Lakaisukone on käynyt

pelkoko syynä

Ei saa näköjään kertoa sitäkään tosiasiaa, että Octavia tulee polkemaan Auriksen jalkoihinsa myynnissä

68

369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo veikkaanpa

      kun vuosi vaihtuu...tulet pettymään pahasti !

      • veikkaa vaan

        Uskot sitten 90-luvun tekniikan purevan vielä pappoihin.


      • Joo veikkaanpa
        veikkaa vaan kirjoitti:

        Uskot sitten 90-luvun tekniikan purevan vielä pappoihin.

        Elämme hybridi tekniikassa...onko 90-luvun tekniikkaa ?


      • no jo taas
        Joo veikkaanpa kirjoitti:

        Elämme hybridi tekniikassa...onko 90-luvun tekniikkaa ?

        ja myynnistä vain muutama prosentti on noita jo valmistusvaiheessa luonnonvaroja syöneitä malleja.


      • Kyllä
        no jo taas kirjoitti:

        ja myynnistä vain muutama prosentti on noita jo valmistusvaiheessa luonnonvaroja syöneitä malleja.

        vielä, ne myynti määrät kasvaa kohta huimasti.


      • uskosi on vahva
        Kyllä kirjoitti:

        vielä, ne myynti määrät kasvaa kohta huimasti.

        Suomalainen autonostaja siis maksaisi autosta 5000 € ekstraa hybridin takia. Auriksen ostajathan ovat pääosin kehä 3 ulkopuolelta, missä hybridistä ei ole suurtakaan iloa, kulutuserot minimaalisia.


      • otan osaa ja nauran
        uskosi on vahva kirjoitti:

        Suomalainen autonostaja siis maksaisi autosta 5000 € ekstraa hybridin takia. Auriksen ostajathan ovat pääosin kehä 3 ulkopuolelta, missä hybridistä ei ole suurtakaan iloa, kulutuserot minimaalisia.

        Taitaa poikanirppaa vähän harmittaa Toyota hybridien alle 4 litran kulutukset, kun omasi vie yli 10 litraa


      • ota vaan
        otan osaa ja nauran kirjoitti:

        Taitaa poikanirppaa vähän harmittaa Toyota hybridien alle 4 litran kulutukset, kun omasi vie yli 10 litraa

        ajan dieselillä, kulutus 5-5,5 kesät talvet, revi siitä hybridilläsi.


      • Harkitseva ostaja
        uskosi on vahva kirjoitti:

        Suomalainen autonostaja siis maksaisi autosta 5000 € ekstraa hybridin takia. Auriksen ostajathan ovat pääosin kehä 3 ulkopuolelta, missä hybridistä ei ole suurtakaan iloa, kulutuserot minimaalisia.

        Varustetaso Hybrid Comfort Kokonaishintasi 29 523,15€

        http://www.toyota.fi/car-configurator/index.tmex?model=auris&carid=28019202-b902-495e-a6a9-c986173d6e42&exteriorid=b4da34a1-391c-4b57-a153-13ac02e8da7f&upholsteryid=962a557a-0c53-442d-9314-811a2d3cf0b0&screenid=3

        Varustetaso Comfort Vaihteisto Multidrive S Kokonaishintasi 26 677,54€

        http://www.toyota.fi/car-configurator/index.tmex?model=auris&carid=802b3e66-2907-4850-81d3-4cc46f7a314a&exteriorid=b4da34a1-391c-4b57-a153-13ac02e8da7f&upholsteryid=962a557a-0c53-442d-9314-811a2d3cf0b0&screenid=3

        Hintaeroksi saan omalla kohdallani 2845,61 hybridissähän on automaatti ! Kaupunkiajoon ehdottomasti hybridi.


      • Ajan bensalla
        ota vaan kirjoitti:

        ajan dieselillä, kulutus 5-5,5 kesät talvet, revi siitä hybridilläsi.

        5-6 kesät ja talvet. Ne verot dieseliin oli ?


      • Kiala Viulu
        Ajan bensalla kirjoitti:

        5-6 kesät ja talvet. Ne verot dieseliin oli ?

        Diesel ei kannata suurien verojen vuoksi ja myös huomattavasti suurempien huoltokulujen vuoksi.

        Hybrideissä on n. 40 % pienemmät huoltokulut bensiini autoonkin nähden ja dieseleissä isoimmat.

        Hyvin moni diesel-autokin on esim. Auris Hybridiä kalliimpi. Hybrideistä ei makseta turhia veroja, kuin dieseleistä. Dieselin litrahintakin on lähes sama kuin bensiinillä.

        Hybridien tulevaisuus on loistava piemellä ja pihillä kulutuksella, varsinkin Toyotalla !


      • ota vaan
        Ajan bensalla kirjoitti:

        5-6 kesät ja talvet. Ne verot dieseliin oli ?

        ajosi on varmaankin pääasiassa kaupunki-, ruuhka- ja kehätieajoa 45 tkm vuodessa niinkuin minulla, ja keskinopeus alle 30 km/h


      • osa väärin
        Kiala Viulu kirjoitti:

        Diesel ei kannata suurien verojen vuoksi ja myös huomattavasti suurempien huoltokulujen vuoksi.

        Hybrideissä on n. 40 % pienemmät huoltokulut bensiini autoonkin nähden ja dieseleissä isoimmat.

        Hyvin moni diesel-autokin on esim. Auris Hybridiä kalliimpi. Hybrideistä ei makseta turhia veroja, kuin dieseleistä. Dieselin litrahintakin on lähes sama kuin bensiinillä.

        Hybridien tulevaisuus on loistava piemellä ja pihillä kulutuksella, varsinkin Toyotalla !

        Töpselihybrideissä on käyttövoimavero, joka taatusti kasvaa, jos hybridit yleistyy.


      • tai sitten
        Harkitseva ostaja kirjoitti:

        Varustetaso Hybrid Comfort Kokonaishintasi 29 523,15€

        http://www.toyota.fi/car-configurator/index.tmex?model=auris&carid=28019202-b902-495e-a6a9-c986173d6e42&exteriorid=b4da34a1-391c-4b57-a153-13ac02e8da7f&upholsteryid=962a557a-0c53-442d-9314-811a2d3cf0b0&screenid=3

        Varustetaso Comfort Vaihteisto Multidrive S Kokonaishintasi 26 677,54€

        http://www.toyota.fi/car-configurator/index.tmex?model=auris&carid=802b3e66-2907-4850-81d3-4cc46f7a314a&exteriorid=b4da34a1-391c-4b57-a153-13ac02e8da7f&upholsteryid=962a557a-0c53-442d-9314-811a2d3cf0b0&screenid=3

        Hintaeroksi saan omalla kohdallani 2845,61 hybridissähän on automaatti ! Kaupunkiajoon ehdottomasti hybridi.

        vuosilippu julkisiin, eikös niin? Kukahan yksityinen ostaa auton pelkkään kaupunkiajoon eli Suomessa käytännössä vain stadin keskustassa ajoon?


      • harkitse pois
        Harkitseva ostaja kirjoitti:

        Varustetaso Hybrid Comfort Kokonaishintasi 29 523,15€

        http://www.toyota.fi/car-configurator/index.tmex?model=auris&carid=28019202-b902-495e-a6a9-c986173d6e42&exteriorid=b4da34a1-391c-4b57-a153-13ac02e8da7f&upholsteryid=962a557a-0c53-442d-9314-811a2d3cf0b0&screenid=3

        Varustetaso Comfort Vaihteisto Multidrive S Kokonaishintasi 26 677,54€

        http://www.toyota.fi/car-configurator/index.tmex?model=auris&carid=802b3e66-2907-4850-81d3-4cc46f7a314a&exteriorid=b4da34a1-391c-4b57-a153-13ac02e8da7f&upholsteryid=962a557a-0c53-442d-9314-811a2d3cf0b0&screenid=3

        Hintaeroksi saan omalla kohdallani 2845,61 hybridissähän on automaatti ! Kaupunkiajoon ehdottomasti hybridi.

        Pahasti ylihinnoiteltuja pikkuautoja molemmat.


      • Kiala Viulu
        osa väärin kirjoitti:

        Töpselihybrideissä on käyttövoimavero, joka taatusti kasvaa, jos hybridit yleistyy.

        Käyttövoimavero hyvin pieni, verrattuna tavalliseen bensiini autoon. Dieselissä se on korkein vanha dieselvero päälle


      • Harkitseva ostaja
        tai sitten kirjoitti:

        vuosilippu julkisiin, eikös niin? Kukahan yksityinen ostaa auton pelkkään kaupunkiajoon eli Suomessa käytännössä vain stadin keskustassa ajoon?

        Vuosilippu on hyvä vaihtoehto myös!

        Jos ajo on puolet kaupunkia ja loput matkaa...julkinen alkaa vaihtoehtona oleen huono.


      • Hummeri-Tenho.
        veikkaa vaan kirjoitti:

        Uskot sitten 90-luvun tekniikan purevan vielä pappoihin.

        Skoda-Simon alaleuka
        väpätti rajusti päiväunien
        jälkeen, kun kylmä auto oli kangistanut kuskia kipparalle kuin
        sorkkarauta ja
        matala verensokeri sai alaleuvan värisemään

        Alaleuvan kiihkeä väpätys
        sykli oli niin voimakas,
        että Skoda kulki sillä
        eteenpäin vaivatta 25 km ja oli kuin energinen Prius
        Hybridi kulkiessaan
        sähkön voimalla

        Annoin heti maitoa,
        hedelmäsosetta ja Suvi-silliä purkillisen
        kylmettyneelle Skoda-
        Simolle, raahattuani
        jääklimpin kottikärryillä
        lämpimään vajaani

        Sulaessaan Skoda-Simon
        alaleuka väpätti niin
        rajusti, että
        Tsekkoslovakian armeijan
        ylijäämävarastosta ostettu luodinkestävä
        kuumavalssattu
        ikilasileuka halkesi ja
        jouduin liimaamaan
        Skoda-Simon leuvan
        kasaan posliini liimalla

        Emme ole yksin, sillä
        Skoda kuskien
        kaksoisleuka on yleinen ilmiö joka aiheuttaa tuplavärinää ja kiihkeitä hetkiä Skoda poikien keskuudessa


      • Kiala Viulu
        Kiala Viulu kirjoitti:

        Diesel ei kannata suurien verojen vuoksi ja myös huomattavasti suurempien huoltokulujen vuoksi.

        Hybrideissä on n. 40 % pienemmät huoltokulut bensiini autoonkin nähden ja dieseleissä isoimmat.

        Hyvin moni diesel-autokin on esim. Auris Hybridiä kalliimpi. Hybrideistä ei makseta turhia veroja, kuin dieseleistä. Dieselin litrahintakin on lähes sama kuin bensiinillä.

        Hybridien tulevaisuus on loistava piemellä ja pihillä kulutuksella, varsinkin Toyotalla !

        Toyotan Prius Hybridillä
        ajamimen tulee jo
        dieseleitäkin
        edullisenaksi, ottaen
        vielä huomioon ettei
        edes tarvitse maksaa
        dieselin korkeita käyttömaksuja
        (entistä dieselveroa)

        Myös Prius Hybridin
        kulutus ja päästöt on
        markkinoiden
        alhaisemmat ja
        huoltokustannukset n.
        40 % pienemmät kuin
        diesel- ja bensakoneilla.

        Linkissä jälleen faktat
        Toyotan ylivoimaisesta
        paremmuudesta ja
        ykkösasemasta
        maailmalla.

        Hyviä ovat käyttäjien kertomukset, kun jopa taksin omistajat kehuvat ylistävästi.

        www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/74127-taksiyrittajat-hybridilla-ajaminen-on-jopa-halvempaa-kuin-dieselautolla


      • ei ainakaan minulle
        Kiala Viulu kirjoitti:

        Toyotan Prius Hybridillä
        ajamimen tulee jo
        dieseleitäkin
        edullisenaksi, ottaen
        vielä huomioon ettei
        edes tarvitse maksaa
        dieselin korkeita käyttömaksuja
        (entistä dieselveroa)

        Myös Prius Hybridin
        kulutus ja päästöt on
        markkinoiden
        alhaisemmat ja
        huoltokustannukset n.
        40 % pienemmät kuin
        diesel- ja bensakoneilla.

        Linkissä jälleen faktat
        Toyotan ylivoimaisesta
        paremmuudesta ja
        ykkösasemasta
        maailmalla.

        Hyviä ovat käyttäjien kertomukset, kun jopa taksin omistajat kehuvat ylistävästi.

        www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/74127-taksiyrittajat-hybridilla-ajaminen-on-jopa-halvempaa-kuin-dieselautolla

        Joudun vetämään peräkärryä 1-2 päivänä viikossa, joten pitäisi olla sitten kaksi autoa, pakettiautojakaan ei taida hybrideinä olla.


      • Auris hybridiin
        ei ainakaan minulle kirjoitti:

        Joudun vetämään peräkärryä 1-2 päivänä viikossa, joten pitäisi olla sitten kaksi autoa, pakettiautojakaan ei taida hybrideinä olla.

        Touring Sportsin voi asentaa koukun.

        http://www.toyota.fi/cars/coming_soon/auris/wagon.tmex

        Vetävää ja monipuolista tilaa
        Touring Sportsin tavaratilan leveys on 1 452 mm ja korkeus 890 mm. Jos takaselkänojat ovat ala-asennossa, tilavuus on peräti 1 680 litraa. Yhtenäisen lattiatilan pituus on enimmillään 1 880 mm. Hybridiakun älykkään sijoituksen vuoksi sisätilat ovat moottorivaihtoehdosta riippumatta aina yhtä suuret, ja tavaratilaa tarjolla on 530 litraa. Monipuolista käytettävyyttä lisäävät mm. yhdellä kosketuksella kaatuvat takaistuimet, kahteen eri tasoon säädettävissä oleva tavaratilan pohja, sekä tavaratilan peite, jonka voi halutessaan kääntää matkustamon ja tavaratilan väliseksi turvaverkoksi. Vetokoukun asennus tulee mahdolliseksi myös hybridimalliin.


      • vitsin murjaisit
        Auris hybridiin kirjoitti:

        Touring Sportsin voi asentaa koukun.

        http://www.toyota.fi/cars/coming_soon/auris/wagon.tmex

        Vetävää ja monipuolista tilaa
        Touring Sportsin tavaratilan leveys on 1 452 mm ja korkeus 890 mm. Jos takaselkänojat ovat ala-asennossa, tilavuus on peräti 1 680 litraa. Yhtenäisen lattiatilan pituus on enimmillään 1 880 mm. Hybridiakun älykkään sijoituksen vuoksi sisätilat ovat moottorivaihtoehdosta riippumatta aina yhtä suuret, ja tavaratilaa tarjolla on 530 litraa. Monipuolista käytettävyyttä lisäävät mm. yhdellä kosketuksella kaatuvat takaistuimet, kahteen eri tasoon säädettävissä oleva tavaratilan pohja, sekä tavaratilan peite, jonka voi halutessaan kääntää matkustamon ja tavaratilan väliseksi turvaverkoksi. Vetokoukun asennus tulee mahdolliseksi myös hybridimalliin.

        saahan sen koukun asentaa muttei sillä mitään kärryä vetää.


      • Hybrid,.,
        tai sitten kirjoitti:

        vuosilippu julkisiin, eikös niin? Kukahan yksityinen ostaa auton pelkkään kaupunkiajoon eli Suomessa käytännössä vain stadin keskustassa ajoon?

        Mikä saa luulemaan että hybridillä voi ajaa vain Mannerheimintietä, jotta siitä on kulutus mielessä hyötyä?

        Hybridillä saa kulutus etua kun ajaa sillä alle 120km/h motarinopeuksia.
        1000-80km/h rajoitusalueella, menee ihan mukavasti, mutta paras hyöty saadaan max. 70km/h rajoitusalueella.

        Kehä III sisäpuolella ajetaan hyvin harjoin yli 70km/h todellisia nopeuksia eikä varsinkaan ruuhka-aikoina. Normaalisti tankillisen keskinopeus on 35-39km/h. Siitä voi päätellä millaista vauhtia täällä Kehä III sisäpuolella valtaosa ajoista ajetaan.

        Liikennettä on koko ajan enemmän ja enemmän. Vauhdit putoavat kaiken aikaa täällä PK-seudulla alaspäin.


      • eli aika vähän
        Hybrid,., kirjoitti:

        Mikä saa luulemaan että hybridillä voi ajaa vain Mannerheimintietä, jotta siitä on kulutus mielessä hyötyä?

        Hybridillä saa kulutus etua kun ajaa sillä alle 120km/h motarinopeuksia.
        1000-80km/h rajoitusalueella, menee ihan mukavasti, mutta paras hyöty saadaan max. 70km/h rajoitusalueella.

        Kehä III sisäpuolella ajetaan hyvin harjoin yli 70km/h todellisia nopeuksia eikä varsinkaan ruuhka-aikoina. Normaalisti tankillisen keskinopeus on 35-39km/h. Siitä voi päätellä millaista vauhtia täällä Kehä III sisäpuolella valtaosa ajoista ajetaan.

        Liikennettä on koko ajan enemmän ja enemmän. Vauhdit putoavat kaiken aikaa täällä PK-seudulla alaspäin.

        meillä noita 70 km/h rajoituksia ja niilläkin ajetaan sitä 90 mittarinopeutta. Jo on tarkkaa hommaa tuo hybridiauton tekniikka, jos juuri yhdelle kapealle nopeusalueelle se paras taloudellisuus osuu. Mitähän luulet nykydieselin kuluttavan 70 km/h tasaisella nopeudella.


      • Hybrid,.,
        eli aika vähän kirjoitti:

        meillä noita 70 km/h rajoituksia ja niilläkin ajetaan sitä 90 mittarinopeutta. Jo on tarkkaa hommaa tuo hybridiauton tekniikka, jos juuri yhdelle kapealle nopeusalueelle se paras taloudellisuus osuu. Mitähän luulet nykydieselin kuluttavan 70 km/h tasaisella nopeudella.

        Nopeuden ei tarvitse olla tasan 70km/h. Vaan tuon nopeuden alla Prius pystyy sammuttamaan bensiinimoottorinsa kokonaan ja näin ollen menemään erittäin pienellä kulutuksessa osaavissa käsissä.

        0-70km/h on Priuksen parasta aluetta, mutta max. 100km/h sillä pärjätään vielä dieseleille. Kun ajetaan 120km/h se kuluttaa about sen mitä taloudellisimmat bensiini autot.


      • just joo.
        Auris hybridiin kirjoitti:

        Touring Sportsin voi asentaa koukun.

        http://www.toyota.fi/cars/coming_soon/auris/wagon.tmex

        Vetävää ja monipuolista tilaa
        Touring Sportsin tavaratilan leveys on 1 452 mm ja korkeus 890 mm. Jos takaselkänojat ovat ala-asennossa, tilavuus on peräti 1 680 litraa. Yhtenäisen lattiatilan pituus on enimmillään 1 880 mm. Hybridiakun älykkään sijoituksen vuoksi sisätilat ovat moottorivaihtoehdosta riippumatta aina yhtä suuret, ja tavaratilaa tarjolla on 530 litraa. Monipuolista käytettävyyttä lisäävät mm. yhdellä kosketuksella kaatuvat takaistuimet, kahteen eri tasoon säädettävissä oleva tavaratilan pohja, sekä tavaratilan peite, jonka voi halutessaan kääntää matkustamon ja tavaratilan väliseksi turvaverkoksi. Vetokoukun asennus tulee mahdolliseksi myös hybridimalliin.

        helvetin typerys,tojota pelle idiootti. voi sen asentaa vaikka mopo autoon. mutta mitä sillä eisaa tehdä, vastaa tuon varmaan tiedät. tampio.........


      • ...
        just joo. kirjoitti:

        helvetin typerys,tojota pelle idiootti. voi sen asentaa vaikka mopo autoon. mutta mitä sillä eisaa tehdä, vastaa tuon varmaan tiedät. tampio.........

        :-C


      • olet luonnoton
        no jo taas kirjoitti:

        ja myynnistä vain muutama prosentti on noita jo valmistusvaiheessa luonnonvaroja syöneitä malleja.

        Luonteesi syö luontoa ja itse miestä pahasti


      • ampio umpio
        just joo. kirjoitti:

        helvetin typerys,tojota pelle idiootti. voi sen asentaa vaikka mopo autoon. mutta mitä sillä eisaa tehdä, vastaa tuon varmaan tiedät. tampio.........

        tatami umpio


    • Mukanaperäpukama

      Joo ei täällä saa mainita Skodaa ollenkaan. Siihen viittaavat viestit poistetaan heti. Alkaa olla samanlainen natsi meininki kuin Chevy-palstalla. No seurataan ja ilmoitellaan sitten Suomi24 ylläpidolle,ei olisi ensimmäinen kerta kun sheriffi laitetaan vaihtoon.

      • itke lisäå

        sun petteri-pöljäkkeen vuoksi täältä ei lähde yksikään palstavalvoja.

        hyvä vain että siistii palstaa typeriltä kirjoitelmiltasi ja tuhansilta onnettomilta avuksilta, jotka ovat vain palstatäyteeksi tarkoitettu hukuttamaan ja vierittämään palstan oikeita keskusteluja alaspäin/toiselle sivulle


      • siis näitäkö
        itke lisäå kirjoitti:

        sun petteri-pöljäkkeen vuoksi täältä ei lähde yksikään palstavalvoja.

        hyvä vain että siistii palstaa typeriltä kirjoitelmiltasi ja tuhansilta onnettomilta avuksilta, jotka ovat vain palstatäyteeksi tarkoitettu hukuttamaan ja vierittämään palstan oikeita keskusteluja alaspäin/toiselle sivulle

        Vikakoodit, takaisinkutsut, testimenestykset, hajoavat vaihteistot, huono ajettavuus, myynnin romahdus jne.


      • Kiala Viulu
        siis näitäkö kirjoitti:

        Vikakoodit, takaisinkutsut, testimenestykset, hajoavat vaihteistot, huono ajettavuus, myynnin romahdus jne.

        Mikä ihmeen myynnin romahdus ynm ?


        Toyota merkissä on silti
        vähiten vikoja
        kokonaisuudessa suurimpaan
        valmistusmäärään nähden.

        Muissa merkeissä
        on huomattavasti enemmän
        vikoja, vaikka valmistusmäärät
        piemempiä. Muiden merkkien vioista vain ei
        puhuta, eikä lehtiin paineta
        suurin otsikoin. Toyota-merkille kun tapahtuu jokin pienikin naksahdus, on netin verkkosivut kaikkialla tukossa ja lehdet kirjoittaa isoin otsikoin. Tamå kaikki johtuu Toyotan maailman markkinoilla olevasta parhaimmasta ykkösvalta-asemasta, jota muut yrittää horjuttaa kirjoittelullaan siinä mitenkään onnistumatta. Toyotan ykkösasema pysyy tulevaisuudessakin maailmalla, mutta saavathan kateelliset ja hävinnee jotain harmistuksissaan kirjoittaa, häviöpaineita purkaakseen.

        Niitä
        muiden merkkien vikoja korjataankin jopo salaa
        asikkaan tietämättå huoltojen
        yhteydessä, kuten esim kaikki VAG-konsermin umpiheikot tuotteet.

        Pienten ja vähäisten
        valmistusmäärien omaavien
        valmistajien onkin helppo olla,
        koska valmistamattomaan
        autoon ei voi tulla vikaa ja
        auton kuvaa ei tarvitse korjata,
        eikä tule takaisinkutsua.
        Korkeintaan lehtipaalaamolle.

        Toyota merkkiä sentään
        valmirtetaan 10 milj. kpl/
        vuodessa ja nämä korjaus
        kutsun saaneet ovat lähinnä jo
        10 v vanhoja, paljon ajetteja
        yksilöjä.
        Valmistusmäärin nähden Toyotassa on vähiten vikoja, kun lasketaan autojen määrä; 1000 kpl/vikaindeksi.

        Yksikään muu valmistaja ei
        rupea kyseiseen työhön korjaamaan 10 v vanhoja autojaan takaisinkutsuin takuuseen, vaikka
        aihetta riittäisi ja viat vain salataan
        tai kerrotaan vikojen tulleen
        iän myötå. Viat siis määritellään tahallaan normaaliksi kulumiseksi ja vedotaan usein auton kilometreihin. Onkin näin
        helpompaa siirtää vastuu
        omistajalle ja maksattaa kaikki
        viat asiakkaalla. Samalla säästetään autoyhtiön varoja ja vältetään ovelasti Trafille ilmoitusvelvollisuus vioista. Toisaalta muihin merkkeihin ei kerkiä vikoja ja takaisinkutsuja tulemaankaan, kun heikkojen merkkien yleiskestävyys rajautuu n. 10 v ikään, jonka jälkeen auto paalataan romuttamon kautta. Toyota kestää reilusti yli 20 vuotta.

        On siis edullisempaa tehdä yleisheikko auto, jota ei keritä takaisinkutsua korjaksen kun on jo romuttamolla. Autotehtaat saavat myös näin kierron nopeamaksi ja omistajat on pakotettu uuden hankintaan. Näin yritetään saada tehtaille supervoittoja ja asiakkaat maksaa leikin.

        Toyota ei tähän
        leikkiin ryhdy vastuullisena
        valmistajana ja kutsuu kaikki
        autonsa ilmaiseen
        korjaukseen/tarkastukseen
        kaikelta osin iästä riippumatta.

        Toyotan kestävyys ylittää
        kaikki normit ja siksi myynti
        sujuu muita paremmin ja siksi Toyota oli v. 2012 myymyin maailmassa 10 milj. auton myynnillä.


    • mistähän johtuu

      että juuri Tojopalstalla roikkuu sitkeästi tuo ruostehitsauksia tarjoajan firman mainos? Nytkin heti aloituksen perässä!!

      • telakan kundi

        Hitsataanko Suomessa jo ruostettakin yhteen?


      • pakko se on
        telakan kundi kirjoitti:

        Hitsataanko Suomessa jo ruostettakin yhteen?

        Tojossa hitsataan ruoste ruosteeseen tai sitten peltiä kahden ruosteen väliin.


      • Walintakysymys

        Minulla ei näy mitään mainoksia, millään S24sen palstalla.


      • Kiala Viulu
        pakko se on kirjoitti:

        Tojossa hitsataan ruoste ruosteeseen tai sitten peltiä kahden ruosteen väliin.

        Älä taas valehtele petteri pakkomielteine.

        Nämä autot ruostuvat
        käsiin Suomessa uusimman, virallisen ja laajimmalti kootun tietojen mukaan.

        Tutkimuksen on tehnyt Auto Bildin toimesta ja ruostekasojen joukkoon ei kuulu Toyota. Sinne kuuluu heikot ja kallit autot, joita muka luullaan hyväksi kuten esim. Mersun mätänevä raakine ynm. joutavat räpsän keikat.

        Toyotat ei ole koskaan ollut ruosteelle alttiita ja sen uusimmat ja laajimmat tilastot osoittaa. Ruote-räpsien kunniapaikalla on muut yksilöt ja Toyotaa ei listoilla ole.

        www.automerkit.fi/uutiset/palvelut/artikkelit/naemae-autot-ruostuvat-kaesiin-suomessa-katso-hyytaevae-lista.html

        – katso
        hyytävä lista


      • missä ovat
        Kiala Viulu kirjoitti:

        Älä taas valehtele petteri pakkomielteine.

        Nämä autot ruostuvat
        käsiin Suomessa uusimman, virallisen ja laajimmalti kootun tietojen mukaan.

        Tutkimuksen on tehnyt Auto Bildin toimesta ja ruostekasojen joukkoon ei kuulu Toyota. Sinne kuuluu heikot ja kallit autot, joita muka luullaan hyväksi kuten esim. Mersun mätänevä raakine ynm. joutavat räpsän keikat.

        Toyotat ei ole koskaan ollut ruosteelle alttiita ja sen uusimmat ja laajimmat tilastot osoittaa. Ruote-räpsien kunniapaikalla on muut yksilöt ja Toyotaa ei listoilla ole.

        www.automerkit.fi/uutiset/palvelut/artikkelit/naemae-autot-ruostuvat-kaesiin-suomessa-katso-hyytaevae-lista.html

        – katso
        hyytävä lista

        ne haukutut rapeat ranskalaiset ?


      • Totuus esille
        Kiala Viulu kirjoitti:

        Älä taas valehtele petteri pakkomielteine.

        Nämä autot ruostuvat
        käsiin Suomessa uusimman, virallisen ja laajimmalti kootun tietojen mukaan.

        Tutkimuksen on tehnyt Auto Bildin toimesta ja ruostekasojen joukkoon ei kuulu Toyota. Sinne kuuluu heikot ja kallit autot, joita muka luullaan hyväksi kuten esim. Mersun mätänevä raakine ynm. joutavat räpsän keikat.

        Toyotat ei ole koskaan ollut ruosteelle alttiita ja sen uusimmat ja laajimmat tilastot osoittaa. Ruote-räpsien kunniapaikalla on muut yksilöt ja Toyotaa ei listoilla ole.

        www.automerkit.fi/uutiset/palvelut/artikkelit/naemae-autot-ruostuvat-kaesiin-suomessa-katso-hyytaevae-lista.html

        – katso
        hyytävä lista

        Aika rankka juttu, kun Kiala Viulu syyttää toista valehtelijaksi ja valehtelee itse samassa viestissä! Tässä alla on kaksi otetta alkuperäisestä Auto Bildin artikkelista sekä linkki juttuun, jotta jokainen voi halutessaan itse lukea sen ja miettiä Kialan "totuuksia". Perättömien väitteiden esittäminen on palstan säännöissä kielletty, mutta se ei näytä Kiala Viulua hidastavan.

        "Korirakenteissa on joissakin tapauksissa sinkkikerros joka taistelee ruostumista vastaan, mutta varsinkin monissa japanilaisissa ja korealaisissa autoissa se on usein ollut suomalaisiin oloihin liian ohut ja kulunut nopeasti pois. Aina sinkkiä ei ole lainkaan, vaan rakenteita suojaa ainoastaan maalipinta ja mahdollisesti tehdasvaha."

        "Alkavaa alustan takaosien ruostumista sen sijaan ilmenee jo 5 vuotta vanhassa Toyota Avensiksessa, 6-vuotiaissa Nissan Primera Wagoneissa ja Suzuki Swiftissä, 8-vuotiaassa Ford Mondeo farmarissa, 9-vuotiaissa Renault Clioissa ja Nissan Almerassa sekä 11-vuotiaissa Opel Astroissa."

        http://www.autobild.fi/artikkeli/9842/katso-tasta-onko-oma-autosi-ruostepommi/


      • Paavo Pohje
        Totuus esille kirjoitti:

        Aika rankka juttu, kun Kiala Viulu syyttää toista valehtelijaksi ja valehtelee itse samassa viestissä! Tässä alla on kaksi otetta alkuperäisestä Auto Bildin artikkelista sekä linkki juttuun, jotta jokainen voi halutessaan itse lukea sen ja miettiä Kialan "totuuksia". Perättömien väitteiden esittäminen on palstan säännöissä kielletty, mutta se ei näytä Kiala Viulua hidastavan.

        "Korirakenteissa on joissakin tapauksissa sinkkikerros joka taistelee ruostumista vastaan, mutta varsinkin monissa japanilaisissa ja korealaisissa autoissa se on usein ollut suomalaisiin oloihin liian ohut ja kulunut nopeasti pois. Aina sinkkiä ei ole lainkaan, vaan rakenteita suojaa ainoastaan maalipinta ja mahdollisesti tehdasvaha."

        "Alkavaa alustan takaosien ruostumista sen sijaan ilmenee jo 5 vuotta vanhassa Toyota Avensiksessa, 6-vuotiaissa Nissan Primera Wagoneissa ja Suzuki Swiftissä, 8-vuotiaassa Ford Mondeo farmarissa, 9-vuotiaissa Renault Clioissa ja Nissan Almerassa sekä 11-vuotiaissa Opel Astroissa."

        http://www.autobild.fi/artikkeli/9842/katso-tasta-onko-oma-autosi-ruostepommi/

        Katoppa kun kiala kääntää tän kohta tojolle positiiviseksi uutiseksi tyyliin: tojo on ensimmäisenä ruosteessakin, näin me vastuulliset terot nostamme maamme ylös ahdingosta luomalla työpaikkoja korikorjaamoille. Ja koska tojoa myydään 10 miljoonaa kappaletta vuodessa töitä riittää.

        Mä vähän ihmettelen tän palstan touhua kun toi yksi sekopää saa jauhaa paskaa ja kirjoitella mitä sattuu vailla totuuden häivääkään. No eihän täällä olis pakko notkua mut ku noi terot on niiiiiiin helppoja. Paljon huvia ilmaiseksi.


      • Kiala Viulu
        Totuus esille kirjoitti:

        Aika rankka juttu, kun Kiala Viulu syyttää toista valehtelijaksi ja valehtelee itse samassa viestissä! Tässä alla on kaksi otetta alkuperäisestä Auto Bildin artikkelista sekä linkki juttuun, jotta jokainen voi halutessaan itse lukea sen ja miettiä Kialan "totuuksia". Perättömien väitteiden esittäminen on palstan säännöissä kielletty, mutta se ei näytä Kiala Viulua hidastavan.

        "Korirakenteissa on joissakin tapauksissa sinkkikerros joka taistelee ruostumista vastaan, mutta varsinkin monissa japanilaisissa ja korealaisissa autoissa se on usein ollut suomalaisiin oloihin liian ohut ja kulunut nopeasti pois. Aina sinkkiä ei ole lainkaan, vaan rakenteita suojaa ainoastaan maalipinta ja mahdollisesti tehdasvaha."

        "Alkavaa alustan takaosien ruostumista sen sijaan ilmenee jo 5 vuotta vanhassa Toyota Avensiksessa, 6-vuotiaissa Nissan Primera Wagoneissa ja Suzuki Swiftissä, 8-vuotiaassa Ford Mondeo farmarissa, 9-vuotiaissa Renault Clioissa ja Nissan Almerassa sekä 11-vuotiaissa Opel Astroissa."

        http://www.autobild.fi/artikkeli/9842/katso-tasta-onko-oma-autosi-ruostepommi/

        Hyvin vääristeltyä tietoa vanhoilla tiedoilla.

        Tietosi on sattumalta vuoden 1998 - 2001 ja 2002 - 2005 ajanjaksolta.

        Alle v. 1992 Toyotat ovat kyllä ruosteelle herkkiä jos ei pintaa hoida vahaamalla. Muistaakseni Toyota siirtyi galvanoituun ja sinkittyyn parempaan peltiin juuri v. 1992 ja sen jälkeen ruosteongelmat vähenivät ratkaisevasti.


        http://keskustelu.suomi24.fi/node/767618


        Pitää ottaa huomioon myös, etta Toyotaa omistaa hyvin paljon ikääntynyt vanha sukupolvi ja he eivät paljon jaksa vahata autojaan. Myös Toyotaa on hyvin paljon maaseuduilla, joissa ajetaan paljon suolatuilla teillä ja kesäisin lentää sorateillä kivet pitkin kylkiä. Myös ikäviä monttuja on kelirikkoisilla teillä maaseuduilla. Autokanta on siis kovilla ja näitä asijoita ei oteta koskaa huomioon.

        Antamani uusin ja laajin Auto Bildin raportti linkkeineen käsittää vuoden 1997 - 2007 suuren autokannan kokonaisuudessaan.

        Vuosimallien 1998 – 2001
        pahiten ruostuvat
        automallit Suomessa ovat:

        1) Hyundai Accent
        2) Ford Focus
        3) Ford Mondeo
        4) Mercedes-Benz E-sarja
        5) Nissan Almera

        Saman ikäisistä malleista
        korroosiota vastaan
        taistelivat parhaiten Audi A4, Volvon 70-sarja ja Saab 9-5.

        Vuosien 2000 – 2001 malleista myös Citroën C5, Renault
        Laguna, VW Golf, Skoda Octavia ja Toyota Corolla
        pärjäävät kohtuullisen
        hyvin ruostetta vastaan.

        Vuosituhannen alun
        jälkeen ruostesuojausta
        on huomattavasti
        parannettu monien
        merkkien osalta
        Suomessa, mutta
        ruostuminen on edelleen
        suuri ongelma
        autonvalmistajien
        keskuudessa.


        Vuosimallien 2002 – 2005 pahiten ruostuvat automallit Suomessa ovat:

        1) Chevrolet Trans Sport
        2) Mazda 6
        3) Ford Focus
        4) Hyundai Santa Fe
        5) Kia Picanto


      • Totuus esille
        Kiala Viulu kirjoitti:

        Hyvin vääristeltyä tietoa vanhoilla tiedoilla.

        Tietosi on sattumalta vuoden 1998 - 2001 ja 2002 - 2005 ajanjaksolta.

        Alle v. 1992 Toyotat ovat kyllä ruosteelle herkkiä jos ei pintaa hoida vahaamalla. Muistaakseni Toyota siirtyi galvanoituun ja sinkittyyn parempaan peltiin juuri v. 1992 ja sen jälkeen ruosteongelmat vähenivät ratkaisevasti.


        http://keskustelu.suomi24.fi/node/767618


        Pitää ottaa huomioon myös, etta Toyotaa omistaa hyvin paljon ikääntynyt vanha sukupolvi ja he eivät paljon jaksa vahata autojaan. Myös Toyotaa on hyvin paljon maaseuduilla, joissa ajetaan paljon suolatuilla teillä ja kesäisin lentää sorateillä kivet pitkin kylkiä. Myös ikäviä monttuja on kelirikkoisilla teillä maaseuduilla. Autokanta on siis kovilla ja näitä asijoita ei oteta koskaa huomioon.

        Antamani uusin ja laajin Auto Bildin raportti linkkeineen käsittää vuoden 1997 - 2007 suuren autokannan kokonaisuudessaan.

        Vuosimallien 1998 – 2001
        pahiten ruostuvat
        automallit Suomessa ovat:

        1) Hyundai Accent
        2) Ford Focus
        3) Ford Mondeo
        4) Mercedes-Benz E-sarja
        5) Nissan Almera

        Saman ikäisistä malleista
        korroosiota vastaan
        taistelivat parhaiten Audi A4, Volvon 70-sarja ja Saab 9-5.

        Vuosien 2000 – 2001 malleista myös Citroën C5, Renault
        Laguna, VW Golf, Skoda Octavia ja Toyota Corolla
        pärjäävät kohtuullisen
        hyvin ruostetta vastaan.

        Vuosituhannen alun
        jälkeen ruostesuojausta
        on huomattavasti
        parannettu monien
        merkkien osalta
        Suomessa, mutta
        ruostuminen on edelleen
        suuri ongelma
        autonvalmistajien
        keskuudessa.


        Vuosimallien 2002 – 2005 pahiten ruostuvat automallit Suomessa ovat:

        1) Chevrolet Trans Sport
        2) Mazda 6
        3) Ford Focus
        4) Hyundai Santa Fe
        5) Kia Picanto

        Se "vanhoilla tiedoilla vääristely" oli täsmälleen sama raportti, mistä mihin itse viittaat. Se löytyy esimerkiksi seuraamalla omaa linkkiäsi taaksepäin. Kuka siis vääristelee tietoa, vai ollaanko nyt jo siinä vaiheessa, että yksi osa tilastosta on hyväksyttävää mutta saman listan toinen pää onko jo "maksettua pelletilastoa" tms?


      • on sulla jutut
        Kiala Viulu kirjoitti:

        Hyvin vääristeltyä tietoa vanhoilla tiedoilla.

        Tietosi on sattumalta vuoden 1998 - 2001 ja 2002 - 2005 ajanjaksolta.

        Alle v. 1992 Toyotat ovat kyllä ruosteelle herkkiä jos ei pintaa hoida vahaamalla. Muistaakseni Toyota siirtyi galvanoituun ja sinkittyyn parempaan peltiin juuri v. 1992 ja sen jälkeen ruosteongelmat vähenivät ratkaisevasti.


        http://keskustelu.suomi24.fi/node/767618


        Pitää ottaa huomioon myös, etta Toyotaa omistaa hyvin paljon ikääntynyt vanha sukupolvi ja he eivät paljon jaksa vahata autojaan. Myös Toyotaa on hyvin paljon maaseuduilla, joissa ajetaan paljon suolatuilla teillä ja kesäisin lentää sorateillä kivet pitkin kylkiä. Myös ikäviä monttuja on kelirikkoisilla teillä maaseuduilla. Autokanta on siis kovilla ja näitä asijoita ei oteta koskaa huomioon.

        Antamani uusin ja laajin Auto Bildin raportti linkkeineen käsittää vuoden 1997 - 2007 suuren autokannan kokonaisuudessaan.

        Vuosimallien 1998 – 2001
        pahiten ruostuvat
        automallit Suomessa ovat:

        1) Hyundai Accent
        2) Ford Focus
        3) Ford Mondeo
        4) Mercedes-Benz E-sarja
        5) Nissan Almera

        Saman ikäisistä malleista
        korroosiota vastaan
        taistelivat parhaiten Audi A4, Volvon 70-sarja ja Saab 9-5.

        Vuosien 2000 – 2001 malleista myös Citroën C5, Renault
        Laguna, VW Golf, Skoda Octavia ja Toyota Corolla
        pärjäävät kohtuullisen
        hyvin ruostetta vastaan.

        Vuosituhannen alun
        jälkeen ruostesuojausta
        on huomattavasti
        parannettu monien
        merkkien osalta
        Suomessa, mutta
        ruostuminen on edelleen
        suuri ongelma
        autonvalmistajien
        keskuudessa.


        Vuosimallien 2002 – 2005 pahiten ruostuvat automallit Suomessa ovat:

        1) Chevrolet Trans Sport
        2) Mazda 6
        3) Ford Focus
        4) Hyundai Santa Fe
        5) Kia Picanto

        "Muistaakseni Toyota siirtyi galvanoituun ja sinkittyyn parempaan peltiin juuri v. 1992 ja sen jälkeen ruosteongelmat vähenivät ratkaisevasti".

        Miten Lippis_Corolla -93 ja Avensis vielä 2000-luvullakin oli herkästi ruostuva, jos Tojon suojausta olisi ratkaisevasti parannettu 1992.


      • Kiala Viulu
        on sulla jutut kirjoitti:

        "Muistaakseni Toyota siirtyi galvanoituun ja sinkittyyn parempaan peltiin juuri v. 1992 ja sen jälkeen ruosteongelmat vähenivät ratkaisevasti".

        Miten Lippis_Corolla -93 ja Avensis vielä 2000-luvullakin oli herkästi ruostuva, jos Tojon suojausta olisi ratkaisevasti parannettu 1992.

        Niin kuin jo edellä kirjoitin Toyotan olevan maaseuduilla kovien käyttöolosuhteden armoilla ja kaikki näkyy aikanaan.

        Suurin osa Toyotan omistajista kun asuu maaseuduilla ja kulkee sieltä huonoja teitä töissä pitkiäkin matkoja. Jos samat ajomäärät samoissa olosuhteissa ajetaan muilla merkeillä, on tilanne aivan sama ja peltiä/pohjaa ruostuu.

        Myös Toyota merkkiä on huomattavat määrät eläkeläisillä ja muilla vanhemmilla henkilöillä. Tämä ryhmä ei pahemmin jaksa autoja vahailla/ pestä.

        Nämä monet asiat vaikuttavat auton kuntoon ja kuluttavat autoa muita nopeammin.

        Maaseudun huonot soratiet syö autoa ja vanhemmat ikä-ihmiset eivät jaksa huolehtia pelleistä.

        Autojen käyttöolosuhteet ja ikärakenne ratkaisevat paljon auton kunnossa. Tässä Toyota-merkki onkin lujilla.

        Muut merkit pääsee huomattavasti helpommalla, kun käyttäjät asuvat suurimmaksi osaksi kaupungeissa/lähiöissä, missä on pikitiet ja sora ei lennä. Myös käyttäkunta on muilla merkeillä huomattavasti nuorempaa ja jaksavat huolehtia peltien kunnosta.

        Toyota merkkinä on joutunut huomattavasti kuluttavampaan ajoon, kun vanhemma henkilöt ja maaseuduilla asuvat ovat ottaneet sen omakseen. Syykin löytyy kestävyydestä ja hyvästä laatuhinta suhteesta.

        Maaseutujen heikoilla teillä kun ei heikot automerkit kestä ja siksi valinta Toyota on selviö.


      • juttusi pahenee
        Kiala Viulu kirjoitti:

        Niin kuin jo edellä kirjoitin Toyotan olevan maaseuduilla kovien käyttöolosuhteden armoilla ja kaikki näkyy aikanaan.

        Suurin osa Toyotan omistajista kun asuu maaseuduilla ja kulkee sieltä huonoja teitä töissä pitkiäkin matkoja. Jos samat ajomäärät samoissa olosuhteissa ajetaan muilla merkeillä, on tilanne aivan sama ja peltiä/pohjaa ruostuu.

        Myös Toyota merkkiä on huomattavat määrät eläkeläisillä ja muilla vanhemmilla henkilöillä. Tämä ryhmä ei pahemmin jaksa autoja vahailla/ pestä.

        Nämä monet asiat vaikuttavat auton kuntoon ja kuluttavat autoa muita nopeammin.

        Maaseudun huonot soratiet syö autoa ja vanhemmat ikä-ihmiset eivät jaksa huolehtia pelleistä.

        Autojen käyttöolosuhteet ja ikärakenne ratkaisevat paljon auton kunnossa. Tässä Toyota-merkki onkin lujilla.

        Muut merkit pääsee huomattavasti helpommalla, kun käyttäjät asuvat suurimmaksi osaksi kaupungeissa/lähiöissä, missä on pikitiet ja sora ei lennä. Myös käyttäkunta on muilla merkeillä huomattavasti nuorempaa ja jaksavat huolehtia peltien kunnosta.

        Toyota merkkinä on joutunut huomattavasti kuluttavampaan ajoon, kun vanhemma henkilöt ja maaseuduilla asuvat ovat ottaneet sen omakseen. Syykin löytyy kestävyydestä ja hyvästä laatuhinta suhteesta.

        Maaseutujen heikoilla teillä kun ei heikot automerkit kestä ja siksi valinta Toyota on selviö.

        Mistä sinä ne huonokuntoiset soratiet löydät kaikille kehä 3 ulkopuolella asuville. Voisit joskus käydä vähän ulkona ja näkisit mistäpäin Suomea ne sileimmät asvalttitiet löytyvät.
        Miten se autojen ikärakenne vaikuttaa 2000-luvun Tojojen ruostumiseen, en oikein ymmärrä
        Ikääntyneet eivät muka pidä autostaan huolta, nehän niitä joutavat puunaamaan.
        Ajavatko eläkeläiset pitkiä työmatkoja kelissä kuin kelissä?


      • Kiala Viulu
        juttusi pahenee kirjoitti:

        Mistä sinä ne huonokuntoiset soratiet löydät kaikille kehä 3 ulkopuolella asuville. Voisit joskus käydä vähän ulkona ja näkisit mistäpäin Suomea ne sileimmät asvalttitiet löytyvät.
        Miten se autojen ikärakenne vaikuttaa 2000-luvun Tojojen ruostumiseen, en oikein ymmärrä
        Ikääntyneet eivät muka pidä autostaan huolta, nehän niitä joutavat puunaamaan.
        Ajavatko eläkeläiset pitkiä työmatkoja kelissä kuin kelissä?

        "Ajavatko eläkeläiset pitkiä työmatkoja kelissä kuin kelissä?"

        Kerroinhan ettei 60 v ja sitä vanhemmat vanhukset ja eläjeläiset jaksa autojaan vahata ja usein pestä. Ymmärrä nyt, ettei he ole työelämässä.

        Suurimmalla osalla vanhemmista yli 60 v Suomalaisista on Toyota merkkinen auto käytössä ja joutuvat ajamaan paljon, koska esim. kaupat, lääkäripalvelut ynm. ovat kaukana maaseuduilta.

        Autojen käyttöolosuhteet ja käyttäjien ikärakenne siis ratkaisevat paljolti auton kunnon.

        Yleensä maaseuduilla on lähes aina sora/hiekkatiet. Hiekka ja kivet lentää jatkuvasti, syöden auton pohjaa ja kylkiä. Mitä pohtoisemmaksi mennään, sitä heikommat tiet. Keväällä valtavat routavauriot ja pohta raapii maata.

        Toyota on yleisin merkki kehä 3:sen ulkopuolla lappia myöden ja tälläkin hetkellä Toyota on Suomen ostetuin.

        Toyota on myös maailman ostetuin merkki ja viedään myös eniten Afrikan kehitysmaihin lähes tiettömille taipaleille, koska siellä ei muut merkit kestä alkunkaan.

        Kyllä Toyotan ostoon vaikuttaa maailmalla sen hyvä kestävyys ja laatu. Heikot karsiutuu heti pois kättelyssä huonoissa olosuhteissa.


      • Äläpä höpötä!
        Kiala Viulu kirjoitti:

        "Ajavatko eläkeläiset pitkiä työmatkoja kelissä kuin kelissä?"

        Kerroinhan ettei 60 v ja sitä vanhemmat vanhukset ja eläjeläiset jaksa autojaan vahata ja usein pestä. Ymmärrä nyt, ettei he ole työelämässä.

        Suurimmalla osalla vanhemmista yli 60 v Suomalaisista on Toyota merkkinen auto käytössä ja joutuvat ajamaan paljon, koska esim. kaupat, lääkäripalvelut ynm. ovat kaukana maaseuduilta.

        Autojen käyttöolosuhteet ja käyttäjien ikärakenne siis ratkaisevat paljolti auton kunnon.

        Yleensä maaseuduilla on lähes aina sora/hiekkatiet. Hiekka ja kivet lentää jatkuvasti, syöden auton pohjaa ja kylkiä. Mitä pohtoisemmaksi mennään, sitä heikommat tiet. Keväällä valtavat routavauriot ja pohta raapii maata.

        Toyota on yleisin merkki kehä 3:sen ulkopuolla lappia myöden ja tälläkin hetkellä Toyota on Suomen ostetuin.

        Toyota on myös maailman ostetuin merkki ja viedään myös eniten Afrikan kehitysmaihin lähes tiettömille taipaleille, koska siellä ei muut merkit kestä alkunkaan.

        Kyllä Toyotan ostoon vaikuttaa maailmalla sen hyvä kestävyys ja laatu. Heikot karsiutuu heti pois kättelyssä huonoissa olosuhteissa.

        "Suurimmalla osalla vanhemmista yli 60 v Suomalaisista on Toyota merkkinen auto käytössä ja joutuvat ajamaan paljon, koska esim. kaupat, lääkäripalvelut ynm. ovat kaukana maaseuduilta."

        Omat vanhempani asuvat maaseudulla ja ovat yli 8-kymppisiä. Lähimpään kaupppaan, apteekkiin ja lääkäriin on matkaa 16km. Corollaan tulee tästä huolimatta kilometrejä maksimissaan vain 3000km/v. Auto pestään tai vähintäänkin huuhdellaan aina jos se vähääkään kuraantuu ja säilytetään autotallissa.
        Pidän kuitenkin vanhempiani hyvin tyypillisinä maaseudulla asuvina vanhuksina. Eläkeläisinä ja paljon elämää nähneenä osaavat suunnitella elämänsä niin ettei turhaa ajoa synny. Ihmettelin kerran isälleni kuinka vähän kilometrejä hänen autonsa mittariin tulee, että taksilla ajelisi samat ajot halvemmalla ja vähemmällä vaivalla. Hän vastasi että eihän tuolla Corollalla kovin mielikseen ajele, joten käy kaupalla vain kerran viikossa keskellä päivää, eikä lähde ollenkaan jos on huono ajokeli. Oma auto on kuitenkin hinta jonka vapaudesta haluaa maksaa.
        Sanoisinkin, että vanhempieni käytölla auto pääsee niin helpolla kuin vain voi ja helpommalla pääsee vain jos sillä ei ajeta ollenkaan.

        Jorinoistasi päätellen omat vanhempasi eivät asu maaseudulla, niin kaukana realiteeteista mielipiteesi on.


      • tilastojen kertomaa
        Äläpä höpötä! kirjoitti:

        "Suurimmalla osalla vanhemmista yli 60 v Suomalaisista on Toyota merkkinen auto käytössä ja joutuvat ajamaan paljon, koska esim. kaupat, lääkäripalvelut ynm. ovat kaukana maaseuduilta."

        Omat vanhempani asuvat maaseudulla ja ovat yli 8-kymppisiä. Lähimpään kaupppaan, apteekkiin ja lääkäriin on matkaa 16km. Corollaan tulee tästä huolimatta kilometrejä maksimissaan vain 3000km/v. Auto pestään tai vähintäänkin huuhdellaan aina jos se vähääkään kuraantuu ja säilytetään autotallissa.
        Pidän kuitenkin vanhempiani hyvin tyypillisinä maaseudulla asuvina vanhuksina. Eläkeläisinä ja paljon elämää nähneenä osaavat suunnitella elämänsä niin ettei turhaa ajoa synny. Ihmettelin kerran isälleni kuinka vähän kilometrejä hänen autonsa mittariin tulee, että taksilla ajelisi samat ajot halvemmalla ja vähemmällä vaivalla. Hän vastasi että eihän tuolla Corollalla kovin mielikseen ajele, joten käy kaupalla vain kerran viikossa keskellä päivää, eikä lähde ollenkaan jos on huono ajokeli. Oma auto on kuitenkin hinta jonka vapaudesta haluaa maksaa.
        Sanoisinkin, että vanhempieni käytölla auto pääsee niin helpolla kuin vain voi ja helpommalla pääsee vain jos sillä ei ajeta ollenkaan.

        Jorinoistasi päätellen omat vanhempasi eivät asu maaseudulla, niin kaukana realiteeteista mielipiteesi on.

        Vakuutusyhtiöiden tilastotkin jo kertoo eläkeläisten omistavan eniten Tojota merkkiä ja eläkkeelle siirtyjiä on yhä enemmän. Toyota merkkiä myös myidään eniten ja ostatakuntana on paljolti eläkeikään päässeet ja kaupunkien ulkopuolella asuvat

        Mitä lähemmäksi pohjoista ja harvaan asuttuja seutuja lähenemme on Toyota merkin osuus kasvava ja tihein

        Kyllä teiden heikkous ja eläkeläisten korkea ikä vaikuttaa autoihin. Pelkästäån jo eläkeläisten korkean ikä ja sairaudet vähentään innostusta omatoimiseen auton huoltoon ja ulkopinnan hoitoon


      • Totuus esille
        tilastojen kertomaa kirjoitti:

        Vakuutusyhtiöiden tilastotkin jo kertoo eläkeläisten omistavan eniten Tojota merkkiä ja eläkkeelle siirtyjiä on yhä enemmän. Toyota merkkiä myös myidään eniten ja ostatakuntana on paljolti eläkeikään päässeet ja kaupunkien ulkopuolella asuvat

        Mitä lähemmäksi pohjoista ja harvaan asuttuja seutuja lähenemme on Toyota merkin osuus kasvava ja tihein

        Kyllä teiden heikkous ja eläkeläisten korkea ikä vaikuttaa autoihin. Pelkästäån jo eläkeläisten korkean ikä ja sairaudet vähentään innostusta omatoimiseen auton huoltoon ja ulkopinnan hoitoon

        Vaihdoit sitten nimimerkkiä mutta å-kirjain tuli mukana? Myönnätkö nyt, että alkuperäinen kirjoituksesi Toyotan ruosteettomuudesta ei pidäkään paikkaansa?


      • teiden kunnosta
        tilastojen kertomaa kirjoitti:

        Vakuutusyhtiöiden tilastotkin jo kertoo eläkeläisten omistavan eniten Tojota merkkiä ja eläkkeelle siirtyjiä on yhä enemmän. Toyota merkkiä myös myidään eniten ja ostatakuntana on paljolti eläkeikään päässeet ja kaupunkien ulkopuolella asuvat

        Mitä lähemmäksi pohjoista ja harvaan asuttuja seutuja lähenemme on Toyota merkin osuus kasvava ja tihein

        Kyllä teiden heikkous ja eläkeläisten korkea ikä vaikuttaa autoihin. Pelkästäån jo eläkeläisten korkean ikä ja sairaudet vähentään innostusta omatoimiseen auton huoltoon ja ulkopinnan hoitoon

        Missään ei taatusti suolata teitä yhtä paljon kuin Etelä-Suomessa ja etenkin pk-seudulla, autot on suolasta märkinä monta kuukautta ja harvoin niitä alustoja pestään. Siellä Kialan "maaseudulla" talvet ovat kylmempiä, suolausta ei voi edes käyttää ja autot säästyy. Stadin nupukivikadut on sellainen rasite autolle, että maaseudulla ei niistä tiedetä mitään.


      • pysytään totuudessa
        on sulla jutut kirjoitti:

        "Muistaakseni Toyota siirtyi galvanoituun ja sinkittyyn parempaan peltiin juuri v. 1992 ja sen jälkeen ruosteongelmat vähenivät ratkaisevasti".

        Miten Lippis_Corolla -93 ja Avensis vielä 2000-luvullakin oli herkästi ruostuva, jos Tojon suojausta olisi ratkaisevasti parannettu 1992.

        En tiedä sitten onko meidän tyttären avensis poikkeus 98 mallin, yli 350tkm ajettu, ei ruoste ongelmia, samanikäisiä fordeja, volkkareita katsoo niin kyllä maalipinta kuplii ihan eri malliin, joten kovin herkkä ave ei ole ruosteelle, puhumattakaan teknisestä toimivuudesta joka on sitten ihan eri planeetalta kuin esim juuri mainitsemissa autoissa.

        Eikä todellakaan tietoni ole yksin ton yhden aven varassa.

        Muutenkaan en oikein ymmärrä tota ruostumisjuttua. Jos meinaa autoa pitää pidempään, kannattaa auto ainakin kerran suojauttaa ja jos auton vaihtaa 3-5v välein moista hommaa tuskin kannattaa teettää, 15v menee kevyesti pelleiltään lähes auto kuin auto merkkiin katsomatta.


      • Tectyl paras
        Kiala Viulu kirjoitti:

        Hyvin vääristeltyä tietoa vanhoilla tiedoilla.

        Tietosi on sattumalta vuoden 1998 - 2001 ja 2002 - 2005 ajanjaksolta.

        Alle v. 1992 Toyotat ovat kyllä ruosteelle herkkiä jos ei pintaa hoida vahaamalla. Muistaakseni Toyota siirtyi galvanoituun ja sinkittyyn parempaan peltiin juuri v. 1992 ja sen jälkeen ruosteongelmat vähenivät ratkaisevasti.


        http://keskustelu.suomi24.fi/node/767618


        Pitää ottaa huomioon myös, etta Toyotaa omistaa hyvin paljon ikääntynyt vanha sukupolvi ja he eivät paljon jaksa vahata autojaan. Myös Toyotaa on hyvin paljon maaseuduilla, joissa ajetaan paljon suolatuilla teillä ja kesäisin lentää sorateillä kivet pitkin kylkiä. Myös ikäviä monttuja on kelirikkoisilla teillä maaseuduilla. Autokanta on siis kovilla ja näitä asijoita ei oteta koskaa huomioon.

        Antamani uusin ja laajin Auto Bildin raportti linkkeineen käsittää vuoden 1997 - 2007 suuren autokannan kokonaisuudessaan.

        Vuosimallien 1998 – 2001
        pahiten ruostuvat
        automallit Suomessa ovat:

        1) Hyundai Accent
        2) Ford Focus
        3) Ford Mondeo
        4) Mercedes-Benz E-sarja
        5) Nissan Almera

        Saman ikäisistä malleista
        korroosiota vastaan
        taistelivat parhaiten Audi A4, Volvon 70-sarja ja Saab 9-5.

        Vuosien 2000 – 2001 malleista myös Citroën C5, Renault
        Laguna, VW Golf, Skoda Octavia ja Toyota Corolla
        pärjäävät kohtuullisen
        hyvin ruostetta vastaan.

        Vuosituhannen alun
        jälkeen ruostesuojausta
        on huomattavasti
        parannettu monien
        merkkien osalta
        Suomessa, mutta
        ruostuminen on edelleen
        suuri ongelma
        autonvalmistajien
        keskuudessa.


        Vuosimallien 2002 – 2005 pahiten ruostuvat automallit Suomessa ovat:

        1) Chevrolet Trans Sport
        2) Mazda 6
        3) Ford Focus
        4) Hyundai Santa Fe
        5) Kia Picanto

        "ruostuminen on edelleen
        suuri ongelma
        autonvalmistajien
        keskuudessa".
        Pitäisikö autonvalmistajatkin ruiskuttaa kotelosuojalla
        tai peräti sinkitä?


      • Kiala Viulu
        Totuus esille kirjoitti:

        Vaihdoit sitten nimimerkkiä mutta å-kirjain tuli mukana? Myönnätkö nyt, että alkuperäinen kirjoituksesi Toyotan ruosteettomuudesta ei pidäkään paikkaansa?

        Eipä ollut kirjoitukseni, jos minua tarkoitit.

        Uusin, laajin ja konaisvaltainen AutoBild lehden tutkimus 2013 on edelleen pätevin kiistatta, joka käsittä vuodet 1997-2007 pitkältä ajanjaksolta. Laajaan tutkimukseen saadaan satojatuhansia autoja mukaan, joka tekee siitä erittäin vertailukelpoisen ja paremman kuin pikkututkimuksista.

        Toyotat ei koskaan ole kuuluneet ruoste-reinojen joukkoon. Toisin on esim. kalliit Mersut, jotka mätivät käsiin.

        http://www.automerkit.fi/uutiset/palvelut/artikkelit/naemae-autot-ruostuvat-kaesiin-suomessa-katso-hyytaevae-lista.html


      • Kiala Viulu
        pysytään totuudessa kirjoitti:

        En tiedä sitten onko meidän tyttären avensis poikkeus 98 mallin, yli 350tkm ajettu, ei ruoste ongelmia, samanikäisiä fordeja, volkkareita katsoo niin kyllä maalipinta kuplii ihan eri malliin, joten kovin herkkä ave ei ole ruosteelle, puhumattakaan teknisestä toimivuudesta joka on sitten ihan eri planeetalta kuin esim juuri mainitsemissa autoissa.

        Eikä todellakaan tietoni ole yksin ton yhden aven varassa.

        Muutenkaan en oikein ymmärrä tota ruostumisjuttua. Jos meinaa autoa pitää pidempään, kannattaa auto ainakin kerran suojauttaa ja jos auton vaihtaa 3-5v välein moista hommaa tuskin kannattaa teettää, 15v menee kevyesti pelleiltään lähes auto kuin auto merkkiin katsomatta.

        Ei autosi mikään poikkeus ole, vaan aivan normaalin kestävä Avensis. Enemmän muut tosiaan ruostuu. Pahimpia ovat Fordit, Fiatit ja todella kalliit Mersut, vaikka ei uskoisi !

        Uusin, laajin ja konaisvaltainen AutoBild lehden tutkimus 2013 on edelleen pätevin kiistatta, joka käsittä vuodet 1997-2007 pitkältä ajanjaksolta. Laajaan tutkimukseen saadaan satojatuhansia autoja mukaan, joka tekee siitä erittäin vertailukelpoisen ja paremman kuin pikkututkimuksista.

        Yksikään Toyota merkki ei koskaan ole kuuluneet ruoste-reinojen joukkoon. Toisin on esim. kalliit Mersut, jotka mätivät käsiin.

        http://www.automerkit.fi/uutiset/palvelut/artikkelit/naemae-autot-ruostuvat-kaesiin-suomessa-katso-hyytaevae-lista.html


      • Totuus esille
        Kiala Viulu kirjoitti:

        Eipä ollut kirjoitukseni, jos minua tarkoitit.

        Uusin, laajin ja konaisvaltainen AutoBild lehden tutkimus 2013 on edelleen pätevin kiistatta, joka käsittä vuodet 1997-2007 pitkältä ajanjaksolta. Laajaan tutkimukseen saadaan satojatuhansia autoja mukaan, joka tekee siitä erittäin vertailukelpoisen ja paremman kuin pikkututkimuksista.

        Toyotat ei koskaan ole kuuluneet ruoste-reinojen joukkoon. Toisin on esim. kalliit Mersut, jotka mätivät käsiin.

        http://www.automerkit.fi/uutiset/palvelut/artikkelit/naemae-autot-ruostuvat-kaesiin-suomessa-katso-hyytaevae-lista.html

        Usko nyt Kiala, että se mainitsemasi Auto Bildin tutkimus on sama, kuin mistä minä otin nuo ylempänä olevat kaksi otetta ja laitoin linkin. Käy vaikka itse tarkistamassa Auto Bild Suomen sivuilta eli alkuperäisestä lähteestä.


      • Kiala Viulu
        Totuus esille kirjoitti:

        Se "vanhoilla tiedoilla vääristely" oli täsmälleen sama raportti, mistä mihin itse viittaat. Se löytyy esimerkiksi seuraamalla omaa linkkiäsi taaksepäin. Kuka siis vääristelee tietoa, vai ollaanko nyt jo siinä vaiheessa, että yksi osa tilastosta on hyväksyttävää mutta saman listan toinen pää onko jo "maksettua pelletilastoa" tms?

        Antamasi tiedot vain suppeaa tietoa vuosilta 1998-2001 ja 2002-2005 pienellä otannalla/automäärällä.

        Tämä antamani linkki käsittää uusimman ja suuremman, kokonaisvaltaisen ja laajimman raportin vuosilta 1997-2007, joissa on satojatuhansia autoja mukana AutoBildin tekemässä uusimmassa raportissa 2013
        . Tämä laaja-alaimen uusin tutkimus tekee siitä erittäin pätevän ja vertailukelpoisen muihin pikkututkimuksiin verrattuna vähäisillä vuosilla ja pienellä automäärällä.

        Viimeiset ruosteelle alttiit autot Toyota valmisti v.1991 ja seuraavana vuonna 1992 oli jo käytössä sinkitty ja galvanoitu kori.

        Nykyää ruostuvat käsiin mm. Fordit ja kalliit Mersut ynm. heikot ja veltot autot, jotka ei käy kaupan heikon konaisvaltaisen laadun vunksi. Toyota sen sijaan porskuttaa n.10 mij. kpl vuotuisella myynnillä ja jättää muut mätänemään taakseen.


        http://www.automerkit.fi/uutiset/palvelut/artikkelit/naemae-autot-ruostuvat-kaesiin-suomessa-katso-hyytaevae-lista.html


      • Kiala Viulu
        Totuus esille kirjoitti:

        Usko nyt Kiala, että se mainitsemasi Auto Bildin tutkimus on sama, kuin mistä minä otin nuo ylempänä olevat kaksi otetta ja laitoin linkin. Käy vaikka itse tarkistamassa Auto Bild Suomen sivuilta eli alkuperäisestä lähteestä.

        Antamasi tiedot vain suppeaa tietoa vuosilta 1998-2001 ja 2002-2005 pienellä otannalla/automäärällä.

        Tämä antamani linkki käsittää uusimman ja suuremman, kokonaisvaltaisen ja laajimman raportin vuosilta 1997-2007, joissa on satojatuhansia autoja mukana AutoBildin tekemässä uusimmassa raportissa 2013
        . Tämä laaja-alaimen uusin tutkimus tekee siitä erittäin pätevän ja vertailukelpoisen muihin pikkututkimuksiin verrattuna vähäisillä vuosilla ja pienellä automäärällä.

        Viimeiset ruosteelle alttiit autot Toyota valmisti v.1991 ja seuraavana vuonna 1992 oli jo käytössä sinkitty ja galvanoitu kori.

        Nykyää ruostuvat käsiin mm. Fordit ja kalliit Mersut ynm. heikot ja veltot autot, jotka ei käy kaupan heikon konaisvaltaisen laadun vunksi. Toyota sen sijaan porskuttaa n.10 mij. kpl vuotuisella myynnillä ja jättää muut mätänemään taakseen.


        http://www.automerkit.fi/uutiset/palvelut/artikkelit/naemae-autot-ruostuvat-kaesiin-suomessa-katso-hyytaevae-lista.html


      • Totuus esille
        Kiala Viulu kirjoitti:

        Antamasi tiedot vain suppeaa tietoa vuosilta 1998-2001 ja 2002-2005 pienellä otannalla/automäärällä.

        Tämä antamani linkki käsittää uusimman ja suuremman, kokonaisvaltaisen ja laajimman raportin vuosilta 1997-2007, joissa on satojatuhansia autoja mukana AutoBildin tekemässä uusimmassa raportissa 2013
        . Tämä laaja-alaimen uusin tutkimus tekee siitä erittäin pätevän ja vertailukelpoisen muihin pikkututkimuksiin verrattuna vähäisillä vuosilla ja pienellä automäärällä.

        Viimeiset ruosteelle alttiit autot Toyota valmisti v.1991 ja seuraavana vuonna 1992 oli jo käytössä sinkitty ja galvanoitu kori.

        Nykyää ruostuvat käsiin mm. Fordit ja kalliit Mersut ynm. heikot ja veltot autot, jotka ei käy kaupan heikon konaisvaltaisen laadun vunksi. Toyota sen sijaan porskuttaa n.10 mij. kpl vuotuisella myynnillä ja jättää muut mätänemään taakseen.


        http://www.automerkit.fi/uutiset/palvelut/artikkelit/naemae-autot-ruostuvat-kaesiin-suomessa-katso-hyytaevae-lista.html

        Kiala hei. Yritä nyt ymmärtää, että me molemmat olemme ottaneet tiedot aivan täsmälleen samasta Auto Bildin tutkimuksesta. Minä siitä Auto Bildistä suoraan, sinä artikkelista tehdystä jutusta. Mainostamassasi "uusimmassa ja laaja-alaisessa tutkimuksessa" lukee mm. näin:

        ""Alkavaa alustan takaosien ruostumista sen sijaan ilmenee jo 5 vuotta vanhassa Toyota Avensiksessa, 6-vuotiaissa Nissan Primera Wagoneissa ja Suzuki Swiftissä, 8-vuotiaassa Ford Mondeo farmarissa, 9-vuotiaissa Renault Clioissa ja Nissan Almerassa sekä 11-vuotiaissa Opel Astroissa."


    • Lopeta!

      ? Mikä muu asia on mielessäsi? Hae apua pakkomielteeseesi.

      • mikä hätänä

        Näetkö näkyjä, kuuletko harhoja?


    • kiala viulu.

      tojotat oli aikonaan ruoste vapaita, mutta nykyisin täysiä ruoste pommeja, ei kannata siottaa. laatikot hajoo,kaasupolkimet jumittuu, näitä löytyy.... ikävä kyllä...nyt minnuu vituutaa..

    • Ransitti

      No, ei varmasti tule. Sitäpaitsi mitä väliä sillä on? Joka tapauksessa Tojon Auris farmari nousee Suomen ykköseksi, että heilahtaa.

      • oi oraakkeli!

        "Joka tapauksessa Tojon Auris farmari nousee Suomen ykköseksi, että heilahtaa."
        Yhtä varmasti voit kertoa ensi lauantain oikeat lottonumerot.


    • THE KÖLE,

      voi voi poitsua hanki siellä maalla elämä. lue kaikki uusimmat testit missä nauris on ollut. samaa paskaa kuin ennen, EI MITÄÄN UUTTA . SORI POITSU..HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

      • The Von Suurin

        Kuka sun juttujas uskoo. Harva edes viitsii lukea petterin-pömpön juttuja, joka istuu koneella 24h/vrk Toyota palstalla netin puppu-generaattorilla monotoorista tekstiä kopioden, mitä puhe- ja vastaus-generaattorit antaa

        Toyotan ylivoima on vienyt mielenrauhasi ja yö unet


    • ibrahim & toyota

      Naisila on kulema suomessa pilllu jota ei olla rengasta leikkaus. Ollako tama tosi assia?

      • Huikeeta..

        Viestisi varmasti edusti Pettereitten älykkäintä osaamista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      377
      1441
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1072
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      940
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      796
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe