Oliko psykiatria vain laaja tieteellinen koe?

Jotainsepustusta

Huomaan että lähiaikoina moneltakin eri suunnilta tulee ilmi että masennuslääkkeet eivät voi parantaa mielenterveysongelmia. Pidän tätä väittämää totuutena. Uskon että koko psykiatria ja lääketeollisuus on tieteellinen koe minkä tarkoituksena on/oli testata ihmisten käyttäytymistä masennuslääkkeiden aikana.

Prosessi toimii niin että henkilö jolla on "huono fiilis" hakeutuu hoitoon. Psykiatri antaa olettaa että "huono fiilis" on "sairaus" nimeltä masennus ja ainut tapa hoitaa tämä "sairaus" on masennuslääkkeiden avulla tai hakeutua kalliiseen psykoterapiaan. Henkilö uskoo tämän valheen ja päättää (yleensä) mennä sieltä mistä aita on matalin eli alkaa käyttämään masennuslääkkeitä. Masennuslääkkeet auttavat hetkellisesti. "Fiilis" on parempi ja kaikki alkaa tuntua luistavan taas kerran. Mutta ongelma on se että se fiilis ei ole luonnollinen. Se on harhaa ja kemiallisesti saatu aikaan. Tämä johtaa siihen että henkilön kosketus itsetuntoon katoaa. Täydellinen huijaus on onnistunut. Henkilön fiilikset määräytyvät ainoastaan kemiallisesti. Sen jälkeen aletaan vasta tekemään vääriä valintoja. Kaikki mitä teet tuntuu oikeilta vaikka asiat todellisuudessa on juurikin vääriä valintoja. Tämä johtuu siitä että itsetunto ei ole läsnä vartioimassa mitä teet. Päätökset tekee ainoastaan ne kemikaalit siellä aivoissa. Tuhoat tietämättäsi elämääsi koska et itse tee niitä valintoja. Se "huono fiilis" on poistettu lääkkeillä joten voit jatkaa virheiden tekemistä. Jossain vaiheessa lääkkeiden teho alkaa kadota ja se "huono fiilis" on tulossa takaisin. Kaikki tuntuu menevän taas pieleen ja alat syyttämään lääkkeitä. Lopetat lääkkeet ja "huono fiilis" senkun pahenee ja samalla pääset taas kosketuksiin itsetunnon kanssa. Itsetunto taas ei tykkää siitä kun se on jätetty. Se on heikoilla. Se ei tiedä mitä on tapahtunut. Miksi kaikki on nyt pielessä? Luulet että kaikki johtui sinusta mutta todellisuudessa lääkkeet ja kemikaalit aivoissa aiheutti tämän kaiken. Heikon itsetunnon mukana alkaa sitten tulemaan oikeita oireita kuten sosiaalisentilanteen pelko, paniikkihäiriö, unihäiriöt, masennus (ei se "huono fiilis") ja niin edelleen. Näitä on melko vaikea hoitaa pois ja vaatii todella paljon aikaa. Itsetunto on rakennettava uusiksi ja siihen tarvitaan psykoterapiaa. Toinen vaihtoehto on että henkilö unohtaa itsetunnon ja alkaa käyttämään lääkkeitä uusiksi. Tosin tällä kertaa tarvitaan kovempia lääkkeitä jotta saadaan se "parempi fiilis" taas kerran aikaseksi ja itsetunto taas kadotetaan ja kemikaalit vievät miestä. Tämä nouduttaa samaa kaavaa kerrasta toiseen ja lopulta henkilö ei ilman lääkkeitä voi elää.

Psykoterapia taas on vastapainona kemialliselle harhalle. Psykoterapian avulla pyritään pääsemään taas kosketuksiin itsetunnon kanssa. Eli masennuslääkkeiden aiheuttamat vauriot pyritään korjaamaan terapialla. Kyseessä on kahden instituution luoma huijaus mistä ei puhuta. Masennuslääkkeet tuhoaa sinut ja terapia (itsensä tunteminen) korjaa sinut. Ilman masennuslääkkeitä ei terapeutteja tarvita. Eli molemmat tekevät rahaa sinun kustannuksellasi.

Jälkeenpäin henkilö miettii että miksi en valinnut sitä terapiaa lääkkeiden sijasta?

Yhdistettynä psykoterapiaan masennuslääkkeet luovat täydellisen oravan pyörän mistä ei helposti pääse pois. Ainoastaan ne ihmiset jotka tutustuvat omaan itseensä ja päättää aloittaa huolehtimisen itsestään voivat parantua mielenterveysongelmista. -Minä

16

250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asperger.

      Kerrassaan loistava analyysi. Yhdyn.

      • Asperger.

        Lisäyksenä vielä; lähetin lääkärilleni taannoin viestin jossa kysyin sairastuttavatko psykiatrit potilaitaan lisää saadakseen korjata heitä sen jälkeen uudelleen kollegojensa kanssa yhteistyössä (hajoita ja hallitse) mitä ilman yhdellekään psykiatrille ei enää löytyisi töitä mistään. Vastaus tuli heti joskaan siitä en täällä tahdo tietyistä syistä sen tarkemmin kertoa. Mutta aloittaja on mielestäni täysin oikeassa totuuksineen.


    • Totta joka sana

      aloittajalla. Minä olen tämän jo tietänyt aikapäivää sitten. Ei ole omakohtaista kokemusta mutta olen seuraillut toisia masennuslääkittyjä muutamia vuosia.

      Koetapa saada tällaista tekstiä läpi esim. jossain lehdessä tai tiedotusvälineessä, että suuri yleisökin saa todellista tietoa.

    • Jotainsepustusta

      Näh kuhan heitin vainoharhaisen teorian psykiatriasta. Ei tuossa tekstissä taida mitään totuuden perää olla. Olen vain katkera siitä että minulle tehtiin hoitovirhe. Minulle diagnosoitiin paniikkihäiriö vaikka kyse olikin vain stressin aiheuttamasta psykosomaattisista oireista. Sen jälkeen alkoi 8 vuoden helvetti. Koska hoitovirhe tapahtui jo hoidon alussa sairastuin vuosien mittaa masennuslääkkeiden takia myös moneen muuhun mielenterveysongelmaan kuten masennus, paniikkihäiriö, sosiaalistentilanteidenpelko, yleistynyt ahdistuneisuus häiriö, kaksisuuntainen mielialahäiriö ja loput. Kärsin myös unettomuudesta pitkään ja sairastuin lopulta paranoidiseen skitsofreniaan. Kokeilin tänä aikana useita eri masennuslääkkeitä ja monta vuotta psykoterapiaa. Mikään ei auttanut. Lopuksi jouduin psykoosin takia suljetulle osastolle ja olen sen jälkeen saanut vuoden verran tehokasta hoitoa. Nyt olen parantunut kaikista mielenterveysongelmista.

      • kokemus

        Minulle kävi aikoinaan just noin mitä aloituksessa kuvailtiin. Nykyisin en syö enää mitään psyykensairauksiin tarkoitettuja lääkkeitä enkä luota yhteenkään psykiatriin jotka mut aikoinaan rikkoivat ts olen erittäin varauksellinen psykiatrien suhteen.


      • 20+4

        tämä Jotainsepustusta (viesti lähetetty 1.12.2012 22:20) on eri henkilö kuin ketjun aloittaja


      • Jotainsepustusta
        20+4 kirjoitti:

        tämä Jotainsepustusta (viesti lähetetty 1.12.2012 22:20) on eri henkilö kuin ketjun aloittaja

        Olet väärässä. Itse kirjoitin molemmat viestit.


      • tietäjä

        ;)


    • Ihme porukkaa ootte

      Ette vo0i olla tosissanne.

    • ananasbanaani

      Minulle määrättiin lääkkeet heti ensimmäisellä lääkäritapaamisella yhdessä kunnallisen terapeuttini kanssa kaksi vuotta sitten. En ole ottanut vielä yhtäkään pilleriä, eikä tästä kukaan tiedä. Tällä hetkellä käyn Kelan tukemalla psykoterapeutilla, joka totesi jo ensi tapaamisessa ihan suoraan, että hänen mielestään lääkkeistä ei pitkällä tähtäimellä ole apua juuri mihinkään. Ne eivät korjaa ongelmia.

      Olen aloittaja/kirjoittaja kanssasi samaa mieltä. Pilleri ei korjaa. Ehkä juuri hetkeksi tulee hyvä fiilis, mutta sehän on vain harhalloinen fiilis. Se fiilis ei korjaa pois sitä aiheuttajaa, syytä tai syitä, miksi joku ihminen kärsii ahdistuksessa tai pelossa. Esimerkiksi tiedän syyt sille, miksi itse kärsin ahdistuksessa, pelossa ja yksinäisyydessä. Pilleri vain veisi sen ahdistuksen pois, mutta ei korjaisi yksinäisyyttäni ja pelkojani.

      On muutettava omaa käyttäytymistään, ajatusmallejaan ja asennettaan. Masennusta, omaa pahaa oloaansa on käsiteltävä, jotta voisi saada omalla toiminnallaan muutosta aikaan.

      • kokija 500

        Katsos kun vakavassa kliinisessä depressiossa ei pysty hakemaan psykoterapiaa saati käsittelemään pahaa oloa vaikka älykkyysosamäärä olisi 180 lukemissa. Viestisi sitäpaitsi ei liity aloitukseen mitenkään.

        "omalla toiminnallaan muutosta aikaan"

        Sinä sitäpaitsi et tiedä kliinisestä depressiosta kirjoituksesi perusteella yhtään mitään.
        Työssäkäyvänä ihmisenä jonka psykoterapian Kela korvaa voi päätellä ettet kovin masentunut koskaan ole ollutkaan. Kliininen depressio aiheuttaa 100 % invaliditeetin.

        Kaltaisiasi yksikertaisia ihmisiä pystyvät psykiatrian erikoslääkärit auttamaan, mikä sekin pidemmän päälle osoittautuu harhaksi. Pääsi sisään tunkeutumalla sinusta lopulta tulee samanlainen kuin he, sekö on psykoterapian pohjimmainen tarkoitus, tasapäistää ihmisiä jonkin tietyn muotin mukaiseksi tahdottomaksi sätkynukeksi jotka vaeltavat valtavirran mukan ilman omaa tahtoa.


    • tuillaeläjä

      Itse en koe, että masennuslääkkeet olisivat minua pahemmin tuhonneet tai sairastuttaneet, vaikka niitä olen käyttänyt. Terapiasta sen sijaan epäilen tuota enemmän. Pitkään jatkunut, vailla tuloksia; ainakaan kovin hyviä sellaisia...

    • definitio

      Psykiatria on siitä hyötyvien tutkijoiden, terapeuttien, lääkärien, lääkeyritysten edunsaajien ja vastaavien vallantavoittelua ja -ylläpitämistä kärsivien ja kuolevien ihmisten kustannuksella.

      Näyttää toimivan nykyisin suorastaan ihailtavasti, kiihtyvällä tahdilla, pahoinvoinnin lisääntynessä ja kaikenlaisten siitä verensä imevien hyötyjien statuksen ja merkityksen kasvaessa samaa vauhtia.

    • tir1

      Vuonna 2014 tai 2013 oli suomenkielisessä tiedelehdessä hyvä artikkeli joka mielestäni kertoo oleellisimman faktan tämän hetkisistä masennuslääkkeistä:
      Testissä oli saatu hiiret puolisokeaksi (en muista miten).
      Sen jälkeen hiiret jaettiin kahteen ryhmään: "lumeryhmälle" ei tehty muuta kuin poistettiin side sokeutetulta silmältä. Sokeutus oli kuitenkin pysyvä ja ne jatkoivat paremman silmän käyttämistä.
      Toiselle ryhmälle annettiin taas masennuslääkettä ja lääke paransi hiirien silmät eli ne kaikki alkoivat käyttää molempia silmiään tasavertaisesti.
      Tiedelehdessä ei kerrottu mitä tämä uutinen tarkoitti, mutta minulle tulkinta oli selvä: masennuslääke parantaa fyysisen ongelman ja sen jälkeen henkilön itsensä on mahdollista parantaa itsensä psykologisesti. Osa ihmisistä tekee sen automaattisesti, ja osa heistä taas tarvitsee psykologia, keskustelukumppania tai jotain muuta apua onnistumiseen.
      Jos lääkettä annetaan väärään diagnoosiin eli vaikkapa läheisen sukulaisen kuoleman suremiseen, niin lääkkeestä ei ole apua: ongelma ei ole fyysinen vaan henkinen, joten lääke ei tehoa siihen. Ja tällaisia tapauksia varmastikin on runsaasti. En lähde arvaamaan prosenttimääriä, koska tunnen vain itseni.
      Minulla taas lääkkeet selvästi auttavat ja kun lääkkeet tehoavat vointini paranee. Omalla kohdallani ongelmana on se että niiden teho loppuu puolen vuoden tai parin vuoden päästä ja pitää etsiä uusi lääke. Nyt parhaimmat lääkkeet on käyty läpi, joten tarkoituksena on aloittaa niiden kierrätys puolen vuoden välein ja katsoa jos en tulisi silloin resistanssiksi niille enää.

      Tämä oli siis *tärkein* tehovaikutus. Muitakin on ongelmista riippuen: jos ei voi nukahtaa niin siihen auttaa osa lääkkeistä. Jos energia ei riitä kuten minulla niin siihen auttaa myös osa lääkkeistä.

      Se että lääkkeet eivät toimi sinulla kertoo sen että olet joko saanut väärää lääkettä tai sinä et tarvitse lääkettä ongelmiisi. Se EI kerro sitä että johtopäätöksesi pätee kaikkiin muihinkin.

      • Lehtipuut

        "Tiedelehdessä ei kerrottu mitä tämä uutinen tarkoitti, mutta minulle tulkinta oli selvä: masennuslääke parantaa fyysisen ongelman ja sen jälkeen henkilön itsensä on mahdollista parantaa itsensä psykologisesti."

        Tulkintasi menee kovasti pieleen, mutta tietenkin saat ajatella niin. Halusin vain sanoa muille etteivät nyt missään nimessä olettamuksesi turvin lähde kuvittelemaan, että masennuslääkkeet mitään fysiologista sen enempää kuin henkistäkään ongelmaa korjaisivat.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1286
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1185
    3. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      896
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      51
      852
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      73
      753
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      29
      742
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      157
      734
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      60
      730
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      58
      727
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      665
    Aihe