Nykyajan vehkeet

AlienIndie

Minulta hajosi juuri tietokone. Kesti melko päivälleen vuoden. Tarkemmin sanottuna siitä hajosi tuuletin sekä näytönohjain tismalleen samaan aikaan. Kysynpä vaan miten kahden toisiinsa liittymättömän osan hajoaminen voi tapahtua tismalleen samaan akaan täysin sattumalta? Eipä oikein voikaan. Luultavasti jokin koodinpätkä hajotti molemmat osat just as planned, samaan tapaan kuin Epsonin tulostimissa. En taida enää ikinä ostaa kannettavaa aktiivikäyttöön... toisaalta ovatko nuo pöytämallit sitten tätä nykyä enää yhtään luotettavampia. Vuodelta 1995 oleva koneeni on edelleen täysin toimintakuntoinen.

Edellinen koneeni, kannettava myös, kesti melko päivälleen 2 vuotta. Sille puolestaan kävi niin ettei siihen saanut enää virtaa kulkemaan mitenkään.

Hienoa kapitalismi, oikein hienoa. Kiitos oikeistopoliitikot kun edistätte hyvinvointiamme promotoimalla kilpailua, joka tunnetusti parantaa laatua.

Kuinka moni afrikkalainen olisi tämän koneen hinnalla syönyt ja asunut koko loppuelämänsä...

81

466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja tää purkaus liittyy tähän palstaan, miten??? Tai älä vastaakaan keksit kuitenkin jotain ihan toisiin ulottuvuuksiin kuuluvan aiheen. Mene purkautumaan vakka tonne tietotekniikka puolelle, kiitos!

      • AlienIndie

        Suurin osa puuterilla joiden kanssa keskustelin olivat kapitalismin kannattajia. Siten. Misaki myös kiisti ihan suoraan planned obsolescence -ilmiön olemassaolon.


      • Auts
        AlienIndie kirjoitti:

        Suurin osa puuterilla joiden kanssa keskustelin olivat kapitalismin kannattajia. Siten. Misaki myös kiisti ihan suoraan planned obsolescence -ilmiön olemassaolon.

        Puhumatta kapitalimin kannattajista tai vastustajista.
        AlienIndie inside sä olet pimahtanut jo.
        Laitetaanko poistoon vai puistoon.


    • .............

      Vastataan nyt kuitenkin OT. Kun tuuletin pimahtaa, näytönohjain kuumenee ja hajoaa MOT.

      • AlienIndie

        Teoriasi ei toimi koska nykyajan vehkeet on suunniteltu sammumaan jos lämpötila nousee.

        Mistä pääsemmekin toiseen aiheeseen: mun edellisessä koneessa oli tuulettimet ALASPÄIN mikä tarkoitti sitä, että kannettava muuttui yhtä vähän kannettavaksi kuin raskainkaan pöytäkone, sillä sen käyttäminen esim. sängyllä ei ollut mahdollista kuumentumisen vuoksi. Sen joka suunnittelee tällaisia koneita sietäisi tappaa happoon upottamalla ja silmät päästä lusikalla kaivamalla.


      • Turnip
        AlienIndie kirjoitti:

        Teoriasi ei toimi koska nykyajan vehkeet on suunniteltu sammumaan jos lämpötila nousee.

        Mistä pääsemmekin toiseen aiheeseen: mun edellisessä koneessa oli tuulettimet ALASPÄIN mikä tarkoitti sitä, että kannettava muuttui yhtä vähän kannettavaksi kuin raskainkaan pöytäkone, sillä sen käyttäminen esim. sängyllä ei ollut mahdollista kuumentumisen vuoksi. Sen joka suunnittelee tällaisia koneita sietäisi tappaa happoon upottamalla ja silmät päästä lusikalla kaivamalla.

        Kone sammuu kyllä kun prosessori ylikuumenee, mut näytönohjainten kanssa tuohon ominaisuuteen en oo törmännyt, ei ainakaan mun koneella. Veikkaan et just noin on käynyt, aiemmassa konnessa näytönohjain hajosi myös ylikuumenemiseen - ei koskaan enää fujitsun läppäreitä.


    • pacifikko

      oot vaa nii tyhmä et hajotat kaiken xD

    • AlienIndie

      Oikeastaan jo pelkkä open source -ohjelmistojen olemassaolo todistaa sen, ettei kapitalismi ole välttämätön. On kummaa ettei näin yksinkertaista asiaa tajuta. Itse tunnen henkilön joka vuonna 2004-2005 oli kova open source -advokaatti ja vuodesta 2007-2008 eteenpäin stten on Apple, tuo jopa Microsoftia ahneempi yltiökapitalistifirma, ollut pop. Hän on kokoomusnuori ja puhuu kovasti siitä miten kommunismi ei voi koskaan toimia. Ja tällainen henkilö kuvittelee että hänet otettaisiin vakavasti, taustansa tietäen?

    • uhrien tuki ry.. .

      Moi.

      Sulla huonoa tuuria.

      Koneet imee roskaa ,pölyä sisään ja lämmöt kohoo. Ja lopulta lämmöt tuhoaa koneen. Teholäppäreissä tämä on ongelma kun lämpöä tuottavia osia tungetaan pieneen tilaan.

      Sama ongelma varmasti siirtyy läppäreistä puhelimiin.

      Suosittelen kun ostat uuden, varmistat että siinä on n.1-2 vuoden takuu.

      Jos kone hajoaa, vaadi korjaus. Ite siirryin läppäristä pöytäkoneeseen. 2 vuoden takuu, eli en kummemmin kurkista raudan sisälle, mutta jos joku ongelma ilmenee, voin viedä huoltoon.

      Läppärin, erityisen kalliin teholäppärin, voi korvata vähänkuluttavalla miniläppärillä tai tietty padilla, ja nettiä pystyy selaamaan puhelimellakin

      Koneiden elin ikä on ihmeen lyhyt, luulen että syyksi voi määritellä a)maanantai kappale b) huono suunnittelu, lämmöt eli teholäppäreihin tungetaan liian tehokasta rautaa liian pieneen tilaan

      Vastuu on tietysti ostajalla. Ostamalla samalla tuet huonoa kehitystä.

      • AlienIndie

        No mistä tällaisia pitäisi etukäteen tietää? Kaupan myyjäthän ovat tietenkin että OSTA OSTA HYVÄ KONE eivätkä vahingossakaan kerro jos jotain heidän myymäänsä tuotetta epäillään laajasti sudeksi.

        Ja jos olisin afrikassa syntynyt negridi, niin voisin nytkin käydä sossulla sanomassa "antakaa 1000e tietokoneeseen, vanha meni rikki" ja ne sanois "ok".

        Minulle sanottaisiin "painu töihin".

        No, otan omani takaisin näpistämällä puolet ruoastani. Viimekin kauppareissulla lähti 25 euron edestä tavaraa mukaan. Säästän tietokoneen hinnan vuodessa. Muuten joutuisin säästämään 3-4kk työkyvyttömyyseläkkeestäni käteen jäävän summan kokonaisuudessaan uuteen koneeseen. Ei yhtä ainutta uutta vaatetta, kirjaa tai peliä 3-4 kuukauteen. Itsepä minut tähän ajatte. Toimisin mielelläni rehellisesti, mutta kun sillä ajetaan vain umpikujaan.


      • AlienIndie

        "tai vahingossakaan perehdy poliisien resurssitilanteeseen taikka siihen miten ihonväri vaikuttaa sosiaalitoimistossa asioidessa... "

        Älä myöskään oikeusvaltion periaatteisiin


    • kgkjgh

      Tuo laitteiden eliniän tarkoituksellinen lyhentäminen juontuu niinkin kaukaa kuin Edisonin hehkulampuista. Ensimmäiset hehkulamput kesti liian pitkään (vielä tälläkin hetkellä palaa eräs sen aikainen lamppu) ja jotta saatiin myytyä uusia lamppuja, niiden kestoikää heikennettiin tahallisesti. Asia nousi otsikoihin joku vuosi sitten kun paljastui etttä eräs tulostinvalmistaja oli laittanut koneistoon laskurin joka lopetti tulostimen toiminnan kun siihen oli vaihdettu määrätty lukumäärä mustekasetteja. Netissä sitten jaettiin ohjeita miten tuo laskuri saatiin nollattua ja kirjoitin jatkamaan toimintaansa.

    • AlienIndie

      Haha, joo saletisti poliiseja kiinnostaa joku Internetissä tunnustettu näpistely... elä vaan harhamaailmoissasi jossa sinä olet aina oikeassa ja poliisi ottaa aina kaikki kanssasi eri mieltä olevat kiinni ja laittaa vaikeuksiin (sinun retoriikassasi "vastuuseen")... älä koskaan tapaa ketään oikeita ihmisiä tai vahingossakaan perehdy poliisien resurssitilanteeseen taikka siihen miten ihonväri vaikuttaa sosiaalitoimistossa asioidessa...

      • Suomi oikeusvaltio

        Kauppiasta kiinnostaa ja poliisinkin kiinnostus herää kun saa useita näpistelyilmoituksia kauppiailta. Kun niitä ilmoituksia kertyy enemmän, ei pääsekään enää sakoilla.


      • AlienIndie
        Suomi oikeusvaltio kirjoitti:

        Kauppiasta kiinnostaa ja poliisinkin kiinnostus herää kun saa useita näpistelyilmoituksia kauppiailta. Kun niitä ilmoituksia kertyy enemmän, ei pääsekään enää sakoilla.

        Öö joo, olen tosiaankin Suomen ainoa näpistelijä, kaikki näpistelyt voi yhdistää minuun! Olenpa oikea superkelmi...


      • öitä.
        AlienIndie kirjoitti:

        Öö joo, olen tosiaankin Suomen ainoa näpistelijä, kaikki näpistelyt voi yhdistää minuun! Olenpa oikea superkelmi...

        mene nukkumaan.


      • AlienIndie
        Suomi oikeusvaltio kirjoitti:

        Kauppiasta kiinnostaa ja poliisinkin kiinnostus herää kun saa useita näpistelyilmoituksia kauppiailta. Kun niitä ilmoituksia kertyy enemmän, ei pääsekään enää sakoilla.

        Perustele minulle eettisesti mikä oikeus valtiolla on määrätä ihminen elämään ilman tietokonetta vain sillä perusteella että hänellä ei ole rahaa siihen? Tällainen valtio on totalitarismi ja fasismi, ei oikeusvaltio. Se on ihan sama kuin jos pakottaisi ihmisen elämään ilman asunt... oh wait.


      • kknkfdjgb
        AlienIndie kirjoitti:

        Perustele minulle eettisesti mikä oikeus valtiolla on määrätä ihminen elämään ilman tietokonetta vain sillä perusteella että hänellä ei ole rahaa siihen? Tällainen valtio on totalitarismi ja fasismi, ei oikeusvaltio. Se on ihan sama kuin jos pakottaisi ihmisen elämään ilman asunt... oh wait.

        Suomessa on hyvin paljon ihmisiä joilla ei ole tietokonetta eikä tule. Tietokoneen omistaminen ei ole välttämättömyys, ilmankin pärjää kuten moni suomalainen todistaa.


      • Eiköhän löydy
        AlienIndie kirjoitti:

        Perustele minulle eettisesti mikä oikeus valtiolla on määrätä ihminen elämään ilman tietokonetta vain sillä perusteella että hänellä ei ole rahaa siihen? Tällainen valtio on totalitarismi ja fasismi, ei oikeusvaltio. Se on ihan sama kuin jos pakottaisi ihmisen elämään ilman asunt... oh wait.

        Kirppareilta ja käytettyjä koneita myyvistä putiikeista saa täysin toimivia tietokoneita muutamalla kympillä. Monella on nurkissa käyttämättä toimivia koneita ja todennäköisesti voisi jopa lahjoittaa pois jaloista. Minullakin on pari pöytäkonetta joista toinen ei ole ollut käytössä moniin vuosiin mutta kelpaa mainiosti tekstinkäsittelyyn, nettiyhteyksiin ym. vaikka ei ole mikään tehokone pelaamiseen. Uudemmassa koneessa on pelikäyttöönkin kelpaava näytönohjain ja 19" monitori. Samanlaisia löytyy varmaan moneltakin ja jos jotain hintaa pyydetään, uskoisin sen pysyvän kaksinumeroisena.


      • AlienIndie
        kknkfdjgb kirjoitti:

        Suomessa on hyvin paljon ihmisiä joilla ei ole tietokonetta eikä tule. Tietokoneen omistaminen ei ole välttämättömyys, ilmankin pärjää kuten moni suomalainen todistaa.

        Näyä minulle yksikin alle 30-vuotias joka pyst. Käytännössä kaikki ilman tietokonetta olevista on yli 50-vuotiaita.

        Itse asiassa en välttämättä itsekään siinä iässä enää sitä kaipaisi (koska siihen ikään mennessä on ehtinyt pelaamaan kaikki pelaamisen arvoiset pelit ja katsomaan kaikki katsomisen arvoiset videot ja selaamaan läpi kaikki sen arvoiset sivut). Siinä mielessä kyse on tosiaan ikä- eikä sukupolviasiasta.

        Jälleen kerran asiat menevät täysin nurinkurisesti ja skitsofreenisesti. Nuoret tarvitsisivat paljon, mutta voivat hankkia vain vähän. Vanhukset eivät tarvitse paljon, vaikka voisivat hankkia paljon.


      • AlienIndie
        Eiköhän löydy kirjoitti:

        Kirppareilta ja käytettyjä koneita myyvistä putiikeista saa täysin toimivia tietokoneita muutamalla kympillä. Monella on nurkissa käyttämättä toimivia koneita ja todennäköisesti voisi jopa lahjoittaa pois jaloista. Minullakin on pari pöytäkonetta joista toinen ei ole ollut käytössä moniin vuosiin mutta kelpaa mainiosti tekstinkäsittelyyn, nettiyhteyksiin ym. vaikka ei ole mikään tehokone pelaamiseen. Uudemmassa koneessa on pelikäyttöönkin kelpaava näytönohjain ja 19" monitori. Samanlaisia löytyy varmaan moneltakin ja jos jotain hintaa pyydetään, uskoisin sen pysyvän kaksinumeroisena.

        Oletko himopelaaja ja siksi ostanut parin vuoden välein uuden koneen uusia pelejä varten vai miksi niitä on kertynyt? Kaikki minulla nurkissa pyörivät ylimääräiset koneet ovat rikkinäisiä (tai sitten reilusti yli 10 vuotta vanhoja).

        Itse en tosiaan tarvitse sellaista joka pyörittää aivan tuoreimpia pelejä. Aika paljon on kuitenkin 90-luvulla ja 2000-luvun alussa tehtyjä pelejä jotka ovat vähintään yhtä hyviä kuin 2010-luvulla tehdyt ja joita ei vielä ole tullut pelattua. Minusta se on käsittämätöntä tuhlaamista, että jotkut ihmiset kokevat pakottavaa tarvetta ratsastaa kulttuurin ja tekniikan aallonharjalla, aina uusien pelien kimppuun pitää päästä heti kun näkee telkkarissa niistä mainoksen. Ja sitten kuitenkin käytännössä aina on paljon 90-luvulla ja 2000-luvun alussa tehtyjä pelejä jotka tällaiset ihmiset ovat ohittaneet kokonaan "kun ne ei oo uusia ja niis ei oo hienot graffat ja kaveritkaan ei pelaa niitä".


      • AlienIndie
        AlienIndie kirjoitti:

        Näyä minulle yksikin alle 30-vuotias joka pyst. Käytännössä kaikki ilman tietokonetta olevista on yli 50-vuotiaita.

        Itse asiassa en välttämättä itsekään siinä iässä enää sitä kaipaisi (koska siihen ikään mennessä on ehtinyt pelaamaan kaikki pelaamisen arvoiset pelit ja katsomaan kaikki katsomisen arvoiset videot ja selaamaan läpi kaikki sen arvoiset sivut). Siinä mielessä kyse on tosiaan ikä- eikä sukupolviasiasta.

        Jälleen kerran asiat menevät täysin nurinkurisesti ja skitsofreenisesti. Nuoret tarvitsisivat paljon, mutta voivat hankkia vain vähän. Vanhukset eivät tarvitse paljon, vaikka voisivat hankkia paljon.

        *pystyisi elämään ilman tietokonetta pitkän aikaa sekoamatta


      • Eiköhän löydy
        AlienIndie kirjoitti:

        Oletko himopelaaja ja siksi ostanut parin vuoden välein uuden koneen uusia pelejä varten vai miksi niitä on kertynyt? Kaikki minulla nurkissa pyörivät ylimääräiset koneet ovat rikkinäisiä (tai sitten reilusti yli 10 vuotta vanhoja).

        Itse en tosiaan tarvitse sellaista joka pyörittää aivan tuoreimpia pelejä. Aika paljon on kuitenkin 90-luvulla ja 2000-luvun alussa tehtyjä pelejä jotka ovat vähintään yhtä hyviä kuin 2010-luvulla tehdyt ja joita ei vielä ole tullut pelattua. Minusta se on käsittämätöntä tuhlaamista, että jotkut ihmiset kokevat pakottavaa tarvetta ratsastaa kulttuurin ja tekniikan aallonharjalla, aina uusien pelien kimppuun pitää päästä heti kun näkee telkkarissa niistä mainoksen. Ja sitten kuitenkin käytännössä aina on paljon 90-luvulla ja 2000-luvun alussa tehtyjä pelejä jotka tällaiset ihmiset ovat ohittaneet kokonaan "kun ne ei oo uusia ja niis ei oo hienot graffat ja kaveritkaan ei pelaa niitä".

        Minä en pelaa, ehkäpä kerran tai pari kuussa pelaan jotain yksinkertaista lautapeliä ajankuluksi. Ostettavia pelejä minulla ei ole yhtään. Minulle tietokone on työväline ja yhteydenpitoväline nettiin. Mutta asiaan vaikuttaa sekin ettei ikäni ole kahdenkympin pintaan.


      • uyrgtf
        AlienIndie kirjoitti:

        Näyä minulle yksikin alle 30-vuotias joka pyst. Käytännössä kaikki ilman tietokonetta olevista on yli 50-vuotiaita.

        Itse asiassa en välttämättä itsekään siinä iässä enää sitä kaipaisi (koska siihen ikään mennessä on ehtinyt pelaamaan kaikki pelaamisen arvoiset pelit ja katsomaan kaikki katsomisen arvoiset videot ja selaamaan läpi kaikki sen arvoiset sivut). Siinä mielessä kyse on tosiaan ikä- eikä sukupolviasiasta.

        Jälleen kerran asiat menevät täysin nurinkurisesti ja skitsofreenisesti. Nuoret tarvitsisivat paljon, mutta voivat hankkia vain vähän. Vanhukset eivät tarvitse paljon, vaikka voisivat hankkia paljon.

        Kaikki vanhukset eivät ole rikkaita. Suurin osa elää köyhyysrajalla eikä pysty ostamaan edes lääkkeitään. Pankit lopettaa palveluitaan ja vanhukset joutuu menemään laskujensa kanssa R-kiskalle maksamaan laskujaan.


      • AlienIndie
        uyrgtf kirjoitti:

        Kaikki vanhukset eivät ole rikkaita. Suurin osa elää köyhyysrajalla eikä pysty ostamaan edes lääkkeitään. Pankit lopettaa palveluitaan ja vanhukset joutuu menemään laskujensa kanssa R-kiskalle maksamaan laskujaan.

        Olet oikeassa. Sain kumminkin omalta mummoltani juuri 500e uuteen koneeseen, joten ongelma poistuikin (mun nuoremmille serkuille se ei anna mitään vaan ne joutuu huhkimaan kesätöissä karkkitehtaassa, eli on elämässäni ainakin jotain josta voin olla tyytyväinen :)). Enää ei siis tarvitse näpistellä (jos tarvitsisi niin jatkaisin sitä kyllä, tätä ei siis tule tulkita merkkinä orjamoraaliin alistumisestani). Ja jos saan halvalla käytetyn koneen niin riittäähän siitä sitten muutamaan mekkoonkin. :)


      • ifgufyugd
        AlienIndie kirjoitti:

        Olet oikeassa. Sain kumminkin omalta mummoltani juuri 500e uuteen koneeseen, joten ongelma poistuikin (mun nuoremmille serkuille se ei anna mitään vaan ne joutuu huhkimaan kesätöissä karkkitehtaassa, eli on elämässäni ainakin jotain josta voin olla tyytyväinen :)). Enää ei siis tarvitse näpistellä (jos tarvitsisi niin jatkaisin sitä kyllä, tätä ei siis tule tulkita merkkinä orjamoraaliin alistumisestani). Ja jos saan halvalla käytetyn koneen niin riittäähän siitä sitten muutamaan mekkoonkin. :)

        Olet onnellisessa asemassa jos mummollasi on säästöjä että pystyy antamaan noin suuria summia. Äitini eläke menee kokonaan hoitokodin maksuihin eikä edes riitä. Kela maksaa "armosta" eläkkeestä pienen taskurahan (vähän yli satasen kuussa) joka ei riitä edes kaikkiin kuukauden aikana tarvittaviin lääkkeisiin, pieni pankkitili on kohta tyhjä. Omillaan tässä joutuu elämään, mitään rahallista apua ei ole odotettavissa sukulaisilta eikä perintöäkään. Pikemminkin päinvastoin, kohta voi joutua avustamaan omaa äitiäänkin rahallisesti.

        Muuten, aloitusviestissä kerroit että hajonnut tietokoneesi oli vuoden ikäinen. Eikö siinä ollut takuuta vai oliko jotain huonoa merkkiä jolla ei ole edes vuoden takuuta. Takuun perusteellahan tuollaiset viat korjataan ja Kuluttajaviraston tulkinnan mukaan takuu ei katkea päivälleen jos vika on sellainen että se on odottamaton. Olen saanut jopa käytettynä ostettuun autooni remontteja takuun perusteella vaikka takuu-ajan päättymisestä on useampi vuosi.


      • AlienIndie
        ifgufyugd kirjoitti:

        Olet onnellisessa asemassa jos mummollasi on säästöjä että pystyy antamaan noin suuria summia. Äitini eläke menee kokonaan hoitokodin maksuihin eikä edes riitä. Kela maksaa "armosta" eläkkeestä pienen taskurahan (vähän yli satasen kuussa) joka ei riitä edes kaikkiin kuukauden aikana tarvittaviin lääkkeisiin, pieni pankkitili on kohta tyhjä. Omillaan tässä joutuu elämään, mitään rahallista apua ei ole odotettavissa sukulaisilta eikä perintöäkään. Pikemminkin päinvastoin, kohta voi joutua avustamaan omaa äitiäänkin rahallisesti.

        Muuten, aloitusviestissä kerroit että hajonnut tietokoneesi oli vuoden ikäinen. Eikö siinä ollut takuuta vai oliko jotain huonoa merkkiä jolla ei ole edes vuoden takuuta. Takuun perusteellahan tuollaiset viat korjataan ja Kuluttajaviraston tulkinnan mukaan takuu ei katkea päivälleen jos vika on sellainen että se on odottamaton. Olen saanut jopa käytettynä ostettuun autooni remontteja takuun perusteella vaikka takuu-ajan päättymisestä on useampi vuosi.

        Ei ollut vuoden takuu... mutta jos tuo jälkimmäinen pitää paikkansa, niin sitähän voi sitten yrittää (kai)?


      • AlienIndie
        Eiköhän löydy kirjoitti:

        Kirppareilta ja käytettyjä koneita myyvistä putiikeista saa täysin toimivia tietokoneita muutamalla kympillä. Monella on nurkissa käyttämättä toimivia koneita ja todennäköisesti voisi jopa lahjoittaa pois jaloista. Minullakin on pari pöytäkonetta joista toinen ei ole ollut käytössä moniin vuosiin mutta kelpaa mainiosti tekstinkäsittelyyn, nettiyhteyksiin ym. vaikka ei ole mikään tehokone pelaamiseen. Uudemmassa koneessa on pelikäyttöönkin kelpaava näytönohjain ja 19" monitori. Samanlaisia löytyy varmaan moneltakin ja jos jotain hintaa pyydetään, uskoisin sen pysyvän kaksinumeroisena.

        Olit muuten väärässä. Olen selaillut tässä käytettyjen koneiden kauppoja netissä eikä MISSÄÄN anneta alle 150:llä edes 5 vuotta vanhoja koneita...

        Voitko siis myydä minulle tuon koneesi jos olet valmis tuohon hintaan luopumaan?


      • jhgjbccj
        AlienIndie kirjoitti:

        Olit muuten väärässä. Olen selaillut tässä käytettyjen koneiden kauppoja netissä eikä MISSÄÄN anneta alle 150:llä edes 5 vuotta vanhoja koneita...

        Voitko siis myydä minulle tuon koneesi jos olet valmis tuohon hintaan luopumaan?

        Nettikaupat yrittää saada mahdollisimman suuren hyödyn. Myyntiin otetaan vain nuoria ja kalliita koneita. Halvat menee käyttäjiltä suoraan SER jätteeseen koska niistä ei makseta mitään.


    • AlienIndie

      Ja miten voi olla ettei printterin mukana tule USB-kaapelia vaikka kyseessä ei ole langattomasti toimiva vehje??? Olisi juuri tärkeitä asioita hoidettavana, sellaisia jotka saattavat olla hyvinkin ratkaisevia lähitulevaisuuden elämänlaadun kannalta, ja mistäs vitun perseestä minä taion tähän sen kaapelin...

      Tää on juuri niin tyypilinen tilanne mun elämässä. Aina kun mä olen onnessani että kerrankin mulle tapahtuu jotain normaalia ja hyvää ja mä onnistun jossain, niin se kaikki onkin oikeasti täyttä paskaa ja paljastuu siksi mitä kivuliaimmilla tavoilla ja hetkillä...

      • ...

        Nykyisin oletetaan että kaapeli on jo olemassa vanhasta tulostimesta, eikä sellainen sisälly pakkaukseen (saadaan hintaakin vähän halvemmaksi). Kannattaisi lukea pakkaustekstit että mitä siellä on lueteltu sisältyvän pakkaukseen. Ellei kaapelia ole, sen voi ostaa ennen kuin lähtee kaupasta pois.


      • AlienIndie
        ... kirjoitti:

        Nykyisin oletetaan että kaapeli on jo olemassa vanhasta tulostimesta, eikä sellainen sisälly pakkaukseen (saadaan hintaakin vähän halvemmaksi). Kannattaisi lukea pakkaustekstit että mitä siellä on lueteltu sisältyvän pakkaukseen. Ellei kaapelia ole, sen voi ostaa ennen kuin lähtee kaupasta pois.

        Taas oletetaan tavallisen ihmisen olevan kaikkitietävä.


      • AlienIndie
        AlienIndie kirjoitti:

        Taas oletetaan tavallisen ihmisen olevan kaikkitietävä.

        No, vanhemmat lupautuivat lähettämään postissa oman printterinsä kaapelin... toistaiseksi siis kaikki suurimmat akuutit ongelmat on ratkaistu... mutta sihenhän ei mene aikaakaan niin tämä trendi ei enää jatku... totuttuun tapaan... asioilla kun on tapana olla järjestymättä.


      • ...
        AlienIndie kirjoitti:

        Taas oletetaan tavallisen ihmisen olevan kaikkitietävä.

        Eihän ihmisen tarvitse olla kaikkitietävä jos ymmärtää lukea laatikon kyljestä mitä se sisältää.


      • AlienIndie
        ... kirjoitti:

        Eihän ihmisen tarvitse olla kaikkitietävä jos ymmärtää lukea laatikon kyljestä mitä se sisältää.

        Pitäisi olla kaikkitietävä, tai vähintään joku tulostinharrastaja, jotta sellainen mahdollisuus että paketissa EI tule kaikki mitä laitteen käyttöön tarvitaan kävisi mielessäkään.


      • AlienIndie
        AlienIndie kirjoitti:

        No, vanhemmat lupautuivat lähettämään postissa oman printterinsä kaapelin... toistaiseksi siis kaikki suurimmat akuutit ongelmat on ratkaistu... mutta sihenhän ei mene aikaakaan niin tämä trendi ei enää jatku... totuttuun tapaan... asioilla kun on tapana olla järjestymättä.

        Ja ennen kuin joku alkaa tähän vastata jotain pilkallista kuten "etkö sä ite osaa hoitaa mitään asioitas, vitun vauva" niin todettakoon että asun sen verran persereiässä ettei tässä lähellä ole kuin ruokakauppa ja kaljabaareja. Pitäisi lähteä ties minne 5 kilometrin päähän ostamaan jotain tietokoneen osia enkä tunne oloani mukavaksi tuntemattomissa paikoissa vaan päälle iskee yleensä kova henkinen ja fyysinen ahdistus.


      • kdfbdjkg
        AlienIndie kirjoitti:

        Ja ennen kuin joku alkaa tähän vastata jotain pilkallista kuten "etkö sä ite osaa hoitaa mitään asioitas, vitun vauva" niin todettakoon että asun sen verran persereiässä ettei tässä lähellä ole kuin ruokakauppa ja kaljabaareja. Pitäisi lähteä ties minne 5 kilometrin päähän ostamaan jotain tietokoneen osia enkä tunne oloani mukavaksi tuntemattomissa paikoissa vaan päälle iskee yleensä kova henkinen ja fyysinen ahdistus.

        Olet todellakin pahassa jamassa jos et pysty poistumaan kodin ulkopuolelle asioille. Tavalliselle ihmiselle ei ole mitään ongelmaa hypätä bussiin ja käydä asioilla paljon kauempanakin kuin 5 km päässä. Suosittelen että alat vähitellen totuttautumaan normaaliin elämään niin loppuelämä on paljon helpompaa.

        Tiukan paikan tullen on käytettävissä myös postimyynti. Olen siirtynyt näissä elektroniikkaostoksissa aika paljon nettikauppaan koska hinta tulee yleensä halvemmaksi vaikka hintaan lisätään postikulutkin. Pienempi tavara tulee suoraan kotiin kirjeessä tai postinkantajan kantamana pikkupaketissa. Ellei pysty hakemaan pakettia postista, lisähintaan saa toimituksen myös kotiovelle.


      • AlienIndie
        kdfbdjkg kirjoitti:

        Olet todellakin pahassa jamassa jos et pysty poistumaan kodin ulkopuolelle asioille. Tavalliselle ihmiselle ei ole mitään ongelmaa hypätä bussiin ja käydä asioilla paljon kauempanakin kuin 5 km päässä. Suosittelen että alat vähitellen totuttautumaan normaaliin elämään niin loppuelämä on paljon helpompaa.

        Tiukan paikan tullen on käytettävissä myös postimyynti. Olen siirtynyt näissä elektroniikkaostoksissa aika paljon nettikauppaan koska hinta tulee yleensä halvemmaksi vaikka hintaan lisätään postikulutkin. Pienempi tavara tulee suoraan kotiin kirjeessä tai postinkantajan kantamana pikkupaketissa. Ellei pysty hakemaan pakettia postista, lisähintaan saa toimituksen myös kotiovelle.

        "Olet todellakin pahassa jamassa jos et pysty poistumaan kodin ulkopuolelle asioille."

        Niin olen. En ole koskaan kieltänyt.

        Kuitenkaan en hyväksy sitä että sitä - ja niin monta muuta asiaa - ollaan laittamassa omaksi syykseni kun eivät sitä ole. Syyllistäjät kuvittelevat olevansa superihmisiä joille ei koskaan voi sattua mitään, kuten henkistä sairastumista.


    • C.S.

      Siellä se eläkeläinen vaan kirjoittelee itsensä kanssa.

    • AlienIndie

      Joudun koko ajan siivoamaan täältä törkeimpiä minuun kohdistuvia solvauksia ja uhkauksia ilmianto-napin kautta, ja sitten te vielä kehtaatte ihmetellä että "mistä ihmeestä se silloin aikoinaan suuttui, mokoma mielisairas tyhjästäsuuttuja"...

    • 14+6

      Rajoitat siis muiden sananvapautta?

    • AlienIndie

      Mitähän oikein yrität vihjata? Minä en ole koskaan vedonnut sananvapauteen suoltaessani omia uhkauksiani. Ja jos kirjoittaisin tällä palstalla tai muuallakaan perättömiä väitteitä ja vihjauksia kenestäkään, en silloinkaan vetoaisi, mutta sellaistapa en olekaan tehnyt, toisin kuin te.

    • nykymenoa on se

      Ei kannata tehdä liian kestävää. Siitähän kaikki on kiinni. Sitten ei voi myydä uutta tarpeeksi usein jos vanhat kestävät liian pitkään. Lue joskus vaikka hehkulampuista. Vanhat kestivät vuosikausia, vuosikymmeniä, mutta mistä sellaisia enää löytää? Energiansäästölamputkin on yksi suuri vitsi. Mukamas kestävät pidempään kuin vanhat hehkulamput, ja paskat. Hajoavat kun vähän joku katsoo vinosti. Sama se on tietokoneiden kanssa.

    • AlienIndie
      • tämäpä juuri

        Siinähän se tuli.


    • AlienIndie

      Sitä paitsi verrataanpa näpistelyä johonkin "hullut päivät, kaikki tuotteet -40%!!!" alennuskampanjoihin jotka kestävät aina sen päivän-pari ja ovat vain tietyissä liikkeissä. Millä tavalla on eettistä kauppiailta järjestää tällaisia tempauksia ja samalla vainota näpistelijöitä? Siinähän vain asetetaan ihmiset eriarvoisiin asemiin: ne joilla ei ole mahdolisuutta tai kiinnostusta mennä "hulluille päiville" joutuvat ostamaan tavaransa normaalihintaan. Tai sitten näpistämään. Eihän se voi olla oikein että nämä vaihtoehdot ovat kaikki mitä tarjotaan. Eihän se voi olla oikein että ihmisiä asetetaan tällä tavoin eriarvoisiin asemiin tai ylipäätään juoksutetaan kuin sätkynukkeja. Silti se lain mukaan on. Kapitalistisessa yhteiskunnassa ihmiset ovat kauppoja, eivät kaupat ihmisiä varten.

      • AlienIndie

        Toinen hyvä esimerkki tästä: vaikka kuinka onkin muotia jeesustella syrjinnästä, niin siitä huolimatta lain mukaan yksityinen yritys saa vapaasti valita kenelle palvelujaan tarjoaa. Viranomaiset eivät voi puuttua millään tavalla siihen, jos ravintolassa ei tarjoilla niggoille tai transuille. Kapitalistisessa yhteiskunnassa ihmiset ovat yrityksiä, eivät yritykset ihmisiä varten.


    • AlienIndie

      Odotan tässä innolla mitä tapahtuu tuon kanssa kun olin kesällä vanhempien luona 2 kuukautta ja palatessa löysin lattialta perintätoimiston laskun 40e. Jätin maksamatta, maksoin vaan sen alkuperäisen laskun. Saman tien pärähti puhelin soimaan (eipä ollut sitä ennen kiinnostanut soittaa! (kertoo aika paljon siitä millä mentaliteetillä ne "liiketoimintaansa" harjoittavat)) ja vaadittiin uhkausten kera maksua. Ohessa sähköposteja joita laitoin niille:


      "Antakaapa helvetin hyvä selitys sille minkä takia minuun ei ollut otettu yhteyttä puhelimella kesän aikana
      kun olen ollut kämpiltäni poissa. Minulla ei ollut mitään keinoja tietää että ylipäätään jotain maksamattomia
      laskuja oli olemassakaan!! Mutta heti kun palasin kämpille ja maksoin alkuperäisen laskun ilman perintätoimiston laskua,
      tuli minulle puhelimella yhteydenotto, että maksas nyt vitun epärehellinen lusmu tämäkin tai tulee oikeudellisia toimenpiteitä.
      Ette siis voi vedota siihen ettei teillä olisi numeroani ollut. Olen aivan varma että tämä on ollut tietoista toimintaa.
      Olisitte tilaisuuden sattuessa lykänneet soittamista vaikka vuoden, ja laittaneet maksamattomuuden minun syykseni,
      ja sitten vaatineet kohtuuttomia summia. Toimintanne on epärehellistä. Tämän vuoksi katson että maksuvaatimus 38e
      on kohtuuton ja en aio sitä maksaa.
      Tarvittaessa teen valituksen kuluttaja-asiamiehelle. Todistustaakka siitä että teillä ei muka ole ollut numeroani tai sen käyttämättömyydelle on ollut joku hyvä syy on teillä."

      "Mielessänne ei siis koskaan käy ajatus että ehkä jonkun "asiakkaan" saisikin paremmin kiinni puhelimella kuin kirjeellä jos tämä ei ole kirjeeseen vastannut? Näinkö tyhmiä olette? Jos mikä tahansa muu kuin velanperintään liiketoimintansa perustava yritys hoitaisi asiansa yhtä huonosti, olisi sen konkurssissa alta aikayksikön. Te olette ainoita joilla siihen on "varaa" kun ette mitään itse tuota. Miettikääpä sitä.

      "Soittaminen ei ole normaalikäytäntömme" ei ole hyvä syy langettaa ihmiselle kohtuuttomia maksuvaatimuksia. Lienette oikein suunnitelleet liiketoimintanne tämäntyylisen epärehellisyyden varaan, jossa syytätte aina "asiakasta" omista virheistänne ja varotte visusti antamasta hänelle tietoa siitä että hänen pitäisi ylipäätään tehdä jotakin jotta pääsette sitten syyllistämään tahallisesta velvoitteiden laiminlyönnistä!! Eihän teillä ole mitään menetettävää, voitte käyttää aikaa ja vaivaa yhden ja saman ihmisen ahdisteluun parin euron takia kuukausikaupalla kun ette tuota itse mitään. Tavoitteenanne ei ole saada "asiakasta" maksamaan mahdollisimman nopeasti, kuten jokaisella rehellisellä yrityksellä, vaan mahdollisimman hitaasti, jotta saatte perittyä mahdollisimman suuria mielivaltaisia summia.

      On suorastaan pöyristyttävää kaksinaamaisuutta, että väitätte että se että "laskuja ei normaalisti peritä puhelimitse" on hyvä syy ajaa viattomia ihmisiä mielivaltaisiin velkoihin, mutta heti kun näyttää siltä että joku ei tanssikaan teidän pillinne mukaan vaan oman oikeustajunsa, ja maksaa ainoastaan alkuperäisen laskun, jolloin teidän velvoitteenne laskun perittäväksi antanutta yhtiötä kohtaan päättyvät, niin johan alkaa puhelin laulaa ja uhkausta tulla. Tämä paljastaa todelliset värinne.

      MOT: Toimintanne on ollut tietoista, ja tähän aion vedota vaikka oikeudessa. Jos sinne ollaan menossa ettekä suostu antamaan periksi ja myöntämään että vika on ollut teidän omassa toiminnassanne, ei minun."

      Miksi moottoripyöräjengiläiset joutuvat vankilaan kun harrastavat liiketoimintana velanperintää keinoja kaihtamatta, mutta tällaiset eivät? Tämähän on kilpailun estämistä. Valtio tukee monopolien muodostumista.

      Lain mukaan tuonsuuruisesta laskusta saa periä enintään 190e. Katotaan mitä tapahtuu, onko ne niin häikäilemättömiä että tähtäävät kattoon asti. Jos on, niin jatkan näpistelyä. Ei minulla ole mitään velvollisuutta olla yksin rehellinen yhteiskunnassa, jossa kaikki muut ovat epärehellisiä. Näpistelemällä otan vain omani takaisin, sen mikä minulle kuuluu, sen mikä on minulta vääryydellä viety.

      Kapitalismi johtaa aina Neuvostoliittoon. Mikään ei toimi, mitään palvelua et saa, ja tavallinen ihminen maksaa silti.

      Mutta tottahan kapitalismi silti on parantanut elämänlaatuamme enemmän kuin mikään muu yhteiskunnallinen keksintö. Adam Smith on jumalamme.

      GÖBBELS WAS RIGHT

      Mikä tahansa muuttuu todeksi, kun sitä toistetaan tarpeeksi usein

      • AlienIndie

        Kolmas:

        "
        Eli mielestänne on kohtuullisempaa lähettää ihmiselle lähes 40 euron lasku, ja rangaista tätä siitä että hän ei ole tehnyt jotain
        vaikka hänelle ei ole edes kerrottu että jotain pitäisi tehdä, kuin kokeilla puhelimella saisiko sitä kautta häneen yhteyttä?
        Ja väitätte että ette ole koskaan ajatelleetkaan sellaista mahdollisuutta että hän ei ehkä ole postin tavoitettavissa ensinkään
        eikä tätäkään laskua hän ehdi näkemään ennen kuin eräpäivä ylittyy ja voitte taas lätkäistä vaikka 30 euroa päälle.
        Väitätte että ette tee tätä aivan tietoisesti, jotta saisitte pseudo-moraalisen oikeutuksen karhuta mielivaltaisia summia
        "itse asiansa huonosti hoitaneelta lusmuilijalta"? Haistakaapa vittu. Tässä asiassa en suostu antamaan periksi.
        Mennään raastupaan jos haluatte. Todistustaakka siitä että minä olen tahallani jättänyt maksamatta laskuja enkä vain ollut
        postin tavoittamattomissa on siellä teillä. Joudutte myös esittämään laskelman jonka mukaan kahden kirjeen lähettäminen
        on maksanut teille 38 euroa ja puhelimella soittaminen olisi tullut VIELÄ KALLIIMMAKSI.

        Tajuatteko kuinka läpinäkyvää toimintanne on? Edes rahan arvosta mitään ymmärtämätöntä 4-vuotiasta ei ole mahdollista
        huijata uskomaan että kahden kirjeen lähettäminen maksaisi 40 euroa, ja että yksi puhelinsoitto maksaisi vielä enemmän.


        En aio maksaa kohtuutonta vaatimustanne. Omatuntoni ei salli minun maksaa mafialle suojelurahaa. Te olette
        laillistettu mafia ettekä mitään muuta. Se että suojelurahaa kutsutaankin nyt "perintätoimistolle aiheutuneiksi kuluiksi" on
        orwellilaista uuskieltä puhtaimmillaan. Mennään oikeuteen. Jos häviän ja summa on siihen mennessä paisunut vaikka
        500 euroon niin varastan sitten vaikka kaupasta kameroita sen summan edestä. Ja jos jään kiinni siitä ja saan sakot eikä
        lisävarastelu onnistu niin sen jälkeen alan hajottaa eteen tulevaa valtion omaisuutta saman summan edestä. Vaikka teidän rakennuksenne ikkunat tai pomonne auton kanssa. En aio olla yksin rehellinen laillistettujen mafioiden hallitsemassa
        yhteiskunnassa. Siitä voitte olla aivan varmoja. Siat."


    • AlienIndie

      Osaako joku kertoa miten hyvin tällainen pyörittäisi parin-kolmen vuoden takaisia pelejä? :

      Prosessori: AMD Athlon™ 64 3800 2,4 GHz
      Piirisarja: NVIDIA® Quadro® NVS 210S
      Keskusmuisti: 2 Gt 240-pin DDR2
      Kiintolevy: 250 Gt SATA
      Optinen asema: DVDRW
      Näytönohjain: integr. piirisarjaan, 128 Mt jaettu muisti
      Ääni: integr. äänipiiri
      Verkko: integr. 10/100/1000 ethernet
      Etuliitännät: 2 kpl USB 2.0, kuuloke- ja mikrofoniliitäntä
      Takaliitännät: 5 kpl USB 2.0, RJ-45, VGA, DVI-D, rinnakkaisportti, sarjaportti, ääniliitännät
      Käyttöjärjestelmä: esiasennettuna Windows XP Professional FI downgrade, Windows Vista Business lisenssi (mukana alkuperäinen lisenssi, mutta ei asennusmediaa)
      Mitat (L x S x K): 11,43 x 35,31 x 39,78 cm

      En tosiaan tiedä kovin paljon tietokoneenosista...

      • AlienIndie

        Esim jos pelin vaatimuksissa lukee NVIDIA GeForce 7800GT, niin miten voin vertailla sitä toisen valmistajan tuotteisiin, esim. Intel® Graphics Media Accelerator 4500 ? Riittääkö julkaisupäivä takaamaan sen että toinen on parempi/huonompi?


      • AlienIndie
        AlienIndie kirjoitti:

        Esim jos pelin vaatimuksissa lukee NVIDIA GeForce 7800GT, niin miten voin vertailla sitä toisen valmistajan tuotteisiin, esim. Intel® Graphics Media Accelerator 4500 ? Riittääkö julkaisupäivä takaamaan sen että toinen on parempi/huonompi?

        Jos vähimmäisvaatimuksena mainittu on julkaistu 2005 ja koneessa jonka ostasin olisi 2008 julkaistu niin toimii varmasti?


    • AlienIndie

      Tuli tossa mieleen sekin kun teknologiapalstoja luin että kun irtonaisista osista kasaamalla voi tosiaan saada koneen useita satasia halvemmalla... että se pakettikoneiden hintahan on siis täysin mielivaltainen. Ja silti hoetaan että "kapitalismissa hinnat ovat kuluttajalle aina parhaat" ja "tuotteen hinta on siihen käytettyjen resurssien mitta". Ja silti on varastaminen väärin, vaikka tietämätön ihminen voi joutua tällä tavoin kusetetuksi täysin laillisesti ties missä yhteyksissä elämässään ties kuinka törkeästi. Ei ole tekopyhyydellä rajoja tässä maailmassa. Aion vastakin varastaa puolet ruoastani, kun nyt tajuan kaikessa karmeudessaan kuinka monta sataa minulta on nyhdetty huijaamalla kun olen ostanut nuorempana kolme kappaletta pakettikoneita. Vittu nythän mä vasta varastankin. Otan omani takaisin. Sen mikä minulle kuuluu. Sen mikä on minulta petoksella viety.

      • AlienIndie

        Toinen erittäin hyvä syy joka antaa minulle moraalisen oikeuden varastamiseen: silloin kun asuin Joensuussa oli vuokrani ja opintotukeni suurin piirtein samansuuruiset. Kukaan ei ollut kertonut minulle että opintotukea ja toimeentulotukea voi saada samaan aikaan tällaisessa tilanteessa, joten en osannut toimeentulotukea hakea, joten elin säästöistä. Ruoka meni kokonaan säästöistä, netti ja sähkö. Ja takautuvasti ei voi toimeentulotukea saada. Menetin varmaan pari tonnia siinä enkä niitä tule koskaan saamaan takaisin millään rehellisillä keinoin. Ja todennäköisesti tulen kärsimään tulevaisuudessa tästä budjettivajeesta tavalla tai toisella, ellen ryhdy toimeen vahingon takaisinsaamiseksi välittömästi. Suomen valtio on varastanut minulta kieltäytymällä antamasta minulle takautuvasti rahaa johon olisin ollut lain mukaan oikeutettu silloin.


      • AlienIndie
        AlienIndie kirjoitti:

        Toinen erittäin hyvä syy joka antaa minulle moraalisen oikeuden varastamiseen: silloin kun asuin Joensuussa oli vuokrani ja opintotukeni suurin piirtein samansuuruiset. Kukaan ei ollut kertonut minulle että opintotukea ja toimeentulotukea voi saada samaan aikaan tällaisessa tilanteessa, joten en osannut toimeentulotukea hakea, joten elin säästöistä. Ruoka meni kokonaan säästöistä, netti ja sähkö. Ja takautuvasti ei voi toimeentulotukea saada. Menetin varmaan pari tonnia siinä enkä niitä tule koskaan saamaan takaisin millään rehellisillä keinoin. Ja todennäköisesti tulen kärsimään tulevaisuudessa tästä budjettivajeesta tavalla tai toisella, ellen ryhdy toimeen vahingon takaisinsaamiseksi välittömästi. Suomen valtio on varastanut minulta kieltäytymällä antamasta minulle takautuvasti rahaa johon olisin ollut lain mukaan oikeutettu silloin.

        Olen myös vasta jälkikäteen saanut tietää että kotona asuva lukiolainenkin voi saada opintotukea. Luulin ettei se ole mahdollista enkä sitä koskaan siis hakenut. Kavereitakaan kun ei siihen aikaan ollut, niin en voinut mistään saada sellaista tietoa. Siinäkin meni varmaan monta sataa.


      • AlienIndie
        AlienIndie kirjoitti:

        Olen myös vasta jälkikäteen saanut tietää että kotona asuva lukiolainenkin voi saada opintotukea. Luulin ettei se ole mahdollista enkä sitä koskaan siis hakenut. Kavereitakaan kun ei siihen aikaan ollut, niin en voinut mistään saada sellaista tietoa. Siinäkin meni varmaan monta sataa.

        En edes uskalla ajatella mitä olisi tapahtunut jos olisin ollut "normaalin hintainen lapsi" ja harrastanut muutakin kuin animen katselua. Liikunta- ym. harrastukset olisivat syöneet valtavasti rahaa. Jos kaikki nämä sataset ja tonnit mitkä minulle kuuluvat olisi jäänyt saamatta niissä oloissa niin olisi perheemme ollut konkurssissa. (90-luvun alussahan minulle sanottiin että et saa harrastaa mitään kun meillä ei ole varaa, joten minusta sitten kasvoi tylsämielinen ihminen joka ei edes ole kiinnostunut mistään harrastuksista.)

        Joten ei kyllä voi sanoa että kovin kohtuuttomia vaatisin kun vaadin yhden kerran elämässäni vanhemmiltani ja mummoltani rahaa uuteen tietokoneeseen.


      • AlienIndie
        AlienIndie kirjoitti:

        En edes uskalla ajatella mitä olisi tapahtunut jos olisin ollut "normaalin hintainen lapsi" ja harrastanut muutakin kuin animen katselua. Liikunta- ym. harrastukset olisivat syöneet valtavasti rahaa. Jos kaikki nämä sataset ja tonnit mitkä minulle kuuluvat olisi jäänyt saamatta niissä oloissa niin olisi perheemme ollut konkurssissa. (90-luvun alussahan minulle sanottiin että et saa harrastaa mitään kun meillä ei ole varaa, joten minusta sitten kasvoi tylsämielinen ihminen joka ei edes ole kiinnostunut mistään harrastuksista.)

        Joten ei kyllä voi sanoa että kovin kohtuuttomia vaatisin kun vaadin yhden kerran elämässäni vanhemmiltani ja mummoltani rahaa uuteen tietokoneeseen.

        Suurin osa lienee minun ikääni mennessä kuluttaneet jo monta tonnia pelkkään alkoholilla läträämiseen... Sekö on sitten kunniallista ja fiksua, oli ne rahat omalla työllä hankittu tai ei?


      • AlienIndie

        Muistan hyvin erään keskustelun/väittelyn IRCssä kun olin jotain 15, olin aivan järkyttynyt siitä että kukaan niistä joiden kanssa keskustelin eivät olleet kanssani samaa mieltä siitä, että se pitäisi olla määritelty petokseksi, jos jokin kauppa ottaa jostain suurempaa hintaa kuin muut kaupat. Minusta se oli aina ollut itsestäänselvyys että ei se ole oikein. Enää en järkyty mistään. Olen jo ymmärtänyt että ihmiset ovat moraalittomia paskiaisia jotka saisi ydinpommittaa helvettiin.


      • AlienIndie

        Ja jos tosiaan joku valittaa että ruokakaupasta ei saa varastaa kun ruokakauppias ei tosiaankaan ole mikään porho... niin miksi helvetissä kukaan ryhtyisi ruokakauppiaaksi jos näin olisi? Jos tietokonekauppiaana voi kaupata jopa 300e ylihinnoiteltuja koneita ja ihmiset (näemmä myös nuoret) ostavat silti niin miksei jokainen ruokakauppias ryhtyisi tietokonekauppiaaksi. Ei käy järkeen. Yksi kapitalisti on minulta petoksella vienyt, ja minä vien toiselta.


      • ...
        AlienIndie kirjoitti:

        Ja jos tosiaan joku valittaa että ruokakaupasta ei saa varastaa kun ruokakauppias ei tosiaankaan ole mikään porho... niin miksi helvetissä kukaan ryhtyisi ruokakauppiaaksi jos näin olisi? Jos tietokonekauppiaana voi kaupata jopa 300e ylihinnoiteltuja koneita ja ihmiset (näemmä myös nuoret) ostavat silti niin miksei jokainen ruokakauppias ryhtyisi tietokonekauppiaaksi. Ei käy järkeen. Yksi kapitalisti on minulta petoksella vienyt, ja minä vien toiselta.

        Vie siltä joka on pettänyt, miksi pitää ottaa toiselta. Ai niin mutta sehän ei onnistu kun se pettäminen on vain sinun laskelmiasi ilman todellisuuspohjaa.

        Taidat olla aito kommunisti mielipitettesi perusteella.


      • AlienIndie
        ... kirjoitti:

        Vie siltä joka on pettänyt, miksi pitää ottaa toiselta. Ai niin mutta sehän ei onnistu kun se pettäminen on vain sinun laskelmiasi ilman todellisuuspohjaa.

        Taidat olla aito kommunisti mielipitettesi perusteella.

        Käy itse tietotekniikkapalstoilla lukemassa ihmisten kokemuksia. Koneen voi saada jopa 300e halvemmalla kun ostaa osissa. Kokoamispalvelukin on yleensä alle 100e eli se 200e vähintään on pakettikoneiden hinnoissa ilmaa.


      • ...
        AlienIndie kirjoitti:

        Käy itse tietotekniikkapalstoilla lukemassa ihmisten kokemuksia. Koneen voi saada jopa 300e halvemmalla kun ostaa osissa. Kokoamispalvelukin on yleensä alle 100e eli se 200e vähintään on pakettikoneiden hinnoissa ilmaa.

        Oliko tuossa jotain uutta? Kaikki pöytäkoneeni olen koonnut itse ja saanut juuri sellaisen kuin haluan. Läppäriä ei voi koota itse, mutta olen niitäkin fixannut lisäämällä muistia ja kovalevyjä.


      • AlienIndie
        ... kirjoitti:

        Oliko tuossa jotain uutta? Kaikki pöytäkoneeni olen koonnut itse ja saanut juuri sellaisen kuin haluan. Läppäriä ei voi koota itse, mutta olen niitäkin fixannut lisäämällä muistia ja kovalevyjä.

        Oli siinä sen verran uutta että itse en ole ollut tällaisesta asiasta aiemmin tietoinen. Ja koska kauppiaat eivät tietenkään vahingossakaan kerro tällaisesta, on kyseessä de facto petos.


      • AlienIndie
        AlienIndie kirjoitti:

        Oli siinä sen verran uutta että itse en ole ollut tällaisesta asiasta aiemmin tietoinen. Ja koska kauppiaat eivät tietenkään vahingossakaan kerro tällaisesta, on kyseessä de facto petos.

        Kaikki nuoret eivät ole niin innostuneita tekniikasta että ihan sen itsensä vuoksi rakastaisivat askarrella laitteiden sisällä. Ei voi olettaa että sellainen ihminen jolle tietokone on harrastusväline eikä mielenkiinnonkohde itsessään olisi kovin syvällisesti perehtynyt osien spekseihin, valmistajiin, hintoihin ja laatuihin.


    • AlienIndie

      En edes uskalla ajatella mitä olisi tapahtunut jos olisin ollut "normaalin hintainen lapsi" ja harrastanut muutakin kuin animen katselua. Liikunta- ym. harrastukset olisivat syöneet valtavasti rahaa. Jos kaikki nämä sataset ja tonnit mitkä minulle kuuluvat olisi jäänyt saamatta niissä oloissa niin olisi perheemme ollut konkurssissa. (90-luvun alussahan minulle sanottiin että et saa harrastaa mitään kun meillä ei ole varaa, joten minusta sitten kasvoi tylsämielinen ihminen joka ei edes ole kiinnostunut mistään harrastuksista.)

      Joten ei kyllä voi sanoa että kovin kohtuuttomia vaatisin kun vaadin yhden kerran elämässäni vanhemmiltani ja mummoltani rahaa uuteen tietokoneeseen.

    • AlienIndie

      Kuinka kiva paikka tämä maailma voisikaan olla elää, jos ihmise kohtelisivat toisiaan hyvin. Mutta esim. tietotekniikka-asioissa ei saa minkäänlaista kunnon tukea, pitää olla itseoppinut ekspertti (nykyisin tuntuu monet yläasteikäisetkin olevan...) tai sitten saat kallista ja paskaa. Jossain IRCissä jos kysyt niin elitistinörtit toteaa "googleta noob". Ja kauppojen myyjät on että OSTA OSTA HYVÄ KONE oli asia mikä hyvänsä. Pahimmat kokemukset tästä ovat ulkonäkö/kosmetiikka-asioista. Ei KUKAAN - IKINÄ - MISSÄÄN oikeasti halua kertoa toiselle jotakin todella arvokasta neuvoa. Transut ja naiset yleensäkin kyräilee toisiaan ja haluaa olla kauniimpia kuin kukaan, siispä jos joku voisi pienellä ehostuksella tulla kauniimmaksi kuin sinä itse niin tehdään kaikkensa että se ei sille tasolle koskaan pääse, ja jotkut ammattilaiset ottaa heti maksun.

      • AlienIndie

        Ja muutenkin.... miksi pitää olla jotain 10000 eri hoitoainetta kaupoissa? Yhden pitäisi käydä kaikille. Jos ei käy, niin miten sen sitten voi selvittää mikä käy itselle ja mikä ei???? Eihän siihen ole mitään kaavaa olemasssa. Miten voidaan olettaa että ihmien jaksaa pitkäjäneiesesti testata kymmeniä eri aineita ja painaa mielkeensä minimaaliset yksityiskohdat jotka milläkin muuttuvat vähän johonkin suuntaan???? Olen omien hiusteni laadussa huomannut tapahtuneen vaihteluita vuosien mittaan, mutta en pysty yhdistämään tätä mihinkään käyttämiini aineisiin, koska en muista mitä olen käyttänyt milloinkin. Kuka helvetti voi jaksaa seurata tällaisia??? Oikeasti... Ja miksi helvetissä jotkut ostavat aina vain jotain tiettyä tuotetta, kun ei heillä voi olla mitään tietoa siitä, vaikuttaako se millään tavalla eri tavalla kuin joku toinen....


    • AlienIndie

      Kuinka kiva paikka tämä maailma voisikaan olla elää, jos ihmise kohtelisivat toisiaan hyvin. Mutta esim. tietotekniikka-asioissa ei saa minkäänlaista kunnon tukea, pitää olla itseoppinut ekspertti (nykyisin tuntuu monet yläasteikäisetkin olevan...) tai sitten saat kallista ja paskaa. Jossain IRCissä jos kysyt niin elitistinörtit toteaa "googleta noob". Ja kauppojen myyjät on että OSTA OSTA HYVÄ KONE oli asia mikä hyvänsä. Pahimmat kokemukset tästä ovat ulkonäkö/kosmetiikka-asioista. Ei KUKAAN - IKINÄ - MISSÄÄN oikeasti halua kertoa toiselle jotakin todella arvokasta neuvoa. Transut ja naiset yleensäkin kyräilee toisiaan ja haluaa olla kauniimpia kuin kukaan, siispä jos joku voisi pienellä ehostuksella tulla kauniimmaksi kuin sinä itse niin tehdään kaikkensa että se ei sille tasolle koskaan pääse, ja jotkut ammattilaiset ottaa heti maksun.

    • AlienIndie

      Ovatko kaikki kannettavien osat yhteensopivia pöytäkonekokoonpanossa? Voisinko ottaa vanhoista hajonneista koneistani yhä toimivat osat kuten muistipalikat (ja viimeisestä koneesta prosessorin) ja rakentaa niistä uuden koneen johon en tarvitsisi emolevyn lisäksi välttämättä mitään uutta?

    • AlienIndie

      Minä en aio koskaan ottaa vastuuta itsestäni, koska tässä yhteiskunnassa menestymisesi ei riipu omista meriiteistäsi vaan toisten mielivallasta. Kuten nimimerkki kyria.tgirl toisessa ketjussa totesi. Tämän olen sanonut vanhemmilleni ja tämän sanon kaikille jotka katsovat minua ja elämäntapaani kieroon. Ne kieroonkatsojat yleensä ovat vanhempaa ikäpolvea joka ei mitenkään pysty ymmärtämään minkälaisessa epävarmuudessa tämän päivän nuoret elävät. Heidän nuoruudessaan kapitalismi ei ollut ihan niin överiksi vedetty.

      • Vastaan useaan ylläolevaan viestiisi samalla.

        Olen samaa mieltä tosta avun saamisesta. Aika paljon saa itse junailla ongelmia. Tietokoneasioissa trendi on aika härski. Jos ei osaa korjata (vaikka vika yleensä joku pieni ohjelmistoristiriita tai hajonnut 5 euron diodi tai muu komponnetti) niin kaikkialla veloitetaan 60-90 euroa tunnissa tai ohjataan ostamaan uusi 400 euron kone.

        Vanhoja pöytäkoneita ei voi yhdistellä aivan niin vapaasti kuin jotkut ertoo. Esim emolevyjen ja prosessorien yhteensopivuusongelmat, prosessorin ja vanhan muuntajan tuottokykyongelmat, sitten integroitujen verkkokorttien kun menee rikki, korvaaminen jälkiasennettavalla, ohjelmiston version ja välimuistinkokoristiriita, välimuistin vanhan tyypin max koko ristiriita siihen ettei suurempia saa, tai jos saa ei suomesta, jne....näitä kokemuksia olisi pieneksi luennoksi asti 2000 luvulta, enkä ole edes kovin guru kun ei tietokone kiinnosta, tiedän vain kokemuksesta missä minua on vedetty nenästä. niistä on eräskin atk-firma kuorinut minulta komeita seteleitä vuosien varrella, pikkutöitä heille yleensä. Nykyään ostan 3 vuoden välein uuden kannettavan, thats it. pienempi paha eri vaihtoehdoista.

        Kannettavien osien yhteensopivuus keskenään rajoittuu lähinnä muistikorttiin, joka ei juurikaan mene rikki.

        Vanhempien ikäpolvien ymmmärrys ja muisti on melko huono tosiaan.

        Vanhempi sukupolvi on saanut jutut kuin manulle illalliset, verrattuna tämän päivän nuoriin ja aikuisiin. On 70-luvun korkotuetut lainat, urakehitys oli mahdollista melkein ilman koulutusta postinjakohuoneesta konttoriin, yo-kokeet puolta helpommat, koulutusta vielä arvostettiin, pitkät urat, virat, työpaikat, palkkakehitykset, pois maksetut velat kauan ennen eläkeikää, ja nyt sama ikäpolvi tahkoo suurempaa eläkettä kuin Entry-level työpaikoissa maksetaan, jos maksetaan edes 7,5 euron minimipalkkaakaan. Ilmaisharjoittelu olisi ollut vitsi 80-luvulla.

        Kuitenkaan edellisen sukupolven omilla vanhemmilla (eli ns. meidän isovanhempien sukupolvi) ei mennyt yhtä hyvin. pienet kansaneläkkeet maatöistä, ompelimoista, tehtaista, kotirouva-kulttuurin kautta naisten tulotaso yleensäkin oli huono.

        Järkyttävintä on se, että tämä kermankuorijan sukupolvi s. 1940-1960 on tällä hetkelllä äänestysenemmistö ja vallankahvassa, korottamassa omia eläkkeitään ja heikentämässä perässä tulevien ikäpolvien mahdollisuuksia kasata näistä yksilön käytetttävissä olevista resursseista edes ihmisarvoista elämää


      • AlienIndie

        Meidän olisi myös korkea aika ymmärtää se, että ei siitä ole mitään haittaa, jos tuhat ihmistä haluaa opiskella taidehistoriaa ja heistä jokaiselle tarjotaan se mahdollisuus vaikka taidehistorioiitsijan työpaikkoja olisi Suomessa vain 10.Se ei ole keneltäkään pois millään tavalla. Sen sijaan näille yksilöille se antaa paljon elämäniloa, itseluottamusta ja uskoa yhteiskuntaan. Kansalaisopistoissa ja avoimissa yliopistoissa jne. kun ei läheskään aina ole yhtä tasokasta opetusta yhtä monelta alalta.


    • AlienIndie

      Sekään ei vaan ikinä lakkaa ihmetyttämästä mua, että miten tuntuu tänä päivänä olevan joka toinen 12-15-vuotias jotain tietokone-eksperttejä jotka kokoaa omia koneita ja tuntee valmistajat ja speksit ja hintalaatusuhteet kuin omat taskunsa... Tuntuu että olen jotenkin huonompi ja puutteellinen kun minä 23-vuotiaana ymmärrän VÄHEMMÄN kuin itseäni 10 vuotta nuoremmat...

      • AlienIndie

        Erityisen hämmentävää on, mtien niin syvällisesti edes johonkin teollisuudenalaan perehtynyt henkilö on voinut välttyä törmäämästä todisteisiin suunnitellusta hajoamisesta (ja vielä ihmeellisempää, miten tekniikan kanssa paljon tekemisissä oleva on voinut välttyä törmäämästä laitteiden yllättävän nopeaan leviämiseen OMASSA ELÄMÄSSÄÄN). Koska misaki on juuri tuollainen ekspertti, ja hänhän sanoi suunnitellusta hajoamisesta, että ei tuollaista voi olla oikeasti olemassa, ei kapitalismissa ole vikaa.


      • Tämän päivän lapset ja teinit on kasvatettu lelumaailmassa, päiväkodeissa, kouluissa, työpaikoilla sellaiseen itsensä loppun polttamiseen kynttilän molemmista päistä, jossa mikään, mitä voi muuttaa ei saa jättää ennalleen (vaikka se olisi sen arvoista jonkin järjellisen tai tunteellisen syyn puolesta). Se on hyvää bisnestä ja pakottaa ihmiset hankkimaan lisää krääsää, kun edellisen osat, ohjelmistot ja muodikkuus ei täsmää taas uuden kanssa.
        Sitten niitä suljetaan erikoissairaanhoitoon ylivilkkauden tai keskittymiskyvyn nimissä enenevissä määrin, ja jonkun psykiatrian alan artikkelin mielestä 20 % koululaisista "hyötyisi jonkinasteisesta masennuslääkityksestä". Hirveä tapa elää mielestäni. Ajattelen, että mielummin olen ymmärtämättä ihan kaikkea tietokoneiden uusimmista käänteistä, ja käytän vain ohjelmia jotka ajaa asian, hallitsen ja on toimineet vuosia.


    • AlienIndie

      Kokonaan oma lukunsa on tietysti myös se että yksilö saattaa joutua maksamaan ruoastaan jopa yli kaksi kertaa enemmän kuin joku toinen vain siksi että hänen makunystyröillensä sopii eri asiat. Joku chilikastike tai parisataa grammaa sieniä saattaa maksaa sen 8e hyvinkin. Tällaisella ei paljon tekemistä oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon kanssa ole. Ei liene kuitenkaan syytä olettaa että jos ruoka olisi ilmaista, eli jos pitkällisen valmistusprosessin vaativat tai harvinaisena luonnossa esiintyvät ruoka-aineet eivät olisi erikoiskalliita, että ihmiset sitten hamstraisivat näitä, kaikki kaapit vaan täyteen chilikastikkeita ja sieniä, niin ettei kaikille halukkaille riitä. (Ja eihän se rahajärjestelmäkään mitenkään varmista sitä että kaikille riittää...). Jotkut opiskelijat todella ovat pakotettuja elämään kalapukoilla ja makaroonilla. Terveellistähän tällainen ruokavalio ei ole nähnytkään, mutta valtio ei siitä välitä, eikä ilmeisesti epäterveellisen ruokavalion potentiaalisista vaikutuksista oppimistuloksiin tai esim. masennuksen kehittymiseen.

      • AlienIndie

        Miinus tuli mistä? Niinkö fanaattisia kokoomuslaisia täällä on ettei kapitalismia saa kyseenalaistaa millään tapaa?


      • AlienIndie

        Miinus tuli mistä? Niinkö fanaattisia kokoomuslaisia täällä on ettei kapitalismia saa kyseenalaistaa millään tapaa?


    • AlienIndie

      Miinus tuli mistä? Niinkö fanaattisia kokoomuslaisia täällä on ettei kapitalismia saa kyseenalaistaa millään tapaa?

      • 4+2

        Ihan vassari olen ja silti jaan miinuksia.


      • AlienIndie
        4+2 kirjoitti:

        Ihan vassari olen ja silti jaan miinuksia.

        Eli myönnät että jaat niitä vain siksi että kirjoittaja olen minä, sisällöstä riippumatta.

        Kai tajuat itsekin ettei tuokaan kovin älykästä toimintaa ole?


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      690
      5294
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3554
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      157
      3337
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2583
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2399
    6. Mitkä kolme sanaa haluat nyt sanoa ikäväsi kohteelle?

      Niitä tässä odotan.
      Ikävä
      261
      1990
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1497
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      101
      1409
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1379
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1160
    Aihe