Oli aivan normaali ohitustilanne jossa kävelin koirani kanssa kävelytien vasenta laitaa koira minun vasemmalla puolellani nuuskimassa penkan mielenkiintoisia hajuja, itse kävelin hitaahkoa tahtia eteenpäin kohti Laukontorille vievää kävelysiltaa.
Vastaan tulee nuori lortti matkapuhelin kädessä koira miten sattuu, olisivat törmänneet meihin jos en olisi käskyttänyt heitä toimimaan oikein.
"Koira lyhyelle hihnalle ja vasemmalle puolelllesi" ! komensin.
Lorttinen totteli mutta nipottaen vastaan jotain aivan käsittämätöntä, hänen olisi pitänyt päästä koira oikealla puolellaan minun ohi. Sanoin että voit toki asettaa koiran oikeallekin puolellesi, mutta silloin minä joudun kiertämään taas teidän oikealle puolelle, jotta me ihmiset jäämme koirien väliin.
Kävi ilmi, että he eivät ole käyneet mitään koirakoulua, ja siksi eivät osaa ohitustilanteita. No se selittää toki paljon, jos asioita ei ole opeteltu, ei niitä voida osatakaan. Onneksi näitä "penaalin terävimpiä kyniä" ;) ei ole kovin paljoa.
Yleiset koiranohitussäännöt helpottavat kohtaamistilanteita. Osaamattomuus ja sopeutumattomuus aiheuttaa turhaa häröilyä ja epäselviä tilanteita, kuten tämäkin.
Omituinen lortti pikkulassien kanssa Tampereen Ratinassa 7.1.
27
290
Vastaukset
- ...
Jos haluat että ihmiset ohittavat sinut oikealla puolella kulkien, sinulla pitää olla allasi auto, tai sitten ajat polkupyörällä autotiellä.
Kävelytiellä kävelevät ihmiset saavat valita ihan vapasti puolensa, oli mukana koiraa tai ei. Joten aiheutat varmasti vain ärsytystä komenteluinesi.
Koiraharrastuksessa on lajeja, kuten agility ja rally-toko, joissa koiran tulee osata edetä myös ihmisen oikealla sivulla, vinkkinä. - c.f
Saa varmasti vapaasti valita, mutta pitääkö aina mennä vaikeemman kautta....samaan olen itse törmännyt kulkiessani....mikähän siinä onkin niin vaikeaa, että ymmärretään ohitukset kannattaisi tehdä niin, että koirat ovat uloinmpana...Lisäksi yhä harvemmin ihmisillä on edes koira hanskassa näissä tilanteissa, niin ei tuo "perinteinen" vasemmalla kuljettaminen mikää huono juttu ole...itse teen niin,
"Koiraharrastuksessa on lajeja"...hyvä että on, mutta mitä tekemistä tällä on ulkoiluttamisen kanssa??...- ...
"Saa varmasti vapaasti valita, mutta pitääkö aina mennä vaikeemman kautta...."
Esimerkiksi itselläni on alle vuosikas koira, joka innostuu muista koirista vastaantullessa. Kontakti on edelleen hakusessa, joten se on ohi vain kun toinen koira tulee vastaan, mahdollisimman löysällä hihnalla ja puolelta kummalta helpommin onnistuu. Showta asiasta en tee, eli jos koira on oikealla puolellani, niin se siinä pysyy, en aloita mitään hihnan kiskomis ja kiristely hommaa. Eli esitit hyvän kysymyksen; miksi alkaisin vaikeamman kautta, eli ensin opettaisin koiralle, että toisten koirien ohittamiseen liittyy jokin showpätkä ja sitten kun kontakti on (toivottavasti pian) kunnossa alkaisin opettamaan erikseen, että ei tässä oikeasti mitään olekaan.
""Koiraharrastuksessa on lajeja"...hyvä että on, mutta mitä tekemistä tällä on ulkoiluttamisen kanssa??... "
Se sama väli mitä on tekemistä sillä ulkoiluttamisen kanssa, että tokossa ja pk-lajeissa koira seuraa aina vasemmalla puolella. - c.f
... kirjoitti:
"Saa varmasti vapaasti valita, mutta pitääkö aina mennä vaikeemman kautta...."
Esimerkiksi itselläni on alle vuosikas koira, joka innostuu muista koirista vastaantullessa. Kontakti on edelleen hakusessa, joten se on ohi vain kun toinen koira tulee vastaan, mahdollisimman löysällä hihnalla ja puolelta kummalta helpommin onnistuu. Showta asiasta en tee, eli jos koira on oikealla puolellani, niin se siinä pysyy, en aloita mitään hihnan kiskomis ja kiristely hommaa. Eli esitit hyvän kysymyksen; miksi alkaisin vaikeamman kautta, eli ensin opettaisin koiralle, että toisten koirien ohittamiseen liittyy jokin showpätkä ja sitten kun kontakti on (toivottavasti pian) kunnossa alkaisin opettamaan erikseen, että ei tässä oikeasti mitään olekaan.
""Koiraharrastuksessa on lajeja"...hyvä että on, mutta mitä tekemistä tällä on ulkoiluttamisen kanssa??... "
Se sama väli mitä on tekemistä sillä ulkoiluttamisen kanssa, että tokossa ja pk-lajeissa koira seuraa aina vasemmalla puolella.Ok hyvä että asiat kulkee ja on näkemys...kaikki voittaa.
P.s
En jostain syystä usein ymmärä mitä viestit ja tarkoitat kirjoituksissasi, en tiedä miksi vaikka yritän...en tätä sano millään pahalla. - ...
c.f kirjoitti:
Ok hyvä että asiat kulkee ja on näkemys...kaikki voittaa.
P.s
En jostain syystä usein ymmärä mitä viestit ja tarkoitat kirjoituksissasi, en tiedä miksi vaikka yritän...en tätä sano millään pahalla.Joo, kerronpa sitten selkokielellä mitä viestin aloittajalle.
Jos hän haluaa tietyltä puolelta ohitettavan, hänellä täytyy olla allaan kulkupeli, jolloin noudatetaan tiettyjä määriteltyjä liikennesäännöksiä.
Jos hän haluaa että muut ihan vain huvinvuoksi noudattavat hänen omia rutiinejaan, aivan taatusti saa aikaan pahaa verta kertoilemalla muille näitä omia mieltymyksiään ja varsinkin jos sen tekee jotenkin komentelevaan sävyyn. Mikään säännös, mikään harrasteperustekaan, ei määritä aivan taatusti suomen jalkakäytävillä sitä miltä puolelta ihmisiä tai koiria ohitetaan ja jos ihmiset alkavat tällaisestä toisia käskyttämään tuolla julkisilla paikoilla, annetaan taas koiraharrastajista oikein herttaista kuvaa...
- No voi, voi taas.
Minä itse kuljen koirani kanssa kevyenliikenteen väylillä AINA oikeaa laitaa ja koira oikealla puolellani, eli pientareen puolella. Tämän teen siksi, että näin olemme paremmin turvassa kamikaze -pyöräilijöiltä. Mielestäni olisi paljon selkeämpää ja kaikkien turvallisuuden kannalta parempi, että myös jalankulkijat määrättäisiin kävelemään tien oikeaa laitaa, eikä saisi vetää siksakkia ja poukkoilla missä sattuu, se aiheuttaa vain turhia vaaratilanteita, kun pyörät kulkevat tosiaan kovaa.
Aloittajalla tuntuu olevan pahemman laatuinen asenneongelma, kun nimittelee toista koiranulkoiluttajaa lorttiseksi ja lortiksi, eli toisin sanoen lutka, portto, huora... Johtuuko tämä siitä, että toinen oli vielä nuori ja nätti nainen ilmeisesti, ja itse et enää niin nuori ja nätti nainen? Jos toisen käytös ei miellytä, niin ei se hänestä silti lutkaa tee.- ...
Laittaa tosiaan ihmettelemään nimittely, siitä en uskaltanut heti mainita, koska en ollut ihan varma tuosta sanasta.
Tämä ihminen on ollut niin ystävällinen, että totellut aloittajan käskyttämistä, hän on myös jutellut, eli kertonut syyn miksei ole tiennyt "säännöstä". Olisi mielenkiintoista kuulla millä sanalla hän kutsuisi jos olisinkin ollut esim. itse se vastaantuleva ja ainut vastaus jonka saanut mitä ilmeisemmin haistattelu... Harmi, että hän ei voi sitä kertoa tämän sensuurin takia täälläkään. - Käytöstavat
... kirjoitti:
Laittaa tosiaan ihmettelemään nimittely, siitä en uskaltanut heti mainita, koska en ollut ihan varma tuosta sanasta.
Tämä ihminen on ollut niin ystävällinen, että totellut aloittajan käskyttämistä, hän on myös jutellut, eli kertonut syyn miksei ole tiennyt "säännöstä". Olisi mielenkiintoista kuulla millä sanalla hän kutsuisi jos olisinkin ollut esim. itse se vastaantuleva ja ainut vastaus jonka saanut mitä ilmeisemmin haistattelu... Harmi, että hän ei voi sitä kertoa tämän sensuurin takia täälläkään.Ihmettelin myös tuota termiä "lortti". Onneksi kävi ilmi, ja nyt en pidä enää aiheelisena kommentoida aloittajan viestiä ollenkaan.
- No voi, voi taas.
... kirjoitti:
Laittaa tosiaan ihmettelemään nimittely, siitä en uskaltanut heti mainita, koska en ollut ihan varma tuosta sanasta.
Tämä ihminen on ollut niin ystävällinen, että totellut aloittajan käskyttämistä, hän on myös jutellut, eli kertonut syyn miksei ole tiennyt "säännöstä". Olisi mielenkiintoista kuulla millä sanalla hän kutsuisi jos olisinkin ollut esim. itse se vastaantuleva ja ainut vastaus jonka saanut mitä ilmeisemmin haistattelu... Harmi, että hän ei voi sitä kertoa tämän sensuurin takia täälläkään.No täälläpäin suomea ainakin sana lortto on sama kuin lutka... Epäilen vahvasti että lortti ja lorttinen tarkoittaa ihan samaa.
- Iitu
Sitten tulee ongelma minunlaisillani lähiöimmeisillä, kun koiran pitää kulkea omistajansa kanssa autotien vasenta reunaa, kun taas pyörät, autot sun muut härpäkkeet kulkevat nopeasti oikeaa laitaa. On sujuvampaa pitää koira koko ajan vasemmalla reunalla, pientareen puolella koko ajan sen sijaan, että vaihtelisi tilanteen ja kävelytien olemassaolosta riippuen koko ajan puolta :'D
Ei myö kaikki asuta kaupungeissa. Ja näköjään kävelytien pientareenpuoletkin vaihtelee pitäjästä riippuen :'D - canis.familiaris
Iitu kirjoitti:
Sitten tulee ongelma minunlaisillani lähiöimmeisillä, kun koiran pitää kulkea omistajansa kanssa autotien vasenta reunaa, kun taas pyörät, autot sun muut härpäkkeet kulkevat nopeasti oikeaa laitaa. On sujuvampaa pitää koira koko ajan vasemmalla reunalla, pientareen puolella koko ajan sen sijaan, että vaihtelisi tilanteen ja kävelytien olemassaolosta riippuen koko ajan puolta :'D
Ei myö kaikki asuta kaupungeissa. Ja näköjään kävelytien pientareenpuoletkin vaihtelee pitäjästä riippuen :'DItse kävelen pientareen vieressä ja näytän selkeästi vastaantulevalle, että tästä mennään vaikka vastaan kävelisikin. Samoin haluan nähdä fillarit vastaantulevina, ja heidänkin etu on, että koirat on penkereellä ja, ohittaa jalankulkijan...Kun kävelen kävelytiellä, niin se on reipasliikkeistä etenemistä, jossa koira ei kulje miten sattuu "fleximeiningillä" tarkoitus on myös liikunnan ohessa opettaa koiralle tapaa liikkua....Maantiellä luonnollisesti vasemmalla puolella. Kulkeminen kyllä onnistuu oikeallakin, mutta miksi mixalilla??
Lisäksi jos koira on opetettu kulkemaan edessä (suorassa), tai väljästi sivulla (pientareella) ja kun vastaan tulee pyörä, koirakko, lastenvaunut jne..niin otan koiran (kummatkin) käskystä sivulle->seuraa, niin se tapahtuu vasemmalle puolelle...
Ikävä sanoa, että aika paljon teettää ylimääräistä hommaa nykyiset "moikkaajakaverikoira" ihmiset, ja "kireehihnaluokseluokse" tyypit..
Moni ei edes sisäistä mahdollisuutta, että vastaantulijalla voi olla menossa koulutus ja/tai jokin vaihe siinä....Tälläinen "säännöttömyys" "mä teen näin ja toitekee noin" on antanut usein monta takapakkia kv /ok-koiria kouluttaessa.
Usein (usein) rauhallisenkin ärräpäät lentää pahimmissa tapauksissa.
Yksi esimerkki on nyt tämä brassi...näyttää kulkiessaan, kiltteyden perikuvalta (jota ei todellakaan ole) , ja kun näin niin häiritsevän paljon on näitä "moikkamoi" tyyppejä, jotka jostain syystä tulkitsee kiltin näköisen koiran olevan "moikkauksen" tarpeessa..No nyt lisäksi on pentu-airis ja "kiltinäköinen" pikkukoira, niin välillä rasittaa aika tavalla, mutta onneksi tähän kaikkeen voi itse vaikuttaa valitsemalla ulkoiluajankohdan ja paikan itse.
Tapana tai tarve ei ole väistää ihmisiä, vaan saattaa koirien kohdalla koulutus siihen malliin ja tavalla, joka kestää arkielämän eri tilanteet...se kai on koulutuksen tarkoitus..voi liikkua missä vain koirien seurassa ilman stressiä. Voi "iloisesti" vastaanottaa "mitensattuu" kulkevat koirat
Brassi on sellaisessa tilassa, että sen kanssa voi kulkea/olla missä vain ja se on tekemisen tulos..nyt tuunataan uutta pentua ja lisäksi opetellaan kahden koiran kanssa kulkemista jne..vasemmalla puolella..aika paljon ja monenlaista hommaa.
Minulle itselle on aivan sama kummalla puolella koira liikkuu, kunhan se liikkuu hallitusti, muita häiritsemättä...näin se vain harvemmin nykyisin ei ole -ikävä kyllä. - No voi, voi taas...
Iitu kirjoitti:
Sitten tulee ongelma minunlaisillani lähiöimmeisillä, kun koiran pitää kulkea omistajansa kanssa autotien vasenta reunaa, kun taas pyörät, autot sun muut härpäkkeet kulkevat nopeasti oikeaa laitaa. On sujuvampaa pitää koira koko ajan vasemmalla reunalla, pientareen puolella koko ajan sen sijaan, että vaihtelisi tilanteen ja kävelytien olemassaolosta riippuen koko ajan puolta :'D
Ei myö kaikki asuta kaupungeissa. Ja näköjään kävelytien pientareenpuoletkin vaihtelee pitäjästä riippuen :'DMinä puhuinkin pyöräteistä, joita myöten kuljen itse. Ne on katsos sen verran kapeita väyliä, että kyllä se olisi kaikkien turvallisuuden kannalta parempi, että jalankulkijoiden pitäisi myös kulkea oikeaa laitaa...
Tämän nykyisen käytännön kanssa olisi verrannollista se, että mopot saisivat ajaa autojen seassa ajoradoilla kumpaa puolta nyt sattuu huvittamaan ja vaikka vaihtaa eri puolelle sitten kun huvittaa. Tajuatko mitä tarkoitan? Mikähän kaaos siitä seuraisikaan ajoradoille...
Nyt kun jalankulkijoilla on lupa kulkea kumpaa reunaa haluavat, niin on esim. näitä "mammajengejä" eli vähintään kaksi naista lastenvaunujen kanssa rinnakkain, ja toinen paarustaa vasenta laitaa ja toinen oikeaa, ja heistä on hyvin vaikea ohi päästä kun eivät tosiaan väistä.
Kuitenkin kun se tosiaan on sallittu jalankulkijalle kävellä kumpaa puolta haluavat, niin itse tykkään kulkea oikeaa laitaa, sillä koen sen turvallisemmaksi ja myös kaikkien kulkijoitten osalta liikkumisen sujuvammaksi (erityisesti pyöräilijöiden kannalta) kun pysyn oikealla puolen. Olen myös oikeakätinen kuten suurin osa ihmisistä on, joten se on se vahvempi käteni jolla minun on luontaisempaa ja helpompaa hallita koirani... Tosin koirani osaa myös tarvittaessa kävellä vasemmalla puolellanikin, kyllähän ne sen oppii...
Aloittajan vuodatuksesta tulee lähinnä mieleen kaksi asiaa; ensinnäkin se, että hänen oma koiransa ei ole kovin hyvin hanskassa kun on niin kova tarve ohjeistaa muita tien päällä kulkijoita siitä, miten heidän tulisi käyttäytyä, että kulkeminen aloittajan kannalta olisi helpompaa. Sitten toinen asia mikä tulee mieleen on se, että hän oli tuosta nuoresta naisesta niin ärsyyntynyt siksi, että on kateellinen ja katkera nuorille naisille. Olisiko reaktio ollut samaa luokkaa ja aiheuttanut vielä tarpeen purkautua tälle palstalle, jos kännykkään kälättävä "väärää" puolta kulkeva koirantaluttaja olisikin ollut vanha mummo, tai pappa? En jotenkin usko...
Cf:n kanssa olen aivan samaa mieltä tuosta moikkailusta, sillä oman koirani kohdalla he ovat hankaloittaneet todella paljon remmikäyttäytymisen oppimista, ja takapakkia on otettu monta kertaa. Itse en sitä harrasta, ja toivon ettei muutkaan harrastaisi. Ne koirien tutustumis- ja leikkihetket lienee parempi järjestää jossain muualla. - No voi, voi taas...
No voi, voi taas... kirjoitti:
Minä puhuinkin pyöräteistä, joita myöten kuljen itse. Ne on katsos sen verran kapeita väyliä, että kyllä se olisi kaikkien turvallisuuden kannalta parempi, että jalankulkijoiden pitäisi myös kulkea oikeaa laitaa...
Tämän nykyisen käytännön kanssa olisi verrannollista se, että mopot saisivat ajaa autojen seassa ajoradoilla kumpaa puolta nyt sattuu huvittamaan ja vaikka vaihtaa eri puolelle sitten kun huvittaa. Tajuatko mitä tarkoitan? Mikähän kaaos siitä seuraisikaan ajoradoille...
Nyt kun jalankulkijoilla on lupa kulkea kumpaa reunaa haluavat, niin on esim. näitä "mammajengejä" eli vähintään kaksi naista lastenvaunujen kanssa rinnakkain, ja toinen paarustaa vasenta laitaa ja toinen oikeaa, ja heistä on hyvin vaikea ohi päästä kun eivät tosiaan väistä.
Kuitenkin kun se tosiaan on sallittu jalankulkijalle kävellä kumpaa puolta haluavat, niin itse tykkään kulkea oikeaa laitaa, sillä koen sen turvallisemmaksi ja myös kaikkien kulkijoitten osalta liikkumisen sujuvammaksi (erityisesti pyöräilijöiden kannalta) kun pysyn oikealla puolen. Olen myös oikeakätinen kuten suurin osa ihmisistä on, joten se on se vahvempi käteni jolla minun on luontaisempaa ja helpompaa hallita koirani... Tosin koirani osaa myös tarvittaessa kävellä vasemmalla puolellanikin, kyllähän ne sen oppii...
Aloittajan vuodatuksesta tulee lähinnä mieleen kaksi asiaa; ensinnäkin se, että hänen oma koiransa ei ole kovin hyvin hanskassa kun on niin kova tarve ohjeistaa muita tien päällä kulkijoita siitä, miten heidän tulisi käyttäytyä, että kulkeminen aloittajan kannalta olisi helpompaa. Sitten toinen asia mikä tulee mieleen on se, että hän oli tuosta nuoresta naisesta niin ärsyyntynyt siksi, että on kateellinen ja katkera nuorille naisille. Olisiko reaktio ollut samaa luokkaa ja aiheuttanut vielä tarpeen purkautua tälle palstalle, jos kännykkään kälättävä "väärää" puolta kulkeva koirantaluttaja olisikin ollut vanha mummo, tai pappa? En jotenkin usko...
Cf:n kanssa olen aivan samaa mieltä tuosta moikkailusta, sillä oman koirani kohdalla he ovat hankaloittaneet todella paljon remmikäyttäytymisen oppimista, ja takapakkia on otettu monta kertaa. Itse en sitä harrasta, ja toivon ettei muutkaan harrastaisi. Ne koirien tutustumis- ja leikkihetket lienee parempi järjestää jossain muualla.Ja "Iitu" se pientareen puoli ei vaihtele pitäjän mukaan, vaan sen mukaan millä puolen tietä itse kävelet... Ei voi olla noin vaikeaa hahmottaa tuota asiaa. Meillä kun on ajoradoilla oikeanpuoleinen liikenne, ja ajat autolla - niin missä on silloin piennar, kummalla puolen sinua? Aivan sama asia sitten pyörätiellä... Tajusitko?
- canis.familiaris
No voi, voi taas... kirjoitti:
Ja "Iitu" se pientareen puoli ei vaihtele pitäjän mukaan, vaan sen mukaan millä puolen tietä itse kävelet... Ei voi olla noin vaikeaa hahmottaa tuota asiaa. Meillä kun on ajoradoilla oikeanpuoleinen liikenne, ja ajat autolla - niin missä on silloin piennar, kummalla puolen sinua? Aivan sama asia sitten pyörätiellä... Tajusitko?
"Tämän nykyisen käytännön kanssa olisi verrannollista se, että mopot saisivat ajaa autojen seassa ajoradoilla kumpaa puolta nyt sattuu huvittamaan ja vaikka vaihtaa eri puolelle sitten kun huvittaa. Tajuatko mitä tarkoitan? Mikähän kaaos siitä seuraisikaan ajoradoille..."....aika osuva vertaus.
Viime vuonna opetin vanhaa parsonia kävelemään rähisemättä...normaaliolosuhteissa asia ei kauan vie, mutta kuljettiin kehityksessä kaksi askelta eteen ja yksi taakse, se oli tosi rasittavaa, kun piti aina miettiä vastaantulijasta, että onko koira hallussa ja osaako käyttäytyä...
Sitten tuli mukaan foxi ja tuplasi harmituksen. Se on ikävää, kun joutuu/saattaa joutua ottamaan omaa koiraa hieman kovaa, tilanteessa, mikä kehittyy ihan turhasta..Mutta tosiaan onneksi voi valita ajankohdan ja reitit, tai kouluttaa koira niin että näitä "nykykoiria" voi kohdata....Onneksi myös nämä pyörätiet/kadut ei ole meille pääasiallista ulkoilu tottumusta. - No voi, voi taas...
canis.familiaris kirjoitti:
"Tämän nykyisen käytännön kanssa olisi verrannollista se, että mopot saisivat ajaa autojen seassa ajoradoilla kumpaa puolta nyt sattuu huvittamaan ja vaikka vaihtaa eri puolelle sitten kun huvittaa. Tajuatko mitä tarkoitan? Mikähän kaaos siitä seuraisikaan ajoradoille..."....aika osuva vertaus.
Viime vuonna opetin vanhaa parsonia kävelemään rähisemättä...normaaliolosuhteissa asia ei kauan vie, mutta kuljettiin kehityksessä kaksi askelta eteen ja yksi taakse, se oli tosi rasittavaa, kun piti aina miettiä vastaantulijasta, että onko koira hallussa ja osaako käyttäytyä...
Sitten tuli mukaan foxi ja tuplasi harmituksen. Se on ikävää, kun joutuu/saattaa joutua ottamaan omaa koiraa hieman kovaa, tilanteessa, mikä kehittyy ihan turhasta..Mutta tosiaan onneksi voi valita ajankohdan ja reitit, tai kouluttaa koira niin että näitä "nykykoiria" voi kohdata....Onneksi myös nämä pyörätiet/kadut ei ole meille pääasiallista ulkoilu tottumusta.Meille taas on pääasiallisia kulkuväyliä juuri pyörätiet ja jalkakäytävät, kun kaupungilla asutaan... No toisaalta - oppiipa koira ainakin, että kulkijaa on jos jonkunlaista ja käytöstä myös. Oma koirani on adhd -tapaus, ja aina valmis telmimään koiran kuin koiran kanssa.
Hankalaa on ollut oppia, ettei muita kohti kiskota, ja vieläkin jos joku tulee pakkomoikkailemaan, niin takapakkia otetaan vähäsen. Vaikka koira on jo aikuinen - se luulee taas seuraavankin vastaantulijan kohdalla, että on sallittua mennä tekemään tuttavuutta ja yrittää sitä. Noh - ompahan ainakin oma nahka alkanut kovettua, eikä tule niin suurta harmia kun näin käy - vaan vähän sellainen asenne, että tämä on nyt taaaas tätä... Seuraavalla kerralla meneekin jo sujuvammin...
Silti en ala itse räksyttää kellekään, kun vain niissä muutamissa tapauksissa, kun on flexissä päästetty aggressiivinen koira käymään omani kimppuun. Silloin olen mielestäni oikeutettu päästämään rumempaakin tekstiä, mutta muuten pidän mölyt mahassa. - c.f
No voi, voi taas... kirjoitti:
Meille taas on pääasiallisia kulkuväyliä juuri pyörätiet ja jalkakäytävät, kun kaupungilla asutaan... No toisaalta - oppiipa koira ainakin, että kulkijaa on jos jonkunlaista ja käytöstä myös. Oma koirani on adhd -tapaus, ja aina valmis telmimään koiran kuin koiran kanssa.
Hankalaa on ollut oppia, ettei muita kohti kiskota, ja vieläkin jos joku tulee pakkomoikkailemaan, niin takapakkia otetaan vähäsen. Vaikka koira on jo aikuinen - se luulee taas seuraavankin vastaantulijan kohdalla, että on sallittua mennä tekemään tuttavuutta ja yrittää sitä. Noh - ompahan ainakin oma nahka alkanut kovettua, eikä tule niin suurta harmia kun näin käy - vaan vähän sellainen asenne, että tämä on nyt taaaas tätä... Seuraavalla kerralla meneekin jo sujuvammin...
Silti en ala itse räksyttää kellekään, kun vain niissä muutamissa tapauksissa, kun on flexissä päästetty aggressiivinen koira käymään omani kimppuun. Silloin olen mielestäni oikeutettu päästämään rumempaakin tekstiä, mutta muuten pidän mölyt mahassa."Hankalaa on ollut oppia,"...näitä vilkkaita koiria on ja tulee aina olemaan..Hyvä että tiedostaa ja tekee asian eteen jotain, (vaikka vaikeaa onkin) mutta moni luovuttaa ja antaa periksi menemällä jonkun nimikkeen taakse...Koirallani on "adhd"..koirani on "umpiluu"..."tääonvaantällänenolluaina"....jne..
- No voi, voi taas...
c.f kirjoitti:
"Hankalaa on ollut oppia,"...näitä vilkkaita koiria on ja tulee aina olemaan..Hyvä että tiedostaa ja tekee asian eteen jotain, (vaikka vaikeaa onkin) mutta moni luovuttaa ja antaa periksi menemällä jonkun nimikkeen taakse...Koirallani on "adhd"..koirani on "umpiluu"..."tääonvaantällänenolluaina"....jne..
No kyllä itsekin käytän perusteena tuota adhd -juttua, kun kiellän tulemasta omani luokse (jos joku oikeasti vaivautuu kysymään lupaa eikä vain tule yks kaks yllättäin, yleensä eivät edes kysy lupaa) - myös ihmisiä, jotka tahtovat tulla rapsuttamaan kiltin näköistä koiraa. Sanon että on vaikea ylivilkkautensa takia, ja siksi en tahdo moikkailla, kun innostuu ja riehuu liikaa jne... Jotkut ymmärtää, jotkut tykkäävät jopa huonoa.
Kyllähän monet varmaan nostaa kädet pystyyn ja antaa vaan olla, jos alkaa tuntua ettei koira millään tottele kuitenkaan, mutta kyllä nämäkin jotain oppii, tosin hankalaa se toisinaan on... Tai pikemmin on kyse siitä, että koira kyllä oppii - mutta innostuessaan liikaa ei vaan kuuntele enää mitään. Pitäis vaan pystyä aina toimimaan niin ettei koira pääse liian koville kierroksille, mutta vaikeaa se toisinaan on, kun en pysty ympäristöä ja muita ihmisiä ja koiria hallitsemaan kuitenkaan.
Kun itselläni nyt kuitenkin on omalla tavallaan hankala koira, niin en silti ala käskyttämään toisia koirantaluttajia tienpäällä toimimaan minulle sopivalla tavalla, niin sitäkin enemmän tuo aloittajan purkaus ihmetyttää, jos hänellä on kerta koulutettu ja oikeanlaisen käytöksen osaava koira. Kyllä tämänkin kaltaisen innokkaan koiran kanssa onnistuu ottaa koira toiselle puolen ja kiertää vastaantulijat (näin teen itse, jos vaikuttaa että meinaa muuten joutua koirat nokatusten), niin miksi ei sitten paremmin käyttäytyvänkin - ilman että tarvii komennella ja nimitellä ketään. - Iitu
No voi, voi taas... kirjoitti:
Ja "Iitu" se pientareen puoli ei vaihtele pitäjän mukaan, vaan sen mukaan millä puolen tietä itse kävelet... Ei voi olla noin vaikeaa hahmottaa tuota asiaa. Meillä kun on ajoradoilla oikeanpuoleinen liikenne, ja ajat autolla - niin missä on silloin piennar, kummalla puolen sinua? Aivan sama asia sitten pyörätiellä... Tajusitko?
Itse ajattelin, että kyseessä on kävelytie, joita siis voi olla autotien molemmin puolin ja riippuen siitä, kumpaa puolta itse kävelee, voi olla jomman kumman kävelytien pientareen puolella. Voin kulkea tien vasemmalla puolella olevan kävelytien oikeaa puolta, jolloin en olekaan pientareen puolella. En kohdistanut tekstiä erityisesti teille kevyenliikenteenväyläihmisille.
En nyt ota tekstin sävystä itseeni, kun en jaksa. - No voi, voi taas...
Iitu kirjoitti:
Itse ajattelin, että kyseessä on kävelytie, joita siis voi olla autotien molemmin puolin ja riippuen siitä, kumpaa puolta itse kävelee, voi olla jomman kumman kävelytien pientareen puolella. Voin kulkea tien vasemmalla puolella olevan kävelytien oikeaa puolta, jolloin en olekaan pientareen puolella. En kohdistanut tekstiä erityisesti teille kevyenliikenteenväyläihmisille.
En nyt ota tekstin sävystä itseeni, kun en jaksa.Niin no se olit kylläkin sinä itse, joka aloit jotain "sävyä" heittämään kommentointiisi (pitäjä -höpötys, ja itkunauru hymiö). Omasta mielestäni minulla ei mitään "sävyä" ollut edes, halusin vain varmistaa että tajuat mitä tarkoitan, kun tuntui ettet ymmärtänyt sanomaani. Olen oman mielipiteeni aloitukseen ilmaissut, ja kertonut miksi itse toimin niin kuin toimin, ja nyt saa riittää osaltani, sillä meni jo aiheen ohi rankemman puoleisesti tämä juttu.
- joopasen
"Lorttinen totteli mutta nipottaen vastaan jotain aivan käsittämätöntä, hänen olisi pitänyt päästä koira oikealla puolellaan minun ohi. Sanoin että voit toki asettaa koiran oikeallekin puolellesi, mutta silloin minä joudun kiertämään taas teidän oikealle puolelle, jotta me ihmiset jäämme koirien väliin."
Kyllä, myös sinä joudut tekemään kompromisseja kävelytiellä kulkiessasi. Kuten sanottua, Suomessa saa jalankulkija kävellä kummalla puolella huvittaa. Näin ollen et voi olettaa, että juuri sinua ja koiraasi varten aina vaihdetaan puolta.
Itselläni on koira joka ohittaa vastaantulijat rauhallisesti, käveli sitten pintareen tai ohitettavan puolella. Ei ole mitenkään laissa kirjoitettu että ihmisen täytyy olla vastaantulijan ja koiran välissä, joten nipotuksesi kuulosti naurettavalta.- Ette vaan osaa.
Kyllä kirjoittamaton sääntö menee niin että koirien kanssa kohdatessa on vasemmanpuolinen liikenne käytössä. Ja koirat vasemmalla puolella, jolloin ne ovat uloimpina kohdatessa.
Kannattaisi kaikkien käydä edes jonkinlainen koirakoulu.... vaikka sitten se olisikin joku "pikkuhukka", kyllä sielläkin jotain oppii.
- Myös tamperelainen
Itsekin olen toisinaan saanut vaikka kuinka järkyttäviä puheluita kesken koiralenkin, silloin on sivuseikka mitä puolta koira kulkee. Aloittajan pitää kouluttaa koiransa niin, että vaikka vastaan kävelisi satapäinen koiralauma ristiin rastiin, siellä hän sukkuloisi taitavasti kuin kala vedessä! Harjoittelppa nyt laukontorin sillalla tämä ilta!
- Katso mistä puhe
Eihän tästä ollut kyse, aloittajan koirahan voi olla vaikka kuinka hyvin (tai kuinka huonosti) koulutettu, sitähän sinä enkä minä emme tiedä, kyse oli siitä, että noudatetaan hyvää yleistä käytäntöä, mikäli sen noudattamatta jättämiselle ei ole pakottavaa syytä!!!
Ja tässä tapauksessa ei ollut.
- Ongelmanratkaisija
"Itsekin olen toisinaan saanut vaikka kuinka järkyttäviä puheluita kesken koiralenkin, "
Tuosta pääsee kyllä eroon kun jättää sen iLuurin sinne kotiin. Eli kaikki, olitte sitten lortteja tai mitä tahansa muita:
KOIRAN KANSSA LENKKELLÄÄN ILMAN LUURIA.
Se on turvallisuuskysymys.- järkeä peliin
Hyvä, samaa mieltä. Asiallinen viesti oli, toisin kuin monet tässä ketjussa. Olen myös aloittajan kanssa samaa mieltä siitä että koira aina vasemmalla puolella, paitsi joissain erikoistilanteissa.
- varttimanne1
Tuliko hyvä mieli, kun pikkulortolle sait vähän tapoja opettaa? Oikein ajan ja paikan kanssa sitten piti vielä tulla ilmoittamaan asiasta. Olisit vielä kysynyt, että näkikö joku, miten hienosti toimit. Hitto miten kuspään vaikutelman annat itsestäsi.
- järkeä peliin
Sinun kannattaisi olla hiljaa kun et kerran mitään järkevää vaihtoehtoakaan pysty esittämään. Silloin on turha kirjoitella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911087
- 123860
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103825"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten275652- 68559
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait72553Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64552Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54526- 72483
- 50463