Kuulokojeiden kehitys?

dinnikoje

Sain yli 10v sitten korvakäytäväkojeen, jonka käyttöä on nyt sitten ollut pakko aloittaa opettelemaan, pöytälaatikkossa pölyyntynyt tähän asti. On ollut pakko myöntää, ettei enää pärjää ilman apuvälinetta kuulonalentuman ja tinnituksen kanssa (todettu jo 26v sitten). Olisi mukava saada ajankohtaista tietoa kuulolaitteiden käyttäjiltä, kuinka kojeet ovat muuttuneet viime vuosikymmenestä? Kannattaako hakeutua korvapolille uuden, mahdollisesti paremman kojeen saantiin?
Nykyisen kojeen käytön seurauksena on jatkuva päänsärky, tuntuu, että kahvikupin pöydälle laskeminen kuuluu liian suurelle, kun taas puheäänen kuuntelemiseksi tv:stä joutuu taas suurentamaan. Onko nykyisissä kojeissa ns. ohjelmia eri kuulemistilanteisiin (häly yms) ja näköjään ovat nykyään myös vedenkestäviä? Kannattaako siis sinnitellä tällä nykyisellä kojeella vai onko uusissa parempia puolia?

44

2800

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jake12345

      Taatusti ovat parantuneet. Mene ihmeessä uusimaan laitteesi - tosin korvapolista en mitään tiedä, mutt terveyskeskuksen kautta esim keskussairaalan Kuulokeskukseen, niin saat paremmat ...vaikket parhaita, joita saa vain yksityisiltä korvaklinikoilta, -sairaaloista, kuten Terveystalo, Pulssi, mahd Mehiläinen ja muista korvatutkimuspaikoista, mutt ne maksaa. Keskussairaaloiden Kuulokeskuksien keskinkertaiset peruslaitteet ovat maksuttomia. Mutta nekin siis taatusti parantuneet 10 vuodessa.

    • dinnikoje

      Kiitti vastauksesta, vähä arvelinkin, että kehitys on varmaankin mennyt eteenpäin. Tuo on muuten väärin, että rahalla saa yksityiseltä sektorilta parempia, pitäisi olla samat lähtökohdat kaikille, koska kyseessä kuitenkin aistivamma. Tuo kojeeni on yliopistollisen sairaalan kautta, joten täytyy yrittää päästä jostakin kautta jonottamaan. Tosin ne kuulontutkimukset on aina olleet ja ovat tosi raskaita ja pitkäkestoisia, mutta vain niiden kauttahan saa oikein säädetyn kojeen :)

    • jake12345

      Terveyskekseen siis -> sieltä antavat lähetteen

      • näin täällä..

        Minulla on suunnilleen samanlainen historia. Eli sain kojeen, käytin tosi harvoin,mutta kuuloni huononi ja olin pakotettu käyttämään pöytälaatikkokojettani useammin. Jossain vaiheessa huomasin,että kojeen teho ei riittänyt ja kävin työterveysasemalla hakemassa lähetteen keskussairaalan kuulokeskukseen.
        Siellä sanottiin,että olisin päässyt suoraan sinne, koska olen käynyt siellä jo aikaisemmin.Sain uuden kojeen, joka on todella hyvä verrattuna entiseen ja juuri tuo kolina esim.astioiden ei häiritse enää lähellekkään niin paljon kun entisessä kojeessa. Monesti en edes ajattele,että minulla on kuulokoje korvassa.
        Valitettavasti koje meni rikki pari viikkoa sitten ja onneksi minulla on tuo vanha koje vielä tallessa.Pystyn käyttämään sitä vain osan päivästä,koska kaikki kovemmat äänet tuntuvat aivan hirveiltä. Nyt on taas meno uuden kojeen hankintaan, saa nähdä joudunko maksamaan sen itse (ellei saada korjattua tätä uutta kojetta).


    • dinnikoje

      Ajattelinkin, että soitan yliopistolliseen kuulokeskukseen suoraan, koska siellä asiakkaana aiemmin niin monet kerrat. Tiedä, vaikka pääsisi suoraan kojeen vaihtoon. Kovasti olen yrittänyt pitää tuota kojetta, mutta läheltä tulevat äänet eli just nuo astiat, kaapin ovet yms. kuuluu niin isosti, että tuntuu, kuin pää räjähtäisi. Melko varmasti nuo säädötkin on väärät nykypäivän kuulon puolesta. Toivottavasti tulisi sellainen päivä, että minäkin voisin olla ajattelematta tätä huonokuuloisuutta ja kojeen korvassa olemista. Pitkä on ollut taival tällaisen vamman kanssa tinnituksineen.

    • Kokemusta on

      Pitäkää niitä kojeita niin aivot tottuu uusiin ääniin.Turha valittaa kovista äänistä...

      • Anonyymi

        Tuo voi olla myös hyperakusiaa, eli jos vaikka rutistat paperipussin, niin se kuuluu korvissa jylinänä, tai lasket vettä hanasta puolella teholla, ja se on kuin erittäin kovaa kosken kohinaa. Hyperakusiasta ei vielä tiedetä paljon, mutta onneksi se voi lientyä tai jäädä pois kokonaan, tosin se voi tulla uudestaan jos korva taas altistuu esim. laukauksille, pamauksille tai vaikka palohälyttimelle liian lähellä korvaa. Sitä on monesti tinnituspotilailla, joiden korva ei silloin pysty ottamaan vastaan ja käsittelemään normaaleja ääniä oikealla tavalla.


    • haloo????

      Mun mielestä ei ole turhaa valittamista, jos läheltä kuuluvat äänet ovat liian voimakkaita. Se ei ole aivojen tottumattomuutta, vaan väärät säädöt kojeessa tai koje on ns. vanhempaa mallia. Totta on se, että koje stimuloi aivoja ja jäljellä olevaa kuuloa, mutta aika ikävää kirjoittaa, että valitetaan turhasta. Mistä tiedät, mikä on turhaa valittamista ja mikä ei?

      • näin täällä..

        Tällä vanhalla kojeella menee varmasti loppukin kuulo. Lapsi kun parkaisee vieressä tai vaikkapa koira haukkuu muutaman metrin päässä tuntuu tosiaan siltä, että pää räjähtää. Kojetta, joka on nyt rikki pystyin pitämään korvassa ilman em.tuntemuksia.Kuulokojeen hankinta on tehty vaikeaksi, saa odottaa monta kuukautta uutta kojetta ja töitä pitäisi kuitenkin tehdä.


      • ja näin tääll'
        näin täällä.. kirjoitti:

        Tällä vanhalla kojeella menee varmasti loppukin kuulo. Lapsi kun parkaisee vieressä tai vaikkapa koira haukkuu muutaman metrin päässä tuntuu tosiaan siltä, että pää räjähtää. Kojetta, joka on nyt rikki pystyin pitämään korvassa ilman em.tuntemuksia.Kuulokojeen hankinta on tehty vaikeaksi, saa odottaa monta kuukautta uutta kojetta ja töitä pitäisi kuitenkin tehdä.

        Tuttua tekstiä, läheltä kuuluvat äänet kuuluvat todella kovaa,astioiden kilinät,hissit,remontit yms.ja minulla uusinta tekniikkaa,kaikilla mausteilla oleva koje joka automaattisesti hakee kulloinkin kuultavaksi tarkoitetun äänen.Se vika taitaa vaan olla minussa ja kuulokäyräni huonoudessa,säädöthän on tehty sen mukaan.Tuntuu todella,että menee loppukin kuulo,vaikka kuulontutkija sanoi ettei koje huononna kuuloa.Onneksi mulla on kojeen kaukosäädin aina taskussa jolla saan kuulokojeen äänettömälle.


    • dinnikoje

      Sama tuli mieleen, ettei kovat äänet suoraan korvaan johdettuna kyllä terveellisiä ole! Ja sairasloman paikkahan olisi ilman muuta, jos kojeen saaminen venyy. Eihän heikkonäköinenkään pystyisi ilman silmälaseja työtään tekemään??
      Viitsitkö kertoa "näin on"-nimimerkki, minkä merkkinen/mallinen kojeesi on? Näissäkin taitaa olla suuria eroja, jos toisella on uusinta tekniikkaa ja sama ongelma? Tietysti se kuulokäyräkin on osallisena..

      • estetiikkaa....

        Niin viitsisikö joku vastata, jos on huippukuulokoje ja paljonko maksaa. Olen ihan tyytyväinen ilmaiskojeisiinikin, mutta olisin valmis satsaamaan kalliimpaankin kojeeseen, jos sellaisia on saatavilla. Tyhjästä en halua maksaa itseäni kipeäksi. Miten tehokkaita lisäksi ovat pienet korvaan laitettavat kojeet, jotka näkyvät mahdollisimman vähän. Olen nähnyt esitteissä pieniä kauniita korunappeja. Ovatko yhtähyviä kuin korvantaus kojeet?


    • jake12345

      Nykyisistä korvakäytävään tungettavista kojeista en tiedä, mutta mainoksiin ei ole luottamista.
      Minäkin pyysin aikoinaan sellaiset pienet ja huomaamattomat kojeet, kuin Tarja Halosellakin oli. Juu, juu - lupasivat kyllä. Ja sain kuitenkin sellaiset ruskeat koko sen korvakolon, jota sormella monet ronkkivat, täyttävän ja ylitse pursuavan klöntsän, jota sanoivat pieneksi ja huomaamattomaksi, juu-u...
      Ja niitä kun olin pari vkoa pitänyt, niin siirsin siististi hyllylle pölyttymään neljäksi-viideksi vuodeksi, jolloin vasta sain nämä nykyiset, paljon paremmat, mutta ei parhaimmat, laitteeni. Enkä taatusti huolinut enää moisia korvakäytäväkojeita, EN!

      Kuulontutkijat ja myyjätkin sanoivat, ett jos moiset vaadin, niin meen kehityksessä 10 vuotta taaksepäin, verrattuna nykyisiin varsin pieniin korvantaustakojeisiin, joita niitäkin on ainakin kahta tyyppiä. Toisessa kuuloke (=kaiutinosa) sijaitsee myös siellä korvalehden takana piilossa olevassa kojeessa ja ääni johdetaan pitkin muoviputkea korvaan. Ja toisessa tyypissä, jossa tuo kuuloke (kaiutin) onkin sen letkun päässä korvakäytävässä ja muut osat siellä korvalehden takana. Näin saadaan kojeesta pienempi, kevyempi (noin 2 gr) ja siis huomaamattomampi ja kuuluvuus paremmaksi, kaiuttimin sijainnista lähempänä korvaa, johtuen. Ja samalla se muoviputki kojeesta korvaan on ouhuempi ja noteampi ja huomaattomampi.
      On toki vielä kolmaskin tyyppi vaikeampivammaisille eli suuremmille kuulonalenemille. Sellainen, mikä lie tyyppi, jossa on 'pirun paksu' putki ja iso klöntsä korvassa sen korvalehden takana olevan kojeen lisäksi.

      Yhteiskunta tarjoaa noista perustason kojeita maksuttomasti ja yksityissektori parempia laitteita kohtuullisen kovaankin hintaan.

      Riippuu ihan kuulonalenemastasi, kuinka kalliit kojeet tarvitset ja riittääkö vain toiseen laitettava koje.
      Hintahaitari on varsin laaja. Edullisemmat (perustaso) kojeet ehken 500-600€/kpl -> parhaat jopa parituhatta €uroa/kpl, joista toki saattavat tinkiä, jos kaksi laitetta hankit ...eli kolme-neljäkin tuhatta€... mutt silloinei kovat kolahdukset haittaa ja vaikka toinen korva olisi täysinkin kuuro, niin suuntakuulokin palautuu kojeiden avulla. Siitä aiheesta olen kirjoitellut täällä parikin kertaa aiemmin.

      Mutt siis rahalla saa parempaa

      ps. En ole myyjä enkä toimi sillä alalla. Mutt selvittänyt asioita olen.

      • Itse kojeet ostanut

        "Kuulontutkijat ja myyjätkin sanoivat, ett jos moiset vaadin, niin meen kehityksessä 10 vuotta taaksepäin, verrattuna nykyisiin varsin pieniin korvantaustakojeisiin..."

        Höpö, höpö. Lähes kaikilla valmistajilla on korvakäytäväkojeita, joissa on käytössä uusin teknologia. Kuipputason kojeetkin siis ovat myös korvakäytäväversioina saatavilla - siis sellaisena, joka jää piiloon korvakäytävään. Kojeisto on siis ihan sama kuin siinä korvan takana olevassa killuttimessakin.

        Korvakäytäväkojeita voidaan tehdä monena eri kokoisena. Varmasti sairaalan vehkeet tilataan isolla paristolla ja vanhalla suurikokoisella kojeistolla eli sellaista ei huomaamattomaksi kojeeksi saa puristettua. Sitä paitsi sairaalat suosii korvantauskojeita joita voidaan "uudelleenkäyttää" eli siirtää ihmiseltä toiselle. Jos haluaa pienen ja huomaamattoman korvakäytävään asetettavan kojeen, on se hankittava itse. Hinta on noin 1000 - 1300 eur/kpl.

        http://www.kuulohansa.fi/kojetietoa.htm sivulta löytyy tietoa erilaista kojetyypeistä.


    • jake12345

      Erinomaisen hyvä, jos edes yksityiseltä sektorilta saa sellaisia näkymättömän pieniä kojeita, kuin Tarja Halosellakin sanotaan olevan. Minä en saanut Kuulokeskuksesta, vaikka lupasivat. Ja Phonakin selitys asialle oli, että suomalaisilla on yleisesti niin pienet tilat korvakäytävässä, että sinne ei piiloon mahdu ko koje, vaan siitä jää melkoinen klöntsä näkyviin. Jossain muualla päin maailmaa ihmisten korvan rakenne on jostain syystä toisenlainen, kuin meillä.
      ...olisko Phonakin edustaja puhut palturia, en tiedä. Vai eikö heillä vaan ollut tekniikka vielä hallussa... Ja tuosta tekniikasta sanomani on suora lainaus kahdeltakin eri valmistajalta.
      Uskoo sitt ken mitä haluaa.

    • jake12345

      Tästä yhteiskunnan eli Yliopisto- ja mahd muidenkin sairaaloiden - antamista eli pitkäaikaslainaamista kojeista verrattuna yksityisiltä kuulopalvelujen tarjoavilta ostettaviin laitteisiin ja niiden eroista, olen kertonut vuoden-parin aikana täällä.
      Kovin paljoa se ei ole herättänyt vastakaikua eli muiden kommentteja, mutta hyvä, että sinä "itse kojeet ostanut" toit asian esiin ja muiden tietoon omakohtaisella kokemuksellasi.

      Kuulokeskusista saa siis vain perustason halvempia kojeita - toki maksuttomasti.
      Kun taas yksityissektorilta omalla rahalla ostaen saa edistyksellisempiä, parempia kojeita. Eli kullekin mahdollisuuksiensa mukaan... oikein tai väärin...

      • itse kojeet ostanut

        Ymmärrettäväähän se on, että veromarkkoja käytetään lähinnä peruslaitteisiin eikä viimeisimpään tekniikkaan. Se ken parhaat ja uusimmat laitteet haluaa, niin ostaa itse. Sitäpaitsi sairaalat kilpailuttavat kojeet aina moneksi vuodeksi kerrallaan. Kuinka sairaaloilla voisikaan siksi olla uusimpia kojeita ja viimeisintä tekniikkaa?


      • jake12345
        itse kojeet ostanut kirjoitti:

        Ymmärrettäväähän se on, että veromarkkoja käytetään lähinnä peruslaitteisiin eikä viimeisimpään tekniikkaan. Se ken parhaat ja uusimmat laitteet haluaa, niin ostaa itse. Sitäpaitsi sairaalat kilpailuttavat kojeet aina moneksi vuodeksi kerrallaan. Kuinka sairaaloilla voisikaan siksi olla uusimpia kojeita ja viimeisintä tekniikkaa?

        Kyllä keskussairaaloissa ja erityisesti yliopistollisissa keskussairaaloissa muualla käytetään huipputeknologiaa... mutta ei tosiaan kuulokojeissa.


    • jake12345

      Oletko muuten verrannut korvantausta- ja korvakäytäväkoneen äänen laatua?
      Miltä kuulostaa esim vihannesten syönti noita kahta eri mallia käytettäessä?
      Onko siinä mielestäsi eroa?

    • jake12345

      ...ei näy kommenttiasi "itse kojeet ostanut"-nimimerkiltä... oon reilun vkon odotellut
      ...minä kun olen verrannut korvakäytävä- ja korvantaustakojeita... siksi nuo kysymyksetkin

    • jake12345

      nimimerkin "itse kojeensa ostanut" kommenttia turhaan odottaneena vastaan sitten itse itselleni ...ei tuu muuten riitaakaan silloin... eikä tarvi alentua hänen käyttämäänsä "höpö, höpö"-ilmaisuihinkaan.

      Eli, koska kommenttisi jäi tulematta ja oli sangen ristiriitainenkin, niin pakko minunkin on tuoda aatokseni taas esiin.

      Jos sinulla koje mahtuu kokonaisuudessaan korvakäytävään piiloon jäämättä lainkaan näkyviin siihen mikä lie nimeltään korvakuoppaan, jota monet (minäkin) sormella kaivavat, niin kuulonheikkenemisesi on todella vähäinen, niinkuin kuulemma Tarja Halosellakin. Hänen vaan oli kuultava tarkoin mitä vieraan valtion edustajat kulloinkin hänelle sanoivat.

      Toisekseen korvan taakse ja korvakäytävään asentuvat laitteet eivät mitenkään voi sisältää samaa tekniikkaa. Sen voi jokainen kokea yrittämällä tunkea korvan taakse sijoitettavaa kojetta sinne käytävään, niin helposti havaitsee, ett eipä mahdu, vaikka niissä niissä korvantaustakojeissakin on pienimmät 10-patterit käytössä, niinkuin korvakaäytäväkojeissakin on.

      Ja kuitenkin korvantaustakojeet ovat viimeisintä tekniikkaa olevat laitteet ja todella pieneen kokoon saatuja. Painavatkin jopa alle 2 grammaa.

      Sitten kysyin sinulta: oletko verrannut laitteita toisiinsa? Minä olen ja siksikin tiedän mistä kirjoitan. Ja erityisesti pyysin/toivoin kommenttiasi vihannesten syönnin äänestä kehumiesi korvakäytäväkojeiden kanssa. Minä kun olen kokenut myös sen kauheuden. kun olen moista 'pupuruokaa' alkanut sukupuolestani huolimatta syömään. Se on nimittäin tosi karseeta riuskutusta. Ihan kuin sepeliä söisi.
      Ja miksi noin? No kun ne korvakäytäväkojeet tukkivat koko käytävän ja vihannesten syönnin äänet tulevat/kulkeutuvat suusta sisäkautta luita ja onteloita/käytäviä pitkin kuuloelimiin korvan sisälle.

      No teikäläiset, ilmeisesti laitteiden myyjät, mieluusti kertovat ongelman korjautuvan/poistuvan ilmastointireijän kokoa suurentamalla. Juu, niin kaiketi ehkä teoriassa, mutt ei todellisuudessa. Pienen pieneen kojeeseen kun ei kovin isoa reikää saa. Reikähän ei voi olla juurikaan kojetta isompi...
      Mulla se reikä taisi olla parin millin luokkaa, mutt se ei moista umpiklöntsää avoimeksi ääneltään saanut, kovasta materiaalistaan huolimatta.

      Eli ne korvakäytävän tukkivat käytäväkojeet tukkii joka tapauksessa korvakäytävän jolloin äänen laatu muuttuu alkuperäiseen verrattuna kelvottomaksi.

      Anteeksi pitkä kommenttini, mutt toivon sen mahdollisesta sekavuudestaan huolimatta selkeyttävän edes joillekin "höpö, höpö"-komentin esittäjän väitteiden kelvottomuutta. Sorry! Hän saattaa olla moisia korvakäytävälaitteita myyvä "Hansa-mies"

      • itse kojeet ostanut

        Kiitos vaan kauniista sanoistasi, Jake12345. Minulla ei ole mahdollisuutta roikkua täällä palstalla kuin satunnaisesti... syyt ovat tietenkin henkilökohtainen asiani.

        Kuulonalenemani ei ole mikään kauhean paha. Tulen siis välttävästi toimeen myös ilman kojeita. Korvakäytäväkojeeni ei ole se kaikkein pienin malli (vaikka sitäkin sain kokeilla). Kyllähän se koje näkyy, jos joku sitä osaa korvasta katsoa. Mielestäni näkyvämpää se, että joudun koko ajan kyselemään "mitä?!"...

        Tidoksesi Jake12345, että eläissäni en ole ensimmäistäkään kuulokojetta myynyt. En tiedä, onko sinun tarkoituksesi täällä vain haastaa riitaa tai mollata muita keskustelijoita. Olen pahoillani, jos pahastuit "höpö-höpö"-kommentistani, mutta yritin siis ihan asiallisesti kommentoida tuota korvakäytäväkojeasiaa. Oheinen linkki oli googlesta löytämäni ja mielestäni kertoo hyvin erilaisista kojevaihtoehdoista.


    • Kehitystä on tullut

      Minulla on synnynäinen kuulovamma ja käytössäni on tällä hetkellä korvantauskojeet digitaaliset sellaiset. Korvakäytävä kuulokojeet eivät ole koskaan käyneet minulle. Korvakäytävä kuulojeiden teho ei riitä minulla.

      Olen työskennellyt kuulokeskuksessa ja silloin johtava lääkäri totesi, että kuulokojeet pyritään sovittamaan jokaiselle kuulon tutkimuksen jällkeen yksilöllisesti.

      Ensimmäiset digitaaliset kuulokojeet tulivat 1990 -luvulla ja niitä säädettiin tietokoneohjelman avulla ja ne maksoi 2 000 mummon markkaa kappale. Silloin jo pystyttiin siis säätämään mitä ääniä kuulokoje kovensi. Tämä tuli esiin esim. bussin jarrujen kiljuessa kojeet meni ns. mykäksi.

      Nykyään minulla on toisenlaiset digitaaliset kuulokojeet ja ptäisi olla hiukan kovemmalla, kun nyt ovat. Olen siis pyytänyt heitä hiljentämään hiukan voimakkuuksia. Kuulon tutkimuksessa saadun tuloksen mukaan minulla pitäsi olla tietyllä tasolla kuulokojeet, mutta aina olen todennut säätötilanteessa, että voidaanko silti laitaa avistus hiljemmalle. Tunnen itseni niin hyvin, että tiedän olevani heidän luona melkein heti uudestaan. Aina se on onnistunut, kun olen kertonut, että minua ottaa korviin astioiden kolina ja kilinä.

      Ensimmäiset digitaaliset kojeet säädettiin "käyrän muikaan" ja tottesin heti, että nyt sattuu korviin ja ei ole yhtään hauskaa olla työpaikan ruokalassa. Joten kerroin pomolle, että tulen seuraavan päivänä hiukan myöhässä töihin, että käyn säätämässä kuulokojeita.

      Viimeksi, kun olen jutellut kuulokojeiden maahantuojan kanssa hän totesi, että uusimman tekniikan tuomat kojeet maksaa noin 2 000 euroa ja kyllä heillä on tietoa siitä, että sairaanhoitopiiri on maksanut asiakkaille kyseiset kojeet. Näissä kojeissa oli Bluetoot toiminnot ja muut mukavuudet.

      Ihan yhteenvetona voisin kertoa, että kannattaa pitää huoli, että kuulokojet säädetään siten, että niiden kanssa voi elää. Tämä vaatii välillä kärsivällisyyttä.

      Uusien kojeiden kanssa olen oppinut olemaan noin viikosssa. Aina sieltä lähtiessäni pelkään busseja ja muita autoja, mutta kuten kirjoitin säätöihin tottuu viikossa. Yksi hauska muisto on niiltä ajoilta, kun oli säädetty ja aloin harjaamaan hiuksia ja kuulin siitä tulevan äänen minua hiukan pelotti, kunnes tajusin, että tietenkin siitä lähtee ääntä.

      • Kehitystä on tullut

        Lisätään vielä, että 1990 -luvulla saamani digitaaliset kuulokojeet olivat siihen aikaan markkinoiden kalleimmat kojeet. Ja kun kysyin, pomolta silloin, että mitä tapahtuu jos hukkaan kojeen.

        Hän totesi, että tapauskohtaisesti harkitaan, mutta mitä todennäköisemmin saisin uuden. Mutta, jos on pienikin epäilys, että tahallaan hukkaa tai myyn esm. Viroon niin joudun maksaamaan itse.

        Olenkin aina pitänyt erittäin tarkkaan huolta kojeista. Yhtään en oel hukanut tai muuten rikkonut.

        Kojeiden vaihtovälinä on pidetty 5 vuotta, mutta jos tuntuu, ettei kuule voi tilata säätöajan ja silloin tarvittaessa vahdetaan uuteen.

        Työperäinen kuulonalenema, jossa on vakuutusyhtiö takana on vakuutusyhtiä pitänyt tapana uusia kojeet 5 vuoden välein.

        Olen käyttänyt kuulokojeita noin 40 vuotta, joten kokemusta on.

        Muistan, kun minulle laitettiin toiseen korvaan myös kuulokoje 1990-luvulla ja kyllä minulla meni noin vuosi ennen, kun tämä korva tottui kuuntelemaan. Nykyään en enään huomaa sitä, että kummassakin on kojeet.

        Se miksi kuulokojeita on yleensä kaksi tulee siitä, että ihmisellä pysyy äänen suuntavaisto. Silloin kun oli yksi kuulokoje ei minulla ollut aina havaintoa, mistä suunnasta ääni tuli. Nyt on.


    • Jake123451

      Jeps! Noinhan se menee. Tekniikka kehittyy kuulokojeissakin. Nykyään kojeet pystyvät ainakin 'hillitsemään' noita iskuääniä - kilinöitä ja kolinoita - aikas hyvin.

      Ihan 'untuvikoille' - siis kojeita valitseville ja tai sellaisille, jotka eivät erityyppisiä kojeita tunne eivätkä niiden eroista ole oikein perillä, niin viimeisimmässä Tekniikan Maailma -lehdessä (maaliskuun lopussa 2013 ilmestyneessä, numero 6) on kerrottu helppotajuisesti eri vaihtoehdoista. Sieltä näkee kuvista myös kuinka muka-näkymättömiä ne korvakäytäväkojeet on...
      Minuahan moitittiin jopa "höpö, höpöksi" kun esitin niiden nyt ainakin näkyvän ja että ne ovat selkeä askel taaksepäin kojeiden laadussa korvantaustakojeisiin verrattuna.

      Kantsii lukea ko artikkeli. Lehteähän ei tarvi edes ostaa, sen voi käydä lukemassa vaikka kirjastossa.

      Ja sitäpaitsi, siinä ei ole siteerattu suosimaani Widexin edustajia, vaan suurimman kuulokojeen valmistajan, Oticomin edustajaa ja oliko Kuulokeskuksen toimitusjohtajaa...

      Ps. Tän kommenttini loppuosa on erityisesti tarkoitettu nimimerkille "itse kojeet ostanut" ...joka tuskin on korvakäytäväkojetta edes nähnyt, saatika käyttänyt, niin kuin minä taas olen. Mutt kehnoiksi havainnut ja sanonut omaan hiukka provosoivaan tapaani: "lailla kiellettäviksi" ;)

    • jkuggf7676

      Pienentyneet ovat mutta vinkuminen jatkuu.

      • vinkumisen kokenut

        Vinkuminen johtuu väljästä korvakappaleesta, tai siitä, ettäkoje on liian suurella voimakkuudella.


    • huono kuulo

      Onko tietoa jos on kuulonalentumaa korkeilla taajuuksilla onko kuulokojeesta apua ja vähentääkö tinnitusta?

    • dinnistä

      Mulla oli alussa suurin alentuma korkeilla taajuuksilla ja siitä sitten huononi myös puhealueelle. Tinnitukseen se ei ainakaan mulla vaikuta, mitä nyt olen kojetta alkanut ns. "pakkotilanteissa" käyttämään. Koje tietysti vahvistaa ääntä ja tinni tavallaan saattaa jäädä hetkeksi unohduksiin, mutta niin se vain ainakin mulla, jatkuu ihan normisti oli kojetta tai ei.

    • huono kuulo

      Miten kauan kesti kun kuulo huononi myös puhetaajuudella? itsellä puhetaajuus on 20 tai alle ja korkeilla taajuuksilla 4-6-8 huonompi. Onko sulla ollut kuulovauriota? mulla on huonontunut kuulovaurion takia.

    • Vertailija

      Tässä on vastaus moneen aiempaan kirjoitukseen.
      Minulla on kahdet kojeet: Olen käyttänyt niitä vuorotellen kokouksissa, tiskatessa, ja esimerkiksi konserteissa. Ennen näitä kojeita käytössäni oli tosiaan ne näkyvät isommat laitteet, nekin vain kuusi vuotta sitten hankitut.
      Vuosi sitten hankin pienet "Halosmallit". Ne ovat hyvät normaalissa rajatussa keskustelutilanteessa, aika hyvät myös esim. kahvilassa, vaikka puheensorina tulee sieltä yli lähellä olevan keskustelukumppanin. Pienet napit ovat aivan kauheat sinfoniakonsertissa. Puuroksi menee. On otettava pois korvista.
      Nämä silmukat ovat parhaat. Kevyet pienet kojeet korvien taakse ja kaiutin silmukan päässä korvaan. Yllätys oli, että orkesterin soitto ei menekään puuroksi, vaikka välillä vähän tärisee. Ilmeisesti nämä silmukat ovat pisimmälle viedyintä digitekniikkaa, joka käsittelee eri kohteista ja suunnista tulevaa ääntä. Silmukka menee kaikkien muiden kojeiden edelle. ne korvissa astioiden kilinä ei ole häiritsevää. Ihmettelen vain eikö pattereita saada kestämään kolmea työpäivää pitempään??

    • Jake12345

      Kiva kuulla eli lukea, että joku muukin on päässyt vertailemaan kojeita, niin kuin minäkin joku vuosi sitten. Ja pystyy nyt omakohtaisesti kokemuksensa täällä kertomaan. ...ja on vielä kanssani ainakin osittain (konsertit) samaa mieltäkin :)

      Terveisin
      pitkästä aikaa ...se Jake...

    • Jake12345

      Lisään vielä toisenkin viestin toisesta aiheesta, mikä toki liittyy kuulokojeiden kehitykseenkin.

      Jotkut saattavat vielä jopa muistaakin, kun kerroin, että korvat eivät ole ihmisellä se kuuleva osa. Ja että ne ovat vain äänen 'keräilijöitä'. Kuuleminen sinänsä tapahtuu ns 'korvien välissä', aivoissa.ja että toiskorvakuurotkin voivat saada suuntakuulon oikeat kojeet saadessaan.

      No kumpikin väittämäni sai kovaakin kritiikkiä täällä, kun jotkut eivät ymmärtäneet kertomaani ja toiset eivät tahtoneet uskoa kirjoittamaani. Mutt sehän on heidän ongelmansa ei minun, vaikka jotkut haukkuivatkin minut pataluhaksi.

      Laitan tähän luettavaksi linkin, jossa kerrotaan aikuisesta naisesta, joka on syntymästään asti täyskuuro ja hänkin sai kuulon, vaikka kumpikaan korva ei koskaan ollut toiminut 'äänten kerääjänä'... Hänelle kun laittpivat korvat ohittavat laitteet, jolloin se 'korvien väli' eli aivot alkoivatkuulla...

      http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288671199490.html

      Samoin siis tapahtuu toiskorvakuuroillakin, kun saavat vain oikeat laitteet, joista siis kirjoittelin jokunen vuosi sitten näille palstoille. Vaikka kuonka väititte vastaan ja kerroitte lääkärin sanoneen, ettei moisia kuulokojeita muka olisi olemassa. Mutt on niitä silti, niin kuin olen kirjoittanut.

      Terveisin se ilkeäksi haukuttu Jake

      • Jake12345

        Pieni jatko edelliseen. Toiskorvakuurot eivät suinkaan tarvitse implanttia, kuten kokonaan kuurot. Toiskorvakuuroille riittää kuulokojeet molempiin korviin. Siis ehdottomasti myös siihen kuulevaan korvaan.


      • Jake123456
        Jake12345 kirjoitti:

        Pieni jatko edelliseen. Toiskorvakuurot eivät suinkaan tarvitse implanttia, kuten kokonaan kuurot. Toiskorvakuuroille riittää kuulokojeet molempiin korviin. Siis ehdottomasti myös siihen kuulevaan korvaan.

        Kun nyt joku oli tän kommenttini vääräksi/negatiiviseksi merkinnyt, niin sanottakoon nyt taas, ett pitää vaan tietää mikä koje siihen pystyy eli toimii.
        Olen kyll parikin kertaa sen täällä kertonut, joten olkoon tällä kertaa mainitsematta, jottei ärsyttäisi tietämättömiä.


    • phonak!!

      se om vaan on niin kuulo aleneman/sairauden myötä merkitystä kojeeseen /malliin???? mikä on sopivin.....????? ja kuka/kuullo tottuu mihinkin.......?????

    • PHONAK

      anteex kirjoitus virheet...... tarkoitus et eri (hoito) joka kunnassa......!!!!??? :)

    • Pate 47

      Olen lukenut näitä tekstejä mielenkiinnolla, kuulolaitteen käyttäjänä. En ole saanut kokeilla eri laitteita ja senpä vuoksi sain epäonnistuneet nappikuulokkeet. Kerrottiin nappikuulolaitteesta, että ne ovat vähiten huomiota herättäviä. Mielestäni se on päinvastoin. Ruskeat isot mötikät korvissa ovat hyvinkin huomiota herättäviä. Mötikät näkyvät hyvin korkeana, koska korvakäytäväni on matala. Käytin niitä vähän, ne eivät olleet sitä mitä odotin. Kuulonhuollossa sanottiin, että en saa uusia laitteita koska en ole tarpeeksi usein pitänyt nappeja korvissani. Eihän niitä voi pitää kun niistä ei ole hyötyä, esim. laitan säädön täysille, äänet kuuluvat hyvin, mutta en saa puheesta selvää. Puheesta ei saa selvää säätipä ne mille tasolle tahansa. Niiden säätäminen on tosi hankalaa. Säätö tapahtuukin kuulonhuollossa. Äänen voimakkuutta voi itse säätää. TV:tä katsellessa laitteesta ei ole hyötyä, televisio pitää olla kovalla vaikka kuulolaite on korvissa. Jos joskus tai kun saan uudet laitteet, niin olisiko hyvä että itse voisi kaukosäätimellä säätää laitetta tilanteen mukaan. En tiedä kuulokkeideni tasoa, esim. montako kanavaa on näissä minun nappikuulokkeissa. Toivottavasti Jake12345 luet em. Lukisin mielelläni kommentteja ja mielipiteitä, parhaat asiantuntijat ovat kuulolaitteiden käyttäjät.

      • Jake123456

        No johan sattui! Olen käynyt täällä lukemassa näitä kommentteja viimeksi useampi kk sitten. Ja nyt kun tulen, niin just pyydetään kommenttia, asiaan, josta olen kirjoittanut kauan sitten. ...ja ihan samaan sävyyn, kuin sinä, Pate 47.

        Minulla oli siis aivan samanlaiset kokemukset niistä muka huomaamattomista klöntsistä. Niistähän totesin silloin, omaan hiukka raflaavaan tapaani, ett sellaset pitäis lailla kieltää.

        No aikani niitä hyllyssä pölyttymässä pidettyäni ...4-5 vuotta, niin sain sitt uudet ja hyvä-ääniset. Ja sain, niinkuin oon kirjoittanut, kokeilla useita kojeita, joista valitsin nämä korvan takana 'killuvat' varsin pienet kojeet. Kaukosäätimen kylläkin jouduin itse kustantamaan.

        Uusimisestakin on keskusteltu ja saan taas kehittyneemmät ...kohan aika koittaa eli se ns pitkä laina-aika täyttyy...

        Ps. Joku oli näimmä halunnut aiemman nimimerkkini, niin piti lisätä taas yksi numero lisää nimen perään... ;)


    • Pate 47

      Kiitos vastauksesta. Vielä toivon kommentteja. Uusia kuulolaitteita joudun odottamaan hamaan tulevaisuuteen. Senpä vuoksi olen hankkimassa TV:n kuunteluun tarkoitetut sankakuulokkeet. Jake 123456 oletko mahdollisesti päässyt vertailemaan korvantauslaitettasi tai sankakuulokkeita, kummassa on parempi äänen toisto. Televisiossa pitää olla valikko jossa kuulokkeet eivät mykistä TV:ä, koska katsojia voi olla useampia. Esim. musiikinkuuntelu näillä minun nappikuulokkeilla ei ole hääppöistä.

    • Jake 123456

      Tervehdys!
      En ole vertaillut nykyaikaisia kuulokkeita. Joskus nuorenpana (HiFi aikanani) kyllä hiukan, mutt silloisten mielikuvilla ei oo mitään merkitystä enää nykyvaihtoehdoissa.

      Mutt periaatteessa kuulokekuuntelu eroaa aika paljonkin ns luonnollisesta kuulemisesta. Äänen laatu kyll on varsin hyvä parhailla kuulokkeilla, mutt ne soivat eli kuuluvat eri tavoin kuin kuulevilla korvilla. Niissä kun ääni kuuluu ikäänkuin pään sisältä. Ja näin mitä umpimaisemmat kuulokkeet ovat.
      Kuulokkeita, sankasellaisiakin, on siis useamman tyyppisiä, umpinaisempia ja avoimempia. Ihan kuin HiFi-kaiuttimiakin, umpinaisia (suljettuja) ja avoimia (refleksiputkella varustettuja). Mulla on niitä ollut useita molemmilla toimintaperiaatteilla toimivia. Refleksikoteloista on helpompi saada miellyttävä, kevyt äänisiä kuin umpinaisista, jotka tuppaavat voimistamaan bassoääniä. Kun taas ne avoimemmat eivät bassoääniä saa riittävästi kuuluviin ja tarvitsevat monien mielestä erillisen subvoofferin, bassokaiuttimen.
      Sama ilmiö jossain määrin myös kuulokkeissa.

      Eli riippuu jossain määrin millaista musiikkia kuuntelet, kevyttä, jazzia tai klssista, jne

      Aihe tulee mulle kyllä ajankohtaiseksi kevään mittaan. Nuo tutu vieraat kun ovat alkaneet jo huomauttelemaan, ett eivät 'muka pysty' keskustelemaan, jos minä kuuntelen mielimusiikkiani. Ja olivat kovasti ilahtuneita kun kerroin jo katsastelleeni langattomia sankaluureja käyttööni vierailujensa ajaksi.

      Joten kevään mittaan saan kokemusta ja tuntemusta asiasta oman valintani perusteeksi. Ja voin niistä kertoa sitt silloin, jos...

    • Jake1234567

      Olen alkanu nähdä toive-unia uusista kuulukojeista. Nämä nykyiset kun sain liki viisi vuotta sitten alkaneen valintaprosessin seurauksena. Toivoen tietty, ett kojeissa ois tapahtunut todellista, jopa huimaa kehitystä tänä aikana.

      Täälä on kovasti kehuttu esim Phonakia, jotka hylkäsin nykyiset laitteeni valitessani.
      Kävin äsken niiden kotisivuja netissä selaamassa ja olivat 'pirulaiset' vaihtaneet malliensa nimiäkin. Joten en tullut sen tietoisemmaksi nykyvaihtoehdoista, joita Kuulokeskuksesta voisi saada.

      Sitt tietty olis syytä testata myös Oticonin malleja. Sitä sanottiin maailman suurimmaksi kojeitten valmistajaksi. Mutt sen malleja en lainkaan tunne.

      Widexistä osaan kuvitella, mitä odottaa, kun nykyiset kojeet ovat sieltä. Mutta en senkään valmistajan nykyisiä, kehittyneempiä kojeita ole vielä kokeillut.

      Nuo kolmen valmistajan kojeet nyt ainakin pitäis vertailla ennen kuin uusien kojeiden valintaani teen. Olisko joku vertaillut niitä lähiaikoina. Kiinnostais kovasti lukea kokemuksistanne. Menneisyyden malleista en ole kiinnostunut.

    • dinnikoje

      Vanha alottamani ketju, mutta ajankohtainen. Sain Beltonen korvantauskojeet yliopistollisesta ja täytyy sanoa, että n. 5kk:n käytön jälkeen, olen todella pettynyt. En tiedä, mitä "ihmeparantumista" luulin kokevani kuulon suhteen... mutta ainakaan tämä merkki ei puhealuetta auta mitenkään. Aivan sama, kuulenko paperin rapinan (kuten kuulontutkija sanoi), kun en kuule puheääntä taustahälystä. Jotenki puuttuu aiemman vanhan kojeen "basso" tai se, että jos ihminen puhuu mulle kasvotusten, sen ääni jää samalla tasolle kuin taustahäly. Vaikea selittää, ikäänkuin kaikki maailman äänet tulisi metrien päässä olevasta seinästä. Uusi aika on kohtapuoliin ja saanko siis pyytää eri merkkistä kojetta uudelle koekokeilulle? Onhan näissä 4 eri ohjelmaa (normi, taustahäly, ravintola ja induktio) eli sillä tavalla uudemman aikaiset - mutten saa puheesta selvää, kuten vanhalla kojeella. Muutoin tottuminen ollu ok, keveä koje, jota ei oikeastaan edes muista.
      Paska homma ylipäätään tämä kuulon kanssa pärjääminen, sanoinki kuulontutkijalle, että enemmin ottaisin huonon näön, koska silmälaseilla pystytään näköä korjaamaan paremmin (leikkauksetkin!!) kuin kuuloa. Joskus 20v sitten puhuttiin kovasti kantasoluhoitojen tulemisesta tässä ajassa, mutten ole tästä aiheesta paljoa enää kuullut puhuttavan. Ai-niin, enhän kuule muutenkaan.. :)

      • Jake1234567

        Heippa! Täällähän olen taas... Ja tapani mukaan kommentoimassa, vaikka en käyttämiäsi laitteita tunnekaan. Mutta kojeita ja eri korkuisten äänien kuuluvuutta (esim puheäänien) kyllä pystytään säätämään kuulontutkijoiden toimesta.
        Ja kojeessasihan on erilaisisiin olosuhteisiin ohjelmat, joita voit käyttää ja kokeilla, josko ohjelman vaihdosta olisi apua.
        Kirjoitit, ett puhe ei erotu taustahälystä. Käytätkö sitä normisäätöä ai taustahälysäätöä? ...ja onko niissä kuuluvuuden kannalta jotain eroa?
        Jos ei ole, niin varmista, että ko ohjelmat on asennettu kojeisiisi.
        Ja jos on asennettu, niin pyydä kuulontutkijaa säätämään kojeesi paremmiksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1575
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1414
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1305
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1258
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1186
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe