seksi on tabu?

--

Ongelmani on vanhempieni oudot periaatteet. Olen 17-vuotias ja olen seurustellut poikaystäväni kanssa yli vuoden, enkä ole vieläkään saanut mennä hänen luokseen yöksi, eikä hänkään ole koskaan yöpynyt meillä, koska vanhempieni mielestä se ei ole hyväksyttävää ennen 18 vuoden ikää. Minä ja poikaystäväni olemme samanikäisiä. Vanhempani kuitenkin tietävät minun käyttävän e-pillereitä, joten eiköhän siitä parisuhteeseen yhdistettynä voi päätellä, että olen seksuaalisesti aktiivinen. Äitini oli hyvin järkyttynyt huomatessaan asian. Seksistä ei ole meillä kotona koskaan puhuttu ja tuntuukin että se olisi ikään kuin "tabu". Minulle ei ole ikinä perusteltu, miksi he ajattelevat niinkuin ajattelevat, koska "heidän ei vanhempana tarvitse perustella lapselleen mitään", vaikka itse kokisin sen todella tärkeäksi. Tätä kautta pystyisin varmasti myös ymmärtämään heitä paremmin. Toisaalta kuitenkin ymmärrän vanhempiani, koska olen ainut lapsi ja on varmasti kiperä paikka huomata, että oma lapsi aikuistuu kovaa vauhtia. Mutta mielestäni jotain jossain menee pieleen, jos minulle mieluummin tökätään viinipullo kouraan kun olen lähdössä istumaan iltaa tyttökavereideni kanssa kuin annetaan nukkua poikaystäväni kanssa samassa sängyssä.

Haluaisin mielipiteitä ja näkemyksiä vanhempieni käytöksestä ja siitä, mitä voisin itse tehdä asialle.

103

5760

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsemääräämisoikeus!

Sanot vanhemmillesi että "Suomessa yli 16-vuotiaille kuuluu seksuaalinen itsemääräämisoikeus!"

Se tarkoittaa sitä että nuori saa itse päättää kenen kanssa seurustelee ja rakastelee.

Väestöliiton mukaan:
      "Kaikilla maailman nuorilla on sukupuolesta, ihonväristä, seksuaalisesta suuntauksesta tai terveydentilasta riippumatta seksuaalisina olentoina seuraavat oikeudet.

Nuorella on oikeus:

- päättää itse haluaako toiminnallista seksiä ja haluaako jakaa näitä kokemuksia jonkun kanssa.

- tehdä itsenäisiä päätöksiä sekä ilmaista mielipiteensä seksuaalisuudestaan

- nauttia omasta kehostaan ja seksuaalisuudestaan.

- oikeus seksuaaliseen suuntautumisensa mukaiseen tyydyttävään seksuaalisuuteen ja sukupuolielämään, kunhan ei vahingoita eikä alista ketään toista.

- vapaus uskonnollisten tekstien, uskomusten, aatteiden ja perinteiden rajoittavista tulkinnoista tai omaan kehoon puuttuvista loukkauksista seksuaalisissa asioissa.

- oikeus osoittaa seksuaalista halukkuutta!

Nuorella oikeus sanoa oma mielipide kun seksuaalisuuteen liittyvistä asioista keskustellaan tai niistä päätetään. Mikä tarkoittaa ettei sossulla tai muilla viranomaisilla ole oikeutta päättää nuoren seksuaalikäyttäytymisestä!

Nuorelle tulee tarjota tietoa seksuaalisuuden luonnollisuudesta ja keinoista, joilla seksuaalista tyydytystä, onnellisuutta ja tasapainoa voi turvallisesti kokea.

Aikuisilla on velvollisuus tiedottaa nuorille heidän seksuaalisista oikeuksistaan, jotta he ymmärtävät vaatia niitä.

Kunnioittakaa nuorten seksuaalista itsemääräämisoikeutta.

• annas kun arvaan

Vanhemmat sanovat tähän: "Niin kauan kun asustat tässä talossa, me määräämme säännöt" tai jotain tuontapaista.

• herraasiallinen
        annas kun arvaan kirjoitti:

Vanhemmat sanovat tähän: "Niin kauan kun asustat tässä talossa, me määräämme säännöt" tai jotain tuontapaista.

Tarviiko sitä kertoa että "tänää panen mun poikakaveria" tai huutaa niin että talo raikaa? Ovi lukkoon ja pökköä pesään!

• Tässä talossa

Minullekin oli järkytys,
        kun koputin aamulla tyttäreni huoneen ovelle. Siellä nukkui kolme nuorta miestä, yksi tyttäreni sängyssä, kaksi lattialla.

• kolme "paikkaa"?
        Tässä talossa kirjoitti:

Minullekin oli järkytys,
        kun koputin aamulla tyttäreni huoneen ovelle. Siellä nukkui kolme nuorta miestä, yksi tyttäreni sängyssä, kaksi lattialla.

Ollut varmaan ilo ylimmillään?

• rankka lapsuus

Mun vanhempani oli samanlaisia. Itse olen mies ja aloin kiinnostumaan tytöistä jo 12 vuotiaana. 15 v meni poikuus ja salaa vanhemmilta. Tytttöjä en saanut kutsua yökylään ikinä. Harrastettiin seksiä aina salaa tyttöystäväni kanssa kotona jos vanhempani oli jossain käymässä. Välillä oltiin mun tyttöystäväni luona kun sen vanhemmat oli poissa.

• Tässä talossa
        kolme "paikkaa"? kirjoitti:

Ollut varmaan ilo ylimmillään?

Iloista en tiedä, kutsuin vain nuoret aamukahville. Vähän vaisuja ja krapulaisia olivat kaikki. Tyttäreni kertoi bussiyhteyksien vaikeuksista aamuyöllä, siksi kaverin kaveritkin olivat tulleet meille yöpymään.
        Kieltämättä eka näkymä huoneeseen oli aika järkyttävä, minullekin tuli joku ryhmäseksi mieleen. (mutta eihän minun pieni tyttöni sellaista harrasta).

• syo1

Otat sen viinipullon kutenkin vastaan, vaikka olet alaikäinen? Älä jeesustele, koko kysymyksen asettelusi perustuu siihen, että haet vaan taustatukea kaikelle vanhempiesi arvojen ja mielipiteiden nonchalleeraukselle. Miksi siis enää ees täällä jokellat,. olet jo päättänyt oman linjasi.

• iem

Tyttö toi poikakaverin yöksi jo kun mopokortin sai, eikä häirinnyt minun eikä muijan yöelämää.

• S. Freud

Mielenkiintoista, että tämä on nostettu esille parin viikon viiveellä. Ettei vain vaalit olisi vaikuttaneet...

Vaikutat 17-vuotiaana selkeästi kypsemmältä kuin vanhempasi, jotka eivät kykene keskustelemaan. He eivät pysty myöntämään muutosta, koska eivät itse kykene enää muuttumaan. He elävät menneisyydessä - sinä edustat tulevaisuutta. Ja jos sinä lapsena et tee asioita kuten vanhempasi, vanhempiesi vanhemmat ja isovanhemmat aioinaan tekivät, on tämä heistä hyvin hämmentävää.

On hienoa, että yrität ymmärtää heitä. Mutta anna heidän olla. He joko oppivat - tai sitten eivät. Ei ole sinun asiasi muuttaa heitä.

Jatka sinä omalla tielläsi. Rakasta miestäsi - ja rakasta itseäsi. Ja vanhempiasi. Meistä jokainen on erilainen. Jokainen kamppailee omien ongelmiensa kanssa. Niin sinä, miehesi kuin vanhempasikin. Kukaan ei voi sanoa kenen ongelmat ovat suurempia kuin toisen.

• emääntä25
        Tässä talossa kirjoitti:

Minullekin oli järkytys,

no, joo. Nuorten maailmassa se on normaalia, yks poika sängyssä on tyttäresi rakastettu ja muut 2 joko mkolempien tai pojan kavereita. Heitä saatetaan tarvia "esiliinoiksi" ja tuskimpa muuta kun suukottelua ovat näiden nähden kehdanneet harrastaa... Ja ole iloinen, ettei sun tytär oo niitä, jotka 25-35- vuotiaana kirjottelevat psykologin palstoille, (kun ovat niin arkoja miesten suhteen) miks eivät ole löytäneet kumppania. Kyllä meidän kaveripiiriä kun katsoo, niin ne jotka 10v, sitten 13-14v. sekstilivat ja vanhemmat paheksui tai ei, niin heillä on tänäpäivänä perhe ja vaki työ....

Kehitys on tosi nopeaa tuossa iässä, hyväksy ettet voi sille mitään. Me tehtiin kaikki mitä vanhemmat ei sallinu tai aateltiin ettei salli salaa heiltä...

• emäästä25
        emääntä25 kirjoitti:

no, joo. Nuorten maailmassa se on normaalia, yks poika sängyssä on tyttäresi rakastettu ja muut 2 joko mkolempien tai pojan kavereita. Heitä saatetaan tarvia "esiliinoiksi" ja tuskimpa muuta kun suukottelua ovat näiden nähden kehdanneet harrastaa... Ja ole iloinen, ettei sun tytär oo niitä, jotka 25-35- vuotiaana kirjottelevat psykologin palstoille, (kun ovat niin arkoja miesten suhteen) miks eivät ole löytäneet kumppania. Kyllä meidän kaveripiiriä kun katsoo, niin ne jotka 10v, sitten 13-14v. sekstilivat ja vanhemmat paheksui tai ei, niin heillä on tänäpäivänä perhe ja vaki työ....

Kehitys on tosi nopeaa tuossa iässä, hyväksy ettet voi sille mitään. Me tehtiin kaikki mitä vanhemmat ei sallinu tai aateltiin ettei salli salaa heiltä...

Ja en sano sitä ylpeyttäni tms. Ite olin silloin arka ja se "ruma tyttö", muutenkin erilainen nuori, ja mulla kesti paljon ystäviäni kauemmin löytää pysyvä, rakastava kumppani... Onneksi löytyi, lapsia vaan tuskin tulee, kun olemme molemmat vähän varhaisseniilin oloisia...

• r.bea
        herraasiallinen kirjoitti:

Tarviiko sitä kertoa että "tänää panen mun poikakaveria" tai huutaa niin että talo raikaa? Ovi lukkoon ja pökköä pesään!

Joo, sapelia mekkoon!

• olin nuori itsekin

Vanhemmillasi on oikeus määrätä, mitä heidän omistamassaan asunnossa tehdään, vaikka se olisi kuinka turhauttavaa ja nuoren kannalta typerääkin.

Oma tupa, oma lupa. Eli viimeistään omassa asunnossa saat itse päättää asioistasi.

Ja niin kauan kuin vanhemmat elättävät sinua ja tarjoavat katon pääsi päälle heillä on sanomista tekemisiisi muuallakin kuin kotona. Aikuisilla, itsensä elättävillä ihmisillä on sitten täydet vapaudet vanhempiensa mielipiteestä piittaamatta tehdä mitä lystää.

Se, että suojaikäraja 16 on ylitetty ei tarkoita, että nuorella on heti rajoittamaton oikeus harjoittaa seksiä kaikkialla missä sattuu huvittamaan. ja että vanhemmilla on velvollisuus suostua kaikkeen.

Vanhemmillesi seksuaalisuutesi on varmasti hämmentävää ja heistä on kiusallista, että harrastat seksiä. Tähän voi olla monia syitä. Vanhemmat eivät estele sinua ilkeyttään, vaan suojellaakseen sinua todellisilta tai kuvitelluilta vaaroilta ja itseään hämmennykseltä.

koska he elättävät sinua, olet mielestäni velvollinen kunnioittamaan heidän mielipiteitään - kenen leipää syöt sen lauluja laulat.... Sinun tulisikin keskustella heidän kanssa ja koettaa purkaa tämä solmu niin, että voisit heidän suostumuksellaan harjoittaa seksuaalisuuttasi.

Onnea matkaan.

• --

Ymmärrän kyllä sen, että vanhemmat määräävät niin kauan kuin heidän luonaan asun. Outoa tässä vain on se, että he tuntuvat ajattelevan, että yökyläily tarkoittaisi heti seksin harrastamista, vaikka itse poikaystävämme kanssa haluaisimme todellakin vain nukkua yhdessä ja herätä aamulla yhdessä.

Vanhempani eivät siis suoraan ole estelleet tai kieltäneet seksuaalista kanssakäymistä, vaan eivät suostu puhumaan siitä ollenkaan lukuisista keskustelunavausyrityksistäni huolimatta ja mielipiteeni ja puheeni tulkitaan aina "höpö-höpöksi". Tuntuu, että he ajattelevat ettei asia ole olemassa, jos siitä ei puhuta. Mitä luultavimmin joudun alistumaan siihen, että yökyläily on sallittu vasta kun asun omillani.

• Näinkinvoikäydä

Kenen leipää syöt - sen lauluja laulat -kasvatuksen sain minäkin. Ja harrastin seksiä sitten muualla ja ylipäätään kun mielipiteitäni eikä ajatuksiani huomioitu, tein paljon muutakin muualla. Nyt on oma tupa ja oma lupa ja vanhempani saavat sen myös huomata - heillä ei ole asiaa meille!

• NäinMeillä

"koska he elättävät sinua, olet mielestäni velvollinen kunnioittamaan heidän mielipiteitään - kenen leipää syöt sen lauluja laulat...."

Minä en ihan kyllä ymmärrä tätä näkökantaa. Näin ajatellenhan vaikka kotiin lapisa hoitamaan jäänyt äiti jota käytännössä toinen aviopuoliso elättää, olisi jotenkin automaattisesti myös alisteisessa asemassa siihen puolisoon nähden joka tuo perheeseen rahat. Mutta eihän näin ole asia.
        Kyllä ihmisten oikeudet riippuvat muusta kuin siitä kuka eniten ansaitsee.
        Toki ymmärrän että lapsen pitää olla kiitollinen saamastaan rahasta ja huolenpidosta mutta se ei estä sitä että hänellä saa olla myös vanhempien käsityksistä poikkeavia mielipiteitä ja hän saa elää myös toisin kuin vanhemmat toivoisivat.

• NäinMeillä
        -- kirjoitti:

Ymmärrän kyllä sen, että vanhemmat määräävät niin kauan kuin heidän luonaan asun. Outoa tässä vain on se, että he tuntuvat ajattelevan, että yökyläily tarkoittaisi heti seksin harrastamista, vaikka itse poikaystävämme kanssa haluaisimme todellakin vain nukkua yhdessä ja herätä aamulla yhdessä.

Vanhempani eivät siis suoraan ole estelleet tai kieltäneet seksuaalista kanssakäymistä, vaan eivät suostu puhumaan siitä ollenkaan lukuisista keskustelunavausyrityksistäni huolimatta ja mielipiteeni ja puheeni tulkitaan aina "höpö-höpöksi". Tuntuu, että he ajattelevat ettei asia ole olemassa, jos siitä ei puhuta. Mitä luultavimmin joudun alistumaan siihen, että yökyläily on sallittu vasta kun asun omillani.

"Mitä luultavimmin joudun alistumaan siihen, että yökyläily on sallittu vasta kun asun omillani."

Kun olet täysi-ikäinen voit mennä ja tulla ihan niin kuin lystäät. Vanhemmillasi ei ole enää mitään juridista keinoa silloin sinua estää. He voivat toki sinua kieltää mutta eivät estää.

• lain mukaan eri asia
        NäinMeillä kirjoitti:

"koska he elättävät sinua, olet mielestäni velvollinen kunnioittamaan heidän mielipiteitään - kenen leipää syöt sen lauluja laulat...."

Minä en ihan kyllä ymmärrä tätä näkökantaa. Näin ajatellenhan vaikka kotiin lapisa hoitamaan jäänyt äiti jota käytännössä toinen aviopuoliso elättää, olisi jotenkin automaattisesti myös alisteisessa asemassa siihen puolisoon nähden joka tuo perheeseen rahat. Mutta eihän näin ole asia.
        Toki ymmärrän että lapsen pitää olla kiitollinen saamastaan rahasta ja huolenpidosta mutta se ei estä sitä että hänellä saa olla myös vanhempien käsityksistä poikkeavia mielipiteitä ja hän saa elää myös toisin kuin vanhemmat toivoisivat.

Lapsen saa täysi-ikäisenä heittää pihalle asunnosta, aviopuolisoa ei. Eli aviopuolisolla on kumppanin tuloihin oikeus, mutta aikuisella lapsella ei ole oikeutta vanhempiensa tuloihin.Elatusvelvollisuus loppuu täysi-ikäisyyteen.

Siis - ihan hyvää hyvyyttään vanhemmat antavat katon pään päälle ja ruokaa ja rahaa leikkeihin, joten vanhempiensa luona asuvien penskojen on syytä käyttäytyä kohteliaasti ja kiitollisesti tai vanhemmilla on ihan täysi oikeus pistää rahahanat kiinni ja osoittaa ovea.

• vcxxvcxvcx

Vanhemmilla on velvollisuus huolehtia alaikäisestä lapsestaan ja yli 16-vuotiaalla on oikeus päättää harrastaako seksiä vai ei. Toki talon sääntöjä noudatetaan, mutta kohtuuttomia vaatimuksia ei tarvitse noudattaa.

• Oikea rakkaus?
        -- kirjoitti:

Vanhemmat tuntevat lapsensa ja tosiaan 16 vuotiaan "ymmärryshaitari" liikkuu hyvinkin -/ 3 v. Ei ole olemassa mitään just 16, vaikka lakiin on pakko laittaa joku ikäraja. Ja toki oikeudellisissa toimissa on näin pakko olla.

Niinpä vanhempien ja lasten välillä ei puhutakaan laista, vaan rakkaudesta suojella lastansa. Itse en edes ajatellut mahdollisuuttakaan 17 v löytää ketään, johon sitoutua seksuaalisesti tai edes viettää yhdessä öitä. Se oli entistä aikaa, ennenkuin TV teki täyden mullistuksen vapaalla seksitarjonnallaan (kuten nyt) puhumattakaan internetin viettelyksistä. Ennen oli Suomessa Raamatun Sanaan perustuva kasvatus, jolloin nuoret hakivat tositarkoituksella tulevaa puolisoa ja usko riitti myös sen kestävänä pitämiseen eroamatta. Vieläkin olemme , kuten omatkin vanhempamme ,pidättyväisiä edes puhumaan seksistä ennenkuin se olisi vastuullisesti ajankohtaista.

Järjellä ajatellen ovat nuoret saaneet kavereiltaan ja mediasta niin valtavan saastetietoseksipaketin jo 16 ikään mennessä, ettei vanhemmilla ole enää edes mahdollisuuksia oikaista kaikkea vääristymää, minkä nuori on jo sisäistänyt oikeaksi.

Tosiasia se on, että uskonto ennen suojeli nuoria menemästä mustaan metsään. Samoin tuli suojelluksi valtavalta seksitautimäärältä, mikä johtaa nyt tyttöjä usein lapsettomiksi. Tämän päivän seksitarjonta on sekoittamassa nuoret syvälle raakaan leikkiin, josta edes mahdollinenkaan paluu kulkee huumeiden, aborttien ja masennuslääkkeiden kautta normaalin elämän yritykseen.

Jokainen vastuullinen vanhempi näkee jo 12- vuotiaan ympärillä kiljuvat jalopeurat, jotka vain odottavat nielläkseen. Ja vanhemmat ovat avuttomia, koska koulua on MUKA PAKKO kulkea 16-vuotiaaksi (vain velvollisuus). Ja toisekseen; varmuuden vuoksihan äidit ajettiin kotejaan vartioimasta ja tyttäriään opettamasta pois kodeistaan pitkiksi päiviksi. Näin jo 45 vuotta Suomessa! Oliko jonkin tahon pyrkimyskin jättää lasten ja nuorten kasvatus koulun jälkeenkin median armoille.
        Median, joka ko. taho sitä itse pyörittää.

Väestöliitto kyllä luettelee oikeuksia, mutta oikeudettomien vanhempiensa syliin näitä avioerolapsia nuoret erotessaan siirtävät tai kokonaan sossun huostaanottoon, eivät Väestöliittoon.
        Väestöliitto ei myöskään tarjoa masennushoitoa "oikeuksiaan" käyttäneille lasten vanhemmille. Näin siis lailliset oikeudet.
        Mutta kuka maksaa ne sydämen kärsimykset kaikilla omaisten osapuolilla.

Kaiken kaikkiaan on kysymys vanhempien suhtautumisessa nuoriinsa oikea aito rakkaudellinen vastuullisuus. Kuten kautta aikain on ollut ja pitää olla!

• hohhooijjaaa
        NäinMeillä kirjoitti:

"Mitä luultavimmin joudun alistumaan siihen, että yökyläily on sallittu vasta kun asun omillani."

Kun olet täysi-ikäinen voit mennä ja tulla ihan niin kuin lystäät. Vanhemmillasi ei ole enää mitään juridista keinoa silloin sinua estää. He voivat toki sinua kieltää mutta eivät estää.

>Kun olet täysi-ikäinen voit mennä ja tulla ihan niin kuin lystäät. Vanhemmillasi ei ole enää mitään juridista keinoa silloin sinua estää.

Höpö höpö, niin kauan kun asut vanhempien luona, niin säännöt sanelevat he, eikä sinä. Ethän sinä voi tuoda vuohia hotellihuoneeseen, vaikka olisit täysikäinen, jos se on kielletty hotellin säännöissä.

• provosoija
        -- kirjoitti:

En ymmärrä miksi vanhempiesi pitäisi puhua kanssasi seksistä tai sinun seksielämästäsi. tai kenties omastaan.
        Minulla on kaksi aikuista lasta, 24-27 v välillä. Olen itse alle 50 v. En ole kiinnostunut heidän seksielämästään.
        Ja ennenkaikkea: he eivät ole kiinnostuneita lainkaan minun seksielämästä!

Olen jutellut aiheesta, aikoinaan sanoin ettei liian aikaisin kannattaisi jne ja nyt juuri pitkästä seurustelusuhteestaan eronneen pojan kanssa tuli puhetta, heitin ilmaan irtonumerot, poika totesi ettei ole kiinnostunut sellaisesta.

Tyttärellä tiedän olevan irtonumeroita, juhannusheiloja, kapakkapanoja ja nyt vihdoinkin seurustelusuhde jossa aivan taatusti on seksiä. Fb.n päivitykset kertoo kyllä. Mutta eivät he minulle tule tilittämään e.pillereitään eikä jälkiehkäisyjään.

lapsen tekeminen edellyttää seksuaalista kanssakäymistä vastakkaisen sukupuolen edustajan kanssa joten sinäkin olet ihan seksin lopputulos.

On siis kaksi vaihtoehtoa:
        anna olla ja elä omaa elämääsi. vanhemmat eivät halua nähdä sinua seksuaalisena, naisena, vaan omana lapsenaan ja sukupuolettomana
        tai sitten
        nosta kissa pöydälle, sano joku sunnuntaiaamu vanhemmillesi, että "niin, minähän olen jyrkin kanssa seurustellut jo yli vuoden ja haluaisin joskus nukkua koko yön hänen vieressään ja herätä hänen viereltään aamulla aivan kuten te kaksi siinä, ja käytän e-pillereitä, koska emme vielä halua lasta, mutta haluamme rakastella, tai no, toisinaan myös naida. Mutta emme tekisi sitä täällä kotona, lupaan ja vannon että täällä kotona me vain nukkuisimme. " voit jatkaa kysymällä, miten sinut on alkuunsaatettu, harrastivatko vanhempasi seksiä sitä varten vai oletko adoptoitu ja jonkun muun pariskunnan likaisen limaisen seksiaktin lopputulos.

• Vastuu ja valta?
        NäinMeillä kirjoitti:

"Näin ajatellenhan vaikka kotiin lapisa hoitamaan jäänyt äiti jota käytännössä toinen aviopuoliso elättää, olisi jotenkin automaattisesti myös alisteisessa asemassa siihen puolisoon nähden joka tuo perheeseen rahat. Mutta eihän näin ole asia."

Suollat 70-luvun laulua, joka on aikansa elänyt siksi, että tuon laulun jäljet näkyvät järkkynä nuorten ja nuorten perheiden hätänä! Miten voisit sen ymmärtää?

Kannttaa lukea Raamattua, jossa sanotaan Kristuksen olevan miehen pää, ja mies on vaimonsa pää ja edelleen vaimo huolehtii lapsistaan. Mitä "pää" sitten tarkoittaa? Jeesus sanoi: "kuka haluaa suurin olla, olkoon toisten palvelija"! Ei todellakaan ole kyse alisteisuudesta, vaan rakkaudesta, kun ihminen seuraa Jeesuksen esimerkkiä!

Mies todellakin, jos haluaa perheen, suojelee vaimoansa häntä palvellen ja huoltaen, jotta tämä rauhassa saa odottaa ja imettää lapsensa. Ja äidin sataprosenttisella vastuulla on lapsensa hoito. Jos hän toisin tekee, vieraan antama hoito ja kasvatus tuottaa tuloksen, johon hän ei enää voi kuin tyytyä.
        Lapsi on oppinutkin pitämään totena kaiken muun kuin äidin neuvot. Äiti menettää lapsensa luottamuksen, mitä aiemmin hän lapsestaan loittonee pitkiksi päiviksi. Näin on Suomessa jo kauan ollut käytäntö, mutta siltä myös näyttää, että nuoret uskovat kaikkea muuta soopaa, kuin vanhempiensa totuudellista ja vastuullista opetusta.

• 132435465768
        Näinkinvoikäydä kirjoitti:

Kenen leipää syöt - sen lauluja laulat -kasvatuksen sain minäkin. Ja harrastin seksiä sitten muualla ja ylipäätään kun mielipiteitäni eikä ajatuksiani huomioitu, tein paljon muutakin muualla. Nyt on oma tupa ja oma lupa ja vanhempani saavat sen myös huomata - heillä ei ole asiaa meille!

Oikea asenne :)

Payback:illä kaikki maksetaan ja hyvä mieli kaikilla, mutta uutinen Sinullekin:
        kyllä elämä opettaa ja potkii päähän, tulet sen varmasti huomaamaan.

• mek

Tuollaisella asenteella kun kasvattaa täysi-ikäisiä niin takaisin tulee sitten kun lapsi muuttanut kotoa ja vanhemmat tarvitsevat apua jossain niin aikuinen lapsi kuittaa ettei voisi vähempää kiinnostaa ja kun vielä kertoo syyn niin siinä vanhempien suu loksahtaa auki. Kyllä täysi.ikäisen laspen pitää saada päätää omista asioistaan vaikka se kotona vielä asuukin ja itselläkin reilun kuukaiden päästä täysi-ikäinen tytär niin ei tulisi mieleenkään ruveta tuolla lailla häntä' määräilemään ja kasvavalle lapselle vastuuta ja vaputta sopivassa suhteessa ikään nähden eikä mitään nipotusta niin hyvä tullee. Itse jo yli 50v mies ja kun 18v tuli mittariin niin ilmoitin äidille että nyt teen mitä lystään ja olin totaalisesti tuperiin määräiluihin kypsynyt kun niitä ei perusteltu mitenkään että silleen. Kun liikaa määräileen lapsiaan niin ei sitten niillä ole halua auttaa vanhempiaan kun iän myötä apua joskus tarttisivat.

• lystää
        NäinMeillä kirjoitti:

NäinMeillä,
        Kyllä siinä kunto nousee, kun kävelen menee ja tulee. Vai annatteko te rahat harrastuksiin ja biletykseen?
        Kaverit ei tahdo ottaa kyytiin, jos ei maksa osaa bensakuluista. Tylsää istuskella, kun toiset juo vaikka limua ja itsellä ei mitään rahaa.

Saaks teille tuoda ison porukan kavereita ja kavereiden kavereita aina, kun haluaa. Onmpas teillä ihanan vapaata. Saaks teidän kotana tehdä kaikkea mitä mieleen juolahtaa. Etkö laita pahaksenne, vaikka jääkaappi olisi tyhjä ja pakastimen eväät syöty? Tarviiko teillä korjata tai siivota jälkiä\. Ois se hyvä, kun olis noin rikkaat vanhemmat.

• assssssssss
        mek kirjoitti:

Tuollaisella asenteella kun kasvattaa täysi-ikäisiä niin takaisin tulee sitten kun lapsi muuttanut kotoa ja vanhemmat tarvitsevat apua jossain niin aikuinen lapsi kuittaa ettei voisi vähempää kiinnostaa ja kun vielä kertoo syyn niin siinä vanhempien suu loksahtaa auki. Kyllä täysi.ikäisen laspen pitää saada päätää omista asioistaan vaikka se kotona vielä asuukin ja itselläkin reilun kuukaiden päästä täysi-ikäinen tytär niin ei tulisi mieleenkään ruveta tuolla lailla häntä' määräilemään ja kasvavalle lapselle vastuuta ja vaputta sopivassa suhteessa ikään nähden eikä mitään nipotusta niin hyvä tullee. Itse jo yli 50v mies ja kun 18v tuli mittariin niin ilmoitin äidille että nyt teen mitä lystään ja olin totaalisesti tuperiin määräiluihin kypsynyt kun niitä ei perusteltu mitenkään että silleen. Kun liikaa määräileen lapsiaan niin ei sitten niillä ole halua auttaa vanhempiaan kun iän myötä apua joskus tarttisivat.

Jäät ehkä perinnöttömäksi. Vai oletko jostain täysin pers'aukisesta kodista?
        Ei kannata ryppyillä vanhemmilleen.
        Siinä ei auta lakiosapykäläkään, sillä vanhemmat voivat hukata omaisuutensa elinaikanaan niin että mitään perittävää ei enää jää jäljelle sinulle ja mahdollisille siraruksillesi.

• kun valta päättyy
        Näinkinvoikäydä kirjoitti:

"Kenen leipää syöt - sen lauluja laulat -kasvatuksen sain minäkin. Ja harrastin seksiä sitten muualla ja ylipäätään kun mielipiteitäni eikä ajatuksiani huomioitu, tein paljon muutakin muualla. Nyt on oma tupa ja oma lupa ja vanhempani saavat sen myös huomata - heillä ei ole asiaa meille! "

Samanlaisen kasvatuksen minäkin sain. En muutenkaan tykkää keskustella vanhempieni kanssa mistään, koska se antaa vain heille täkyjä joiden varassa arvostella minua ja korostaa omaa erinomaisuuttaan kaikessa.

Sen jälkeen kun sain oman katon pääni päälle ja oman elämän. En ole juuri pitänyt vanhempiini yhteyttä kuin ihan minimimäärän periaatteella kun eivät mitään tiedä asiositani eivät mihinkään pysty enää puuttumaan. Myös henkinen arvostelu ei onnistu ilman tietoja elämästäni.

• kun valta päättyy
        kun valta päättyy kirjoitti:

"Kenen leipää syöt - sen lauluja laulat -kasvatuksen sain minäkin. Ja harrastin seksiä sitten muualla ja ylipäätään kun mielipiteitäni eikä ajatuksiani huomioitu, tein paljon muutakin muualla. Nyt on oma tupa ja oma lupa ja vanhempani saavat sen myös huomata - heillä ei ole asiaa meille! "

Samanlaisen kasvatuksen minäkin sain. En muutenkaan tykkää keskustella vanhempieni kanssa mistään, koska se antaa vain heille täkyjä joiden varassa arvostella minua ja korostaa omaa erinomaisuuttaan kaikessa.

Sen jälkeen kun sain oman katon pääni päälle ja oman elämän. En ole juuri pitänyt vanhempiini yhteyttä kuin ihan minimimäärän periaatteella kun eivät mitään tiedä asiositani eivät mihinkään pysty enää puuttumaan. Myös henkinen arvostelu ei onnistu ilman tietoja elämästäni.

Minulla on elämässäni ihan tarpeeksi ystäviä joiden kanssa voi keskustella ihan mistä tahansa ilman, että sen jälkeen tuntee olonsa henkisesti lytätyksi tai huonoksi vaikka sukulaiseni eivät sellaiseen pystykään.

Vuosi yritin kyllä, mutta sukulaiseni eivät ikinä muuttuneet samaa tahtia kun minä muutuin joksikin muuksi kuin heidän lapsekseen. Aikuiseksi ei voi kasvaa jos ikuisesti sallii omien sukulaistensa määrätä oman elämänsä suunnan ja jos sukulaiset eivät sitä ymmärrä se on voi voi...

• Itsemääräämisoikeus

""Se, että suojaikäraja 16 on ylitetty ei tarkoita, että nuorella on heti rajoittamaton oikeus harjoittaa seksiä kaikkialla missä sattuu huvittamaan""

Ei tietenkään se että on oikeus itse päättää kenen kanssa seurustelee ja rakastelee tarkoita sitä että aikuisetkaan saisi "paneskella keskellä kaupunkia" missä tahansa paikassa.

Mutta kyllä teinillä on oikeus samoin kuin aikuisillakin rakastella kumppaninsa kanssa esim. yökylässä ollessa, ilman vanhempien lupaa.

Ei vanhemmilla ole mitään laillista oikeutta kieltää sitä.

Tietysti vanhemmat voivat iästä riippumatta kiristää lastaan (myös täysi-ikäistä) esim. sillä etteivät anna rahaa, jos seurustelee heidän mielestään väärän ihmisen kanssa.

Saksassa, Italiassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Kreikassa, Unkarissa, Moldovassa, Serbiassa jne. suojaikäraja on 14 vuotta.

Espanjassa vain 13!

Jopa naapurin hyysärimaassa Ruotsissa suojaikäraja on alempi, 15-vuotta kuten myös Ranskassa, Tanskassa, Islannissa, Puolassa, Romaniassa, Slovakiassa, ym... monissa muissa ns. sivistysmaissa.

Eli kaikissa noissa EU-maissa olisi täysin laillista ja normaalia että jo 14-vuotias itse päättää keneen rakastuu ja kenen kanssa rakastelee, ilman vanhempien suostumusta.

Muissa EU-maissa jopa 3 vuotta nuoremmilla on seksuaalinen itsemääräämisoikeus.

Mikä muka tekee suomalaisista nuorista niin "jälkeen jääneitä" ettei heille tätä samaa seksuaalista itsemääräämisoikeutta voisi suoda?

• on jo sallittua

"Mikä muka tekee suomalaisista nuorista niin "jälkeen jääneitä" ettei heille tätä samaa seksuaalista itsemääräämisoikeutta voisi suoda? "

Lue suomen perustuslaista perusoikeudet, niin huomaat, ettei seksuaalisen itsemäärämisoikeuden alkamista tarvitse suomessa odottaa mihinkään ikärajaan asti.
        Eli on suotu jo, sinä et vain sitä tiennyt.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731

• PAKKOhuostaan/hoitoo
        on jo sallittua kirjoitti:

"Mikä muka tekee suomalaisista nuorista niin "jälkeen jääneitä" ettei heille tätä samaa seksuaalista itsemääräämisoikeutta voisi suoda? "

Lue suomen perustuslaista perusoikeudet, niin huomaat, ettei seksuaalisen itsemäärämisoikeuden alkamista tarvitse suomessa odottaa mihinkään ikärajaan asti.
        Eli on suotu jo, sinä et vain sitä tiennyt.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731

Kerro tuo sossuille ja siveyspoliiseille.

Suomessa nimittäin jopa 17-vuotiaita otetaan pakkohuostaan vain siksi ettei hän suostu eroamaan rakastetustaan, jos tämä on sossun/poliisin mielestä "väärän" lainen esim. väärän ikäinen 5 vuotta.

Tiedän tapauksia joissa nuoria on laitettu pakkohoitoon mielisairaalaan, kun ovat sossun määräyksestä huolimatta tavanneet rakastamaansa ihmistä.

• Vai niin

Ehkä täällä suomessa vielä välitetään siitä ihmisalkiosta, joka joutuu usein roskiin, kun teinit rakastelee keskenään.

On hyvä, että vanhemmat eivät anna siunaustaan asialle, että nuoret voisivat olla yökylässä miten lystäävät, jolloin siitä tulisi täysin rajoittamatonta, ehkä huoletontakin. Se katumuksessa abortoitu ihmisalkio, kun olisi voinut olla vanhaksi kasvettuaan lääkäri, Veikko Hursti 2, aivokirurgi, nobel-palkittu, lääkkeen keksijä, tai jopa maan presidentti.

• needless pain
        PAKKOhuostaan/hoitoo kirjoitti:

Kerro tuo sossuille ja siveyspoliiseille.

Suomessa nimittäin jopa 17-vuotiaita otetaan pakkohuostaan vain siksi ettei hän suostu eroamaan rakastetustaan, jos tämä on sossun/poliisin mielestä "väärän" lainen esim. väärän ikäinen 5 vuotta.

Tiedän tapauksia joissa nuoria on laitettu pakkohoitoon mielisairaalaan, kun ovat sossun määräyksestä huolimatta tavanneet rakastamaansa ihmistä.

Hei, Kellokoskella toimii enään vain museo ja kahvila :(

• zzzzzzzzzzzt

Vanhemmilla on oikeus päättää, keitä heidän kodissaan perheenjäsenten lisäksi yöpyy. Seksuaalinen itsemääräämisoikeus ei liity siihen.
      Voit toki viettää yösi poikaystäväsi kotona, jos hänen vanhemmillaan ei ole mitään sitä vastaan. Aika hölmöjä kuitenkin ovat, jos siihen suostuvat tietäen sinun vanhempiesi olevan sitä vastaan.

Sinulla on aikanaan mahdollisuus kasvattaa omat lapsesi toisin. Tosin voi käydä niinkin, että noudatat samoja oppeja kuin omat vanhempasi nyt.

• jaksamista sulle

"Haluaisin mielipiteitä ja näkemyksiä vanhempieni käytöksestä ja siitä, mitä voisin itse tehdä asialle."
      O.K.
      "koska vanhempieni mielestä se ei ole hyväksyttävää ennen 18 vuoden ikää."
      Pahimmat tapaukset vanhemmista ovat sellaisa, joiden mielestä tuota oikeutta ei ole vielä 50 vuotiaillakaan. Aika kaukana omasi näyttävät noista ongelmatapauksista sentään olevan.

Itse et voi tehdä asialle muuta kuin mennä töihin hankkia rahaa ja muuttaa pois.
      Jotkut ihmiset vaan on hieman sairaita ajatusmaailmaltaan, et sinä sille mitään mahda jos vanhemmissasi on sellaisia piirteitä, etkä sinä ole siihen syyllinen.

• NäinMeillä

"Itse et voi tehdä asialle muuta kuin mennä töihin hankkia rahaa ja muuttaa pois."

Minusta ap voisi kysellä vanhemmiltaan, haluavatko nämä todella että hän muuttaa heti 18 vuotta täytettyään kotoa koska kotona asuen hän ei voi elää kuten haluaa. Tämä voisi ehkä saada vanhemmat miettimään mitä heidän tiukka linjansa käytännössä tarkoittaa. Noin ylihuolehtivat vanhemmat ovat nimittäin usein niitä jotka kyllä mielellään pitävät nuoren kotona "valvonnassa" mahdollisimman pitkään ja siksi kotoa muuttamisella uhkaaminen voisi olla hyvä keino hieman pehmittää heitä sallimaan yökyläilyt.

• Hankalaáa

Ikävää tuollainen, varsinkin kun olette jo lähes täysikäisiä ihmisiä ja seurustelleet jo kauan. Sen jo pitäisi kertoa vanhemmillesi, että olette rakastuneita eikä kyseessä ole mikään hetken huuma.

Itse olin jo 18, kun vein poikaystävän yökylään. Mutta äiti kyllä varmasti arvasi, että olin jo edellisenkin poikaystävän kanssa puuhaillut.

Asiaan ei muuta voi oikeen tehdä, kuin yrittää kertoa että toimitte vastuullisesti ja yökyläily ei sisällä automaattisesti seksiä. Eräs ystäväni sopi vanhempien kanssa niin, että poika nukkui eri huoneessa. Noudattivat sääntöä, joten vanhemmat antoivat luvan sen jälkeen nukkua yhdessä.

• heh heh

Tällainen PROVO tälläkertaa.Taas menitte helppoon.

• 848484

Suojelevat vaan viimeiseen asti. Pelkäävät, että muutat pojan kanssa yhteen ja teidän yhteinen aika loppuu siihen. Ikäsi varmaan vaikuttaa eniten asiaan. Oletko menossa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan? Hyvä, että ehkäisyasiat kunnossa, ja ilmeisesti poikaystävä on tosissaan kanssasi, kun jaksaa olla kärsivällinen. tuon ikäiselle vaikeaa. meneekö armeijaan pian? harmi, että vanhempasi eivät edes halua puhua asiasta. Vaikutat kuitenkin kypsältä ja ymmärtäväiseltä nuorelta, jolle ei pitäisi olla vaikea puhua asiasta kuin asiasta. kunhan pidät välit omalta osaltasi avoimena, etkä tee kovin äkkinäisiä liikkeitä, niin luulisi vanhempien hyväksyvän asiat niinkuin ne on. jos vaikeaa, muuta omillesi kun ikä siihen riittää....

• 5xäippä

Ymmärrän kyllä aloittajan vanhempien mielipiteen, vaikka oman tytäreni kanssa olen toiminut toisin. Poikaystävä on saanut sillointällöin olla meillä yökylässä. Tiedän että nuoret kyllä löytävät paikkansa ja aikansa seksin harrastamiseen vaikka vanhemmat miten vahtisivat.
      Silti on mielestäni suotavaa että vanhempien kodissa parisuhteessa elävät vain he itse. Jos nuoret elävät suhdettaan vapaasti vanhempien taloudessa saatta kuva oikeasta elämästä väristyä aika tavalla.
      Oikeaan parisuhteeseen kuuluu täysi vastuu toisesta ja yhteisestä taloudesta. Äitinä ajattelen myös että toivon tyttärieni elävän vielä nuoruuttaan ja opettelevan tunne-elämän erilaisia vivahteita myös kavereittensa kanssa.
      17-vuotiaalla on vielä aikuiseksi kehittyminen kesken ja vanhemmilla on sekä oikeus, että velvollisuus vielä rajoittaa lapsensa elämää. Rajoittaminen ei siti ole itsetarkoitus vaan kuuluu nuoren suojelemiseen ja saattamiseen turvallisesti ja tasapainoisesti aikuiseen elämään.
      Uskoisin että tässä asiassa vanhempiesi suurin kannustin on vilpitön rakkaus sinua kohtaan.
      Miten paljon yleensä kerrot ajatuksistasi, tekemisistäsi ja tunteistasi vanhemmillesi?
      Meillä ainakin on välejä ja ymmärtämystä parantanut tosi paljon se että olemme alkaneet puhua asioista avoimemmin.
      Mitä jos alkaisit keskustella rauhallisesti erilaisista asioista vanhempiesi kanssa ja myös kuunnella heidänkin mielipiteitään? Uskoisin että tässä olisi avain yhteisymmärrykseen.

• kakskytseittemänvee

"Mitä jos alkaisit keskustella rauhallisesti erilaisista asioista vanhempiesi kanssa ja myös kuunnella heidänkin mielipiteitään? Uskoisin että tässä olisi avain yhteisymmärrykseen. "

hmm,eikös ap juuri kertonut että vanhemmat eivät halua keskustella vaan sulkea koko asian poiis mielestä.Homma lähtee ylipäätään aivan väärästä päästä;Lapsi yrittää saada vahempia puhumaan vaikka vahempien kuuluisi olla se joka ns.kehittyneempi ja osaa keskustella asiasta.

• kokenut saman

Muuta omillesi. On opiskelijaboxeja. Sinne vanhempiesi kyttäys tuskin ylettyy.

• teinipellet

Jumalaut mitä teinipellejä ootte!
      Nyt äkkiä pitäs tollasilta napsia vehkeet veke,ettei tule samankaltaisia aivokääpiötä!!!

• äg trqomt t bvr

Näitä provoja taitaa keksiä sivuston ylläpito! Niin älyttömiä juttuja, että ei ihmiset näitä itse keksi!

• mistä rahat ?

Jotain liksaa provoilustakin pitää saada,tietty narsistit saa orkun lukiessaan omiaan.

• jussi pussi

pihtaa 40:ppi seksi. alkaa vanhukset huolestua susta tyydytä himosi tyttö ystävien vieressä ,ala kiinnostua isääsi vanhemmista miehistä.

• kalkkikset

Mun mielestä on ihan sairasta ajatella niin, että nuorella ei ole mitään vapautta tehdä omia elämänvalintojaan vain siksi, että asuu kotona. Tietysti rajoja on oltava, mutta on täysin pimeetä ruveta estämään 17-vuotiasta nukkumasta samassa sängyssä poikaystävänsä kanssa. Kasvattaako tuo muka normaaliin seksuaalisuuteen? Ja kuten aloittajakin ihmetteli, mitkä ovat perusteet asian kieltämiselle? Tuon ikäiselle täytyy kyllä jo selittääkin jotakin, kyse ei ole mistään pikkulapsesta, jolle riittää pelkkä ei.

• Satu 35

Mä aloin kans seurustelee 17v Mutsi hölötti kans kaikenlaista joutavaa . Sit kerran ne läks etelään ja jätti mut yksin himaan mä olin koulussa eikä ne huolinnu muo messiin.
      Mutsi sano lähtiessä .Muistakkin sitte olla kunnolla. No ne tuli reissusta takasin ja kyllä ne huomas sit jonkun ajan kuluttua mahasta ,et mä oon ollu tosi kunnolla.
      Kimpassa olaan edelleen sen jäbän kanssa . Tyttäremme alkaa olee siinä iässä et sekin on kohta tosi kunnolla , ainaskii äänist päätellen silloin kun sen poikakaveri on meillä yötä

• way to go

oikeaa esimerkkiä, hyvä hyvä

• 1991

Well it's a tricky question but I think I know the answer...
      They say - " Men loves through their eyes and women loves through their eyes".
      Technically, as a 17 year old you're not legally allowed to have sex (in fact you are still a child). But I understand that you think you're mature enough to take your decisions.
      so what matters now is not the perspective but society. For the laws of the society are for your own good.
      Believe me, you'll get enough reason to create and destroy yourself when you get older and smarter. Don't rush! Be smart!! You still got decades to live. So it's wise to wait :)

• finnish rallyenglish

You think 17 years old it is child?!?!?Come on,it's almost adult!Only one year and she can do what ever she want.And that is the reason why parents should be allow her more responsible.Or do you think that you first deem her like a monkey and then when she is 18 years,she should be like a adult.
        And why she not can sleep with her boyfriend.It's NOT meen that they must sex.Why not they can only enjoy apart.
        How ever,only one years and she can do what ever she want soo,that's why his parents are ridicolous.

• dfgdfgdfghgghktyiety

In Finland you can fuck almost who the fuck you ever want when you turn 16, so welcome to Finland and Finland's laws.

• yes but no but yes
        finnish rallyenglish kirjoitti:

You think 17 years old it is child?!?!?Come on,it's almost adult!Only one year and she can do what ever she want.And that is the reason why parents should be allow her more responsible.Or do you think that you first deem her like a monkey and then when she is 18 years,she should be like a adult.
        And why she not can sleep with her boyfriend.It's NOT meen that they must sex.Why not they can only enjoy apart.
        How ever,only one years and she can do what ever she want soo,that's why his parents are ridicolous.

Jumankauta sinähän vedät Ameeriikkaa, kun Häkkinen konsanaan! Toimitko kenties opettajana? Tämä lähtee kyllä muistiin.

• sophiia9

"Sanot vanhemmillesi että "Suomessa yli 16-vuotiaille kuuluu seksuaalinen itsemääräämisoikeus!""

Ai alle 16 -vuotiailla ei ole seksuaalista itsemääräämisoikeutta?
      VArokaahan nyt mitä kaikkea tänne kirjoitatte.

• Odotusta 1

Kyllä asia on niin että 17 vuotis kuin myös 25 vuotias nuori on vielä " lapsenkengissä " eli lyhyesti kerrottuna he eivät tiedä todellisesta elämästä mitää ei ole kokemusta.

Itselläni on aikuiset nuoret miehet ja kyllä he tiedustelevat minulta isänä erittäin paljon kaiken laisia asioita kuten seksistä ja kerron molemmille avoimesti koska ovat aikuisia.

Ei 17 vuotiaan nuoren tarvitse kokea vielä kaikkea, jotain pitää jäädä aikuiseksi.

• nihilisti vain

Etkö ole vielä "hiffannut" että nykyinen nuoriso on kaikki-mulle-heti sukupolvea.
        Sehän on vääryys jos jotain JOUTUU odottamaan tai sen eteen oikeasti itse
        järjellä ajattelemaan.

• dghfghdfghdfg
        nihilisti vain kirjoitti:

Etkö ole vielä "hiffannut" että nykyinen nuoriso on kaikki-mulle-heti sukupolvea.
        Sehän on vääryys jos jotain JOUTUU odottamaan tai sen eteen oikeasti itse
        järjellä ajattelemaan.

Toki, jos sinusta on parempi olla kertomatta että voit tulla raskaaksi vaikka ei "ammuttas sisään" niin ole hyvä vain, ne panee joka tapauksessa, parempi että tekevät sen turvallisesti.

• kaimah

Ihan kuin olisin itse kirjoittanut vuosia sitten! Meilläkään ei yöksi saanut tulla ja perustelu oli vain "koska me sanomme niin. piste". Naurettavinta oli että saunassa saimme käydä yhdessä mutta yöksi ei vaan saanut tulla. Ei edes viereiseen huoneeseen / lattialle, puhumattakaan mun sängystä.

Vieläkään en tiedä oliko tuohon mitään syytä. Valitettavasti minun kohdalla tilanne muuttui vasta sitten kun muutin pois kotoa... :/ Yritin keskustella mutta vanhempien asenne oli että asia on loppuunkäsitelty ja perusteluja ei tule.

Pahinta on tälläisen jälkiseuraamukset: olen nyt 22 v. ja joku alitajunta viestii että kaikessa läheisyydessä ja seksuaalisuudessa on jotain väärää koska sitä ei koskaan sallittu...? :( Tsemppiä sulle!!

• Shower cream

siis olet itse itsellesi tehnyt asiasta ongelman........

kun ajattelu ja "kovuus" ei riitä tuota asiaa konfiguroimaan oikeaan orderiin,
        niin miten tulet yleensäkään kaikissa asioissa itse omatoimisesti toimeen?

• 000002333

Joillekkin vanhemmille lapset ovat aina lapsia eivätkä he silloin halua mistään seksiasioista puhua.

Itse olen kuitenkin sitä mieltä ettei alle 18v kannattaisi edes seksiä harrastaa. Ei kukaan vanhempi tahdo että lapsi tuleekin sitten kotiin maha pyöreänä joskus.

Jos seksistä pitää puhua niin puhu kavereille. Arvosta vähän vanhempiasi ja heidän arvoja. Ei aina mennä niinkuin LAPSET tahtoo.

• JK KKOP

NIIINKÖ

• kyylä666

sinä et pane ketään, olet ottava osapuoli, kiitos.

• Minä olen jo viiskymppinen enkä voi puhua seksistä vaimoni kanssa.
      Hän ei pidä yhtään siitä että makoilen jonkun toisen kanssa.
      Tällaisia jäyhiä me suomalaiset ollaan.
      Jo ottaa pollaan!

• n30+

Muuta pois opiskelemaan. Jos vanhempasi järkyttyvät tuosta, en ymmärrä. Asiassa ei ole mitään järkyttymistä, ellei itse poikaystävässä ole mitään järkyttävää. Muista papa-koe aina. Voit varmaan unohtaa koko homman.. kyllä se siitä.

• Vautsi vau!

Todella kypsän oloinen olet, siis todella. Luulen että sekin on osa asiaa mikä vanhempiasi "pelästyttää."
      Neuvoisin että että pyydät vanhempiasi istumaan niinkuin oikein keittiöpöydän ääreen, ja otat asian puheeksi :-) Kerrot suoraan mitä mieltä asiasta olet, ja kerrot että heidänkin on aika luopua periaatteistaan.
      Olet kyllä oikeutettu menemään poikaystäväsi luokse yökylään, vaikka sitä lupaa ei varsinaisesti tulekkaan. Vanhempasikin sen tietävät. Todella ihailtavaa on että olet kuitenkin noudattanut heidän ehtoja :-)
      Kaikki päättyy varmasti hyvin! Ihailtavaa että tällaisia nuoria on vielä olemassa!!
      Kaikkea hyvää!

• voi kauhistus sentää

Jos asut kotona isän ja äidin kanssa, on heillä oikeus määritellä ja määrät ketä tuot yövieraaksi ja kenen kanssa nukut. Sinä asut siis äitisi ja isäsi kodissa. Muuta omaan kämppään, niin voit siellä määrätä omat sääntösi.

Miksi teinit kuvittelvat että voivat elää kuin pellossa kotonaan? Ei vanhempien tarvi perustella miksi he eivät annan poikaystäväsi yöpyä kotonaan. Sehän on VANHEMPIESI KOTI!!! Ei sinunkaan tarvi sitten omassa kodissasi kysellä ketä haluat yövyttää kodissasi, vai haluatko ketään. Eivät vanhempasi tule sinne määräilemään. Et edes pitäs isiitä. Miksi haluaisit sitten määrätä vanhempiesi kodissa.

Eikä vanhempien kanssa ole välttämätöntä puhua seksiasioista jos se heistä on kiusallista. Sinun seksiasiat ovat sinun asiasi ja vanhempiesi seksiasiat heidän asiansa.

Mutta sinään voit mennä ppoikaystäväsi luokse yökylään, jos haluat. Mitä vanhempasi sitten tekevät? Ajavat sinut kotoa pois? Onko se sinulle kauhistus? Jos on, niin mene vanhempiesi ehdoilla koska asut heidän kanssaan, et ppikaystäväsi kanssa.

• Kiti8

Mulla oli vähän sama juttu ylipäätänsä kaiken seksuaalisen kanssa, mun olis pitänyt pysyä jotenkin puhtoisena ja viattomana niinkuin moni äiti tietenkin ajatteleekin, että ei minun tyttäreni koska hän on vielä minun pieni prinsessa.

Äitini on ollut aina hyvin konservatiivinen mutta uskon että se johtui hänen lapsuudestaan ja asetetuista arvoista. Vanhempasi voivat ajatella että 'heidän nuoruudessa asiat tehtiin toisin' tai ehkä jopa heidän perheissään ei puhuttu lainkaan noista asioista, siksi jäävät vähälle myös nykyään.
      Voihan sitä vaikka jonkinlaista selitystä yrittää että ajat ovat muuttuneet, et ole samanlainen kuin vanhempasi ja että haluat olla avoin ja kunnioitat toki itseäsi, tämä on mitä haluat tehdä (muutenkin osa ihmistä ja luontoa, vaikka kuinka yrittäisi kääntää selän seksille tms), ja sitä rataa.

Aloin nuorena elämään omaa elämää, jätin kertomatta kaikenlaisen seurustelun ym vaikka vasta harrastinkin seksiä parikymppisenä. Vahva seksuaalisuus on tärkeä osa minua ja se minun on pitänyt hyväksyä ennen aikuisikää että minun äitini kanssa niistä asioista ei vain voi olla samalla aaltopituudella. Aikuisena sitä ei ole velvollinen kertomaan mistään.

• Jeees5

Seksi on normaaliin eläämään kuuluva asia - ei sen enempää tai vähempää. Niin, alle 17 vuotiaillehan ei e-pillerien käyttö ole sallittua ilman vanhempien lupaa. Muistitkos sen? :)

• huono trolli

Mun tyttöystävällä oli pillerit 14-vuotiaana, eikä tosiaankaan vanhempien lupia kysellä tai asia heille edes kuulu.

• turisti 32

tunnut olevan järkevä nuori. en ymmärrä vanhempiasi ja he tuntuvat olevan hyvin vanhoillisia. olettehan seurustelleet jo pitkään ja kyseessähän ei ole jatkuva kaverin vaihto. ikärajat on oltava mutta en tavallaan näe että mikään muuttuu täytteyäsi 18 vuotta sillä olethan jo 17 ! asia oisi eri jos oisit esim. 16.

itse olin tyytyväinen kun lapsemme toi kaverinsa meille, tiesinhän silloin missä hän on ja se tuntui turvalliselta.
      me emme antaneet alkoholia, se oli meidän raja. ei pidä mitenkään korostaa että alkoholi on välttämätöntä kun haluaa pitää hauskaa. väärät valinnat vanhemmillasi.

• NAINEN 37

Keskustelun aloittajalle: Omat vanhempani suihtautuivat seksiin ja seksuaalisuuteen samalla tavalla! Siitä ei puhuttu, ei minkäänlaista valistusta tms.
      Luulen, että vanhempasi eivät yksinkertaisesti vain tiedä miten kertoa asioista sinulle. He eivät välttämättä ole itsekään koskaan saaneet mitään valistusta.
      Ja se on varmasti heille myös "kova paikka" huomata, että heidän oma pikku tyttönsä todellakin aikuistuu. He saattavat pelätä omia tunteitaan, tai eivät tiedä kuinka niitä käsittelisivät, joten helpointa on vaan kieltää ilman selityksiä, tai siirtää asiaa juurikin tyyliin "sitten kun olet 18" tai "sitten kun muutat omillesi".

Itse maksan edelleen hintaa siitä seksuaalisuus oli meillä tabu. En oikein osaa puhua asioista niiden oikeilla nimillä. Ja kohta pitäisi valistaa omaa tytärtäni!
      Pääasia on, että itse säilytät avoimuutesi seksiin ja seksuaalisuuteen! Hyvän parisuhteen yksi avainasia kun on asioista ja tunteista puhuminen, avoimuus ja rehellisyys.

• kylläluontotikanpoja

No vanhempien kanssa nyt seksistä viimeksi puhutaan!
      Kyllä ne asiat pitää selvitä omien avujen kautta.
      Ei ole meilläkään puhuttu ikänään sukupuolisuudesta kotona, enkä ole sitä pitänyt tarpeellisenakaan. Sukupuolielämästä menee hohto kun sitä "seksiä" tulee jo nytkin joka tuutista kaikenaikaa ja ällötykseen asti. Inhoan koko seksi sanaa.
      Erotiikka on erittäin ihana lahja ihmiselle,jonka löytää kun on oikea rakkaus
      läsnä miehen ja naisen välillä.
      Ja viinan avulla ei rakenneta mitään hyvää elämässä !

• ...

Ainakin minä olen erittäin pettynyt vanhempiini, koska meillä ei puhuttu mistään seksuaalisuuteen liittyvästä, ei edes tunteiden osoittamisesta tai seurustelusta. Joskus kun olisin tarvinnut tukea tai hyviä neuvoja, en voinut niitä pyytää, sillä koko aihe oli vaiettu.

Itse aion ottaa seksuaalisuuden puheeksi viimeistään, kun lapseni ovat 10-vuotiaita, sillä en halua, että he kokevat asiat yhtä häpeällisinä tai vaikeina kuin minä koin. Ollessani itse tuossa iässä tunsin, että teimme kavereiden kanssa jotain häpeällistä, väärää tai kiellettyä, kun puhuimme keskenämme ihastuksistamme, seksistä tai olimme kiinnostuneita pornolehdistä. Ihmettelin aina kavereitani, sillä heitä ei nolostuttanut vaikka vanhemmat olisivatkin kuulleet. Heidän perheissään seksuaalisuuteen ei suhtauduttu tabuna vaan normaalina asiana.

• näin

Kyllä äitisi on aivan oikeassa. Ja tottakai hän on huolissaan sinusta. Ainoa lapsi, sekin vielä !
      Jospa jaksaisit eteenpäin ihan murehtimatta. Aika tekee tehtävänsä. Jossakin vaiheessa vanhempasi hyväksyvät tilanteesi kun näkevät että teillä menee ihan hyvin. Kyllä vanhempasi tietävät mitä poikaystäväsi kanssa puuhailet, ei siitä tarvitse huudella.
      Ota rauhallisesti, äläkä hermoile, kyllä ne vanhempasi ovat huolissaan, mutta sekin haihtuu kun tilanne tasaantuu. Ehkä suurin pelko on se että tulet raskaaksi ja pysyykö poikystäväsi sen jälkeen kanssasi !
      Hyvää vanhempasi sinulle haluaa, älä näytä mieltäsi vaan ole heille ystävällinen. Ne ovat niitä sanattomia aitoja jotka vallitsee lasten ja vanhempien välillä... aina, kun lapset aikuistuvat.

• Todella ikävää

Tämän pelon takia olisikin erittäin suotavaa, että perheessä puhutaan seksistä ja kerrotaan oikeanlaisesta ehkäisystä, ettei vahinko raskautta pääse tapahtumaan. Heillä on vapaus harrastaa seksiä jos he niin haluavat ja heidän vain täytyy hyväksyä tilanne.

• Kokemus tuo järkeä

Aika yleistähän tuo taitaa vieläkin olla, että vanhemmat eivät mielellään puhu seksistä.
      Kuinkahan moni loppujen lopuksi edes ymmärtää seksin kaikkia vaikutuksia ihmismieleen.
      Asia kypsyy yleensä vähitellen. Ehkä yli 70 vuotiaat olisivat jo aika hyviä neuvomaan.
      Arvvan, että moni nuori nyt ajattelee, että nehän on ihan nunnia. Eivät ole, ja ymmärtävät koko elämän kirjon sekä muistavat asiat ihan nuoruudesta alkaen jos ovat terveitä.

• JKKOOOO

NIIINKÖ

• Viljo 78 vuotta

Kuules nyt kakara. Minä olin 19 kun ekan kerran sain pillua ja siitä kesti kaks vuotta seuraavaan kertaan. Osta dildo ja työnnä se perseesees, ei tuossa iässä vielä tarvii oikeeta munaa.

• Todella ikävää

Meillä on tyttöystäväni kanssa hieman samankaltainen tilanne. Itse olin 17 ja hän 15, me emme ole vielä harrastaneet seksiä, mutta aina välillä hän pääsee luokseni yöksi jolloin nukumme yhdessä. Asun yksin joten meillä ei ole vastaavaa ongelmaa, kuin sinulla, mutta tiedän kumpienkin vanhempien suhtautuvan tähän hyvin kielteisesti ja siks olemme salanneet tämän heiltä. Minusta on hyvin ikävää, etteivät tyttöystäväni vanhemmat puhu hänelle mitään seksistä tai siihen liittyvistä vaaroista tai oikeanlaisesta ehkäisystä, vaikka he tietävät meidän seurustelevan. Välillämme tapahtuu kyllä seksuaalista kanssakäymistä vaikkemme yhdyntään asti ole vielä päässeetkään.

On todellakin outoa, että vanhemmat usein unohtavat oman nuoruutensa ja kieltävät ihmisyyteen kuuluvat asiat omilta lapsiltaan. En ymmärrä mitä hävettävää he seksissä näkevät, mutta ehkä olet oikeassa siinä, etteivät vanhemmat halua myöntää sitä, että oma lapsi ei aina tule olemaan lapsi ja heidän siipiensä alla.

• tavallinen mies

Jos vanhempasi eivät halua keskustella asiasta niin ei siitä taida olla järkeä puhua. Vanhempasi ovat tässä asiassa vanhoillisia, mutta huonomminkin voisi olla. Esimerkiksi äärivanhoilliset yliuskovaiset vanhemmat joiden mielestä esiaviollinen seksi lähettää sinut helvettiin ja se ei ole mitenkään suotavaa.

Sitäpaitsi olet jo alle vuoden päästä 18-vuotias ja ei se nyt niin pitkä aika ole. Voisit ruveta hankkimaan omaa kämppää nyt kun olet kohta jo 18-vuotias. Ota selvää mitä tukia saisit asuntoon. Tässä kohtaa ikää on hyvä kasvaa aikuiseksi.

Itse muutin kotoa pois 17-vuotiaana poikana. Samalle paikkakunnalle kuin vanhemmat, mutta keskustaan. Täältä sitten kävin koulua toisella paikkakunnalla bussilla. Vanhemmilta olen nuorena saanut apua aina ja se on hyvä homma. Kuitenkin omillaankin ihmisen on hyvä tulla toimeen ja oppia elämän perus asioita. Minun mielestäni ihmisen on hyvä ensin asua yksin ennenkuin syöksyy toisen kanssa välittömästi yhteen asumaan.

• siitä vaan muuttamaa

Oliko ne vuokrat silloin 70-luvulla samanlaiset kuin nykyisin?

• Tonmi 35 v.

Minä en kyllä miehenä ymmärrä miksi vanhempien kanssa olisi joskus tarvinnut puhua seksistä. Seksistä voi puhua kaverien kesken ja kyllä nuorenkin pitäisi ymmärtää ehkäisyn tärkeys jollei ole ihan henkisesti lapsi.

Omille muksuilleni olen murrosiästä eteenpäin höpissyt että käyttäkää ehkäisyä niin välttyy taudeilta, aborteilta tai lapsilta jos niitä ei halua. En ole myöskään tavaksi ottanut kenenkään seurustelukumppaneja majoitella nuorena. On ihan tarpeeksi hommia kun tekee kotityöt omien teinienkin eteen. Poikkeuksia on ollut mutta kovin usein ei yksinkertaisesti vain viitsi ja varsinkaan jos lapsen seurustelukumppani on mielestäni vähän tyhmä/rasittava.

En kyllä törkkäisi alaikäisen käteen mitään viinipulloaan tai edes kahta kaljaa. Täten en voi ainakaan syyttää itseäni jos oma lapsi tekisi jotain tyhmää tai hänelle tapahtuisi jotain. Mistä sen tietää että ensin juodaan minun antama viinipullo ja siihen toinen oma päälle. Omat juomansa saa salaa hankkia, mutta ei se ole minkään vanhemman tehtävä ostella lapsilleen viinoja.

• nmjkio

" Niin, alle 17 vuotiaillehan ei e-pillerien käyttö ole sallittua ilman vanhempien lupaa. Muistitkos sen? :) "

Mistä näitä aivopieruja oikein päästellään.
      Lääkärillä on vaitiolovelvollisuus, joten lääkärin ja potilaan välisiä asioita ei käsitellä missään eikä kenenkään ylimääräisen ihmisen kanssa. Eri asia, jos olet joku narkki, alkoholisti, jakari, niin sitten tulee jo lastensuojelu perään ja ilmoitetaan vanhemmille. Mutta siis jos potilas haluaa hormonaalisen ehkäisyn, niin lääkäri sen päättää, onko sopiva, turvallinen jne. Ei sitä käydä vanhemmilta kyselemässä.

Mä olen saanut e-pillerit 15 vuotiaana, äiti oli mukana, mutta käyttötarkoitus oli akne. Ei se siittä mitään sanonut. Kolme vuotta myöhemmin kun toin erään nuoren miehen kotiin näytille, niin äiti kysäisi että onko vielä pillerit käytössä.

• Mies30...

Minä en kyllä koskaan olisi edes halunnut puhua seksistä vanhempieni kanssa, äärimmäisen ahdistava tilanne.
      Kavereiden, siis molempien sukupuolien kanssa keskustellessa olen parhaiten murrosikäisenä saanut informaatiota asioista.

• Slemmy-Setä

Miksi siitä pitäisi puhua. Mooses is Mooses and business is business. Seksi on parhaimmillaan seksinä eikä puhuttuna. Mutta jos oikein haluttaa avautua, niin voithan sinä täällä kertoa niistä jurskautuksista.

• 5 vuotta salaa seksiä ha

Sano äitilles et meet tyttöjen iltaan, ja mee poikakaverille. Kato ettei sun vanhemmat tunne niit mistää, ja jos ne kysyy numeroo anna väärä puh. nro. Sit ku ne huomaa jutun ni sano et meniki numero vääri etkä muista enää oikeeta. Helppoa, kun sen osaa.

• lyhyet jäljet
        5 vuotta salaa seksiä ha kirjoitti:

Sano äitilles et meet tyttöjen iltaan, ja mee poikakaverille. Kato ettei sun vanhemmat tunne niit mistää, ja jos ne kysyy numeroo anna väärä puh. nro. Sit ku ne huomaa jutun ni sano et meniki numero vääri etkä muista enää oikeeta. Helppoa, kun sen osaa.

Voi itku... Etkö tajua että tuollainen feikki kaatuu jossain vaiheessa omaan niskaan!
        Joudut jossain elämän vaiheessa myös itse kusetuksen kohteeksi..
        Se on hauskaa se :)

• EXODUSSUDOXE

vajaaperheemme on ja Herra on ja missä palvelijattarensa ja vajaaperheensä, meillä puhuttiin Jumalan Herran puolesta (JUMALALTA EI SALASSA)

• you kan kan you

esim. spermanluovutustilaisuus käyneet voivat puhua tapauksesta kuinka miesten ejakulaatio on pysäytettävä tai pitkitettävä itsehierontaarunkkaamista muuta en oikeastaan seksistä ellei sitten naiset minun kanssani

• ei sks
        you kan kan you kirjoitti:

esim. spermanluovutustilaisuus käyneet voivat puhua tapauksesta kuinka miesten ejakulaatio on pysäytettävä tai pitkitettävä itsehierontaarunkkaamista muuta en oikeastaan seksistä ellei sitten naiset minun kanssani

olen ehdoton ei seksiä puhua saa viihdeteollisuus on suorittajia yksikin jotta perheessä mitä vaatteissa ja esim perheenjäsenet ja muuta mutta sanoisin seksiksi vain sopivan avioitumisen iän ja sitten ei naimisiin ei seksiä seksihän on vain yhteensulanutta erotikaagapee seks ei hyvä Jumalan rakkaus hyvä - perhe on selvästi sksin perään siinä missä ei ole seksi on oikein puhu seksi minä itse tunnustan kauhistuttavia inhottavia saastuttavia Jumalasta luopumisia haureellisia

• Mörkö

Miten vanhempasi ovat sitten päässeet niin pitkälle seksissä että ovat saaneet sinut aikaan? Vai oletko (tietämättäsi) adoptoitu?

• påmpula94

njoo... tiedän tunteen, en omalta kohdaltani, mutta tarpeeksi läheltä kuitenkin. kun vietettiin meikäläisen 18v synttäreitä, annoin kavereideni nukkua samassa sängyssä poikaystäviensä kanssa. minua asia ei lainkaan haitannut, mutta vanhempani (etenkin äitini) sai hirveän kohtauksen siitä. toisaalta, minun kavereillani on nuoremmat poikaystävät. silti minun PIKKUVELJELTÄNI ja hänen tyttöystävältään ei kielletä samassa sängyssä nukkumista. tyttö on vuoden vanhempi kuin veljeni. minä en ymmärrä vanhempieni suhtautumista asiaan, eihän se ole mitenkään realistinen ja he vääristävät asiat ihan outoihin mittasuhteisiin. suurentelevat ongelmia. eivätkä sitten puutu oman lapsensa tekemisiin. ja kyllä, veljeni ja hänen tyttöystävänsä ovat hyvinkin aktiivisia eroottisessa mielessä.

• Arja Rauduskoski

Ihmisiä on niin erillaisia..On enempi koservatiivisia...Ja vähemmän

Kun itse aktiivisesti aloitin nussimisen niin toisen äiti kyseli,
      että ettähän te vielä ole silleen olleet?
      Ja oma äitini kyseli, et onks kortsuja ja jos ei niin paljonko
      tuo kaupasta?

Nyt kun oma mukula alotti jossain 15-16 vuotiaana ton
      suhraamisen niin ensimmäienn mitä kävin rautakaupasta ostamassa
      pojan huoneeseen oveen oli lukko ja ovikello. Mies sai ne heti asentaa.

Kortsuja raahasin kans rossin tai pari mut ei kuulemma
      ollut tarvista koska,muijalla oli heti jo 15:venä eepparit joten
      mitä se mul sit sen enempää kuulus?
      Nyt kun ovat yhdessä olleet jo 9 vuotta (joista kihloissa 4) eivätkä
      asu meillä enää edes kotona, niin eipä paljon häiritse.
      Voin itse taas remmeltää mieheni kanssa vapaasti.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      110
      1601
    2. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      167
      1551
    3. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      167
      1462
    4. Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."

The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise
      Tv-sarjat
      23
      1268
    5. Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!

Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys
      Maailman menoa
      90
      1114
    6. Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän

Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c
      Perussuomalaiset
      70
      941
    7. Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle

Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su
      Perussuomalaiset
      138
      910
    8. Nainen näytät mummolta. :D

Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      86
      770
    9. Sofia Virta vertasi Karjalan evakoita nykymatuihin

Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta avasi sanaisen arkkunsa, eli tyhmyyden tynnyrinsä, valtiovarainministeri Riikka Purr
      Maailman menoa
      183
      758
    10. Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi

Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud
      Maailman menoa
      202
      730
    Aihe