Hei, minulla on puenestä pitäen ollut l vika. Siihen ei olla kiinitetty huomiota koska se ei ole niin "selvä". Kyllä se silti kuulostaa tyhmältä kun lausuu pevvi.
Onko harjoituksia? Olen 16 ja osaan lausua L:n mutta sujuva puhuminen kuulostaa ja on vaikeaa. Ällä sanan keskellä on vaikea.
L-vika
7
5094
Vastaukset
- Yksi mahdollisuus
Pojallani oli myös samanlainen l-vika, joka korjaantui kielenjänteen katkaisulla. Oletko ajatellut saatko kielen kunnolla ulos suusta? Kielen alapinnalla oleva jänne on joskus niin kireä, ettei l:n sanominen yksinkertaisesti onnistu, koska kieli ei taivu tarpeeksi. Toimenpiteen jälkeen poika oppi nopeasti oikean ääntämisen. Jänteen löysääminen on pieni toimenpide ja paranee pian. Käy lääkärillä arvioittamasssa tilanne.
- pizzahier
Juu saan ei ole ongelma, en vain osaa lausua l: kirjainta sujuvasti/hyvin.
- lalalalalalalalala
Kokeile vaikkapa lallatella, la la la la la la la la. Kieli tekee koko ajan töitä ja tottuu siihen liikerataan.
Kielen kärki käy ylähampaiden takana ja ponkaisee sieltä pois. - Rvika
Hahahahahaha!!! Nyt tääl on jätkä joka valittaa l-viasta. Ittelläni on ärrävika mut oon oppimassa sen tänä keväänä. Olen itse 13-vuotias
- Ävlävikainen
Minulla on pienenä todettu dysfasia, eli puheeni on kehittynyt myöhässä ja puheenymmärrys ei ole ollut parasta. Tämän kautta minulla on ollut r-vika, jonka tosin olen saanut poistumaan viime vuotena lähes kokonaan oikeaoppisen lausumistavan oppimisen myötä. L-vika kummittelee silti vielä ja syö itsetuntoa melkoisesti. Ilmeisesti vikani johtuu juuri siitä, että kieleni kärki ei ole tottunut ällää sanoessa käymään ylähammasvallin takana, vaan jää koskettamatta suukattoa. Miten on, ällän osaavat ihmiset, pitäisikö vain kielen kärjen osua ylähampaiden taakse vai käykö koko kielen yläpinta koskettamassa yläsuulakea? Olen viime päivinä harjoitellut ahkerasti ällän lausumista harjoittelemalla lausumaan sanoja, joissa on yksi vokaali edessä, kaksi ällää keskellä ja yksi vokaali takana kaikilla suomenkielessä esiintyvillä vokaalikombinaatioilla. Mietin silti, olisiko parempaa tapaa oppia ällän lausuminen. Harjoittelen peilin edessä sekä nauhoittaen omaa puhettani. Lisäksi harjoittelen ollessani selälläni sängyllä, jolloin on mahdollisimman rento olo. Leuan ei varmaan pitäisi liikkua ällää sanoessa? Hommaa vaikeuttaa se, että olen tottunut tähän vääräoppiseen lausumistapaan. Olisiko jollain osaavalla heittää lisää neuvoja ällän sanomiseen? Jos ärrän opin, niin sitten ei ällänkään pitäisi olla mahdoton.
- Ookkee
Itelläki on L-vika, osaan sanoa "äll" noin vaan, pystyn sanoa "lallalallalalla" ja kun puhun englantia sitä ei huomaa mutta pienenä sain sellaisen tavan että hampaat pitää kalauttaa yhteen niin siitä on vaikea päästä irti. Neuvoja?
- Anonyymi
Itselläkin on L-Vika ja samaistun ujouteen!
On ollut myös R-Vika mutta opin sen vain yhtäkkiä!
Älkää ottako paineita puhevioista niinkuin minä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1101631- 1671571
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1671472Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise231288Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!
Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys901174Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän
Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c70951Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle
Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su146943- 89819
Sofia Virta vertasi Karjalan evakoita nykymatuihin
Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta avasi sanaisen arkkunsa, eli tyhmyyden tynnyrinsä, valtiovarainministeri Riikka Purr184782Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi
Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud207759