Juurihoito aloitettiin kertomatta!

jannekoo1

Eli kävin tuossa pari viikkoa sitte kipupäivystyksessä kipeän poskihampaan takia. Hammaslääkäri kirjoitti uuden ajan parin viikon päähän. Mitään keskustelua ei käyty kuolleesta hampaasta, hoitovaihtoehdoista tai hinnoista.

Olin ymmärryksessä, että toisessakin hampaassa oli reikä ja uusi aika oli sen paikkaamista varten (oli loppupäivä ja minä viimeinen potilas).

Toista kertaa maatessani hammaslääkärin tuolilla, kuulin puhuttavan "juurihoidosta". En tiennyt varsinaisesti mitä juurihoito meinaa, joten annoin lääkärin tehdä työtänsä. Nyt netistä tietoa etsiessäni tajuan, että a) kyseessä on kallis toimenpide ja b) mahdollisesti haitallinenkin. Jos minulla olisi ollut _vaihtoehto_ niin olisin halunnut hampaan vedettävän pois!

Mitä tekisitte tässä tapauksessa? Vielä on yksi aika, mutta todennäköisesti perun sen. En haluaisi tästä laskua maksaa koska minulle ei puhuttu mitään.

111

8964

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi juurihoidettu

      Ei sitä juurihoitoa ole voitu aloittaa "huomaamatta".
      Luultavasti hampaaseen on laitettu väliaikainen paikka, jos reikä on niin syvä ettei voida paikata ts. menee juurihoitoon.

      Soittaisin ja varmistaisin mikä tilanne on. Hampaan nykäisy on halvempaa, mutta onko hampaan puuttumisesta ulkonäköhaittaa?

      • hippibanaani

        Mulla on niin useita kertoja tehty vaikka mitä mun suussa, ilman minkäänlaisia lupia... tosin voi johtua siitä että olen alle 18, mutta eikö silti multa pitäisi kysyä lupa esimerkiksi paljastusleikkaukseen, joka huonon liimauksen takia jouduttiin varoittamatta vielä uusimaankin? Maailma on epäreilu paikka meille pienille lapsillekin, sulla sentään vaan hoidettiin, mutta entä sitten kun hampaita vedetään irti ilman puudutusta ja kitalaki viilletään auki ilman lupaa?


      • kjl
        hippibanaani kirjoitti:

        Mulla on niin useita kertoja tehty vaikka mitä mun suussa, ilman minkäänlaisia lupia... tosin voi johtua siitä että olen alle 18, mutta eikö silti multa pitäisi kysyä lupa esimerkiksi paljastusleikkaukseen, joka huonon liimauksen takia jouduttiin varoittamatta vielä uusimaankin? Maailma on epäreilu paikka meille pienille lapsillekin, sulla sentään vaan hoidettiin, mutta entä sitten kun hampaita vedetään irti ilman puudutusta ja kitalaki viilletään auki ilman lupaa?

        Mulle on ainakin tehty juurihoito minun tietämättä.

        Pahasti reikiintyneen viisaudenhampaan poistoon luulin meneväni, kun hammaslääkäri sanoi, että "puhdistellaan ensin". Odottelin siinä sitten, että milloinhan sitä hammasta on tarpeeksi puhdisteltu, että päästään itse poistoon. Hammaslääkäri puudutti hampaan "puhdistelun" ajaksi ja sitä "puhdistelua" kesti melkoisen kauan, sattuikin pirusti. Sitten lääkäri sanoi, että valmista tuli ja että siellä on nyt lääkepaikka, pyysi varaamaan ajan syssymällä, että vaihdetaan se oikeaan paikkaan. Mietin, että johan on mennyt hankalaksi viisaudenhampaan poisto nykyään, ennen se kävi vain nykäisemällä. Nyt pitää puhdistella, laittaa lääkepaikka ja vielä paikata ennen kuin voi poistaa. No, ajattelin, että kaipa se lääkäri tietää mitä tekee.

        Laskusta sitten kotimatkalla luin, että juurihoidon oli lääkäri tehnyt. Olipa mukava maksaa se lasku. Kävin sitten vedättämässä sen hampaan pois sellaisella lekurilla joka ymmärsi puhetta.


      • oiuytfghjk

        Hampaan puuttumisesta on aina haittaa eikä niitä poisteta kovin herkästi. Vasta viimeisenä keinona.


      • Hymyhampaat
        oiuytfghjk kirjoitti:

        Hampaan puuttumisesta on aina haittaa eikä niitä poisteta kovin herkästi. Vasta viimeisenä keinona.

        Hampaan poisto on todella viimeinen keino, sillä se vaikuttaa mm purentaan ja implantti ja oikomishoidot ne vasta maksavatkin. Hampaan juurihoito ei tarkoita, että hammas olisi jotenkin pilalla. Juurihoidettu hammas hoitaa hommansa siinä missä muutkin hampaat. Siksi puhe kuolleista hampaista on harhaanjohtava. Itselläni on näitä juurihoidettuja hampaita useampikin.

        Suun ja hampapiden hoitoa ei kannata laiminlyödä säästösyistä. Voi tulla kalliiksi. Hoitamattomat hampaat voivat pahimmassa tapauksessa olla hengenvaaralliset. Esimerkiksi suunniteltua sydänleikkausta ei tehdä, jos suu ja hampaat eivät ole kunnossa, koska erilaisten kohtolokkaiden tulehdusten ja verenmyrkytyksen suora kanava elmistöön kulkee hoitamattoman suun kautta.


    • Juurihoidon aloitus

      > Ei sitä juurihoitoa ole voitu aloittaa "huomaamatta"....

      Kuinka sen potilas "huomaa", jos siitä ei mitään mainita?

      • ???

        No jo pelkästään siitä väliaikaisesta paikasta näkee, ettei ole mikään normaali operaatio meneillään.


      • ÄLLITÄLLI

        "Juurihoidon aloitus". Kyllä sen rassaamisen huomaa ja tuntee.


      • HEIKKOesitys

        Koska se on aivan erilainen toimen pide kuin paikkaaminen... Suu täynnä samperin pitkiä neuloja jotka työnnetään juurikanavaan ja niin päin pois... Ei sitä huomaamatta ole aloitettu...

        Et ole vaan kuunnellut tarkasti ja joo, usko tai älä, sun on pakko maksaa saamastasi hoidosta.... Aika laimeaa... Varsinkin kun sitä juurihoitoa annetaan useamman kerran..... .... .... ... .. . .


      • On meinaan kokemusta
        ??? kirjoitti:

        No jo pelkästään siitä väliaikaisesta paikasta näkee, ettei ole mikään normaali operaatio meneillään.

        Aloittajalle!

        Totta on, että niiden olisi kuulunut kysyä sinulta, että" tehdäänkö juurihoito, koska hammas on siinä kunnossa, koska muuta ei voi ... vai, poistammeko koko hampaan?"

        Nyt he aloittivat juurihoidon ja hampaaseen on laitettu juurikanaviin nlääke jonka tarkoitus on rauhoittaa tulehdus pois. Tuon voi joutua nyt avaamaan ja vaihtamaan lääkkeet sinne vielä noin 2-3 kertaa jopa. Vaan jos olit yksityisellä, niin voin sanoa, että lasku saattaa olla todella melkoinen. Kunnallisesa ei niin kamalan paha, mutta ei sielläkään mitään ilmaista ole. Älä vain jätä hammastasi nyt tuohon kuntoon, koska tulehtuneesta hampaasta saattaa lähteä bakteereita muualle elimistöön. esim. keuhkoihin, sydämeen ja jopa lonkkaniveliin ja sitten onkin vitsit vähissä. Henkilöitä on jopa kuollut hampaan aiheuttamiin tulehduksiin muualla elimistössä ja sydän on se vaarallisin kohde niillä pöpöillä. Hampaan juuresta on suora yhteys ihmisen verenkiertoon ja sitä kautta ne pöpöt sieltä kulkeutuu sitten muualle.

        Vieläkin voit pyytää tässä vaiheessa myös poistamaan koko hampaan, jollei siitä ole sinulle haittaa muuten.


      • ...
        On meinaan kokemusta kirjoitti:

        Aloittajalle!

        Totta on, että niiden olisi kuulunut kysyä sinulta, että" tehdäänkö juurihoito, koska hammas on siinä kunnossa, koska muuta ei voi ... vai, poistammeko koko hampaan?"

        Nyt he aloittivat juurihoidon ja hampaaseen on laitettu juurikanaviin nlääke jonka tarkoitus on rauhoittaa tulehdus pois. Tuon voi joutua nyt avaamaan ja vaihtamaan lääkkeet sinne vielä noin 2-3 kertaa jopa. Vaan jos olit yksityisellä, niin voin sanoa, että lasku saattaa olla todella melkoinen. Kunnallisesa ei niin kamalan paha, mutta ei sielläkään mitään ilmaista ole. Älä vain jätä hammastasi nyt tuohon kuntoon, koska tulehtuneesta hampaasta saattaa lähteä bakteereita muualle elimistöön. esim. keuhkoihin, sydämeen ja jopa lonkkaniveliin ja sitten onkin vitsit vähissä. Henkilöitä on jopa kuollut hampaan aiheuttamiin tulehduksiin muualla elimistössä ja sydän on se vaarallisin kohde niillä pöpöillä. Hampaan juuresta on suora yhteys ihmisen verenkiertoon ja sitä kautta ne pöpöt sieltä kulkeutuu sitten muualle.

        Vieläkin voit pyytää tässä vaiheessa myös poistamaan koko hampaan, jollei siitä ole sinulle haittaa muuten.

        Itse en edes odota kysymyksiä vaan kysyn itse olipa kyseessä hammaslääkäri tai muu lääkäri. Kysyn mitä tehdään ja perustelut sille.
        Kyse on omasta terveydestä ja haluan tietää siihen liittyvät hoidot ja asiat. Ihmettelen ihmisiä jotka sanovat että määrättiin sitä ja sitä mutta eivät tiedä ollenkaan mistä on kysymys.


      • 4+12
        ... kirjoitti:

        Itse en edes odota kysymyksiä vaan kysyn itse olipa kyseessä hammaslääkäri tai muu lääkäri. Kysyn mitä tehdään ja perustelut sille.
        Kyse on omasta terveydestä ja haluan tietää siihen liittyvät hoidot ja asiat. Ihmettelen ihmisiä jotka sanovat että määrättiin sitä ja sitä mutta eivät tiedä ollenkaan mistä on kysymys.

        Miksiköhän tämä viesti on saanut yli 70 miinusta? Onko täällä oikeasta iso osa ihmisiä, jotka mielummin eivät halua tietää mitä tehdään ja miksi??


      • fd fd
        4+12 kirjoitti:

        Miksiköhän tämä viesti on saanut yli 70 miinusta? Onko täällä oikeasta iso osa ihmisiä, jotka mielummin eivät halua tietää mitä tehdään ja miksi??

        Miinuksia tullut todennäköisesti yhdeltä ainoalta kirjoittajalta. Miinuksia ja plussia saa laitettua paljonkin kun vain tietää miten se tehdään. Huomaat varmaan keskusteluissa kun pariin peräkkäiseen viestiin on melkein tasan sama lähellä sataa oleva määrä plussia tai miinuksia.

        Aiemmin oli parempi systeemi kun näki viestille annetut plussat JA miinukset.


      • Kolibri13
        fd fd kirjoitti:

        Miinuksia tullut todennäköisesti yhdeltä ainoalta kirjoittajalta. Miinuksia ja plussia saa laitettua paljonkin kun vain tietää miten se tehdään. Huomaat varmaan keskusteluissa kun pariin peräkkäiseen viestiin on melkein tasan sama lähellä sataa oleva määrä plussia tai miinuksia.

        Aiemmin oli parempi systeemi kun näki viestille annetut plussat JA miinukset.

        Ei johdu muusta kun suomi24.sä taas joku häiriö, koittakaas klikkaa tiuhaan tuota miinus kohtaa niin jopas tulee kerralla monta miinusta. Se numero kohta pyörii siinä ajoittain kun ruletti. Testasin asian, kun ihmettelin kanssa tuota miinustelua täällä.

        Terveisin,

        Suomi24Luotsi

        (en ole palstan valvoja)


      • Yli 70 miinusta
        4+12 kirjoitti:

        Miksiköhän tämä viesti on saanut yli 70 miinusta? Onko täällä oikeasta iso osa ihmisiä, jotka mielummin eivät halua tietää mitä tehdään ja miksi??

        Ketähän ei kiinnosta potilaan kyselyt? Voipi tulla miinuksia.


    • 19+17

      Kurja tilanne, jos juurihoito on aloitettu ilman että siitä on sinulle kerrottu. Ylipäätään hammaslääkärin pitäisi kertoa mitä hän tekee, aloitetaan juurihoito tai ei. Miksi et itse kysynyt hoidon jälkeen, jos kuulit että juurihoidosta oli puhe?

      Älä nyt kuitenkaan peru seuraavaa aikaa ja jätä hammasta nykyisellään suuhusi. Jos siellä on väliaikainen paikka tai keskeneräinen juurihoito, kannattaa hoito viedä loppuun asti. Ota hammaslääkärin kanssa puheeksi seuraavalla käynnillä eri vaihtoehdot ja kerro, että mieluummin haluaisit hampaat pois.

    • ÄLLITÄLLI

      Jaa-a, haluaisinpa tavata sellaisen rautaleuan, joka ei huomaa juurihoitoa. Epäilen suuresti, että et ole kuullut/ymmärtänyt mitä on sanottu. Todennäköisesti ovat keskustelleet, että tehdään juurihoito. Ei siis ole tehty vielä, mutta tullaan tekemään.

    • tuttu juttu

      Ole kiitollinen että tekivät, ennen kuin hammas meni siihen tilaan että tekisi kivusta mieli repiä kaikki hampaat pois...

    • niin miksei

      Jos hammasta ei voi paikata normaalisti, tehdään juurihoito melkolailla automaattisesti. Hampaita ei mielellään poisteta ellei asiakas sitä kovaan ääneen vaadi tai jos hammas on todella heikossa kunnossa.

      Älä jätä juurihoitoa kesken. Voit kuitenkin seuraavalla kerralla mekastaa, että ottavat hoidon sijaan hampaan pois jos se tuntuu sinusta kivammalta.

      Itsellä on sen verran reikiintymisalttiit hampaat, että lähes jokaiseen on jo tehty hoito. Pikkusen kalliimpaahan se on mutta mukavampi on edelleen omilla hampailla rouskuttaa näkkäriä kuin ikenillä vätkyttää nisua.

      Hammasta ei paikata, tehdä juurihoitoa eikä poisteta tulehtuneena/kipeänä vaan ensin annetaan antibioottikuuri joten kaksi käyntikerttaa tulee vähintään.

      • Ei särje enää

        No kyllä se juurihoidetaan tulehtuneena, koska antibiootti ei välttämättä pysty poistamaan tulehdusta hampaan sisältä ja hampaan juuressa voi olla mätää. Mädän puhdistaminen hampaasta on kiireellistä. Muuten tulehdus voi levitä, eikä särkykään lähde ennen kuin mätä on poissa. Mutta juurihoidettua hammasta ei suljeta pysyvällä paikalla ennen kuin tulehdus on varmasti parantunut.

        Olin kuullut paljon huonoa juurihoidosta ennen kuin osui ekaa kertaa omalle kohdalle. Mutta tällä hetkellä olen tyytyväinen, pitkään vaivannut hammas on vihdoin kivuton. Valitsin hampaan poiston sijasta juurihoidon siksi, että juurihoitoajan sai muutaman päivän nopeammin kuin hampaan poiston, ja hammasta särki. Hampaan poisto olisi ollut halvempi. Lääkäri myös oli vahvasti juurihoidon kannalla.

        Huonoa oli se, että sitten kun hammasta jo särki niin juurihoitoa ei saanut heti akuuttiaikana. Kaikki särkypotilaiden ajat samalle tai seuraavalle päivälle olivat lyhyitä aikoja, joilla hampaalle ei ehtinyt tehdä mitään! Vaikka juurihoitoajan sai viikon päähän, niin sekin oli liian pitkä odotusaika. Jos juurihoito olisi aloitettu heti, niin olisi ehkä selvitty parilla käynnillä ja ilman antibiootteja. Nyt tulee ties miten monta käyntiä plus täysin turhat särkypäivystuksessä käynnit (jotka yhteenlaskettuna olisivat hyvin riittääneet juurihoitoon). Hölmöläisten peitonjatkoa! Lisäksi hammassäryn takia meni hukkaan pari viikkoa elämästä. Toisaalta jos juurihoitoaikaa ei olisi saanut edes viikon päähän, niin tulehdus olisi varmaan jo aiheuttanut lisätauteja, niin että hyvä nyt näinkin.

        Älä jätä hoitoa kesken!


      • niin miksei
        Ei särje enää kirjoitti:

        No kyllä se juurihoidetaan tulehtuneena, koska antibiootti ei välttämättä pysty poistamaan tulehdusta hampaan sisältä ja hampaan juuressa voi olla mätää. Mädän puhdistaminen hampaasta on kiireellistä. Muuten tulehdus voi levitä, eikä särkykään lähde ennen kuin mätä on poissa. Mutta juurihoidettua hammasta ei suljeta pysyvällä paikalla ennen kuin tulehdus on varmasti parantunut.

        Olin kuullut paljon huonoa juurihoidosta ennen kuin osui ekaa kertaa omalle kohdalle. Mutta tällä hetkellä olen tyytyväinen, pitkään vaivannut hammas on vihdoin kivuton. Valitsin hampaan poiston sijasta juurihoidon siksi, että juurihoitoajan sai muutaman päivän nopeammin kuin hampaan poiston, ja hammasta särki. Hampaan poisto olisi ollut halvempi. Lääkäri myös oli vahvasti juurihoidon kannalla.

        Huonoa oli se, että sitten kun hammasta jo särki niin juurihoitoa ei saanut heti akuuttiaikana. Kaikki särkypotilaiden ajat samalle tai seuraavalle päivälle olivat lyhyitä aikoja, joilla hampaalle ei ehtinyt tehdä mitään! Vaikka juurihoitoajan sai viikon päähän, niin sekin oli liian pitkä odotusaika. Jos juurihoito olisi aloitettu heti, niin olisi ehkä selvitty parilla käynnillä ja ilman antibiootteja. Nyt tulee ties miten monta käyntiä plus täysin turhat särkypäivystuksessä käynnit (jotka yhteenlaskettuna olisivat hyvin riittääneet juurihoitoon). Hölmöläisten peitonjatkoa! Lisäksi hammassäryn takia meni hukkaan pari viikkoa elämästä. Toisaalta jos juurihoitoaikaa ei olisi saanut edes viikon päähän, niin tulehdus olisi varmaan jo aiheuttanut lisätauteja, niin että hyvä nyt näinkin.

        Älä jätä hoitoa kesken!

        """No kyllä se juurihoidetaan tulehtuneena, koska antibiootti ei välttämättä pysty poistamaan tulehdusta hampaan sisältä ja hampaan juuressa voi olla mätää. Mädän puhdistaminen hampaasta on kiireellistä. Muuten tulehdus voi levitä, eikä särkykään lähde ennen kuin mätä on poissa.""

        Toistan faktan.

        ""Hammasta ei paikata, tehdä juurihoitoa eikä poisteta tulehtuneena/kipeänä vaan ensin annetaan antibioottikuuri joten kaksi käyntikerttaa tulee vähintään.""


      • Ei särje enää
        niin miksei kirjoitti:

        """No kyllä se juurihoidetaan tulehtuneena, koska antibiootti ei välttämättä pysty poistamaan tulehdusta hampaan sisältä ja hampaan juuressa voi olla mätää. Mädän puhdistaminen hampaasta on kiireellistä. Muuten tulehdus voi levitä, eikä särkykään lähde ennen kuin mätä on poissa.""

        Toistan faktan.

        ""Hammasta ei paikata, tehdä juurihoitoa eikä poisteta tulehtuneena/kipeänä vaan ensin annetaan antibioottikuuri joten kaksi käyntikerttaa tulee vähintään.""

        Sulla on faktat nyt hukassa, koska mulla itsellä juurihoito aloitettiin tulehtuneeseen, särkevään hampaaseen ilman mitään edeltävää antibioottia.

        Googlesta katsoin tuolloin tulehtuneen hampaan hoitosuosituksia. Sain tulokseksi, että tulehtuneen hampaan jättäminen juurihoitamatta ja pelkälle antibiootille on HOITOVIRHE, koska pelkkä antibiootti ei riitä parantamaan hampaan sisällä olevaa tulehdusta. Sain siis suositusten mukaista hoitoa. Myös tulehtuneen hampaan poisto olisi ollut yksi vaihtoehto.

        http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/antibiootti ei paranna hammasta/a792739

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00717

        http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&ved=0CFsQFjAF&url=http://www.vsshp.fi/fi/dokumentit/32722/LasarettiPlus_2011_lowres.pdf&ei=WLaRUPv3G-Le4QS8hYCwAw&usg=AFQjCNGVhjw-76_Xv8OSwv3pJQ3oEvy-lg


    • Hammaspeikko :(

      Älä mene hammaslääkäriin, jollet halua hoitoa hampaillesi.
      Juurihoito lisää hampaallesi ikää parikymmentä vuotta.

      Mitä ihmeen haittaa juurihoidosta on? Omat hampaat ovat ihmiselle huomattavasti edullisemmat kuin tekarit, joihin joudut ennen pitkää turvautumaan, jos vaadit että rikkonainen hammas on aina poistettava.
      Ammattinsa hallitseva hammaslääkäri haluaa pelastaa hampaasi, ei hävittää niitä.

    • juu9

      Itse pyysin että hammas poistettaisiin, kun alkoivat puhua juurihoidosta, koska kyseinen hammas on aiheuttanut minulle niin paljon riesaa vuosien aikana , paikat eivät pysy ja aina saanut olla laittamassa uutta. Hammas lääkäri sanoi vain, että ei me tätä aleta poistamaan, parempi kun tehdään juurihoito. Takahampaita, ei olis mua haitannut. :/

      • öpötin

        jepjep! Minulle tehdiin juurihoitoa koko kesän ajan ja hinta kaupungilla kipusi yli 600e. Jos ei jopa 800e. asti.... Sen jälkeen hampaassa ei pysynyt paikka ja sitä sitten uusitteen 4 kertaa vuoden aikana! Lopulta hammas mureni suuhun puuroa syödessä ja kaupunki kieltäytyi hoitamasta akuuttina. Jouduin siis jonon hännille avonaisen montun kera ja aika kolmen kuukauden päähän. Menin yksityiselle, joka totesi ainoana keinona kuopan putsaamisen ja kiinni ompelun. Tulos: lähes 1500e. lasku (suurin osa kaupungilta), vuoden ties millaisten pillereiden kiskominen tulehdukseen ja kipuun, joista mm. vieroitusoireina koko kehon ihottuma ja keskikehonkumpu, helventinmoiset tuskat kun lekuri suoritti juurihoitojaan ilman asianmukaisia välineitä ja henkilökuntaa (pitäen mm. väkisin kiinni tuolissa kun ei osannut puuduttaa) ja mainitun poskihampaan menetys jota kukaan edes huomaa!!!!!


      • öpötin
        öpötin kirjoitti:

        jepjep! Minulle tehdiin juurihoitoa koko kesän ajan ja hinta kaupungilla kipusi yli 600e. Jos ei jopa 800e. asti.... Sen jälkeen hampaassa ei pysynyt paikka ja sitä sitten uusitteen 4 kertaa vuoden aikana! Lopulta hammas mureni suuhun puuroa syödessä ja kaupunki kieltäytyi hoitamasta akuuttina. Jouduin siis jonon hännille avonaisen montun kera ja aika kolmen kuukauden päähän. Menin yksityiselle, joka totesi ainoana keinona kuopan putsaamisen ja kiinni ompelun. Tulos: lähes 1500e. lasku (suurin osa kaupungilta), vuoden ties millaisten pillereiden kiskominen tulehdukseen ja kipuun, joista mm. vieroitusoireina koko kehon ihottuma ja keskikehonkumpu, helventinmoiset tuskat kun lekuri suoritti juurihoitojaan ilman asianmukaisia välineitä ja henkilökuntaa (pitäen mm. väkisin kiinni tuolissa kun ei osannut puuduttaa) ja mainitun poskihampaan menetys jota kukaan edes huomaa!!!!!

        p.s. unohdin vielä listasta mainita, että hampaanpoiston yhteydessä lekuri jätti luunsiruja haavaan, joka tietysti tulehtui ja aiheutti mukavat kivut!!!

        MENKÄÄ LÄÄKÄRIIN SIIS!!!!


      • ytrdfghjk

        Eihän niitä takahampaita tarvitse, jos nestemäinen ravinto riittää.


      • NeliApila108
        öpötin kirjoitti:

        jepjep! Minulle tehdiin juurihoitoa koko kesän ajan ja hinta kaupungilla kipusi yli 600e. Jos ei jopa 800e. asti.... Sen jälkeen hampaassa ei pysynyt paikka ja sitä sitten uusitteen 4 kertaa vuoden aikana! Lopulta hammas mureni suuhun puuroa syödessä ja kaupunki kieltäytyi hoitamasta akuuttina. Jouduin siis jonon hännille avonaisen montun kera ja aika kolmen kuukauden päähän. Menin yksityiselle, joka totesi ainoana keinona kuopan putsaamisen ja kiinni ompelun. Tulos: lähes 1500e. lasku (suurin osa kaupungilta), vuoden ties millaisten pillereiden kiskominen tulehdukseen ja kipuun, joista mm. vieroitusoireina koko kehon ihottuma ja keskikehonkumpu, helventinmoiset tuskat kun lekuri suoritti juurihoitojaan ilman asianmukaisia välineitä ja henkilökuntaa (pitäen mm. väkisin kiinni tuolissa kun ei osannut puuduttaa) ja mainitun poskihampaan menetys jota kukaan edes huomaa!!!!!

        aika pas.ka tuuri sulla on kyllä ollut.....


    • ....................

      Itse olen tehnyt aika paljon asiakaspalvelua, ja saanut todeta, että ihmiset elävät aivan jossain muussa todellisuudessa. Siis kun heiltä kysytään jotain he vain nyökyttelevät ja kyselevät ihmeellyyksiä. Ehkä sinun lääkärisi kertoi sinulle tosiasiat, mutta olit omissa maailmoissasi. Useimmiten lääkärit tietävät mitä tekevät. Ainakin suurin osa lääkäreistä ajattelee potilaan parasta ihan vain siksi, että säilyttäisi maineensa. Toki jos lääkäri ei tutki ja määrää vain lääkkeitä, niin voihan sitä kysyä, että mihin nämä lääkkeet nyt ensisijaisesti ovat...

    • Reijän syvyys

      Monelle naiselle olen tehnyt "juurihoitoja",, tosin suuresta halusta puolin ja toisinkin. Hyvin usein on joutunut vielä toistamaan, niitä "juurihoitoja"..

      Yleensä tutkittuani "reijän syvyyttä", olen monesti todennut että kyllä nyt on "juurihoito" tehtävä, 'potilaat' kyllä ovatkin olleet hyvin tyytyväisiä, riemun kiljahduksista päätellen.?

      Myöskin palautteesta päätellen ne 'hoidot', ovat onnistuneetkin, verrattaen hyvin..

      • mmm

        ootko hammaslääkäri? Jos oot ni voitko kertoo et kun mulla paikattiin ylähammas, ni aina kun pureskelen jotain kovaa sillä hampaalla, "sattuu"?


      • kmjkö

        "Mietin" ihan 'samaa', että voitko tosissaan "olla" hammas"lääkäri". "Reijän" kirjoitus ainakin onnistuu kuin "lääkiksen" käyneeltä konsanaan.


    • 8+16

      Samperi kuule lääkärit ei osaa kertoo miks ne tekee mitää ja miks ne tekee mitään. amalgaamin käyttö paikoissa suomessa on ollut kamalan tuhoisaa kuten juurihoidotkin, kuka korvaa ?
      yksityisilliä nykyään käytössä 2000luvun tekniikat toisin kuin kunnalla missä asiakaspalvelu ei kuulu hammaslääkäriin.
      käyköhän ne idässä yli 100vuotiaaks asuvat tyypit hammaslääkäris..

    • öäljh

      juurihoito tehdään jos hampaassa tulehdus, joka hoitamattomana voi aiheuttaa vakavan tulehduksen. jos tulehdus voidaan hoitaa ilman hampaan poistamista niin silloinhan asia on hyvin, jos hammas mätä ja poistetaan niin lisäksi saat antibioottikuurin ei se auta jos pelkkä mätähammas otetan pois, aiheuttaa sekin toimenpiteitä.

    • palaa 2000 luvulle

      Ei hyvää päivää. Juurihoito ei ole mitenkään haitallinen, hampaasta poistetaan hampaan hermo ja tehdään siitä niin sanotusti kuollut hammas, mutta ihan toimiva syömiseen. Jos hammas on pilattu, että siihen pitää tehdä juuri hoito, niin sitten se pitää tehdä!!!! Big deal. Eipähän tuota ongelmia se hammas enään jatkossa mutta on varmasti kauniimpi kuin reikä keskellä hammasrivistöä. Juuri hoito on aivan normaali toimenpide siinä vaiheessa, jos hammas on liian reikiintynyt ettei sitä voi/kannata enään paikata. Ihme juttu, ettet itse puhu hammaslääkärisi kanssa mitään ja kysele. Itse keskustelen heidän kanssa koko ajan, minunhan hampaitani ne hoitavat ja minulle palveluksen tekevät. Ilomielin maksan oman suuni terveydestä. Ei tänä päivänä kukaan enään vedä hampaita pois, kun on parempiakin vaihtoehtoja.

    • mitä muuta?

      Vaihtoehto repiä pois?

      • öpötin

        eivät halua poistaa hammasta kun hoidoista saa nyhdettyä mukavasti matkarahaa... Toteamukseni perustuu tositapahtumiin, eli lääkärin pohdintoihin mihin käyttää saamansa rahat, jotka kolahtavat minun pankkitililtäni!


    • sarjassamme

      uusavuttomat moderaattorit hampilääkärissä ;)

      • sarjassamme

        joko uusavuttomat moderaattorit tai sitten mökkihöperöt lapin taajamasta hammaslääkärissä.


    • Impalanttihoito

      Nykyään vain äärimmäisessä tapauksessa hammas poistetaan, pääsääntöisesti ne paikataan ja yleensä pyritään korjaamaan, säilyttäen mahdollisimman pitkään alkuperäiset hampaat.

      Noin yllensäottaen hammas poistetaa vain potilaan erityisestä ja perustellusta pyynnöstä, juurihoito sensijaan on itsestäänselvyys, toki siitä mainitaa ohimennen.

      Tämän nyt olettaisi olevan jo nykyään itsestään selvyys, korkeintaa joku 'tollo', vielä täällä ihmetteleen nykykäytäntöä..

      Juurihoidon kalleus, sekin on suhteellista,.

      Tunnen erään joka joutui teettämään etuhapaat impalantti menetelmällä, joka maksoi yli 30t euroa, tämäntason hoidot antaa vertailukuvan hammashoidon kalleudesta..

    • dsdsdsd

      Jos se on ensimmäinen juurihoito tuohon hampaaseen, niin voi olla lievempi muoto, jossa pistetään lääkepaikka eikä poisteta hermoja. Kerkiät sinä sen hampaan myöhemmin vedättää pois, mutta tarkka tuon hampaan suhteen pitää olla, sillä juuren alle voi kertyä mätää ilman kipuja. Itselleni kävi noin jotain kahden vuoden päästä hampaan hermojen poistosta. Hammas piti ottaa sitten pois. Eli sun täytyy otattaa siitä kuvia, vaikkei olekaan kipeä. Voi olla hyvä väli, vuoden välein. Tk:ssa sitä ei huomata perustarkistuksessa.

    • Vasta juurihoidettu

      Se vaan nyt kuuluu niihin toimenpiteisiin, jota ei potilaalta hirveästi kysellä, sillä lääkäri arvioi potilaan terveydelliseksi eduksi juurihoidon. Vai olisiko parempi, että koko leuka mätänee..?

      • *$£¥#%

        Hyvä hammaslääkäri kertoo mitä tekee. Moni ei todellakaan kerro. Varoituksia vaan sellaisille!


      • Jumalan lapsi
        *$£¥#% kirjoitti:

        Hyvä hammaslääkäri kertoo mitä tekee. Moni ei todellakaan kerro. Varoituksia vaan sellaisille!

        Haluaisin Jeesus Ylilääkäri hampaani uusittavan - uusittavan elämäni - Je-- --esus Taivasten valtakunta ja elämä iankaikkisessa Elämässä on kiinnostavaa muutamme mieluisiin muistoihin oikeastaan elämäni kului Hammaslääkärin ja hoitamattomien suunhoidollisen ravintotottumusten ja rahan välissä välillä välistä väliin


      • Epäilen
        *$£¥#% kirjoitti:

        Hyvä hammaslääkäri kertoo mitä tekee. Moni ei todellakaan kerro. Varoituksia vaan sellaisille!

        Varmaa tietoa?


    • Hehee.

      Juurihoitoa ei voi olla huomaamatta, sen verran on kivulias toimenpide. Hammaslääkäri teki varmasti oikean ratkaisun. Ajatelaanpa että hammas oltaisiin poistettu, se saa aikaiseksi sen, että tyhjänkolon molemmilla puolilla alkavat hampaat liikkua.

      • ei satu yhtään

        Kivulias?! Jos ja kun käytetään puudutusta, se koko hoito ei tunnu yhtään missään! Tänäpäivänä mikään hammaslääkärissä ei ole kivuliasta kun koko suu puudutetaan! on poistettu viisauden hampaat ja porattu luuta, on tehty juurihoito ja jopa kerran porattu hermoon, mutta mikään ei ole sattunut, koska on ollut puudutettu se hampaan alue. Missä ihmeen todellisuudessa jengi täällä elää, höpöttäen omiaan....


    • että näin

      Minä taas sain osakseni kateellisen naishammaslääkärin. Hän ihasteli hampaitani ja etenkin sitä yhtä hammasta ja kehui sen mallia täydelliseksi jne. Kuinka kävikään hän tuhosi juuri tuon hampaan niin pahoin, että joudun poistattamaan sen hampaan kokonaan. En tiedä oliko kyseessä tahallinen teko vai vahinko, mutta hän käsitteli hammasta oudon kovakouraisesti, vaikka kyseessä oli vain hammaskivenpoisto, mutta se meni jotenkin pieleen eli hermosärkyä on ollut sen jälkeen jatkuvasti, vaikka toimenpiteestä on jo 3 vuotta.

      Hammaslääkärin veivatessa kovakouraisesti hammastani hän katseli samalla ikkunasta ulos joten tämäkin herätti hieman kummastusta. En oikein luota enää hammaslääkäreihin, en varsinkaan naishammaslääkäreihin.


      Tuossa toimenpiteessä rikkoutui hammas osaksi, mutta se paikattiin myöhemmin. Mikä oudointa hammaslääkäri ei tuon toimenpiteen jälkeen edes tarkastanut kädentyötään ja näin jäi huomaamatta se repeytynyt alue joka siinä käsittelyssä tuli ja itse huomasin sen reiän vasta kotona kun puudutus oli hävinnyt.

    • usko lääkäriä

      Hampaat kannattaa yleensä säilyttää, jos vaan mahdollista: Hampaan poisto, takaa näkymättömistäkin vaikuttaa koko purentaan ja voi sitten pitkällä aikavälillä teettää paaaljon kalliimpia korjaushommia kuin juurihoito olisi alunperin ollut.

      • uskoo myös lääkäriä

        Onhan täällä järkeviäkin kommentteja.


    • juurihoidettuM

      Kyllä se on niin että jos tehdään juurihoito niin ihan varmasti sen huomaa ja myös tuntee. Ei ne tee juurihoidon ilman puuduttamista sen verran iso juttu se on eikä se kestä mitään 5 minuuttia...

    • Ei yllärräen

      En todellakaan usko, että juurihoito on pystytty aloittamaan siten, ettet tiedä siitä mitään.

      Minulle on tehty juurihoito kumpaanikin etuhampaaseen.

      Hampaat vaurioittuivat, kun kaaduin täysin naamalleni. Kaaduin illalla ja menin heti seuraavana aamuna näyttämään hampaita hammaslääkärille päivystykseen.

      Silloin kuvattin ja todettiin, että juuret ovat kunnossa ja sain ohjeeksi hampaiden seurannan ja pehmeä ruokavalio noin 2 viikkoa.

      Seurannalla tarkoitettiin sitä, että jos näyttää siltä, että hammas muuttaa väriä, niin heti näyttämään.

      Värimuutos kertoisi kuulemma sen, että on menossa kuolioon kyseinen hammas. Tämä tarkoittaa sitä, ettei veri kierrä hampaan juuressa.

      No, juurihoito oli sitten aloitettava ja sillä yritettiin saada kuntoon hampaita. Kaikkea muutakin tehtiin, kun ei tuntunut rauhoittuvan ja parantuvan, vuoden päästä hammaslääkäri totesi, ettei toinen etuhammas tule koskaa paranemaan siten, että voisin syödä sillä, joten nyt on implanttointi edessä.

      Tämä rumba on maksanut minullle jo yli 2 000 euroa ja implantointi maksaa hammaslääkärin arvion mukaan 3 000 euroa. Itse juurihoito kunnallisella puolella maksaa noin 100 euroa ja yksityisellä puolella tämä hoito maksaa noin 300 euora / hammas.

      Itse olisin todella mielelläni maksanut vain tuon yksityisen juurihoito taksan mukaisesti, mutta kyllä täytyy nyt vaan niellä tuo ylpeys ja maksaa tuo implantointi.

      Olen tässä nauranut miehelleni, että kyllä minun hymy on kalliimpi kun meidän häät.

      • juurihoidosta

        Kyllä juurihoidon varmaan voi aloittaa huomaamatta. Kunnon puudutus vaan ja kun ensimmäisellä käynnillä usein vaan avataan hammas ja laitetaan lääkepaikka.

        On voitu kertoa mitä tapahtuu, mutta kokemukseni mukaan monille ei vaan mene jakeluun syystä tai toisesta. Ja kaikki lääkärit ei tosiaan osaa kommunikoida potilaan kanssa. Monet potilaat taas ei kysele mitään.

        Potilaan taas ei voi olettaa tietävän miltä mikäkin toimenpide tuntuu tai minkälaisia työväluneitä siihen tarvitaan yms. Lisäksi monet potilaat pitää silmiä kiinni koko hoitotoimenpiteen ajan. ;)

        En minä vaan pystyisi olemaan silmät kiinni ja haluan myöskin keskustella lääkärin kanssa tilanteesta etukäteen.


    • minäkin menin yksityiselle hammaslääkärille koska hammasta särki ja näytin mikä hammas on kyseessä. Tarkoituksenani oli tehdä täysremppa hampaisiini kun lähden ensi kuussa thaimaaseen jossa hammashoito on halvempaa ja parempaa. No se lekuri paikkasikin 2 hammasta (toinen oli se mikä särki), otti röngtenkuvat ja teki suun laajan tutkimuksen ja poisti hammaskivet. Lasku sen mukainen yli 300€ 45 min työstä. Vaikka sanoin että hoitakaa tää kipu pois ja hoidan muualla loput.

    • rautahammas

      Hammaslääkäri laittoi minulle raudat eikä edes maininnut asiasta mitään. Olin ala-aste ikäinen, mutta olisi hän voinut jotain edes vinkata asiasta. Huomasin sen kun katsoin lamppuun ja näin peilikuvan ja järkytyin niin että aloin itkemään.

      • Juupsjuups...

        :D


    • hesa2

      Lääkärit ovat myös ihmisiä. Tottakai täytyy muistaa kertoa,mutta itse olen ollut vain kiitollinen siitä , että joku ylipäätään viitsii hoitaa minua ja hampaitani. Juurihoitoon ei lähdetä koskaan ilman syytä, hampaan poistoon liittyy paljon riskejä joita taviksen ei edes mielestäni tarvitse tietää. Itse olen aina luottanut lääkäriini eikä ole tarvinnut katua. Ruikutukset pois ja olkaa kiitollisia joskus edes jostakin.

    • reikiä nolla

      Kyllä täytyy olla tyhmä jollei tajua ettei se hammaslääkäri huvikseen mitään juurihoitoja tee. On sitäpaitsi tosi outoa että mietii sitä mitä se nyt maksaa kun kyseessä kuitenkin hoito hampaalle joka on välttämätön. Ymmärtäisin jos kyseessä olisi kampaajalla käynti ja nyt miettisi sitä että kuinka se kampaaja nyt minulle värjäyksen teki vaikken sitä tilannutkaan.

    • kipuonkuvitelmaa

      ÄLLITÄLLI:lle

      Täs on sitten se ns. rautaleuka. Jos puudutus laitetaan, niin voin vaikka nukahtaa juurihoidon aikana. Ei se millekään tunnu. Ikinä en muutenkaan ota puudutusta oli reikä sitten miten syvä tahansa.

      Ilman puudutustakin olen juurihoidon ottanut. Toki sen myönnän, että otti aika pirun kipeää silloin. Hammaslääkäri ei meinannut ensin suostua tekemään ilman puudutusta sellaista operaatiota.

      Oli pakko mennä ilman puudutusta, koska oli tärkeä neuvottelu ja lounas edessä. Eihän sitä nyt suu tunnottomana pysty lounastamaan tai keskustelemaan.

    • Einomies P.

      Juu todellakin. Ole vaan tyytyväinen että saat hampaasi hoidettua. Maksaa se terveys u know. Jossain Afrikassa kuolisit surkean hammaskalustosi aiheuttamaan infektioon. Luojalle kiitos että asumme suomessa

    • 3 juurihoitoa takana

      Juurihoito ei satu yhtään. Mitä te täällä vouhkaatte.

    • asiantuntija.

      En käsitä miksi vielä tehdään juurihoitoja. Tutkimukset ovat osoittaineet että hampaiden kantasoluista voidaan kasvattaa uusia hammasalkioita, joita vaan laitetaan tyhjään hammaspaikkaan, ja ne kasvavat uudelleen. Samaten ligamentti voidaan kasvattaa uudelleen kantasoluista.

      Juurihoito on usein tuhoisaa terveydelle, juurikanaviin jää puhdistuksesta huolimatta bakteereja, jotka erittävät supermyrkkyjä verenkiertoon. Ja eihän juurihoidettu hammas kestä kovinkaan kauan muutenkaan.

      • Annamaijaakuinkakaip

        Ja höpö höpö. Minun leuoissani on ollut juurihoidettuja hampaita 30 vuotta ja hyvin pelaa. Kyllä tuo kantasoluhoito varmaan joskus tulee, mutta ei lähimpään 30 vuoteen hammaspuolelle, kun hampaita voidaan hoidella muutenkin. Eikä juurihoito mitään satu. Ensin porataan ja sitten rassataan hermokanavat ruuvilla puhtaaksi, sitten pannaan lääkeainetta koloihin ja väliaikaispaikka päälle. Homma hoituu ja toimenpide on tässä lääkinnän maailmassa niitä kaikkein riskittömimpiä. Ja hammas istuu leuoissa vielä pitkään.


      • juuret kuntoon
        Annamaijaakuinkakaip kirjoitti:

        Ja höpö höpö. Minun leuoissani on ollut juurihoidettuja hampaita 30 vuotta ja hyvin pelaa. Kyllä tuo kantasoluhoito varmaan joskus tulee, mutta ei lähimpään 30 vuoteen hammaspuolelle, kun hampaita voidaan hoidella muutenkin. Eikä juurihoito mitään satu. Ensin porataan ja sitten rassataan hermokanavat ruuvilla puhtaaksi, sitten pannaan lääkeainetta koloihin ja väliaikaispaikka päälle. Homma hoituu ja toimenpide on tässä lääkinnän maailmassa niitä kaikkein riskittömimpiä. Ja hammas istuu leuoissa vielä pitkään.

        näin on. ja suomen hygieenia tasolla ei ole edes mitään vaaraa jostain super bakteereista. ..


    • PpTt

      Minäkin olen sitä mieltä et jos puudutetaa, et tunne mitään kipua juurihoidossa.

    • sillat10

      Virossa tekevät 50% halvemmalla kuin suomessa. Lisäksi siellä on suomalaisia lääkäreitä joiden kanssa keskustelu käy suomen kielellä. Kokemusta on. 3725076942.

    • Hugo.

      Kaikki ei suostu vetämään hammasta pois, koska sitä tulee katumaan varmasti jälkikäteen ja jos hammas hoidettavissa on asia paljon parempi. Ihmisillä tuppaa olemaan käsitys, että hampaiden poisto on "halpaa", vaikka ei vaikutta esim. puheeseen ja voi aiheuttaa muitakin haittoja.

    • ....................

      Se on oikeasti ärsyttävää, joka kerta lähteä sellaiseen eipäs juupas -keskusteluun asiakkaan kanssa. On eri asia, että asiakas sanoo, että ei ymmärrä, voitko selventää tai sanoa uudestaan, mutta useimmat tuntuvat tietävän lääkäriä paremmin miten asiat tulee hoitaa.

      Minä nuorempana en oikeasti ymmärtänyt ihmisten puhetta, koska minulla oli hahmotushäiriö, mutta luojan kiitos jotkut ihmiset jaksoivat selittää minulle. Minä itsekin jaksan selittää ihmiselle, joka on avoin eikä syyttele tai ole hyökkäävä. Voin kuvitella, että lääkärin työ on sinällään rankkaa, koska päivässä tulee niin monta asiakasta. Minusta potilaan tulisi osata ottaa hieman vastuuta siitä, että kun menee vastaanotolle on tietoinen siitä, että häntä "kuulustellaan" tai kun saa lääketieteellistä hoitoa, niin vastaa lääkärin kysymyksiin. Näin molemmat pääsevät vähemmällä ja potilas saa parhaan mahdollisen hoidon.

