaa..
- kirj_harj_
Kun soppa on kiehunut tähän mittaan kuin on, nyt olisi tärkeä olla avoin. Kirjailijalla on toki mahdollisuus vedota lähdesuojaan kuten toimittajillakin, mutta olisi reilua kertoa totuus täysin avoimesti, eikä kierrellä ja kaarrella epäselvin ja vihjailevin sanakääntein. Totuus selviää viimeistään poliisitutkinnassa, mutta kirjoittajan itsensä kannalta olisi paras olla rehellinen lukijoita kohtaan ja kertoa totuus itse ensin.
Sheriffi kaipasi kirjailijanalut-näkökulmaa, tässä se tulee: opetus on, että kannattaa olla rehellinen.- Voi yksinkertaisuutt
Kir_harj_
Etkö edellenkään tajua, että lähdesuoja on ehdoton. Ei edes poliisitutkinnassa se voi selvitä, jos joku on luvannut, ettei kerro yksityisyyden piiriin kuuluvia asioita.
Totuus? Ei se välttämättä selviä poliisitutkinnassa...
Ei se ole mikään "epärehellisyyden" kriteeri, jos ei kerro lähteitään.
Se vain kiukuttaa tosin patologisen uteliaisuuden vallassa olevia ihmisiä, joiden himo on saada irti kaikki! Ja medioita.
Onhan Vettenterä kertonut, että eräs media "uhkasi" tehdä jutun joka tapauksessaa, vaikkei hän kertoisi taustatietoja! Ja niin se teki. Toteutti uhkauksensa: mustamaalasi Vettenterän kaiken kansan edessä!
Ja tällä mediatempulla on koetettu hiillostaa edelleen. Että
KERRO _ KERRO - kerro! Paljasta, paljasta!
Hyi teitä, jotka olette sairaan uteliaisuuden sitomia! Hävetkää. Selvittäkää omat privaattiasianne - Medialle... Kertokaa kaikki salaisuudet, omalla nimellä, ja sitten...
Ryhtykää vasta sitten vaatimaan toisia. Siihen saakka?
Lopettakaa vaatimukset, kinaamiset.
Ja jos ette menen kertomaan medioille kaikkia yksityiselämänne salaisuuksia, teitä voidaan pitää - jokaista - epärehellisenä.
Siis tilittäkää TOTUUS elämästänne Medioille, niin sitten olette "rehellisiä"...
Kuka on eka, joka menee Median syyniin..........................
- Hiontavaiheessa
Kyllä minä jo suunnitelin, että JOS minulta joskus jotakin julkaistaan, niin ehkäpä alkulehdelle olisi hyvä kirjoittaa: "Tämä tarina on täysin fiktiivinen. Yhtymäkohdat todellisiin henkilöihin ja tapahtumiin ovat pelkkää sattuma" Tämmöisen tekstin olen jonkin dekkarin etulehdellä nähnyt. Silloin pidin sitä hätävarjelun liioitteluna, mutta ehkä ei sitten kuitenkaan sitä ollut.
- Öhmy
Minä olen joskus miettinyt alkulehdelle tekstiä "Tämä tarina voisi olla totta". Saapa nähdä, ihan vielä se ei ole ajankohtaista. Uskon kyllä lukevien suomalaisten ymmärtävän fiktion ja faktan eron, ellei sitä tarkoituksella hämmennetä.
- Öhmy
Onko kukaan muu keskustelijoista kuin "no joo" lukenut puheenaiheena olevaa kirjaa, osittain tai kokonaan? Mitä mieltä olette, oliko kirja jo valmis julkaistavaksi? Entä millaisia kommentteja ja korjausvinkkejä olisitte antaneet, jos niitä olisi pyydetty täällä?
- K.P.
Jos ette ole jukaissut ainuttakaan kirjaa, ette ole sopivia kriitikkoja. Se näyttäisi huvittavalta....
- Öhmy
K.P. kirjoitti:
Jos ette ole jukaissut ainuttakaan kirjaa, ette ole sopivia kriitikkoja. Se näyttäisi huvittavalta....
Et siis ole seurannut palstan keskusteluja? Täällä kommentoidaan ja kritisoidaan toisten tekstejä, yleensä tietysti silloin kun kirjoittaja itse sitä pyytää. Jo julkaistua kirjaa saa toki kommentoida jokainen, jolla mielestään on siitä sanottavaa. Myös me jotka emme toistaiseksi ole julkaisseet ainuttakaan kirjaa.
Enkeli-Elisan todenperäisyyttä ja tapauksen mahdollisia vaikutuksia kiusaamiseen ja itsemurhiin spekuloidaan jo monella palstalla. Näistä asioista kiinnostuneille siis löytyy keskustelukenttää. Keskityttäisiinkö täällä kirjailijanaluissa muihin näkökulmiin? - Sananvapaus
Öhmy kirjoitti:
Et siis ole seurannut palstan keskusteluja? Täällä kommentoidaan ja kritisoidaan toisten tekstejä, yleensä tietysti silloin kun kirjoittaja itse sitä pyytää. Jo julkaistua kirjaa saa toki kommentoida jokainen, jolla mielestään on siitä sanottavaa. Myös me jotka emme toistaiseksi ole julkaisseet ainuttakaan kirjaa.
Enkeli-Elisan todenperäisyyttä ja tapauksen mahdollisia vaikutuksia kiusaamiseen ja itsemurhiin spekuloidaan jo monella palstalla. Näistä asioista kiinnostuneille siis löytyy keskustelukenttää. Keskityttäisiinkö täällä kirjailijanaluissa muihin näkökulmiin?Öhmy?
Kuka ei ole seurannut palstan keskusteluja...
Keskustelu on avoin.
Täällä ei ole asetettu rajoituksia, eli jatkuvia "komenteluja" että jokun pitäisi lopettaa, jne. voidaan pitää sananvapauden rajoittamisen ajatuksena.
Jos palsta on sopimaton, jokainen voi etsiä vapaasti sellaisia, joissa Vain MInun Näkemykseni ovat sallittuja!!
Mielipiteen vapaus on, että KUKIN saa tuoda asiansa pöytään. - Öhmy
Sananvapaus kirjoitti:
Öhmy?
Kuka ei ole seurannut palstan keskusteluja...
Keskustelu on avoin.
Täällä ei ole asetettu rajoituksia, eli jatkuvia "komenteluja" että jokun pitäisi lopettaa, jne. voidaan pitää sananvapauden rajoittamisen ajatuksena.
Jos palsta on sopimaton, jokainen voi etsiä vapaasti sellaisia, joissa Vain MInun Näkemykseni ovat sallittuja!!
Mielipiteen vapaus on, että KUKIN saa tuoda asiansa pöytään.Palstan sheriffi toi kantansa esiin.
Minäkään en näe mitään järkeä saman keskustelun leviämisessä kaikille mahdollisille ja mahdottomille palstoille. Sen sijaan olisi kiinnostavaa kuulla muiden kirjoittamista harrastavien kommentteja Vettenterän kirjasta.
Vai onko sitten niin, ettei kukaan ole lukenutkaan kirjaa? Minä en ole nähnyt arvioita kuin yhdessä kirjallisuusblogissa. - Kyllä, joo
Öhmy kirjoitti:
Palstan sheriffi toi kantansa esiin.
Minäkään en näe mitään järkeä saman keskustelun leviämisessä kaikille mahdollisille ja mahdottomille palstoille. Sen sijaan olisi kiinnostavaa kuulla muiden kirjoittamista harrastavien kommentteja Vettenterän kirjasta.
Vai onko sitten niin, ettei kukaan ole lukenutkaan kirjaa? Minä en ole nähnyt arvioita kuin yhdessä kirjallisuusblogissa.Öhmt...
Etkö ole sattunut lukemaan tämän ketjun otsikkoa ja aloista? Muistin virkistyksesi se nyt:
Omakustanne-Elisa
-ok-
1.8.2012 13:13
0
Olen kummastellut, miksi Enkeli-Elisasta kirjoitettu kirja on tehty omakustanteena. Eikö kukaan kustantaja ollut kiinnostnut siitä vai halusiko kirjoittaja tehdä omakustanteen, koska on kustantanut aiemmatkin kirjansa itse.
Poliisi tutkii nyt, onko kirjan markkinoinnissa tapahtunut rikos. Kirjaa on mainostettu tositarinana, vaikka kirjoittaja (jo suljetussa) blogissaan kertoi tarinan olevan sepitettä ja kirjan mainosteksteissä sanotaan että kertomus on fiktiivinen. Kirjoittajan tv-haastatteluissa fiktiosta ei ole puhuttu mitään, vaan kaikki on esitetty täytenä totena.
Kyllä, joo kirjoitti:
Öhmt...
Etkö ole sattunut lukemaan tämän ketjun otsikkoa ja aloista? Muistin virkistyksesi se nyt:
Omakustanne-Elisa
-ok-
1.8.2012 13:13
0
Ja täällä niitä kannanottoja on ollut.. Kun aloituksen aihe on sanottu, on ihan loogista että siitä puhutaan.Sheriffi, nimimerrki o8o8, on kirjoittanut tähän ketjuun kolme viestiä. Hän on pyytänyt huomioimaan keskustelussa kirjailijanalut -näkökulman. Esimerkiksi, mitä omakustannetta suunnitteleva voisi oppia tapauksesta. Jos tällainen keskustelu ei sovi aloitukseen, se on väärällä palstalla ja joutaa poistettavaksi.
- -ok-
Öhmy kirjoitti:
Sheriffi, nimimerrki o8o8, on kirjoittanut tähän ketjuun kolme viestiä. Hän on pyytänyt huomioimaan keskustelussa kirjailijanalut -näkökulman. Esimerkiksi, mitä omakustannetta suunnitteleva voisi oppia tapauksesta. Jos tällainen keskustelu ei sovi aloitukseen, se on väärällä palstalla ja joutaa poistettavaksi.
Sheriffi muotoili asian paremmin kuin minä. Olen täysin kyllästynyt kaikkialla olevaan "Onko Elisaa olemassa"-vyörytykseen. Olisi mukava jos edes jossain keskusteltaisiin olisi toisenlainen keskustelu. Saa nähdä miten käy. Se yksi ja sama totuuden julistaja on täälläkin paasaamassa. Ei hyvältä näytä.
- -ok-
"OK toivoo toisenlaista "keskustelua"? Toki sellaista, jossa kaikki sanoisivat toisilleen Yes, yes, joo joo, kyllä kyllä."
Mistä ihmeestä tuollaista keksit? En minä noin sanonut, eikä kukaan muukaan ole täällä sanonut noin!
Julista sinä mitä julistat edelleen siellä Yleistä kirjallisuudesta-palstallasi, täällä voitaisiin jutella "kirjailijanalut"-näkökulmasta, kuten sheriffi sanoi.
Huhhhuh...- AloitusMäärääTahdin
OK...lle
Suomi 24 säännöt sanovat, että keskustellaan sen aiheen ympärillä, mikä ALOITUS on. Se ei ollut mikään "kirjailijan alut" - vaan erittäin negatiivista kannanottoa Vettenterän kirjasta.
Ja?
Sääntöjen puitteissa debatti jatkuu..
:) - 12+13
AloitusMäärääTahdin kirjoitti:
OK...lle
Suomi 24 säännöt sanovat, että keskustellaan sen aiheen ympärillä, mikä ALOITUS on. Se ei ollut mikään "kirjailijan alut" - vaan erittäin negatiivista kannanottoa Vettenterän kirjasta.
Ja?
Sääntöjen puitteissa debatti jatkuu..
:)Kerro missä kohtaa säännöissä sanotaan noin kuin väität: http://www.suomi24.fi/opastus/s24/saannot
- Öhmy
Yritetään nyt vielä kerran...
Kiitos Amazon-linkistä! Yritin lukea ilman ennakkoajatuksia siellä olevat katkelmat. Teksti ei ollut niin huonoa kuin olin kuvitellut. Itse asiassa hetkittäin ihan kelvollista, vaikkakin hieman raakilemaista. Kunnes törmäsin ehkä kaikkien aikojen kököimpään vertaukseen: "Huulet valkoiset kuin vasta ostetun värityskirjan sivu."
Teksti on pelkkää menetyksen tuskaa ja käy nopeasti puuduttavaksi. Kirjassa itketään, itketään ja vielä vähän itketään. Välillä tuijotetaan surullisena kattoa ja sitten taas itketään. Suru menettää merkityksensä. Itsemurhan tehneeseen ei saa minkäänlaista otetta. Hän jää pelkäksi kauniiksi ruumiiksi, kiiltokuvaksi.
Ketjusta on poistettu 47 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1232548- 1351954
Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1151281Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos631276En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k771131HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp
Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio271123Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik351122Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.451089Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉841038- 961013