Varmasti jotkut ihmiset ovat keksineet sosiaaliselle medialle jonkun järkevänkin käyttötarkoituksen, useinhan kuulee kerrottavan että sen avulla on esim. kätevä pitää yhteyttä ja jakaa elämäänsä. On totta, että sosiaalisen median avulla on helpompi kertoa kuulumisia useammalle ihmiselle kerralla, kuin vaikkapa sähköpostilla, jossa joutuisi käyttämään ryhmäsähköpostia.
Moni ei ole kuitenkaan tullut ajatelleeksi, että minkä tasoista yhteydenpitoa sellainen on, että kertoo elämästään ja itsestään pienemmälle tai laajemmalle ryhmälle sosiaalisessa mediassa ja ajattelee sitten, että ne joita kiinnostaa, lukevat ja seuraavat, ehkä jopa kommentoivatkin. Sellainen ei palvele ystävien välistä vuorovaikutusta, joka on aitoa toisen kuuntelemista puolin ja toisin niin, että siihen riittää myös kummallakin aikaa ja tahtoa. Sama pätee pienemmässä ryhmässäkin tapahtuvaan kanssakäymiseen, vaikkapa ruokapöydässä keskustellaan niin, että kuunnellaan ja tullaan kuulluksi.
Sosiaalinen media sopii erityisen hyvin narsisteille. Ihmisille, joilla on luonnottoman suuri tarve saada huomiota ja palautetta itsestään, tyylistään, tekemisistään ja esitellä näitä muille. Sosiaalisessa mediassa ihmiselle syntyy illuusio siitä, että hän olisi kiinnostavampi kuin todellisuudessa on, illuusioa suuremmasta julkisuudesta, mitä todellisuudessa on.
"Parhaimmillaan" sosiaalisessa mediassa saa oikeasti itselleen huomiota roolihahmo-, hassu ilme tai tilanne kuvillaan ja kertoilemalla "kohauttavista" tekemisistään.
Lapsena ihmisellä on kehittymätön identiteetti ja hän tarvitsee luonnostaan huomiota "äiti, kato mä ajan ilman käsiä". Kehittyvä nuori tarvitsee palautetta runsaasti itsestään, persoonastaan, tekemisistään, harrastuksistaan, valinnoistaan, yleensäkin kaikesta, koska hän muodostaa käsitystä itsestään ja hänen identiteettinsä sekä itsetuntonsa kehittyminen on kesken. Jos aikuinen ihminen on jäänyt samaan vaiiheeseen, on hänen psyykkinen kehityksensä jäänyt puolitiehen lapsen tai nuoren asteelle, hänellä on persoonallisuushäiriö.
Terve aikuinen ei välitä esitellä elämäänsä edes valikoidulle ryhmälle jonkun sosiaalisen median välityksellä. Hän on sellaisessa aidossa vuorovaikutuksessa ystäviensä ja läheistensä kanssa, jossa keskitytään toinen toisiinsa aidon kiinnostuksen pohjalta ja jaetaan elämäää vain niiden kesken, jotka ovat aidosti ja välittävästi kiinnostuneita toisistaan, ei niin että pidetään itseään esillä niille, jotka kenties voivat olla kiinnostuneita itsestään.
Sosiaalinen media narsistien temmellyskenttä
21
798
Vastaukset
- 3+1=4
"Terve aikuinen ei välitä esitellä elämäänsä edes valikoidulle ryhmälle jonkun sosiaalisen median välityksellä."
Niin tässähän sitä tulikin hyvää pohdintaa/vastausta tuohon aiempaankin avaukseeni...miettinyt sitäkin..."Että millainen ihminen kokee tarvetta kehuskella täällä itseään..." kuin myös tuohon...ettei aina tiedä mitä ajattelis...
"Hän on sellaisessa aidossa vuorovaikutuksessa ystäviensä ja läheistensä kanssa, jossa keskitytään toinen toisiinsa aidon kiinnostuksen pohjalta ja jaetaan elämäää vain niiden kesken, jotka ovat aidosti ja välittävästi kiinnostuneita toisistaan,"
Niin tuohon tekee mieli vastata omalta osaltani...miksi minä pohdin tuota Ännä suhdettani enimmäkseen täällä...narsismi palstalla...enkä omien ystävieni kanssa kasvokkain...
Että joo...kai se on se häpeä...omista mokistaankin...että on ollut sellaisessa suhteessa, sellaisen ihmisen kanssa...sitä on vaikea kasvokkain tunnustaa...että minulle kävi niin...
Toisaalta se "vaatisi" ystäviltänikin tutustumista narsismi aiheeseen perin pohjin...että he voisivat edes jollain tasolla ymmärtää minua...yhdelle ystävälleni olen asian pintapuolisesti tunnustanut, että minulla on ollut hyvin kyseenalainen suhde mieheen, jonka epäilen olevan narsisti...
Hän katseli minua tutkivasti...jonkin verran narsismista keskusteltiinkin...ja hän sanoi kyllä...kuuntelevansa jos tunnen tarvetta siitä puhua...mutta keskustelu jäi siihen...jotenkaan en halunnut koko likasankoani hänen niskaansa kaataa...
"Sosiaalisessa mediassa ihmiselle syntyy illuusio siitä, että hän olisi kiinnostavampi kuin todellisuudessa on, illuusioa suuremmasta julkisuudesta, mitä todellisuudessa on"
Tuota en allekirjoita tuollaisenaan...kun enimmäkseen minun kirjoitteluni täällä omista kokemuksistani narsismi aiheeseen liittyen...on lähinnä kirjoittamista itselleni, omaa pohdintaa/omien ajatusteni selkittymistä/yritystä ymmärtää itseäni/tapahtunutta...silloinkin kun vastaan toisten kommentteihin...
Enkä usko että tämä oman kokemukseni ja omien siitä syntyneiden tuntojen jakaminen täällä narsismi palstalla nostaa minun status arvoani millään lailla...tai saa aikaan itsessäni sen kummempaa illuusioita...
Ei se toisen kokemus välttämättä ole aina illuusioita/kuvitelmaa...hänelle itselleen...vaikka toisesta/lukijasta/kuulijasta siltä tuntuisikin...koska toisen "maailma" on omasta näkökulmasta katsoen ihan vieras...
Kaikilla meillä on oma todellsuutemme ja syymme kirjoitella täällä netin keskustelupalstoilla...- pohtinut..
Arvoisa nimimerkki "3 1=4" En viitannut avauksessani sinuun tai kehenkään muuhunkaan täällä anonyyminä esiintyvään henkilöön.
Tällaiset anonyymit keskustelufoorumit eivät edes ole sosiaalista mediaa, joten en käsitellyt avauksessani tällaisella foorumilla esiintymistäkään.
Anonyymi foorumihan ei palvele narsistin huomiontarvetta ja muita tarpeita, vaan kyse on nimenomaan sosiaalisesta mediasta, jossa esiinnytään omalla identiteetillä, ladataan omia kuvia ja päivitetään mielipiteitään, tekemisiään ym. ja odotetaan niistä palautetta muilta. Viittaamani sosiaaliset mediat palvelevat jo tutkitustikin narsistin tarpeita mainiosti ja myös ruokkivat narsististen piirteiden vahvistumista. - 6+5=11
pohtinut.. kirjoitti:
Arvoisa nimimerkki "3 1=4" En viitannut avauksessani sinuun tai kehenkään muuhunkaan täällä anonyyminä esiintyvään henkilöön.
Tällaiset anonyymit keskustelufoorumit eivät edes ole sosiaalista mediaa, joten en käsitellyt avauksessani tällaisella foorumilla esiintymistäkään.
Anonyymi foorumihan ei palvele narsistin huomiontarvetta ja muita tarpeita, vaan kyse on nimenomaan sosiaalisesta mediasta, jossa esiinnytään omalla identiteetillä, ladataan omia kuvia ja päivitetään mielipiteitään, tekemisiään ym. ja odotetaan niistä palautetta muilta. Viittaamani sosiaaliset mediat palvelevat jo tutkitustikin narsistin tarpeita mainiosti ja myös ruokkivat narsististen piirteiden vahvistumista."Tällaiset anonyymit keskustelufoorumit eivät edes ole sosiaalista mediaa, joten en käsitellyt avauksessani tällaisella foorumilla esiintymistäkään"
Noh...pidän kyllä pohdintasi asiasisällöstä ja lienee kai makuasia, miten kukin tuon sosiaalisen median sitten käsittääkin...minun mielestäni kaikki esim. netin vertaistukipalstat ovat osa sosiaalista mediaa...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sosiaalinen_media
Kun taas sinä katsot ilmeisesti sosiaaliseksi mediaksi vain ne foorumit joissa esiinnytään omalla nimellä...
Että siltä osin ollaan hivenen erilinjolla...
toivon mukaan pohdintaasi on lupa käyttää myös pohdintana sosiaalisesta mediasta narsistien temmellyskenttänä...näin anonyymistikin keskusteltaessa...
kun ny kuitenkin tuollaista egon pönkittämistä tapahtuu täälläkin...vaikka käsittääkseni siittä mitään ns. hyötyä olekkaan...mutta ehkä tuo anonyymikin kerskailu vahvistaa kuitenkin sitä osin ehkä vääristynyttäkin kuvaa itsestä...joka narsistiin liitetään... - 13+8=21
6+5=11 kirjoitti:
"Tällaiset anonyymit keskustelufoorumit eivät edes ole sosiaalista mediaa, joten en käsitellyt avauksessani tällaisella foorumilla esiintymistäkään"
Noh...pidän kyllä pohdintasi asiasisällöstä ja lienee kai makuasia, miten kukin tuon sosiaalisen median sitten käsittääkin...minun mielestäni kaikki esim. netin vertaistukipalstat ovat osa sosiaalista mediaa...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sosiaalinen_media
Kun taas sinä katsot ilmeisesti sosiaaliseksi mediaksi vain ne foorumit joissa esiinnytään omalla nimellä...
Että siltä osin ollaan hivenen erilinjolla...
toivon mukaan pohdintaasi on lupa käyttää myös pohdintana sosiaalisesta mediasta narsistien temmellyskenttänä...näin anonyymistikin keskusteltaessa...
kun ny kuitenkin tuollaista egon pönkittämistä tapahtuu täälläkin...vaikka käsittääkseni siittä mitään ns. hyötyä olekkaan...mutta ehkä tuo anonyymikin kerskailu vahvistaa kuitenkin sitä osin ehkä vääristynyttäkin kuvaa itsestä...joka narsistiin liitetään..."Tällaiset anonyymit keskustelufoorumit eivät edes ole sosiaalista mediaa, joten en käsitellyt avauksessani tällaisella foorumilla esiintymistäkään"
Niin kuten jo totesinkin, itse kyllä pidän tätäkin sosiaalisena mediana...enkä äkkiseltään löytänyt sellaista tietoa , jossa sosiaaliseksi mediaksi luokitellaan vain ja ainoastaan ne foorumit joissa esiinnytään omalla nimellä...
Että lie pelkästään makua asia...
Mutta pikkusen on ristiriitaa sinunkin hyvää asiaa sisältävässä kirjoituksessasi...kuten tämä..."joten en käsitellyt avauksessani tällaisella foorumilla esiintymistäkään"
kun kuitenkin katsoit tarpeelliseksi tulla tuon toisen otsikon alle ottamaan kantaa tuohonkin asiaan mm. tähän tyyliin..."Jos joku luo itsestään anonyymin nimimerkin takaa jotain mielikuvaa muille, kyse on enemmänkin mielikuvamaailmoissa elämisestä."
että en ny tiedä...aihe toki on kiinnostava...mutta tavallaan ny poissuljit sen mahdollisuuden keskustelusta, ettei netin keskustelupalstoilla voi olla oikeita narsisteja...vaan mitätöit heidät pelkiksi harhaisiksi mielikuvitusmaailmoissaan eläviksi...
ja väität, että oikeat narsistit esiintyvät aina omana persoonananaan...mihin itse en henk. usko...sen verran "karmea" se heidän todellinen persoonansa on...
"OIkea narsisti tarvitsee vähintään sosiaalisen median, jossa hän esiintyy omana persoonanaan omine kuvineen ja pyrkii saamaan mahdollisimman paljon huomiota, palautetta ja ihailua."
Öh...pikkusen huvittavakin tuo ajatuksesi...jos ajattelen omaa Ännääni...tuskin hän kaikkea facebookissa itsestään ja harrasteistaan kertoo...
En toki kerro itsekään ja luulen ettei moni muukaan... - pohtinut..
13+8=21 kirjoitti:
"Tällaiset anonyymit keskustelufoorumit eivät edes ole sosiaalista mediaa, joten en käsitellyt avauksessani tällaisella foorumilla esiintymistäkään"
Niin kuten jo totesinkin, itse kyllä pidän tätäkin sosiaalisena mediana...enkä äkkiseltään löytänyt sellaista tietoa , jossa sosiaaliseksi mediaksi luokitellaan vain ja ainoastaan ne foorumit joissa esiinnytään omalla nimellä...
Että lie pelkästään makua asia...
Mutta pikkusen on ristiriitaa sinunkin hyvää asiaa sisältävässä kirjoituksessasi...kuten tämä..."joten en käsitellyt avauksessani tällaisella foorumilla esiintymistäkään"
kun kuitenkin katsoit tarpeelliseksi tulla tuon toisen otsikon alle ottamaan kantaa tuohonkin asiaan mm. tähän tyyliin..."Jos joku luo itsestään anonyymin nimimerkin takaa jotain mielikuvaa muille, kyse on enemmänkin mielikuvamaailmoissa elämisestä."
että en ny tiedä...aihe toki on kiinnostava...mutta tavallaan ny poissuljit sen mahdollisuuden keskustelusta, ettei netin keskustelupalstoilla voi olla oikeita narsisteja...vaan mitätöit heidät pelkiksi harhaisiksi mielikuvitusmaailmoissaan eläviksi...
ja väität, että oikeat narsistit esiintyvät aina omana persoonananaan...mihin itse en henk. usko...sen verran "karmea" se heidän todellinen persoonansa on...
"OIkea narsisti tarvitsee vähintään sosiaalisen median, jossa hän esiintyy omana persoonanaan omine kuvineen ja pyrkii saamaan mahdollisimman paljon huomiota, palautetta ja ihailua."
Öh...pikkusen huvittavakin tuo ajatuksesi...jos ajattelen omaa Ännääni...tuskin hän kaikkea facebookissa itsestään ja harrasteistaan kertoo...
En toki kerro itsekään ja luulen ettei moni muukaan..."ja väität, että oikeat narsistit esiintyvät aina omana persoonananaan...mihin itse en henk. usko...sen verran "karmea" se heidän todellinen persoonansa on..."
Oikaisen tätä käsitystä sen verran, että tarkoitin narsistin esiintyvän pääosin omalla identiteetillään eli henkilöllisyydellään, ellei kyse ole narsistisesta huijarista, joka käyttää väärää identiteettiä rikoksen teko välineenä.
"Öh...pikkusen huvittavakin tuo ajatuksesi...jos ajattelen omaa Ännääni...tuskin hän kaikkea facebookissa itsestään ja harrasteistaan kertoo..."
Kuten yllä olevasta täsmennyksestä ymmärrät, ei kyse olekaan siitä, että hän kertoisi kaikkea, narsistihan valehtelee mennen tullen, mutta omalla identiteetillään se N:si siellä Facebookissa kyllä on, eihän hän muuten pääse nauttimaan narsistisen työnsä saavutuksista. - 1+9=10
pohtinut.. kirjoitti:
"ja väität, että oikeat narsistit esiintyvät aina omana persoonananaan...mihin itse en henk. usko...sen verran "karmea" se heidän todellinen persoonansa on..."
Oikaisen tätä käsitystä sen verran, että tarkoitin narsistin esiintyvän pääosin omalla identiteetillään eli henkilöllisyydellään, ellei kyse ole narsistisesta huijarista, joka käyttää väärää identiteettiä rikoksen teko välineenä.
"Öh...pikkusen huvittavakin tuo ajatuksesi...jos ajattelen omaa Ännääni...tuskin hän kaikkea facebookissa itsestään ja harrasteistaan kertoo..."
Kuten yllä olevasta täsmennyksestä ymmärrät, ei kyse olekaan siitä, että hän kertoisi kaikkea, narsistihan valehtelee mennen tullen, mutta omalla identiteetillään se N:si siellä Facebookissa kyllä on, eihän hän muuten pääse nauttimaan narsistisen työnsä saavutuksista."Oikaisen tätä käsitystä sen verran, että tarkoitin narsistin esiintyvän pääosin omalla identiteetillään eli henkilöllisyydellään,"
Pidän tavastasi oikaista asioita niin että itsekin voin hyväksyä ajatuksesi...kuten jo aiemmin sanoin...esittämäsi asia on okoo...mutta olen toki edelleen sitä mieltä...että myös enemmän tai vähemmän narsistiset henkilöt kirjoittavat myös netissä anonyymisti...
mutta noh, kuten jo todettiin...minä pidän tätäkin sosiaalisena mediana...kun taas sinä ilmeisesti vain noita joissa esiinnytään omalla nimellä... - pohtinut..
1+9=10 kirjoitti:
"Oikaisen tätä käsitystä sen verran, että tarkoitin narsistin esiintyvän pääosin omalla identiteetillään eli henkilöllisyydellään,"
Pidän tavastasi oikaista asioita niin että itsekin voin hyväksyä ajatuksesi...kuten jo aiemmin sanoin...esittämäsi asia on okoo...mutta olen toki edelleen sitä mieltä...että myös enemmän tai vähemmän narsistiset henkilöt kirjoittavat myös netissä anonyymisti...
mutta noh, kuten jo todettiin...minä pidän tätäkin sosiaalisena mediana...kun taas sinä ilmeisesti vain noita joissa esiinnytään omalla nimellä...Ajatusten vaihdossa on tärkeää tarkentaa ja täsmentää sanomisiaan, jos huomaa tulleensa ymmärretyksi eri tavoin kuin tarkoitti. Inhimillisessä viestinnässä parhaimmillaankin syntyy väistämättä väärinymmärryksiä, eikä ole tarpeen pohtia onko vika vastaanottajassa vai viestijässä, kuten emme kumpikaan ole tehneetkään :)
Varmasti olen esittänyt näkemykseni vähän liian kärjistetysti, uskon kyllä että näkemyksesi siitä, että myösn narsistit harjoittavat anonyymiä viestintää, on totta.
Varmasti sinulla on myös käsityksiä mikä on heidän saamansa hyöty tai mielihyvä siitä. Äkkiä ajatellen voisi kuvitella, että myös narsisteissa on ujompia ihmisiä, jolloin heidän on vaikeampi toteuttaa taipumuksiaan live elämässä ja anonyyminä netissä heiluminen antaa edes jonkinlaista mielihyvää, aivan kuten terveemmillekin ihmisille, jotka eivät jonkin estoisuutensa vuoksi saa tarpeekseen oikeita ihmiskontakteja. Tämä nyt meni vähän filosofisen pohdinnan puolelle :)
Sosiaalisen median käsitteestä emme tietenkään ala kinaamaan, olet oikeassa että olen tarkoittanut sillä lähinnä facebook tyylisiä palveluita.
Vaikka narsisti saisikin jotain mielihyvää myös anonyyminä toimimiseksi, niin se ei kuitenkaan tuo hänelle sitä tyydytystä, mitä todellinen narsisti tarvitsee, hän tarvitsee nimenomaan omaan identiteettiinsä liittyvää palautetta ja huomiota sekä sen kautta mahdollisuuden vaikuttaa muihin ihmisiin. Sen vuoksi varmaan onkin todettu tutkimuksissa, että erityisen suuri "ystävien" määrä vaikkapa facebookissa viittaa narsismiin.
Sosiaalinen media tarjoaa myös erityisen hyvät puitteet narsistille toteuttaa taipumustaan, saada epätervettä huomiota osakseen, luoda itsestään vaikka minkälaisia mielikuvia huomiota, ihailua tai mitä nyt taivoitteleekaan saadakseen ja vaikuttaakseen muihin ihmisiin.
Ja aivan oikein, kuten oletkin todennut, tämä mielikuva hänestä ei välttämättä ole millään tavalla totuuden mukainen tai todellinen, jopa tekemiset ja saavutukset voivat olla valheellisia, vai identiteetti, johon kaikki tämä liitetään, on oikea ja todellinen.
- lottamari<3
Nonni narsistit!!! kaikki pois facebookista esittelemästä elämäänne! Ketä kiinnostaa???
Toki tuntuu kovasti silti kiinnostavan myöskin niitä "ei narsisteja" mitä näille sosiaalisille narsisteille kuuluu ja kuinka niillä menee. Ihminen on tämän ekologisen luomakunnan älykkäin eläin ja luonnostaan utelias ja narsistinen.Hhänellä on tarve tulla huomatuksi tavalla tai toisella. Joku himoaa vähän enemmän huomiota, joku taas vähemmän ja tämä on tietysti kiinni geeniperimästä miten sosiaalisesti aktiivisia ja huomionhaluisia olemme.- 9+19=28
"Nonni narsistit!!! kaikki pois facebookista esittelemästä elämäänne! Ketä kiinnostaa???"
Niin pohtijan näkemyksistä varsinkin tuolla toisalla saa sen käsityksen...että oikeat narsistit ovat vain facebookissa...ja esiintyvät vain omalla nimellään...
Kun taas täällä anonyymeinä netissä esiintyvät/keskustelevat ovat hänen mukaansa tällaisia...
"Jos joku luo itsestään anonyymin nimimerkin takaa jotain mielikuvaa muille, kyse on enemmänkin mielikuvamaailmoissa elämisestä.
Omaa egoa ei voi pönkittää anonyymisti, sellainen kehittää ja vahvistaa vain harhaista mielikuva/roolihahmoa, mutta ei lisää tosi elämässä itsetuntoa eikä ihailijoiden määrää, päinvastoin, netin virtuaalielämässä roolihahmossaan elävä sulkeutuu entistä enemmän todellisen ulkopuolelle. "
Että mene ja tiedä...ihan en ny ymmärrä...kun käsittääkseni kuitenkin narsistitkin elävät mielikuvitumaailmassa...jollaiseksi voi lukea esim. esiintymisen netin keskustelupalstoilla...milloin minkäkinlaisena...
noh...toivon mukaan hän palaa keskustelemaan siitä, että tarkoittiko hän että facebook tai pelkkä omalla nimellä esiintyminen... on jonkinlainen totuudellinen kuva ihmisestä ja ihmisen koko elämästä...josta voi päätellä kaikki ihmisen tekemiset/kokemukset/hänen ajatusmaailmansa... kaiken senkin joista toinen ei kerro...
noh...en ole Ännäni facebook kaveri...että vaikea sanoa miten totuudellisena hän siellä esiintyy..
Että jos joku ajattelee, että se mikä julkisesti siellä jostain ihmisestä on nähtävissä...on koko totuus ihmisestä ja hänen elämästään...niin eipähän kovin erikoiselta kukaan vaikuta, vaikka olisi miten oikea narsisti... - nphonnph
9+19=28 kirjoitti:
"Nonni narsistit!!! kaikki pois facebookista esittelemästä elämäänne! Ketä kiinnostaa???"
Niin pohtijan näkemyksistä varsinkin tuolla toisalla saa sen käsityksen...että oikeat narsistit ovat vain facebookissa...ja esiintyvät vain omalla nimellään...
Kun taas täällä anonyymeinä netissä esiintyvät/keskustelevat ovat hänen mukaansa tällaisia...
"Jos joku luo itsestään anonyymin nimimerkin takaa jotain mielikuvaa muille, kyse on enemmänkin mielikuvamaailmoissa elämisestä.
Omaa egoa ei voi pönkittää anonyymisti, sellainen kehittää ja vahvistaa vain harhaista mielikuva/roolihahmoa, mutta ei lisää tosi elämässä itsetuntoa eikä ihailijoiden määrää, päinvastoin, netin virtuaalielämässä roolihahmossaan elävä sulkeutuu entistä enemmän todellisen ulkopuolelle. "
Että mene ja tiedä...ihan en ny ymmärrä...kun käsittääkseni kuitenkin narsistitkin elävät mielikuvitumaailmassa...jollaiseksi voi lukea esim. esiintymisen netin keskustelupalstoilla...milloin minkäkinlaisena...
noh...toivon mukaan hän palaa keskustelemaan siitä, että tarkoittiko hän että facebook tai pelkkä omalla nimellä esiintyminen... on jonkinlainen totuudellinen kuva ihmisestä ja ihmisen koko elämästä...josta voi päätellä kaikki ihmisen tekemiset/kokemukset/hänen ajatusmaailmansa... kaiken senkin joista toinen ei kerro...
noh...en ole Ännäni facebook kaveri...että vaikea sanoa miten totuudellisena hän siellä esiintyy..
Että jos joku ajattelee, että se mikä julkisesti siellä jostain ihmisestä on nähtävissä...on koko totuus ihmisestä ja hänen elämästään...niin eipähän kovin erikoiselta kukaan vaikuta, vaikka olisi miten oikea narsisti..."noh...en ole Ännäni facebook kaveri...että vaikea sanoa miten totuudellisena hän siellä esiintyy.."
Todennäköisesti yhtä totuudenmukaisesti kuin ihan normaalissa elämässä. Persoonallisuushäiriö = useampi persoona.... - 19+15=34
nphonnph kirjoitti:
"noh...en ole Ännäni facebook kaveri...että vaikea sanoa miten totuudellisena hän siellä esiintyy.."
Todennäköisesti yhtä totuudenmukaisesti kuin ihan normaalissa elämässä. Persoonallisuushäiriö = useampi persoona...."Todennäköisesti yhtä totuudenmukaisesti kuin ihan normaalissa elämässä"
noh minä olen muodostanut hänestä mielipiteen vain oman kokemukseni perusteella, mitä tiedän hänestä...
Sitä en tiedä...millainen hän on normaalissa elämässä...kun hän enimmäkseen puhuikin vain siitä vähemmän normaalista elämästään...liityen naissuhteisiiinsa yms.
vaikka voihan että se oli hänen normaalia elämäänsä, mutta en siltikään usko, että esim. kaikkia todelliseen elämäänsä kuuluneita ns. parempia naisiaankaan/vakkareitaankaan saati panojaan esittelee facebookissa...
Ajatuskin huvittaa...vois moni hänen ent./nyk. naisistaan olla huuli pyöreänä... - pohtinut..
Kohtuu kaikessa. Liiallinen huomion, ihailun, palvonnan, nöyristelyn, mielistelyn ym. tarve ei ole terveesti kehittyneen identiteetin ominaisuuksia.
Mitä vahvempi identiteetti ja siihen liittyvä itsetuntemus, sitä vähemmän on riippuvainen toisten ihmisten näkemyksistä omiin valintoihinsa ja itseensä liittyen.
Olet kyllä oikeassa, että noita samoja tarpeita esiintyy muillakin kuin nrasisteilla, esim. heikko itsetunto ja kehittymätön identiteetti tarvitsee niitä enemmän.
Sosiaalisuus ei tarkoita suurta tarvetta saada palautetta itsestään, valinnoistaan ja tekemisistään. Aktiivinen sosiaalinen elämä ja vuorvaikutus kun ei tarkota toinen toistensa olemusten ja tekemisten kommentoimista, muustakin voi keskustella ja muullakin tavalla ilmentää sosiaalisuuttaan, toivottavasti minun ei tarvitse kertoa kenellekään esimerkkejä näistä muista tavoista :) - pohtinut..
9+19=28 kirjoitti:
Että jos joku ajattelee, että se mikä julkisesti siellä jostain ihmisestä on nähtävissä...on koko totuus ihmisestä ja hänen elämästään...niin eipähän kovin erikoiselta kukaan vaikuta, vaikka olisi miten oikea narsisti..."että tarkoittiko hän että facebook tai pelkkä omalla nimellä esiintyminen... on jonkinlainen totuudellinen kuva ihmisestä ja ihmisen koko elämästä...josta voi päätellä kaikki ihmisen tekemiset/kokemukset/hänen ajatusmaailmansa... kaiken senkin joista toinen ei kerro..."
En, mutta identiteetti on yleensä oikea, jolloin hänen saama palaute itsestään ja hakemansa huomio kohdistuvat häneen, eikä kehenkään muuhun.
Kuten jo sanoin, tässä on mennyt vähän sekaisin identiteetti ja persoona, todellinen tai mielikuva.
Toki narsisti voi antaa itsestään täysin valheellisen, luomansa kuvan. Mutta hän antaa sen niin, että se kohdistuu hänen tunnettuun ja oikeaan identiteettiinsä. - 9+19=28
pohtinut.. kirjoitti:
Kohtuu kaikessa. Liiallinen huomion, ihailun, palvonnan, nöyristelyn, mielistelyn ym. tarve ei ole terveesti kehittyneen identiteetin ominaisuuksia.
Mitä vahvempi identiteetti ja siihen liittyvä itsetuntemus, sitä vähemmän on riippuvainen toisten ihmisten näkemyksistä omiin valintoihinsa ja itseensä liittyen.
Olet kyllä oikeassa, että noita samoja tarpeita esiintyy muillakin kuin nrasisteilla, esim. heikko itsetunto ja kehittymätön identiteetti tarvitsee niitä enemmän.
Sosiaalisuus ei tarkoita suurta tarvetta saada palautetta itsestään, valinnoistaan ja tekemisistään. Aktiivinen sosiaalinen elämä ja vuorvaikutus kun ei tarkota toinen toistensa olemusten ja tekemisten kommentoimista, muustakin voi keskustella ja muullakin tavalla ilmentää sosiaalisuuttaan, toivottavasti minun ei tarvitse kertoa kenellekään esimerkkejä näistä muista tavoista :)"Kuten jo sanoin, tässä on mennyt vähän sekaisin identiteetti ja persoona"
"Identiteetti (lat. idem 'sama') tarkoittaa psykologiassa ihmisen yksilöllistä käsitystä itsestään. Identiteetin perustana ovat ihmisten omat persoonalliset ominaisuudet, jotka voivat muuttua tai kehittyä vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa"Persoonallisuus on psyykkisten ominaisuuksien melko pysyvä kokonaisuus.[1]
http://fi.wikipedia.org/wiki/Identiteetti
Persoonallisuuden erittäin laaja käsite sisältää ihmisen koko maailmankuvan, minäkäsityksen, itsetunnon, arvot, luonteen ja temperamentin. Se muodostuu koko elämän ajan yksilön ja hänen ympäristönsä vuorovaikutuksesta ja se ohjaa kaikkea yksilön toimintaa.
Ihmisen koko persoonallisuus on tallentunut hänen muistiinsa. Persoonallisuus määrittää sen, miten kukin käyttäytyy, mistä pitää ja mistä ei, miten ilmaisee itseään, miten suhtautuu asioihin, jne.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Persoonallisuus
"Ihmisen minäkuva määritellään käsitykseksi omasta itsestä ja suhteesta ympäröivään maailmaan. Minäkuva kehittyy ja muuttuu koko elämän ajan ihmisen saadessa vuorovaikutuksessa palautetta toiminnastaan ja omasta persoonastaan muilta ihmisiltä. Saatu palaute vaikuttaa voimakkaasti ihmisen käsitykseen siitä, millainen hän itse on, mitä hän osaa ja mitä ei"
http://oppimateriaalit.internetix.fi/fi/avoimet/1filosofiapsykologia/psykologia/elamanhallinta/minakuva
noh...jään hetkeksi makustelemaan noita...kun tuo psykologinen tietämykseni on osin vajavaista...mutta oppia ikä kaikki...
Mutta kiitos sinulle...ihan asiallisesta ja mielenkiintoisesta keskustelusta...vaikka mielipiteitäsi ehdin jo kritisoidakkin...Toivottavasti tapaan kaltaisesi pohtijan vielä toistekkin täällä...
- pohtinut..
Kuten totesin, viestintä on ihmisillä epätäydellistä.
Huomasin itsekin käyttäneeni sanaa "identiteetti" kahdessa täysin eri merkityksessä, sitä se engalnnin kielikylpy meille suomalaisillekin tekee :)
Olen puhunut identiteetistä sekä käsityksenä itsestään, että jossain viestissä viitaten narsistin tarpeeseen liittää saamansa huomio ja palaute henkilöllisyyteensä (Identity - ID).
Nyt kun selvennän tätä puutteellista ilmaisuani, varmasti tunnistat kirjoituksistani, milloin viittaan narsistin tarpeeseen liittää saamansa palaute, huomio ja ihailu hänen todelliseen henkilöllisyyteensä, milloin taas olen käyttänyt identiteetti sanaa siinä merkityksessä, kun puhutaan ihmisen käsityksestä itsestään.
Pahoittelen sekavaa ilmaisua. Koitan olla tarkempi jatkossa, jos viestittelen aiheesta vielä.
Toisaalla jo viittasinkin, että kärjistetysti terve ihminen hakee vuorovaikutusta ajatuksilleen ja mielipiteilleen, minkä vuoksi anonyymi ympäristö on varsinkin hienotunteisemmissa asioissa jopa etu, narsisti taas kaipaa vain lähinnä että HÄNET huomataan ja HÄN saa osakseen sitä sun tätä, minkä vuoksi narsistille sopii paremmin sellaiset ympäristöt, missä henkilöllisyys on esillä, sosiaalisista medioista siis esim. facebookin kaltaiset palvelut.
Tämä ei tietenkään tarkoita, että facebook käyttäjät olisivat narsisteja, vaikka ympäristö onkin narsistille mitä mainioin ja otollisin.- 12+7=19
"Olen puhunut identiteetistä sekä käsityksenä itsestään, että jossain viestissä viitaten narsistin tarpeeseen liittää saamansa huomio ja palaute henkilöllisyyteensä (Identity - ID)."
niin toisaalla jo ehdin tuota identiteetin totuudellisuutta/oikeellisuutta pohtiakin...
- naamakirja narsistit
Täyttä asiaa. Naamakirjaa ei monikaan tavallinen ihminen tarvitse.
Onhan se hyvä yhteydenpitoväline, vai onko sittenkään?
Melko itsekeskeinen ihminen sellainen, joka tiedottaa elämästään ikään kuin joku suurikin julkkis jonkun naamakirjan välityksellä sillä oletuksella, että ne kaverit sitten sieltä lueskelevat hänen suuruutensa kuulumisia, ehkä jopa antavat palautetta. - hah hah
kun katsoo narskujen eleet ja ilmeet netissä,ai jää arvailujen varaan millanen siellä keekoilee!
- 5+15
Olen paljolti samaa mieltä, ja kokemuksen syvällä rintaäänellä. Takana on kahden vuoden parisuhdehelvetti, ja hiton varma on, että jos joskus vielä tapaan miehen joka herättää ajatuksia seurustelusta ja sitten selviää että mies tykkää facebuukkailla, se riittää syyksi siihen että seurustelua ei ainakaan synny.
Tämä exäni on ihan Suomen terveyskeskusjärjestelmän diagnosoima tapaus että en edes tässä omasta päästäni mitään diagnooseja heittele.
Itse en ole koskaan suostunut avaamaan minkäänlain naamakirjatilejä, mutta kun hän siellä roikkui "koska se on paras tapa tavata kaukana asuvia kavereita", en sitä ihmetellyt sen enempää, kaikillahan meillä harrastuksemme ja mielenkiinnon kohteemme on. Vasta siinä vaiheessa kun exän käsittämätön huomionhakuisuus oli kuluttanut minut luurangoksi, aloin seurata myös hänen naamakirjailuaan. Totuus oli tämä: jatkuvaa huomion hakemista naisilta. 90% hänen "kavereistaan" oli naisia. Kun hän oli järjestänyt jonkin draamakohtauksen, joka oli tietysti minun aiheuttamani, minähän olin vastuussa kaikesta mitä hänen sairaassa tunne-elämässään liikkui, hän lohdutteli itseään hakemalla huomiota naisilta naamakirjassa, eli laitteli kommentteja naisille milloin mistäkin kirjoituksesta, mutta huom. vain kauniille naisille. Erittäin kauniille.
Siinä vaiheessa kun ensimmäinen ero tuli, paljastui lopulta koko totuus. Herra, joka oli kysymättä, oma aloitteisesti, paasannut minulle että ei koskaan elämässään ole hakenut seurustelua, laitteli treffi-ilmoituksia vähän sinne ja tänne. Jokin epäilyksen siemen päässäni iti hänen puheitaan kohtaan, kun ääni sisälläni sanoi että vilkaiseppa mitä on tuolla Suomi24-treffipalstalla, voit yllättyä Minulla ei ole aavistustakaan kuinka monta hänellä on ollut Facebookin eri seuranhakupalveluissa, ja paljonko niitä on käytetty seurusteluaikana. Tämä ihmiseltä joka siis halveksi "kumppanin hakemista", eikä koskaan ole juossut naisten perässä. Eipä niin, sillä hän odotti että naiset juoksevat hänen perässään. Kun luin niitä ilmoituksia, minua oksetti, sen lipevyyden ja valehtelun määrä oli niin uskomaton, minulle paljastui lopulta millaisen ihmisen kanssa yritin rakentaa pysyvää suhdetta.
Huomioh.u.o.r.a on sitä sukupuolesta riippumatta. Ja mikään määrä huomiota ei tule riittämään.- pohtinut..
Kuten jo aiemmin totesin, en tietenkään väitä, että kaikki facebook käyttäjät olisivat narsisteja, onhan suuri osa ihmisistä siellä sen kummemmin ajattelematta asiaa, koska "kaikki muutkin ovat siellä", sellainen toimintahan on hyvin inhimillistä. Tällaiset käyttäjät ovat sanojensa mukaan varsin passiivisia systeemin käyttäjiä. Ajattelvat, että näin heidät löytää helpommin esim. luokkakokouskutsuja varten jne.
Sitten on ne huomionhakuiset, aikuiset aktiivikäyttäjjät, jotka hakevat epäterveen paljon huomiota ja palautetta tyylistään, lyylistään, tekemisistään, harrastuksistaan, valinnoistaan, yleensäkin itsestään ja olemisestaan. Heissä on merkillepantavaa se, että kertominen ja palautteen saaminen kokemuksista tuntuu olevan tärkeämpää kuin itse kokemukset.
Itse olen harrastanut näiden palveluiden tulon jälkeen sellaista linjaa, että suhtaudun varauksella uusiin tuttavuuksiin, joilla yleensä on naamakirja tili ja en pääsääntöisesti halua lähemmin tutustua lainkaan niihin, jotka ovat aktiivisia naamakirjan käyttäjiä ja sitä kautta palautetta ja huomiota itsestään ja tekemisistään hakevia.
Ystäväpiirissä on toki naamakirja käyttäjiä, mutta he ovat poikkeus. - 5+15
pohtinut.. kirjoitti:
Kuten jo aiemmin totesin, en tietenkään väitä, että kaikki facebook käyttäjät olisivat narsisteja, onhan suuri osa ihmisistä siellä sen kummemmin ajattelematta asiaa, koska "kaikki muutkin ovat siellä", sellainen toimintahan on hyvin inhimillistä. Tällaiset käyttäjät ovat sanojensa mukaan varsin passiivisia systeemin käyttäjiä. Ajattelvat, että näin heidät löytää helpommin esim. luokkakokouskutsuja varten jne.
Sitten on ne huomionhakuiset, aikuiset aktiivikäyttäjjät, jotka hakevat epäterveen paljon huomiota ja palautetta tyylistään, lyylistään, tekemisistään, harrastuksistaan, valinnoistaan, yleensäkin itsestään ja olemisestaan. Heissä on merkillepantavaa se, että kertominen ja palautteen saaminen kokemuksista tuntuu olevan tärkeämpää kuin itse kokemukset.
Itse olen harrastanut näiden palveluiden tulon jälkeen sellaista linjaa, että suhtaudun varauksella uusiin tuttavuuksiin, joilla yleensä on naamakirja tili ja en pääsääntöisesti halua lähemmin tutustua lainkaan niihin, jotka ovat aktiivisia naamakirjan käyttäjiä ja sitä kautta palautetta ja huomiota itsestään ja tekemisistään hakevia.
Ystäväpiirissä on toki naamakirja käyttäjiä, mutta he ovat poikkeus.Sisareni on näitä, joita pidän tavan käyttäjinä. Hän on erittäin sosiaalinen, mutta ei hae huomiota, vaan tämä on hänelle yksi tapa pitää yhteyttä, ja kun hän sairastui vakavasti naamakirja oli myös hyvä tapa löytää samassa tilanteessa olevia.
Exäni sen sijaan haki nimenomaan huomiota, itselleen, tekemisilleen, mille vaan. Kaikki hänen toimintansa tähtäsi siihen, että joku näkee ja todistaa näin että olet jotain. Kun hän kommentoi ja vastaili muille, sekin tähtäsi siihen että hän itse saa huomiota. Hänen kanssaan eläneenä tiedän että normaalia vuorovaikutusta hänen kanssaan ei ole, hän joko puhuu tai on kuuntelematta ja siinä ne vaihtoehdot. Minulle tämä on käsittämätöntä. Nykyään tajuan että hänellä on erittäin heikko identiteetti, hän mm. omi minulta paljon tapoja ja puheita, oli älytöntä kuulla omat sanansa kahden viikon päästä hänen suustaan (vai pitäisikö olla otettu, ilmeisesti hänen mielestään sanoin jotain fiksua kun se kannatti omia).
Tässä on siis kyse nelikymppisistä ihmisistä eikä mistään teineistä. Itse kyllä tunnen seurustelleeni 5-vuotiaan kanssa. Onneksi älysin lopettaa. Jotain sekin.
Se, mitä sanot narsistien sosiaalisen median käytöstä pitää mielestäni paikkansa ihan nappiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997893- 1075627
- 2754891
- 494863
- 763637
- 512869
- 632615
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222478Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292412- 412294