TODELLA PAHA JA RAJU MIGREENI!

Ikuinen migreeniko?

Olen kärsinyt migreenistä 8vuotiaasta,eli 20vuotta.Tilanne on pahentunut jatkuvasti ja nykyään tilanne on todella paha,saan kohtauksia joka viikko 4-7kpl,välillä 2xpvä Kohtaukset on melkein aina todella rajuja,ja yrjö lentää kunnes maha tyhjä.Olen vuosien aikana kokeillut yli kymmentä estoa,turhaan.Usein joudun päivystykseen piikille tai tiputukseen.Nyt alotin juuri uudet estot,triptylin ja metoprololin,triptyliä olen aijemmin kokeillu,ei apua,metop.on uusjuttu.Lisäksi alotin kiropraktikolla ja akupunktiossa käynnit.Onko ketään muuta jolla näin paha migreeni?Ja oletko löytänyt avun?

227

17593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohtalotoveri 1

      Olen kohtalotoverisi (valitettavasti) Itselläni migreeni on myös pahentunut iän myötä ( 56 v ) Minulla on myös estolääkkeet kokeiltu ja apua niistä ei ole ollut . Minulla menee triptaania kuukaudessa noin 15 - 20 tablettia , auttaako sinulla kohtauslääkkeet ? Olen myös käynyt akupunktiossa ja kiropraktikolla , kiropraktikko sanoi että kyllä nyt migreeni katoaa mutta itselläni ei kyllä auttanut yhtään vain rahat menivät ( kävin 8 kertaa )
      Osalla auttaa akupunktio tai kiropraktikko mutta jos migreeni ei rupea vähenemään yhtään parin kerran jälkeen , niin ei kannata maksaa turhasta . Itselleni sanoi sairaanhoitaja joka antoi kiinalaista akupunktiota että jos kolmen kerran jälkeen ei migreeni yhtään vähene niin todenneäköisesti hoidosta ei ole apua . Nykyään elämä pyörii vain migreenin ympärillä , en tiedä vaikuttaako hormoonit kun vaihdevuodet lähestyvät ? Itse käyn hierojalla kerran viikossa kun hartiat menevät jumiin jatkuvan päänsäryn takia .

      • surunveri

        Teillä ongelma vaikuttaa olevan niin paha ettei sellaiset perusohjeet taida olla mitenkään avuksi, mutta ihan nyt kaikenvaralta:

        Näöntarkastuksessa kannattaa käydä, jos migreenin alkamiseen vaikuttaa esimerkiksi ruudun tuijottaminen, lukeminen tai vastaavat asiat. Joillakin päänsärky voi johtua taittoviasta tai huonosta näöstä. Mutta kuten sanottua niin tuskin teidän tapauksessanne enää on mistään niin vähäpätöisestä kyse...

        Kaakaossa olevat flavoinoidit käsittääkseni saattavat laajentaa verisuonia ja alentaa verenpainetta, mikä voi parhaassa tapauksessa vähentää alttiutta päänsäryille. Jos vahvat lääkkeet eivät ole migreeniin auttaneet, niin tuskin silon kaakaostakaan kovin paljoa iloa ole, mutta eikai se haittaa tällaista ehdottaa. Kaupassa myydään yleensä kaakaota sellaisina jauheina, joissa kaakaopitoisuus on jotain 16% luokkaa, ja sitten sellaisina jauheina, jotka ovat lähes 100% kaakaota. Tummassa suklaassa on yleensä 70% kaakaojauhetta, joskin se voi olla alkalisoitua, millä oli jokin ero mitä en nyt muista.. Magnesium pitoisuudellakin olla jotain tekemistä asian kanssa. HUOM. Joillakin ihmisillä ilmeisesti kaakao aiheuttaa päänsärkyä, joten siinä voi käydä myös päinvastoin.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Cocoa_solids
        http://en.wikipedia.org/wiki/Chocolate

        Valkosipulilla voi olla myös vaikutusta, se ohentaa verta samaan tapaan kuin aspiriini, ja on joissain tutkimuksissa osoitettu alentavan verenpainetta ja riskiä sairastua sepelvaltimotautiin. Tällä voi olla kuitenkin kaks piippusia vaikutuksia, ja en esimerkiksi tiedä onko siitä mitään apua migreenin suhteen, voi olla jopa niin että migreeni pahenee valkosipulin syömisestä. Mutta on siinäkin yksi sellainen tekijä, jota voi puntaroida, jos nyt vaikka olisi tuuria ja tällaisella sitten oliskin jotain vaikutusta.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Garlic#Medicinal_use_and_health_benefits

        Jotkut ovat myös liittäneet Naitrumglutamaatin päänsärkyihin, mutta tämä on kyllä niin kiistanalainen juttu, että saattaa hyvinkin olla näiden natriumglutamaatin vaikutusten olevan lähinnä itsesuggestioon perustuvia. Mutta siltä varalta etä nyt sattuu syömään paljon ruokia joissa on natriumglutamaattia, ja päätä sattuu sein särkemään, niin eihän se mitään maksa kokeilla olla syömättä tällaisia ruokia.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Natriumglutamaatti

        Wikipedian mukaan kun googletteli näitä päänsärkyjä, niin noin 4%:lla migreenistä kärsivillä ihmisillä on taustalla Keliakia. Ja silloin gluteenittomaan ruokavalioon siirtyminen saattaa auttaa päänsärystä eroonpääsemiseksi.. Mutta kannattaa nyt kuitenkin huomata että 96%:lla ei ole keliakiaa. Mahdollisuudet että tästä löytyis ratkaisu on 1/25.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Prevention_of_migraines#Gluten-Free_Diet

        Voi myös yrittä huolehtia siitä, että saa ravinnonmukana kaikki olennaiset kivennäisaineet ja vitamiinit, jos niillä sattuis olemaan jotain vaikutusta asiaan.


      • vyöhyketerapiaan
        surunveri kirjoitti:

        Teillä ongelma vaikuttaa olevan niin paha ettei sellaiset perusohjeet taida olla mitenkään avuksi, mutta ihan nyt kaikenvaralta:

        Näöntarkastuksessa kannattaa käydä, jos migreenin alkamiseen vaikuttaa esimerkiksi ruudun tuijottaminen, lukeminen tai vastaavat asiat. Joillakin päänsärky voi johtua taittoviasta tai huonosta näöstä. Mutta kuten sanottua niin tuskin teidän tapauksessanne enää on mistään niin vähäpätöisestä kyse...

        Kaakaossa olevat flavoinoidit käsittääkseni saattavat laajentaa verisuonia ja alentaa verenpainetta, mikä voi parhaassa tapauksessa vähentää alttiutta päänsäryille. Jos vahvat lääkkeet eivät ole migreeniin auttaneet, niin tuskin silon kaakaostakaan kovin paljoa iloa ole, mutta eikai se haittaa tällaista ehdottaa. Kaupassa myydään yleensä kaakaota sellaisina jauheina, joissa kaakaopitoisuus on jotain 16% luokkaa, ja sitten sellaisina jauheina, jotka ovat lähes 100% kaakaota. Tummassa suklaassa on yleensä 70% kaakaojauhetta, joskin se voi olla alkalisoitua, millä oli jokin ero mitä en nyt muista.. Magnesium pitoisuudellakin olla jotain tekemistä asian kanssa. HUOM. Joillakin ihmisillä ilmeisesti kaakao aiheuttaa päänsärkyä, joten siinä voi käydä myös päinvastoin.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Cocoa_solids
        http://en.wikipedia.org/wiki/Chocolate

        Valkosipulilla voi olla myös vaikutusta, se ohentaa verta samaan tapaan kuin aspiriini, ja on joissain tutkimuksissa osoitettu alentavan verenpainetta ja riskiä sairastua sepelvaltimotautiin. Tällä voi olla kuitenkin kaks piippusia vaikutuksia, ja en esimerkiksi tiedä onko siitä mitään apua migreenin suhteen, voi olla jopa niin että migreeni pahenee valkosipulin syömisestä. Mutta on siinäkin yksi sellainen tekijä, jota voi puntaroida, jos nyt vaikka olisi tuuria ja tällaisella sitten oliskin jotain vaikutusta.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Garlic#Medicinal_use_and_health_benefits

        Jotkut ovat myös liittäneet Naitrumglutamaatin päänsärkyihin, mutta tämä on kyllä niin kiistanalainen juttu, että saattaa hyvinkin olla näiden natriumglutamaatin vaikutusten olevan lähinnä itsesuggestioon perustuvia. Mutta siltä varalta etä nyt sattuu syömään paljon ruokia joissa on natriumglutamaattia, ja päätä sattuu sein särkemään, niin eihän se mitään maksa kokeilla olla syömättä tällaisia ruokia.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Natriumglutamaatti

        Wikipedian mukaan kun googletteli näitä päänsärkyjä, niin noin 4%:lla migreenistä kärsivillä ihmisillä on taustalla Keliakia. Ja silloin gluteenittomaan ruokavalioon siirtyminen saattaa auttaa päänsärystä eroonpääsemiseksi.. Mutta kannattaa nyt kuitenkin huomata että 96%:lla ei ole keliakiaa. Mahdollisuudet että tästä löytyis ratkaisu on 1/25.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Prevention_of_migraines#Gluten-Free_Diet

        Voi myös yrittä huolehtia siitä, että saa ravinnonmukana kaikki olennaiset kivennäisaineet ja vitamiinit, jos niillä sattuis olemaan jotain vaikutusta asiaan.

        Ruokavaliota kannattaa tosiaan miettiä, muutenkin säännölliset elämäntavat ja tressin välttäminen. Niska-ja hartialihakset kuntoon vaikka nyrkkeilyllä.
        Minulla on ns. klassinen migreeni. Nuorempana oli usein pahoja, jopa 2 päivää kestäviä migreenikohtauksia. Avun sain vyöhyketerapiasta. Nykyisin osaan itse hieroa jaloista oikeita pisteitä, kun tuntuu, että kohtaus on tulossa. Eipä tule enää tai tulee hyvin lievänä.


      • Sokerit pois
        surunveri kirjoitti:

        Teillä ongelma vaikuttaa olevan niin paha ettei sellaiset perusohjeet taida olla mitenkään avuksi, mutta ihan nyt kaikenvaralta:

        Näöntarkastuksessa kannattaa käydä, jos migreenin alkamiseen vaikuttaa esimerkiksi ruudun tuijottaminen, lukeminen tai vastaavat asiat. Joillakin päänsärky voi johtua taittoviasta tai huonosta näöstä. Mutta kuten sanottua niin tuskin teidän tapauksessanne enää on mistään niin vähäpätöisestä kyse...

        Kaakaossa olevat flavoinoidit käsittääkseni saattavat laajentaa verisuonia ja alentaa verenpainetta, mikä voi parhaassa tapauksessa vähentää alttiutta päänsäryille. Jos vahvat lääkkeet eivät ole migreeniin auttaneet, niin tuskin silon kaakaostakaan kovin paljoa iloa ole, mutta eikai se haittaa tällaista ehdottaa. Kaupassa myydään yleensä kaakaota sellaisina jauheina, joissa kaakaopitoisuus on jotain 16% luokkaa, ja sitten sellaisina jauheina, jotka ovat lähes 100% kaakaota. Tummassa suklaassa on yleensä 70% kaakaojauhetta, joskin se voi olla alkalisoitua, millä oli jokin ero mitä en nyt muista.. Magnesium pitoisuudellakin olla jotain tekemistä asian kanssa. HUOM. Joillakin ihmisillä ilmeisesti kaakao aiheuttaa päänsärkyä, joten siinä voi käydä myös päinvastoin.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Cocoa_solids
        http://en.wikipedia.org/wiki/Chocolate

        Valkosipulilla voi olla myös vaikutusta, se ohentaa verta samaan tapaan kuin aspiriini, ja on joissain tutkimuksissa osoitettu alentavan verenpainetta ja riskiä sairastua sepelvaltimotautiin. Tällä voi olla kuitenkin kaks piippusia vaikutuksia, ja en esimerkiksi tiedä onko siitä mitään apua migreenin suhteen, voi olla jopa niin että migreeni pahenee valkosipulin syömisestä. Mutta on siinäkin yksi sellainen tekijä, jota voi puntaroida, jos nyt vaikka olisi tuuria ja tällaisella sitten oliskin jotain vaikutusta.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Garlic#Medicinal_use_and_health_benefits

        Jotkut ovat myös liittäneet Naitrumglutamaatin päänsärkyihin, mutta tämä on kyllä niin kiistanalainen juttu, että saattaa hyvinkin olla näiden natriumglutamaatin vaikutusten olevan lähinnä itsesuggestioon perustuvia. Mutta siltä varalta etä nyt sattuu syömään paljon ruokia joissa on natriumglutamaattia, ja päätä sattuu sein särkemään, niin eihän se mitään maksa kokeilla olla syömättä tällaisia ruokia.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Natriumglutamaatti

        Wikipedian mukaan kun googletteli näitä päänsärkyjä, niin noin 4%:lla migreenistä kärsivillä ihmisillä on taustalla Keliakia. Ja silloin gluteenittomaan ruokavalioon siirtyminen saattaa auttaa päänsärystä eroonpääsemiseksi.. Mutta kannattaa nyt kuitenkin huomata että 96%:lla ei ole keliakiaa. Mahdollisuudet että tästä löytyis ratkaisu on 1/25.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Prevention_of_migraines#Gluten-Free_Diet

        Voi myös yrittä huolehtia siitä, että saa ravinnonmukana kaikki olennaiset kivennäisaineet ja vitamiinit, jos niillä sattuis olemaan jotain vaikutusta asiaan.

        Minulla on auttanut kaikkein eniten sokerien ja vehnän pois jättäminen.

        Oli myös erittäin pahoja ja pitkiä migreenikohtauksia, jotka siirtyivät päänpuoliskolta toiselle sekä oksentelukohtauksia. Lääkkeet eivät myöskään tehonneet, mutta sitten kun aloitin vhh-ruokavalion (oli ylipainoa) ja jätin kaikki sokerit pois, myös makeutusaineet ja hämmästyttävästi alkoi pikkuhiljaa lieventymään nuo kohtaukset ja nykyään todella harvoin tulee kohtaus. Sekin mikä tulee, siihen auttaa ihan normaali särkylääke ketoprofeiini 100mg.
        Ruokavaliolla todellakin on merkitystä ja on käsittämätöntä kuinka meille tyrkytetään tuota myrkkyä, sokeria.


      • tutki ja hutki

        Kyseessä voi olla ryhtivirhe.. tai C1-2 on lukkiutunut ja virheasennossa, facetti-oireyhtymä. Tutkituta siis yläniskan nikamat aksis -ja atlas.

        Sitten on mahdollista, että verenpaine on korkea, josta johtuu migreeni. Joskus joku ruoka voi sen laukaista...Yleensä syy on nikamien virheasento, ryhtivirhe


      • Migr

        Minulla migreeniä helpotti hormoonikorvaushoito.


      • Neurootikko
        vyöhyketerapiaan kirjoitti:

        Ruokavaliota kannattaa tosiaan miettiä, muutenkin säännölliset elämäntavat ja tressin välttäminen. Niska-ja hartialihakset kuntoon vaikka nyrkkeilyllä.
        Minulla on ns. klassinen migreeni. Nuorempana oli usein pahoja, jopa 2 päivää kestäviä migreenikohtauksia. Avun sain vyöhyketerapiasta. Nykyisin osaan itse hieroa jaloista oikeita pisteitä, kun tuntuu, että kohtaus on tulossa. Eipä tule enää tai tulee hyvin lievänä.

        Hienoa! Itselläni krooninen, perinöllinen migreeni. mitkään lääkkeet eivät auta. Olen huomannut, että kohtaukset tulevat stressin jälkeen, juuri kun pitäisi rentoutua. kävin kerran akupunktiossa, ja migreeni hävisi kolmeksi vuodeksi. nyt etsin samaa lääkäriä, mutta kun en muista nimeä...Minun hommaani eivät auta ruokavaliot sun muut, ja aivokäyrätutkimuksia on tehty ainakin kolme kertaa. neurologi kertoi, ja näyttöi, että kun ihmisellä on ainakin nämä: alfa, beetta, gamma ja delta käyrät, sanoi vaan, et yks niistä on liian hidas ja yks liian nopee. minun migreenini on siis täysin neurofysiologinen sairaus, johon ei voi juurikaan puuttua.


      • Neurootikko

        Huom. en voisi enää elää terveellisemmin!


      • Anonyymi

        Jätin hiilarit pois laihtuakseni, mutta migreenikohtaukset jäivät pois. Ensin harvenivat (yleensä kaksi kohtausta päivässä), sitten jäivät kokonaan. heti jos palaan hiilihydraatteihin, tulee särky uudestaan.


      • Anonyymi
        tutki ja hutki kirjoitti:

        Kyseessä voi olla ryhtivirhe.. tai C1-2 on lukkiutunut ja virheasennossa, facetti-oireyhtymä. Tutkituta siis yläniskan nikamat aksis -ja atlas.

        Sitten on mahdollista, että verenpaine on korkea, josta johtuu migreeni. Joskus joku ruoka voi sen laukaista...Yleensä syy on nikamien virheasento, ryhtivirhe

        Tämähän on jo vanha ketju mutta jos henkilö on käynyt 8krt kiropraktikolla, eikä apua ole tullut, niin voi päätellä ettei ole fasettijumit ongelman taustalla.


    • herra74

      Hyvä homeopaatti auttaa, itseltäni paransi astman johon lääkäri määräsi loppuelämäksi tosi rajun lääkityksen. Lääkkeitä en siis ole syönyt/ostellut kun ei ole enään mitään tarvetta.

    • Silja nuorena nukkun

      Tuttavani kärsi migreemistä . Sitten hän meni lääkäriin niin todettiin aivokasvain . Se leikattiin pois mutta hän kuoli 30-vuotiaana . Kannattaa käydä kuvauttamassa koko pää.

      • surunveri

        Joo kannattaa varmasti poissulkea sellainen mahdollisuus. Aloittaja kuitenkin kertoo ottavansa useita ilmeisesti resepti lääkkeitä tähän migreeniin, ja vois kuvitella että on lääkäri myös silloin tätä asiaa puntaroinut. Toivottavasti ainakin, ettei nyt mikään sellainen olis taustalla.

        Migreenistä kuitenkin kärsii naisista noin 15% ja miehistä noin 5% kun taas aivokasvaimen todennäköisyys on vain noin 0.01-0.3% eli toisinsanoen migreeni on ainakin 20 kertaa yleisempää kuin aivokasvaimet, näin ollen vähintään 19/20 migreenistä ei liity sellaiseen.. Jos mä nyt oikein googletin näitä tietoja. Saatto mennä väärinkin.

        Ehdottomasti kantsii selvittää kaikki mahdolliset aiheuttajat... Lääkärinhän se pitäis noi jutut tietää, jos siellä kerran on käyny.. Toivomma näin ainakin! :)


      • hyvinvointiopas
        surunveri kirjoitti:

        Joo kannattaa varmasti poissulkea sellainen mahdollisuus. Aloittaja kuitenkin kertoo ottavansa useita ilmeisesti resepti lääkkeitä tähän migreeniin, ja vois kuvitella että on lääkäri myös silloin tätä asiaa puntaroinut. Toivottavasti ainakin, ettei nyt mikään sellainen olis taustalla.

        Migreenistä kuitenkin kärsii naisista noin 15% ja miehistä noin 5% kun taas aivokasvaimen todennäköisyys on vain noin 0.01-0.3% eli toisinsanoen migreeni on ainakin 20 kertaa yleisempää kuin aivokasvaimet, näin ollen vähintään 19/20 migreenistä ei liity sellaiseen.. Jos mä nyt oikein googletin näitä tietoja. Saatto mennä väärinkin.

        Ehdottomasti kantsii selvittää kaikki mahdolliset aiheuttajat... Lääkärinhän se pitäis noi jutut tietää, jos siellä kerran on käyny.. Toivomma näin ainakin! :)

        Vaihtoehto hoitona megneetti terapia on hyvä, meillä on useita migreeni asiakkaita jotka ovat saaneet siitä avun ja helpotuksen. Magneetti korun voi laittaa rannekoruna tai kaulakoruna. web sivulta happy mind saa lisää tietoa.


    • eimigreeni
    • migreeniä

      Itselläni on migreeniin miranax 550 mg ollut jo 10 vuotta? nykyään välillä tuntuu ettei sekään aina pelkästään auta, kun paras olisi jos sen saisi otettua ennen suurempaa pään särkyä tai huona oloa... jonkun mukaan migreeni johtuu päässä laajentuvista verisuonista....tiedä häntä onko mikä perä asialla, mutta olen itse löytänyt avun mm. jääpussista, ja joskus otan migreenilääkkeen lisäksi panadol 500 mg, koska miranax on buranapohjainen. aiemmin söin migreeniin fazerin suklaalevyn kuin näkkileipää ja se auttoi..mutta ei aina. myös pimeä huone, lepo ja hiljaisuus on valttia!
      itse kokeilin kerran esto lääkettä ja totesin että ei enää ikinä, migreenin vei kyllä pois päästä mutta sen jälkeen särki ranteet puolivuorokautta ja käsistä meni voimat. samoin tuli aluksi ihan hirveä ällötys.

      • kohta 40v sairastanu

        Ei minkään jonkun mukaan vaan särky johtuu nimenomaan laajenevista verisuonista. Mistä se taas johtuu on jo eri asia. Joka tapauksessa migreeni on yleisin neurologinen sairaus.


      • Kipuilija 33v

        Miranax ei kyllä ole "buranapohjainen". Oletettavasti tarkoitit tällä, että lääkkeessä olisi ibuprofeenia vaikuttavana aineena (mitä siinä siis ei ole, vaan naprokseenia). Buranahan on vain kauppanimi ehkä tunnetuimmalle ibuprofeenia sisältävälle lääkkevalmisteelle.

        Totta on, että nuo kaksi lääkettä eivät sovi keskenään otettaviksi, koska Miranax on myös tulehduskipulääke, kuten Buranakin. Panadol taas on vain kipulääke, eikä vaikuta tulehduksiin. Se on vatsaystävällisempi. Joskin Panadolin vaikuttavalla aineella parasetamolilla on jo suhteellisen pienillä yliannostusmäärillä riski saada esim. elinvaurioita (vrt. ibuprof./naproks.) Mutta taas toisaalta ibuprofeenia sisältävät valmisteet saattavat pitkäaikaiskäytössä aiheuttaa mm. mahahaavan.

        Itselläni on myös migreeni ja muita kiputiloja, joihin on toistaiseksi tehonnut vain tiputus tai tietyt tulehduskipulääkkeet. Ongelmalliseksi tilanteen tekee juuri jatkuvan käytön tarve, kroonisuus. Tulehduskipulääkkeet kun tekevät pitkällä aikavälillä enemmän haittaa kuin hyötyä. Käytössäni on ollut niin estolääkkeitä kuin kohtauslääkkeitäkin, joiden teho on jäänyt vaillinaiseksi tai ovat olleet suorastaan tehottomia (mm. Triptyl, Miranax, Almogran).

        Olen kuitenkin löytänyt suhteellisen tehokkaan keinon lievittää kroonisia kipujani. Myös migreenin olen saanut selätettyä toisinaan käyttämällä mielenhallintaa. Liian usein vähätellään sitä, miten paljon omalla ajattelulla voi saada aikaan. Sietämätöntä kipua en ole onnistunut pois saamaan, mutta tiettyjä kipuja olen pystynyt lieventämään. Tällä lienee yhteys placebo-efektiin - mieli ja keho ovat yhtä.

        Pitää vain uskoa mietojen lääkkeiden tai pienten lääkeannosten vaikuttavaan voimaan. Aidosti vakuuttaa itsensä siitä, että pian kipu hellittää. Lähes hokea sitä kuin mantraa. Ilman mitään lääkettä en ole tähän onnistunut, mutta olen saanut annoksia pienemmiksi tällä keinoin ja haittavaikutuksia vähennettyä. Tätä voi kokeilla jokainen, mutta siihen pitää oikeasti asennoitua avoimin mielin, tai muuten se ei toimi. Suosittelen kokeilemaan.

        Itselleni tulee _aina_ migreenikohtaus, jos nukun liian pitkään. Niinkään liian vähäisillä unilla ei ole merkitystä. Nuorena unen maksimituntimäärä per vuorokausi oli n. 9h, nykyään se on alle 8h. Tämänkin osasin ihan sattumalta yhdistää, kukaan ei sitä minulle kertonut. Ulkona käytän myös aina aurinkolaseja, mikäli ei nyt satu olemaan selkeästi pimeää. Varsinkin talvella lumi aurinko on pahinta myrkkyä päälle.

        Jokainen migreenistä kärsivä varmasti tietää omat heikkoutensa ja ainakin ilmeiset ulkoiset kohtauslähteet. Jos ei tiedä, niin niitä kannattaa tutkia, miettiä, mikä saa kohtauksen aikaan, mitä yhdistäviä tekijöitä kohtaukseen johtavilla tilanteilla on jne. Ennaltaehkäisy on tärkeä osa migreenin kanssa elämistä.


    • Janital79

      Minulla todettu erittäin paha migreeni noin 10 vuotta sitten. Lääkkeitä jos jonkinlaisia tuli kokeiltua, mikään ei tuntunut auttavan. Migreeni saattoi olla 6 päivää viikossa niin rajuna, että oksentaa jouduin ja sen jälkeen helpotti. Työpaikalla EI ymmärretty päänsärkyjeni vakavuutta. Päätäni tutkittiin, silmäni tutkittiin, korvani tutkittiin ja migreeni todettiin jälleen. Aloitin Triptylin syönnin joka toi hieman helpotusta kohtauksiini (kohtauksia noin 3-4 krt viikossa). Kohtauslääkkeenä sain Sumatriptaania, joka kyllä tehosi ja tehoaa edelleen, mutta tuosta lääkkeestä tulee fyysisesti todella huono olo.

      Muutama vuosi sitten olin valmis kokeilemaan mitä tahansa, niin väsynyt olin päänsärkyihini. Löysin ihmisen joka suositteli akupunktiota, johon en uskonut. Moista hölynpölyä. Olin kuitenkin valmis kokeilemaan sitäkin, koska olin todella jaksamisen äärirajoilla. Kävin akupunktiossa kerran, jonka jälkeen oloni oli kummallisen kevyt, eikä päätä särkenyt. Sovimme akupunktioihmisen kanssa, että otan sarjahoidon jonka jälkeen katsomme mikä on tilanne. Otin hoitoja yhteensä 6 krt.

      Nyt tilanne on se, että en syö Triptyliä ja migreenikohtauksia on enää harvoin noin kerran kahdessa viikossa, niihin pääsääntöisesti tehoaa Sumatriptan.

      Suosittelen ainakin kokeilemaan tuotakin vaihtoehtoa, minulle se auttoi ja menen taas uudelleen, mikäli kohtauksia tulee enemmän!

      Voimia aloittajalle!

    • sama ongelma

      Minullakin voimakas migreeni,samat oireet ja sama läkitys,joskus tiputus päivystyksessä.Tärkeä asia meille-nukkua tarpeeksi,viettää säännönmukaista elämää.Olen ikuinen migreeniko.

      • pirullo1

        Kannattaa kokeilla purentalihashierontaa,ja korjata päänvirheasentoa.Kolmoishermon käsittely poskista on hyvä apu kuten otsan triggeripisteet,esim intialaisessa päänhieronnassa joskin koulutuksissa eroja.


    • Gluteenimigreeni

      Syötkö paljon leipää tai pastaa?

    • hyvinvointiopas

      Hei, meillä voi olla apu sinulle. Monet muutkin ovat saaneet avun migreeniin, katso semmoinen web sivu kuin happy mind ja sieltä terapeuttiset magneetti korut. Itse harjoitteln paljon ja olen saanut helpotusta selkä kipuihin. Vaikuttavat verenkiertoon ja sitä kautta ne auttavat..

      www.hyvinvointiopas.fi ja linkistä löytyy myös magneettikoru kauppa

    • Itsellä auttoi punaisen lihan pois jättäminen :/

    • gersonisti

      Olet hyvässä seurassa! Otapa selvää Max Gersonista. Hän paransi oman migreeninsä ja siinä samalla tuhansien ihmisten vakavampiakin vaivoja (migreeniä vähättelemättä, se on kauhea kipu).

      Itse olen ollut Gersonin dieetillä puoli vuotta syövän takia. Yritän noudattaa sitä edelleen, vaikka olen kyllä lipsunut. Suosittelen! Jo sokerin pois jättäminen voi auttaa, mutta ehkä kannattaa käydä koko muutos läpi. Lyhyesti sanottuna: ala syödä pelkästään luomuvihanneksia ja hedelmiä sekä pieniä määriä kaurapuuroa. Pois suola, sokeri, prosessoidut ruoat, eläinvalkuainen, maitotuotteet, kaikki rasvat paitsi kylmäpuristettu, puhdistamaton luomupellavansiemenöljy. Pois lisäaineet. Pois kahvi, tee ja alkoholi. Juo runsaasti luomuvihannesmehuja ja syö luomuvihanneksia ja hedelmiä ja juureksia. Ja kokeile niitä kahvihuuhteluja, niin huvittavilta kuin ne tuntuvatkin. Älä kerro kavereille, kokeile ja kerro sitten vasta, jos sittenkään.

    • 656565000

      minulla auttoi aikanaan toi akupunktio migreeniin, kävin 10kertaa siinä. ei ole sen jälkeen ollut kohtauksia.ja ne oli myöskin pahoja minulla aikanaan..

    • siis se synnytys

      Jos olet täysi-ikäinen nainen, niin lapsen teko auttaa, kuulin vanhoilta mummoilta sellaisen vinkin.

      • Minä

        Minulla synnytys vain pahensi migreeniä ja se paheni kaikilla kolmella kerralla, joten sitä en voi hoitomuodoksi suositella :) Minullakaan ei enää mikään lääkitys saati estohoito tehonnut. Kokeilin akupunktiota joka hieman helpotti oireita.

        Itse syön kovin yksipuolisesti ja huomasin, että monipuolinen ruokavalion ja säännöllinen vitamiinilisä auttoi. Syön jälleen hieman huonosti, mutta uskon, että vitamiinit oli kohdallani se juttu ja sitä olen suositellut muillekkin :)


        Tärkeää toi on aina pitää huolta niistä asioista, jotka kohtauksen helposti laukaisee. Minun kohdallani se on pienikin nälkä, väsymys tai jännitys jossakin tilanteessa. Niitä kun koittaa vältää ja syö vitamamiineja niin menee paljon paremmin. Toivottavasti saat migreenisi hallintaan.


    • ykas

      oletteko kokeilleet ,imigram tapletteja,imigram ingettioneulaa,,oli ennen mikreeni,mutta muuttui sarjoiteksi kivuksi,ja voin sanoa että on rajumpaakuin mikreeni,eli kokeilkaapa nuita lääkkeitä,ainiin,on sittenvielä lisähappipullo kotona,sekin auttaa jonkinverran,

    • Apua saanut

      Moni on saanut avun kalevalaisesta jäsenkorjauksesta.Pari kertaa käynyt ja ollut jopa vuoden migreeni pois.Kannattaa koittaa!

    • purepure

      Minä kärsin n. 13-vuotiaasta lähtien kovista migreeneistä monta kertaa kuukaudessa. Itse jäljitin syyt stressiin, lihasjännitystiloihin ja hormoneihin. Estolääkityksiä minulla ei ollut kuitenkaan, joten oma tilanteeni ei varmasti noin paha ole ollut kuin mitä edellä on tuotu esiin. Minä kuitenkin kärsin vuosia pahasta purentaviasta ja kun sitä vasta vähän yli vuosi sitten, 24-vuotiaana, alettiin hoitaa hammasraudoilla ja viime kesänä alaleukaa leikkaamalla, migreenini ovat hävinneet lähes kokonaan. Vielä kuitenkin esimerkiksi kuukautisten aikaan tai kovissa stressitilanteissa päätäni saattaa särkeä jommalla kummalla puolella, mutta kipu ei enää tunnu pään sisällä niin voimakkaana, vaan ikään kuin sykkeenä pään lihaksissa.

      Hammaslääkärini totesi, että migreenini saattoi johtua tai ainakin pahentua selän, niskan ja pään lihaksiston pahoista jännitystilanteista, jotka purentavikani aiheutti. Kannattaa siis tutkituttaa myös elimistön muut viat, jos jotain tämän tapaista vaikka löytyisikin.

    • päkämuori

      minulla migreeni ollut yli kolmekymmentä vuotta ja kaikaen maailman esot kävin läpi,sitten sain zomig lääkkeen joka laitetaan kielen päälle sulamaan minulle toiminut hyvin ja tupkn polton lopetin yli kolme vuotta sitten keuhkoahtauman myötä ja migreenikohtauksia ei enään ole ollut vuoteen.toivon että saat apua migreeniisi sillä tiedän mitä se on.tv.päkämuori

      • yhden äiti

        Minä kokeilin tuota lääkettä. Sikakallista ja auttoi itselläni vähemmän kuin esim. Miranax. Mutta hyvä jos jollekin on ollu apua. Itse lähes kerran kuussa joudun tiputukseen kun lääkitys eikä piikki auta vaan kipulääke täytyy antaa suonensisäisesti. Migreeni-helvetti ollut minulla jo 25 vuotta :(


    • aijaijai2

      Itse tullut kärsittyä migreenistä nyt noin 10 vuotta. Alkoi 10-vuotiaana ja ajan mukaan paheni ja nykyään jos ei lääkkeitä saa niin kuvailematonta kärsimystä pari vuorokautta. Itsellä myös sumatriptania kohtauslääkkeenä ja onneksi tehoaa :) kohtaus lähtee jonkin ajan kuluttua pois, mutta lääkkeistä jää hirveä olo, mutta mieluummin se kuin koko migreeni! Kannattaa kokeilla jotain täsmälääkkeita, koska mikään muu ei oikein kohtausta pois vievän. Tietenkin täytyy muistaa elämäntavat, kuten syöminen ja uni jne

    • Hyväosainen

      Ukon ollessa kotona, se voi ja saa antaa kunnon tropit.

      Pahimmassakin tilanteessa helpottaa noin 2 minuutin sisällä, tajunlähteminen on aivan hilkulla. Yritän rentoutua ja nukahtaa, uni useimmiten jatkuu luonnollisena useita tunteja. Välillä ei sitten unessa pysyminen onnistu, noin puolentunnin kuluttua on aikalailla tavallinen olla, vain sellainen perusväsyminen tuosta jää, jos ei onnistu luonnollisia unia nukkumaan perään.

      Kummiskin joku tätä lukee ja ymmärtää: Annos tulee antaa sopivan nopeasti , jotta pitoisuus käväisee tarvittavan korkealla ja kokonaismäärä jää matalaksi. Kun ensivaste näkyy, silloin viimeistään anto lopetetaan . Ohjeen mukainen seuranta perään. Näin ukko kommentoi asiaa.

      Onneksi en oireile useinkaan ja minulla on aviosuhde kotihoitaja - kunhan ei ole duunissa.

    • horton1

      Itsellä on Hortonin syndrooma. Puhdas happi poistaa kohtauksen noin 10 minuutissa. Oon kuullut että jotkus sitä ovat kokeilleet migreeniinkin. Neurologin mukaan normi migreenilääkkeet eivät auta, tai niitä pitäisi ottaa tupla-annos sarjoittaiseen päänsärkyyn.

      Tosin tämä on semmoinen sairaus että voi olla vuodenkin oireeton ja sitten tulee monta kertaa päivässä kuukauden tai parin ajan.

    • sama vaiva

      Olen 49-vuotias nainen, ja kärsinyt migreenistä 7-vuotiaasta asti. Migreenini on erittäin "hormoni- ja stressivetoinen", eli migreeni iskee kuukautisten aikana lähes 100% varmuudella, ja stressitason muutostilanteissa. En myöskään siedä lainkaan parfyymeita tai muita voimakkaita hajuja/tuoksuja.

      Tällä hetkellä syön estona Triptyliä ja Kloptriptyl Mitea iltaisin ja Absenoria aamuin illoin, kohtauslääkkeenä on Naramig. Kohtaukseen otan myös ison (min. 1200 mg) Buranaa, ja joskus Panacodia ja pahoinvointilääkkeenä Stemetilin. Naramig toimii minulla ehkä parhaiten kaikista kokeilemistani kohtauslääkkeistä (olen kokeillut varmaan ne kaikki). Olen kokeillut estolääkkeinä erilaisia beetasalpaajia, verenpainelääkkeitä ja epilepsiälääkkeitä, mutta ei niistä ole juurikaan apua (kuten en ole huomannut vielä apua Absenoristakaan, mutta se on vasta kokeiluasteella). Triptyl/Kloptriptyl Mite ovat jännitystä laukaisevia ja väsyttäviä, niistä koen saavani jonkinlaisen avun, niin etten enää juurikaan kärsi yön aikana puhjenneistä migreenikohtauksta, joita ei enää herätessä voi lääkitä, koska kohtaus on päässyt niin pahaksi, että lääkkeet eivät enää pysy sisällä, tai eivät tehoa.

      Olen pitänyt migreenipäiväkirjaa pari vuotta, ja pahemmaksi menee koko ajan. 2011 kohtauksia oli yhteensä n. 50, tänän vuonna niitä on ollut jo yli 70. Uskon vaihdevuosilla olevan osuutensa tähän. Pääni on magneettikuvattu, sieltä ei löytynyt mitään hälyttävää.

      Alkuperäiselle kirjoittajalle minulla ei ole antaa kovinkaan hyviä neuvoja. Ruokavaliota kannattaa seurata, ja miettiä olisiko siellä migreeniä laukaisevia tekijöitä. Vältän alkoholia, suklaata, sipulia, sitrushedelmiä, kanelia, inkivärääriä, paprikaa, selleriä, pippureita, punaista lihaa, voimakkaita mausteita yleensäkin, tarkkailen lisäaineita.

      En myöskään voi harrasta rankkaa liikuntaa, kuten esim. sisäpyöräilyä, tai juoksua, niin kummalliselta kuin se kuulostaakin. Noissa em. lajeissa ilmeisesti niskan- ja hartiaseudun lihakset jumittavat ja sehän ei tietysti ole hyväksi. En myöskään käy saunassa, tai jos käyn, kiedon pyyhkeen päähäni ja olen miedoissa löylyissä vain vähän aikaa. Olen herkkä kuumalle ja toisaalta myös liian kylmälle (kuten tuulinen päivä pakkasessa).

      Sinulle on voinut kehittyä myös ns. särkylääkepäänsärky, kun joudut lääkitsemään kohtauksia noin usein. Siihen ei valitettavasti auta muu kuin lääkekierteen katkaiseminen olemalla ottamatta lääkkeitä, mutta ymmärrän täysin, ettei se tilanteessasi todennäköisesti ole mitenkään houkutteleva vaihtoehto tai edes mahdollista.

      Toivon todella että löydät avun vaivaasi.

    • hartiat/niska

      hieroja on tuonut avun kahdelle tutulle

    • vuosia potenut

      Naisilla estrogeenin vajaus aiheuttaa migreeniä, mutta se on kohtuullisen lievää. Terveyskeskuslääkärit ei juuri näytä tietävän tätä tai eivät halua kertoa, koska avuksi siihen tarjotaan vain migreenilääkkeitä, vaikka estrogeenihoidolla poistettaisiin itse vaiva.

      • ....

        Kyllä.
        Ja tämä maidon ja voin poisjättäminen on kova sana.


      • tapauskohtainen??

        Itse ihmettelen tuota estrogeenin vajauksesta johtuvaa migreeniä.
        Minulla on hormoniperäinen migreeni ollut kohta 40 vuotta. Kohtaukset tulleet määrättyyn aikaan kuukaudesta. Viime vuosina tihentyneet johtuen varmaan vaihdevuosien tuomasta hormonimuutoksista.
        Suurimmalla osalla naisista kuitenkin migreenit loppuu kun kuukautiskierto loppuu kokonaan. Eli estrogeenia ei ole enää elimistössä. Äidilläni oli sama homma kun minulla eli kuukautismigreeni. Migreenit loppui kokonaan kun estrogeenin tuotantokin loppui. Samaa olen kuullut muiltakin.
        Asia ei varmaan ole niin yksinkertainen että estrogeenin vajaus aiheuttaa migreeniä. Muutenhan se lisääntyisi entisestään vaihdevuosien jälkeen. Asia on kuitenkin päinvastoin eli päänsäryt loppuu yleensä silloin. Varmaan poikkeuksiakin on. Itse olen toiveikkaalla mielellä että migreenit loppuisi lähivuosina. Ikää nyt 54v ja kuukautiset tulee edelleen 1-3kk välein.
        Kokeilin muuten estrogeenihoitoa pari vuotta sitten mutta säryt tuntui lisääntyvän.


    • Minulla oli kouluaikana usein pahoja migreenikohtauksia. Luin silloin jostain että piilostressi voi niitä aiheuttaa. Kun koulu loppui, loppui myös migreeni, ei ainuttakaan kohtausta sen jälkeen.

    • Hei. minulla on paha migreeni. Joudun aina välillä käymään ensiavussa ja saan siellä avun.Kokonaan en ole migreeniä saanut pois ,mut pahat kohtaukset ovat vähentyneet ,enne sain niitä kolme neljäkertaa viikossa ,nyt n. kerran kussa .Lievempiä kohtauksia tulee vielä kans.Välillä menee viikko ettei ole yhtään kohtausta. Jätä vehnä pois.Minä olen luontaisesti gluteenittomalla ruualla ,mut syön silti ohraa ja ruista,mut jätän sen VEHNÄN pois.

      • Bad news

        Vehnägluteeni on pahempaa mutta myös ruis ja ohra sisältää gluteenia. Et ole siis gluteenittomalla vaan vehnättömällä...


    • Edelisen vastaukseeni lisäys. minulla on kuvattu pää,kun lääkäri epäili aivokasvainta. ,mut eis itten ollutkaan,vaan oli niin rajukohtaus.

    • edlih

      Hei, itse huomasin yhteyden aineenvaihdunnan ja migreenikohtausten välillä. Kerroin siitä lääkärillekkin, hän sanoi ettei ole koskaan kuullut moista. mutta hyvä jos jokin kohtauksia vähentää. Minulla on hidas aineenvaihdunta. Ajattelen itse, että hidas aineenvaihdunta kerää myrkkyjä elimistöön ja aiheuttaa migreenin. En tiedä onko näin, mutta kun hidasta aineenvaihduntaa alettiin hoitamaan, myös kohtaukset vähenivät huomattavasti. Nyt tulee "kohtauksen tuntu", jos olen lähdössä jonnekin tai muuta tärkeää, otan lääkkeen. Usein uskallan olla ottamatta lääkettä ja kohtausta ei tule. Edellinen kirjoittaja mainitsi vehnän, en osaa suoraan yhdistää vehnään, mutta pullasta minullekin tulee äklö olo ja seuraavana päivänä voi tulla kohtaus. Pullassa on myös hiivaa, joka sekin voi olla kohtauksen aiheuttaja. Lentäminen aiheuttaa samanlaisen tunteen, ihan kuin räjähtäisi (muistuttaa vuoristotautia).

    • KatyaMaria

      Olen 34-vuotias ja migreenit alkoi 10-vuotiaana. Vuosia olen mennyt ibuprofenilla ym tulehduskipulääkkeillä. Buranaa mennyt parhaimmillaan 6 x 400mg ja päälle 1g paracetamolia. Mahakatarri ollut kahdesti lähivuosina, joten tulehduskipulääkkeistä päästävä eroon.
      Olen kokeillut lähes kaikki NSAID-ryhmän lääkkeet: ibuprofen, naprokseeni (Miranax), tolfenaamihappo (Clotam), diklofenaakki (Voltaren). Lisäksi on mennyt Panacodia ja Sirdaludia (lihasrelaksantti) jännitystyyppiseen särkyyn
      Raskausajat selvisin luontaistuotekaupan lääkkeellä Fortodol (Dr Donsbach), joka vaikutus perustuu ilmeisesti serotoniinin tuotannon lisäämiseen. Vaikuttavina aineina kurkumasta eristetty kurkuminoidi sekä fenyylialaniini (aminohappo). Suosittelen.
      Olen vuosikaudet käynyt säännöllisesti jäsenkorjaajalla, josta monesti ollut apu tensio-migreeniin -> rintarangan fasettilukot aukaistu ja puristuksissa olevat hermot vapautettu.
      Kirkasvalomigreenin eliminoimiseksi sain 25% tummennetut silmälasit omilla vahvuuksilla. Näitä käytän koulussa luennoilla sekä muutenkin aina lukiessa tai kirkkaassa valossa, esim. marketeissa.
      Myös kuivat silmät minulla on aina talvisin. Siihen käytän luontaistuotekaupan tuotteita, tyrniöljyä, mustikkasilmätippoja ym..
      Myös vetoisuus aiheuttaa migreeniä. Kesät talvet pidän huolen, että vaatetus peittää niskan ja hartioiden sekä yläselän alueen. En esim. ikinä käytä selästä avonaisia paitoja.
      Ruuista olen vähentänyt todeenäköisimmin migreeniä aiheuttavia tekijöitä: suklaa, juustot, pähkinät ja viinin. Olen myös huomannut sokerin lisäävän migreenejä, joten olen onnistunut vähentämään karkinsyöntiä... :)
      Nyt neurologilla pari kuukautta sitten diagnosoitiin sekä migreeni, että tensio-päänsärky. Sain päivittäisen estolääkityksen: propranololia sekä Klortriptyliä (amitriptyliini ja klooridiatsepoksidi) Nämä ovat selvästi vähentäneet itselläni migreenejä selvästi. Kohtauksiin sain eletriptaania, jota ei ole tarvinnut ottaa kuin kerran. Metoklopramidia sain myös (Primperan) suppoina. Migreenissä suoliston toiminta lamaantuu ja suun kautta otetut lääkkeet ei välttämättä imeydy, jolloin niistä ei tällöin myöskään hyötyä. Primperan-suppo toimii pahoinvointiin sekä edistää suoliston toimintaa, jolloin lääkkeet pääsee imeytymään. Tensio-migreeniin otan titsanidinia (Sirdalud), joka on lihasrelaksantti ja vaikuttaa keskushermoston kautta luustolihaksia rentouttavaksi. Tästä välillä apua.
      Kaiken kaikkiaan olen huomannut, että migreeni ei välttämättä johdu yhdestä asiasta, vaan on usein monen pienen tekijän summa.
      Olen oppinut elämään migreenini kanssa, vaikka se välillä invalidisoittaa ja rajoittaa elämää. Opettelen nyt stressinhallintaa, jonka myös olen huomannut vaikuttavan migreenin syntyyn. Mitä stressittömämpi onnistun olemaan, sitä helpompaa on päänsärkyjen ja migreenien kanssa.
      Tsemppiä kaikille teille kohtalotovereille! :)

    • pörri

      Tampereella toimii kiinalainen lääkäri joka poisti mun migreenin 5 akupunktio käynnin jälkeen! Sitä ennen kärsinyt kivuista melkein 40V!

      • voisi auttaa

        Ihmettelen todella tätä; henkilö on oireillut jopa kymmeniä vuosia migreenistä, eikä ole kokeillut koskaan esim. akupunktiohoitoja?


    • migreenitön

      Vitamiinit ,kivennäisaineet ja hivenaineet kohdalleen ravintolisien avulla.. Magnesium joka sisältää Bvitamiinia auttoi minua.

    • tarkkanokka

      Olen herkistynyt homeelle ja kärsinyt koko syksyn tavallista voimakkaammista oireista, joihin kuuluu myös migreenityyppinen päänsärky. Ilmeisesti märkä kesä on saanut rakennusten homevauriot ja siten myös ihmisten vaatteissaan kantamat homemäärät rajuun kasvuun.
      Toinen pääsäryn laukaiseva tekijä ovat erilaiset hajustetut kemikaalit. Esim. joidenkin pesuaineiden raaka-aineet on kustannussyistä vaihdettu halvempiin ja kitkerää hajua peittämään on lisätty erityisen voimakkaat hajusteet. Tämän huomaan esim. työmatkoilla bussissa, joudun yhä useammin jättämään matkan kesken jotta vältän loppupäivän viiltävän migreenin.

      • kl.hoitaa itä-vantaa

        Kansansanlääkintäseuran koulutuksen omaavan, ja jolla on voimassa oleva pätevyys, Kalevainen jäsenkorjaaja yhteystieto löytyy nettiosoitteesta www.kansanlaakintaseura.fi tai kirjoittamalla googleen: kansanlääkintäseura. Migreenin ja moniin muihin kipuihin on todistettavasti saatu hyviä tuloksia Kalevalaisella jäsenkäsittelyllä (hoito on kivuton). Olen tehnyt hoitoja 2½ vuotta. Asun Itä-Vantaalla, ja olen myös rekisteröitynyt veronmaksaja.


    • onnellinen5

      Itse pääsin migreenistä eroon, kun aloin käyttämään Cipralexia, sivuoireina
      oli tämä migreenin häviäminen ja ennen olin myös erittäin krapulaherkkä, vaan nyt ei krapulakaan enään vaivaa. Molemmathan ovat keskushermostoon liittyviä
      asioita.

    • kuokkaska

      minä sain ihmeellisen armon lasten synnyttyä. en tullut uskoon ja olen jalat maassa. olen saanut vain kaksi lievähköä kohtausta 30 vuoden aikana lasten syntymän jälkeen. olen päihteetön ja minulla huipputarkka hajuaisti.....se varoittaa lahjo-
      mattomasti vaarasta. 50-luvulla pienenä koululaisena ei minua
      ymmärtänyt kukaan. Vieläkin muistan sen tuskan helvetin mikä
      pienellä lapsella oli. En tiedä mitä minulle tapahtui synnytyksissä, mutta kiitolinen ole, joka päivä tästäkin.

    • Kyllä voi parantua

      Migreeni on aivojen hermorata ongelma,pienikin stressi saattaa laukaista suurenkin kohtauksen, pahoinvointi, näköhäiriöt,oksennus,tajunnan hämärtyminen.Minulla oli lapsena tosi pahana,ilmeisesti jo syntymässä tullut,sain avun ja paranin ,kun määrätietoisesti rakensin kovempaa ja kovempaa itsetuntoa eli oikaisin väkisin vialliseksi tuntemiani hermoratoja väkisin eli olemalla hieman neuroottinen ja hyvin voimakkaasti asioita tunteva ja kokeva.
      Uskon ,että niillä ihmisillä on useammin migreeniä,jotka eivät ole narsistisia .Normaali ihminen haluaa elää vapaamielisesti,mutta nykyisessä narsistisessa yhteiskunnassa se on sula mahdottomuus,niin hulluksi tämä stressi toimeentulosta ja muista asioista meidät on ajanut.
      Migreeni on psykofyysinen sairaus.
      Itsellä ei migreenin kanssa enää ongelmaa,mutta muun stressipäänsäryn kanssa vielä kyllä.
      Toivon,että löydät avun tästä,kuten minä löysin.

      • hölynpölyä..

        Miksi tämä psykofyysinen sairaus puhkeaa aina kuukautisten aikaan vaikka muuten samanlainen olen koko kuukauden.?


    • Mummeli 71

      Minulla on ollut migreeni ihan lapsesta asti nyt olen 71-v ja enää on harvoin kovaa särkyä.Ei enään auttaneet mitkään lääkkeet joita söin joka päivä useampia vahvoja migreenil. ja estolääkitys oli pitkään.Mutta sit todettiin,että olen riippuvainen niistä lääkkeistä ja kun jouduin sairaalaan olin siellä kolme viikkoa niin en saanut siellä yhtään niitä lääkkeitä joita olin syönyt.Olin tiputuksessa ja sain kyllä kipulääkkeitä,mutta oli kovat päänsäryt ensimmäinenviikko.Sit sen jälkeen alkoi helpottaa ja nyt ei ole kuin harvoin lievempiä kohtauksia. Migreenin aiheutti minulle monet ruoka aineet esim.maitotuotteet,tomaatti,banaani,mansikat,lakritsi suklaat ja paljon muita.Sauna on myös pahaksi ja kuumat ilmat ja auringossa oleminen ja alkoholijuomista pahin on olut ja viinit myös juomat jotka on sitrus peräisiä.Itse en ole koskaan käyttänyt alkoholijuomia mutta neurologit siitä on kertonut.Olin joskus Mehiläisen sairaalassa pitkän ajan tutkimuksissa.Pitää oppia tuntemaan mistä se kohtaus tulee esim ruuat ja muut tekiät,pidä kirjaa joka päivä mitä syöt ja juot niin siitä oppii tuntemaan mitkä aiheuttaa kohtaukset.Mutta ei kaikille aiheuta koutausta samat aineet.

    • kiina2

      Kiinalaisen lääketieteen mukaan kyse on maksaan liittyvästä ongelmasta. voit lukea aiheesta netistä. Mieti ruokavaliotasi aika tarkkaan. Rasva ja alkoholi rasittaa maksaa esimerkiksi.

    • ''''''''''''''''''''

      Kokeile beetasalpaajaa. 2.5-5mg päivässä ja yhtäkään migreenikohtausta ei ole sen jälkeen tullut.

    • a.k.a. lovemachine

      itselläni on ollut toispuoleinen horttooni migreeni 14-15vuotta ja jos jonkinmoista tablettia tullu popsittua mutta paras keino on ollut akupunktio joka auttoi vaivoihin jo 3:nnen käynnin jälkeen suosittelen lämpimästi.niin ja kannattaa yrittää välttää alkoholi tuotteita jotka laukasevat migreenin ainakin minulla sekä suklaa ja juusto ovat pahasta ainakin minulle.

    • keiju

      Hei,

      Itselläni diagnoosi menstruaalinen migreeni ja siihen on auttanut ikä. Nyt 47v ja kohtauksia 1-2 vuodessa, jos niitäkään. Aikanaan päänsärkypäiväkirja oli aivan toista luettavaa. Parhaan avun migreeniin olen saanut lääkeyhdistelmästä Burana 800mg pahoinvointilääke Metopram. Toimiva ja edullinen. Pää kuvattiin 2003 ja ainakin silloin neurologi oli sitä mieltä että esim minulle määrätyn täsmälääkkeen toimintamekanismia ei tunnettu riittävästi ja hän suositteli sen poisjättöä kuten e-pillereidenkin. Näin tein.

      Itse olen huomannut myös stressin olevan iso tekijä kohtauksen aiheuttajana.

      Toivottavasti sinulle löytyy apu tähän inhottavaan vaivaan. Sellainen henkilö, joka ei ole migreeniä koskaan sairastanut ei voi ymmärtää mistä on kyse. Nykyinen avomiehenikin ymmärsi aikanaan kivun ja kohtauksen laadun vasta kun olin niin sekaisin kivusta, etten pystynyt puhumaan.

      Tsemppiä!

    • Akupuntioo

      Akupunktiosta, homeopaatilta ja äärimmäisen ammattitaitoiselta osteopaatilta olen saanut avun. Silloin kun mun päänsärky oli akuuttia, kävin kaikissa hoidoissa tiiviin sarjan. Akupunktiossa pahimpana hetkenä 2krt/vko. Eli että hoidon väli ei ollut liian pitkä, ja siinä välissä taas särky päässyt "taistelussa niskanpäälle". Eli alkuun mulla tarvittiin sen akuutin "helvetillisen" päänsäryn katkaisemiseen akupuntiota usein. Kun säryn "selkä katkesi" nyt käyn akupunktiossa säännöllisesti 4 krt/vuodessa ja säryt pysyy poissa. Osteopaatilla käyn aina, kunhan rahallisesti pystyn. Homeopaattisilla valmisteilla hoidan itseni aina, kun se vain suinkin on mahdollista. Mulla auttaa pieniin "pään kivistyksiinkin" homeopaatiiset valmisteet.

      Toivottavasti aloittaja ja muutkin ketjun todella rajusta ja pahasta päänärystä kärsivät löytäisivät jotain helpotusta. Voimia.

    • Minulta häipyi kaikki päänsärky sen jälkeen kun amalgaani paikat otettiin pois hampaista. Se oli elohopean vaikutus amalgaanissa joka aiheutti sen. Ei koskaan sen jälkeen ole ollut päänsärkyä, ei edes krapulassa.

      • Mr_Mad

        Juuri Näin..
        Harvoin sitä vaan ihmiset ajattelee että noilla asioilla on väliä...
        Mä olen menossa ottamaan kanssa niitä amalgaami paikkoja pois ..
        10 vuotta olen kärsinyt juossut lääkärissä... Kaksi vuotta putkeen migreenistä , masennuksesta vatsakivuista, ollut teholla sydämmen takia jne ..


    • liibalaabana

      minulla on itselläni migreeniin ketomex 100mg /mikään muu ei auttanut eli jos käyt apteekissa saat ketomeiä 25 mg otat niit tarpeen mukaan, maksaa 3-4 euroa pkt ota ensin 2 jos ei apua niin minä en voi auttaa. tosin minulla auttaa oksennuskin.

      • sähköherkkä

        Sähkömagneettiset kentät, joita aiheuttavat esim. kännykkä, tietokone, tv, ... voivat myös olla migreenin syynä. Sähköyliherkkyydestä voi kärsiä tietämättään... Suomen Sähköherkät ry antaa lisää tietoa.


    • Sendo69

      HANKI MAGNEETTIRANNEKE!! Ja mitä varmimmin saat apua vaivaasi :)

      • ykas

        uskotko ufoihin,taidat plätä omaavarjokin


    • Leditekniikkaa

      Ledivalot,näytöt,tv yms. voivat myös pahentaa päänsärkyä.
      Ihan vaan mainitakseni.

    • Timo 54wee

      Minulla loppui migreeni täysin kun aloitin syömään Coveram 10/10 verenpainelääkettä. Myös krapula loppui samalla kertaa.

    • Miggiss

      www.migreeni.org
      Facebookissa on myös oma Migreeni keskusteluryhmä , josta löytyy kohtalotovereita ja vertaistukea.

    • iwillfollow

      Oleteko kokeilut estoon Atacandia (kandesartaani)?

    • sarj.päänsärky

      Migreenin osalta en ole asiantuntija, mutta niinkuin joku taisi tuolla viestiketjussa jo mainitakin sarjoittaisen päänsäryn (Bing- Hortonin neuralgia), niin voisi sitäkin ehkä pitää syynä koviin särkyihin.
      Itselläni ko. vaiva diagnosoitu n. 20 vuotta sitten. Aktivoitui armeija- aikana ja "hoidettiin" ensin migreeninä, jatkossa värikalvon tulehduksena, silmälasitkin lätkäistiin nenälle, jossain välissä varmaan olallekin taputeltiin. Niinkuin kuvitella saattaa, niin helpotus oli valtaisa, kun asiaa terveyskeskuslääkärin ansiosta ryhdyttiin hoitamaan oikeasti. Kohtaushoitona triptaanit toimivat, niistä ennenkaikkea injektio (kallein). Lähes yhtä hyvänä keinona happihengitys. Melatoniinia ennaltaehkäisyyn. Hyvä ja ammattitaitoinen lääkäri on avainasemassa, niinkuin aina. Toivotan jaksamista!

    • Hei

      Kaksi kertaaa kävin kupparilla vuosia sitten ja sinne jäi mun migreenit ja siskolle kävi samoin...että silleen:)

    • Arvoisa migreenistä kärsivä nainen,
      minulla itselläni ei ole migreeniä mutta eräs tuttavani sairastaa sitä. Hän on saanut helpotusta migreeniinsä HYVÄS>TÄ NISYAHIERONNASTA.

      • Kirjoitusvirheitä tuli.
        Siis HYVÄSTÄ NISKAHIERONNASTA


    • Oletko todella kokeillut ihan kaikkea? Tarkista, että akupunktiohoitaja on todella asiansa osaava eli opiskellut Kiinassa monta vuotta. Hyvän hoitajan tunnistaa siitä, että hän laittaa hyvin vähän neuloja. Itse sain tutustua migreeniin nuoresta lähtien. Jo silloin kieltäydyin äitini ehdottamista lääkkeistä. Ensimmäinen tyttäreni kärsi heti koulun alettuaan. Olen tullut siihen tulokseen itseäni ja lastani tutkiessa ja seuratessa, että psyykkinen puoli vaikuttaa todella voimakkaasti migreeniin ilmaantumiseen. Eli aina kun minua suututti mutta en ilmaissut sitä mitenkään, oli migreenin tulo taattu. Niinpä opettelin ilmaisemaan myös vihaa. Ja kas, en ole kärsinyt migreenistä vuosi kausiin. Ilmainen ja täysin sivuvaikutukseton hoitokeino. Kannattaa myös miettiä, saatko migreeniä kärsiessäsi huomiota enemmän kuin normaalisti?Terveyttä tiedostamisesta

    • Suklaaton elämä

      En lukenut kaikkia vastauksia, mutta itselläni /ja äidilläni) on ruokavaliolla vaikutusta. Mm. suklaa on pahin migreenin laukaisia. Tämän laitoin siksi, että joku mainitsi kaakaon flavonoidit. Eli jos mikään ei auta, kannattaa vielä katsoa, auttaako joidenkin ruoka-aineiden välttäminen.

      • Luontaislääkitystä

        Lienee ainakin osittain verenkiertoon liittyvä asia. Verisuonia puhdistavaa arginiinia kannattaa kokeilla.


    • vähintään 200 gaussin magneettikoru kaulaan - itsellä toimii, kaikilla ei. Oma on merkkiä Nikken. Juu ja kommenttiautomaateille: humpuukia tai ei - aivan sama jos sillä hukkaa migreenin.

    • Akupunktuuria

      Paina ja hiero peukalonhangassa olevaa akupunktiopistettä muutaman minuutin ajan, niin migreenikohtaus helpottaa ja yleensä poistuu pitkäksi ajaksi.
      Tunnet oisteen siitä, että se on erittäin kipeä, mutta kivusta huolimatta hiero sitä kunnes helpottaa.

      On toiminut minulla aina.

      • kohtalotoveri 1

        Te joilla akupunktio tai hieronta on auttanut, olette onnentyttöjä . Itselläni ne eivät vain auta , rahaa vain on mennyt . Kaiken huippu oli kun neurologi sanoi että estolääkkeeseen pitää uskoa niin se auttaa paremmin , kun epäilin ettei Gabapentin auta estolääkkeenä .
        Tiedä että pitäisi syödä paremmin ja nukkua paremmin ja elää paremmin ja ............ . Tuo raskaus on kyllä hyvä estolääke sillä minulle ei viiden lapsen odotusaikana ollut migreeniä olleenkaan , mutta 56 vuotiaana hmmm. Estrogeeni kyllä lisää migreeniä eikä vähennä , minulla on keltarauhashormooni kuurin aikana vähemmän kohtauksia , en tiedä miksi ? Hormooniperäinen migreeni on kaikkein pahinta . Kohtauksiin auttaa kyllä sumatripaani mutta ongalmana onkin kun migreeniä on niin usein , nuorempana oli pari kertaa kuukaudessa nyt parikymmentä kertaa , vaihdevuodetko lisäänneet sitä koko ajan ? Jotenkin en enää jaksa etsiä apua kun tuntuu ettei mikään auta ja rahaa vain menee hukkaan .


      • Utelias.
        kohtalotoveri 1 kirjoitti:

        Te joilla akupunktio tai hieronta on auttanut, olette onnentyttöjä . Itselläni ne eivät vain auta , rahaa vain on mennyt . Kaiken huippu oli kun neurologi sanoi että estolääkkeeseen pitää uskoa niin se auttaa paremmin , kun epäilin ettei Gabapentin auta estolääkkeenä .
        Tiedä että pitäisi syödä paremmin ja nukkua paremmin ja elää paremmin ja ............ . Tuo raskaus on kyllä hyvä estolääke sillä minulle ei viiden lapsen odotusaikana ollut migreeniä olleenkaan , mutta 56 vuotiaana hmmm. Estrogeeni kyllä lisää migreeniä eikä vähennä , minulla on keltarauhashormooni kuurin aikana vähemmän kohtauksia , en tiedä miksi ? Hormooniperäinen migreeni on kaikkein pahinta . Kohtauksiin auttaa kyllä sumatripaani mutta ongalmana onkin kun migreeniä on niin usein , nuorempana oli pari kertaa kuukaudessa nyt parikymmentä kertaa , vaihdevuodetko lisäänneet sitä koko ajan ? Jotenkin en enää jaksa etsiä apua kun tuntuu ettei mikään auta ja rahaa vain menee hukkaan .

        Oletko kokeillut akupunktiota?


      • MigrEx
        kohtalotoveri 1 kirjoitti:

        Te joilla akupunktio tai hieronta on auttanut, olette onnentyttöjä . Itselläni ne eivät vain auta , rahaa vain on mennyt . Kaiken huippu oli kun neurologi sanoi että estolääkkeeseen pitää uskoa niin se auttaa paremmin , kun epäilin ettei Gabapentin auta estolääkkeenä .
        Tiedä että pitäisi syödä paremmin ja nukkua paremmin ja elää paremmin ja ............ . Tuo raskaus on kyllä hyvä estolääke sillä minulle ei viiden lapsen odotusaikana ollut migreeniä olleenkaan , mutta 56 vuotiaana hmmm. Estrogeeni kyllä lisää migreeniä eikä vähennä , minulla on keltarauhashormooni kuurin aikana vähemmän kohtauksia , en tiedä miksi ? Hormooniperäinen migreeni on kaikkein pahinta . Kohtauksiin auttaa kyllä sumatripaani mutta ongalmana onkin kun migreeniä on niin usein , nuorempana oli pari kertaa kuukaudessa nyt parikymmentä kertaa , vaihdevuodetko lisäänneet sitä koko ajan ? Jotenkin en enää jaksa etsiä apua kun tuntuu ettei mikään auta ja rahaa vain menee hukkaan .

        Hei!

        Pakko on nyt tähän mainita ihan kokemuksesta ja myös neurologin kertomana, että vaikka useimmilla naisilla migreeni paranee vaihdevuosissa, kun estrogeeni kehost vähenee, niin joillain naisilla migreeni alkaakin pahentua siinä vaiheessa kun estrogeenit vähenee ja sellaiselle henkilölle auttaa estrogeenin nauttiminen joko tablettina, geelinä tai vaikka laastarina.

        Itselläni oli ihan karmeat pari vuotta, kun migreeniä oli joka päivä. Jouduin siis pitkälle sairaslomalle ja kun vihdoin lääkäri suostui ottamaan FSH-verikokeen, ja selvisi, että eipä ole enää juuri estrogeeniä kehossa, niin sain aloittaa estrogeelin käytön ja parissa päivässä helpottui migreeni.

        Joskus kun unohdan laittaa estrogeeliä tai laitan sitä liian vähän (yritin vähentää), niin migreeni on alkanut. Tulee migreeniä joskus vielä esim. stressistä tms., mutta tosi harvoin.

        Me ihmiset olemme todellakin erilaisia, eikä kannata varmuudella väittää mitään, ettei esim. vaihdevuodet pahenna migreeniä, kun ne kuitenkin joillain harvoilla niin tekee.

        Tsemppiä kaikille kivuista kärsiville!


    • erkk2

      Minulla oli migreenikohtauksia aika ajoin ja pahoja sahalaitaa, toisel puolel näkökenttähäiriö, ja ällöolotila. Miranaxia käytin hoitoon. Minulla myös amalgaamipaikkoja ja yhdes hampaas todella isopaikka ja se minun mielestä ongelma muutenkin.Purenta oli jotenkin outo ja amalgaamipaikka oli koko ajan hankauksissa alaleuan hampaaseen. Tuli sitten korvatinnityskin mukaan, Ja sain sitten hammaslääkärin poistamaan koko ropleema hampaan paikkoineen ja todella migreeni hävis ja ei ole ollut nyt kolmeen vuoteen. Niin pää kuvattiin ton tinnityksen takia ja ei löytyny mitään kasvaimia tai muita probleemeja. Tinnitys on myös hallinnassa ei juuri huomaa, mut niskajuttu vaikuttaa omaan tinnitykseen, huomaan kun on jotenkin hartiat ollu vääräs asennos, rasituksessa ja sit joskus tinnitys alkaa mut loppuu kohta.

    • Narskutus

      Migreenin perskule kun on äärimmäisen paha diagnosoida, syitä on melkeinpä yhtä monta kuin on kärsijääkin... Ja ihan oikeasti tän diagnosointi tai hoitaminen ei ole todellakaan helppoa perus terveyskeskus Kaikkoselle.... Esimerkiksi tuo tieto, että ruuansulatuksen toiminta lamaantuu on monelle lääkärille uusi asia. Hoidon kannalta melko olennainen tieto, koska oikean lääkeaineen valinta on vaikeaa, ja perustuu jonkin verran myös yritys-erehdys -menetelmään. Suun kautta voidaan siis pumpata neljääkin lääkettä ilman tuloksia.

      Purenta, niska-hartia -seudun lihakset, narskutus, ruoka-aineet, stressi, mieliala... Kaikki nämä johtavat migreeniin.
      Itse löysin avun niin järjettömältä kuin se kuulostaakin botox:ista... Oma migreenini oli lähtöisin stressiperäisestä narskutuksesta sekä niska-hartia -seudun lihasten jumituksista. Itselläni tiettyjen lihasten rasitus narskutuksen kautta aiheuttaa niihin tulehduksen, joka ärsyttää myös niskahermoa ja sitäkautta laukaisee migreeniä. Näissä parin päivän kohtauksissa olin kiputipassa silmät teipattuna kiinni, happimaskia ja useita lääkkeitä unohtamatta.
      Nyt muutaman kerran vuodessa neurologi pistää muutamaan paikkaan purulihaksissa ja niskassa botoxia, ja migreenit ovat poistuneet.

      Tämän lisäksi päivittäin avaan fasettilukot, ja minulla on myös purentakiskot.

      Toinen helpottava oli lidokaiini-kortisoni -ruiske niskaan kallonpohjan nikamien lähistölle.

      Nämä mainitsemani hoidot ei välttämättä sitten toimi kaikille, mutta mikäli laukaiseva tekijä on niska-hartia -seudulla tai narskutuksessa niin botox vaikuttaa noihin tehokkaasti. Näitä pistoksia annetaan myös kauneuskirurgisissa virmoissa, mutta itse olen käynyt asiaan perehtyneellä neurologilla. Yhden ainoa pistos ei ole sattunut, ja oikeaa annostusta haettiin turvallisen kautta pienestä määrästä aloittaen. Väärästä annostuksesta / pistospaikasta aiheutuu lihaksen voiman heikentyminen noin kolmeksi kuukaudeksi. Undo-nappia ei ole, joten ainakin itse olen valmis maksamaan sen muutaman kympin enemmän ammattilaisesta.

    • toiveikas 5

      sattuipa käteen kirja hivenaineiden ja vitamiinien merkityksestä vanha kirja jossa oli ohje mikreenin hoitoon ja pään särkyyn no niin . sekoita puoleen lasiin aprikoosimehua 2rkl vehnäleseitä anna seistä 10 min syö otetaan lisäksi vahva b vitamiini ja syödään 2tomaattia ohjelmaa käytetään kerran päivässä 2-12 päivään ja sen jäkeen tarvittaessa toivottavasti olisi apua ei ainakaan myrkkyjä sisällä kannattaa kokeilla olisi kiva tietää onko apua

    • leikkurissa työskenn

      Pahan migreenin yhtenä ja onnistuneena hoitokienona on käytetty ainakin muutama vuosi siteen kohdunpoistoa

      • ......

        Oli varmaan vitsi.


    • ILMAN PÄÄHINETTÄ

      Moi, KYLLÄ AUTTAA KULJE ENEMMÄN KOVALLA PAKKASETTA ILAMN HATTUA, MITÄ KOVEMPI KAKKANEN LAITA SITÄ VÄHEMMÄN VAATETTA PÄÄLLESI.

      JA ON TAATTUA ETTÄ SAIRASTETET YHÄ ENEMMÄN

    • 3+14

      Minulla auttoi ehkäisypillerit ns. minipillerit.

      • 3+14

        Lisäykseksi vielä, että minulla on kuukautiskiertoon liittyvä migreeni. Pahimmat oireet ovat joko vähän ennen kuukautisten alkamista tai sen jälkeen.


    • Vaahteranlehtiviis

      On olemassa lääkepäänsärky, jonka käytetyt lääkkeet aiheuttavat.
      http://www.mediuutiset.fi/lehti/laakekierteen katkaisu voi parantaa migreenin/a124110

      Fun light aiheuttaa mikreeniä.
      http://www.taloussanomat.fi/markkinointi/2010/10/16/kohukirja-paljastaa-nain-ruokateollisuus-vedattaa/201014362/135

      Roger Dalet ..Näin lievität kipujasi- kirjassa näytetään erilaisiin mikreeneihin painelupisteitä
      http://kirjasto.kirjaseuranta.fi/D/Dalet_Roger/Näin_lievität_kipujasi_51_pistettä_joita_hieromalla_särky_hellittää/

      Natriumglutamaatti
      http://www.kemikaalicocktail.fi/?s=päänsärky
      "E621 tarkoittaa glutamaattia. Se on hajuton, valkoinen, kidemäinen suola, jossa on lihaliemen kaltainen maku. E621 tehostaa keinotekoisesti liha- ja myös kasvisruokien(!) omaa makua. Tuoteselosteissa se saattaa olla myös nimellä MSG eli monosodiumglutamate. Luonnossa glutamaatti on aminohappo. Se on aivojen tärkein toimintaa edistävä, kiihottava, välittäjäaine, eli kun sitä on ruoassa ei ole ihme, että maistuu. Glutamaatti osallistuu mm. hermosolujen kasvuun, niiden erilaistumiseen, liikkeiden säätelyyn ja oppimiseen. Tämä keinotekoinen aromivahvenne on esimerkiksi syy siihen, miksi suomalaiset rakastavat hunajamarinoitua broileria. Glutamaattia on luontaisesti mm. äidinmaidossa ja sen on todettu "

      Maantiesuola E509

      http://finland.somefood.org/?page_id=2326

      http://kemikaalikimara.blogspot.fi/

    • Mogreeni ohi jo...

      Minulla migreeni hävinnyt melkein kokonaan iän myötä ( 59 v nyt)
      Asiat jotka laukaisivat minulla migreeniä aiemmin :
      Valkosipulin haju tai syöminen, suklaan syöminen, juuston syöminen, oluen juonti, viinien juonti... etenkin punaviinin, voimakkaat mausteet, voimakkaat tuoksut (hajuvedet ja partavedet), kirkkaat valot ja etenkin keväthanget, ruudun tai television liika tuijottaminen, huonosti nukuttu yö ja valvominen pitkään, tupakan savu, stressi,
      Kävin akupunktiossa ja ensimmäisen hoitojakson (4-5) kertaa jälkeen migreeni tuli vuoden aikana alle 10 kertaa, sitä ennen se oli melkein joka viikonloppu.
      Minulla oli migreeniin pahoinvointipuikko koska suunkautta ei pystynyt lääkkeitä syömään, sitten sain oman piikin jolla laitoin lääkkeen suoraan reiteen ja se helpotti melkein heti, ainut että piti päästä heti sänkyyn noin kahdeksi tunniksi kun nukahdin heti.
      Sitten minulla oli myös nenäsumute jolla lääkkeen sumutin suoraan nenän limakalvoille, sekin useimmiten auttoi nopsaan.
      Vaihdevuosien myötä migreenini alkoi hävitä ja nykyään migreeniä ei tule joskus kuukausiinkaan tai liki vuoteen.
      Akupunktio sai aikaiseksi sen että migreenikohtausten kiputila aleni ja asteikolla 1-10 minun kipuni oli alussa 8-9 ja hoitojen jälkeen vuosien myötä asteikolla 1-2 ja sen päänsäryn kestin kuin leikiten jo.
      Kun migreeni alkoi tulla useammin taas akupunktio hoitojen välissä, menin taas ottamaan uudet hoitokerrat 2-4 kertaa ja taas pääsi kuukausia eteenpäin helposti.

      • tosiasiaa

        Ikäsi on melko varma tekijä siinä että migreeni hävisi. Hormonivaihtelu on loppunut. Naisilla migreenit loppuu yleensä vaihdevuosien jälkeen tai vaihdevuosiin.


    • No huh huh

      En lukenut kaikkia vastauksia, mutta Suomen migreeniyhdistys suosittelee jäsenilleen food detective yliherkkyystestiä:

      http://www.food-detective.fi/food-detective/

      Tämä ei ole allergiatesti vaan tosiaan yliherkkystesti. Itse aion tilata testin muista syistä.

    • sdasfdsfasfd

      Max Gerson paransi oman migreeninsä syömällä luomuomenia. Myöhemmin hän lisäsi muita ruokia ja kehitti ruokavaliobn, joka parantaa monia muitakin sairauksia kuin migreenin. Kokeilkaa ensin syödä hänen neuvojensa mukaan vaikka vain viikko ja jos migreeninne ei ole parantunut, antakaa sitten vasta miinuksianne. Lääketeollisuus inhoaa Gersonia (vilkaiskaapa, mitä he sepustelevat Gersonista esim. Wikipediassa), syystä: hänen oppinsa toimivat, eli ovat uhka lääketeollisuudelle. En ole kuullut kenenkään sanovan: "Olin Gersonin dieetillä viikon, eikä migreenini lakannut." Haastan teidät kokeilemaan.

    • Auttaisiko tämä

      Jos et ole kokeillut vyöhyketerapiaa, kannattaisi kokeilla. Sillä poistuu kuona-aineita elimistöstä ja sillä saa rauhoitettua elimistöä. Sain hoidettua erään vanhuksen vuosikausia kestäneen pahan migreenin pois. Hän ei päässyt sängystä ylös ennen puoltapäivää, kun särky oli niin kova jatkuvasti. Eli kannattaisi kokeilla vielä vyöhyketerapiaa. Muutaman kerran jälkeen selviää, auttaako se. Myös lisäaineeton ruokavalio vaikuttaa hyvin moneen asiaan, puhdistaa elimistöä. Lisäaineilla on uskomattoman paljon vaikutusta terveyteemme. Onneksi elintarviketeollisuus on herännyt kuluttajien vaatimuksesta ja suuntaus on lisäaineettomuus.

    • hyvästit migreenille

      Hei,
      Itselläni on ollut migreeni, mutta se on taaksejäänyttä elämää. Havaitsin, että olut ja sherry laukaisivat minulla migreenin, enkä niitä enää juo. Joillakin saattaa punaviini tai kahvi olla laukaiseva tekijä. Migreeni johtuu aivoverisuonten supistumisesta/laajentumisesta. Yksinkertainen ohje, jonka aikanaan luin jostain, että kädet on pidettävä lämpiminä. Ensi oireiden tullessa huolehdi, että kätesi ovat lämpimät. Jos mahdollista voit heti mennä istumaan kuumaan kylpyyn. Nämä konstit eivät maksa mitään eikä niiden kokeilemisessa ole mitään riskiäkään.

    • kokeile viljattomuut

      Suosittelen kokeilemaan viljatonta ruokavaliota. Minulla tutkittiin kyllä keliakian ja vilja-allergian mahdollisuus (negat) kun oireilen toisinaan ripulillakin. Pääsin refluksista, ripulista ja mm. noista migreenioireista eroon kuukauden parin viljattomuudella.

    • Onnea matkaan

      Minä olen saanut apua osteopaatilta joka "rusauttelee" aika ajoin niskanikamani kohdilleen. Myös akupunktio saattaa auttaa mutta siihen pitää uskoa ja itse olin hidas neulojen vaikutukselle ja niitä piti pitää pitempään minulla kuin yleensä pidetää. Joskus lääkäri mainitsi myös riittävästä suolan syönnistä, sekin saattaa auttaa ja ehkä kannattaisikin tarkistuttaa verikokein yleisemminkin kalium, natrium ym. arvoja. Jos löytäisit jostain vaihtoehtolääkärin joka tekee perusteelliset haastattelu- ym. tutkimukset, hivenainekartoitukset jne, niin voisit saada avun sieltäkin, toivottavasti. Vaihtoehtolääkäri varaa aikaa käyntiisi huomattavasti enemmän kuin tk-lääkäri ja perehtyy syvällisesti tilanteeseesi.

    • kokeiltu juttu

      Alkoholi kokonaan pois, suklaa, juusto, herneet, tomaatit pois.

    • täälläkii

      Estolääkityksenä topimax, neurologi määrännyt.

      Vyöhyketerapia auttanut säännöllisesti käytynä. Hiljalleen sitäkin pystynyt harventamaan.

      Akupunktiossakin kävin aikoinaan, ensimmäiset 3kk auttoi, jonka jälkeen sekin oli turhaa... Joten lopetin.

      Ja lapsenteko "auttaa" migreeniin on täyttä soopaa ainakin omalla kohdallani. Sekin on nyt todistettu, kun liki vuosi kohta synnytyksestä ja edelleen migreeni viikottain.

      Ehkäisymuotona on minipillerit jotka tuurilla jättää menkat pois, jolloin migreeni ei oletettujen menkkojen aikaan niin voimakkaasti tule. Itellä selkeesti hormoniperäistä migreeniä myös.

      Alkoholia en käytä, heti laukaisee migreenin. Myös jotkut ruoka-aineet. Jos univelkaa tulee niin sekin altistaa. On yhtä jos toista tekijää ja aiheuttajaa mitkä pitää ottaa joka päivä huomioon.

    • gghg1

      kokeileppa muutama käynti osteopaatilla mikä tekee biodynaamista osteopatiaa.ja tietty jätä mahdollisuuksien mukaan kaikki lisäaineruuat pois käytöstä.

    • jonde

      Minulla ollut 6 vuotiaasta asti todella paha migreeni, ja teini iässä se paheni. Kaikki esto lääkkeet, näöntarkastukset, magneettikuvaukset, aivosähkökäyrät ym kokeiltu ja tutkittu, kunnes eräs neurologi sanoi että jätäppä kaikki lisäaineet ruoista pois nyt kolmeen vuoteen ei ole ollut yhtäkään kohtausta :) kannattaa kokeilla.

    • kapteeni kaihi
    • Jayne4

      Juuri eilen illalla juttelin kaverin kanssa, joka on myös kärsinyt "säännöllisistä" migreeneistä ja päänsäryistä. Jätettyään ruokavaliostaan lisäaineet, siis lisäaineita sisältävät tuotteet; einekset, leikkeleet etc. pois, kumpiakaan ei ole enää ollut! Ei migreenejä, eikä päänsärkyjä!

    • Jos ole valmis kaikkeen, niin voisit kokeilla psilocybe sieniä, eli "magic myushroomseja". Jos syöt kerran kuukaudessa (about), niin se toimii estona. Mutta en ole itse kokeilut, enkä tiedä toimiiko... joillekkin se toimi. Netistä voit löytää enemmän tietoa..

    • KKIKKA

      MINULLA OLI MIGREENI SITÄ LAATUA, ETTÄ HELLITTI VASTA KUN OLIN OKSENTANUT.ERÄÄN KERRAN OSUIN RUKOUSJONOON JOSKUS VUONNA 85-90.pARANIN SILLOIN TÄYSIN TÄSTÄ RIIVATUSTA VAIVASTA.

    • Rillipää 09

      Itselläni auttoi migreeniin kun kävin silmälääkärissä ja sain lasit taittovirheeseen ja lisäksi Napromexia migreeniin ja Relertia esioireettomaan migreeniin. Mut Näön tarkastus ainakin omalla kohallani auttoi.

      • Endometrioosi?

        Voisiko kysymyksessä oll Pms oireyhtymä, kilpirauhasen vajaa, tai liikatoiminta,
        vai voisiko syynä olla ENDOMETRIOOSI.

        Sairaus on vähemmän tunnettu, jota sairastaa joka viides suomeleinen nainen.

        Tutustu Endometrioosiyhdistyksen svustolla aiheeseen.

        http://www.endometrioosiyhdistys.fi/index.php?section=1
        -----------


      • hmmm...
        Endometrioosi? kirjoitti:

        Voisiko kysymyksessä oll Pms oireyhtymä, kilpirauhasen vajaa, tai liikatoiminta,
        vai voisiko syynä olla ENDOMETRIOOSI.

        Sairaus on vähemmän tunnettu, jota sairastaa joka viides suomeleinen nainen.

        Tutustu Endometrioosiyhdistyksen svustolla aiheeseen.

        http://www.endometrioosiyhdistys.fi/index.php?section=1
        -----------

        Endo ei aiheuta migreeniä.


    • ..........

      Itselläni on selkeästi hormoneihin perustuvaa migreeniä. Kohtaukset vähentyi huomattavasti, kun lopetin hormonaalisen ehkäisyn käytön. Nyt kärsin kohtauksista vain ovulaation ja menkkojen aikana.

