Rivatril

Jaska

Kysymys: mihin muuhun sairauteen/oireeseen kuin epilepsiaan käytetään rivatrilia? Olisi hyvä kuulla käyttäjiltä. Vapina? Hermostuneisuus?..

148

141365

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lägär

      Pääasiallinen käyttötarkotus on epilepsian
      lähes kaikki muodot myös 2. lääkkeenä.

      Lääkkeellä on taipumus aiheuttaa keskivahvaa
      riippuvuutta, mutta sillä ei ole sikäli
      merkitystä, jos sairaus on elinikäinen.

      Kyllähän se vapinaa poistaa, myös sitä
      itseaiheutettua, mutta ei juurikaan määrätä
      siihen, koska turvallisemmat bentsot ajavat
      saman asian ja monesti myös ei selektiivinen
      beetasalpaus riittää (esim. Propral).

      Yksi mihin sitä käytetään, on huumaustarkoitus,
      joten sitä ei määräillä tosta vaan.

      • Ovidiu

        Neurologini mukaan klonatsepaami nimen omaan on spesifi lääke essentiaaliseen vapinaan silloin kun pelkkä propranololi ei riitä. Olen käyttänyt 5 vuotta, hyvä lääke!


      • Ic

        Itse käytän Alproxsia ja lääkärini pyysi lopettamaan.Määräsi tilalle rivatrilin onko parempi lääke kuin alprox?
        Syy mihin lääkkeitä tarvitsen on paniikki,kahvikuppineuroosi ja sosiaaliset pelot.


      • lääkepolla

        mitkä on turvallisia bentsoja. ite olen huomannut ylläpitolääkkeeksi ahdistuneisuuteen parhaana.
        - T. kaikki lääkeainetyypit läpi kahlannut....


      • ...
        Ic kirjoitti:

        Itse käytän Alproxsia ja lääkärini pyysi lopettamaan.Määräsi tilalle rivatrilin onko parempi lääke kuin alprox?
        Syy mihin lääkkeitä tarvitsen on paniikki,kahvikuppineuroosi ja sosiaaliset pelot.

        No silleen parempi, että vahvempi.


      • rty876
        ... kirjoitti:

        No silleen parempi, että vahvempi.

        kyllä se on vittua että rivatril on vahvempi kun alprox on sama kun xanor riippuu tietysti mitä mg


      • Rivatril0.5mg20

        Rivatril huumaus tarkoitukseen?? olet pihalla kuin linnunpönttö, itese käytän sitä dystoniaan, Idiooti.


      • Anonyymi
        Rivatril0.5mg20 kirjoitti:

        Rivatril huumaus tarkoitukseen?? olet pihalla kuin linnunpönttö, itese käytän sitä dystoniaan, Idiooti.

        Sain rivatril 0.5mgx6 dystoniaan myöskin.


      • Anonyymi
        Rivatril0.5mg20 kirjoitti:

        Rivatril huumaus tarkoitukseen?? olet pihalla kuin linnunpönttö, itese käytän sitä dystoniaan, Idiooti.

        Mäki sain sen dystoniaan vasta. Ei vielä kokemusta. Auttaako se suo.


      • Anonyymi
        Ic kirjoitti:

        Itse käytän Alproxsia ja lääkärini pyysi lopettamaan.Määräsi tilalle rivatrilin onko parempi lääke kuin alprox?
        Syy mihin lääkkeitä tarvitsen on paniikki,kahvikuppineuroosi ja sosiaaliset pelot.

        Ihan varmasti on!


    • Sari

      Rivatril on mainio lääke mm. sosiaaliseen pelkoon ja ahdistukseen, nukahtamisvaikeuksissa. Keskustele lääkärisi kanssa ensin.

      • Minähän se_

        Auttaako Rivatril ja millä vahvuudella kahvikuppineuroosiin.Aiemmin on ollut jo pitemmän aikaa Xanoria 2mg.Voisko joku kertoa joka on käyttänyt Rivatrilia!


      • rivanriva
        Minähän se_ kirjoitti:

        Auttaako Rivatril ja millä vahvuudella kahvikuppineuroosiin.Aiemmin on ollut jo pitemmän aikaa Xanoria 2mg.Voisko joku kertoa joka on käyttänyt Rivatrilia!

        Riva on varsin tehokas pami moneen vaivaan ja sairauteen. Ainoa huono puoli on lievän riippuvuus,mutta kroonisissa sairaukissa kuten itselläni sevälillätodella helpottaa. Rauhoittaa ja estää mm.paniikkihäiriöt tehokkaasti. Myös nukahtamisvaivat katoavat nopeasti. Välillä pitää muistaa pitää 2- 5 päivän taukoja, että aine taaas vaikuttaa..Vältä väärääkäyttöä,sillä joskus itselläni on mennyt muisto -tosin turvallisesti olen mennyt sänkyyn nukkumaaan---


      • Lopettanut
        rivanriva kirjoitti:

        Riva on varsin tehokas pami moneen vaivaan ja sairauteen. Ainoa huono puoli on lievän riippuvuus,mutta kroonisissa sairaukissa kuten itselläni sevälillätodella helpottaa. Rauhoittaa ja estää mm.paniikkihäiriöt tehokkaasti. Myös nukahtamisvaivat katoavat nopeasti. Välillä pitää muistaa pitää 2- 5 päivän taukoja, että aine taaas vaikuttaa..Vältä väärääkäyttöä,sillä joskus itselläni on mennyt muisto -tosin turvallisesti olen mennyt sänkyyn nukkumaaan---

        Rivatrilin riippuvuudesta jos ei liian suuria määriä ota noin 15 v käytin sitä lapsesta asti päivittäin hyvin onnistu lopetus.Väärinkäyttö on tietenkin erikseen ja vaikutukset yksilöllisiä.Näyttää siltä lääkeestä yritetään kirjoittaa tottuutta pahempaa.


    • minä

      ADHD

      • kompleksi

        Rivatlin ei ole ADHD lääke, vaan kyseinen lääke on Ritalin.


    • Rita

      Itse sain lääkettä lihasjännityksiin ja tehoaa tosi hyvin ja tulee väsyttävä olo, käy myös unilääkkeestä, on riippuvuutta aiheuttava, mutta käytän aika varovaisesti. Olen käyttänyt noin parisen kuukautta.

      • Riippuvuutta...

        Ko. lääke kuuluu em. Bentsodiatsepiineihin, joista tunnetuin lienee Diapam. Vaikutus, käyttötarkoitus, riippuvuus ym. liki samoja. Eli, jos alat käyttämään säännöllisesti pitempään (yli kuukauden...), aiheuttaa varsinkin äkillinen lopettaminen erittäin epämiellyttäviä vieroitusoireita, jotka kestävät pitkään. Vuosien käytön myötä vieroitusoireet saattavat kestää jopa 3 vuotta! Tämä selviää arvostetuimmissa maailmanlaajuisissa tutkimuksissa ja voin hlökohtaisesti kertoa, ettei Bentsojen käyttöä lopeteta noin vain. Eikä pitkäaikaista käyttöä edes kuukauden sairaalahoidolla. Kokemusta on.
        Mitä helpommin turvaudut ko. lääkkeeseen, sitä helpommin jäät koukkuun- en suosittele kokeilemaan :(


      • Leena
        Riippuvuutta... kirjoitti:

        Ko. lääke kuuluu em. Bentsodiatsepiineihin, joista tunnetuin lienee Diapam. Vaikutus, käyttötarkoitus, riippuvuus ym. liki samoja. Eli, jos alat käyttämään säännöllisesti pitempään (yli kuukauden...), aiheuttaa varsinkin äkillinen lopettaminen erittäin epämiellyttäviä vieroitusoireita, jotka kestävät pitkään. Vuosien käytön myötä vieroitusoireet saattavat kestää jopa 3 vuotta! Tämä selviää arvostetuimmissa maailmanlaajuisissa tutkimuksissa ja voin hlökohtaisesti kertoa, ettei Bentsojen käyttöä lopeteta noin vain. Eikä pitkäaikaista käyttöä edes kuukauden sairaalahoidolla. Kokemusta on.
        Mitä helpommin turvaudut ko. lääkkeeseen, sitä helpommin jäät koukkuun- en suosittele kokeilemaan :(

        3-vuotta jälkitila,ja höpö höpö ei pidä paikkaansa.Olen käyttänyt Diapamia 10vuotta ja ei oo toleranssia.Se on kaikki niin yksilöllistä.


      • Epileptikko
        Riippuvuutta... kirjoitti:

        Ko. lääke kuuluu em. Bentsodiatsepiineihin, joista tunnetuin lienee Diapam. Vaikutus, käyttötarkoitus, riippuvuus ym. liki samoja. Eli, jos alat käyttämään säännöllisesti pitempään (yli kuukauden...), aiheuttaa varsinkin äkillinen lopettaminen erittäin epämiellyttäviä vieroitusoireita, jotka kestävät pitkään. Vuosien käytön myötä vieroitusoireet saattavat kestää jopa 3 vuotta! Tämä selviää arvostetuimmissa maailmanlaajuisissa tutkimuksissa ja voin hlökohtaisesti kertoa, ettei Bentsojen käyttöä lopeteta noin vain. Eikä pitkäaikaista käyttöä edes kuukauden sairaalahoidolla. Kokemusta on.
        Mitä helpommin turvaudut ko. lääkkeeseen, sitä helpommin jäät koukkuun- en suosittele kokeilemaan :(

        Ei toi riippuvuus ihan noin paha oo mitä sanotaan tai sitten se on täysin henk.koht.
        ite söin muitten epilepsialääkkeitten lisäksi tota ja lääke lopetettiin kahessa kuukaudessa (ihan lääkärin määräämässä ajassa). Söin lääkettä aamulla ja illalla.ei kannata pelotella ihmisiä.


      • epileptikko
        Epileptikko kirjoitti:

        Ei toi riippuvuus ihan noin paha oo mitä sanotaan tai sitten se on täysin henk.koht.
        ite söin muitten epilepsialääkkeitten lisäksi tota ja lääke lopetettiin kahessa kuukaudessa (ihan lääkärin määräämässä ajassa). Söin lääkettä aamulla ja illalla.ei kannata pelotella ihmisiä.

        ite omana lääkkeenä tarkotin rivatril-lääkettä. mutta joskus kun epilepsia ei pysyny vuosia sitten aisoissa niin diapam oli kuvioissa ja sama juttu.
        Mulla ei ees oo ollu paha epilepsia ikinä..ilman lääkkeitä tulisi kohtauksia, mutta nyt lääkityksillä on ainut "oire" sairaudesta ilta- ja aamulääkkeet.


      • Er_ja_kki
        Riippuvuutta... kirjoitti:

        Ko. lääke kuuluu em. Bentsodiatsepiineihin, joista tunnetuin lienee Diapam. Vaikutus, käyttötarkoitus, riippuvuus ym. liki samoja. Eli, jos alat käyttämään säännöllisesti pitempään (yli kuukauden...), aiheuttaa varsinkin äkillinen lopettaminen erittäin epämiellyttäviä vieroitusoireita, jotka kestävät pitkään. Vuosien käytön myötä vieroitusoireet saattavat kestää jopa 3 vuotta! Tämä selviää arvostetuimmissa maailmanlaajuisissa tutkimuksissa ja voin hlökohtaisesti kertoa, ettei Bentsojen käyttöä lopeteta noin vain. Eikä pitkäaikaista käyttöä edes kuukauden sairaalahoidolla. Kokemusta on.
        Mitä helpommin turvaudut ko. lääkkeeseen, sitä helpommin jäät koukkuun- en suosittele kokeilemaan :(

        Itse olen käyttänyt kyseistä lääkettä melko pieninä annoksina kohta kaksikymmentä vuotta ja määrättiin rauhoittavaksi lääkkeeksi. Mitään muuta lääkitystä ei ole ja reseptissäkin lukee: tarvittaessa. Voin sanoa näin pitkäaikaisen käytön jälkeen, että tietyt ikävät sivuoireet ovat tulleet vaikettamaan ainakin omaa elämääni. Olen vähän päälle 40 ja jo nyt kiinnittänyt huomiota muistihäiriöihin ja keskittymisvaikeuksiin. Jos jätän lääkkeen vaikkapa reiluksi vuorokaudeksi pois ilmenee outoja vapina- ja heikotustuntemuksia ja senkaltaisia tuntemuksia, että on menettämässä tajuntansa ja tarvitsee terästää huomion oman tilan seuraamiseen. Vaikea kuvailla, mutta todella ikävä tunne johon ei liity kipua vaan itsekontrollin menettämisen tunne - puolikin tablettia riittää normalisoimaan tilan melko nopeasti. Lääke on kyllä auttanut sosiaalisissa tilanteissa ja poistanut pelon. Mutta mielelläni en kyllä lääkettä söisi koska jo puolitoista 5 mg tablettia riittää tuomaan väsymyksen koko loppupäiväksi. Paljon on alkananut harmittaa tuo muistamattomuus josko sen taustalla voisi olla po. lääkkeen pitkäaikainen käyttö ja sen mahdollisesti aikaansaamat muutokset aivoissa. En ole nyt yli kymmeneen vuoteen tavannut lääkkeen määrännyttä lääkäriä että olisin voinut häneltä kysyä jotakin toista sosiaalisten pelkojen poistamiseen sopivaa lääkettä jolla ei olisi samanlaisia haittavaikutuksia. Viimeksi tullut uusi seikka oli kun lääke peitti alleen kohonneen verenpaineen joka paljastui, kun verenpaine mitattiin useampaan otteeseen jätettyäni lääkkeen nauttimisen pois vuorokaudeksi.


      • Er_ja_kki
        Er_ja_kki kirjoitti:

        Itse olen käyttänyt kyseistä lääkettä melko pieninä annoksina kohta kaksikymmentä vuotta ja määrättiin rauhoittavaksi lääkkeeksi. Mitään muuta lääkitystä ei ole ja reseptissäkin lukee: tarvittaessa. Voin sanoa näin pitkäaikaisen käytön jälkeen, että tietyt ikävät sivuoireet ovat tulleet vaikettamaan ainakin omaa elämääni. Olen vähän päälle 40 ja jo nyt kiinnittänyt huomiota muistihäiriöihin ja keskittymisvaikeuksiin. Jos jätän lääkkeen vaikkapa reiluksi vuorokaudeksi pois ilmenee outoja vapina- ja heikotustuntemuksia ja senkaltaisia tuntemuksia, että on menettämässä tajuntansa ja tarvitsee terästää huomion oman tilan seuraamiseen. Vaikea kuvailla, mutta todella ikävä tunne johon ei liity kipua vaan itsekontrollin menettämisen tunne - puolikin tablettia riittää normalisoimaan tilan melko nopeasti. Lääke on kyllä auttanut sosiaalisissa tilanteissa ja poistanut pelon. Mutta mielelläni en kyllä lääkettä söisi koska jo puolitoista 5 mg tablettia riittää tuomaan väsymyksen koko loppupäiväksi. Paljon on alkananut harmittaa tuo muistamattomuus josko sen taustalla voisi olla po. lääkkeen pitkäaikainen käyttö ja sen mahdollisesti aikaansaamat muutokset aivoissa. En ole nyt yli kymmeneen vuoteen tavannut lääkkeen määrännyttä lääkäriä että olisin voinut häneltä kysyä jotakin toista sosiaalisten pelkojen poistamiseen sopivaa lääkettä jolla ei olisi samanlaisia haittavaikutuksia. Viimeksi tullut uusi seikka oli kun lääke peitti alleen kohonneen verenpaineen joka paljastui, kun verenpaine mitattiin useampaan otteeseen jätettyäni lääkkeen nauttimisen pois vuorokaudeksi.

        Tabletin vaikuttava annostus on 0.5 mg eikä 5 mg kuten virheellisesti viestissäni kirjoitin.


      • väärä lääkityss_kö
        Er_ja_kki kirjoitti:

        Itse olen käyttänyt kyseistä lääkettä melko pieninä annoksina kohta kaksikymmentä vuotta ja määrättiin rauhoittavaksi lääkkeeksi. Mitään muuta lääkitystä ei ole ja reseptissäkin lukee: tarvittaessa. Voin sanoa näin pitkäaikaisen käytön jälkeen, että tietyt ikävät sivuoireet ovat tulleet vaikettamaan ainakin omaa elämääni. Olen vähän päälle 40 ja jo nyt kiinnittänyt huomiota muistihäiriöihin ja keskittymisvaikeuksiin. Jos jätän lääkkeen vaikkapa reiluksi vuorokaudeksi pois ilmenee outoja vapina- ja heikotustuntemuksia ja senkaltaisia tuntemuksia, että on menettämässä tajuntansa ja tarvitsee terästää huomion oman tilan seuraamiseen. Vaikea kuvailla, mutta todella ikävä tunne johon ei liity kipua vaan itsekontrollin menettämisen tunne - puolikin tablettia riittää normalisoimaan tilan melko nopeasti. Lääke on kyllä auttanut sosiaalisissa tilanteissa ja poistanut pelon. Mutta mielelläni en kyllä lääkettä söisi koska jo puolitoista 5 mg tablettia riittää tuomaan väsymyksen koko loppupäiväksi. Paljon on alkananut harmittaa tuo muistamattomuus josko sen taustalla voisi olla po. lääkkeen pitkäaikainen käyttö ja sen mahdollisesti aikaansaamat muutokset aivoissa. En ole nyt yli kymmeneen vuoteen tavannut lääkkeen määrännyttä lääkäriä että olisin voinut häneltä kysyä jotakin toista sosiaalisten pelkojen poistamiseen sopivaa lääkettä jolla ei olisi samanlaisia haittavaikutuksia. Viimeksi tullut uusi seikka oli kun lääke peitti alleen kohonneen verenpaineen joka paljastui, kun verenpaine mitattiin useampaan otteeseen jätettyäni lääkkeen nauttimisen pois vuorokaudeksi.

        Minulle on Vaihdettu Rivatril 0,5 mg siksi ,että näillä lääkkeillä pääsen helposti eroon "pameista".
        Oxepam,diapam ,joita sain terveysaseman lääkäriltä.
        Olen käyttänyt noita 10v. about.
        Oxepamia sain ahdistukseen ja jännittämiseen.
        Niitä meni enemmän ,kuten monilla käy,sen jälkeen vaihdettiin tuo Rivatril,että pääsen eroon lääkkeistä???!!!
        Sanottiin että auttaa vieroitusoireisiin. ja lievään ahdistukseen.
        Olen huomannut että lääke väsyttää , ja on muisti heikentynyt , ja tullut ärtyneisyyttä
        olen ollut viikonkin ilman , jännitystilat
        lihaksissa ja hieman vapinaa,heikotusta.
        Apteekissa minua on kehoitettu lopettamaan lääke, jo aikoja sitten.
        Oisikohan mulla väärä lääkitys , töissä käyn säännöllisesti ,sekä olen huomannut että terapia ja puhuminen auttaa eniten.


      • Dr.Benjamin
        Epileptikko kirjoitti:

        Ei toi riippuvuus ihan noin paha oo mitä sanotaan tai sitten se on täysin henk.koht.
        ite söin muitten epilepsialääkkeitten lisäksi tota ja lääke lopetettiin kahessa kuukaudessa (ihan lääkärin määräämässä ajassa). Söin lääkettä aamulla ja illalla.ei kannata pelotella ihmisiä.

        Olen itse syönyt rivatrilliä ja xanoria n. 4 vuotta päivittäin ahdistukseen, sosiaaliseen pelkoon ja masennukseen ja ne ovat olleet hyviä lääkkeitä noihin kaikkiin oireisiin tai ainakin minulla on auttanut todella paljon, mutta se on henkilökohtaista koska lääkkeet voivat toimia eri ihmisillä erilailla. Enkä todellakaan äskeisellä tarkoittanut sitä, että suosittelisin mitään bentsodiatsepiinejä kenellekkään, päin vastoin. Koska se on vaan karu tosi asia, että kyseisiä lääkkeitä ei niin vaan lopeteta pitkä aikaisen käytön jälkeen. Ja varsinkin ihan päin seinää lopettaminen on lähes hengen vaarallista tai se on ainakin varmaa että, psyyke joutuu TODELLA koville! Ja kerron tämän kokemuksesta. Olen useita kertoja päättänyt että, nyt loppuu bentsojen syöminen samantien tähän paikkaan ja alku on ollutkin lupaava, ensimmäinen viikko on mennyt ihmetellessä että, mistä ihmeen vierotusoireista mua on oikeen varoiteltu ja sitten yhtäkkiä on iskenyt sellaisia vainoja ja ahdistuksia mitä en todellakaan halua kenenkään kokevan! En ole mielestäni mikään heikko ihminen, kestän kyllä kaikenlaiset fyysiset vieroitusoireet mutta, ne pään sisäiset psyykkiset vainoharhat yms. on liikaa itse kullekkin ja olenkin jo myöntänyt itselleni että, on hyvin todennäköistä että, en tule koskaan lopettamaan ainakaan kokonaan bentsojen syömistä. Tämä on aika rankkaa tekstiä mutta, mun mielestä on parempi melkee vähän pelotella ku et sanoo: " Ei toi riippuvuus ihan noin paha oo mitä sanotaan, ei kannata pelotella ihmisiä". Eli minä ainakin henkilökohtaisesti suosittelen puhumaan psykiatrin kanssa mahdollisista vaihtoehtoisista lääkkeistä ja jos lääkäri on sitä mieltä että, esim. rivatril on paras vaihtoehto oireisiisi niin mitä todennäköisimmin aluksi kokeillaan 0.5mg:sia mikä olisi kaikista järkevintä, riippuu tietenkin tapauksesta ja lääkärihän sen parhaiten tietää. Ja jos tilanne on se että, potilas tarvitsee akuuttia hoitoa, nopeasti ja lääkäri määrää suoraan vaikka 2mg:sia niin sit se on todennäkösesti paras vaihtoehto. MUTTA, tiedän valitettavasti liian monta sellaista tapausta että, joku on saanut kaveriltaan jonkun bentson saa siitä hyvän olon ja menee psykiatrille puhumaan kaiken maailman vaivoista/ongelmista mitkä eivät pidä paikkaansa, ihan vaa sen takia että, saa bentsorespan ja pään sekasin tms. Miettikää oikeesti oletteko niitten tarpeessa koska jos ette niin älkää hankkiko turhaa riippuvuutta!


      • koukku koukku :)
        Riippuvuutta... kirjoitti:

        Ko. lääke kuuluu em. Bentsodiatsepiineihin, joista tunnetuin lienee Diapam. Vaikutus, käyttötarkoitus, riippuvuus ym. liki samoja. Eli, jos alat käyttämään säännöllisesti pitempään (yli kuukauden...), aiheuttaa varsinkin äkillinen lopettaminen erittäin epämiellyttäviä vieroitusoireita, jotka kestävät pitkään. Vuosien käytön myötä vieroitusoireet saattavat kestää jopa 3 vuotta! Tämä selviää arvostetuimmissa maailmanlaajuisissa tutkimuksissa ja voin hlökohtaisesti kertoa, ettei Bentsojen käyttöä lopeteta noin vain. Eikä pitkäaikaista käyttöä edes kuukauden sairaalahoidolla. Kokemusta on.
        Mitä helpommin turvaudut ko. lääkkeeseen, sitä helpommin jäät koukkuun- en suosittele kokeilemaan :(

        Miten joku jaksaa aina selittää että pentsoihin jää koukkuun koska se pitää paikkansa. Olen käyttänyt rivatrilejä jo n. 15 vuotta ja olen koukussa niihin. So what. Ilman lääkitystä ei vaan yksinkertaisesti useimmat pysty elämään normaalisti. Ajatelkaa terveet ihmiset väärinkäyttäjiä. Korjaus vaan asiaan mutta oma lääkärinikin sanoi että *olet koukussa* Ja edelleen sama lääkitys mikä pysyy hautaan saakka. päivisin 6mg rivatrilia ja välillä vähemmän välipäivät 2-5.


      • ärrrrrrr
        Riippuvuutta... kirjoitti:

        Ko. lääke kuuluu em. Bentsodiatsepiineihin, joista tunnetuin lienee Diapam. Vaikutus, käyttötarkoitus, riippuvuus ym. liki samoja. Eli, jos alat käyttämään säännöllisesti pitempään (yli kuukauden...), aiheuttaa varsinkin äkillinen lopettaminen erittäin epämiellyttäviä vieroitusoireita, jotka kestävät pitkään. Vuosien käytön myötä vieroitusoireet saattavat kestää jopa 3 vuotta! Tämä selviää arvostetuimmissa maailmanlaajuisissa tutkimuksissa ja voin hlökohtaisesti kertoa, ettei Bentsojen käyttöä lopeteta noin vain. Eikä pitkäaikaista käyttöä edes kuukauden sairaalahoidolla. Kokemusta on.
        Mitä helpommin turvaudut ko. lääkkeeseen, sitä helpommin jäät koukkuun- en suosittele kokeilemaan :(

        älä turhaan pelottele ihmisiä jotka todella lääkettä tarvitsevat, näistä liikaa vouhotetaan ,rivatril on lasten epilääke, ei kai lapsille määrättäis jos ne riippuvuutta aiheuttaa.


      • koukku on
        ärrrrrrr kirjoitti:

        älä turhaan pelottele ihmisiä jotka todella lääkettä tarvitsevat, näistä liikaa vouhotetaan ,rivatril on lasten epilääke, ei kai lapsille määrättäis jos ne riippuvuutta aiheuttaa.

        No minka veen takia minä sitten olen joutunut syömään noita *rilluja* yli kymmenen vuotta että pystyn menemään töihin ym.ta. Tuoteselostees lukee että kyseinen lääke aiheuttaa riippuvuutta. Turhaanko ne sitä sinne kirjoittaa.


      • Never Rivatril again
        Er_ja_kki kirjoitti:

        Itse olen käyttänyt kyseistä lääkettä melko pieninä annoksina kohta kaksikymmentä vuotta ja määrättiin rauhoittavaksi lääkkeeksi. Mitään muuta lääkitystä ei ole ja reseptissäkin lukee: tarvittaessa. Voin sanoa näin pitkäaikaisen käytön jälkeen, että tietyt ikävät sivuoireet ovat tulleet vaikettamaan ainakin omaa elämääni. Olen vähän päälle 40 ja jo nyt kiinnittänyt huomiota muistihäiriöihin ja keskittymisvaikeuksiin. Jos jätän lääkkeen vaikkapa reiluksi vuorokaudeksi pois ilmenee outoja vapina- ja heikotustuntemuksia ja senkaltaisia tuntemuksia, että on menettämässä tajuntansa ja tarvitsee terästää huomion oman tilan seuraamiseen. Vaikea kuvailla, mutta todella ikävä tunne johon ei liity kipua vaan itsekontrollin menettämisen tunne - puolikin tablettia riittää normalisoimaan tilan melko nopeasti. Lääke on kyllä auttanut sosiaalisissa tilanteissa ja poistanut pelon. Mutta mielelläni en kyllä lääkettä söisi koska jo puolitoista 5 mg tablettia riittää tuomaan väsymyksen koko loppupäiväksi. Paljon on alkananut harmittaa tuo muistamattomuus josko sen taustalla voisi olla po. lääkkeen pitkäaikainen käyttö ja sen mahdollisesti aikaansaamat muutokset aivoissa. En ole nyt yli kymmeneen vuoteen tavannut lääkkeen määrännyttä lääkäriä että olisin voinut häneltä kysyä jotakin toista sosiaalisten pelkojen poistamiseen sopivaa lääkettä jolla ei olisi samanlaisia haittavaikutuksia. Viimeksi tullut uusi seikka oli kun lääke peitti alleen kohonneen verenpaineen joka paljastui, kun verenpaine mitattiin useampaan otteeseen jätettyäni lääkkeen nauttimisen pois vuorokaudeksi.

        Itsellä aiheutti pahoja muistiongelmia. Kun lopetin lääkkeen käytön muisti palautui ennalleen.


      • Ärrrr: järki käteen!
        ärrrrrrr kirjoitti:

        älä turhaan pelottele ihmisiä jotka todella lääkettä tarvitsevat, näistä liikaa vouhotetaan ,rivatril on lasten epilääke, ei kai lapsille määrättäis jos ne riippuvuutta aiheuttaa.

        Täydellistä tyhmyyttä, ei voi muuta ärrrrrr:lle sanoa... itse Rivatrilista 2 vuoden ja useiden vieroitusyritysten jälkeen kuiville päässeenä voin sanoa, että aiheuttaa todella vaikean riippuvuuden.


      • Sinix

        Ei kannata turhaan pelotella lääkkeistä. Jos on sairaus ja lääke auttaa siihen, se pitää ottaa. Itseäni ainakin rivatril on auttanut, että vielä olen olemassa. Eihän meillä kaikilla ole samanlainen anatomia; jokin lääke sopii toiselle, toiselle ei. Kokeilemalla,( lääkärin määräyksestä tietysti) asia selviää. Terveet ihmisethän eivät tällaisia lääkkeitä tarvitse. Eikä niitä tietenkään saa väärinkäyttää.


      • Anonyymi
        Riippuvuutta... kirjoitti:

        Ko. lääke kuuluu em. Bentsodiatsepiineihin, joista tunnetuin lienee Diapam. Vaikutus, käyttötarkoitus, riippuvuus ym. liki samoja. Eli, jos alat käyttämään säännöllisesti pitempään (yli kuukauden...), aiheuttaa varsinkin äkillinen lopettaminen erittäin epämiellyttäviä vieroitusoireita, jotka kestävät pitkään. Vuosien käytön myötä vieroitusoireet saattavat kestää jopa 3 vuotta! Tämä selviää arvostetuimmissa maailmanlaajuisissa tutkimuksissa ja voin hlökohtaisesti kertoa, ettei Bentsojen käyttöä lopeteta noin vain. Eikä pitkäaikaista käyttöä edes kuukauden sairaalahoidolla. Kokemusta on.
        Mitä helpommin turvaudut ko. lääkkeeseen, sitä helpommin jäät koukkuun- en suosittele kokeilemaan :(

        :Riipuvuutta:
        Kirjoittaa puutaheinää. Että riipuvuutta jopa 3 v. ??? . Rivatrillin aineosa on klonatsepamia, mikä on huomattavasti diapamia vahvempi, 0,5 mg Riva vastaa 5mg diapamia, ja sitä käytetään dystoniaan ja epilepsiaan.
        "Ei kannata kokeilla" Mikään lääkäri ei kirjoita reseptiä jos joku haluaa "kokeilumielessä" sitä pyytää. Itse saan sitä dystoniaan, 21 vuosi menossa.
        Jotkut tällä palstalla kyllä pitäisi saada jotain vahvempaa lääkitystä koska näyttää pinna palavan ihan normaaliin kysymykseen. ..... Ja vielä yksi juttu. Turhaan hakea sitä kahvikuppi neuroosiin,lekuri ei varmaan kirjoita reseptiä, koska siihen riittää propraali.
        PS: klonatsepamia puoliintumisaika on 60-70 tuntia vrt. diapamia 10-20, iästä riippuen.


    • tm-65

      Itse sain Rivatril 0,5 mg paniikkihäiriöön. Aluksi söin xanoria, mutta vaihdettiin, koska rivatril on pitkävaikutteisempi.

    • Marjo

      Yöllä levottomiin jalkoihin 0,5-2mg hyvin tehokas.

      • aaa

        Tehokas 1,5 mg illalla ja unta palloon, ei päivätokkuraa.....


    • kimi

      Joo olen syönyt vuodesta 97-98 asti bentsoja välillä on kokeiltu eri lääkkeitä mm. vissiin kaikki mieliala lääkkeet ja yksikään ei ole toiminut toivotulla tavalla aina on jouduttu palaamaan bentsoihin ei oikein jaksais enää selittää joka eri lääkärille että tähän päähän ei toimi kuin nää bentsot ne kun yrittää aina tarjota jotain "uuden aallon" neuroleptiä mistä ei saa kuin suun kuivaks ja hyvän painajaisen suhtautumiseni on bentsoja kohtaan se että pysyn suosiolla yhdessä lääkkeessä ja lopetan sen labra rottana olemisen sosiaaliset pelot alkoivat jo nuorena joka esiintyi ujoutena mikä sitten vanhemmiten on paljastunut paniikkihäiriöksi aikainen diagnoosi olisi ehkä suojellut minua vuosia kestäneeltä huumeiden käytöltä jolla itse lääkitsin itseäni alkoholi josta amfetamiiniin joka liikakäytettynä (myrkytystila) on varmasti tehnyt jotain keskushermostolle joka näkyy sitten että hermot ei kestä tietynlaisia ärsykkeitä palatakseni vielä sanaan paniikkihäiriö niin se kuulostaa hieman hönöltä koska minulla se lähentelee lähinnä raivokohtausta mitä ei saa purettua tosin jossain vaiheessa ajattelin että antaa mennä vaan agressiot pois mutta rajoitteena oli järki koska eihän viattomia voi hakata vai mitä joten näin sitten on että minä syön rivatriliä suosiolla ja olen kuin kuka tahansa muu ihminen reaktiokykyni voisin sanoa keskivertoa nopeampi ja suoriudun ratikasta ja metrosta missä yleensä joutuu niihin tilanteisiin kun alkaa keittää suhtautumiseni ihmisiin on tasavertainen en syytä ketään (lukuun ottamamatta jotain äärimmäisen tahallista häirikköä) olisi bentsot sitten korvaushoito subutexin tai metadonin tai jonkin ADHD metyyliamfetamiinin sijasta aika näyttää ja näin lopuksi sanoisin että en ole ollut huono urheilussa enkä ole ollut koulukiusattu ehkä jokin pikku kovis joskus mikä kai kuuluu kasvuun (eli ei yhteyttä huumeiden käyttöön näiden asioden suhteen) ja jos olen oppinut tuntemaan ihmisen niin olen voinut käydä hyvinkin antoisia keskusteluja joiden pohjalla on levännyt luottamus
      no toisten siemailessa kahvinsa tai ilta kaljansa tai suklaa patukan niin minä koitan olla hyvä ihminen bentsoineni.

      • Harppaus

        Itse olen käyttänyt Rivatrilia vajaa vuoden verran, aluksi säännöllisesti ja nyt otan tarvittaessa. Käytän rivatrilia sosiaalisten tilenteiden pelkoon/jännittämiseen. Hyvin toimii, mutta huonona puolena on sen mukana tuoma tokkuraisuus, ns.syö mehut.Rivatril on hyvä "pelastusrengas" En usko, että riippuvaiseksi tuun lääkkeestä koska parempaan suuntaan ollaan menossa...toisin sanoen lääkkeiden tarve vähenee.


      • hyvin olet

        onnistunut kirjoittamaan novellin yhdellä lauseella ;D


    • angeldust

      moro jaska.rivatril on lääke jota käytetään myöskin paniikkihäiriöön. itse syön päivässä 4 kertaa 0.5 mg ja siitä on ollut iso apu asioidessa ihmisten parissa ynnä muuta vastaaavaa,joten en voi muutakuin suositella.

    • lara-85

      sitä rivatrillia käytetään masennukseen paniikki oireisiin ahdistukseen ja sen sellaseen..sivuoireita on vapina tärinä päänsärky yms.ihan normaalia,häviää nopeesti.joillakin ei tule ollenkaan oireita..:)

      • 15 vuotta käyttänyt

        musta noita lääkkeitä pitää käyttää ku siltä tuntuu eikä lekureillakaan oo siihen mitään sanomista. joo kokeilpaaka olla ilman tommosta lääkitystä viikon.heh sanon vaan et lekuri sen jälkeen kutsuu.oon kokeillu mut semmoset viekkarit et oksat pois nm.kokemusta


      • Erityistason terapeutti
        15 vuotta käyttänyt kirjoitti:

        musta noita lääkkeitä pitää käyttää ku siltä tuntuu eikä lekureillakaan oo siihen mitään sanomista. joo kokeilpaaka olla ilman tommosta lääkitystä viikon.heh sanon vaan et lekuri sen jälkeen kutsuu.oon kokeillu mut semmoset viekkarit et oksat pois nm.kokemusta

        Tiedän ihmisiä, jotka ovat lopettaneet "bentsot" kerralla ( en suosittele ) ja ovat päässeet yllättävän vähillä oireiluilla - toisaalta tiedän, että joillekin on tullut sairaalakeikka moisista lopettamisista.

        Paras tapa - jos nimittäin haluaa ja tilanne on sellainen, että voi lopettaa on pikkuhiljaa - aina pieni vähennys per vko/kk. Ajalla ei ole merkitystä - pääasia on, että ihminen voi niin hyvin kuin hänelle on mahdollista. Ikävää on, että toiset lääkärit pitävät "bentsoja" mörköinä ja antavat toisten kärsiä angsitissaan. On nimittäin niin, että monta kertaa vanhat lääkkeet ( esim. bentsot) ovat parempia ja turvallisempia kuin "pussillinen uusia"

        Olen käyttänyt kohtuudella noin 20v. bentsoja - mitään muistin heikkenemistä tai lihasten heikkenemistä ei ole - ja reaktiokykyni on erinomainen ( AO 132 - jolla ei sinänsä merkitystä ) Liikun ja urheilen - eikä yhtään kolaria ole tullut vaikka ajan paljon - myös isolla moottoripyörällä. Ja olen myös kouluttanut itseäni jatkuvasti ja pikemmin muistini ja oppimiskykyni on vain parantunut - syytä en tiedä.

        Terve järki mukaan - jos lääkemäärät lisääntyy tai alkaa sekakäyttämään - ei hyvä. Joskus normaalissa käytössä on ehkä hyvä kokeilla välillä jotain muuta bentsoa - jottei tehot katoa? Psykoterapia on myös OK mikäli taustalla on asioita joita on tarvis setviä ja selvittää - mutta itse en tiedä mihin sitä tarvitsisin - ikävää on, kun asiasta tietämättömät tahot syyllistävät ( media )sekä myös jotkut lääkärit, jotka ovat ottaneet tehtäväkseen jonkun muun kuin potilaan hyvinvoinnin.

        Tärkeätä on toisen ihmisen maailmakuvan kunnioittaminen ja viestiä sitten sen mukaan.


      • rudi völler
        15 vuotta käyttänyt kirjoitti:

        musta noita lääkkeitä pitää käyttää ku siltä tuntuu eikä lekureillakaan oo siihen mitään sanomista. joo kokeilpaaka olla ilman tommosta lääkitystä viikon.heh sanon vaan et lekuri sen jälkeen kutsuu.oon kokeillu mut semmoset viekkarit et oksat pois nm.kokemusta

        aiemmin söin rivatrilia 6 milliä päivässä.
        puolen vuoden vieroitus, nyt kuivilla.
        tällä hetkellä menevät lääkkeet: lyrica, buspar,
        zybrexa, efexor, remeron.
        lyrica korvaa hyvin bentsot, sivuoireena euforia.


      • Mieluummin käytän kuin erak...
        15 vuotta käyttänyt kirjoitti:

        musta noita lääkkeitä pitää käyttää ku siltä tuntuu eikä lekureillakaan oo siihen mitään sanomista. joo kokeilpaaka olla ilman tommosta lääkitystä viikon.heh sanon vaan et lekuri sen jälkeen kutsuu.oon kokeillu mut semmoset viekkarit et oksat pois nm.kokemusta

        Oon käyttäny "Rivaa" 4 kertaa 2 tabuu/vrk, joskus ku oikein stressaa 6, paniikkihäiriöön. Viikonloppuna olin kaks päivää kokonaan ilman. Ei hyvä. Just ja just pysty roskapussin viemään, niin hirvee olotila. Mutta parempi käyttää kun jäädä neljän seinän sisälle.


      • Avun saanut
        Erityistason terapeutti kirjoitti:

        Tiedän ihmisiä, jotka ovat lopettaneet "bentsot" kerralla ( en suosittele ) ja ovat päässeet yllättävän vähillä oireiluilla - toisaalta tiedän, että joillekin on tullut sairaalakeikka moisista lopettamisista.

        Paras tapa - jos nimittäin haluaa ja tilanne on sellainen, että voi lopettaa on pikkuhiljaa - aina pieni vähennys per vko/kk. Ajalla ei ole merkitystä - pääasia on, että ihminen voi niin hyvin kuin hänelle on mahdollista. Ikävää on, että toiset lääkärit pitävät "bentsoja" mörköinä ja antavat toisten kärsiä angsitissaan. On nimittäin niin, että monta kertaa vanhat lääkkeet ( esim. bentsot) ovat parempia ja turvallisempia kuin "pussillinen uusia"

        Olen käyttänyt kohtuudella noin 20v. bentsoja - mitään muistin heikkenemistä tai lihasten heikkenemistä ei ole - ja reaktiokykyni on erinomainen ( AO 132 - jolla ei sinänsä merkitystä ) Liikun ja urheilen - eikä yhtään kolaria ole tullut vaikka ajan paljon - myös isolla moottoripyörällä. Ja olen myös kouluttanut itseäni jatkuvasti ja pikemmin muistini ja oppimiskykyni on vain parantunut - syytä en tiedä.

        Terve järki mukaan - jos lääkemäärät lisääntyy tai alkaa sekakäyttämään - ei hyvä. Joskus normaalissa käytössä on ehkä hyvä kokeilla välillä jotain muuta bentsoa - jottei tehot katoa? Psykoterapia on myös OK mikäli taustalla on asioita joita on tarvis setviä ja selvittää - mutta itse en tiedä mihin sitä tarvitsisin - ikävää on, kun asiasta tietämättömät tahot syyllistävät ( media )sekä myös jotkut lääkärit, jotka ovat ottaneet tehtäväkseen jonkun muun kuin potilaan hyvinvoinnin.

        Tärkeätä on toisen ihmisen maailmakuvan kunnioittaminen ja viestiä sitten sen mukaan.

        Olen käyttänyt rivatrilia vuodesta -90 ja todennut sen ainoaksi toimivaksi lääkkeeksi itselleni. Poistanut tehokkaasti sosiaalistentilanteiden pelon ja ahdistuksen. Olen pystynyt lopettamaan välillä muutamaksi vuodeksikin aivan vaivatta. Tietysti asteittain vähentäen. Kun oireita ilmenee uudestaan aloitan
        syömään rivatrilia ja pärjään taas paremmin. En ole koskaan huomannut mitään riippuvuutta. En yritä huumata itseäni, enkä ole nostanut annosta
        yli 1,5 mg/pv, yleensä vain 0,5 mg ja se pitää olon tasaisena koko päivän. Unilääkkeenä en pahemmin käytä, jos olen ahdistumatta päivän unikin tulee. Masennukseen nämä ei varmaan toimi, mutta siinä tapauksessa kyllä, jos masennus johtuu paniikkihäiriöistä ym peloista, kyllä. Minullekin on tyrkytetty varmaan kaikki mahdolliset masennuslääkkeet, mutta minä suorastaan sekoan niistä. En pysty nukkumaan, kaikki mahdolliset sivuoireet saan, mutta en mitään hyötyä. Ja niistä se lopetus vasta kamalaa on. Esim Zoloftia kokeiltuani kolme kuukautta ja kun lopetin en nukkunut kuukauteen lähes ollenkaan. Onneksi oli silloin varaa mennä psykiatrille ja sain rakkaat rivatrillit ja olo helpotti. Terveyskeskuslääkärit ovat jotenkin tätä lääkettä vastaa. Miksi? Esim minulle terveyskeskuksessa lääkäri määräisi mielellää ja on määrännytkin lyhytvaikkutteista pamia. Niihin jäisin minäkin koukkuun, kun jatkuvasti pitäisi ottaa lisää. Olo sahaa edestakaisi. Hetken liian hyvä ja sitten ihan daun. Rivatril ei minulla ainakaan nouse päähän ja sekoita ajatuksiani tai toimintakykyäni. Ihmiset jotka tosiaan joutuvat syömään tätä lääkettä koko elämänsä epilepsiaan, ovatko he sen hullumpia kuin muutkaan. Lääkäreidenkin pitäisi miettiä ja kuunnella enemmän potilaitaan. Useimmiten potilas tietää kuitenkin mikä lääke hänellä toimii, koska hän niitä syö.


      • Kiuas
        15 vuotta käyttänyt kirjoitti:

        musta noita lääkkeitä pitää käyttää ku siltä tuntuu eikä lekureillakaan oo siihen mitään sanomista. joo kokeilpaaka olla ilman tommosta lääkitystä viikon.heh sanon vaan et lekuri sen jälkeen kutsuu.oon kokeillu mut semmoset viekkarit et oksat pois nm.kokemusta

        Itse oon pärjännyt 3 kertaa 0.5 päivässä.


      • -tyttö-
        Erityistason terapeutti kirjoitti:

        Tiedän ihmisiä, jotka ovat lopettaneet "bentsot" kerralla ( en suosittele ) ja ovat päässeet yllättävän vähillä oireiluilla - toisaalta tiedän, että joillekin on tullut sairaalakeikka moisista lopettamisista.

        Paras tapa - jos nimittäin haluaa ja tilanne on sellainen, että voi lopettaa on pikkuhiljaa - aina pieni vähennys per vko/kk. Ajalla ei ole merkitystä - pääasia on, että ihminen voi niin hyvin kuin hänelle on mahdollista. Ikävää on, että toiset lääkärit pitävät "bentsoja" mörköinä ja antavat toisten kärsiä angsitissaan. On nimittäin niin, että monta kertaa vanhat lääkkeet ( esim. bentsot) ovat parempia ja turvallisempia kuin "pussillinen uusia"

        Olen käyttänyt kohtuudella noin 20v. bentsoja - mitään muistin heikkenemistä tai lihasten heikkenemistä ei ole - ja reaktiokykyni on erinomainen ( AO 132 - jolla ei sinänsä merkitystä ) Liikun ja urheilen - eikä yhtään kolaria ole tullut vaikka ajan paljon - myös isolla moottoripyörällä. Ja olen myös kouluttanut itseäni jatkuvasti ja pikemmin muistini ja oppimiskykyni on vain parantunut - syytä en tiedä.

        Terve järki mukaan - jos lääkemäärät lisääntyy tai alkaa sekakäyttämään - ei hyvä. Joskus normaalissa käytössä on ehkä hyvä kokeilla välillä jotain muuta bentsoa - jottei tehot katoa? Psykoterapia on myös OK mikäli taustalla on asioita joita on tarvis setviä ja selvittää - mutta itse en tiedä mihin sitä tarvitsisin - ikävää on, kun asiasta tietämättömät tahot syyllistävät ( media )sekä myös jotkut lääkärit, jotka ovat ottaneet tehtäväkseen jonkun muun kuin potilaan hyvinvoinnin.

        Tärkeätä on toisen ihmisen maailmakuvan kunnioittaminen ja viestiä sitten sen mukaan.

        Kannattaa lopettaa ehdottomasti pikku hiljaa.Mä otin aluksi viitisen vuotta 1 mg / pvä.Nyt syön enää 0.25 mg / pvä.Siitä sitten taas 0.125 : een aikanaan.Sitten varmaan pari murua ja joskus finito.
        Mulle on tullut muistihäiriöitä.Olen ennen ollut teräväpäinen, mutta keskittymiskyvytön.Nyt olen keskittymiskykyinen ja hatarapäinen :).


      • KOUKUSSA OLEVA
        Mieluummin käytän kuin erak... kirjoitti:

        Oon käyttäny "Rivaa" 4 kertaa 2 tabuu/vrk, joskus ku oikein stressaa 6, paniikkihäiriöön. Viikonloppuna olin kaks päivää kokonaan ilman. Ei hyvä. Just ja just pysty roskapussin viemään, niin hirvee olotila. Mutta parempi käyttää kun jäädä neljän seinän sisälle.

        Joo, varmaa on että vieroitusoireita tulee, jos käytön lopettaa. Olen kokeillut. Raskauden jälkeiseen masennukseen määrättiin aluksi Cipramiliä ja xanor 0,25 mg/vrk:dessa. Vuonna 1994 asti. Nyt sitten olen xanorin vaihtanut rivatriliin, koska xanor-annostusta olen joutunut lisäämään. Eli xanoria meni aamulla/päivällä/illalla 0,5 mg ja silti tuli jännitystä. Se ikään kuin kohosi ja sitten laski, kuten humala...
        Pyrin kuitenkin pitkään pitämään xanor-annoksen pienenä, että muutama vuosi sitten lisäsin aamuin illoin 0,5 mg:aan. Nyt hiljan nostin iltapäivä annoksen.. Eli riippuvuutta aiheuttaa. Kaikki bentsot, mutta väliäkö sillä, jos olo on muuten normaali?

        Sillä, tokkurainen en halua olla. Olen joutunut joskus satunnaisesti lisäämään muita bentsoja: kas, kas: muisti menee, ei hyvä juttu!!!
        Rivatrilia 3:sti/vrk:dessa


      • #%&¤½
        KOUKUSSA OLEVA kirjoitti:

        Joo, varmaa on että vieroitusoireita tulee, jos käytön lopettaa. Olen kokeillut. Raskauden jälkeiseen masennukseen määrättiin aluksi Cipramiliä ja xanor 0,25 mg/vrk:dessa. Vuonna 1994 asti. Nyt sitten olen xanorin vaihtanut rivatriliin, koska xanor-annostusta olen joutunut lisäämään. Eli xanoria meni aamulla/päivällä/illalla 0,5 mg ja silti tuli jännitystä. Se ikään kuin kohosi ja sitten laski, kuten humala...
        Pyrin kuitenkin pitkään pitämään xanor-annoksen pienenä, että muutama vuosi sitten lisäsin aamuin illoin 0,5 mg:aan. Nyt hiljan nostin iltapäivä annoksen.. Eli riippuvuutta aiheuttaa. Kaikki bentsot, mutta väliäkö sillä, jos olo on muuten normaali?

        Sillä, tokkurainen en halua olla. Olen joutunut joskus satunnaisesti lisäämään muita bentsoja: kas, kas: muisti menee, ei hyvä juttu!!!
        Rivatrilia 3:sti/vrk:dessa

        Minulla oli tuttava, joka sairasti aidsia (nyt jo onnellisesti edesmennyt). Turun yliopistollisessa, häneltä kiellettiin bentsot ja nukahtamislääkkeet, koska ne aiheuttavat riippuvuutta. Hänellä oli noin puoli vuotta elinaikaa...


      • outokoo
        rudi völler kirjoitti:

        aiemmin söin rivatrilia 6 milliä päivässä.
        puolen vuoden vieroitus, nyt kuivilla.
        tällä hetkellä menevät lääkkeet: lyrica, buspar,
        zybrexa, efexor, remeron.
        lyrica korvaa hyvin bentsot, sivuoireena euforia.

        käytän rivatrilia spastisuuteen-seurausta aivo infraktista, vasemman käden sormet ja varpaat ovat nyrkissä koko ajan, lyricasta sain lisäkiloja , lihoin n. 20 kg muutamassa vuodessa, alussa oli tuo manitsemasi euforia kun hermokipu hävisi


      • mhv
        #%&¤½ kirjoitti:

        Minulla oli tuttava, joka sairasti aidsia (nyt jo onnellisesti edesmennyt). Turun yliopistollisessa, häneltä kiellettiin bentsot ja nukahtamislääkkeet, koska ne aiheuttavat riippuvuutta. Hänellä oli noin puoli vuotta elinaikaa...

        voi jiisus, kuolevalle ei varmaankaan oo merkitystä aiheuttaako jokin lääke riippuvuutta, terminaalihoidossa oleville syöpäpotilaillekin annetaa morfiinia joka tutkitusti on levittänyt syöpäsoluja kehossa


    • whatta

      parkinsonin tautiin liittyvään vapinaan

      • ottutaavetti

        minulle lääkäri määräsi unissakävelyyn.


      • Nimetön
        ottutaavetti kirjoitti:

        minulle lääkäri määräsi unissakävelyyn.

        Meinaan mä sain ko. lääkettä (rivatril 2 mg) unihäiriöihin (lähinnä paniikinomaisia kohtauksia öisin) ja unissakävelyyn. Reilun viikon olen syönyt... ehkä hieman apua.


    • JontZero

      moi ite sain tänään paniikkihäiriöön rivat (rivatril) 0.5mg..

      • Annika24v

        Rivatrilin avulla. Onneks! Koska Xanor on yks vaikeimmin vierotettavista lääkkeistä ja sen tulin huomaamaan 6 vuoden aikana 6mg:/pvä annostuksella. Tosin vierotus kestikin vuosia.


      • George Bush

        Rivat o iha vitun hyvii...jeah,,ja pilvee päälle ni johan laulaa =)


      • George Bussi
        George Bush kirjoitti:

        Rivat o iha vitun hyvii...jeah,,ja pilvee päälle ni johan laulaa =)

        Pitää poika paikkaansa!! Rivat ja budi on euforinen yhdistelmä ja hieman alkoa siinä sivussa.. :D


      • omokon

        Hei mistä sait rivatril


      • piritorilta

        No mistä ne lääkkeet yleensä saadaan? Apteekista tietenkin. Reseptillä.


    • Late 40

      Olen käyttänyt Rivatril lääkettä krooniseen selkä kipuun n. 4 vuotta. Olen ottanut iltaisin ennen nukkumaan menoa. Auttanut hyvin vaikka annostus on yksi tapletti (0,5 mg). Nyt yritän päästä eroon. Onko kellään kokemuksia koska vähän pelottaa riippuvuus???

    • nuori tyttö

      minulle lääkäri määräsi rivatrilia tosi vaikeaan ahdistuneisuuteen ja levottomuuteen yms.aluksi otin sitä noin 3 0,5 mg tablettia päivässä.myöhemmin annostusta vähennettiin vähitellen.nykyään en enää tarvitse lääkettä ollenkaan.silloin tällöin olen ottanut kun on oikein ahdistanut, mutta olen huomannut että olen todella väsynyt sen jälkeen.

      • Nimetön

        ...ja nyt haluaisin vihdoin vaihtaa, jos enää käy!
        Ensimm. lääkäri määräsi epilepsiaan, toinen sanoi, ettei missään tapauksessa ole epilepsiaa vaan paniikkihäiriötä - mutta lääke on kuulemma oikeata.
        Saas huomenna nähdä, mihin toimenpiteisiin tämä nuori ja kokematon lääkäri ryhtyy, aion kuitenkin olla tiukka vaihdon suhteen, eihän 35 vuotta saman lääkkeen ja samalla annostuksella ( 0.5 gr / vrk ) voi olla terveellistä.
        Onko kellään näin pitkän käytön kokemusta??


      • Marmeladi
        Nimetön kirjoitti:

        ...ja nyt haluaisin vihdoin vaihtaa, jos enää käy!
        Ensimm. lääkäri määräsi epilepsiaan, toinen sanoi, ettei missään tapauksessa ole epilepsiaa vaan paniikkihäiriötä - mutta lääke on kuulemma oikeata.
        Saas huomenna nähdä, mihin toimenpiteisiin tämä nuori ja kokematon lääkäri ryhtyy, aion kuitenkin olla tiukka vaihdon suhteen, eihän 35 vuotta saman lääkkeen ja samalla annostuksella ( 0.5 gr / vrk ) voi olla terveellistä.
        Onko kellään näin pitkän käytön kokemusta??

        http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/9/718249.shtml


      • -88
        Nimetön kirjoitti:

        ...ja nyt haluaisin vihdoin vaihtaa, jos enää käy!
        Ensimm. lääkäri määräsi epilepsiaan, toinen sanoi, ettei missään tapauksessa ole epilepsiaa vaan paniikkihäiriötä - mutta lääke on kuulemma oikeata.
        Saas huomenna nähdä, mihin toimenpiteisiin tämä nuori ja kokematon lääkäri ryhtyy, aion kuitenkin olla tiukka vaihdon suhteen, eihän 35 vuotta saman lääkkeen ja samalla annostuksella ( 0.5 gr / vrk ) voi olla terveellistä.
        Onko kellään näin pitkän käytön kokemusta??

        Tänään alkoi kyseisen valmisteen syöminen. Annostus 4tabl 2-3krt päivässä. Niitä 0.5mg. Samalla menee defexor 150mg sekä strattera 80mg. Ettäpä näin. Diagnosoitu Adhd jne.


      • Huume

      • ljkllpp
        Huume kirjoitti:

        Näkyykö lääke verikokeissa? esim. jos uudessa
        työpaikassa otetaan huumetesti.

        näkyy bentsoina


      • Pikku-Mikko
        Huume kirjoitti:

        Näkyykö lääke verikokeissa? esim. jos uudessa
        työpaikassa otetaan huumetesti.

        Näkyy bentsona, mutta jos syöt reseptillä niin ei haittaa vaikka näkyisi.


      • kokemusta.on

        Riippuu duunista. Todellakin haittaa jos on esim. tarkkuutta vaativa työ. Ja jos reseptiä ei ole niin aika varmasti fudut tulee.


    • Jape-X

      Olen potenut sanotaan keskivaikeaa unihäiriötä noin kymmenkunta vuotta. Välillä on ollut helpompaa ja välillä sitten vaikeita kausia. Trendi on kuitenkin ollut huonompaan. Terveyskeskukseen tai työterkkarille en ole viitsinyt mennä, koska siellä yleensä arvotaan bentsot, mielialalääkkeet jne. vuoronperään. Kaverile kävi juuri näin, eikä apua ollut.

      Menin sitten spesialistille, joka ensin teki haastattelun ja sen jälkeen unitutkimuksiin. Minulla unihäiriön alkuperäinen syy on jo ajat sitten hävinnyt; ehkä joku vaikea aika elämässä tai muu vika päässä. Nyt jäljellä on krooninen vika autonomisessa hermostossa eli parasympaattinen hermosto - joka vähän kuin vastaa leporytmistä/hidastaa - on kärsinyt eikä toimi kunnolla.

      Otan Rivatrilia ohjeen mukaan 2 x 0,5mg puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa ja samalla otan yhtä toista ainetta, joka on tarkoitettu tuota parasympaattista hermostoa voimistamaan:

      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=600&posting=22000000010718678

      Hoidon tehon pitäisi ilmetä vasta ajan kanssa eikä tätä ole tarkoitettu kuin muutamaksi kuukaudeksi, jolloin ongelman pitäisi korjaantua.

      Unihäiriöitä ja niiden syitä on monenlaisia, joten tämä ei käy yleiseksi ohjeeksi. Jos unihäiriötä podette, niin konsultoikaa asiaan todella perehtynyttä lääkäriä.

      • uni ei tule

        Jape-X:ltä kysyisin, että auttoiko kuuri? Itselläni on krooninen nukahtamisongelma eli kestää useita tunteja ennen kuin nukahdan.


    • mies 53 v

      Syön 1 mg iltaisin ja sen lisäksi Trityliä 25 mg. Nämä yhdessä hoitavat fibromyalgiaan liittyvää unen katkonaisuutta. Olen käyttänyt puoli vuotta ja olen nukkunut hyvin. Sivuvaikutuksia ei ole ollut. Olen alkanut unohtamaan, miltä tuntui herätä 5-6 kertaa yössä.

    • Dansku

      Jaa a minäpä en käyttäisi enää yhtään rivoja. Lääkäri määräsi minulle noita ja otin rivoja säännöllisesti,mutta jotenkin pää sekosi..En ymmärtänyt mistään mitään ja olin aivan outo taino suoraan sanoen täysi sekopää.. no joutusin tyksiin ja minulle määrättiin toiset lääkkeet. En pelottele,mutta rivoihin voi jäädä koukkuun ja voi olla muutenkin haitaksi

      • eller3

        Sairastan dystoniaa, spasmeja kaulalla, kasvoissa,silmissä. Saan botox-hoidot kolmen kuukauden välein ja botox rauhoittaa pariksi kuukaudeksi spasmit. Niinä viikoina, kun botoxin teho laskee , spasmit pahenevat ja silloin käytän Rivatril 0,5 mg tabl iltaisin yksi tabletti. Nukun hyvin, aamulla virkeä olo. Olen sairastanut dystoniaa 8 vuotta ja koko ajan olen käyttänyt samaa lääkitystä. Näin monen vuoden jälkeen, en ole jäänyt "koukkuun", silloin kun botox tehoaa ja spasmit ei vaivaa, minkaanlaisia Rivatril tarpeita ei minulla ole! Eikä Rivatril annos ole suurentunut.
        Hyvä lääke lihas-spasmeihin!


    • Migreenikko

      Minulle määrättiin tuo lääke Rem-unenaikaiseen käytöshäiriön kojraamiseen ja migreeniin. Se auttaa molempiin. Toi Rem- juttu on sellainen, että olen yliaktiivinen yöllä, että saatan juosta ja huutaa ja nähdä haluusinaatioita kun avaan silmäni yöllä. Eli on jotain häikkää mun rem uni vaiheessa. Tämän lääkkeen pitäisi siis vaikuttaa siten, että olen rauhallisempi öisin ja se vie pois päivittäistä päänsärkyäni. Olen ottanut vasta ensinmäisen pillerin tänään, joten en tiedä vielä, että tuleeko se auttamaan. Pillerin jälkeen tuli kyllä hieman raukee ja hömppä olo. Siinä on jotain rauhoittavaa ominaisuutta.

    • tonttu77

      Rivatril, hmmm... Vie lähimuistin aika tehokkaasti, ihan ok lääke, mutta vieroitusoireet voivat todellakin yllättää :/

    • ex pilerinisti

      itel rupes hiukset lähtee noista rivoista.

    • Pikku-Mikko

      Sos.tilanteiden pelkoon ja ahdistuneisuuteen, 0,5mg tarvittaessa käytössä. Joskus menee monta viikossa, joskus ei mene pariin viikkoon yhtään.

      • Hereillä pitää pysyä

        Toleranssin nostoon hermokiputiloissa hammashoidon aiheuttamassa ongelmassa.

        Olen huomannut, etttä nostaa myös suuttumustoleranssia, jos hoksaa ottaa ennen ongelmahenkilön tapaamista!

        Otan vain puolikkaan tabletin tarvittaessa toleranssien nostoon, koska unettava vaikutus on. Tämä annostus kipukynnyksen nostoon tarvittaessa riittää.

        Käyttöni ei ole edes viikoittaista, jos ei ole erityistä pelkoa kivun noususta ja saa olla kotioloissa, jolloin apu on lähellä eikä paniikkia tule.

        On vähän kuin nitrojen kanssa: kipu tulee, jos säikähtäen muistaa, etteivät nitrot tulleet mukaan ja jos tapaa riitaisan henkilön eikä ole ottanut kotoa lähtiessä sitä puolikasta....

        En usko muunlaiseen riippuvuuteen. Purkki on ollut vuosia enkä uutta ole käynyt pyytämässä.
        Miten joku voi käyttää useita annoksia päivässä ja pysyä hereillä.


      • Räpsis
        Hereillä pitää pysyä kirjoitti:

        Toleranssin nostoon hermokiputiloissa hammashoidon aiheuttamassa ongelmassa.

        Olen huomannut, etttä nostaa myös suuttumustoleranssia, jos hoksaa ottaa ennen ongelmahenkilön tapaamista!

        Otan vain puolikkaan tabletin tarvittaessa toleranssien nostoon, koska unettava vaikutus on. Tämä annostus kipukynnyksen nostoon tarvittaessa riittää.

        Käyttöni ei ole edes viikoittaista, jos ei ole erityistä pelkoa kivun noususta ja saa olla kotioloissa, jolloin apu on lähellä eikä paniikkia tule.

        On vähän kuin nitrojen kanssa: kipu tulee, jos säikähtäen muistaa, etteivät nitrot tulleet mukaan ja jos tapaa riitaisan henkilön eikä ole ottanut kotoa lähtiessä sitä puolikasta....

        En usko muunlaiseen riippuvuuteen. Purkki on ollut vuosia enkä uutta ole käynyt pyytämässä.
        Miten joku voi käyttää useita annoksia päivässä ja pysyä hereillä.

        Tuntuu, että Rivatril auttaa ehkäisemään yletöntä "silmävärvettä" eli tahatonta silmien tiheää räpyttelyä, joka pahenee vielä heti, kun joku ystävällisesti huomauttelee, että "taas sinä räpytät".

        Aurinkolasit ovat yksi apukeino, mutta ei niitä kaikilla ilmoilla ja sisätiloissa voi käyttää.

        Olisi kiva, jos jollakin olisi kokemusta apukeinosta tähän pirulliseen räpyttelyvaivaan.


      • evbr
        Räpsis kirjoitti:

        Tuntuu, että Rivatril auttaa ehkäisemään yletöntä "silmävärvettä" eli tahatonta silmien tiheää räpyttelyä, joka pahenee vielä heti, kun joku ystävällisesti huomauttelee, että "taas sinä räpytät".

        Aurinkolasit ovat yksi apukeino, mutta ei niitä kaikilla ilmoilla ja sisätiloissa voi käyttää.

        Olisi kiva, jos jollakin olisi kokemusta apukeinosta tähän pirulliseen räpyttelyvaivaan.

        Räpyttelin myös, minulla todettin blefarospasmi. Saan siihen botox-pistokset 3 kk välein, se auttaa.
        Tutustu netissä ko. sairauteen. Voihan se olla muutakin räpyttelyä.


      • tourettea
        evbr kirjoitti:

        Räpyttelin myös, minulla todettin blefarospasmi. Saan siihen botox-pistokset 3 kk välein, se auttaa.
        Tutustu netissä ko. sairauteen. Voihan se olla muutakin räpyttelyä.

        Käsittääkseni silmien tahaton räpyttely on yksi Touretten oireyhtymän ilmenemismuoto. Ainakin useimman kohdalla on, sellaista olen kuullut.


    • nyksis

      Hei Räpsis! Toivottavasti luet tämän. Mulla juuri samanlaiset oireet silmissä, lisäksi kaulalla lihasnyintää. Olen syönyt rivatrilia reilun kuukauden, vain 0,5 mg iltaisin. Kaulalta nykäykset hävisivät, silmistä eivät. Millaisia lääkäreitä olet kokeillut? Silmälääkäri, neurologi?

    • ei kannata

      söin kolme vuotta rivatrilia nyt 2 vuotta ilman mitään lääkitystä. muisti meni ja hiukset lähti.....

    • j_1984

      itse olen käyttänyt rivaa useamman vuoden panikkihäiriöön, myös cipralex ja propral apuna. paras lääke kuitenkin paniikkihäiriöön on alkoholi, vaikkakin vaikutus on tilapäinen. tänään on ihan vitun moinen riva pössy päällä. toivon että paniikkihäiriöön keksittäisiin jotain pareempaa, vaikka tottahan se on että paniikkihäiriö tulee liiallisten vastoinkäymisten kautta. itsellä oli rankka lapsuus ja sieltä se sitten puhkesi: paniikkihäiriö ja alkoholismi, masennuksineen. mutta toivoa ei ole menetetty, huominen voi jo tuoda jotain parempaa tullessaan -optimisti84

    • annos

      Olen käyttänyt Rivatrilia nyt 6 vuotta. Aluksi psyk.osastolla aloitettiin 4 mg annoksella, mutta nopeasti tiputettiin 2 mg kun vähempikin riitti. Rivatril on ollut minulle hyvä lääke yhdistettynä masennuslääkkeeseen ja mielialoja tasaavaan lääkitykseen.

      Lääke määrättiin ahdistuneisuuden, hermostuneisuuden, levottomuuden ja lihasnykäisyjen takia alunperin. Lisädiagnoosina vaikea masennus ja taipumus psykoosiin.

      Vierottautumista olen kokeillut omalla onnella seinään lopettamalla ja oireet ovat olleet sen mukaiset.

      Kaksi vuotta sitten Rivatrilin annostusta pienennettiin 1mg TODELLA hitaasti.

      Tällä hetkellä on kova vierottautuminen käynnissä. Käynnissä seuraavanlainen vierottautuminen:
      3 vkoa: joka toinen ilta 1 mg, joka toinen ilta 0,75 mg
      3 vkoa: joka ilta 0,75
      3 vkoa: joka toinen ilta 0,75, joka toinen ilta 0,5 mg
      3 vkoa: joka ilta 0,5 mg

      Menossa on nyt vaihe, jossa minun pitäisi uskaltaa pudottaa annostus 0,5 mg päivään. Saapa nähdä kuinka muijan käy. Vielä ei psyykkisiä viakutuksia ole ollut suuremmin, muutakuin ahdistuneisuus illalla, johon olen kyllä jo tottunut. Fyysisiä oireita ovat päänsärky, vilunväreet, lihasnykäisyt ja jatkuva janon tunne. Nämä oireet ei kuitenkaan ole läheskään yhtä pahoja kuin aiemmissa yrityksissä. Pyrkimykseni olisi päästä kaikista lääkkesitä eroon piikuhiljaa. Siihen tarvii malttia ja varmasti vielä aikaakin menee paaaaaljon.

      Tsemppiä kaikille vierottautujille :)

    • i9ijcm

      Olen joutunut käyttämään bentsoja eri merkkisiä vuodesta 1983 ja joudun käyttämään edelleen rivatril 0,5 mg x 5 pvässä joskus 4 kpl.tta vaan. Pyrin vähentämään muisti on mennyt ja jos en saa lääke annosta, tulee ihan kauheat viekkarit... määrätty minulle paniikkiin ja ahdistuneisuus häiriöön, jotka kanssa kauheita ilman mitään lääkitystä... lekurini sanoi et joudun malko varmasti käyttämään lopun ikääni, lyhentää ikää, mut minkäs teet kun on pakko oireisiin ottaa

    • ph.

      Ahistuneisuuteen ja paniikkiin on olemassa paljon toimivampiakin lääkkeitä kuin bentzot.

      • sain......

        Neurologin määräämänä Rivatrilia 1-4 kpl pvä neuroleptilääkityksen aiheuttamiin pakkoliikkeisiin, neuroleptia sitä vanhemmpaa versiota käytin useamman vuoden pieniä määriä ahdistukseen.
        Aiheutti selkeitä tardiivi dyskinesian oireita.
        Pakko oli lopettaa. Oli HIRVITTÄVÄT vieroitusoireet. Mutta Rivatril siis ei mitään vaikutusta muuta kuin painajaisunia ja päälaelta olen nyt kalju (olen nainen) opamoxsi on mulle sopivaa jota olen käyttänyt vuosia ennenkin1-3kpl. Rivatrilissa ei ollut mitään vieroitusoireita, vaikka puoli v.yritin väkisin niitä käyttää. Ei kai niistä vieroituoireita tullut kun oli sama kun kalkkitabletin olis ottanut. Voihan niistä toki joillekin apua olla, mutta mulle ei sopineet.


      • qyio7

        Kertoisitko minullekkin mitä ne on? En voi käyttää paljon mitään muita koska veren paineeni on aika matala 98/58 jotain tota luokkaa aina melkein on...
        kerro ;)


    • nukkkkke

      Mulla on Rivatril määrättynä rauhoittavana lääkkeenä voimakkaaseen ahdistuneisuuteen. Nykyään tuo on vain tarvittaessa 0,5 mg kertaa korkeintaan 3/vrk. Jossain vaiheessa käytin sitä säännöllisesti yhteensä 2 mg/vrk.
      Olen todennut erittäin hyväksi lääkkeeksi, auttaa myös unensaantiin (johon tosin mulla on se Tenox tarvittaessa), jos on kauhean ahdistunut ja jännittynyt.
      Eli mielenterveysongelmiin mulla tämä.

    • pp66

      Yleistystyneeseenahdistushäiriöön, johon myös kuvailemasi oireet kuuluvat.

    • Pakkoliikkeitä

      Itselleni määrätty kyseinen lääke TIC-OIREISIIN JA MIGREENIN LAUKAISUUN. Toimivat niihin todella hyvin..tosin pahimpina päivinä TIC-oireet palaavat moninkertaisina takaisin,kun lääkeaine elimistöstä häviää vaikka otankin sitä vain tarvittaessa.

    • Papitar

      Levottomiin jalkoihin on Rivatril 0,5 sekä Sifrol 0,18

      • Taratar

        Levottomiin jalkoihin olen käyttänyt 2mg iltaisin jo 13 vuotta. Kerran jäi lääkkeet kylään ja olin 3 iltaa ilman ja silloin jo aivan kamalat vieroitusoireet. Ei ole mitään hiustenlähtöä, mutta lähimuistin olen huomannut huonontuneen.


    • ..

      Onhan myös Opamox bentso_lääke.
      Olen ottanut melko usein illalla 15mg jo 15v.
      Minulle määrättiin unettomuuteen. Vaikuttaa paremmin kuin esim Stella.
      Olen ehkä jonkin verran riippuvainen unilääkkeistä, mutta ei minulle muita vier. oireita tule kuin se, että nukun huonosti tai en lainkaan muutaman yön jos jätän lääkkeen pois.
      Riippuuko annostusksesta?

    • qwertyuu

      Moi. kärsin itse pahasta sos.til.pelosta ja sain siihen cipralex 5mg propral 10mg aluksi terveyskeskuksen lääkäriltä. sittemmin cipralex annos nostettiin 10mg. aluksi lääkkeet toimivat hyvin mutta nyt tilanne vaikuttaa todella pahalta ja tullut takapakkia.
      minusta tuntuu etten selviä ilman jotain rauhoittavaa, ja olen lukenut netistä että rivatril voisi olla oikea lääke ongelmaani? mitä arvelette?

      • haaaazy

        Itselläni myös sos.til.pelko/paniikki häiriö. cipralexia kokeillu 5-20annoksilla en ole kuitenkaan varma auttaako tämä ollenkaan... nykyään 10mg. Lisäksi propral 40mg joka tasaa ainakin sykettä. Myös Rivat käytössä 3x0.5 päivässä tarvittaessa respalla auttavat kyllä selvästi parhaiten. Toleranssin kanssa saa olla kuitenkin tarkkana. Yleensä olenkin viikonlopun syömättä näitä rivoja ja arkisinkin määrä vaihtelee 1-3päivässä. Hyvin pahaan paikkaan mentäessä 4-6rivaa poistaa varmasti kaiken jännityksen;)


      • Pyh pah!

        Jos ei ennen ole ollut bentsoja käytössä, niin harvoin Rivatrilia alkuun määrätään. Etenkin kun 0,5mg tabletit ovat vain 150kpl purkeissa ja 2mg tabletit 100kpl purkeissa. Rivatril on varsin vahvaa tavaraa vaikkei sillä nopeita nousuja saakkaan. Väärinkäyttöpotentiaali myös suuri, siksi lääkärit karsastavat ko. tuotteen määräämistä (myös siis tuon suuren pakkauskoon takia).

        Muuten varsin oiva lääke, ite olen käyttänyt tuota 2mg tablettia. Ehkäpä saisit jotain muuta aluksi. Taitaa juuri toi Opamox olla alkuun suosituin jos jotain määräävät.


    • voi ahdistus

      Ainakin täällä itä-suomessa,pienellä paikkakunnalla,tk-lääkärit kirjottaa miltei aina vaan opamoxia jonka kuulema pitäs kaikenlaiseen ahdistukseen ja paniikkihäiriön auttaa.Mutta kun ei auta joten saa nähdä mitä sitten seuraavaksi.Tk lääkärit ei kai etes saa kirjottaa vahvempia bentsoja vaikka tarvis olisi miten kova.Ja täällä ei ole yksityisiä palveluja eikä minkäänlaista psykiatria joten ahdistus senkun kasvaa!!!!!

    • Yli-Lääkäri!!!!!

      Kyllä Xanor (Alpratsolaami) noin 0,5mg vastaa 10mg Diapam sekä Rivatril (Klonatsepaami) 0,5mg vastaa myös 10mg Diapam!!!!! Mutta normaali Xanor (ei depot) huippupitoisuus saavutetaan noin 15min (tämän takia monien mielestä vahvin bentso koska jo 2mg kolahtaa päähän mutta johtuu nopeasti alkavasta vaikutuksesta) ja vaikutus kestää muutaman tunnin kun taas Rivatril huippupitoisuus saavutetaan noin 2h ja vaikutus kestää koko päivän ja relaksoi lisäksi lihaksia voimakkaasti minkä vuoksi sopii myös epilepsiaan ja lihaskouristuksiin!!!!! Mutta molemmat loistavia lääkkeitä esim paniikkihäiriöön sekä ahdistukseen!!!!!

    • ziahhhh

      mulla itellä menee 1mg Xanor depot päivässä syönyt yli 3 vuotta jos yks nappula jää ottamatta ihan hirveet olot tulee..pää tärisee suu kuivuu hiki valuu siis ihan tajuttomat viekkarit..

    • Epävakaa

      Minulle lääke on määrätty vaikeaan unettomuuteen masennus- ja tasaavien lääkkeiden lisäksi. Tosin en oikein pidä siitä koska olen seuraavanakin päivänä aika tokkurainen ja on tasapaino-ongelmia. Minulle on määrätty myös Tenoxia ja Opamoxia, ja viimeksi mainittu kyllä antaa minulle parhaan unen ja virkeän olon seuraavaksi päiväksi.

    • dystonia lähes 40v.

      käytän niskan dystoniaan.Tarvittaessa otan yhden 0,5mg tabletin,jos on jonnekkin tilaisuuteen meno,lievittää vähän vapinaa.Lisäksi saan Botox pistoksia .Ei täydellistä apua,mutta helpottaa.

    • ittram

      Miten voin vähentää Rivatril 8mg 4mgn ilman vieroitusoireita vrk siis.

    • marppe1

      Olen käyttänyt Rivatrilia aluksi 0.5mg iltaisin unettomuuteen. Kun en saanut lääkäriä kiinni enkä reseptiä uusittua päätin lopettaa lääkkeen ja oletin että vain puolittamalla pariksi viikoksi ni sit on ok....kun olin ollut täysin ilman noin viikon tuli niin JÄRKYTTÄVÄT vieroitusoireet että meinasin seota...voimattomuuden tunne koko kropassa, päässä järkyttävä paineen tunne, hikoilua jne. Menin uudelle neurologille joka "huomaamattani" nelinkertaisti annoksen eli antoi 2mg pillerin...joo, vieroitusoireet hävis yön aikana ja aamulla normaali....hitto. Sit lääke alkoi väsyttää aamusta ja tuskaa oli töihin lähtö. Vuosi annoksen nostamisesta päätin että RIvatril saa jäädä kun olen toivottoman väsynyt. Sama neurologi teki 2.5kk lääkkeen alas ajo suunnitelman, pudotettiin aina 0.25mg per 2vk ja lopuksi 0.125 ja rinnalla Klotriptyl Mite loiventamaan loppumista. Viimeisen otin 30.12-12 ja jäin lomalle. Viikko ennen lopetusta tuli yhtenä aamuna töihiin lähtiessä aivan järkyttävä olo, pulssi hakkasi yli 100 kertaa, pureskelin asperiinia 3kpl ja lähdin töihin. Tunnin pystyin hämärän rajamailla tekee töitä sit oli mentävä lattialle ottamaan lukua kun päässä pimeni...lähdin kotiin ja otin heti 0.5mg;nukuin 4h, vieläkin jäsenet puuduksissa ja päässä surisi, otin toisen 0.5mg ja nukuin. Illalla ok. Seuraavana päivänä töihin...eli siinä esimakua vieroitusoireista...Kun 1.1.13 aloitin odottamaan vieroitusoireita näin kk jälkiviisaana voin kertoa etten todellakaan ollut esim. ajokuntoinen ja vielä vähemmän työkuntoinen. Kolme viikkoa meni "aivan pää turvoksissa", jäsenet ajoittain voimattomat, pelottava tunne, päässä todellakin paineen tunne ja tulee olo että katkeeko joku verisuoni päästä, Pää ei särkenyt. Jalat ja kädet epätodellisen kylmät mutta silti hikiset ja nihkeät. Ensimmäisten viikkojen aikana just ja just jaksoi postilaatikolle kävellä ja silti päässä tuntui että pimenee...voimat lähti aivan tyystin.Ruokahalu lähti toisella viikolla. Viimeisen viikon alussa menin KUONA-AINEEN POISTOON, aivan kun jalkakylpy mut siinä on johtoja ja sen semmoisia ja kylpyveteen laitetaan ´jotain "suoloja"....siinä puolituntia ja vielä viikon välein 14 krt ni olis kroppa putsattu. Jatko hoito kerran kk. Mulle ainakin teki tosi hyvää. Se joko antaa virtapiikin tai nukkuu kuin pieni lapsi....mä valvoin mut otin tenoxin ni sit nukuin. Olo oli seuraavana päivänä TÄYSIN NORMAALI. Nyt jännitän olenko myös huomenna normaali kun ylihuomenna pitäis mennä töihin.....
      Eli mun kohdalla ei ainakaan voi kehua että Rivan voi jättää noin vain pois. Aika monta kertaa kk aikana tuli mieleen että otanko Rivan niin pääsen niistä vieroitusoireista....toivottavasti olisin nyt vapaa niistä. Tenoxia ja Sirdaa voin ottaa kun niistä ei jää kun henkisesti koukkuun. Riva on aivan järkky lääke mullekin joka olen joutunut lähes koko ikäni syömään jotain nukuttavaa...nyt olen tarkempi mitä suostun yleensä ottamaan vastaan. Opamox ja Tenox on ok. Ne ei väsytä aamusta eikä kroppa jää koukkuun. Kamala kokemus kokonaisuudessaan koko vieroitus.En suosittele..jos joskus on tarkoitus haluta eroon. Toinen juttu on jos haluaa lopun ikää syödä. Ja ilman sairaslomaa mä en olis pystynyt vierottumaan siitä, Niin zombi olin sen 3vk ja se voimattomuus ja muut oireet pisti pelottamaan.

    • qrqrqrqr

      voiko cipralex aiheuttaa dystonia?.mitä tarkoitetaan sillä, että jotkut psyykelääkkeet voivat saada aikaan dystoniaoireita?itse en epäile asiaa mutta kertoisin epäilevälle kuinka asia on..

      • ebrr

        Olen sairastanut dystoniaa pian 10 vuotta, enkä koskaan ole syönyt psyykenlääkkeitä. Minun dystoniaani ei siis aiheuttanut mikään psyykenlääke tms.

        Jos joku tarvitsee psyykenlääkettä oloansa helpottamaan, on paras käyttää lääkärin ohjeiden mukaisesti, eikä pelätä lääkkeiden sivuvaikutuksia tai jopa lääkkeen aiheuttavan uusia sairauksia. Sivuvaikutuksista ja tuntemuksista voi keskustella hoitavan lääkärin kanssa.

        Dystonian kanssa voi elää, ei sitä tarvitse pelätä, siihen on hyvät hoidot.
        Dystonia is not Estonia!!!


    • kiiinnostunut

      mitkä psyykelääkkeet voivat aiheuttaa dystonisia oireita, onko kenelläkään tietoa?

    • ittram

      Nytt olen vähentänyt 4mg rivatrilia, otan 4mg/vrk se ej ollut vaikea mutta nytt sa ritää4mg/vrk on ihan sopiva annos ahdistus ja paniikihäiriön hoitoon.
      Olisi lian vaikeaa vähentä enemmän ilman vieroitusoireita.

    • werwg

      Oiva lääke krapulaan

    • Hyvä pampula

      Todellinen monen vaivan lääke. Lasten epilepsiasta, paniikkihäiriöön, unettomuuteen ym. ym.

      Voi syödä maailman tappiin kunhan ei ylitä 1.5mg/vrk ja on pari päivää viikossa kokonaan ilman.

    • ittram

      Ei se ollut niin helpoa kuin mä eilen kirjoitin , oli vaan parempi päivä eilen.
      Oli sinä hammastenpuristamista ja muita vaivoja mutta eilinen tuntui van helpomalta . tänän olen ottanut 3 kolmos kalja mutta en yhtän riva en taida otta yhtään riva tänään enää, huomisesta en sitten tiedä ravistelanko purkkia taas.
      Jos huominen tois taas pareman päivän.
      En pysty oleman ilman rivoja jos en juo pari kalja se varmaan pistää nuppin sekasin kun on vanhoja rivapohjia alla..

    • Dysi

      Minä käytän myös Dystoniaan,eli neurologiseen liikeratahäiriösairauteen. Ei ole koukuttava lääke,ainakaan minun kohdalla,vaikka välillä käytän myös näitä vahvempia 2mg. Ei missään nimessä mikäään krapula lääke!! Eikä muutenkaan alkoholin kanssa käytettävä!! Unen saa illalla helpommin,kun pää ei vapise niin kovin makuasennossa,kun otaa 2mg rivan.

    • Jokapaikanlääke

      Ihmelääke. Alunperin jouduin sitä ottamaan aikoinaan pahan burnoutin takia noin vuoden ja oli oikeastaan ainoa lääke joka nosti lopulta suosta. Ajoin sen alas lievihköin vieroitusoirein. Sittemmin on ollut satunnaisesti apua sosiaalisissa tilanteissa jonka pelon burnout jätti muistoksi. Myös erilaisissa unettomuus jaksoissa milloin on ollut stressiä niin muutamana iltana otettu puolikas on auttanut pahimman yli. Vie myös kivulta pahimnan terän ja sietokyky nousee. Ja ainakin mulla nostaa mielialaa kaupanpäälle eli toimii myös masennuslääkkeenä. Huippulääke järkevästi käytettynä ja mahdollisimman lyhytaikaisella käytöllä ja pienellä aloituksella. Tosin monet on syöneet vuosiakin ja lopettaneet kun on käynyt tarpeettomaksi. Toleranssi nousee vääjäämättä alussa mutta kun pysyy noin 1-2mg vuorokausi niin lopettaminen sujuu hyvin.

      • Jpljpl

        Unohdin vielä mainita tuon lihaksia relaksoivan vaikutuksen minkä takia juuri nyt on kuuri taas päällä. Selkä meni karmeeseen jumiin pahan venähdyksen takia.


    • Kramppeihin

      Mulla menee yöllisiin suonenvetoihin (lihaskrappeihin) neurologin tutkimusten ja suositusten perusteella. Mennyt jo monta vuotta.

    • jotakinapua

      Kokemuksesta tiedän että rivatril on voimakkaasti riippuvuutta aiheuttava lääke, minulla samalla annoksella toiminut ehkä ok jo 27 vuotta, kerran koetin lopettaa mutta fyysiset ja psyykkiset oireet!!! todella pahoja puolikkaalla meni ohi... sanotiin kun lääkitys aloitettiin syöt tätä loppuikäsi.. kuulosti karmealta mutta, auttoi todella, nyt ei niinkään enää..

      • Aroi

        Eipä noista Rivoista pääse eroon koukkuun jää ja vahvasti.


    • Jaska656

      Myös minulla lääke määrättiin lihaskramppeihin/kouristeluun. Onko teillä krampit pysyneet poissa kun olette lopettaneet rivatrillin?

    • Jaska656

      En muuten lopeta koskaan rivan käyttöä.

    • pallomaila

      mistä vois saaha rivoja, reseptillä vain 0,5mg

      • Mudfield

        Saat niitä heti päihdeklinikalta. Väität vetänees niitä älyttömiä grammamääriä vuorokaudessa monta vuotta ja he tekevät sulle kuukausia kestävän vieroitusohjelman ihan kohtuullisilla pitoisuuksilla. Ei mitää hätää!


    • hejpåd

      Hyvää tietoa täällä. Auttaa kokemukseni mukaan moneen asiaan huonolla hetkellä.
      Kuten rauhoittumaan sitä kautta keskittymään ja toisaalta unen saantiin satunnaisesti otettuna. Spastisuus häipyy helpommin, varmaan migreeniäkin ehkäisee tai ainakin oireita loiventaa.
      Itse ehkä koitan saada jossain vaiheessa tämän pysyväksi, koska olisi myös älytön henkinen tuki mulle huonoina päivinä ja sosiaalisissa tilanteissa kääntää päivän voitolle monesti. Itse olen alunperin lääkevastainen, mutta elämä on kolhinut ja kokemuksia tullu niin mielipidekin muuttunu.

    • Anonyymi

      Ne joilla hiukset lähteneet/ohentuneet rivatrilista, onko lopetuksen jälkeen tilanne parantunut? Itse syönyt n13 vuotta annonsella 2x2mg/vrk, paniikkikohtauksiin ja ahdistukseen. 2kk sitten tehtiin purkusuunnitelma, ensin tippui 0.5mg ja nyt siis mennyt 2kk, en tuntenut ihmeitä.. Tänään oli lääkäri tiputtanut annosta taas 0.5mg, ja näin taas 1-2kk. Onkohan tällä tiputuksella tiedossa mitään kauheita oloja? (Vähän jännittää jo, sit vielä pitäisi aloittaa syksyn aikaan koulun puolesta harjoittelu, kovasti tarkoitus jouluna valmistua) :(

      • Anonyymi

        Goolasin "rivatril kokemuksia" ja ajattelin kertoa oman tarinani, tosin ei ole kuin 20 vuoden kokemus jatkuvasta köytöstä, en lue kuin viimeisen postauksen, jotta tarinani olisi mahdollisimman subjektiivinen. Alku on varmasti kaikille tuttu, mömmöt mukaan ja kotiin. Toimi ilman sivu vaikutuksia, siihen mitä oli tarkoitettu. 20v ja ei mitään ihmeellistä, jos jätti ottamatta kajan kanssa. Ajattelin kuitenkin, että tarvinkohan tuota oikeasti enää, eikö sen tehokin mennyt jo 19v 10kk sitten? Annostus oli niinkin vaivainen, kuin 0,5mg x3 päivässä. Enkä ottanut kuin sen 0,5 päivässä. No, lopetin seinään, vähättelin, olinhan venlafaksiininkin päihittänyt humahduksineen. Eka päivä menikin naureskellessa, ei mitään oireita. Toinen päivä olikin jo hymyn hyydyttäjä. Ja viikko siitä koko ajan paheni. Siitä vielä 2 viikkoa paheni. Olo oli selvästi vieroitusoire, mutta selvisin. Tätä seuraavaa en ole vielä nähnyt, mutta jos joku ryyppyäijä näkee tämän, ja tietää ryyppäämisen jälkeisen "krapulapanetuksen" niin 3 kertainen moinen on vielä lievästi sanottu. Eli testosteroniin vaikutti. Toinen, en ollut ylipainoinen tms, mutta tavoitepainoon ei mitään mahdollisuutta rivatrilkuurin aikana, lopettaminen ja en edes tee mtään, niin paino tippuu. Muistakaa silti,, se mikä on toiselke jotain, se ei ole toiselle välttämättä sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Goolasin "rivatril kokemuksia" ja ajattelin kertoa oman tarinani, tosin ei ole kuin 20 vuoden kokemus jatkuvasta köytöstä, en lue kuin viimeisen postauksen, jotta tarinani olisi mahdollisimman subjektiivinen. Alku on varmasti kaikille tuttu, mömmöt mukaan ja kotiin. Toimi ilman sivu vaikutuksia, siihen mitä oli tarkoitettu. 20v ja ei mitään ihmeellistä, jos jätti ottamatta kajan kanssa. Ajattelin kuitenkin, että tarvinkohan tuota oikeasti enää, eikö sen tehokin mennyt jo 19v 10kk sitten? Annostus oli niinkin vaivainen, kuin 0,5mg x3 päivässä. Enkä ottanut kuin sen 0,5 päivässä. No, lopetin seinään, vähättelin, olinhan venlafaksiininkin päihittänyt humahduksineen. Eka päivä menikin naureskellessa, ei mitään oireita. Toinen päivä olikin jo hymyn hyydyttäjä. Ja viikko siitä koko ajan paheni. Siitä vielä 2 viikkoa paheni. Olo oli selvästi vieroitusoire, mutta selvisin. Tätä seuraavaa en ole vielä nähnyt, mutta jos joku ryyppyäijä näkee tämän, ja tietää ryyppäämisen jälkeisen "krapulapanetuksen" niin 3 kertainen moinen on vielä lievästi sanottu. Eli testosteroniin vaikutti. Toinen, en ollut ylipainoinen tms, mutta tavoitepainoon ei mitään mahdollisuutta rivatrilkuurin aikana, lopettaminen ja en edes tee mtään, niin paino tippuu. Muistakaa silti,, se mikä on toiselke jotain, se ei ole toiselle välttämättä sitä.

        Tuo 0.5mg on niin pieni annos, ettei edes välttämättä tunne vieroitusoireita, vieroitusoireista 75% on päänsisäistä, eli mitä enemmän kelailet olojasi, niin sitä enemmän ne vaihtelee


    • Anonyymi

      Kysymys kuuluu: loperetaanko ssri ja neuroleptit tuosta vain. Ei lopeteta. Kokemusta on.

    • Anonyymi

      Lopetin SRRI läälleen seinään n. 1.5v käytön jälkeen koska en huomannut siitä mitään hyötyä. Ei tullut mitään vieroitusoireita.
      Samoin Rivatril on nyt kokeilussa, käytin reilun kuukauden 0.5mg annoksella. Tästäkään ei ollut enään juurikaan hyötyä kuukauden jälkeen ja aloin ensin pitämään 1-2 päivän taukoja ja nyt pidempiä. Rivatril rauhoittaa minulla sydämmen toimintaa ja lieventää etovaa/huonoa oloa. Otan Rivatril:in jos noi oireet alkavat pahentumaan. Myöskään tästä ei ole tullut mitään sivuoireita/vieroitusoireita.
      Eli aika yksilöllistä noi vieroitusoireen.

      • Anonyymi

        Uskaltaakohan sitä lääkäriltä kysyä tuota reseptiä,kun monesti kuulema leimataan väärinkäyttäjäksi jos bentsoja ehdottaa. Näin myös mulle käynyt.. Yksi lääkäri sanoi,että rivoja ei enään määrätä kun valmistus lopetettu,ei ilmeisesti pidä paikkaansa?! Mulla todettu siis sos.tilanteiden pelko,paniikkihäiriö,vaikeat uniongelmat,keski vaikea masennus lisäks on jatkuvasti lihas ja hermokipuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskaltaakohan sitä lääkäriltä kysyä tuota reseptiä,kun monesti kuulema leimataan väärinkäyttäjäksi jos bentsoja ehdottaa. Näin myös mulle käynyt.. Yksi lääkäri sanoi,että rivoja ei enään määrätä kun valmistus lopetettu,ei ilmeisesti pidä paikkaansa?! Mulla todettu siis sos.tilanteiden pelko,paniikkihäiriö,vaikeat uniongelmat,keski vaikea masennus lisäks on jatkuvasti lihas ja hermokipuja.

        Rivatril valmistusta ei ole lopetettu. Valmistus on vain vaihtunut toiselle yritykselle. Aiemmin se oli Roche, nykyisin jokin muu (luultavasti CHEPLAPHARM ), näin ainakin Yliopiston Apteekin sivuilta luettuna. Joten Rivatrilia saa edelleen normaalisti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rivatril valmistusta ei ole lopetettu. Valmistus on vain vaihtunut toiselle yritykselle. Aiemmin se oli Roche, nykyisin jokin muu (luultavasti CHEPLAPHARM ), näin ainakin Yliopiston Apteekin sivuilta luettuna. Joten Rivatrilia saa edelleen normaalisti.

        Saako? Katsoppas lausettasi uudestaan. Rivatrilia ei ole saanut moneen kuukauteen, koska loppu koko Suomesta
        27.1.2023 Tulee taas suomeen ehkä. Googleta Rivatril saatavuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saako? Katsoppas lausettasi uudestaan. Rivatrilia ei ole saanut moneen kuukauteen, koska loppu koko Suomesta
        27.1.2023 Tulee taas suomeen ehkä. Googleta Rivatril saatavuus

        Jaa tuli vai? Nyt arvioitu saapuminen 28.2.2023
        TÄMÄ ON KYLLÄ KÄSITTÄMÄTÖNTÄ UUTISOINTIA FIMEALTA.
        Jos ei ole 100% varmaa tietoa, että tuleeko silloin tai silloin, niin pliis ÄLKÄÄ FIMEA JOHDATTAKO IHMISIÄ HARHAAN.

        Tiedän olette huolissaan Rivatrilin määräämisestä nuorille aikuisille, mutta älkää nyt prke kaikilta sitä evätkö.

        JA MIELESTÄNI ROCHE OLISI KYLLÄ SAANUT PITÄÄ RIVATRILINSA EIKÄ MYYNYT SITÄ TUOLLE CHEPLAPHARMALLE, KOSKA NYT TOI TYPERÄ LÄÄKEFIRMA EI SAA LÄÄKKEITÄ EDES SUOMEEN!!

        Itse olen syönyt Rivatrilia epilepsiaan Lamictalin kanssa nyt yli 30 vuotta ja koskaan ei ole loppunut, paitsi nyt kun CHEPLAPHARM ei osaa toimia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskaltaakohan sitä lääkäriltä kysyä tuota reseptiä,kun monesti kuulema leimataan väärinkäyttäjäksi jos bentsoja ehdottaa. Näin myös mulle käynyt.. Yksi lääkäri sanoi,että rivoja ei enään määrätä kun valmistus lopetettu,ei ilmeisesti pidä paikkaansa?! Mulla todettu siis sos.tilanteiden pelko,paniikkihäiriö,vaikeat uniongelmat,keski vaikea masennus lisäks on jatkuvasti lihas ja hermokipuja.

        Ei kannata pyytää mitään tiettyä bentsoa mutta voi kysyä saisiko jonkun bentson varalle.


    • Anonyymi

      Itse ajattelen, että jos tarvitsen jotain lääkettä ja se auttaa, miksi lopettaisin? Siis, mitä kunniaa siitä saisin, että voisin julistaa lopettaneeni lääkkeen, jota kuitenkin tarvitsen!

      Täällä palstoilla jotenkin ylevöitetään lääkkeistä luopumista ja se on minusta väärin. Se , joka tarvitsee jotain lääkettä, hänen täytyy saada lääkkeensä. Eikä siitä lääkkeestä vieroittautuminen saa olla se tavoite, koska sitten oireet jälleen palaavat!

      • Anonyymi

        Erittäin hyvin sanottu sielä perällä


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe