Moi ! Olen yläaste-ikäinen tyttö, pituutta n. 156 cm ja painoa 38, melkein 39 kg.
Ongelmani on, että aina syötyäni vatsani turpoaa aivan hillittömästi ! Onko kellään hajua, että voisiko se johtua esim. ruokavaliosta ? En liiku mitenkään erityisen paljon, joten olen epäillyt, että se johtuu siitä. Kuitenkaan vatsalihasliikkeet ja liikunta ole auttaneet.
Vatsan turpoaminen
17
841
Vastaukset
- Gluteeni&laktoosi
Voi johtua keliakiasta tai laktoosi-intoleranssista.Sun kannattaa käydä
terveydenhoitajan juttusilla. - hae apua
Sinähän olet vakavasti alipainoinen; ei kai sinulla vaan ole anorexia???? Nälkiintynyt.
- Dspsble
Heippa. Mulla on ollut samanlaisia oireita lapsesta nyt melkein kolmekymppiseksi asti. Olen huomannut että oireeni pahenevat stressin myötä, ja välissä onkin ollut useamman vuoden jaksoja kun turvotusta ei ole ollut. Lääkärissä heitettiin diagnoosiksi ärtyvän suolen oireyhtymä kun laktoosi-intoleranssi ja keliakia oli suljettu pois. Se on aika yleinen toiminnallinen vatsavaiva, mitä ei voi havaita tutkimuksin vaan sen diagnosointi perustuu oireisiin. Sitä ei ole tutkittu vielä niin paljoa että tiedettäisi mikä sen aiheuttaa, vaan oletettavasti jotkut ihmiset vain reagoivat herkemmin vatsallaan esim. stressiin.
Tällä hetkellä suosituin tutkimusteema liittyy ns. FODMAP-hiilihydraatteihin. Ne käynnistävät ihan normaalisti paksusuolessa käymisreaktion, minkä aiheuttamaan suolen pingotukseen ärtyvän suolen oireyhtymää sairastavat reagoivat kivulla ja turvotuksella, kun normaali ihminen saa korkeintaan hieman ilmavaivoja. Jos kiinnostaa lukea asiasta lisää niin tsekkaa tuo artikkeli (myös 1. ja 3. osa): http://www.pronutritionist.net/ibsn-ruokavaliohoito-fodmap-hiilihydraatit-osa-2/ - se saattaa vaikuttaa aikamoiselta kapulakieleltä, mutta googlettelemalla tuota termistöä löydät varmasti muitakin aihetta käsitteleviä sivuja.
Mulle ainakin esim. omena, rypäleet, hiilihappojuomat, kaali, sipuli, viljat ja maito ovat takuuvarmaa turvotuskamaa, mutta esim. viljojen ja maitotuotteiden siedossa on paljon yksilöllisiä eroja (kuten tuossa artikkelissakin todettiin). Ennen kuin lopetat jonkin ruoka-aineen syömisen kokonaan niin voisit ruveta pitämään jonkinlaista turvotuspäiväkirjaa tarkkaillaksesi että mistä nimenomaisesta ruoasta se voisi johtua. Sun kannattaa myös ehdottomasti mennä lääkäriin juttelemaan tuosta vaivasta, kysellä jatkotutkimuksia ja AINAKIN pyytää lähete ravintoterapeutille jonka kanssa voisit yhdessä suunnitella sinulle sopivaa ruokavaliota. Tälläisiä vaivoja vähätellään yleisesti, mutta vaikkapa omalla kohdallani ne johtivat vuosien syömishäiriökierteeseen ja sitä kautta masennukseen, fyysisiin vaurioihin jne. On todella hienoa että tulit kysyneeksi apua jo nyt.
Mua on auttanut apteekista saatava jauhe nimeltä vi-siblin, mikä on liukenevaa kuitua, mutta samaa kamaa saa myös ihan tavallisista kaupoista jauhohyllyltä psyllium-nimisenä. Myös piparminttutee on rauhoittanut tosi hyvin. Turvotusta mulla kyllä on vieläkin silloin tällöin, mutta se johtuu ihan siitä että joskus on pakko saada leipää, papuja ja pastaa. Eihän näitä siis ole tarkoituskaan lopettaa kokonaan, vaan syödä kohtuudella. Ja ettei tärkein unohtuisi, niin maitohappobakteerit tabletteina ovat ihan ehdoton apu - unohda ne terveysjogurtit ja muut, niihin on lisätty aineksia jotka eivät sovi ärtyvälle suolelle. Ylipäätään kaikki pitkälle jalostettu ruoka kannattaa unohtaa (mutta tää on vain mun mielipiteeni).
