2.5 turbo ja yellowtop 38aH ? arvioita kuinka toimii!

riittääkö CCA YTssä?

Öljyt notkeita 0w - ja auton käyttö asiallista ilmanstereoita yms sähkönkuluttajia. Starttaus ilman valoja yms hifistelyä. Niin kuinka käynee kun äkkilähtö ja pakkasta ollut 3pv 26astetta eik'ä lohkolämmitin ehdi vaikuttaa yhtään ?
Kylmäkäynnistyskyky / -18°C : 460A, CCA 460 lukee esitteessä ja nykyisessä akussa vastaava: Kylmäkäynnistyskyky / -18°C : CCA 730

eipä se alkuperäinenkään panasonikki mikää starttihirmu ollut lähti tosin aina paitsi viimeise kerran ja akku vaihtui.

http://lapinakut.fi/vk/index.php?main_page=product_info&cPath=1001_1_10019&products_id=987113639

22

1146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • XT07

      Osta ennemmin 48 Ah. Hintaero vain 35e ja ei tarvitse jännittää starttiongelmia.
      Turbo foressa plusjohtoa joutuu pidentämään n.10 cm ja yläkiinnikkeen muttereiden alle pitää laittaa muutama prikka. Muuten bolt on.

    • Riittääkö CCA YTssä?

      Jännityksen takia en pienempää akkua aio vaan keveyden. Varmuus jos olisi ykkös juttu laittaisin 55ah yts 4,2 19,5 kg painaa varmaan vaakssa yli 20kg.painoi enemmän myös 44ah rtkin.
      Mietityttää vaan notkahtaako yt 38 tai 41 ah hmm noitako on kahta kokoa? Jännite startissa ja vikavaloa pukkaa ? Ei kyllä olut mitään oiretta vikavaloista useassakaan startissa talvella kun oli se alkuperäinen panasonic rimpula ja erittäin vaivaloisesti enää jaksoi pyörittää loppuaikanaan kesälläkin ja sitten vaihtui akku uuteen .

      Niin jaksaako tuo pikku 2,7 yt pitää paremmin jänittettä kuin ns starttiakku rt3,7?
      Juu on jo jatkettu kaapeli.
      Pitää varmaan koettaa huvikseen asiaa hullumpaankin voi rahaa laittaa esim moottorikelkkailu,hedelmäpelien pelailu yms laitan edellämainitut rahat nyt jotain 165 € akkuun! Onhan se siisti vaikka auttallin hyllyllä pölyyttymässä kun ei toiminutkaan! Eikä tule pää kipeäksi.

      • XT07

        Miksi sitä auton painoa pitää pudottaa jos luotettavuus kärsii?
        Jos haluat kevyemmällä autolla parempaa suorituskykyä on olemassa toinenkin konsti. Itse hoidin suorituskyvyn parantamisen IHI VF48 turbolla.


      • RT+RT+Exide+idänihme

        Osta isompi akku ja jos painoa tarvii pudottaa, niin korvaa vararengas tunkki hilut paikka-ainepullolla.


      • Turbon vaihto hmmm
        XT07 kirjoitti:

        Miksi sitä auton painoa pitää pudottaa jos luotettavuus kärsii?
        Jos haluat kevyemmällä autolla parempaa suorituskykyä on olemassa toinenkin konsti. Itse hoidin suorituskyvyn parantamisen IHI VF48 turbolla.

        Miten vaikutta alemmilla kieroksilla tyhjäkäynti - 3000rpm? Eikös se luotettavuus myös kärsi ja nimenomaan kokoa ajossa kun tehoa revitään lisää? Akussa vain jos ei lähde ultrapakkasella käymään ilman kaapelia. Isompi turbo on kyllä mielenkiintoinen juttu myös. Pitääkö uusi ohjelma hankkia? Entä meneekö bolt on vai isoja juttuja ruuvaila ja osia tilailla? Entä mittautikko penkissä muutoksen vai persdynolla huomasi?


      • RT+RT+Exide+idänihme

        Noh, kerrohan miten kävi, riittikö pienempi YT pakkasilla.
        Näitä akkukokeiluita minäkin olen harrastanut ja nyt on akku- ja latauskapasiteettia tallissa.


      • riittääkö CCA YTssä?
        RT+RT+Exide+idänihme kirjoitti:

        Noh, kerrohan miten kävi, riittikö pienempi YT pakkasilla.
        Näitä akkukokeiluita minäkin olen harrastanut ja nyt on akku- ja latauskapasiteettia tallissa.

        Tässä vasta tilailtu yt 2,7 ja autossa on RT S 3,7 toinen talvi menossa eikä ongelmaa.
        Taitaa jäädä talliin tuolla yellow topilla kun 30c pakkasta ja kylmiltään mutta onhan kaapelit ja akkua vieressä valmiina. Ajolämmin kone pyörii varmasti tuolla.

        Ainahan sitä painoja tarvitaan. Ties mihin kahvakuula treeneihin osallistun 38 Ah YT R 2.7 optimalla:-) kun/jos ei pyöritä tai pistän myntiin ensimmäisen lankeamisen jälkeen. Eipä tuommoinen syväpurkaus akku yhdestä notkahduksesta vioitu kun kantaa lämpimään ja lataa c-tekillä täyteen pikimmiten.


      • riittääkö CCA YTssä?
        RT+RT+Exide+idänihme kirjoitti:

        Noh, kerrohan miten kävi, riittikö pienempi YT pakkasilla.
        Näitä akkukokeiluita minäkin olen harrastanut ja nyt on akku- ja latauskapasiteettia tallissa.

        Paikoillaan on, huomenna selviää tartteeko apukaapelit että pääsee liipanteelle. Akku painoi muuten 12,9kg. Käyttöikä jos toimi on lyhempi kun vähemmän varaa "pehmetä" mutta mitä sitten .

        Vakavasti, jos olisin metsuri matti möttänen heinolasta olisin ostanut suoraan tuon yellow top 55ah 4,2 mallin tietysti ja jättänyt pelleilyt väliin. tai 3,7....

        Ollkko vai ei kahvakuula kas siinäpä kysymys.


    • Tiukkaa tehnee.

      Optima YELLOW TOP 12V 55Ah / D1000S / YT S 4.2 Lyijyakku

      mahtuuko tuo, pituudesta on kiinni ? Kellään pudotettu paikoilleen tai pitääkö nurkkasta millejä vuolla pois? tai korotus palalla? Mitta taitaa ola rajoittava tekijä?
      Akkukaapelin jatko oikeaan napaisuuteen on pikkujuttu tehdä.

      Alkuperäinen panasonikki on lopussa.

    • riittääkö CCA YTssä?

      Enkös tämmöiseen jo kirjoittanutkin vastinetta ? ei se mitään kerron silti. mitta lokasuojapellistä nokkahihnan koppaan on 27cm ja se on kiinni oleva mitta. tuo optima on 24,5cm pitkä ja akun pohjasta on mitta joten mahtunee (en ole itse koettanut) Muovinen akkukaukalo ruttaantuu jonkin verran koska alkuperäinen akku on pohjasta 22.5 cm ja kaukalo varmaankin 23cm. Akku tulee liki jakopäätä ja uskoisin sen sinne mahtuvan enkä ottavan kiini jakopään muoviin vaikka kone elää hiukan kiinnikkeissään. takuuta en anna :-)

    • riittääkö CCA YTssä?

      Onhan tuo lähtenyt aivan samoin käyntiin kuin ennenkin. Ei mitään havaintoa suuntaan tai toiseen. Ei edes pakkaskäynnistyksessä huomaa mitään eroa . Lienee sen välitetyn startin aiheuttamaa. Laiskaa pyöritystä ja aina käynnissä.

    • riittääkö CCA YTssä?

      Toiminut Optima Yellow Top 2,7 12v 38Ah vuoden moitteetta subarussa.

    • RiittäköCCAytssä

      Ja n 3 v nyt ollut , toimii kuten uutena edelleen. Ei havaitse mitään eroa. Siis optima yt 38ah miniakku. Ainakin minun käytössä ei mitään ongelmaa. 4 v alkaa....

      • riittääköCCAYTssä

        Ja nyt alkaa olla 4v ollut eikä huomaa mitään heikkoutta edelleenkään startissa.
        Siis sama Optima Yellow Top 38aH miniakku. Alkaa jo tylsistyttää koko aihe , kestää ja ennen kaikkea riittää se ! Noin jotain 60 tkm ajettu akulla bensamoottorin avustaessa B-) eipä sen enempää.


    • forester2222

      Foresterin painon tiputtaminen.
      Orkkis penkit painavat ihan helvetisti. Vaihtoehtoja löytyy paljon, omassa entisessä oli sti penkit painonsäästö 12kg
      Vararengas ja työkalut poistettu 21kg
      Vanteet pienensin 17" kevyiksi painoaa tippui edellisiin 18" verrattuna 20kg.
      Radio vaihdettu perus 2din -1kg.
      Akku pienemmäksi. Riittää varsin hyvin painoa tippui 4kg
      Tukivarsia, niveliä ym vaihdeltu alumiiniksi. -1kg
      Iskarit vaihdettu BC racingiksi. Arviolta 10kg eroa.
      Kokonaisuutena painoa on tippunut joku 70kg joka teki foresterista vakio imprezaa kevyemmän.

      Rahaa paloi muutoksiin noin 3000€ ja kyllähän tuon jo huomasi kiihtyvyydessä, perdynollä ja sekkarilla. Vakiona muutosten jälkeen 0-100 5.6 sekuntia.

    • RiittääköCCAYTssä

      No jos vielä kerran .. 5v ja edelleen starttaa hienosti optima yt 38 ah eli veltosti kuten subarun kuuluukin. Oli 16c pakkasta ja lämmittämättä käyntiin. Siksi lämmittämättä kun vag diesel ei lähtenyt webasto lämmityksestä huolimatta . Vag kyllä pyöritti hienosti ja 5 kertaa syttyi tauluun STOP ja sitten subarun avaimet käyttöön . Vag webasto kävi koko ajan ja miksei kävisi kun siinäkin on optima yt . Akku toimi mutta vag diesel ei. No se on vanha auto ja vag diesel .
      Optima yt on hyvä akku. Ei ole mitään syytä 5v aikana tullut esille miksi pitäisi olla isompi akku,minun käytössäni, jollain muulla voi olla erityyppinen käyttö ja isompi optima yt tarpeen.

    • RiittääköCCAYTssä

      Akku kuoli yhdessä yössä!
      Ei mitään oireita aiemmin ei pienintäkään merkkiä hajoamisesta.
      Illalla ajettu pihaan ja aamulla kun piti lähteä töihin kuollut mykkä koko auto. Hämmästys mitä vittt.
      Töihin toisella autolla ja illalla toinen perinteinen vanha akku autotallin lattialta paikoilleen ja auto toimii normaalisti mitä nyt kello pois ajasta. Se siitä optima laadusta ja kestävyydestä.

      Optima mainos:Optima-akkujen elinikä on 3-5 kertainen tavalliseen lyijyakkuun verrattuna.
      Kissan paskat, huijausta.

      Akku toimi hyvin koko ajan ja kerrasta varoitamatta hajosi yön aikana. Aivan normi starttauksia ja ajo hajoamis pisteeeseen saakka.
      Vieläkin se vara akku vanha varmaan 6v vanha exide ja en aiokkaan ostaa uutta akku talveksi vielä.
      Akku tulee olemaan Exide Premium EA640 64Ah se kestää ja starttaa. Oli viimeinen optima tässä taloudessa.

    • pettynytmaksaja

      Optima yt ei kestä . Miten voidaan huijat aihmisiä moninkertaisella akkukestolla kun ei kestä edes normi akun ikää?
      Optima kesto on huijausta.

    • Anonyymi

      Miksi optima kuolee yhdessä yössä? muilla kokemuksia toimivasta optima yt akusta vailla heikkoutta ja yksi yö ja entinen?

    • Anonyymi

      Aloittelin tämän ketjun kauan sitten. Se 38ah optima edelleen autotallin nurkassa ja eikä ole tullut testattua mikä sen kunto on nyt. Ladannut huvikseen älylaturilla aina täyteen kerta pari vuodessa. Normaalisti valot laturissa mennyt täyteen valmiustilaan optima ytssä. Inspiraation tullessa koetan jotain kuormitusta esim halogeenipolttimo yhteen tinaus kuormituspenkkiä n500w kuormaa ja kyykkääkö heti,sitä odotellessa. Akuthan huononee kokoajan kemiallisesti kylläkin. Ehkä kuitenkin ostan uuden optiman ja raskaan 48ah yt. Autossa on nykyään enempi voimaa joten olkoon raskaampi... Nytpä tietää että 38ah riittää kyllä loistavasti mutta ehkä tuo max 5 v kesto n55tkm ajomatka tuplaantuisi. Optiman laatu ei kyllä vakuuta edelleenkään mutta akun muoto ja väritys on kiva ja se riittäköön syyksi miten omaa autoa rassaa. Tai 55ah mittaukset käyntiin optimasta.

    • Anonyymi

      Aloittelin tämän ketjun kauan sitten ja ehkä tänä talvena tulee ostettua optima se laaduton akku merkki nykyään. Menty millä lie vanhalla akulla ja se on kestänyt toisin kuin optima YT . Onko tietoa kellään onko optima akut palaamassa enää laadukkaisiin akku mentelmiin? Tuskin sähkö auto vielä lopettaa akku tuottet kun niissäkin on akku.
      Optiman ei tarvitsisi keksiä mitään uudelleen senkun aloittaisivat tekemään sitä vanhaa kestävää optima akkuaan. Subarussa on ollut vuosia etanoli haistelija ja startit on olleet pitkiä/lyhyitä/useita/ ja akkua syöviä. Subarut kestää sivu huomautuksena ja sen huomaa kun 105tkm välein vaihtaa jakopäätä kun korjaamolla muistelee mitä välillä on tehty niin hmm ei muuta kuin öljynvaihtoa jajarrujaen putsinkia joka on normaalia joka pitäisi tehdä kaikkiin autoihin. Rohkaisenko mieleni ja ostan YELLOW TOP 55Ah ja petyn taas surkeaan laatuun.

    • Anonyymi

      Aloitin ketjun 9v sitten. Olen käyttänyt pari hylky romu akkua tässä välissä tuosta petturi laaduttomasta 38Ah yt optimasta toipuessa. En ole lukenut yhtään positiivista kommenttia optima YT akuista optiman petettyä varoittamatta yhdessä yössä. Ovat muuttuneet laaduttomiksi jossain välissä sillä kun ne valmistettiin usassa ilmeisesti alkuvuosina ne olivat huippu akkuja. Sitten maineen ollessa kova ansaitusti pörssi miehet kotiutti rahaa ja alkoivat tehdä halvalla optimaa ja loppu on surkeaa laadutonta kuraa. Harmi.
      Tiedättekö mitä, ostin uuden OPTIMA YT!
      En voi elää ilman tuota keltakantista rulla akkua. Petturi 38Ah optima on edelleen autotallissa hyllyssä. Latasin jopa kesällä sen. Joskus pitäisi mitata mitä siitä on jäljellä tai tehdä siitä jokin kevyt lifepo4 rauta akku sisältöinen autopäiville kirittämään tuhannesosan pudotukseen.
      Vähän isomman OPTIMA YT:n tilasin nyt kun pari hevosvoimaa on mitattu rullilla pienellä teknisellä muutoksella lisää vanhaan sotaratsuuni. Ette pääse eroon subarusta ja optimasta jääkylmien faktojen laskeutuessa niskaanne halusitte tai ette. Käyttöautoni optima arki testipenkki elo jatkuu pienen välirikon jälkeen. Optima akku on petturi…

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten suomalaiset miehet

      On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      174
      1544
    2. Eräs läheinen sanoi

      Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      56
      1225
    3. puukkotappelu-keskella-tieta

      https://www.paivanlehti.fi/puukkotappelu-keskella-tieta-kohta-toinen-miehista-makasi-elottomana-maassa/ Poliisi sai klo
      Rovaniemi
      13
      1211
    4. Muistatko vielä

      Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      51
      1101
    5. Missä Martina miehineen?

      Onko tämä v. 2009 Turhin julkkis unohdettu nyt vallan? Mistä nyt tulee rahaa, kun ketään ei kiinnosta? Tähänkö päättyi M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      193
      1074
    6. Mitkä asiat tekevät

      kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      61
      972
    7. Onko enää rakkaudentunteita

      Minua kohtaan?
      Ikävä
      51
      752
    8. Skandaali on persujen vaaliromahdus, ei jonkun metsän kaataminen

      Huvittaa kuinka persut yrittävät saada heidän omasta skandaalistaan huomion aivan toisaalle. Persut ovat huonoja häviäm
      Maailman menoa
      252
      737
    9. Miten pääsisin vielä tutustumaan sinuun?

      Tekisi mieli etsiä sinut facebookista ja laittaa viestiä, se vaan olisi vähän noloa mutta silti haluaisin kokeilla. Siel
      Ikävä
      33
      730
    10. Haluatko sä enää

      Mun kans mitään? ❤️ on ikävä
      Ikävä
      37
      712
    Aihe