Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Millainen on unelma-autosi?

rakkaudesta autoihi

Autoissa on monia erilaisia ominaisuuksia kuten luotettavuus, taloudellisuus, tilat, ajettavuus, muotoilu jne. Myös autoilijoissa toiset pitävät jotain toista ominaisuutta tärkeämpänä kuin joku toinen.
Mulla on tässä TM 10/1988 jossa on (v. 2004 edesmenneen) Peter Ustinovin haastattelu. Hän oli näyttelijä, ohjaaja, käsikirjoittaja, tuottaja, muusikko. Englantilaisen herrasmiehen perikuva, joka keräsi vielä autoja.
Artikkelissa "Rakkaudesta autoihin" hän kertoo persoonallisesti omistamistaan tai ajamistaan autoista.
- Ensimmäisestä autostaan Fiat Topolinosta hän kertoi kuinka se muuttui yksivaihteiseksi koska sen vaihdekeppi katkesi..
-"Parhaita autojani on ollut luullakseni Alvis Speed 20 vuodelta 1934. Tosin se ei ainakaan menollaan herättänyt sen suuremmin huomiota, sillä moottori oli selvästi alimittainen. Mutta kauniina kesäpäivinä oli hauskaa seurata ohivilistävien puiden heijastumia sen lampuissa. Auto oli erittäin matala ja tyylikäs. Männät tuottivat kuintenkin jatkuvasti ongelmia. Tuntui kuin moottorissa olisi ollut kastanjetteja soittava espanjalainen tanssija. Autolle on kuitenkin pakko antaa täysi tunnustus, sillä kaikesta huolimatta se vei aina perille".
"Luotettavin tähän asti omistamani auto on ollut ehdottomasti AC.."

RAKKAUS MASERATIIN

- Myöhemmin siirryitte Maseratiin. Ensimmäinen niistä taisi olla Quattro Porte?
"Tähän mennessä minulla on ollut neljä Maseratia ja aion pysyä merkille uskollisena. Ennen näitä ajoin Aston Martinilla, joka mielestäni on melko raaka autoksi. Yhdestä räjähti moottori.."
"Seuraava autoni olikin sitten Maserati Quattro Porte joka oli erittäin luotettava, tyylikäs ja melko massiivinen, ehkäpä hieman panssarimainenkin, mutta kaikesta huolimatta hyvin nopea. Tallissani on vieläkin vastaava auto vuodelta 1968."
- Lisäksi Teillä on kaksi Maserati Biturboa?
"Kyllä. Mielestäni ne ovat autoja, jotka on tehty hieman iäkkäämmille perheenisille, joiden jälkikasvu on jo lentänyt pesästä pois. On mahtavaa kokea samanlaista ajamisen riemua kuin joskus nuoruudessaan.."
- Oletteko tyytyväinen uuteen, voimakkaampaan Biturboonne?
"Minusta se on mahtava auto. Sen istuimetkin ovat erittäin miellyttävät - toisin kuin saksalaisissa autoissa, joissa voisi kuvitella istuvansa piinapenkissä..."
"Autolla on luonnetta kuin hienostuneella hovimestarilla, joka ei ole huomaavinaankaan pöydälle tipahtaneita herneitä hienoilla illalliskutsuilla. Ihailen vilpittömästi sellaista käytöstä."
.."rakastan ja ihailen yksilöllisyyttä, jota ei ole tukahdutettu sponsoroinnilla ja muilla tukitoimilla.."

- Oletteko milloinkaan ajatellut hankkia Ferraria, Lamborghinia tai Porschea?
"En ole, sillä en pidä niistä erityisesti. Mainittujen merkkien muotoilu ei puhuttele minua ja siinä luullakseni piileekin suurin ongelma."
- Eikö Ferrarikaan sykähdytä Teitä?
" Ei sekään, vaikka ihailenkin vanhaa herra Ferraria suuresti hänen saavutustensa vuoksi. Pelkkä brutaali ajaminen ei ole mieleeni. Kaiken kukkuraksi Ferrarilla ajaminen tuo mieleeni hammaslääkärini. Kaksitoistasylinteriset moottorit hermostuttavat minua, koska niiden ääni muistuttaa usein sähköporaa. En pidä myöskään auton muotoilusta enkä muuten luota itse autoonkaan."

SUHDE SAKSALAISIIN AUTOIHIN

- Mikä on suhteenne Mercedekseen. Onko Teillä ollut koskaan?
"On minulla ollut niitä kaksikin, molemmat ennen sotaa rakennettuja. Ensimmäinen oli tyypiltään SSK, vuosimalli 1927.. Toinen oli sitten varsinainen Hitler-540K.."
- Mikä on yleisesti ottaen mielipiteenne saksalaisista autoista?
"Saksalaiset autot kuuluivat aikanaan maailman parhaimmistoon. Jos Hitler olisi valloitusretkiensä asemasta tyytynyt autojen valmistukseen, voisimme muistella häntä nyt eräänä kaikkien aikojen suurimpiin kuuluvana autonvalmistajana."
- Ettekö tunne lainkaan vetoa Mercedeksen 560-malliin tai johonkin vastaavaan?
"En ollenkaan. Berliinissä ajoin 560:lla ja mielestäni se oli hermoja raastavaa kapeilla kaduilla.. Moottoriteillä MB 560 on miellyttävä ajaa, mutta itse kyllä pidän pienemmistä autoista. Tästä syystä mm. Alfa Romeo Giulietta on ollut lempiautojani. Amerikassa asuessani minulla oli niitä kaksin kappalein, sekä Roadster että Coupé. Molemmat olivat todellisia kaunottaria, joita ajaessaan tunsi itsensä hieman paremmaksi kuin muut."

- Entä japanilaiset autot. Oletteko kiinnostunut myös niistä?
"Lapsiperheille japanilaiset autot ovat aivan omiaan. Ensiksikään ne eivät koskaan jätä pulaan. Toisekseen ne ovat menevän näköisiä, vaikkeivät niin kovin nopeita olisikaan. Japanilaisten vaikutus Euroopan markkinoihin on todellakin hyvin mielenkiintoinen ja toisaalta tervetullut. Se on nopeuttanut kehitystä ja kiristänyt kilpailua.."

Haastattelussa Ustinov mainitsi myös mm. Minin, kuinka se oli uraauurtava poikittaismoottoreineen ja kehui Citroen 2CV:n persoonallisuutta ja hyviä tiloja neljälle. Hänen mukaansa Mini, Volkswagen ja 2 CV ovat ne autot, jotka todella ovat lyöneet leimansa sodanjälkeiseen aikaan."

4

267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rakkaudesta autoihi

      Tuossa oli siis lyhennettynä osa tuosta haastattelusta.

    • nose1

      Henkilöauto on 4-5 ihmisen liikuttamiseen tarkoitettu kulkuneuvo. Ei yhtään sen enempää. Voimme myös keskustella esim. potkukelkasta tai polkupyörästä yhtälailla. Ne ovat myös kulkuneuvoja. Linja-auto etenkin on siihen tarkoitukseen sovellettu erittäin hyvä kulkuneuvo.

    • Bora V8

      Maserateista vanha Bora (1971 - 1978) ja uudemmista 2000-luvun vaihteen 3200 GT olisi mun unelma-autoja.

    • ...

      Semmonen auto millä sais naapuritkin närkästymään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2122
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1808
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      31
      1781
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1530
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      67
      1496
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1402
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1364
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1322
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1284
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1271
    Aihe