Ajovalojen käyttö

Ei huomio/päivävaloj

On se vaan kumma, kun porukat ajelee lumituiskussa ja sumussa huomio/päivävaloilla. Edestä päin sentään jotenkin näkee , mutta takaapäin on havainnointi jokseenkin vaikeaa, kun ei ole parkkivalotkaan tietenkään päällä kun ajellaan huomiovaloilla.
Tieliikennelaissa edellytetään ajovalojen käyttöä olosuhteiden vaatiessa, ei kukaan pimeälläkään kaiketi ajella huomiovaloilla.
Veikkaampa, että mahdollisen peräänajon sattuessa tuomitaan osasyylliseksi myös takavaloton edellä ajava.

24

615

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kummia kytkentöjä

      Lisäksi takasumuvalon saa monessa autossa päälle vain etusumarien kanssa. Lumipöllyssähän etusumareista ei mitään iloa ole, mutta takavalon sytyttäisin mielelläni. Vaan kun insinööri on päättänyt toisin.

      • fldgiuqw

        Kyllä bemussa saa erikseen pelkän takasumuvalon päälle!
        Ei ehkä kian ja huntain raadoissa ja muissa halpisautoissa saa!


      • fldgiuqw kirjoitti:

        Kyllä bemussa saa erikseen pelkän takasumuvalon päälle!
        Ei ehkä kian ja huntain raadoissa ja muissa halpisautoissa saa!

        Hienoa. Yhdessä keskihyvässä sakemannissa saa, mutta esim mesessä ja vaggineissa ei.


      • autoilija3

        Takasumuvaloa käytetään kyllä paljon väärin. Jopa sateettomalla kelillä kun näkyvyys on erinomainen monilla palaa takasumuvalo. Tämä haittaa esim. jarruvalon havaitsemista.

        Minun autossani on myös ettei saa takasumuvaloja päälle ellei laita ensin etusumuvaloja.


      • -Audi
        The_Rat kirjoitti:

        Hienoa. Yhdessä keskihyvässä sakemannissa saa, mutta esim mesessä ja vaggineissa ei.

        Audissa saa myös.


    • Ei kyttöä

      Valot haittaa omaa ajamista. Ei niitä viitti käyttää.

    • Valot päälle

      Joo, eilen todistin tilannetta, jossa meinasi rysähtää, kun vasemmalle kääntyvä ei huomannut iltahämärissä parkkivaloilla ajavaa vastaantulijaa. Kääntyjä ei onneksi panikoinut ja jarruttanut tilanteen huomatessaan, vaan kääntyi vauhdilla loppuun asti ja ehti juuri ja juuri alta pois.

    • nenäkyyhyvin

      " ei huomannut iltahämärissä parkkivaloilla ajavaa vastaantulijaa "

      Pitäiskö nyt kuitenkin kyseisen kuskin kipaista optikon puheille, itse näen autojen parkkivalot hämärässä n. 300 metrin päästä, ja pimeällä n. 1500 metrin päästä.

      • Ehkä kyse ei ollut näkemisestä, vaan ihan normaalista toiminnasta. Parkit päällä = pysähtyneenä.

        En itsekään jäisi odottamaan, että pysäköity auto tulee risteykseen ennen kuin käännyn.


    • käykää optikolla!

      Parhaimmillaan käynti optikolla on ilmainen.

      Jos ei näe edessä olevaa tietä niin siellä tosiaan voi olla vaikka hajonnut auto johon sinä - juurikin niin - voit törmätä. Jos et näe mihin ajat niin otat henkilökohtaisen riskin.

      • Näkö kunnossa

        Kyllä sen pysähtyneen auton huomaa, mutta liikkuvaa autoa ei välttämättä tajua heti liikkuvaksi, jos siinä ei ole valoja, tai siinä on pelkät parkit päällä. Voi tulla virhearvoita ja niistä seuraa vaaratilanteita, kuten tuo ylempänä oleva "Valot päälle" -juttu.


    • päivävalot

      Päiväajovalot toimivat useimmissa uusissa autoissa automaattisesti valoisuuden mukaan. Eli lumituiskussa ei kuski välttämättä huomaa ajavansa päiväajovaloilla, jos sää on tarpeeksi valoisa, jolloin automatiikka vaihtaa päivävaloille.

    • valoitta-ajava

      Onneksi on tuo valojen hallinta manuaalinen, voi itse päättää milloin käyttää mitäkin valoja, hyvällä ilmalla ei tarvitse käyttää mitään valoja, säästyy polttimot näin tositarpeisiin.
      On turha väittää etteikö valotonta autoa huomata, vilautetaan pitkiä jo puolen kilometrin päässä.
      Ja tämä ei ole provo vaan tosijuttu.

      • käyhät rukat...

        Onneksi itse en ollut edes opiskellessa noin tiukilla että olisi pitänyt nuukailla jopa valojen käytössä.


      • Valot päällä aina

        Yllättävissä tilanteissa ilman valoja ajavaa ei huomata niin helposti kuin valojen kanssa ajavaa. Erityisesti tähän vaikuttaa se, että on totuttu tunnistamaan liikkuvat autot ajovaloista, eikä sen vuoksi juurikaan kiinnitetä huomiota valottomiin autoihin. Lisäksi aivoihin on iskostunut, että valoton auto = pysähtynyt auto. Kaiken tämän lisäksi laki määrää käyttämään ajovaloja aina. Miksi ihmeessä siis otat riskejä ajamalla ilman valoja?


      • valoitta-ajava
        Valot päällä aina kirjoitti:

        Yllättävissä tilanteissa ilman valoja ajavaa ei huomata niin helposti kuin valojen kanssa ajavaa. Erityisesti tähän vaikuttaa se, että on totuttu tunnistamaan liikkuvat autot ajovaloista, eikä sen vuoksi juurikaan kiinnitetä huomiota valottomiin autoihin. Lisäksi aivoihin on iskostunut, että valoton auto = pysähtynyt auto. Kaiken tämän lisäksi laki määrää käyttämään ajovaloja aina. Miksi ihmeessä siis otat riskejä ajamalla ilman valoja?

        Eihän esim moottoritiellä periaatteessa saa pysähdellä, ainoastaan jos jotain häpeninkiä on sattunut, no silloin voi laittaa parkit päälle, muuten voi ajaa ilman valoja.


    • Täystollo

      Tässä sitä nyt ollaan sen uuden takavalodirektiivin kanssa. Jos on tarpeeksi valoisaa, eivät takavalot syty automaattiasennolla. Ja lumipyry päivällä on juuri sellainen.

      Ihmettelin jo aikoinaan, että kukahan paviaani tämänkin meni keksimään ja miksi? Saasteet muka vähenevät, voi jmalauta mitä selityksiä.

      Tässä vielä linkki yhteen lehtijuttuun aiheesta. Poliisi pitää ilmiötä vaarallisena myös, eikä ihme:
      http://www.aamulehti.fi/Autot/1194723537203/artikkeli/poliisi ss lle autojen uudet valot hengenvaaralliset lumipyryssa.html

      • käykää optikolla

        Poliisille tiedoksi:

        Tieliikennelaki 36 §
        "Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut." (finlex.fi)

        Silloin Poliisin kuuluu sakottaa sellaisia jotka ajavat pelkillä huomiovaloilla. Turha valittaa resurssipulaa, muutamalla sadalla sakotuksella saadan sana leviämään nopeasti. Populistiset ouhallusratisat vievät törkeästi resursseja liikenneturvallisuusvalvonnalta.

        Jalankulkijoilla tai hirvillä ei ole ajovaloja, eli liikenteessä on muutakin näkemisen arvoista kuin vain "peltilehmät".


      • Täystollo
        käykää optikolla kirjoitti:

        Poliisille tiedoksi:

        Tieliikennelaki 36 §
        "Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut." (finlex.fi)

        Silloin Poliisin kuuluu sakottaa sellaisia jotka ajavat pelkillä huomiovaloilla. Turha valittaa resurssipulaa, muutamalla sadalla sakotuksella saadan sana leviämään nopeasti. Populistiset ouhallusratisat vievät törkeästi resursseja liikenneturvallisuusvalvonnalta.

        Jalankulkijoilla tai hirvillä ei ole ajovaloja, eli liikenteessä on muutakin näkemisen arvoista kuin vain "peltilehmät".

        Tuossa Aamulehden jutussa on kyse lähinnä siitä etteivät ihmiset tiedä/muista etteivät takavalot vättämättä ole päällä. Mistä he sen tietäisivät? Jos sakottaminen on ainoa konsti parantaa muistia tai tietämystä, niin siitä sitten vaan.

        Laajemmin ajateltuna asia on kyllä niin että tässä on kyseessä tekniikalla mahdollistettu typeryys. Eli tekniikkaa on taas käytetty väärään paikkaan väärällä tavalla. Ajatus periaatteessa toimii, mutta kaikkea ei ole huomioitu. Eivätkä tällaiset automaatit toimi Suomen olosuhteissa ainakaan. Tuskin toimivat muuallakaan kovin hyvin.


      • valoitta-ajava
        käykää optikolla kirjoitti:

        Poliisille tiedoksi:

        Tieliikennelaki 36 §
        "Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut." (finlex.fi)

        Silloin Poliisin kuuluu sakottaa sellaisia jotka ajavat pelkillä huomiovaloilla. Turha valittaa resurssipulaa, muutamalla sadalla sakotuksella saadan sana leviämään nopeasti. Populistiset ouhallusratisat vievät törkeästi resursseja liikenneturvallisuusvalvonnalta.

        Jalankulkijoilla tai hirvillä ei ole ajovaloja, eli liikenteessä on muutakin näkemisen arvoista kuin vain "peltilehmät".

        "Tieliikennelaki 36 §
        "Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut." (finlex.fi)"

        Eikös asia ole tuossa hyvin lyhyesti kiteytettynä, eihän siinä todellakaan vaadita ajovaloja käytettäväksi kuin pimeän, hämärän sekä sään ollessa näkyvyyttä rajoittava.
        Siksipä en siis käytä valoja selkeällä säällä.

        Näin säästyy kalliisti vaihdettavat polttimot tarpeelliseen ajankohtaan.


      • käykää optikolla
        valoitta-ajava kirjoitti:

        "Tieliikennelaki 36 §
        "Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut." (finlex.fi)"

        Eikös asia ole tuossa hyvin lyhyesti kiteytettynä, eihän siinä todellakaan vaadita ajovaloja käytettäväksi kuin pimeän, hämärän sekä sään ollessa näkyvyyttä rajoittava.
        Siksipä en siis käytä valoja selkeällä säällä.

        Näin säästyy kalliisti vaihdettavat polttimot tarpeelliseen ajankohtaan.

        Siellä Tieliikennelain 36 § on myös teksti:

        "Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja."

        Aiempi lainaus tarkoittaa sitä että huomiovalot eivät aina riitä. Ilman jompaa kumpaa ajaminen maksaa rikesakkona 50 euroa, eli saman arvoinen rike kuin se kännykän käyttö jota valvotaan aktiivisesti.

        Harmi vaan että nykytietotekniikan aikana suurituloiselle tuo kiinteäsummainen rikesakko 50 euroa on hintansa arvoinen kokemus (saa istua poliisiautossa juttelemassa), pienituloisella kova sanktio. Voisi näissä kaikissa suhteuttaa sanktiot tulojen mukaan sen sijaan että niissä on hinta.


      • tvs1
        käykää optikolla kirjoitti:

        Poliisille tiedoksi:

        Tieliikennelaki 36 §
        "Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut." (finlex.fi)

        Silloin Poliisin kuuluu sakottaa sellaisia jotka ajavat pelkillä huomiovaloilla. Turha valittaa resurssipulaa, muutamalla sadalla sakotuksella saadan sana leviämään nopeasti. Populistiset ouhallusratisat vievät törkeästi resursseja liikenneturvallisuusvalvonnalta.

        Jalankulkijoilla tai hirvillä ei ole ajovaloja, eli liikenteessä on muutakin näkemisen arvoista kuin vain "peltilehmät".

        Ihan itsellesi tiedoksi, kyseinen Tieliikennelain kohta alkaa lauseella:

        "Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja."

        Näin sitä lakikirjaa luetaan kuin piru raamattua, ja tehdään omia tulkintoja!


    • RahaaON!

      Vähissä on rahat jos pitää polttimoita säästellä? Ostit Kian ja nyt pitää elää kaurapuurolla ja ajaa ilman valoja?

    • Huomio

      Miksi ihmeessä pitää ajaa parkit päällä? ? Se näyttää aika typerälle !! Lähes joka autossahan on automaattivalot..
      Jos ei halua käyttää ajovaloja päivällä niin voisi kai laittaa sitte huomiovalot, halvimmat ei edes maksa paljoa ja toimivat niinku pitääkin..
      En itsekään käytä koskaan päivällä ajovaloja mutta huomiovalot palaa toki päivällä =) ( maksoivat hurjat 20€ oliko niissä nyt 8 lediä per lamppu )

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      2024
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      102
      1835
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1629
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      61
      1484
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1172
    6. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1093
    7. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      76
      1077
    8. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      1073
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1056
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      1003
    Aihe