rantatonttien kaavoitus

Tumpelo5

Tietaako joku paljonko maksaa rantatonttien kaavoitus yksityisesti? Minulla on pieni maa-alue, jossa on omaa rantaviivaa, mutta aluetta ei ole kaavoitettu. Haluaisin kaavoittaa siihen tontin ja myyda sen, mutta yksityiselta kaavoittajalta saamani tarjous on todella kallis. Tietaako joku mika on markkinahinta kaavoitukselle nykyisin ja mista hinta koostuu? Voiko alueesta lohkaista tontin ja myyda sen ilman kaavoitusta?

6

1698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kwkw

      Vai kallis - entäpä rantatonttiesi hinta? Kysy tilanne kunnasta. Tuollaiseen ylimalkaiseen kysymykseen on mahdotonta vastata. Tontin voit todennäköisesti lohkaista mutta konaan eri asia saako sille rakentaa mitään.

      • Tumpelo5

        Kiitos vastauksestasi. Kysymys on ylimalkainen koska jostain on lahdettava liikkeelle enka ole mikaan kaavoituksen ekspertti vaan koetan etsia tietoa asiasta. Monta kertaa kokemusperainen tieto on paljon parempaa kuin kunnan virkamiehen antama virallinen tieto, tasta syysta laitoinkin kysymykseni tanne palstalle ja nyt vaan toivon, etta saan jotain katta pidempaa taman kanavan kautta. Ja sitten soitan sinne kuntaan.

        Odottelen lisaa vastauksia.


    • dfbvfdgbvsdf

      hae kunnastasi poikkeuslupaa tonttiisi [tai useampaankin] et tarvitse kaavoitusta

      • kaavoitusta34

        Voit tietysti myydä maapalan sellaisenaan, mutta tuskin kukaan sitä ostaa kuin pystyssä olevien puiden hinnalla, ellei kauppaa tehdä sillä ehdolla että saadaan rakennuslupa. Jos rakennuskelpoista rantaa on vain yhdelle tontille, poikkeamaluvan hakeminen ei maksa kuin ehkä muutaman tonnin ja aikaakin kuluu ehkä vain 6 - 12kk. Jos rakennuskelpoista rantaa on yli 400 metriä eli saattaisi olla mahdollista saada jopa kaksi rantatonttia, saattaa kannattaa kaavoittaa alue.
        Jos on aikaa odotella muutama vuosi (tai vuosikymmen), kuntakin saattaisi alueen kaavoittaa jos saman järven rannoille on muutakin kaavoitustarvetta, vieläpä kunnan kustannuksella.
        Hyvinkin pieni kaavamuutos täysin selkeässä tapauksessa maksaa noin 5000€ ylöspäin. Kokonaan uusi kaava vaatii merkittävästi enemmän työtä eli hyvin nopeasti kustannuksia tulee kunnan ja ELE-keskuksen katselmuksista, kuulutuksista, kantatilaselvityksistä, museoviraston yms. lausunnnoista paljon, hämmästyisin jos onnistuu alle 10 000€, josta kaavaluonnoksien ja kaavaehdotusten laativa konsulttitoimisto vie oman osan.
        Ensin tietysti kannattaa selvittää onko rakentaminen ylipäänsä sallittu, eli onko 1960-luvun tilarajojen alueelle jo myönnetty rantarakennuspaikkoja vähemmän kuin yksi rakennuspaikka rakennuskelpoista noin 200 metrin rantaviivaa kohden. Kantatilan rantakilometriä kohti sallitaan yleensä noin 5 rantarakennuspaikkaa.
        Minä soittaisin kuntaan, ja kysyisin onko rakentaminen ylipäänsä sallittu, ja jos on, niin sitten kyselisin onko kunnalla suunnitteilla lähiaikoina alueen kaavoitus. Poikkeamaluvan saantimahdollisuuden osaa rakennustarkastaja kyllä kertoa aika luotettavasti jos tapaus täysin selvä ja käyttämätöntä laskennallista rantarakentamisoikeutta on jäljellä, vaikka ELY-keskus voi estää luvan saannin vaikka kunta suostuisikin jos lainsäädännössä perusteita hylkäykselle. Kannattaa lukea ympäristöministeriön opas "rantarakentaminen" tai jotain sen tapaista, kertoo melko selkeästi mikä yleensä on mahdollista.