    • Bella Donna

      Olen 61v mummeli ja pääsin migreenistä vasta kun veri suonet on ilmeisesti kalkketunut eikä laajene enää.Mutta se mikä minulle oli aivan ehdoton oli VETO ja hajusteet ja tupakan savu niistä mikgreeni usein alkoi Veto kaikis pahin kun olin töissä jossa aukastiin ovi ulos auki ja tavara kuorma tuli ja pako kaasu sisälle koska kuorma auto oli käynissä mistä tavara tuli vieläkin muistan sen pakokaasun hajun,eli suojaa pääsi ainakin vedolta älä missään tapaukses käytä hajuvesiä ja mulla on myös astma mutta olen edelleen työ elämässä ,kaikis pahin elämän vaihe tapahtui syyskuussa kun sain keuhko veri tulpan,eli yhteyttä näihin sairauksiin saa arvella!

    • Suppoa

      Särkylääkesuppo peppuun heti kun ensimmäinen näköhäiriö on tulossa. Minulla se auttoi, nykyään en enää kärsi migreenistä kuin joskus harvoin.

    • turutar7

      hei

      Olen myös kärsinyt migreenistä n 30 v - välillä pahempaa ja välillä ok. Käyn akupunktiossa ja se auttaa aina hetken. Nyt estona 8 mg atacandia (verenpainelääke). Kirjoitettiinkohan se noin? No niska-hartia vaivat myös lisäävät pääsärkyä ja jos hierojalla käy niin seuraavana päivän on taakuuvarmasti migreeni.
      Syöminen ja säännöllinen rytmi (uni) pitää olla.

      Lääkekatto tuli juuri täyteen, mutta näillä mennään.

    • 13+3

      Migreeni on hyvin pitkälle hormonisidonnainen sairaus. Siitä kärsivät yleensä naiset ja tästä ketjustakin tulee selväksi, että se puhkeaa yleisimmin murrosiän kynnyksellä. Siksi naisilla se synnytys hyvin usein auttaa migreeniin, koska se muuttaa hormonitoimintaa. Tämä ei siis ole mitään mummojen perimätietoa, eikä jumalan armoa, lääkäritkin tämän tietävät.

      Migreenistä kärsii harvoin vanhukset, mikä lohduttaa hyvin vähän työikäisiä ihmisiä, joiden elämää migreeni invalidisoi. Kuukautismigreeni on yksi vaikeimmin hoidettavista migreenin muodoista. Vaihdevuosien hormonikorvaushoito saattaa laukaista migreenin. Myös perintötekijöillä on merkitystä.

      Itse olen saanut ensimmäiset kohtaukseni n. 10-vuotiaana, kun vanhempani olivat eroamassa. Isäni puolella on vahva migreenitaipumus suvussa, myös miehillä. Äidiltä olen perinyt luonnostaan matalan verenpaineen, joka aiheuttaa päänsärkyoireita, joita on joskus vaikea erottaa migreenikohtauksista. E-pillereitä en voi syödä, sillä tauon aikana kärsin koko ajan migreenistä. Toisin kuin täällä mainittiin, yleensä e-pillereitä ei suositellakaan migreenipotilaille suurentuneen aivoverenvuotoriskin vuoksi. Panacod ei myöskään ole sopiva lääke migreenin hoitoon, vaikka saattaakin auttaa. Se päinvastoin saattaa aiheuttaa migreeniä, varsinkin usein käytettynä.

      Migreeni on yksi alihoidetuimmista sairauksista. Kannattaa kuitenkin jaksaa valittaa, yksityiset lääkärit ja työterveyslääkärit yleensä paneutuvat asiaan parhaiten, ja kokeilla uusia lääkkeitä. Onneksi nykyään on tämä netti, joka on pullollaan tätä palstaa parempia tietolähteitä ongelmaan. kaikki itsehoitokeinot ovat helppoja kokeiltavia, eivätkä juuri ota jos eivät annakaan. Itselleni valot ja heijastukset, sekä alkoholi varsinkin jos nautin useampaa kuin yhtä lajia (tämä saa oksentamaan esim. 1 lonkeron ja 1 punaviinilasillisen jälkeen, eikä vasta seuraavana aamuna...), ovat altistavia tekijöitä. Myös yövuorot saavat migreenikohtauksen aikaan.

      Itse pärjään kohtauslääkkeillä. Tällä hetkellä käytössä on sumatriptaani (eri kauppanimiä), joka on huonompi kuin hyvin toiminut Maxalt, jolta loppui kelakorvattavuus. Ikä on myös auttanut ja juoksuharrastus, joka ilmeisesti vaikuttaa verenpaineeseen.

      Tunnen useita naisia, jotka kärsivät paljon pahemmasta migreenistä kuin minä, ja kolmea on tutkittu ja hoidettu sairaalassa useita kertoja. Jos kohtaukset muuttuvat, lisääntyvät, pahentuvat tai haittaavat merkittävästi arkea, vaatikaa tutkimuksia neurologian poliklinikalla. Siellä saa varmasti lääketieteellisesti parasta hoitoa ja tutkimuksia.

      Aivokasvain aiheuttaa hyvin harvoin migreenityyppistä päänsärkyä. Yleensä kasvaimen aiheuttamat päänsäryt ovat erityyppisiä, siksi lääkärit kyselevät millaisia migreenisäryt ovat. Omalta mieheltäni on leikattu aivokasvain, eikä hänellä ollut ainuttakaan päänsärkyä tai ennakoivaa oiretta, ennen kasvaimen paljastanutta epileptistä kohtausta. Lääkärin mukaan on tyypillisempää, että kasvain aiheuttaa epileptisiä oireita kuin päänsärkyä tai pahoinvointia. Ja useilla ihmisillä on kasvaimia aivoissa, ilman, että ne tulevat koskaan ilmi.

      • Hoidosta kokemus

        Kalevalainen jäsenkorjauskäsittely on auttanut vaikeissakin migreenikivuissa. On ikivanha, kivuton ja turvallinen hoitomuoto. Luotettavien Kalevalaisten jäsenkorjaajien yhteystiedot on saatavissa nettiosoiteesta: www.kansanlaakintaseura.fi. Kansanlääkintäseura toimii yhteistyössä koululääketieteen kanssa.


    • Primrose2

      MInulla on paha aurallinen migreeni, aivoverenvuoto ollut jne. Nyt migreeniä hoidetaan botoxilla, koska tämä minun migreeni on lihasperäistä ja tulee jännittämisestä. On tärkeää, että lihakset (niska, leuka, päänahan ja otsan lihakset jne.) pysyvät rentoina.

      • Primrose2

        ja vielä tähän: alkoholi, valvominen, suklaa, teollinen ruoka, lisäaineet, kirkkaat valot jne. pitää unohtaa (aina aurinkolasit päässä kirkkaina valoisina päivinä), näillä pärjää botoxin kanssa. Primrose2


    • migreeniapu

      itselläni migreeni alkoi viime keväänä. ja koska en pysty syömään estolääkkeitä ainoaksi vaihtoehdoksi jäi panadol tai panacod. niistä ei juuri apua ollut.
      neurologi sit määräsi mulle pahoinvointiin käytettävää primperan nimistä lääkettää otettavaksi panadolin kanssa. primperan ehkäisee pahoinvointia ja lisäksi vahvistaa panadolin tehoa. nämä kaksi lääkettä yhdessä katkaisevat minulla migreenin oireet. ei tule enää näkö oireita tai pahoinvointia ja pääkipukin helpottaa kovasti. en sitten tiedä olisiko sulle tästä apua tai lienee olet jo sitä kokeillutkin.

      toinen mistä olen kuullut että on helpottanut migreeniä on lohiöljy eli omega3 kapselit. itse en tuohon uskonut, ennenkö tuttavani kertoi siitä olleen apua. lohiöljy laajentaa verisuonia ja näinollen myös helpottaa migreeniä. itse en tuota ole kokeillut, koska en voi syödä lohiöljyä.

      toivottavasti löydät avun migreeniisi.

    • helgae1

      Hei poden itsekkin migreeniä...joskin nyt harvemmin.
      Ennen saatoi olla viitenä päivänä peräkkäin...joskus menin saikullu kiputippaan...
      Sit eräs apteekin myyjä käski kokeilla UBIKINONIA Q 10.... 100mg...saa luontaistuote kaupasta....
      ja kas kummaa miula se auttoi...
      nykyisin kohtaukset vain menskujen aikaan...pääsen jopa yhdellä kohtauksella...
      suosittelen kokeilua ....on tutkittu auttavan migreeniin...

    • pahaveri

      Käyhän kupparilla ..Niin lähti paha veri niskasta AH ,,ei särje päätä ja työpaikan vaihdos joskus hyväksi myös !

    • sandos

      Kärsin migreenistä nuorempana jopä yhdeksänkin kertaa kuukaudessa, joista muutama kesti pari päivää. Neurologilla käyntien tulos oli se että joillakin nyt vaan sattuu olemaan migreeni noin usein!?! ja kivulias!!?! Estolääkityksiä kokeiltiin jos minkä laisia turhaan. Onneksi keksivät imigraanin joka auttoi piikkeinä kankkuun annettuna. Oli kallista lystä, mutta tuskin olisin hengissä ilman niitä. Nykyisin käytän kohtauksiin sumatriptaania (sandosin) joka auttaa todella hyvin. Nuo maksuoivat vielkä 2006 yli 80€ 18 tablettia, onnekseni nyt maksavat alle kympin sama määrä. Olen myöskin niitä onnekkaita joilla ikä vaikuttaa migreenikohtuksien vähenemiseen. Pahinta migreeniaikaa oli 28 - 50 vuoden välillä. Toivottavasti löydätte sinulle sopivan täsmälääkkeen, niin kuin minullekin, pilleri suuhun ja vartin päästä on migreeni vain kalpea muisto.

    • entinenpotilasmig

      Tiedän tapauksia, joilla on migreeni, mutta eivät ota lainkaan vinkkejä vastaan, vaan mielummin syövät lääkkeitä. Kannattaa katsoa myös peiliin, onko varmasti tehnyt kaikkensa, että migreeni loppuisi.

      Ruokavaliolla on suurin merkitys migreeniin, niiden laatuun ja kuinka usein ne tulevat. Eli...

      Kofeiini täytyy lopettaa kokonaan. Miksi? Koska se poistaa vettä. Jos kehossasi ei ole tarpeeksi vettä, altistaa se ihan normaalinkin ihmisen toistuville pääkivuille. Kofeiinin juonti siis altistaa niitä jotka ovat vielä herkemmin alttiita migreenille siihen, että päätä alkaa koskemaan. Lopeta siis kaikkien kofeiinipitoisten, varsinkin kahvin ja energiajuomien juonti.

      Lisää veden juontia. Ja kun puhutaan vedestä, niin ihan puhtaan veden. Vedeksi ei lasketa limppareita, mehuja, tai muita litkuja.

      Onko ruokavalio kunnossa? jos ruokavaliosi ei ole hyvin (nyt oikeasti miettikää ja tutkikaa onko se siinä ruokavaliossa) niin ette ruoki kehoanne tarpeeksi, mikä johtaa jälleen päänsärkyyn.

      Alkoholi myös aiheuttaa päänsärkyä, joten alkoholikin pitää jättää kokonaan pois.

      Mulla ennen estolääkkeet ja paha migreeni, ambulansseja välillä soitettiin. Sitten lopetin kofeiinin, alkoholin ja rupesin syömään entistä terveellisemmin (rupesin kasvissyöjäksi ja lopetin kermojen käytön) niin migreenitkin katosi. Kyllä nyt huomaa, että heti kun syö vähän huonommin tai jättää juomatta vettä tarpeeksi päivässä, niin heti migreeni iskee.

    • AVUNSAANUTMUUHUN

      Eräs ystäväni kävi hermoratahieronnassa muutaman kerran, yhdellä
      kerralla hän sai kauhean mikreenikohtauksen, mutta sen mentyä ohi
      hän ei ole migreeniä saanut, aikaa jo lähes 30v.

      Hieronta tehdään kevyesti päästä varpaisiin, kokeilkaa, auttaa moniin
      vaivoihin, hierojat antavat myös noita ruokaan liittyviä neuvoja, ainakin
      jotkut.
      Vyöhyketerapia on samantyyppistä hoitoa, mutta tehdään kai paikallisesti.
      Verenkierto on kokonaisuus, siksi on hyvä käsitellä koko kroppa.

    • hevat

      SAMANMOINEN jo koulussa 1945 ja siihen aikaan vain hotapulveria 2-3 päivässä
      olihan se kauheaa oksentelin myös.KOULUSTA TULTUANI sänkyyn vaan ja äiti toi
      lattialle pesuvadin. Hirveää aikaa 20vuotiaana tekasin tytön ja synnytyslaitokselle päänsärky jäi. NYT olen 74v hyvin harvoin päätä särkee siihen auttaa kupillinen kahvia.

    • someone**

      Panacod/sumtriptan -cocktail auttaa joka kerta.

    • yukiii

      jättämällä viljat pois ja vähentämällä hiilihydraatteja, migreeni häipyy, kannattaa käydä antti heikkilän sivuilla lukemassa potilaskertomuksia, joissa he ovat päässeet ruokavaliolla monista eri sairauksista eroon. Olen viljaton ja kaikki vaivat ovat häipyneet ja olo on mahtava.

      • vaahteranlehtiviisi

      • vaahteranlehtiviisi

    • pasi

      Kokeile täsmälääkkeitä

    • Ponstan Forte

      Minulla oli erittäin paha migreeni ja siihen ei tehoavaa lääkitystä löytynyt vaikka monia yritettiin.

      Taas kerran oli kunnon jysäri päällä ja siihen joku antoi minulle Ponstan Forte pillerin ja ihmeekseni migreeni oli kerralla ohi.

      Jostain syystä lääkjärit eivät halunneet minulle mainittua lääkettä määrätä "eihän noin vanhaa lääkettä enää kenellekään määrätä". Muutaman kerran täysin tehottomia "hyviä nykyaikaisia lääkkeitä" määräsivät. Täytyi suuttua ennen kuin sain haluamani Ponstan Forte lääkemääräyksen. Toisena lääkkeenä on Primperan. Kun nämä lääkkeet sain käyttöön, niin ei ole ollut mitään vaivaa migreenistä sen jälkeen. Ja yksi pilleri riittää. Ja on halpa lääke.

    • Minulla oli samaa yrjöämistä ja osa syy löytyi silmien haja- ja taitoviasta. selkärangassa on virheasento ja rappeumaa. Hapenpuute oli kaikkein pahinta. Oletko haju-melu yliherkkä? Haistat hernekeitot, savut, käristykset, grillirasvat, astioiden kolina, haarukoiden kilinä, kovat äänet ärsyttävät suuresti?
      Minä kävin homeopaatilla ja hermostosta löytyi yliherkkyyttä. Enää ei koske päähän.
      nina

      • Selässä syy

        Ninamex: Olet varmasti oikeassa koska minulla juuri nämä samat viat. Joko silmistä tai selästä johtuva migreeni.

        Selässä on virheasentoja ja rappeumaa. Silmissä vikaa myös.
        Nyt menossa silmälääkärille ja ortopedille.

        Uskoisin että tuo selkä tekee kaiken tämän.


    • happohappo1

      Laitonta mutta toimii, eli LSD.

    • tupakka pahin

      Olipas siinä neuvoja, mutta apua tuskin saat. Itselläni on takana 50 vuotta migreeniä.
      70-vuotiaana alkoi helpottaa ja nyt hyvin harvoin otan alkavaan pääpipuun NARAMIG tabletista puolitaplettia ja pääkipu on ohi tunnissa. Särkylääkkeet aiheuttavat pääkipua ja kaikki muutkin pään verisuonistoon vaikuttavat lääkkeet. ANERVAN peräpuikko on ollut alkuaan lääke migreenikohtaukseen ja sen seurauksia on todennäköisesti etten pysty käyttämään mitään särkylääkkeitä ilman pääkipua.
      Yksi viesti edellä oli, jossa neurologi oli määrännyt migreenipotilaalle EPILEPSIA lääkityksen TOPIMAX.

      Amerikassa on käytössä epilepsia lääke, joka tasaa myös hermostoa (Topiramaatti) eli hyvin suosittu lääke on TOPIMAX ja jos on masennusta lisänä CYMBALTAN.

    • särytön

      Itselläni on diagnosoitu esioireinen migreeni n. 5 vuotta sitten. Menin töistä ambulanssilla sairaalaan aivoinfarkti epäiltynynä. Ja nopealla tahdilla tutkimuksiin. (Minulla on ollut laaja veritulppa aiemmin) Eli minun migreenini on sellainen, että alkoi aina ensin näön häviämisellä ja sitten halvaantui oikean puolen käsi ja jalka. Sen jälkeen kieli niin, etten pystynyt puhumaan. Se oli todella pelottavaa. Sen jälkeen nousi kuume(en tiedä miksi) ja lopuksi tuli se jumalaton päänsärky. Syytä migreenille ei löydetty.
      Menin sitten silmälääkärille vuosien jälkeen valittamaan, että tuntuu, että joudun väsyneenä ja hämärässä ajaessa skarppaamaan todella . Tavallaan itse tarkentelemaan näköäni. Näköni on hyvä. Todettiin, että silmäni takaa oikealta puolelta on lihas halvaantunut. Ollut luultavasti syntymästä saakka. Silmä leikattiin ja sattumalta migreenin syy löytyi, kun leikkaus pöydälle jäi se ongelma myös.

    • Alueellasi järjestään varmaankin sanan ja rukouksen iltoja. Elävät kristityt rukoilevat ja Kristus vastaa. Suren sitä, että niin vähän luotetaan Jumalaan kriiseissä. Sielun pelastus elämässä ja maallisen elämän jälkeen, syntien anteeksiantamuksen omistaminen uskossa on tärkeintä, vaikka kärsimys muuten jatkuisi.

    • buranaa

      Mulla auttaa ainoastaan AJOISSA ensimmäisten merkkien tullessa, että otan nopeasti riittävästi buranaa. Mutta jos odottaa, että näköhäiriöt ilmestyvät, mitään ei ole enää tehtävissä. Pitää tajuta pienistä oireista, että migreeni on tulossa, silloin burana auttaa.
      En mene minnekään ilman buranaa.

    • ota selvää

      en tiedä hoidetaanko suomessa migreeniä botoxilla, mutta tuttava englannissa on saanut useiden kuukausien kohtauksettomia jaksoja pään alueelle annetuilla ruiskeilla, hänen vaivansa oli aiemmin invalidisoivan hankala.

    • jay5

      Mä oon ainakin saanut paljon jeesii eri terveysjuttuihin tän kaverin tiedoilla ja neuvoilla ja muutenkin tykkään sen suorasta EI BS asenteesta.. :D Kannattaa ainakin tutustua, http://www.jaakkohalmetoja.com/fi/uutiskirje/

    • veg1

      Itse kokeilisin kasvisruokavalioita. Kasvisruokavalion on todettu parantavan migreenin joillain ihmisillä, etkä menetä mitään jos kokeilet. Sitrushedelmiä kannattaa välttää, sillä ne saattavat laukaista migreenin.

    • Apteekissa

      Yritin lukea viestiketjua, löytyykö tietoa Ubi-Qinonista / Bio-Qinon... 100mg päivässä estohoitona. Kannattaa kokeilla. Apteekeista saa.. Elimistön oma aine..
      Kokeile. Positiivista palautetta tullut ko vaivaan, kohtaukset pysyneeet pois.

    • migreeniä seurannut

      suosittelen kokeilemaan semmosen yrityksen kuin synergyn valmistetta nimeltään pro-arginiin. Vaimollani oli paha migreeni ja hänen migreenityyppi oli sellainen, että estolääkkeitä ei voitu kokeilla. No migreenejä oli paljon ja yleensä jouduttiin tilanne laukaisemaan päivystyksessä (tiputuksessa). Vuosi sitten jouluna hän aloitti valmisteen käytön, niin sen jälkeen ei migreenejä ole ollut (täytyy koputtaa puuta).

    • kipu-unta

      Mulla tuttava joka kärsi niin pahasta migreenistä, että joutui menemään sairaalaan
      kun kohtauksen merkit tuntuivat. Hänet nukutettiin silloin aina kohtauksen ajaksi.
      Mikään muu ei auttanut, kipu oli hirmuinen.
      Kohtauksia ei tosin tullut noin tiheään tahtiin. En tiedä onko mahdollista
      käyttää nukutusta kovin usein, mutta mitään ei menetä jos ottaa selvää.

    • Nainen 43v

      Monien estolääkityskokeilujen jälkeen olen löytänyt rauhan. Atacand 8mg tai 16mg (verenpainelääke, vaikka olen matalapaineinen muutenkin) ja Cipralex pienellä 5mg annoksella, ja karmiva migreeni on enimmkseen poissa. Kohtauksiin minulla ei auta nämä täsmälääkkeet, mutta 400/600/800mg ibuprofeenia ja 1g parasetamolia auttaa 99% kohtauksista, loput menevät sitten ensiapupolin koktaileilla ohi.

      Niskan lihasjännitykset kannattaa hoitaa pois venyttelyllä, hieronnalla ja joogalla. Minulla on myös pari niskaniveltä, jotka menevät hiukan pois paikaltaan, mikä johtaa migreeniin. Onneksi täällä Turussa on loistavat kiropraktikot, jotka niksauttavat paikat kohdalleen nopsasti ja nätisti. Suosittelen, Bliss-klinikka Verkahovissa.

      Voimia aloittajalle, pidän peukkuja, että apua löytyy.

    • Kipuilija

      Itselläni myös todella paha kroonistunut migreeni, johon ei toimivaa estolääkitystä ole löytynyt.
      Joku tuolla ehdotti lapsen tekoa, mutta itselläni ei auttanut, oikeastaan päinvastoin. Ja eipä niitä lapsia aina tuosta vaan "tehdä", meilläkään ei pitänyt olla edes mahdollista, mutta niin kuitenkin kävi. Ja ihan vaan migreenin hoitoon ei kyllä kukaan täysjärkinen voi lasta suositella!! =D
      Suomessa kivunhoito on yksi euroopan huonoimmista, täällä pelätään hysteerisesti riippuvuuksia, vaikka toisessa vaakakupissa olisi elämänlaatu, työssäkäynti ja harrastukset= "normaali" elämä.
      Esim. Britanniassa käytetään yleisesti tulehduskipulääke kodeiinitabletteja migreenin hoidossa, itsellänikin mm. Panacod 2/pv on auttanut niin että olen voinut töissä käydä. Tosin suomessa neurologit yleisesti vastustavat opiaattipohjaisten kipulääkkeiden käyttöä migreenin hoidossa juurikin sen riippuvuuden takia. Mutta niitäkin lääkkeitä on hyvin eri voimakkuuksia ja annostus voi vaihdella hyvinkin paljon.
      Toivottavasti löydät avun jostakin, oli se sitten lääkitys, luontaishoito, tai ihan mikä tahansa muu. Itse olen joskus ollut niin väsynyt jatkuvaan kipuun, että olen tyhjentänyt koko lääkekaapin ja ollut teholla 3vrk. Halusin vain kivun loppuvan ja saavani apua. Mutta sitä konstia en nyt tietenkään kenellekään suosittele!!

      • hmm.

        Riippuu kohtauksen tai monen kestosta, mitä kannattaa tehdä lääkkeiden suhteen. Ai vastustavat, eikö se apu ole tärkein.


    • APUAPUNKTIOSTA

      Kuule minulla oli se riesa montavuotta , söin kauhukalliita lääkkekkeitä yhtä kauan joista tuli kaiken lisäksi huono olotila tuntikausiksi. Mutta mitäs kummaa menin jälleen kerran vastaan otolle jolloin olikin tullut uusi lääkäri joka silloin puhui vielä vähän hoono soomi , sittemmin kyllä oppinut ja kaikenlisäksi erikoistunut lääkäri nyt , en nyt nimeä viitsi julkaista menee mainostuksen puolelle. Hän esitti minulle haluako että kokeillaan akupunktiota siitä olla moneelle apu , naurahdin ja sanoin no miksei sitä kokeilla voi ja niin tehtiin. Ensikertaa kun niitä neuloja parikymmentä kappaletta lekuri pyöritteli hymyilytti kyllä vieläkin koko touhu , mutta jo kolmannen kerran jälkeen alko vaivat kadota 10 kertaa tuli samanlainen neula-annos joita pidettiin muistaakseni 20 - 30 min. Sen jälkeen en ole pääkipua tuntenut edes krapulassa , en tiedä tehoaako kaikille mutta lämpimästi suosittelen kokeilua , suht kivuton operaatio ainoastaan kun peukaloiden ja etusormen väliselle alueelle laitetaan niin hieman tuntuu ikävälle muut tulevatkin hartioiden ja päänalueelle. TÄÄ ON MUUTEN TOSI AINAKIN MINUN KOHDALLA.

    • maalaisjärki-

      6.11 kirjoitettu, lukeeko aloittaja enää vastauksia? Oletko lääkkeiden lisäksi käynyt läpi myös palstalla olleet lukuisat vinkit migreenin EHKÄISYYN, netissä ja yhdistyksen. Lääkärit ovat sanoneet ettei varmaa lääkettä ole, vaikka oikeaa lääkettä voi etsiä. Kannattaakin, koska se VOI löytyä sinulle.

      Stressiä ei saisi olla, lihasjumit pois jne, valo voi laukaista, ravinnonsaanti pitäisi olla ok/ vitamiinit, uni ok, nestemäinen sokeri voi laukaista yhtäkkisenä, lämpötilan muutokset, välkkyvä tai kirkas valo, tietokoneen ja halogeenivalojen välkkymistaajuus -tietokoneessa voi säätää, ergonomia, kofeiini, väärä työ -työ ylipäätään, kylmyys jumittaa lihaksia, kemikaalit -tuoksu, ahdistus/masennus/paniikki ym, sauna, väärän läheisen seura esim narsisti joka aiheuttaa stressiä vaatimuksillaan, liika vaatimus itselle joka asiaan tai mikä kullakin. Etsi oikeasti lisää tietoa! Kuulostaa kuin et olisi edes etsinyt laukaisevia tekijöitä, vaikka geeneistä se ei poistukaan. Pelkillä lääkkeillä, ilman mitään muuta et saa kohtauksia vähenemään. Toivottavasti sopiva lääke kuitenkin löytyy.... Pitää penkoa kaikki mahdolliset laukaisevat tekijät... että osaa edes jossain määrin välttää niitä. Silmälasit voivat myös auttaa ja tummennus. Yhtäkkinen raju liikunta tai siivous, väärä asento voi tehdä jollekin. Älä käytä ehkäisyvalmisteita, edes keltarauhashormonipilleriä! Päänsärkymigreeni voi kehittyä myös liiallisesta lääkekierteestä, silloin pitää katsoa sekin. Pääasia on rentous myöskin, vaikka olisi lihasjumia ja asento-ongelmia kropassa. Etsi aina aiheuttavia tekijöitä ja oikeaa lääkettä. Viimeistään ikä helpottaa hieman, kun ei yritä olla täydellisen kaunis ja liikoja vaatimuksia aseta itselleen.
      Miten monta kertaa näitä pitää käydä läpi ja joku kysyy yhä uudelleen ja uudelleen. ETSI, tietoa on monelta vuodelta jo netissä ja muualla. Auralliseen nuo ainakin vaikuttaa, eli sun pitää kysyä ei-aurallisen omaavalta mikä siellä laukaisee kohtauksia. Allergia jollekin voi olla myös yksi tekijä, ei ainakaan alkoa, viiniä tai olutta kannata ottaa. Tanniinit. Jos netin tiedoista ei ole apua, sitten kysyy lisää.

      Kala ja lakritsi aiheuttivat jollekin kohtauksen kuulemma. Minulle ei ne, mutta kalassa on jotain joskus. Aurallisessa tulee näköön etukäteen pientä häiriötä, jolloin voi sulkea silmät, ettei tule isompaa. Se estää joskus jotakin -ei toki aina. Mutta, aurattomassa tätä ei voi tehdä kai(?), joten silmien ärsytys valosta aivoihin jatkuu. Siinä vasta pulma. Niskan ja hartian jumit kannattaa poistaa, isommat ainakin ja juoda nestettä sopivasti -kuivuminen jumittaa lisää joskus. Nukutko tarpeeksi? Heräätkö liian aikaisin? Lepäätkö riittävästi muutenkin? Onnea jatkoon ja lääkkeiden ym etsintään. Näkö tosiaan kannattaa tarkastuttaa ja ottaa lasit, se on ykkösasia. Pieni tummennus laseihin, estää kirkasta valoa aiheuttamasta migreeniä samantien. -Aluksi otetaan HETI kohtauslääke, se vie kipua jos ei itse kohtausta..ainakin toivon mukaan. Myöhään otettu lääke ei vie kipua pakosti. Pahoinvointiin saattaa olla erillinen lääke, ehkä kannattaa kysyä onko suussa sulavaa versiota. Jatkakaamme etsintää...

      • sekin vielä

        Vaikka noudattaisi kaikkea tunnollisesti. Joskus voi lipsahtaa, eikä kohtausta voikaan välttää ikuisesti. Mutta jos edes jotain tietoa tästä sai niin hyvä. Kaikki ovat niin yksilöllisiä näissä, mikä aiheuttaa. Geenien lisäksi.


    • migreeni vähentynyt

      Hei! Itselläni on kans migreeniä sillon tällön. Sen laukaisee omalla kohdalla parin asian yhdistelmä: liian vähän nukkuminen, huono ruokavalio, stressi sekä jumittuneet niska-/hartialihakset. Tämä alkoi 10vuoden iässä ja olen nyt 20 vuotias. 16v asti se oli pahinta. vuodessa saattoi olla yli 30 kohtausta. Ja ne olivat aika rankkoja. näkökyky meni sumeaksi, pää oli niin helv.tin kipiä, yleensä vasemmasta kädestä lähti tunto, oksetti, valo sattui silmiin.... Pienikin kosketus minuun (esim pyyhkeen hipaiseminen selkää) sai aikaan oksentamisen. En nuoren ikäni takia silloin kehannut mennä lääkäriin. Sittemmin kohtaukset olivat vähän harventuneet siihen asti kunnes aloin käyttää e-pillereitä 17-vuotiaana. Ne pahensivat kohtauksia ja lisäsivät määrää joten lopetin niiden nappien käytön ja aloin myöhemmin käyttämään minipillereitä. Ne ovat itse asiassa olleet aika hyvä keino lievittää näitä migreenikohtauksiakin. Olen nyt reilun vuoden niitä popsinut ja kohtauksia on ollut vain 2 vuodessa :) pitäisi varmaan käydä lääkärissä tämän takia. Nuorempana sitä ei uskaltanut, ja nyt sitten kohtauksien vähentyessä sitä ei ole kokenut olevan niin suurta haittaa mitä ennen.

      • juu-

        Minulla keltarauhashormoni vaan pahensi sitä, että meinasi tulla aurallinen migreeni. Ja lihotti todella paljon, ei vieläkään paino meinaa laskea. Ei todellakaan vähentänyt silloin. Vasta kun lopetin, oli parempi. Kannattaisi olla kriittinen hormonien suhteen.


    • TheMagicMolecule

      Kannattaa kysyä lääkäriltä onko mahdollista saada LSD tai bromo(=LSD ilman hallusinogeenejä) hoitoa. Se auttaa ainakin lähes kaikkia sarjapäänsäryistä kärsiviä. Euroopassa ainakin testataan jotain uutta bromo lääkettä.
      Jos ei lääkäriltä löydy apua, niin kysy kaikki tuttavat läpi jos joltain löytyy kontakteja.
      Myös psilosybiinisienet, eli magic mushrooms, auttavat monissa tapauksissa. Näitä voi kasvattaa ihan ite jo kotona, ja näitä kasvaa myös Suomen luonnossa, jos vain jaksaa nähdä vähän vaivaa. Ja luulisi jaksavan jos ei muut hoitokeinot ole auttanut. Plus, LSD:stä, bromosta ja taikasienistä ei aiheudu mitään sivuvaikuksia, ja ne ei tuhoa sun sisäelimiä niinku resptilääkkeet. Kannattaa tehdä vähän taustatyötä näistä aineista ja päättää itse. Ja unohtaa se huumeidenvastainen propaganda mitä meille on syötetty lapsesta asti. Kaikki huumeet ei ole samanlaisia.
      Pari videota aiheista:
      www.youtube.com/watch?v=x-FfWQoig1g
      www.youtube.com/watch?v=cMhx1RLaN7Y&feature=related

    • päänsärky aspartiimi

      Syötkö aspartaamia? Eli käytätkö tietoisesti tai piilosaantona. Hyvin moniin tuotteisiin on tungettu aspartaamia tai muita haitallisia keinomakeutteita, esim. pastitllit, limsat (Hartwallin jaffassa oli SEKÄ hedelmäsokeria ETTÄ aspartaamia makeutteena.

      Tunnen ihmisen joka saa aspartaamin nauttimisesta räjähtävän päänsäryn. Kokeile sinäkin ensin jättää pois kaikki keinomakeutteet. Myös jotkut muut lisäaineet voivat aiheuttaa päänsärkyä, joten ole tarkkana, syö vain perusruoka-aineita!

    • Kuningasmigreenix

      Itselläni on ollut joskus tuon "kuningas-migreenin" kanssa melkoisia ongelmia. Olen vuosien varrella oppinut omasta migreenistäni, että pyrin välttämään tiettyjä ruoka-aineita ja juomia, jotka tiedän laukaisevan migreenin minulla. Säännöllinen elämä, säännölliset ruokailuajat ja stressin välttäminen ovat myös auttaneet. Näistä on ollut paljon apua minulle.

      Jos kaikesta huolimatta migreeni on tulollaan, en päästä sitä vauhtiin ja otan ihan tavallista "buranaa" riittävästi. Varsinaista lääkitystä minulla ei ole ollut enään migreeniin.

      Kahvin olen korvannut kaakaolla, juon aivan tavallista vahvaa kaakaota, jonka sekoitan itse makeutusjauheen kanssa, kuuman veden ja maidon kera. En juuri käytä sokeria. Punaviiniä juon hyvin harkiten, suosin enempi valkoviiniä. Perinnejuoma sahti on kokonaan pannassa, siitä saan taatusti pienestäkin määrästä niin kauhean jysärin, että sairastan sitä viikon! Vältän tupakoitsijoiden seuraa, enkä voi ajaa autollakaan edes tupakoitsijan perässä. Vältän kirkkaita välkkyviä valoja ja linja-autossa matkatessani en katsele maisemia, jos aurinko vilkuttaa puiden välistä.

      Nämä nyt omia konstejani, silti joskus käy niin, että olen poissa pelistä täysin pari päivää ja yrjö lentää. Yleensä joku noista luettelemistani asioista on päässyt puuttumaan peliin.

    • Kohtalotoverisi olen. Ainoa mikä minulle auttoi oli että kävin lääkärissä tekemässä kaikki mahdolliset testit ja kokeilin eri mikreenilääkkeitä. Loppujen lopuksi löysin sellaisen jolla mikreeni saatiin kuriin. Mutta ainakin oman lääkärini mukaan samat lääkket eivät välttämättä auta kaikkia joten en siksi halua suositella mitään tiettyä lääkettä vaan on parempi että kokeilet itse eri vaihtoehtoja lääkärisi neuvojen mukaan.
      Mutta todellakin lääkäriltä kannattaa apua ottaa, itsellä harmittaa tässä vaiheessa kun apua on jo löytynyt vain se etten aiemmin mennyt lääkärille tosissani.

    • Afterlife78.,

      Minulla kerran kesti migreenikohtaukset kuukauden. Olen käyttänyt kiinalaisen lääketieteen keinoa niihin ja se toimii minulla täydellisesti, eli pala tuoretta inkivääriä, kuivattu ei käy.

    • christian3

      Minulla on auttanut Oriptan viime vuosina. Ennen päänsäryn alkamista otettuna.

      Ruokavalio on tärkeä, ei sokeria, ei nälkää...

      Uskomushoitojen kannattajia on ollut tälläkin palstalla paljon. Akupunktio, vyöhyketerapia yms. eivät sovi kristitylle, ovat yhteydessä okkultistisiin voimiin.
      Lukekaa Pekka Reinikaisen kirja Noituuden paluu lääketieteeseen,niin saatte oikeata tietoa hoidoista.

      Migreeenitöntä jatkoa kaikille!
      (Kristus ja rukous ovat kuitenkin parhaat parantajat.)

    • :))
    • :))

      "Minulla on auttanut Oriptan viime vuosina. Ennen päänsäryn alkamista otettuna."

      ....jollo lääke bisnes autto uskovaa vaikka jeesus paransi käsillä. joopa joo.

      magneetie voima varmaa o nii okkulttia että syö mieluummi vuosii lääkkeitä kärsie sivuvaikutuksista. usko varmaa antaa voimmia kärsiä lääkkeide sivuvaikutuksista.

      voi jeesus ku teillä o pipi pää. ette katso kuinka oikeesti o ku usko kieltää.

      presidentti suomessa luki paperista että miksi o presidenttinä suomessa. te tulkkaatte raamattua nii että lääke bisnes o teille ainoo henkireikä vaikka raamattu kertoo että käsillä voi parantaa.

      tuossa kuvassa näkyy ohjelma ja ohjelmoituneet ihmiset ja sokea usko ymmärtämättä mitä uskoo ku ei uskokkaa oikeesti vaa turvautuu "oriptanii" välttääksee "okkultteja vaihtoehtohoitoja" joka o välttelyä tekosyyllä omie pelkoje kautta eikä uskoakaa alkuunkaa vaikka jeesus sanana o suupielessä.

      • :))

        voi kertoo että "uskovat" naapurit kävi hoidossa eikä uskonu okkultti voimmie olemassa oloo. oma koulutus oli "vyöhyketerapia okkulltisuus" vaa kiinalaise lääketietee länsimaistamisessa ei ollu mitää okkulttia ku piti tehä tai ei toiminu joka sama kui parantavat kädet ku ei toimi vaikka kuinka uskoisi ellei tee.

        ku ihmiste elämä koettaa olla pää sisäpuolella nii pää ulkopuolella ei tapahdu yhtää mitää. rukous ei oo kui vaa ihmiste oma tekniikka samaa kui mitä voi tehä tekniikkaa käyttämättä ku ihmiste oma hartaus o vaa kii tekniikasta.


      • :))
        :)) kirjoitti:

        voi kertoo että "uskovat" naapurit kävi hoidossa eikä uskonu okkultti voimmie olemassa oloo. oma koulutus oli "vyöhyketerapia okkulltisuus" vaa kiinalaise lääketietee länsimaistamisessa ei ollu mitää okkulttia ku piti tehä tai ei toiminu joka sama kui parantavat kädet ku ei toimi vaikka kuinka uskoisi ellei tee.

        ku ihmiste elämä koettaa olla pää sisäpuolella nii pää ulkopuolella ei tapahdu yhtää mitää. rukous ei oo kui vaa ihmiste oma tekniikka samaa kui mitä voi tehä tekniikkaa käyttämättä ku ihmiste oma hartaus o vaa kii tekniikasta.

        "Lukekaa Pekka Reinikaisen kirja Noituuden paluu lääketieteeseen,niin saatte oikeata tietoa hoidoista."

        teidät o aivopesty paskalla. tässä teille lyhyesti kuka noidista puhuu:

        "Pekka Jussi Reinikainen on suomalainen lääkäri, kristillinen tietokirjailija, poliitikko (KD) ja kreationisti."

        "Kreationismi eli luomisusko on oppi, jonka mukaan kaikkeus ja sen elolliset olennot ovat syntyneet luomistapahtumassa. Kreationismilla voidaan suppeimmillaan tarkoittaa nk. nuoren maan kreationismia, laajimmillaan sillä voidaan tarkoittaa uskoa jonkinlaiseen luomistapahtumaan."

        kristitty joka samalla kertaa o lääkäri ja kirjailija ja poliitikko ja kreationisti. melko montaa suuntaa kumartaa samaa aikaa eikä tuo kaikki onnistu kui ohjelmaa kumartamalla. melko puollustupuheevuoro kirjoittaa tuo kaike pohjalta kirja joka kertoo raamatu oleva enempi tosi kirjana kui jeesukse henkilönä.

        kirko luomiskertomus o lyhyesti seuraava:

        "Hirttäminen oli yleinen teloituskeino noitavainoissa noitarovioiden ohella."


    • neste veks

      Tiedän, että ainakin ulkomailla nesteenpoistolääkkeitä on käytetty migreeninkohtauksissa. Jos päänsärky johtuu nestekertymästä, joka puristaa aivokuorta, niin nesteenpoistolääkkeet poistavat pintanestettä ja vähentävät painetta.

      • :))

        "Tiedän, että ainakin ulkomailla nesteenpoistolääkkeitä on käytetty migreeninkohtauksissa. Jos päänsärky johtuu nestekertymästä, joka puristaa aivokuorta, niin nesteenpoistolääkkeet poistavat pintanestettä ja vähentävät painetta."

        nii tai yhdistelmä hie torjuntaa tarkoitettua kainolosalvaa ja nesteepoisto lääkkeitä ja yhdessä samaa aikaa. voi jeesus mikä bisnes idea.


      • hiki...so what
        :)) kirjoitti:

        "Tiedän, että ainakin ulkomailla nesteenpoistolääkkeitä on käytetty migreeninkohtauksissa. Jos päänsärky johtuu nestekertymästä, joka puristaa aivokuorta, niin nesteenpoistolääkkeet poistavat pintanestettä ja vähentävät painetta."

        nii tai yhdistelmä hie torjuntaa tarkoitettua kainolosalvaa ja nesteepoisto lääkkeitä ja yhdessä samaa aikaa. voi jeesus mikä bisnes idea.

        Migreenikohtauksessa pääkoppaan kertyvä vesi, joka puristaa aivokuorta on se kovin migreenikipu. Nesteenpoistolääkkeet ovat siis lääkärin määräämä resepti migreenikipuun, esimerkiksi itänaapurissamme, tiedoksi hien torjujalle.


    • Pitäkää puolenne :)

      Samat jutut itselläni. Minut pitää kunnossa estolääkityksenä Isoptin retard (verenpainelääke) ja Pertriptyl (psykoosilääke, vaikuttaa aivojen välittäjäaineisiin). Molempia yksi illassa jatkuvasti. Uutena tässä keskustelussa, kohtauksiin käytän ÖDEMIN 250mg (silmänpainetautilääke, vähentää kallonsisäistä painetta) Miranax pari palaa sokeria lepo. Itse olen eläkkeellä parin tosi pahan kohtauksen aiheuttaman aivovaurion takia. Älkää siis antako kenenkään vähätellä migreeniänne. Vaatikaa hyvää hoitoa. Pitäkää puolenne työelämässä ja huilatkaa, kun siihen on tarvetta! Erään pätevän neurologin sanoin, pidä päästäsi huolta, sinä sen kanssa joudut elämään loppuelämäsi!
      Tsemppiä kaikille kohtalotovereille :)

      • :))

        tehä ootte sairaita saatana. eikö olisi aika koettaa vaihtoehto hoitoa vaihteeksi.


    • Siilit1

      Sipuliton ruokavalio helpotti minulla ( Sipuli, valkosipuli, purjo, hillosipulit) sekä nesteenpoistolääkitys viikkoa ennen kuukautisia ja niiden aikana. Kun särky ilmoitti tulostaan otin kaksinkertaisen särkylääkkeen ajoissa ja jos ei apua nenäsuihkeena Imigran 20 mg. Hortoniin tehoaa parhaiten 10 min. hengitys lääkehappea. Toivottavasti löydät apua, itse kokeilin useita eri lääkkeitä ennen kuin löysin avun. Hormooniperäinen mikreeni tapaa helpottaa vaihdevuosien aikana/jälkeen..

    • :))

      onko liia vaikee ostaa magneetteja ja pitää päässä 10 - 20 minuuttia ja huomata että helpottava vaikutus o välitö migreenii vaikka joutuu pitää päässä usea minuuti. mitä rahalla saatte lääkkeide kautta o terveys joka ei pysy.

      teillä o usko raha voimaa lääkebisnekse kautta vaa kauanko katsotte. tehä ootte aivopestyt toivottomuudelle jota tuette vapaa ehtoisena.

      itellä ei toiminu särkylääkkeet. migreeni oli vuosii silmie kautta säteilevänä kipuna.

      nyt ei oo migreenii kiitti vaa magneettie. eikä mee penniäkää lääkkeisii.

    • :))
    • :))

      todalla huono juttu uskoville jos toiset parantuu. parantuessa tarve uskoa uskottelua vähenee joka näkyy myös kukkarossa.

      Dennis Adams Interview, Seg 1/8
      http://www.youtube.com/watch?v=mEcVPwN4PDw
      http://www.youtube.com/watch?v=WMGvP22A3mg
      http://www.youtube.com/watch?v=w9lQ2v8htA4
      http://www.youtube.com/watch?v=DQ55nd82jn0
      http://www.youtube.com/watch?v=_t4X2FCGIYo
      http://www.youtube.com/watch?v=5E0GcA5Zjzo
      http://www.youtube.com/watch?v=urPUxbTVSII
      http://www.youtube.com/watch?v=vYfC5groDXE

      Master Healer Dennis Adams of Mt. Shasta CA removes pain on TV show
      http://www.youtube.com/watch?v=8wYE0NMUyDs

      Dr. Eric Pearl - Next to Normal, A documentary by Timothy Becker.
      http://www.youtube.com/watch?v=dZ2ClwMxOgs&feature=relmfu

      Reconnective Healing with Kids at Agape Spiritual Center
      http://www.youtube.com/watch?v=dmot4y28wo8

      • :))

        näitä linkkejä en olisi laittanu ellen olisi nähny oleva tosi jo aiemmi. fakta o ihmistä o kusetettu vaa kestävätkö ihmiset ajatukse että kusetettu o ku jos eivät nii hakevat vastauksia loogise ajattelu kautta joka ohjelma jossa ohjelmoituneet nukkuvat.

        Every Cancer Can be Cured in Weeks explains Dr. Leonard Coldwell
        http://www.youtube.com/watch?v=DgbdNNfotwM


      • :))
        :)) kirjoitti:

        näitä linkkejä en olisi laittanu ellen olisi nähny oleva tosi jo aiemmi. fakta o ihmistä o kusetettu vaa kestävätkö ihmiset ajatukse että kusetettu o ku jos eivät nii hakevat vastauksia loogise ajattelu kautta joka ohjelma jossa ohjelmoituneet nukkuvat.

        Every Cancer Can be Cured in Weeks explains Dr. Leonard Coldwell
        http://www.youtube.com/watch?v=DgbdNNfotwM

        tiedättekö mitä terveys o vai alatteko tänää opiskella mitä terveys o. terveys o "aikaa joka ei oo hukkaa heitettyä aikaa".

        http://www.youtube.com/results?search_query=Dr. Robert Cassar


    • :))

      jos uskotte jo jotai katsomatta mite oikeesti o.... nii ei tarvi ihmettellä miksi o migreeni. joka katsoo mikä toimii nii yllättyy löydöstä ku löytö ei vastannukkaa odotuksia vaa oli helpompi ja nopeampi ja paree.

      jos meette lääkärille sanoo että teiltä parani sairaus nii lääkäri ei tykkää ajatuksesta että jäisi työttömäksi. tuossa teille alkuu jos ei oma mieli oo suljettu nii että mahdollisuus o parantua käyttäe omaa järkeä.

      • Migreeni + Horton

        Voisitko lopettaa tuon typerän propagandan ?? Se ei auta mitenkään henkilöä, joka tämän viestiketjun aloitti asiallisella kysymyksellä.


    • :))
      • Kokeile...

        Oletko testannu clotamia?pitää ottaa heti, kun aavistava kohtauksen kohta alkavan. Jotkut neurplogit antavat botoxhoitos rajuun migreeniin. Botox laiteaan ilmeisesti päälaen lihaksiin


    • hipihei

      Itse sain avun hormonikierukasta. Onko migreenisi yhteydessä kuukautiskiertoon, ts kuukautisiin, eli onko ns. hormonimigreeniä? e-pillerit saattavat myös auttaa, mutta itsellä se kierukka toimi paremmin.
      MONESTI migreeni saatetan sekoittaa JÄNNITYSPÄÄNSÄRKYYN, joka on muuten samanlaista pahoinvointeineen kaikkineen kuin migreeni, mutta erona se, että harvemmin jännityspäänsärky on aurallinen, eli ennakoivaa oireilua (makeanhimo, väsymys, ylireagoiva hajuaisti, sahanlaitakuviot näkökentän laidoilla) ei ole. Jännityspäänsärky tuntuu vanteena joko toisella puolen päätä tai keskellä, ihan kuten migreenikipukin. Usein tulee huono olo, jopa oksettaa, kylmä helpottaa oloa, esim kylmägeelipussi otsalle tai niskaan, joillakin on apua liikunnasta.
      Kokeile seuraavalla kerralla löytyykö otsasta silmien yläpuolelta, siitä luun reunasta kipupisteitä painelemalla. Jos, niin Niitä kohtia hieromalla/painamalla saattaa särky hellittää. Jos kerta 4-7 päivänä viikossa päänsärkyä, niin voisin veikata sitä jännityssärkyä. se ei hellitä kipulääkkeillä kuin hetkeksi, yleensä aamulla herää uudestaan päänsärkyyn, jos illalla on saanut säryn hellittämään.

      Niska-hartiaseuden hierontaa voisit kokeilla näin aluksi, mutta ainahan sitä sanotaan, että pitäisi mennä lääkäriin, jos noin usein on kovin tuskallisia päänsärkykohtauksia.

    • Meros

      Hei! Minulle tulee migreeni lihaleikkeistä, varmaan nitriitti. Lisäksi keväisin kirkas auringonpaiste lumille aiheuttaa nopeasti kovaa päänsärkyä ja huonoa oloa.

    • Estotonta etiikkaa

      Hai täällähän se on roskalaatikossa.Hik.

    • :))

      "Hai täällähän se on roskalaatikossa.Hik."

      täällähä minä. iha vaa vaihteeksi.

      JOS TEILLÄ O LAITTAA 200€ KUUKAUDESSA LÄÄKELASKUIHI TAI MASENNUSLÄÄKKEISII EIKÄ VAA KALJAA NII KOETTAKAA VAIHTEEKSI LAITTAA SAMA SUMMA VITAMIINEIHI JOTKA TOIMII.

      tuotemerkki o GND:

      - Tre-En-En grain concentrates.
      - Omega 3 Salmon Oil or Wheat Germ Oil with vitamine E.
      - Formula IV food supplement.
      - Kal-Mag plus D.
      - Cruciferous Plus.
      - Betaguard.

      pilleri tai kaksi päivässä ja alkaa viikossa tuntuu jo paree meininki jos ei lääkkeide yhteiskäyttö tapa. ei oo OKKULTTII eikä oo USKOA vaa fakta ku katsoo toimiiko ku 100% usko ja okkultti o käsitteitä joilla ei oo merkitystä käytännössä jos ei katso ku ei ennätä sanoillekkaa antaa merkitystä jos kuolee käsiteide liika käyttöö.

      jos näette odottava naise kadulla joka kalpea kui kalkkilaiva nii näette esimerki jolta lääkäri kielsi syönni ja vitamiinit raskaude ajaksi että lapsi olisi aliravittu ja sairas jo syntyessä että lääkkeet menisi paremmi kaupaksi. ei helveti tyhmä tarvi olla vaikka helvetti valehteli päi naamaa.

      • :))

        "Niska-hartiaseuden hierontaa voisit kokeilla näin aluksi, mutta ainahan sitä sanotaan, että pitäisi mennä lääkäriin, jos noin usein on kovin tuskallisia päänsärkykohtauksia."

        jos hieronta ei omasta mielestä oo OKKULTTIA HOITOA. saatana ku o vaikeeta.

        "Hei! Minulle tulee migreeni lihaleikkeistä, varmaan nitriitti. Lisäksi keväisin kirkas auringonpaiste lumille aiheuttaa nopeasti kovaa päänsärkyä ja huonoa oloa."

        jätä liha ja maito kokonaa siirtye soija tuotteisii. omat silmät olivat silmälääkäri mukaa "arat valolle" vaa MAGNEETTIE JÄLKEE EI OO OLLU MIGREENIÄ vaa saattaa olla OKKULTTIA HOITOA saatana. kuinka helveti vaikeeta o katsoa mikä toimii turvautumatta lääkkeisii ekana hoitona saattohoido muodossa.


    • Sofiaa1

      kannattaa myös tarkistaa asunnon sijainnista WLAN yhteydet. Mulle tulee kova päänsärky kun nukun makuuhuoneessa jonka seinän takana naapurilla on wlan- yhteys yön auki. Kannattaa lukea mitä nykytutkimus sanoo kaikesta säteilystä, siitä monilla on yläselkä, pää, niska ym kipeänä. laittaessani näytä avoimet verkot olohuoneessa, niin näyttää päivällä 8 langatonta verkkoa avoinna. Yöllä välillä vielä 3-5 verkkoa. Osa pitää auki aina. Monen nukkuminen paranee kun sulkee verkon.

    • Rauskaus

      Raskaus saattaa auttaa, tosin migreeni on periytyvä ja en tiedä haluatko lisää samasta sairaudesta kärsiviä ihmisiä maailmaan, mutta olen kuullut, että kuukautisiin ja hormonitoimintaan liittyvää migreeniä saattaa raskausaika lievittää lopullisestikin.

      • epäilys

        Onko kukaan lukenut estrogeenidominassista = vaihdevuosien aikana ilmenevää , jolloin estrogeeni vähenee mutta keltarauhashormooni vähenee enemmän jolloin hormoonien tasapaino on epänormaali . Oireina on migreeniä , hiusten lähtöä ym. . Itse olen alkanut epäillä tätä kun migreeni on lisääntynyt iän lisääntyessä ja kun otan keltarauhashormooni kuurin ( 10 päivää ) vuodon aikaan saamiseksi niin migreenikin vähenee ? Kun kysyin tästä gynekologilta niin hän ei tiennyt siitä mitään , mutta kansainväliset tutkimuksista löytyy tietoa . Minulla ei raskauksien aikan ollut migreeniä ollenkaan , ja kolmen kuukauden kuluttua synnytyksestä migreeni aina palasi . ( raskauden aikana keltarauhashormoonihan on koholla ja estrogeeni alhaalla ) .
        On aiheetonta syyttää ettei migreeniä kärsivä hae hoitoa eikä yritä kaikkeansa, siinä sitten syyllistetään lisää migreenistä kärsivää .


    • Hajusteet saattavat laukaista kohtauksen, tarkoittaa siis päivittäiskäytössä olevia tutteita kuten shamppoot, tiskiaine, lattianpesuaineet yms. Dödöt, partavedet ja jopa pienten lasten hajustetut kosteuspyyhkeet. Olet sairastanut kertomasi mukaan tosi pitkään ja et kerro aiheuttajasta mitään, mutta kirjoituksesta ilmenee, että aiheuttaja on jo läheinen ystävä kanssasi. Lääkkeisiin en perusta muuta kuin kivunlievittäjänä, parempi siis pyrkiä hoitamaan syy kuin vaiva.

    • Ostakaa kivut pois

      Minulla on ollut näitä keleen päänsärkyjä yli 20 vuotta ja ne alkoi kun töissä käytin liuottimia ja muita painoväreihin liittyviä myrkkyjä. Tein tuota skeida hommaa 4 vuotta ja senjälkeen en ole päässyt irti kivuista. Ensin oli pitkään nuo tavalliset migreenin oireet ja herkkyys bensalle ja monille hajusteille. Nyttemmin päänsäryt on vähentyneet ja tilalle on ilmestynyt perkeleellinen kipu niveliin sormiin ja varpaisiin! Välillä on mahdotonta tehdä mitään. Sauna auttaa jonkinverran ja kylmää en kestä juuri ollenkaan. Reumatestit negatiivisia ja joku tulehdusarvo lievästi koholla. Parasetamolia menee 3g vuorokaudessa kun on tsödeemi käynnissä ja sitten on noita triptaaneja,auttaa kyllä. Kummallista on että törkeä annos nikotiinia auttaa, siihen tarvitraan 2 kunnon sikaria. Ja sitten tietenkin nuo parasetamoli lääkkeet. Myös sikamainen annos valkosipulia auttaa jolloin sitä täytyy syödä koko sipuli. Joskus kova rasitus kivuista huolimatta auttaa kun koneiston oma endorfiini tehoaa, menee vaan nivelet tulikuumiksi. Kipuja on niinmonessa paikassa että vikaa tuskin voi olla kaikkialla joten vikaa täytyy olla päässä jossain hermotsödeemissä joka on tavallaan liian herkäksi viritetty ja puuttuu joku suojamekanismi. Joskus kuulo on kivun aikana ollut aika herkkä ja silmät ei kestä kirkasta valoa, pimeässä ei muuten haittaa mutta kun näkökentässä vilahtelee kaikenlaisia keltaisia ja muunvärisiä vekottimia joita edes nasa ei pysty tunnistamaan. Kyllä vituttaa......

    • haaste teille

      Edelleen haastan teidät päänsärkyiset:

      Lukekaa Max Gersonin tai hänen tyttärensä Charlotte Gersonin kirja ja siirtykää luomuvihannesdieetille viikoksi. Jos särky ei lakkaa, palatkaa vanhaan ruokavalioonne.

    • eve

      Omasta kokemuksesta..Ruokavalio,poista juustot,sillit,sitrusheldelmät,suklaa ja xylitoli.Ota käyttöön takaisin yksi kerrallaan niin huomaat mikä säryn voisi aiheuttaa.Itselläni se oli xylitoli ja appelsiini. Hoidokseni hain akupuntiota ja hölläsin elämän asennettani ja niin poistui migreeni.Ei ole enää,tosin ikäkin jo vaikuttaa,mutta kaikkea kannattaa yrittää.Myös Rosenterapia auttaa rentouttamaan jännittyneitä lihaksia joka edesauttaa asiaan. Kaikkea hyvää jatkoon.

    • Migreenistä kärsivä

      Itselläni ollut paljon migreeniä ja olen huomannut seuraavien auttavan:

      -Almogran (Itselläni erittäin tehokas ajoissa otettuna, ei aiheuta edes sivuoireita)
      -Estolääkkeenä Emconcor

      -INKIVÄÄRI on uusi tuttavuus. Keitän sitä ja juon maidon kanssa. Vähentää pahoinvointia ja auttaa yleensä myös päänsärkyyn

      -Jos syön illalla ruisleipää, alkaa monesti yöllä migreeni. En tiedä miksi, mutta näin vaan on

      Tärkeintä mulla on, että otan sen lääkkeen HETI, kun ensimmäiset oireet ilmaantuvat.

      Tässä tuli varmaan samoja neuvoja kuin muillakin, mutta testaa tuo Almogran, jos et ole vielä testannut.

      Jaksamisia!

    • pinaattipää

      Itse olen kärsinyt lievästä päänsärystä ja joskus näkö sumenee kun tuijotan yhtä kohtaa liiankauan ja muutenkin toimin todella hitaasti..sitten aloin käyttämään hamppua ja se kaikki parani..nytten olen todella sulava,nopea ja säryt ym on hävinnyt..jos lopetan niin se hitaus tulee takaisin..minä olin lapsena hyperaktiivinen ja yhtäh`äkkiä minusta tuli masentunut..ilmeisesti elimistöni vapautti THC jollaintavalla ja minusta tuli hyperaktiivinen...ja kannabiksesta tuli minun pinaatti.

    • Mulla on ollut tuollaista pahaa migreeniä myös yli parikymmentä vuotta. Alkoi 7-vuotiaana ja nyt vasta yli kolmekymppisenä alkaa olla enää harvoin migreenikohtauksia. Olen nyt 36-vuotias.

      Lapsena ja nuorena migreeniä oli päivittäin. Mä myös kuulun niihin potijoihin, jotka oksentaa itsensä tyhjäksi ja kohtaus voi kestää jopa 3 vrk, jos ei sitä katkaista piikillä päivystyksessä. Onkin tullut rampattua vuosikausia päivystyksessä migreenin takia. Mikään lääke kun ei pysy sisällä riittävän kauan auttaakseen.

      Tämä on meillä sukuvika, molemminpuolin suvussa.


      Itse sain työterveyslääkäriltä 2007 ensimmäisen kerran kokeiluun lääkkeen nimeltä Propral. Sitä otettiin alkuun 20 mg/vrk, joka auttoi melko pian kohtauksiin siten, että vain kuukautisten aikaan podin migreeniä. En enää harvase päivä.

      Jossain kohtaa tiputin annoksen enää 10 mg/vrk ennen nukkumaanmenoa ja sekin on riittänyt. Kohtauksia ei tule, ellen vedä itseäni todella piippuun tai hormoonit vaikuta.

      Muuta täsmälääkitystä en ole vuosiin tarvinut ja olen oikeasti saanut elää joskus ihan täysipainoisestikin ilman sitä aivoja halkovaa kipua. Nyt raskaana ollessa on ollut kaksi kertaa migreenikohtaus, joihin on yksi Panacod ja lepo auttanut.

      Toivotaan, että jää migreenit historiaan ja että sinäkin löydät avun. Tiedän miten kamalaa elämä on ainaisessa migreenissä ja sängynpohjalla eläen.

    • Oljenkortta vahvempi

      Olen kuunnellut useita Radio Dein perjantaisin 21.30 lähettämiä Sanan ja rukouksen ilta -ohjelmia, ja muistan että siellä ovat kiittäneet Jeesusta myös migreenistä pysyvästi parantuneet. Tällä sivustolla on kenttä, jonka kautta voi lähettää Pirkko Jalovaaralle esirukouspyyntöjä. Hän rukoilee henk.koht. kaikkien pyyntöjen puolesta ja pitää asiat luottamuksellisina.

      http://www.rukousystavat.fi/index.php?option=com_k2&view=item&id=7:parantuneet&lang=fi

    • Helppoa kuin syö-

      minen, nimittäin migreenin parantaminen!


      .........jatkuu.
      -Aloin 9/2006 syömään po kolmea maitohappobakteeria jatkuvasti n.15 miljardia bakteeria/vrk ja jos olen väärässä, niin siinä menee korkeintaan henki ja jos olen oikeassa, niin tautini paranevat!
      - 3,5 >>>>>>kuukauden kuluttua parani laktoosi-intoleranssi ja migreeni,
      - 4 kuukauden kohdalla tapahtui jo ensimmäinen verenpainelääkityksen(=synteettinen) vähentäminen. Tämä verenpaineen normalisoitumisen nopeus yllätti minut täysin.
      - 8,5 kuukauden kuluttua verenpaineeni normalisoitui kokonaan!
      - Reilun vuoden kuluttua veriarvoni/rasva-arvoineen olivat normaalit, jolloin lopetin kaikkien synteettisten-lääkkeiden syönnin ja jatkoin ainoastaan L-a, L-b ja Bif bakteerien syöntiä!
      - Sellainen jännä ilmiö tapahtui ja tapahtuu koko ajan: Hiukseni alkoivat tummumaan!
      >>>>>>>>>>>Eli testasin itse ensin näiden bakteereiden turvallisuuden ennen kuin uskalsin tehdä testejä ulkopuolisilla henkilöillä!
      >>>>>>>>>>>Potilastesteissä palaute oli 100%.sti positiivista silloin kun Probiootti-bakteerien käytössä ei oltu tehty virheitä!
      Jatkuu.........

      Mhb opastus:
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/?page_id=67

      • myyntitykkejä

        Mulle tulee vaan kauhea pieretys noista maitohappopillereistä kokeillut laktoosittomiakin! Aivan turhia


      • Usko tutkijaa äläkä
        myyntitykkejä kirjoitti:

        Mulle tulee vaan kauhea pieretys noista maitohappopillereistä kokeillut laktoosittomiakin! Aivan turhia

        myyntitykkejä!
        ______________________________________

        Mhb.n käytössä tehdyt yleisimmät virheet Top4:

        1. Mhb-tuote on sisältänyt väärät bakteerit.
        Elollisten-yksimahaisten immuunipuolustuksen perusta on allamainitut kolme probiootti-bakteeria, jolloin palautusprosessi tarvitsee prikulleen nämä kolme tärkeintä bakteeria:
        - A.(1.)*** Lactobacillus asidophilus. = limakalvojen tärkein probiootti bakteeri.
        Ominaisuus:
        Elää normaalisti ohutsuolen limakalvoilla * Kykenee estämään haitallisten bakteereiden ja hiivojen lisääntymistä limakalvoilla(!) * Vähentää kolesterolin imeytymistä * Helpottaa maitosokerin imeytymistä * Korjaa suoliston mikrobiflooraa antibiootti-hoidon jälkeen(!).
        - B.(2.)*** Lactobacillus bulgaricus. = luonnon oma turvallinen antibiootti. Tämä on Bulgarialaisten pitkän iän bakteeri, josta nimikin.
        Ominaisuus:
        Säätelee immuuni-järjestelmän toimintaa * Vaikuttaa rasva-aineen vaihduntaan * Alentaa veren kolesteroli-tasoja * Tuottaa luonnollisia antibioottisesti vaikuttavia aineita(!) * Estää haitallisten mikrobien lisääntymistä suolen limakalvoilla(!).
        - C.(7.)*** Bifidobacterium. = ohutsuolen limakalvojen alaosan tärkein bakteeri.
        Ominaisuus:
        Tehostaa ruuansulatus-järjestelmän toimintaa * Säätelee immuuni-järjestelmää ja rasva-aineen vaihduntaa * Vähentää kolesterolin imeytymistä * Estää haitallisten bakteereiden kiinnittymistä ja kasvua limakalvoilla(!) * Estää haitallisten amiinien imeytymistä.

        2. Maitohappobakteereita on syöty liian lyhyen aikaa. Kolmea tärkeintä mh-bakteeria on saatava limakalvoille jatkuvasti! Ensimmäisen viikon käytön jälkeen vasta alkaa limakalvojen bakteerikanta pikkuhiljaa normalisoitumaan.
        - Syö maitohappobakteereita vähintään kahdentoista(12) kuukauden ajan, mieluummin jatkuvasti.
        3. Antibiootti-lääke ja maitohappobakteerit on otettu yhtäaikaa, jolloin antibiootti tappaa ensimmäisenä maitohappobakteerit.
        - Sen vuoksi ota maitohappobakteerit kolme tuntia antibiootti-oton jälkeen. Noudata tätä kolmen tunnin sääntöä muidenkin lääkkeiden kohdalla.
        4. Käytetty maitohappobakteeri määrä on ollut liian pieni.
        - Kun limakalvojen bakteeri-kantaa lähdetään palauttamaan normaalitasolle, niin vuorokausi annoksen on sisällettävä vähintään 3×1(suositus=3×2)-miljardia bakteeria/vrk.
        - Kun limakalvot ovat haavautuneet, niin tiedät sen siitä että veri irtoaa limakalvoilta, jolloin esimerkiksi Clostridium difficile tappaja-bakteerin uhatessa, alkuun on käytettävä 1-3vrk.tta 50…..100 miljardia maitohappobakteeria/vrk ja sen jälkeen muutaman viikon ajan 20…30 miljardia maitohappobakteeria/vrk.
        Jatkuu.........

        http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-maitohappobakteerien-kaytossa-tehdyt-virheet/


        Opastus L--a, L-b ja Bif probiootteihin:
        http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-maitohappoprobiootti-bakteerit-pahkinankuoressa-vaiheittain-lyhyesti/


    • ilmainen keino!!

      Olen kanssa kärsinyt pahoista migreeneistä, sumatriptan ollut lääkkeenä, olen menettänyt tajuntani, oksennellut jne... Kaverini houkutteli minut verenluovutukseen ja sinne jäi migreeni!!! Ilmainen konsti jossa samalla tekee päivän hyvän työn, kannattaa kokeilla ;)

    • Mehu.

      Oletko kokeillut: Mustaseljatuoremehua.

      Mulla se auttoi todella pahaan migreeniin.

    • vinkki2

      Itsellä olen saanut "viikonloppupäänsärkyyn" avun ainoastaan sillä, että otan illalla lasten tabletin Primaspania. Ei särje päätä aamulla, vaikka nukkuisi pitempään.

    • Aurora

      Minulla on migreeniä melkein kerran viikossa ja välillä tuntuu etten sitäkään kestä...Apua sinulla noin monesti viikossa! Yleebsä ihmisille tulee heti mieleen, että näössäni on vikaa. Toki ongelma voi olla fyysinen mutta onko sinulla stressiä/hiolia/paineita? Migreenihän tunnetaan "mietiskelijän tautina". Univaikeudetkin voivat olla syynä siihen. Muta unettomuuskin taas voi johtua juuri näistä huolista...Kannattaa miettiä rehellisesti, oletko esim masentunut. Jos olet hanki apua. Toivottavasti pääset tästä huolesta eroon. Syö, nuku ja käytä aurinkolaseja!

    • rytj

      banaani -ihmelääke päänsärkyyn googletin jostain en tiedä onko perää!

      • jomotus 77

        Varokaa banaania, ainakin mulle aiheuttaa migreeniä, jo pieni palanen.


    • Banaanissa on pre-

      bioottia joka on probiootti-bakteerin elatusalusta limakalvoillasi! L-a, L-b ja Bif bakteereilla se migreenisi parannetaan!


      ............jatkuu. 3.Prebiootin saaminen limakalvoille (a 10%):
      - >>>>Prebiootti on sulamaton kuitu, joka on >>>>Probiootti-bakteerien elatus alusta limakalvoilla!
      - >>>>Saat prebioottia syömällä mm raakabanaania, raakasipulia ja kokojyvä vehnää.
      - Kaupalliset mhb jauhe-/jauhekapseli-tuotteet sisältävät limakalvoille tarvittavan Prebiootin!

      4.Hiilihydraattien saannin vähentäminen (a 20%), jonka osuus lihomisesta on (ab 50%):
      - Olemme saaneet sokereita n. 6-kertaa enemmän, kuin elimis............................
      Jatkuu linkissä:
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/?page_id=36

      • PH:t oikeaksi !

        Moni mainitsi että tiettyjen ruokien pois jättäminen vähensi migreeniä. Migreeniä voi tulla herkemmin jos keho on liian hapan, eikä emäksinen! Moni täällä mainittu ruoka lisää valtavasti kehon happamuutta... ! Itelläni on hyvä apu ollut happo-emästasaajista esim pascoen ph-balansesta (hiukan isommalla annostuksella kuin suositus) tai lr:än pro balancesta, toki muitakin merkkejä on mutta tuotteiden vahvuuksilla on eroja. Kohtauksia tuli ennen lähes 10v ajan 15-25pvänä kuukaudessa, myös useita kohtauksia/pvä... Menkkojen aikaan pahimmillaan itelläni migreenit on tulleet, tuolla ph-n tasaamisella on muun kuin menkkojen aikaan sijoittuvat kohtaukset jääneet pois. Niinä ajanjaksoina kun oon syöny lisäksi Q10 100-150 mg/pvä, sekä e-epaa 500mg-2g pvä, helokkiöljyä sekä d-vitamiinia reilulla annostuksella, ei oo tarvinu migreenistä kärsiä edes menkkojen aikaan. Tarkistakaa hyvät ihmiset happotasonne, suomalainen tyypillinen ruokavalio on todella vahvasti happamuuksia lisäävä... Suklaa laukaisee tosiaan joillakin migreenin, myöskään itseni ei kärsi perus "markettisuklaita ottaa" mutta itsetehty raakasuklaa jopa hiukan kohtauksiin auttaa... kylmäkäärettä kannattaa myös kokeilla ehdottomasti. Jos kohtauslääkettä ei ole lähellä, niin myös yhdistelmä panadol 1g aspirin 1g kofeiinitabletti auttaa tehokkaasti, itsellä auttanut usein jopa nopeammin kuin sumatriptan (vatsalle tosin rasite tuo aspirin), mikäli noita kaikkia ei ota kerralla niin ei ainakaan minulla mikään yksinään auttanut. Niskajännityksen aiheuttamaan päänsärkyyn suosittelen kyllä akupunktioita ja jäsenkorjausta. Ainiin, ja ne amalgaamien aiveuttamat päänsäryt... Amalgaamit lisäävät myös merkittävästi kehon happamuutta ! Tiedän myös henkilön jolla amalgaamit lisäsivät happamuutta vuosien ajan ja happorasitus aiheutti pitkäaikaista tulehdusta josta kyseisellä henkilöllä todennäköisesti puhkesi paha masennus joka kesti vuosia. Lääkärit lykkäsivät vain lääkettä lääkkeen perään... ilman että ne olisivat auttaneet. Kaveri jätti pikkuhiljaa lääkkeet pois kun ei olo parahtunut ja samalla aloitettiin happotasaaja, e-epaa 3g pvä, Q10, b-vit, d-vit, helokkiöljyä, beta-alaniiniä (lisää karnosiinin tuotantoa), sekä muutamia muita jotka vähentävät tulehdustiloja elimistössä sekä hapetusstressiä. Kaveri toipui masennuksestaan n.3kk ! Nykyään jos hän esim. juo alkoholia liian usein, meinaa masennus iskeä uudelleen päälle, johtuen selvästi kehon äkillisestä happo kuormasta. Olot menevät ohi heti kun saa ph-n tasaiseksi. Eksyi osittain aiheesta tämä, mutta miettikää miksi suomessa on niin paljon sairauksia ja esim kiinalaisilla ei? Täällä ruokavalio on useinmiten happamuutta lisävää kun taas aasiassa on emänsisyyttä lisäävää.


    • ellie

      Itsellänikin todella pahoja migreeni kohtauksia jotka saattaa kestää useamman päivän. Mitkään lääkkeet ja estolääkkeet mitä olen kokeillut ei ole auttanut. Ja lääkärit ei ota Porvoossa tosissaan ja jättänyt koko asian sikseen. En tiedä sitten että johtuuko nuoresta iästä vai muuten vaan kusipäisyydestä. Tiedän kuitenkin yhden varman asian joka vie migreenit lähes kokonaan pois. Kannabis. En tiedä mitä asiasta ajattelet, mutta kannattaa todellakin kokeilla. Jos mahdollisuus niin suosittelen kokeilemista. Eikä kannata tuomita kannabista jos ei tiedä asiasta tarpeeksi, eikä ole ikinä kokeillut. Ei muita haittavaikutuksia kuin että muisti saattaa huonontua jonkin verran pitkäaikaisessa käytössä, saattaa aiheuttaa psyykkistä riippuvuutta, EI fyysistä. Netistä löytyy tietoa. Elämä helvettiä migreenien kanssa ennen kuin löysin apukeinon. En tietenkään missään nimessä haluaisi tehdä mitään lainvastaista, mutta en pärjäisi mitenkään muuten. Lääkekannabiksen Suomeen tuloa odotellessa. Ei kannata ajatella kannabista huumeena muiden joukossa, koska asia ei ole näin, kannattaa olla edes jonkun verran avarakatseinen. Ymmärrän kuitenkin jos et halua kokeilla. Toivottavasti vastauksestani oli apua.

    • :))

      * etsi kuparii ja tee kupari panta. kiinnitä kuparipantaa 4 neodymium magneettia (itellä oli 1mm x 5mm kokoa eli todella pienii litteitä ympyrä muotoisii magneetteja) nii että pareina kummallaki puolella nii että magneettine etelä osoittaa päähäsi.

      * pidä yhdistelmää päässäsi 20 minuuttia kerrallaa. katso jos o apu ku ite paransi oma migreeni joka oli vuosii eikä todellakaa tarvi pitää koko aja päässä vaa kerra viikossa tai jopa harvemmi o riittävä pitämää migreeni poissa.

    • huoleton 1

      Mulla on ja melkein päivittäinen migreeni,,olen käynyt kaikki estolääkitykset läpi,mikään ei ole auttanut,triptyliä olen ottanut joka päivä,se on ainoa mikä auttaa.
      Neurologini mukaan alkaa olla kaikki käyty läpi, ainoa mitä ei ole vielä kokeiltu on se Botuli pistos..olen käynyt akupunktiossa,ei apua,,olen käynyt fysikaalisessa hieronnassa,ei apua,,olen tosiaan toivoton tapaus,,neurologi sanoi että mulla on niinsanottu krooninen migreeni,,siinäpä se ,millä se katkaistaan,,kipulinikalle ei pääse,kun siellä on syöpäpotilaita niin paljon...oisko kukaan joka olis saanut päivittäiseen migreeniin jotain helpotusta,,kaikkia ruoka-aineita mitä on kerrottu mistä vois migreeni laueta..olen kokeillut en apua saanut..vettä olen lipittänyt,ei sekään auta..olisin kiitollinen jos jollakin olis osviittaa,,maitohappoja olen myös kokeillut,,ei apua mulle..

      • huoleton 1

        edelliseen oikaisu,ei triptyli,(sitäkin olen kokeillu). vaan tarkoitin triptaanit,,eli täsmälääkkeet...


    • Rankkaa se on

      Itse kärsin 4kk putkeen migreenistä, siis rajusta migreenistä etten päässyt sängystä ja pimeästä huoneesta ylös. Se oli elämäni pitkin taival ja puhdasta helvettiä. Esto & kipulääkkeistä ei ollut apua ja olin täysin kotini vankina. Mutta sitten eräänä kauniina päivänä kipu alkoi helpottaa. Tämän jälkeen opettelin elämään uudestaan:

      Konkreettisesti jätin pois suurimman osan alkoholijuomista, kuten siiderit ja maustetut viinat, Liikaa säilöntöaineita. Juon ainoastaan olutta enää.

      Terveellinen ruokavalio, joka sisältää lihaa, kasviksia, hedelmiä jne. Ei suklaata, ei viinejä, ei juustoja jne.

      Liikuntaa ja tärkeää pitää niska/yläselän lihakset kunnossa.

      Ei mitään lisähormooneja, ei pillereitä tai vastaavia, Ainoastaan kondomia ehkäisyyn. Joillekin migreenipotilaille lisähormoonit voivat laukaista kohtauksen saati veritulpan. Kuten itselleni.

      Lopetin tupakanpolton kuin seinään.

      Ei ole enään ollut pahoja kohtauksia, mutta jos lipsun terveellisestä elämästä niin se tulee takaisin. Rankkaa se on, mutta näillä eväillä se on mentävä.

    • Mona-Miriaana

      Migreenin voi laukaista.

      ESIM: Kaupassa kun menet pesuaine tai Dödöhyllyjen lähelle, siis voimakkaat hajut, sekä tietyt ruoka-aineet, juomat ESIM:
      : valko-punaviinit. Juustot, viinirypäleet, Aspartiini= makeutusaineet,( kevytlimsoissa käytetty.)

      Migreenin kun saa, siitä ei pääse eroon, synnyttämällä, iän myötä antaa periksi mutta EI lopu koskaan.

      Säännöllinen elämä tuo helpotusta, harventaa migreenikohtauksia ja tietysti oikea lääkitys.

    • upslip

      Onko skolioosia tai muuta vikaa selässä?

    • bio

      testaatkaa acetiumia,migreeniyhdistyksen tukemat testit alkamassa.ilmeisesti on ollut apua joillekkin henkilöille kun testeihin lähdetään.acetiumia saa ilman reseptiä apteekista ja se ei varsinaisesti ole kehitetty migreenin hoitoon vaan joku ilmeisesti testannut sitä muihin tarkotuksiin ja huomannut sen tehoavan myös migreeniin...

    • Hei!

      Migreeni voi pahimmillaan olla todella hankala ja elämää haittaava vaiva. Kyse on keskushermoston ominaisuudesta, joka on noin 15 prosentilla naisista ja 5 prosentilla miehistä. Periaatteessa migreeniä voi yrittää hoitaa neljällä eri tavalla:

      1) Altistavien tekijöiden välttäminen. Mikäli keksii migreenilleen jonkin selkeä altistavan tekijän (unirytmin muutokset, punaviini jne...), tämän tekijän välttäminen on tietysti parasta mahdollista hoitoa. Valitettavasti erittäin harvoin migreenin laukaisijaa voidaan määrittää niin tarkasti, että vaiva pysyisi vain tätä keinoa käyttäen hallinnassa.

      2) Kipulääkkeiden käyttö. Migreenikohtauksen alkaessa kannattaa ottaa heti riittävän suuri annos kipulääkettä. Aikuiselle sopiva määrä on 500-1000 mg parasetamolia ja / tai esim. 400-800 mg ibuprofeenia. Myös molempia voi käyttää yhtä aikaa. Lääkäri voi tarvittaessa kirjoittaa myös muita kipulääkkeitä.

      3) Migreenin täsmälääkkeiden käyttö. Mikäli migreenikohtaukset ovat hankalia ja niihin liittyy esim. oksentelua ja pahoinvointia, voidaan kokeilla lääkärin määräämiä täsmälääkkeitä eli triptaaneja. Niitä on useita eri valmisteita, joten joskus voidaan joutua kokeilemaan muutamaa eri lääkettä ennen sopivan löytymistä.

      4) Estolääkitys. Mikäli migreenikohtaukset ovat hankalia ja niitä on useita viikossa, suositellaan yleensä estolääkityksen aloittamista. Ensilinjan lääkkeinä käytetään mm. verenpainelääkkeinäkin käytettyjä beetasalpaajia, mutta myös muita (yleensä neurologin määräämiä) estolääkkeitä on.

      Kätevän tietopaketin migreenin oireista, tutkimuksista ja hoidosta voi lukea esim. osoiteesta: http://klinik.fi/terveysinfo/migreeni

      Yleislääkärin lisäksi migreenin hoitoon ovat erikoistuneet neurologit ja lasten kohdalla lastenneurologit.

      Terveisin:

      -Klinikin lääkäritiimi

      Klinik - terveyspalvelusi netissä
      www.klinik.fi

    • huoleton 1

      Olen ja pahan migreenin kärsivä,mulla myös alkoi jo lapsena noin.10v.oli kerran viikossa,sit alkoi kuukautisten alettua kerran kuukaudessa,,sit menopaussi laukas tän todella pahan jokapäiväisen migreenin,alkoi sillain et oli 3 pv,yhtäjaksoinen todella kova särky,ei pikkuvarvasta voinut heilauttaa,,odotinkin milloin suoni katkee,,sit se jäi päälle ja nyt sit mennään et joka päivä joudun täsmän ottamaan,,kaikki mahdolliset estot olen läpikäynyt,fysikaalisen hieronnan,akupunktiohoidon,ei ole auttanut,,ennen oli klotripty mite,jota otin aina iltaisin jopa nostettiin 4 tab. nyt se on poistettu ja tällähetkellä on estona Gabapentin 400mg,sitä 1 illalla ja nyt viikon käytön jälkeen 1 illalla ja 1 aamulla,,sit taas viikko ja nostetaan 2 illalla ja 1 aamulla,,ei ainakaan vielä ole tehonnut,,lääkäri soittaa sit parinviikon päästä ja katotaan jatkoa sitten..et en ole vielä saanut apua,,toivottavasti sinä saat,,ja laita tänne tietoa ,millä sait avun...

    • niilonpoika

      itselläni oli todella kova migreeni. jouduin ajon aikana pysähtymään ja pitämään silmiä kiinni puolen tunnin ajan.
      paranin kahdessa viikossa antroposofisilla lääkkeillä kokonaan.sain lääkkeet antroposofiselta lääkäriltä Helsingissä. nämä lääkkeet on euroopan lääkeviraston hyväksymiä, ja vain lääkärin määrättävissä.

    • Biohit

      Apteekissa ja on Acetium kapselit ilman reseptiä, joilla migreeni lähtee. Ei mitään haittavaikutuksia, koostuu luonnon aminohapoista. Maksaa 30 € paketti, 60 kpl.

    • Eionneksikokemusta

      Toivon todella avun saamista kaikille. Kannattaa pyytää myös seurakunnalta esirukousta. Nuo okkultismiin ja vieraisiin uskontoihin (antroposofia - ehkä sielläkin on ihan "normaalia" yrttilääkettä joukossa? - homeopatia, vyöhyketerapia - hieronta sinänsä tuottaa endorfiineja, ym.) perustuvat hoitomuodot kannattaa puolestaan jättää täysin väliin, niistä tulee hengellisiä sidoksia pimeän henkimaailman puolelle. Jotkut ovat saaneet ASMR-videoiden avulla helpotusta migreeniin, siinäkin varmaan juuri lähtevät elimistön omat kivunlievittäjät liikenteeseen, mutta itsellä ei ole kokemusta.

    • Neurootikko

      Todennäköisesti sinulla on migreenin huonopi versio eli Hortonin syndrooma.

    • Anonyymi

      Sauvakävely.

      5 km 3 krt viikossa.

      Minulla migreeni lähti!!

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1957
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      10
      1691
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      15
      1638
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1527
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1485
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1400
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1377
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      650
      1271
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      17
      1213
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      10
      1168
    Aihe