Leskiltäkö eläkkeet pois?!

Ei vielä leski

Nyt meinasi mennä aamupala väärään kurkkuun. Luin lehdestä uutisen, jossa kokoomuksen Sampsa Kataja poistaisi leskeneläkkeet. Tätähän ei ole kukaan suuressa viisaudessaan vielä keksinytkään. Eiköhän tämä nyt mene jo liian pitkälle!? Kokoomus sitä jaksaa aina vaan keksiä keinoja millä saisi köyhän kansan kyykkyyn, eiköhän alkaisi jo riittää! Tiedän monta vanhusta, joille leskeneläke on elinehto toimeentuloon. Leski, jolla ei ole kuin pieni peruseläke tämä apu on tullut tosi tarpeeseen. Totta on se, että on suuriakin eläkkeitä. Mikäli näitä sitten poistetaan, niin poistettakoon heiltä ketkä pärjäisivät muutenkin. Poistetaan sitten johtoportailtakin kaikki ylimääräiset palkkiot ja ihmeelliset "toimistopalkkiot", joita maksetaan kuulemma vielä ison palkan päälle! Sekä kaikki keksimällä keksityt lisäansiot ja tuet. Eikö näiden sammakoita suustaan päästävien edustajien suuta saa millään soukemmalle, kysyn vaan?

21

483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuolema muuttaa

      Kyllähän sen ymmärtää, että jos perheellä on pieniä lapsia ja niiden vuoksi sitten maksetaan leskeneläkettä ja sit tietenkin tulee vielä kelan eläke ja mahdollinen kuolemanvaravakuutus.

      Nämä etuudet on määräaiksiai... siis ku lapsi saa opinnot valmiisksi, nii ne katkee ja siinä on joku ikärajakin 21v?

      Mutta sitä en todellakaan ymmärä, että joku leskeneläke on ikuinen... siis se edunsaaja voi nostaa sitä eläkettä vaikka 50 vuotta....

      Siis kuolemantapauksessahan se jälkeenjäänyt puolisohan saa sivilisäädyksi leski ja periaatteessa on vapaa solmimaan uuden suhteen jne...

      Mä ymmärrän, että "pitkän" suhteen päätyttyä kuolemaan ja asioiden jäädessä kesken on sopeutumisaika ja eläke turvaa sen pahimman yli, mutta kyllä sille on oltava rajakin.... joku 12-36kk on riittävä...

      Kuolema muutta aina kaiken.

    • Tasapuolisuutta.

      Leskille pitäisi riittää sama sosiaaliturva kuin mikä koskee kaikkia muitakin ihmisiä. Tuo on aikansa elänyt jäänne, joka nykyisessä taloustilanteessa pitäisi vihdoin lopettaa.

    • pitää lopettaa

      Ei lesket enään tarvitse mitään lisäeläkettä.Tuo oli tarpeen aikoinaan,kun naiset oli 100% kotona hoitamassa lapsia ja mies elätti koko perheen.Vanhanaikainen juttu sillä tasaarvon nimissä pitääkin lopettaa sillä mies ei saa enän leskeneläkettä ollenkaan.

      • Ihmeitä riittää

        Onko tosiaan näin, että mies ei saa leskeneläkettä???
        Perustuukohan siihen, että naiset elävät miehiä pidempään. Oletetaan, että äijät on jo kuitenkin kuolleet.


      • ilmarisensivulta
        Ihmeitä riittää kirjoitti:

        Onko tosiaan näin, että mies ei saa leskeneläkettä???
        Perustuukohan siihen, että naiset elävät miehiä pidempään. Oletetaan, että äijät on jo kuitenkin kuolleet.

        Leskeneläkkeen voi saada sekä nais- että miesleski. Ehtona kuitenkin on, että puolisot ovat menneet naimisiin ennen kuin kuollut puoliso oli täyttänyt 65 vuotta. Tämän lisäksi leskeneläkkeen saamiseen vaikuttaa se, onko puolisoilla ollut yhteistä lasta.

        Jos puolisoilla on tai on ollut yhteinen lapsi, oma tai ottolapsi, leskellä on oikeus leskeneläkkeeseen. Lesken iällä tai avioliiton kestolla ei tässä tilanteessa ole merkitystä.


      • Ihmeitä riittää
        ilmarisensivulta kirjoitti:

        Leskeneläkkeen voi saada sekä nais- että miesleski. Ehtona kuitenkin on, että puolisot ovat menneet naimisiin ennen kuin kuollut puoliso oli täyttänyt 65 vuotta. Tämän lisäksi leskeneläkkeen saamiseen vaikuttaa se, onko puolisoilla ollut yhteistä lasta.

        Jos puolisoilla on tai on ollut yhteinen lapsi, oma tai ottolapsi, leskellä on oikeus leskeneläkkeeseen. Lesken iällä tai avioliiton kestolla ei tässä tilanteessa ole merkitystä.

        Kiitokset vastauksesta. Olisikin ollut outoa, jos miehelle ei leskeneläkettä myönnettäisi.


    • pieneläkkeellä oleva

      Olen eri mieltä. Kyllä leskeneläkkeen varaan moni on joutunut tekemään ratkaisuja. Itse olen sairastuessani joutunut jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle. Jos minulla ei olisi ollut turvana puolisoni tulot ja tuki, en tiedä miten voisin selvitä n. 1000 euron eläkkeellä ja isoilla sairauskuluilla.

      Siinä olen samaa mieltä että eläke joutaisi tarkistettavaksi. Isot eläkkeet leikkuriin ja juuri tuo että "elää parisuhteessa" kun ei halua luopua leskeneläkkeestä, pitäisi tarkistaa. Jos perheessä on uusi elättäjä toisena, eläke pois, muuten kohtuullinen tuki on tarpeellinen leskillä.

    • Ei oma valinta

      Kylläpä on kateellista purnaajaa,tuskin kukaan on leskeyttään päässyt toivomaan.Olen myös nuorena leskeksijäänyt kolme pientä lasta eteenpäin vienyt naishenkilö.Lasten eläke loppui heidän täyttäessään 18v.Rahaa ei kertynyt eläkkeen aikana minä tein kahta työtä usean vuoden ajan.Lomani vietin kotonani ei ollut varaa mennä minnekään hupailemaan.Nyt olen eläkkeele jäänyt huonokuntoinen ,ruumilista työtätehneenä melkein liikuntakyvytön .Ei kannata kadehtia ,eläkkeestä suurin osa menee lääkkeisiin.En ymmärrä mitää kadehdittavaa leskeydessä on kertokaa?

      • Tasa-arvoa

        Ei leskeydessä ole mitään kadehdittavaa, kuten ei muussakaan sinkkuudessa. Mutta miksi leskellä pitäisi olla paremmat sosiaalietuudet kuin muutoin samassa tilanteessa olevalla naimattomalla?


      • NäiNNNN

        Kela eli me veronmaksajat maksamme ne lääkkeesi hyvin pitkälti ja on olemassa lääkekatto..

        Leskeneläkettä ei saa ainaskaan mies jos miehen oma eläke on riittävän suuri.. esim.. 3000€/kk brutto niin ei saa mies vaimostaan leskeneläkettä.

        Pitäisi elää elämänsä sen verran säästäväisesti että on sitten vanhuuden varalle rahaa..

        Ihme kitinää .. OOn kaikki rahat pistänyt haisemaan antakaa lapiolla lisää !!???

        Oma isä on ikänsä tehnyt töitä 12h/vrk 7 päivänä viikossa ja eläke on hieman yli 1000€/kk brutto ja hyvin pärjää. Ei ikinä ole mistään tukia tai apuja hakenut.


    • Joskus kiukuttaa

      Tasavertaisuutta tarvitaan tähänkin asiaan. Mielestäni se, että on ollut naimisissa, ei pelkästään voi olla eläkkeen perusta. On oltava taloudelliset perusteet, ala- ja yläraja.

      Oma hiljattain kuollut n. 90v äitini ei ollut työssä päivääkään. Isä teki pitkän työuran hyvässä asemassa. Hän elätti myös omat vanhempansa, joilla oli hyvin pienet eläkkeet. Isän jälkeen äiti sai leskeneläkkeen. Tässä tapauksessa ihan hyvä. Eläke oli niin iso ettei äiti saanut kansaneläkettä. Viimeisinä vuosina äidin eläke oli yli 3000€/kk.

      Itse olen tehnyt työuraa 30 vuotta keskipalkalla. Lapseni hoidin kotona kouluikään asti ja siksi jäi 10 vuoden eläkeansainta pois. Nyt saan 1100€/kk eläkettä (sis. kansaneläkkeen). Jo tässä kohtaa alkaa potuttamaan....

      Olen uudestaan naimisissa. Miehelläni on kaksinkertainen eläke. Meillä menee nyt hyvin, mutta jos jään leskeksi, en saa penniäkään leskeneläkettä, sillä olemme menneet liian myöhään naimisiin eikä meillä ole yhteisiä lapsia. Tämä tarkoittaa sitä, että yhteinen asunto on myytävä ja pahimmillaan olen asumistukiluukulla. Onneksi olen pula-ajan tuote ja on oppinut penninvenytyksen.

      Mitä ihmeen väliä sillä naimisissaoloajalla on, tuskin kukaan menee sitä varten naimisiin (varttuneella iällä), että saisi leskeneläkeen?

      Nyt kannattaa erota ajoissa, mennä uusiin naimisiin nopeasti ja vääntää vielä lapsi, niin johan pussin suu aukeaa eläkevakuutusyhtiöillä.

      • Outo homma

        "Tasavertaisuutta tarvitaan tähänkin asiaan. Mielestäni se, että on ollut naimisissa, ei pelkästään voi olla eläkkeen perusta. On oltava taloudelliset perusteet, ala- ja yläraja."

        Oikein. Tai siis alunpitäen ei oikein. Nimittäin joskus 70- vuonna otettiin pikkulapsiperheiltäkin puolisoille kuuluva yhteisverotus pois. Sanottiin, että jokaisen on itse tienattava elantonsa ja maksettava siitä veronsa. Sellaisenkin äidin siis, jolla oli 3 kk:n ikäiset kolmoset!

        Naiset totteli esivaltaa. Mutta miten kummassa se ei koskenutkaan mieheltään maksetulla leskeneläkkeellä olevia aikuisten lasten äitejä?

        Näinkin tasa-arvo siis on toteutunut. Toisten on erottava monen lapsen isästä, jotta Kela maksaa huimasti enemmän korvauksia jne. Onko siis yhteiskunnalla tarkoituskin se, että pitää olla leski tai eronnut, niin sitten saa kaiken, kuin Manu illallisen? Outo homma!

        Myös monet sydänkohtaukset olisivat jääneet miehiltä toteutumatta, ellei olisi ollut valtavia elatushuolia suuresta perheestään!?

        Miksi yhteiskunta ei käännä vihdoinkin kelkkaa suuntaan auta miestä mäessä äläkä mäen alla?


    • esimerkkitapaus

      Kyllä leskeneläke tarvitaan. Itselläni oli sellainen tilanne, että mieheni sairastui ja tarvitsi hoitajan. Jäin töistä pois ja ryhdyin hänen omaishoitajakseen vuosiksi ilman mitään tukia. Tämä luonnollisesti vaikutti omaan tulevaan työeläkkeeseeni huomattavasti.

      Sitten mieheni kuoli. Siinä vaiheessa olin reilusti yli 50 vuotta vanha ja ollut vuosia pois työelämästä. Miten olisin vielä päässyt töihin? En mitenkään.

      Onneksi oli leskeneläke. Minun tapauksessani vieläpä sellainen, että sillä vaatimattomasti eläen tuli toimeen, eikä tarvinnut mennä sossun luukulle. Nyt olen yli 60 ja saan oman työeläkkeenikin, tosin pienen. Taloudellinen tilanteeni on nyt hyvä, kun elelen kohtuullisesti. Leskeneläkkeeni on isompi kuin työeläkkeeni, sillä perheen eteen tein palkatonta kotityötä monet vuodet. Leskeneläkkeen katson korvaukseksi siitä.

      • turhat edut pois

        Olet itsekäs ihminen. Ei me muut etuutesi maksajat olla mitenkään velvollisia korvaamaan sinun tekemiäsi valintoja perheesi sisällä tehdystä kotityöstä.


      • esimerkkitapaus
        turhat edut pois kirjoitti:

        Olet itsekäs ihminen. Ei me muut etuutesi maksajat olla mitenkään velvollisia korvaamaan sinun tekemiäsi valintoja perheesi sisällä tehdystä kotityöstä.

        Ehkä olen itsekäs, sitä joutuu olemaan yksi ja toinen tietyissä tilanteissa. Hyvän leskeneläkkeeni vuoksi olenkin tehnyt vuosia vapaaehtoista sosiaalityötä, siis ilman palkkaa, niiden hyväksi, joilla asiat eivät ole yhtä hyvin. Olen tehnyt sen mielelläni, enkä sitä mainitsisi, mutta itsekkyydestä syyttäminen riipaisi.


      • Lesken puoliorpo
        esimerkkitapaus kirjoitti:

        Ehkä olen itsekäs, sitä joutuu olemaan yksi ja toinen tietyissä tilanteissa. Hyvän leskeneläkkeeni vuoksi olenkin tehnyt vuosia vapaaehtoista sosiaalityötä, siis ilman palkkaa, niiden hyväksi, joilla asiat eivät ole yhtä hyvin. Olen tehnyt sen mielelläni, enkä sitä mainitsisi, mutta itsekkyydestä syyttäminen riipaisi.

        Juuri sinun kaltaisillesi tuo leskeneläke on tarpeen ja kannatan sitä.


    • ölöäläöl

      Miten iso leskeneläke on ja miten oma eläke siihen vaikuttaa? Kelan sivuilta ei saa mitään selvää asiasta. Pimittävät tietoa tahallaan? Oma työeläkkeeni on niin pieni, 1000e/kk, ettei sillä pärjää jos toisesta aika jättää. Kuitenkin toistakymmentävuotta työelämässä ollut ja omalla eläkkeellä ei sitten pärjääkään! Vaikka asunto on oma, lohkaisee yv kuitenkin jo 300e. Eipä paljon hurrata.

      • 16+3

        Työeläke ei ole Kelan 'heiniä', vain kansaneläke.

        Työeläkkeestä kannattaa etsiä tietoa työeläkeyhtiöiden tai ETK:n sivuilta


    • Ihmisen kohtuullisen ja riittävän toimeentulon pitäisi olla mielessä, kun näitä kysymyksiä pohdiskellaan. Miten on sitten tasa-arvoisuuden kanssa lähtökohtana? Jos ajatellaan, että Rahawarakkuus -puolue ehdottaisi leskeneläkkeitten poistamista kokonaan, niin sehän olisi tasa-arvoista politiikkaa. Vai mitä? Ja rahawarakkailla olisi aina riittävästi rahaa leskinäkin.

      Tasa-arvoisuutta olisi mahdollista noudattaa myös sillä tavalla, että leskeneläke olisi aina määräsuuruinen lesken varallisuustaustasta riippumatta. Esim. 2000 euroa kuukaudessa verottomana saattaisi olla sopiva määrä. Vähävaraisille leskille se olisi olennaisen merkittävä summa kuukaudessa. Jos rikkaillekaan leskille ei maksettaisi enempää, niin loppuisi puhe ylisuurista leskeneläkkeistä.

      Tuo 2000 euroa pitäisi luonnollisesti sitoa indeksiin ja säädökset olisi viisainta betonoida perustuslakiin, ettei mikään mahdollisesti myöhemmin valtaanpääsevä Sampsa K:n hallitus pystyisi yksinkertaisten enemmistöllään systeemiä romuttamaan.

    • 1-16

      Suomi on hyvä maa ei tarvitse tehdä töitä.

    • Tässä modernissa maailmassa saattaisimme uudistaa ajatusrakennelmaamme ja omaksua ajattelun sekä asenteen, jonka mukaan tuon tasaveroisen 2000 euron/kk määräisen indeksiin kytketyn eläkkeen myötä iloisia leskiä olisi myös rahvaan keskuudessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1625
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1265
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      91
      1170
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1096
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1092
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      980
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      877
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      761
    Aihe