      • Tumpelo5
        kaavoitusta34 kirjoitti:

        Voit tietysti myydä maapalan sellaisenaan, mutta tuskin kukaan sitä ostaa kuin pystyssä olevien puiden hinnalla, ellei kauppaa tehdä sillä ehdolla että saadaan rakennuslupa. Jos rakennuskelpoista rantaa on vain yhdelle tontille, poikkeamaluvan hakeminen ei maksa kuin ehkä muutaman tonnin ja aikaakin kuluu ehkä vain 6 - 12kk. Jos rakennuskelpoista rantaa on yli 400 metriä eli saattaisi olla mahdollista saada jopa kaksi rantatonttia, saattaa kannattaa kaavoittaa alue.
        Jos on aikaa odotella muutama vuosi (tai vuosikymmen), kuntakin saattaisi alueen kaavoittaa jos saman järven rannoille on muutakin kaavoitustarvetta, vieläpä kunnan kustannuksella.
        Hyvinkin pieni kaavamuutos täysin selkeässä tapauksessa maksaa noin 5000€ ylöspäin. Kokonaan uusi kaava vaatii merkittävästi enemmän työtä eli hyvin nopeasti kustannuksia tulee kunnan ja ELE-keskuksen katselmuksista, kuulutuksista, kantatilaselvityksistä, museoviraston yms. lausunnnoista paljon, hämmästyisin jos onnistuu alle 10 000€, josta kaavaluonnoksien ja kaavaehdotusten laativa konsulttitoimisto vie oman osan.
        Ensin tietysti kannattaa selvittää onko rakentaminen ylipäänsä sallittu, eli onko 1960-luvun tilarajojen alueelle jo myönnetty rantarakennuspaikkoja vähemmän kuin yksi rakennuspaikka rakennuskelpoista noin 200 metrin rantaviivaa kohden. Kantatilan rantakilometriä kohti sallitaan yleensä noin 5 rantarakennuspaikkaa.
        Minä soittaisin kuntaan, ja kysyisin onko rakentaminen ylipäänsä sallittu, ja jos on, niin sitten kyselisin onko kunnalla suunnitteilla lähiaikoina alueen kaavoitus. Poikkeamaluvan saantimahdollisuuden osaa rakennustarkastaja kyllä kertoa aika luotettavasti jos tapaus täysin selvä ja käyttämätöntä laskennallista rantarakentamisoikeutta on jäljellä, vaikka ELY-keskus voi estää luvan saannin vaikka kunta suostuisikin jos lainsäädännössä perusteita hylkäykselle. Kannattaa lukea ympäristöministeriön opas "rantarakentaminen" tai jotain sen tapaista, kertoo melko selkeästi mikä yleensä on mahdollista.

        Kiitos asiantuntevasta ja asiallisesta vastauksesta! Loistavaa kun joku osaa asiat ja pystyy selittamaan ne siten, etta maallikkokin ymmartaa! Metsastan tuon oppaan ja sivistan silla itseani niin paasen eteenpain tassa asiassa. Kylla tama tasta aukeaa vahan tumpelommallekin!


    • Mökkiläänen..

      Joissakin kunnissa tulee olla ensin yleiskaava, jossa on määritelty maankayttöä yleenä ko. alueella. Joillakin rannoilla ei saa rakentaa edes 200 metrin välein, eli viittä mökkiä kilometrille. Jos yleiskaavassa on jokin alue määritelty rantarakentamiseen, niin mökkitiheys voi olla suurikin rantakaavan teon jälkeen, tällöin kaavassa määrätään monista asioista, kuten jätevesien käsittelystä yms. Sain viime vuonna mökin rakentamisluvan alueelle, jolla oli määrätty liittymään yleiseen jätevesijärjestelmään. Ongelma oli kuitenkin se, että lähin kunnallistekniikka oli 30 kilometrin päässä. Pienen rupattelun jälkeen se kuitenkin todettiin mahdottomaksi ja vaatimuksesta luovuttiin, siitä kiittäminen kunnan rakennustarkastajaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      58
      1685
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      127
      1260
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      907
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      654
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      612
    Aihe