kysykää kuukautisista#

*-*

Oon 15 v tyttö ja te voitte kysyy ihan mitä vaan menkkoihin liittyvistä asioista nii mä vastaan kokemuksella ja tiedolla!

77

1276

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi joku kysyisi joltain natiaiselta, jolla ne ovat muutenki vasta muutama vuosi sitten alkaneet, kun voisi kysyä vaikka, you know, koulun terkkarilta ja saada ihan oikeaa tietoa, joka perustuu faktoihin, eikä natiaisten OMAKOHTAISIIN kokemuksiin, joilla ei ole minkäänlaista arvoa?

      • *-*

        Toi voi olla sun mielipide, mutta ittellä alko 9 vee menkat ja sen terkkarin kaa tuli juteltua aika paljon. Aattelin vaan ku jotku saattaa ujostella kysyä äitiltä/terkkarilta näistä asioista.


    • Pikku-Nappi

      Mun mielestä ihan hyvä aihe! Itselläni alkoi 10 vee, enkä viittis hirveesti jutella terkkarille..-.-

    • Nuorisotalo

      Nii mulla tulee välil sellasii kipuja alapäähän, että vetää melkein jalat alta..D:

    • hotchoko

      Noniin eli tuota…. itelläni on menkat alkanu just äskettäis.
      itteeni ällöttää tosi paljon siteet ja oon aatellu et meen ostaa tamppooneita kaupasta ja koklaan niit mut siis…. sellanen kysymys että sattuuko laitto/ otto pois? onko hankala? onko yhtä ällö ku side…??? eli sellasii ja mikä on omastasi mielestä paras (kuukuppi, side vai tamppooni) voisitkolaittaa listaan kaikista mahdollisestin hyvät ja huonot puolet?

      • *-*

        Kiitos kysymyksestä. Jos olet neitsyt niin kun ensimmäisen kerran laitat tamponin niin todennäköisesti immenkalvosi puhkeaa. On yksilöllistä sattuuko tämä,vähän verta voi tulla mutta ei kanata pelätä. Itse käytän tamponeita, ja menkkojen alussa myös sidettä koska mulla on tosi runsasta vuotoa. Kuukuppia en ole oikein tajunnut mutta uskon että sulle sopii tamponi. Osta vaikka aluksi sellaista missä näkyy vähiten pisaroita, ne ovat ohuimpia.
        Hyvät/huonot puolet:
        Side: ei ainakaan mene vahingossa pikkareihin, toisaalta hankalampi mielestäni liikkua
        tamponi: huomaamaton, helppo tehdä kaikkea, saattaa tarvita myös siteen jos on runsasta vuotoa (yksilöllistä).
        Kuukautiskuppi: ei kokemusta, kuulostaa hankalalta

        huh ku tuli kirjotettua paljon, toivottavati autto!


      • asasdsad
        *-* kirjoitti:

        Kiitos kysymyksestä. Jos olet neitsyt niin kun ensimmäisen kerran laitat tamponin niin todennäköisesti immenkalvosi puhkeaa. On yksilöllistä sattuuko tämä,vähän verta voi tulla mutta ei kanata pelätä. Itse käytän tamponeita, ja menkkojen alussa myös sidettä koska mulla on tosi runsasta vuotoa. Kuukuppia en ole oikein tajunnut mutta uskon että sulle sopii tamponi. Osta vaikka aluksi sellaista missä näkyy vähiten pisaroita, ne ovat ohuimpia.
        Hyvät/huonot puolet:
        Side: ei ainakaan mene vahingossa pikkareihin, toisaalta hankalampi mielestäni liikkua
        tamponi: huomaamaton, helppo tehdä kaikkea, saattaa tarvita myös siteen jos on runsasta vuotoa (yksilöllistä).
        Kuukautiskuppi: ei kokemusta, kuulostaa hankalalta

        huh ku tuli kirjotettua paljon, toivottavati autto!

        No ei vittu jos ei tamponin pitäisi todennäköisesti puhkaista mitään, jos käyttää oikein ja oikean kokoista


      • hotchoko
        *-* kirjoitti:

        Kiitos kysymyksestä. Jos olet neitsyt niin kun ensimmäisen kerran laitat tamponin niin todennäköisesti immenkalvosi puhkeaa. On yksilöllistä sattuuko tämä,vähän verta voi tulla mutta ei kanata pelätä. Itse käytän tamponeita, ja menkkojen alussa myös sidettä koska mulla on tosi runsasta vuotoa. Kuukuppia en ole oikein tajunnut mutta uskon että sulle sopii tamponi. Osta vaikka aluksi sellaista missä näkyy vähiten pisaroita, ne ovat ohuimpia.
        Hyvät/huonot puolet:
        Side: ei ainakaan mene vahingossa pikkareihin, toisaalta hankalampi mielestäni liikkua
        tamponi: huomaamaton, helppo tehdä kaikkea, saattaa tarvita myös siteen jos on runsasta vuotoa (yksilöllistä).
        Kuukautiskuppi: ei kokemusta, kuulostaa hankalalta

        huh ku tuli kirjotettua paljon, toivottavati autto!

        Joo kiitos. autto paljokki :D eli tota ois viel pari sysymystä... elikkäs onko tamppiinin mukana kovin hyvät ja ymmärrettävät käyttöohjeet? ja kyinka syvälle tamppooni pitää suunnillee laittaa?


      • hotchoko
        hotchoko kirjoitti:

        Joo kiitos. autto paljokki :D eli tota ois viel pari sysymystä... elikkäs onko tamppiinin mukana kovin hyvät ja ymmärrettävät käyttöohjeet? ja kyinka syvälle tamppooni pitää suunnillee laittaa?

        sori minä tyhmä kyseleen... mutta viel täs... eli jos laitan tamppoonin ja kuukautiset loppuu melkein heti sen jälkeen niin jos tamppooni on liian kuiva miten san sen pois? ja voiko tamppooni jäädä miten helposti sisään??? suosittele merkkejä....


      • MoijMoijMoij...
        hotchoko kirjoitti:

        sori minä tyhmä kyseleen... mutta viel täs... eli jos laitan tamppoonin ja kuukautiset loppuu melkein heti sen jälkeen niin jos tamppooni on liian kuiva miten san sen pois? ja voiko tamppooni jäädä miten helposti sisään??? suosittele merkkejä....

        Tamppooni ei jää sisääsi, vaikka sinulta kuukautiset loppuisivatkin :) Itse olen käyttänyt sidettä/pikkuhousunsuojaa parina viimeisenä päivänä ennen menkkojen loppumista, koska vuotoa on ollut niin vähän, ettei ole tarvinnut laittaa tamppoonia. Tätä suosittelen sinullekin, jos vuoto ei ole runsasta viimeisinä päivinä. Ja tamppooni ei voi muutenkaan jäädä sisääsi mitenkään. Emättimesi kyllä tuottaa sen verran kosteutta, joka imeytyy tamppooniin niin, ettei se "kuiva" sinne kiinni :) Narukaan ei voi katketa. Tai ainakaan itselläni se vielä tähään ikään mennessä ole katkennut :)


    • Eioomenkat

      Mull ei oo vielä alkanut menkat.:( mitt mä teen että Saisin niitten alkaavan. Ja koska sinä luulet että ne alkaavat? Mä oon 13v, on ollut valkovuotoa vähän yli vuosi, rinnat alkoi kehittymään noin. 2vuotta sitten. Mun äidillä alkoi kuin hän oli 13 v, mun yhdellä siskoll alkoi kuin hän oli 13 v, toisella kuin hän oli 14 v ja kolmannella kuin hän oli 15v. Mun äti on jo aika vanha (56 v) ja minun siskot on 34, 32,29!!!


      Ps. Minulla tulee välillä valkovuodon mukana "punaista vuotoa" Mikä se on?

      • hotchoko

        jokainen kehittyy aijallaan... eli voit vaan odottaa. en osaa sanoa mitä on punainen vuoto valkovuodon yhteydessä mutta sitä kannattaa kysyä esim terkkarilta. oletko muuten laittanut merkille onko tuo punainen vuoto valkovuodon yhteydessä että onko se säännöllistä tai miten monta päivää se aina kestää?? voi nimittin olla että sinulla on todella vähäiset menkat ja se veri tulee valkovuodon seassa... en osaa sanoa mutta seuraa ihmeessä.


      • hotchoko
        hotchoko kirjoitti:

        jokainen kehittyy aijallaan... eli voit vaan odottaa. en osaa sanoa mitä on punainen vuoto valkovuodon yhteydessä mutta sitä kannattaa kysyä esim terkkarilta. oletko muuten laittanut merkille onko tuo punainen vuoto valkovuodon yhteydessä että onko se säännöllistä tai miten monta päivää se aina kestää?? voi nimittin olla että sinulla on todella vähäiset menkat ja se veri tulee valkovuodon seassa... en osaa sanoa mutta seuraa ihmeessä.

        myös tuöehdus voi olla kyseessä joten voi sitä käydä tarkistuttamassa asian lääkärissäkin,,,, oikeastaan suosittelen


      • *-*

        Kuukautivia ei voi saada alkamaan. Yleensä menkat alkaa sen jälkeen kun häpykarvoja on tullut. Valitan mutta en tiedä tuosta punaisesta vuodosta


      • Eioomenkat
        hotchoko kirjoitti:

        jokainen kehittyy aijallaan... eli voit vaan odottaa. en osaa sanoa mitä on punainen vuoto valkovuodon yhteydessä mutta sitä kannattaa kysyä esim terkkarilta. oletko muuten laittanut merkille onko tuo punainen vuoto valkovuodon yhteydessä että onko se säännöllistä tai miten monta päivää se aina kestää?? voi nimittin olla että sinulla on todella vähäiset menkat ja se veri tulee valkovuodon seassa... en osaa sanoa mutta seuraa ihmeessä.

        se on aika vaihtelevaa. Välillä sitä tulee 1-2 viikon välein, mutta välillä se kestää kuukausia. Sitä tulee sunillen 5- 9 päivää.


      • Kuukautivia
        *-* kirjoitti:

        Kuukautivia ei voi saada alkamaan. Yleensä menkat alkaa sen jälkeen kun häpykarvoja on tullut. Valitan mutta en tiedä tuosta punaisesta vuodosta

        M ämmä sen tietää.


    • -.-

      Voinko harrastaa seksiä jos mun menkat ei oo viel alkanu? oon melkein 14v ja muuten kehittyny iha hyvi? Ja se ois mulle ok, ku ollaan mun poikakaverin kaa mietitty asiaa ja puhuttu siitä...

      • gtshsg

        Voit harrastaa jos omasta tahdostasi haluat, mutta Suomessa on 16-vuoden suojaikäraja, eli täysi-ikäisen kanssa et voi harrastaa.

        Muista, ettei sinulla ole mitään kiirettä sillä monet sinua kymmenen vuotta vanhemmatkaan eivät ole vielä menettäneet neitsyyttään.


      • Lisättävää!

        Voi apua tää 15v likka ei ymmärrä / tiedä mistään mitään!

        Muista, että vaikka menkkasi eivät ole vielä alkaneet, täytyy sinun silti käyttää ehkäisyä! Voit aivan yhtä hyvin tulla silti raskaaksi!

        On erittäin harmillista, että noin nuori ja tietämätön ottaa vastuulleen vastailla tällaisiin kysymyksiin antaen samalla puutteellista tietoa.

        Jos haluaa harrastaa seksiä, vaikkei menkat olekaan alkaneet, täytyy aina muistaa ehkäisy!


    • hsrfhnsrfhnfs

      KUUKUPPI eli kuukautiskuppi

      - Ekologinen vaihtoehto, koska kuppi vain huuhdellaan puhtaaksi vesihanan alla ja kuppi kestää käytössä ainakin kymmenen vuotta. Pitemmän päälle käytettynä tulee huomattavasti halvemmaksi kuin tamponit ja siteet. Hyvänä puolena mainittakoon myös pieni koko, voit pitää sitä pienessä säilytyspussukassa vaikkapa toilettilaukussasi.
      - Kuukupin materiaali on joustavaa ja pehmeää kumia. Asettaessa paina kuppi kasaan ja työnnä sisään (eli vähän niinkuin korvatulpan laittaisi korvaan).
      - Otetaan pois vetämällä kuukupin "hännästä". Pituutta voi leikata itse lyhyemmäksi jos on tarvetta.

      • vastauksia please...

        Moi, tää kuulostaa varmaa vähä tyhmältä mutt haluisin vaa tietää ett onko mulla menkat lähellä vai kestääkö niiden alkaminen vielä??
        Eli oon siis 12v tyttö ja mulla on rinnat kasvanu jo jonki verran. Valkovuotoa mulla on lähes koko ajan ja nyt kuukauden sisällä sen määrän on muuttunu aika suureks. Kipuja mulla taas on aika paljon. Just ehkä kuukauden-kahen välein mulla ilmestyy pikkareihin punaruskea tahra. Epäilen kumminkin sen olevan verta.
        Kiitti jo etukäteen vastauksesta:)


      • *-*
        vastauksia please... kirjoitti:

        Moi, tää kuulostaa varmaa vähä tyhmältä mutt haluisin vaa tietää ett onko mulla menkat lähellä vai kestääkö niiden alkaminen vielä??
        Eli oon siis 12v tyttö ja mulla on rinnat kasvanu jo jonki verran. Valkovuotoa mulla on lähes koko ajan ja nyt kuukauden sisällä sen määrän on muuttunu aika suureks. Kipuja mulla taas on aika paljon. Just ehkä kuukauden-kahen välein mulla ilmestyy pikkareihin punaruskea tahra. Epäilen kumminkin sen olevan verta.
        Kiitti jo etukäteen vastauksesta:)

        Mun on ehkä hankala vastata tohon mutta iän perusteella mennkojen alkua ei voi miettiä, usei oikeat kuukautiset tulee sen jälkeen kun häpykarvoitusta on kasvanut. vOi olla että noi veriläiskät on tosi niukkaa menkkavuotoo mutta en ihan usko. Josviittit kysyy äitiltäs/siskolta että millon niillä alko niin ehkä auttaa.


    • 7+18

      Minulle sattui tänään outo homma menkkojen suhteen. Siis olin ihan normaalisti menossa vessaan aamulla ja huomasin että pikkareissani oli siis aika iso punaruskea läikkä josta tietysti vähän pelästyin. (HUOMATKAA mulla on jo aikoja sitten ALKANUT menkat) Yleensä on ollu siis pieniä punasia läikkiä, mutta onko normaalia jos ihan aamusta siis melkein heti kun on noussu ylös, niin tulee sellane iso läikkä? Jostain luin että kohtu on jotenki vinossa yms. Joten kertokaa mielipiteenne. Kiitän jo etukäteen.

