Viimeistä viedään!
Niin pitkä jo tuo vol.3 ja kun odotusta kuitenkin vielä jäljellä kenellä minkäkin verran, niin eiköhän jatketa pähkäilyjä tänne? :)
LA syyskyyssa 2012 vol.4
260
1778
Vastaukset
Täällä pyörii vauvan syntymä ja vauva-arki mielessä nyt enemmän kuin aiemmin. En voi olla miettimättä sitä faktaa että ties vaikka huomenna syntyisi? Meillä siis laskettuun aikaan KOLME viikkoa! Ekaa kertaa olen netistä kaivanut infoa oireita lähenevästä synnytyksestä ja siitä liittyykö esim. löysä vatsa, päänsärky ja pahoinvointi lähestyvään h-hetkeen? Tai se että vauva alkanut liikehtiä isommin ja useammin, on siis jotenkin levottomampi? Joku ihme mutu-tuntuma mulla on että syntyy ennen laskettua mutta voihan se olla vaan jotain sisäistä toivettakin :) Sillä mallilla asiat VIHDOINKIN että saisi pieni vaikka tullakin. Ehkei nyt ihan vielä heti mutta vaikka viikon parin päästä! Eilen katselin syksyiseltä tuntuvaa maalaismaisemaa ja hymy kohosi naamalle kun mietin että pian tuolla työnnellään vaunuissa pientä tuhisijaa
- Tänttärä
Mulla ei synnytys pyöri päässä - ihme kyllä! Kaikki kyselee joko jännittää, mitä puudutuksia aiot ottaa, mitä mietit yms. Mut kun en mä mieti mitään.. En stressaa ollenkaan tilannetta. Ja kohta alkaa varmaan stressaan että miks en stressaa ;) No ehkä näin on parempi. Miettii niitä asioita sitten kun se h-hetki koittaa.
Kovasti toivon miekin jo pikkusen syntymää. Mitäs oikeita löysit lähestyvästä synnytyksestä, jokony?
Mulla oli l-nla ja siellä sanoivat, että kohdunsuu pehmennyt mutta edelleen muuten sama kuin aina ennenkin. Että onkohan tuo nyt sitten jo jotain positiivista lähestyvää synnytystä ajatellen. Potkut ja liikkeet tuntuu kivuliaina!
Menkkamaisia kipuja on ollu yöllä, maha samaan aikaan kovana joten onkohan ne nyt sitten niitä supistuksia. Viime yönä oli jo aika rajujakin kipuja, mutta olin nukahtanut taas jossain vaiheessa eli eiköhän ne sitten helpottaneetkin.:)
Ihanaa kyllä kun syksy tulee, kirpeät aamuilmat ja mahtava lähteä pienen kanssa aamuiselle lenkille ja ottaa koira mukaan. Ah ihanaa sitä väriloistoa! Ja kun tykkään niin paljon valokuvata, niin sitten ainakin on mitä kuvailla ;)
Me painellaan tällä hetkellä 37 3. Huh. Tulin tänne vinkumaan kun on näköjään palannu sellanen alkuraskauden pahoinvointi! Iltaisin suht paljon kovempanakin, melkei pönttö kutsuu. Ja jostain pompannu kaamee päänsärky, niiltä saanutkin pysyä erossa melkein kokonaan koko raskauden. Yhyy mä en haluu päänsärkyjä ja migreenejä takasin!!!
Mutta mistä tää nyt sitten kertoo, ehkä hormoonimuutoksista ja lähenevästä h-hetkestä?? Ei kai nyt sentään mikään raskausmyrkytys... :/
Huomenna on taas neuvolatarkastus, jos vaikka siellä asian toisi ilmoille.
Tiedän, turhaa kitinää ajatellen tulevaa synnytystä! ;) Mutta kun mennyt aika kivuttomasti ja hyvin koko raskaus, niin tämä on todella selvä muutos olotilassa.
Muilla huomattavia muutoksia?- Wannababy
Moi!
Sama homma Jokony! Tänään tai oikeestaan viime yönä alkoi taas päätä särkemään ja on särkenyt siitä asti, vaikka lääkettä oon ottanut. Aamulla kun vein koiran ulos yökkäilin ja hieman myöhemmin jouduin ryntään vessaan oksentaa. Luulen, et johtui raskauspahoinvoinnista.
Oon kaiken lisäksi vielä flunssassa nyt 5 päivää etten tiedä johtuko pikku pahoinvointi raskaudesta vai muusta. Mähän kärsin hillittömästä raskauspahoinvoinnista ja ja jatkuvasta päänsärystä alkuraskaudessa. Taitaa olla mullakin nyt sit loppu tää keskivaiheen autuasaika...pitkään se kestikin.
Nyt oon ollut kiukkuinen kuin ampiainen ja niin vittuuntunut suoraan sanoen, samana päivänä kun alkoi äitiysloma mä sairastuin ja nyt jos alkoi vielä tää heikotus.
- earpihj
Muistuttaisin, että jos loppuraskaudesta tulee pahoinvointia ja päänsärkyä, niin kannattaa ehdottomasti sulkea pois se raskausmyrkytyksen mahdollisuus. Eli soitto neuvolaan ja tarkistamaan verenpaineet ja pissanäyte. Kaikilla ei ole kaikkia oireita ja myrkytys voi hiipiä salakavalasti, joten sen takia kannattaa jo parinkin oireen takia varmistaa, ettei kyse ole myrkytyksestä.
Tänään neuvola. Paineet ok eikä valkuaistakaan ollut havaittavissa, ja kun turvotuskaan ei ole lisääntynyt vaan tänään jopa aisoissa, niin todettiin asioiden olevan ok. Päänsärky hormonimuutoksen piikkiin, eli kohti syntymää mennään. Vauva kuulemma jo vähän laskeutunut! Ja ilmestyneeseen tilaan ylös on mulle kertynyt ilmaa (?) ja se se kuulemma luultavasti on joka mun pahan olon aiheuttaa.
Wannababy, mulla on myös jotenkin flunssanen olo. Mittasin kuumeen, mutta ei mitään. Vaan sellanen fiilis että olisi kipeä tai tulossa kipeäksi. Vatsa tänäänkin ihan löysällä, kuinkahan aikasin ennen synnytystä tällanen kropan tyhjennys mahtaa alkaa..?
Neuvolan täti kyseli joko mun mielestä voisi syntyä, johon mä sekuntiakaan miettimättä "Joo! Alkaa riittää." Pahoinvointi saattaa varmaan olla myös kropan viesti siitä että se on uupunut tilaan jo ja kaipaa itselleen valtaa takasin?
Myös tuota ääretöntä veetutusta täälläkin havaittavissa, etenkin yksi todella ärsyttävä mies asunu täällä ainakin viikon jo!!aaaa...te ootte täällä :D
Niin, kuinka vaavi mahtuu olemaan sivuttain, emmää tiiä! Se on pää korkeammalla kyllä kuin pylly, mut vinottain on. Ihan selvästi tuntuu kaksi palleroa kummallakin puolella mahaa ja potkut tuntuu edelleen alhaalla. Maha ei juurikaan laskenut ja jestas kun navan yläpuolelta iho on kireä ja kipeä.
sha 35 1- Wannababy
Moi!
Mä aloin tänään friikkaa nyt sitä raskausmyrkytystä, kun mulla oli viime pe proteiinit yhdellä plussalla pikkusen, ja kun päätä särki toista päivää putkeen. Kävin itse mittaamassa virtsan ja verenpaineen ja edelleenkin oli yhdellä plussalla. Soitin sit terkalle ja ottikin heti mut vastaan ja antoi lääkärille samalle päivälle ajan. Sanoi, että tuskin on kyse ras.myrk., mut voi olla esim. poskiontelotulehdus mistä johtuu pääkipu. Mulla ois ollut ma neuvolalääkäri muutenkin ja sanoi, et jos vähän aikaistetaan nyt sitä sitten. Sanoi, et tuskin on r.myrkytys, mut hyvä ottaa huomenna PLV ja paastolabra.
Lääkäri teki sit tarkastuksen ja tunnusteli ja sanoi, et vauvan pää ois jo kiinnittynyt! Eli tarkottaax tää nyt sitä, et lapsi vois syntyy ehkä jo parin viikon päästä? Vai merkkaako se oikeesti vaan sitä et ehkä 2 viikon päästä vai ehkä 4-5 viikon päästä?
Mä olin kyl huojentunut, kun tulin sieltä ja tosi kiitollinen meijän neuvolalle, kun ottivat mut tosissaan. Vanhassa neuvolassa oli oikeesti vaan niin eri meininki kun tuolla.
- duni-
Käytiin tänään tutustumassa sairaalaan :)
Hyvinkään sairaalassa ei vesisynnytys ole mahdollinen, plääh. Ammeeseen kuitenkin pääsee helpottamaan kipujaan avautumisvaiheessa.
Toissapäivänä aloitettiin "viimeinen voitelu" välilihalle :D
Weledan synnytykseenvalmistautumisöljyllä aiotaan läträtä loppuun saakka, toivotaan että auttaisi. Äitini ei hirveästi ole repeämispelkoihin apua tuonut, jos häntä olisi uskominen niin synnytyksessä repeää suurin piirtein peppuvaosta napaan asti halki.
Oikeastaan mua ei pelota niinkään synnytyksessä tulevat pienet repeämät, vaan edelleenkin se välilihan leikkaus. Pelkään sitä että kiellän tekemästä sitä ellei ole aivan pakko ja se tehdään silti. Synnytyksessä varmaan koen muutenkin olevani ihan hukassa ja jos vielä yli kävellään niin ei paljoa auttaisi. Noh, pitää vaan pysyä tiukkana sen suhteen.. :)- Wannababy
Mä soitin kans ajan kättärille tänään tutustumiseen ja päästäänkin jo tiistaina kierrokselle...huh en oo vielä ehtinyt edes miettiä kaikkia mah repemisiä ym. välilihan leikkaamisia. Siellä vissiin sit keskustellaan niistäkin.
Wannababy ja pikkuinen 35 5 Wannababy kirjoitti:
Mä soitin kans ajan kättärille tänään tutustumiseen ja päästäänkin jo tiistaina kierrokselle...huh en oo vielä ehtinyt edes miettiä kaikkia mah repemisiä ym. välilihan leikkaamisia. Siellä vissiin sit keskustellaan niistäkin.
Wannababy ja pikkuinen 35 5Ollaankin sitten samalla tutustumiskäynnillä!! (:
Niin, jotkut ei sitten ollenkaan edes pääse tutustumaan! Hittovie. Täällä meillä ilmeisesti muutenkin käytäntönä ettei kesä-elokuussa järkätä tutustumisia, plus että nyt siellä on vielä meneillään remontti. Ei synnärillä vaan vauvaosastolla. Kiva joo sitte yrittää olla siellä kun kotonaan ihka uuden vauvan kanssa kaiken paukkeen keskellä.? Toisaalta eipä ne varmaan siellä turhaan ylimääräsiä sitten pidä ;) Eräskin äiti kuulemma laitettu jo synnytystä seuraavana päivänä kotiin ja vauva piti sitten käyttää tarkastuksessa kolmantena päivänään. Ja ei kai ne väkipakolla kotiin etuajassa laita jos ei halua, ehkä... Jää nähtäväksi, tosiaan kun tutustumaan ei päästä! Murrr.
Hmm Wannababy, mä oon lukenu juttuja täältä netistä (kaikkihan täällä pitää uskoa eikö niin...;)) myös kiinnittymiseen liittyen, ja ymmärtänyt että seKIN on yksilöllistä? Mun neuvolan täti tosin sanoi että keskimääräisesti ensisynnyttäjällä vauvan kiinnittymisestä syntymään menee noin viikko, kun taas toisen synnyttävällä kiinnittyminen saattaa tapahtua vasta synnytyksessä. Mutta olen mä lukenut juttuja joissa synnytys käynnistynyt vasta kuukaudenkin päästä.
Ja hyvä että oot tarkkana Wannababy, on se hyvä sulkea pois se raskausmyrkytys. Onneksi neuvolassa kuunneltiin!
Huih! Ne repeämät... Mulle ole tullu mieleenkään että jotenkin voisi asiaa ennakoida ja rasvailla tms :/ Mä ajattelin suostua kaikkeen mitä ammattilaiset sairaalassa ehdottaa, eiköhän ne tiedä paremmin kun minä. Peräruiskeesta epiduraaliin, kaikki tänne vaan! Toisaalta jos sanovat että kokeile nyt mitä kestät, niin kokeillaan sitten. Öh?
Sha_72, mä en ylipäätään ymmärrä miten muka vauva mahtuu tonne mahaan mitenkään päin lihvaantumatta! Joten jos se mahtuu ylösalasin niin miksei sitte poikittain... Tunnustelen mahaani ja yritän käsittää että "jos peppu on tossa ja selkä tossa niin MITEN se pää voi olla tuolla..." :D Mutta niin se vaan on, itsepä tietää. Kyllä se vauvakin on fiksu, ennen syntymäänsä jo! Vaikka jostain syystä kaikki ei sitten raivotarjontaan käännykkään. Meillä laiska pikkuinen, köllötellyt samoin päin oikealla kyljellään "koko ajan". Nyt siirtyy välillä tuohon keskelle mahaa, tulokaistalle.
Jännittää jo oikeasti että millon syntyy! Meillä reilu 2 viikkoa laskettuun, aivan käsittämätöntä miten nopeeta tää on menny...- Rv35+3
Nyt vasta ootte varaamassa aikaa tutustumiseen !?:-0 Mua hoputettiin sit ihan turhaan heti varaa aika. Ens ke olis naistenklinikalla puolentoista tunnin kierros. Äääh...enhän mä jaksa ees kävellä niin kauan. Mites muuten, pärjääkö äitiyspakkauksen vaatteilla? Oon yrittänyt huutaa huutonetistä mut eestä viedään enkä oikein tiedä minkä kokoista. Nukkuminen on huonoa ja ahdistava olo...en enää alkuunkaan tykkää isosta rumasta itsestäni. Päivät on pitkiä ja tylsiä. Oonkohan mä liian vanha tähän kaikkeen?
- Etellinen eteleen ;)
Ainut muuten mistä en stressaa on repeämiset yms. En ees jaksa ajatella koko synnytystä. Jotain hyvää tästä flekusta olosta...Kai se sieltä ulos tulee ja minkä sille voi, jos leikataan ja repee yms? Vai? En mä vaan tiedä...eka lapsi. Mua stressaa enemmän se, et oon yksin ja kun lapsi syntyy niin miten selviän koiran ja vauvan kanssa? Miten aamuisin vien koiran ja vauvan ulos...
Viikko sitten varasin tutustumiskäynnille ajan ja tosiaan tiistaina on se sitten (:
Mullakin semmonen olo etten jaksa kävellä niin kauaa, kun parituntia piti siihen varata :D
Ahdistaa kun vauva on niin korkealla ja pepulla puskee joka paikkaan :s
Eilen kävin neuvolassa ja sf oli 32cm sekä protskut oli 1 :/ Pitää seurailla tota proteiinia.
Miini 34 1- 35+4
Mulla vatsa pudonnut alas ja pikemminkin painaa alaspäin kuin ylöspäin. Pystyttekö muuten enää jumppaamaan? Mulla on kaikki lihakset surkastuneet ja takapuolikin on pelkkää läskiä. Yhyy...muuten kuulin, et se on istumista enimmäkseen se tutustuminen, et hyvä niin. Miten paljon teillä paino noussut? Mä painan 78kg ja oon 167pitkä. 23 kg olen kerännyt lisää. En muuten suosittele alkuunkaan, kun tää loppuaika ei ole kovin mukavaa näin.
- Tänttärä
Ja mie ku oon ihan hysteriassa tämän mun 10 kilon kanssa! :o Huhhuh.. Oon miettinyt jo moneen kertaan et kuinka ikinä saan kaikki nuo persläskit taas sulatettua.;) 160/59 tjtn oli lähtö. Et varmaan sen kuuluukin tulla tuon verran? Tai parempi tuo mitä jos ois vaan muutama kilo. Noh vieläpä tuota ehtii pulskistua ja turvota.:)
Apua! Nyt on jo 38 2..! Ei ollut eilen vielä baby kiinnittynyt kunnolla, laskeutunut kyllä. Ja kohdunsuu pehmee mut lyhentymätön. Että masentaa! Kävinkin tuossa hieronnassa eilen, toivomuksena synnytyksen käynnistyminen.. No eipä vielä ainakaan näy merkkiä! Vakaasti luulen että tässä mennään yliajalle niin että pamahtaa..- ei ole paljon
Vauva, istukka, lisääntynyt verimäärä, lapsivesi ja kasvanut kohtu painavat yhteensä jo sen 6-8 kiloa, joten kymmenen kilon painonnousu on varsin pieni. Minulle tuli alle kymmenen kiloa ja olisi pitänyt tulla vähän enemmän, koska nyt imetys uhkaa kuihduttaa mut kokonaan.
Mulle on tullut alle 4 kg tähän mennessä.
35 3- kharon
Mulle on tullu semmoset 13kg (BMI ennen raskautta 21) ja nyt mennään rv 36 6. Alkaa tosiaan ahistaan koko kroppa ja olisinki jo pikkuhiljaa valmis "ulkoistamaan" tämän paketin. =)
- Jenn
Nyt on rv 34 menossa ja itelle on tullut 8 kg. Ennen raskautta olin 173 cm/63 kg. Uskon, että vielä tulee ainakin se 4kg tässä loppuaikana lisää painoa..Vähintään :D Kyllähän se vähän kauhistuttaa käydä vaa`alla, mutta kyllä ne sitten synytyksen jälkeen hiljakseen lähtee pois. Imetyshän kuluttaa paljon kaloreita ja sitten vaan reippaasti vaunulenkkeilemään! :) Monet tutut sanoo, että se on jo jumppaamista, kun ihan normaalia elämää elää vauvan kanssa, nostelee vauvaa yms :) Tekee hyvää käsilihaksille Toki riippuu ihmisestäkin, että miten helposti kilot lähtee.. Joillakin lähtee kaikki jo synnärillä ja joillakin ei lähe siellä ees sitä yhtä kiloa..
Mutta onhan sitä "vanhaa" kroppaa jo ikävä... ;) Mulle on tullut noin 12kg, josta monta kiloa vasta viimeaikoina kun turvotus kropassa on lisääntynyt. Oon vähän yllättynyt etten olekaan "paisunut joka suuntaan" vaan turvonneiden koipien lisäksi vain maha näyttää pullahtaneen. :) Oon jostain syystä aina kuvitellut että kun olen joskus raskaana niin lihon montakymmentä kiloa joka suuntaan! Mutta ei. Oletan että jo synnytyksen myötä lähtee useita kiloja, ja sitten imetyksen myötä loput. Jos pari kiloa jää niin ei siinä mitään, sitten ne pudotetaan myöhemmin. Eipä olisi ensimmäinen kerta ;) Katselin koneelta ihan alkuraskaudessa otettuja kuvia (oon seurannut kropan muutoksia ottaen säännöllisen epäsäännöllisesti kuvia itsestäni) ja ihmettelin että OHHOH oonko mä ollut noinkin hyvässä kunnossa ;D Heh. Koskaan tuolloin varmaan moista kohteliaisuutta miettinytkään, ennemminkin toisin päin.
Mun olo tuntuu tässä viikonloppuna olevan seesteinen ja parempi kun hyvä, päinvastoin kun viime viikolla. Että se siitä edistyksestä? Oon jo kieltämättä kyllästynyt tähän, kuten ilmeisesti jokunen muukin täällä, enkä pistäisi pahakseni jos papunen päättäisi syntyä asap kun se kerran on jo sallittua. Tuskin sentään, ei minkäänlaista siihen viittaavaa, mitä se sitten onkaan? Mutta voin kuvitella että saattaa tulla piinallinen loppuodotus, joko joko joko NY... ;)
37 6- Wannababy
Moi! Mulla tullut painoa se 11kg nyt, lähtöpaino oli 55/172. Kuvittelin itseasiassa tähän päivään saakka, et mulla ei juuri nesteturvotusta olis kunnes kaveri oikeen huomautti, et onpas sullakin tullut nilkkoihin turvotusta. Ja kun oikeen verrattiin, niin mulla oli niihin verrattuna kyllä puupökkylät, vaikka aikasemmin oon ollut sirojalkainen. Sitä ei oo ite edes huomannut aikasemmin.
Tänään mulla oli ylläri babyjuhlat ja tuli kyl niin kiva fiilis, kun ystävät nähneet vaivaa, oli muuten niin hieno vaipoista tehty kakku:)
Flunssa on tosi sitkee ja oon edelleenkin flunssainen. Tänään taas tullut takapakkia ja kun kotiin tulin niin tosi kipee kurkku ja nenä taas vuotanut niin ettei nukkumisesta tuu mitään. Siirryin sohvalle, kun olin tuskasena pyörinyt sängyssä tunnin verran. Jospa täs jossain vaiheessa sais unta... - Miini_-
Wannababy kirjoitti:
Moi! Mulla tullut painoa se 11kg nyt, lähtöpaino oli 55/172. Kuvittelin itseasiassa tähän päivään saakka, et mulla ei juuri nesteturvotusta olis kunnes kaveri oikeen huomautti, et onpas sullakin tullut nilkkoihin turvotusta. Ja kun oikeen verrattiin, niin mulla oli niihin verrattuna kyllä puupökkylät, vaikka aikasemmin oon ollut sirojalkainen. Sitä ei oo ite edes huomannut aikasemmin.
Tänään mulla oli ylläri babyjuhlat ja tuli kyl niin kiva fiilis, kun ystävät nähneet vaivaa, oli muuten niin hieno vaipoista tehty kakku:)
Flunssa on tosi sitkee ja oon edelleenkin flunssainen. Tänään taas tullut takapakkia ja kun kotiin tulin niin tosi kipee kurkku ja nenä taas vuotanut niin ettei nukkumisesta tuu mitään. Siirryin sohvalle, kun olin tuskasena pyörinyt sängyssä tunnin verran. Jospa täs jossain vaiheessa sais unta...Mulla on myös turvotusta paljon.. Varsinkin jaloissa. Höh.. jo on sitkeä flunssa. Meinasitko silti mennä sille huomiselle tutustumiskäynnille?
- Jännittää.
Hellou! Täällä jännätään kanssa... LA 02.09.2012. Oon viimesen 2kk ajan ravannut äitipolilla lapsen takykardian ja myoman takia. :/ Odottelen vielkin päätöstä sektiosta, koska myoma voi estää ala-synnytyksen... Eihän tässä tietenkään kiire ole, kun alle 2 viikkoa enään aikaa ja lapsi ollut jo viikon verran antanut merkkejä tulostaan. :)
Eli esikoista odottelen rv:38 1... Kiloja olen saanut kerättyä 13kg Lähtöpaino oli 55/159. (:
Tsemppiä kaikille odottajille! ;) - Tänttärä
Tuskainen olo.
Mulla oli viime viikolla flunssaa vähän ja toivoin jo että olis sitä "synnytystä edeltävää", mutta eipä paljon merkkejä näy. Toivottomalta kuulosti neuvolatädinkin sanoma, että laskeutunut, mutta vielä pään saa heilumaan eli ei ole kiinnittynyt!
Näitä hemmetinmoisia alavatsakipuja on jatkunut nyt jo kohta viikon ajan. Ihan tuossa häpyluun tuntumassa kun tenava liikuskelee niin aivan irvistykseen naaman saavia vihlaisuja. Välillä tuntui ettei suorassa voi kävellä. Ja menkkamaisia jomotuksia ollut myös jo hyvän aikaa. Eli jotain lieviä supistuksia kai. Ei kuitenkaan sellasia, että ois pitänyt niitten takia ihan pysähtyä ja keskisttyä. Mul on vakaasti sellanen tunne et yli tässä mennään että heilahtaa. Kaks viikkoo yli ja sit käynnistykseen.. Ihan salettii ;) Mun tuurilla.. Oispa niin kiva jos se tulis itekseen ulos ja ei tarttis alkaa käynnisteleen.
Onkohan se mahdollista, että vaikka vauva ei ois ollut kiinnittynyt esim. pari päivää sitten, niin synnytys vois silti käynnistyä? Tai voiko käynnistyä kiinnittymättäkin?
Pari viikkoo sitten tilanne oli et kohdunsuuta jäljellä sen kolme senttiä mut pehmee kuitenki.
Toivottavasti teillä, Jännittää., menee kaikki hyvin! Voin kuvitella, että tuossa on stressiä vielä pari kertaa enemmän kuin täysin normaalisti menneen raskauden kanssa. - 35+6
Uuh..puuh...ei teillä mitään hätää ole! Kymmenen kiloa nyt kuuluukin tulla! Mun kavereille tuo kymmenen on jäänyt synnärille, joten tehän ootte lähtöpainossa heti :)) Mä kyllä ihmettelen, et miten en oo saanut raskausarpia, vaikka tuo 23 kg on tullut lisää. Mulla on vaikeuksia jo kävellä ja jos on pitkään samassa asennossa niin kaikki paikat alkaa kolottaa. Mä tunnen itseni ihan vanhukseksi. Ihailen ihmisiä, jotka juoksevat tuolla metsässä mun ja koirani ohi. Oon yrittänyt viedä koiraa pyörällä, et saa liikuntaa, kun ei tälläsen lyllerön kanssa kuin löntystetä. Jumppia ja juoksua ja ihan mitä vaan urheilua on ikävä! Oon kyllä sitä mieltä, et nuorempana tää olis ollut helpompaa?! Vai? Huomenna on neuvolalääkäri. Jos sit jotain uutta tietoa sais. Nukutteko te öisin v ielä? Mä heräilen parin tunnin välein mut aamulla nukkuisin kuin porsas, kun ei enää voi nukkuu, kun pitää viedä dogi;) Taitaa jäädä mulla tämä vauveli viimeiseksi...oon ihan kypsä jo tähän oloon...
- duni-
Ja mulle neuvolatäti jaksaa mäkättää mun kahdeksasta kilosta.. Joo, on valmiiksi ylimääräistä mut se nyt vaan on tullut. Muuten ihana ihminen mut ärsyttää toi painonalkutus. Viimeksi oli tullut alle kilo kahteen viikkoon ja sanoin että mukavastihan tuo näyttää tulevan. Johon kommentoi, että max. puoli kiloa saisi tulla. Jasso. No, itseäni ei harmita kun tiedän painoni putoavan helpolla.
Typy yrittänyt koko illan tulla ulos alimpien kylkiluiden läpi. Alkaa olemaan aikas kipeät...
Nykyään tuntuu et on vaikea saada iltaisin unta ja herään pissalle parin tunnin välein.. Olisin valmis päikkäreille heti aamupalan jälkeen.. Neuvola kuulumisia! : rv 37 4 ,17kg tullut yhteensä lisää (lähtötilanne 73/177) , turvotus /-, RR 118/72, pissa puhdas, Hb 125 (rautaa syön 120mg/päivä), sf-mitta 34cm, vauvan sykkeet 130-140, liikkeet :)
Lisäksi täti sanoi että vauva on keskikokoinen ja niin alhaalla että olisi valmis syntymään heti kun äiskä on vaan valmis ja sattuu sopiva syntymäpäivä kohdalle :P Ja kuulemma viimeistään 17.-18.pv on äiskän oltava valmis :D
Meillä on kyllä siitä kiva neuvolatäti ettei kommentoi painoon mitenkään :) Ihan alussa kun olin laihtunut kilon ja paikalla oli myös harjoittelija, kysäsi vain että syönkö ihan normaalisti ja jätti asian sitten siihen :) painon nousu vaihdellut 500g/viikko - 1562g/viikko , eli haitaria löytyy :P
nyt mennään rv 37 5 :) on tämä vaan niin epätodellista...enää pari viikkoa...- Rv36
En ymmärrä tota painosta marmattamista?! Mulle ei ole sanottu mitään, kun oli niin alhainen painoindeksi mut ei se musta mitään auta, jos siitä naputtaa joka käynnillä. Tulee vaan paha mieli. Mä varmaan nakkaisin nenuun, jos mulle sanottais jotakin painonnoususta. Sen verran se itseänikin harmittaa :-/ nimim. Se 23 kg tähän mennessä keräillyt...ja nyt olen muuten vielä piukea kuin pallo nesteistä...yyhhyhyy
- wannababy
Moikka!
Se on kyl kumma, että kerrankin kun sais vaan olla, niin johan alkaa toivomaan, että vauva jo pian syntyi ja pääsis lapsenhoito töihin 24/7. Mulla on aika helppo olla ja luulis et nyt haluis viimeiset ajat tehä just niitä juttuja vaan mitä haluaa, mut kun äippäloma alkoi, niin lapsen syntymä on alkanut olla mielessä. Sitä ennen oli raskaus, mut nyt on ajatukset siirtymän lapseen ja syntymän jälkeiseen aikaan. Toivon niin kovasti, että ei menis hirveesti lasketun ajan yli. Siskolla meni molemmmat se 2 viikkoo yli ja oikeestaan sillon tuli sillekkin vasta kivut ja raskausarvet...me ollaan kaikki kolme sisarusta synnytty 1-3 viikkoon etuajassa, että jos se kerta geeneissä ois...
Meillä on tänään se perhekierros synnärillä. Mulla on ollut flussa äippälomasta saakka ja mietinkin jo joudunko perumaan tän, mut kun nyt malttanut eilenkin olla suht paikoillaan, niin olo alkaa olee jo aika hyvä. et kyl mä sinne uskallan mennä. Tosi kiva päästä nyt käymään siellä. kaveri oli just käynyt ja kehui kovasti ja sanoi että miehellekkin tärkeä.
wannababy ja pikkuinen 36 3- Miini_-
Mulle on kiloja tullu nyt se 11.. Välillä on siitä valitettu.
Viimeyönä ei tullu hirveästi nukuttuu :/ taas tuli vaan pyörittyä.
Ja tuntuu että nivunen on menny vaan kipeenmäks :/
Meillä on tänään myös se tutustumiskäynti :) ihan kiva käydä siellä, kun mieski pääsee mukaan. Kuhan ei me muut mammat saada flunssaa sulta wannababy :D
Miini 34 5
- Rv36
Mua kyllä enemmänkin tylsistyttää tämä, ettei tarvitse mitään tehdä :( Kävin neuvolalääkärillä ja ihmettelin, kun hänellä ei ollut edes ultraa. Ei kuulemma kuulu olla. Minulla kävikin tuuri, kun pääsin viimeksi gynelle, jolla oli kaikki laitteet. Paino oli taas noussut :-/ voi kamala...nyt kyllä alkaa hirvittää. 25 kg...voi jee.. Verenpaine oli myös noussut (121/90). Tähän mennessä se ollut hyvä. Kuulemma kohdunkaula 2cm mut tunne napakka...mitälie tarkoittanut. Huomenna naistenklinikalle tutustuu. Miehen kanssa olis kiva juu mennä, jos sellainen kiinnostunut vainen olisi...:-/
- Wannababy
Moi!
Miini, me oltiin samalla tutustumiskäynnillä! Nyt vasta tajusin ja taisin sut tunnistaakkin. Olit se punatukkanen tyttö, jolla kukkatatuointi jalassa:)
Piditkö Hyödyllisenä sitä kierrosta? Musta se oli ihan ok, mut ei juuri tullut mitään uutta. Ja voi ei miten kuuma ja huono happi synnytyshuoneessa oli...jos oisin seissyt, oisin varmaan pökrännyt:/ - Miini_-
Wannababy kirjoitti:
Moi!
Miini, me oltiin samalla tutustumiskäynnillä! Nyt vasta tajusin ja taisin sut tunnistaakkin. Olit se punatukkanen tyttö, jolla kukkatatuointi jalassa:)
Piditkö Hyödyllisenä sitä kierrosta? Musta se oli ihan ok, mut ei juuri tullut mitään uutta. Ja voi ei miten kuuma ja huono happi synnytyshuoneessa oli...jos oisin seissyt, oisin varmaan pökrännyt:/Joo niin oltiin :) kukas sä niistä olit? Jep kuuma kyllä oli.. Mulla tulee muutenkin nykyään niin helposti kuuma ja turvotus! Huomasin ku kotiin päästiin, että kamala turvotus taas :/
No oli se ihan mukava asiat kerrata, mutta tosiaan mitään uutta ei kyllä ollu :D
Huomenna mulla on sitten lääkäri aika yksityiselle :) käyn siellä mielummin kun neuvolalääkärillä niin pystyy ultraamaankin :P
- Rv36
Aika hauska,et olitte samalla käynnillä :-) Menikö siellä kaksi tuntia? Kättärilläkö olitte...Joo kannattaa kyllä mennä yksityiselle, et saa ultrankin. Koira on alkanut käyttäytyy ihmeellisesti. Yleensä se makoilee sohvalla illalla mut nyt törröttää tossa vieressä eikä makaa vaan istuu...luitteko siitä räppäristä, Kanasta, joka oli menettänyt vauvan? Voi kamala..viikkoa ennen laskettua...hirmu surullista.
Täällä sitä vaan höpistään tutustumisista ja ultrista, meillä tietoa mistään semmoisesta ;) Senkun vaan venataan että jotain tapahtuisi. "Ei syntyny vielä!"-tokasin miehelle kun herättiin. Oli jotenkin tosi hankala yö ja maha tuntui kamalan vaikealta siirrellä... Näin muuten ekaa kertaa unta syntyvästä lapsesta, tosin unessa hän oli jo 2-vuotias. Poika!
Meidän koira aloitti oudon käytöksen joskus toukokuussa. Nimenomaan istua tönöttää ja tuijottaa mua, haluamatta yhtään mitään. En osaa tulkita muuksi kun mun vahtimiseksi. Ei se onneksi sitä kokoajan tee, kävisi rasittavaksi :D Mutta päivittäin kuitenkin, lähinnä sillon kun löhöän sohvalla tvn ääressä. Viikon verran on kyllä ollu ripauksen verran lisää kummallinen, että ehkä mussa tapahtuu jotain sittenkin vaikken itse mitään ymmärräkään. ;) Luultavasti ilmoittaa jotenkin kun synnytys alkaa. Myös mun hevonen on ollut mua kohtaan rauhallisempi viime aikoina, ihan oon ollu yllättynyt. Heh mutta ehkä se vaan väsähtänyt kesästä ja pelkkää sattumaa? Fiksuja noi elukat luonnon voimille kuitenkin on, kannattaa tarkkailla.odotan innolla koska meijän kani ja koira alkaa jotenkin erikoisesti käyttäytymään :D eilen koira riuhtoi lenkillä, niin et rupes supistelemaan, kyse tosin ihan sylihaukusta, mutta kuitenkin! Ei yhtään ajatellut kyllä mun raskauttani siinä kohtaa! :D tai sitten just ajatteli "saadaan äipän synnytys käyntiin!" , ehkei sentään :p
pienempimyy kirjoitti:
odotan innolla koska meijän kani ja koira alkaa jotenkin erikoisesti käyttäytymään :D eilen koira riuhtoi lenkillä, niin et rupes supistelemaan, kyse tosin ihan sylihaukusta, mutta kuitenkin! Ei yhtään ajatellut kyllä mun raskauttani siinä kohtaa! :D tai sitten just ajatteli "saadaan äipän synnytys käyntiin!" , ehkei sentään :p
heh! itse en oikeestaan kaneista tiedä juuri mitään, millastahan niiden "omituinen käytös" sitten olisi? :D ei tuo meidän koiran rontti sekään osaa lenkillä tai liikenteessä mitenkään huomioida, mutta toi toljotus on ihmeellistä. ikinä ennen moista tavannut vaikka koiria ollut ja mennyt... hepan käytös laitettakoon kesän piikkiin ihan vaan! ;)
jokony kirjoitti:
heh! itse en oikeestaan kaneista tiedä juuri mitään, millastahan niiden "omituinen käytös" sitten olisi? :D ei tuo meidän koiran rontti sekään osaa lenkillä tai liikenteessä mitenkään huomioida, mutta toi toljotus on ihmeellistä. ikinä ennen moista tavannut vaikka koiria ollut ja mennyt... hepan käytös laitettakoon kesän piikkiin ihan vaan! ;)
no meillä on tosi sosiaalinen pupu, vähän niinkuin kissa olisi :P Hyppää sohvalle rapsutettavaksi jne :) Mutta en tiedä miten se voisi omituisesti käyttäytyä :D varmaan vahtimista, seuraamista ? :D
- Rv36+1
Heh. Hauska, että teillä muillakin haukku on alkanut tuijottaa..toi on muuten kuvaava ilmaus: istuu ja toljottaa;-). Mun koira on rauhoittunut sen jälkeen, kun tuli mahaa. Ajattelin, et se johtuu ryhdin muutoksesta...Toisaalta voipi johtua siitäkin, et en ole töissäollessani paljon ehtinyt aikaani sen kanssa viettää ja nyt oon jatkuvasti sen kans. Nyt lähen sinne tutustumiskäynnille, mistä ei kuulemma mitään hyötyä ole. Saa nähdä...Heräsin muuten neljältä yöllä ilman mitään syytä. Tosi inhottavaa :-/
- ..odotus...
Hellurei!
Jäin tuos vähän aikaa sitten pois töistä ja alkoi tää äippä loma niin aikaa olla koneella.. Ajattelin osallistua keskusteluun. Mulla toinen napero tulossa ja la olis 22.9. Kyllä tuntuu että aika pysähtyy välillä ja odottaminen tuntuu niin pitkältä. Eilen kävin viimeisessä ultrassa (rv 35 3) ja ei puhettakaan että olis kohdun suu kypsynyt tms. Onko minkä kokoinen teidän mielestä kun painoarvio näytti 2510 g ?
Vauva oli onneksi kääntynyt jo pää alaspäin, esikoinen kun pyörähti vasta Rv 38 paikkeilla ja oli se kestäminen kun sellainen 3745 g neiti jytää tuolla vatsassa. Nyt on vähän helpottanut tuo yöllä nukkuminen kun vauva ei ihan paina keuhkoja, huh!
Onko teillä jalkojen säryn kanss ongelmia? Mulla ihan kamalan levottomat jalat ja joutuu melkein joka ilta napsimaan Para-tabsia että saa nukutuksi... Ja nukkumaan tukisukat jalassa, aamuisin hirveet painaumat niistä sukista... - Tänttärä
Mä sain painoarvion 37 0 2800 g ja kuulemma pienikokoinen vaavi.
Jalkojen kanssa on vähän ihmeellisiä ongelmia välillä. Levottomat jalat ei oo nyt vaivanneet, mutta välillä ylös noustessa tulee ihan hirveä voimattomuuden tunne. Tuntuu ihan kuin koivet alkaisivat puutua ja menevät ihan makarooniksi. Mistähän tuo johtuu?
Ootteko muuten välttyneet suonikohjuilta? En oo käyttänyt tukisukkia ollenkaan ja nyt harmikseni huomasin pienen parin sentin pätkän vasemmassa pohkeessa. Tosin on vain juuri ja juuri havaittava, mutta kipeä jos siitä kohden koskee.:/
Oon alkanut pelkään raskausmyrkytystä! Onko teillä kokemuksia siitä? Tuossa listailin, että mitä oireita mulla oikein on. Pää kipeänä ollut vaihteeksi koko päivän, ollut jo muutaman päivän jonku verran jomottava. Ennen kävin kerran yössä pissalla, nyt ei tarvitse käydä sitäkään! Valkovuoto on lisääntynyt (en tiedä onko r-myrkytykseen viittaavaa), välillä näkyy kirkkaita pisteitä hirveätä kyytiä viilettämässä silmien edessä, tosin vain ihan kerran tai kahesti päivässä. Huippaa jos nousee äkkiä ylös. Verenpaineet on ihan vähän olleet koholla kahdessa viime neuvolassa, mut ei kyllä paljoa. Toissakerralla oli tullut 420g/vk ja viimeksi jopa 875g/vk. Eli varmaankin turvotusta on kropassa. Kuitenkin virtsa on ollut ok aina neuvolassa. Voiko siis r-myrkytys olla ilman, että virtsassa näkyisi mitään? Kahtena viime päivänä vaavi on liikkunut tavanomaista vähemmän. Huomenna onneksi on neuvola, että saa sieltä kysellä. Melkein voisin tehdä uuden keskustelun tuonne etusivullekin aiheesta, jospa siellä olisi enemmän lukevia silmäpareja jotka osais auttaa.:)
Tänttärä ja vaavi 38 6- rauhoittelija
Heippa! Älä murehdi siitä myrkytyksestä. :) Jos sulla on huomenna neuvola, niin siellähän taas se pissa katsotaan ja paineet myös. Kyllä sitä proteiinia siinä pissassa yleensä on, jos myrkytys oikeasti on päällä. Tosi monella verenpaineet nousevat loppua kohden. Minkä verran ne ovat sinulla olleet koholla ja minkälaiset paineet sulla yleensä on ollut? Nuo kirkkaat pisteet voivat johtua siitäkin, jos sulla välillä tipahtaa verenpaine matalalle. -valkovuodon lisääntyminen ei liity raskausmyrkytykseen, on tavallista loppuraskaudesta. Kysele huomenna neuvolasta lisää, niin saat mielenrauhan. Toki on hyvä, että olet tietoinen moisesta mahdollisuudesta, raskausmyrkytys on vielä nykyäänkin yllätys monelle odottajalle.
- nappirainen
Tänttärä, älä siitä painoarviosta huoli, se on /- 500g, joten voihan olla että on isompikin :) Ja vaikka virtsassa olisi proteiinia, se ei automaattisesti tarkoita r-myrkytystä. Itellä ollu puolivälistä saakka proteiinit 1 eikä ole tulehduksia, myrkytyksiä tai diabetesta :)
Me käytiin kasvukontrollissa 37 2, koska 36 6 neuvolalääkäri sai niin pienen sf-mitan (28cm). No siellä kontrollissa oli kaikki hyvin. Ei kuulemma liian pieni vauva (painoarvio 3kg) ja sf-mittakin kasvoi 32:teen senttiin. -.-
Inhottaa kun mennyt vähän luottamus tohon neuvola lääkäriin. Nvlalekuri teki myös sisätutkimuksen sillon 36 6 ja sanoi että paikat kiinni, kiinteät ja kanavaa 3cm jäljellä. Sairaalassa 37 2 oli lääkäri ihmeissään tästä, koska hänen mukaansa oli 1cm auki, pehmeä ja 1cm kanavaa enää jäljellä. Oli tuohtuneen oloinen ja sanoi ettei ihan usko niitä neuvolalääkärin merkkauksia.
Oma terveydenhoitaja sai eilen, eli 37 6 sf-mitaksi myös sen 32cm. Hänkin vähän ihmetteli sitä kasvukontrollia. Mutta sanoi, että pitää olla iloinen että päästiin extra-ultraan :) Ja niinhän me olemme.
Inhotti myös kun neuvolalääkäri kysyi monta kertaa käyntini aikana olenko polttanut tupakkaa raskausaikana! En todellakaan ole! No pääasia että päästiin tarkastuttamaan että kaikki on hyvin.
nyt rv 38 0
Onnellista odotusta kaikille! - Rv36+1
Multa kanssa ne kysyy jatkuvasti tupakanpoltosta...joka ikisellä kerralla! Tutustumiskierros oli käynnin arvoinen. Kesti vaan tunnin, koska en mennyt osastokierrokselle enää. Muakin arveluttaa terveyskeskuslääkärit...jotenkin tuntuvat jääneen jonnekkin vuodelle käpy. Mulla oli aivan hirveät oireet levottomista jaloista mut, kun aloin syödä lisärautaa niin oireet hävisivät. Nyt tunne on sellasta turvotusta enemmänkin. Suonikohjuja on tullut pari ja niitä osasin odottaakin. Toinen asia onkin luomet, joiden tulo yllätti kovasti ennen kuin luin niiden olevan ihan normijuttu raskaudessa.
- Miini_-
Kävin tänään ultrassa ja painoarvio oli 2611g. Vastaa kuulemma viikkoja 34 5. Mutta kuitenkin veikkasi että poitsu olisi 3,7kg syntyessään. Noh saa nähdä sitten miten pitää paikkansa :)
Miini 34 6
- nappirainen
Hei millasia luomia sulle on tullu? Kun mulle on tullu nyt viimeikoina muutama tommonen tummanpunanen pilkku sinne tänne, olisko luomia? :p
Ja tohon aiempaan painokeskusteluun, mulle on tullu nyt 14kg. Yhessä vaiheessa terveydenhoitaja ihan nätisti sano, että jos vähän kattois mitä suuhun laittaa. Olin hänen kanssaan samaa mieltä ja aloin vähän tarkkailemaan. Aikasemmin oli tullu 700g/vk, sen jälkeen on tullu n.400g/vk.
Kauheesti odotan jo että pääsis synnyttämään! Millasia ajatuksia teillä muilla on? Mua aikasemmin pelotti hirveesti ja vähän jopa ahdisti, mutta yhtäkkiä on ajatukset itsestään muuttuneet positiivisiksi ja olen hyvinkin luottavainen itseeni että pystyn ja kykenen :P saa nähä miten sitten suu pannaan ku alkaa supistukset :D - duni-
Ihme ettei multa ole kysytty tupakanpoltosta, ilmeisesti olin sen verran vakuuttava ekalla käynnillä etten aio tupakkaa polttaa :)
Ekalla käynnillä merkkasin kuitenkin että päihdyttäviä aineita on kokeiltu/käytelty kuusi vuotta sitten niin silloin terkka sanoi että lääkäri saattaa ottaa tarkempaan syyniin tms. Ei ole kuitenkaan tämän jälkeen kukaan ottanut puheeksi koska sanoin sen ajan olevan ollutta ja mennyttä, olinhan 18v. silloin...
Mites teidän muiden kylkiluut jaksaa? Joinakin iltoina vauva jumputtaa samaan kohtaan monta tuntia ja tuntuu että hengittäminenkin käy kipeää kun alimmat kylkiluut on niin kovilla..
Jännästi mäkin pelkäsin synnytystä ennen raskautta ja alkuvaiheessa, mut nykyään en malttais odottaa että pääsee synnytykseen! Varmaan vaikuttaa sekin kun ihan kaikki on valmiina, sänkykin pedattuna niin odottaa vaan jotakuta käyttämään niitä.. :)- Wannababy
Moi!
Miini, mitenköhän mä kuvasin itteeni. Tultiin samalla hissillä ainakin ylös 4 krs:een. Blondi tukka, valkoinen toppi ja beiget kesähousut. Miehellä oli käsi sinisessä kipsissä. Muistatko?
Täällä alkaa kaikki olee vauvaa varten valmista. Puuttui enää vaan turvakaukalo, mut tänään selvis, et se saadaankin ystävältä kans. Ei oo kyllä onneksi tarttenut juuri mitään ostaa, kun kaikki on saanut melkeen kavereilta. Ja tietysti itekin laittaa eteenpäin, kun ei enää tartte.
Tämmöisiä tavaroita on tullut:
-jonkun verran 50cm vaatteita, 60-80cm vaatteita (ainakaan en usko, et on liikaa)
-äitiyspakkaus
-kantoliina ja kantoreppu
-kertakäyttövaippoja ja 10kpl kestovaipat
-2 imetysliivit
-tuttipulloja,tutteja
-imetyssuojia, imetyskumeja
-muutama vauvan purulelu
-pinnasänky
-yhdistelmävaunut
-turvakaukalo
Mulla oli neuvolalääkäri viime pe ja en siitä juuri viisaammax tullut. Sanoi vain, et paikat näyttää hyviltä ja siisteiltä. Ja kun kysyin, onko kiinnittynyt niin vastas ; "joo-o". Hyvin näyttää kuulema kasvavan. Ei ois edes kertonut, että on kiinnittynyt ellen ois kysynyt. Noh viikon päästä neuvola, niin voi kysellä enemmän. Meijän vaavi on lopettanu vallan kylkiluitten murjomisen :))! Maha onkin muualta sitten välillä aika arka ja puutunut jos tämä mesoaa kauheasti...
ja miksi olen hereillä tähän aikaan? Olen kuullut ns. sukkapuikkosupistuksista, mutta en tiennyt olevan moukari supistuksia.... Heräsin siihen kun joku olisi lyönyt moukarilla pirstaleiksi alapään luut.... Kipua ulisin varmaan 5min, sitten rupesi helpottamaan :p Olisi kiva tietää mitä tässä kehossa oikein tapahtuu!
38 0Wannababy kirjoitti:
Moi!
Miini, mitenköhän mä kuvasin itteeni. Tultiin samalla hissillä ainakin ylös 4 krs:een. Blondi tukka, valkoinen toppi ja beiget kesähousut. Miehellä oli käsi sinisessä kipsissä. Muistatko?
Täällä alkaa kaikki olee vauvaa varten valmista. Puuttui enää vaan turvakaukalo, mut tänään selvis, et se saadaankin ystävältä kans. Ei oo kyllä onneksi tarttenut juuri mitään ostaa, kun kaikki on saanut melkeen kavereilta. Ja tietysti itekin laittaa eteenpäin, kun ei enää tartte.
Tämmöisiä tavaroita on tullut:
-jonkun verran 50cm vaatteita, 60-80cm vaatteita (ainakaan en usko, et on liikaa)
-äitiyspakkaus
-kantoliina ja kantoreppu
-kertakäyttövaippoja ja 10kpl kestovaipat
-2 imetysliivit
-tuttipulloja,tutteja
-imetyssuojia, imetyskumeja
-muutama vauvan purulelu
-pinnasänky
-yhdistelmävaunut
-turvakaukalo
Mulla oli neuvolalääkäri viime pe ja en siitä juuri viisaammax tullut. Sanoi vain, et paikat näyttää hyviltä ja siisteiltä. Ja kun kysyin, onko kiinnittynyt niin vastas ; "joo-o". Hyvin näyttää kuulema kasvavan. Ei ois edes kertonut, että on kiinnittynyt ellen ois kysynyt. Noh viikon päästä neuvola, niin voi kysellä enemmän.Okei.. Joo muistan (:
Taas neuvolakäynti takana, 38 3!
Mä ihmettelen täällä noita ultria näinkin lopussa missä te jotkut näytätte käyvän, paino- ja synnytystapa-arvioita... Ei meillä vaan mitään vastaavaa? Viimeinen ultra se rv21 ja siinäpä se. Kai ne jotain arvioi sitten kun synnärille lopulta päädytään. En mä kyllä kaipaakaan mitään, oon ihan luottavainen siihen että super kiva ja hyvä neuvolan täti kertoo ja ottaa selville kaiken mahdollisen. :)
Tänään neuvolasta sellasia uutisia että pää on jo aikalailla alhaalla, ja kun siihen lisätään se että vatsan "nunnuttelu" tuntui vähän ikävältä eli lapsivettä vähemmän (verrattuna viime viikkoon kun se vaan hölskyi menemään mun tuntematta juurikaan yhtään mitään), eikä painoa ollu tullut kun 100g, ja kun kerroin alapään pienestä vihlonnasta ja jotenkin herkemmästä olosta -> synnytys lähenee! Vaikka TOTTAKAI lähenee ;) Sen kummemmin silti osannut arvata muuta kun "millon vaan, vaikka tänään tai parin viikon päästä, millon vauva on valmis"...
Arvot oli kaikki hyvät! Esim hb 148 :o ja verenpaine 110/75.
Mun kylkiluut saanu olla rauhassa jonkin aikaa, paitsi että nyt on pari päivää taas yritetty pepulla puskea kyljestä läpi! Tyypin jalat selkääni kohti, ollut todella aktiivinen nyt sen pari päivää. Ollut niin kamalan ahdas, raskas, repivä olo että oon vedonnu pikkuiseen että tulisi jo ulos kun tila loppuu ja äiti ei enää jaksaisi vaan haluaa seuraavaan vaiheeseen.Jos vähän aikasempia lukee niin tosiaan yksityisellä olen käynyt ultrassa. Eli itse maksan. Kunnallisella ei mitään muita ultria ole kuin ne kaks.
"korvasin" viimeks neuvolalääkärin tolla yksityisen käynnillä (:- nappirainen
Mulla on ollu "vahingossa" 4 ultraa kunnallisella. :D Eka luultiin että raskaus olis pidemmällä, eli niskapoimu-ultra tehtiin liian aikasin - viikolla 8 . Se jouduttiin siis tekee uudestaan viikolla 11 . Sitte oli rakenneultra viikolla 21 ja sitte kasvukontrolli viikolla 37 . :)
- Wannababy
Ei mullakaan mitään ultraa nyt ollut. Neuvolalääkäri ultras sillon rv 26, koska vissiin Helsingissä ainoastaan Kallion TA:lla on ultra. Nyt kun vaihdettiin muuton takia, niin ei ultrattu koska ei oo tapana. Ja varmaan oikeesti ei oo tarpeellista, tietysti ite se ois ollut kiva saada toisella neuvolalääkärikäynnillä myös ultraus. Noihin painoarvioihin ei hirveesti kannata luottaa. Sillon neuvolalääkäri sanoi rv 26 et keskivertoa isompi ois tulossa ja seuraavalla kerralla sanottiin siihen, että "höpö höpö". Kuten oon aikaisemmin kertonut, niin äippäpolilla lääkäri arvioi systerin pojan 1000g kevyemmäksi päivää ennen syntymää...systeri sanoi vastaan, et on oltava iso vauva ja lekuri väitti vastaan kun ultran mukaan uskottava...
- Lita76
Wannababy kirjoitti:
Ei mullakaan mitään ultraa nyt ollut. Neuvolalääkäri ultras sillon rv 26, koska vissiin Helsingissä ainoastaan Kallion TA:lla on ultra. Nyt kun vaihdettiin muuton takia, niin ei ultrattu koska ei oo tapana. Ja varmaan oikeesti ei oo tarpeellista, tietysti ite se ois ollut kiva saada toisella neuvolalääkärikäynnillä myös ultraus. Noihin painoarvioihin ei hirveesti kannata luottaa. Sillon neuvolalääkäri sanoi rv 26 et keskivertoa isompi ois tulossa ja seuraavalla kerralla sanottiin siihen, että "höpö höpö". Kuten oon aikaisemmin kertonut, niin äippäpolilla lääkäri arvioi systerin pojan 1000g kevyemmäksi päivää ennen syntymää...systeri sanoi vastaan, et on oltava iso vauva ja lekuri väitti vastaan kun ultran mukaan uskottava...
On Helsingissä myös Malminkartanon TA:lla ultra ja ens tiistaina on viimeinen neuvolalääkäri, joka tekee myös ultran. On epäily, että vauva olisi perätilassa (nyt rv 35 2), niin ultraamalla ainakin selviää. Toivottavasti ymmärtäis poju kääntyä itsekseen, ettei tarvis käännellä, saati leikata... Mulla kolmas lapsi tulossa, joten kohtu on joutunut jo aiemmin venymään ja paukkumaan sen verran, että tilaa on kääntyillä. Edelliset synnytykset tosin 15 ja 13 v. sitten,(jolloin ei muuten ollut kuin yksi ultra per raskaus). Mulla muuten tullut tähän mennessä painoa 15 kg ja jalat turvoksissa kuin norsulla, turvotus ei laske edes yön aikana. Ei meinaa enää mitkään kengät mahtua jalkaan, paitsi varvastossut, jotka näin ilmojen viiletessä eivät ehkä ole paras vaihtoehto ;) No toivotaan ettei syyskuussa nyt vielä lunta tulis...
- Tänttärä
Pakko yhtyä tuohon ultrauskeskusteluun. Olen näköjään sitten äärimmäisen onnekas, sillä mut on ultrattu jokaisella kerralla, paitsi nyt lopussa kun käynnit on joka viikko, niin ultraus on vain joka toisella. En oo ajatellut edes, että jotkut ei pääse kuin pari kertaa ultraan, kunnes nyt vasta tajusin miten onnekas saan olla.:)
Viimeksi tänään kävin neuvolassa ja ultrattiin jälleen. Siellä typy nukkui rauhallisesti. Istukassa oli kuulemma vähän kalkkeumaa. Se on kai normaalia loppuajasta vai? Raskausmyrkytysepäilyyni suhtauduttiin onneksi vakavasti, mutta rauhoitteli kuitenkin kun valkuaista ei näkynyt virtsassa. Verenpaineet oli koholla vähän, mutta ei kuulemma hälyyttävästi. Lähetti kotiin kuitenkin ja sanoi että tulla herkästi takaisin jos jotain uutta ilmenee. Mutta taidan laittaa tämän kammottavan pääkivun flunssan piikkin!
Vähän jo tuossa toivorikkaana ajattelin että tää on nyt sitä "viikko synnytykseen" -flunssaa, kunnes ukko soitti töistä tullessaan ja kerto samalla et on kurkku kipeenä. Se siitä.:)
Mut kiinnittynyt oli vaavi, joten eiköhän taas olla askeleen lähempänä sitä h-hetkeä!- Miini_-
Niin se taitaa riippua paikkakunnasta onko neuvoloissa ultraäänilaitetta :) ei ainakaan Vantaalla ole.
- duni-
Meidän neuvolassa on ultra mutta ei sitä ole käytetty kuin ekalla neuvolalääkärikäynnillä rv10. Viikon 26 käynnillä ei käytetty. Seuraava käynti on viikolla 36 4.9, katsotaan kurkitaanko silloin.. Neuvolan ultra on tosin aika vanha ja pienellä näytöllä et veikkaisin heidän käyttävän sitä vain raskauden tarkistukseen alussa.
Ainakin käyrien mukaan näillä näkymin ihan normikokoinen tai pienehkö lapsi, käyrät menee hitusen keskitason alapuolella.
Koskahan mun kylkiluut jätetään rauhaan? Tänäänkin on pari kertaa antanut oikein terävän potkun herkkään kohtaan, pakko lähteä heti liikkeelle ettei vaan jymäyttäisi uudestaan.. :D Heips,
Mulla on ultra huomenna, mut se on ylimääräinen ja itse se pitää maksaa, 27€. Treella ainakin on vain kaksi ultraa ja loput on sit ylimääräisiä, jos tarvii jotain tarkastella. Mun ultra on se perätilan takia, katsovat vaavin koon ja asennon jne.
Jänskättää kyllä.
Nivuskipuja on aikalailla, tuli itkukin yks ilta lenkin jälkeen. Loppumatka oli yks via dolorosa. Sattui niin maan perkuleesti. Sit kävinkin koirien kanssa mökillä, saivat kirmata isolla pihalla aina 3h ja mää sain levätä.
Sängyssä kyljen kääntäminen sattuu alakertaan kans, neuvolalääkäri sanoi, että Panadolia sit vaan, mut ei sitä nyt joka päivä viittis syödä. Eli nukkuminen on sitä sun tätä ja tota. Mieskin tietty kuorsaa , menin sit apteekkiin ja pyysin kaikki siihen vaivaa auttavat jutut ja ostin ne. On laastaria nenään ja pilleriä ja suihketta nieluun. Onneks ovat auttaneet.
Sairaalalaukun pakkasin tänään, en mää sinne ota kauheesti tavaraa, noi listat netissä on ihan mahottomia. Mies saa sit tuoda vaavin kuteet kun kotiinlähtöpäivä sairaalasta on ajankohtainen. Itse ne pakkaan kyllä valmiiks, muuten ties mitä se tois :D
Eilen revin tapetteja seinästä ja tänään tasoittelin sen seinän..puuhattua tulee, vaikka välillä seisominen on rankkaa, tulee heikko olo ja jalat tuntuu makaroneilta ,ei vaan voi olla jaloillaan, pakko istua.
Mut joo..huomenna sit lisää siitä, mitä ultrassa selvis! Näin jo unta että passittivat suoraan sairaalaan ja ties mitä. Hermoheikokshan tässä tulee...
sha Kekkoska 36 1- duni-
Joo melkoisia määriä jotkut tuntuu raahaavaan sairaalaan.. Mä pakkasin mukaan
vauvanvaatteet virkattu peitto
pupupehmolelun
maidonkerääjän
harson
vaipan
vesipullon
kirjan
kännykän laturin
kosteuspyyhkeitä
imetysliivit
liivinsuojia
parit valtaisat ja mukavat "pikku"housut
deodorantti, hiusharja, hammasharja, huulirasva, ihorasva
miehelle piilolinssikotelo ja -neste
ehkä imetystyyny
HUOM, määrällisesti ei ole paljoa tavaraa, näyttää vaan pitkältä listalta :D
Jotain evästä pitää vielä piilottaa kassiin ettei mies niitä syö ennen lähtöä..
Vauvan kotiinlähtövaatteet otan heti mukaan koska päälle olis tulossa itse neulomani haalari joka tuntuu kovin pieneltä niin täytyyhän sitä päästä sovittamaan, mies tuo sitten sopivampaa tarvittaessa :) Moiks,
Ultrassa käyty ja Pikku Kekkonen on kääntynyt! Siellä se oli pää alaspäin ja lääkäri sanoi, ettei se enää tuosta käänny. Painoarvio lasketulle ajalle 3,8kg, jos menee yli niin 4kg. . . huh huh. No itse olin 3,7kg ja 52cm ja mies 3950g ja 50cm. Ei ihmetellyt tuota kun oon niin pitkä (168cm, onko se nyt niin pitkä? ) Nyt vaavi on jotain 3,3kg. No noi arviot nyt on mitä on, näkee sitten. Se eka lause lääkäriltä oli aika hyvä: No ei tää nyt mikään kovin siro ole :D Jaa-a, voi olla meikäläisellä puskemista...
Kysyin sukupuolta parikin kertaa, kun rakanneultrassa se jäi hieman epävarmaksi. Tää lääkäri sanoi, että istukka tiellä, eikä hän edes katsonut. Jaah...no ei sit. Oli kovin topakka täti.
Ei usko, että syntyy ennen laskettua-aikaa. Kuulemma hyvinvoivan näköinen lapsi =)
Mää pakkasin sairaalalaukkuun:
kirjan
sukat
suklaata (nopeaa energiaa synnytykseen)
lakua (ummetukseen)
hammasharjan
hammastahnan
kännyn laturin
sisätossut
dödön
vaippoja pari
itselle terveyssiteitä pari
eiköhän sieltä muut jutut saa. Ja noistakin varmasti osan sais. Tärkeinhän on neuvolakortti, se kun on mukana, pärjää.
Ja vaavin kassi on sit erikseen ja sen saa mies tuoda vasta vaavin synnyttyä. Mitäpä sitä turhaa sinne raahaamaan heti tilaa viemään.- Rv36+3
Ne luomet mitä on tullut, on varmaan ns rasvaluomia. Sellasia pieniä. Hieman huolestunut olen jo olleiden luomien suurenemisesta. Meillä neuvolassa ei ultraa kuin tuo gynegologi, jolle siis onnistuin kerran pääsemään. Mua on ultrattu enemmän, koska sikiöllä tutkittiin myös sydäntä, löydettyjen vikojen vuoksi. Viikolla 30 todettiin vikojen olevan normaaleissa rajoissa. Hieman ollut siis stressaavaa mut ultrattu on sydän niin moneen kertaan, että hoidettu ainakin on. Nyt vasta sydänklinikalle, jos synnytyksen jälkeen kuluu sivuääni muutoin toimitaan, kuten muidenkin lasten kanssa. Muuta en voi sanoa, kuin että asiantuntevaa väkeä lastenklinikalla ja erityisesti sydänklinikan sydänlääkärit. Onneksi mulla synnytys naistenklinikalla niin mahdollisten komplikaatioiden tullen suora ja nopea putki lastenklinikalle. Se rauhoittaa. Minä en ole pakannut kuin omat hygieniatuotteet ja lapsellevaatteet. Kännykän laturi oli hyvä idea :) Eiköhän sieltä anneta vaipat ja muut. Tutustumiskäynnillä sanottiin, ettei paljon evästä kannata ottaa. Harva siellä kuulemma syö. Kanttiinista saa sitten ostaa. Kirjat ovat kuulemma myös turhia? En sitten tiedä.
Munkin kassiin taitaa suklaata eksyä, ihan vaan että saisi nopeaa energiaa synnytykseen ;) Taidankin vähän harjoitella tuota suklaan syömistä jo nyt....
Vauvan kylvetyksestä sen verran, että missä aijotte pitää ammetta? että olisi sopivalla korkeudella jne.. (Löysin kirpparilta 5e kylpytuen, toivottavasti siitä on tällaiselle selkävammaiselle jotain apua, vaikka mies luultavasti kylvetykset hoitaakin etunenässä)
Täällä porskutetaan 38 1 , suoli on tyhjentynyt aika kivasti muutaman päivän ajan ja menkkamaista kipua havaittavissa! :) vielä ei ole sellainen olo että kohta tulisi lähtö, mutta ehkä viikon päästä ;p- Miini_-
Juu ajattelin mäkin jotain syömistä pakata :P
Mulla ollu menkkamaista kipua jo jonkun aikaa, joten mulla ei ainakaan vielä tähän mennessä oo tarkottanu sitä et ois synnärille lähtö..
Eilisestä tutkimisesta tais vähän kohdunsuu ärtyä kun eilen oli ihme juilimista koko ajan jossain siellä päin :o semmosta jomotusta ja kivuliasta pistelyä. On jo aikasemminki ollu vastaavaa, mut ihan hetkellisesti vaan. Ihme vaivoja sitä voiki tulla, mutta kaipa se vaan meinaa sitä että paikat valmistautuu pienen tuloon :)
Miini 35 2
Niin no, voi se kirja turha olla, mutta kun ei voi tietää kauanko siellä sairaalassa menee. Sisko oli 6 päivää, kun lapsi oli keltainen. Toki mies voi tuoda kirjan sit myöhemminkin. No mut mulla on ihan pieni laukku ja kirja sinne mahtui, joten otin sen mukaan. Vaipat ja siteet varmaan kans turhia, mut meni niin pieneen tilaan, että otin nekin, kun jossain suositeltiin. Toki onhan se sairaala, kyllä siellä kaikkea on, niinkuin sanottu, tärkein on neuvolakortti.
Sit käyn vielä apteekista hakemassa parit Nutridrink- juomat. Niissä on kaikki vitamiinit ja runsaasti energiaa, voi synnytystä ennen/aikana hörpätä sellasia sitten. Oon niitä ostanut ennenkin, kun on syönyt huonosti huonon olon tms. takia. http://nutriciafi.nutricia.fi/nutridrink/
Synnytys voi kuitenkin kestää tuntitolkulla ja jos ei mitään syö niin ei mitään jaksakaan. Jos ne kivut on sinne päinkään, mitä keskenmenossa lääkkeellisen tyhjennyksen aiheuttamat supistukset oli (sama lääke kuin synnytyksen käynnistykseen käytettävä) niin ei siinä oikein herkutella tee mieli. Kipu on niin kauhea. Itse olin ihan hiljaa ja keskityin vain siihen että selviän seuraavaan pieneen hetkeen, kun ei satu. Mutta se kesti vain pari tuntia..synnytys kestää luultavasti mooonta monituista tuntia, kyllä siinä kannattaa suklaanpala jos toinenkin imeksiä ja sit noi nutrijuomat on kyllä hyviä, pillistä imasee aina välillä energiaa.
Jep, sellasia...
36 3- sektioäiti
Joo, kannattaa kyllä käyttää sairaalan palveluja hyväkseen ja käyttää heidän siteitään ja vaippojaan. Jos jälkivuoto on runsasta, niin eipä siinä oikein omat Libresset riitäkään. :) Jos meinaa syödä synnytyksen aikana, niin siihen kannattaa muuten kysyä kätilöltä ihan varmuuden vuoksi lupa. Jos synnytys on kestänyt jo kauan ja ollaan leikkausuhan alla, niin silloin ei saisi syödä. Jotkut myös oksentavat ilokaasun tai kipujen takia, joten siihenkin kannattaa varautua, että syöty eväs tulee takaisin. Tämä ei ole pelottelua, eihän kaikki tietenkään oksenna, mutta on sekin ihan hyvä tietää, melko monelle niin myös käy. Näin sanottiin ihan sairaalassa. Itse en oksentanut, mutta huomasin kyllä, että jos vahingossa ilokaasua ottaa liikaa, niin siitä tulee huono olo. Itselläni synnytys päätyi juuri siihen sektioon, joten olin tyytyväinen, että olin vain juonut hedelmämehuja. Mutta normaalisynnytyksessä, mikä oletettavasti suurimmalla osalla on edessä, se suklaa ja muut syötävät on varmasti kiva juttu olla olemassa varalla. :)
- sektioäiti
Ja Sha muuten: mulle on myös tehty läkkeellinen keskeytys keskenmenon takia ja ajattelin, että ne synnytyssupistukset on varmaan sitten jotain ihan kamala, kun tämäkin on näin hirveää. No, ennen sektiota ehdin kuitenkin aueta yhdeksään senttiin asti, enkä tarvinnut mitään epiduraaleja tai edes ilokaasua. Harmi vaan, että siihen yhdeksään senttiin sitten jäätiin. Synnytyssupistukset voivatkin olla siis ihan jees kokemus lääkkeelliseen verrattuna.
sektioäiti kirjoitti:
Ja Sha muuten: mulle on myös tehty läkkeellinen keskeytys keskenmenon takia ja ajattelin, että ne synnytyssupistukset on varmaan sitten jotain ihan kamala, kun tämäkin on näin hirveää. No, ennen sektiota ehdin kuitenkin aueta yhdeksään senttiin asti, enkä tarvinnut mitään epiduraaleja tai edes ilokaasua. Harmi vaan, että siihen yhdeksään senttiin sitten jäätiin. Synnytyssupistukset voivatkin olla siis ihan jees kokemus lääkkeelliseen verrattuna.
Kiitos hyödyllisistä jutuista =)
Ja hyvä tietää, ettei ne synnytyssupistukset välttämättä ole niin järkyttävän hirveitä kun lääkkeellinen tyhjennys. Sitä oon pelännyt, se oli niin kamalaa.
- Jenn
Viikko 35 on käynnissä ja äitiysloma alkanut, jee! :) Nyt vaan pitäisi keksiä että miten saa päivät kulumaan... Liitoskivut on aivan hirveät, vasemmalla puolella varsinkin, hyvä kun saa housut jalkaan! Eikä pitkälle lenkille pysty enää lähteä, maksimissaan 1.5 km. Sairaalakassi on pakattu, otin itelle kotiutumisvaatteet, hygieniatarvikkeet, evästä (lakuja, mehua ja keksejä), liivinsuojuksia, sitten tietty kännykkä kamera laturit ja se neuvolakortti. Imetysliivit otan myös, mutta en oo ostanut vielä :) En ota musiikkia tai kirjaa mukaan, puoliso saa tuoda sitten jos on tarpeen! Samoin vauvan kotiutumisvaatteet saa mies tuoda :)
Mulle nyt sitten tulee suunniteltu sektio viikolle 39, neljän viikon päästä. Hieman sekalaiset tunteet asiasta.. Mutta lääkäri vaan totesi, että kun oon nuori, terve ja normaalipainoinen, niin ei ole mitään hätää.. Ja sillä asenteellahan se on pakko mennä sinne, että kaikki menee hyvin :))
Jenn rv 35 Mulla on pakattuna suunnilleen samaa kamaa kun teillä muillakin: hygieniakamat, kotiinlähtövaatteet, siteet, liivinsuojat. Lisäksi yösukat kun mä en osaa oikeen nukkua ilman sukkia, ihan sama vaikka muuten olisin alasti ;D Ja toivottavasti muistan lähdön hetkellä ottaa mukaan kännykän ja kameran, laturit on jo pakattu. Niin ja on kirja sekä ristikkolehti, mistä sitä tietää. Jotain evästä vielä laitan mukaan, suklaata just varmaan. Kanttiini on kallis, joten jos nyt jotain veisi itse. Tai voihan tuo miekkonen tuoda :) En ajatellu herkkuja synnytykseen vaan sen jälkeiseen aikaan kun sairaalassa kuitenkin hetki ennen kotiin pääsyä hengaillaan. Voihan se olla etten tee muuta kun tuijotan tuota pientä ihmettä
- duni-
Joo kyllä mäkin oon sairaalan siteitä ja vaippoja käyttämässä, mulla vaan on tapana ottaa "varmuuden vuoksi" kaikkea mukaan. Tuo yksi vaippa ja harso on siis ihan vaan maanjäristyksen tms. takia että jos kotimatka venyykin.. :D
Suklaa oli hyvä idea! Tosin mä kyllä syön ne hyvissä ajoin jos nyt hankin! Pitänee odottaa lähemmäs h-hetkeä..
Mulla alkaa äitiysloma huomenna! Sairaalasta saa kyllä niitä voileipiä, ettei sellaisia kannata sinne ottaa ;)
- Lita76
Tosta sairaalakassista vaan tuli mieleen, että ei sinne nyt koko omaisuutta kannata rahdata mukaan. Itse ainakin meinaan käyttää sairaalan vaatteita ja siteitä, turha sinne on omia rahdata, on se sen verran kallis hotelli.;) Ja samoissa vaatteissa oon sieltä kaksi aiempaakin kertaa lähtenyt, millä tulinkin, ei se kroppa niin nopeasti palaudu, että normivaatteisiin edes mahtuisikaan vielä. Otan ehkä asiat vähän turhankin rennosti, mutta jos huomaa jotain tärkeää puuttuvan, niin aina voi joku sen sinne tuoda. No panic! Ja suklaata oon saanut sinne tuomisina ennenkin ja enemmän kuin laki sallii, joten luotan siihen, että joku sitä varmaan nytkin älyää tuoda... :)
Lita76, rv 35 2, kolmas tulossa Mä mietinkin noi siteet ja vauvan vaipat sen puolesta että jos vaikka kotimatka jotenki jostain syystä venähtää. Tapahtuu esim tuo dunin mainitsema maanjäristys ;D tai auto hajoaa tai jotain, ei sitä voi tietää. Jotenki oletan että vuodan kun seula, joten ei se sairaalassa puettu kuitenkaan riitä. Ja vauva kun on eka niin mistä sitä voi tietää miten pian uuden vaipan tarvii, tai jos vaikka pitää jonkun lenkin kautta heittää, vaikka koira mummolasta hakemassa. Ja omat lähtövaatteet pakattu sen vuoksi että joo, voihan ne menovaatteet pukea tosiaan lähtiessäkin. Muttakun ei voi tietää missä mielen hädässä joutuu sairaalaan pinkomaan, ties mitä sillon tajuaa päälleen pukea vai tajuaako ;) Ja laitappa mies tuomaan ohjeiden perusteella (muuta kun sitä suklaata) ? Nöy wei.
- indietar
Heipähei!
En ole tähän ketjuun aiemmin kirjoitellut, mutta paristi on ollut pakko käydä katsomassa mitä muille kuuluu :) Itselläni on la 5.9., eli h-hetki lähestyy! Meillä on vauvanvaatteet pesty ja pinoissa, sänky hommattu, itkuhäläri ja vaunut löytyy. MUTTA. En ymmärrä mikä viimehetken paniikki tai kieltäminen on iskenyt, kun en saa sänkyä pedattua enkä sairaalakassia pakattua. Tosin kaverini lohdutteli, että hän pakkasi kassin supistusten keskellä. Ja mies osaa kyllä pedata vauvan sängyn, jos niikseen tulee. Kai se ois kuitenkin hyvä jotain sinne kassiin laittaa ja viereen vaikka lista niistä tavaroista, joita vielä käyttää ennen lähtöä.
Olo on suhteellisen hyvä (voisi kai sanoa, että olosuhteisiin nähden tosi hyvä). Pitkiä matkoja ei tee mieli kävellä, mutta kauppareissut yms. onnistuu kyllä. Närästää, mutta iltaisin välillä. Liitoskivut tuntuvat neuvolaan kävellessä (jee, siihenkin pystyy!). Ei ole vielä sellainen olo, että "tulis jo!". Tai ihanahan se olisi, mutta voipi tuo vauva vielä hetken lepäillä masussa.
Tsemppiä kaikille loppuodotukseen! :)Mulla on ihan sama juttu! Kauhean tuskan takana että saa ostettua mitään vauva-juttuja ja tämä on iskenyt ihan näinä viimeisinä kuukausina! Onneksi olin alussa aika innokas ostelemaan kaikkea tarpeellista :p Tuttipulloja ei täältä kyllä löydy ainuttakaan, kirjoitin kauppalistaan, jos vaikka saisi ostettua... Sairaalakassinkin pakkaus sujui niin että mies painosti "olisiko jo aika pakata se kassi?" :D
Ja asiasta kolmanteen: mulla menee hermot mun toiseen tissiini!! Vuotaa kuin seula... Kyseiseen tissiin on ilmestymässä ilmeisesti myös arpia... Hassua ettei toinen tissi ole yhtä innokas, maitoa tulee kyllä jos vähäänkään puristaa, mutta ei valu.
38 4
- Rv37
Mulla ei taas tule mitään esimaitoa ja alkaa jo huolettaa, et pitäiskö, kun neuvolatäti siitä jatkuvasti kyselee. Minä myös kovin laiska ollut hankkimaan tavaroita ja pakkamaan tuota laukkua. Kaipa sit supistuksissa pakkaan minäkin. En tiedä onko syy se, etten saa aikaiseksi vai pelottaako mua edelleen, et jotain sattuu...vaippoja pitäis ostaa mut lykkään sitä jatkuvasti. Minkä merkkisiä vaippoja te ostatte? En ees sellasta oo selvittänyt. Mä en lähde kestovaippailemaan. En oo muutenkaan mikään kotihengetär, et mun vaavi tulee syömään purkkimuonaa. Sais jo kohta alkaa silti tulemaan...kaipaan jo kunnon yöunia.
- indietar
Ihana tosiaan lukea näitä samanlaisia fiiliksiä! Jännä, että toit esille tuon pelon siitä, että jotain sattuu. Mulla itseasiassa ihan sama asia jyskyttää takaraivossa. Jotenkin se sängyn petaaminen tyssää siihen ajatukseen, että entäs jos sitä ei tartte? Ihan hirveää, mutta kai se helpottaa kun sanoo sen ääneen. Kiitos kun sanoit :) Tuntuu, että pitäisi (ja haluaisinkin) olla ihan fiiliksissä ja ajatella sitä vauvaa ja äitiyttä ja tulevaa arkea ja kaikkea ihmeellistä, mutta ei anna järki periksi.
Hassuinta on se, että olen aina ärsyyntynyt tosi paljon ihmisistä, jotka surevat etukäteen. Raivostuttavaa! Mennään sen mukaan mitä vastaan tulee. Mutta nyt ei pysty siihen itse! Siksi asiasta on ehkä myös tosi vaikea puhua kellekään.
Mutta kyllä kaikki hyvin menee, meillä kaikilla :)
Liberon vaippoja oon nyt ostanu valmiiks.. Mut eiköhän sekin kokeilemalla selviä, et mitkä on parhaat :)
Ite pakkasin sairaalakassiin: Vauvan vaatteet, liivinsuojia, hygeniatarvikkeet, kotiutumisvaatteet ja ipodin.
Nivuskipu on pahentunu ja yölläkin herään siihen, kun käännän kylkeä niin sattuu :/
Viime yönä heräsin myös ihme vihlontaan joka tuntui alamahalla sekä vähän luitakin vihlo. Tuntu vähän siltä kun vauva ois siirtyny paljon alemmas ja paikat sen takia veny.. :o nukahdin sitten kuitenkin ja herätessä ei enään sattunu onneks :)
Miini 35 4Mä sanon nyt että HYVÄNEN AIKA viimeinen viikko ennen laskettua aikaa alkanut!?! Apuaaa ja Ihanaaa
Tulkaa sitten kertomaan kuulumisia kun teidän pienet syntyy ja miten muutenkin menee :) Olisi kiva perustaa vaikka joku eri uusi sivu missä voidaan sitten höpistä, kun pienet on täällä :P
- Tänttärä
Meikäläisellä puristettaessa saattaa tulla pienet tipat keltaista maitoa, mutta ei kyllä yhtään enempää. Joskus taas ihan nestettä pienet tipat. Nyt toissa yönä oli tullut enemmänkin jotain kun heräsin niin tuntui kuivunutta maitoa tai nestettä koko rinnan ympärillä, valumajälkiäkin oli. Ja viime yönä heräsin siihen että oli patja märkä. Mä olen ruukannut nukkua kokonaan ilman rintsikoita, mutta kai se on pakko alkaa käyttää niitä öisinkin kun vaavi syntyypi tai maitoa muuten alkaa tuleen. Täällä kans toinen puoli on aktiivisempi kuin toinen!
Mikä helpotus että jollain muullakin on kassi pakkaamatta! Mä oon aikonut pakata sen jo puol toista kuukautta, mutten edelleenkään ole pakannut. Joten josko täällä kanssa lähtökuopista sitten pakkaillaan. Imetysliivit on postissa tulossa, jos ei ole hyvät, niin äkkiä kauppaan sitten. Huomenna pitäisi tulla. Minkä merkkisiä te ootte ostaneet?
Liivinsuojukset on yhä edelleen ostamatta, samoin kuin harsoja ja vaippoja. Kestovaippoihin en minäkään aio ryhtyä *yökkää jo valmiiksi ajatuksesta*.
Olin äsken havaitsevinani limatulppaa ihan pienesti! En tiiä minkälaista se on, mutta jotain kirkasta ja venyvää oli pari nuppineulan pään kokoista kikkaretta tullut siteeseen. Sidettä joudun käyttää runsaan valkovuodon takia, välillä ihan tuntuu että lorahtelee valtavia määriä.:/ Mutta toivon tosiaan että tuo oli limatulppaa - eikö se tarkoitakin lähestyvää synnytystä?!;)
Kolme päivää LA:han! Voi herranjestas olen onnellinen jos tulisi edes lasketun ajan läheisyydessä tämä tenava pihalle.. Kunhan ei vain tarvitsis käynnistää!
Mä en niinkään kunnon yöunia kaipaa. Nukun ku pieni porsas. Ennemmin hirvittää, kuinka vähän sitä saa nukkua kun tenava on maailmassa.:) Noo, onneks mulla on kultainen ukko, joka varmasti huolehtii ihan yhtä paljon mun kuin vauvankin hyvinvoinnista - Rv37
Ipadia suositteli täti neuvolastakin;) Mä taidan ottaa kans, kun tää on ollut niin kätevä koko raskauden ajan. Joudun vaan ottaa modeeminkin mukaan, jos mielin nettiin :D. Ootteko muuten liittyneet libero-kerhoon. Sieltä saa kuulemma mukavia pieniä lahjoja. Liityin itse. Kunpa kirjoittaisitte, jokony ja muut, myös synnytyksen jälkeen kuulumisia tänne. Kaikki taitaa hävitä synnytyksen jälkeen niin ei kuulu teistä enää...Miksi muuten nukun selkeästi syvemmin päivällä?! Tää on vääryys ;)
- wannababy
Moikka!
Mä kans en malttais enää odottaa yhtään. Haluisin niin nähä jo meijän pienen vauvan. Kiinnostais niin tietää, että onko se enemmän mun vai isänsä näköinen...tumma vai vaalea...Mullakin ollut pienen pientä alavatsan arkuutta ja alaselkääkin jomotti (sillee mukavasti, että jotain siellä tapahtuu:) )
Mä en enää puhu sikiöstä, vaan nyt se on todella meijän vauva mun masussa. Se vaan tuntuu jotenkin niin oudolta ja niin ihanalta. Tammikuusta asti ollaan oltu raskaana ja vielä kauemmin yritetty tätä vauvaa...
Mä en oo ikinä ollut kova siivoomaan laittamaan, mut nyt on todella ollut pesänrakennusvietti. Haluun, että pienellä valmis koti.
On alkanut myös mietityttää meijän jo aikasempi "vauva" siis koira. Joka on saanut olla 7 vuotta koko perheen keskipiste. Se kyllä tykkää lapsista, mutta kyllä sillekkin on tää outoa. Pitää todella muistaa myös antaa sille huomioita kaiken vauvahuuman/kiireen keskellä.
Mä oon mielestäni nyt nukkunut paremmin kun kuukausi takaperin. Unen tarve on selvästi lisääntynyt, mutta yöt nukun selvästi paremmin. Lähes päivittäin tulee myös nukuttua pienet alle tunnin päikkärit.
wannababy ja pikkuinen 37 2 Neuvola oli tänään taas. Täti sanoi, että onneks ultrattiin, ei hän käsin tunne miten se siellä on. Pää vissiin niin syvällä. Maha on korkealla edelleen. Mietti millaiset liitoskivut mulle oikein tuleekaan, kun maha laskee, kun nyt jo aika karmeet. Nice.
Miini: Sama täällä, kyljen kääntäminenkin sattuu aika "kivasti", saatika liikkeellelähtö ja kävely.
Tuli eka plussa neuvolakorttiin, proteiinia oli pissassa. Sanoi, että voi johtua suklaasta..ja kuinka ollakaan söin eilen suklaatia. Paineet oli ok, joten se plussa oli vissiin sit se suklaan syytä. Mutta kattellaan.
Painoa tullut nyt 4,5kg..painoarvio vauvalle tällä hetkellä 3050g. Sydämenlyönnit 146 ja sf 36cm.
Lisäsin sairaalalaukkuun kuivashampoota, jos siellä oon 2 päivää, en kyllä aio pestä hiuksia, mulla on hiukset alaselkään saakka ja kestää kuivua ihmiselämän, enkä kyllä mitää föönejä ala sinne raahaamaan. Tietty, jos sinne pitää jäädä pidemmäks aikaa, on pakko pestä nekin :P Oon kovasti sitä mieltä, että käyn suihkussa juuri ennen sairaalaan menoa. Saapi nähdä nyt sitten mitä se todellisuus on.
Mää nukun vielä suht hyvin, sit kun vaavi tulee, tuskin nukun läheskään sitä määrää mitä nyt. Ne hyvät yöunet loppuu siihen, toivottavasti ei vuosiksi sentään. Rakastan nukkumista :D Toiv lapsikin rakastaa..että tulis vaan vanhempiinsa siinä asiassa.
Ensi viikonloppuna pitäis maalata makkari ja sitä seur. laittaa makkariin uusi lattia. Sen jälkeen vaavi sit saapi tulla koska lystää.
Vaavin ensisänky on valmis. Se kori missä sisko ja mää ite ollaan myös nukuttu. On pitsiverho ja kaikki, kerrassaan kaunis, vaikken mikään niin romantikko yleensä olekaan =D
Tuolla kuva http://s539.photobucket.com/albums/ff355/sha72/ab/?action=view¤t=Kuva3148.jpg
sha 36 5Toki siis sairaalassa suihkuun menen, mut jos ei tarvis hiuksia pestä niin hyvä. Piti tarkentaa :D
- duni-
Onpa nätti peti :)
Me otettiin eilen masukuvia, oli ihanaa! Mä olin vielä päättänyt etten mitään kuvia ota kun vihaan kuvaamista, mut innostuttiin sitten kun mies päätti koulutehtäväkseen tehdä sarjan masukuvia :)
- :)
Hip hei. Kirjoittelin tänne syys-palstalle aikasemmin, mutta vauvelista tulikin elokuun poika. (: Laskettu aika oisi ollut 02.09.2012, mutta poika päätti nytten syntyäkkin 25.08.2012... Eli rv 38 6. 51cm/3880g. :) Itse kotiuduin tänään, mutta pikkuhurmurin jouduin vielä hetkeksi jättää sairaalaan, toivottavasti viimeistään loppuviikosta päästään kotio. :)
Olin ensi synnyttäjänä ja kyllä totesin miehelle että hetki menee ennekun toista ruvetaan tekee. Oli sen verta olevinaan järkyttävä kokemus. :D Oksensin 4h putkeen aukomis, supistukset oli niin rajut että silmätkin oli pyörinyt kun hedelmä pelissä... 3 eri puudutuksen jälkeen meni sitten loppukohden hyvin... että tällänen pieni tarina. :)
Onnea loppukiriin vielä odottaville. :) Täällä alotellaan lapsen kanssa olemista. - Tänttärä
APUA! Nyt tuli kyllä iso klöntti limatulppaa! Saunassa kävin ja en vaatteita ehtinyt pukea kun tuntui että jotain valahti. No pyyhkeessä koreili ruokalusikallinen kirkasta limaa.:o Mitä mitä tämä tarkoittaa. Koko päivän on ollut menkkamaista jomotusta alamahassa. Voiskohan olla käynnistymässä?!:) Huih. Jännittävä yö edessä. Tosin mistäpä tuota tietää jos silti menee yli että heilahtaa..
- Rv37
Kiva, kun joku jo synnyttänytkin kirjoitteli tänne :-) Onnea vaan. Kerrohan sinä mitä sinne sairaalaan kannattaa kuskata. Vai pyöri silmät kuin hedelmäpelissä ;) Hauskasti sanottu:-D
- :)
No siis, eihän sinne mitään ihmeitä tarvitse mukaan ottaa... hmm, muistaakseni vielä viimesiä tavaroitakin raapasin mukaan kun lähtö tuli. :D
itsellä oli ainoastaan.
hygienia tarvikkeet
verkkarit
paitoja
alushousuja
sukkia
puhelin laturi
lukemista vauvalle lähtöä varten varusteet, jollei sitten jää sairaalaan äidin kotiuduttua.
Ei sinne kannata hirveitä lähtee kuskaamaan, kun vauvan kanssa menee sitten aika. :) - Lita76
Täälläkin alkaa olla jo jännät paikat. Eilen kävin neuvolalääkärillä ja se sanoi, että vauva on jo kolmikiloinen ja täysin valmis syntymään... Mulla vielä yli 4 viikkoa laskettuun aikaan, mutta lekuri sanoi, että max. 2 viikkoa menee. Istukkakin alkaa jo olla kypsä, eli ei varmasti voi kuukautta toimia. Verenpaineet ja proteiinit koholla, pitää seurailla kotona, ettei ole raskausmyrkytys kehittymässä. Torstaina uusi neuvola. Tänään sitten aamulla liuta labroja. En millään pystynyt olla neljää tuntia pissaamatta, kun vauva painaa rakkoa niin maan penteleesti, kolme tuntia yöllä sinnittelin tuskissa pidätellen, ei kiva... Juilii mahaa ja selkää ja liikkuminen alkaa olla tosi tuskaista. Olin kokoajan ajatellut, että on vähintään se kk aikaa, kun edelliset kaksi muksua on tullu laskettuna aikana tai muutaman päivän yli. Alkaa jännittää tosissaan! Vauva on valmis, äiti ei!
- Rv37
Mistä ihmeestä sait noin tarkat tiedot, et koska syntyy? En mä vaan saanut...Minäkin haluan heii...Mä alan olla kovin väsynyt päivällä. Käveleminen ja seisominen työlästä. Päivä on kulunut torkkuessa ja makuulla. Tylsää!!! Mitä te muut teette päivän aikana. Alan tulla mökkihöperöksi...puuh...valivalivali
Lenkkeilen, käyn vanhempien luona, pistän sisustusta uusiksi,käyn kaupassa, pesen pyykkiä ja vauvan tavaroita :P
- Lita76
Tää mun lääkäri on vanha synnytyslääkäri ja gynekologi, katsoi ultralla tilanteen ja sanoi, että näin on. Oli sen verran vakuuttava, että voi olla jopa oikeassa. Kai sitten ultralla näkee aika tarkasti asioita, niinkun esim. istukan kypsyyden. Ja oli mulla kohdunsuukin pehmennyt ja vauva asettunut lähtökuoppiin. Tiedän tunteen mökkihöperyydestä, mua lähinnä turhauttaa se, kun kaikki liikkuminen on yhtä tuskaa, tekemistä kyllä riittäisi, muttei vaan millään jaksaisi...
Mitä teen päivällä : Noo... lepäilen, käyn koirien kanssa edelleen metsässä päivittäin, noin tunnin lenkki muut kävelyt...katselen töllöö, revin tapettia seinästä, me rempataan makkaria, käyn äidin kanssa kaupoilla ja sen semmosta kaikkee.
Kävely on tuskaista kyllä, mutta sisulla mennään.
sha72 36 6- duni-
Ihmeen hyvin vieläkin jaksan liikkua rv 35 2. Onneksi, meillä kun ei autoa ole.
Tänään lähdettiin yhdeksältä hammaslääkäriin, käveltiin miehen koululle ja takaisin keskustaan jossa käytiin ostamassa mulle kengät ja syömässä, kuvailtiin miehen valokuvaustehtävää kaupungilla ja käveltiin kotiin viiden maissa. Yhteensä varmaan 8-10 kilsaa tuli tänään käveltyä eikä ollut kuin jalat vähän hellinä!
Kotona ollessa katselen telkkaria ja suoritan loppurutistusta vauvaneuleissa. 13 vaatetta (housuja, haalareita ja paitoja), neljä pipoa, viidet sukat, yhdet tumput ja yksi peitto valmiina! Ohuempi peitto vielä tekeillä ja sit alkaa varmaan tulla jo kutimet korvista.. :D
Ootteko muuten ostaneet sellaisia ohuita kangastumppuja raapimisen estämiseksi? Eilen osui silmään ja näytti olevan aika helppoja ommeltavia et voisi pari sellaista pyöräyttää.. Tällä hetkellä ei ole kuin tuo yksi äitiyspakkauksen body jossa käännettävät hihat. - Lita76
Aah, oiskin noin onnekas,että liikkuminen ei tuottaisi tuskaa. Edellisissä raskauksissa jaksoi suurinpiirtein juosta vielä synnärillekin, mutta tää raskaus on ollut kirjaimellisesti raskas. Varsinkin kun on tottunut kävelemään ja liikkumaan paljon. Ei mullakaan ole autoa, niin on vähän pakko särkylääkkeen voimin käydä hoitamassa asioita. Oon nimittäin eronnut tän tulevan vauvan isästä puoli vuotta sitten. Onneksi on välillä kantoapua kauppareissuille ja siivousapua (siis huom välillä) noista mun kahdesta teinistä, 13- ja 15-v. Eli ei ole miestä kuskaamassa paikasta toiseen. Onneksi nyt apua saa pyytäessä ystäviltä, naapureilta ja äidiltä
- duni-
Kiitos vinkistä!
Meillä on ihan korvaamattomaksi avuksi ollut sellainen "mummokärry", sillä saa painavatkin kantamukset mukavasti vietyä.
Tuli muuten tuosta autottomuudesta mieleen se, että mä jännitän aika paljon sitä pukemista talvipakkasilla. Ärsyttävää kun ei ole oikein mitään kokemusta vauvan vaatetuksesta. Niskasta kokeilemalla kuulemma huomaa, mut pelottaa lähteä kauas kotoa jos meinaakin tulla vilu. Pitäis olla joku nettisivu josta löytyy ihan kuvien kera ohjeet pukemiseen eri keleille! :D - yupiyug
duni- kirjoitti:
Kiitos vinkistä!
Meillä on ihan korvaamattomaksi avuksi ollut sellainen "mummokärry", sillä saa painavatkin kantamukset mukavasti vietyä.
Tuli muuten tuosta autottomuudesta mieleen se, että mä jännitän aika paljon sitä pukemista talvipakkasilla. Ärsyttävää kun ei ole oikein mitään kokemusta vauvan vaatetuksesta. Niskasta kokeilemalla kuulemma huomaa, mut pelottaa lähteä kauas kotoa jos meinaakin tulla vilu. Pitäis olla joku nettisivu josta löytyy ihan kuvien kera ohjeet pukemiseen eri keleille! :DJos se yhtään lohduttaa, niin en ole vielä koskaan törmännyt vauvaan, jolla vaunulenkeillä olisi tullut vilu... Esikoisille yleensä puetaan päinvastoin ihan liikaa päälle ja vauvalla on niska ja pää märkänä. :) Vaunuissa on makuupussissa aika lämmin. Äkkiä sen oppii, minkä verran milläkin kelillä kannattaa pukea!
- Lita76
Joo, toi mummokärry olis kyllä hyvä, pitäis varmaan äidiltä hakea lainaksi, kun ne käy autolla ostoksilla, on varmaan aika tarpeeton niille :)
Tosta vauvan pukemisesta pakkasella; mun esikoinen oli aikamoinen "kuumakalle" eli hikoili helposti vauvana ja niinollen ei paljoa tarvinnut vaatetta. Sitten taas kakkonen paleli tosi helposti, tuntui, ettei mitkään vällyt riittäneet, oli välillä ihan pulassa sen vaatetuksen kanssa. Eli vauvatkin on yksilöitä ton lämmönsäätelyn suhteen, pitää vaan kokeilla, mikä kullekin sopii! Mulla on nyt sellainen olo että parin päivän sisällä saattaisi jotain tapahtua... On sellainen olo etten halua nähdä ketään, haluan olla ihan omissa oloissani, rauhottua ja rentoutua... noh, katsotaan enteileekö tämä synnytystä vai kipeäksi tulemista :D Nyt käyn hakemassa itselleni pitsan, rupean katsomaan Ps. i love you -leffaa ja käyn saunassa ! Mies kun on moottoripyöräilemässä ja kuulemma kestää, saan olla ihan rauhassa, ihanaa
- Rv37+2 vuosimallia74
Lita, ihan sama täällä! Luulen, et saattaa vaikuttaa sekin, ettei kumpikaan olla enää niin nuoria odottajia. Minä myös yksin odottelen niin pakko pärjätä kaikissa tilanteissa yksin. Viime yönä en saanut nukuttua, kuin vasta neljältä aamulla. Onneksi mun vanhemmat auttaa koirulin kanssa, että sain nukuttua. Mä käyn kaupassa pyörällä. Joo, toisten mielestä hullun hommaa ja varmaan vielä hullumman, kun kerron, et koira juoksee vierellä. Saa olla tarkkana, jos lähtee vetämään ykskaks. Mutta helpompi on kauppakamat tuoda pyöränkorissa, kuin kantaa muovipusseissa. Reppu mulla selässä on lisäksi. Kävin kirjastossakin, et on luettavaa taas. Mä mietin kanssa tota pukemista! Olen ammatiltani lastentarhanope, joten aina säälittää ne lapset, jotka on puettu liian lämpimästi. Nyt sitten itse en oikein tiedä mitä pukea:) Kaveri sanoi ottavansa laitokselle bodyn, potkupuvun, myssyn ja kevyen ulkopuvun. Mähän meinasin tuoda sen pelkässä potkiksessa! Ei ole ammatista hyötyä näin pienen lapsen kohdalla. Eilen alkoi tehdä hirveästi mieli karkkia ja nyt annoin periksi ja ostin ison pussin. Tiedän, et siitä tulee karmea olo...
- Tänttärä
pieni neiti syntyi 29.8. aamulla. 2860g js 48 cm. päivää ennen laskettua aikaa. synnyyyksen kesto järisyttävät yli 30 tuntia. mutta kyllä kannatti
- Jenn
Onnea kovasti pikku-prinsessasta! :) Ihanaa!
Onnea Tänttärä!!! Ihanaa
- Rv37+2
Onnea Tänttärä!! Aika monta tuntia! Kerro synnytyksestä! Mä heräsin aamulla neljältä ekaa kertaa melko ällöttäviin supistuksiin. Alkoi synnytyskivut pelottaa :-/ Naistenklinikalla kävin lääkärillä, joka sanoi, että auki puolitoista senttiä ja saman verran on kohdunkaula, joka on myös pehmeä. Pyöräytti kohdunkaulan suulta ja tuli reippaasti verta :-/ Sekin tuntui jo ikävältä. Valitan jo tällaisista kivuista, et miten mahdan selvitä...Vauveli 3138 g ja arvioi synnytyspainoksi 3200. Niinkö vähän se painoa kerää loppuajalla?!
- Tänttärä
saas nähdä kuin tää kännykkä suostuu yhteispeliin.:-)
eli yöllä heräsin supistukseen. en saanut nukuttua sen jälkeen heti ja kauhukseni huomasin toisen mokoman kymmenen minuutin päästä. tunnin valvoin yksin ja herätin sitte miehenki ku alko oleen niin kipeänä. no koko yö tuli valvittua. neljän aikaan kävin vessassa ja epäilin että ois lapsivettä. soitin synnärille ja sanoivat että heti aamulla mennä nlaan tarkastaan. kävin, ja antoivat liuskan millä voi testata. olin sormelle auki ja kanava hävinnyt. koko päivä meni jörkyttövien kipujen kanssa, aattelin kuitenki et viel pärjään. 10 min korkeintaan oli välit. yöllä oltiin 12 aikaan sairaalassa tilanne 2cm auki. yheltä sain epiduraalin joka tehos ku unelma! sain antibioottia tipasta. epiduraalin vaikutus loppu eikä heti ehtiny hoitaja laittaa lisää, meinasin kuolla niihin kipuihin.. kuuden aikaan olin kuus cm auki. ponnistus kesti n.20 min ja vannoin lapsen olevan viimeinen kun sattui niin kovin. selvisin yhellä tikillä. - Lita76
Onnea täältäkin Tänttärä!
Mäkin kävin taas tänään neuvolassa, paineet yhä hieman koholla ja virtsassa proteiinia yhden plussan verran. En kyllä usko tohon raskausmyrkytykseen, kun kotona RR ollut ihan normaalin rajoissa. Mutta maanantaina taas neuvolaan, alkaa tää ramppaaminen jo väsyttää, neuvolaan kuitenkin matkaa muutama kilometri.
Kyllä sä Rv 37 niistä kivuista selviät, älä huoli! Synnytätkö muuten Naistenklinikalla? Meillä on sitten sama osoite. :) Aiemmatkin vauvat on siellä syntyneet, silloin ei edes saanut valita sairaalaa, niinkuin nyt. Toisaalta meiltä sinne ajaa noin 10-15 min. ja jos vauvalla jotain hätänä, niin Lastenklinikka ihan vieressä, on ainakin turvallinen olo.
Mulla on kyllä sellainen käsitys, että vauva keräisi painoa n. 200 g/ vk ihan loppuvaiheessa, en sitten tiedä noista painoarvioista, oon kuullut, että joillain on mennyt arviot ihan metsään. Kunhan nyt ei mitään viisikiloista joudu pusertamaan... ;) - Rv37 ja rapiat
Hienosti selvisit Tänttärä:) Nyt se on ohi. Miten neuvoisit, että kannattaako lähteä sinne laitokselle heti vai venailla kotona? Mua ei muuten huoleta mutta, kun olen yksin niin se selviäminen on toista. Pelottaa jäädä yksin hourailemaan...osaa sitä taksiakaan tilata ja saako vaatteitakaan päälle jne (kunhan höpisen ;D) Kiitos Lita. Kyllä tästä selvitään. On tähän ikään tullut selvittyä monesta muustakin ja sitäpaitsi mä luotan hoitohenkilökuntaan, vaikka ystävä, joka odottaa myös, sanoo että tahallaan ovat antamatta epiduraalia ja muuta. Synnytän juu Naistenklinikalla jo senkin vuoksi, että selviää, jos vaavilla jotain vikaa sydämessä on. Täältä Itä-Helsingistä porhallan taksilla :D Sanoi muuten taksikuski tänään, että nykyään saa tilattua taksin, jossa on turvakaukalo! Ettei tarvii yhtä matkaa varten ostaa. Minulla ei ole autoa mutta sellaisen kaukalon ostin kuitenkin. Nekin muuttuneet niin hienoiksi. Sellaset telakat ja kaikki. Mä muistan selkeästi, ettei siskolla mitään telakkaa ollut, kun läpi Euroopan ajettiin. Hei, vielä yks juttu..nii että pitäiskö ostaa itkuhäly tin? Mun tapauksessa vois olla tarpeen, kun ei ole sitä toista aikuista vahtimassa. Olen yrittänyt ostaa vain ja ainoastaan tarpeellisen. Ei ole sitteriä eikä rintareppua, kum niistäkin on ystävillä eriävät mielipiteet. Pitäis vissiin ostaa kuitennii...sänky tulee vasta ensi pe ja vasta nyt hokasin, et sekin on aivan turhan kallis. Tajusin nimittäin vasta nyt, että sehän menee vain puoli vuotta ja sitten saa ostaa jatkopalat ja uuden patjan! Kyllä minusta lapsen sänky on liian kallis, jos tulee kaikkinensa maksamaan 850e!! Puhun tästä stokken sängystä. Mut menköön nyt mut pentele et rahastavat :D
- Jenn
Kyllä me ainakin ostettiin itkuhälyttimet, koska kun nukuttaa vauvaa ulkona vaunuissa, niin eihän sitä itkua muuten sisälle kuule :) Tosin ostettiin prismasta tavalliset radiopuhelimet, joissa on itkuhälytin toiminto.. Myyjä suositteli niitä:) Kuulemma normaalit itkuhälyttimet vie hirveesti virtaa ja pattereita saat vaihtaa koko ajan/ladata akkua. Ja muutamalla kaverilla on samat radiopuhelimet ja ovat kehuneet, kuulemma paljon paremmat kun normit itkuhälyttimet :) Tuossa vielä linkki http://prisma.s-verkkokauppa.fi/webapp/wcs/stores/servlet/prisma/cobra-mt800--2vp-pmr-puhelin :)
- oikeus
Käytäessänne PMR puhelinta itkuhälyttimenä olette LUOPUNEET YKSITYISYYDEN SUOJASTANNE §§§§
- nekkunen86
Meille syntyi myös pieni tyttö, 29.8 klo 10.41 viikolla 37 3. Pituutta 45cm ja painoa 2890g
- Lita76
Onnea myös nekkunen!
Kyllä mä oon saanut epiduraalit sun muut Naistenklinikalla, ilman sen kummempia aneluita. Sehän siinä vaan on, ettei välttämättä ehdi sitä saamaan. Vähän jännittää, miten nopeasti tää epeli täältä tulee, kakkosen kanssa kesti avautuminen kahdesta sentistä kymmeneen vain reilun tunnin, onneksi kuitenkin kerkesin epiduraalin saada... Mutta uudelleensynnyttäjillä kuulemma aukeaakin kuin sateenvarjo, sanoi silloinen kätilö :)
Mä ajattelin kanssa kotiinpaluumatkalle tilata taksin kaukalolla, sain vähän aikaa sitten kuulla myös sellaisten olemassaolosta. Menomatkan pääsen naapurin kyydissä, jonka saa hälyttää vaikka keskellä yötä, jos on tarvis. - Rv37 ja rapiat
Onnea nekkunen:)) Te synnytätte pienempiä vauvoja kuin mulla yhä mahassa :-O Kiitos itkuhällärilinkistä :)) Mulla on iso parveke mutta ei sinne tosiaan välttämättä kuule. Syntyikö nekkunen vaavisi itsestään ennen laskettua aikaa? Meinaan vaan, että itse oon juuri 37 3. Onko muuten normaalia, et masu tuntuu ihan tunnottomalta. Hassu tunne. Ihan kuin ei olis oma masu ensinkään. Oot Lita ihan oikeassa. Käytettynä kantsii ostaa. Mulla ei oo vielä tarkkaa suunnitelmaa miten tuun laitokselta. Rintapumppu pitäis hankkii kans, vaikka ei tiedä tuleeko ees maitoa. Apteekista katselin. Onko joku tietty merkki? Taitaa kaikki olla ihan hyviä?
- Lita76
Mä ostin Ainun sähkökäyttöisen rintapumpun, on kuulemma hyvä. Ihan Prismastakin niitä saa, en tiedä minkämerkkisiä ja hintaisia apteekeissa on. Ei ole muuten mullakaan tullut esimaitoa missään raskaudessa, mutta silti maitoa on tullut vauvojen syntymän jälkeen ihan riittämiin. Ekaa imetin kolme kk, toista 8 kk. Haluaisin imettää mielellään tätäkin, jos lähtee vaan sujumaan. En aio ottaa asiasta mitään stressiä, korvike on keksitty. :)
- duni-
Kääk, niin me vaan aletaan poksahtelemaan! :) Onnea hirmuisesti!
Yllättävän vähän meillä on mielestäni mennyt rahaa vauvan kamppeisiin, ainakin toistaiseksi. Ainoat uutena ostetut on vaunut, pientä kulutustavaraa ja muutama vaate. Omatunto ei paljoa anna periksi ostaa uutta tavaraa muutamaksi kuukaudeksi käytettäväksi.. Pinnasänky, sitteri ja kaukalo saatiin käytettyinä ilmaiseksi. Kantoliinan ajattelin ostaa uutena kun olis meillä kuitenkin kovassa käytössä ja kankaan voi sitten "jatkojalostaa" :) - Jenn
Onnea nekkunen86! :)
Meillä on tosiaan 2-kerroksinen asunto ja hommattiin yläkerran parvekkeelle erikseen käytetyt vaunut nukkumavaunuiksi, niin ei sitä itkua voi alakertaan ilman itkuhälytintä kuulla. Että siksi pakollinen hankinta meilel :) Mekin ollaan ostettu paljon käytettynä, mm sitteri, pinnis, hoitopöytä, leikkimatto, ne parvekevaunut, vaatteita ja leluja. Kirppiksillä myydään yllättävän hyvää tavaraa :) Vaikka on siellä kyllä myynnissä sitten niitä järkyttävän huonokuntoisiakin vaatteita :D Toiset yhdistelmävaunut sitten ostettiin uutena, ne on ns ykkösvaunut lenkkeilyä varten :) - sopuli87
Voi ihanaa, onnea teille Nekkunen ja Tänttärä!
- Miini_-
Täällä sitä ollaan sairaalassa ja odotetaan koska pääsisi tositoimiin.. Lapsivettä alkoi eilen illalla tihkua ja isoja lorahduksia tullu täällä sairaalassa. Ennen täältä ei lähetä ku vauva on syntynyt :) pelottavaa..
(Puhelin ei anna käyttää täysin omaa nimimerkkiä)
Miini 36 1, vielä! - Wannababy
Miini_- kirjoitti:
Täällä sitä ollaan sairaalassa ja odotetaan koska pääsisi tositoimiin.. Lapsivettä alkoi eilen illalla tihkua ja isoja lorahduksia tullu täällä sairaalassa. Ennen täältä ei lähetä ku vauva on syntynyt :) pelottavaa..
(Puhelin ei anna käyttää täysin omaa nimimerkkiä)
Miini 36 1, vielä!Onpa jännää Miini! Näin me aletaan yksi toisen perään saamaan vauvoja:)
Ja onneksi olkoon jo synnyttäneille!! Mäkin haluun!
Sitten omaan napaan;) mulla on lievä pahoinvointi taas palannut. Toivottavasti jääkin tälläsex lievästi, eikä sellaiseksi kun alkuraskaudessa. Mut ikävää, kun sellanen ällö olo...eilen illalla alkoi selkää särkee ja yöllä alkoi epämääräinen vatsakipu/polte ja unenpöpperössä mietin jo, onko supistuksia. Jouduin ottaa kipulääkettä jotta helpotti ja sain jatkettua unta, aamulla se taas alkoi, mut loppui sitten itsekseen. Tosi ikävä kipu. Oon selvästi väsyneempi ja jalat tuntuu painavalta, ei oo kiva kävellä enää pitkiä matkoja. Ja jotenkin mielikin on maassa...hirveetä valitusta, mutta tällästä tänään...onneksi vauva tulee viimeistään 4 viikon päästä jos menee sen 2 viikkoo yli...
Wannababy ja pikkuinen 37 6
- h.h.h.
Miini_- , meinasivatko käynnistellä? Itsellä kävi esikoisen kanssa samoin, tosin viikot oli silloin 39 6 kun alkoi lapsivettä tihkua ja aloittivat käynnistyksen jota kestikin pari vuorokautta. Aluks sillä tipalla, josta ei ollut minun kohdalla mitään hyötyä ja sitten yhden vuorokauden tauko ja niillä tableteilla (en muista nimeä) jotka asetetaan kohdun suulle kypsyttivät sitten tilannetta eteenpäin.. Kärsivällisyyttä sulle jos ei oo viell kohdunsuu ihan kypsä ja vauveli ihan viell valmis syntymään.. :) Odottavan aika on pitkä varsinkin siell sairaalassa... Kerää voimia ja lepäile kun viell voit, hyvää lukemista ja mieleistä purtavaa :) Voimia tulevaan koitokseen..
Täällä vielä kotona rv 36 6 :) - Lita76
Tsemppiä sulle Miini! :)
Itse meen tismalleen samoilla viikoilla... Oot hyvissä käsissä ja kaikki menee varmasti hyvin - Rv37+3
Hienoa Miini :))! Sopuli, minä se oon ollut jo kauAn ihan tylsistynyt. Odotan kovasti, että pääsen liikkumaan kunnolla ja tämä istuminen ja päivät pitkät makoilu saa lopun. Minä imuroin joka päivä mutta joudunkin, koska koirasta lähtee niin paljon karvaa. Tänään suihkussa putosi iso verinen klöntti ja ihmettelin sitä aikani ( kaikkea mä tänne kirjoitan..suonette anteeksi;). Taisi johtua siitä eilisestä kohdunsuun pyöräyttämisestä. Miksi ihmeessä lääkäri niin teki? Tuli niin kipeä olo koko päiväksi ja side oli läpimärkä :( Olinkin eilen allapäin eikä tehnyt mieli liikkua mihinkään. Söin karkkia, kunnes meni hermot ja heitin kaikki herkut roskiin. Kiitos teille hälärivastauksista ja sen ainu-nimisen pumpun käyn hakee. Jos nyt sasin itseni liikkeelle niin, että kävisin lähikaupassa hakee vaippoja ja kosteuspyyhkeitä. Niin ja fittness- muroja. Ne on mun lemppareita nyt:)) Mullakin teitä synnyttäneitä käy jo vähän kateeksi ...
Tsemppiä Miini!!! Onneksi oot ammattilaisten käsissä siellä. Ja paljon onnea nekkunen :)
Niin se vaan on että aletaan tällä palstalla poksahdella yksi toisensa jälkeen... Toki minähän oon odottanu ITSEKKÄÄSTI että minäminäminä oon eka :p kun kerran LA 3.9. eli maanantaina.
Yritän täällä kovasti keksiä tekemistä ja olla ajattelematta kokoajan "syntyis jo joko se syntyy" :) Mutta hankalahan se on olla miettimättä tollasta, helppo ulkopuolisten sanoa? Tylsistys meinaa joo vaivata täälläkin, kotona koko kesä. Hommaa kyllä olisi ja riittäisi, maalla kun ollaan, mutta ei sitä oikeen paljoa fyysistä pysty eikä jaksa enää. Pian (pari viikkoa max.) pääsen testaamaan miten mun teorian suunnitelmat sujuu käytännössä, siis elukoitten hoito vauva kainalossa! Onneksi on apuja huh.
Itkuhälyttimistä sen verran että meillä ei vielä ole, mutta jos koetaankin tarpeelliseksi niin meille hommataan sellaset metsästäjien käyttämät "lällärit" joissa kantama oliko se nyt 3km tai jotain kilometrejä kuitenkin. En muista merkkiä mutta yhdellä tuttavaperheellä on sellaset ja ne on tosi tehokkaat ja siistin näkösetkin, väittävät myös että kestävämmät kun varsinaiset itkuhälyttimet ja ajavat kuitenkin saman asian. Saa nähdä sitten miten pelittävät vauvan kanssa, omakohtaista kokemusta ei vielä ole vaan suosituksen perusteella mennään. :)- 37+3 ja tylsistynyt
Lällärit on hyvät. Oon kuullut! Epistä joo, et sulla jokony on laskettu jo nyt mut oota rauhassa. Kyllä se sieltä sit tulee. Mä kans stressaan jo nyt, et jos menee kahella viikolla yli. En haluis yhtään menettää vauvan kans vietetystä ajasta, kun minä joudun duuniin jo ensi vuoden elokuussa ja hoitaa muiden lapsia. Ostin vihdoin vaippoja, liivinsuojia, hoitopyyhkeitä ja tena- siteitä;) Onpa nuo vaipat pieniä..herttileijaa. Ostin niitä muroja mut unohdin maidon, että se siitä ;-D Oon ihan pirun hajamielinen. Pudotin kaupassa maidonkorvikkeen, kun kaverit sanoneet, et sellainen kannattaa ostaa varuiksi jääkaappiin. Siinä se suihkusi sitten lattialla enkä meinannut millään saada nostettua sitä ylös. Pyytelin anteeksi ja sinne jäi korvike. Sulla ei, jokony, tekemisen puutetta varmaan ole, josko maatilaa pidätte! Siinä riittää hommaa kyllä muillekin jakaa! Minkä kokoisia vauvoja teille muuten on arvioitu tulevan? Alkoi pelottaa, kun tuttu sanoi, et toivoo enintään kolmekiloista. Olin ymmärtävinäni tutustumiskäynnillä, ettei ole yhteyttä siihen kokoon, et paljon repee tai kauan joutuu ponnistaa?
Maatilan hommien kimpussa joo pyöritään. Mutta mun vastuulla tällä hetkellä "vain" pari hevosta. Niin ja koira ja koti ja piha ja plaa plaa :) Eli ei lopu tekeminen. Ainoa vaan ettei pysty kaikkeen nyt, esim omput taitaa mädäntyä tonne puutarhaan kun enhän mä nyt pysty maasta niitä kykkimään. Ja kaikki apuritkin niin pirun kiireisiä...
- duni-
Voi harmistus! Päikkäreillä näin unta että vauva oli syntynyt ja nukkui vaunuissa. Ihailin tytön pitkiä ripsiä ja ihmettelin ettei paikat olleet yhtään revenneet tai edes kipeät! In your dreams.. Olin just tulossa tänne kertomaan teille ilouutista kun heräsin.
Lueskelin taas pari päivää sitten noista repeemisistä. Oleelliset asiat on kuulemma kudostyyppi, ponnistuksen kesto, synnytysasento ja kätilö.. Pitäisi malttaa olla ponnistamatta kun kätilö sanoo, että paikat saavat rauhassa venyä ettei repäse vauvaa kiireellä läpi. Toivottavasti saadaan sellainen kätilö, joka välittää näistä asioista. Kuulemma lämpimällä pyyhkeellä hierominen auttaa venymään?
Ite oon aatellu kyljellään tai polvillaan/seisten ponnistaa, että välilihaan kohdistuisi mahdollisimman vähän painetta.
Nyt tosin alkaa kärsivällisyyttä olemaan sen verran vähän että se väliliha alkaa tuntumaan aika toisarvoiselta asialta! :D
Noista käytetyistä vaatteista muuten, että parhaat oon löytänyt huutonetistä. Lastenvaatekirppiksillä on vielä ihan laadukasta, mutta normikirppiksillä saattaa olla niin karmeita tiskirättejä että kyllä saa huumoria repiä siitä millaista lumppua jotkut jaksaa raahata myytäväksi.
Normikirppiksillä on muutenkin nykyään ongelmana se, että nykyään myyjät laittavat ihan törkeitä hintoja laskukaavalla "tämä maksoi uutena 5 vuotta sitten 50€, niin laitan nyt 40€"
Meillä ei vielä ole kokoarviota annettu kun viikoilla 35 5 mennään, saa nähdä saadaanko ensi tiistaina lääkärillä jotain arviota. - duni-
Hei muuten, jotkut on pohdiskelleet miten sujuu arki vauvan ja koiran kanssa etenkin yksin.
Liinailu koiraperheessä:
http://www.kantoliinakanava.fi/kantoliinakanava/tekstisivu.tmpl?navi_id=299
Talviliinailu:
http://www.kantoliinakanava.fi/kantoliinakanava/tekstisivu.tmpl?navi_id=297 Hei ja hui!
Onnea jo synnyttäneille ja tsemppiä miinille sairaalaan!! :)
Mulle painoarvio oli 3800g jos tulee ajallaan ja 4kg jos menee yli..huhhei, siinä on puristamista. Alkanut hieman jännittämään se synnytys, jos kaikki ei menekään hyvin jne..ja se kipu onkin jotain infernaalista. Niinkuin se varmaan onkin, mut eiköhän nää aatokset ole kaikilla mielessä.
Täällä ei vielä ole näkynyt mitään tulppia/vesiä housuissa. Ostin koiranpennun pissa-alustan lakanan alle, jos lapsivesi tulee yöllä, ei tarvitse sitten koko patjaa pestä. Ellei sitä vettä nyt sit tule järkkyä määrää.
Nyt on mullakin alkanut pinnaa kiristämään, eipä ole raskauden aikana aikaisemmin näin ärsyttänyt asiat, mitkä ei yleensä ärsyttäis. Ja itku on niin herkässä että huh huh. Me rempataan tosiaan makkaria ja sussiunaa kun kiristää päässä vanne välillä.
Menkkamaisia kipuja on välillä, mutta ne yleensä helpottaa kun vaihtaa asentoo. Liitoskivut jatkuvat helvetillisinä, mutta sitkeesti käyn joka päivä koirien kanssa lenkillä. Supistuksia ei ole vielä. Noo, niin se lekuri sanoi , ettei tää synny ennen LA tai menee yli. Neuvolantäti taas sanoi, ettei sitä kyllä koskaan tiedä. Eli..hetki kerrallaan mennään. Eihän tässä muutakaan voi.
sha 37 3- nappirainen
Täälläkin pinnaa kiristää! Ihanaa ku muillakin :D On välillä ihan samanlainen olo kun olis menkat alkamassa, samalla lailla meinaa pinna palaa ja tavarat lennellä :D :S Toisaalta hetken kuluttua saatan olla täysin onnellinen, jopa niin tyytyväinen että itkettää :D
Meillä kaikki oikeestaan on käytettyä. Pinnasänky, vaatteet, vaunut, turvakaukalo, petivaatteet.. Kaikki tosi hyväkuntosia, uudenveroisia. rahaa on mennyt tähän mennessä ehkä 300-400e. Vaunut maksoi käytettynä 200, vaatteita ollaan saatu ystäviltä ja kirppikseltä, pinnasänky systeriltä, turvakaukalo käytettynä jne.
Mulle povailtiin tossa viikolla 37 että ei vauva siellä millään jaksa laskettuun aikaan saakka olla ku paikat vähä kypsyny, vauva ollu alhaalla viikosta 33 jne.
No nyt on on menossa 39 3 eikä mitään merkkejä että olis tulossa :D
Mites teillä muilla, onko ennustettu mitään? mitä veikkaatte meneekö teillä yli vai ali :P
Ja jos jollain on vinkkejä, että sais jotain uutta ajateltavaa kun että millon se synnytys alkaa nii tänne vaan! Rupee vähän kyrsimään, kun koko ajan sormet ruvella googlettelen Synnytyksen alkamisen ennusmerkit etc.
nappi 5.9.2012 - nappirainen
Ainiin ja hei miten teille muille maistuu uni?
Ite nukun max 4h kerralla. Yleensä eka nukun 2h sitte pari tuntii hereillä ja sitten taas 4h. Nyt viime yönä nukuin 4,5h. Eikä uni enää tullut. Yritin jättää päikkärit pois jos vaikuttais (oon nukkunu siis 1h päiväunia) mut eipä ollu vaikutusta.Mulla on jo kauan ollu sellanen rytmi että nukun joitakin tunteja, kunnes klo2-4 välillä herään eikä pariin tuntiin nukuta ei sitten yhtään! Sitten nukahdan jossain vaiheessa, ja aamulla uni tuntuisi jatkuvan vaikka puoleen päivään. :) Päikkärit olleet ihan pakolliset jo monta viikkoa, joskus iltapäivällä tai alkuillasta. Ei vaikutusta yönukkumisiin, kokeiltu on.
Jaahas? Viime yö erilainen kun aiemmin yksikään. Heräsin selkäkipuun klo3-4 välillä ja tajusin jossain vaiheessa että se plus vatsan kivistys = supisteluja! Vai? Kävin wcssä, ja pyyhittäessä paperiin tuli jotain lievästi punertavaa ja herneen kokonen limaklöntti! Supistelut jatkui enemmän vähemmän säännöllisinä (jossain vaiheessa tarkkailin kelloa niin aika tarkkaan 5min välein) muutaman tunnin, kunnes aamulla sen verran laimenivat että nukahdin. Tuntemukset samanlaisia kun menkkakivut, mulla ne on tosi rankat ja kipeät, melkeen kramppeja joskus. Ylös noustua tuntemukset harvenivat ja laimenivat lisää, nyt niitä (supistuksia?) tulee sillontällön ja selkää särkee kokoajan ihan kun menkat olisi alkamassa. Että hmm? Jännittävää!!!
39 5Jatketaan vähän, muutama tunti kulunut. Eiköhän tämä ole joo menoa!? Äsken wc-reissulla tuli semmonen pieni t-lusikallinen veristä limaa. Plus selkäsärky ja ajoittaiset supistelut jatkuu...
- Jenn
Se mulle on ainakin sanottu, kun oon kysyny että mistä sitten tunnistaa oikeet synnytyssupistukset, että kyllä ne tunnistaa! Ei voi erehtyä kuulemma :D Synnytyssupistuksethan tihenevät ja voimistuvat koko ajan, eivätkä mee ohi esimerkiksi lepäämällä :) Ja yleensä vissiin oikeat supistukset alkaa selän puolelta ja sitten siirtyy etupuolelle.
Täälläkin käy aika pitkäksi, olin ennen äitiyslomalle jäämistä 4 viikkoa kesälomalla, joten tuntuu että olisi ollut jo ikuisuuden kotona! Ei keksi enää mitään tekemistä, kaikki on valmiina vauvaa varten ja kaikki kaapitkin jynssätty! :) Liitoskivut hankaloittaa kävelyä niin paljon, ettei juurikaan voi ulkoilla, max 1.5 km jaksaa kerralla kävellä :/ Että sohvalla istuen, tv:tä katellen ja nukkuessa menee päivät.. Ja samo homma täällä, koko ajan pakko googlettaa synnytyksen käynnistymisen merkkejä yms.. :D
Voi pieni poika, tule jo ulos :)
Jenn rv 36
Jenn - Rv37+4 ja tylsistyny
Täsmälleen täällä Jenn sama homma. Kuukauden olin kesälomalla ennen äippälomaa ja kyllä neuvoisin muita tekemään toisin. Aika meinaan alkaa tässä vaiheessa tuntumaan niin pitkältä että! Pelkkää makaamista koko elämä. Koiran kanssa käyn käpöttelemässä mut se on sellasta hidasta vaappumista ;) Multa on jatkunut limaklöntin ulostulo, sellasta punertavaa se on. Innostuin aivan mut viime yönä ei tullut juuri ollenkaan suppareita ja luin, et limatulppa voi tulla viikkoja aiemmin synnytystä. Plaah. Tuntuu olevan nukkuminen teillä muillakin samanmoista. Mä nukun sen neljä- viistuntia ja sit oon tikkana tunnin tai kaks ja jatkan unia. Onneks vanhemmat jeesaa tuon koiran kanssa, et saan nukkuu aamulla. Tänään olin kyllä yllättävän täynnä nestettä päästä varpaisiin. Olo oli hirveä. Sormet ja kädet aivan sattuivat. Oon turhautunut ja kärsimätön kaikessa. Hirveen kömpelö ja avuton olo. Inhoan ylikaiken juuri tuota avuttomuutta. Viime viikonloppuna olin katsomassa Tie pohjoiseen- elokuvan ja tänään ajattelin mennä katsoo Puhdistuksen. Vähän pelottaa kyllä miten siitä selviää. Viime kerralla ihan lopussa vasta puutui selkä ja peffa ja leffa kesti noin kaksi tuntia. Mut pakko tässä jotain on keksiä tekemistä. Hei, kiitos paljon kantoliina-jutusta! Ihan kuin mulle tehty, kun on koira eikä toista, joka jeesaa. Sellanen täytyy hommaa. Tänään vaapuin apteekkiin mut ei ollut motorisoituja rintapumppuja. Suositteli ostamaan motorisoidun. Turha reissu ja vaapuin takas kotiin. Hienoa et ootte selvinneet niin pienillä menoilla. Mulla on mennyt reippaasti yli tonni hankintoihin, vaikken juuri mitään ole ostanut. Satasen vaunut arveluttaa mut kaipa ne pelittää. Ei mulle sanottu yhtään mitään sairaalassa, että syntyykö ajallaan. Toivotti tervetulleeksi synnyttämään.
- Miini_-
Kiitoksia ihanista kannustuksista :) täällä ollaan synnytyssalissa! Ja supistelee noin 5 min välein. Käynnistys tipassa oon, joka on alkanu avata vihdoin kohdunsuuta! :) pillerit sai aikaan vaan kivuliaita supistuksia nimittäin. Niin ja supistukset sattuu pirusti :(
Miini ja pieni poika matkalla 36 2 - Miini_-
Miini_- kirjoitti:
Kiitoksia ihanista kannustuksista :) täällä ollaan synnytyssalissa! Ja supistelee noin 5 min välein. Käynnistys tipassa oon, joka on alkanu avata vihdoin kohdunsuuta! :) pillerit sai aikaan vaan kivuliaita supistuksia nimittäin. Niin ja supistukset sattuu pirusti :(
Miini ja pieni poika matkalla 36 2Niin ja äsken laitto vauvan päähän pulssi anturin :) nyt pitää vaan odotella..
no olen sitä itsekseni ihmetellytkin miten toiset pystyy pitämään sen kesäloman ennen äippälomaa :D Päähän siinä räjähtäisi! :D
Mää pidin kans kesäloman ennen äippäriä ja olin vielä ennen kesälomaa 3 viikkoa saikulla. Mut pää on ehjä :P Tulee puuhailtua sen verran esim. koirien kanssa ja tän rempan kanssa, ettei oo tullut tylsää. Tulin nytkin juuri mettätielenkiltä :D Hissunkissun mentiin, oli äiti ja siskon 7v tyttö mukana kans.
Tänään on Pikku Kekkonen ollut kovin liikkuvaisella tuulella, pari päivää olikin enemmän hissuksiin. Autolla kun ajaa niin välillä on varmaan sellasiakin ilmeitä, kun tyyppi potkii ja no tekee ties mitä siellä. Muut autoilijat varmaan ihmettelee valoissa, mikä ongelma tolla on kun naama menee välillä ruttuun.
Nyt on makkari maalattu! Hurraa ja hiphei! Huomenna pieniä paranteluita vielä ja sit viikon päästä uusi laminaatti sinne. Ei jääny yhtään viimetippaan..ehei! :D- duni-
Pinna napsahtelee täälläkin.. Kyllä tänäkin aamuna ketutti kun miehen kavereita tulossa ja minä siivosin varmaan pari tuntia jonka aikana mies imuroi, kirjotti _tärkeän_ sähköpostin ja kasasi ympäri kämppää löytämiään vaatteita ja tavaroita myttyyn makkarin lipastolle.
Kauppareissuilla en ole koko raskauden ajan saanut kantaa mitään mut kotona saa kyllä raataa niska limassa ellen jatkuvasti komenna mitä pitää tehdä seuraavaksi. Yhden askareen jälkeen lysähtää takaisin sohvalle ja ihmettelee huuli pyöreänä et oliko muka vielä jotain siivottavaa jos rähisen. Sit jos kehtaan mäkättää vähänkin liian aikaisin niin ollaan niin kyylää ja natsia. Pitää katsos lasku maksaa tai tarkastaa tiliä nettipankissa. Olisipa mies vähän oma-aloitteisempi...
Ollaan nääs molemmat erittäin sotkuisia ihmisiä mut nyt lapsen tullessa oon opetellut vähän säännöllisempää kodinhoitoa.. Mies ei vaan oo ihan vielä päässyt kelkkaan mukaan :D - duni-
Ohhoh, astetta kiukkuisempia oltu eilen.. :D
Miten kovia potkijoita teillä on? Mä olin eilenkin ihan hätää kärsimässä kun vauva hakkasi edestä kylkiluita ja palleaa valtavalla voimalla. Tekee jo tosi kipeää. Epätoivoissani sitten youtubesta haeskelin "calming music", laitoin kuulokkeet massulle ja soitin meren ääniä ja musiikkia. Auttoi! Typy rauhoittui heti ja jäi kuuntelemaan- Miini_-
Pieni poika syntyi 02.09 klo: 02.09 :D 2626g ja 47cm :) synnytys meni ihan hyvin. Epiduraalin kanssa oli vain ongelmia, kun ei oikein auttanut oikeeseen paikkaan vaan puuttuikin jalat! Kunnon lievityksen sain parille viimeiselle tunnille vasta.
- Wannababy
Miini_- kirjoitti:
Pieni poika syntyi 02.09 klo: 02.09 :D 2626g ja 47cm :) synnytys meni ihan hyvin. Epiduraalin kanssa oli vain ongelmia, kun ei oikein auttanut oikeeseen paikkaan vaan puuttuikin jalat! Kunnon lievityksen sain parille viimeiselle tunnille vasta.
Onneksi olkoon Miini pojasta!!! Ihanaa!
Mä täällä heräsin, kun koira alkoi haukkumaan Hesarin tuojalle, kiva:/ nyt sitten juotu kuppi kuumaa teetä, luettu lehteä ja tietysti piti päästä nettiin lukemaan vauvakuulumisia:) jospa se unikin tulisi pian...
Mitä kuuluu Jokonylle? Vieläkö olet yhtenä kappaleena?
Täällä 12 päivää LA:tuun ja vasta viime päivinä oon tuntenut edes niitä kivuttomia suppareita ja menkkamaista muljutusta. Ehkä se vois olla merkki edes, että jotain tapahtuu sit joskus...
Mut nyt yritettävä jatkaa unia taas!
- Rv37+6
Onnea Miinille!!:) Minä olen väsynyt jatkuvasta vessassa juoksemisesta yöllä. Nestettä jokapuolella. Ei huvita syödä...plaah..että tälläistä täällä tänään. Pääsisinpä mäkin jo synnyttää!
- Tänttärä
Unohdin vastata tuohon kysymykseen, että milloin kannattaa lähteä sairaalaan!
Mulle sanottiin, että tulla heti, jos lapsivesi menee tai sitä alkaa tihkuttaa. En jaksa selata kirjoitinko jo aiemmin asiasta, mutta miehän epäilin että lapsivettä olisi tullut reilua vuorokautta aiemmin ennen synnytystä silloin yöllä neljän aikaan. Soitin sairaalaan ja sanoivat, että käydä aamulla näytillä ja tekevät sitten testin. No, kävin neuvolassa ja sanoi, ettei ole varma oliko sitä tullut. Antoi liuskan mukaan kotiin ja kertoi, että jos muuttuu vihreäksi kun testin tekee, niin sitten on lapsivettä tullut. Tein kotona myöhemmin kun tuntui että lorahti jotain. Muuttui vihreäksi. Soitin sairaalaan ja kerroin mikä on tilanne. Sieltä sanottiin, ettei sen kuulu vihreeks muuttua vaan siniseksi, että ole siellä kotona vain ja tule vasta kun ei kipujen kanssa kestä. No miehän jäin sitten kotiin.
Kivut oli aivan äärimmäisen tuskaisia, huuto meinasi päästä kun supistus tuli. Matka oli kamala, vaikka kilsoja oli vain 30. Perille kun pääsin niin kerroin siitä lapsivesijutusta ja siellä kätilö oli kauhuissaan, että juu vihreäksi sen kuuluikin muuttua jos on lapsivettä, että oisin saanut tulla heti jo silloin yöllä sairaalaan. Olisin päässyt aiemmin jo oksitosiinitippaan, jolloin synnytyskin olisi ollut nopeampi ja kivuttomampi.
Suosittelen lähtemään silloin, kun tuntuu että muu ei auta. Itse vääntelehdin sohvalla ja huuto pääsi supistusten aikana. Kärvistelin, koska sanottiin että jos tulee liian aikaisin niin laittavat välittömästi kotiin. Sairaalaan päästessäni kätilö oli kauhuissaan kuin kipeältä vaikutin (enkä yhtään kyllä dramatisoinut!). Olin aidosti niin kipeä, että taju meinasi lähteä.
Eli sitten vain kun tuntuu ettei asennon muutokset auta. Lämmintäkin voi sinne vatsalle/selälle kokeilla. Panadolia yritin, mutta ei auttanut pätkääkään. Vähän vaikea sitä on sanoa toiselle, milloin on lähdettävä. Itse olisin vielä sinnitellyt, mutta mies patisti lähtemään. Oli näemmä enemmän järjissään kuin minä.:)
Tsemppiä synnytyksiin ja onnea synnyttäneille!- Miini_-
Jeps.. No mut käskettiin heti mennä tarkastuttaa onko lapsivesi kyseessä. Saattaa johtua suht pienistä viikoistakin? Ja kivut oli kyllä kamalat kun käynnistävä tippa annettiin. Oli myös sitä ennen supistukset tosi kipeitä, mutta tipan jälkeen lähti etenemään niin rajusti että, taju meinas oikeasti lähteä. Mulla pimeni silmissäkin ja korvat tuntui siltä et ois menny lukkoon. Ja siitä tipasta noin 8h niin lapsi oli jo syntynyt :)
- duni-
Mä en saa enää kengännauhoja itse kiinni! :(
Lisäksi vessassa istuessa tai kyykistyessä tuntuu kuin veri pakkautuisi alapäähän, onkohan nestettä vai vaan vauvan painoa? Tulis jooooooooo...
Miini mites teilläpäin voidaan? Mähän oon sua vaan pari päivää jäljessä, nyt 36 2. Elättelen toiveita et olis jo jotain muutoksia kohdunkaulassa, tänään on lääkäri 8.00. Ainakin sen verran on viime aikoina supistellutkin et vois olla jotain tapahtunutkin...- Miini_-
Täällä voidaan ihan hyvin :) vauva saatiin tarkkailusta tänään vierelle :) niin aika samoilla viikoilla meet kun minäki menin. Mutta siis mulla ei ollu yhtään pehmentyny kohdunsuu ym vaan tosiaan lapsivettä rupes tihkumaan, et aukko oli tullu johonki kohtaa. Että eipä sitä tiiä koskaan millon on lähtö vaikka mikään ei ois pehmentynytkään.
Tsemppiä teille muillekkin synnytykseen :) kohta se aika teilläkin koittaa niin koittakaa vielä nauttia masuistanne! :) mulle tuli nimittäin niin yllärinä toi et tuntuu ettei mahaa kerenny "hyvästellä" :/ :D
- indietar
Onnea kaikille, jotka ovat pienen käärönsä saaneet jo vierelleen! :)
Meillä on huomenna laskettu aika! Mutta ei taida tulla tämä vauva ajallaan. Jännä kun nyt tarkkailee oloaan tosi eri tavalla kuin esim. viikko sitten, vaikka silloinkin tiesi että vauva voi jo syntyä. Olo on tosi hyvä, jopa helpompi kuin aiemmin. Selkä ei ole ollut kipeä muutamaan päivään, olen jaksanut kävellä kaupungilla ja käydä kaupassa, vaikka hetki sitten tuntui ettei pysty ja etsin aina lähintä tuolia. Nyt on jännä nähdä, että kertooko siitä, että h-hetki lähestyy vai mistä! :) Tuntuu, että hajuaisti on voimistunut parissa päivässä, mistähän sekin sitten kertoo...
Mutta helpottavaa toisaalta tietää, että enää kaksi viikkoa! Sitten synnytys viimeistään käynnistetään. - Rv38tasan
Mistä ihmeestä tietää, et mikä on lapsivettä? Mä en mitään liuskoja lähe sinne asti taksilla hakee..Neuvolassa sanoivat, ettei synnytysarvio voi olla 3200, kun nyt painaa 3138g. Mä sitä jo ihmettelinkin. Virtsakoe pitäis viedä huomenna. Miten ihmeessä pystyn olee 4-6 tuntii käymättä vessassa. Kävin tänään kelassa selvittelemässä tukiasioita ja neuvolasta kuulin, et olis mahdollisuus saada pariksi tunniksi viikossa hoitoapua, et pääsee, vaikka jumppaan:) Ostin Lindexiltä halvalla ihanan syyspuvun, jolla saa ukkelin tuotua laitokselta. Pari korvikepulloakin ostin. Kaikki alkaa olemaan valmista pikkumiestä varten :))
- Samarv38
Niin Duni: eiii kuules tässä oo saatu kengännauhoja vähään aikaan kii, saati sukkia jalkaan. Koiran vesikuppi on työlästä nostaa ylös lattialta ja vaihtaa vesi. Kun pyyhe tai jokin putoo niin tulee ihan tuskastuttava olo. Nyt on selkeästi kävelyvauhti hiljentynyt minimiin. Sattuu paitsi lonkkiin niin myös koko jalkoihin alas asti. Missäs me muuten jatketaan juttuja synnytyksen jälkeen? Mulla ainakin on varppina paljon kysyttävää.
- duni-
Samarv38 kirjoitti:
Niin Duni: eiii kuules tässä oo saatu kengännauhoja vähään aikaan kii, saati sukkia jalkaan. Koiran vesikuppi on työlästä nostaa ylös lattialta ja vaihtaa vesi. Kun pyyhe tai jokin putoo niin tulee ihan tuskastuttava olo. Nyt on selkeästi kävelyvauhti hiljentynyt minimiin. Sattuu paitsi lonkkiin niin myös koko jalkoihin alas asti. Missäs me muuten jatketaan juttuja synnytyksen jälkeen? Mulla ainakin on varppina paljon kysyttävää.
Joo, mäkin tahtoisin jatkaa juttua sit vauvojen tulon jälkeenkin! Olis kiva jakaa vinkkejä ja vaihtaa kuulumisia. Olisko joku FB-ryhmä mitään vai tahtooko immeiset säilyttää yksityisyytensä ja jatkaa suomi24:ssä?
- duni-
Olipahan huono aamu tänään. Neuvolalääkäri kysyi mietteitäni synnytyksestä. Sanoin sitten rehellisesti, että pelkään saavani jonkun vanhan koulukunnan kätilön joka ei arvosta asioita joita minä haluan huomioitavan synnytyksessä. Hyvä ettei lääkäri silmiään pyöritellyt ja oli koko loppukäynnin jotenkin tympeä. Tätä sitten ulisin koko kotimatkan ja mies sanoi että taisin vähän liikaa yleistää kätilöitä ja lääkäri saattoi tästä loukkaantua. Mut eikö toi nyt ole ihan yleinen huolenaihe enkä mielestäni todellakaan yleistänyt kaikkia kätilöitä miksikään piittaamattomiksi julmureiksi!
Kohdunkaula ei ollut lyhentynyt, korkeintaan vähän pehmentynyt. Pää kuitenkin tuntui olevan tiukasti kiinni alhaalla. Kiitos miini_ kun kerroit ettei se ehkä vaikutakaan niin paljoa :)
Lisäksi käsikopelolla vauva tuntuu kuulemma isommalta kuin pienehkö sf-mitta antaa ymmärtää. Menee varmaan yli 3500g. Olin jo elätellyt toiveita pienehköstä vauvasta kun äidin lapset on kaikki olleet isoja jötkäleitä. Äitikin jatkaa vieläkin kauhujutuillaan vaikka oon sanonut ettei toi auta. En varmaan uskalla edes kertoa tästä vauvan painosta kun saisin taas kuulla miten paljon se sattuu. Eilen kun nähtiin, äiti äimisteli isoa mahaani, kauhisteli että vauvan pitää mahtua uloskin ja totesi että onneks hänen ei tarvitse enää synnyttää. Mä en ymmärrä miksi mulle pitää jatkuvasti jauhaa siitä miten paljon se sattuu. Ihan kuin olisin niin naiivi että unohtaisin sen olevan kivuliasta ellei siitä muistuteta.. Ehkä nää mun pelot johtuu ihan vaan "huolehtivaisista" äideistä.. :) - Jenn
Joo, ei täälläkään paljoa enää kyykitä. Jos joku tavara putoaa lattialle niin se saa olla sitten siellä niin kauan että joku muu sen nostaa :D Kenkinä käytän nyt tuommosia balleriinoja, mitkä vaan sujautan jalkaan helposti. Mutta sitten kun lähen ihan lenkille, niin kyllähän siinä tulee kunnon alkulämmittely että saa ne lenkkarit jalkaan :) Hurjaa ois aatella, että LA ois talvella.. Miten sitä ison mahan kanssa pääsee talvikamppeissa mihinkään!
Miusta FB-ryhmä olisi kiva, siellä ois niin näppärä keskustella! :)
Duni-, onpa kurjaa että lääkääri "otti nokkiinsa" kommentistasi! Mutta tuohan on vaan normaalia, että jännittää tulevaa kätilöä! Koska synnytys niin paljon riippuu myös kätilöstä, niin luonnollista on että jännittää että kuka sattuu omalle kohdalle. Oon ite töissä sairaalassa ja tiiän, että sinne mahtuu kyllä niiiiin monenlaista työntekijää! Ikävä kyllä :/ Toivotaan kuitenkin että sattuu mukavat kätilöt, eikä mitään työhönsä kyllästyneitä vanhoja piikoja...
Jenn, rv 37 Kumartelu on kyllä tuskaista täälläkin ja tuntuu, että kaikki tippuu käsistä koko ajan! Äiti toi mulle sellaisen "jatkokäden" jolla saa napsittua tavaroita lattioilta :D Vallan mainio vempele. Mut koirankuppeihin jne painavimpiin, se ei tietty auta.
Sit toi pentu ei vielä osaa hypätä autoon, vaan se pitää sinne nostaa..ja määhän nostan sitte. Kengät helpompi laittaa kun on pitkä kenkälusikka ja sukat niin, että nostaa jalan tuolille, muuten ois aika hiljasta sukka- ja kenkäasioissa.
Mulla neuvola huomenna ja mietin, että jos pyytäis niitä lapsvesiliuskajuttuja varmuuden vuoksi kotiin. Eihän sitä tiiä mikä mitäkin on, pikkuhousut aina märkänä :P Köh, atsiuh ja hups..ja valkovuotoa ja ..
Tänään olin kaks kertaa kävelyllä, hitaasti mennään, mutta mennään kuitenkin. Kävin ostamassa sellaset tossut sairaalaan, joilla voi suihkussakin käydä, ei sit tuu tuliaisiks mitää jalkasilsaa sieltä :D
Tuttipulloja oon tilannut kaksi, lasista, kun katsoin jotkus dokkarin, jossa peloteltiin muovisista ja muovista noin yleensäkin. Siitä liukenee ties mitä moskaa, eikä vielä ole tutkittu mitä se tulevaisuudessa meissä aiheuttaakaan...ollaan aika kyllästettyjä kylläkin niillä kemikaaleilla jo . Luulisin. Tytöt kestää niitä paremmin kuin pojat, niin siinä sanottiin, tiiä sitte.
Näihin tunnelmiin..täältä tähän...
sha 37 6- Rv38+1
Mut passitettiin sairaalaan mahdollisen lapsiveden vuoksi. Taitaa tulla turha keikka, kun lorotuskin on loppunut. Yöunta kokonaiset kaksi tuntia. Plaah
- Miini_-
Kerro sitten mitä sieltä sanottiin :)
Lapsiveden kyllä tunnistaa. Mä nousin silloin ylös ja tuntui ihan kun vettä/ pissaa olisi tullu housuun. Ja kun koitin sormella niin oli ihan kuin kirkasta vettä, näytti sekä tuntui siltä. Ja yks hyvä keino on tietää onko lapsivettä: mä laitoin vessapaperin palan housuun ja lapsivesi imeytyy siihen kunnolla ja valkovuoto sekä limatulppa jää paperin päälle :) - Miini_-
Kerro sitten mitä sieltä sanottiin :)
Lapsiveden kyllä tunnistaa. Mä nousin silloin ylös ja tuntui ihan kun vettä/ pissaa olisi tullu housuun. Ja kun koitin sormella niin oli ihan kuin kirkasta vettä, näytti sekä tuntui siltä. Ja yks hyvä keino on tietää onko lapsivettä: mä laitoin vessapaperin palan housuun ja lapsivesi imeytyy siihen kunnolla ja valkovuoto sekä limatulppa jää paperin päälle :)
- nappirainen
Entä jos lapsivesi menee kun istuu pöntöllä, erottaako sen? Eikö se kuitenkin lorahtele vielä sen jälkeenkin?
Täällä toiveikkaana odotan et kaveri päättäis syntyä, kun eilen tuli muutama kipeä supistus pitkin päivää. Ei siis ollt urjan kipeitä mutta tuntui kuitenkin. Jos se olisi merkki jostakin :)
Haluaisin niin että mullakin alkais synnytys vesien menolla. Luin libero-kirjasta, että vain n.10% alkaa synnytys vesien menolla :O Sehän on ihan yllättävän pieni osa :o
40 0 ja nyt se odotus vasta kunnolla alkaakin :D- Miini_-
Kyllä sen tunnistaa.. Ja lorahtelee usein.. Mulla meni sairaalassa ihan kunnolla vedet 2 kertaa. Niin et vaatteet ja lattia kastu. Ihan ku suihkusta ois ollu. Sen jälkeenkin vielä lorahteli paljon lapsivettä kunnes synnytys oli ohi :)
- Miini_-
Kyllä sen tunnistaa.. Ja lorahtelee usein.. Mulla meni sairaalassa ihan kunnolla vedet 2 kertaa. Niin et vaatteet ja lattia kastu. Ihan ku suihkusta ois ollu. Sen jälkeenkin vielä lorahteli paljon lapsivettä kunnes synnytys oli ohi :)
Tänään oli neuvola ja proteiinit plussalla 2 :( Huomenna vien sit pissanäytteen labraan. Verenpaineet oli kuitenkin ok 117/80 , joten ei kuulemma kannata huolestua. Voi johtua pissatulehduksesta tai munuaiset päästää proteiinia läpi.
Kyselin niitä liuskoja, joilla vois katsoa tiputtaako lapsvettä. Sanoi, ettei heillä sellaisia ole, niitä vissiin saa vain sairaalasta. Mietti saisko apteekista, mutta en tiedä sitten. Ajattelin, että olis hyvä olla sellasia kotona ihan varoiks. Ohjeeksi sanoi, että jos pari sidettä kastuu märäks, niin eiköhän se sitten ole lapsivettä ja sitten soittoa sairaalaan...
Vaavin sydänäänet oli tasaiset ja 140. Sf- mitta 37cm..huitelee omissa sfääreissään se. Mitään supistuksia ei oo tuntunut. Olin taas yli tunnin metsässä koirien ja hirvikärpästen kanssa kävelemässä.
Saas nähdä kuinka se aamupissanäytteenotto sujuu , kun pitäis olla 4h vanhaa virtsaa. No kai sitä sen nyt kestää jotenkin.- Jenn
Täällä on supistuksia tullut pitkin päivää.. Tai ainakin luulen että ne on supistuksia :D Kipristää mahassa ja tuntuu kun kohtua vedettäis sisältä päin kasaan, käyvät kipeesti, mutta ei kuitenkaan mitään järkyttävää kipua. Nyt on viimeisen tunnin aikana tullut muutamia, kestää noin 30 sek.. Että saa nähdä tuleeko lähtö sairaalaan tässä illan mittaan tai yöllä :) Ite kyllä toivon että supistukset jatkuu ja pääsis sairaalaan :)
Jenn rv 37- joko ny
Poika syntyi 4.9. klo 00.55
joko ny kirjoitti:
Poika syntyi 4.9. klo 00.55
Ei ollut se epäilemäsi tyttö ;P Onnea hurrjasti pojasta! :) Täällä jänskäillään vielä että syntyykö lainkaan, tuntuu olevan niin mukavat oltavat masussa... (40 2)
- Lita76
Poika syntyi sitten sunnuntaina 2.9 klo 22.13 ja tänään päästiin kotiin. Lähdin lauantaina varmuuden vuoksi päivystykseen korkean verenpaineen vuoksi ja onneksi lähdin, koska oli nopeasti raskausmyrkytys kehittymässä. Mut otettiin osastolle, koska lääkkeilläkään verenpainetta ei saatu alas vaan nousi. Virtsassa proteiinia ja maksa-arvot huipussaan. Illalla ennen nukkumaanmenoa osastolla alkoi päänsärky ja ylävatsakipu, joten lääkäri piti parhaana aloittaa käynnistyksen ballongilla (joka ei tod. ollut kovin miellyttävä kokemus). Aamulla sitten puhkaistiin kalvot, mitään ei tapahtunut. Sitten puhkaistiin uudemman kerran toisen lääkärin toimesta, joka sitten sattui tarkastamaan mun refleksit käsistä ja jaloista, tuloksena:ei refleksejä. Seuraavaksi kiireessä oksitosiinitippa, jota tiputettiin kuusi tuntia etenevällä annoksella; ei tulosta, vaikka supistukset tuskallisia. Eikun oksitosiinitippa tauolle, uudet verikokeet ja jos olisivat olleet huonot arvot, oltaisi jouduttu leikkaamaan.
Olin niin väsynyt ja raivona turhasta kivusta ja kärvistelystä ja lääkäri sanoi, että odotellaan synnärissä tuloksia ja että kipeitä supistuksia tulee vielä muutama. Ja niitähän alkoi tulla kiihtyvällä tahdilla ja ne olivatkin sitten ihan oman kehon tuotosta. Sain epiduraalin ja taas tyssäsi eteneminen paineentunteesta huolimatta. Yhtäkkiä alkoi aivan hirvittävät kivut ja olin varma että joku oli tosi pahasti vialla, enhän ollut auennut kuin enintään viisi senttiä. Kätilö tarkisti tilanteen taas ja pää olikin jo puoliksi syntynyt. 15 min. ja poika oli maailmassa. 3270 g/ 49 cm- Wannababy
Onnea Jokonylle, Litalle ja Miinille!
Täälläkin syntyi viime yönä pieni tyttö! 2920g ja 47cm.
25 h työn jälkeen! nyt tämä suloisuus nukkuu vierihoidossa vierelläni!
16h kärvisteltiin himassa ennen kun ottivat sairaalaan ja sit oltiinkin jo 4cm auki, kun päästiin sinne. Mua auttoi tosi paljon ilokaasu koko synnytyksen ajan ja meni oikeestaan ihan hetki, kun sain epiduraalin. Laittoivat vielä toisen, koska ei kokonaan poistanut suppareita. Tosi nopeesti avautui 8cm ja sitten kokonaan auki, mut sit se stoppaskin. Vauva ei lähtenyt laskeutuu ja kun kohdunsuu oli kokonaan ollut auki jo 2 tuntia, niin supparit alkoi vähenee ja ponnistustarve puuttui. Sit vauvan pää oli väärässä asennossa ja sykkeet alkoi laskea. Lääkäri oli sitä mieltä, että varaudu sektioon ja, että tässä on hetki aikaa koittaa jos sais sen ponnistettua imukupilla. Jo toisella yrityksellä onneksi onnistui ja lopulta saatiin koko tyttö ulos.
Äiti ja isä oli kyllä niin väsyneitä, mutta onnellisia.
- Jenn
Onnittelut kaikille synnyttäneille! :)
Niin epäreilua, miekin hakuun jo! - Se rv38+1:D
Poika syntyi 6.9 klo 2:45 3280g ja 49 cm. Niille ketkä vielä odottaa niin sanon vain, että luulin tietäväni miltä tuntuisi saada lapsi. En tiennyt. Tunne on sanoin kuvaamaton rakkaus ja kiitollisuus, joka peittää kepeästi alleen raskauden kirot ja synnytyksen tuskat. Minun pieni poika on sittenkin terve. Sydän on terve. Sanoinkuvaamaton kiitollisuus. Kiitos myös teille. Pääsin tänään, vaikka olen ensi synnyttäjä, kun kaikki oli kunnossa. Maitoa eivielä tule, et varauduin onneksi korvikkeisiin.
- duni-
Voi miten ihanaa kuulla! Onneksi olkoon :)
- duni-
Voihan krääh, kauhee vauvaryntäys tässä viikon aikana ja mä vaan odotan ja odotan ja odotan.. Laskettuun vielä 23 päivää!!!
Ei tuu nukkumisestakaan mitään kun herään parin tunnin unien jälkeen odottamaan josko vauva syntyis.. :D
Muutaman päivän tullut sellaisia pikkusuppareita jotka kestävät 1-5 sekuntia, voiskohan merkitä että lähellä ollaan?
Kantoliinakin tuli postissa, ostettiin toi Tricot-Slen ja on muuten hyvän tuntunen ja näkönen :) Vielä kun saisi siihen jotain köllimäänkin.. - nappirainen
Paljon onnea kaikille synnyttäneille! Kyllä kateeksi käy, ku itekki haluais jo :)
Täällä 40 2 eikä oikeestaan mitään merkkejä.
Välillä vatsa menee kovaksi, niinku harjoitussupistuksissa, ja selässä tuntuu voimistuva kipu joka sitten laantuu. Supistus? :) Niitä tullu nyt muutama päivässä parin päivän ajan. Enteilisköhän jotakin? Myös nivusiin sattuu, kun yöunilta herää. Tuntuu aamusin aina et vauva hirveen alhaalla. Tosin alhaalla se on ollu rv 33 saakka. Paikatkin oli rv 37 sentin auki ja pehmeet. Kanavaakin oli vaa sentti sillon.
TULIS JO! :P
Vielä kerran isot isot onnittelut kaikille, jotka on jo nyyttinsä saaneet sylkkyyn :) Hurjasti onnea kaikille poksahtaneille!! :)
Sain tänään pissanäytteen tuloksen, eikä ainakaan mitään tulehdusta ole . Proteiinit 1 . Seuraillaan.
Täällä ei mitään kovin ihmeellistä..alkanut välillä sattumaan tonne peräpuolellekin, häpyluuhun on sattunut jo kauan. Kävely on niin kepeää, joo. Mutta edelleen mennään koirien kanssa.
Päivä kerrallaan, eipä tässä muuta voi. Huomenna jatkuu makkariremppa =D- Rvjne
Koittakaa jaksaa! Sitkeesti vaan. Kyllä se palkinto on hetki hetkeltä lähempänä :)
- Jenn
Mutta kun ei jaksa odottaa! Ahistavaa, koko ajan miettii että joko nyt syntyy, ehkä ens yönä tulee lähtö sairaalaan yms.. Itelläkin menee yöunet jo kun koko ajan vaan odottaa ja kyttää "synnytyksen käynnistymisen merkkejä".. Voi voi, odottavan aika on niiiiiiiin pitkä! Vaikka tiedän että viimestään syntyy 2 viikon ja 3 päivän päästä, niin silti se aika tuntuu ikuisuudelta. Mitenhän sitä sais ajatukset muualle? Ei varmaan mitenkään :D Raskausaika on menny nopeesti, mutta viimeset viikot kyllä on kestäny 90% raskausajasta :D
Jenn rv 37 - babykicks
täällä laskettuaika on tänään ja kovasti odotin täsmällisyyttä vauvalta, mutta taitaa viivytellä vielä hetken kun ei missään tunnu että ois synnytys lähellä ja kello on jo 11illalla , tai noh, nivusten vihlomista lukuunottamatta , mutta siitä onkin kärsitty jo tovi... oon monta kertaa kirjottanu tänne mutta saanut kirjoitukset häviämään bittiavaruuteen ennen kun oon saanu postitettua mitään, katsotaan miten käy tällä kertaa..
jännityksellä täällä siis odotellaan , toisaalta nautin vielä hiljaisuudesta, toisaalta olen kyllä valmis tapaamaan sen ihmeellisen oman lapsen joka tulee olemaan se maailman paras kaikista:)
onnea teille jotka kääröt ootte jo saaneet ulos ja kotiin, sitä tunnemyrskyä odotan kyllä innolla - nappirainen
Täällä jännitetään, joko se olis menoa. Supistuksia tullu nyt kohta 16h. Pisin tauko on ollut 20min ja 15 min. Muuten ovat tulleet 4-12min välillä. Pirun kipeitä, niin että ei puhumaan/kävelemään pysty ja vereslimaista vuotoaki tullu jo klo 11 saakka. Kotona vielä oleillaan kun sanoivat synnärillä että vasta kun tulee 5min välein kahen tunnin ajan nii voi alkaa valumaan sinne päi.
(myös oma vointi huomioiden)
PEUKUT PYSTYYN!!
rv 40 4 - nappirainen
Rupee jo turhauttaa. Vieläkin on siis kipeitä supistuksia, mikä on tosi kiva juttu, mutta ku ei nää millää mee siihe viitee minuuttiin!
tulee säännöllisesti alle kymmenen minuutin välein. Väsyttää ja turhauttaa. Yritin pariin otteeseen nukkua mutta saan max 10 minuuttia maattua ja sitte tulee jumalaton supistus.
Millonkoha sitä viitteis soittaa ja ilmottaa että oli mikä oli mä tulen nyt sinne :D Tätä on nyt kestäny 19h.Täällä mennään lähes samalla kaavalla! onneksi sain panadolin avulla nukuttua 4h yöunet... Enää siitä ei ole minkäänlaista hyötyä... itse en osaa näitä mitenkään kellottaa, kun kokoajan tuntuu että ois supistus päällä... 40 4 täälläkin tänään , eli yhden päivän olet edellä :P
- Mammutti
Terve jokaiselle! Olen teidän juttuja lukenut tässä pitkin poikin ja nyt ajattelin osallistua itsekkin.. Eli täällä olisi laskettu aika 12.9 (apua,2 päivän päästä!) :D kärimättömyys iskenyt päällensä.. -.- yli viikon tullut supistuksia öisin,mutta aina olen nukahtanut ja herännyt aamulla mitää suurempia tuntemuksia.. Limatulppaa alkoi irrota perjantai aamulla ja tuli vielä lauantai iltana. Viime yönä kyllä heräsin siihen ku tuntui lantio olevan tulessa ja reidet, mut kappas kummaa ku se uni tuli silti silmään.. :D argh..
No niin! Naputtelen nyt vihdoin pikaseen jotain päivitystä sillä välin kun vaaveli hetken nukkuu. Lueskelen tässä välillä tulleet tekstit kyllä jossain vaiheessa myöhemmin :)
Eli me lähdettiin viikko sitten ma-aamuna sairaalaan kun supistukset tuli 5-7min välein ja ne oli jo kestäny melkein 4 tuntia. (Limaa tuli ekan kerran 2vrk aiemmin.) Auki 2cm ja kanttiinin kautta synnytyssaliin, jossa kestikin sitten puoleenpäivään että auki 5cm. Tähän mennessä napsinut vain pillerikipulääkettä.
Ja niille senteille se sitten uhkasi jämähtää! Laitettiin iltapäivällä tippaan, supparit tiheni ja koveni mutta kesti kauan että aukesi välillä 5-7cm, tässä vaiheessa iski hetken epätoivo ja isän tuki tuli tarpeeseen. Ilokaasulla tämä väli, mutta sitten en enää jaksanut ja pyysin epiduraalin. Se oli muuten yksi synnytyksen epämiellyttävimmistä tuntemuksista kun tungettiin se putki joka hipoi hermopäitä, tuntui että alempi jalka sähköttyy irti! Hyi. Olin kai jotenkin huonossa asennossa tai putki pahassa paikassa tai jotain, kaikki ei reagoi ihan noin... Noh, epi auttoi HUH ja sain levättyä lähes tunnin. Auttoi kroppaa rentoutumaan pitkästä aikaa ja loput sentit 7 eteenpäin avauduinkin sitten nopeasti ja yhtäkkiä oli ponnistusvaihe edessä, se kesti n.20min.
Ponnistusvaihe oli helpotus, kun pystyi itse tekemään jotain suppareiden aikana. Tässä vaiheessa hyvä kun olin tässä maailmassa, en olisi kyllä selvinnyt ilman vieressä tukea antavaa isääHeippa kaikille piiitkästä aikaa!
Ja ihan ekana paljon, paljon onnea kaikille synnyttäneille vauvoista, ihanaa kuulla näitä uutisia.
Toki myös paljon jaksuja kaikille kärvisteliöille, on näemmä muutamalla mennyt yliajalle.
Joo en ole aikoihin tänne taas päässyt mitään kirjoitteleen, en kyllä ole mikään ahkera netinkäyttäjä ollut, varsinkaan nykyään.
Mutta on ollut niin hirmusti kaikkea puuhaa tässä, että ei vaan ole ollut aikaa, ja sitten iltasella jaksa kun löhötä, sitten kun on saanut kaikki kotiaskareet hoidetuksi ja muksun unille.
Ollaan myös tässä välissä muutettu, ja se oli kans aikasmoinen projekti ja raskas, mutta ihanaa tää on kun on uusi ja tilava koti, päästiin poies siitä saamarin homeluukusta.
On ihan mieletöntä asua isossa kolmiossa, muksulle oma huone, johon sitten jossain vaiheessa saa tän tulevan vauvan myös...toki siihen menee aikaa.
Me ollaan aika tiheestikkin käyty ultrissa, niitä nyt on ollut viimesen kuukauden ajan ihan viikottain.
Mulla kun todettiin tuo raskausdiabetes, niin sen vuoksi seuraavat vauvan kasvua ja vointia tiuhempaan.
Yhessä vaiheessa epäiltiin että vauva kasvais liikaa, mutta oli sitten tullut ultrissa lääkärillä virhelaskua, niin sitä jouduttiin sitten tutkimaan, mutta todettiin ettei vauvasti liian isoa ole tulossa.
Mulle tehtiin rv 37 5 nyt viimesin painoarvio, niin silloin Onnivauva painoi 3.4kg, lääkäri veikkaili että 3.7kg on mahdollisesti aika lähellä totuutta syntymäpainoksi.
Vähän kyllä jännittää, siis tuo koko tässä, vaikka ei vauva tosiaan mikään iso ole, mutta kun esikoinen oli syntyessään 2.7kg, niin sitten tää tulokas on kilon isompi.
Ja mulla oli pitkittynyt ponnistusvaihe esikoisen kans, vaikka se oli pieni...mutta mulla on aika ahdas lantio, no lääkärin mielestä hyvin mahtuu tulemaan tämä.
Pitänee vaan luottaa itseensä, että hyvin se sujuu:)
Mulla oli keskiviikkona kun lääkäri tutki, niin kohdunsuu sormelle auki ja kanavaa parisen senttiä.
Ja perjantaina vielä neuvolassa lääkäri tutki niin kohdunsuu olikin jo reippaasti sormelle auki, ja kanavaa korkeintaan sentti.
Sano vaan että hyvin on paikat kypsyny, että tuskin tässä kauheita aikoja menee.
Ja nyt tässä on ollut 3-4päivää enemmän ja vähemmän limasta vuotoa, ihan ei ole limatulppa vissiinkään irronnut.
Kauheita liitoskipuja, jonkinverran supistelee, mutta ei kuitenkaan mitään synnytyssupistuksia.
Ja todella tukala, hankala olo...maha on valtava, Sf mitta oli perjantaina 38cm.
Että tällästä odottelua vain, tänään on rv 38 3.- .o.l.l.
Onnittelut jo vauvansa saaneille, tzemppiä sairaalassa oleville :) Täällä ollaan päivän jäljessä edellisestä kirjoittajasta. 38 3 olis nyt viikkoja kasassa, eikä merkkiäkään mistään synnytyksestä.. Päätin tämän uuden tulokkaan kohdalla että an ala päiviä laskemaan, niinkuin esikoisen kohdalla, mutta toisin kävi... Melkoista kärvistelyä!!
Onko teillä vauvan liikkeet vähentyneet? Minä joudun välillä ihan pysähtymään ja tekemään liikelaskentaa, kun ei tuolta masusta mitään liikkumista tunnu.
Mulla ei ole muuta muutosta, kuin tuntuu että vauva painelis päätä syvemmälle alaspäin... Tuntuu sellaisena juilimisena...
Pitäs alkaa pakkailla sairaala kassia valmiiksi, ja esikoiselle kanssa jotain valmiiksi, jos tulee kiire sairaalaan (toivottavasti mahdollisimman pian! ), ettei miehen tarvitse säätää nuiden vaatteiden kanssa...
Melkoista kärsivällisyyttä tää odotus vaatii!! Huoh! Tarmoa vielä vauvaansa kantaville! :) Ja Onnea kaikille nyyttinsä jo saaneille!
Jatketaanko muuten syyskuu-vauvojen synnyttyä jutustelua jossain muualla, tuonne vauva-osastolle tehdään vaikka topikki? Ois kiva, ollaanhan tässä toistemme menoa seurailtu pitkään jo. Tiedä sitten kuinka intensiivisesti konetta vauva-arjessa ylipäätään käyttää, mutta siltä varalta että inspis iskee? :) Vai heitetäänkö heti hyvästit?
Meidän poika- Miini_-
Ois kyllä kiva jatkaa jutustelua vielä! :) onnea kaikille jotka ovat saaneet pikkuisensa
- o.l.l
Onko täällä enää ketään jotka "kärvistelevät" masunsa kanssa? Minä eilen urakoin oikein kunnolla halkosavotassa, mutta ei antanut kyllä vauhtia yhtään tälle ololle. Nivusissa vain kaamea polte oli kok eilisen yön ja muutama supistus tuli alku yöstä, mutta loppuyö nukuttiinkin sitten hyvin!
Tuntuu tuo pää kuitenkin olevan aika alhalla, tuntuu esim. istuessa että pallo painaa reisiä ja tipahtaa kohta alas...
Jospa tää syntys, kohta rv 39 kasassa!!Täällä! \o_
Tänään oli neuvola, kaikki hyvin..vaan oon laihtunut puoli kiloa. Painoa tullut hulppeat 4,5kg koko raskauden aikana. No en valita!
Mulla ei oikeastaan muuta valittamista kun noi nivuskivut, ne on välillä ihan penaalista. Sattuu ihan järkyttävästi. Supistuksia ei vieläkään ole ollut yhden yhtäkään.
Lenkeillä käyn edelleen joka päivä metsässä.
Yks yö sain päähäni piirrellä masulle silmät ja suun ja otin kuvia..sit vielä piirsin silmälasit, niin olihan tuo selkeesti Pikku Kekkosen näköinen..tai no miinus tuo Pikku, on tuo maha sen verran iso pallo :D Oli muuten hankala piirtää itseensä peilin kautta. No kiva muisto sekin! :P
sha 39 1
- Ent rv38
Mun poika on viikon vanha ja nukkuis päivät ja valvois yöt. Enää ei oo niin helppo tänne kirjoittaa, kun vaavi on nytkin sylissä :) multa viikossa lähtenyt melkein koko vatsa. Kohtu on neuvolatädin mukaan vetäytynyt nopeasti. Olo on loistava. Vaa'assa en ole käynyt mut tuntuu siltä, et paino on tippunut hurjasti. Luulen et siitä 30kgsta suuri osa oli nnestettä. Ihana on katsoa peiliin ja nähdä omat kasvot. Kaikista tärkeintä on kuitenkin hurjaakin hurjempi rakkaus pokaan :
- Ent rv plaplaah
Apua noita kirjoitusvirheitä!!!:D hei ilmotkaa mullekin missä jatketaan juttuja. Yritän pysyä messissä, vaikka lapsen kans vaikeaa:))
- la 11.9
Heipparallaa!
Vielä näin viimisillä metreillä ajattelin yhtyä joukkoonne! Olen lukenut kesästä asti palstaa, mutta en vaan ole saanut itseäni niskasta kiinni ilmottautua mukaan :).
Täällä la. meni vihellellen jo ohi (11.9) eikä mitään merkkejä ole näkösällä, ei sitten yhtikäs mitään.. PAITSI järkky unettomuus( välillä joutunut turvautumaan nukahtamispilleriin)ja itkuherkkyyttä unenpuutteesta. Kaikki itkettää ja synnytys pelottaa! Aikaisemmat kaksi kokemusta sektio ja pitkittynyt synnytys eivät oikein anna mulle mielenrauhaa tähänkään rupeamaan.
Mä olen seuraillut sokereita koko raskauden ajan ja eka painoarvio oli viikolla 38, silloin 3.5kg ja nyt huomenna menossa tyksiin uuteen arvioon. Saas nähä mitä povaavat. Ainakin niin huonoa palvelua täältä tyksistä saa että itkien luulen taas sieltä lähteväni kotiin. Tuntuu että ne lekurit sais opiskella myös noita sosiaalisia taitoja,varsinkin kun kysessä on herkässä mielentilassa olevia asiakkaita. Mut ei ainakaan tyksiin ole niitä siunaantunut :/
Mä olen saanut pidettyä painoni kurissa, luojan kiitos! Alkupainoa oli jo vähän liikaa ja nyt vaaka näyttää -4 kg ekasta neuvolan punnituksesta - eli tollate 10 kg on tippunut näiden kuukausien aikana. On se sitten ollutkin aika kiristämistä. Mun kakkosella oli sokrut sekaisin syntymän jälkeen vaikka mul ei ollutkaan radia, joten se säikäytti jonkun verran.
Nooh mitä tässä nyt tän enemppii..
Kaikki alkaa jo nyppimään, tympimään ja ahistamaan. Haluis vaan palata "normiarkeen" ja kaksi muuta ipanaa ja isäntä sais suht normin äidin takasin maisemiin :D!!
Eli huomenna tyksiin ja sit taas on fiksumpi :) - duni-
Vieläkin yhtenä kappaleena, aaaargh!
Vieläpä häiritsevän hyvä olo koko ajan niin epäilen josko sieltä tullaan ikinä ulos.. - indietar
No hei, jos yhtään helpottaa, niin täällä istuksii nainen, jonka la oli 5.9. ... Olo on tosi jees, kävin kirppareilla tänään, kun on niin tylsää. Mutta alkaa toi synnytys jännittämään ihan hirveästi! Jotenkin nyt toivoo, että ois tullut vähän jotenkin ennakoimattomammin. Kun nyt tiedän, että ensi maanantaina pitää mennä sairaalaan (tuli kutsu maanantaina), jos ei mitään ole tapahtunut ja viimeistään keskiviikkona neuvolatäti kertoi käynnistyksen olevan edessa. Jos siis mitään ei ole tapahtunut.
Naapuritkin osallistuvat odotukseen, tosi hauska postia hakiessa ja roskia viedessä on vastailla niihin "ai sä olet vielä siinä, kokonaisena"-kommentteihin... :D
Mutta oikeesti, stressikäyrä alkaa nousta. - nappirainen
Heippa Meillä synnytys kesti yli 2vrk ja meidän vauva saapui maailmaan 11.9. heti aamutuimaan :)
Rankka oli kokemus, mutta kyllä sen tekis ihan millon vaa uusiks! Oikeen harmittaa kun ei älynnyt kunnolla nauttia :D
Mites pienempipyy? Sullaki oli supistuksia, miten tilanne eteni/etenee?
En nyt mitään muuta älyä kirjottaa univeloiltani :D Olikohan tässäkään tekstissä järkeä, mene ja tiedä :D
Onnea kaikille jo poksahtaneille ja te jotka vielä masuilette, niin tsemppiä! Hyvää KANNATTAA odottaa- babykicks
Täällä 40 5 ja ei vieläkään mitään.. Vointi on myös erittäin hyvä, lenkillä käydään ja nukun oikein hyvin.. Alkaa vaan kyllästyttää tää odottaminen ja ihmisten kysely että eikö vieläkään tunnu missään. Neuvolassa käytiin tänään ja sanoi että Ens perjantaina sitten viimeistään käynnistetään. Paino oli tippunut jopa 2 kiloa, mutta johtuu varmaan sitä kun turvotus on laskenut. Nyt pitäis varmaan nauttia hiljaisuudesta, mutta osin kyllä ihan valmis jo tositoimiin:)
- Ent rv38
Muuten haluan sanoa, että kun aina synnytyksestä pelotellaan, et se oli kaiken kaikkiaan mun elämäni paras kokemus. Kyllä, oli kivuliaat supistukset ja ponnistuskin epämiellyttävä mutta se, kun lapsi syntyy, on niin mullistava kokemus, ettei mitään määrää! Suosittelen myös etsimään itselle sopivan ponnistusasennon. Mulle ei sopinut puoli-istuva eikä sit lopulta konttausasento vaan kyljellään poika lopulta tuli ulos. Kuunnelkaa kätilön ohjeita niin kaikki menee hyvin. Mulla synnytys kesti vain kuusi tuntia, josta kolme epiduraalia eli juttelua ja lepoa. Ponnistus kesti 15 min. Pääsin siis helpolla. Kätilö oli erittäin mukava ja osasi asiansa. Pieni repeytymä tuli ja sekin jo parantunut. Heti synnytyksen jälkeen olin jalkeilla. Tälläinen kokemus siis täällä.
- Jenn
Täälläkin vielä yhtenä kappaleena, nyt rv 38 menossa. Hoh hoi, nivuset on kipeenä. Kävely ja nukkuminen on meinaa olla jo ärsyttävän hankalaa. Kestää 5 min että saa yöllä vaihdettua kylkeä :D Supistuksia tulee välillä, muttei joka päivä edes, eivätkä oo kovin kipeitä. Muuten olo on aika hyvä, ainoastaan vaan pää alkaa hiljalleen leviämään.. Ei kestä tätä odotusta! Tuuuuuuuuuuu joooooo!!!!!!!
- Sopuli87
Täällä myös yliajalla, tällä hetkellä 40 3. Tiistaina 11.9. oli laskettuaika. Nyt vain odotellaan entistä enemmän - epätoivo on iskenyt jo useampaan kertaan, toisaalta välillä sitä jo melkein unohtaa kokonaan edes olevansa näin viimeisillään raskaana. Kai sitä on vaan jo niin kyllästynyt odottelemaan. Mutta tottahan se on, että loppujen lopuksi enää maksimissaan puolitoista viikkoa, mikä "normiarjessa" on aivan käsittämättömän lyhyt aika. Nyt vain päivä tuntuu viikoilta... :) Tsemppiä kaikille odotteleville myös täältä ja tietysti onnea jo vauvansa saaneille
moi.
Täällä kans ollaan vielä yhessä koossa, tänään viikot tasan 39 0.
Oli äitipoli sitten tänään, siellä kaikki ok, käyrä oli hyvä ja ultrassa kaikki mallikkaasti, vauva kasvaa hyvin.
alkaa tässä kyllä oleen ite kans helkutin poikki tähän hommaan, mulla kans ollut uniongelmia, lähinnä on hankalaa nukahtaa ja sitten heräilee pitkin yötä.
Supistuksia tulee sillointällöin, mutta oikeestaan vaan liikkuessa ja nyt muutamana iltana kun menee nukkuun niin alkaa supisteleen, mutta sitten ne lopahtaa...tuliskin kunnollisia...aaaargh.
No lääkäri onneksi sanoi, että ens käynnillä, joka siis ens viikon torstaina, niin pääsisin osastolle ja aletaan sit siinä käynnisteleen, ei siis välttämättä tollon torstaina, mutta kuulemma kuitenki sillon ainakin päätetään päivä jolloin käynnistetään ja miten käynnistetään.
Se kuulemma ois ottanut jo tänään osastolle, mutta kuulemmat salit on ihan tupaten täynnä.
Ja kaikki kuitenkin ihan ok, mutta tuo mun raskausdiabetes on syy miksi lähetään käynnistään kun laskettuaika tulee täyteen...ei kuulemma anneta mennä yli.
Olen kyllä ihan tyytyväinen tähän päätökseen ja vielä tyytyväisempi jos tää pikkuinen päättäs täältä syntyä jo ennen tuota käynnistämistä.
Olis kuitenkin myös ihan mukavaa kokea miltä tuntuu synnyttää kun se alkaa luonnollisesti, koska myös mun esikoinen käynnistettiin, pojan synnytystä alettiin käynnistään rv 39 0 ja poitsu oli maailmassa 39 1, oli tosi rajut supistukset ja synnytys kesti 27h, josta ponnistusvaihe 47min.
Nyt siis tasan samat viikot kuin tuolloin :)
Mutta juu voimia, ja jaksuja kaikille massujensa kanssa kärvisteliöille, kyllä me kaikki vielä synnyttään päästään....:)
Ja valtavasti onnea kaikille vaavinsa saaneille....- babykicks
huiiiii! heräsin neljän aikaan kipeään supistukseen ja hirveään pissahätään.. Limatulpan sain kyytipojaksi ja päälle haaleaa veristä vuotoa. Tässä nyt odotellaan että supistuksia tulis useammin kun tunnin välein, mutta sairaalaan täytyy mennä kuitenkin käymään kun epäilys on että se veren sekainen neste on lapsivettä... jännääää , viikkoja onkin tänään jo 41 että tervetuloa vaan, mutta herramunjee miten noi supistukset sattuu:)
- indietar
Mielenkiintoista kuulla, mitä sitten tapahtuu, Babykicks! :)
Mä myös edelleen yhtenä kappaleena, mutta limatulppaa on tullut parina yönä ja samoin näinä öinä myös supistuksia. Ekan yön heäilin tunnin välein ja lähinnä ärsytti heräillä. Viime yönä tuli jo tiheemmin ja kyllä, pakko oli ääneen valittaa. Olin jo ihan valmis lähtöön, kun supistuksia tuli pari tuntia kymmenen minsan välein, mutta sitten ne laantuivat taas... :p Aamulla enää puolen tunnin välein ja nyt viimeisin tuli reilu tunti sitten.
On tää outoa. Vauva liikkuu, joten sikäli ei ole huolta, mutta silti tuntuu että on liian suuri vastuu päättää itse milloin lähtee sairaalaan... Joo, kyllä tästä selvitään, mutta hämmentävää, ei tällaisissa tilanteissa usein ole. :) Mutta viisaammat ovat sanoneet, että "kyllä sen sitten tietää kun pitää lähteä" eli katellaan. Ja maanantaina onneksi yliaikasuuskontrolli. - babykicks
pöh kotiin tultiin! ei ollut lapsivettä mitä sieltä lorahtelee ja supistuksetkin tuli tosi harvakseltaan, ja kun lähdettiin ajelee kotiin niin supistukset häviskin ihan kokonaan ja seuraava tuliki vasta parin tunnin päästä.... no ei muuta kun odottelemaan.
meillä kuulostaa kyllä tilanne suhteellisen samalta Indietar, jännä nähdä kumpi lähtee ensimmäisenä.. kynnys lähteä uudestaan tosin nyt nousi kun tuntui tosi hölmöltä kun passitti takas kotiin ja sano että tulkaa takas kun alkaa tapahtumaan.. vaikkakin siis sen verenvuodon ja lapsivesi epäillyn vuoksi sinne lähdettiinkin..
tsemppiä vaan sinnekin, kohta varmaan päästään palkinta pussailemaan:) 10.9 tyttö yli 4kg syntyi rankan synnytyksen jälkeen alakautta :)
- babykicks
onnea pienempimyy! kunnon vonkaleen pusersit.
onnea pienempimyy!!!
indietar ja babykicks: teillä kyllä kuulostaa tosi lupaavalta, että etteköhän te kumpikin ihan pian pääse synnyttään!
täällä ei mitään ihmeellistä oikeestaan, muutamia hassuja supistuksia sillon tällön. Viime yönä tais tulla peräti kolme supistusta, kipeitä, väli oli ehkä vajaa 10min....että ei tää ainakaan tällä menoo luomusti käynnisty.
No viimestään torstaina sitten tiedän koska aletaan käynnistään, ja toivon kyllä hartaasti että se on juurikin tuo torstai.
Olo on niin hankala kaikinpuoloin, maha se on aivan järjetön, eikä vaikuttas laskeutuneen juurikaan ja siksi hengittäminen on todella raskasta.
Käyn kyllä neuvolassa huomenna piipahtaan, vois ainakin kattoo tuon sf mitan multa.
mut juuh, kärsivällisyyttä, kärsivällisyyttä....:)
t.nimolin ja Onni-Toukka rv 39 2- babykicks
viime yö menikin sitten supistaessa ihan olan takaa, 6-13 minuuttia oli välit ja niin kipeitä että meinas jalat lähteä välillä alta, maaten kun en pysty suppareiden aikaan olla.. noh siinä sitten koko yö meni kun odotin että menis vaikka siihen alle 10 minuutin kaikki , mutta ysin aikaan aamulla olen nukahtanut ja heräsin 12 aikaan ja supistukset onkin sitten loppunut tältä erää.. on se kummallista kun ei nyt suostu ulos tulemaan..
tästä taitaakin tulla yksi tuska näytelmä:) enkä tiedä miten noille isovanhemmille sanois nätisti että rauhoittuis nyt hyvät ihmiset, teen kyllä parhaani... huoh! - .o.l.l
Täällä ollut hirmu hiljainen päivä supistelujen osalta.. Eilis iltana sohvalla puolittain maatessa tuli parin tunnin aikana sellainen kymmenen supistusta, toiveikkaana pakkasin viimeisetkin kamat sairaala kassiin ja aloin yö puulle.. Sänkyyn päästessäni ei enää ainuttakaan supistusta..
Tänään varsinkin aamupäivästä vauva ollut melko paljon liikkeessä, kylkiluiden alle työntää ilmeisesti jalkoja ja samaan aikaan päätä puskee tuonne alaspäin, melko kipeen tuntuisia nuo liikkeet...
Ihanaa, tämäkin päivä kääntyy illaksi ja odotus aika lyhenee... :)
Saunan lämmitin pienillä puilla että tulee tujut löylyt ;) Melko epätovosta alkaa olla tää "synnytyksen käynnistys" operaatio.. heh! - duni-
Onko ne teidän satunnaiset supistukset pitkiä vai lyhyitä? Mulla tulee yleensä kävellessä ja iltaisin sellaisia pikkusupistuksia, jotka kestää 2-5 sekuntia kerrallaan. Ei yhtäkään pidempiaikasta ole tullut.
Mulla kans eilen illalla tuntu miten ponnas kylkiluiden alta ja työnsi päätä syvemmälle, tästä tuli aina pieni supistus.
Mummot käy ihan kuumana meilläkin, joka päivä soittelee et joko, joko :D
38 0Nii siis mitkä supistukset? :-/ Täällä semmosia ole koettu. Siis sellaisia jotka sattuis. Sitä alavatsan kovettumista joo, mut niitä nyt on ollut jo kk tolkulla.
Mää niin pelkään, että tää menee sen 2 viikkoa yli ja käynnistetään, enkä todellakaan sitä haluais..kokemusta niistä pillereistä kun on.
No toivotaan toivotaan...
Tänään maalasin yhen lipaston, kävin koirien kanssa lenkillä...
sha 39 5
- Jenn
duni-, mulla nuo satunnaiset supistukset on samanlaisia kun sulla, tuossa viikko sitten tuli myös pidempiä supistuksia, mutta eipä tuu enää..
tänään ois sitten viimenen neuvolakäynti ja viikon päästä pikkuinen sitten viimeistään syntyy :) Täällä kyllä ollaan niin malttamattomia, ettei haittaa vaikka päättäis tulla maailmaan aikasemminkin Heippa,
Laskettuaika on tänään. Mitään tuntemuksia ei ole. Supistuksia siis. Neuvola on kl 12 ja siellä sit kirjottavat sen yliaikaislähetteen. Mää NIIIN toivon, ettei menis käynnistykseen saakka!!!!! En millään haluisi sitä, joten pitänee alkaa siivoilemaan saunaa sun muuta, että tää tästä lähtis luonnollisesti käyntiin.
Mentiin viikko sit maanantaina kihloihin =) Ehkä häät sit ensi vuonna. Pitää miettiä sitä sitten, kun tämä rulianssi on ohi.
sha 40 0- duni-
Onneksi olkoon Sha! :)
Mulla supistuksia aiheuttaa rintojen hierominen ja reipas kävely, ei tosin niin paljoa et olis vielä käynnistynyt.. Voihan näitä yhdistelläkin :D
Nyt on ilmeisesti flunssa tulossa, kurkkua kutisee ja nenää kuivaa mutta vuotaa samaan aikaan. Plääh, ei kiva. - .o.l.l
sha_72 Toivotaan että käynnistyy luonollisesti :) Ei oo ilmeisesti vaan viell vauva kypsä syntymään..
Vaikkei siivoaminen muuten tuota tulosta niin ainakin menee aika rattoisammin ;)
Täällä olis 22 päivä lauantai se Maaginen päivä ja tänään neljä tuntia tauotta keittelin ja säilöin tomaatteja ja ruokaa laittelin.. Ei mitään vaikutusta! Aargh!
duni- minulla alkaa olla tää flunssa takanapäin onneksi, toivotaan että toivut ennen synnytystä :) - duni-
Yäääh, kaikki muut on varmaan synnyttämässä paitsi minä kun kukaan ei puhu mitään! :D
- Jenn
Joo, en oo synnyttämässä! :D Kumpa olisinkin!
Onko teillä kellään menkkamaisia kipuja selässä/alavatsalla? Mulla on nyt ollu pari päivää lähes taukoamatta..
Jenn, rv 39 Jep jep , eipä täälläkään olla synnyttämässä!
Laskettu oli tosiaan toissapäivänä..no se oli ja se meni. Maanantaina on uus neuvola-aika ja silloin sit kirjottavat sen yliaikalähetteen.
Mulla on menkkamaisia kipuja myös, mut ei koko aikaa. Riippuu kovasti asennosta ja siitä onko kova vessahätä, paikat varmaan niin lytyssä, että heti kun on vähänkään hätä, alkaa sattua. Sitten eilen pyyhkiessä tuli pieniä limapalleroita, tosi pieniä kyllä. Liekö sitä limatulppaa? Ihania juttuja :D- .o.l.l
Täälläkin kärvistellään ja huomenna ohitetaan laskettu aika. Eilen neuvolassa terkka sanoi pään melkolailla kiinnittyneen ja arveli, että ens viikon keskiviikon neuvola aika on "turha", syntyis ennen sitä..Toivottavasti, vaikka itsellä on kyllä sellaienen olo, että tää vauva viihtyy tuoll mahassa liiankin hyvin!
Joko ne sillon käynnistää, kun se yliaikasuus lähete on kirjoitettu? Vai venyttävätköhän jokatapauksessa sinne 42 paremmalle puolelle?
Mulla on kanssa menkkamaista jomottelua nyt parina alkuiltana ollut, joka kuitenkin häviää kun hyvään asentoon sängyssä pääsee...
Toivotaan että olis sha_72 limatulpan alkuja! :) Itselllä menee nykyisin yöt niin harakoille, pari tuntia saa unta odotella ja ainakin viis kertaa asentoa vaihtaa yön aikana, päiväunet on tullut niin tarpeeseen!
Ilmoitellaanhan muutoksista, pitää mennä nauttimaan tuosta syyssäästä, pienelle "köpöttely lenkille" ;) ei ne heti sairaalaan ota vaikka se lähete on kirjoitettu, kuulemma yleensä 41 4 tienoilla ottavat. Ainakin täällä Treella.
Oltiin metsässä yli tunti , mää hiivin perässä ja mies meni eellä, ootteli mua sit aina. No koirat sai viilettää. Oli kyllä tuskaista menoa välillä ja mies sanoikin, että synnytetääänkö täällä ja pestään vaavi tossa lähteessä, kiedotaan takkiin jne :D
Sit vielä Prismaan vaappumaan ..kyllä nyt makuuasento on poikaa!!!
Nyt ei ole mitään limoja tullut..en tiiä sit mitä oli, tai sit kohta pamahtaa housuun kunnon klöntti, ei voi tietää! Tää on tällästä merkkien etsintää joka hetki. Mies on nyt sitä mieltä, että sunnuntaina syntyis..saas nähä :D
40 2- .o.l.l
Täällä alkaa olla laskettu päivä takanapäin ja synnytysen alun merkit melkoisen vähissä..
Viimeyönä oli tullut muutama pisara "maitoa", näkyi aamulla lakanoista... Supistelikin jossain vaiheessa yötä 20 min. välein mutta se jäi sitten pois.. Tänään tullut vain rasituksen yhteydessä supistuksia jotka on ollut melko tuntuvia vatsan kohdalta. Menkkamaiset juilimiset on hävinnyt kokonaan ja en edes muista koska olis tullut näin vähän valkovuotoa kun tänään!!
Miten teillä muilla? Taitaa tässä tää odottaminen käydä aina vain sietämättömäksi kun la aika on ohitettu..
Kaupasta en meinannut ulos asti aamusella selvitä kun paino tuonne nivusen hermoon niin kamalan tuntoisesti, kyllä alkaa tää raskaus aika olla jo tarpeeks pitkä!- indietar
Tyttö syntyi 17.9. ! :) Supistuksia kärsin kotona ja lopulta oli pakko mennä. Pelkäsin että laittavat kotiin, mutta pääsin suoraan synnytyssaliin, olin 5 cm auki. Siihen sitten tyssäsikin, salissa oltiin reilut 9 tuntia. Mutta kaikki meni hienosti! Kotiin päästiin kahden päivän jälkeen ja nyt ollaan opeteltu, ihailtu, panikoitu hormonihuuruissa, itketty ja naurettu. Mutta eiköhän tää tästä tasaannu.. Ihana vauva!
Onnea Indietar!! =)
Mjooh..tässähän tämä menee odotelessa.
Metsälenkillä piti seisoskella väillä kun kiristi alavatsaa kovin..sit on tullut sitä limaa sellaisia pikkuriikkisiä palleroita, vähän punertavia. That's it.
On kyllä sellanen tukalahko olo , maha on todella edessä, ei liiemmin pudonnut ees ja ISO ja painaa..ja joo, häätömääräys on annettu, mut vuokralainen ei taida oikein ymmärtää mitä se meinaa. :D- duni-
Mulle kans molemmat mummot kaahotti että sitten helpottaa kun vauva kiinnittyy ja maha putoaa. Vauvahan kiinnittyi jo aikoja sitten mut ei tää maha ole tästä mihinkään laskenut..
Tuolilla istuminen on vaikeaa kun tuntuu siltä kuin pitäisi isoa koripalloa sylissä, maha ei anna yhtään periksi. Tykkään istua toisen jalan päällä mut on nykyään vaikeaa kun aina vauvan pylly tai jalka tuntuu tunkevan väliin ettei voi yhtään vinossa olla.
Ihan kokeilemallako te tunnette alavatsan kiristyksen? Mulla on hitusen tuota pömppää alavatsalla niin en tunne sen kohdan olevan kova, mut useasti päivässä ylävatsa menee ihan kovaksi ja oikein tunnen sen asettuvan tiettyyn asentoon. En tiedä onko sitten vauvan työntelyjä vai niitä kivuttomia supistuksia..
- duni-
Onneksi olkoon indietar!
Miltähän se limatulppa näyttää? Äsken kävelyltä tullessa kävin vessassa ja pyyhkiessä tuli paperiin teelusikan verran sellaista venyvää limaa, kirkasta/kellertävää. Yritin googlailla mut en löytäny kuvaa.. :D
Maidoneritys on selvästi lisääntymään päin, erityisemmin ei vielä itsekseen valu mut helpommin tulee jo puristellessa. Pari päivää sitten katsoin ihanan dokumentin vauvoista ja vauvan itkiessä mulla alkoi rinnat valuttaa :D
Mulla ei neuvolatäti ole sanonut juuta eikä jaata synnytysaikaan, pääkin on ollut kiinnittyneenä jo kolme viikkoa.. - duni-
Yääh, limatulppa on sitten englanniksi mucus plug, löytää kuvia...
Joo tommosta se on, mulla vaan tulee tosi pieninä möykkyinä.
Mulla ei tuu maitoakaan..*huoh*
http://static.someecards.com/someecards/usercards/1329405816653_9644473.png
Heh...- duni-
Mulla tulee puristettaessa parista tiehyestä valkoista tai kellertävää, muista läpinäkyvää jonka seassa vähän valkoista. Mut ei se kuulemma mitään tarkoita, yleensä vasta istukan synnyttyä alkaa maitoa erittymään :)
Hyvin kuvastaa toi linkki meitä.. :D - .o.l.l
Huoh!
Täällä olo voimaton ja tuntuu ettei veri riitä kiertää päähän asti, huimaa ja tuntuuu niinkun ei olis syönyt puoleen päivään, vaikka kokoajan tulee naposteltua vähän jotain... Vatsassa on tuntunut sellaista kipuilua, mikä enteilee menkkojen tuloa...
Viimeyönä ei tullut supistuksen supistusta!! Aaargh, tuntuu että kaikki vähäisetkin merkit on painunut maan alle...
Parantuko duni- flunssa?
Onneksi olkoon indietar:)
Täällä on kanss melkoinen koripallo syli, josta voisin luopua milloin vain!!
rv 40 1, ei muuta kun kärsivällisyyttä kehiin, edelleen! - .o.l.l
Vatsassa on tuntunut sellaista kipuilua, mikä enteilee menkkojen tuloa... Siis samanlaista juilimista, mikä tuntuu kun menkat olis tulossa
- duni-
Meni onneksi äkkiä ohi kuumaa teetä särpimällä :)
Mulla tulee kans ihan epätoivo kun aina päivän supistelujen jälkeen tulee parin päivän tauko ettei tapahdu mitään. Eilen ja tänään on kyllä juilinut ihan mukavasti..- duni-
Iiik äsken vessassa käydessä tuli taas iso löntti sitä limaa! Ei toi kyllä valkovuotoa tms. voi olla, miten yhtäkkiä vois tollanen määrä sitä valua, (reilu ruokalusikallinen).
- Jenn
duni- kirjoitti:
Iiik äsken vessassa käydessä tuli taas iso löntti sitä limaa! Ei toi kyllä valkovuotoa tms. voi olla, miten yhtäkkiä vois tollanen määrä sitä valua, (reilu ruokalusikallinen).
Poika syntyi la 22.9 illalla
- .o.l.l
Onnea Jenn! :)
Täällä vielä mahan kanss heräiltiin, 40 3 nyt nää viikot...
Taidan olla viimeinen(siä) syyskuun synnyttäjiä, meneekö lokakuulle?! Huomenna olis neuvola ja sitten varaillaan synnärille käynnistys aikaa, toivottavasti kirjoittavat sen ajan pikkasen aikasemmaksi kun 42 viikolle... Meinaa olla ärtymys katossaan kun ei mitään tapahdu, synnytyksen aloituksen suhteen. Joka toinen yö menee supistelellessa ja valvoessa ja sit niinkun viimeyönä ei tullut ainuttakaan supistusta, puuduttavaa odotusaikaa tämä kun menee tuon 40 yli.... - duni-
Et ole vielä viimeinen, yhtenä kappaleena täälläkin :)
Ens viikon torstaina viimenen neuvola. Hoitajan kanssa tosin sovittiin tänään et voisin ens yönä synnyttää kun hänelle sopis ens tiistai hyvin kotikäynnille :D - .o.l.l
Hei, kiva kuullaa että on kanssa "kärsijöitä" ;) Mulla alkaa olla pikkasen hermot tiukalla ja tää odottaminen siepata niin, ettei oikein tiedä miten päin olis... Tänään taas supistellut ihan kiitettävästi , sellaisia jo pikkasen kipeän tuntuisia supistuksia, jotka tosin tuntuu vain vatsalla..
Miten sulla duni- nyt viikot? Jännittää huominen, että miten pitkälle annetaan raskauden viellä edetä, ennen käynnistysta.. Toivottavasti ei ihan sinne 42 viikoille.
Koitahan pitää hoitajan kanssa tehdystä sopimuksesta kiinni ;)- duni-
39 3, et ei varsinaista kiirettä mukamas vielä, mut en jaksais odottaa enää sekuntiakaan! Pariin päivään ei ole ollut mitään supistuksia, turhauttaa!
Onkohan Sha_72 jo synnyttämässä, ei ole neljään päivään kuulunut mitään? duni- kirjoitti:
39 3, et ei varsinaista kiirettä mukamas vielä, mut en jaksais odottaa enää sekuntiakaan! Pariin päivään ei ole ollut mitään supistuksia, turhauttaa!
Onkohan Sha_72 jo synnyttämässä, ei ole neljään päivään kuulunut mitään?Olin joo!! :D
Valtavasti ONNEA teille jotka olette vaavelinne saaneet
- babykicks
tyttö syntyi vihdoin ja viimein rv 41 4 3800g 51 cm tyttö. Pitkän yrityksen jälkeen lääkärit totesi ettei nyt muu auta kun viedä äiti veitsen alle kun neiti ei suostunut itse ulos tulemaan... täällä myös hormoonihöyryissä itketään millon mistäkin, itseäkin vähän naurattaa välillä..
menenkin katsomaan oletteko jo pistänyt ketjun pystyyn tuonne vauva puolelle:)
Ja vielä kerran onnea kaikille synnyttäneille ja niille jotka vielä odottelee, koittakaa jaksaa vielä hetki:) - .o.l.l
Jes, jotain positiivista tähän odotteluun, sain yliaikas ajan jo ensi viikon tiistaille. Viikot silloin 41 3, pelkäsin niin paljon, että antavat vasta tasan 42 viikoilla! Vähän paremmin jaksaa taas odotella, kun ei tää ainakaan vielä mitään syntymisen merkkejä näytä..
Muutenkin oli vauvalla kaikki hyvin sf mitta kivunnut 37 cm, viikot nyt 40 4...
Onnea babykicks, iso tyttöhän sieltä on tullut :)
duni- viimeisiä aikoja viedään, mutta aika matelee!! Jostain pitäs saada hermoja tähän odotteluun! Su 23.9. klo 23.24 syntyi pieni tytön tylleröinen , 3750g ja 52cm.
Supistukset alkoivat su aamuna ja klo 10 aloin kellosta katsomaan säännöllisyyttä ja ne tuli 4-8min välein. Sit kun oli 2h kulunut, soitin sairaalaan. Käski ottaa Panadolia ja mennä suihkuun jos vielä jaksais olla kotona. No pari tuntia vielä oltiin kotona, mut sit sairaalaan. Kohdunkaula oli 4cm auki ja suoraa sit synnytyssaliin.
Että saatiin supistuksia tiheämmäksi, sain oksitosiinia ja johan ne sit alkoikin. Sit sain kohdunkaulan puudutuksen ja se auttoi tunnin ajan 100%!! Sit se loppu ja alkoi kauheesti työnnätyttää. Sanoivat, että älä työnnä..helpommin sanottu kuin tehty!!!
Sit sain epin, jota pisteltiin 5 kertaa mun selkään, ennenkuin onnistu, koska supistuksia tuli koko ajan ja piti muka olla paikoillaan. Se epi ei auttanut kuin ihan vähän, koska kohdunkaula olikin sit ihan auki!! Ja pääkin jo tuntui. Tein kauheasti töitä, että sain lasta alemmaks, huh mikä tuska!! Sit alkoi se viimeinen aktiivinen työntövaihe, se kesti 26min ,mutta tuntui tunneilta! Olin niin väsynyt jo.
Vihdoinkin neiti ilmestyi maailmaan! Väliliha leikattiin. Sain vaavin rinnalle , niiiin epätodellinen tunne, ettei ikinä! Mua tikattiin joku vartti. Sit syntyi istukka, mikä painoi kilon! Aika mötikkä kun sain sen nähtäväksi.
Lapsi syntyi pää vinossa, kasvot väärään suuntaan, siksi sen ulossaaminen oli niin tosi hankalaa! Kätilö sanoi että hyvin työnnetty ja muuten ois pitänyt leikata.
Tänään päästiin kotiin. Oon kuin rekan alle jäänyt, alapää on tosi kipeä ja joka lihas kropassa. Lapsi on hieman keltainen ja hengitys rohissut välillä. Huomenna mennään takas sairaalaan antamaan verinäyte bilirubiinin takia, valohoitorajasta vielä kaukana onneks, mutta varmuuden vuoksi =)
Mutta voi tätä onnea ja helpotusta, että kaikki on ohi ja lapsi on tossa... Imetys onnistuu, tissit on jo ihan kipeät! Toinen rikkikin jo, eli sillä en voi imettää hetkeen. Kova tyttö syömään on, pitänyt antaa lisämaitoakin.
sha ja Ulpu ja iskä :)- duni-
Voi että mä arvasin, onneksi olkoon! :)
Täällä vieläkin odotellaan, sunnuntaina LA. Yhtenä päivänä paljon kipeitä supistuksia, toisena melkein unohtaa olevansa raskaana. Viime yönä näin unta että vauva oli syntynyt ja painoi varmaan kymmenen kiloa, oli ihan valtava jötikkä :D ai kamala..
Mites .o.l.l:lla menee?
Onks muuten muut huomanneet, että alkukuusta tuli melkein pelkästään poikia ja loppukuusta tyttöjä? :)
- Ent rv38
Sha: me palattiin valohoitoon kolmenpäivän kotiutumisen jälkeen, et hyvä kun mittaatte arvon.
- .o.l.l
Täällähän sitä edelleen palloillaan tämän mahan kanss rv 41 täynnä. Viimeyönä en nukkunut kun tunnin verran ja loppuyön kärvistelin supistelukivuista.
Limatulppa irtosi ainakin osittain viimeyön aikana...Pelkäsin että seassa olisi lapsivettä, niinpä kävin synnärillä tarkastuttaa asian tänä aamuna, mutta ei se lapsivettä sitten ollut. Tarkasti sitten samalla kohdunsuun tilanteen ja "sormelle" oli kuulemma auki. Supistelut on muuttunut nyt sellaisisksi että alkaa tuolta alaselänpuolelta ja sitten siirtyy vatsalle, ja on KIPEITÄ! En tiedä miten nuo supistelut ajottuu tuonne yö aikaan, kun nytkin tänä päivänä on tullut vain joku 10 supistusta, kun taas yöllä supistusten väli oli välillä 5 min.
Ihanaa, että jotain on kuitenkin tapahtumassa! :)
Edelleen sitä yliaikas aikaa odotellaan, mutta toivon että tulis lähtö aikasemmin, jo nuoden menetettyjen yöunien takia..
Onnea sha_72 synnytyskertomus kuulosti paljon minun esikoisen alkumetreiltä, niin kamalan raskasta ja silti niin palkitsevaa! :)
Koitetaan jaksaa tää loppiaika viell sinnitellä. mutta se on duni- just niin turhauttavaa kun välillä tulee niitä päiviä ettei homma etenen laisinkaan, ainakaan päälisinpuolin...Käytiin 2 kertaa antamassa verinäyte bilirubiinin takia , onneks se oli eilen laskussa, eikä se sen jälkeen voi enää kääntyä nousuun, joten ollaan selvillä vesillä sen suhteen! HUH! Ihanaa!
Eka neuvolakin oli eilen jo. Hyvin meni sekin, neuvolantäti piti Ulpua sylissä ja oli ihastunut :D
Hyvin on mennyt, vaavi on kova syömään ja tykkää nukkua tissi poskea vasten. Nää päivät on syöttämistä ja nukkumista vuorotellen.
Voin itse vähän paremmin, syön kipulääkkeitä kyllä , mutta istuminen sujuu jo vähän paremmin , samoin kävely. Rankkaa se synnyttäminen on, mutta enpä ehtinyt asiaa jännittää hetkeekään. Sitä meni sit hetki kerrallaan vaan.
On tuo pikku unipossu ihana, ei voi vieläkään käsittää, että hei..tuossa on nyt mun oma lapseni. Se joka tulee kutsumaan mua äidikseen..Mutta päivä päivältä sen tajuaa helpommin =)
Kohta se on teilläkin käsillä , jotka ette vielä ole synnyttäneet..toivon hienoja kokemuksia! Hetki kerrallaan =)sha_72 kirjoitti:
Käytiin 2 kertaa antamassa verinäyte bilirubiinin takia , onneks se oli eilen laskussa, eikä se sen jälkeen voi enää kääntyä nousuun, joten ollaan selvillä vesillä sen suhteen! HUH! Ihanaa!
Eka neuvolakin oli eilen jo. Hyvin meni sekin, neuvolantäti piti Ulpua sylissä ja oli ihastunut :D
Hyvin on mennyt, vaavi on kova syömään ja tykkää nukkua tissi poskea vasten. Nää päivät on syöttämistä ja nukkumista vuorotellen.
Voin itse vähän paremmin, syön kipulääkkeitä kyllä , mutta istuminen sujuu jo vähän paremmin , samoin kävely. Rankkaa se synnyttäminen on, mutta enpä ehtinyt asiaa jännittää hetkeekään. Sitä meni sit hetki kerrallaan vaan.
On tuo pikku unipossu ihana, ei voi vieläkään käsittää, että hei..tuossa on nyt mun oma lapseni. Se joka tulee kutsumaan mua äidikseen..Mutta päivä päivältä sen tajuaa helpommin =)
Kohta se on teilläkin käsillä , jotka ette vielä ole synnyttäneet..toivon hienoja kokemuksia! Hetki kerrallaan =)Sen verran vielä..mulla jalka taas turvonnut ihan hirveesti! Soitin sairaalaankin siitä, pitääkö huolestua. Sanottiin, ettei tarvi, kuulemma tyypillistä. Mää kun luulin, että turvotukset häviää kun on synnyttänyt, mut ei välttämättä. Jalka on pallo..kasvot kans varsinkin aamulla. Sormissa on vieläkn turvotusta, kihlasormut kiristää vielä vähän. Maha on aika hyvin pienentynyt, yllättävän nopeaa.
Hei kaikki! Aloitin tuonne vauvat 0-12kk palstalle meille ja muille topikin otsikolla "LA syyskuu '12 vauveli-kuulumiset". En osaa linkittää. Tulkaahan sinne sitten höpöttämään, jahka joudatte :)
- duni-
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10948485 LA syyskuu '12 vauveli-kuulumiset
Lokakuun vauvaksihan tää meni! O.l.l on varmaan jo saanut omansa..
Kyllä mä olen kateellinen... :)
Viime yönä jo luulin synnytyksen alkavan kun tuntui niin jännältä, mut eipä mitään.. Vauvan pää on niin alhaalla että koko alapää nykii hikatessa :D Toivottavasti oot duni sääkin jo synnyttämässä/synnyttänyt =)
- duni-
En vieläkään.. Huomenna vika neuvola, siitä kuulemma yliaikaskontrolli n. viikon päähän.
Kyllä turhauttaa, käsiä suorastaan kihelmöi vauvan potkiessa kun ei pääse koskemaan toista muuten kuin massun läpi :)
40 3 - .o.l.l
duni- kyll sun aikas koittaa viell.. Mulla alkoi synnytys kahdella supistelujen yöllä, ja sitten 41 1 kun oli täynnä niin alkoi tulla epäsäännöllisesti supistuksia, jotka oli tosi kipeitä, no meni sairaalaan ja siell sitten säännöllistyi ja alku meni nopsaan, mutta sitten kun oli 4 cm jo avautunut homma pysähtyi ja monen mutkan kautta 12 tunnin kestäneen synnytyksen päätös oli 10 min ponnistusvaihe joka oli melkein koko synnytyksen helpoin osuus!!! Oli meinaan kivunlievitys viimeisen 4 tuntia ilokaasun varassa, spinaali puudutus x2 , vaikutusta yhteensä neljä tuntia liian vähän minulle.. Seuraavan synnytän epiduraalissa!!
No neiti syntyi 3530 g ja 49 cm... :) Tänään päästiin kotia - duni-
Nonniin, tiistaina pitää sitten soitella sairaalaan ja varailla aikaa.
Pää kuulemma niin alhaalla ettei enää tunnu kuin "reunat", on kyllä huomattu..
Päivä kerrallaan :)
Onneksi olkoon .o.l.l! :) Duni, kerrohan kuinka meni? =)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p636121Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "813716Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242791- 212279
No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol422211Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1621863Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v61689Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy85130281-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome201246- 291213