Kuulehan, palstapunikki.
Jos maailmassa olisi vain yksi ainoa yritysty ja se tekeisi vain yhtä tavaraa ja niitäkin tuotetaan ja myydään vain yksi (1) kappale niin pystytkö edes silloin laskemaan marxin oppien oppien avulla valmistetun tavaran arvoa?
Ja muistutuksena vielä toverin s.partacus väite, jonka mukaan tavaraa ei koskaan marxin mukaan voida myydä sen arvoa vastaavaan hintaan:
"Marx lausui Pääoman 3. osassa, että tavaroita ei koskaa ole myyty arvostaan eikä milloinkaan voida myydäkään."
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11344781#comment-60575815
Joten myyntihinta ei anna muuta tietoa arvosta kuin sen, että arvo ei ole sama kuin myyntihinta.
Noin, miten siis lasketaan yhden ainaoan valmistetun tavaran arvo?
Onko se vaikeaa?
Olisiko sitten helpompi laskea jos tämä ainokainen yritys olisikin valmistanut kaksi samanlaista tavaraa?
Mihin sinä käytät marxin taloustiedettä käytännössä vaikka sen peruspilaria, tavaran arvoa, ei voi edes yksinkertaisimmassakaan tapauksessa laskea?
Koska työnantaja ei voi tietää tehdyn työn arvoa niin miten silloin työstä voisi maksaa sen täyden arvon?
................................
Marxin "taloustieteen" järjettömyys
105
176
Vastaukset
- Hei hulinaa sanoi pi
"Mihin sinä käytät marxin taloustiedettä käytännössä vaikka sen peruspilaria, tavaran arvoa, ei voi edes yksinkertaisimmassakaan tapauksessa laskea?"
Voidaan toki veikkonen, esim. minun työvoimatavarani arvo on laskettu aika tarkaan, koska palkkani aina saan sentilleen. Miten on, marx-tietäjä s.partacus?
Kerrohan, että miten laskisit maailman ainoa tavaran arvon - tavaran, joka valmistettiin maailman ainoassa tuotantolaitoksessa?
Ja muistathan vielä väitteesi, että tavaraa ei koskaan myydä sen arvoa vastaavaan hintaan, joten myyhtihinta kertoo ainoastaan sen, että mikä tavaran arvo EI ole.
Jos et tehtävästäsi selviä niin kerrohan sitten edes, että mihin käytät marxin arvoteoriaa käytännössä?
Kalle voi kertoa käyttävänsä sitä kommunistien kurittamiseen palstalla ja siihen se tuntuukin olevan melko käyttökelpoinen teoria.
Joko ymmärrät kommunismin olevan uskontoa?
Sinäkin puhut palstalla jostakin arvoteoriasta suu vaahdoten mutta et pysty kuitenkaan kertomaan, että mihin sitä voitaisiin käyttää käytännössä. Arvoteoria tuntuu olevan aivan samalla tasolla Nooan arkin kanssa.
..........................- s.partacus
Marxin "kumoaja" Eduard Bernstein, saksalainen porvariksi muuttunut sosiaalidemokraatti vaahtosi laillasi muistaakseni 1899.
Lähtökohta.
Kello 24.00 yöllä kaikki maailmassa valmistuneet tavarat.
Ovatko ne esineellistyneen työvoiman kulutuksen tulos? Vastaako tavaramäärän arvo ja työvoimatavaran kulutuksen arvo toisiaan? Onko työvoimatavarasta siirtynyt arvo sama kuin tavaroiden arvo?- s.partacus
Varo, ettet koe samanlaista mahalaskua kuin aikaisemmin.
Miten on, marx-tietäjä s.partacus?
Kerrohan, että miten laskisit maailman ainoa tavaran arvon - tavaran, joka valmistettiin maailman ainoassa tuotantolaitoksessa?
Ja muistathan vielä väitteesi, että tavaraa ei koskaan myydä sen arvoa vastaavaan hintaan, joten myyhtihinta kertoo ainoastaan sen, että mikä tavaran arvo EI ole.
Jos et tehtävästäsi selviä niin kerrohan sitten edes, että mihin käytät marxin arvoteoriaa käytännössä?
Kalle voi kertoa käyttävänsä sitä kommunistien kurittamiseen palstalla ja siihen se tuntuukin olevan melko käyttökelpoinen teoria.
Joko ymmärrät kommunismin olevan uskontoa?
Sinäkin puhut palstalla jostakin arvoteoriasta suu vaahdoten mutta et pysty kuitenkaan kertomaan, että mihin sitä voitaisiin käyttää käytännössä. Arvoteoria tuntuu olevan aivan samalla tasolla Nooan arkin kanssa.
..........................Jos Kallen argumentti marxin "taloustieteen" järjettömyydelle on ollut kommunistien tiedossa jo yli 110 vuotta niin kerrohan sitten, että mitä vasta-argumentteja punanuttulassa on löydetty sinä aikana.
Niinkö?
Ei vielä yhtäkään?
No, eihän teillä ole ollut kuin runsaat 110 vuotta käytettävissänne asian pähkäilyyn ja työnteko ei ole tainnut liiemmin haitata teidän "teoreetikkojen" pohdintaa.
.........................."Ovatko ne esineellistyneen työvoiman kulutuksen tulos? Vastaako tavaramäärän arvo ja työvoimatavaran kulutuksen arvo toisiaan? Onko työvoimatavarasta siirtynyt arvo sama kuin tavaroiden arvo? "
Mitä sinä typeryyksiä kyselet?
Jos kerran marx on määritellyt tavaran arvon siihen kiteytyneeksi yhteiskunnallisesti välttämättömän työn määräksi niin kyllä se silloin niin on marxista keskusteltaessa.
Käytännön ongelma syntyy siitä, että kukaan ei pysty koskaan laskemaan marxin määrittelemää tavaran arvoa. Sitä ei pysty laskemaan edes siinäkään tapauksessa, että maailmassa olisi vain yksi ainut tavara. Edes sen arvoa ei pysty marxin oppien mukaan laskemaan.
Mihin käytät marxin arvoteoriaa käytännössä?
Kalle voi kertoa käyttävänsä sitä kommunistien kurittamiseen palstalla ja siihen se tuntuukin olevan melko käyttökelpoinen teoria.
Joko ymmärrät kommunismin olevan uskontoa?
Sinäkin puhut palstalla jostakin arvoteoriasta suu vaahdoten mutta et pysty kuitenkaan kertomaan, että mihin sitä voitaisiin käyttää käytännössä. Arvoteoria tuntuu olevan aivan samalla tasolla Nooan arkin kanssa.
..........................
- simples
Kulkaapa pöhelöt !
Se joka työllistää ja maksaa työläiselle palkan, on se JUURI OIKEA KINGI.
Aivan vit-un sama paljonko työnantaja saa palkkaa/osinkoa/ voittoa tuotteesta.
Yrittäjä ottaa yksin riskin...ja sillä hyvä !
Työläisen tehtäväksi jää tehdä työ ja nostaa palkka.
EI MUUTA . ! - s.partacus
Lähtökohta.
Kello 24.00 yöllä kaikki maailmassa valmistuneet tavarat.
Ovatko ne esineellistyneen työvoiman kulutuksen tulos? Vastaako tavaramäärän arvo ja työvoimatavaran kulutuksen arvo toisiaan? Onko työvoimatavarasta siirtynyt arvo sama kuin tavaroiden arvo?
Vastaa kysymykseen. Ovatko tietyllä hetkellä maailman kaikkien tavaroiden arvo ja työvoimatavaran arvo niiden tuottamiseen balassissa?
Tämä kysymys käsitellään ensin ja sitten mennään seuraavaan."Ovatko tietyllä hetkellä maailman kaikkien tavaroiden arvo ja työvoimatavaran arvo niiden tuottamiseen balassissa?"
Ovat - marxin oppien mukaan.
Mielenkiintoista nähdä, että miten aiot tästä jatkaa.
................
- s.partacus
Vastaa, mikä on oma mielipiteesi.
Keneltä kysyt?
Onko sinun mahdoton vastata oikeaan viestiin?
Pelkäätkö Kallea niin lujaa, ettet uskalla edes vastata hänen viestiinsä?
....................
- s.partacus
antipunikille.
Äläpä ryhdy venkuloimaan. Vastaa kysymykseen.
Kysymys oli: "Ovatko tietyllä hetkellä maailman kaikkien tavaroiden arvo ja työvoimatavaran arvo niiden tuottamiseen balanssissa?""Ovatko tietyllä hetkellä maailman kaikkien tavaroiden arvo ja työvoimatavaran arvo niiden tuottamiseen balassissa?"
Ovat - marxin oppien mukaan.
Mielenkiintoista nähdä, että miten aiot tästä jatkaa.
................
- s.partacus
antipunikille.
Ovatko ne oman näkemyksesi mukaan balanssissa?Ovat - marxin oppien mukaan.
Mielenkiintoista nähdä, että miten aiot tästä jatkaa.
................
- s.partacus
antipunikille.
Ovatko ne oman näkemyksesi mukaan balanssissa?No, jatkahan nyt ajatuksen kehittelyä - miten aiot tästä jatkaa?
Sinulla taisi mennä noutit pahasti sekaisin Kallen myönnettyä asian.
"Marxin oppien mukaan ovat" on Kallen vastaus. Jonkun toisen teorian mukaan ehkä eivät ole. Mutta nyt me menemme marxin oppien pohjalta ja vastaus on "ovat".
Mielenkiintoista nähdä, että miten aiot tästä jatkaa.
Älä kuitenkaan kuvittele että jankkaamalla unohtuisi tämä - onko marxismi sinulle uskontoa vai tiedettä:
Sanoit näin:
"Marx lausui Pääoman 3. osassa, että tavaroita ei koskaa ole myyty arvostaan eikä milloinkaan voida myydäkään."
Miten arvelet marxin tietävän asian vaikka tavaran arvoa ei voikaan tietää?
Onko sinulla asiasta mitään käsitystä vai onko marxin opit sinulle uskontoa, jota ei tarvitse ymmärtää vaan vain uskoa sen paikkansa pitävyyteen?
Jos et pysty asiaa selittämään niin ja kuitenkin sitä faktana täällä esität niin silloin marxismi on sinulle uskonto.
.................
- s.partacus
antipunikille.
Vastauksesi on siis, että maailman tavaroiden paljous tietyllä hetkellä sisältää niihin sisältyvän työn paljouden ts. työvoiman kulutuksen paljouden!Se on tässä todettu jo moneen kertaan joten menehän asiassa eteenpäin.
Vai loppuiko puhti tähän?
Näin sanoit:
"Tämä kysymys käsitellään ensin ja sitten mennään seuraavaan."
Koska meillä ei tunnu olevan minkäänlaista erimielisyyttä asiassa niin mennäänhän sitten eteenpäin.
Jos sinulle ei ole enään mitään, mistä halaut keskustella niin voimme ottaa esille marxismin uskonnolliset ominaisuudet.
Sanoit näin:
"Marx lausui Pääoman 3. osassa, että tavaroita ei koskaa ole myyty arvostaan eikä milloinkaan voida myydäkään."
Miten arvelet marxin tietävän asian vaikka tavaran arvoa ei voikaan tietää?
Onko sinulla asiasta mitään käsitystä vai onko marxin opit sinulle uskontoa, jota ei tarvitse ymmärtää vaan vain uskoa sen paikkansa pitävyyteen?
Jos et pysty asiaa selittämään niin ja kuitenkin sitä faktana täällä esität niin silloin marxismi on sinulle uskonto.
.................
- s.partacus
Pysytään nyt tosiasioissa ja jätetään uskonto pappien hommaksi.
Maailman tuotantoruumis muodostuu noin 200 kansallisvaltiosta. Maailman tavaroiden kokonaistuonto tuotetaan näiden alueiden sisällä.
Valtioiden sisällä tuotettujen tavaroiden kokonaistuotanto yhteenlaskettuna on maailman kokonaistuotanto.
Valtioiden sisällä tuotettujen tavaroiden arvo on balanssissa niissä olevan työvoiman kulutuksen kanssa.
Tietyllä hetkellä maailman tavaroiden arvo on yhtä kuin alueellisten tavaroiden arvot yhteensä.
Jos esim. kokonaistuotannon arvo on 1.000 niin se jakaantuu kansallisvaltioiden kesken. Tavaroiden arvoon sisältyy luonnollisesti tuotantovälineiden ja raaa-aineiden arvot, koska nekin ovat tavaroita.
Kun hyväksyimme edellisen (maailman tavaroiden ja työvoiman kulutuksen vastaavuuden) niin hyväksymme luonnollisesti tämänkin?
Kyllä tai ei.Kyllä - marxin oppien mukaan.
Mielenkiintoista nähdä, että miten aiot tästä jatkaa.
.
.
Näin sanoit:
"Tämä kysymys käsitellään ensin ja sitten mennään seuraavaan."
Koska meillä ei tunnu olevan minkäänlaista erimielisyyttä asiassa niin mennäänhän sitten eteenpäin.
Jos sinulle ei ole enään mitään, mistä halaut keskustella niin voimme ottaa esille marxismin uskonnolliset ominaisuudet.
Sanoit näin:
"Marx lausui Pääoman 3. osassa, että tavaroita ei koskaa ole myyty arvostaan eikä milloinkaan voida myydäkään."
Miten arvelet marxin tietävän asian vaikka tavaran arvoa ei voikaan tietää?
Onko sinulla asiasta mitään käsitystä vai onko marxin opit sinulle uskontoa, jota ei tarvitse ymmärtää vaan vain uskoa sen paikkansa pitävyyteen?
Jos et pysty asiaa selittämään niin ja kuitenkin sitä faktana täällä esität niin silloin marxismi on sinulle uskonto.
.................
- s.partacus
antipunikille.
Kun hyväksyimme edellisen (maailman tavaroiden ja työvoiman kulutuksen vastaavuuden) niin hyväksymme luonnollisesti tämänkin? Valtioiden sisällä olevan vastaavuuden.
Kyllä tai ei.
Vastaa omalla päälläsi. Unohda Marx. Miellätkö asian oleva näin?Kyllä - marxin oppien mukaan.
Mielenkiintoista nähdä, että miten aiot tästä jatkaa.
Näin sanoit:
"Tämä kysymys käsitellään ensin ja sitten mennään seuraavaan."
Koska meillä ei tunnu olevan minkäänlaista erimielisyyttä asiassa niin mennäänhän sitten eteenpäin.
Jos sinulle ei ole enään mitään, mistä halaut keskustella niin voimme ottaa esille marxismin uskonnolliset ominaisuudet.
Sanoit näin:
"Marx lausui Pääoman 3. osassa, että tavaroita ei koskaa ole myyty arvostaan eikä milloinkaan voida myydäkään."
Miten arvelet marxin tietävän asian vaikka tavaran arvoa ei voikaan tietää?
Onko sinulla asiasta mitään käsitystä vai onko marxin opit sinulle uskontoa, jota ei tarvitse ymmärtää vaan vain uskoa sen paikkansa pitävyyteen?
Jos et pysty asiaa selittämään niin ja kuitenkin sitä faktana täällä esität niin silloin marxismi on sinulle uskonto.
.................
- s.partacus
antipunikille.
Kun hyväksyimme edellisen (maailman tavaroiden ja työvoiman kulutuksen vastaavuuden) niin hyväksymme luonnollisesti tämänkin? Valtioiden sisällä olevan vastaavuuden.
Kyllä tai ei.
Vastaa oletko samaa mieltä vai et. Älä kätkeydy vieraiden ihmisten taakse.Sen me hyväksyimmekin jo aikaisemmin.
Koitahan nyt päästä etenpäin. Me voimme hyväksyä saman vastaavuuden myös kuntien, seurakuntien, kaupunkien, hiippakuntien, poronhoitoalueiden, kalaskuntien, paliskuntien, sotilaspiirien, liittoutumien, jne, jne, jne alueilla.
....................
- s.partacus
antipunikille
Huomasit kai jo ristiriidan siemenen. Palaamme siihen myöhemmin.
Kertoisitko ystävällisesti, mikä se on?
Emme mene poronhoitoalueisiin mutta menemme yrityksiin.
Samalla tietyllä hetkellä hetkellä kunkin yrityksen tuottamien tavaroiden arvo on balanssissa työvoimatavaran arvon kanssa. Tämän jo myönsitkin ja niin se on...
Tietyllä hetkelleä yritystent uottamien tavaroiden arvojen summa vastaa maailman tavaroiden arvoa. Kokonaisuus ei muutu miksikään. Kaikissa kolmessa tapauksessa työvoimatavarasta siirtyy aina arvoa tavaroihin työn kautta ja jokaisessa kohtiossa ne ovat balanssissa. Työvoimatavarasta lähtee arvoa ja se siirtyy tavaroihin.
Tietty ristiriita kasvaa. Kuvailisitko sitä. - s.partacus
antipunikille.
Kuvaile ristiriita. Kuvaile omin sanoin.Jaha, tähänkö loppui sinun evääsi?
Sanoit näin:
"Marx lausui Pääoman 3. osassa, että tavaroita ei koskaa ole myyty arvostaan eikä milloinkaan voida myydäkään."
Miten arvelet marxin tietävän asian vaikka tavaran arvoa ei voikaan tietää?
Onko sinulla asiasta mitään käsitystä vai onko marxin opit sinulle uskontoa, jota ei tarvitse ymmärtää vaan vain uskoa sen paikkansa pitävyyteen?
Jos et pysty asiaa selittämään niin ja kuitenkin sitä faktana täällä esität niin silloin marxismi on sinulle uskonto.
.................
- s.partacus
antipunikille.
Kuvaile ristiriita. Kuvaile omin sanoin.
Älä ryhdy konstailemaan. Kai sulla jokin käsitys on. Asia esille omasta päänupista.Olet tosi heikoin eväin liikkeellä.
Sanoit näin:
"Marx lausui Pääoman 3. osassa, että tavaroita ei koskaa ole myyty arvostaan eikä milloinkaan voida myydäkään."
Kalle kysyi sinulta ensin näin:
Miten arvelet marxin tietävän asian vaikka tavaran arvoa ei voikaan tietää?
Onko sinulla asiasta mitään käsitystä vai onko marxin opit sinulle uskontoa, jota ei tarvitse ymmärtää vaan vain uskoa sen paikkansa pitävyyteen?
Siinä sinulle on ristiriitaa aivan riittävästi.
Jos et pysty asiaa selittämään niin ja kuitenkin sitä faktana täällä esität niin silloin marxismi on sinulle uskonto.
.................Kalle odottaa suurella mielenkiinnolla, että minkä ristiriidan löydät siinä, että työn arvo siirtyy yksi yhteen valmistettuun tavaraan.
Kerrohan sitä miettiessäsi, että miten marx saattoi väittää, ettei tavaraa koskaan myydä arvostaan, vaikka tavaran arvoa ei edes voi tietää?
Jos tuohon väitteeseen uskoo marxin väittämän perusteella niin silloin marxismi on ko. henkilölle uskonto.
Miten on - uskotko sinä marxin väitteeseen, ettei tavaraa koskaan myydä arvostaan?
...........................
- s.partacus
antipunikille.
Maailmantaloudessa tavaroiden ja työn paljous arvoina kohtaavat.
Valtion taloudessa tavaroiden ja työn paljous arvoina kohtaavat.
Yrityksen tasolla tavaroiden ja työn paljous kohtaavat.
Tämän olemme todenneet.
Voimme todeta myös, että yksityisten tavaroiden yhtäläinen työn paljous on tavaroiden yhtälaisten arvojen mitta.
Kysymys oli: Mikä kansantaloustieteellinen ristiriita, oleellinen, lausumissa piilee.
Ristiriita täytyy ratkaista.Muuten emme pääse eteenpäin. Olet älykäs ja sinun täytyy tietää ongelma. Kerro se omin sanoin.1. Joku järjestys tässä pitää olla. Kalle kysyi ensin joten sinun tulee myös ensin vastata. Kallen kysymys:
Miten marx saattoi väittää, ettei tavaraa koskaan myydä arvostaan, vaikka tavaran arvoa ei edes voi tietää?
Odotamme vastaustaustasi suurella mielenkiinnolla.
2. Kalle vastaa kuitenkin sinulle vaikka sinusta ei olekaan vastaamaan Kallen asialliseen kysymykseen:
Marxin oppien mukaan lausumissa ei piile mitään ristiriitaa. Työ vaihtuu tavaran arvoksi suhteessa yksi yhteen ja näin se suhdeluku on aina riippumatonton tarkastelualueesta.
Jos sinulla on eriävä mielipide asiasta niin oikaisehan sitten Kallen vastaus ja Kalle kertoo sinulle, että minkä asian olet käsittänyt väärin.
...............................- s.partacus
antipunikki kirjoitti:
1. Joku järjestys tässä pitää olla. Kalle kysyi ensin joten sinun tulee myös ensin vastata. Kallen kysymys:
Miten marx saattoi väittää, ettei tavaraa koskaan myydä arvostaan, vaikka tavaran arvoa ei edes voi tietää?
Odotamme vastaustaustasi suurella mielenkiinnolla.
2. Kalle vastaa kuitenkin sinulle vaikka sinusta ei olekaan vastaamaan Kallen asialliseen kysymykseen:
Marxin oppien mukaan lausumissa ei piile mitään ristiriitaa. Työ vaihtuu tavaran arvoksi suhteessa yksi yhteen ja näin se suhdeluku on aina riippumatonton tarkastelualueesta.
Jos sinulla on eriävä mielipide asiasta niin oikaisehan sitten Kallen vastaus ja Kalle kertoo sinulle, että minkä asian olet käsittänyt väärin.
...............................antipunikille.
"1. Joku järjestys tässä pitää olla. Kalle kysyi ensin joten sinun tulee myös ensin vastata. Kallen kysymys:
Miten marx saattoi väittää, ettei tavaraa koskaan myydä arvostaan, vaikka tavaran arvoa ei edes voi tietää?"
Tässä käsitellään nimenomaan lausumaani aloituksessa, jonka aloittaja väittää olevan väärä.
"Marxin oppien mukaan lausumissa ei piile mitään ristiriitaa. Työ vaihtuu tavaran arvoksi suhteessa yksi yhteen ja näin se suhdeluku on aina riippumatonton tarkastelualueesta."
Vastaus on täysin väärä. Mutta unohda Marx ja mieti suhteita ja vastaa oman pääsi arviolla.
Kysymys oli: Mikä kansantaloustieteellinen ristiriita, oleellinen, lausumissa piilee.
Ristiriita täytyy ratkaista.Muuten emme pääse eteenpäin. Olet älykäs ja sinun täytyy tietää ongelma. Kerro se omin sanoin.
Jokaisella tasolla tavarat vaihtuvat arvostaan ja silti ristiriita luurailee joukossa. s.partacus kirjoitti:
antipunikille.
"1. Joku järjestys tässä pitää olla. Kalle kysyi ensin joten sinun tulee myös ensin vastata. Kallen kysymys:
Miten marx saattoi väittää, ettei tavaraa koskaan myydä arvostaan, vaikka tavaran arvoa ei edes voi tietää?"
Tässä käsitellään nimenomaan lausumaani aloituksessa, jonka aloittaja väittää olevan väärä.
"Marxin oppien mukaan lausumissa ei piile mitään ristiriitaa. Työ vaihtuu tavaran arvoksi suhteessa yksi yhteen ja näin se suhdeluku on aina riippumatonton tarkastelualueesta."
Vastaus on täysin väärä. Mutta unohda Marx ja mieti suhteita ja vastaa oman pääsi arviolla.
Kysymys oli: Mikä kansantaloustieteellinen ristiriita, oleellinen, lausumissa piilee.
Ristiriita täytyy ratkaista.Muuten emme pääse eteenpäin. Olet älykäs ja sinun täytyy tietää ongelma. Kerro se omin sanoin.
Jokaisella tasolla tavarat vaihtuvat arvostaan ja silti ristiriita luurailee joukossa."Vastaus on täysin väärä."
Ei sinusta ainakaan ole sen oikaisijaksi.
Yritähän uudestaan vai oletko samanlainen ressukka kuin toveri Kallen puumerkki - hän myös "tiesi" Kallen olleen väärässä mutta ei pystynyt Kallen vastausta oikaisemaan?
...................- s.partacus
antipunikki kirjoitti:
"Vastaus on täysin väärä."
Ei sinusta ainakaan ole sen oikaisijaksi.
Yritähän uudestaan vai oletko samanlainen ressukka kuin toveri Kallen puumerkki - hän myös "tiesi" Kallen olleen väärässä mutta ei pystynyt Kallen vastausta oikaisemaan?
...................antipunikille.
Vastaus on täysin väärä. Mutta unohda Marx ja mieti suhteita ja vastaa oman pääsi arviolla.
Kysymys oli: Mikä kansantaloustieteellinen ristiriita, oleellinen, lausumissa piilee.
Ristiriita täytyy ratkaista.Muuten emme pääse eteenpäin. Olet älykäs ja sinun täytyy tietää ongelma. Kerro se omin sanoin.
Jos et kykene omilla aivoillasi miettimään, ota avuksi Loria tai Bernstein tai joku muu. Sieltä tulee ainakin vääriä vastauksia.
Mutta - yritä. s.partacus kirjoitti:
antipunikille.
Vastaus on täysin väärä. Mutta unohda Marx ja mieti suhteita ja vastaa oman pääsi arviolla.
Kysymys oli: Mikä kansantaloustieteellinen ristiriita, oleellinen, lausumissa piilee.
Ristiriita täytyy ratkaista.Muuten emme pääse eteenpäin. Olet älykäs ja sinun täytyy tietää ongelma. Kerro se omin sanoin.
Jos et kykene omilla aivoillasi miettimään, ota avuksi Loria tai Bernstein tai joku muu. Sieltä tulee ainakin vääriä vastauksia.
Mutta - yritä.Niin.
Sinusta ei siis ole Kallen vastauksen oikaisijaksi.
Sinä et pysty kuin toistamaan itseäsi - Kalle vastasi ja sinä väität vastausta vääräksi pystymättä oikaisemaan sitä.
Yritätkö vielä vai tunnustatko häviöisi?
................................- s.partacus
antipunikki kirjoitti:
Niin.
Sinusta ei siis ole Kallen vastauksen oikaisijaksi.
Sinä et pysty kuin toistamaan itseäsi - Kalle vastasi ja sinä väität vastausta vääräksi pystymättä oikaisemaan sitä.
Yritätkö vielä vai tunnustatko häviöisi?
................................antipunikille.
Yritä nyt edes väsätä jotain. Et kai tunnusta tietämättömyyttäsi? s.partacus kirjoitti:
antipunikille.
Yritä nyt edes väsätä jotain. Et kai tunnusta tietämättömyyttäsi?Ei vieläkään oikaisua.
Tunnustatko tietämättömyytesi vai katsotko Kallen vastauksen olleen niin täydellisen, että sitä parantaakseen siihen ei voi mitään lisätä eikä mitään ottaa pois.
Taitaa olla vittumainen paikka - punikki tietenkin oletti, ettei Kalle vastaisi ja nyt kärähtikin itse tyhmyydestä.
..................s.partacus kirjoitti:
antipunikille.
Yritä nyt edes väsätä jotain. Et kai tunnusta tietämättömyyttäsi?Tuleeko siitä Kallen vastauksen oikaisemisesta mitään?
Etkö pysty muuhun kuin suutasi soittamaan mutta kun pitäisi saada jotakain järkevää ulosantia niin sinä lähdet käpälämäkeen.
Taitaa olla vittumainen paikka - punikki tietenkin oletti, ettei Kalle vastaisi ja nyt Kallen annettua terävän vastauksen kärähtikin itse tyhmyydestä. Raukkaparka ei ymmärtänyt edes pitää turpaansa kiinni koskien Kallen vastausta vaan meni tolloudessaan väittämään sen olleen väärin mutta punikkiressu ei pysty sitä kuitenkaan oikaisemaan.
..................s.partacus kirjoitti:
antipunikille.
Yritä nyt edes väsätä jotain. Et kai tunnusta tietämättömyyttäsi?Mikä maksaa, toveri s.partacus?
Joko kohta julkaiset Kallen vastauksen oikaisun?
Vai eikö sinusta ole sitä oikaisemaan?
Etkö pysty kuin kitisemään tollouttasi?
Yrittäisit nyt edes - käyttäytymisesi on häpeäksi koko punanuttulaumalle.
.....................s.partacus kirjoitti:
antipunikille.
Yritä nyt edes väsätä jotain. Et kai tunnusta tietämättömyyttäsi?Sinusta ei taida olla Kallen vastauksen oikaisijaksi.
Miten sen oikaisisit - täysin oikean vastauksen!
Mutta sinä ressukka et joko lukenut Kallen vastausta tai et ymmärtänyt sitä väittäessäsi sen olleen täysin väärin.
Ja päästäksesi pälkähästä aloit valehtelemaan Kallen hyväksyneen myös hinnan ja arvon vastaavuuden. Kalle epäili sinun pyrkivän juuri siihen ja siksi hän oli erittäin tarkkana, ettei puhu mitään hinnasta vaan pelkästään työn ja tavaran arvon vastaavuudesta.
Noin, yritähän sitten oikaista tämä vääräksi väittämäsi Kallen vastaus:
"Marxin oppien mukaan lausumissa ei piile mitään ristiriitaa. Työ vaihtuu tavaran arvoksi suhteessa yksi yhteen ja näin se suhdeluku on aina riippumatonton tarkastelualueesta."
Vituttaako?
Olisit lukenut Kallen vastauksen ensin ennenkuin menit sen tuomitsemaan.
Nyt se on myöhäistä ja vahinko on jo tapahtunut ja sinä menit tuomitsemaan Kallen aivan oikeain vastauksen vääräksi.
Älä sure - toveri Kallen puumerkki meni tekemään aivan saman virheen - toumitsi Kallen täysin oikean vastauksen virheelliseksi ja sai sitten hävetä silmät päästään palstalla ymmärrettyään virheensä.
Useimpia tervejärkisiä vituttaisi - sinusta emme voi olla varmoja.
..........................s.partacus kirjoitti:
antipunikille.
"1. Joku järjestys tässä pitää olla. Kalle kysyi ensin joten sinun tulee myös ensin vastata. Kallen kysymys:
Miten marx saattoi väittää, ettei tavaraa koskaan myydä arvostaan, vaikka tavaran arvoa ei edes voi tietää?"
Tässä käsitellään nimenomaan lausumaani aloituksessa, jonka aloittaja väittää olevan väärä.
"Marxin oppien mukaan lausumissa ei piile mitään ristiriitaa. Työ vaihtuu tavaran arvoksi suhteessa yksi yhteen ja näin se suhdeluku on aina riippumatonton tarkastelualueesta."
Vastaus on täysin väärä. Mutta unohda Marx ja mieti suhteita ja vastaa oman pääsi arviolla.
Kysymys oli: Mikä kansantaloustieteellinen ristiriita, oleellinen, lausumissa piilee.
Ristiriita täytyy ratkaista.Muuten emme pääse eteenpäin. Olet älykäs ja sinun täytyy tietää ongelma. Kerro se omin sanoin.
Jokaisella tasolla tavarat vaihtuvat arvostaan ja silti ristiriita luurailee joukossa.Joko sinä kohta pystyt oikaisemaan Kallen vastauksen, jota väität vääräksi?
Et tainut edes lukea Kallen vastausta vaan menit kommunistiseen tapaan tuomitsemaan sen ennenkuin olit asiaa edes tutkinut.
.....................s.partacus kirjoitti:
antipunikille.
Yritä nyt edes väsätä jotain. Et kai tunnusta tietämättömyyttäsi?Kuulehan, toveri s.partacus ja marx-tietäjä, sinusta ei taida olla Kallen vastauksen oikaisijaksi.
Miten sen oikaisisit - täysin oikean vastauksen!
Sinä ressukka et joko lukenut Kallen vastausta tai et ymmärtänyt sitä väittäessäsi sen olleen täysin väärin.
....................
- TIVOLIMESTARI!
Te AP kirjoititte, että kaava Pysyvä ja Vaihteleva Pääoma sekä Lisäarvo ei anna vastausta kysymykseen: Miksi tuotteesta saatava lisäarvo riippuu tuotteen markkinahinnasta tuotteen myyntihetkellä eikä valmistushetkellä, vaikka oppisi mukaan lisäarvo muodostuu jo valmistuksessa? Nyt on Hyvä Huomata Herra AP se, että hyödykekuvioissa on aina mukana myös sellaiset asiat kuin Käyttöarvo, siis se hyöty, jonka kuluttaja uskoo saavansa ostamastaan tavarasta tai palvelusta, ja vielä Vaihtoarvo, ja joka ilmenee aina työtunti- ja rahayksikkömääräisenä.
Nyt Teidän AP väitteenne koskien LD-Perusmarxismi rp:tä pitäisivät paikkansa, jos Te AP pystytte osoittamaan sen asian oikeaksi, että Klassikkomallin oletukset ovat reaalisia. Jos Te AP ette pysty osoittamaan sitä, että Elinkeinoelämän yritykset ovat täysin identtisiä C:n ja Q:n suhteen ja että vielä vallitsee Täydellinen Informaatio sekä Täydellinen Kilpailu, niin tällöin Pääomakirjan Arvolakimalli on reaalinen ja looginen, koska epäidenttisyysoletus on voimassa. Nyt Teillä AP on todistamisvelvoite, sillä uskoakseni me kaikki voimme olla sitä mieltä, että ei torikauppiaidenkaan keskuudesta löydy kahta sellaista yritystä, joissa C ja Q olisivat edes suurin piirteinkään yhtä suuria.
Nyt pitää muistaa se asia, että Klassikkomallin oletukset ovat seuraavat: Yritykset ovat täysin identtisiä, C:n ja Q:n suhteen, Vallitsee täydellinen Informaatio, Alalle ja sieltä pois pääsee täysin kitkatta, Yritykset ovat pieniä kuin pisara meressä, joten ne ottavat markkinahinnan annettuna, Vallitsee Täystyöllisyystasapaino, joten kaikki, jotka haluavat tehdä työtä, niin saavat sitä. Niin ja jos me pystymme osoittamaan sen asian oikeaksi, että ei yksikään Klassikkomallin oletus ole reaalisesti olemassa, niin tällöin vahvistuu Pääomakirjan Arvolakimalli ja samalla Klassikkomalli kumoutuu.
Nyt kun ilmeisesti ei ole olemassa myöskään täydellistä informaatiota ja täydellistä kilpailua, niin tämä tarkoittaa sitä asiaa, että kaikenlainen keinottelu ja havittelu on täysin mahdollista myös käytännössä. Kun me myös tiedämme sen, että Käyttöarvo tarkoittaa kuluttajan saamaa hyötyä, ja kun taas Vaihtoarvo on kaksijakoinen, siis rahayksikkö- ja työtuntimääräinen, niin voimme myös Vaihtoarvokuvion kohdalla huomioida sen asian, että Tavara- ja Palvelukuvioissa Työtuntimäärä on paljon kiinteämpi kuin Rahayksikkömäärä. Nyt Rahayksikkömäärä voi vaihdella jopa tunneittain tai ainakin päivittäin. Koska tuotteen hinta on tavattoman joustava, niin pitää nyt muistaa se asia, että sekä tavaralla että palvelulla on ensiksi ns odotusarvo, ja joka reaalisoituu eli todentuu vasta sitten, kun OSTO-MYYNTI-TAPAHTUMA on suoritettu.
Nyt siis voimme todeta sen asian, että koska Klassikkomallin Identtisyysoletus ei ole voimassa, niin tämä tarkoittaa sitä asiaa myös, että sekä Klassikkomalli että Odotuksilla Täydennetty Klassikkomalli eli MONETARISMI eivät ole reaalisia ja loogisia, joten ainoana jää jäljelle LD:hen pohjautuva Pääomakirjan Arvolakimalli ja Materialistinen Historiakäsitys. Jos haluamme pysyä Reaalimaailma rp:ssä eikä siis vain ja ainoastaan Henkimaailma rp:ssä, niin meidän pitää pyöriä LD:hen pohjautuvassa Pääomakirjan Arvolakimalli rp:ssä varsinkin, jos haluamme saada todenmukaisen kuvion siitä asiasta, että missä me menemme tai sitten ei Luonto- ja Elinkeinoasioissa. - s.partacus
Panemme merkille. Ylimielinen tyhjätasku, antipunikki, jäi ensimmäiseen loukkoon. Loukko oli tavaraan sisältyvä ristiriitaisuudet. Niitä ei olisi. Ja koska niitä ei olisi, kaikkinainen tuotanto olisi siisti sievä paketti jossa maidon ostaja neuvottelisi maitokaupassa maitokaupan palkkatyöläismyyjän kanssa litrahinnasta.
Menemme eteenpäin ja palaamme ristiriitaan hetken kuluttua.
1.Maailmantuotanto tietyllä hetkellä työn arvona, jossa tavara vaihdetaan tavaraan, omaa kaavan T - R - T ja on siten T = T. Tavara vaihdetaan tavaraan ja hintamuodossa raha on puhdas vaihdon vastike. Pääomaa ei voi syntyä.
Sama tulee eteen valtioiden kansantalouksissa, yritysten kohdalla ja yksittäisen tavaran kohdalla.
Tietyllä hetkellä tavarapaljous on jakaantunut ihmisille ja se on työvoiman tuottama.
2. Mutta tavaratuotanto on vaihtoa luonnonhistoriallisena prosessina ja silloin toimii kaava R - T - R eli R = R. Pääomaa ei vieläkään synny, mutta sille on luotu jo edellytykset.
Pääomaa syntyy ja kaava muuttuu R - T -R' . Tietty pääoma (tuotantokalusto ja vaihteleva pääoma ts. työvoima) muuttuu tavaroiksi ja kierron lopussa alkuperäinen pääoma putkahtaa suurentuneena esille.
Ykköskohdassa tavarat vaihdetaan keskenään, jälkimmäisessä rahaa sijoitetaan tuotantoon ja se palaa suurentuneena takaisin. Tuotanto on murtautunut ohi paikallisten ja valtiollistenkin rajojen ja kapialistisen tuotannon perustaksi muodostuu lisäarvon tuotanto.
Ristiriita vallitsee jo täydellä höyryllä. Jätämme tässä nyt aiheeseen kuulumattomana alkuperäisen pääomien kasaantumisen, tavaratuotannon historiallisen kehityksen, kauppapääoman vallitsevan aseman historiassa ja vasta kapitalistisen tuotannon syrjäyttäessä sen ja jolloin teollisuuspääoma pääsi kehityksen veturiksi.
Tarkastelemme aloituksen aihetta arvolaista puhtaasti kapitalistisessa tavaratuotannossa.
Sitä voi kuvata kaavalla T = c v
T = tavaramäärä
c = kiinteä pääoma
v = vaihteleva pääoma = työvoimaNiin.
Ja mikähän tässä
" Työ vaihtuu tavaran arvoksi suhteessa yksi yhteen ja näin se suhdeluku on aina riippumatonton tarkastelualueesta."
on väärin?
Kun Kalle vastasi, että työ vaihtuu tavaran arvoksi yksi yhteen, niin sinä vastasit :
"Vastaus on täysin väärä"
Mikähän Kallen vastauksessa meni väärin?
Jos et nyt heti ehdi vastaamaan niin Kalle tulee kyllä toistamaan kysymyksen jotta se ei jää vastauksetta.
.....................
...................
- s.partacus
Esitän välissä Engelsin kritiikin Wolffia ja Loriaa vastaan ja joka kohdistuu yhtä hyvin antipunkkiin kuin Bersteiniin. Engels vastaa Marxin vääristelijöille tiukkasanaisesti.
"Rajaton röyhkeys yhtyneenä luikerteluun ja kykyyn päästä mahdottomistakin tilanteista yhtä liukkaasti kuin ankerias, saatujen potkujen urhoollinen halveksunta, toisten saavutusten kärkäs omaksi ottaminen, tyrkyttävä mainostelu, menestyksen hankkiminen kaveriporukan avulla - kuka voi kilpailla hänen kanssaan kaikessa tässä."
Täytyy vain yrittää käsitellä aihetta tosiasioiden pohjalla ankeriaista piittaamatta.
Antipunikki on hyväksynyt tavaroiden arvon ja niiden hintamuodon ykseyden maailmantasolla, valtioiden ja yritysten tasolla sekä yksittäisten tavaroiden arvon ja hinnan vastaavuuden. (maailmantuotos = yksi hinta jne.). Ennen rahan syntymistä tavaroiden tuotanto oli kaikkien nähtävillä ja tuottaja oli alkeellisten tuotantovälineiden omistaja ja kokemuksen perusteella tavaroissa verrattiin niihin sisältyvää työn paljoutta.
Antipunikki hyväksyy vastaustensa perusteella Marxin työnarvoteorian, jossa työ (=työvoiman kulutus) luo kaiken, uusintaa tuotantokaluston (yksinkertainen uusintaminen) ja luo lisätuotetta (laajennettu uusintaminen) sekä uusintaa itsensä, eikä näe ristiriitaa.
Kyse oli tavaratuotanossa piilevästä ristiriidasta ja sitä ei mukamaste olisi.
Odottelen vielä vastausta ennen kuin enen eteenpäin.Niin.
Ja mikähän tässä
" Työ vaihtuu tavaran arvoksi suhteessa yksi yhteen ja näin se suhdeluku on aina riippumatonton tarkastelualueesta."
on väärin?
Kun Kalle vastasi, että työ vaihtuu tavaran arvoksi yksi yhteen, niin sinä vastasit :
"Vastaus on täysin väärä"
Mikähän Kallen vastauksessa meni väärin?
Jos et nyt heti ehdi vastaamaan niin Kalle tulee kyllä toistamaan kysymyksen jotta se ei jää vastauksetta.
..................."Antipunikki on hyväksynyt tavaroiden arvon ja niiden hintamuodon ykseyden maailmantasolla, valtioiden ja yritysten tasolla sekä yksittäisten tavaroiden arvon ja hinnan vastaavuuden."
Missä, missä?
Nyt lainaus Kallen viestistä sekä linkki siihen niin Kalle voi korjata virheellisen viestinsä.
Vai miten on toveri s.partacus - ei kai sinun taas tarvinnut turvautua valehteluun?
.......................Kuulehan, toveri s.partacus.
Yritähän nyt löytää se viesti, jonka olet tulkinnut niin, että Kalle olisi hyväksynyt tavaroiden arvon ja niiden hintamuodon ykseyden maailmantasolla, valtioiden ja yritysten tasolla sekä yksittäisten tavaroiden arvon ja hinnan vastaavuuden.
Kalle voi sitten sinulle kertoa, että mitä siinä todellisuudessa lukee ja auttaa sinua ymmärtämään lukemaasi.
Jos et sitä viestiä löydä ja siihen pysty linkittämään ja väärin ymmärtämästäsi kohdasta antamaan lainausta niin olet taas kerran kärähtänyt valehtelusta palstalla.
Ja silloin voimme kysyä, että pystytkö todellakaan koskaan keskustelemaan marxin opeista valehtelematta?
Eikö marxin opit mene yhteen ilman valheita?
Kuuluuko valehtelu kommunistin peruspiirteisiin ja onko se kommunistina menestymisen edellytys?
......................"Odottelen vielä vastausta ennen kuin enen eteenpäin. "
Jotta et saisi valehtelijan mainetta itsellesi niin yritähän kaikkein ensimmäiseksi selviytyä tästä:
Etsi se viesti, jonka olet tulkinnut niin, että Kalle olisi hyväksynyt tavaroiden arvon ja niiden hintamuodon ykseyden maailmantasolla, valtioiden ja yritysten tasolla sekä yksittäisten tavaroiden arvon ja hinnan vastaavuuden.
Kalle voi sitten sinulle kertoa, että mitä siinä todellisuudessa lukee ja auttaa sinua ymmärtämään lukemaasi.
Jos et sitä viestiä löydä ja siihen pysty linkittämään ja väärin ymmärtämästäsi kohdasta antamaan lainausta niin olet taas kerran kärähtänyt valehtelusta palstalla.
Ja silloin voimme kysyä, että pystytkö todellakaan koskaan keskustelemaan marxin opeista valehtelematta?
Eikö marxin opit mene yhteen ilman valheita?
Kuuluuko valehtelu kommunistin peruspiirteisiin ja onko se kommunistina menestymisen edellytys?
......................
- s.partacus
Antipunikki 30.3.13 klo 9.05:
"Marxin oppien mukaan lausumissa ei piile mitään ristiriitaa. Työ vaihtuu tavaran arvoksi suhteessa yksi yhteen ja näin se suhdeluku on aina riippumatonton tarkastelualueesta."
Kehnosti sanottu mutta sisältö on tärkein. Tavaraoiden ja niihin käytetyn työn paljouden yhteys tunnustetaan.
Ristiriita jäi ratkaisematta. Se luonnonhistoriallisessa kehityksessä. Tavaratalouden epätasaisessa kehityksessä.
Vielä n. 15.000 vuotta sitten maailma oli yhdenvertaisessa asemassa taloudellisesti. Se oli keräilijämetsästäjä taloutta. Luonnosta otettiin alkeellisilla työvälineillä mitä saatiin. Työkalut valmistettiin yhteisön sisällä ja vaihto oli satunnaista. Työkalut olivat yhteisön omaisuutta ja periytyivät ei sukulaisuuden mukaan, vaan tarpeen mukaan. Vielä niinkin myöhään kuin 1.800 luvulla Pohjois-Amerikan intiaanien parissa (Engels: Perheen, yksityisomaisuuden ja valtion alkuperä. Yhtenä lähteenä Morganin 40 vuotiset tutkimukset irokeesien parissa).
Yhteisön (suvun, heimon) kokous valitsi avoimessa kokouksessa naiset mukana päälliköt ja erotti myös tarvittaessa. Irokeesit eivät tunteneet sanaa omistus, he pitivät maata ja luontoa yhteisenä. Kaikista huolehdittiin.
Samankaltainen suku/heimoyhteisö on havaittu toisistaan riippumatta kaikkialla maapallolla ja osin vielä heimoja on tällä asteella.
Sitten tuli maanviljelyksen ja karjanhoidon eriytyminen ja samalla alkoi omaisuuden kehitys. Epätasainen kehitys.
jatkuu....- s.partacus
...jatkuu
Sumeerit 6.000 vuotta sitten rakensivat kivisiä muureilla varustettuja kyliä.
Etelä-Amerikassa oli monia korkeakulttuureja 4- 5.000 vuotta sitten kun samaan aikaan kun Euroopa oli peräkylä.
Kiina oli n. 1.500 maailmanvallan kynnyksellä ja Afrikassa ja vain sattuma pysäytti kehityksen. Kiina oli 2- 3.000 vuotta sitten maailman edistynein kolkka tieteen ja tuotannon tasolla.
Inkat, mayat ym rakensivat monikymmentuhantisia metropoleja ja suurmaanviljelystä kun Suomessa elettiin lehmänkantturan varassa ja metsästyksellä, eikä rakennuksista näy jälkeäkään.
Kristinusko poltti antiikin hellenistisen kulttuurin kirjoja ja sen vaikutusalueella kaupungit olivat likaviemreitä ja alkeellisen käsityön pyhättöjä. Islam keräsi talteen hellenismin kirjalliset saavutukset ja kun islam taantui, sieltä levisi hellenismin tiedot Eurooppaan ja läntinen Eurooppa eteni ensimmäisenä kapitalistiseen tavaratuotantoon.
Maailmantalous on kuin yksi tuottaja ja tavara. Valtioiden tasolla vallitsee eriävyys, otetaanpa mittariksi mikä hyvänsä. Esim. bruttokansantuote/ asukas tai teollisuustuotanto/asukas tai teollisuuden tuottavuus/työläinen. - s.partacus
s.partacus kirjoitti:
...jatkuu
Sumeerit 6.000 vuotta sitten rakensivat kivisiä muureilla varustettuja kyliä.
Etelä-Amerikassa oli monia korkeakulttuureja 4- 5.000 vuotta sitten kun samaan aikaan kun Euroopa oli peräkylä.
Kiina oli n. 1.500 maailmanvallan kynnyksellä ja Afrikassa ja vain sattuma pysäytti kehityksen. Kiina oli 2- 3.000 vuotta sitten maailman edistynein kolkka tieteen ja tuotannon tasolla.
Inkat, mayat ym rakensivat monikymmentuhantisia metropoleja ja suurmaanviljelystä kun Suomessa elettiin lehmänkantturan varassa ja metsästyksellä, eikä rakennuksista näy jälkeäkään.
Kristinusko poltti antiikin hellenistisen kulttuurin kirjoja ja sen vaikutusalueella kaupungit olivat likaviemreitä ja alkeellisen käsityön pyhättöjä. Islam keräsi talteen hellenismin kirjalliset saavutukset ja kun islam taantui, sieltä levisi hellenismin tiedot Eurooppaan ja läntinen Eurooppa eteni ensimmäisenä kapitalistiseen tavaratuotantoon.
Maailmantalous on kuin yksi tuottaja ja tavara. Valtioiden tasolla vallitsee eriävyys, otetaanpa mittariksi mikä hyvänsä. Esim. bruttokansantuote/ asukas tai teollisuustuotanto/asukas tai teollisuuden tuottavuus/työläinen.Maailmantalouden kokonaistuotanto vastaa työvoiman arvoa ja sen hintamuotoa.
Valtioiden yhteenlaskettu tuotanto on samoin balansisssa.
Valtioiden kesken työn tuotantovoima on erilainen. Samoin yritysten kesken.
Tässä on ristiriita yhtälailla kuin tavaran käyttöarvon ja arvon välillä. Ristiriita on myös työoimatavaran käsitteessä..."yhteiskunnallisesti välttämätön...tietyllä yhteiskunnallisen kehityksen tasolla.
Maailmantaloudesta löytyy työn tuotantovoiman keskiarvo, jonka ylä tai alapuolella sen osaset ts. valtioiden tuotanto on.
Valtioiden sisällä olevaa kokonaistuotantoa ei voi samaistaa yritysten tuotantoon. Yritykset ovat tavaratuotannon perusyksikköjä, koneellisen suurtuotannon yksikköjä.
Kaikissa tapauksissa työ uusintaa sijoitetun pääoman eli koneet ym. ja työvoiman uusintamiskustannukset sekä luo uutta arvoa, jota nimitetään lisätuotteeksi eli lisäarvoksi. Lisäarvo jää pääoman sijoittajille ja joita nimitetään kapitalisteiksi (=pääoman omistaja).
Työnarvoteoria on perustana kaikelle tuotannolle. Työn perusteella yritykset hinnoittelevat tuotteensa ja hintamuoto heijastaa työn arvoa ollen sen ylä tai alapuolella.
Arvolakiin sisältyy voiton suhdeluvun alenemistendenssi. Se edustaa vastaisen tuotannon kehittymistä ja rikkoo alituiseen työn paljouden ja hintamuodon suhdetta niin että edistyneemmän tuotannon pääomien omistajat saavat arvoa korkeampaa hintaa, kunnes uusiutuva tuotanto tasaa arvo/hintasuhdetta ja jälleen rikkoo sitä.
Arvolaki vahvistaa myös sen, että hintamuoto ollen yli tai alle arvon ei itsessään vaikuta arvojen tai yhteiskunnallisen kokonaistuotoksen lisääntymiseen.
Arvot ja siten tulokset rahamuodossa voivat isääntyä vain tuotannossa. Muualla epätasaisessa vaihdossa joko ostaja tai myyjä voittaa tai häviää ja kokonaistuotos ei muutu.
Tavaran arvon ja hinnan suhde on keskimäärin balanssissa vaikka se tuotannon liikkuvassa etenevässä tilassa poikkeaakin siitä. s.partacus kirjoitti:
Maailmantalouden kokonaistuotanto vastaa työvoiman arvoa ja sen hintamuotoa.
Valtioiden yhteenlaskettu tuotanto on samoin balansisssa.
Valtioiden kesken työn tuotantovoima on erilainen. Samoin yritysten kesken.
Tässä on ristiriita yhtälailla kuin tavaran käyttöarvon ja arvon välillä. Ristiriita on myös työoimatavaran käsitteessä..."yhteiskunnallisesti välttämätön...tietyllä yhteiskunnallisen kehityksen tasolla.
Maailmantaloudesta löytyy työn tuotantovoiman keskiarvo, jonka ylä tai alapuolella sen osaset ts. valtioiden tuotanto on.
Valtioiden sisällä olevaa kokonaistuotantoa ei voi samaistaa yritysten tuotantoon. Yritykset ovat tavaratuotannon perusyksikköjä, koneellisen suurtuotannon yksikköjä.
Kaikissa tapauksissa työ uusintaa sijoitetun pääoman eli koneet ym. ja työvoiman uusintamiskustannukset sekä luo uutta arvoa, jota nimitetään lisätuotteeksi eli lisäarvoksi. Lisäarvo jää pääoman sijoittajille ja joita nimitetään kapitalisteiksi (=pääoman omistaja).
Työnarvoteoria on perustana kaikelle tuotannolle. Työn perusteella yritykset hinnoittelevat tuotteensa ja hintamuoto heijastaa työn arvoa ollen sen ylä tai alapuolella.
Arvolakiin sisältyy voiton suhdeluvun alenemistendenssi. Se edustaa vastaisen tuotannon kehittymistä ja rikkoo alituiseen työn paljouden ja hintamuodon suhdetta niin että edistyneemmän tuotannon pääomien omistajat saavat arvoa korkeampaa hintaa, kunnes uusiutuva tuotanto tasaa arvo/hintasuhdetta ja jälleen rikkoo sitä.
Arvolaki vahvistaa myös sen, että hintamuoto ollen yli tai alle arvon ei itsessään vaikuta arvojen tai yhteiskunnallisen kokonaistuotoksen lisääntymiseen.
Arvot ja siten tulokset rahamuodossa voivat isääntyä vain tuotannossa. Muualla epätasaisessa vaihdossa joko ostaja tai myyjä voittaa tai häviää ja kokonaistuotos ei muutu.
Tavaran arvon ja hinnan suhde on keskimäärin balanssissa vaikka se tuotannon liikkuvassa etenevässä tilassa poikkeaakin siitä.Jotta et saisi valehtelijan mainetta itsellesi niin yritähän kaikkein ensimmäiseksi selviytyä tästä:
Etsi se viesti, jonka olet tulkinnut niin, että Kalle olisi hyväksynyt tavaroiden arvon ja niiden hintamuodon ykseyden maailmantasolla, valtioiden ja yritysten tasolla sekä yksittäisten tavaroiden arvon ja hinnan vastaavuuden.
Kalle voi sitten sinulle kertoa, että mitä siinä todellisuudessa lukee ja auttaa sinua ymmärtämään lukemaasi.
Jos et sitä viestiä löydä ja siihen pysty linkittämään ja väärin ymmärtämästäsi kohdasta antamaan lainausta niin olet taas kerran kärähtänyt valehtelusta palstalla.
Ja silloin voimme kysyä, että pystytkö todellakaan koskaan keskustelemaan marxin opeista valehtelematta?
Eikö marxin opit mene yhteen ilman valheita?
Kuuluuko valehtelu kommunistin peruspiirteisiin ja onko se kommunistina menestymisen edellytys?
......................
- s.partacus
Kun ihminen ei pysty vastamaan asioihin, hän muuttuu ankeriaaksi.
Niin.
Ja mikähän tässä
" Työ vaihtuu tavaran arvoksi suhteessa yksi yhteen ja näin se suhdeluku on aina riippumatonton tarkastelualueesta."
on väärin?
Kun Kalle vastasi, että työ vaihtuu tavaran arvoksi yksi yhteen, niin sinä vastasit :
"Vastaus on täysin väärä"
Mikähän Kallen vastauksessa meni väärin?
Jos et nyt heti ehdi vastaamaan niin Kalle tulee kyllä toistamaan kysymyksen jotta se ei jää vastauksetta.
Pystytkö vastaamaan vai oletko ankerias - vai etkö ole ihminen ollenkaan?
...................Pystytkö keskustelemaan marxista valehtelematta?
Jos pystyt niin miksi et sitten tee niin myös täällä palstalla?
Pystytkö vastaamaan vai oletko ankerias?
Et vastaa etkä katso olevasi ankerias?
Et varmaan sitten katso olevasi myöskään ihminen!
.....................Kuulehan, sinä valehteleva ankerias.
Ja mikähän tässä
" Työ vaihtuu tavaran arvoksi suhteessa yksi yhteen ja näin se suhdeluku on aina riippumatonton tarkastelualueesta."
on väärin?
.....................
- s.partacus
Keskustelu on päättynyt. Antipunikki nolasi itsensä täysin. Niin täysin kuin voi nolatuksi tulla.
Tavaramäärä ei lisäänny vaihdossa. Se syntyy tuotanossa. Antipunikin päätelmä siitä, että pääoma ts. esineet synnyttävät uutta arvoa, sekin on roskakoritavaraa.
Marxin talousoppiin sisältyvä arvolaki on reaalinen kuvaus kapitalistisesta tavaratuotannosta. Sekin tuli viestiketjussa todistettua. Tavarat vaihtuvat arvostaan ja se on arvolain perusta, arvon laatuna tuotteeseen siirtynyt työvoiman kulutuksen paljous. Tavaratuotannon erikoisuus on sen epätasainen historiallinen kehitys ja muotona se esiintyy kapitalistien keskinäisessä armottomassa kilpailussa hankkia mahollisimman suuria markkinaosuuksia ja voittojen määriä. Se puolestaan johtaa voiton suhdeluvun alenemistendenssiin ja heijastuu hintojen vaihteluna yli tai alle arvon mutta jotka vaihtelut tasaavat toisensa ts. pysyvät pääomien sisällä aiheuttaen muutoksia niiden kokoonpanossa ja -omistuksessa mutta eivät vaikuta työvoiman arvon suhteeseen.
Tässä on toisin sanoen kapitalistisen tavaratuotannon eräs ristiriita. Tavaraoiden arvot ja hinnat eivät kohtaa konkreettisesti mutta kohtavaat kylläkin aikavälillä ja aloittain kuten viestiketjussa todettiin.
Marxin työnarvoteoria on kumoamaton. Tavaratuotannon perusta on työ ja sen tekijät. Mitkään 1.600 - 1.800 luvulta otetut porvarillisten talousteoreetikoiden näkemykset eivät sitä kumoa ja kumoamisyritykset ovat olleet siksi perusteellisia yrityksiä että ap ei ainakaan ole kyennyt muuta esittämään.
Väittelystä olisi paljonkin johtopäätöksiä, sen tuomien asioiden sisällöstä. Mutta ehkäpä siitä toisessa viestiketjussa." Tavarat vaihtuvat arvostaan ja se on arvolain perusta, arvon laatuna tuotteeseen siirtynyt työvoiman kulutuksen paljous."
Mutta sinähän sanoit näin tuossa aikaisemmin:
"Marx lausui Pääoman 3. osassa, että tavaroita ei koskaa ole myyty arvostaan eikä milloinkaan voida myydäkään."
Ja nyt sanot, että tavarat vaihtuvat arvostaan.
Yritätkö kumota marxin arvolain vain etkö vain ymmärrä omia sekavia ja ristiriitaisia viestejäsi??
Mutta on se ikävää jos sinä nyt jätät keskustelun sillä sinä tunnut olevan yksi paljonkin marxia opiskellut punanuttu - et ehkä kuitenkaan ole lukemaasi kaikin osin ymmärtänyt - ja siksi sinun kanssasi olisi ollut mukava jatkaa keskustelua marxin oppien pohjalta.
Yksi punanuttu tuossa aikaisemmin sanoi, ettei lisäarvo sisältyisi yhteiskunnallisesti välttämättömään työhön. Jos punanutut tiedot ja ymmärrys marxista on tuolla tasolla niin silloin ei kunnon keskustelua pääse syntymään.
Sinun kanssasi olisi ollut todella mukava keskustella mm. siitä, että miten kapitalistin voitto muodostuu tavaran tullessa myydyksi sen arvosta poikkeavaan hintaan. Se olisi ollut mielenkiintoinen aihe perehtyä marxin oppien pohjalta mutta sinusta ei taida olla asiasta keskustemaan.
Mutta jos vielä aiot marxista palstalla keskustella niin yritähän ainakin pystyä totuudessa - jatkuva valehtelemisesi on antanut sinusta tosi epärehellisen kuvan palstalla, epärehellisen mutta ehkä oikean.
Mene ja tiedä.
.............................
- s.partacus
Teesisi ovat tulleet esille. Ne perustuvat puoluepoliittiseen ajatteluun. Teesisi muodostuvat muutamasta hyvin yksinkertaisesta väitteestä jotka ovat yhtä kaukana kuin kuu maasta
Kun taloudellisiin asioihin sidotaan puoluepolitiikka, silloin mennään metsään ja kärry kolisee mennessä.
Marxin talousoppi on puhdasta tavaratuotannon erittelyä, eikä se ole Marxin vika, jos siitä syntyy tiettyjä johtopäätöksiä. Päinvastoin. Johtopäätökset ovat Marxin (Engelsin) ansio ja suuriarvoinen työ työväenluokan hyväksi.
Mikäli pysyt palstalla ja jauhat sama, nolaat itsesi joka kerran uudelleen."Teesisi ovat tulleet esille. Ne perustuvat puoluepoliittiseen ajatteluun. Teesisi muodostuvat muutamasta hyvin yksinkertaisesta väitteestä jotka ovat yhtä kaukana kuin kuu maasta"
Joo, Kalle teesit ovat todellakin tulleet esille.
Mutta ne eivät perustu puoluepolitiikkaan vaan faktalle. Et ole pystynyt mitenkään kumoamaan Kallen väitettä, että marx käsitteli voiton muodostumista vain tavaran tullessa myydyksi arvostaan. Tämä on faktaa eikä sillä ole mitään tekemistä puoluepolitiikan kanssa. Mutta sinun välttelysi keskustella asiasta johtuu puoluepoliittisista syistä - ei ole kommunistien edun mukaista keskustella asioista, jotka eivät ole marxia mairittelevia.
Tesit muodostuvat todellakin hyvin yksinkertaisista asioista, jotka tuntuivat olevan täysin ylivoimaisia palstan kommunisteille käsittää.
Esimerkki: koska tavaraa myydään samanaikasisesti eri hinnoin niin silloin on täysin mahdotonta, että tavara myytäisiin aina arvostaan.
Toinen esimerkki: Koska tavaran arvoa marxin oppien pohjalta ei voida laskea niin silloin ei myöskään voida tietää, että milloin, jos koskaan, tavara myydään arvostaan.
Siinä on pari esimerkkiä Kalle teeseistä, joita ei palstan punanutut pysty kumoamaan. He eivät uskalla edes niitä kommentoida sillä niin marxin oppien vastaisia ne ovat vaikka perustuvatkin 100% marxin oppeihin.
"Kun taloudellisiin asioihin sidotaan puoluepolitiikka, silloin mennään metsään ja kärry kolisee mennessä."
Niin, juuri näin taisi käydä neukkulassa ja metsään mentiin niin että rytisi. Kalle ei sotke taloutta ja politiikkaa lainkaan ja marxiakin hän lukee kirkkain silmälasein eikä seikota asiaan politiikkaa lainkaan.
Puhdas fakta riittää marxista keskusteltaessa. Vai luuletko yrityksen, joka valmistaa lypsyjakkaroita, tietävän tarkalleen sekä puusepän että maalarin työn arvot maksaakseen heille heidän työnsä tulokset kokonaisuudessaan?
Entä yrityksen myyntimies - mikä on hänen osuutensa lypsyjakkaraan?
Entä siivooja, tai konttoripäälikkö?
"Mikäli pysyt palstalla ja jauhat sama, nolaat itsesi joka kerran uudelleen. "
Kallella ei ole mitään hävettävää.
Mutta miten on sinun kanssasi - valehteleva ankerias, vai joko olet kertonut, mikä tässä Kallen vastauksessa on väärin:
" Työ vaihtuu tavaran arvoksi suhteessa yksi yhteen ja näin se suhdeluku on aina riippumatonton tarkastelualueesta."
Ja asiaa pohditaan siis marxin oppien pohjalta eikä mukaan oteta lainkaan politiikkaa.
......................
- s.partacus
"Et ole pystynyt mitenkään kumoamaan Kallen väitettä, että marx käsitteli voiton muodostumista vain tavaran tullessa myydyksi arvostaan. "
Väite on kumottu usean kirjoittajan toimesta.
Se lähtee jo tavaran arvon erittelystä.....keskimääräisesti välttämätön....jne.
Pääoman kaikki kolme osaa käsittelevät pääasiassa arvon ja hinnan poikkeavuuden kautta taloudellisia lakeja. Siis sitä kautta miten ne käytännössä näyttäytyvät. Käytäntö näyttäytyy, varsinkin pikkuporvarin silmissä, sekavalta hintojen sekamelskalta. Marx toi siihen tolkkua, löysi arvon ja hinnan vastaavuuden lain kautta järjestyksen.
Siteraauksen valhetta on kuultu iät ajat. Jo 1.600 luvulta lähtien.Tutustuminen Pääoman kolmannen osan 100 ensimmäiseen sivuun kumoaa väitteen perusteellisesti. Mutta arvon ja hinnan vaihtelu yli ja alle arvon kulkevat Pääoman kaikkien kirjojen analyyseissä.
Siteerauksen kirjoittaja ei ole tainnut kiireiltään ehtiä katsomaan mitä Marx on todella sanonut ja mitä ei.Niinkö?
Jotta asia ei jäisi vain sinun puheittesi varaan niin kerrohan sitten, että miten voitto muodostuu tavaran tullessa myydyksi sen arvoa korkeampaan hintaan.
Miten marx on kuvannut voiton muodostuksen ko. tapauksessa?
Ja tietenkin lainaus tekstistä mukaan sekä lähdetiedot.
..............Haloo, meidän palstaänkyrämme.
Kerrohan nyt sitten , marx-tietäjänä kun itseäsi pidät - että, miten marxin oppien mukaan voitto muodostuu myytäessä tavara sen arvoa korkeampaan hintaan.
Kalle väittää edelleen, että marx ei moista asiaa ehtinyt elämänsä aikana pähkäileen. No, eihän sitä marxillakaan aika kaikkeen riittänyt vaikka ei antanutkaan työnteon pohdiskeluja haitata.
................Haloo, meidän palstaänkyrämme.
Kerrohan nyt sitten , marx-tietäjänä kun itseäsi pidät - että, miten marxin oppien mukaan voitto muodostuu myytäessä tavara sen arvoa korkeampaan hintaan.
Kalle väittää edelleen, että marx ei moista asiaa ehtinyt elämänsä aikana pähkäileen. No, eihän sitä marxillakaan aika kaikkeen riittänyt vaikka ei antanutkaan työnteon pohdiskeluja haitata.
................"Väite on kumottu usean kirjoittajan toimesta. "
Jotta asia ei jäisi vain sinun puheittesi varaan niin kerrohan sitten, että miten voitto muodostuu tavaran tullessa myydyksi sen arvoa korkeampaan hintaan.
Miten marx on kuvannut voiton muodostuksen ko. tapauksessa?
Ja tietenkin lainaus tekstistä mukaan sekä lähdetiedot.
Kalle ei ole marxin opeista löytänyt kuin kuvauksen voiton muodostumisesta tavaran tullessa myydyksi arvostaan. Hän ei ole kovasta yrittämisestään huolimatta löytyänyt marxin opeista kappaletta voiton muodostumisesta yleisessä tapauksessa. Jos sinä olet sen sieltä löytänyt niin kerrohan sitten, että miten voitto muodostuu tavaran myyntihinnan ollessa sen arvoa korkeamman.
Ja lainaus marxin opista sekä lähdetiedot mukaan.
Ja muistutukseksi vielä niin kerroit itse marxin väittäneen, ettei tavaraa koskaan myydä arvostaan vaan aina joko yli tai alle arvonsa. Joten kysymys voiton muodostumisesta tavaran hinnan ollessa sen arvoa korkeampi on asiallinen - mutta onko sinusta, marx-tietäjä ja toveri s.partacus, siihen vastaamaan.
Ei taida olla joten yrittäkääpä nyt palstapunanutut hommata paikalle marxinsa osaava punikki ennen kevään tuloa sillä silloin täällä alkaa hurja keskustelu marxin opeista. Jokohan silloin löytyy punikki, joka pärjää Kallelle marxista keskusteltaessa.
..............Miksi sinun pitä aina marxista puhuessasi valehdella?
Etkö itse ymmärrä, että miten valheesi saattavat rakastamasi aatteen ja opin kyseenalaiseksi.
Hahhaa, vai on väite kumottu usean kirjoittajan toimesta. Paljon sitä saa kuulla ennenkuin korvat putoavat.
Jotta asia ei jäisi vain sinun puheittesi varaan niin kerrohan sitten, että miten voitto muodostuu tavaran tullessa myydyksi sen arvoa korkeampaan hintaan.
Miten marx on kuvannut voiton muodostuksen ko. tapauksessa?
Ja tietenkin lainaus tekstistä mukaan sekä lähdetiedot.
Kalle ei ole marxin opeista löytänyt kuin kuvauksen voiton muodostumisesta tavaran tullessa myydyksi arvostaan. Hän ei ole kovasta yrittämisestään huolimatta löytyänyt marxin opeista kappaletta voiton muodostumisesta yleisessä tapauksessa. Jos sinä olet sen sieltä löytänyt niin kerrohan sitten, että miten voitto muodostuu tavaran myyntihinnan ollessa sen arvoa korkeamman.
Ja lainaus marxin opista sekä lähdetiedot mukaan.
Ja muistutukseksi vielä niin kerroit itse marxin väittäneen, ettei tavaraa koskaan myydä arvostaan vaan aina joko yli tai alle arvonsa. Joten kysymys voiton muodostumisesta tavaran hinnan ollessa sen arvoa korkeampi on asiallinen - mutta onko sinusta, marx-tietäjä ja toveri s.partacus, siihen vastaamaan.
Ei taida olla joten yrittäkääpä nyt palstapunanutut hommata paikalle marxinsa osaava punikki ennen kevään tuloa sillä silloin täällä alkaa hurja keskustelu marxin opeista. Jokohan silloin löytyy punikki, joka pärjää Kallelle marxista keskusteltaessa.
..............Mikä maksaa - etkö pysty osoittamaan viestisi sisällön olleen todenmukaisen?
"Väite on kumottu usean kirjoittajan toimesta. "
Jotta asia ei jäisi vain sinun puheittesi varaan niin kerrohan sitten, että miten voitto muodostuu tavaran tullessa myydyksi sen arvoa korkeampaan hintaan.
Miten marx on kuvannut voiton muodostuksen ko. tapauksessa?
Ja tietenkin lainaus tekstistä mukaan sekä lähdetiedot.
Kalle ei ole marxin opeista löytänyt kuin kuvauksen voiton muodostumisesta tavaran tullessa myydyksi arvostaan. Hän ei ole kovasta yrittämisestään huolimatta löytyänyt marxin opeista kappaletta voiton muodostumisesta yleisessä tapauksessa. Jos sinä olet sen sieltä löytänyt niin kerrohan sitten, että miten voitto muodostuu tavaran myyntihinnan ollessa sen arvoa korkeamman.
Ja lainaus marxin opista sekä lähdetiedot mukaan.
Ja muistutukseksi vielä niin kerroit itse marxin väittäneen, ettei tavaraa koskaan myydä arvostaan vaan aina joko yli tai alle arvonsa. Joten kysymys voiton muodostumisesta tavaran hinnan ollessa sen arvoa korkeampi on asiallinen - mutta onko sinusta, marx-tietäjä ja toveri s.partacus, siihen vastaamaan.
Ei taida olla joten yrittäkääpä nyt palstapunanutut hommata paikalle marxinsa osaava punikki ennen kevään tuloa sillä silloin täällä alkaa hurja keskustelu marxin opeista. Jokohan silloin löytyy punikki, joka pärjää Kallelle marxista keskusteltaessa.
..............
- durja
"Kerrohan nyt sitten , marx-tietäjänä kun itseäsi pidät - että, miten marxin oppien mukaan voitto muodostuu myytäessä tavara sen arvoa korkeampaan hintaan."
"Siteerauksen kirjoittaja ei ole tainnut kiireiltään ehtiä katsomaan mitä Marx on todella sanonut ja mitä ei. "
?
Epätasainen tuotanto. Arvo muostuu tuotantoprosessissa. Hinta vaihtelee yli tai alle arvon ja ne kumoavat toisensa ja syntyy keskimääräinen hinta ja sen mukana voitto.Niin.
Kalle ei kysynyt, että mikä on keskimääräinen voitto vaan kysymys kuului, että mitä marx kertoi voiton muodostumisesta tavaran hinnan ollessa sen arvoa korkeampi.
Ilmeisiesti marx ei kiireiltään ehtinyt moiseen asiaan puuttua - no, ei hän ainakaan antanut töiden häiritä pähkäilyään.
..................- syymö
antipunikki kirjoitti:
Niin.
Kalle ei kysynyt, että mikä on keskimääräinen voitto vaan kysymys kuului, että mitä marx kertoi voiton muodostumisesta tavaran hinnan ollessa sen arvoa korkeampi.
Ilmeisiesti marx ei kiireiltään ehtinyt moiseen asiaan puuttua - no, ei hän ainakaan antanut töiden häiritä pähkäilyään.
..................Et sitten lukenut proppia. Et tainnut kiireiltäsi ehtiä. Aika selkeä luonnehdinta.
syymö kirjoitti:
Et sitten lukenut proppia. Et tainnut kiireiltäsi ehtiä. Aika selkeä luonnehdinta.
Et sitten lukenut proppia. Jos olisit sen lukenut niin olisit ymmärtänyt, että siinä ei sanottu mitään siitä, miten voitto muodostuu tavaran hinnan ollessa sen arvoa korkeampi.
..................
- proppi
Jos kapitalisti nostaa hintoja esim. kulutustavaroiden hintaa, se saa ylimääräistä voittoa ja palkkaumma suhteessa pienenee.
Jos elinkustannuksia korotetaan esim. 10 prosenttia, se on vastaavasti palkkojen alennus. Työvoimatavaran arvo laskee.
Valtio voi myös korottaa mm. arvonlisäveroja ja kerätä kassaan rahaa. Raha voidaan käyttää yleishyödyllisiin tarkoituksiin tai kierrättää yritystukina takaisin pääomalle. Jälkimmäinen tapaus merkitsee palkkasumman alenemista. No, miten on punanutu?
Eiköä teistä yksikään osaa kertoa, että miten yhden yksittäisen tavaran arvo lasketaan?
Jos tavaran arvoa ei tiedetä niin miten silloin sen myyntihinta määrääntyy?
Voiko käsityksesi mukaan kauppa syntyä myyjän ja ostajan pääsemättä sopimukseen hinnasta?
Kallella on ainakin vahva käsitys siitä, että maailmanhistoriassa ei ole koskaan syntynyt yhtäkään kauppaa kapitalismissa - eikä edes ennen kapitalismia - myyjän ja ostajan pääsemättä sopimukseen hinnasta.
......................- kauppavoitto
"Voiko käsityksesi mukaan kauppa syntyä myyjän ja ostajan pääsemättä sopimukseen hinnasta?"
Joka paikassahan ne syntyvät valmiiksi asetettuina, jopa alennusvaroineen. Jopa kirpputoreilla syntyy hintataso tinki tai ei.Kysymys kuului:
Voiko käsityksesi mukaan kauppa syntyä myyjän ja ostajan pääsemättä sopimukseen hinnasta?
Syntyykö edes kirpputorilla kaupat vaikka myyjä ja ostajat eivät olisikaan yhtämieltä hinnasta?
Jos syntyy niin kumpi silloin määrää hinnan, ostaja vai myyjä?
....................
- kauppavoitto
Ostajan ei ole pakko ostaa. Myyjä pitää tuotteitaan esillä.
Mten myyjä tai tuottaja saa elintarpeensa? Myymällä jatkuvasti tappiolla?
Kuinka kauan myyjä voi myydä tappiolla. Perustuuko tuotanto siihen että tuotetaan tappiolla. Miten lasketaan että voittoa syntyy. Myyjän ja ostajan sopimuksella? Ostajako määrää voiton ja vieläpä sen suuruuden.
Ostajako sanoo, että maksan tavarastasi voittoa 10 % mutten enempää.Niin, vaikka tavaran myisikin sen arvoa alempaan hintaan niin ei sen kuitenkaan tarvitse merkitä tappiollista kauppaa myyjälle.
Myyjä ja tuottaja saavat elintarpeensa myymällä tavaran sen tuotantokustannuksia kalliimmalla. Mutta se ei estä myymästä tavara sen arvoa halvemmalla. Tämä taitaa olla melko vaikea - jos ei täysin mahdoton - asia kommunistille ymmärtää. Tuote voidaan todellakin myydä sen arvoa halvemmalla ja kuitenkin kapitalisti voi tehdä voittoa.
Mutta luuletko joskus syntyyneet kaupat myyjän ja ostajan tulematta sopimukseen hinnasta?
Jos, niin mitä myytiin, kenelle myyntiin, kuka myi ja miten hinta muodostui?
....................
- petrus kekäläinen
"Mutta se ei estä myymästä tavara sen arvoa halvemmalla."
Kääntäen sama asia on myydä yli arvostaan. Molemmat ovat normaaleja tapahtumia tavararoiden kiertokulussa.
Jos tavara myydään yli kustannushinnan mutta alle arvonsa, myyjä saa voittoa ja myyjä voitto vastaavasti alenee. Kun myyjän tappio ja ostajan voitto lasketaan yhteen, tavaran arvo on entisellään. Toinen voitti, toinen hävisi. Lisätuotetta ei syntynyt.
Jos taas myyjä möi tavaran yli arvonsa, hän voitti ja vastaavasti ostaja hävisi eikä tavaran arvo muuttunut. Arvo ja hinta kohtasivat. Lisäarvoa ei syntynyt, kuten vaihtotapahtumassa ei voikaan syntyä.
Hintojen muutos on lähinnä tulonjaon muutosta työltä pääomalle tai päinvastoin mutta lisätuote arvoineen syntyy vain tuotannossa.
Näin olen viesteistä asian ymmärtänyt. Miksi aina uudelleen kysyä samaa selvää asiaa!"Jos taas myyjä möi tavaran yli arvonsa, hän voitti ja vastaavasti ostaja hävisi eikä tavaran arvo muuttunut."
Näin on.
"Arvo ja hinta kohtasivat."
Niin, eivät todellakaan kohdanneet sillä hintahan oli yli tavaran arvon.
" Lisäarvoa ei syntynyt,"
Ei syntynyt, ei. Sitä syntyy marxin oppien mukaan vain työstä.
Joten myyjä sai riistotonta voittoa tavaran arvon ylittänneeltä hinnan verran.
Koska vaihtotapahtumassa ei synny lisäarvoa niin silloin myyjä saa osan voitostaan riistottomana myydessään tavaran sen arvoa korkeampaan hintaan.
Tämä ei pitäisi olla niin kovin vaikea asia käsittää pununutuillekaan mutta Kallesta tuntuu, ettei edes yksinkertaiset laskukaavat tunnu uppoavan kommunismin hapattamaan kaaliin.
.....................
- petrus kekäläinen
#"Arvo ja hinta kohtasivat."
Niin, eivät todellakaan kohdanneet sillä hintahan oli yli tavaran arvon.#
Voihan olla alle arvonkin ja on.
Myyjä myy tavaran alle arvon ja häviää sanotaa esim. 10 euroa. Ostaja taasen saa tavaran alle arvonsa ja voittaa 10 eruoa.
T = T mutta myyjä myy T - 10 ja ostaja saa T 10. Lopputulos on että tavara vaihtuu tavaraan. Tavaran arvo on 100 ja myyjä myy sen 90:llä. Ostaja ostaa tavaran 90:llä mutta saa arvoa satasen edestä. Sama tosinpäin.
Myyjä 100 -10, ostaja 90 10. Tavara vaihtui tavaraan ja myyjä hävisi eikä tavaran arvosta hävinnyt senttiäkään.
Arvonalennus tulee toiselle vastaavasti arvonylennyksenä.
Tavaroiden vaihdossa ei synny uutta tuotetta. Epäsuhtaisella vaihdolla voidaan muuttaa tulonjakoa.
Esim. työvoimatavaran arvo laskee 10 % ja lisäarvo kasvaa edellytyksellä että tavara myydään entisestä hinnasta. Voitto ja voiton suhdeluku kasvaa myös.
Tämähän toteutuu esim. silloin kun tuote tuotetaan halvan työvoiman maissa mutta myös nykysuomessa. Raamisopimus on jo alentanut reaalipalkkaa ja hallituksen toimet palkkaan kuuluvien sosiaalietuuksien leikkauksilla ovat lisänneet reaalipalkan laskua.
Voin olla väärässä mutta korjaan jos virhettä on."Esim. työvoimatavaran arvo laskee 10 % ja lisäarvo kasvaa edellytyksellä että tavara myydään entisestä hinnasta."
Olet väärässä. Lisäarvo on maksamattoman työn määrä ja se on täysin riippumaton myyntihinnasta.
Tämä on palstan punanuttujen parissa leviävä yleinen väärinkäsitys - että lisäarvo olisi sama kuin voitto. Mutta lisäarvohan on tehdyn työn määrän ja maksetun palkan erotus näin se ei ole koskaan sama kuin voitto sillä tavaraa ei toverin s.partacus mukaan koskaan myydä arvostaan.
Otetaanpa esimerkki.
C = c k.
C = tavaran arvo tai tuotannon arvo kierron aikana
c = kiinteä pääoma, koneet, raaka-aineet, työkalut
k = työn arvo
Tavaran arvo = 200
siitä kiinteät pääomakulut ovat 100
ja näin työn arvoksi tulee 100 josta 50 on maksettuja palkkoja.
Tällöin lisäarvoksi tulee 50, joka on siis työnarvon ja maksettujen palkkojen erotus.
Tavara myydään sen arvoa halvempaan hintaan 180. Tällöin kapitalistin voitoksi tulee 180-100-50=30, siis myyntihinnasta vähennettynä valmistuskustannukset.
Näin ostaja saa itselleen tavaran mukana arvoa 20 edestä ilmaiseksi.
Mutta myyntihinta ei tietenkään vaikuta lisäarvon määrään vaan työläinen on tullut riistetyksi koko tekemänsä työn arvon ja siitä maksetun palkan erotuksen verran. Joten myytäessä tavara sen arvoa halvemmalla on riisto suurempi kuin kapitalistin voitto. Ja ostaja saa vastikkeetta arvoa itselleen.
Jos nyt työn arvo pienenee 10% ja tavara myydään entiseen hintaansa niin silloin käy näin:
C = c k.
C = tavaran arvo tai tuotannon arvo kierron aikana
c = kiinteä pääoma, koneet, raaka-aineet, työkalut
k = työn arvo
Kiinteät pääomakulut ovat 100
ja työn arvon laskiessa 10% siitä tulee 90 josta 50 on edelleen maksettuja palkkoja.
Tällöin lisäarvoksi tulee 40, joka on siis työnarvon ja maksettujen palkkojen erotus.
Tavara myydään samaan hintaan 180. Tällöin kapitalistin voitoksi tulee 180-100-50=30, siis myyntihinnasta vähennettynä valmistuskustannukset.
Näin ostaja saa itselleen tavaran mukana arvoa 10 edestä ilmaiseksi.
Näin huomaamme, että työn arvon laskiessa kaikkien muiden tekijöiden pysyessä samana pienenee myös lisäarvo ja kapitalistin voitto tai mahdollinen tappio on riippumaton työn arvosta tavaran myyntihinnan ollessa muuttumaton.
Aika yllättävä tulos - työnarvon muuttuminen ei vaikuta kapitalistin saamaan voittoon kaikkien muiden tekijöiden ollessa muuttumattomia. Toisin sanoen tehdyn työn arvo ei vaikuta kapitalistin voittoon mitenkään vaan voitto riippuu ainoastaan myyntihinnan ja valmistuskustannusten erosta.
Korjaa Kallen laskuesimerkki - jos sinusta on siihen.
....................."T = T mutta myyjä myy T - 10 ja ostaja saa T 10."
Taas väärin.
Jos myyjä myy alle tavaran arvon niin myyjä myy T-10 mutta ostaja saa T - eikä T 10.
Jos taas tarkastellaan yleisesti myyjän ja ostajan varallisuuden muuttumista kaupankäynnissä tavaran vaihtaessa omistajaa:
Myyjän varallisuus ennen kaupantekoa = MV
Ostajan varallisuus ennen kaupantekoa = OV
Tavaran arvo = C
Hinnan poikkeaminen, ylöspäin tai alaspäin, tavaran arvosta = a
Tavaran myyntihinnaksi tulee siis C a.
Myyjän varallisuus kaupanteon jälkeen = MV'
Ostajan varallisuus kaupanteon jälkeen = OV'
MV' = MV (C a) - C = MV a
Myyjän varallisuuteen (MV) lisätään saatu myyntihinta (C a) ja vähennetään luovutetun tavaran arvo (C).
Samoin saamme ostajan varallisuuden muutokseksi
OV' = OV - (C a) C = OV-a
Ostajan varallisuudesta (OV) vähennetään maksettu myyntihinta (C a) ja lisätään luovutetun tavaran arvo (C).
Siis ostaessaan tavaran sen arvoa korkeampaan hintaa ostaja köyhtyy ostahinnan ja tavaran arvon välisen eron.
Tästä äkkinäinen voisi tehdä sen johtopäätöksen, että tavara täytyy keskimäärin tulla myydyksi ja ostetuksi arvostaan sillä muuten kapitalisti, joka aina maksaa tavaran arvon ylittävän hinnan köyhtyy ja menee konkurssiin. Näinhän ei asia tietenkään ole vaan kapitalistilla on käytössään omia työläisiä, joiden tekemällä lisäarvolla hän voi kustantaa jatkuvasti ylihintaan ostamansa tavarat.
Kapitalisti voi myös myydä omat tavaransa yli niiden arvon ja näin kompensoida kalliilla ostamiensa tavaroiden aiheuttaman varallisuuden laskun. Viime kädessä kuluttaja on kuitenkin aina viimeinen lenkki kaupankäynnissä ja jos hän ostaa tavaran sen arvoa kalliimmalla niin se tulee hänen tappiokseen sillä hän ei voi kompensoida tappiollista kauppaa mitenkään.
Tavaran ostaminen sen arvoa kalliimpaan hintaan merkitsee kuluttajalle aina samaa kuin palkanalennus. Kapitalisti sen sijaan voi myydä tavaran edelleen sen arvoa kalliimpaan hintaan ja näin hän voi kompensoida tavaran ostamisen aiheuttaman varallisuuden laskun varallisuutensa laskun.
Huomaa, että Kallen esittämät laskukaavat myyjän ja ostajan varallisuuden muutokselle kaupankäynnin tuloksena ovat yleispäteviä eivätkä edellytä tavaran hinnalta yhtään miitän:
Myyjän varallisuus kaupan jälkeen:
MV´= MV (C a) - C
Ostajan varallisuus kaupan jälkeen
OV' = OV - (C a) C
Palataanpa alkuun:
"T = T mutta myyjä myy T - 10 ja ostaja saa T 10."
tässä esimerkissä a=-10 sillä tavara myydään alle sen arvon.
Silloin myyjän omaisuus muuttuu - myyjän varallisuus aina kasvaa myyntihinnan verran ja pienenee tavaran arvon verran:
Uusi omaisuus=Vanha omaisuus myyntihinta - luovutettu tavara
MV' = MV (C - 10) - C = MV -10, joten myyjä köyhtyy 10
Ja ostajan varallisuus muuttuu, ostaja ei saa C 10 vaan ostaja saa aina vain C riippumatta kauppahinnasta:
OV* = OV - (C - 10) C = OV 10, joten ostaja rikastuu 10.
Kyllä tämä talousoppi on helppoa kunhan vain jättää politiikan ja filosofian sivuun ja ottaa järjen mukaan.
............................
Näyttää siis siltä, että yksikään punanuttu ei tiedä, että miten tavaran arvo lasketaan oikeassa elämässä.
Joten mihin siis tarvitaan sellaista arvon käsitettä, jonka suuruutta ei tiedetä?
Joo, sitä tarvitaan paremman tekemisen puutteessa asioiden filosofiseen pähkäilyyn - niin, ja tietenkin kommunistien kurittamiseen palstalla, siihen se on hyvä.
...........................- s.partacus
Samaa Marxin väärentämistä kuin ennenkin. Ei mitään uutta. Puutun vain pariin juttuun. Useimmat kaavat on käsitelty. Väärentämällä niiden sisältö, todellisuus ei muutu.
Loruilun pääsisältö on, että tietty kapitalistiryhmä myisi tuotteitaan toisilleen jatkuvasti alle arvon ts. tyytyisi vapaaehtoisesti keskimääräistä pienempään lisäarvoon ja voittoon ja että työläinen (kuluttaja) käytännössä riistäisi kapitalistia.
1.
"Tämä on palstan punanuttujen parissa leviävä yleinen väärinkäsitys - että lisäarvo olisi sama kuin voitto"
Se on sitä. Lisäarvo = voitto. Kapitalistisen tavaratuotannon perusperiaate on lisäarvon tuotanto. Lisäarvon suhdeluku syntyy m:v ja voiton suhdeluku sijoitettuun pääomaan m:c v. Kapitalistia kiinnostaa eirityisesti voiton suhdeluku. Tilinpäätöksissä voitto näkyy. Puhdas voitto on sama kuin lisäarvo.
2
Tavaran arvo = 200
200 = 100 50 50
Lisäarvon suhdeluku on 100% ja voiton suhdeluku 33,33 %
Tavara myydään sen arvoa halvempaan hintaan 180. Tällöin kapitalistin voitoksi tulee 180-100-50=30, siis myyntihinnasta vähennettynä valmistuskustannukset.
180 = 100 50 30.
Lisäarvon suhdeluku on 60 % ja voiton suhdeluku 20%.
Miksi kapitalisti myy tavaran alle arvonsa? Miten hänet on siihen pakotettu? Alalla muualla tekninen kehitys on mennyt eteenpäin. On uusittu koneita, josta hetkellinen pääoman lisäys mutta työn tuotantovoiman kohoaminen pienentää kiinteän pääoman osuutta, tuottaja saa ensin arvoa korkeampaa voittoa mutta sitten tavarat halpenevat ja prosessi pudottaa taantuneet (kalliilmmalla tuottavat) yritykset veks ja uusi tasapaino tavaran arvon ja hinnan suhteen toteutuu 200:n sijasta 180:tasolla ja tendenssinä jatkuu edelleen.
Kapitalisti joko päättää myös uusia kalustoaan tai antaa mennä niin kauan kuin voittoa tulee ja antaa sitten mennä konkurssiin (edellyttäen että kysyntää riittää ennenkuin kuin halvemmalla tuottajat ovat vallanneet markkinat).
Syntyy uusi tasapaino ei ap:n kaavalla vaaan
180 = 80 50 50. Lisäarvon suhdeluku = 100% ja voiton suhdeluku = 38,5 %
3.
"Näin huomaamme, että työn arvon laskiessa kaikkien muiden tekijöiden pysyessä samana pienenee myös lisäarvo ja kapitalistin voitto tai mahdollinen tappio on riippumaton työn arvosta tavaran myyntihinnan ollessa muuttumaton."
Määritteestä ei synny mitään tolkkua. Täysin sekopäinen tarina.
Jos tavaran arvo ja kiinteä pääoma on muuttumaton, niin jäljelle jää 2 vaihtoehtoa. Jos v muuttuu niin m muuttuu myös tai toisinpäin. Jos työ arvo laskee, lisäarvo kohoaa tai toisinpäin.
Kiinteän pääoman pysyessä samana, eivät v ja m voi yhdessä aleta tai kohota.
Yleisesti ottaen työvoiman arvo on aikakaudella minimissään tai suhteellisessa keskiarvossa eikä voi paljon muuttua, joten voiton lisäämiseksi täytyy kiinteän pääomanosan arvon laskea.
Toki tällä hetkellä on Eu:n mittakaavassa on menossa hallitusten toimesta työvoiman arvon hintamuodon alentaminen jatkunut jo pitkään. Se lisää työttömyyttä ja edelleen vaikuttaa tuotannon alentumiseen.
Vaihdosta seuraavassa viestissä."Se on sitä. Lisäarvo = voitto"
Se pitää paikkansa vain myyntihinnan vastatessa tavaran arvoa. Mutta tälläistä kauppatapahtumaa ei kuitenkaan voi sinun kertomasi mukaan koskaan tapahtua.
Lisäarvo on se työ, jonka tuloksia työnyekijä ei saa itselleen.
Kerrohan, miten sinun käsityksesi mukaan marx määritteli lisäarvon.
...................."Miksi kapitalisti myy tavaran alle arvonsa?"
Yksinkertaisesti sen vuoksi, että hän ei voi tietää tavaran arvoa - sitä ei tiedä kukaan.
Miksi tavaraa ei voida alle sen arvon?
"Miten hänet on siihen pakotettu?"
Ei mitenkään - nbo ehkä osatajan kanssa sovittu hinta on alle tavaran arvon ja silloin ostaja on "pakottanut" kapitalistin myymään alennuksella.
.......................Miten lasket voiton tuntematta myyntihintaa?
Puhut suu vaahdossa voiton suhdeluvun laskemisesta mutta et kuitenkaan kerro, että miten lasket voiton.
...................Kerrohan, että miten työn arvon muuttuminen vaikuttaa tavarasta saatavaan voittoon myyntihinnan, pääomatulojen ja palkkojen ollessa muuttumattomat?
Esitä asia laskukaavojen muodossa ja esimerkin valossa.
Kalle sitten osoittaa, että missä sinun teoriasi menee metsään - nimittäin työnarvolla ja tavarasta saadulla voitolla ei ole mitään yhtenevyyttä.
..........................Tavaran arvo on 200.
Pääomakulut ovat 100 ja palkkakustannukset 50.
Se myydäään kuitenkin 180 hintaan.
Paljonko on lisäarvo?
.................
- s.partacus
Vaihto ei synnytä lisätuotetta. Ei millään opilla. Vaihdossa voidaan jymäyttää
s.partacus:
"T = T mutta myyjä myy T - 10 ja ostaja saa T 10."
Matemaattisesti kaava ei rimmaa. Se tuli huonosti laitettua mutta sisältö on sanottu oikein.
Myyjä menettää 10 ja ostaja voittaa 10. Toisen -10 on toisen 10. Ostaja voi myydä tavaran takaisin myyjälle 90:llä ja taas tapahtuu epätasainen vaihto toiseen suuntaan mutta nyt molemmilla on arvot kohdallaan; toisella tavara arvostaan ja toisella raha. Lisätuotetta ei synny. Lisäarvon lähde ei ole vaihdossa.
antipunikki:
"Tästä äkkinäinen voisi tehdä sen johtopäätöksen, että tavara täytyy keskimäärin tulla myydyksi ja ostetuksi arvostaan sillä muuten kapitalisti, joka aina maksaa tavaran arvon ylittävän hinnan köyhtyy ja menee konkurssiin. Näinhän ei asia tietenkään ole vaan kapitalistilla on käytössään omia työläisiä, joiden tekemällä lisäarvolla hän voi kustantaa jatkuvasti ylihintaan ostamansa tavarat.
Näin ei reaalikapitalismi toimi kuin saduissa.
Tuotannossa realisoitavien tavaroiden myyntihinnaksi voi tulla keskihinta kyseeseen vain jos, alan tuottajilla on täysin samanlaiset tuotantoehdot.
Koska näin ei ole, myyntihinta (maailmanmarkkinahinta) muodostuu toisin. Voiton suhdeluku vaihtelee ja se määrää etenevän kehityksen, mikä tuottaja pysyy ja mikä kaatuu. Se edistää pääomien kasautumista, voiton määrän kasvua tavaroiden halpenemisen rinnalla ja pientuottajien (kallis tuotanto) alituista vararikkoutumista.
Marx seisoo tukevasti jaloillaan. Itseuhrautuvat kapitalistit kuuluvat fantasiamaailmaan.
Voitto ei synny vaihdossa. Voitto syntyy tuotannossa. Tuotantokapitalisti ei anna kahta kertaa tuotteitaan kauppapääomalle, joka myy tuotteita kalliimmalla kuin kilpailijan tuotteita.
Tuotantokapitalisti ei osta raaka-aineita tai puolivalmisteita sellaiselta kapitalistilta, joka hinnoittelee tuotteensa muita korkeammalle (ellei ole tilapäisesti pakko).
Kauppapääoma ei ole niin tyhmä että pitäisi hyllyssä kahta samanlaista tuotetta rinnakkain eri hinnoilla. Ei ainakaan kauaa, koska kalliista tavarasta tulee kaatopaikalle viemisen riesa.
Kauppa ja vaihto ei ole sekasortoista systeemiä.
Kaikenlaiset pääomat pyrkivät yhtäläiseen voiton suhdelukuun."Näin ei reaalikapitalismi toimi kuin saduissa."
Juuri niin. Vain sadussa myyntihinta voi seurata tavaran arvoa sillä käytännössä ei kukaan tunne sitä ja näin on täysin mahdotonta sovittaa myyntihintaa sen mukaan.
.....................
- s.partacus
"Kerrohan, että miten työn arvon muuttuminen vaikuttaa tavarasta saatavaan voittoon myyntihinnan, pääomatulojen ja palkkojen ollessa muuttumattomat?"
s.partacs: "Miten puu voi kasvaa kasvamatta".
Olemme tasoissa. Molemmat esittivät päättömän lauselman.
"Miten voi työn arvo muuttua sen ollessa muuttumaton".
Otetaan nyt tosissaan väitteesi.
Myyntihinta on 100
lisäarvo on 20
palkka on 20
Tässä on työn arvo ts. palkat muuttumattomat, samoin voitto. Siteerauksesta puuttuu kiinteän pääoman osuus ja sen on oltava 60.
Jos kysyt, miten voitolle käy jos palkat muuttuvat, vastaan ilmeisen. Jos palkka nousee, voitto pienenee. Jos palkka laskee voitto suurenee. Jotta voisi laajentaa tuotantoa, täytyy kysynnän siis palkkojen lisääntyä tai vastaavasti tavaroiden hintojen alentua.
Lisätuote ja lisäarvo syntyy vain tuotannossa. Riistoton lisäarvo on hölynpölyä.
Kuka sen on keksinyt?Tavaran arvo on 200.
Pääomakulut ovat 100 ja palkkakustannukset 50.
Se myydäään kuitenkin 180 hintaan.
Paljonko on lisäarvo?
.................
- s.partacus
Taas samaa höpötystä höpötyksen vuoksi. Asia on kymmeniä kertoja käsitelty. Useankin kirjoittajan toimesta.
Yrittäisit jotain muuta kuin että vaihto synyttää rahaa tai lisätuotetta.
Marxin vääristelyllä et täällä pärjää. Jäät kiinni jokaisesta sammakosta. Seuraan juttujasi kuin takiainen.Tavaran arvo on 200.
Pääomakulut ovat 100 ja palkkakustannukset 50.
Se myydäään kuitenkin 180 hintaan.
Paljonko on lisäarvo?
.................
- s.partacus
Jos et osaa laskea yhteen- ja vähennyslaskua, en kerro vastausta. Kilauta kaverille.
Kalleahan ei pidettäne palstalla minään marx-tietäjänä mutta sinä yrität sellaisena täällä esiintyä.
Osaathan sinä mielestäsi laskea lisäarvon suhdeluvun niin näytähän nyt sitten, että osaat laskea lisäarvon. Joten yritähän nyt vastata:
Tavaran arvo on 200.
Pääomakulut ovat 100 ja palkkakustannukset 50.
Se myydäään kuitenkin 180 hintaan.
Paljonko on lisäarvo?
.................Kerrohan, sinä suuri marx-tietäjä ja mestaripunikki, että miten tavaran myyminen alle sen arvoa vastaavan hinnan voisi vaikuttaa lisäarvon suhdelukuun???
....................
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa822912Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei2952563Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi1831434Voi kulta rakas
Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �621152Miksi haluat satuttaa
Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano28991Martinan firma haastettiin käräjille
Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.235963- 70938
- 117930
- 76900
- 72894