Jos sulla tulee jotain kysyttävää niin vastaan mielelläni. Mutta tilaa se lääkärinaika tai mene koulun terkkarille hetimmiten niin saadaan sut kuntoon :) - Ravitsemus parantaa
Dspsblellä oli ihan hyviä pointteja viestissään...
Todennäköisin vaihtoehto on että sinulla on se keliakia. Ja sitä myötä myös laktoosi-intoleranssi, sillä hoitamattoman keliakian myötä vatsasi ja suolistosi ovat hyvin pahassa jamassa, vaikka oletkin nuori. Keliakian, tai siis viljojen tuhoama suolisto on kärsinyt niin pahasti, ettei se kestä enää maitoproteiinien käsittelyä. Jos kehosi olisi sen ihanteellisessa, turmeltelemattomassa tilassa, se saattaisi kestää maitotuotteita. Joissakin tapauksissa, kun kehon elimistö ja suolisto on saatu toipumaan viljojen tekemiltä tuhoilta, on sen jälkeen elimistö taas pystynyt käsittelemään maitotuotteita (tämä johtuu siis siitä että suolisto toimii tällöin niinkuin sen pitäisikin, sen luonnollisessa tilassa).
Dspsble väitti, ettei tälläistä vatsan ja suoliston oireyhtymää ei ole pahemmin tutkittu.. ketun marjat, kyllä sitä on. Ei tosin lääketieteen silmin. Mutta aineistoa ei vain ole tuotu valmiiksi meidän neniemme eteen luettavaksi, vaan sitä tietoa pitää etsiä. Itse opiskelemalla, kokeilemalla, tutkimalla ja etsiskelemällä oppii kaikkein parhaiten.
Vatsan, elimistön ja suoliston huonolla toiminnalla on vain yksi selitys: täysin laaduton ravinto. Tai oikeastaan toinenkin, liikunnan puute. Ihmisen keho on terve ja sairauksista puhdas, ja toimii niin kuin sen pitäisi, kun nämä kolme kriteeriä täyttyvät oikeaoppisesti: ravitsemus, liikunta ja palautuminen.
Minä täytän tänä vuonna 20v, ja olen noin vuosi sitten itse todennut että minulla on keliakia. Keliakian kunnolla hoitamisen aloitin viime kesänä. Voin omakohtaisesti ja kaverieni kokemusten perusteella kertoa, ettei ihmisellä kuuluisi olla mitään vatsavaivoja paitsi ehkä sairauksien aiheuttamana. Keliakiahan ei ole sairaus, vaan enemmänkin ominaisuus, jonka esi-isämme ovat meille jättäneet. Tämä väite perustuu siihen, että varsinkin meidän suomalaisten esi-isämme ovat kulkeneet rannikoilla ja metsissä mm. lähivenäjällä, he ovat eläneet ns. metsästäjä-keräilijä -kulttuuria. Metsästäjä-keräilijät ovat eläneet vain ja ainoastaan raakaravinnolla, eli mm. raa'alla kalalla ja lihalla, vihanneksilla, marjoilla, viherkasveilla, hedelmillä. He eivät ole syöneet kypsytettyä lihaa, tai VILJAA, tai maitotuotteita (ei silloin hirveästi käsiteltyjä maitotuotteita ole ollutkaan). Joten lyhyen evoluution myötä meidän elimistömme eivät ole sopeutuneet viljojen tai mm. liian kypsytettyjen lihojen käsittelemiseen. Viljat ovat nimittäin melko uusi juttu, niitä alettiin tehotuottamaan kunnolla pyöreästi 1900-luvun vaihteessa, pelkästään tämänaikaisten virheellisten tiedetutkimusten ja hajamielisten professorien tuloksena. Samoihin aikoihin sokerin käyttö räjähti käsiin, koska sitä luultiin ihanteelliseksi ravinnoksi koska se oli vain puhdasta energiaa. Myös maidon pastörointi alkoi näillä tienoin bakteeripelon käynnistämänä. Silloinen ravinto-oppi oli ns. kalorioppia, eli sen mukaan ihminen ei tarvinnut mitään muuta, kunhan sen päivän kalorimäärä vain täyttyisi. Näiden virheiden takia nykyinen ravitsemus ei ole juuri minkään ravinto-opin mukaista. - Ravitsemus parantaa
Keliakia, tämä ominaisuus, jonka meistä suomalaisista omistaa varmaan 25-50%, ellei enemmänkin (miettikää kuinka monella suomalaisella on vatsavaivoja), johtuu siitä että suolinukkamme on puutoksellinen. Ilman tätä nukkaa suolistomme ei pysty käsittelemään valkoisia viljoja tai viljoja ollenkaan. Etenkin valkoinen vilja eli vehnä, jota suolisto ei vain pysty käsittelemään, jää sitten suolistoon "pyörimään", aloittaen tukkimalla suoliston seinämät candida -nimisellä hiivasienellä. Tämä hiivasieni, iän ja viljojen syönnin myötä, lisääntyy ja lisääntyy kehossa jatkuvasti. Se nimenomaan tukkii elimistön ja suolistojen seinämät, sekä aiheuttaa kroonisen tulehdustilan. Kehomme ovat siis tukkeessa ja siellä vallitsee jatkuvasti tämä krooninen tulehdustila. Kun suolistoon on kertynyt kunnon sieniseinämä, ravintoaineet eivät pysty sitä läpäisemään, ja kaikki tärkeät hivenaineet ja vitamiinit jäävät imeytymättä. Tarkkaavainen ehkä jo arvasi, että kappas, tässähän on mm. anemian syy (anemia on puutostila, jolloin ravintoaineet, mm. rauta, eivät imeydy kehoon ja keho laihtuu ja rappeutuu, kun se ei saa tarvitsemiaan mineraaleja). Eli sun alhainen painokin suurella todennäköisyydellä johtuu tästä, keliakian aiheuttamasta anemiasta. Myös akne on hälytysmerkki siitä, että keho on äärettömän pahassa jamassa. Akne on jo hyvin hälyttävä merkki, että elimistö on "saastunut". Akne on vain kehon roskanpoistojärjestelmä. Se yrittää päästä juuri tästä kerääntyneestä hiivasienestä ja muusta limasta eroon, tunkemalla sitä pois ihon läpi. Mulla on akne, ja se oli pahimmillaan silloin kun en välittänyt omasta terveydestäni yhtään , jatkuvasti söin pelkkää huonoa ruokaa. Näihin aikoihin olivat myös elämäni pahimmat masennusjaksot, tämä parin vuoden kestävä jakso oli silkkaa helvettiä elämästäni. Nyt akne on alkanut korjautumaan, kun olen alkanut hoitamaan keliakiaani. Se on siis merkki siitä, että kehoni on paranemaan päin, ja ylimääräiset roskat ja limat ja sienet ovat hyvää vauhtia lähtemässä pois. Aknea kaikki eivät saa vaikka keho olisi kuinka tukkeessa, siihen vaikuttaa 3 geenitekijää joiden pitää loksahtaa kohdilleen, että aknea muodostuisi. Jos kaikki geeneistään riippumatta voisivat saada aknen, varmaan 90% länsimaalaisista olisivat naamastaan tai selästään täynnä näitä punaisia laikkuja.
Noh sitten herää kysymys, että miten sitä keliakiaa hoidetaan. Ei siihen ole mitään muuta hoitokeinoa kuin elinikäinen, gluteeniton/viljaton ruokavalio. Tämä ominaisuus on nimittäin pysyvä. Jotkut kestävät paremmin gluteenia kuin toiset, kaikilla on omat ominaisuutensa joka asiassa. Jotkut keliaakikot pystyvät syömään täysjyväviljaa, jotkut eivät ollenkaan. Minä olen sellainen, jonka vatsa ei kestä pisaraakaan mitään viljaa. Grammakin gluteiinia kaikilla keliaakikolla aiheuttaa vaurioita, joiden palauttamiseen menee helposti 2 kuukautta. Olen huomannut että minun vatsani turvottaa ja menee sekaisin vain ja ainoastaan, kun olen syönyt maitotuotetta, tai jotain viljaa. Kavereillani sekä perheenjäsenilläni on myös sama homma, joilla on keliakia. Noh silloinkin voi turvottaa jos on ahminut järjettömän määrän ruokaa. Mutta normaalisti syödessä kenelläkään ei pitäisi olla turvotusta tai vatsavaivoja.
Siispä Dspsble olen kuvailemiesi oireiden perusteella aivan varma, että sullakin on keliakia (Vaikka lääkäri ei ole sitä todennutkaan). Mua ärsyttää suomalaisten tukeutuminen joka asiassa nykyaikaiseen lääketieteeseen... Lääkärit, sairaalat ja hoitokeskukset eivät missään nimessä haluaa parantaa ihmisiä, siellä vain halutaan nyhtää ihmisiltä rahat pois. Minäkin kävin keliakiatutkimuksissa (verikokeissa), eikä multa yllättäen löytynyt tulehdusarvoja, vaikka itse olin 120% varma että mulla se on. Suomen verikokeissa testataan ainoastaan YKSI tulehdusarvo, jonka keliakia aiheuttaa. Tämän yhden arvon lisäksi on lukuisia muita arvoja, jotka kertovat saman asian, mutta hemmetti, NIITÄ EI MITATA. Monilla, kuten minulla, se yksi mitattava tulehdusarvo ei kerro keliakiasta, vaan ne muut arvot pitäisi mitata myös. - Ravitsemus parantaa
Eh taidan jättää novellini tähän ja kertoa, että sinun kannattaa mennä lääkäriin keliakiatestiin, vaikka se on vain tuurista kiinni kertooko se että sulla on keliakia. Itse voit sen helposti myös testata. Ole esim. viikko syömättä YHTÄÄN MITÄÄN VILJAA tai maitotuotteita missään muodossa. Tämän ehkä tuskallisen viikon jälkeen, kokeile syödä jotain viljaa. Tässä vaiheessa kyllä huomaat onko sinulla keliakia vai ei. Vatsa ja elimistö sen sinulle kertoo, sitä pitää vain osata kuunnella. Eli jos viikon tauon jälkeen vilja aiheuttaa turvotusta ja vatsavaivoja, sulla on 100% varmasti keliakia. Mulla tulehdustilan yhteydessä tuli mm. masennusta, plus lukuisia muita vakavia oireita, joihin nykypäivänä ei kiinnitetä huomiota. On myös olemassa nopeita keliakia testereitä, joita voi ostaa apteekista.
Jos tulet siihen tulokseen että sulla on keliakia, suosittelen että noudatat tarkasti ja pidät itsehillintäsi kurissa, etkä syö pisaran pisaraa viljoja, etkä käsiteltyjä maitotuotteita. Sun pitää syödä paljon kasviksia (vihreitä erityisesti), nokkosta, salaattia, hedelmiä, marjoja, pähkinöitä(ei maapähkinöitä, ne voivat pistää vatsan sekaisin lektiinin takia), vähärasvaista kalaa, yrttejä, vihreää teetä, ginsengiä ja kaikkea mahdollisimman luonnonmukaista eli luomua. Luomutuotteet sisältävät n. 10-15 krt enemmän hivenravintoaineita kuin tehotuotetut. Kehon puutostila johtuu suurilta osin myös tästä ravintoköyhästä, tai miltein olemattomien ravintoaineiden sisältämästä ruoasta. Syö kaikkea puhdistavaa, sitruunaa(myös itsepuristettuna mehuna), merileväuutetta, jodia (auttaa kilpirauhasta), vitamiineja, ja yritä mahdollisimman jatkuvasti pitää sun aineenvaihdunta käynnissä, eli liiku mahdollisimman paljon!!! Istualtaan ja paikallaan oleminen pelkästään kerää lisää mössöä sun kehon sisään, koska silloin aineenvaihdunta on minimaalinen. Keho ei tällöin puhdistu. Ja tosiaan älä syö mitään muita maitotuotteita kuin hapatettuja maitotuotteita. Pastöroidut ja käsitellyt maitotuotteet, mm. suomalaisten suosimat tavalliset maidot, activia "ruuansulatusjogurtit" sun muut ruoansulatustuotteet ovat anteeksi, täyttä hevonpaskaa ja kusetusta. Käsitellyt maitotuotteet ovat pelkkää pahuutta ihmiselle, ne keräävät elimistön täyteen limaa. Kuulostaako miellyttävältä?
Voisin kertoa ravitsemuksesta vaikka kuinka paljon lisää. Sä olet vielä huomannut hyvin varhaisessa vaiheessa noi sun oireet, mikä on todella hyvä asia. Iän myötä tuhot lisääntyy, ja kaikki ei välttämättä ole enää silloin korjattavissa! Toivottavasti kuuntelet "viisaampaas". Jos otat tästä oppia niin voin kertoa, sun elämänlaatu tulee olemaan vuosien päästä aivan tajuttoman mahtavaa. Jos et tee asialle mitään, sulla tulee olemaan muutaman vuoden päästä tosi paska olo jatkuvasti, laiskistut ja rapistut, ja olet alttiina kaikille nykypäivän sairauksille. Luonnosta löytyy lääkkeet joka vaivaan, ja keho pystyy oikeanlaisessa tilassa parantamaan väh. 90% kaikista sairauksista.
Älä tee samoja virheitä kuin minä ja muut, älä polta tupakkaa, älä juo kofeiinia, tai älä käytä alkoholia. Ihmiskeho on hyvin delekantti ja monimutkainen laitos, ja sitä pitää kunnioittaa ja huoltaa sen ansaitsemalla tavalla. Kiitos jos luit tämän.
PS. suosittelen lukemaan kirjan nimeltä Avaimet Elämään. Se tuo oikein hyvin tietoa kaikesta mitä sun pitää tietää, suosittelen täydellä sydämelläni sen lukemista. Löydät sen monista kirjastoista, tai voit tilata sen mm. täältä http://www.bookplus.fi/kirjat/avaimet_el%C3%A4m%C3%A4%C3%A4n-4348914. Suosittele myös vanhempiasi, perhettäsi ja lähisukulaisia lukemaan kyseinen kirja. - halool
Sen sijaan että arvailisi eítse niin asian voi myös testata, keliakia-pikatestiä myydään apteekissa..Testi otetaan verestä.
- SomebodyHelpMe
Multa on testattu keliakiat ja muut, eikä johdu niistä. Vatsani toimii hirmu harvoin, ja aina sen toimimisen jälkeen n. 2 pvä myöhemmin se ei ole turvonnut, mutta kun taas syön, se turpoaa entiselleen. HELP ?
- tikkujätkä
Itsellänikin turpoaa vatsa hyvin helposti ja lisäksi paino ei ole neljään vuoteen noussut. Oon 19-vuotias nuori mies ja painan 53 kg. Pituutta 177 cm. Tänäänkin olen syönyt pyttipannua, jäätelöä, eilen pitsaa ja munkkeja ja liikkumisen oon jättänyt melkein kokonaan mutta ei auta. Multa tutkitaan keliakia, laktoosi-intorelanssi ja kilpirauhanen. Onko sinulta tutkittu kilpirauhanen? Saattaa olla liikatoimintaa kun sinäkin olet alipainoinen. Onko keliakia tutkittu tähystyksessä? Jos ei, niin tähystys kannattaa, sillä keliakia ei aina näy verikokeessa. Saattaa tuo mahan turpoaminen olla mahdollista ilman mitään erityistä syytäkin. Esimerkiksi isäni kärsii vatsan turpoamisesta syönnin jälkeen eikä hänellä ole mitään keliakiaa tai laktoosi-intorelanssia yms. Mutta kannattaa vaan mennä uudestaan lääkärille jos tuo turvotus vaivaa kovasti. Tai vaihda vaikka lääkäriä. Kaikki ei välttämättä tutki niin hyvin kuin toiset. Tsemppiä sulle ja toivottavasti minunkin alipainoon ja turvotukseen löytyy vielä syy:)
- Herätys
Pyttipannu, jäätelö, pitsa, munkki ja liikkumatta jättäminen = kivulias ja tuskainen itsemurha ja itsesi rappeuttaminen.. Syö nyt ihmeessä jotain, jota voi kutsua ruuaksi. Noilla seteillä mitä kerroit, et tule elämään yli 50 vuotiaaksi.. Tai jos tulet elämään pidempään ja ylipäätänsä jos jatkat samaan malliin, loppuelämästäsi tulee monien monien piinaavien "sairauksien" värittämä helvetti, joka on vain ja ainoastaan sinun itse aiheuttamaa. Jokainen itse päättää mitä kurkustaan alas työntää.
Kannattaa tehdä ne tutkimukset itse kokeilemalla ja tunnustelemalla. Kun oppii kuuntelemaan omaa kehoaan, ei tarvitse lääkäreitä jotka tekevät useimmille tyhjänpäiväisiä tutkimuksia. Itsehoito on se paras hoito.
- tikkujätkä
Niin lähinnä oon kokeillu nostaa painoa syömällä vähän rasvaisempaa mutta en ole onnistunut siinä. En minä joka päivä näin syö. Tänäänkin olen syönyt ihan tavallista ja terveellistä ruokaa. Ja oon käynyt ulkonakin. Mutta joku on vialla jos paino ei nouse ja maha menee kuralle jo pelkästä leivän syönnistä.
- tikkujätkä
Ai niin unohdin kysyä että onko sinulla sitten kokemusta jostain tutkimuksesta, mikä olisi ollut tyhjänpäiväinen? Onko esimerkiksi ohutsuolen tähystys tyhjänpäiväinen tutkimus, jos sillä pystytään takaamaan potilaan mielenrauha, ettei hänen ajatuksensa pyöri jatkuvasti jonkin sairauden ympärillä?
- SomebodyHelpMe
Kilpirauhanen on tutkittu, ja nuorison terveystodistukseenkin tuli viime kuussa "perusterve tyttö". Kaikki ehdotuksenne on tutkittu, mikään ei ole vikana. Mutta mistä tämä sitten oikein johtuu ? En tiedä.
- minä
Tuli mieleen ettei kyseessä olisi vitamiinin tai rasvojen imeytymishäiriö? tai Crohnin tauti? Siinä ainakin vatsa turpoaa. Oletko käynyt terveyskeskuksessa tutkimuksissa vai ihan oikealla sisätautilääkärillä? Minun käsitykseni mukaan sisätautilääkäri on kaikista parhaiten perehtynyt imeytymishäiriöihin.
- ruikutui
Taitaa olla niin, että tavoittelet äärimmäistä laihutta, painostasi päätellen. Koska vatsasi toimii harvoin, syöt liian vähän. Ja kun on noin laiha, nälkiintynyt suorastaan, niin tottahan ne suoletkin tilansa vievät. Ala syödä kunnolla!!!!!
- toinen laiha
Ei se laihuus tarkoita aina sitä, että ois anoreksia. Hyvinkin kyseessä saattaa olla joku imeytymishäiriö. Lue netistä vaikka keliakiasta. Otetaanpa esimerkiksi minun eiliset syömiset: Aamupala klo 10: lautasellinen puuroa, jugurtti, leipä(päällä rasvaista meetvurstia ja juustoa), 2 lasillista maitoa ja banaani. Lounas klo 12: makaronilaatikkoa(2 lautasellista), leipä, 2 pikkuleipää). Välipala klo 14: jäätelö, 1 lasi tuoremehua, 2 leipää. Päivällinen klo 16: lautasellinen makaronilaatikkoa. Toinen välipala klo 18: banaani, lasillinen tuoremehua ja leipä. Iltapala klo 20: jugurtti, 3 leipää ja 2 pikkuleipää. Viikonloppuna sitten Hesburgerista Mega-ateriaa ja Kotipizzasta perhepitsa. Jos näillä syömisillä ei paino ala nousta, niin ei sitten millään. Vaaka näyttänyt jo 4 vuotta 52 kiloa. Pituutta tullut 8 senttiä lisää eli nykyään 180 cm. Ikää mulla on 18 vuotta ja oon mies.Närästää ja vatsa kuralla joka päivä. Lääkärissä tutkivat että mikä on vialla.
- tikkujätkä
No niin nythän se selvis toisessa verikokeessa mikä mulla on. Oon viljoille yliherkkä. Kuukauden päästä tähystykseen, missä selviää, onko mulla keliakia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1225968Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/745282059Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk261366Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1111263Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna861123Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.481015- 64991
- 65931
Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll59915Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain
muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.24914