    • HYSTERINEN PELKO

      Oon tälläi koht 12wee tyttö, rinnat suurehkot minun ikäisekseni, menkat eivät ole alkaneet vielä. Miten saisin pelon pois? Pelkään niiden alkua, ja jos ne alkaa koulussa, eikä siihen osannut varautua ennemmin, kaikkihan huonaavat sen. En uskalla kysyä muilta, kaikki luulevat että me ovat alkaneet jo.. Valkovuoto on alkanut reilu 2 vuotta sitten. Apua, oikeesti!!

      • gtyhjkmjnbgvf

        Se on ymmärrettävää, että asia pelottaa, mutta älä pelkää suotta :) Jos et ole varautunut menkkojen alkuun mitenkään ja ne alkaa koulupäivän aikana, niin terkkarilta voi aina käydä pyytämässä siteitä, jos omat ei ole mukana. Älä nyt kuitenkaan yöuniasi menetä :)


      • normaalii???
        gtyhjkmjnbgvf kirjoitti:

        Se on ymmärrettävää, että asia pelottaa, mutta älä pelkää suotta :) Jos et ole varautunut menkkojen alkuun mitenkään ja ne alkaa koulupäivän aikana, niin terkkarilta voi aina käydä pyytämässä siteitä, jos omat ei ole mukana. Älä nyt kuitenkaan yöuniasi menetä :)

        Heips,
        Vihdoin kunnon keskustelu! Oikeesti! Ei kiroilua ja kaikki suhtautuu asiallisesti, bravoo! :)
        Mut oli myll kysyttävääki, oon 12 vuotias terve, hyväkuntoinen, ja mull on ollu menkat jo muutaman kerran (4-6) nyt kuitenkin multon tullu paljon enemmän verta kun yleensä. Onks se normaalii?
        Ja onks se normaalii et vaik menkat on alkanu niidemn välil tulee lährs jokapäivä vaökovuotoo?
        Oon miettiny tätä pitkään ja oon kiitollinen jos vastaat! :)


      • gtyhjkmjnbgvf
        normaalii??? kirjoitti:

        Heips,
        Vihdoin kunnon keskustelu! Oikeesti! Ei kiroilua ja kaikki suhtautuu asiallisesti, bravoo! :)
        Mut oli myll kysyttävääki, oon 12 vuotias terve, hyväkuntoinen, ja mull on ollu menkat jo muutaman kerran (4-6) nyt kuitenkin multon tullu paljon enemmän verta kun yleensä. Onks se normaalii?
        Ja onks se normaalii et vaik menkat on alkanu niidemn välil tulee lährs jokapäivä vaökovuotoo?
        Oon miettiny tätä pitkään ja oon kiitollinen jos vastaat! :)

        Sulla menkat on vielä niin alkuvaiheessa, joten on ihan normaalia, jos välillä vuotoa on runsaammin ja välillä niukemmin. Ajan kuluessa ne kuitenkin tulevat säännöllisemmiksi ja sen myötä myös vuodon määrä muuttuu suurinpiirtein säännöllisiksi. Tottakai välillä voi olla myös sellaisia kertoja, että tuleekin vaikka normaalia vähemmän. Kirjoitan tänne omista kokemuksistani ja jokainen meistä on yksilö ja jokaisella on erilaiset menkat :) Myös tuo valkovuoto on normaalia. Yleensä kuukautiskierron puolivälissä sitä voi tulla normaalia enemmän, mutta itselläni sitä kyllä tulee ihan koko kierron ajan jonkun verran, joten ei sekään ole mitenkään poikkeavaa :)


      • normaalii??!
        gtyhjkmjnbgvf kirjoitti:

        Sulla menkat on vielä niin alkuvaiheessa, joten on ihan normaalia, jos välillä vuotoa on runsaammin ja välillä niukemmin. Ajan kuluessa ne kuitenkin tulevat säännöllisemmiksi ja sen myötä myös vuodon määrä muuttuu suurinpiirtein säännöllisiksi. Tottakai välillä voi olla myös sellaisia kertoja, että tuleekin vaikka normaalia vähemmän. Kirjoitan tänne omista kokemuksistani ja jokainen meistä on yksilö ja jokaisella on erilaiset menkat :) Myös tuo valkovuoto on normaalia. Yleensä kuukautiskierron puolivälissä sitä voi tulla normaalia enemmän, mutta itselläni sitä kyllä tulee ihan koko kierron ajan jonkun verran, joten ei sekään ole mitenkään poikkeavaa :)

        Kiitos vastauksesta! :)


    • itkenn

      Mulla on ongelma! Oon 13 vee tyttö, ja yöllä menkkojen aikaan veren määrä on runsasta... En herää ikinä yöllä epämukavaan oloon, ja usein kun herrään on niin järkyttävän paljon vuotanut läpi vaatteista että meinaan ruveta itkemään... Äiti ei voi ostaa minulle tamppooneita kun pelkää niitä tauteja mitkä on tosi harvinaisia... Mitä teen?? Voisin mennä itse kauppaan mutta en ikinä jaksa sitten lähteä ja pläääh.... Miks mä en vois olla poika??! ;((

      • 30 v.

        Käytätkö yösiteitä (eli niitä kaikkein pisimpiä ja imukykyisempiä)? Omat menkat ovat nyt vuosien saatossa tasaantuneet, mutta aina ne 2 ensimmäistä vuotopäivää ovat ne runsaimmat. Kun menen nukkumaan, nukun aina menkkojen aikaan mahallani -> näin estän isot ohivuodot (mikään side ei estä ohivuotoja 100%, vaikka niin lupaavatkin).


    • tampax1

      itekki aattelen et oisimpa poika et niil ei oo mitää ongelmii
      joku äänen murros sinne sun tänne ompa kamalaa..
      ja tosin itekki oon 13w viime kuukautisina vaihdoin tampoonniin
      koska siteet on ihan sikä ällöttävii ja niis on huono liikkua.
      käy joskus esim shoppailun ohella ostamassa paketillisen tamppooneita(:
      eikä mitään tauteja tamppooneissa oo!!! (vissii)

      • puhu totta

        Kannattais perehtyä asiaan ihan oman terveydenkin kannalta, mutta myös ettei kerro muille virheellistä tietoa!!

        Niin, ei niissä tampooneissa itsessään tauteja ole, mutta ne kuitenkin lisää tulehdustaudin riskiä, ja se voi hoitamattomana olla oikeasti vaarallinen. Lue siitä tampoonipaketistas se paperiläpyskä, siinä on kyllä kerrottu tss:stä.

        Harvinaista kyllä, eikä todellakaan estä tampoonien käyttöä, mutta riski pitäisi tietää, että tarvittaessa osaa hakeutua ajoissa lääkärille, ettei vaikka henki lähde.


    • V.l

      Miten sä kerroit sun vanhemmille että sulla on kuukautiset???

      • kikkelimunakyrpä222

        äitii mul on menkat voinks mä käyttää sun dildoa olen jo tarpeeksi aikuinen


    • apua kaipaava

      voiko tamponeja käyttää niin, että jos on vaikka keskikokonen tamponi, mutta tarvisin pienen, niin kastelen vedellä ennen laittamista sitä tamponia, ettei se imisi limakalvoista sitä nestettä ? mulla alko just menkat ja tarvisin tamponin :-)

      • tuskimpa

        Tuskin toimii, tamponi laajenee kastuessa ja voisin epäillä, että laajentunutta ja pehmennyttä epämääräistä klönttiä tuskin saat sisään.


    • Almost 18 girl.

      Annat täällä vääriä neuvoja apua tarvitseville ihmisille..TAMPONI EI RIKO IMMEKALVOA.Siinä fakta.LISÄKSI.Pelkkä häpykarvoitus ei ole merkki että menkat alkaa.Itse olen koulusta ja kotoa ynnä muualta opoinut että menkat alkaa kun rinnat ovat n.mandariinin kokoiset.Se on suhteellinen nyrkkisääntö,mutta se on monesti käynyt toteen.Hyvä ihminen,oot vasta 15 etkä osaa antaa päteviä vastauksia..voi raukat jotka ottaa noi todesta.Tsemppiä.Menkää puhuu terkkarille.

      • *-*

        Tamponi VOI vahingossa rikkoa immekalvon. Häpykarvoitus voi olla yksi MONISTA merkeistä, ja tiedän useita HYVIN pienirintaisia tyttöjä joilla on alkanu menkat. Kiva jos olen mielestäsi idiootti ja kokematon. Kenenkään ei tarvi multa mitään kysyä mutta jos esim ei uskalla mennä terkkarin luo niin eikö oo kiva kysyä ensin nimettömänä jossain?


    • Auttakaa mua:/

      Oon nyt 11w ja mulla on ollut n.puol vuotta valkovuotoa... mistä tiedän koska menkat alkaa(rinnat n. mandariinin kokoset..) en jotenkin tykkää tai en edes viitti puhua mun äidin kanssa tästä aiheesta..kavereilla ei ole valkovuotoa eikä rinnat ole oikeen kasvanut joten en halua puhua niitten kaa..voitteko kertoa mulle että onko mulla niiku lähi aikoina, en tiiä osaatteko vastata mut kysyn silti koska stressaan siitä jos vaikka menkat alkaa koulussa .....

      • 30 v.

        Vähän vaikea on sanoa mitään tarkkaa, se on niin yksilöllistä... Omat menkat alkoi, kun olin 10-vuotias ja luojan kiitos olin silloin kotona. Ja jos sua huolettaa, että menkat alkaa koulussa niin pidä repussa muutama varaside, niillä pärjäät sitten kotiin asti.


    • Ärrsyttävää..

      Mua ahdistaa ku en oo oikein vielä kunnolla kehittyny, siis ei rinnat ei karvoitusta EI MITÄÄN! Oon 13 v. jne. ja sitten ku kaverit vain valittavat menkkakivuista ja puhuvat rintaliiveistään jne. ? Miks?

      • crisisss

        mikset vain voi nauttia lapsuudestasi ilman että pitäis ajatella karvotuksia yms kyllä ne sieltä ajan kanssa tulee


    • Yöhiippari xD

      Kun on menkat niin kuinka yöllä kannattaa olla ?

    • kysymyksiäkysymyksiä

      Moikka! Mulla ois parikin ongelmaa.. Ensinnäki, oon 15v neitsyt ja mulla on ollu kuukautiset jo melkeen pari vuotta. Tossa pari kk sitte vuoto kesti 29 päivää, ja se oli iha hirveet aikaa. Mist se ois voinu johtuu? Sit toiseks, nyt on taas menkat ja aamut on ihan kamalii, aina ku menee vessaa ni en uskalla ees kattoo kui paljon verta on tullut. Yleensä tosi paljon ja saa joka aamu pestä housui.. Millasta sidet öisin kannttais käyttää? Ja kolmanneks, mulla tulee vuotojen yhteydessä semmosii tummia limasii klönttejä, onks se normaalii? Niit on vaikee kuvailla, ne on sellasii peukalon kokosii kasoja ja se tuntuu tosi epämiellyttävält ku sen tuntee et se laskeutuu emätintä pitkin.. Oon tosi kiitollinen jos joku viitti mulle vastailla:):)

    • klimppiintynyt

      hyytyessään veri klönttiintyy, sitä se vaan on...

    • Löllöpallo

      Muistakaa että jokainen kehittyy omaa tahtiaan. Oman äidin ja siskon kehitysvaihdista saa jonkilaista osviittaa mutta ei nekään aina päde, Siteita kannattaa pitää mukana koulussa ja vaikka vaihtoalushousut jos tuntuu että kuukautisten alkaminen alkaa olemaan ajankohtaista. Karvoitus ja valkovuoto ovat sellaisia merkkejä että kuukautisetkin alkavat olemaan ajankohtaiset, mutta tämäkin on yksilöllistä. Itselläni alkoi 13-14 vuotiaana ja kyllähän se vähän järkytti, mutta nopeasti toivuin ja tottui niihin. Muistakaa että äitinne ja vanhemmat siskot ovat käyneet ihan saman asian nuorempana ja heille voi puhua. Itsekään en uskaltanut kenellekään puhua, mutta kyllä äiti huomasi kun siteitä alkoi katoamaan hyllystä. Ei siitä tarvinnut meillä keskustella. Ehkä olisi kannattanut, mutta hyvin itse oppineena olin pärjännyt. Tamponi oli alussa vaikea asettaa mutta kun oppi niin mielestäni paras vaihtoehto. Mukava ja helppo. Nykyään pillereiden johdosta niukat ja säännölliset kuukautiset niin hyvin oppinut elämään niiden kanssa. Ei kipuja ja kestävät vain sen kolme päivää. Alussa hyvin epäsäännöllisiä olivat. Välilä runsaat, välillä niukat. Tuli milloin sattu, kolmessa vuodessa alkoi tasaantumaan niin että kalenteristä pysty katsomaan alkamispäivän. nykyään näkee jo kellosta :D

      • Eikö kukaan tiiä??

        Punainen vuoto. No se on tietysti kuukautis vuotoa eli verta täysin normaalia.


    • minävaan:)

      joo, olen 14wee ja ollu jtn 2vuotta kai valkovuotoo eikä vielkää alkanu menkat ja yhest tuli sellast ruskeempaa mutta sit ei oo enään pitkää aikaan tullu? Osaatko sanoo miksi :o ja oliko ne ees alkamassa..., luulen että oli mutta sit ku mä laihuin ku mulle tuli oksennustauti.., ja terveydenhoitaja sanonu että hyvä että tulee painoo lisää nii menkat alkaa. Oon siis ollu joskus alipainone ja taidan olla edelleen mut en vaan jotenki liho vaikka kuinka söisin jne... Osaatko jotenki sanoo mikä on tähä syy ettei ne oo viel alkanu..., mielestäni oon kyllä se luokamme työtistä hitaasti kehittynein;/

      • minävaan:)

        kun siis ku mulle oli tullu joskus painoo lisää... mut sit tuli se oksennustauti ja oksennustautii ennen oli se että kai meinas alkaa tai jtn...


      • minävaan:)
        minävaan:) kirjoitti:

        kun siis ku mulle oli tullu joskus painoo lisää... mut sit tuli se oksennustauti ja oksennustautii ennen oli se että kai meinas alkaa tai jtn...

        niin ja viel lisäsytä että ku alko tuleen sitää ruskeempaa niin sitä tuli vähän ja oli sellast valkovuoto sekotus sörsselii XD ja sitten mua sattu ala vatsaan..., mut nytki tulle iha normisti valkovuotoo ja mun mielest ne ei ollu kyl viel menkat ku ei oo sen jälkeen tullu mtn ja sitä oli niin vähä..


      • hjoopops
        minävaan:) kirjoitti:

        niin ja viel lisäsytä että ku alko tuleen sitää ruskeempaa niin sitä tuli vähän ja oli sellast valkovuoto sekotus sörsselii XD ja sitten mua sattu ala vatsaan..., mut nytki tulle iha normisti valkovuotoo ja mun mielest ne ei ollu kyl viel menkat ku ei oo sen jälkeen tullu mtn ja sitä oli niin vähä..

        no mulle ainaki terkkari sano sillon joskus että pitäis olla painoo semmoset 45kg nii menkat alkais. enkyllä tajuu että mite tää paino liittyy menkkoihi mutta.. jos sun pitää saada painoo lisää nii menkat alkaa?


      • sitähän sä kysyit
        hjoopops kirjoitti:

        no mulle ainaki terkkari sano sillon joskus että pitäis olla painoo semmoset 45kg nii menkat alkais. enkyllä tajuu että mite tää paino liittyy menkkoihi mutta.. jos sun pitää saada painoo lisää nii menkat alkaa?

        no paino liittyy menkkoihin sillä, että jos olet liian laiha etkä saa tarpeeksi energiaa, niin elimistösi ei rupea tuhlaamaan sitä menkkoihin. ja tästä voi seurata myös lapsettomuutta.


      • et kysynyt
        sitähän sä kysyit kirjoitti:

        no paino liittyy menkkoihin sillä, että jos olet liian laiha etkä saa tarpeeksi energiaa, niin elimistösi ei rupea tuhlaamaan sitä menkkoihin. ja tästä voi seurata myös lapsettomuutta.

        Keksitkö omasta päästä?

        Kuukautisten käynnistämiseen ja ylläpitämiseen tarvittavat hormonit tarvitsevat rasvaa. Kyse ei ole painosta eikä energiasta vaan rasvan määrästä kehossa.


      • avuton

        Saattaa kuulostaa tyhmält mun olin joku 9-10 jossai ohjelmas alko jollai kuutautiset ni sit kysyin äitilt et mikä se on? Sain sillo vast tietää.... Oon 11w eikä oo alkanu välil pelkään et ne alkaa sit ku kysyisin äitilt ni iskä on siin myös. Heeeelp!!!


    • Unknow Question

      Ole varmaan perkeelen tyhmä mutta mitä "menkat" tarkottaa?

      • vastaan toho ny

        Sulle unknow question menkat tarkottaa kuukautisia


    • tyttö

      oon 12v ja mulla on ollu valkovuotoo vähän alle vuosi , painan n. 50kg , rinnat on mandariinin kokoset ja mulla on häpykarvoitusta , osaisitko ees vähän arvella et millon mun menkat alkaa ? .__. parilla kaverilla on alkanut jo...

    • outooooo

      oon ihan koht jo 15 eikä mun menkat oo vieläkään alkanu!? tiiän että kuulostaa oudolta koska tosi monilla alkaa jo joskus 12 vuotiaana. Ja tiiän et se on yksilöllistä. Mulla on häpykarvoitusta ihan normaalisti jo ja rinnat ovat ihan kehittyneet, mutta olen todella pienikokoinen. Eli terkkari sanoi että se johtuu siitä että oon vielä hitusen liian kevyt. Eli painan vaan ehkä 43 tai 44 kg ja oon 161 cm pitkä. Olen ehkä vähän alipainoinen ja syön miltei normaalin verran ruokaa päivässä. Menkkojen viivästyminen ei oo kuitenkaa vaikuttanu mun normaaliin elämään mitenkään. Terkkari oli yllättynyt miten positiivisesti suhtaudun tähän asiaan kun yleensä kaikki tytöt on kauheen huolestuneita kun niiden menkat ei esim oo vielä 14-vuotiaana alkanu. Tähänhän löytyy jokin lääkitys ja terkkari suositteli että aloitan sen heti kun tuntuu siltä tai viimeistään 16-vuotiaana jos ei silloinkaan ole vielä alkaneet. Älkää nyt huolestko jos ei oo vielä 13 tai 14- vuotiaana alkanu, ite oon kohta 15?! Kyllä niistä menkoista sitte ehtii "kärsiä" koko lopun elämää. ( niinkun terkkari sanoi )

      • villy-641

        ala sextaila


    • tytsy052

      no mulla on kauheita kipuja välillä mutta tuskin ne menkkoihin liittyy... muute jos lihoo nii voiko menkat alkaa ?

    • typykkäkaksee

      mua ärsyttää eniten se ku mulla on menkat, nii pävisin verta tulee vähän, mutta oottakaapa yötä nii sitte aamulla onki tullu läpi! Vaikka pidän yösidettä niin silti! mikä neuvoksi! Mulla on tosi kivuliaat menkat, niin piti hommata niitä miranaxeja, käyttääkö joku muu niitä!? :)

    • Janne 93

      Tykkääks naida kuukautisten aikana?

    • mistä johtuu?

      mun menkat alko lokakuun vika päivä mut ne ei oo tullu vielä kertaakaan uudestaan. mikä olis vikana?? ne on kohta jo 6kk myöhäs!! pelottaa miks ne ei tuu :( ja en ole raskaana. pliis auttakaa!

      • jepsutijee

        hmmh..., mul vähä tota samaa mul oli jtn 2kk myöhäs mut ne tuli sit taas.., sul saattaa kestää vaan pidempää toi. :) ne on epäsäännälliset alussa eli ei mene alussa silleen että heti kuukauksien päästä taas jne... vaan ihan miten sattuun... :)


    • Emmulii

      Apua mulla alko kuukautiset tänään ja oon ihan hermona miten voin lopettaa tän hermoilun??!!!

      • Emmulii

        Ja tota painan jotain 37,5-40kg ja 157 cm


    • villy-641

      no kerro

    • sofuli

      oon 12v. ja mul eii oo alkanu menkkoi koska oon vähän ali painone kai koska mun täti sano niin. Oon pituudeltani 156-158 cm ja painan noin 38 kg ja en tiiä mitä teen :( en myöskää uskalla puhuu tästä mun äidille/terkkarille...

      • 2145869

        Sinulla on vielä monta vuotta aikaa odotella ihan rauhassa.


    • apua :o

      Mistä voi johtua että mulla alko menkat 12v ja oli ehkä 3-4 kertaa mut sit ne loppu ihan kokonaan. Oon nyt 14v eikä ton jälkee oo ollu vielä yhtään menkkoja....vähä alkaa jo epäillyttää että onko joku vika kun noin pitkäks aikaa jää välistä.

    • AUTTAAKAAA!

      Teillä on ongelma jotka ootte vasta 12v.... ööö ei mitää hätää... mut mä täytän kohta 15 eikä vieläkään kuukautiseni ole alkanut... siis mitä teen? mietin tätä paljon... Mulla on kohta koulus terveystarkastusss,,, puhun siel tästä asiasta mut jos se ei tiiä nii meen lääkärille ja kysyn jos nää vois alottaa hormooni lääkkeillä ? Älkääkä sanoko et joo ne alkaa kyllä et oottelle ihan rauhas mut voisitteko vastata tähän! Eikä myöskään mitää sellasta et oo onnellinen et sul ei oo viel menkkoja... ööö... mielummin menkat ku ilman menkkoja! APUA!

      • sdfg

        Niin, mutta kun ihan oikeasti se ensimmäinen tehtävä on vaan odottaa. Vielä 1-2 voi odotella ihan huoletta. Sitten lääkärille käymään, jos ei mitään tapahdu. Toki voit terkkarin kanssa asiasta jutella, mutta en jaksa uskoa, että vielä tässä vaiheessa lähdettäisiin lääkekuuria syömään.


      • sdfg
        sdfg kirjoitti:

        Niin, mutta kun ihan oikeasti se ensimmäinen tehtävä on vaan odottaa. Vielä 1-2 voi odotella ihan huoletta. Sitten lääkärille käymään, jos ei mitään tapahdu. Toki voit terkkarin kanssa asiasta jutella, mutta en jaksa uskoa, että vielä tässä vaiheessa lähdettäisiin lääkekuuria syömään.

        1-2 vuotta...


    • gfodgdddddd

      Joo o no ensinnäki 1-2 vuotta on pitkä aika enkä jaksa odottaa niin kauaa :D en halua harrastaa seksiäkään ennenkö ne alkaa koska musta ei vaan tunnu siltä et haluun harrastaa seksii ku ei oo ees menkkoi.. kaks kertaa oon seurustellu mut nekää ei ollu mitää vakavii eikä kestävii... kiinnostunut kyl oon... mut en haluuu vaan alottaa suhdetta ennenkö kuukautiseni ovat alkaneet... joten miksi niitä ei vaan voisi alottaa lääkkeillä..:(

      • sa<zfdgxc

        Koska ensisijaisesti me oletamme, että meidän ei tarvitse syödä hormoneja, jotta kehomme toimisi luonnon tarkoittamalla tavalla. Siispä odotamme, että näin tapahtuu. Ei hormoneja huvikseen syödä tai siksi, ettei nyt vaan jaksa odottaa.

        Aika häiritsevää, että näytät odottavan menkkoja, jotta pääsisit harrastamaan seksiä. Se kyllä kertoo paljon kehityksesi tasosta. Olisi siis ihan syytäkin odottaa vielä sitä henkistä kasvua.


    • xssss

      poistat kommentteja xddd

    • okkkkk

      ps: kävin jo terkkarin juttusil,,,

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe