Hei, minulla on puenestä pitäen ollut l vika. Siihen ei olla kiinitetty huomiota koska se ei ole niin "selvä". Kyllä se silti kuulostaa tyhmältä kun lausuu pevvi.
Onko harjoituksia? Olen 16 ja osaan lausua L:n mutta sujuva puhuminen kuulostaa ja on vaikeaa. Ällä sanan keskellä on vaikea.
L-vika
7
5717
Vastaukset
- Yksi mahdollisuus
Pojallani oli myös samanlainen l-vika, joka korjaantui kielenjänteen katkaisulla. Oletko ajatellut saatko kielen kunnolla ulos suusta? Kielen alapinnalla oleva jänne on joskus niin kireä, ettei l:n sanominen yksinkertaisesti onnistu, koska kieli ei taivu tarpeeksi. Toimenpiteen jälkeen poika oppi nopeasti oikean ääntämisen. Jänteen löysääminen on pieni toimenpide ja paranee pian. Käy lääkärillä arvioittamasssa tilanne.
- pizzahier
Juu saan ei ole ongelma, en vain osaa lausua l: kirjainta sujuvasti/hyvin.
- lalalalalalalalala
Kokeile vaikkapa lallatella, la la la la la la la la. Kieli tekee koko ajan töitä ja tottuu siihen liikerataan.
Kielen kärki käy ylähampaiden takana ja ponkaisee sieltä pois. - Rvika
Hahahahahaha!!! Nyt tääl on jätkä joka valittaa l-viasta. Ittelläni on ärrävika mut oon oppimassa sen tänä keväänä. Olen itse 13-vuotias
- Ävlävikainen
Minulla on pienenä todettu dysfasia, eli puheeni on kehittynyt myöhässä ja puheenymmärrys ei ole ollut parasta. Tämän kautta minulla on ollut r-vika, jonka tosin olen saanut poistumaan viime vuotena lähes kokonaan oikeaoppisen lausumistavan oppimisen myötä. L-vika kummittelee silti vielä ja syö itsetuntoa melkoisesti. Ilmeisesti vikani johtuu juuri siitä, että kieleni kärki ei ole tottunut ällää sanoessa käymään ylähammasvallin takana, vaan jää koskettamatta suukattoa. Miten on, ällän osaavat ihmiset, pitäisikö vain kielen kärjen osua ylähampaiden taakse vai käykö koko kielen yläpinta koskettamassa yläsuulakea? Olen viime päivinä harjoitellut ahkerasti ällän lausumista harjoittelemalla lausumaan sanoja, joissa on yksi vokaali edessä, kaksi ällää keskellä ja yksi vokaali takana kaikilla suomenkielessä esiintyvillä vokaalikombinaatioilla. Mietin silti, olisiko parempaa tapaa oppia ällän lausuminen. Harjoittelen peilin edessä sekä nauhoittaen omaa puhettani. Lisäksi harjoittelen ollessani selälläni sängyllä, jolloin on mahdollisimman rento olo. Leuan ei varmaan pitäisi liikkua ällää sanoessa? Hommaa vaikeuttaa se, että olen tottunut tähän vääräoppiseen lausumistapaan. Olisiko jollain osaavalla heittää lisää neuvoja ällän sanomiseen? Jos ärrän opin, niin sitten ei ällänkään pitäisi olla mahdoton.
- Ookkee
Itelläki on L-vika, osaan sanoa "äll" noin vaan, pystyn sanoa "lallalallalalla" ja kun puhun englantia sitä ei huomaa mutta pienenä sain sellaisen tavan että hampaat pitää kalauttaa yhteen niin siitä on vaikea päästä irti. Neuvoja?
- Anonyymi
Itselläkin on L-Vika ja samaistun ujouteen!
On ollut myös R-Vika mutta opin sen vain yhtäkkiä!
Älkää ottako paineita puhevioista niinkuin minä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2342012- 841228
- 891044
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1131032J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87837- 121830
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa97784- 119764
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante124706- 23691