Olen paperilla asunnoton ja minulla on parin vuoden takaa vuokravelkaa noin 2000 euroa viimeisestä vuokra-asunnostani, mikä on nytten kasvanut 5000 tuhannen euron kokoiseksi köntiksi.
Vuokravelka syntyi siitä, kun jäin ensin sairauslomalle leikkauksen jälkeen kuukaudeksi, minkä jälkeen työnantaja ei jatkanut työsopimustani. Byrokratia vei oman aikansa, ennen kuin rupesin saamaan tukia ja tuo vuokravelka syntyi tänä aikana.
Sain noihin aikoihin myöskin aikuisopiskelupaikan toiselta paikkakunnalta, mikä kesti vuoden verran ja minkä aikana en saanut vuokravelkaani lyhennettyä pienistä tuloistani johtuen. Majoituin tällöin ystäväni luona, hänellä oli ylimääräinen huone vapaana asunnossaan, mistä maksoin pimeästi vuokraa.
Nyt tilanne on sellainen, että haluan muuttaa tästä pimeästä asunnosta pois omaan kämppääni. Nyt minulla on hyvän alan koulutus ja työpaikka, jolla tienaan kohtuullisesti ja saisin vuokravelkani lyhennettyä suhteellisen nopeasti kokonaan pois. Kuitenkin se yhä on sielä ja tämä on jonkinlainen este vuokra-asunnon saamiseksi, joten mitä tehdä?
Minulla on hakemukset vetämässä VVO:lla ja NAL:lla ja päivittelen näitä säännöllisesti. Onko minulla mahdollisuuksia saada noita kautta asuntoa? Onko muita vuokravelallisia, joilla on ollut samanlaisia ongelmia, mutta ovat saaneet kuitenkin asunnon hommattua itselleen. Miten ja mistä? Paperilla siis olen vielä lisäksi asunnotonkin ja minulla on Poste restante osoite.
Vuokravelka, asunnottomuus, vuokra-asunnon saaminen
19
9358
Vastaukset
- Selvita vähän
Ensiksi onko sinulla luottotiedot kunnossa? Jos ei voi olla hankalaa saada asuntoa.
Toinen kysymys on onko tämä vuokravelka minne? Jos on esimerkiksi VVo tai NAL, niin miksi he vuokraisivat sinulle asutoa, jos et aikaisemminkaan maksanut vuokriasi.
Koita nyt ainakin maksaa velkoja pois ja hakea asuntoa. Ja rehellisesti kertoa, jos nuo luottotiedot ovat menneet. Joskus olen lukenut, että luottorekisteriin tulee merkintä tuosta, että on vuokravelkoja maksamatta, mutta en tiedä varmaksi.
Ja VVO ei ainakaan ole velvollisuutta antaa asuntoa asunnottomalle. Ei taida olla enään kenellällään. Joten ihminen voi olla asunnoton. Asunnottomuus ei ole enään rikos, samalla tavalla kun joskus 1990-luvun alussa, jolloin sisareni oli asunnoton, jotta saisi kaupungin asunnon ja saikin sen sitten, tosin hänellä oli luottotiedot kunnossa. - asuntoavailla2
Luottotiedot eivät ole kunnossa, nuo vuokravelat on viety ulosottoon, mistä tuo suuri tämän hetkinen summa johtuukin. Käsitykseni mukaan valtion tukea nauttivien vuokra-asunto yhtiöiden tulisi vuokrata henkilöille, joilla luottotiedot eivät ole kunnossa. Käsittääkseni myöskin kaupunkien ja kuntien pitäisi vuokrata asunto myöskin.
Ja vuokravelat eivät ole VVO:lle tai NAL:ille, vaan eräälle kanta-Hämeen pikkukunnalle. Tällä hetkellä olen kirjoilla Tampereella.- oegkp<fdäkcä,vä
Nämä VVO:t sun muut vuokraavat myös luottotietonsa menettäneille, MUTTA EIVÄT vuokrarästien takia tietonsa menettäneille.
Kaupungilta tai kunnalta saa asunnon vain olessasi juoppo, narkki tai mamu. Yksinhuoltajaäideillä on myös hyvä mahdollisuus asuntoon. Maaseudulla voi olla toisin?? - Mieti eri paikkak
Oletko ajatellut hakea Tampereen kaupungin viereisitä kunnista?
Kangasalalta, Lempäälästä, Valkeakoskelta ja Ylöjärveltä kulkee ihan hyvin linja-autoja ja on seutulippu mahdollisuus, joten ei matkakustannukset välttämättä ole paljoa, eikä myöskään tuo aika, joka menee matkoihin.
Tampereen kaupungin asuntojonossa on etusijalla nuo lapsiperheet, ei yksinäiset ihmiset. Ja jos on sijainti tai muita toiveita, niin aina vaikeutuu tuo haku. Yleensä jos ei ota tarjottua asuntoa joutuu jonon hännille ja hakemus täytyy uusia aina välillä.
Näin ainakin oli silloin kun hain asuntoa.
- joissakinpaikoissa
Kyllä joidenkin kuntien asuntosivuilla on ihan että luottotiedotonkin voi saada kunnan asunnon. Mutta yleensä edellytetään työpaikkaa eli tuloja ja vuokravakuutta. Kannattaa varmaan käydä henk.kohtaisesti paikalla ja kertoa oma tilanne.
- Alan mies
Kyllähän se luottotietojen menetys aina hankaloittaa asunnonsaantia, muttei poissulje sitä... Voit päästä aivan hyvin myös yksityisessä omistuksessa olevaan asuntoon, jota välitysfirma välittää. Luottotiedot toki tarkistetaan, mutta ei sillä käytännössä ole juurikaan merkitystä, mitkä laskut ovat jääneet maksamatta. Tilanteessa, jossa asunnonhakijalla on maksuhäiriöitä, vuokranantajaa lähinnä kiinnostaa maksuhäiriömerkintöjen määrä ja niiden kokonaissumma. Toisin sanoen vuokranantaja miettii yleensä asiaa siltä kantilta, että jos maksuhäiröitä on, kuinka iso jono rekisterissä on velkojia ennen häntä (jos ongelmia sattuisi tulemaan vuokrasuhteessa). Kympit tai sataset eivät yleensä haittaa vuokranantajia juuri lainkaan, tuo 5000€ alkaa olemaan jo siellä rajoilla, että alkaa jännittämään...
- gekko
Jos luottotiedot ovat menneet ei se aina estä vuokra-asunnon saamista, ainakin kunnan/kaupungin vuokrakämpän useinkin voi saada, yksityiseltä voi olla vaikeampaa. Tällöin kuitenkin edellytetään, että luottotiedot eivät ole menneet maksamattomien vuokrien takia. Eli jos ulosotossa on vuokravelkaa on vuokra-asunnon saaminen yleensä mistään lähes mahdotonta. Alkuperäisen kirjoittajan kannattaa vaan asua kaverin huoneessa ja maksaa vuokravelat pois ja sitten hakea esim. kaupungin asuntoa.
- asuntoavailla2
Kävin tuossa nyt sitten ihan VVO:n toimistollakin selittämässä tilanteeni ihan rehellisesti. Sielä palvellut mamma ei osannut sanoa mitään, tylysti vaan katsoi, kuin jotain kadun spurgua joka paskoo housuihinsa. Vituttaa, kun ei voinut edes sanoa, että onko mun mahdollista saada sieltä kämppää vai ei, niin tietäis että miten sitä etsii sitten muuta kautta.
No täytyy käydä sossussa vielä juttelemassa. Yks mahdollisuus mulla vielä olisi. Voisin sopia faijan kanssa, että etsin kämpän faijan nimiin ja faija sitten edelleenvuokraa asunnon mulle, jolloin vuokrasopimus tulis mun nimiini ja saisin tarvittaessa haettua asuntotukea, työtilanteesta kun ei taas tiedä miten se muuttuu tulevaisuudessa.
Osaako joku sanoa saako asunnon jälleenvuokrattua helposti tälleen, vai pystyykö kela, sossut yms myöntään tukea jos todistaa asuvansa kämpässä toisen nimillä? - En suosittele
Yksityisellä ja kuntien vuokrasopimuksessa on yleensä pykälä, joka kieltää jälleenvuokrauksen, se on sitten heti sopimuksen purkuperuste. Ja silloin ei tule kysymyseen edes normaali häätö, joten heti kun käräjäoikeus saa tehtyä päätöksen niin joudut ulos asunnosta. Isäsi tekee sopimus rikkomuksen ja silloin vuokrasuhde katkeaa heti.
Joten en suosittele tätä tekemään.
Asumistukeen ja sosiaalitoimen päätöksiin en ota kantaa. - asuntoavailla2
Siksi minä kysynkin, kun en tiedä miten nuo asiat menee.
Eli silloin tulisi kyseeseen alivuokrasopimus, mikä käsittääkseni voidaan tehdä max 50% kiinteistöstä?
No joo, mutta voin toki asua faijan nimilläkin, ei siinä mitään, yrittää sitten venkoilla sossun kanssa noita maksuja mikäli joskus niille tulee tarvetta. - Ei ihan yksinkertain
Ei sossu myönnä sinulle toimeentulotukea toisen nimissä vuokrattuun asuntoon. Isäsi siis täytyy myös maksaa vuokra, jos hän vuokraa asunnon, vaikka ei itse asuisi siinä.
Sen takia sinun pitää toimittaa tuo vuokrasopimus sosiaalitoimistolle. Ja jos isälläsi on tuloja ja hän pystyisi maksamaan vuokran sossu ilmoittaa, että ei kuulu heille, vaikka isäsi jättäisi vuokrat maksamatta.
Lisäksi jos sinä, et jostain syystä maksa vuokraa menee isältäsi luottotiedot. Joten ainoa mahdollisuus on siis vuokrata asunto sinun nimiin rehellisesti.
Sama koskee KELAN asumistukea, eli vuokrasopimus, vuokra ja tulot otetaan huomioon. Joten et sinä saa asumistuka isäsi vuokraamaan asuntoon.
Isäsi saa jos asuu kirjoilla ja tulot ovat pienet.
Jos sinä ja isäsi asutte yhdessä ja on pienet tulot voitte saada asumistukea. Tässä kohtaa otetaan huomioon kummankin tulot.
Ainoa mahdollisuus on rehellisesti tuo alivuokrasopimus, jonkun kanssa.
OTA HUOMIOON NÄMÄ SEIKAT:
Kela ei sitten hyväksy sellaista, että olet alivuokralaisena yksiössä. Missä tämä pää vuokralainen asuu, kun asunto on pieni. Eli kummallakin täytyy olla oma makuuhuone.
Jos muutat alivuokralaiseksi naisen luokse, voidaan teidät helposti mieltää avopariksi.
Täytyy teillä olla sopimus ja myös näyttöä, että maksat myös vuokraa eli kuitit. Tähän käy tiliotteet myös, josta näkyy maksut.
Nämä tuli ihan ensimmäisenä mieleen, joten kyllä nyt täytyy vaan koittaa löytää asunto omiin nimiin, jos haluaa erilaisia tukia. Tai vaihtoehtoisesti niin halpa, ettei tarvitse tukia. - asuntoavailla2
En mä nyt siis tule niitä tukia tarvitsemaan, mutta mietin asiaa tulevaisuuden kannalta, että mikäli taloustilanne vaikka vuoden päästä huononee. Tosin mulle kyllä pitäis sitten tulla jo liitoltakin rahaa, koska oon ollut tarpeeks kauan töissä jo siihen mennessä.
Eli alivuokrasopimusta ei voi tehdä yksiöön? No, täytyy sitten vaan ottaa se kämppä faijan nimiin. Mites kannattaako ihan reilusti sitten vuokra-asuntoa etsiessä sanoa, että asuntoon muutan minä, eikä isäni? Miten vuokranantajat suhtautuu tälläiseen menettelyyn?
Ja mikäli sitten vaikka vuoden päästä haluaisin sopimuksen omiin nimiini ja pystyn näyttämään, että olen oikeasti itse maksanut ne kaikki vuokrat ajallaan ja faija on ollut vaan välikätenä rahan siirtämisen kanssa ja sopimuksessa omalla nimellään, niin olisiko tuo kuinka helppoa silloin? Vuoden päästä olen todennäköisesti pystynyt maksamaan kaikki ulosotossakin olevat vuokravelat jo pois. - Rehellinen kannattaa
Kyllä kannattaa rehellisesti kertoa, että isäsi on tässä välikätenä.
Tuo, että teette vuokrasopimuksen isäsi nimiin joka on
toistaiseksi voimassa. Tätä on sitten vaikea muuttaa sinun nimiin.
Ensin täytyisi isäsi irtisanoa itsensä ja sitten sinun tehdä oma sopimus vuokranantajan kansssa. Tässä kohtaa voi vuokranantaja kokea tulleensa huijatuksi. Ja kieltätytyä vuokraamasta asuntoa sinun nimiin.
Ainoa keino voisi olla se, että teette vuokrasopimuksen vuokranantajan kanssa sinun nimiin, mutta lisäätte siihen, ehdon, että isäsi sitoutuu maksamaan x määrän vuokria, jos sinä jätät maksamatta x määräajan aikana.
Tälläisen ehdon voitte lisätä vuokranantajan kanssa.
Yksi vaihtoehto on tietenkin tehdä vuokrasopimus määräajaksi.
Silloin se tarkoittaa yleensä, että siinä on asuttava ja maksettava vuokra tietyn ajan. Määräaikainen vuokrasopimus siis päättyy tiettyyn päivään, jos sitä ei uusita. Silloin on taas uuden asunnon hakeminen. - viereilija
Yleensä on oikeus, yksityiseltä tai firmalta, vuokrata edelleen ja jopa ilmoittamatta tästä 2-3 kuukaudeksi edelleen asunto.
- Täytyy lukea sopimus
Tämä oikeus on siis poikkeuksellinen ja tarkoitettu tilapäiseksi. Tässä siis täytyy päävuokralaisen muuttaa ensi pois ja takaisin tiettyyn aikarajan puitteissa. Kunnan vuokra-asunnoissa tämä on mahdollista sovitusti ns. vaihto vuodeksi. naapurini teki sen sovitusti, kun oli vuorotteluvapalla noin vuoden. Hän muutti toiseen paikkaan ja hänen asunnossaan asui noin vuoden joku toinen perhe.
Yleensä yksityinen vuokranantaja on kieltänyt tämän vuorkasopimuksessa, kunten esim. lemmikit ja silloin jos vuokraa kiellosta huolimatta eteenpäin on tapahtunut sopimusrikko ja se on heti ulos. Kannattaa siis lukea huoneiston vuokrauksesta oleva lainsäädäntö huolella.
Lisäksi päävuokralainen on vastuussa siitä, että vuokra tulee maksetuksi, vaikka olisi vuokrannut asunnon eteenpäin. Eli jos päävuokralainen vuokraa asunnon eteenpäin ja tämä ei maksa vuokria niin päävuokralainen joutuu maksamaan ne.
Tässä tapauksessa en siis suosittele tuollaista kuviota, voi tulla yllätyksiä ja aina kannattaa lukea huolella tuo vuorkasopimus, minun sopimukseni kieltää jälleenvuokrauksen, joten en voi vuokrata asuntoa toiselle ja itse asua muualla edes yhtä kuukautta.
- maukkisp1
Eikai kukaan anna vuokraasuntoa jos on vuokravelkaa,vaan velat pitää ensin maksaa pois,vuokravelka on pahempi asia kuin luottotiedon menetys.Näillä isoilla vuokranantajilla ois yhteinen käytäntö tällainen VVolla yms,
Joltain löperöltä yksityiseltä voi asunnon saadakkin... - Holhoukseen
Parakkikajoitus missä asuu sellaiset juopot ja narkit millä elämänhallinta on hukassa.
Vähän niinkun sinulla, ehkä holhouksen-alaisuus olisi paras ratkaisu?
Tsemppiä! - asuntoasvailla
Takuusäätiöltä voi hakea luottotiedotonkin pienlainaa juuri tuollaiseen tarpeeseen . Sinullahan on nyt työtuloa elikkä maksuvaraa. Yksityiseltä voit saada asunnon luottotiedottomanakin, jos pystyt maksamaan takuuvuokran esim yo tavalla tai kunnan sosiaalisella luototuksella.
- yyhoo
Mullakin on luottotiedot olleet karilla jo 10 vuotta ja siellä joukossa on myös paljon vuokravelkaa. Silti sain yksityiseltä hyvän asunnon itselleni ja pojalleni, kun maksoin kuukauden vuokravakuuden ja isäni lähti takaamaan vuokranmaksua, eli teimme kirjallisen sopimuksen, että jos en maksa, niin isäni on velvollinen maksamaan. Olin heti alusta asti rehellinen ja vuokranantajat arvostivat sitä kovasti sekä sanoivat suoraan, että heille olisi helpompaa vuokrata jollekin, jolla on luottotiedot kunnossa mutta haluavat antaa mahdollisuuden minulle ja pojalleni. Ollaan kyllä tykätty kovasti asua tässä ja joka kuukausi olen maksanut vuokran monta päivää etukäteen. Kyllä ihmiset voi muuttua, itsekin otin opikseni tehdyistä virheistä enkä enää ikinä päästä tilannetta niin pahaksi, että koti uhkaa lähteä alta. Nykyään makselen pienestä sairaseläkkeestäni lyhennyksiä myös ulosotolle, odottelen, että velat vanhenee taikka jos pääsen sitä ennen velkajärjestelyyn.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492298- 262063
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271495Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161434- 1211371
- 181055
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71964Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut108917Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad78886Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333873