Onko Lappeenrannasta tulossa osa venäjää ? Olin viime viikolla kaupungilla jossa menin erääseen kauppaan. Siellä kaupassa sitten kaksi myyjää puhuivat venäjää keskenään.Yksi suomea puhuva myyjä auttoi toista asiakasta. Kun eräs vanhempi rouva meni kysymään apua myyjiltä molemmat katsoivat naista hiljaa hetken kunnes toinen myyjistä huonolla suomella tokaisi "minä en ole varma mitä sinä tarkoitat." Rouva siinä sitten kysyi pari kertaa uudestaan samaa asiaa, mutta kun molemmst myyjät vain katsoivat rouvaa poistui hän liikkeestä.
Saammeko me täällä enää pian ollenkaan palvelua omalla kielellämme ? Kaiken lisäksi kuulin, että Lappeenrannassa osassa kaupoista voi maksaa myö venäjän rahalla.Meneeköhän tämä vähän liian pitkälle jo ?
Saako Lappeenrannasta pian edes Suomen kielistä palvelua ?
15
467
Vastaukset
- Mikkeliin meniä
Kyllä ne venäläiset tuo niin paljon rahaa, että ei meidän kohta tarvi maksaa veroja. Eikä toi Mikkeli nyt niin kaukana ole !
- huhhuhh1
Öhöm.. venäläiset ostaa tax freenä kaiken, eivätkä maksa penniäkään veroja. Venäläisistä hyötyy vaan kauppaketjujen johtajat, muille niistä on vain haittaa.
- teidän tulevaisuus
Lappeenranta yhdistetään Pietariin ja uusi valtakunnan raja vedetään luumäki mikkeli imatra sektosolle uudelleen, tulli sijoitetaan savitaipaleen jälkeen jonnekkin Suomenniemen paikkeille, tästä on jo päätetty mutta asiaa ei olla vielä julkistettu,uusia rajalinjoja rakenentaan yön pimeydessä ettei se herätä huomiota uuden rajan avautuessa lappeenrantalaisesta tulee automaattisesti venäjän kansalainen, Suomeen voi hakea työ tai turistiviisumia 2 vuoden kuluttua venäjän kansalaisuuden saamisesta.
- nhjws
Yhdessä lauseessa koko asia, vautsi!
- no rus, yes suomi
sanokaa vaan liikkeiden nimet niin toivotaan että tulee parannusta suomenkieliseen palvelukseen! tai sitten vältellään kyseisiä paikkoja..
- Kiitos EI
Kaikki keskustan vaatekaupat sopii kuvaukseen erityisesti tylyä kohtelua sekä suomeksi että venäjäksi kävelykadun varressa katutasossa vaatepuodissa.Kävin siellä valmiina käyttämään kohtalaisen summan rahaa mutta oli eka ja vika käynti siellä.Olen asiasta kertonut kaikille paikkakunnalla tuntemilleni henkilöille niin suomeksi kuin muutamalla kansainväliselläkin kielellä.
- NO?!
Minä jätän ostokset ostamatta ihan periaatteesta jos myyjänä on venäläinen. Ei, en ole rasisti, mutta JOTAIN RAJAA! Ja niin tekevät yhä vain useammat ja useammat tuttavat!
Suomalainen Suomessa ei saa enää kunnon palvelua omalla kielellään..
En itsekään matkustanut Espanjaan olettaen että saisin palvelua SUOMEKSI!
Ihmeellistä p***een nuolentaa! - pursuu yli
Siis tää kaupunki kuhisee naapurimaan väkeä,ihan tuntee olevansa jossain muualla kun kotimaassaan.Liika on liikaa oli asia mikä hyvänsä ! Keskustassa tänään lankalauantaina kuului miltei pelkästään venäjää puhuttavan ja toisinaan huudettavan.
Meni mihin tahansa niin sama meininki,JOTAIN RAJAA olis saatava ja pian ! ! !- uoa1
Vuonna 2020 venäläisturistien väkimäärän arvioidaan kolmikertaistuvan joten sopeudu tai muuta pois. Tästä aikesta saa kiittää SDP:tä, vihreitä ka Kokoomusta.
- lprlpr
JOTAIN RAJAA JOTAIN RAJAA, NO RAJAHAN ON OLEMASSA, MEE NUIJAMAALLE VAIKKA KATSOMAAN.
Ryytykää niihin russiin - Fin-Lady
Minä asioin eräässä ydinkeskustan lastenvaatemyymälässä jota olin pitänyt suomalaisena. Siellä minulta tuli englanniksi kysymään myyjä mitä etsin. Kun vastasin suomeksi niin myyjä paljastui suomalaiseksi, hyvin suomea puhuvaksi.
Onko nyt menty siihen että ensin kysytään jo valmiiksi englanniksi, ellei peräti venäjäksi (jota tosin on myös tapahtunut) olettaen asiakkaan olevan venäläinen.
Mielestäni lähtökohtaisesti kuitenkin yhä täällä pitää olettaa asiakkaan olevan suomalainen ja ellei ole niin sitten asioidaan muulla kielellä.
Enkä todellakaan edes näytä ryssältä, se loukka myös.- oletpas
Ihan maatuskan näkönen olet.
- Iiiiiiiiiiii8
Kielitaidottomat täällä taas itkee!
- Iiiiiiiiiiii9
Kyllä naapurimaiden kielet pitää osata.
Vaikka kyllä ittellänikin tuo norskin puhuminen on heikkoa -
luku jotenkin onnistuu ruattin perusteella.
Ruatti, vennää ja viro kyllä toki onnistuu ... ja muutama muukin kieli. - Fin-Lady
Englanninkielen taitoni on erittäin hyvä. Periaatteesta vaan odotan palvelua kotikaupungissani suomenkielellä. Seuraavaksi vastaan ruotsinkielellä, sekin on maamme virallinen kieli. Sinä iiiimikälieotus et sitten pikkuisilla aivoillasi tuota puolta ajatellut...
Ryssien solkotusta en ikipäivänä aio opetella.
Kyllä asia on niin että ensin kuuluu tiedustella suomenkielellä ja sitten vaikka englanniksi jos ei sitä ymmärrä. No, onneksi lastenvaate, ym.puoteja on muitakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1881419Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231208- 50948
- 70900
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53810Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva51808- 56792
- 102774
- 69748
- 33712