Sepelvaltimotautia sairastavat!

sirutar1

Olen aika hukassa, sain viikko sitten rasituskokeen jälkeen tietää terveyskeskuslääkäriltä sairastavan lievää sepelvaltimotautia sain lääkityksen, mutta sitten tuli kova päänsärky menin lääkärille lopetettiin lääke ismox koska siitä johtui tuo päänsärky. nyt sitten odotan milloin tulee aika sairaalaan sydänlääkärille. Jäi kyllä epäselväksi lääkärillä, että millainen kohtaus vaatii ottamaan nitron? mikäs ruokavalio ois hyvä? entäs työ, onko raskas työ sallittua?
ois kiva jos jokus vois vastata, kiitos etukäteen helpottais paljon.

12

1431

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha mies, 75v

      Minulla on kokemusta sepelvaltimotaudista 17 vuotta. Tauti alkoi lievällä rintatuntemuksella liikkeelle lähdettäessä, esimerkiksi hölkän alussa pari-kolme kilometriä oli tuntemuksia, jotka sitten häipyivät, eivätkä koskaan pysäyttäneet matkan tekoa.

      Kolmen suonen ohitusleikkauksesta on 16 vuotta, 7...8 vuotta meni ilman tuntemuksia, luulin taudin parantuneen. Nykyään alkuperäiset oireet ovat palanneet ja esimerkiksi rappujen tai mäen nousussa vauhtia on hidastettava, rinnassa tuntuu ja hengästyttää. Pyöräily kuitenkin sujuu vielä mukavasti, 4001km viime vuonna, 4486km edellisenä, pyöräilen ympäri vuoden kuutena päivänä viikossa, 10...30km lenkkejä, pisin lenkki viime vuonna 148km. Lääkityksenä Metahexal, Atorvastatin ja Primaspan, lisäksi joukko lisäravinteita. Lääkärin tarkastus kerran vuodessa. Kolesteroli 4,0, verenpaine tyypillisesti 120/60, pulssi alle 50, paino 63kg. Mitään suurempia, jatkuvia kipuja ja kolotuksia ei ole. Atorvastatinin sivuvaikutuksia on ollut, lihaskipuja, painajaisunia ja ehkä muistikin on heikennyt, annoksen pienentäminen on auttanut.

      Syön pääasiassa kasvispitoista ruokaa, kalaa ja kanaa, paljon hedelmiä ja marjoja, punaista lihaa en koskaan, rasvattomia maitoja ja jugurtteja, kahvia juon kupin pari viikossa, vihreää teetä päivittäin, viinaa en lainkaan, enkä tupakoi.

      Nitroa kokeilin ennen leikkausta oireiden ilmaantuessa, mutta jostain syystä nitro ei tehonnut, pää muistaakseni tuli kipeäksi.

      Leikkauksen jälkeen lääkärin jälkitarkastuksessa oli puhetta kuinka paljon voin rasittaa itsenäni, lääkäri sanoi: "kaikki on sallittua, minkä nimismies sallii". Nykyäänkin vielä kaikki normaalit kotityöt, kuten siivous, tiskaus, kaupassakäynti, lumityöt, pikkuremontit, polttopuiden teko mökillä yms sujuvat ongelmitta.

      En enää matkustele, olen nähnyt jo osuuteni tästä maapallosta, kesällä vain mökkeilen, aivan minimaalisesti osallistun mihinkää tapahtumiin ja muutenkin vietän monen mielestä varmaankin tylsää elämää, mutta olen kuitenkin hyvin tyytyväinen elämääni, joka päivä on juhlapäivä!

      • Sirutar1

        Hei Kiitos kannustavasta vastauksesta, Päivä kerrallaan tässä on mentävä eteenpäin. Kun olet sairastanut sepelvaltimotautia noinkin pitkään, onkos sinulla ollut yläselkä kipua? Minulla on jatkuva kipu yläselässä, jostakin luin että ois jotain yhteyttä sepelvaltimotautiin. Kevät on minusta parasta aikaa. olen kevät ihminen


      • Vanha mies, 75v
        Sirutar1 kirjoitti:

        Hei Kiitos kannustavasta vastauksesta, Päivä kerrallaan tässä on mentävä eteenpäin. Kun olet sairastanut sepelvaltimotautia noinkin pitkään, onkos sinulla ollut yläselkä kipua? Minulla on jatkuva kipu yläselässä, jostakin luin että ois jotain yhteyttä sepelvaltimotautiin. Kevät on minusta parasta aikaa. olen kevät ihminen

        Selässä minulla ei ole koskaan ollut mitään vaivoja.


    • BusyBee1

      Jokainen on yksilö ja sairaudenkulkukin on siis aina yksilöllistä,omaa vointia tai sydämen kuntoa ei voi oikein vertailla keneenkään toiseen,mutta ajan myötä opit itse tuntemaan oman sairautesi ja tiedät kuinka sairaus reagoi muutoksiin.
      Nitroa (siis pikanitro kielen alle tai suihke) kannattaa opetella käyttämään myös ennaltaehkäisevästi ajatuksella mielummin nitro mäen alla kuin ambulanssi mäen päällä.Alkuun se tuntuu oudolta ja itse ainakin mietin ensialkuun mikä on se kivun taso jolla sitä pitää ottaa yms ajatuksia pyöri mielessä,mutta aikaa myöten siitä tuli ihan normi osa minun elämääni ja on mukana aina.
      Alkuvaiheessa kun kaikki asiat tuntuu oudoilta ja peloittavatkin niin kannattaa olla yhteydessä Sydänliittoon jotta saat tietoa vertaistuesta ja toiminnasta ja kaikesta tarjonnasta mm ensitietopäivät,sopeutumisvalmennuskurssit,ravitsemus,jne,useimmat kokevat hyötyvänsä eniten juttelemisesta toisen sairastuneen kanssa.Vertaistuen henkilöitä löytyy monen ikäisiä,miehiä ja naisia,eikä ole mikään pakko olla yhteydessä siihen oman alueen vertaistukihenkilöön jos se jostain syystä tuntuu hankalalta.

      • Sirutar1

        Hei kiitti vastauksesta ja tiedosta . Vertaistuki ois kannustavaa. Minulla vaan ei ole tietoa jatkosta, ennen kuin saan ajan sydänlääkärille. Hyvää kevättä!


    • BusyBee1

      Kivuntunne yläselässä voi liittyä sepelvaltimotautiin,naisilla oireet on muutenkin "epämääräisempiä" kuin miehillä.
      Itsellä infarkti oireili ainoastaan kipuna oikeassa hartiassa ja lapaluun tuntumassa,sekä hieman tukkoisena olona,eli ilman mitään ns tyypillisiä oireita,myös ikä ja sukupuoli olivat epätyypilliset.
      Vertaistukea kannattaa ja voi alkaa etsiä jo ihan alkuvaiheessa,ei siihen ole olemassa mitään tiettyä "rajaa" tms milloin on sen aika,yksi kaipaa heti kun on epäily olemassa,toinen vasta hetkeä ennen leikkausta...eli vaihtelee yksilöittäin sekin.Yhteydenotto Sydänliittoon ja tiedonhaku heidän sivuiltaan http://www.sydanliitto.fi/etusivu antaa vastauksia myös useimpiin kysymyksiin.
      Aurinkoista kevättä sinulle Sirutar1

      • Sirutar1

        Nyt sitten tuli Oyksista kirje, että olen jonossa kardiologian osastolle sepelvaltimokuvaukseen. Saapas nähtä kuinka, kauan saa odottaa.
        Töiden jälkeen, on niin väsynyt että meinaa nukahtaa istualleen. Pitääpäs käytä, sydänliiton netti sivulla.


    • Sirutar1

      Hei!

      Millaisia kokemuksia on Sepelvaltimokuvauksesta?

    • n. 53v.

      Minulla on lähes jatkuvasti vasemmalta puolen , lapaluun vieressä kipua hartian seudussa.
      Suvussä on sepelvaltimotautia.
      Myös kolesteroliarvoni on koholla, vaikka painoindeksini on alle 25, sekä harrastan paljon liikuntaa.
      Rasituskokeessa kävin vuosi sitten, siinä ei todettu mitään. Onko muita keinoja todeta tuo sepelvaltimotauti?
      Kipu hartiaan tulee esim. ostoskassia kantaessa, se jatkuu päiväkausia, välillä kipu tuntuu jopa hengittäessä.

      Kolesterolilääkitys on.Ei muita lääkityksiä.

    • laajennettu

      Verikokeessa näkyvä sydänentsyymi (P-TNT) kertoo infarktista, minulla se näkyi reilusti koholla juuri tuon tyylisestä kivusta kun menin kivuissani näyttämään terkkarille, josta matka jatkui sitten sairaalaan ja pallolaajennukseen.

      Ainoa varma keno todeta sepelvaltimotauti on varjoainekuvaus. Siellä minullakin nähtiin täysi tukos, vaikka muut arvot sydänkäyrää ja verenpainetta myöten oli kohtalaisessa kunnossa.

      Varjoainekuvaus ja sen yhteydessä tehtävä pallolaajennus on lähestulkoon kivuton toimenpide. Ainoa kipu minulla tuntui ranteessa, josta mentiin katetrilla sydämeen ja sekin vain vähäistä kipuilua ja kesti vain muutaman tunnin operaation jälkeen, joten varjoainekuvaus sen enempää kuin pallolaajennus ei ole henkiseltä tai fyysiseltä rasitukselta sen kummempi toimenpide kuin hammaslääkärissä hampaan paikkaaminen. Oikeastaan miedompi kuin hammaslääkäri ja ainoa paikka, missä tuntee yhtikäs mitään on ranne. Verisuonissa ei ole tuntoaistia ja sydämessä käyntiä ei tunne lainkaan.

    • lääkehaitta
      • lääkehyöty

        Moista roskaa väittää vain Antti Heikkilä ja hänen karppaus-kamunsa. Karppaus kohottaa reippaasti kolesteroliarvoja, niin hehän haluavat tietenkin sanoa, että kolesterolista ei ole mitään haittaa, mikä on täyttä epätieteellistä pötyä ja puppua. Ja toki se pitää kääntää lääkkeitä vastaan, ihmisiin istutettua lääkefobiaa hyväksikäyttäen ja vielä suuryrityksien salaliittoteoriat ja lahjotut lääkärit ja muut viriviri-tööt tööt -ufokummitus-zeitgeisttarinat siihen vielä päälle.

        Sydänpotilaiden, joilla on korkea kolesteroli, tulee ehdottomasti syödä statiineja, sanoi Antti Heikkilä mitä vain. Koko maailman kardiologit ja ravitsemusterapeutit ovat tästä käytännössä yksimielisiä, paria ortopedi-Heikkilää lukuunottamatta. Paria huru-ukkoa paristakymmenestä miljoonasta siis. Aina tiedeyhteisöön mahtuu muutama, jotka haluavat väittää maapallon olevan vain 5000 vuotta vanha yms. Kaikenlaiset mitättömyydet saavat huomiota sillä tavalla.

        Itse olisin jo kuollut ilman synteettisiä kemikaaleja, rotanmyrkkyjä, statiineja, beetasalpaajia ja radioaktiivista varjoainetta ja säteilyä ajat sitten. Johtuen siitä, että liki kolme vuosikymmentä söin melko karppaus-tyyliin ja suonet tukkiutuivat. Melko täpärästi pelastuin ja nyt täysin kemiallisesti ja synteettisesti voin mainiosti ja juoksen puolimaratonin helposti, siitä on kiittäminen vähäkolesterolista ruokavaliota ja kourallista pillereitä päivässä, erityisesti kolesterolilääkkeitä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1935
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1868
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1413
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe