LA Huhtikuu 2013

Pojan äiti

Ei osunut silmän ainakaan etusivulta, joten aloitan uuden ketjun =)

Lyhyt esittely:
Olen 29v yhden pojan (1v) äiti.
Töissä kehitysvammaisten hoitokodissa. (työsopimus allekirjoitettu viikko ennen plussaa..... tuntuu vähän hölmöltä=/)
Mies on 33v, ehkä vielä enemmän innoissaan kuin minä siitä että meille tulee toinenkin lapsi.

Tällä hetkellä vielä vähän epätodellinen olo, aika varattu varhaisultraan (koska olen malttamaton) 7/9.
Käytiin ekassa raskaudessakin ja kyllä se oli jokaisen sentin arvoista saada varmuutta siitä että siellä kohdussa todellakin on joku elossa =)

Neuvolaan en ole vielä soittanut, en nyt edes muista milloin oli viimeeksi eka käynti, olisiko ollut viikolla 7 vai 8...
Nyt on vain vähän huonoa mitään varata kun työvuorolista loppuu 7/9, ja uuden saa vasta joskus 1/9, tai päri päivää ennen ensimmäistä.
Mutta kai sitä kerkee senkin jälkeen varata...

Niin, mutta LA nyt näillä tiedoilla 23/4 2013, ikäeroa lapsille tulee 1v9kk (jaiks!!!)

229

2662

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täällä kans huhtikuu

Hei!

Mä yhdyn tähän ketjuun :) mä tein maanantaina positiivisen raskaustestin kun menkkoja ei kuulunu ja kipuja oli 4 päivää. Jätettiin pillerit vähän ennen kuukautisia pois ja ei oo luomumenkkoja sitte kuulunu. Tein vielä eilen positiivisen testin että varmistaisin ton raskauden että ei olisi epäilystä :D Vauva on tosi tervetullut ja mulla esikoinen on ensi kuussa 7 vuotta että edellisestä on tovi. Ikää on 26 v. En oo vielä käyny neuvolassa enkä myöskään varannu aikaa, jotenki on tosi epätodellinen olotila :D raskauslaskurin mukaan LA ois 20.4.2012. Jospa vaan kaikki menisi hyvin :)

• Pojan äiti

Olen tässä jo pelännyt että menkat alkaiskin, mutta kun ti olis pitänyt alkaa, eikä nyt ole vielä mitään näkynyt niin kai siihen plussaan voi pikkuhiljaa ruveta uskomaan=)

Mietin että jos soittaisi sittenkin tänään jo neuvolaan, 7/9 pitäisi olla rv 7 jtn, niin ehkä se olisi ihan sopiva kuitenkin, mahdollisesti, varsinkin kun on samana päivänä käynyt varhaisultrasta josta saa ehkä tarkemman lasketun ajan kuin menkkojen mukaan, kun minulla oli niin lyhyt kierto...

Tuntuu vain vieläkin epätodelliselta, en varmaan usko ennen ultraa että olen raskaana.

• Pojan äiti

Jatkan yksinpuhelua =D

Tein sitten eilen kuitenkin vielä CB:n digitaalisen testin, vaikka ne liuskat olikin näyttänyt jo ihan selvää plussaa, mutta tuntuihan se ihan erilaiselta nähdä näyöltä teksti Raskaana 2-3.
      Soitin sitten kuitenkin neuvolaan, ja nyt on sitten 7/9 varattu sekä varhaisultra että neuvola.
      Ärsyttää vaan vähän kun valmiiksi tietää että joutuu nyt sokerirasitukseen jo vko12-16 kun edellsessä raskaudessa oli raskausajandiabetes....
      Ja kun saa työvuorolistat tosiaan aina kolmeksi viikoksi, ja uuden listan viikon ennen kun se alkaa, niin tuntuu jotenkin vaikealta varata aikoja jne, jos esim ultraan pitäisi saada hyvis ajois varattua ajan.
      En oiekin halua herättää mitään epäilyksiäkään nyt töissä siitä että olen raskaana....
      Onneksi ei ole (vielä, koputa puuta) pahoinvointia ollut!

• Täällä kans huhtikuu

Heippa!

Sama täällä, ei mitään pahoinvointeja, välillä miettii et onkohan tuolla masussa kettään :D iltaisin vähän juilii menkkamaisesti edelleen alavatsaa, mutta niin se oli tuosta esikoisestaki.
      Tein myös keskiviikkona ton digitaalisen testin ja olihan se mukava siitä lukea just nuo samat tekstit :) mä lopetin tossa joku aika sitten työt, syystä että halu opiskelemaan oli suuri ja sitten esikoinen aloitti ton ekaluokan ja halusin olla tässä laittamassa lasta kouluun turvallisesti ku matkaaki vajaat 2km on, mutta ymmärrän täysin tuon vaikeuden varata noita aikoja.

Kiva ku on joku joka käy melkeen täysin samaa vaihetta läpi :) ajattelin ite kans sen neuvolan ensiviikolla varata :)

• Kakkonen

Moikka

Täällä myös yksi huhtikuinen. Minulla la 17.4.2013. Minulla on 1v tyttö ennestään. Ikäeroa heille tulee n. 1v8kk :) Mulla myös menkkamaisia kipuja aina välillä. Neuvolaan soitettu ja reilu viikon päästä onkin jo eka käynti :) Jännää...ihanaa olla raskaana

• Pojan äiti

Tervetuola tänne, minulla rupesi jo olemaan vähän yksinäinen olo =D

Oletteko kertoneet raskaudesta jo muille?

Minä kerroin tietty heti äidilleni... Ja isällekin tuli kerrottua. Ja yhdelle läheiselle serkulle.

Mies ei haluaisi kertoa vanhemmilleen ennekuin ollaan käyty siinä varhaisultrassa, mutta minä vähän luulen että ne tietää jo.... Ne olivat täällä lapsenvahtina kun minulla oli iltavuoro ja miehelle tuli työkeikka, niin olivat sitten ihanasti päättäneet että voisivat vähän siivota, ja olivat sitten tietysti tyhjentäneet vessan roskiksenkin, enkä oikein usko että se ylimpänä oleva positiivinen raskaustestiliuska on jäänyt huomaamatta =D

No, seuraavan kerran kun nähdään voidaan sitten kertoa heille ihan virallisestikin varmaan.....

• Kakkonen

Kiitos kiitos :)

Kerroin vanhemmilleni. Muille ei olla vielä kerrottu ja kerrotaankin varmaan vasta vähän myöhemmin. Ehkä sitten kun on käyty ekassa ultrassa. Mä jemmailin raskaustestin alimmaksi roskikseen ja vein vielä roskat varmuudeksi ennen kuin meille tuli vieraita, ettei vaan kukaan näkisi :D

• Pojan äiti

Kakkkonen: Sinä olitkin fiksu =)

Ekassa raskaudessa veljelleni paljastui mikä on homman nimi kun minulla oli synttärijuhlat (en viittiny perua bileitä päivän varoitusajalla....), huomasi että join alkoholitonta punnkua.
      No, sekotiin sitten lasikannuun Sangriaa itelleni siitä ja pullo piiloon, ei muut sitten mitään huomannut....

• Täällä kans huhtikuu

Hyvälle ystävälleni olen ainoastaan kertonut :) tekisi mieli hulluna kailottaa, mutta sitten on se olo että jos onkin tuulimunaraskaus tai menee kesken, esikoisesta ei osannu pelätä mittään ja nyt sitten pelkää kaikkea. Äitille ajattelin tuossa viikon päästä kertoa :)

Huomenna neuvola-aikaa tilaamaan. Tänään on väsyttäny tosi paljon, mutta toistaalta sunnuntait on vähä aina semmosia väsyttäviä päiviä. Sitte on tuo mahan toimivuus ollu vähä mitä sattuu, turvottaa aika paljo, miten teillä?

Just on nuo juhlat vähän kun tiedän että kaverilla on tuossa 3 viikon päästä synttärijuhlat että täytynee varmaan vähän paljastaa ennen sitä sitten :)

• Kakkonen

Mulla on kanssa juhlapulmia :) Mulla meinaa omat 25-vuotis synttärit tulossa ja kaikki kaverit ja siskot kyselee missä juhlitaan ja miten. Ihmettelevät kun olen mainostanut jo kauanaikaa sitten että pidän jotkut juhlat ja nyt ei olis mitään intoa pitää :) Täytyy tässä jotain keksiä :)

Mulla oireena lähinnä: mahan turvotus, tissit hieman arat, vähän ällöolo välillä, kuukautismaisia kipuja alavatsalla.

Mulla on ihan sama homma ton pelon kanssa. Ensimmäisen kanssa en pelännyt mitään, nyt kauhee pelko että käy jotain ja sit välillä oon ihan epäluuloinen että olenkohan edes raskaana. Minne muuten menette varhaisultraan?

• jännittää....

Täällä myös yksi huhtikuulainen :) Olisi kiva jos jokainen liittäisi itsestään tänne lyhyen kuvauksen, eli oma ikä, miehen ikä, kauan oltu yhdessä, monesko ja sairaala jossa synnytät :) Itse 26, mies 28, 4 vuotta oltu yhdessä ja nyt ekaa odotellaan, sairaalana Tyks.

• Täällä kans huhtikuu

Mä sain eka neuvola-ajan vasta 17.9 eli sinne on piiiiitkä aika ja kysyin sit et kuunteleeko ne sydänääniä ni täti sano vaan et paperihommat tehdään, että voisi ruveta harkitsemaan tuolla yksityisellä käyntiä ennen sitä, ei millään jaksa odottaa kyllä noin kauaa, pitää vaan sitten katsoa että mikä olisi kohtuu edullinen paikka.

Sit miettii ku on tosiaan noita juhlia tulossa ja haluis kovasti kertoa että ainaki testien mukaan ni siellä ois asukki, mut sitte jos kertoo ni onko se liian aikaista, tai entä jos sit sattuuki jotaki..?

Elikkä ite oon 26 tänä vuonna täyttäny ja ukkeli täytti 29, ollaan oltu 2,5v yhdessä, molemmilla entisistä suhteista yhdet mukulat, joilla kahden vuoden ero :) Synnytyssairaalana on Oys.

Jospa tulokkaalla ois kaikki hyvin, viikkoja tällä hetkellä 5 4 eikä oireena tosiaan tota mahan turvotusta ja pientä menkkakipumaista juilinaa lukuunottamatta ni muita oireita ei sit olekkaan, pikkusen toista rintaa aristaa. Toisaalta, ukko kysyki aamulla et pittääkö se sitte olla oksentamassa koko ajan että olo on normaalimpi :)

• Pojan äiti

Noniin, löytyihän huhtikuisia enemmänkin =)

jännittää...: Aloituskuvaukseen lisään että miehen kanssa 4v yhdessä, josta 3v naimisissa. Sairaala Tyks täälläkin (vaikka ei jäänyt kovin positiivinen kuva synnyttäneiden osastosta, niin olen ehkä harkinnut että jos menisi Saloon tällä kerralla....)

Kakkonen: Käytiin täällä esikoisen kanssa http://www.vslaakaripalvelu.fi/www.vslaakaripalvelu.fi/Tervetuloa.html, olimme todella tyytyväisiä.

Plah, onneksi tänään on vapaapäivä, oli vähän uneton yö, esikoisella nousi eilen kuume joten ei oikein nukuttu, nousi pahimmilaan 40° =(

Hitsi, lipsahti muuten töissä yhdelle asukkalle, kun se valitti taas vähän kaikesta ja ku oon niin hidas ja kui en nosta noin ja tee näin jne, niin sanoin sit sille et täst ollaan ihan hyshys ku kukaan ei tiedä, mut emmä nyt voi ihan miten tahansa nostaa ja kääntää ja vääntää lähes 200kiloista naista kun olen raskaana =/
      Toivottavasti se a) unohtaa sen b) pitää suunsa kiinni ja tai c) jos se jtn sanookin niin sitä ei uskota, ja voin selittää vaikka että se on saanut päähänsä että olen rasnkaana kun mahaa turvottaa kesäkaljojen jälkeen =/

• Pojan äiti

Täällä kans huhtikuu: Oho, saitpa myöhään neuvolajan... Minulla nyt laskurin mukaan viikkoja 5 0, ja kuitenkin sain jo 7/9 ajan.. Tuo odottaminen on kyllä pyllystä, varsinkin kun on vähänkin huolissaan siitä että nko kaikki ookoo.

Itsellän ei vielä turvotusta kamalasti, mahan ympärillä muutenkin massaa valitettavasti =D
      Menkkamaista juilimista täälläkin, ja hermot kireällä...
      Saattaa toki liittyä siihen että ollaan imetystä lopettamassa, eikö siihenkin liittyy kaikenmaailman hormonihuurut, mutta kyllä nyt jo on silleen että ihan tyhmistä jutuista tulle melkein itku kurkkuun jne...

• 3nen

Ilmottaudu mukaan :) nyt rv 6 3 ja LA siis 14.4 :) Kolmas lapsi tulossa,vanhin kohta 5v ja nuorin vasta 8kk, itse 26 ja ukko vuotta vanhempi. Ensimmäinen neuvola jo ensiviikolla 31.8. Muuten menny hyvästi mutta väsyttää kamalasti ja turvottaa.
      Täällä ensimmäinen ultra n rv 9 ja toinen rv 12. Sokerirasitus edessä varmaan vkolla 16 edellisessä raskaudessa diabetes :/
      Olo on hiukan epätodellinen vielä,ei osaa totutella ajatukseen että meille tulee taas vauva kun kuopuskin on vielä vauva :)

• Pojan äiti

Hei!
        Tervetuola mukaan =)

Itsellänikin sokerirasitus edessä ennen vko16, olen nyt jo yrittänyt taas säätää ruokailutottumuksia sen mukaan että saa dieettiä noudattaa raskausajan....

MInulla pysyi arvot kyllä hyvinä ruokavaliolla, miten sinulla meni?
        Tuliko iso lapsi?
        Itse taisin olla vähän turhankin tiukka, poika oli vain 3kg syntyessään.

Tuntuu vaan enemmä haastelliselta nyt kun on vuorotyö, että saisi pidettyä tuo ruokailurytmi... Ja vielä muistaa siinä sitten aterian jälkeen mitata jtn arvoja....
        No, joka asiasta saa ongelman jos oikein haluaa =)

• huhtikuu <3

täällä myös huhtikuulainen :) LA 17.4, samoin kun sulla kakkonen :)
      Ikää 22, ukolla 26, ensimmäistä odotellaan. Olen päiväkodissa töissä ja mies ajaa rekkaa. Ollaan kihloissa, yhdessä ollaan oltu 6,5 vuotta ja oma maatilakin on jo ehditty hankkia ja nyt sitä pientä rinssiä/rinsessaa odotellaan :) Tänään tuli siis tasan 6vk :) omien laskujen mukaan LA olis 18.4, mutta 17 sanoivat neuvolassa hmmm... tai sit mie en osaa laskee sitä oikein :D.. Eka nauvola aika myöhään 8/6 :/, olenkin miettinyt kannattaisiko panostaa siihen varhaisultraan? sais mielenrauhan että onko kaikki kunnossa. Oireita: rinnat kipeät, pään juilimista joinain päivinä, pientä etovaa oloa joskus, turvotusta, mutta eipä suurempia ainenkaa vielä, mutta halauisin varmistusta siihen että siellä todella on jotain :)
      Kertonut olen äidille perh., veljelle ja sen vaimokkeelle ja yhdelle tutulle jota näen harvoin, isäntä kertoi yhdelle kaverilleen. tekisi mieli kertoa kaikille mutta ootellaan sitä ultraa, mutta ei haittaa jos joku arvaa/kysyy, sitten kerrotaan, mutta ei muuten vielä.. :) ilman ehkäisyä oltiin puolisen vuotta. ihanaa odotus aikaa kaikille ja nautitaan nyt kun vihdoin saadaan ja toivotaan että kaikki menee hyvin

• Pojan äiti

Hei huhtikuu

• salamatkustajaHuhtik

Päätin minäkin liittyä ketjuun. Mulla olis LA 4.4 ja rv8 menossa, varhaisultrassa käyty ehkä liiankin varhain,mutta sydän jo sykki! Toista odotan lasta odotan, ekasta liitosta kolmivuotias tyttö,isän kanssa erottiin tytön ollessa vuoden, oltiin yhdessä 8 vuotta. Vuosi sitten tapasin sen: elämäni miehen ja tunne oli heti molemmin puolinen. Yhdessä ollaan oltu reilu vuosi ja yhteinen talo hankittu ja naimisiin mennään parin kuukauden päästä. Positiivinen tulos, oli mahtava yllätys,kun minulla on vain 10% mahdollisuus saada luonnollisesti lapsia. Itse olen 24 ja mies 26.

• öjipjhp

Mikä sairaala teillä? meillä kans ongelmia raskaaksi tulon kanssa.

• salamatkustajaHuhtik
        öjipjhp kirjoitti:

Mikä sairaala teillä? meillä kans ongelmia raskaaksi tulon kanssa.

Meillä on Länsi-Pohjan keskussairaala.

• Kakkonen

Huhtikuu

• 3nen

yritin tässä jo muutama päivä sitten tänne kirjoitella vaan tämä herjasi jotain :O niin siis mulla edellisessa raskaudessa diabetes ja arvot pysyivät hyvinä ruokavaliolla vaikka joskus herkuttelin ym niin ei tullu ylityksiä. Meidän vauva syntyi vkol 38 5 ja painoa oli n. 3,7kg eli ihan normaali painoinen :)

• Pikkukolmonen

Tämäpä sattui somasti! Mulla laskettu aika huhtikuun lopulla eli ihan alussa vasta ollaan...mutta oireet on sitäkin vahvemmat olleet alusta asti...vaikka pitäis olla tosi iloinen ja onnellinen (mitä tietysti olenkin), niin olotila on myös todella vihainen, masentunut ja jopa vittuuntunut. Väsyttää aivan kamalasti ja mies saa tietty kaikki kiukuttelut niskoilleen :( Ikää on 28, mies samanikäinen. Yhdessä on oltu jo kohta yhdeksän vuotta, lapsia ennestään 6-vuotias tyttö ja 2-vuotias poika.

Vielä ei olla kerrottu raskaudesta kenellekään...eilen oli vieraita kylässä, jotka ilmoittivat että heille tulee vauva...mutta siltikään en itse vielä kertonut mitään! Toisaalta se voisi myös helpottaa omaa olotilaa, kun saisi purkaa tunteitaan jollekin...äidille tai jollekin ystävälle ehkä...

• Pikkukolmonen

Ohoh, menipäs nyt tyttö ja poika väärinpäin...eli 6-vuotias poika ja 2-vuotias tyttö :)

• huhtikuussa <3

Yksi huhtikuulainen ilmoittautuu joukkoon mukaan. Ensimmäistä lasta odotellaan ja laskettu aika on 23.4 ja viikkoja kasassa nyt 5 5. Olen siis 26 vuotias ja mies kohta 29 vuotias, yhdessä ollaan oltu 3,5 vuotta. Viime maanantaina tein positiivisen testin ja seuraavana päivänä piti vielä tehdä testi sekä sitä seuraavana päivänä CB:n digitaalinen testi jotta olin aivan varma raskaudestani. Soitin sitten neuvolaan ja eka käynti olis 11.9 ja eka ultra 9.10. Pahoinvointia ei vielä ole ollut mutta alavatsassa painon tunne että siellä joku olisi. Pissalla käyn useita kertoja päivässä ja rinnat aristaa tosi paljon. Itku on herkässä kun katsoo telkkaria.

• Täällä kans huhtikuu

Pienen tauon jälkeen kirjoittelen tänne jälleen :)

Mukavasti tullu huhtikuulaisia tänne mukaan :) Minä kävin tänään yksityisellä varhaisultrassa ja pienenpieni alku siellä kuulema näkyi (itse en hoksannu ihan kokonaan). Sykettä ei saatu vielä näkyviin ja hoitaja antoi uuden ajan torstaille jos sitten saataisiin jo sykettäki näkymään. Ultran perusteella olisin viikolla 6 0, hedelmöitys ajateltua myöhemmin ilmeisesti tapahtunut.

Pahoinvoinnit on alkanu ja ruuanlaitto on aika vastenmielistä hommaa, mieluummin kävisin jossain aina syömässä, muualla ku täällä kotona :D

Monet teistä saanu tosi aikasin noita neuvola aikoja, kun itellä on vasta tosiaan enskuun puolessa välissä, saa nähä kuinka tuo LA nyt muuttuu tässä matkan varrella kun tähän mennessä on joko 19.4 tai 20.4.

• Pojan äiti

Tervetuloa joukkoon uudet huhtikuiset =)

Jos nyt vähän päivittäisi kuulumisia...
      On ollut sellainen olo tässä että enhän minä mitään raskaana ole, ei tunnu missään, miten muka olisin raskaana kun ei ole pahoinvointia eikä mitään!
      No, nyt on sitten tänään alkanut sellainen satunnainen kuvotus, väsyttää, ja vatsakramppeja, kai ne on kohdun kasvukivut sitten taas...

Voin kertoa että tämä työ ei ole paras mahdollinen kun välillä muutenkin oksettaa, ei ainakaan paranna oloa kun korjaa aikuisten ihmisten kakkavaippoja =/

Kävinkin tässä katsomassa mol.fi, jos löytyisi ktn mitä voisin tehdä missä maha ei olisi sitten niin pahasti tiellä...
      En oikein tiedä missä vaiheessa keskustelisin esimiehen kanssa tästä tilanteesta, kun se nyt vaan on tosiasia etten pysty tätä isomahaisena sitten tekemään....
      No, en ole varmaan talon ensimäinen eikä viimeinen joka on raskaana, eiköhän asia järjesty =)

Mitä töitä te muut teette?

• huhtikuu <3

Itsellä kans ollut vähän epätodellinen olo onko edes raskaana kun oireet ollu aika lieviä, no mutta tosiaan tänään alkoi sitten sellainen kuvotus että enköhän jo usko, ja pieniä vihlomisia, eilen olisin voinut vaan nukkua koko päivän ja sitte ne vanhat päänsäryt on myös mukana.. :) Minä olen töissä päiväkodissa laitosapulaisena plus keittäjän sijaisena, eli teen tällä hetkellä kahden ihmisen työt, mikä on aika rankkaa, mutta olen nyt yrittänyt ottaa rennommin.. Ja joku kyseli synnäri paikasta niin kotkaan olisi tarkoitus sitten suunnata..

• Pojan äiti

No nyt uskon kyllä jo että olen raskaana =D
      Meinaa itku tulla kun katsoo tuota "A babys story" neloselta....
      Eilen en pystynyt syömään muuta kuin vähän salaattia, tänään ainut mikä ei jo ajatustasolla aiheuttanut kuvotusta oli Knorrin Pasta Parmesana.
      Esikoisen kanssa oli ihan samaa, laihduin 3kg ekan kolmanneksen aikana kun en vaan pystynyt syömään...
      Olisikohan sitten taas poika tulossa? =D

Viikko ja kaksi päivää vielä pakko jännittää, ensi viikon perjantaina sitten varhaisultraan kattomaan löytyykö mitään =D

• pohoigiou

Ootekos seurannu kakkoselta tiistaisin tulevaa sydänääniä sarjaa? ihana sarja ja kerrankin suomalaisesta synnytyssairaalasta :)

• huhtikuu <3

joo olen/ollaan seurailtu, on tosi hyvä sarja, eilenkii tippa linssissä katsoin kun perhe sai vauvan :) ....eilisessä jaksossa oli lopussa vaan todella surullinen pätkä tulevasta jaksosta (siellä vanhemmat kirkossa oman pienen vauvan hautajaisissa) :(

• huhtikuu <3

huhhuh... kylläpähän säikähdin pahemman kerran eilen vessakäynnillä. paperiin jäi todella vaalean punaista liman sekaista töhnää.. olin ihan varma että kohta tulee verta lotinalla ja kesken menee mutta ei sitte tullutkaan enempää, ainoastaa sen ainoan pyyhkäisyn yhteydessä, toivottavasti ei enteile mitään :/ itkuhan siinä tuli ja ihan paniikissa yölläkin kävin vessassa mutta ei ole tullut onneksi enää mitään. Luin että alkuraskaudessa nuo aivan normaaleja voi johtua istukan kasvusta tai jotain sen suuntasta en muista tarkkaan tai yhdynnän tai orgasmin jälkeen voi tulla, ja myö kyllä touhuiltiin edellisenä iltana voihan tuo olla semmostahii.. mutta voi kamalaa kun mie säikähin, toivottvasti nyt menee hyvin, vähän tekis mieli painaa tänää yksityiselle UÄ:neen...tai olla vaan rauhassa ja jos tulee lisää niin sitten...

• salamatkustajaHuhtik

Heips kanssasisaret.
      Mites teillä on väsymyksen kanssa? Itsellä tuntuu että voimat ovat normaalit kaksi ensimmäistä tuntia heräämisen jälkeen ja sitten vois laittaa vaikka nukkumaan,edellinen raskaus oli niin paljon helpompi kun tämä, eikä tämä kolmivuorotyö helpota asiaa yhtään. Töissäkin olen jo viikko sitten joutunut työnjohtajalla asian kertomaan ja muutamalle työkaverille,kun suurin osan töistä joudun jättämään tekemättä raskauden vuoksi. Jokos te olette kertoneet?
      Muuten raskaudesta ei tiedä kuin minä ja mieheni ja yksi minun hyvä ystävä. Parin keskenmenon kokeneena olen hiukan pessimisti.

Eikä muutenkaan ole ollut syytä iloon, oma äitini on niin huonossa kunnossa sairaalassa,ettei vielä voi edes kukaan sanoa toipuuko hän. Tässä sitten yritän hoitaa oman kodin,3wee tytön,käydä töissä ja auttaa isää kaikessa mahdollisessa kuten kotitöissä. Mieheni kun joutuu vielä kuukauden asumaan töissä joka päivä n.12h. Henkinen ja fyysinen jaksaminen on aika kovilla. Toivon vain että tämä pieni ihmisen alku masussa pysyy menossa mukana.

• Täällä kanssa yksi jolla huhtikuussa LA (7.4) Ekan kerran olen jo neuvolassa käynyt ja ultrakin varailtu ens kuun lopulle, nyt rv 8 4. Olen 27, ukko 30, yhessä oltu kohta 7 vuotta, toinen tulossa mulle, esikoinen on JO 7,5wee...
      Muutama läheinen tietää asiasta, muuten olen ollut hissukseen koska minun pitäisi vihdoinkin saada vakituinen virka 1.9 alkaen eli huomenna!!!! Hoitoalalla harvinaista herkkua nykyään, ainakin täälä päin!!!

Ihanaa odotusta kaikille =)

• Pojan äiti

Nyt olen kyllä niin kypsä....
      En haluaisi, jaksaisi tehdä enää päivääkään töitä.
      Nyt onkin sitten huono olo koko ajan, ja väsyttää ihan tautisesti.
      Paino tippunut kilon verran viikon aikana.

Tänään on kyllä niin loistava työpäivä että huhhuh sentään...
      Itkettää, suututtaa, voisin mennä jonnekin piiloon.
      Mielessä käynyt työpaikan vaihto, vaikka olen täällä vasta 4vko ollut.
      Jotenkin ei nyt vaan yhtään nappaa tämä yksi aurinkoinen asiakas joka haistattelee kaikille kaikesta, vaikka kuinka tietää ettei ole henkilökohtaista ja että hän nyt vaan on sellanen, niin ei se oikein auta kun ei vaan jaksa kuunnella koko ajan kun toinen räyhää, ooksä ihan tyhmä, v.ttu sä oot hullu hoitaja, lopeta ny juma-auta, prkl, stana jne jne... Ja kun se ihminen ei osaa muuta kuin syödä itse, kaikessa muussa tarvitsee apua.
      Ja toinen kusee sänkyyn niin että kaikkee pakko vaihtaa kun on just vaihdettu puhtaat lakanat, toinen kiukuttelee eikä halua lääkkeitä ottaa.....

Ja kun on kuuden asukkaan kanssa yksin, ja heidän lisäksi pitää huolehtia pyykeistä, tiskistä, yleissiisteydestä, iltavuorossa päivällisestä...
      Ja peruspalkka vain 1881e/kk, eikä ne lisät nyt niin huikeet oo.

Luulen kyllä että mol.fi kutsuu...

Tai olishan se lottovoitto jees.
      ai jos mies nyt vihdoin ja viimein löytäis töitä että saisin jäädä kotiin ja voisin keskittyä esikoiseenkin...
      Hiukan pelottaa että se ottaa ensiaskeleet kun on kotona isänsä kanssa!

• Kakkonen

Mulla oli ensimmäinen neuvola keskiviikkona. Jännittävää...sain taas kasan papereita ja kivaa lukemista :) Onko muilla ollut neuvola jo? Niin ja ekan ultra-ajankin sain. Se on syyskuun lopussa :) Jipii pääsee näkemään pikkuisen.

• huhtikuu <3

Täällä vuodot jälleen alko ja nyt ollu pahemmat kun eilen, rusehtavaa vuotoa tulee, pitääköhän lähteä päivystykseen, kipuja ei juurikaan kyllä ole.. ei, en kestä jos menee kesken, ei sille minkään voi vaan kun tätä on niin yritetty, haluttu ja ei en halua luopua tästä... itkettää vaan, miks just miulle, miks ei tää voi mennä normaalisti.. tuntuu niin pahalle, emmie varmaan voi edes autoa ajaa tässä mielen tilassa, ei helv.......!

• Pojan äiti

Mikä vointi nyt on...?
        Oletko käynyt päivystyksessä...?
        Toivottavasti kaikki olisi hyvin...

• 29.4.2012

Ooooooii tässä tulee ihan vuoden takaiset muistot ja tuntemukset mieleen, kun olin juuri plussannut. Laskettu aika oli huhti/toukokuun vaihteessa ja la huhtikuu 2012 keskustelua tuli luettua. Pikkuinen poika syntyi 29.4 ja nyt tuolla sängyssä tuhisee nelikuinen rakkauspakkaus.

• huhtikuu <3

vihlomisia tullut, on niin paha olla, itkettää vaan.. soitin päivystykseen ja siellä ei ole edes ultraa ja pitäis ilmeisesti tosi tosi pahat kivut että siinä vaiheessa kun ei voi liikkua niin voit alkaa tulemaan...jusjust!, ja jos ei niillä ole ultraa niin noinkohan voivat auttaa... mieskään ei ole kotona vasta kun huomenna.. verta on tullut enemmän ja seassa oli punertavampaakin, pelottaa vaan niin paljon.. yritän vaan löytää jostain muita päivystäväviä mutta ei ilmeisesti meidän suunnalla, asutaan siis kouvolan seudulla.. ja tämä epätietoisuus pahinta... :(

• Pikkukolmonen

Itselläni oli keskenmeno kolmisen vuotta sitten. Kotona kaikki veri ja muu tuli ulos, mutta meni sitten vielä tarkistuttamaan ultraan, että "kaikki oli kunnossa". Keskenmenot taitaa kuitenkin olla niin yleisiä, etteivät ota päivystykseen :( Oon tosi pahoillani sun puolesta, jos nyt tilanne on se, mitä pahiten pelkäät. Mutta vaikka niin kävisikin, niin varmasti se vauva sieltä vielä tulee. Itse tulin kolmen kuukauden kuluttua taas raskaaksi ja siitä syntyi pieni nyytti

• SalamatkustajaHuhtik

Tiedän niin tuon tunteen. Tuntuu ettei ne ala millekään kun viikko on alle 22 ei ainakaan täällä. Maanantaina viimeistään soittoa vaikka yksityiselle niin sieltä saa lähetteen. Keskenmenon matkassa tulee paljon niitä kalvoja ja ruskuaispussikin sieltä tulee. Itsellä meni kesken rv8,mutta vasta juuri ennen np ultraa tuli ruskeaa paperiin ja kesken se oli tuolla 8 viikolla mennyt,olettamus että kaikki hyvin ja viikkoa 12 5 kasassa... Ja sitä raskautta me yritettiin vuosi,menetys tuntui niin suurelta sen vuoksi. Toivon koko sydämestäni että sinulla on siellä kaikki kunnossa.

• entinen huhtikuu </3

kesken meni, on kyllä nin lytätty olo ja tuntuu pahalle, tämmöstä en toivo kellekkään, hetkessä se kaikista isoin ja rakkain haave viedään sulta pois :`(

• Pikkukolmonen

Voi ei! Keskenmeno on kyl henkisesti ja fyysisesti ihan hirveen raskas kokemus! :( Se myös jättää pienen pelkotilan tuleviin raskauksiin, sen takia itekin on aina vähän varpaisillaan, kun käy vessassa, et jos kuitenkin on verta paperissa. Mut kaipa niihin joku syy sitten on olemassa, vaikkei sitä ymmärräkään :( Toivottavasti saatte vielä joku päivä pienen ihanan nyyttinne!

• Pojan äiti

Voi ei =(
        Kun ei keksi mitään parempaakaan lohdutukseksi niin on kai pakko tyhmästi todeta että toivottavasti tärppäisi pian uudestaan... Ja että matkustaja pysyisi silloin mukana loppuun asti!
        Paljon haleja ja tsemppiä sinnepäin!

• SalamatkustajaHuhtuk

Onko teillä muilla ollut omien hampaiden kanssa ongelmia. Mulla edellinen raskaus meni ilman niitä,mutta nyt niitä on senkin edestä. Ikenet tulehtuu,että joutuu taas käymään hakemassa penisiliinikuurin hammaslääkäriltä. Pitää varmaan kysyä mitä vitamiinia sitä pitäis alkaa syödä, ennen ku tippuu kaikki suusta.

• entinen hutikuu </3

miulla alussa vuosi ikenet verta

• entinen huhtikuu </3

Kiitos tsempeistä, sitä nyt tarvitaan... ei ole pää oikein vieläkään tajunnut että ei sitä huhtivauvaa nyt tulekkaa :( ...tänään kävin ultrassa ja kohtu oli tyhjä, mutta raskaushormoni vielä aika korkealla 200, josta syystä annettiin cycotecit sen alentamiseksi mikä oli minusta aika hätiköityä, vastahan se meni kesken... no kaipa nuo osaa asiansa... palvelu oli sairaalassa suht töykeää muutenkin, mitä ei todellakaan jaksaisi kuunnella tässä tilanteessa enkä sen ulkomaalaisen sepotuksesta juuri mitään selkoa saanut....
      ystävien tuesta on ollut paljon apua, joten jos koette tämän niin puhukaa ystäville koska se auttaa, sitä ei niin tukahdu siihen yksinäisyyteen asian kanssa.. se on yllättänyt kuinka yleistä tämä tosiaan on ja että ihmiset ei vaan puhu siitä.. toivottavasti kierto tasaantuu ja saadaan uusi plussa pian :) ..pitkä odottaminen voisi olla entistä raskaampaa ja varmasti suuren haavan jättää jos raskaaksi tulen että osaanko nauttia siitä kun kauhea pelko perseessä että näin käy taas.. Lääkäri kehotti odottamaan 1-2kk ennenkuin jatkaa yritystä, mutta tuossakaan ei taida olla muuta kuin että helpompi laskea mahdollinen raskaus (onhan nykyään laitteet millä näkee hyvin)... ja tuskin raskaus alkaa jos keho ei siihen valmis ole.. kyllä myö taidetaan aloittaa peittojen heiluttelu kunhan tämä vuoto loppuu ;)

• Kakkonen

Voi suru sanon minä ja pyyhin kyyneliä poskeltani. Toivon tosiaan että teille tärppää pian uudestaan. Paljon jaksamista ja voimia

• eivieläodottaja

entinen huhtikuu puhutko nyt mehmetistä? itse olen kemin seudulla asuva ja muistan ensimmäisen raskauden äippäpolikäynneistä sekä muista gynejutuista juurikin tuon ällön tapauksen...niin monesti sattunu juuri tuo olemaan vuorossa kun on sinne asiaa ollu..jotenkin kummallinen tapaus....hammasta purren ollut sen k'sittelyssä ettei itku pääse..

• SalamatkustajaHuhtik

Kyllä se yksi kierto kannattaa ainakin odottaa,että keho kunnolla saa palautua ja olis nyt valmis ottamaan sen uuden raskauden vastaan. Itse odotin silloin ne yhdet menkat ja sitten ootettiin ovista ja yritettiin ja plussa tuli. Ja siellä sairaalassa on parempi vaan olla kuuntelematta mitään,suurin osa niin töykeitä,mutta onhan meitä äitejäkin jotka eivät odota niin kovasti heti alusta alkaen lasta tai eivät tiedä olevansa raskaana,tai eivät vaan välitä kun menee kesken.

Itsellä olis tänään eka neuvola. Hmmm,sillä sodanaikaisella doplerilla tuskin saadaan sydänääniä kuulumaan, rv9 5 on nyt menossa. Edellisestä äippäkortista katoin,että 10 2 oltiin saatu sydänäänet. Ja sitten se kolmas mikä meni silloin kesken niin rv9 6 ei kuulunut,mutta se olikin menny viikkoa aikaisemmin kesken... On aika pelottavan sekaiset fiilikset. En odota että niitä ääniä kuuluis,mutta kyllä se jää vaivaamaan jos niitä ei kuulu. Ja olen nyt koittanu kuunnella kehoa,välillä tuntuu että raskaus oireita on liikaakin,mutta esim pahoinvointi helpottanu melkein kokonaan.... huluksi tässä kai tulee...
      Niin ja ientulehdukseen lääkekuuri... taas-

• entinen huhtikuu </3

SalamatkustajaHuhtik: kyllä se varmaan täytyy ne yhdet menkat odottaa, aika tuntuu vaan niiiin pitkältä taas :(

Toivon teille kaikille onnea raskauden kanssa

• Pojan äiti

Saako yksi kappale erityisen utelias ihminen pyytää että piipahtaisit täällä kertomassa kun testi taas näyttää plussaa?
        Tai jos et heti uskalla silloin vielä iloita, niin jos tlisit kertomaan ekan ultran jälkeen uudesta raskaudesta...?
        Toivon koko sydämestäni että tekin saatte oman vauvan!

• 9 1 nyt meneillään ja tänään olo pitkästä aikaa hieman virkeämpi =) Vihdoinkin... Pahaa oloa ei onneksi ole mutta töissä (hoitoalalla) meinaa "joskus"vähän yököttää.... np-ultraa ootellessa, aika vasta 27.9, onneksi Länskässä on nykyään yksi päivä viikossa jolloin saa ilta-aikoa niin mieskin pääsee mukaan!

• Pojan äiti

Millä alalla olet alan sisällä? Olipas huonosti muotoiltu lause =D

Täällä kyllä vointi vain pahenee koko ajan....
        Ei saa yölläkään nukuttua kun taistelee oksennusta vastaan...
        Periksi en ole antanut vielä, minähän en oksenna!
        Mutta täällä töissä, tuo roskis on kyllä sellainen että saattaa olla että jos tämä meno jatkuu niin oksennus voittaa......

Jep, ja eiku jatkamaan.. Oli pakko hetkeksi vain istahtaa ja kerätä voimia =D

• SalamatkustajaHuhtik

Täytyypäs itsekkin alkaa ens viikolla varaileen länskään ilta aikaa. Nyt 9 5 menossa :)

• hjälp!!

siis mitä mitä??mulla menkat 9 päivää myöhässä ja raskaustesti vaan näyttää negaa??

• plussiaplussia

Pojan äiti: Ihan varmasti lupaan tulla kertomaan

• Ihan perus lähärin töitä osastolla ja muuallakin. Ei se vaipan vaihtohommakkaan niin paha kun se että potilas oksentaa tai sitten pitää imeä oikein "vihreää"limaa,yäk :/, se jos mikä alkaa yökkäyttään....
      Muuten menee hyvin, väsymys tosiaan helpannu, tupakasta päässyt eroon (melkein kokonaan/ n. 2kpl vko) , mutta vaatteet alkaneet jopahasti kiristään, tosin ruokahalu on kasvanut ihan hullunlailla kun tupkanpolton heittänyt pois...
      Eka raskaudessa paino nousi vain 8kg ja nyt noussut jo 3kg :/

• s.t

Heippa! Tukin mukaanne...
      Olen kolmen lapsen äiti ja neljäs on tulossa huhtikuun n.22-25. Ikää mulla on 30 ja lapset on 7,pian6 ja 2vuotiaita. Isä on 31v ja ollaan oltu naimisis jo 11v. Meillä on maitotila etelä-pohjanmaalla.

Neuvolaan pääsen vasta 19 pv. Tää raskaus on oudoin tähän asti. En ole kertaakaan oksentanu!! Ennen sitä iloa kesti lähes20rv asti...Nyt on vaan tajuton väsy ja pahamaku suussa. Koska en oo oksentanu epäillyttää onko tuola mahas kaikki ok. Tiedän että raskaudet on erilaisii mutta silti...

Toivottavasti tää huhtikuu

• Pojan äiti

Klo 10.00 varhaisultraan...
      Jännittää kyllä pikkasen, toisaalta olen ihan vakuuttunut että kaikki on hyvin, ja samalla tietty pelottaa että paljastuu tuulimuna tai kohdunulkoinen...
      Mutta puolentoista tunnin päästä olen jo viisaampi, ja ehkä rauhallisempi =)

• Pojan äiti

SIellä se sydän sykkii tasaista rytmiä

• Pojan äiti

Onpa täällä hiljaista, taidan olla ketjun ainut nettiaddikti =D

Mikä olo teillä muilla nyt on?

Eilen huomasin ettei ollutkaan enää niin huono olo, ensin tuntui ihan hyvältä, sitten iski tietysti pelko että nyt ei olekaan kaikki hyvin kun pahoivointi hävisi. Eihän sitä ikinä nyt mitenkään tyytyväinen voisi olla..
      No, tänään pahoinvointi on kyllä tullut takaisin.

Olin todella tyytyväinen kun kävin neuvolassa, minulla ei olekaan sama terkkari kuin viimeeksi, ihanaa=)
      Se onnistui aina valitsemaan sanansa niin hyvin, sai minut tuntemaan itseäni läskiksi vanhaksi odottajaksi (BMI 25 ja ikää 28v).

Työmotivaatio on kyllä jossain kaukana...
      Ehkä se löytyy vielä joku kauniscpäivä, tai ehkä se löytyisi jostain muualta kuin täältä...

• Äippä+7v

Heippa taas pitkästä aikaa :)

Itellä tulisi huomenna 8 viikkoa täyteen, viime viikko oli hyvä, ei liiaksikkaan mitään oireita, sitte tietty paniikki että onkohan kaikkia hyvin ku sitä edelliset kaks viikkoa meni aikalailla maaten ku ei huvittanu tehä mittään, eikä jaksanu tehä mittään ja eto niin paljon että ei tosikaan, nyt sitte tännään (onneksi kai) alko tuo etominen taas, kyllä sitä on pienestä ilonen :)

Itellä eka neuvola vasta viikon päästä, tuli onneksi käytyä tuolla varhaisultrassa pari viikkoa sitten ja siellä ainakin kakki oli hyvin ja nyt vaan sitä toivoo että kaikki tosiaan meniski hyvin kun kovasti pikkusta odotellaan :)

Nyt mitä oon ehkä huomannu ni hermot ovat aika lyhyet, mieski sano että ku oon koko ajan niin vihanen, että kai se sitte liittyy kans tähän odottamiseen.

Olen nimimerkillä Täälä kans huhtikuu kirjottanu, jos sitä nyt vaihtais ton Äippä 7v

• Kakkonen

Pojan äiti: ihanaa kun pikkuinen sydän siellä sykytti

• SalamatkustajaHuhtik

Neuvolakäyntiä oli reilu viikko sitten. En tykännyt siitä tätistä sitten yhtään. En tiedä kuuluko niiden selittää ihan kaikki yksinkertaisetkin asiat uudestaan mistä olen jo tietoinen kun en ole ensikertalainen. Eikä hän minua edes kuunnellut eikä vastannut mihinkään kysymyksiin. Noh,onneksi muutto toiselle paikkakunnalle tapahtuu tän kuun lopussa,niin saa uuden neuvolatätin joka puhelimessa kuulosti tosi kivalta. Ultraanki varattu 27.9 aika. Edellis viikon perjantaiksi en sitä saanut kun vasta lauantaina tulee 12 viikkoa täyteen ja täällä ei ennen sitä oteta. Ja siitä heti seuraavalla viikolla on neuvolaan meno.
      Sain sunnuntaina helpotusta vauvakuumeeseen,kun meille saapui pienen pieni koiran pentu kotiin!
      Olo tila vaihtelee paljonkin,tällä viikolla alkanut ällöttää jo ukon hajukin. Ja mieli heittelee ihan älyttömästi.

• huhtikuinen =)

Pitäisköhän munki alkaa kirjotella =) 8.8. elämä tosiaan muuttui kertaheitolle ennenkö töihinn lähti töihin aamu 6. :D Neuvolassa ja ekassa ultrassa käyty, oli kyllä hurja miten se oli ihana tunne kun näki sen oman pienen möykyn jolla sydän sykki :)
      Nyt sitten viikkoja olis jo 9 4, LA olis siis 13.4 :)
      Eli olen 19 vuotias ja tosiaan isukki ei ole millään tavoin halukas olemaan kuvioissa..

Ei vaan enään millään malttais odottaa että pääsee seuraavaan ultraan katsomaan että onko kaikki hyvin..

• Pojan äiti

Olin hiiiiiukan kateellinen kaverille kun hän kertoi että hänen neuvolassaan oli ultrauslaitteet, joten ihan perus neuvolakäynneillä saattoivat vilkaista vaavia sen sijaan että olisi vain sydänääniä kuunnellut dopplerilla =)
        No, itselläni np-ultra 5/10, kai sitä jaksaa odottaa... =)

Yleistä vointia:
        Väsyttää niin peevelisti!
        On hiukan tyhmä oli kun esikoista odottaessa valitii väsymystä, mutta tämä on jtn ihan muuta kun nyt on se esikoinenkin tietty täällä pyörimässä, silloin pystyi nukahtamaan sohvalle töiden jälkeen kun väsytti, nyt täytyy vain sinnitellä....
        Illat töissä on välillä tuskaa kun tuntuu että nukahtaa pystyyn =D

Onko teillä muilla tullut jo mitään selkeitä mielihaluja?
        Itse yritän vain löytää ruokia jotka eivät kuvottaisi jo ajatuksen tasolla...

• Apua?

Ihanaa, samassa tilanteessa ollaan, olen itsekkin 19-vuotias, mutta onneksi minun mieheni pysyy rinnallani ja rakastaa tulevaa vauvaa.

Onnea sinulle ja rohkea päätös pitää lapsi "yksin".

• Salamatkustaja, meillä on samana päivänä ultra, otitko myös ilta-ajan??
      Täällä väsymys alkaa vihdoin hellittää vaikkakin olen ollut pari viikkoa nyt "raskaammassa" paikassa töissä, muita oireita ei onneksi ole... Vatta ja tissit kasvaa ihan silmissä :/

masu-asukki nyt 10 2

• SalamatkustajaHuhtik

Nitta17 joo otin ilta ajan. Nää tissit ja maha kyllä kasvaa ihan eri vauhtia mitä eka raskaudessa,vaikka neuvolassakin päivittelin ettei maha kai voi ja näin pömpöttää,niin kyllä se meinasi että se pöhötys johtuu juurikin tästä, enkä ole edes hirveän hoikasta päästä.
      Tupakasta yritän ihan todenteolla päästä eroon ja eiköhän se parin viikon sisällä onnistu. Suklaata ei pysty syömään yhtään,heti tulee äklö olo.

• Äippä+7v

Nuista mielihaluista, itellä ei toistaiseksi selkeää oo ollu,kun taas esikoista odottaessa turkinpippurit oli aikas in :D nyt tosin voisin syödä Totally brown jäätelöä, se on aikas hyvvää :)

Tuo ruuanlaitto on itelle aika haasteellista, kaikki ällöttää mitä ite tekkeepi, voisin mennä vaikka joka päivä syömään johonki ulos jos rahapussi sen sallis :D

Muillaki tuota mahan pöhötystä, täällä kans, en pysty laittaan enää jalkaan entisiä farkkuja ku en kestä yhtään puristusta tuohon vatsanseudulle. Pittää varmaan ruveta ostamaan jo mammavaatteita mut ne sit meniski varmaan seuraavat 9kk :D

Onko muilla paino jo noussut? monillahan laskee tässä alkurauskauden aikana, vaan kyllä itellä on noususuhdanteista ku pitää 2h välein jotaki laittaa suuhun ettei iskis aivan järkyttävä olo..

• 3nen

Meillä oli ultra toissa päivänä ja siellähän sen pikku "rusinan" sydän sykki

• mamma2013

Moikka! Olen kahden pojan äiti. Kolmas laspemme syntyy hhtikuussa,tarkkaa laskettua aikaa en vielä tiedä. Mulla on 20.9 ensimmäinen ultra,eiköhän se siellä selviä. Raskaus on sujunut suht hyvin. Tämä meidän kolmas lapsi oli yllätys meille. Poikamme ovat 12/06 ja 12/11. Melko lyhyt ikäero tulee. Mukavaa odotusta kakille.

• apua?

Sain tänään kuulla että olen raskaana. Rv 7 5. Olen 19-vuotias, avoliitossa ihanan mieheni kanssa. Vauva ei ole suunniteltu, mutta otamme sen lämmöllä ja rakkaudella vastaan.

• Pojan äiti

Ihana laiskottelupäivä...
      Poika lähti yöhoitoon vaarin ja mumman luokse, ja me ollaan saatu nyt nukkua kerrankin pitkään...
      Aamupalaksi hain meille croissantit Lidlistä, ja tein mehua appelsiineista ja verigreipistä.
      Nyt lähden kohta Naantalin kylpylään hyödyntämään mieheltä saadun joululahjan, intialaista päänahkahierontaa ja jalkojen rentoutushoito...

Ainut valituksen aihe on se että tyhmänä ahmin eilen muutaman palan Ylhäisten näkkileipää, ihan vain koska teki mieli ja se oli ainut syötävä mikä ei herättänyt jo ajatuksen tasolla kuvotusta, kostautui sitten yöllä, vatsakramppeja, kaasuongelmia, pelkäsin jo että on raskaus menossa kesken kun oli niin kamalat vatsakrampit... Onneksi nyt on olo helpottunut, ja taidan jatkossa pysyä erossa Ylhäisten näkkileivästä vaikka se herkkua onkin =D
      Tai jos oppis syömään kohtuudella...

Mukavaa viikonloppua teille kaikille, toivottavasti teillä kaikilla on hyvää olla =)

• tää on muuten poika!

Tääl kans yks huhtikuun -13 vauvan odottaja. :)
      nyt on rv 9 5.
      Ollaan miehen kans oltu yhdessä yli 10 vuotta ja ikää meillä on 28 ja 29.
      Esikoinen ois nyt tulossa. Hieman pääsi yllättämään, mutta ainoastaan ajankohdan suhteen. Ei ois uskottu että odotus lähtee käyntiin "ekasta" kerrasta. :D
      Mutta siis toivottu ja harkittu lapsukainen on.
      Itse oon selvinny ainaki näin alkuun vähillä vaivoilla. Hieman on pahoinvointia ollu, jos ruokavälit venyy. Aknen on myös pukannu. Eka neuvola oli tällä viikolla.
      Vähän jo ultralla kurkittiin, mitä sieltä löytyy ja löytyhän sieltä pieni ihmisen alku, raajojen alkuineen ja sykkivine sydämineen.

• Äippä+7v

Heissan :)

Eilen tuli viikkja 9 2 täyteen ja oli eka neuvola käynti, onneks tuli tosi mukava neuvolatäti kun edellisessä raskaudessa oli hieman ikävempi. Sydänääniä kuunneltiin ja neuvolatäti oli ensin sitä mieltä, että sydänäänet eivät vielä välttämättä kuuluisi, ainoastaan yhellä joka on ollut 9 viikon tienoilla ni on kuullut. Hetken etsimisen jälkeen sieltä ne kuulu! ja hyvin kuuluki, kyllä oli kyynelissä pidättelemistä :) aatamiaikuset kuuntelulaitteen :D

Väsymys on jotain aivan kauhiaa, saatan torkahtaa parikin kertaa päivässä ja nyt tämä huonovointisuus on siirtynyt tonne iltapäivään/iltaan. Jospas tää jossain vaiheessa hieman helpottuupi :)

Meinaattekos ottaa vauvelin sukupuolen selville ennen h-hetkeä?
      Mä näin jo unessa että poika ois tulossa :D Ensimmäisestä en ottanu selvää ja nyt oon vähän samoilla linjoilla että jääköön tieto sitten sinne synnytykseen.

• tää on muuten poika!

Vau Äippä 7v, hienoa että teillä on sydänäänetkin jo löytyny!
      Meilläki koitettiin kuunnella sydänääniä, mutta eihän niitä vielä kuulunu.
      Koska ne muuten alkaa ekan kerran kuulee?
      Entäs miten dopplerilla? Millon sillä voi kotona alkaa kuuntelee?
      Me ainaki otetaan selville sukupuoli etukäteen, jos vain onnistuu. ;)
      Ensimäinen kun on, niin ollaan sen verran uteliaita.
      Tosin minulla on ollut jo ajat sitten vahva tunne, että poika tulee.
      Monesti nähny unta meidän lapsesta ja aina on ollut unessakin poika.
      Jännä nähdä sitten, onko se poika. :)

• SalamatkustajaHuhtik

Täällä jo rv11 3 menossa. Ens viikolla sitten ultra. Enköhän mie sen sukupuolen halua tietää jos se kätilö on varma näkemästään,muutoin en. Edellisessä olin alusta asti varma että tyttö tulee kuten tulikin. Nyt ei ole mitään hajua, toisaalta ajattelisin poikaa kun nämä raskausoireet ollu ihan erit.
      Kotidoplerilla ehkä 12 viikon,mutta itsellä kuului 16 viikon tienoilla viimeksi.

• Täällä 11 2 menossa, väsymys vaivaa edelleen ajoittain muttei enään ole niin paha kuin ennen... Ens viikon torstai iltana np-ultra... sukupuolen haluan ehdottomasti tietää, ei ole minkäänlaisia tuntemuksia kumpi on tulossa, hienoisesti kuiten ehkä poikaa toivoisin kun esikoinen on tyttö mutta molemmat kelpaa =) Esikoisesta odottaessa ei ollut mitään "oireita" ja nytkin vain tämä väsy....
      Kivaa viikkoa kaikille...

• Tasan viikko np-ultraan,mie en jaksa oottaaaaaaaa!!!!!!! =)

• ihka eka

Heips olen ens kuussa 32wee ja piiiiitkien lapsettomuushoitojen jälkeen raskaana ensimmäistä kertaa. rv 10 1 ja hassuinta täs on se että ei oikeastaan mitään kipuja, niitä normi oireita lukuun ottamatta. Ollaan täs vähän niinkuin että onko masussa ketään, koska menkkojen pois jääminen ei olis mulle mitään uutta mut apteekin testi näytti kahta viivaa...eikä luoteta siihen :) no eka terkkakäynnin olen käyny ja onko se nyt ns eka ultra ni viikon päästä...silloin tiedetään sitten totuus..tai ainakin mies rupee uskomaan etten ole turhaan kiukutellut sille :D

Missä vaiheessa rupesitten hamstraa vauva tavaraa kun tajusitte olevanne raskaana?

• Pojan äiti

Hassua, ei ole yhtään raskaana oleva olo tällä hetkellä =/
      Paino ei ole noussut yhtään, vatsaa ei pömpötä normaalia enemmän, pahoinvointia ei ole nyt juurikaan ollut...
      Olen melkein varma että kun mennään np-ultraan 5/10 ei näy enää sykettä....
      No, toivotaan että olen vain turhan vainoharhainen.

Toinen pelko mikä nyt on tullut on se että esikoiselle sattuisi jotain, että paljastuisi että hänellä onkin joku vakavampi sairaus tms, jotenkin tuntuu että ihminen ei saisi/voisi olla niin onnellinen että saisi kaksi tervettä lasta...
      Ihan hölmöä, tiedän, mutta en vaan voi ajatuksilleni mitään =/

ihka eka: taisin olla rv36 kun käytin hakemassa hoitopöydän alustaa, ja hoitotarvikkeita =D Eli ei turhan ajoissa vissiin ainakaan... =) Sukulaiset ja ystävät olivat kyllä jo sitä ennen tuoneet vaikka mitä....

• Ihanaa uuden viikon alku!!! Eilen tuli vihdoin maagiset 12 vkoa täyteen ja torstaina np-ultra... jännittää ihan pirusti, vatta kasvanu ihan hullun a mutta mitä jos sielä ei olekkaan elämää???? Mies "odottaa"" kolmosia ;D saa ihan rauhassa odotella!!!
      MIe ryntään varmaan heti kierteleen kirppareita ja katteleen pieniä ylisulosia vaatteita jos/ja kun ultrassa elämää näkyy.....

Kuullaan

Masuasukki 12 1

• Salamatkustajahuhtikuu

Itsellä tuli lauantaina 12 viikkoa täyteen. Viikonloppuna oli ihan älytön muutto ruljanssi joka väsyttää vieläki. Välillä on vaan semmoinen olo että kesken se on tainnut mennä. Mutta viikonloppuna oli niin kovat mielenvaihtelut,tuli itkettyä ja naurettua vuorotellen. Mutta huomenna se selviää,kauhun sekaiset tunteet on...

• Moikka!

Tule sieki kerthoon huomena uutiset, mie tulen illalla kans :D

12 2

• Pojan äiti

nitta17 ja Salamatkustajahuhtiku: Täällä yksi utelias nainen odottelee päivitystä, miten meni ultra? =)

• huhtikuinen17

täällä yksi sivusta seuraava. Päätin, että ensin haluan käydä varmistamassa ultrassa kaiken olevan hyvin ennen kirjoittelua. Olen 19-vuotias ja elän avoliitossa. Vahinkoraskaus oli mutta alkujärkytyksen ja tunteiden sekasorron jälkeen olen pikku hiljaa alkanut innostua asiasta. Tänään oli np-ultra, viikkoja 11 1. Siellä se pikkunen myllersi. Pituus oli 4,4cm niskaturvotus oli 1,3mm eli normaaleissa mitoissa ollaan. Kohta 12 viikkoa täynnä, aika on mennyt hurjan nopeasti.
        Onnea kaikille odotukseen:)

• MOI!!!!
      Tosiaan eilen illalla oli ultra ja kaikki ok =)
      Turvotusta oli 1,2-1,6 ja pituutta kaverilla 6,4-6,9cm vähän kasvoi edellä viikoissa mutta LA ei vaihdettu, nyt siis 12 5 =)
      6 kuvaa saatiin mukaan ja tulihan niitä viellä illalla kateltua =)
      Rakenneultra vkolla 20 eli vasta marraskuun lopussa :/
      Harmi vaan kun mies on ollut tämän viikon yötuurissa (12h nukkumiset) ja mie aamu tuurissa niin eipä olla oikein keritty "näkemään"/ jutteleen ja huomenna alkaa hirvijahtikin ja ukko lähtee jo tänään mökille, no onpa ainakin laatu-aikaa 7-v esikoisen kanssa =)
      Olen aamuvuorossa joten pakko jatkaa nyt työntekoa ;D

• Äippä+7v

Hei!

Ihana kuulla että monilla on ollu jo tuo ultra ja kaikki on ollu hyvin :)
      Itselläni se on tiistaina eli vielä pitäis kestää muutama päivä, ongelma on nyt se et raskausoireet katosi silmänräpäyksessä et se huolettaa aika paljon. Viikkoja itellä tällä hetkellä on 10 5. Toivottavasti sieltä pikkuinen löytyis hyvässä kunnossa, pittää yrittää rauhottaa itteensä ettei ihan kävis ylikierroksilla..

• Pojan äiti

Ihanaa kuulla että ultrattavilla on ollut kaikki hyvin =)
      Itse täällä joutuu vielä viikon odottamaan... Ei vaan millään jaksais =D

Oletteko te muut kertoneet jo raskaudesta muille, vai odotatteko vielä?
      Minä olen jo aika monellekin kertonut, ei jaksa olla sillä tavalla varovainen...
      Ajattelin vain että jos tulisi keskenmeno, niin kyllähän minä siitäkin sitten kuitenkin puhuisin, kun en minä osaa mitään tuollaista kuitenkaan pitää salassa lähipiiriltä, niin olen nyt sitten kertonut muutamille valikoiduille.
      Ei ole kuitenkaan ihan julkista FB-tietoa vielä =D
      Np-ultran jälkeen voisi ollakin, olettaen että siellä on kaikki niinku pitääkin.

• Pojan äiti

Varoitus!
      Seuraava teksti sisältää ällöttäviä mainintoja suolen toiminnasta, ei herkille!

Elikkä minua on nyt vaivannut kamalat vatsakrampit..
      Eilen aamulla, ennekuin piti töihin lähteä, rupes mahaa sattumaan ihan vietävästi!
      Juoksin vessaan, ei tullut mitään, vatsa rauhoittui vähän...
      Kun kävelin autoon tuli uusi kramppi, tuntui ihan supistukselta, iski jo pelko taas että nytkö tämä kosahti tähän, kannattako edes lähteä töihin?
      Kramppi hellitti kuitenkin taas, työmatkalla tuli yksi vielä..
      Kun tulin töihin menin saman tien vessaan, ja voi luoja mikä räjähdys!
      Kamala ripuli... Vatsakivut hellitti, kerran vielä oli pakko käydä ripuloimassa, mutta vatsa oli sitten kunnossa loppupäivän.
      Tänään tapahtui sama juttu... Kamalat krampit nyt iltapäivällä, kipu on melkein sietämätön pahimmillaan, kunnes hellittää ja hetken päästä iskee uudestaan, aaltomaisesti, kuten supistus...
      No, kesti aikansa ja eiku kamala räjähdys vessassa taas....
      En ymmärrä!
      Vatsa toiminut kuitenkin joka päivä, 2-3 kertaa, ihan kunnolla.
      En edes ole syönyt juuri mitään, joten en tiedä mistä toi tavara edes tulee...
      Mutta ne kivut on kyllä pelottavat =/

No, perjantaina np-ultraan... Toivon toivon toivon että kaikki on kunnossa...
      Kamalasti vaan pelottaa että siellä ei ole ketään elossa.... =/

• Äippä+7v

Heissan!

Tänään oli meillä eka ultra, ja siellä näkyi pikkuinen ihmisen alku :) pituutta oli päälle 4cm, niskaturvotus 1 mm ja saatiin 3D kuvakin :) voi että oli ihana nähä pikkuinen. Viikkoja vastasi tällä hetkellä 11 1 eli pari päivää alle lasketun ajan.
      Kyllä on olo helpottunu ja innokas.
      Osallistuin siihen niskaturvotusseulontaan, jossa katsotaan todennäköisyys saada kromosomi poikkeava lapsi ja luvuksi tuli 1: 38 000.

Pojan äiti: Voiko olla mahatautia liikkeellä? jos se on vaan ihan ripulia, ikävä tauti sinänsä..

Meillä melkein kaikki sukulaiset tietää ja omalta puolelta ystävät, ukko ei oo vielä kertonu omille kavereillensa :) Tosin ei vielä oo menny tuo maaginen 12 viikon raja rikki en viikon päästä, onneks ultrassa oli kaikki hyvin..

• Pojan äiti

Noniin, on se vaavi nyt jostain ravintoa saanut vaikka minulle ei olekaan juuri mikään maistunut, viikkoja 11 0, mutta vastasi viikkoja 11 5 =)
      (Tuo 11 0 saatu varhaisultrasta joka on kuitenkin luotettavampi)

Pistin nyt sitten facebookkiin että esikoisesta tulee isoveli =D

• Kakkonen

Moikka

Me käytiin kanssa ekassa ultrassa muutama viikko sitten. Siellä meidän pikkuinen liikehti ihan hurjan paljon :) Oli kyllä helpotus nähdä että siellä on joku, kun pahaoloa ei ole ollut juuri lainkaan, vastaa ei turvota, eikä muitakaan oireita. Mutta siellä se pikkuinen pyörähteli :)

• Äippä+7v

Heissan!

Tosi kiva kuulla että pienet ovat olleet hyvässä kunnossa :)

Mikä on teidän masuvointi? Jos voi noin edes kysyä :D kun itellä semmonen olo niinku ois sisuskalut tippunu tonne alavatsaan eli tuntuu välissä että joutuis kantamaan jo mahaa ja välissä tulee semmoisia juilimiskohtauksia molemmin puolin sivuille ja sitte tulee taas pelko että jotain on huonosti. Ja sitte ku on pissahätä ni sen kyllä tuntee sit mahassa että painaa.

Pahoinvointi on lakannut ja väsymys hellittänyt, rinnat on arat edelleen.

• Kakkonen

Mulla on ollut koko raskauden ihan normaali olo. Ei oikein minkäänlaisia oireita. Mieskin sanoi, että välillä unohtaa koko raskauden kun en "oirehdi" millään lailla :) Vauva siellä masussa ultran mukaan oli ja kyllä mulla masukin alkaa kasvamaan. Muuten olo ihan mahtava. Viime raskaus olikin melkoinen, pahoinvointia oli niin paljon että tiputuksessakin olin useempaan otteeseen. Tsemppiä kaikille :)

• MOI!
      Alkuraskauden väsymys on onneksi jo poissa =) Jee ja tänään 15 0 POKS =)
      Veriseulat hälyttivät viime viikolla ja 22.pvä ma lapsivesipunktioon meno.......... :/

• Äippä+7v

Toivottavasti teillä on kaikki hyvin siellä..

Täällä kauhia flunssa ollu viikon verran, pää täynnä tavaraa eikä ulos tuu ja kurkku öisin niin kippee et on pakko ottaa särkylääke ja suuhun bafysin tapletti, ei purkin kyljessä ainakaan ollut mainintaa ettei sais ottaa, toivottavasti tää menis jo pikkuhiljaa ohi..

eilen meni täällä 13 viikkonen rikki, torstaina olis lääkäri-neuvola, pääsis kuunteleen sydänäänet, toivottavasti asukki ei kärsis tästä olotilasta..

• 3nen

Täällä jo liikkeet tuntuu (rv 14 2)

• fghjklöasdfghj

Täällä tulossa kans huhtikuussa päivänä 2.. Mies haluu tytön ja niin kai minäkin, mutta on kyl semmonen poikaolo ettei ikinä.. :D Ihan sama mulle kumpi tulee kun on hengissä ylipäätään ja terve..! Eka synnytys, äitini yrittää rohkaista "kuinka meinasin kuolla mutten kuitenkaan" tarinoillaan, itse olen myös huhtikuun lapsi, saiskohan "pidäteltyä" pari päivää etä tulis samalle päivälle kuin minä itse :) Alkuraskaudessa oli oireita mahan kiristävyys ja kimmoisuus, rinnat on alkanut painamaan, palelee ja väsyttää, vähän ihokin menny huonoksi.. kaks testiä tein heinäkuussa ja positiivista näytti. Mies vähän järkytty, mut siis ihan hyvällä tavalla :D Kohta viikkoa 20 edetään, mullakin ollut välillä semmonen vessahätä että olis kyllä tullu housuun jos ei heti olis pässyt vessaan.. Oksentanut en ole enkä meinaakaan, säästän sen synnytykseen sitten :D Raskaudesta oon keronut vasta äidilleni, saa nähdä meneekö loppuaika hyvin.. Synnytys lähinnä pelottaa, mieskin sanoi ettei varmaan tule synnytykseen mukaan (kiitos paljon) mutta todennäköisesti miehenä ollessani en itsekään pystyisi menemään (pyörryn jo eläinlääkärissä ennenkuin elukalle on mitään tehty :D) eli mielelläni skippaisin synnytyksen jos vaan voisin :)

• SalamatkustajaHuhtik

Heissan piiiitkästä aikaa. Meillä np ultrassa oli kaikki hyvin ja LA varmistui 5.4 16 3 menossa jo,kai enää niin tarkkaan edes pysy perässä :) Potkut tuntuu jo aikas kivasti. Meillä on kyllä kans niin poika olo,kun tämä raskaus aivan erilainen kuin mitä tyttöä odotin. Nyt parin viikon aikana maha kasvanu ihan hurjasti,mutta kohtahan tässä ollaan jo puoli välissä. Mielialanvaihtelut on ihan hirveitä vieläki ja liitoskivut myös. Flunssa sairastettu ja tyttö aloittanut uudessa päiväkodissa jossa veisrokkoa liikkeillä. Saa nähdä tuleekohan se meille.

• Moi salamatkustaja, mie niin ootin täälä sinun np-ultra kuulumisia kun meilä se saman iltana oli. Meillä kans np-ultrassa kaikki hyvin mutta veriseulat hälytti ja huomen aamula ä-polilla ois vuorossa lapsivesipunktio.....
      rakenneultra on meillä 30.11, mites teillä? Kiva kun sinusta kuulu jotain pitkästä aikaa... saa nähä ollaanko yhtä aikaa synnärillä kun meilä LA 7.4, tänään rv 16 0 =)

• Pikkukolmonen

Muutama päivä sitten oli ensimmäinen ultra ja pieni paaperohan siellä köllötteli...tai oikeastaan liikkui koko ajan joka suuntaan :) Kaikki oli siis hyvin ja nyt on erittäin helpottunut olo!

• SalamatkustajaHuhtik

Mulla tais olla 26.11 se ultra ja aamusta. Mulla tää väsymys ja vetelyys jatkuu... Ja sitten kun jaksaa koiran kans lenkille,niin nivuset sen jälkeen niin kipeänä,ettei ylös pääse ja normaalisti pysty käveleen. Huomenna olis sokerirasitukseen meno aamusta. Tässä ollu puoli kasista jo syömättä ja juomatta aamu 7.30 olis aika labraan ja kympiltä sais sitte taas syödä... Tuo juominen se pahinta on. Viime raskaudessa meni eka tunnin arvo 0,01 yli sallitun ja mulla niin ollen sitten todettiin olevan raskausajan diabetes,sain sitten alipainoisen vauvan,kun en juuri syöny mitään kun neuvolassa täti hakkui ja pelotteli jo kerta,jos nyt sitten osasi ottaa hiukan rennommin :) hyvää viikkoa kaikille!

Meillä oli Nitta17 muutto juuri ultran aikoihin,niin ei ollu nettiä eikä juuri sitä aikaakaan kirjoitella. Voimia ja onnea lapsivesipunktioon

• Äippä+7v

Heippa!

Ihanaa ku te rupeatte jo tuntemaan liikkeitä :) Ite tässä yritän parhaani mukaan joka päivä kuunnella ittiä, mutta mitään varmaksi ei osaa sanoa vaikka sanovat että toisesta lapsesta tuntee aikasemmin, mutta en kyllä tiiä, tällä hetkellä 14 1 viikkoja.
      Kerrottiin eilen muksuille että ois sisko tai veli tulossa keväällä. Oma tyttö 7v ja avokin poika 9v. Neiti otti sen todella hyvin, hihku onnesta ja halus soittaa kaikille, poika ei paljoa sanonu. En tiiä oliko turhan aikaista sanoa, mutta kaikki muut sukulaiset tietää nii ei haluttu että lapset sitä kautta sitte kuulee.

Onko muilla alavatsan seudulla kiristystä? itellä välissä tuntuu et niinku ois supistus menossa ja netistä luin että vissiin aika monella näitä tulee jo aikasessa vaiheessa, ei oo kivuliaita.

• Moi...
      Lapsivesipunktiossa käyty ja se sujui hyvin, kait... 2 kertaa joutui pistämään ja neste oli kirkasta =) Nyt vaan odotellaan 7-10vrk tuloksia. Pistäminen ei käynyt hullun kipeää mutta sattui ja mulla tuli jännä painon tunne alavatsaan.... Ihan ok:lta näytti vaavi, sydän,vatsa,suolisto ok... istukka oli takaseinässä kiertyneenä kohdun suulle..?
      Mullekki muuten muuttu eilen tuo aika 26.11 aamulle kun mehmetti halusi sen tehdä itse...
      Tänään oli toinen neuvola ja kuulin ensimmäisen kerran sydänäänet

• POKS, POKS, eilen tuli 17vkoa täyteen!!!
      Nyt alku viikosta pitäisi tulla punktion tulokset, niitä ootellessa =)
      Viime vkon ultrassa paino arvio oli 140g, sulosta

• Äippä+7v

Heippa!

Meillä on neuvola kerran kuukaudessa, itellä seuraava 16 päivä. Pieniä liikkeitä vissiin jo tuntuu tuolla alavatsan seudulla, jännän tuntoista :)

Nyt on sit alkanu vaiva mikä alkoi esikoisesta vasta rv 28 jälkeen, eli liitoskivut tuolla alapäässä. Saa nähä miten jatkuu tässä raskauden edetessä. Sitä luuli että kun on kerran jo ollut raskaana että nää vaivat ois jotenki helpompia tässä toisessa mut nyt kun ajattelee niin tämä toinen raskaus taitaa olla vaikeampi mitä ensimmäinen.

nitta17, toivottavasti tulokset on hyviä :)

• MOI!

Kromosomeiltaan terve tyttö pitäsi meile olla tulossa, kyllä helpotti!!!!

Tylyjä ne kivut, mullaki on mutta ei onneksi hirveän pahoja tai usein.... Joskus tuntuu siltä ihan kuin p***u repeäis kahtia :/ auts sanon mie!!!!

Pakko jatkaa ahertamista yövuorossa, moikka...

17 2

• Pojan äiti

nitta17: Ihanaa kuulla että kaikki on kunnossa=)

Täällä raskaus sujuu suht hyvin, kait...
        Veikkauksia tulee jo sukulaisilta ja ystäviltä, itse veikkaa toista poikaa.
        Rakenneultra 14/12, jos silloin selviäisi=)

Pari viikkoo ollut jo parempi olo, selkä vaan rupee pikkasen taas jo reistailemaan, ei haitaa vielä työntekoa onneksi.
        Tänään tosin kun työkaverin kanssa juttelin ja totesin että ihanaa kun pahoinvointi hellittänyt, niin saikin sitten tunnin päästä halata vessanpönttöä...
        Taisin unohtaa koputtaa puuta=)

Seuraava neuvola 15/11, tuntuu että on kamalan pitkä väli käynneillä kun oli eka neuvola 7/9, np-ultra 5/10 ja neuvola nyt sitten 15/11...
        Mutta kun katsoin esikoisen neuvolakorttia, niin saman kaavan mukaan mentiin silloinkin.

Paino ei ole noussut vielä ythään, nyt rv15 2.
        Pientä varovaista liikettä kuitenkin tuntuu jo...

Noniin, jos sitten tekisi töitäkin välillä vaikka tänään onkin vähän rauhallisempi päivä=)

Hyvää pyhäinpäivää kaikille!

• huhtikuu =)

Heip, Ootteko miten liikkeitä tuntenu? Täällä 18 3 ja varmasti tuola potkii.. Kumarassa on nii ihanku joku hiljaa tökkäis sormella :D En osaa sitä tunnetta selittää, mutten tälle muutakaan selitystä keksi :D

Ja en kaipaa vastauksia "et voi vielä tuntee" Eiköhän meistä jokainen oman kroppansa tunne ;)

• SalamatkustajaHuhtik

Kyllä mie potkut tunsin jo viikolla 14 ja tästä viikko niin se vaan voimistui. Ja nyt kahteen viikkoon ei ole ollu mitään epäilystä,potkut tuntuu että kipeää käy ja ne ihanat ilta hikat :) Mulla kylläkin toinen mikä tulossa,mutta ekana raskaudessa tunsin potkut rv17,eikä niistä ollu mitään epäselvää. Kyllä sen vaan tietää kun ne tulee.

• Äippä+7v

Täällä kans on päälle viikon verran tuntunu ja kivaa on :) siellä se "tökkii" vähän väliä ja juuri varsinki ku on tuossa kumarassa tai istuupi :) ja rv 17. Kovasti odottaa seuraavaa ultraa joka on se rakenneultra, mutta vielä kuukausi matkaa sinne.. Masu on pyöristyny sen verran että normaalit farkut on kaapissa pölyttymässä ja mammahousuihin on vaihdettu.. :D

• huhikuu=)

No hyvä että muutkin tuntee.. Tuntuu tyhmältä ku ite tunnet, innostut ja sitten saat vastaan "no et sä vielä voi tuntee mitään". Ihanaa kun pieni alkaa näyttää olemassa oloaan :)

22 päivä olis rakenneultra ja toivottavasti sukupuoli selviäis, en millään malta odottaa :) Neuvolassakin saanu sydänääniä käydä kuuntelemassa kun silä on tuntunut :)

Jotenki ihan semmonen olo että olis tyttö :D Makee maistuu, ei suolanen yhtään..

• Äippä+7v

Mulla kans sama juttu et makiaa vois syyä mielin määrin mut sit tuo suolasen puoli on vähä heikko :) mä veikkaan kovasti poikaa, mut vielä pitää tosiaan tuo kuukaus oottaa.. esikoista ku ootin, tyttöä, ni teki kaikkia terveellisiä ruokia mieli ja nyt taas tuntuu että mä voisin syödä vaa jotain spagettia ja siihen ketsuppia :D hiilareitahiilareita :D

• Pojan äiti

Minulla ihan päinvastoin, esikoista kun odotin (joka siis poika) teki mieli kaikkea terveellistä ja melkein haluaisin väittää että nyt on tyttö tulossa kun tekisi mieli syödä pelkkiä hiilareita, pastaa ja vaaleeta leipä jne =D

• Äippä+7v

Aaa :D vähän jännää, mä en oo kuullu edes tuommosta juttua et tuo epäterveelliset ruuat ois tytöstä :D paljo sitä on lukenu sukupuolesta kaikkia ja yrittäny arvailla, vielä muutama viikko, vitsi sentää ku ei malttais ootta.. Itelle kumpi tahansa on älyttömän tervetullu ja ihanaa mutta on se kiva arvailla aina :)

• Pojan äiti

Nämä uskomukset jne on muutenkin hauskoja, muistelisin että olen kuullut että Suomessa sanottaisiin että poika vie äidiltään terveyden ja tyttö kauneuden.
        Ystäväni thaimalaainen vaimo kuitenkin sanoi minulle että uskoo että minulle tulee tyttö, koska olen nyt nätimpi odottaja, ja Thaimaassa uskotaan että tytöt tekevät äideistään kauniita raskausaikana =)

• huhtikuu=)

Arvailla on kivaa! Ite just kuullu kaikilta että ku alkaa tuota karkkia tekee mieli että olis just tyttö.. ja noista sykkeestä että ois tyttö.. mut aika vaan sen näyttää :) Tosiaan tännekkin kovin tervetullut tapaus

• entinen huhtikuu </3

Heippsan ja onnea kaikille joilla rakaus jatkunut :) Eli itse olin tässä ketjussa alkuunsa kunnes sain km viikolla 7, nyt on tuostakin jo hetki vierähtänyt ja täällä joku toivoi että kun uutta plussaa tulee niin tulen sen kertomaan ja TADAAAA nyt sen sain :D vielä en oikein osaa tuosta iloita sattuneen takia ja oikeastaan vaan odotan että millonkahan tämä kaveri tulee ulos :/ ..toivotaan parasta.. Mutta tällaisia kuulumisia minulle ja hyvää jatkoa teille kaikille ja onnea odotukseen :)

T. entinen huhtikuu

• Pojan äiti

Voi, paljon onnea!
        Kai hormonit on osasyyllisiä, mutta pakko myöntää että tuli oikein kyyneleet silmiin kun luin viestisi=)
        Täällä on peukut tiukasti pystyssä että kaikki sujuisi tällä kertaa hyvin!

• entinen huhtikuu </3

T.entinen huhtikuu

• Äippä+7v

Onneksi olkoon tosi kovasti :) Toivottavasti kaikki menee hyvin, aivan mahtavaa :)

• Pojan äiti

Noniin, täällä kerkes jo pelästymään kunnolla että tähänkö tämä nyt sitten jäi..
      Vatsakivut yllätti tiistaina töissä, ajattelin että on vaan närästystä.
      Eikö se kipu sitten vaan yltynyt, siirtynyt alemmas, ja kohdistui sitten tuonne alas oikealle...
      Päivystykseen illalla, sieltä naistentautien päivystykseen sulkemaan pois gynekologiset aivat, sitte verikokeisiin jne, ja kahdeltatoista yöllä sitten ilmoitettiin että umppari poistetaan.
      Arvaa hirvittikö mitä nukutus ja leikkaus tekisi pikkutoukalle vaikka vakuuttivat että on ihan rutiinia=/
      Eilen niin surkea olo etten muista milloin olisi ollut, kipua, oksentamista, pää sekaisin lääkkeistä, huoli vauvasta...
      Pääsin kuitenkin sitten vielä gynelle ultraan, todettiin että vilkas pieni kaveri sieltä vielä löytyy, tänään oli neuvola-aika ja sieltäkin syke löytyi dopplerilla, ja liikkeetkin tuntuu niin ei tarvitse enää olla huolissaan...
      Nyt elämä on jo voittanut, todella hyvä olo vaikka itetty haava on kipeä, nyt sitten täytyy ottaa rennosti pari viikkoa ainakin, ja muistaa ettein saa nostaa esikoista nyt syliin, se taitaakin olla tässä vaikeinta..
      Noniin, tämmönen päivitys täältä =)

• Nea !

Moikka !

Liityn joukkoonne. Elikkäs olen Lahtelainen 20 vuotias ja mieheni on 22 vuotias ja ensimmäista lasta odotellaan. Raskaus aika ei oo ollu tosiaan mitään helppoa. Käytiiin alkuraskaudessa osastolla makoilemassa kun paino vaan laski ja mikään ei pysynyt sisällä,mutta nyt kaikki on hyvin pienokainen liikkuu kovasti ja massu pullottaa ja sydänäänet kuulu hienosti :) Jännittävintä tässä on se,että kärsin synnytyspelosta aivan tolkuttoman paljon ja olisi mukava jos olisi joku jonka kanssa jutella,siis muu kuin ammattilainen. Odottavan aika on pitkä en millään malttaisi odottaa kun saan käärön syliin :) Mitäs teille kuuluu ?

• Pojan äiti

Hienoa että voit jo paremmin=)
        Itselläni nyt rv17 4, paino ei juurikaan noussut koska mitään ei tee mieli.. Tosin eilen ja tänään olen ahminut klementiinejä kuin viimeistä päivää =D
        Saako udella miksi pelkäät synnytystä?

• nea !

:) minulla lähtö paino oli 49 ja olen toosi tyytyväinen että se on noussut :) Mutta tuosta synnytyspelosta. En osaa tarkemmin selittää kuin se,että pelkään että jotain menee pieleen tai jotain väärää tapahtuu. Olen aina pelännyt kipua :s ja se on kai se suurin syy miksi pelkään.

• Pojan äiti

Itse en ajatellutkaan kauheasti koko synnytystä kun odotin esikoista, en tiedä mikis. Kyllähän minä toki tiesin että ulos sen on jotenkin tultava, mutta en vaan ajatellut asiaa =)
        Kun vedet meni rv38 4, ja minut otettiin osastolle tarkkailuun, tuntui yhtäkkiä kuin olisin niellyt 5kiloo jäitä, tajusin että kohta se tapahtuu, minun on pakko synnyttää!!!
        No, en joutunutkaan heti tositoimiin, mitään ei tapahtunut, satunnaisesti supisteli mutte ei tarpeeksi.. Käynnistettiin sitten "vasta" 38 6, ja siinä kohtaa olin jo tottunut ajatukseen että ok, pakko tämä nyt on hoitaa.
        Sain oksitosiinitipan käteen, ja supistukset lähti siitä samantien... Myönnän että se kipu oli jotain aivan kamalaa, onneksi avauduin niin nopeasti että sain suht pian epiduraalin, jonka jälkeen synnytys olikin piece of cake... Synnytyksen kesto tipanlaitosta alkaen 04:55, josta ponnistus 7min.
        Se tunne kun sain poikani syliin... Ei sitä pysty selittämään.

Nyt odotan synnytystä, näin jälkikäteen ajateltuna se oli (kliseisesti) paras hetki elämässäni=)

En voinut uskoa että sujui niin nopeasti, niin helposti, niin mutkattomasti itselläni kun lähipiirissä muutama vauva joutunut teholla koska ovat hörppineet lapsivettä, napanuora ollut kaulan ympärillä jne... Terveitä lapsia nekin kaikki muuten ovat nykyään =)

En tiedä oliko tästä avautumisesta nyt mitään iloa sinulle...

Pelkäätkö muuten vain alatiesynnytystä ja toivot sektiota, vai pelottaako se sektiokin? Kumpi tuntuu pienemmältä pahalta?

• nea !

:) minulla lähtö paino oli 49 ja olen toosi tyytyväinen että se on noussut :) Mutta tuosta synnytyspelosta. En osaa tarkemmin selittää kuin se,että pelkään että jotain menee pieleen tai jotain väärää tapahtuu. Olen aina pelännyt kipua :s ja se on kai se suurin syy miksi pelkään.

• Kone jotenkin tilttasi niin jouduin päivittämään koko sivun uudelleen niin tuo tuli kahteen kertaan tuo teksti pahoittelut :) MUTTA asiaan . Auttoi kyllä ihanan positiivinen synnytys kokemus kivusta huolimatta. Jotenkin luotan siihen,että se unohtuu sitten kun saa oman vauvan sylkkyyn.

Oon kanssa kuullut kaikilta ystäviltä ja omalta äidiltäni karmeita tarinoita ja itsehän synnyin sinisenä ja 2kk teholla muut säädöt siihen päälle ja minun äiti itkee sitä tänäkin päivänä kun kertoo,mutta mutta ei niistä kannata ottaa stressiä sen tiedän koska jokaisella on oma synnytyksensä.

haluan synnyttää kuitenkin luonnollisesti ,koska se tuntuu paremmalta kuitenkin.Se kivun pelko on vaan niin suuri. Mutta ehkä mä kestän koska sektio on vielä pahempi ajatus ! :s tällä hetkellä synnytys pelottaa ja ikettää en sitten tiedä johtuuko hormooneista. JA olemassa oleva sairaalapelkokin haittaa synnytystä mutta lupasin itselleni ja masussa potkivalle nyytille,että me selvitään tästä tuli mitä tuli. Joten rohkaisun tarpeessa olen. Oivoi no kaikki tämän pienen elämän arvoista :)

• Pojan äiti

Monet ovat raskauden loppuvaiheessa niin poikki että synnytys kipuineen tuntuu lähinnä helpotukselta kun tietää että kohta se on ohi...

Ei ole tarkoitus pelotella eikä muutakaan, mutta liitoskivut esim voivat olla aika kivuliaita, eikä sitten saa nukuttuakaan kunnolla.
        Puhumattakaan siitä kun vauva potkii suoraan virtsarakkoon... hurmaavaa...

Sinusta huolehditaan kyllä, mutta on tärkeää että puhut pelostasi, ja että synnärillä varmasti tietävät kohdella sinua sen mukaisesti. Kivunlievitystä on saatavilla, ei ole pakko kärsiä.

Ystäväni muuten lähti esikoistaan synnyttämään, heräsi aamuyöllä selkäkipuihin muttei ajatellut asiaa sitten sen kummemmin, meni pari tuntia niin sattui sen verran että lähti sairaalaan, kun pääsi perille oli jo sen verran auki etteivät antaneet apiduraalia, sai kohdunkaulanpuudutuksen ja mies kerkes juuri sopivasti saliin (oli etsinyt parkkipaikkaa) kun ystäväni rupesi ponnistamaan lasta ulos.
        Sanoi ettei ollut niin pahaa kuin olisi voinut kuvitella, että ihan turha se epiduraali olisi varmaan ollutkin=)

Että ei sitä ikinä tiedä miten se oma keho sitten reagoi synnytyksessä kipuihin, aika tehokas kone tämä naisen kroppa kuitenkin on=)

• Niin totta tuokin,että siinä vaiheessa voi olla vaan helpottunut olo. Joo mulla on jo nyt univaikeuksia seläntakia :D Mutta toivotaan parasta,pelätään pahinta niinhän se tuppaa menemään :) Niin on ollaan me aika koneita kyllä ;) Mites sitten kun synnytykseen saa ottaa tukihenkilön ja miehen mukaan ainakin meillä täällä niin onko ollut miehen lisäksi ketään mukana ? vai onko mies edes ollut synnytyksessä mukana ? :)

• Pojan äiti

Minulla oli vain mieheni mukana. Veikkaisin että useimmille se on ihan riittävää =)
        Veljeni avovaimo tosin lähti toista synnyttämään yksin, kun veli jäi kotiin esikoisen kanssa, eivät saaneet lapsenvahtia....

Olen itse tässä jo yrittänyt miehelle sanoa että voin kyllä lähteä toisen kanssa yksinkin, jos tulee vaikka lähtö keskellä yötä eikä saada ketään esikoista katsomaan, mutta mies ei halua sellaista kuullakaan, hänelle on itsestäänselvää että hänen pitää olla paikalla kun lapsi syntyy=)

Ketä sinä haluaisit miehesi lisäksi mukaan synnytykseen?

• Nii :) mä luulen kanssa että mulle riittäisi oman miehen tuki ja turva siinä,mutta kuitenkin ajattelin että niin hassulta kun kuulostaakin niin minun mumma eli minun isoäiti olis minulle suuri tuki ja turva olen kuitenki suurimman osan lapsuudestani hänen kanssaan asunut ja joka päivä soitellaan ja ollaan tekemisissä ja mikä tahansa oli asia hänen kanssaan voi niistä puhua :) Meillä suvussa ollaan saatu aikasin lapset ja sempä takia mummani on vasta 65 vuotias niin hassulta kun se tosiaan kuulostaakin. En sitten tiedä veisikö se luonnollisuuden mieheltäni siinä tilanteessa vai ei. Mutta oon kyllä kallistumassa siihen että Mennään mieheni kanssa kahden : D vaikeaa :D

• Äippä+7v

Heissan!

Tuosta synnytyksestä, ite kans kun olen esikoiseni saanu 19 vuotiaana, niin pelkäsin synnytystä koko raskauden ajan ja kerroin neuvolassa ja he sielttä sanoivat että turhaan pelkäät, sektiosta toivut paljon hitaammin. Synnytys kun oli jo siinä vaiheessa että sairaalaan lähettiin niin olin jo 5cm auki, mutta siihen se sitten jäi vaikka 8 tuntia odoteltiin jotain tapahtuvan kaikkien puudutuksien ja oksitosiinitippojen kanssa. Sen sijaan itellä meinas paniikki iskiä kun tajusin että olen synnytyssalissa.
      Loppujen lopuksi itselläni nousi kuume ja kiireellä lähdettiin leikkaukseen ja neiti syntyi 10 tyttönä :) Ja mielestäni toivuin hyvin leikkauksesta ja ehkä mun kohdalla se meni niinkuin piti. Nyt toista odottaessa en ole pelännyt enkä ressannut synnytystä koska tiedän että se menee omalla painolla ja sitä ei voi suunnitella.
      Toisaalta joudun menemään loppurauskaudesta äippäpolille jossa sitten tarkastetaan että lähdetäänkö vielä kuitenki kokeilemaan alateitse vai onko jokin este sille että en pystyisi alateitse synnyttämään, mutta olen valmis molempaan ratkaisuun, ainoa toive on että ei menis niin pahaksi mitä ensimmäisellä kerralla.
      Kannattaa tosiaan puhua neuvolatätille että pääsis tutustumaan synnärille ennen h-hetkeä, harmittaa kun itselleni ei edes tarjottu tätä mahdollisuutta, mutta selvittiin silti :)
      Pojan äiti: Ompa hyvä että olet selvinnyt siitä umpilisäkkeen poistosta, se on niin akuutti sitte ku iskee päälle.

• Kiitos kun jaoit kokemuksen ! itsehän toivoisin alatiesynnytystä jokatapauksessa. Niin on vissiin aika mennä puhumaan se neuvola tätin kanssa,mutta kun tädit koko ajan vaihtelee ni ei sitten tiedä miten ne suhtautuu kun on niin erityyppisiä kaikki. Kyllä mä haluaisin sinne synnärille tutustumaan ennenkuin H-hetki tulee :)

• Äippä+7v

Heippa!

Mites teillä sujuupi? Itellä tulee viikonloppuna vastaan raskauden puoliväli ja mahalla on kokoa jo aika paljon, itseasiassa musta tuntuu että ratkean kohta.
      Sit on tullu semmosia hetkiä, enimmäkseen aamuisin, että tuntuu että keho ei saa tarpeeksi happea ja tulee voimaton olotila.
      Vauveli potkii jo hyvinki voimakkaasti, vielä pitäs tasan kaks viikkoa odottaa rakenneultraan ja ei sitte millään enää ois tota kärsivällisyyttä.. pieni pelko se on tuolla selkärangassa että mitä jos jotakin onkin pielessä.

• SalamatkustajaHuhtik

WUHUU. Yli puolivälin jo menty(rv21 5)

Mulla oli maanantaina rakenneultra ja kaikki oli vauvalla vallan mainiosti. Siellä se oli jo pää alaspäin. Jalat olivat ristissä ja niitä heilutteli ja vilkutteli meille. Huulet ja nenäkin nähtiin todella läheltä. Sukupuolesta ei saatu vielä varmuutta joten se ei aiheuta toimenpiteitä.
      Maha todellakin on jo iso ja sitten tämä ihana asia mikä minua alkoi viime raskaudessa vaivaamaan vasta paria viikkoa ennen LA:ta on tullut jo kuukausi sitten minua ihastuttamaan nimittäin NÄRÄSTYS,3dl ei voi juoda edes vettä etteikö se jo ala... Mikään siihen ei auta kuin syömättömyys ja juomattomuus. Ja sitten nämä supistukset,näitä on todella paljon ja useaan välillä kipeämpiä. Mutta ei ole ainakaan alkanu paikkoja pehmentään. Levätä pitäis mutta aina ei jaksa ja minusta tuntuu että tulen vain kipeäämäksi jos en liiku. Vielä pitäis vajaa 3kk jaksaa töissä niin pääsis ansaitulle lomalla.
      Huomenna olis sitten neuvola,saada nähä milloin ens kuun neuvola on,kun tulee nuo pyhät.
      Niin ja mikä hassu sattuma olikin että lapsuudenkaverillani on juurin sama LA kuin minulla :)

• Äippä+7v

Heippa!

Pakko kommenteerata että itellä kans tullu tuo närästys tosi aikasin kehiin ja edellisessä se tuli vasta liki rv 30 ja sama juttu on noitten supistuksien kanssa, itellä on seuraava lääkäri vasta tammikuussa mutta ajattelin tarkastuksen kyllä itelle tilata ku alkaa huolettamaan, supistus saattaa tulla sillon ku on älytön pissahätä tai sitte jos nousen ylös tai jossain pikkujutussa ni iskeepi, vähän ruvennu välissä huolettamaan et mikäs on ja sanoinki viimeks neuvolassa vaan eipä ne vielä huolissaan ollut. Taidan silti varata itselle kontrollikäynnin.

Ja on tosiaan sattuma että on sama LA :D

• Pojan äiti

Helou!
      Mitäs tänne kuuluu?
      Joko rupee selviämään että kuka odottaa tyttöjä ja kuka poikia? Meillä on viikon päästä edesä rakenneultra, en nyt tällä kertaa osaa (tyhmänä ehkä) edes jännittää sitä että onkhan kaikki ok, luottaa vain siihen että tottakai on ja jännittää vain sitä että näkyykö tyttö vai poika=)

Mikäs vointi noin muuten?
      Täällä nyt 20 0, ja liitoskivut ovat jo jonkin aikaa vaivanneet... Häpyluu on ihan mielettömän kipeä, ja varsinkin kun kävelee rappusia alaspäin tuntuu erittäin epämiellyttävältä.
      Olen ollut nyt tämän viikon vielä saikulla umpparileikkauksen takia, piti kyllä mennä jo maanantaina töihin mutta en sitten uskaltanut, kun pojan kantaminen/nostaminen (n11kg) jo aiheutti kipuja haavan alueelle, nin tuntui ettei ehkä ole kovin fiksua lähteä sellaisia sadan kilon paketteja kääntelemään ja vääntelemään...
      Mutta maanantaina tosiaan, back to work, ja sitten katsotaan näiden liitoskipuje kanssa että kauanko olen enää töissä...
      Jossain toimistotyössä pärjäisi ehkä hiukan paremmin kuin hoitotyössä =/
      Valitettavasti tuolla ei ole oikein mitään paperihommia tarjolla lähäreille =D

Toivottavasti teillä muilla on kaikki hyvin!

• Äippä+7v

Heipsan!
      Täällä rakenneultra on keskiviikkona eli 12.12 klo: 12.20, toivottavasti ei enteile mitään pahaa.. :D On sitä odotettu monta monituista viikkoa, me jännätään, tosiaan molemmat veikkaa poikaa, mä näin unessa että meille tuli poika, mut sit mies oli nähny unta että tyttö, vielä pitää jännätä, toivottavasti ois tietenki kaikki kunnossa ja terve vauveli siellä kasvais :)

Maha alkaa olemaan jo aikas kookas ja liitoskivut tuntuu varsinkin öisin kun vaihtaa asentoa niin oon melkein varma että multa murtuu joku tuolta lantion seudulta, saas nähdä millon sitä lakkaa liikkumasta sitte kun vielä olisi 19 viikkoa edessä päin :)

Toivottavasti kaikki menee töissä hyvin ja jäähän pois sitten kun siltä meinaa tuntua, ettei tarvi väkisin kipristellä ja voida huonosti sitten.

Ilmoitelkaa tänne kun saatte tietää, mikäli selvää otatte että kumpi sieltä tulee :)

• tää on muuten poika!

Heippa!
      Kirjoittelin tuola kerran aiemmin ja ajattelin kirjoitella nyt uudestaan kuulumisia.
      Tääl on liikkeitä innoissaan kuulostelu viikolta 18 asi. Nyt siis 21 2 meneillään.
      Rakenneultra on ens tiistaina. Vähän meinaa pelottaa, ku niskaturvotusultrassa seula hälyttti ja käytiin jatkotutkimuksissa. :/
      Mutta tulokset oli ok, eli terveet kromsomit omaava poika pitäisi olla tulossa.
      Kunhan vain kaikki olisi nyt kunnossa...

• huhtikuu=)

moikka!
      Täälläkin se tyttöolo vaihtuikin pojaksi! :) Nyt alkaa mamman mielikin olemaan virkeämpi, saatiinhan uusi asunto :) On molemmille tilaa riittävästi ! :)
      Nyt on rv 22 6 ja kaverista varmaan tulee jalkapalloilija, sen verran kova on potkimaan :D
      Hemoglobiini laskunu ku lehmänhäntä.. Eli rautalääkkeitä kaksinkäsin naamaan että jos alkais pikkuhiljaa nousta :)

• Äippä+7v

Heipsan!

Täällä ois rakenneultra takanapäin ja voi helpotus, asukilla kaikki on kunnossa ja vilkas ku mikäki. Lapsivetta on tosin normaalin yläpuolella että sitä ilmeisesti pitää seurata. Poikaolo vaihtui tyttöön, mikä oli täysin yllätys mutta ei huono sellainen, saa ruveta kaivamaan siskonsa vauvanvaatteita jostain piilosta :)

• SalamatkustajaHuhtik

Moikka!
      Nyt sitä ollaan oltu rouvas henkilö jo pari päivää. Mentiin keskiviikkona "salaa" naimisiin. (kummankin hyvä ystävä oli todistamassa) Tuntuu vieläkin vähän hullulta, 2014 olis sitten ne "oikeat" häät tiedossa. Maha kasvaa hurjaa vauhtia,mutta niin näyttää tämä aika menevän. Vuoen vaihteen jälkeen enää vajaa kaks kuukautta niin saapii jäähä kotiin.
      Mutta nyt vielä ens viikko jaksaa töissä,niin pääsee joulun viettoon. Harmi,kun esikoinen on tämän jouluaaton isänsä kanssa,mutta tulee onneksi jo joulupäivä takaisin meidän luo. Sitten lähetäänki loppu viikoksi lappiin sukulaisiin. Kun ei sitä enää pääsiäislomalla tohi mennä,kun alkaa jo laskettu aikaa olleen liian lähellä.
      Ja mitä näihin vaivoihin tulee niin, häpyluu ollu jo kuukauden niin s**tanan kipeä,ettei normi kävely enää onnistu,samoin kun nämä kohdunvenymiskivut,Monta kertaa pahemmat kuin esikoista odottaessa. Mutta eiköhän tässä jaksa vielä kituutella.

• Pojan äiti

Aamulla käytiin rakenneultrassa, ja kaikki näytti hyvältä. Näillä näkymin olisi tulossa terve tyttö =)
      Mies ei voisi olla tyytyväisempi =D

Töissä olen nyt tämän viikon ollut, pärjään kyllä. Öisin ei sitten vaan tahdo saada nukuttua ollenkaan kun a) sattuu heti kun kääntyy ja siihen herää ja b) vauva potkii niin pirusti =D

Salamatkustaja:Paljon onnea rouvuuden johdosta!

• Pojan äiti

Lisäystä veilä: "Joudun", eli pääsen, ylimääräiseen ultraan rv30, koska näyttäisi nyt siltä että istukka osittain peittää kohdunsuuta.. Toivottavaa olisi että se nousisi sieltä kokonaan, muuten taitaa olla sektio odotettavissa, käsittääkseni...

• Äippä+7v

Onnea täältäkin tuosta naimisiin menosta :)
      Täällä kans kärsitään liitoskivuistaja nukkuminen on jännää hommaa ku herää joka kerta ku vaihtaa asentoa, nyt hommattiin mulle semmonen pitkäpuikula tyyny joka on helpottanu sitte, suosittelen :)
      Kohdunkorkeus menee yli ylimmäisen käyrän. Ja kaikista ärsyttävin vaiva on ummetus. En juo kahvia vaan taidan ruveta kupillisen sillontällön nakkaamaan naamaan et jos se auttais sitte tähän vaivaan ja helepottais oloa..

Onneksi olkoon Pojan äiti tytöstä ja muille pojista :)

• 3nen

Ompas aika hurahtanu vauhdilla,nyt menossa jo rv 23 2 :) rakenneultra oli pari viikkoa sitten ja terve poika on taas tuloillaan,isäntä tosin vastasi vkoa isompaa jo tässä vaiheessa saa nähdä miten isoksi kasvaakaan :) täällä kanssa kohdunpohjan korkeus huitelee ihan omalla käyrällä. Mulle on viime päivinä ilmenny närästystä joka on aivan hirveää,ei renniet paljon auta :/

Mukavaa joulun odotusta kaikille :) !

• Pojan äiti

Olipa vaikeaa löytää tämä ketju kun se oli tippunut jo kolmannelle sivulle =D
      Toivottavasti kaikilla on kaikki hyvin?

Tämä likka on ihan tavattoman vilkas tyyppi, miehelläkin hauskaa kun koko maha pomppii jo, ja näkee selkeästi missä tyttönen menee ja mihin potkii =D

Mutta vointi ei ole kovin hyvä, ja tulinkin tänne avautumaan ja valittamaan taas...

Vaikka onkin vasta rv24 3 maanantaina, mutta pakko mennä työterveyslääkäriin pyytämään saikkua.
      En vain pysty tähän että työajan sinnittelen, ja kun pääsen kotiin en jaksa edes hoitaa esikoista koska selkä on niin saakelin kipeä, puhumattakaan häpyliitoksesta, joka kerta kun nousee tuolista tuntuu kuin joku iskisi veitsellä jalkojen väliin....

Sääliksi käy esimiestä, eihän se ole hänen vikansa että en saa sitä apua mitä hän minulle lupasi.. Olenkin sitten nostanut ja tehnyt yksin ehkä vähän liikaakin, koska minusta ei vain ole oikein että asukas joutuu odottamaan sängyssä pari tuntia että joku jaksaa tulla auttamaan että hänet saa nosturilla suihkutuoliin, että pääsen suihkuttamaan häntä.. Tai asukas joutuu odottamaan kahviaan päivälevon jälkeen, koska henkilökunnan kahvittelu on tärkeämpi kuin asukkaiden... (kun henkilökunta pitää omaa taukoa noin tunnin muutenkin.......)

Tosiaan olen yksikössäni yksin, ja joutuu aina toisesta yksiköstä pyytämään apua.
      En muista minkä verran olen avautunut työpaikasta aiemmin, enkä jaksa koko ketjua selata läpi =)

Olisi mukavaa kuulla muitten kuulumisia!

• SalamatkustajaHuhtik

Täällä kans samaa vaivaa. Häpyluu on koko ajan niin kipeä,että ihan kuin lekalla olis sitä käsitelty. Ja tuo selkä,jos erehdyn selälle makaamaan,niin vaivoin pääsen siitä kyljelleni ja ylös. Kävely on todella hiasta,supistaa ja kramppaa maha. 26.2 olis viimeinen työpäivä ja pääsen äitiyslomalle,mutta tuntuu vaan niin pitkältä.

Ihan samaa minulla tekee tuon väsymyksen kanssa,aamulla vaivoin jaksan herätä ja laittaa itteni ja tytön valmiiksi ja viedä hoitoon ja itse ajaa töihin. Töissä menee sitten 8h kituuttamalla,kun on aika kovat kiellot mitä saan tehdä ja mitä en. Noita rappusia tulee käveltyä paljon päivän aikana,mutta mitään raskasta ei tarvitse tehdä. Kun kotia lähtö koittaa,haen tytön,menen kotiin laitan ruuan ja yritän siinä samalla siivota ja järjestää kämppää minkä ehdin. Mies tulee kotiin,syödään,joskus jaksan jatkaa touhuilua,mutta usein se menee siihen että menen tytön kans katsomaan pikkukakkosen ja joko nukahdan sohvalle ja vaivoin pääsen siitä ylös enää illan aikana. Joko nukun tai vaan vahtaan kattoa. Yöunet ovat niin katkonaisia,että tuntuu todella harvinaiselta kun saan nukutuksi 2h putkeen heräämättä. Se alkaa kyllä pikkuhiljaa jo kostautuun. Mieliala on välillä todella synkkä. Itku on herkässä ja tuntuu ettei voimat riitä mihinkään. Pelottaa,että korjaantuuko tilanne kun vauva syntyy,vai paheneeko tämä olo :/

Mutta pelon sekaisin mielin,enää vajaa 3kk pikku nyytti on jo tovottavasti sylissä!

• Äippä+7v

Heipsan!

Täällä kans supistelee esim. jos sattuu että on vessahätä tai sit on touhunnu hirveesti ja välissä ihan ei tarvi muutaku istua autossa ja sitte pistää mietityttämään että onko se normaalia vai ei.
      Rv 25 3 tulis tänään :)
      Seuraava neuvola olisi päälle viikon päästä, pitäisi olla lääkärineuvola, mutta täällä ilmeisesti ovat lomalla tai sitten niistä on puute kun ei varmuudella neuvolatäti osannut sanoa että onko lääkäri paikalla vai ei. Tuttu pääsi täällä keskiraskauslääkärille rv 31 vasta, että saas nähdä.

Ootteko kokeillu sitä tukivyötä? Itse tilasin netistä Anitä baby belt- merkkisen, tänään varmaan tulee postista, koska välissä on tosiaan nuo liitoskivut kovat ja sitten tuo alaselkä on kans yks mikä välissä ilmottaa itestään aika hyvin. Ajattelin että jos tämä auttais tai tukisi. Oon aika lyhyt et 153 niin tuo maha tulee tuohon eteen aika kivasti ja selkä taipuu sit.

• huhtikuu=)

Moikka!

Täällä lonkat alkanu vaivaamaan.. Jos sen virheen teet että illalla istut/makaat sohvalla pitkään niin et enään ylös pääse :/ Muutettu uuteen asuntoon ja tais muuton takia olla nuo verepaineet hiukan liian korkeat joten huomenna uusi neuvola ja katsotaan mihin suuntaan lähteny.. Lääkäri oli sitä mieltä että kun just oli parina päivänä päätä särkeny niin se netistä luki että joo nyt seurataan että varmaan tulee raskausmyrkytys... Joo pelottele vaan, paineet varmasti laskeekin :/ Ehkä tämä tästä taas iloksi muuttuu :) Tänään tuleekin jo 27 3

• Huhtikuuntyttö

Moikka! Hyppäämpä mäkin joukkoon mukaan. :)

Täällä viikkoja kasassa 26 3, eilen jouduin sairasalomalle pyörrytyksen ja vatsakipujen vuoksi. Mulla ollut jo noin rv 17 lähtien inhottavia alamahakipuja, joitten kanssa oon sinnitellyt. Kivut on välillä vähän muuttanut muotoaan ja ajoittain niihin on liittynyt vatsan kovettumista, mutta vaikea tietää onko osaltaan supistuksia vai mitä ihmettä. Nyt alkanut alavatsa välillä polttelemaan ja kuten monella muullakin, yöt on hankalia kun lonkkiin ja jalkoihin kipuilee. Vaivoja vaivoja! ;) Mutta kyllä nämä kestää jos vaan vauvalla on kaikki hyvin ja malttaa pysytellä vielä pitkään mahassa.

Toisaalta toivon että saisin pitemmän sairasloman kun vointi on niin hutera ja viikkoojen sinnitteleminen on vaatinut veronsa, toisaalta taas harmittaa vietävästi kun haluaisi saada tehtyä alotetut työt kunnolla ja rauhassa loppuun ilman sairaslomia. Vaan tilanteen mukaanhan se on elettävä.

Meillä siis toinen lapsi tulossa ja raskausaika on ollut aika erilainen kuin esikoista odotellessa. Tämän perusteella epäilimmekin että olisi toista sukupuolta nyt, mutta näyttää vahvasti siltä että toinen tyttö olisi tuloillaan. :)

Hyviä vointeja kaikille!

• jebou2

voisin kans hypätä joukkoon mukaan :) täällä rv 27 menossa ja vointi ollut vaihtelevaa.. väsymys on vaivannut oikeastaan koko raskauden ajan mikä johtuu alhaisesta hemoglobiinista.. rauta kuurilla oon ollut melkeen koko raskauden mutta ei se vain nouse.. lisäksi alkanut ilmenemään huimaus kohtauksia melko usein ja jo pelkästään istualtaan saattaa päässä heittää :s verenpaineet oli viimeksi neuvolassa ok että niistä tuskin on kyse... ilkeä vaan työ matkallaki autoa ajaessa usein tulee näitä kohtauksia jotta pitääpä varmaan ottaa uudelleen neuvolassa asia puheeksi...

• Äippä+7v

Kiva ku on tullut lisää huhtikuu odottajia :)

Itellä tänään rv 26 6 ja lääkärineuvola takana ja kuten mielessä on käynyt useamman kerran niin kohdunsuussa muutoksia tapahtunu., oli pehmentynyt. Nyt sitten laittoivat lähetteen synnytystapa-arvioon mikä ois pitäny laittaa vasta rv 30 mutta laittoivat jo nyt että tutkivat tilanteen ja 4 viikon sisään sinne pitäis sitte päästä. Toivottavasti tällä neidillä nyt ei kauhia kiire ois tulla vielä ulkomaailmaan että malttais olla vielä masussa.

Oon tässä monesti nyt miettiny kans että onko se toisen lapsen odottaminen sitte kuitenkin haasteellisempaa mitä ensimmäisen vai eikö sitä kaikkea tienny sillon kun ensimmäistä odotti, jaa-a.. noh, rauhallisesti etiäppäin ja sanoivat neuvolassa tosiaan että levätä ja rauhallisuutta että rv 34 vois sitte ruveta enemmän toimimaan..

• Pojan äiti

Noniin, huomenna neuvolalääkäriin.
      Hiukan jännittää, että onko tuolla lahaalla jotain tapahtunut.. Aina välillä iskee kivulaita supistuksia, onneksi ei ole ollut kovin monta, eikä usein, riittää nämä jatkuvat liitoskivut.
      Pahimmillaan kun en meinaa sängystäkään ylös päästä, joka ilta pakko ottaa Panadolia että olisi edes jtn toivoa päästä yön aikana käymään vessassa ja silloinkin pakko ottaa tukea seiniltä ettei joutuisi varaamaan jalkoihin koko painoa...
      Ja 3kk olisi jäljellä =/
      On vain niin turhauttavaa olla kotona kun nyt olisi AIKAA tehdä mitä tahansa esikoisen kanssa, ja sitten ei vaan pysty!
      No, pystyn sentään halimaan =)

Jos eka raskaus olisi tällainen ollut, en olisi varmaan ikinä suostunut toista "tekemään"....

Mikä vointi muilla?
      Äippä 7v, oletko käynyt synnytystapa-arviossa jo?

• Äippä+7v

Heippa!

Kävin kontrollikäynnillä ja eivät pysty vielä sanomaan yhtään mitään että vielä olisi viikolla 34 ja 36-37 käynnit tutkituttamassa paikat sekä vauvan koko, tällä hetkellä vauva painaa n. 1,2 kg ja rv 28 5. Lapsivedenkin takia jouvun käymään tuolla kun sitä reilummin on. Laittoivat myös sokerirasitustesteihin ensiviikolla.

Miten teijän muiden vauvojen koko tällä hetkellä tai tuo sf mitta mitä näyttää? Itsellä oli tuo sf mitta rv 27 6 ja 28cm.

Täällä kans hieman turhautunut olotila välissä kun tekis mieli touhuta kotona ja käydä paikoissa mutta kun määrätty on että rauhallisuuden nimissä pitää ottaa niin alkaa puuduttamaan, joten ymmärrän aivan täysin Pojan äiti tuntemuksia..

• Pojan äiti

Hiukan hämmentytnt tämänpäivän neuvolalääkärin jälkeen..
      Lääkäri oli sitä mieltä että mitään sisätutkimusta ei tarvita, vaikka yritin sanoa että tosiaan niitä kipeitä supistuksia on ollut jonkinverran.. MItään sf-mittaa ei ottanut...
      Kyseli vaan vointiani, ja totesi että joo, sairasloma jatkuu äitiysloman alkuun saakkaa, että kyllähän sen näkee että minuun sattuu kun liikkuminen on niin vaikeaa. (Hyvää kun pääsi tutkimuspöydälle edes....)

No, kai ne tietää mitä tekee...

Yllättynyt olin että sokerirasituskoe oli ookoo, kun tosiaan edellisessä raskaudessa oli radi. No, jos kuitenkin yrittäisin noudattaa vähän terveellisempää ruokavaliota, jos yrittäisi huijata itseäni että on nytkin radi niin ei herkuttelisi ihan niin paljon =D
      Esikoisen kanssa paino nousi yhteensä 6kg koko raskausaikana, nyt on jo noussut sen 6kg ja 3kk olis vielä synnytykseen...
      Oh well, ei kai se niin tarkkaa ole =)

• ilmoittelija§

Vinkiksi että seuraavat keskustelupalstat ovat hiukka aktiivisempia kuin tämä:

kaksplus.fi/keskustelu
      vauva.info/foorumi
      vauva.fi/keskustelu

• Niin on...

Mutte esim tällainen ketju hukkuisi sinne, onhan tämän ketjun esilläpysyvyys kiinni meistä ketkä kirjoittaa täällä, ei me oltais yhtään aktiivisempia kuuallakaan, tai ei raskaus etenisi yhtään nopeammin vaikka muualla kirjoiteltaisiin.
        Ehkä joakinen meistä käykin muuallakin kirjoittelemassa, silloin kun on jotain mihin haluaa nopeammin vastauksia tms.

• Äippä+7v

Kyllä ne kilot kariseepi :D Itellä on tullu jo lähes 10 kg ja tosiaan vielä tuo melkein 3kk jäljellä ja kun tämä liikkuminen on mitä on ja jos alkaa rehkimään niin illalla kyllä tuntee sen sitten nahoissaan että on tullut tehtyä yli voimien.

On kumma että ne alkaa jättämään tuon keskiraskauslääkärin väliin, neuvolassa sanottiinki että (en muista nimeä) lääkäri on sitä mieltä että se ei ole tarpeellinen tutkimus tehdä, vaikka omasta mielestä sillä on varmasti paljonki merkitystä. Onhan nuita ihmisiä jotka vuodelepoon on totaalisesti määrätty ennenaikaisen synnytyksen pelossa kun on paikat jo auenneet.

• Pojan äiti

Ei huhhuh, kohta kyllä suutun itselleni kun mukamas pitäisi saada SUKLAATA päivittäin! Eilen en syönyt, enkä tänäänkään ostanut, enkä sortunut leipomaankaan vaikka kaapissa kyllä löytää kaikki tarvittava että voisin tehdä manteli-kaakaomuffinseja... Mutta ei, ei ei, pakko nyt skarpata vähän sentään!
      Paitsi... jos joku tulisi kahville, niin silloinhan olisi pakko leipoa, hm.... ketäköhän voisi pyytää kylään... =)

Kävin sitten tänään tyhjentämässä kaappini töissä ja palauttamassa avaimet... Ei kyllä hirveesti huvittanut äädä juttelemaan kenenkään kanssa, pikaisesti vain juttelin esimiehen kanssa joka sanoi toivovansa että tulisin sitten kuitenkin käymään vauvan kanssa keväällä...
      Mä vähän luulen että keväällä aion lähestulkoon asua ulkona, ja kävellä joka paikkaan, ksoka tämä on kyllä niin inhottavaa kun ei pääse liikkumaan, eikä voi ulkonakaan sitten olla pojan kanssa!

Kävin viime viikolla äitini luona, talkkari oli hiekoittanut pihaa silleen näppärästi että itse pysäköintialue oli täysi hieoittamatta, eli toisin sanoen oli ihan pirun liukasta.. Äiti tuli ulos ja otti pojan, itse seisoin siellä enkä tiennyt mitä tehdä, mielessä kävi jo että joudun konttaamaan kun jalka lipesi alta ja sattui niin maan penteleesti, olisin voinut kuvitella että häpyliitos olisi revennyt tai jotain!

Joo, no teillä kaikilla on varman omat vaivanne, koitan olla avutumatta näistä kivuista jatkossa =D

Eipä täällä juuri muuta ole, maha kasvaa tasaisesti, likka on vilkas, poikani on keksinyt että tulee paijaamaan masua ja sanoo "vauva" ja antaa masulle pusun =D

Kissat on ihmeissään kun eivät mahdu syliin kunnolla enää, ja jos tulevat mahan päälle makaamaan sängyssä esim niin niitä vain potkitaan sitten....

Kahden viikon päästä onkin sitten jo ultra, jolloin toivon että näkyisi että istukka olisi siirtynyt pois kohdunsuun päältä...

Että tämmöistä taas täällä, miten muualla?

• Äippä+7v

Saa valittaa :D Täällä kans kärvistellään noitten supistelujen sekä liitoskipujen kans. Viimeyö oli melkonen kun käänsi kylkeä ni tuntu että jotaki murtuu tuolta liitoksista ja se ei tunnu kivalta. Sitten mulla puutuu yöllä oikea käsi melkeen joka yö. Sit saattaa siihen herätä ettei tunne omaa kättä.

Tänään rv 30 täyteen tuli.
      Eilen pesin koneellisen vauvan vaatteita mitä tuli äippäpakkauksen mukana ja mitä ollaan saatu ja mitä esikoiselta oon säästäny. Ihmetytti kun ei tuossa pakkauksen mukana tullu noita harsoja, piti ikeasta ostaa.

Päivät tuntuu hirveen pitkiltä. Aurinko alkaa korkeammalta paistamaan mikä piristää kivasti, harmi on se että kun tuo liikkuminen on mitä on niin ei voi mennä mihinkään pitkälle kävelylle tai mitään oikeen semmoista kivaa tehdä.
      Odottavan aika on pitkä...

Pojan äiti, suklaan syönnistä ja leipomisesta, ite oon totaaliriippuvainen suklaasta, hieman pelottaa sokerirasituksen tulokset että mitä ne on ja otetaanko multa suklaa pois. Mitä leipomiseen tulee niin en muista viikkoa etten olis leiponut, että näillä eteenpäin :D

• Voi höh

No ei oteta suklaata pois jos elimistö toimii normaalisti.

• Pojan äiti

Pakko kertoa, että kyllä tänään säikähdin.. Kävin vessassa, ja huomasin että siteessä oli verta! Ei paljon, mutta pienikin määrä on pelottava tässä kohtaa... No, soitin varmuudeksi synnärille, ja todennäköisesti johtuu vain siitä että on limakalvot niin kuivat että voivat ärtyä ihan vain siitä että pyyhkii vessankäynnin jälkeen...
      Mutta heti näytille jos sitä tulisi enemmänkin.
      Nyt sitten jännittää joka kerta kun käy vessassa että onko sitä tullut lisää..

Pieni toivo on kuitenkin siitä että se pienikin verimäärä saattaisi ehkä tarkoittaa sitä että istukka on liikkumassa/liikkunut pois kohdunsuun edestä =) Enää 6pvä niin saa selvyyttä siihenkin asiaan...
      Tuntuu todella ptkältä ajalta jostain kummasta syystä, tai ehkä olen vaan liian malttamaton =D

• Äippä+7v

Heippa!

Tuo verihippukin säikäyttää ihan varmasti ja on pelottavaa. Onneksi ei sitten sen enempää oo tullut ja jospa se ois sen merkki että siellä vähän vaihdellaan paikkaa :)
      Itse kävin eilen (perjantaina) neuvolassa ja sokerit oli hyvät ja paineet hyvät, mikä oli hyvä uutinen. Vähän heikko uutinen oli painonnousu. SF mitta oli 31 cm että yläkäyrillä edelleen jatketaan,mutta se voi edelleen johtua vesimäärästä. Katoin esikoisen neuvolakorttia niin siinä oli rv 39 6 SF-mitta 34cm..
      Nyt sitten alkoki tuo usiasti käyminen tuolla neuvolassa. Vielä 3viikkoa niin pääsee tarkastamaan tuon masuasukin tilanteen taas sekä jos alkais saamaan pientä vihiä siitä, että miten tämän vaavelin saapuminen maailmaan sitten tapahtuisi..

• Pojan äiti

Taidan itse verrata tätä raskautta liian paljon edelliseen kun sitä painoa tuli tosiaan vain 6kg koko aikana, nyt olen päättänyt että yritän olla ajattelematta koko asiaa, kun eihän minulla oikeasti mikään järkyttävä paino-ongelma kuitenkaan.
      Se edellisen raskauden terkkari vaan oli niin huolissaan painostani että se jotenkin "jäi päälle" se fiiis että apuva, nyt lihon liikaa ja paisuttelen tätä pientä masu-asukkiani viisi-kiloiseksi mötikäksi....

Ainut todellinen huolenaihe on se että mahdanko maaliskuun lopulle mahtua iltapukuuni, joka on kyllä ihan äitiysmallia että mahalle on tilaa, ja rinnoillekin, mutta jos kerään kamalasti selkäläskiä niin ei mee välttämättä vetoketju kiinni...
      Onpa ihanaa että mies vihdoinkin väittelee kun minulla on kuukausi jäljellä laskettuun aikaan, eihän niitä juhlia olekaan odotettu =D

Täällä onkin sitten tiistaina neuvola, keskiviikkona tarkistusultra (peukut pystyyn että istukka on noussut!), ja perjantaina esikoisen 1,5v neuvola.
      Siinäkin tulee vähän turha olo, neuvolaan on joku kilsan matka, normaalisti tietty sinne kävelee kevyesti, samana päivänä jo kun olin kotiutunut sairaalasta umpparileikkausken jälkeen, ja nyt olisi melkein pakko mennä autolla koska käveleminen sattuu niin paljon.. Vaikka se lapsen neuvola esim, kestää kauemmin saada muksu autoon ja ajaa neuvolaan, kuin että sinne kävelisi =/
      Noo, jos lähtee 30min ennen kuin neuvolassa pitää olla ja kävelee hitaaaaaaasti niin ehkä se siitä =)

Ja nyt taas leipomaan =D
      Poika ollut yötä mummolassa, palauttavat viideltä ja luapsin tarjota ruokaa, ja täytyyhän jotai kahvileipääkin sitten olla.. ja lupasin leipoa muutenkin jotain hyvyyksiä kun huomenna on lemmikkiyhdistyksen hallituksen kokous..
      Suklaakeksit kuulostaa hyvältä idealta =)

• huhtikuu=)

Moiks!
      Tänään tossa ystävältä kyselin että miltä se tuntuu että ku on hikka mahassa ja se kuvaili sen, niin samalla hetkellä tajusin että herrajeee meillähän on tosimonta kertaa ollu jo hikka enkä oo mitään tajunnu, vaan ollut vaan lähinnä kateellinen että muilla on :D

Ihanat ystävät pitivät mulle vauvajuhlat, ja kyllä sitä pientä tarpeellista tuli :) Nyt vaan odotellaan asukkia tulevaksi :) Ei millään enään malttais, vaikka tietää että parempihan sen vielä masussa on olla! :) Tänään on siis 32 4

• Pojan äiti

Kivaa kuulla huhtikuu=) että kaikki on hyvin=)

Täälläkin likka nyt ruvennut hikkailemaan, ja tietysti hänellä on yleensä hikkaa sitten keskellä yötä kun minä haluaisin nukkua =D

PIkkasen pettynyt nyt tänään olen, huomenna olisi pitänyt olla se tarkistusultra että katsottaisiin mikä on istukan tilanne, mutta ultraaja oli sairastunut joten aika siirtyi ensi viikon keskiviikolle =(

Mies täällä hermoilee, että pitäisihän minun nyt ehdottomasti ottaa yhteyttä lääkäriin että joku tekisi sisätutkimuksen kun se itse vähän sormellaan kokaili miltä tuntuu ja sanoi että siellä on ihan erilaista kuin ennen (anteeksi jos ette halua kuulla tällaisia juttuja =D )
      Sanoi että on ihan pehmeää kaikkialla, ei mitään kiinteää paikkaa missään.. Ja on nyt sitten varma että minulla on kohdunkanava lyhentynyt ja pehmennyt ja että vauva on valmis tulemaas ulos milloin tahansa...
      No, lekuri saa sitten viikon päästä katsoa mikä on tilanne ultran yhteydessä, terkkarikin oli tänään kun minulla oli neuvola ihmeissään siitä että neuvolalääkäri ei tehnyt sisätutkimusta viimeeksi....

Mutta nyt halimaan taas esikoisen kanssa, kohta taas nukkumaan.

• Äippä+7v

Hei!

Mites on mennyt teillä? Joko oli ultra Pojan äiti?
      Itellä vasta neuvola takana ja jos jotain hyvää kaikkien vaivojen välissä niin verenpaineet on pysyny lähestulkoon samana koko matkan ajan :) SF-mitta hipoo 32-33cm. Nyt odottelen kovasti ultraa joka tosin on vasta tuossa 11 päivä, mutta ompahan välissä esikoisen hiihtoloma :)
      Nukkuminen alkaa tosiaan oleen hieman asennon hakua enemmän mitä itse nukkumista ja jos sattuu että löytyy hyvä asento ni siinä pystyy sen 3h nukkumaan kunnes noustaan vessaan ja taas sama homma, mutta yritän kovasti ajatella positiivisesti ja perjantaina tulisi rv33 että 7 viikkoa edessä.
      Tilasin ihania vauvan vaatteita netistä, niitä hypistellen :)

• Pojan äiti

Tultiin nyt kotiin ultrasta, tyttö voi hyvin ja istukka on siirtynyt pois tukkimasta tietä, joten en tarvitse enää pelätä sektiota enää =) Painoarvio kuulemma tasan keskikäyrällä, 1785g, veikkasi että saattaa olla 3,5-4kg syntyessään, mutta lisäsi että eihän sitä sitten kuitenkaan ikinä tiedä, että milloin syntyy ja paljonko kasvaa sitä ennen =)

Jos täällä nyt pikkuhiljaa saisi taas siivottua esikoisen vaatelaatikoita, kaikki 74set pois... ja jos saisi jonnekin tilaa tulevan pikkuisen vaatteille, ja jos pikkuhiljaa sitten jo uskaltautuisi vaateostoksille... pikkupikkumekkoja ostamaan =D

• LA1.4

Itsellä laskettu aika on 1. huhtikuuta, tyttöä ja esikoista odotamme. Tähän mennessä kaikki neuvola ja ultrakäynnit ovat olleet ok ja ei tippaakaan pahoinvointia koko raskauden aikana :) Ainoina närästys, jatkuva vessassa ramppaaminen ja jatkuva palelu alkuraskaudessa ovat olleet ainoat "oireet". Viime viikolla painoarvio oli semmoinen n. 2,5 kiloa, vauva ei enää kauheasti potki vaan enemmänkin "möyrii" mahassa, varmaan kun ahdasta on. SF mitta on 30 ja nyt käyn neuvolassa kerran viikossa :) Tyttö hikkailee tosi paljon, ja sen tuntee tosi rytmikkäänä joskin hentona liikkeenä. Vaikka kuinka tarkkana on ruoan kanssa oltu painoa on tähän mennessä tullut 55:stä kilosta 80 kiloon ;_; Mutta kaippa se lähtee aikanaan. Tuleva synnytys pelottaa vähän, varsinkin kun on matkaa sairaalaan vähän reippaammin, mutta toivottavasti menee hyvin. Lääkäri ainakin sanoi että lantiossa on tosi hyvin tilaa ettei haittaa vaikka olisi isompikin vauveli. Äkkiä menee aika kun miettii millaiset tuntemukset ekassa ultrassa olivat, kun tyttö heitti kuperkeikkaa mutta mitään liikettä ei vielä tuntunut :) Vaatteita ollaan ostettu jo paaljon ja ei tosiaan edes mahdu mihinkään. Varmaan ihaninta koko raskaudessa on ollut vauvan liikkeiden yms. vauvan touhuilun lisäksi se, että vauvalla on kaikki hyvin, tulevat isovanhemmat ovat onnensa kukkuloilla ja tietysti me vanhemmat olemme. Ja tietysti ne hankinnat :D

• Äippä+7v

Heipsan!

Mites teillä päin voidaan?
      Täällä rv 34 4. Nukkuminen on melko pätkätyötä ja unia näkee melkeimpä heti kun silmät ummistaa. Liitoskivut yöllä on melkoset. Kävely muistuttaa yhä vähemmän kävelyä, se on semmosta vaappumista puolelta toiselle :D

Eilen oli kontrolliultra ja en tiiä helpottiko se vai pahensiko se tulevaa koitosta. Lapsivettä on edelleen melkonen määrä, mikä tarkoittaa sitä, että jos synnytys alkaa lapsivesien menolla niin se on suoraa tietä sairaalaan. Rv 38 tehdään sitten synnytystapa-arvio ja harkitsevat myös käynnistämistä LA tienoilla. Saas nähdä miten tässä käy.

Painoa tyttärellä on tällä hetkellä n. 2,4kg, keskikäyrällä mennään sen suhteen, maha on vaan järettömän suuri ja johtunee tuosta veden määrästä.

Kohtahan täällä voi jo lukea synnytystarinoita kun alkaa nuo H-hetket lähenee :)

• Pojan äiti

Täällä olen jo kateellinen LA 1.4:llä ja sinulle Äippä 7v:lle kun teillä on synnytys paljon lähempänä kuin minulla =D

No, 33 5 täällä, niin ei kyllä ole paljon jäljellä.... Ja olen jutelllut nätisti neidolle että saisi kyllä tullo heti jo rv38?0, ei varmaan haitais jos tulisi jo rv37 puolella... =D

Ja aina välillä iskee pelko että ei kai se nyt jukoliuta nyt jo ole tulossa!!!???
      Kipeitä supistuksia nyt ollut jonkin verran, kivuttomia enemmänkin, ja hän tuntuu olevan todella alhaalla nyt jo... Seuraava neuvola on sitten 2/4, lääkärikäynti... Jotenkin sitä toivoisi että hän voisi sanoa että kanava pehmeä ja lyhentynyt, ei kovin paljon odotusta jäljellä =D

• huhtikuu=)

Heippa!

Mulla tuli tänään 36 viikkoa täyteen!

• salamatkustajahuhtik

Rv 36 5 tällä hetkellä. Noro viruksen takia ollu nyt yön tiputuksessa sairaalassa. Puolessa päivässä ehti jo kuivua niin pahasti. Painoarvio oli 3400g että sais alkaa vaikka jo tulemaan. Kaulaa ei ole ollu enää kuukauteen ja paikat jo vähän pehmeät. Jos sitä käynnistystä sais vähän aikaisemmin.

• Äippä+7v

Tuota noroa on ihan kauheasti liikkeellä ja nyt saapi sit ite jännätä että tuleeko se tähän taloon vai joku muu mahatauti, esikoinen rupesi eilen illalla oksentamaan.
      Paranemisia sinne kovasti!

Täällä kans on energiaa ollu jokusen verran enemmän ja päikkärit on jäänyt vähemmälle :) paikat oli ultrassa edelleen pehmeät mutta kiinni, tosin ku näitä viikkoja on "vasta" 34 6 niin ei haittaa vaikka kiinni vielä ovat, supistuksia tulee päivittäin ja ovat aika napakoita.

Itse kans elän siinä toivossa että rv 38-39 sais typykkä jo tulla, tuntuu jotenki ylivoimaselta ajatella että jaksais sinne loppuun asti :D esikoinen synty rv 40 4, mutta se raskaus ei ollut näin vaativa.. Nyt tietty pieni pelko, kun tuota vettä on runsaanlaisesti, monesti on nyt rakenteet katsottu ja sokerit sun muut, että sitä ilmeisesti vain on jostain syystä enemmän..

• huhtikuu=)

Joko täällä pian alkaa porukka poksumaan? :) Kovasti toivoessa että pian jo pääsisi! Nyt rv 37 2..

• Pojan äiti

Ajattelin jo itse tulla kysymään että joko joku olisi ottanut varaslähdön ja lähtenyt jo synnyttämään =D

Itselläni nyt 34 6, on jo jonkun aikaa supistellut kivuttomasti, nyt tänään on ollut todella paljon kivuliaita supistuksia, ei kyllä mitenkään säännöllisesti, mutta todella epämiellyttävää kun välillä ei pysty hengittämään.. Ja tuntuu että maha on "hävinnyt", eli valahtanut paljon alemmas eikä sojota niin paljon eteen enää... Ja vaavi onkin ollut tänään todella rauhallinen... Toivottavasti ei nyt enteilisi alkavaa synnytystä, ainakaan ihan vielä. En minä edes ehtisi nyt, kun miehen väitöstilaisuus ja karonkka on lauantaina.
      Eilen leiposin kakkupohjia, tänään juustokakkuja, huomenna pitää täyttää kakut ja koristella... Onneksi serkku lupasi huolehtia suolaisista tarjottavista, yksi murhe vähemmän =D

Olen kyllä alusta asti sanonut että minulla on tunne että tämä ei malta odottaa loppuun asti, mutta jos nyt malttaisi pari viikkoa vielä... Tai sitten kiusaa minua vielä toukokuussa =D

• Äippä+7v

Heippa!

Saas nähä miten kaikilla käy, jännä kuulla et onko menny yliajalle vai tuleeko täsmällisesti :) Itsellä oli tänään neuvola ja arvot kaikki ihan hyvät, seuraavan neuvolakäynnin laittoivat vasta 15.4 ja 19.4 on jo LA. Neuvolassa kun kävin ja siellä oli äitejä pienten vauvojen kanssa niin tuli ajateltua että kohta itselläki olisi tuommonen nyssäkkä sylissä vaan siltikään sitä ei vielä oikeen "tajua" vaikka toinen on tulossakin. Tietty aikaahan on edellisestä jo 7,5v.

Onko miten teijän vointi ollut?
      Itselläni tuo turvotus on vähän inhottava ja noita supisteluja nyt on tullu jo 20 viikkoa et alkaa oleen osa arkipäivää. Kaipaan kovasti reipasta kävelytahtia :D

Nyt menossa rv 36 3. Ensiviikolla on synnytystapa-arvio, nyt alkaa oleen joka päivä tuo synnytys mielessä ja pohdin että mikä se on turvallisin vaihtoehto. Rupeaa ehkä jo hieman pelottamaan..

Eilen ostettiin pinnasänky :) ja imetypaitoja on pari hankittu mutta en oo vielä imetysliivejä ostanut. Muuten alkais akuuttihankinnat oleen valmiina :)

• Pojan äiti

Täällä tullaan viikko perässä, 35 3 tänään =) Ensi tiistaina neuvolalääkäri sitten...
      Supistukset täällä vain pahenee, kauppakäynnistä ei meinannut tänään tulla mitään kun meinaa jalat pettää kivun takia. Kun pääsin päikkäreille pojan kanssa on kyllä taas helpottanut.. Mutta ensi viikolla lekuri varmaan kertoo että tekeekö nämä supistukset tuolla alakerrassa mitään =D

Tarttis vaan löytää voimat jostain että saisi siivottua, kotittyöt niin kuin pyykit sun muut jäi väähn vähemmälle viime viikolla kun oli niin paljon säätämistä...
      Ja kait sitä tarttis käydä ostamassa jotain ihan uutta, ihanan pientä ja vaaleanpunaista kotiutumisasuksi pikkuiselle =D

Ja pakata sairaalakassia mahdollisesti, onko teillä se jo valmiina?
      Mutta no, ei meillä ole kuin 10min ajomatka sairaalaan, niin enhän minä tartte muuta kuin kännykkää ja laturia ja mies voi tuoda sitten kaiken muun milloin tahansa...

Mutta joo, vähän rupee jo jännittämää, ja todella toivon että kaikki menisi täällä yhtä hyvin kuin viimeeksi.
      ja tottaaki toivon että teidän muidenkin synnytykset sujuisi hyvin =)

• salamatkustajahuhtik

23.3 klo.23.50 synyi meidän tytsky hätäsektiolla maailman,kera pyörtymisen ja nopean ambulanssi kyydin sairaalaan. Nyt ollaan vielä sairaalahoidossa toipumassa. Vauva on voinut tosi hyvin,itsellä olo ei niin mahtava,mutta päivä päivältä helpottaa. 5.4 olis ollut laskettu aika.

• Pojan äiti

Paljon onnea salamatkustajahuhtik =)
      Toivottavasti olosi paranee pian!
      Hienoa että lapsella on kaikki hyvin vaikka kaikki ei mennytkään suunnielmien mukaan.

• Äippä+7v

Oikeen paljon onnea pikku tytöstä :) Toivottavasti olet jo toipunut hyvin Salamatkustajahuhtik :)

Tuosta sairaalakassista, aloin eilen mukamas pakkaamaan ja ajattelin että kun vauvalle vaatteita on laatikossa aika paljon niin laitan jo hänen vaatteet valmiiksi, mites kävi, huomasin että bodeja kyllä löytyy pieniä mutta sitte tämä potkari/housupuoli ei ollu ihan vastasyntyneelle, joten kauppareissu edessä :)
      Mutta listan oon tehny mitä matkaan pitää ottaa, jos sattuu niin että miehen pitää ne pakata. Meiltä sairaalaan on n. 20 min matka..

Täällä kans tuo siivoaminen on aika hataralla pohjalla, imurointi vielä menee mutta lattioitten luutuaminen on toinen juttu, ei kerrassaan jaksa kyetä siihen hommaan, pyykkiä taas pesen hullunlailla, en tiiä mistä se into sit tulee, oisko tekemisen puutetta..

Yöllä kun herää vessaan niin on ruvennu sattuun tosi paljon alavatsaan, tuntuu siltä että se repiää, kipu loppuu heti kun on vessassa käyny mutta on se tuskallista.

Vielä viikko synnytystapa-arvioon, kyllä jänskättää kun tiiän että se ei oo mukavaa tuo sorkkiminen, joka kerta sattuu ja mitä oon lukenu niin tuo arvion tekeminen sattuu vielä enemmän, oivoi..

• Pojan äiti

Noniin, nyt on neuvolalääkärissä käyty ja todettu että hyvin mahtuisi ulos (olisi kyllä outoa jos ei mahtuisi kun yksi sieltä on jo tullut =D ), ja paikat on pehmeät ja auki yhdelle sormelle jo.. Lisää supistuksia vaan kiitos ja saisihan tämä likka jo oikeataan tullakin, viikkoja nyt 36 4 ja lääkärikin sanoi että ei haittaisi ollenkaan vaikka päättäisi nyt jo tulla.

Todell alhaalla hän jo asuu, sf-mitta nyt alakäyrällä mutta johtuu kyllä vain siitä tosiaan että hän on valahtanut alas lähtöasemiin jo... Painoa tullut 11kg, en tykkää =( Mutta kyllähän ne kilot tosiaan saa pois kun ilmat lämpenee ja sitten pystyy kohta vihdoinkin itse liikkumaan, niin ei muuta kuin likka kantoliinaan ja poika rattaisiin ja sitten voi rauhallisesti aloitella kävelemistä =)

Nyt tarttis vain kerätä voimat siihen että saisi lemmikkihuoneen siivottua kunnolla... Olen vähän säästänyt sitä koska se ion kyllä semmonen urakka että jos siivous toimii synnytyksen käynnistäjänä, niin ei kestä kauan kunnes likka syntyy kunhan huone on siivottu =D

• jännä juttu

Jännä, että lääkäri on noin sanonut. Viikolla 37-38 syntyneillä vauvoilla on kuitenkin tosi usein ongelmia sokereiden kanssa, ei välttämättä jaksa imeä kunnolla, keltaisuutta yms.. Kaikkien keuhkotkaan eivät ole täysin kypsyneet. Vauvalle on aina parempi, jos hän syntyy lähempänä laskettua aikaa, sen takia vaan minusta omituinen kommentti neuvolalääkäriltä.

• huhtikuu =)

Täällä kovin toivekkaina odotellaan että MILLOIN!!! :D Nyt siis 39 1

• jännä juttu

Tokihan vauva selviää, mutta voin sanoa, että siinä hormonimyrskyssä se ei koskaan tunnu kivalta, jos vauva viedään vierihoidosta lastenosastolle tarkkailuun tai sinivalohoitoon, imetys ei ota käynnistyäkseen ja sairaala-aika venyy. Toki äidit ovat malttamattomia loppuvaiheessa, mutta kannattaa miettiä tosiaan, että se kärvistely on lapsen parhaaksi ja parasta on syntyä siellä 38-viikoilla. :)

• 38+5

täällä kans odotellaan ja odotellaan :) viikkoja nyt 38 5. toisaalta haluis jo pienen kovasti maailmaan mutta tuleva synnytys suorastaan pelottaa.. vaikka luulis etttä tässä vaiheessa olis päässy sen asian kans jo jonkunnäköseen sopuun mutta ei..

• Äippä+7v

Heippa!

Oi miten teillä on jo synnytys lähellä :) Pienen pojan äiti: Oon jo kade sulle ku voit jo ruveta oottaa h-hetkeä. Kävin eilen synnytystapa-arviossa ja ilmeisesti vauva mahtuu tulemaan mutta paperit kun lääkäri laittoi OYS:siin niin laitto että kunhan synnytys etenee jouhevasti eikä käy niinkuin viimeksi. Alakerrassa ei muuta ollu tapahtunu kuin ilmeisesti juuri 1cm auki mutta kanavaa 3cm jäljellä eli ei ole lyhentyny ollenkaan.

Nyt tässä sitten ootellaan että mikäli neiti ei innostu ittekseen tulemaan tässä päälle viikon sisään niin OYS:sista tulee aika sinne ja sitten tehdään kontrolli ja mietitään että mille aletaan..

Täällä kans on hieman tuota synnytyspelkoa, koska ei tiedä että miten tulee menemään, koitan hirmusesti olla miettimättä sitä asiaa mutta väkisin se on tuolla takaraivossa, johtuen tietenki edellisestä vaikeasta kokemuksesta...

Painoa on tullu hurjasti, kyllä sitä oottaa että vaavi syntyis ja pääsis kävelylle kunnolla ja nauttimaan ihanista ilmoista, jospa ne kilot karisis pikimmiten pois..

Ilmotelkaa sitten kun vauvelit syntyy ja kertokaa synnytyskokemuksista :)

• Äippä+7v

Niin joo, paino-arvio tällä hetkellä vauvelille oli 3,1 kg, syntymäpainoksi arvioitiin 3,6kg..

• LA1.4

No meillä oli laskettu aika 1.4 mutta eipä tyttöä kuulu eikä näy.. ei supistuksia eikä mitään koko raskausaikana..tänään tosin lähti limatulppa(a) ja vähän selkää kolottaa, kävely vaikeaa, kun neuvolassa kävin :) toivottavasti alkais sieltä tulemaan, käynnistys viikon päästä jos ei ennen sitä tule. Älkääkä pelätkö sitä synnytystä, se on vaan muutamia tunteja elämästä koko touhu pois..

• huhtikuu =)

Ite olin kans toivekkaana ton selkäkolotuksen kanssa että jos pian, mut tätä jatkunu nyt 2 viikkoo. Ei särkyä eikä kipua vaan semmosta jännää jomotusta koko aika.. :D Eiköhän meistä jokainen jakaudu ennenmmin tai myöhemmin, odotus vaan on tuskasta :D

• Pojan äiti

HUoh, täällä on supistellut koko päivän, ei nyt sentään taukoamatta mutta antaa hyvää esimakua tulevasta....
      Aina ajoittain pitenevät, tihenevät ja sattuvat enemmän, ja sitten loppuvat kokonaan. Ja parin tunnin päästä alkaa taas.. Pakko myöntää että vaikka viikkoja on nyt vasta 37 0 eli ei haittaisi vaikka likka viihtyisi vielä pari viikkoa, niin ei haittaisi yhtään vaikka haluaisikin tulla tänään jo, niin kypsä näihin liitoskipuihin ja siihen ettei voi tehdä mitään esikoisen kanssa.

Mutta tsemppiä kaikille, tosiaan, kyllä meillä kaikilla ennemmin tai myöhemmin on se nyytti sylissä vaikkei millään malttaisi odottaa =)

• Pojan äiti

Täällä tämä likka vaan myllertää mahassa vielä, päivittäin supistelee mutta tosiaan laantuvat aina kun rupeen kuvittelemaan että voisi olla tosi kyseessä.
      On vain nyt niin karsea olo, pahoinvointia, huimaa missä tahansa asennossa, oksensin toissapäivänä.. Titaa toi likka painaa jotain hermoja mahdollisesti kun tämä oli nyt on suoraan sanottuna ihan pyllystä.

Ja asiasta keppihevoseen... löysin vau.fi sivulta jutun purppuraviivasta, onko kukaan teistä kuullutkaan sellaisesta ennen?

• djdhsoi

Onko päänsärkyä, näköhäiriöitä tai ylävatsakipuja? Milloin viimeksi on katsottu verenpaineet ja virtsan proteiinit? Huimaus ja pahoinvointi kun voi myös viitata raskausmyrkytykseen, että sinuna soittaisin kyllä varmuuden vuoksi neuvolaan ja pyytäisin päästä mittaamaan paineet ja testaamaan virtsan.

• Pojan äiti
        djdhsoi kirjoitti:

Onko päänsärkyä, näköhäiriöitä tai ylävatsakipuja? Milloin viimeksi on katsottu verenpaineet ja virtsan proteiinit? Huimaus ja pahoinvointi kun voi myös viitata raskausmyrkytykseen, että sinuna soittaisin kyllä varmuuden vuoksi neuvolaan ja pyytäisin päästä mittaamaan paineet ja testaamaan virtsan.

Verenpaineen katsoin viimeeksi tänään äidin luona, 107/71. Proteiinit katsottiin viikko sitten tiistaina kun oli neuvolalääkäri, kaikki ookoo. Ei ollenkaan turvotusta, ei päänsärkyä eikä mitään muutakaan raskausmyrkytykseen viittaavaa.

• entinen huhtikuu </3

Heips!
      Oli pakko tulla tiirailemaan kuinka teillä menee, joko on tässä porukassa lapsosia saatu maailmaan? :) Meillä tämä raskaus on mennyt hyvin ja oireettomasti, ja keskenmeno peloistakin pääsin puolen välin aikaan eroon (vasta) ja nyt nautin täysin rinnoin kirjaimellisesti, eli nyt menossa rv 26, la 24.7 ja tytteliä odotellaan

• huhtikuu =)

Täällä tänään koitti se laskettuaika! :D Viikonloppuna ja eilen antanu vähän merkkejä että saattais ehkäpä joskus tullakkin, mutta no.. ei näy! Jospa se sieltä parinviikon sisään tulis niin ois ihan kiva.. :D Epätoivo alkaa vaan jo iskeä tässä... Odottavan aika on pitkä, todella pitkä..

• Äippä+7v

Heissan!

Entinen huhtikuu: oikein onnellista loppuodotusta :) ei oo heinäkuuhun pitkäaika ja kesä alkaa tuleen niin aika menee juosten :)

Huhtukuu: sulla on jännät paikat siellä :) täällä odotetaan sitten millon vauveli meinaapi tulla :)

Itsellä ei merkkejä muuta kun jatkuvat päivittäiset supistukset mutta niitä nyt tulee ja harvemmin enää miettii että joko nyt alkais.. Eilen tuli OYS:sista kirje ja ovat varanneet ajan 19.4 sinne, eli laskettuna aikana, vähän ehkä petyin että jättivät niin myöhään tuon kontrolliajan eikä lapussa lukenut sen tarkemmin yhtään mitään tietoa siitä, mitä he tekevät.

Noh,maanantaina neuvola. Kävelyä olen pyrkinyt lisäämään ja en oo vieläkään sairaalakassia pakannu vaikka on ollu tarkotus jo monta päivää, ainut että vauvan vaatteet on valmiiksi laitettu :)

Kovasti tässä odotellaan miten käy.

Pojan äiti: En oo kuullu purppuraviivasta, pitänee ilmeisesti kahtella mikä se on :)

• Pojan äiti

Linkki purppuraviivaan:
      http://www.vau.fi/Synnytys/Synnyttamassa/Purppuraviiva-takamuksessa-kertoo-synnytyksen-kulusta/

Ei herkille, kuva alastomasta pyllystä =D

Kaikenlaiseen sitä törmää... Että jos epäilee että synnytys on alkanut niin pyttää miestä vilkaisemaan että näkyykö tuollainen viiva, ja sitten kun näkyy niin tietää että voi lähteä synnärille =D

Tämä likka nyt taisi päättää että aikoo olla ihan nätisti eikä halua enää äitiä kiusata, ei nyt supistele melkein ollenkaan enää ja jotenkin hän on siirtynyt vielä pois rakon päälle makaamasta, niin olen jopa parina yönä saanut suht hyvin nukuttua. Kiltti tyttö

• Pojan äiti

Kävin neuvolassa, viikkoja nyt tasan 38 0, terkkari ei meninannut löytää likan päätäkään kun se on niin matalla.. Sanoi olevansa yllättynyt jos tulen ensi viikon käynnille mahan kanssa, että todennäköisempää että minulla on silloin jo lapsi sylissä. Toivottavasti on oikeassa =)
      Huolestuikin vähän kun sf-mitta oli edelleen 28-29, samana pysynyt monena viikkona. Onneksi lääkäri sattui olemaan paikalla ja tonne on saatu ultralaitteet niin katsoivat sitten että likalla on kaikki hyvin, ja se pieni mittahan johtuu tosiaan vain ja ainoastaan siitä että hän on niin alhaalla jo. Painoarvio nyt 2900-3200g.

Pahoinvointi nyt vaivaa edelleen, ei oikein tiedä mitenpäin pitäisi olla, kaupassa tänään neuvolakäynnin jäkeen tuntui että pyörtyisin kun tottakai oli eläkeläiset edessäni ja heillä oli "tyhjennetään kolikot kukkarosta"-päivä =D

(Mutta virtsa puhdas, ei turvotusta,verenpaine 114/76, eli ei tartte mitään raskausmyrkytyksiä edelleenkään pelätä)

• s.t1

Heippa!

En ole ehtinyt kirjotella kun muutaman kerran koko ketjuun mutta jos nyt taas... (Meillä oli remppa kesken ja nyt alkaa olla valmista.)

Täälä on jo ensimmäisillä vauva kainalossa. Onnea!!!!

Muilla on nyt viikoja 38 3. Ja rupee jo tuntumaan että kyllä sinne laitokselle vois jo pian mennäkin. Vaikka mulla on kyllä tuhannen hommaa joita piti tehä ennen vauvan syntymää. Oon tämmönen puutarha ihminen ja odotan kovasti että pääsis haravoimaan ja pitäs toi kasvihuonekin siivota. Mutta maassa on vielä melkein puoli metrii lunta... siemeniä oon pistäny itämään mutta ei sekään näytä kevättä nopeuttavan.

Vauvalle oon pessy vaatteita mutta vielä pitäs valita mitä otetaan laitokselle. Oikein ihmettelin kuinka tässä uudessa pakkauksessa olikin näin paljon 50cm vaatteita. Jotain oli myös säästössä vanhemmilta lapsilta.

Olen nyt nauttinu viikon ajan äitiyslomasta. Raskaus on muuten sujunu hyvin mutta loppuaikoina puutuu kädet eteenkin öisin. Se helpotti vähän kun jäin navetalta pois.

Vauvalle ei oo painoarvioita osannu kumpikaan lääkäri tehdä...Mutta meinasivat että saman kokonen tulee kun muutkin. Eli 3 kg kirteillä. Saa sitte nähdä.
      Painoa mulle ei oo tullu kun vajaa 7kg, mutta edellisistä raskauksista on kyllä jääny tarpeeksi joten ei haittaa vaikkei paljoo enää tuliskaa.

La mulla on 23.4 Ja tää on tosiaan meidän 4 lapsemme!
      Joku on vissiin rekisteröiny mun nimimerkin joten laitoin 1 perään.

Voikaa hyvin!!

• s.t1

Joo piti vielä kertoo että heti piti mennä pyllisteleen peilin eteen kun luin tosta purppura viivasta!!! :D Mulla on paikat auki sentin verran mutta huonosti tonne taa näky!

• Äippä+7v

Heippa!

Jokohan teistä muista on joku jo saanu vauvelin :)

Nyt viikkoja 39 4. Kävin eilen neuvolassa ja sentään pieni hyvä uutinen että vauva on hieman laskeutunut mutta ei vielä kiinnittynyt että saas nähdä miten tässä tulee käymään, täytynee varautua jo että yliajalle mennään.

SF mitta oli 34. Ja mistä olin yllättynyt niin hemoglobiini oli pompannu 132 :)

Noh, me jännitetään vielä, perjantaina toivonmukaan sitä olis viisaampi kun oyssiin äippäpolille olisi kontrolliaika.

Jännäjuttu oli tuo purppuraviivahomma :D en oo kattonu, mutta epäilen että sitä hirveesti ei näy kun ei tässä vielä olla synnärille menossakaan :D

Alkoi eilen huvittamaan kun vein esikoisen harrastuksen pariin jota hän on kohta vuoden harrastanu ja siellä jonkun tytön äiti rupes puhumaan että "Vieläkö sinä oot yhtenäkappaleena, minä joka kerta oon miettiny että millon sua ei näy" :D Kokoa on sen verran ollu jo kauan masulla että ihmiset miettii :D

• dlfx

Hemoglobiinihan nousee ihan luontaisestikin taas viimeisellä kolmanneksella. Toisella kolmanneksella se käy matalimmillaan. Piti vaan mainita kun nousua ihmettelit.

• Pojan äiti

Täällä 38 4 ja myös yhtenä kappaleena vielä, valitettavasti.. Eilen yöllä supisteli kyllä säännöllisesti, mutta ei kivuliaasti... Unta sain sitten puoli viiden aikoihin, kuudelta heräsin siihen että oli selkä kipeä, seiskalta nukahdin taas ja nyt sitten vähän yli yhdkesän esikoinen herätti... MIes nousi kyllä laittamaan pojulle aamupalaa, mutta kun ei hyvin nukkunut isi ol eaamuisin yhtä kivaa seuraa kuin väsynyt äiti, niin eikö tuo poju kohta ollut lelujen kanssa sängysä nin eihän mun nukkumisesta nyt tule mitään.. Supistukset taas loppuivatkin, nyt on vain selkä kipeä edelleen. Puhumattakaan häpyliitoksesta kun likka tosiaan painaa siellä todela alhaalla jo...
      Onneksi jaksaa vielä valittaa =D

• Äippä+7v

Nyt piti kirjoitella tänne. Parina päivänä on itellä kans nyt tullu tuo etova olo (en oo oksentanu) mutta ei oo jären hyvä vointi ja sitten huimausta. Ei ole kovin kivaa. Verenpaineet ja kaikki muut arvot maanantaina hyvät.

Toinen on hyvin huonotuulisuus, sekään ei hyvä juttu muiden perheenjäsenten takia, en tiiä mikä on kun tuntuu että hermot menee ja ärsyttää suunnattomasti koko ajan..

Eli täälläkin jaksetaan valittaa vielä kuitenkin :D Nyt taitaa olla ne raskaimmat päivät eessä...

• Pojan äiti

Minäkin olen huonolla tuulella koko ajan, räjähdän ihan pienistä asioista ja koko ajan saa pyytää anteeksi =/
      Nyt on ottanut toaalisesti takapakkia sitten koko homma, viime vuorokauden aikana ehkä pari pientä supistusta.... Ja ton yhen yön jälkeen jo toivoi että se olisi jotain aloittanut =(
      Mutta joo, eihän ole LA viellä ollutkaan.... Huomenna taas neuvolaan käynnille, mikä sekin tuntuu nyt pelkästään turhalta kun ei siellä muuta tehdä kuin katotaan pissanäyt ja kuunnellaan sydänänet ja ihmetellään voinita.. Ja turhinta on se, että vaikka matkaa on vain n 1km niin minun on pakko mennä autolla, koska en vaan pysty kävelemään liitoskipujen takia, eikä se autolla ajaminenkaan mitään herkkua ole.. Ja siellä on sitten pakko kiivetä portaita ja sehän ei satu sitten ollenkaan...
      Oh well, La 9 pvän päästä, ja jos ei ole silloin vielä tullut niin siitä vain pari viikkoa niin eiköhän hänet sieltä häädetä.. Ei kestä kauan enää.....
      (JA valituksia riittää =D )

Tsemppiä!

• Pojan äiti

No pettymysten pettymys...
      Ollut taas selkä kipoeä ja pahoinvoinia koko päivän, illalla sitten rupesi supistelemaan. Supistukset tihenivät nopeasti, ja selkään sattui, joten ajattelin jo (taas) että nytkö jotain tapahtuu!?
      Kun supistusten välissä oli 5min, niin vietiin poju miehen siskon luo, ja lähettiin synnärille.. MUtta ei, ei mitään! Vaikka on ollut kipeää, ja vauva on niin alhaalla kuin vaan voi olla, niin ei mitään muutoksia alakerrassa.. pehmeää, ulkoa auki yhdelle sormelle mutta sisältä kiinni, ja kanavaa 3cm jäljellä.
      Tähän kohtaan voisi taas kiroilla....
      Aika kovakouraista ronkkimista kyllä oli, kätilö sitten sanoikin että nyt vain kotin, kuumaan suihkuun ja sitten koittais rentoutua, eikä ajatteliskaan koko raskautta.. niin josksu tilanne etenee kuitenkin todella nopeasti ja ehkä nähdään ennen aamua...
      No, enpä taida toivoa liikoja kuitenkaan, nyt on taas kaikki toiminta loppunut... Plaaah....

• Äippä+7v

Heipsan!

Tänään olisi laskettu aika ja tulipas piipahdettua OYS:sissa mutka. Ei vielä valmistunut lääkäri teki painoarvion ja en ymmärrä että miten hitossa se on pompahtanut 4 kiloon, jösses sentään.. Noh, järkytykseltäni selvittyä meille varattiin sektioaika tiistaille (nyt vaa sormet ristissä täällä toivotaan että vauva viihtyy tuolla mahassa sinne asti) . Kyllä on hermoja raastavaa seuraavat päivää....

Ei varmaan mee enää kauaan Pienen pojan äiti :D itelläni oli 2,5cm kaulaa jäljellä ja kypsymätön ja ylhäällä vauva..

Kait se tästä...

• huhtikuu = )

Tänne syntyi Keskiviikkona 17.4 rv 41 1 Poika säännölliset supistukset...
      Kun sitten käynnisty kunnolla niin vauhilla mentiin.. Pää oli avotarjonnassa ja ei voimat enää riittäny saamaan ulos niin avustettiin imukupilla. Napanuora tiukasti kaulan ympärillä 2 kertaa ja poika säikähti nopeaa toimintaa nii oli vähä veltto aluks.
      Pahat repeämät jäi, ja hirvee univelka ku su-ke aikana nukkunut 8 tuntia!
      Tänään päästiin kotiin ja arki voi alkaa

• huhtikuu = )

53 cm siis! :D Ja tuli näköjään tämä vaikka ei suostunut lähettämään ollenkaan :o

• huhtikkuu = )

17.4 rv 41 1 syntyi poika

• Äippä+7v

Isot onnittelut sinne! Kova työ varmasti ollut ja touhua riittänyt.. On ollu pituutta ainaski pojalla :)

Täällä me vielä jänskätettään :D

• Pojan äiti

Huhtikuu: Paljon onnea! Harmillista että synnytys ei mennyt ihan oppikirjan mukaan, mutta pääasia että olette nyt kunnossa molemmat.

Äippä 7v: Joo, jänskätellään... Täällä supistukset kokonaan nyt jäänyt pois, likka vaan riehuu kuin mikäkin sekopää öisin, viime yö oli kyllä niin tuskaa =D Huvittaa kun raskausoppaat kehottavat lepäämään ja nukkumaan ja keräämään voimia.. Taitavat olla a) suunnttuja esikoista odottaville ja b) niille joiden vauva on tajunnut että tuolla kohdussa ei ole enää tilaa potkia ja riehua kamalasti =D

Ja vähän ot, jää välillä joo kirjoittamatta tänne kun tää sivu ei oikein toimi... Pätkii ja pätkii eikä julkaise viestiä, ja välillä ei näytä edes niitä numeroita jotta voisi todistaa olevansa ihminen eikä roskapostikone jne.....

• Äippä+7v

Heippa!

Nyt on pakko viestittää. Huomenna on meillä se suuri hetki :) tässä on muutama päivä jännitetty että alkaako neitonen tulemaan sieltä ennen sektiopäivää ja onhan tässä vielä päivä aikaa, toivottavasti malttaa vielä vajaa vuorokauden pysyä masussa :) tänään rv 40 3.

Itellä olo on kuin tulisilla hiilillä, viimeyönä ei meinannu saaha millään unta ja yöllä tuli oltua yli 2h hereillä, saas nähä nukkuuko sitä ens yönä ollenkaan sitte. Oon eilen ja tänään pessy pyykkiä täällä kotona jotta sitte ois puhtaat vaatteet porukalla :D

Toivottavasti kaikki menee hyvin :) ja onnea muille! Kirjoittelen tänne heti kun vaan sairaalasta kotiudumme :)

• Pojan äiti

Jään odottamaan kuulumisia =) Onnea matkaan! Kyllä kaikki varmasti sujuu hienosti =)

• s.t1

Onnea vaan teille jotka ootte vauvan jo saanu!!!

Täälä La tänään ja kotona ollaan. Vähä välillä supistelee mutta heikosti... turhauttavaa!!!! Kyllä mä ehkä ens yönä lähden! Ainakin toivon niin!

Mulla kans pätkii tää välillä mutta luulin sen johtuvan koneestamme...

• Pojan äiti

s.t1: Toivotaan että saat yöllä lähteä jaa aamun tullessa sinulla on vauva sylissä =)

Itse kävin nyt serkkuni luona saunomassa, en kyllä periaatteessa usko noihin käynnist'misjuttuihin, mutta olenpahan ainakin jotain yrittänyt =D

• s.t1

Heippa!

Me saatiin pieni poika perjantaina! 51cm ja 3466g.

Synnytys lähti supistuksilla liikkeelle jo torstain puolella. Me lähdettiin yöllä sairaalaan.Sielä pian supistelu harveni ja sain lääkeitä joilla nukahdin pariksi tunniksi. Aamupalan jälkeen ultrattiin.
      Mulla ei ollu vetet viä menny mutta ei sitä ollu juurikaan mahassakaan. Siks ne sitte laittoi saliin ja tippaan. 10 maissa supistelu oli säännölistä 10min välein. Siitä ne tiheni ja sain ilokaasua. Jonkin ajan päästä myös spinaalin. Siinä sitte loppuvaihees vauvan sydänäänet heikkeni ja ne jo puhu että sektiosta. Salis oli 8 vihreetakista ja mua jo jännitti et kuinkahan täs käy. Se yks lääkäri meinas että siä olis napanuora kaulan tai käden tai jalan ympärillä. Se kesti vajaa puoli tuntii ja sitte ne äänet palautui normiin. Sitte vauvaa sai työntää ulos. Poika syntyi klo 15.00. Ponnistusvaihe vaan 10min. Onneksi kaikki meni hyvin. En olis sektiota enää siinä vaihees halunnu. Avautumisvaihe oli melkein loppu ja pahimmat kivut myös. Sektio olis viä jälkeenpäinkin kipee...

Eilen kotiuduttiin. Kovasti on kotiväki ollu vauvan ympärillä koko ajan. Ihanaa olla taas kotona!

• Äippä+7v

Hei!

Täällä on muutkin saanut vauvan jo syliinsä :)
      Täällä onnellinen 3970 g ja 51,5 cm kokoisen tyllerön äiti :) Tiistain sektioaika vaihtui keskiviikkoon, eli 24.4 meijän neiti tuli, joka on täysin sama päivä kuin on veljen pojallakin, tosin 10v eroa. Sektio jännitti ihan älyttömän paljon, onneksi mies oli vieressä koko ajan. Vauva kun syntyi hän joutui punnitusten jälkeen teholle koska oli hörppinyt keuhkoihin lapsivettä ja joutui siellä sitten olemaan n. 7 h. Itse olin heräämössä 4h.

Sunnuntaina kotiuduttiin ja onha se niin että leikkaus on aina leikkaus, mutta eiköhän tästä selviä, ainakin kovasti toivon niin :) Hyvin on tähän asti mennyt, mutta synnyttäjää ei minusta koskaan tuu. Pääasia että lapset voi hyvin.

Miten Pienen pojan äiti? joko on tullut? :)

• Pojan äiti

Paljon onnea muillekin synnyttäneille =)
      Jep, tyttömme saapui maailmaan eilen aamulla, puoli viideltäheräsin supistuksiin jotka vain voimistuivat ja tihenivät, seittemält oltiin synnärillä ja olin jo 3cm auki, yhdeksältä sain epiduraalin ja 10.50 oli tyttö sylissä =)
      Totesin että olo on niin hyvä etten jaksa sairaalaa jäädä pidemmäksi ajaksi kuin on pakko, ja lastenlääkäri antoi tänään jo lähtöluvan meille niin kotiuduttiin jo tänää =) Ylihuomenna tosin pakko käydä vielä näytillä...

Esikoinen on vähän hämillään, mtta toistaiseksi kuitenkin innoissaan vauvasta =)

• huhtikuu =)

Paljon Onnea teille jotka saaneet vauvan :)

• Äippä+7v+ 2viikkoine

Nyt laitan tänne vielä kerran viestiä :)

Kiitos teille kanssakulkijat tästä matkasta, on ollut tosi mahtavaa että ollaan jaksettu kirjoitella tänne monien kuukausien ajan ja on ollut mukava jakaa mieltä askarruttavia asioita tänne :)

Toivon kyllä kaikkea hyvää teille kaikille ja vauvoille :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1087
    2. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      860
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      825
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      68
      559
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Jos saisit olla

Kaivattusi kanssa päivän niin mitä tekisit?
      Ikävä
      50
      463
    Aihe