106, 206 ja 306 kokemuksia?!

Pösökuskit?!

Pienen käytetyn osto edessä ja kiinnostaa suuresti kokemukset näistä pienemmistä Pösömalleista. Itsellä on ollut 306 vm-93, mutta entä uudemmat?

Kiinnostaa lähinnä tyyppiviat ja muut huomioon otettavat seikat, sekä tietysti järkevä hintaluokka suunnilleen vm 2000 ja 100-150tkm ajettujen osalta...

18

2885

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jdfyugiugiyufi

      Autot alkaa olla aikalailla yksilöitä tuossa 13 vuoden iässä.

      Enemmän se yleiskunto ja ylläpidon huolellisuus vaikuttaa siihen, mikä kannattaa ostaa, kuin se, mitä mahdollisia tyyppivikoja siinä on.

      Tyyppiviat on siitä mukavia, että niiden korjaamiseen on paljon tietotaitoa, ihan siitä johtuen että ne tulevat "usein" vastaan.

      106 on tosiaankin pikkukirppu jolla ei tee mieli mennä maantielle, 206 ja 306 on samaa kokoluokkaa, 206 on vain uudempaa suunnittelua.

      Jos itselleni noista pitäisi jokin malli valita, ihan sen perusteella, mitä ne ovat, ottaisin 206:sen.

    • Xsarastus

      Kokemuksella: 106 1,5 D 40tkm. ( 120:stä 160:n)
      Kelpo peli. Monot aluksi sekaantui, mutta sitten tottui.
      Melua on ja vähän rauhallinen lähdössä. Kestävä oli ja edulliset kilometrit. Kulutus n. 4,5 L.

      306 Hdi 50tkm 120:stä alk. Viat: pa. pumppu, siivapyörä, ajonesto. Mukava ja hyvä auto. Kulutus karvan yli 5 L. Vara-autona liikennekäytöstä poistrettuna, koska ha:n d-vero.

      206 1,4 Hdi 20tkm 140:stä alk. Viaton tähän asti.
      Puolen vuoden keskikulutus 4,2 L. Meno jatkuu tyytyväisenä.

      Xsara 1,9 td, kun siitäkin tuolla kyselit. 280tkm uudesta asti. Viat: Takakelkan kumityynyt, starttimoottori, huohottimen vastus kulutusosia tietysti. Ei päivääkään vieraalla korjaamolla.
      Erittäin edullinen ja vähävikainen auto. Kulutus vitosen kahtapuolta. Meno jatkuu edelleen.

      Arvojärjestys meillä: Xsara/206, 306, 106.

    • kokemuksella 20 SW

      kokemukisa 106 ja 206 malleista.

      säästä itsesi harmeilta ja ota vaikka Fiesta.

      Se että Peugeot on testitilastoissa hännillä on totta ihan käytännössäkin.

      206 uutena on edullinen ja se on saatu toimimaan, joten sitä voi katsoa ja hintakin kohdallaan

      • jgchhgjhv

        Olisit nyt kertonut niistä kokemuksista, ihan alkoi kiinnostamaan että mitä harmeja sulla on ollut? Palaneita polttimoita, huonoksi menneitä pyyhkijänkumeja ja kuluneita renkaita?


    • Alottaja...

      Jonku aikaa tässä katellu näitä pieniä käytettyjä ja todellisuus on kyllä ollut aika karmiva: useimmat konevikaisia, laatikkovikaisia, kytkinvikaisia ja se ruosteen määrä.... Pösöistä on pitkä kokemus, vanhemmista malleista ja niiden kanssa ei ole tarvinut ruostetta vastaan taistella. Miten nuo uudemmat kestää tiesuolaa, jota on tänäkin talvena kylvetty ihan tolkuttomat määrät pitkin maakuntia?

      Tuo 206 olis kyllä kokoluokkansa puolesta just passeli, mikäli se vaan ei ruostu. Myös Punto viehättää, niissä näkyy olevan vaan heikonlainen suolansietokyky....

      Viimeisin Pösö, 306 vm-93 on ollut todella uskollinen palvelija, heikoin lenkki on ehdottomasti vetonivelet (1,4 koneella), muita murheita ei juurikaan ole ollut, mitä nyt iän myötä alkaa pikkuhiljaa jäämään kahvat kouraan & pikkunippelit irtoilemaan..

      • nokikone

        Juu ! ehdottomasti 206 ja dieseli koneella , jos jotain 2000 vuoden malleja kyttäät. Muista kuitenkin dieselin kohdalla , siis 1,9 d , että oliko se nyt 96-99 malleissa on vika, joten unohda ne.

        Kori on sähkösinkitty joten ne on yleensä hyvässä kunnossa. Taka-akseli vaatii rasvanipat ettei lahoa. ( peugeot foorumilta tarkat kuvat mistä porataan)

        Nämä 1,9 dieselit menny hyvin. Katselin juuri scudoja ,joissa sama kone. Yksi oli ajettu 600 tkm ja vielä kunnossa. Tuolla diesel osastolla luin citroen miehen jutun tästä 1,9 ;stä , hän oli ajanut 900 tkm. ja vielä lyönneissä.

        Parasta näissä on etteivät ole hinnalla pilattuja.

        Jos mahdollista , ota ammattilainen tutkimaan ennenkuin teet kaupat. Siinä voi säästyä iso raha.


    • jaa joo....

      Itse ostin viime vuonna uutena toukokuussa 206 . Vaimo nykyään meidän ykkösautolla ja minä kakkosella mutta tyytyväinen tähän pököttiin olen eikä maksanut paljon. Oli tarjouksessa vain 11,900 euroa. Tosi hyvä pieneksi autoksi myös matkaajossa. Ei hävetä yhtään tällä ajella vaikka 4 kpl noin 30-35,000 euroa maksavilla ajelin aikaisemmin. Järkiajoja nykyään ja se riittää....

    • pöso forever

      pösö 306 mallia -98 1.9td
      ajettu yli 510tkm, vaihettu radetangonpäät, alapallot, koiranluut ja jotain muuta kuluvaa kuten akku muutaman kerran ja vesipumppu hihnan vaihdon yhteydessä 3 kertaa
      korjauksia jäähytin ja laturi (toistaiseksi) sekä pakoputken korjaus viime kesänä.
      kulutus luokkaa 5.3l/100km, öljyä ei lisättu koskaan 15000 km vaihtovälillä.
      ei merkitäviä ruostepaikkoja toistaiseksi havaittavissa
      eipä oikain voi moittia

      • satuja täälläkin

        Taka-akseli kestänyt ihmeen pitkään ? ja monet muutkin osat..sähkövikojakaan ei ole ollut ? , lämppärin kenno, mittaristo sulakerasia vettä vuotaa sisään ja helmoissakin lorinaa, joo pösömiehet unohtaa mainita niitä "ominaisuuksia"


      • hdi on pop
        satuja täälläkin kirjoitti:

        Taka-akseli kestänyt ihmeen pitkään ? ja monet muutkin osat..sähkövikojakaan ei ole ollut ? , lämppärin kenno, mittaristo sulakerasia vettä vuotaa sisään ja helmoissakin lorinaa, joo pösömiehet unohtaa mainita niitä "ominaisuuksia"

        Mulla on ollut 206 1.4hdi 8vuotta. Sähkö vikoja: pakkivalojen rele. Polttimoita. Mekaanisia vikoja: ulommat raidetangonpäät. Ei muita vikoja eikä " ominaisuuksia" 180 tkm.


    • korjaamolle töitä.

      107 sitä voi suositella

      veljellä ollut 206 ja ajettu n. 16 000 km ilman murheita ja se on omaan 206 historiaan verraten todella hyvin.

      valmistajan/maahantuojan välipitämättömyyden 206 mallin suhteen kertoo se että heillä oli tiedossa että vasemman puoleinen pissapojan suutin vuotaa vettä neljännen sylinterin suihkutuksen päälle ja tulee aiheuttamaan sen rikkoutumisen.

      minulle kävi juuri näin. kun informoin asiasta maahantuojaa, he tiesivät ongelmasta, mutta eivät olleet antaneet autojen myyjille käskyä tiivistää suuttimen juurta.

      206 mallin kone on tehoton (1,4) ja vie paljon bensaa ja kannentiiviste palaa puhki. itsellä takuuseen korjattiin myös pelkääjän puolen etuoven lukko. samaten syylari vaihdettiin takuuseen kun se vuosi ja tämän seurauksena sitten myöhemmin kannen tiiviste.

      vaihdelaatikkoon ei todellakaan kannata vaihtaa öljyjä, koska niiden vaihto tulee eteen kun vaihdelaatikon stefat alkavat vuotaa.

      sytyspuola vaihdettiin myös takuuseen.

    • pösöö12

      Mulla on toi pösö 206 vm-99 ja nyt on vikoja sitten alkanut tulee.. tossa tammi-helmikuun vaihteessa oli ongelmia käynnistyksen kanssa ja pösö ei ikinä jättänyt tielle vaikka aina kun kytkintä painoin niin sammui kone ( vika map anturissa) ja nyt on sitten kytkin hajoamassa,pitää todella outo ääntä. Tiedättekö onko jossain suht halpaa korjaamoo täällä pk-seudulla?

      • nlnlsdfnlskdnlsnkfls

        Jos pk-seuduksi lasketaan myös Tallinna niin siellähän nuo kannattaa teettää.

        Suomessa tuosta pyydetään 150 osista ja 8 tuntia työtä, eli työn hinnaksi tulee noin 600 euroa, yhteensä 750.

        Tallinnassa osat 100 ja työ 160 euroa eli yhteensä 260.

        500 euron säästö remontissa, auto täyteen edullisia ostoksia paluumatkalle ja tankki täyteen. Kokonaissäästö noin 600 euroa, matkat huomioiden.

        Suosittelen.


    • hevostyttö

      Olen ajellut 106:lla yli 300t km ja 13 vuotta. Säännöllisesti huollettuna ei ole jättänyt matkalle kertaakaan. Pieni kulutus ja ruostumaton kori ovat asioita, joita erityisesti arvostan. Isompana remonttina autoon on vaihdettu kannentiiviste 250t km:n kohdalla. Ainoa asia, mitä autossani moitin, on kunnon pakkasilla riittämätön lämmityslaite.

      • ei yleissääntöä

        Aivan olennaista vanhoissa käytetyissä autoissa on se miten sitä eri edelliset omistajat ovat huoltaneet ja hoitaneet. Yksilöiden erot voivat olla todella isoja siksi ei kannata liiaksi yleistää. Itsellä on kokemusta jo yli 30 vuoden ajan erilaista ja eri mallisista Peugeoteista. Yhdenkään osalta ei ole ollut mitään suuria korjauksia eipä tosin paljon muutakaan. Joitakin kuluvia osia on vaihdettu ja kaikki huollot tehty ajallaan ja huolto-ohjelman mukaisesti. Mutta kyllä käytettynä saa varautua myös joskus saamaan käsiinsä todellisen pomminkin merkistä riippumatta jos ei osaa tarkistaa autoa riittävän hyvin. Monesti nimittäin kustannuksia välttääkseen viasta vähän "ilmoittava" auto pannaan kiireesti kiertoon kun vika ei vielä ole pahaksi pahentunut. Nytkin juuri tuosta syystä on eräällä tutullani lähdössä muutaman vuoden vanha BMW myyntiin. Seuraava omistaja saa sitten todennäköisesti korjailla muutamalla tonnilla auton tekniikkaa. Toisaalta se vanhan mummon vain kesäpoudalla vähän ajettu auto ei myöskään usein ole se paras vaihtoehto, siinä kun kohtuullisen käytön puute aiheuttaa omia vikojaan mm. tiivisteiden vuotoja jne.


      • 306 sr farmari pommi

        Mulla kakkos autona nissan sunny 1.6 -88 ollut 10v ja nyt ajettu 390tkm, ei ole kannentiivistettä vaihdettu eikä paljon muutakaan, 306 pösö 1.6 on tytöllä ja pari kertaa siihenkin kansipaperi vaihdettu = 160tkm ajettuna: korjaamossa olivat sanoneet että psa: pitäisi kehittää sylinterinkansi saranoilla olisi helpompaa kun jatkuvasti niitä kansipapereita saa vaihdella..kun ne flektit kerää paskaa siellä etupuolella jäähdyttäjää ja niitä ohjaavat releet.. ja se letkuhässäkkä pitää ilmata tolkusti...ei japsissa tarvi kun termostaatin vaihtaa ja lisää nesteet ilmaa itsensä, mutta ranskalaiset .....heh heh heh ei sammakon syöjät osaa...


    • Osta HDi diesel!

      Peugeot 306 sedan 2.0 HDi VM 2000

      Itselläni on kyseinen auto n. 320tkm ajettu ja kulkee kuin juna! Kulutus maantiellä on 4.3l / 100km. Ajettavuus on loistava. Auto maksoi vain 1250e vaikka siinä on ilmastointi ja liikkeestä ostin.

      Kanattaa ostaa!

      • hdi

        Samaa mieltä että hdi moottori on ihan hyvä. Tuli ostettua 306 hdi farmari -00. Ajettu 300tkm hinta 950.
        Vuosi sitten ostin 406 hdi 110 farmari -00. Ajettu nyt 470tkm ja hinta oli silloin 950.
        306 oli juuri katsastettu. 406 piti vaihtaa raidetangon pää (20e) ja toinen kynnys oli alhaalta vähän kolhiintunut ja siihen piti hitsata paikka. Öljyt on vaihdettu kahdesti kun kilometrejä oli ostettaessa 448tkm. Autoon ei ole taittu isompia korjauksia tehdä, laturin vaihto oli huoltokirjassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5500
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3517
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1642
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1604
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1058
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe