Tällä alalla varmasti yleisiä. Muutama vuosi tehneenä alan huomata niska- ja selkäongelmia ja niiden seurauksia. Yleiskunto rapistuu vaikka harrastan hieman liikuntaa. Onko mahdollista torjua, koska työ on lähes 8h istumista joka päivä?
tuki- ja liikuntaelinongelmat
7
134
Vastaukset
- dfgdfgfgdfgdfgdfgdfg
Sama vika rahikaisella. Ja lisävikana se että ei meidän firmassa mitään kummoisia kalusteita ole tarjolla. Ikivanhat pöydät ja tuolit. Muuten olisi ok hankkia juuri itselle sopivat mutta kun ei ole kiinteitä työpisteitä niin eipä voi hankkia yksilöllisiä kalusteitakaan.
Itse olen menossa fysioterapeutin puheille hakemaan treeniohjelmaa ja vinkkejä. Tavallinen saliohjelma ei taida oikein noihin auttaa - ainakaan mulla, koska treenaan säännöllisesti ja muuten hyvässä kunnossa aina silloin kun ei töissä tarvi käydä:)
Olenko muuten menossa oikeaan paikkaan vai onko tähän joku parempikin asiantuntija kuin fysio? - errtw
Fysioterapeutilta saat varmaan ihan hyvän jumppaohjelman. Mulla itselläni on selässä joku nikama ketuillaan niin jäsenkorjaajan kanssa sitä nyt koetetaan saada kohdilleen, mutta ensin pitää saada jumissa olevat lihakset auki. Istumatyö lyhentää/kiristää lihaksia, joten jos suinkin mahdollista niin seisokaa työpisteellä edes puolet päivästä. Jos ei ole mahdollista istua, niin erilaiset liikkuvat tuolit voivat tuoda apua, esim. Back App http://www.elec.fi/tuote/112/back-app-satulatuoli-musta .
- errtw
..siis jos ei ole mahdollista seisoa, niin noista erikoistuoleista voi olla apua kun aktivoivat lihaksia.
- entinen it-ala
Itse olen torjunut tuota sillä, että teen vähintään kerran pari tunnissa pienen kävelylenkin toimistolla. Esim. jaloittelee käymällä jossain aulassa muutaman minuutin lenkin.
- RKMKK
Salilla 3-4 kertaa viikossa vapaapainoilla harjoittelua, kävelyä ja toisinaan uintia. Joogaa ja venyttelyä kotona. Noilla on ryhti parantunut.
- helppo kikka
Ryhdikäs istuma-asento on erittäin tärkeä. Jos roikottaa päätä eteenpäin ovat hartiat ja niska pian jumissa. Vakkei asiaa itse tajua, tulee lihasjännitys suureksi. Pään pitäisi istuessakin asettua kuin suorana seistessä hartoiden yläpuolelle niskarangan eikä niinkään lihaksien varaan.
- JE888787
Todella monella työkaverilla on ongelmia niska ja hartiasärkijen kanssa. Yleensä mitä iäkkäämpi, sitä pahemmin. Ei kaikilla, mutta aika monella on noita vaivoja. Yksikin reilu nelikymppinen työkaveri tekee seisaaltaan hommia tietokoneella erikospöydän avulla koska ei kestä istumista. Aika sinnittelyä hänelläkin.
Samaan hengenvetoon täytyy koputtaa puuta koska itse olen säilynyt täysin ilman mitään niska, hartia tai selkäoireita istumatyössä jo liki 20 vuotta. En ole mitenkään erityisen urheilullinen, ylipainoakin on kertynyt. Ainut mitä keksin on että olen käynyt n. kerran viikossa kuntosalilla oikeastaan lukio-ajoista saakka. Olisiko se sitten auttanut sen verran, että paikat on pysyneet kunnossa? Tai sitten on vaan onnekkaat geenit. Suosittelen joka tapauksessa jokaiselle istumatyön tekijälle kuntosalilla käyntiä, lihaksisto rappeutuu muuten nopeasti ja hyvä lihaskunto suojelee myös nopeasti yleistyvältä kakkostyypin diabetekselta. Tilastojen mukaan istumatyöläiselle tulee 1-1.5kg lisäpainoa vuodessa. Kakkostyypin diabetes liittyy juuri tähän ylipainoon aikuisiällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921125
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116938- 125896
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten282685- 77669
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74631Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54576Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48559- 72483