Tee-se-itse elementit?

Omatupaomalupa

Tarkoitus olisi rakentaa puutalo ja vaihtoehtoina on yleensä joko tehdä se pitkästä paikanpäällä tai ostaa valmispaketina.

Mutta entäpäs jos ei valitsisi kumpaakaan, vaan tekisi itse elementit "pitkästä" hallissa ja sitten pystyttäisi omin voimin kuin talotehdas konsanaan.

Omalta osaltani tuon mahdollistaisi se, että tuttavalla on vähäisellä käytöllä oleva isohko halli, jossa voisin noita elementtejä nikkaroida ajan kanssa. Hyötynä tuossa olisi se, että pienellä kaupunkitontilla ei tarvitsisi säilyttää oikeastaan mitään tavaraa.

Kun elementit olisi sitten nikkaroitu valmiiksi vaikka vuoden aikana, niin hommaisi nosturiauton hakemaan ne tuttavan tallista ja tontilla ne nosteltaisiin paikoilleen.

Osaisiko joku suunnittelutoimisto piirtää talon tuolla idealla... eli millaiset elementit pitäisi tehdä. Ja sitten vain omatoimisesti tekisi niitä. Huolellisesti ja hyvistä materiaaleista.

Ideaa?

16

4896

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konnari, rakenne

      Ei ihan tavallinen menettely, mutta en näe syytä miksei niin voisi tehdä. Suunnitelmat ovat varmaankin kalliimmat kuin yleensä sillä nyt ei käytetä talotehtaan vakioelementtejä. Kaikki on uniikkia. Entä osaatko itse tehdä elementit piirustusten mukaan?

      • Elementtejä tehnyt

        Eihän talopaketin mukana tulevat elementit ole kummoisia valmistaa. Monen talopaketin mukana tulee ihan hyvät rakennekuvat, niiden mukaan tekee elementit varsin helposti, jos ei muuten osaa. Ei muuten tarvitse kummoista hallia, missä tälläiset elementit lätkii kasaan. Itse pätkin puutavaran klapisirkkelillä, jota vähän "tuunasin", sarjassa pätkii lankkua kummakseen. Muutama rullakko kannattaa varata valmiille palikoille, taikka trukkilavoja ja rocla.
        Suosittelen käyntiä talotehtaalle katsomaan elementtien valmistusta, niitä "avoimien ovien" päiviä on monella tehtaalla näin kevään korvilla, tarjoavat vielä keittoakin. Tehtaalla saa hyviä vinkkejä mm. elementtien nostoon. Talotehtaalla voi myös piirrättää piirustuksetkin pientä korvausta vastaan. Kaikki tehtaat ei tätä tee, mutta muutamia kyllä löytyy.


      • Omatupaomalupa
        Elementtejä tehnyt kirjoitti:

        Eihän talopaketin mukana tulevat elementit ole kummoisia valmistaa. Monen talopaketin mukana tulee ihan hyvät rakennekuvat, niiden mukaan tekee elementit varsin helposti, jos ei muuten osaa. Ei muuten tarvitse kummoista hallia, missä tälläiset elementit lätkii kasaan. Itse pätkin puutavaran klapisirkkelillä, jota vähän "tuunasin", sarjassa pätkii lankkua kummakseen. Muutama rullakko kannattaa varata valmiille palikoille, taikka trukkilavoja ja rocla.
        Suosittelen käyntiä talotehtaalle katsomaan elementtien valmistusta, niitä "avoimien ovien" päiviä on monella tehtaalla näin kevään korvilla, tarjoavat vielä keittoakin. Tehtaalla saa hyviä vinkkejä mm. elementtien nostoon. Talotehtaalla voi myös piirrättää piirustuksetkin pientä korvausta vastaan. Kaikki tehtaat ei tätä tee, mutta muutamia kyllä löytyy.

        Kiitos kommenteista ja hyvä ettei ideaa lonkalta ainakaan tyrmätty. Ajattelin säästää tekemällä tosiaan ne elementit itse.... yksin.

        Jos tekisin pitkästä taloa tontilla, niin eihän siitä yhtään mitään tulisi. Siellä sateessa kaikki kama ja hankala muutenkin työskennellä. Lisäksi ei siellä tontilla voi vuotta sählätä... minkä voisin varata aikaa niiden elementtien tekemiseen hallissa.

        Piirrustusten mukaan tekeminen ei ole mikään ongelma. Takaan että pystyn tekemään ne millintarkasti, kunhan piirrustukset ovat oikein tehty. Vielä kun ei ole kiire, niin voin varmistella moneen kertaan, että kaikki mitat täsmäävät.

        Se täytyy vielä funtsia, että miten elementtejä siirtelisi ja nostelisi siellä hallissa. Varmaan täytyy joku nostosysteemi virittää kattoon. Mutta se ei mikään iso ongelma.

        Viedäänpäs asia syvempään pohdintaan...


      • Elementtejä tehnyt
        Omatupaomalupa kirjoitti:

        Kiitos kommenteista ja hyvä ettei ideaa lonkalta ainakaan tyrmätty. Ajattelin säästää tekemällä tosiaan ne elementit itse.... yksin.

        Jos tekisin pitkästä taloa tontilla, niin eihän siitä yhtään mitään tulisi. Siellä sateessa kaikki kama ja hankala muutenkin työskennellä. Lisäksi ei siellä tontilla voi vuotta sählätä... minkä voisin varata aikaa niiden elementtien tekemiseen hallissa.

        Piirrustusten mukaan tekeminen ei ole mikään ongelma. Takaan että pystyn tekemään ne millintarkasti, kunhan piirrustukset ovat oikein tehty. Vielä kun ei ole kiire, niin voin varmistella moneen kertaan, että kaikki mitat täsmäävät.

        Se täytyy vielä funtsia, että miten elementtejä siirtelisi ja nostelisi siellä hallissa. Varmaan täytyy joku nostosysteemi virittää kattoon. Mutta se ei mikään iso ongelma.

        Viedäänpäs asia syvempään pohdintaan...

        Kannattaa tosiaan pohtia ja käy ihmeessä jossakin tehtaassa vierailupäivänä katsomassa, ei ole kummoinen investointi, pyörää ei kannata keksiä uudelleen!
        Sitten yhden asian kehoitan ottamaan huomioon, kun mainitsit tuosta millitarkkuudesta, ettei käy kuten minulle kävi yksien teräselementtien kanssa. Nimittäin minulle ei tullut pieneen mieleenkään, että mittanauhoissa voi olla suuriakin eroja.
        Tein yhteen isoon rakennukseen n 120 kpl teräksisiä elementtejä ja kuhunkin elementtiin tuli 60 pultinreikää ja kuinka ollakaan olin tehnyt yhden sapluunan sellaista mittaa käyttäen, jossa oli paljon heittoa jopa 1000mm matkalla. Onneksi en ehtinyt tekemään kaikkia elementtejä tuolla sapluunalla, kun huomasin virheen, elementtien asennuksessa kun pienikin virhe alkaa kertaantumaan.
        Jälkeenpäin eräs työkalukauppias näytti rullamitasta heti siitä alusta ne tarkastus koodit, että mitta on varmasti sitä mitä on. Eli ei mitään rautakaupan mainosmittanauhaa näihin elementti hommiin!
        Tein myös betonielementtejä työmaalla, se vasta onkin älyhalpaa hommaa. Valoimme päällekkäin perustuselementtejä tontilla (koska kellarin syvyys oli 3500mm), jotka eristettiin toisistaan muovilla ja sahanpurulla. Valmiit elementit nostettiin kaverin nosturilla ja neljässä tunnissa elementit olivat paikoillaan, rakennusta pystyttiin jatkamaan ylöspäin melkein välittömästi, kun elementit oli juotettu yhteen. Uskomaton työn ja rahan säästö. Eräs ammattilehti teki siitä oikein jutunkin aikoinaan.


      • Omatupaomalupa
        Elementtejä tehnyt kirjoitti:

        Kannattaa tosiaan pohtia ja käy ihmeessä jossakin tehtaassa vierailupäivänä katsomassa, ei ole kummoinen investointi, pyörää ei kannata keksiä uudelleen!
        Sitten yhden asian kehoitan ottamaan huomioon, kun mainitsit tuosta millitarkkuudesta, ettei käy kuten minulle kävi yksien teräselementtien kanssa. Nimittäin minulle ei tullut pieneen mieleenkään, että mittanauhoissa voi olla suuriakin eroja.
        Tein yhteen isoon rakennukseen n 120 kpl teräksisiä elementtejä ja kuhunkin elementtiin tuli 60 pultinreikää ja kuinka ollakaan olin tehnyt yhden sapluunan sellaista mittaa käyttäen, jossa oli paljon heittoa jopa 1000mm matkalla. Onneksi en ehtinyt tekemään kaikkia elementtejä tuolla sapluunalla, kun huomasin virheen, elementtien asennuksessa kun pienikin virhe alkaa kertaantumaan.
        Jälkeenpäin eräs työkalukauppias näytti rullamitasta heti siitä alusta ne tarkastus koodit, että mitta on varmasti sitä mitä on. Eli ei mitään rautakaupan mainosmittanauhaa näihin elementti hommiin!
        Tein myös betonielementtejä työmaalla, se vasta onkin älyhalpaa hommaa. Valoimme päällekkäin perustuselementtejä tontilla (koska kellarin syvyys oli 3500mm), jotka eristettiin toisistaan muovilla ja sahanpurulla. Valmiit elementit nostettiin kaverin nosturilla ja neljässä tunnissa elementit olivat paikoillaan, rakennusta pystyttiin jatkamaan ylöspäin melkein välittömästi, kun elementit oli juotettu yhteen. Uskomaton työn ja rahan säästö. Eräs ammattilehti teki siitä oikein jutunkin aikoinaan.

        Kiitos kommenteista edelleen. Tuo on hyvä huomio, että mitalla ja mitalla on eroa. Jos tuohon hommaan lähden, niin ostan kyllä tarkimman laser-mitan mitä löydän ja parhaan rullamitan mitä löydän. Eiköhän niillä pärjää.

        Olen ajatellut että käyttäisin noiden elementtien suunnittelun pohjana "platform"-tekniikkaa, mikä on melko yksinkertainen rakennustapa.

        Talosta tekisin tietenkin "laatikon" ja mitoiltaan sellaisen, että pärjäisin mielellään kahdella elementillä per sivu. Kantavat väliseinät tulisi myös elementistä, mutta kevyet tekisin paikanpäällä kun kämppä on sateelta suojassa.

        Täytyy vain muistaa kun perustuksia tehdään, että ristimitta on parempi olla ns. kohdallaan.

        Niin ja jos homma kusahtaa, niin polttelen ne elementit hissunkissun kaverin hallin takapihalla ja tilaan talopaketin oikeasta tehtaasta :-)


      • Hupun alle hommiin
        Omatupaomalupa kirjoitti:

        Kiitos kommenteista edelleen. Tuo on hyvä huomio, että mitalla ja mitalla on eroa. Jos tuohon hommaan lähden, niin ostan kyllä tarkimman laser-mitan mitä löydän ja parhaan rullamitan mitä löydän. Eiköhän niillä pärjää.

        Olen ajatellut että käyttäisin noiden elementtien suunnittelun pohjana "platform"-tekniikkaa, mikä on melko yksinkertainen rakennustapa.

        Talosta tekisin tietenkin "laatikon" ja mitoiltaan sellaisen, että pärjäisin mielellään kahdella elementillä per sivu. Kantavat väliseinät tulisi myös elementistä, mutta kevyet tekisin paikanpäällä kun kämppä on sateelta suojassa.

        Täytyy vain muistaa kun perustuksia tehdään, että ristimitta on parempi olla ns. kohdallaan.

        Niin ja jos homma kusahtaa, niin polttelen ne elementit hissunkissun kaverin hallin takapihalla ja tilaan talopaketin oikeasta tehtaasta :-)

        Onhan tuohon vielä se vaihtoehto, että sovellat "jenkkiläistä" seinäntekoa, eli seinä(tai seinänpuolikas) kerrallaan kasataan lappeellaan talon perustuslaatan päällä ja sitten vain valmiina nostetaan pystyyn ja aletaan tehdä seuraavaa. Suomen olosuhteissa tuo onnistuu sillä, että joko ostat tai vuokraat pressukatoksen (saa rakennuskonevuokraamoilta ja rakennusliikkeiltä) jonka alle mahtuu se talosi pohjalaatta ja jossa on korkeutta senverran että seinät voi nostaa pystyyn.


    • pellepeloton2

      Taitais olla hankalampi homma niiden suurehkojen elementtien kanssa, kun sivuseinätkin valmistuu paikanpäällä helposti.
      Pystyrangat ja vaakapalkit olisi mukavampi mitoittaa ja tehdä valmiiksi, vaikka siellä hallissa, kuin taivasalla.
      Kun sivuseinät on pystyssä, niin "päätyelementit" voi tehdä lappeellaan rundon välissä valmiiksi päätyräystästä myöten, autonosturilla sitten paikoilleen.
      Muiden kattotuolien kanssa voi tehdä maahan tarkan jigin 2-3 ristikolle (etäisyydet piirustuksista) naulata tukilaudat sopiviin paikkoihin ja tällainen "elementti" autonosturilla aina suht. oikeaan paikkaansa rungon päälle, pysyy sellaisenaan pystyssä tilapäisesti, ei tarvitse hankkia apinaa noston ajaksi.

      • Elementtejä tehnyt

        Niin ei sitä runkoakaan valmiista palikoista pitkään lätki kasaan ihan paikan päällä. Jotkut on tehneet katon valmiiksi perustusten päällä ja sivuseintä lyödään kasaan sivussa. Katto nostetaan autonosturilla ilmaan ja seinät nostetaan sivuilta pystyyn ja reivataan paikoilleen, katto lasketaan alas seinien päälle ja kiinnitetään tuulisiteillä.

        Itse en ole tätä menetelmää kokeillut tälläisenään, tein kerran katon harkkojen päällä rakennuksen vieressä, kun tilaa oli ja katto nostettiin autonosturilla paikoilleen jo valmiin rungon päälle. Nopea oli tämäkin, mutta ei onnistu ihan pienellä tontilla.

        Teimme kattotuolit paikalla ja ne oli helppo siirtää siihen kattoon ihan kahdestaan. Teimme katon melko valmiiksi ihan vesikouruja myöten siinä maassa. Nosto ei ollut kovin kallis n. 150€. Katto painoi 4700kg ja sitä oli helppo ohjata paikoilleen ihan kahden miehen voimin.


    • :_:-:_:

      Mitenköhän tälläisessä hommassa menee noi kaikki työmaanjohtajat, -valvojat, tarkastajat ja muut vastaavat? Että pitääkö olla mukana siitä asti kun alottaa elementtien teon? Ja kannattaa varmaan vakuutusyhtiöltäkin kysyä että miten helposti onnistuu vakuuttaminen, kun itse tekee?

      Meinasitko tehdä (tehdättää) sähkö, LVI ja muut elementteihin valmiiksi vai vasta paikan päällä pystyttämisen jälkeen?

      • Elementtejä tehnyt

        Sähköputket ja rasiat voi laittaa valmiiksi elementteihin kuka hyvänsä, samoin muitakin suojaputkia vesiputkia varten. Jos hirvittää, ettei osaa, ottaa sähkärin ja putkarin avuksi neuvomaan ja mestarit valvomaan. Ei minulla ole koskaan ollut ongelmaa näiden juttujen kanssa. Olen vielä vetänyt kaapelitkin valmiiksi monta kertaa ennen sähkömiestä, sähkömies tekee vaan kytkennät. Vesiputkissa samat jutut, tosin ulkoseiniin harvemmin tulee vesiputkia, yleensä vaan vesiposti, joka tulee yleensä pintavetona.


      • :_:-:_:
        Elementtejä tehnyt kirjoitti:

        Sähköputket ja rasiat voi laittaa valmiiksi elementteihin kuka hyvänsä, samoin muitakin suojaputkia vesiputkia varten. Jos hirvittää, ettei osaa, ottaa sähkärin ja putkarin avuksi neuvomaan ja mestarit valvomaan. Ei minulla ole koskaan ollut ongelmaa näiden juttujen kanssa. Olen vielä vetänyt kaapelitkin valmiiksi monta kertaa ennen sähkömiestä, sähkömies tekee vaan kytkennät. Vesiputkissa samat jutut, tosin ulkoseiniin harvemmin tulee vesiputkia, yleensä vaan vesiposti, joka tulee yleensä pintavetona.

        Juu kyllä tiedän että rasiat, johdot, putket ym saa laittaa itse jos haluaa. Kyselin vaan että mitenköhän tämä tekiä meinas tehdä?

        Lähinnä noista rakennuspuolen määräyksistä meinasin noita mestareita ja muita, että miten tarvii, kun itse tekee elementit?


    • JA.

      En kyllä näe mitään järkeä. Jos elementit osaa rakentaa hallissa, niin osaa ne rakentaa talon pitkästä paikan päällä. Kuljetukset ja nosturit ovat kalliita kuitenkin.

      Pakettirakentajat urputtaa jatkuvasti kuinka tavarat kastuu ja blaa blaa. Tehdään koe. Upotetaan 10 cm pätkä kakkosnelosta päiväksi veteen. Otetaan se pois sielta ja laitetaan katoksen alle. Aurinko ja tuuli kuivaa sen nopeasti. Eihän halkopinokaan hohmehdu katoksen alla.

      Kun pitkästä rakentaa, niin tavaraa voi tilata kun sitä tarvitsee. Minullakin oli villapaalit yli vuoden pressun alla ennenkuin rakensin autotallin. Ja ne oli ihan kuivia.

    • Omatupaomalupa

      Onko mielestäsi järkevää rakentaa taloa pitkästä paikanpäällä esim. vuoden ajan? Jos ei ole töiden jälkeen enempää aikaa ryynätä raksalla kuin tunti pari ja tuo tutun halli on lähempänäkin kuin tuleva tontti.

      Lähtökohtana on siis tehdä työ suunnilleen kokonaan yksin, kunnes on pystyttämisen aika. Ei pitkästä yksin tee oikein kukaan taloa, kun pelkästään tavaran nosteluun ja kannatteluun tarvitaan lisämiehiä.

      Hallissa ainakin kuvittelisin, että voin tehdä elementit lattialla ja sitten kammeta pystyyn jollain nostolaitteella ja sitten teen seuraavaa elementtiä ihan rauhassa. Kyllä tuo ajatuksena on ainakin minun mielestäni houkuttelevampi kuin tilata tavaraa tontille ja sitten kuljetella työkaluja edestakaisin jne.. ja murehtia ettei kamat kastu, häviä tai tule vandaaleja.

      Rakentamisen kanssa ei ole mikään kiire...

      • nnnnnnn

        Jos olis kunnon nostokalustus ja tilat, niin tekis suurelementtäjä tai jopa tilaelementtejä.?..


    • teesseitemiäs..

      Jos olisi kiire, niin paikallatehty on kaikkein nopein tapa tehdä, ei tarvitse odotella kuukausikaupalla elementtejä tehtaalta. Runko pystyyn muutamassa pävässä ja katto päälle sateensuojaksi, sitten voi jatkaa jo rauhallisemmin. Perustuksethan pitää aina tehdä oli sitten pakettitalo tai ei. Paikallatehty onnistuu vain jos on perehtynyt ja kokemusta rakentamisesta tai sitten hirmu into ja malttia tehdä hyvin.

    • vaikea lasku tuos

      Nyt kun yli vuosi on mennyt, niin teitkö noin?
      AP

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1555
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1265
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe