venäläiset suolakurkut

matkalainen

Bongasin tällaisen ohjeen lehdestä ja ajattelin kokeilla. Mitään ei puhuta kylmäsäilytyksestä, eli voiko näitätekeyttää ihan huoneenlämmössä??

5kg avomankurkkuja
5l suolavettä, jossa 2,5dl suolaa (kukkuralliset mitat)
valkosipulin kynsiä
maustepippuria
tillin varsia ja kukintoja
mustaherukanlehtiä
tavallista sipulia

Satsin vo tehdä vaikka muoviämpäriin. Laita pohjalle mustaherukan lehtiä ja sitten kerros puhtaaksi pestyjä kurkkuja. Laita sitten 2valkosipulinkynttä ja tavallista viipaloitua sipulia ja päälle leikattua tillinvartta, kukintoa sekä mustaherukan lehtiä ja 5 maustepippuria. Jatka näin kerrostamistra kunnes astia on täynnä, päällimmäiseksi jätä maustekerros.

Keitä suolavesi ja anna sen jäähtyä, kaada jäähtyneenä satsin päälle. Laita vaikka launen ja kivi sen päälle painoksi, jotta kurkut jäävät liemen alle. Ja astiankansi vielä tietenkin päälle. Tekeytymistä täytyy odotella ainakin kuukauden verran.

16

24287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaimoke

      Onkohan toi ihka aito ohje. Täytyy kokeilla, sillä meiheni rakastaa venäläisiä suolakurkkuja ja hän kyllä tunnistaa mausta aidon.

      Uskoisin että kylmäsäilytys kellarissa on parempi vaihtoehto, mutta venäläiseen kulttuuriinhan on kuulunut myös hapattaminen, joten ehkä huoneilmassa säilyttämien tyo sen "oman vivahteen". No mä laitan ainakin maakellariini.

    • SauerKraut

      Pohjalle pitää laittaa "juuri", eli ruisleivän palanen, jotta hapatus lähtee käyntiin. Pari päivää huoneen lämmössä, sitten viileään n. kuukaudeksi.

      Valkosipulia runsaammin (maun mukaan ;) ja valkopippuria olen laittanut (ei maustepippuria). Juuri on satsi muhimassa.

      • SauerKraut

        Eikä mitään tavallista sipulia ole omissa satseissa, piparjuurta kylläkin.


      • SauerKraut
        SauerKraut kirjoitti:

        Eikä mitään tavallista sipulia ole omissa satseissa, piparjuurta kylläkin.

        Eihän tuossa alkup. reseptissä ollut etikkaakaan! Pitäisi lukea tarkemmin... Eli etikkaa myös, 5l vettä -> n. 1,5 - 2dl etikkaa, eli sellainen loraus.


      • matkalainen
        SauerKraut kirjoitti:

        Eihän tuossa alkup. reseptissä ollut etikkaakaan! Pitäisi lukea tarkemmin... Eli etikkaa myös, 5l vettä -> n. 1,5 - 2dl etikkaa, eli sellainen loraus.

        Armaat kommentaattorit. tuo kirjoittamani ohje on ohje kokonaisuudessaan, tässä säilöntä ei purustu etikkaan..kyse ei ole ns. etikkakurkuista, maustekurkuista. Myöskään juuren laittaminen ei kuulu kuvioon.

        Satsi on tasan tuolla ohjeella ollut "lepäämässä" jo parisen viikkoa. Viime perjantaina maistoin palan ja namia on tulossa. Kurkun pala tosin vielä "poreili" suussa, joten prosessi on vielä käynnissä. Eli tuntuu tuo maitohappokäyminen etenevän vaikka juuren lisääminen ei kuulu ohjeeseen.

        Sen voin sanoa, että namia on tiedossa ja ohje tuntuu toimivan! Vinkkiä sen verran, että kandee välillä käydä tsekkaamassa että kurkut ovat nesteen piilossa ja ettei suolaliusta tarvitse keitellä lisää kurkkejen peitoksi. Mun ei ole tarvinnut lisäillä suolalientä, mutta ystväni oli tehnyt näin korka kurkkujen pinnat olivat kuivilla vaikka päällä oli painona lautanen ja astiassa oli kansi päällä.

        Namia odottelessa, tuksin maltan odottaa. Suosittelen ohjetta kyllä muillekin!


      • kulinaari
        matkalainen kirjoitti:

        Armaat kommentaattorit. tuo kirjoittamani ohje on ohje kokonaisuudessaan, tässä säilöntä ei purustu etikkaan..kyse ei ole ns. etikkakurkuista, maustekurkuista. Myöskään juuren laittaminen ei kuulu kuvioon.

        Satsi on tasan tuolla ohjeella ollut "lepäämässä" jo parisen viikkoa. Viime perjantaina maistoin palan ja namia on tulossa. Kurkun pala tosin vielä "poreili" suussa, joten prosessi on vielä käynnissä. Eli tuntuu tuo maitohappokäyminen etenevän vaikka juuren lisääminen ei kuulu ohjeeseen.

        Sen voin sanoa, että namia on tiedossa ja ohje tuntuu toimivan! Vinkkiä sen verran, että kandee välillä käydä tsekkaamassa että kurkut ovat nesteen piilossa ja ettei suolaliusta tarvitse keitellä lisää kurkkejen peitoksi. Mun ei ole tarvinnut lisäillä suolalientä, mutta ystväni oli tehnyt näin korka kurkkujen pinnat olivat kuivilla vaikka päällä oli painona lautanen ja astiassa oli kansi päällä.

        Namia odottelessa, tuksin maltan odottaa. Suosittelen ohjetta kyllä muillekin!

        Terve!
        Kysyisin pidetäänkö niitä kurkkuja huoneen lämmössä, jotta se
        käyminen toimii, vai onko sulla ne kylmässä? Kiitoksia etukäteen tiedosta. Täytyypi laitta itsekkin satsi käymään.


      • perze
        SauerKraut kirjoitti:

        Eihän tuossa alkup. reseptissä ollut etikkaakaan! Pitäisi lukea tarkemmin... Eli etikkaa myös, 5l vettä -> n. 1,5 - 2dl etikkaa, eli sellainen loraus.

        ei tod. etikkaa venäläisiin suolakurkkuihin!!


    • SauerKraut
    • näin se tehdään

      laita kurkut kylmään säilymään maistuu tosi hyviltä....

    • O.A.

      Hei! Olen venäläinen nainen ja aina itse teen suolakurkuja. Venäjällä ei koskaa laitetaan pippuria, sipulia ja etikaa! Sinne kuuluu vain valkosipuli, mustaherukanlehtiä, tilli, pipparjuuri tai lehti ja viellä voi laittaa tammin lehti. Mutta tämä resepti ihan hyvää; mä maistoin, ihan hyvää makuisia kurkkuja!)))

      • Kurkkujen ystävä

        Hei OA

        Venäläisiin, aitoihin, suolakurkkuihin tai hapankurkkuihin ei kuulu valkosipuli, jos sinne valkosipulia laittaa ne ovat valkosipulisuolakurkkuja.
        Myrttinen valmistaa hyviä Valkosipulisuolakurkkuija

        Aitoja hapankurkkuja saa Tallinan torilta irtomyynistä tai Pietarin kauppahallista

        Suolakurkkuja ei taida olla myynnissä suomessa, olen etsinyt kyllä

        Suomen kaupoissa saa vain valkosipulisuolakurkkuja sekä maustekurkkuja tai etikkakurkkuja

        Kurkkuja on monenlaisia ja moneen makuun
        - maustekurkut
        - etikkakurkut
        - suolakurkut
        - hapankurkut
        - valkosipulisuolakurkut


      • suola & kurkku
        Kurkkujen ystävä kirjoitti:

        Hei OA

        Venäläisiin, aitoihin, suolakurkkuihin tai hapankurkkuihin ei kuulu valkosipuli, jos sinne valkosipulia laittaa ne ovat valkosipulisuolakurkkuja.
        Myrttinen valmistaa hyviä Valkosipulisuolakurkkuija

        Aitoja hapankurkkuja saa Tallinan torilta irtomyynistä tai Pietarin kauppahallista

        Suolakurkkuja ei taida olla myynnissä suomessa, olen etsinyt kyllä

        Suomen kaupoissa saa vain valkosipulisuolakurkkuja sekä maustekurkkuja tai etikkakurkkuja

        Kurkkuja on monenlaisia ja moneen makuun
        - maustekurkut
        - etikkakurkut
        - suolakurkut
        - hapankurkut
        - valkosipulisuolakurkut

        Saapahan.
        Ihan rajakaupoista saa hapankurkkua. Mulla on justiin tällä viikolla tuotu sieltä 3 kilon purkkeja joulua ajatellen. Teen muuten itse maustekurkut mutta avomaan kurkkua ei vaan enää saa mistään. Ihan joka vuosi se ei kunnolla kasvakkaan, tänä vuonna kohtalaisesti. Alimmillaan kilohinta 69 senttiä. Ja yleensä ne viedään käsistä...
        Noista venäläisistä otan yleensä liemen talteen kellariin ja käytän sitä lisänä säilönnässä. Hyvää tulee, mausteita voi laittaa mielen mukaan. Valkosipulia, hunajaa ja chiliä.
        Niin ja sille alkuperäselle kirjottajalle tiedoksi että en kyllä säilyttäisi huoneenlämmössä, ei tarvia olla kovin kummoinen bakteeri kun (muovi) pönttö lähtee käymään. Kylmiö tai kellari on parhaat vaihtoehdot, ja lasipurkki.


      • Kurkkujen ystävä
        suola & kurkku kirjoitti:

        Saapahan.
        Ihan rajakaupoista saa hapankurkkua. Mulla on justiin tällä viikolla tuotu sieltä 3 kilon purkkeja joulua ajatellen. Teen muuten itse maustekurkut mutta avomaan kurkkua ei vaan enää saa mistään. Ihan joka vuosi se ei kunnolla kasvakkaan, tänä vuonna kohtalaisesti. Alimmillaan kilohinta 69 senttiä. Ja yleensä ne viedään käsistä...
        Noista venäläisistä otan yleensä liemen talteen kellariin ja käytän sitä lisänä säilönnässä. Hyvää tulee, mausteita voi laittaa mielen mukaan. Valkosipulia, hunajaa ja chiliä.
        Niin ja sille alkuperäselle kirjottajalle tiedoksi että en kyllä säilyttäisi huoneenlämmössä, ei tarvia olla kovin kummoinen bakteeri kun (muovi) pönttö lähtee käymään. Kylmiö tai kellari on parhaat vaihtoehdot, ja lasipurkki.

        Mistä rajakaupasta, siis suomen puolta ?


    • suola & kurkku

      Ei kun venäjän puolelta. Enkä muuten tiedä kaupan nimeä kun naapuri käy ja tuo sieltä satsit, menee yli Niiralasta. Omasta käynnistä on parisen vuotta niin että sen aikaset on muuttuneet. Jos kellä on vuosiviisumi niin kyllä siellä kannattaa käydä.. nytkin sain aivan ihanaa karpalosukltaata, eikä maksa juuri mittään. Samoin muuten puolukat ja karpalot sieltä, niillä hinnoilla ei kannata itse juoksennella metsissä

      • suola & kurkku

        sekä muuten hapankaali ja leipä, sillointällöin. Se venäläinen vaalea hiivaleipä on hyvää !


    • Maitohappomies.

      Sinappijauhe nesteen pinnalla pitää homeitiöt loitolla kurkkupurkistasi !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      251
      2053
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1238
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1067
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1055
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      122
      779
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe