Voisitteko kertoa minulle Macista?
Ensinnäkin, Macin ja Windowsin erot ? Sen kyllä tiedän, että Mac ei ole pelikone jne., mutten pelaa. Onko totta, että Mac ei hidastu, niinkuin Windowsit tuppaa tehdä?
Mitä ohjelmia Mac sisältää valmiiksi? Sisältääkö se valmiiksi GarageBandin ja iPhoton? Vai pitääkö ne ladata jostakin? Esim appStoresta tai iTunesista?
Soveltuuko Mac hyvin musiikintekoon, -kuunteluun ja kuvankäsittelyyn?
Jos tarvitsen konetta kuvankäsittelyyn, tekstinkäsittelyyn, musiikintekoon ja -kuuntelemiseen, onko Mac se oikea valinta, vai kannattaako pysyä Windowsissa?
Kertokaa myös muita hyödyllisiä linkkejä Maceista, koska olen hankkimassa vanhan koneen tilalle KÄYTETTYÄ maccia. Mielellään, tiedot saisivat koskea myös vanhempia Mac OS X-järjestelmiä, kuten Mac OS X 10.5:ttä (Leopardia).
Tietoa Macista (?)
45
274
Vastaukset
Vanhoja Maccejä joissa on yli 3 vuotta vanha OS X versio ei voi kytkeä enää nettiin.
Jutusta http://www.tietokone.fi/uutiset/apple_korjasi_lukuisia_haavoittuvuuksia
Kohta:
"Samalla tavalla vaaravyöhykkeessä ovat ne, jotka syystä tai toisesta eivät ole päivittäneet tietokoneitaan Snow Leopardista tai muista vanhemmista OS X -versioista kumpaankaan Leijonaan. Applen muisti tukimielessä ulottuu vain kahteen tuoreimpaan versioon."- :}
"Vanhoja Maccejä joissa on yli 3 vuotta vanha OS X versio ei voi kytkeä enää nettiin"
Luovuta jo, turha valehdella. :} kirjoitti:
"Vanhoja Maccejä joissa on yli 3 vuotta vanha OS X versio ei voi kytkeä enää nettiin"
Luovuta jo, turha valehdella.Mikä kohta oli valhetta?
- Toinen vastaaja.
f.e.dzerzhinsky kirjoitti:
Mikä kohta oli valhetta?
Mistä johtuu että kirjoitan tätä v. 2008 alussa ostetulla Macilla, jossa on saman aikakauden Snow leopard ilman päivityksiä?
Toinen vastaaja. kirjoitti:
Mistä johtuu että kirjoitan tätä v. 2008 alussa ostetulla Macilla, jossa on saman aikakauden Snow leopard ilman päivityksiä?
Johtuu siitä että olet hölmö.
http://www.cert.fi/haavoittuvuudet/2012/haavoittuvuus-2012-153.html
http://bit.ly/HN4EaM
Levisi haavoittuvan ohjelman avulla.- *Niinpä niin*
Mikä kohta oli valhetta?
f.e. valehtelee niin rutiininomaisesti ettei edes ymmärrä.
*Niinpä niin* kirjoitti:
f.e. valehtelee niin rutiininomaisesti ettei edes ymmärrä.
No korjaa toki mitä olen neuvonut väärin.
Toinen vastaaja. kirjoitti:
Tietoliikenteen häirintä on laitonta. Kyllähän sitä kännissäkin voi autolla ajaa mutta ei tuollaisella hölmöilyllä pitäisi kerskailla.
Snow Leopard vanhenee ihan just, joten se päivittää Mac OS X 10.8:n.f.e.dzerzhinsky kirjoitti:
No korjaa toki mitä olen neuvonut väärin.
Mac OS X:n vanhenemisaika. Sitä ei lasketa vuosissa. Se on kaksi uusinta versiota tuettuna ja näistä aikaisempaa (10.6 tällä hetkellä) saa siirtymäaikaa, käytännössä ollut tähän mennessä puoli vuotta.
Tällä hetkellä Mac OS X:ää julkaistaan vuoden välein joten Mac OS X julkaisut vanhenevat noin 2.5v aikana. 1-2v välein pitäisi siis päivitellä rahan kanssa ja katsoa mitä ohjelmia ja lisälaitteita menee rikki.M-Kar kirjoitti:
Mac OS X:n vanhenemisaika. Sitä ei lasketa vuosissa. Se on kaksi uusinta versiota tuettuna ja näistä aikaisempaa (10.6 tällä hetkellä) saa siirtymäaikaa, käytännössä ollut tähän mennessä puoli vuotta.
Tällä hetkellä Mac OS X:ää julkaistaan vuoden välein joten Mac OS X julkaisut vanhenevat noin 2.5v aikana. 1-2v välein pitäisi siis päivitellä rahan kanssa ja katsoa mitä ohjelmia ja lisälaitteita menee rikki.:D Olin siis optimisti. OK.
:D Olin siis optimisti. OK.
Mac OS X 10.7 oli minulle se "viimeinen pisara".. Aikaisemmin Mac OS X julkaisut kesti käyttöä jotain 4.5v ja uusittiin 2-4v välein kun niitä julkaistiin harvemmin ja tuettiin pidempään. Nykyisin on jo hankala keksiä kenelle Applea voisi suositella kun ovat niin huonoja.
Apple vaan kaatuu mahdottomuuteensa. Ja Microsoft typeryyteensä. En sitten tiedä kuka korjaa potin mutta Googlella, Red Hatilla ja Canonicalilla on jokaisella nyt vahva asema omilla markkina-alueillaan muiden törttöillessä.- Miten lie
M-Kar kirjoitti:
Mac OS X 10.7 oli minulle se "viimeinen pisara".. Aikaisemmin Mac OS X julkaisut kesti käyttöä jotain 4.5v ja uusittiin 2-4v välein kun niitä julkaistiin harvemmin ja tuettiin pidempään. Nykyisin on jo hankala keksiä kenelle Applea voisi suositella kun ovat niin huonoja.
Apple vaan kaatuu mahdottomuuteensa. Ja Microsoft typeryyteensä. En sitten tiedä kuka korjaa potin mutta Googlella, Red Hatilla ja Canonicalilla on jokaisella nyt vahva asema omilla markkina-alueillaan muiden törttöillessä."Googlella, Red Hatilla ja Canonicalilla on jokaisella nyt vahva asema omilla markkina-alueillaan muiden törttöillessä."
Valmistavatko nuo jotain käyttöjärjestelmiä, ja mikä on niiden vahvan aseman myötä saatu markkinaosuus? M-Kar kirjoitti:
Apple vaan kaatuu mahdottomuuteensa. Ja Microsoft typeryyteensä. En sitten tiedä kuka korjaa potin mutta Googlella, Red Hatilla ja Canonicalilla on jokaisella nyt vahva asema omilla markkina-alueillaan muiden törttöillessä."En sitten tiedä kuka korjaa potin ..."
Niinpä. MS voisi tehdä vielä korjausliikkeen mutta kun on pakko ruveta ahneeksi ja pyrkiä kalifiksi kalifin paikalle kännyköitä ja tablettirihkamaa tekemään niinkuin Apple niin se on siinä sitten.
- Vekku
Niin, tosiaan. Valheita, ja trollauksia tänne en TODELLAKAAN tahdo!
- ei-mac
Mikähän mahtaa olla syy, että tahdot vaihtaa mäkkiin? Ei ne niin kivan näkösiä ole, että kannattas maksaa monta sataa extraa. Käyttiksen päivityksen yhteydessäkin (joka vuoden välein) kaikki ei-apple ohjelmat lakkaavat toimivasta ja saat taas kikkailla turhaa. Osta vaan suosiolla normipc.
- Rr
Ei tämä minusta mitenkään erityisen kallis ole: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/50308/dchtj/Apple-Mac-mini-2-3-GHz-poytatietokone
-Rr - Atari TOS 1.0
Rr kirjoitti:
Ei tämä minusta mitenkään erityisen kallis ole: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/50308/dchtj/Apple-Mac-mini-2-3-GHz-poytatietokone
-Rr.
Atari TOS 1.0 on paras
Sitä ei voi edes päivittää paremmaksi
Koska käyttis on emolevyllä
.
- Vekku
No, ensinnäkin. Minulla on iikaa huonoja kokemuksia windowsista. En voi luottaa Windowsiin 100%. Minulla on jo nyt yksi tietokone jumissa ja puolirikki.
Lisäksi olen muusikko ja valokuvaan. Tarvitsisin hyvän ja siihen tarkoitukseen sopivaan koneen, jolla voi muokata kuvia ja tehdä musaa.- Vekkihousu
Tuskin Mac sen paremmin toimii jos käyttäjä ei vaihdu. Samallalailla sen saa jumiin tökeröllä käyttämisellä.
Itse olen käyttänyt Windowsia jo noin 10 vuotta ja olen ollyt tyytyväinen Windows versioihin ( Paitsi Vista).
Mutta Mac soveltuu parhaiten kuvien/videoiden käsittelyyn.- melartin
Listaapa vapunen viisi syytä, miksi et ole tyytyväinen Vistaan? Taitaa olla ihan turhaa pulinaa tuo Vistan huonous.. Seiska ei juuri eroa siitä ja XP on taas ainakin omasta mielestäni paljon kökömpi.
melartin kirjoitti:
Listaapa vapunen viisi syytä, miksi et ole tyytyväinen Vistaan? Taitaa olla ihan turhaa pulinaa tuo Vistan huonous.. Seiska ei juuri eroa siitä ja XP on taas ainakin omasta mielestäni paljon kökömpi.
Tässäpä olisi:
1. Vie koneen resursseja enemmän kuin Win 7 tai XP.
2. Hitaampi kuin Windows 7 ja XP.
3. Resurssihallinnan kansiorakenne aika sekava verrattuna noihin muihin käyttisversioihin
Muita huonoja puolia ei nyt äkkiseltään tule mieleen.
Kohdat 1-3 olen todennut omassa testikoneessani, johon asensin puhdasasennuksella ensin Vistan ja sen jälkeen Windows 7 ( Testasin nopeutta, käyttöliittymän sujuvuutta). Esimerkiksi koneen tuulettimet pyörivät paljon nopeammin Vistalla kuin Win 7, ja tästä aiheutuu turhaa "melua".vapunen kirjoitti:
Tässäpä olisi:
1. Vie koneen resursseja enemmän kuin Win 7 tai XP.
2. Hitaampi kuin Windows 7 ja XP.
3. Resurssihallinnan kansiorakenne aika sekava verrattuna noihin muihin käyttisversioihin
Muita huonoja puolia ei nyt äkkiseltään tule mieleen.
Kohdat 1-3 olen todennut omassa testikoneessani, johon asensin puhdasasennuksella ensin Vistan ja sen jälkeen Windows 7 ( Testasin nopeutta, käyttöliittymän sujuvuutta). Esimerkiksi koneen tuulettimet pyörivät paljon nopeammin Vistalla kuin Win 7, ja tästä aiheutuu turhaa "melua".1. Jokseenkin vastaavasti Windows 7:n kanssa
3. Samanlainen kuin Windows Vistassa
- ......
Ehkä väärä palsta?
http://keskustelu.suomi24.fi/debate/805- Rr
Miten niin väärä palsta? Tuossa ylhäällä ei lue "Windows only"
-Rr - Miten niin?
Perustele.
- .
Rr kirjoitti:
Miten niin väärä palsta? Tuossa ylhäällä ei lue "Windows only"
-RrEihän tällä palstalla muita olekaan, kuin Wintoy-fanaatikkoja, alkaen f.e.dzerzhinsky:sta.
- niisemenee
Tämä on toki näiden "fanaatikkojen" takia väärä osoite kysellä mitään, mutta tietojeni(MAC käyttäjät) mukaan videoiden käsittely on ollut MACilla kautta aikain helpompaa. Musasta en tiedä. Osta se kone ja kokeile.
Jos et tykkää myy pois. Se siitä, ja oppirahat on maksettu. - Mitä ei pelikone
.
Totta kai Mäcissä toimii pelit
Jotka on tehty Applen käyttöjärjestelmälle tietenkin
. - kaikkimaksaa.
Tuplahintainen, puolitehoinen, lyhyttukinen, lyhytkiertoinen rauta.
- Rr
Linkkaamani Mac maksaa 600, mistäs saat vastaavan kolmella sadalla?
-Rr - puoli-ilmaiseksi
Rr kirjoitti:
Linkkaamani Mac maksaa 600, mistäs saat vastaavan kolmella sadalla?
-RrKierrätyskeskuksista.
- Näkin kenkä
puoli-ilmaiseksi kirjoitti:
Kierrätyskeskuksista.
Onko siellä muka maccejä?
Jos on niin pitääpä salamana lähtä pyörimään katselemaa, itse en nähnyt kun siellä' kerran olin muita kuin Win98 koneita ja sitä vanhempi Win myllyjä.
- Vekku
Ehh....
Tarvitsin tietoa MACEISTA, en valittelua siitä,että tämä on väärällä palstalla. Ja siirsin jo viestin Mac-palstalle, mutta aiemmin kun kyselin, siellä vastasi 1.hlö, eikä siitäkään kommentista oikein saanut selkoa. Uudella palstalla: http://keskustelu.suomi24.fi/node/10937432#comment-57407426 - 1stMacFinn
Macin ja Windowsin erot on monia, tämä palsta ei niiden selvittämiseen riitä. Ehjä Mac ei kyllä hidastu käytössä, se on totta.
Se mitä ohjelmia on mukana riippuu vähän minkä vuoden mallista puhutaan. ILife on yleensä mukana, iTunes, iPhoto (kuvien hallinta ja kevyet muokkaus), iWeb nettisivujen tekoon, iMovie videon editointiin, iDVD dvd: tekoon. Uusimmista iWeb ja iDVD puuttuvat. Jaa juu se GarageBand meinas unohtua.
ITunes Storessa on vain mobiilisoftat, Macsoftat on MacAppStoressa, joka vaatii vähintään 10.6.8:n. Sitä vanhempaa käytetyistä en enää ostaisi.
Kysymäsi käyttöön Mac on erinomainen valinta, vanhempikin. Muistia tappiin ja vähintään SnowLeopard eli tuo 10.6.8, kaikki 10.6:t voi ilmeisesti päivittää 10.6.8:in ja siitä 10.8:n maksaa vain 14€.
Noista nettipelotteluista ei paljoa kannata välittää, Mac on ihan turvallinen netissä aina, kunhan käyttää maalaisjärkeä eikä lataile/asenteella mitä sattuu mistä sattuu. Tyyliin Flash vain Adoben sivuilta, ei muualta.- vaihteluvirkistää
Mikäs olisi hyvä palsta Applen tietokoneisiin liittyviin kysymyksiin? Äläkä ehdota umpi puoleellista Homppua. Puoleeton palsta sen olla pitää silloin saa todellisen käsityksen laitteista oli ne sitten Applen tai muiden valmistajien.
Kyllähän hompussa parhaiten näkee kuinka aivopestyjä ihmiset suomessakin on Applen toimesta. Hyvä esimerkki on uusi iPhone 5:n joka ei tuonut mitään uutta pöytään, mutta siltikin homppulaisten mielestä se on se heidän seuraava puhelimensä vaikka kilpailijat ovat ajaneet ohitse oikein urakalla. Lumia 920:n mukana tuli hyviä uudistuksia, mutta ne ei olekkaan mitään nyt kun Apple ei niitä esitellyt. Sen sijaan viides rivi ikoneille on niin hurja juttu, että se pesee kaikkien muiden valmistajien puhelimet heti kättelyssä.
Pahimpia kaikista ovat ns. merkkiuskolliset tyypit jotka eivät suostu ikinä tai eivät uskalla kokeilla mitää muuta kuin sitä yhtä merkkiä oli kysymys sitten autoista, partakoneista tai tietokoneista. Itsellä on puhelimena nyt iPhone 4 ja ihan ok puhelin se on ollut, mutta kun tulee se vaihdon aika niin itse ainakin aion kokeilla seuraavaksi joko windows phonea tai Androidia koska kumpaakaan ei ole itsellä aiemmin ollut. - jååjåååå
iSurrender, iGiveup, iGiveallmymoneyeverysixmonths etc.
"Ehjä Mac ei kyllä hidastu käytössä, se on totta."
Eikä Windows. Mutta Windowseja sekä Appleja tulee huoltoon kun asiakas sanoo, että "toimii hitaammin".
Mitään Applea ei kannata ostaa ennen kuin se on päivitetty sujuvasti Mac OS X 10.8:n. Voi sitten olla varma, että kone on vielä käyttökelpoinen reilut 2v tai enemmän ja sitä jotenkin on huollettu.- 1stMacFinn
vaihteluvirkistää kirjoitti:
Mikäs olisi hyvä palsta Applen tietokoneisiin liittyviin kysymyksiin? Äläkä ehdota umpi puoleellista Homppua. Puoleeton palsta sen olla pitää silloin saa todellisen käsityksen laitteista oli ne sitten Applen tai muiden valmistajien.
Kyllähän hompussa parhaiten näkee kuinka aivopestyjä ihmiset suomessakin on Applen toimesta. Hyvä esimerkki on uusi iPhone 5:n joka ei tuonut mitään uutta pöytään, mutta siltikin homppulaisten mielestä se on se heidän seuraava puhelimensä vaikka kilpailijat ovat ajaneet ohitse oikein urakalla. Lumia 920:n mukana tuli hyviä uudistuksia, mutta ne ei olekkaan mitään nyt kun Apple ei niitä esitellyt. Sen sijaan viides rivi ikoneille on niin hurja juttu, että se pesee kaikkien muiden valmistajien puhelimet heti kättelyssä.
Pahimpia kaikista ovat ns. merkkiuskolliset tyypit jotka eivät suostu ikinä tai eivät uskalla kokeilla mitää muuta kuin sitä yhtä merkkiä oli kysymys sitten autoista, partakoneista tai tietokoneista. Itsellä on puhelimena nyt iPhone 4 ja ihan ok puhelin se on ollut, mutta kun tulee se vaihdon aika niin itse ainakin aion kokeilla seuraavaksi joko windows phonea tai Androidia koska kumpaakaan ei ole itsellä aiemmin ollut.No jaa, jos olet Hompun keskustelua iPhone 5:stä lukenut, olet varmasti huomannut miten paljon siellä on iPhonesta vähintäänkin kriittisesti kirjoittavia. Tosin aika monet heistä ovat alle sadan viesti jäseniä.
Tuosta toiko iPhone 5 mitään uutta uskaltaisin olla hieman eri mieltä, siinähän säilyi lähinnä ulkoasu, sen tunnistaa edelleen iPhoneksi. Kuoret, koko ja paino sekä näytön koko vaihtuivat, sisäkalut vaihtuivat muuten paitsi muistitilat ovat entiset, 16, 32 ja 64 Gigaa. Niin ja käyttisversio muuttui. Mutta siis mikään ei muka muuttunut...
Hopeinen omena on silti alan paras foorumi Suomessa. Sieltä saa asiallisia vastauksia kaikkiin kysymyksiin, jopa tyhmiin. Mutta joskus saa myös mitä tilaa.
Mulla on myös iPhone 4 nyt, seuraava on iPhone 5. Mulla kun ei sellaista ole ennen ollut... eli mulle ei Android tai Windows-puhelimen ostoon riitä se, ettei sellaista ole ennen ollut. iPhone vaan on osoittautunut mulle sopivaksi, ei mun tarvii sitä vaihtaa saadakseni vaihtelua elämääni. vaihteluvirkistää kirjoitti:
Pahimpia kaikista ovat ns. merkkiuskolliset tyypit jotka eivät suostu ikinä tai eivät uskalla kokeilla mitää muuta kuin sitä yhtä merkkiä oli kysymys sitten autoista, partakoneista tai tietokoneista. Itsellä on puhelimena nyt iPhone 4 ja ihan ok puhelin se on ollut, mutta kun tulee se vaihdon aika niin itse ainakin aion kokeilla seuraavaksi joko windows phonea tai Androidia koska kumpaakaan ei ole itsellä aiemmin ollut.Ihan ensiksi kannattaa määritellä, mitä oikeastaan tarvitsee ja vasta sitten miettiä minkä merkkiset tuotteet sopii parhaiten.
Applen tietokoneet ovat heikentyneet viimeaikoina rajusti kun käyttöjärjestelmän julkaisutahtia kiihdytetty ja käyttöikää lyhennetty. Sitä kun ne käyttiksen uusimiset sitten helposti särkee yhteensopivuuksia joten ei hirveästi houkuttele hankkimaan mitään laitteita tai ohjelmia Appleen.
Niin ja työkoneeni on Macbook Pro ja olen itse aikaisemmin ahkerasti suositellut Applen tietokoneita monille kotikäyttöön silloin kun olivat vielä hyviä. Officekäytössä ne ovat kyllä olleet aina huonoja, mutta nettiselailu, videoeditointi ja musiikintuottamisessa sitten ovat olleet ihan hyviä.- 1stMacFinn
M-Kar kirjoitti:
Ihan ensiksi kannattaa määritellä, mitä oikeastaan tarvitsee ja vasta sitten miettiä minkä merkkiset tuotteet sopii parhaiten.
Applen tietokoneet ovat heikentyneet viimeaikoina rajusti kun käyttöjärjestelmän julkaisutahtia kiihdytetty ja käyttöikää lyhennetty. Sitä kun ne käyttiksen uusimiset sitten helposti särkee yhteensopivuuksia joten ei hirveästi houkuttele hankkimaan mitään laitteita tai ohjelmia Appleen.
Niin ja työkoneeni on Macbook Pro ja olen itse aikaisemmin ahkerasti suositellut Applen tietokoneita monille kotikäyttöön silloin kun olivat vielä hyviä. Officekäytössä ne ovat kyllä olleet aina huonoja, mutta nettiselailu, videoeditointi ja musiikintuottamisessa sitten ovat olleet ihan hyviä.Tota särkymistä jaksat jauhaa. Ja puppua se on niinkuin muutkin sun jutut. No sen verran, että Lion särki mun Office v.X:n, vuodelta 2002. Toisaalta miksi käyttäisin jotain niin vanhaa?
Eiköhän meistä mulla ole vähän pidempää kokemusta tästä "särkemisestä" kuin sulla. Ei se vielä ole osoittautunut todelliseksi ongelmaksi. Eikä esim. fortune 500 firmat ole myöskään sun kanssa samaa mieltä, kun ottavat jatkuvasti käyttöön Macceja... 1stMacFinn kirjoitti:
Tota särkymistä jaksat jauhaa. Ja puppua se on niinkuin muutkin sun jutut. No sen verran, että Lion särki mun Office v.X:n, vuodelta 2002. Toisaalta miksi käyttäisin jotain niin vanhaa?
Eiköhän meistä mulla ole vähän pidempää kokemusta tästä "särkemisestä" kuin sulla. Ei se vielä ole osoittautunut todelliseksi ongelmaksi. Eikä esim. fortune 500 firmat ole myöskään sun kanssa samaa mieltä, kun ottavat jatkuvasti käyttöön Macceja..."Tota särkymistä jaksat jauhaa. Ja puppua se on niinkuin muutkin sun jutut."
Työkseni huollan myös Applen tietokoneita ja kyllä siinä vaan ohjelmat särkyy kuten muuallakin, itseasiassa pahemmin. On nähty kuinka mokkulan soitto-ohjelma lakkaa toimimasta 10.6:lla mikä toimi hyvin 10.4:llä, 10.5:lle ostetut pelit menneet rikki 10.7:lla, ja sitten Protoolsissa menny hommat sekaisin kun on pelkästään asentanut päivitykset päivitystoiminnolla kun Apple muuttelee järjestelmää kesken julkaisun..
Ja 64-bittisellä Windows 7:lla sitten voi saada ajettua ohjelmia jotka on tehty joskus vuonna -94:ä Win32s:llä... Että melkoinen ero noihin Applen leluihin missä alusta muuttuu kokoajan.
- Miksei?
Macin ja Linuxin käyttäjäksi monesti päädytään aikaisempien Windowsista saatujen huonojen kokemusten takia, jolloin kokemusta tietotekniikasta jo on mutta, kyllä aloitteleva Macin käyttäjä voi tietysti kysellä apua aloittelijalle palstalla.
Ammattimaiset kuvankäsittelijät käyttävät joko Macia tai Windowsia. Se on nykyään makuasia, kun Windows on tässä suhteessa ajanut Macin kiinni.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2074056
Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m921936Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek301622- 1651412
Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut251306Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit2121160Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1001158- 391142
Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk1291103Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.91052