      Useimmiten me olemme itse syypäät siihen, miksi jokin asia ei suju. Olen saanut kantapään kautta oppia olemaan hiljaa ja sanomatta ääneen mielipiteitä. Joskus on kyllä pakko oikaista ihmistä rationaalisissa asioissa, koska osa ihmisistä oikeasti haluaa apua. Toki jos ei halua apua, sen voi sanoa ääneen...

    • m.afia

      Minä jätin itse juurihoidon kesken nuorena kloppina. Lopputulos oli että hammas revittiin hammaskirurgin voimin puolentoistavuoden kuluttua kipujen ja kiroilujen saattelemana.
      Jos juurihoito tehdään ei hammas ole "kuollut" kuten sanoit..
      Juurihoito on ainut keino pelastaa hampaasi. Ei niitä huvikseen aloitella.
      Ei sinulla olisi ollut muuta vaihtoehtoa muissakaan hammaslääkäreissä.

      Mene peilin eteen miksi päästät leegosi tuohon kuntoon ja maksa se juurihoito kun sellaiseen kuntoon suusi olet päästänytkin.
      Raha nyt on vihoviimeinen ongelmasi. Satanen tai viisi. Olisit harjannut hampaasi ajoissa. Ehkä tämä opettaa.

    • Kävin särkypotilaana kesäkuussa terveyskeskuksen h-lääkärillä. Lääkäri kertoi: "Tässä on uudelleen tulehtunut juuri alakulmahampaassa.. Aiemmin juurihoidettuja hampaita emme hoida vaan ainoastaan poistamme." Näinpä sanoi, ja vielä lisäsi, että alhaalla taaimmaisen poskihampaassa on yhden pinnan reikä. Hampaat kuvattiin (yksi kuva). Terveysasemalla oli uusi tietokonertg-järjestelmä, jonne kuva skannattiin.

      Taaimmainen hammas paikattiin ja ryhdyttiin kulmahampaan poistotoimenpiteeseen. Kun hammas oli saatu ulos, apuhoitaja piteli pihdeissä hampaita ja sanoi "ehjät juuret.. aika tärkeä hammas".

      Juhannuksen jälkeen alkoi mahtava hammassärky. Pääsin yliohjauksena yksityiselle. Lääkäri kuvasi hampaat ja totesi, että "poistetun hampaan alaisessa ienkudoksessa ei näy merkkejä tulehduksesta. Sitä vastoin taaimmaisen hampaan alla on mojova tulehduspesäke. Teillä mahtaa olla infernaaliset kivut." Hammaslääkärin avatessa normaalipaikan märkäpesäke tyhjentyi kovalla paineella.

      Syynä oli se, että rtg-kuva oli skannattu ja tulkittu peilikuvana. Mitään korvauksia hoitovirheestä ei tullut - ei edes hyvitystä toimenpidemaksuista. Potilasvahinkoltk:sta ilmoitettiin, että vain potilaskuolemaan johtaneet tapaukset tutkitaan.

      Hammaslääkäri oli jo vanhemmanpuoleinen ja silminnähtävän tuskastunut tietokoneen käyttöön. Hyvällekin lääkärille voi sattua tällaista, kun ammattitaidon ohella aletaan vaatia tietokone-ekspertin taitoja.

    • hammasmasmas

      Oletko aivan hassu! Jos hampaassa on niin paha reikä, että tulehdus on edennyt hermoihin ja niiden kautta juuren, on ilman muuta tehtävä juurihoito. Ei kukaan itseään kunnioittava (tai potilastaan ajatteleva) lääkäri kisko pois hammasta, joka on korjattavissa. Kannattaisi käydä hiukan useammin hammaslääkärissä, etteivät reiät pääsisi liian isoiksi. Lääkäri menetteli aivan oikein, mutta sinä itse et nyt ole oikein kärryillä asiasta. Jos reikä on paha, juurihoito voidaan joutua tekemään useammankin kerran eli laittaa väliaikaispaikka uudelleen. Mutta ilman muuta se kannattaa. Ei hampaita kiskota nykyisin pois, jos ne ovat korjattavissa.
      En muuten ole hammaslääkäri, vaan ihminen, jolle on tehty monta juurihoitoa, nastahammaskin 35 vuotta sitten ja nyt juuri on kesken implantin laitto. Se siiten vasta maksaakin. Mutta haluan, että minulla on hampaat suussa, vaikka syntymälahjaksi surkean hammaskaluston sainkin.

    • minä

      Ei oikein voi jättää juurihoito tekemättäkään jos sellainen tarvii. Kerran itse joutunut ja nyt pidän kyllä huolta että säännöllisesti käyn hammaslääkärillä niin toivoon mukaan ei koskaan joudu siihen tilanteeseen että juurihoitoa tarvitsee.

    • 1234

      Voi vittu miten huono trolli.

    • kyllähenkihaisi

      Minulle tehtiin oikein super kivulias juurihoito Tikkurilan Tarjoustalon yläkerrassa huhtikuussa 1997 ,1700 markkaa, ja kun tämä yläseiska vasemmalta puolelta poistettiin huhtikuussa 2011 viime vuonna niin kaksi isoa vihreää mätäpussia oli poistetun hampaan juuressa kiinni. Henki haisi pahalle kymmenien ihmisten mielestä ja mätäpussit olisivat aihettaneett mahdollisen sydäninfarktin verenkiertoon päästyää. Paras juurihoito yläleuan kipeille takahampaille on poisto, ja ennenkaikkea halpa.

      • ---------------

        Nyt elämme jo vuotta 2012. vuoden 1997 tiedoilla ei ehkä kannata päteä 2012 maailmassa.


    • -------------

      Olisit taatusti huomannut, jos sinulle juurihoito olisi aloitettu. Enkä tarkoita nyt kipua (itse sain täysin kivuttoman juurihoidon puudutteilla).

      hoito poikkeaa niin paljon tavallisesta hampaan paikkauksesta ja kestää niin paljon pidempään, että ei sitä voi olla huomaamatta. ja hammaslääkärit varmasti kertovat siitä, koska potilaan on sitouduttava hoitoon ja ymmärrettävä, että juurihoito on menossa. Jos sen aloittaa, ei sitä kannata jättää kesken.

      Luulenpa että olet ollut niin paniikissa, että et ole kuullut oikein. Ehkäpä lääkäri on pohtinut ääneen, että jos tämä ei auta, on harkittava juurihoitoa.

      juurihoidolle ei ole vaihtoehtoa. pilalle mennen hampaan voi toki poistattaa, mutta implantit kannattaa pitää viimeisenä vaihtoehtona.

    • Mulla meinas taju lähtee juurihoitoa tehtäessä vaikka oli puudutus.. mut kun oikeen syvältä kairasivat ja hermoon osu ni auuutss!

    • 70v

      Että täällä on pässiä porukkaa. Juurihoito on tehtävä jos hampaan hermo on tulehtunut.Lääkäri pelastaa sillä hampaan. Olisko louskuvat tekarit kivat tai implantti joka maksaa maltaita. Kunnallinen lääkäri ei edes tee niitä. Ja käykää nuoret kerran vuodessa tarkastuksissa niin pääsette helpommalla. Ja 600e on pikkusumma maksaa itse kun vertaa yksityiseen. Olen itse sen ikäinen etten ole kuuna päivänä päässyt kunnalliselle hammaslääkärille. Että älkää valittako.

    • kyselevä25

      tähän aiheeseen sopiikin kysyä, paljonko juurihoidolle on tullut hintaa yksityisellä?

      kävin särkypäivystyksessä kunnalla ja antoivat minulle ajan juurihoitoon yli kuukauden päähän, nyt mietinkin menenkö yksityiselle, mutta se hinta vaan hirvittää

    • Make_46

      Onkohan aloittaja amerikasta,siellä tyhmyys on oikein tiivistynyttä.Kyllä hammaslääkäri sanoo että missä kunnossa purukalusto on ja mitä sille on tehtävä,olet ehkä ollu niissä omissa mömmöissä ja puhe on vaan mennyt ohi ymmärryksen.Jos ihminen ei osaa kysyä että mitä vikaa on hampais niin on aika outoa.Tule ensi kerralla mun luo jos hammas lohkee niin laitetaan pakkeli paikaks ja meet seisoon ulos suus auki tuuleen päin niin kuivuu ainakin hyvin :).

    • Tyytyväinen

      Mulla on ollut tänä syksynä neljä hammaslääkärikäyntiä ja olen tiennyt jokaiseen käyntiin syyn. Hoito on ollut todella hyvää ja laadukasta, vaikka viisauden hammasta poistaessa vähän sattuikin. Kävin kaupungilla ja olen erittäin tyytyväinen. En ymmärrä, jos kerran on juurihoidon tarve niin mitä ihmettä valittaa? Jos kerran on tarve sille, niin hoidettava on! Suomessa on erittäin laadukas hammashuolto joka tapauksessa, turhaan taas valitetaan. Kyllä mulle ainakin kerrottiin jokaiseen käyntiin syy.

    • Möööööööööööööööööö

      Aikas törkeetä..

    • Sinujax

      Minulla taasen nyitty irti peräti 5 hammasta visurit. Eivät ole paljoa säälitelleet hampaiden hävikkiä. No, takahampaita, joten eivät ole juuri haitanneet.

    • aldente

      ihme mässäilyä kivuilla ja mätäpusseilla. en usko että kukaan
      hammaslääkäri vahingoittaa tahallaan, tai kadehtii asiakkaan
      hampaita. eestissä hinnat nousevat kovaa vauhtia. siellä tehdyistä hoidoista saa myös kela-korvausta samalla lailla
      kun täällä. kelaan vain korvaushakemus.
      hammaslääkärikäynnit ja kivut ym ovat subjektiivisia kokemuksia. jokainen tuntee omallalaillaan ja tekee omat ratkaisut.

    • ........

      Olen ollut juurihoidossa ja viimeistään sen siitä tajuaisi, että siinä makasi suu ammollaan tunnin verran. Pelkopotilaana minulla oli hyvä lääkitys ja ilokaasua, joten ajantajua ei ollut, mutta kyllä kello oli operaation jälkeen tunnin enemmän kuin aloittaessa. Onneksi juurikaan muistikuvia ei ole, mutta pari kertaa havahduin hoidon aikana ja muistan hammaslääkärin rassaanneen jollain työkaluilla.

    • HuonojaSuomessa

      Juuri niin, että juurihoidon kyllä huomaa jos minkään. Kaikki on mahdollista jos hammaslääkäri tekee liukuhihnatyötä ja olettaa asiakkaan tietävän. Suomessa on vaan niin pir.n vähän hyviä hammaslääkäreitä. Menisin USAhan jos voisin hoidattamaan omani.

      • 0 - 0

        Täytyisi kaikenlaisten nautintojen rientojen harrastusten sijaan keskittyä nykyään hampaiden hoitamattomaan tilaan onhan niin sairalloista tilassa ihminen ellei hoida hampaitaan asiallisesti ajatella missä menee suomalainen seksistä ei hampaiden hoidosta ei alkoholin käytöstä ei alaikäisten seksuaalisuudesta ei ... ei haivenen haisevaakaan ja niin todellisuus on todella hoitovastaisuus on todellisuus yksi elämänkerta suomalaisena filmillä, mitähän minäkin haluaisin ja kysyn vaan ---- "Jeesus Kristus Rukoile puolestani "----


    • hölmön hammas

      Jos hammas on mätä niin tulee juurihoito. Vanhan varsinkin amalgaamipaikan alla voi olla pahasti mätää.
      Eikä siinä auta mitkään "uutta paikkaa vaan" hoidot.
      Hampaan poisotto on varmasti viimeinen keino. Se voi vaikuttaa purentaan aiheuttaa ikävän aukon hampaisiin, varsinkin jos on välissä, voi olla jatkuvat kivut ja tarttea kaikennäköistä siltaa sitten.
      Luulen, että hampaasi on vasta aloitettu hoitaa. Juurihoito on aika pitkä hoitoprosessi ossa todella rauskutetaan piikeillä juuria. Minun monet poskihampaani on juurihoidettu ja ihan varmasti olen tyytyväinen. Omia hampaita suussa varmasti vanhanakin (siis mummona). Näkkäriä ja porkkanaa rauskutan.
      Itselle on tullut tilanne, että vaihdettiin vielä vain paikka, ja tilanne ei ollutkaan parantunut, tulehdus jatkui ja paikka peitti kaiken. Tilanne oli ihan kaamea. Taisi tulla jotain painetta sisään tulehduspesäkkeeseen.
      Kysy hinta-arvio hoidostasi ja se mitä siellä tehdään ja miksi.
      Kaikista suurimman töppäyksen teet jos jätät vain hoidon kesken, etkä oikeasti tiedä, mitä on tehty, mitä tehtäisiin ja minkä vuoksi.

    • Vale hammaslääkäri

      Hammaslääkäri tekee sen toimenpiteen ,mikä on milloinkin tarpeellista arviointiin perustuen. Mikäli potilas luulee tietävänsä toimenpiteen muodon omia hampaitaan peilistä arvioiden on potilas aina väärässä.
      Minä valehammaslääkärinä otan kyllä luulot pois sellaiselta potilaalta. Poraan ilman puudutetta rouhintaterällä suoraan hermoon ja kysyn vasta sitten,että puudutetaanko.Lääkäri on siis aina oikeassa!!!!

    • Lpiota Lapiota

      Jos ei tehdä juurihoitoja hammasta on turha paikata, jos se on tulehtunut. Hampaan vetämisessä on riskinsä, voi hampaan hermot viottua ja se tuntuu koko poskessa tai ala tai ylä leukaan asti särkynä ja kipuna ja se ei välttämättä lopu koskaan.Hampaan vetäminen pois on viimeinen temppu, kun mikään muu toimenpide ei enää kannata. Kun hammas vedetään pois, tulehdus voi mennä jopa sydämeen, siksi usein syödään samalla antibioottikuuri, se ei ole ihan mikään riskitön toimenpide.

    • hh------------------

      Olen proteetikon hammashoitaja. Suurimmaksi osaksi meidän päivämme täyttyvät vinksalleen menneiden purentojen hoidosta. Syynä purennan romahtamiseen on useimmiten hampaanpoistot, etenkin poskihampaat ovat purennalle tärkeät. Varmasti myös joka toinen potilas harmittelee, että voi kun on jouduttu ottamaan pois, voi kun olisi oman saanut säästettyä! Nyt sitten vuosia ja vuosikymmeniä myöhemmin joutuu kalliisti proteeseilla korjaamaan. Niin paljon olen nähnyt, että itse en antaisi yhtäkään hammasta poistaa, jos se on jotenkin hoidettavissa.

    • lopeta jo

      Olet häiriköinyt palstalla jo tarpeeksi kauan, sinusta tehty useita ilmoitus, ip tiedossa.

    • kunnan hoitolassa

      Multa revittiin kaikki hampaat pois, eikä kukaan kertonut. Huomasin sen vasta yrittäessäni syödä näkkileipää.

    • åij

      Viimeksi kävin keväällä hammaslääkärissä ja lääkäri tutki suun ja alkoi antaa ohjeita lääkärikielellä hoitajalle ja koitin kysellä, että mitä ovat tekemässä, koska edellisestä kerrastani oli jäänyt kammo mennä uudelleen. Lääkäri ei kuitenkaan vastannut mitään suoraa, mutisi vain omiaan ja koitin vielä kerran kysyä, eikä edelleenkään selkeää vastausta. Vasta laskusta kans lueskelin, että olivat aloittaneet juurihoidon.
      Mikä kumma siinä on, ettei voida vastata suoraan kysymykseen? Olisin todellakin halunnut tietää mitä MINUN suussani alettiin touhuamaan ennen kuin siellä alettiin touhuamaan.
      Onko nykyään hammaslääkäreillä itsemääräämisvalta hoidon suhteen ja vielä niin ettei potilaan kanssa tarvi keskustella hoitomenetelmästä..?

    • Suuhygienisti

      Todella kurjaa, ellei sinulle ole kerrottu mitä suussasi ja hampaallesi tehdään.
      Aina pitää potilaalle kertoa hoitotoimenpiteistä niin että asia tulee ymmärretyksi, sekä myös kysyä, tottakai, potilaan mielipidettä asiasta. Lääkärin tulee kertoa mitä tekee, ja perustella miksi tekee.
      Ehkäpä kuitenkin hoitava hammaslääkäri on pitänyt kuitenkin ekalla käynnilläsi tärkeimpänä tavoitteena kivun poistamista, ja ilmeisesti näin kävi.

      Mikäli reikä on mennyt hampaan ytimeen asti, ei vaihtoehtona ole kuin juurihoitaa tai sitten tosiaan poistaa.
      Alan ihmisenä olen sitä mieltä, että juurihoito on paras vaihtoehto, jotta saat pitää oman hampaasi.
      Hampaan poistamisesta ja puuttumisesta tulee aiheutumaan omat ongelmansa.
      Viisaudenhampaan juurihoitoa en ymmärrä, ja harvoin niitä tehdäänkään, mutta ilmeisesti sinulla on kyseessä edempänä oleva poskihammas, joka on hyvin tärkeä purennan kannalta.
      Enemmän minua risoo, kun esim. terv.keskuksessa isälleni ehdotettiin poistoa ainoana vaihtoehtona, kun hammas oli reikiintynyt ytimeen asti. Onneksi hän vaati juurihoidon. Kalliimmaksi siihen tilalle tulee keksiä jotain proteettista, ja oma on aina oma.
      Juurihoidettu hammas ei tosin aikaa myöden ole yhtä kestävä kuin elävä, koska siinä ei ole verenkiertoa, ja joskus ne halkeavat ajan kuluessa. Suosittelen tässä kohtaa kuitenkin juurihoitoa. Melko arvokasta toki on. Mikäli rahatilanne ei anna myöden, yritä saada jatkohoito vaikka terveyskeskuksen hammashoitolaan.

      Tuskin voit jättää enää laskua maksamatta kyseiseen paikkaan, joten paras käydä se viimeinen käyntikin saman katon alla, jos nyt jo tulee valmiiksi. Eipä se enää niin paljon lisää tule maksamaan. Tietysti hammas tarvitsee sitten vielä paikkauksen ...
      Lycka till!

    • asiantuntija.

      Tuli mieleen että jos teillä on huonot hampaat, niin teillä on todennäköisesti klamydia-infektio leukaluussa ja hampaissa. Joidenkin asiantuntijoiden mielestä nämä infektiot ovat niin sitkeitä, että niitä ei voi hävittää. Itse kylläkin olen jo anti-klamydiaalista tavaraa syönyt jo useita vuosia, ja hampaiden kunto parantunut hienosti. Purskuttelen myös voimakkaalla vetyperoksidilla, ja sillä lailla. Näin onnistutte tekin. Potku hammaslääkärin perseeseen auttaa aina.

      Ilmeisesti kukaan teistä ei halua parantua mistään, joten jatkakaa samaan huonoon tyyliin vitun lampaat.

    • Ei enää Acutaan

      Itselläni taas kävi kerran niin, että menin päivystysajalla hammaslääkärin vastaanotolle kun oli niin helvetillinen särky, etten ollut nukkunut edellisenä yönä sekuntiakaan ja särkylääkettä piti ottaa jatkuvasti.
      Tyrmistyksekseni lääkäri vain hioi vähän paikkaa ja se oli siinä!!!
      Tietenkin särky jatkui karmeana, koska hampaan ydin oli tulehtunut, ja olisi pitänyt avata ja aloittaa juurihoito.
      Tilasin heti uuden ajan, mutta en todellakan enää samaan paikkaan. Suututti kun meni rahat ja aika hukkaan turhan höyläilyn takia. Kyllä pitäisi lääkärin tajuta mikä on vialla, jos potilas tulee kovassa hammaskivussa ja kertoo että on valvonut koko yön. Ei edes suostunut kuvaamaan vaan sanoi että on muitakin potilaita tulossa.

    • unohtumaton käynti

      Olipas kerran hammaslääkäri käynti. Nuorella hoitajalla oli päällimmäisen vaatetuksen napit auki, ja siellä alla aikas todella avonainen paita. Hoitajan työskennellessä aina välillä näkymät olivat loistavat, nimittäin näkyi ihan kaikki. Meni aika paljon nopeammin silläkertaa, kun oli jotain viihdykettä.

      Lisäksi en tiedä miksi hoitaja oli välillä siellä pääni puolella työskentelemässä. Silloin tisut painoivat lujasti päätäni vasten.

      Olihan aikamoinen hammaslääkärikäynti, ja tämä ihan tosi kertomus. Olin silloin kunnallisen hammaslääkärin vastaanotolla.

      • Tisut painoi

        Ja kipua et tuntenut lainkaan!!!

        Mahtaisi olla todella tehokas puudutusmenetelmä!


      • kunnallista

        Työskenteli varmaankin siksi koska hampaat sijaitsee yleensä pään puolella.
        Ite olin kerran naama hammaslääkärin isojen tissien välissä, oon jälkeenpäin yrittänyt miettiä sitä työskentelyasentoa silloin.


    • lk2390s

      AP:lle: sinä voisit mennä yksityiseltä julkiselle puolelle teetättämään juurihoidon. Voit toki myöhemmin palata yksityiselle, kun kyseessä on normaali hammashoito. Julkisella voi olla vaikeaa saada aikaa, mutta kannattaa sanoa, että sinulla on kipeä hammas, johon pitäisi saada juurihoitoa. Saatat saada esim. peruutusajan.

    • Hampikeiju

      Mulla otetiin ehjät viisauddenhampaat pois...sanoi, ettei noi alaviisurit mahdu tulemaan....
      No kyllä ne sieltä sitten kasvoi ja kasvovat oikeen tuplasti..ja pakkohan nekin sitten oli poistaa, kun kasvo tosi pitkiks..ja nekin oli ehjät..ääääääähhhhh
      Se siinä oli nuija juttu, et mulla on ristipurenta ja ne yläviisurit oli käytössä...

      EI pidä aina uskoo mitä ne hammaslääkärit puhuu...toikin oli yksityinen ja saihan se hynää siit poistosta...

    • oma moka

      Miksi ette kysy paikanpäällä vaan luette kotona vasta laskusta ja närkästytte?

    • huh.

      Juurihoito kannattaa tehdä. MUTTA ongelma on siinä, ettei siitä kerrottu sinulle etukäteen. Voit valittaa kunnassa jonnekin asiasta.

    • petrivantaa

      ok mulle on tehty 2 juurihoitoa ja ne ovat onnistuneet täydellisesti kiitos ammattitaitoisille lääläreille hoidot tehty vantaalla ..eivät ole tehneet mitään oireita juurihoitojen jälkeen hoidot tehty terveysasemalle jos ne olisivat epäonnistuneet olisin mennyt yksityiselle..
      no kuitenkin nyt vuonnna 1995 siirryin yksytiselle siellä missä käyn on maailman paras hammaslääkäri mua ei ole sattunut kertaaakaaan sen hoidot niin taitava se on sattuu enempi ne puudutuspikkit kuin itse hoito joskus julkisilla sattui ku oli hitleri lekurina niin kyllästyin ..no eipähän tarttte enää kitua suosittelen yksityisät jos on varaa siellä kylläkin kallista .nyt mun hampaat on priimakuntoiset oon hoitanut ne kaikki on kyl palanut rahaa 10 vuodessa jotain 4000egee mutta ovat sen arvoiset ..nimimerkillä omat ja terveet hampaat

    • juurihoito ok

      Juurihoito on hyvä tehdä, saat pitää todennäköisesti oman hampaasi. Viimeinen vaihtoehto on vetää hammas pois, ellei se ole viisaudenhammas. Jos vaan mitenkään pystyt laskun maksamaan.

      Juurihoito on suhteellisen normaali toimenpide varsinkin jos ikää tulee hampaille jonkin verran, että juurihoidon tarve on ilmeinen, yleistä ainakin tuttujeni piirissä. Itselle ei ole tehty, ihmettelen toisinaan, onko muka hampaani niin hyvässä kunnossa? Mutta jos pitäisi tehdä , niin ilman muuta antaisin tehdä jos sillä saisin lisää ikää omalla hampaalleni!! Itse poistattaisin hampaan vain viimeisessä hädässä, jos ei muuta vaihtoehtoa oikeasti olisi.

      Toki on harmittavaa ettei lekuri kertonut mitä joutuu tekemään. Aina pitäisi kertoa potilaalle! Jotkut kertovat koko ajan mitä tekevät, jotkut ovat tuppisuita, valitettavasti.

    • erilaisia juurihoito

      Mulla pari helppoa juurihoitoa, nyt yksi jossa oli patti vuoden, ei kipuillut ja kun silloin oli kuvattu, ei näkynyt mitään. no oli silti tulehdus! purenta oli hampaan tehnyt juurihoito kuntoon, eli verenkierto lakannut. ei reikää. Fisteli eli käytävä tuli lopulta ikenen läpi. en teinnyt mikä se oli. eli kovaa valkoista eritettä käytävänä, patti oli korkealla ikenessä nenän alla, pitkät juuret eli juuren päässä, patti oli väritön,, ja se käytävä patista työntyy sitten käytävän ikenen läpi. Juurihoito aloitettiin, vetämistä ei edes kysytty. Nyt olen käynyt 3 kertaa ja mietin jo että vedätänkö pois ja kuitusilta tilalle, koska jostain syystä se hammaspurenta on jo oireillut. inhimillstä sekin että kruunu lohkesi jo, ja vaikka kipua ei ole niin se ikenen rassaaminen alkaa jo jännittämään, kyllä se nyt silti on tuntunut vähän se rassaaminen,, jännittäää että miten jo niin pajon ronkittu hammas oikein kestää jatkossa...jotenkin tuntuisi helpolta hammas pois ja yhdne hampaan silta tilalle. patti on pienempi ja kivuton mutta ei lähtenyt kokonaan vaikka 3 kertaa avattu.
      nyt raaskisin antaa sen jo vetää pois, terveys tärkeintä, mutta ei sitä ole siis edes ehdotettu. hammaslääkärit suosittelevat erilaisia hoitoja riippuen erikoistumisesta, minulla proteesihammaslääkäri teki todella hyviä kokohampaan ympäröiviä muovipaikkoja, ei vain sitä pientä reikää, toki posliini ja kulta vielä paremmat ja kestää ilman saumavuotoja.

      • Virheellinen purenta

        Virheelinen purenta aiheutti minullekin pulpiitin ja hevetinmoiset kivut ko.leukaan ja takaraivolle. Tutkittiin ja tutkittiin vuosikausua, mutta mitään ei löydetty. Vasta aikojen perästä yksi hiukan tarkkanäköisempi huomasi selvät kulumajäljet takahampaan aivan ulkoreunassa. Tuskinpa tuossa tilanteessa paljon tarvitsee tutkia eikä arvailla mistä on kyse? Olisikohan myös hammaslääkäreillä aiheellista käydä joskus tarkistuttamassa näkökykynsä ihan silmälääkärillä?


    • kindlyboy

      kannattaa tehdä kallis juurihoito ja sitten vasta poistattaa hammas.

    • juurihoitoonnn

      Miten juurihoito on sujunut ??

    • poisteetttttiuuu

      Minulta poistettiin viisurit ja ei kerrottu, seuraava lekuri ihmetteli minne. Ne olivat hävinneet.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1883
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1446
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1394
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      9
      1356
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe