Koulunkäyntiavustajan palkka

kouluun töihin

Paljonko koulunkäyntiavustaja saa palkkaa?

29

20129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hapsukka2

      Koulunkäyntiavustajan palkka on 1458,58 e/kk.
      Tämä siis 100% työaikaa tekevällä, joita on Suomessa todella vähän.
      Lienee pienipalkkaisin ala ja varmaan vähiten arvostettukin. toki saa ikälisiä yms... mutta joissain luokissa tosi hurjaa hommaa surkeella liksalla...

      • kokoaikain

        Täyttä työaikaa tekevän koulunkäyntiavustajan palkka on 1.2.2013 alkaen vähintään 1 785,67 € (KVTES Palkkahinnoittelu liite 5, Koulun hoito-, ohjaus- ja kasvatustyön ammattitehtävät 05KOU010)


      • Että sillälailla
        kokoaikain kirjoitti:

        Täyttä työaikaa tekevän koulunkäyntiavustajan palkka on 1.2.2013 alkaen vähintään 1 785,67 € (KVTES Palkkahinnoittelu liite 5, Koulun hoito-, ohjaus- ja kasvatustyön ammattitehtävät 05KOU010)

        Olen koulutettu KKA ja viimeksi ollut "omalla alalla" töissä 2003. Tuohon aikaan kokoaikaisen palkka oli noin 1140€/kk ja niitä kokoaikaisiahan ei todellakaan taida olla oikein missään. Todellisuudessa osarin nettoliksat oli jotain 600€/kk.... ja koska työaika ylitti sovitellun työttömyysturvan rajan, ei ollut mahdollisuutta hakea edes sitä olemattoman palkan lisäksi.

        Onko ne liksat muka OIKEASTI nousseet noin paljon?!?!?!?!


      • vähimmäinen
        Että sillälailla kirjoitti:

        Olen koulutettu KKA ja viimeksi ollut "omalla alalla" töissä 2003. Tuohon aikaan kokoaikaisen palkka oli noin 1140€/kk ja niitä kokoaikaisiahan ei todellakaan taida olla oikein missään. Todellisuudessa osarin nettoliksat oli jotain 600€/kk.... ja koska työaika ylitti sovitellun työttömyysturvan rajan, ei ollut mahdollisuutta hakea edes sitä olemattoman palkan lisäksi.

        Onko ne liksat muka OIKEASTI nousseet noin paljon?!?!?!?!

        Paras vaan uskoa. KoulunkäyKunnissa on pakko maksaa vähintään kvtesin mukaista peruspalkkaa. Siihen voi tehdä enintään 10 % alennusta puuttuvasta kelpoisuudesta, mutta en nyt osaa sanoa koskeeko se koulunkäyntiavustajia.


      • Että sillälailla
        vähimmäinen kirjoitti:

        Paras vaan uskoa. KoulunkäyKunnissa on pakko maksaa vähintään kvtesin mukaista peruspalkkaa. Siihen voi tehdä enintään 10 % alennusta puuttuvasta kelpoisuudesta, mutta en nyt osaa sanoa koskeeko se koulunkäyntiavustajia.

        Mulla on sellanen mielikuva, että ainakin maaseudun kunnissa palkka tuli jollain muulla nimikkeellä kuin "koulunkäyntiavustaja" - oliskoha ollut "kouluavustaja" ja tosiaan itselläni on pätevyys.

        Harmillista sinällään, tykkäsin työstä, mut olihan se rankkaa. Jatkuvasti väkivaltaa ja itsenäisestä työskentelyä eriytettyjen oppilaiden kanssa. Olemattoman palkan takia jäten tuon alan kokonaan.


      • kevyempi
        Että sillälailla kirjoitti:

        Olen koulutettu KKA ja viimeksi ollut "omalla alalla" töissä 2003. Tuohon aikaan kokoaikaisen palkka oli noin 1140€/kk ja niitä kokoaikaisiahan ei todellakaan taida olla oikein missään. Todellisuudessa osarin nettoliksat oli jotain 600€/kk.... ja koska työaika ylitti sovitellun työttömyysturvan rajan, ei ollut mahdollisuutta hakea edes sitä olemattoman palkan lisäksi.

        Onko ne liksat muka OIKEASTI nousseet noin paljon?!?!?!?!

        Olen epäpätevänä ollut koulunkäyntiavustajana (osa-aikainen) töissä ja palkka ollut n. vähän päälle tonnin tuntumassa. Koulutetuille ja kokoaikaisille palkka oli n. 1700-1800 e:n luokkaa. Palkkaan toki vaikuttaa tekeekö tai saako opettajien sijaisuuksia ja vetääkö esim. jotain iltapäiväkerhotoimintaa tai tukiopetusta. Syrjäseuduilla tosiaan nimike on kouluavustaja, mikä sinänsä ei ole edes mikään ammatti.. Monesti puhutaan julkisuudessakin kouluavustajista, vaikka he oikeasti ovat koulunkäyntiavustajia. Palkka on tosiaan surkea, mutta tietysti työpäivät sitten lyhyempiä. Arvokasta työtä se on (varsinkin toisinaan), vaikka toisinaan jotkut opettajat (ja muutkin) halveksuvat koulunkäyntiavustajia. Itse työ voi kuitenkin olla palkitsevaa varsinkin opetusalalle aikovalle. Helpompaa ja kevyempää se kuitenkin on kuin samalla palkalla tekisi täysipäiväisesti siivoojan töitä.


      • ohjaajaksi
        Että sillälailla kirjoitti:

        Mulla on sellanen mielikuva, että ainakin maaseudun kunnissa palkka tuli jollain muulla nimikkeellä kuin "koulunkäyntiavustaja" - oliskoha ollut "kouluavustaja" ja tosiaan itselläni on pätevyys.

        Harmillista sinällään, tykkäsin työstä, mut olihan se rankkaa. Jatkuvasti väkivaltaa ja itsenäisestä työskentelyä eriytettyjen oppilaiden kanssa. Olemattoman palkan takia jäten tuon alan kokonaan.

        Silloin muinoin koulu(nkäynti)avustajan palkkaa ei ollut kvtessin palkkahinnoittelussa. Se oli hinnoittelematon ja kunta saattoi maksaa halunsa mukaan, kunhan ei mennyt alle kvtes:n minimipalkan. Nykyään JHL pitää enemmän nimikkeestä koulunkäynninohjaaja.


      • Jaahas..
        ohjaajaksi kirjoitti:

        Silloin muinoin koulu(nkäynti)avustajan palkkaa ei ollut kvtessin palkkahinnoittelussa. Se oli hinnoittelematon ja kunta saattoi maksaa halunsa mukaan, kunhan ei mennyt alle kvtes:n minimipalkan. Nykyään JHL pitää enemmän nimikkeestä koulunkäynninohjaaja.

        Hmmm....


      • Että sillälailla
        ohjaajaksi kirjoitti:

        Silloin muinoin koulu(nkäynti)avustajan palkkaa ei ollut kvtessin palkkahinnoittelussa. Se oli hinnoittelematon ja kunta saattoi maksaa halunsa mukaan, kunhan ei mennyt alle kvtes:n minimipalkan. Nykyään JHL pitää enemmän nimikkeestä koulunkäynninohjaaja.

        Mutta siis tuo "kouluavustaja" on nimikkeenä edelleen olemassa? Jos on, niin sillon ainakin maaseutukunnat maksaa edelleen palkan sen nimikkeen mukaan, työnkuva tosin on kaikkea muuta, kuin kahvinkeittoa ja monisteiden ottamista....


      • kvtessia lukenut
        Että sillälailla kirjoitti:

        Mutta siis tuo "kouluavustaja" on nimikkeenä edelleen olemassa? Jos on, niin sillon ainakin maaseutukunnat maksaa edelleen palkan sen nimikkeen mukaan, työnkuva tosin on kaikkea muuta, kuin kahvinkeittoa ja monisteiden ottamista....

        Kouluavustajankin peruspalkka löytyy KVTES:n liitteestä 5 kohdasta Päivähoidon ja eräät koulun peruspalvelutehtävät

        05PER010 Peruspalkka 1.2.2013 1 701,27 €

        Tähän ryhmään kuuluvat esimerkiksi perhepäivähoitaja, kolmiperhepäivähoitaja, ryhmäperhepäivähoitaja, päiväkotiapulainen ja kouluavustaja ym. järjestelyapulainen.

        Kouluavustaja-ammattinimikkeellä oli vuonna 2011 vain 73 henkilöä. Sen sijaan koulunkäyntiavustajia oli 1318 ja sen lisäksi jonkin verran vastaavia muita ammattinimikkeitä
        http://www.kuntatyonantajat.fi/SiteCollectionDocuments/palkat_2012/frameindex.html


      • Anonyymi
        kevyempi kirjoitti:

        Olen epäpätevänä ollut koulunkäyntiavustajana (osa-aikainen) töissä ja palkka ollut n. vähän päälle tonnin tuntumassa. Koulutetuille ja kokoaikaisille palkka oli n. 1700-1800 e:n luokkaa. Palkkaan toki vaikuttaa tekeekö tai saako opettajien sijaisuuksia ja vetääkö esim. jotain iltapäiväkerhotoimintaa tai tukiopetusta. Syrjäseuduilla tosiaan nimike on kouluavustaja, mikä sinänsä ei ole edes mikään ammatti.. Monesti puhutaan julkisuudessakin kouluavustajista, vaikka he oikeasti ovat koulunkäyntiavustajia. Palkka on tosiaan surkea, mutta tietysti työpäivät sitten lyhyempiä. Arvokasta työtä se on (varsinkin toisinaan), vaikka toisinaan jotkut opettajat (ja muutkin) halveksuvat koulunkäyntiavustajia. Itse työ voi kuitenkin olla palkitsevaa varsinkin opetusalalle aikovalle. Helpompaa ja kevyempää se kuitenkin on kuin samalla palkalla tekisi täysipäiväisesti siivoojan töitä.

        Jos uskaltaisin, sanoisin että koko hommavirka on tarpeeton. Lapset ovat osanneet mennä kouluihin ilman avustajaa ja älynneet myös sieltä lähteä kotiinsa. Onko se sitä takin heittämistä niskaan ja lumien harjausta kengistä, en ymmärrä. Kun ei ole oikein mitään järkevää tehtävää niin sitten tämä ammattikuntapa vasta keksiikin tehdä itsestään tärkeää erit. maaseutupaikkakunnilla ja alkaa niiskuttaa nenäänsä, että tämä kouluhan haisee! Hometta joka nurkassa! Lapset ovat vaarassa menettää viimeisenkin toimintakykynsä. Päätä särkee kun vain läksyistä ja velvollisuuksista puhutaan. Liittoutukaamme me, me koulunkäyntiavustajat ja nostakaamme harjaksiamme ja mainettamme ja lähtekäämme pelastamaan lapsia. Puratetaan kaikki 30 v vanhemmat koulurakennukset homeen nimissä!! Me sen vaaran ensiksi huomasimme ja me olemme siten sankareita! Miljarditolkulla saamme kouluja purkuun läpi Suomen ja lapsukaiset pelastuvat ammattitaitomme ansiosta! (Hölmöt kunnanisät ja veronmaksajat maksakoot rötinässä särkyvät viulut ja muut soittopelit .)


    • ei 100% työaikaa

      Hapsukka puhuu totta..

      • faktaa1

        Koulunkäyntiavustajan osa-aika toimi 26/tuntia 1450e/kk.Itselläni 38/tuntia viikossa ja peruspalkka 1900e/kk,siihen" kokemus" lisät ja henkilökohtainen lisä.


    • Höppänätkö
    • Ihmeiden aikaa!

      Juma! Tuolla liksalla vois jo alkaa harkitsemaan paluuta alalle! Tuollahan pysyis nykyään jo hengissä!

    • 14v koulussa

      Olen koulunkäynninohjaaja ja kokopäiväisenä saan palkkaa 2100e/kk sisältää henkilökohtaisenlisän jonka jokainen voi saada.

    • ihmetteleväkko

      Itse saan 1935,44 € kk ja olen pätevä koulunkäynninohjaaja. Ei lisiä vielä. Omassa kaupugissa saisin samasta työstä 1785,67 € kk. Ihmetyttää, koska kvtes kummallakin kaupungilla käytössä. Työskentelen koulussa. Samoin kun työskentelin päivähoidon puolella erityisohjaajana / lastenhoitajana sain samaa palkkaa, kuin nyt, mutta omassa kaupungissa sain lastenhoitajana noin 1740 ecee, koska olen epäpätevälastenhoitaja.

    • Uusi ammatti?

      Tämä vähän poikkeaa palkkakeskustelusta, mutta olisin kiitollinen jos joku vastaisi!
      Jos on ammatiltaan lähihoitaja, syventynyt aikoinaan vanhustyöhön, voiko toimia koulunkäyntiavustajana ja mikä palkka silloin? Tilanne nimittäin se, ettei terveydellisistä syistä enää sovellu/pysty osastotyöhön ja pitäis saada uusi työ. Lapset ja nuoret kiinnostaa kovasti. Perhesyistä pysty lähtemään opiskelemaan uutta ammattia.

      • Kokemusta on

        No monessa kunnassa voi KKA:na toimia vaikka levyseppä-hintari, tai ompelija-somistaja, kas kun näihin hommiin ei pätevyyttä vaadita... tai, jos tarkkoja ollaan, paperilla "vaaditaan", käytännössä ei.

        Kuka tahansa siis kelpaa, kunhan te-keskukselta juoksee palkkatuet, tai kyseinen henkilö on ns "työmarkkinatukiharjottelija", josta ei tule mitään kuluja.


    • epäpäteväkka

      Toki voit toimia kka:na, mutta epäpätevän palkalla.

      • HakeuduAlalle

        Voit hakea lähihoitajana vakituisen kka:n toimea peräti.Olet ylikoulutettu toimeen.Saat siis kka:n palkan.Kuukausi palkka riippuu siitä paljonko tuntisi ovat,26 tavallisin,lisätunneilla 30 tai 38.Työ tekijäänsä opettaa,ja sinulla ihan pätevä koulutus pohjana.Sillä" epäpätevinä" työkavereina meilläkin ollut,sijaisina kylläkin, ollut tänä vuonna ex-urheilija,.insinööri,opettaja,valokuvaaja,vajaamielishoitaja,psyk.sairaanhoitaja,artesaani,tulkki,kosmetologi,kuntohoitaja ja muiden alojen opiskelijoita.Heiltä puuttunut kka:n todistus.Ottaisin sinut mieluusti tiimiin=).


    • joukahainen4

      Olen kasvatustieteen maisteri, mutta silti kouluavustajan työt kiinnostaisivat. jos mahdollinen tuo 38h/vko, niin miksipäs ei hetkeksi. samalla mahdollisuus sijaisuuksiin, joka kasvattaisi ansiota hieman.

      kiitos keskustelustanne!

    • kukka23

      Paljonko koulunkäynti avustajan palkka on kehitysvammaisten puolella?

      • olmik

    • Jossuu24

      Alle 1000 € kuussa tulee ainakin minulle kouluavustajan työstä palkkaa, koska täysiä tunteja en ole koskaan saanut tehdä, mutta työ on ihan mukavaa.

      • Anonyymi

        Mitä se työ koulun avustaminen oikein on? SItähän ei ohjata mitenkään työnantajan taholta vaan saa saapastelle miten missä sattuu kunhan on jotenkin oppilaslaumojen liepeillä ja hymyilee kuin hangon keksi joka suuntaan. Small talkki on tarpeen, ei siinä muuta "talkkia" tarvitse koululaisten iholle levitellä. - Miten tällainen ammattikunta ylipäänsä syntyi, ellei sitten vammaisopetuksn puolella josta se jotenkin valahti matulapsien kautta yleisemmäksi ilmiöksi. Turhaa toimintaa - paitsi tietysti kielitaidottomien lasten kohdalla jossa mikäänkään koulutustuki ei riitä eikä tule riittämään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se työ koulun avustaminen oikein on? SItähän ei ohjata mitenkään työnantajan taholta vaan saa saapastelle miten missä sattuu kunhan on jotenkin oppilaslaumojen liepeillä ja hymyilee kuin hangon keksi joka suuntaan. Small talkki on tarpeen, ei siinä muuta "talkkia" tarvitse koululaisten iholle levitellä. - Miten tällainen ammattikunta ylipäänsä syntyi, ellei sitten vammaisopetuksn puolella josta se jotenkin valahti matulapsien kautta yleisemmäksi ilmiöksi. Turhaa toimintaa - paitsi tietysti kielitaidottomien lasten kohdalla jossa mikäänkään koulutustuki ei riitä eikä tule riittämään!

        Koulunkäynninohjaaja työskentelee erityisluokassa erityisopettajan kanssa. Jos erityisluokkaa, eli pienryhmää ei koululla ole, niin koulunkäynninohjaaja ohjaa silloin näitä erityisoppilaita (eli sanotaan nykyään tukea tarvitsevia oppilaita) tavallisissa luokissa joihin heidät on sijoitettu muiden joukkoon.

        Koulunkäynninohjaaja huolehtii joka päivä koululla myös diabetes oppilaiden ruokailusta ja insuliinin pistämisestä, ja esim adhd oppilaiden lääkkeiden annosta. Lisäksi on lukuisia muita töitä kuten tuntien pitämistä oppilaille, välituntivalvontaa ja kaikista muistakin koulun oppilaista huolehtimista kuin vain erityistä tukea tarvitsevista.

        Että siinäpä sitä. Ihan hyvä ja tärkeä työ, vai kuka luulee että opettajat yksin ehtisivät kaiken koulussa tekemään ja oppilaiden sairauksista huolehtimaan koko ajan opetuksen jne päälle.
        Aina kouluissa on ollut avustajia ja ohjaajia, rehtori ja opettajia jne jne.


    • Anonyymi

      Hei. Tämä on todella vanha ketju tämän alan palkasta. Nykyään tämä ala on nimeltään koulunkäynti avustaja/ohjaaja epä pätevillä palkka on 1800-1850+ (verot pois) ja pätevillä 2210+ (verot pois)
      Itse työskentelen tällä alalla ja olen tyytyväinen.

      • Anonyymi

        Ei pidä paikkaansa. Oikeasti epäpätevillä bruttopalkka tonnin, koska osa-aikaisuus ja epäpätevyys.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1592
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1359
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      44
      1038
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      696
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      693
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe