Öljyä menee, jäähärinestettä kuluu, kone käy kuumana???

kohta jo kyllästynyt

Meillä siis tuo Stilo (-03) 1,2 koneella.
Ajettu 190tKm

Kone syö öljyä melkosen reippaasi. Ajettaessa helsinki-kotka-helsinki välin täytyy öljyä tämän jälkeen lisätä, kun valo syttyy ja tikussa näkyy vain tippa.
Öljyntäyttökorkin alla on valkosta “majoneesia” ja jäähdytysnestettäkin näyttää menevän, tosin vähä vähemmän kuin öljyä..

Tämä enteilee siis kannentiivistettä, eikö?

Onkohan tässä syy myös siihen, että kone käy välillä kuumana (ei keitä), siten että lämmöt nousee melkein punaselle ja
taas tippuu nopeesti normaaliksi? Tätä tekee useita kertoja ajon aikana, pääosin pysyy siinä normaalilämmössä. Samalla flekti pyörii täydellä nopeudellaan, vaikka olisi pakkasta ulkona.
Termostaatti ja moottorin lämpötila-anturi vaihdettiin talvella, jolloin vika ei korjaantunut.

Mitä veikkaatte, onko koneen kuumana käynti rikkonut kannentiivisteen, vai kannentiivisteen rikkoutuminen aiheuttanut tän lämpötilojen
pomppimisen??

Vai onkohan tälle joku muu mystisempi selitys..

Kiitoksia vastaajille!

6

3979

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vmnsmllv

Melko varmasti menny kannentiiviste koska oireena lämmön ajoittainen nousu ja jos valkoista öljykorkissa pitkähkön ajon jälkeen ja nestettäkin kuluttaa.

• kohta kyllästynyt

Näin juu itekkin mietin..
        Toho alkuperäseen vviestiin tullu näppäilyfiba: Kone on siis 1,6, mutta eipä se ite asiaa muuta.
        Kiitos vastauksesta :-)

• maran vilppi&vilunki

Saattaa vastaus tulla vähän myöhään ehkä oot tiivisteen jo vaihtanut. Arvioni on seuraava. Kannentiiviste vuotaa, mutta siten, että pakokaasua pääsee jäähdytysjärjestelmään. Pakokaasun paine, painaa jäähdytysnesteen pihalle useimmiten paisuntasäiliön korkista tai jos jossain on pieni vuotokohta löysä letkunkiristin tms, joka ei muuten vuotaisi. Lämpötila seilaa siksi, että neste ei ylety termostaattiin eikä termostaatti aukea normaalisti, aukeaa vasta sitten kun kone on niin kuuma, että jäähdytysnesteen kuuma höyry avaa termostaatin. Silloin jäähdytysneste pääsee kiertämään ja moottorin lämpötila laskee. Pikatarkistukset: Kupliiko jäähdytysneste paisuntasäiliössä? (kallimpi tapa, mittauta huollossa ”pakokaasuanalysaattorilla” paisuntasäiliöstä maksanee n. 15-20 egee onko säiliössa pakokaasua vai pelkkää ilmaa. Sitten jos lämppäri ei toimi, niin on myös merkki siitä, että jäähdytysnestettä on hävinnyt, eikä sitä riitä lämppärin kennoon. Täyttäminenkään ei aina auta kun siellä on ilmaa – useissa malleissa on ilmausruuvi, että jäähdyttimen saa täytettyä kunnolla ja siis aina kone käynnissä ja lämpimänä. Jos vain öljykorkissa on harmaata mössöä, mutta öljytikun öljy on ”normaalin” väristä, ongelmasi on huomattavasti pienempi kun jäähdytysnestettä ei mene öljyn sekaan. Jos arvaukseni viasta osui oikeaan, ongelmat ovat pakkasilla pahemmat ja kylmällä moottorilla. Lämmetessään moottori laajenee ja kansipahvin vuoto pienenee. Käynnistettäessä ja alkuvaiheessa auto saattaa lisäksi ”savuttaa” ja käydä huonosti, ei se savua ole, vaan jäähtyessään sammutettuna se on saattanut imeä johonkin sylinteriin sitä jäähdytysnestettä, eli savu on vesihöyryä kyseisen sylinterin lähdettyä toimimaan tai sit höyrystyy pakoputkessa. Suurin ongelma on, että jos joskus on syylarin neste päässyt vähiin ja kone käynyt tosi kuumana, niin kannentiiviste on voinut palaa, mutta myös kansi on voinut kieroutua, eli silloin kansipahvin vaihto pelkästään ei auta. Pajalla, jos ei ite pysty tekemään remppa on aika hintava ja kannattaa miettiä mikä kannattaa, jos kyseessä on 500 egen rimpula korjaamisessa ei ole järkeä. Toisaalta olen ajellut vastaavilla oireilla Puntolla n. 40 000 kilsaa. Lopuksi tämä ei selitä oljynkulunkia. Eli öljyt häviää joko palamalla tai valumalla. Siis tarkista jääkö läikkiä asfaltille. Jo ei savuttaako – ajaessa, jos ei niin kokeile ajaa suht. kovaa, paina sit kytkin pohjaan ja kaasu pois ja rullaa tyhjäkäynnillä jonkin aikaa, paina sit reippaasti kaasua ja sit jos savupilvi pöllähtää, niin vika on venttiilinohjaimien kumit ja öljyt häviää sitä kautta. t. maran vilppi ja vilunki

• ei aina remonttia

Kokeiles huvikseen liqui moly tai bar´s jäähdytysjärjestelmän korjausliuosta.Voisi tuo ongelma poistua pikkurahalla. Purkillinen suoraan paisuntasäiliöön ja aja moottori lämpimäksi. Muutamassa päiväsä pitäisi tulos näkyä.
      Lisäksi vaihda öljy esim mobil full synthetic 3000 seen tai esim mobil SFE.
      Se vaalea vaahdontaipainen voi olla myös öljyn itsensä kehittämää limaa (esim shellin öljyillä oli joskus taipumusta liman muodostukseen).

Olen itse käyttänyt näitä tuotteita hyvin kokemuksin silloin kun kyse on pienistä nestehävikeistä. Ja säästänyt pitkän pennin.

• stilo2

Hei,
      Minulla on Stilo Multiwagon vm, 2003 ja 1.6 bensa, ajettu 130 000 km. Kone syö öljyä ja joka kerran kun auto on seisonut yön yli, niin käynnistettäessä tulee sinistä savua, mutta ajossa en ole huomannut, että kone savuttaa.. Jäähdytysnestettäkin kuluu, mutta olen huomannut että kuskin jalkatila on märkänä kesälläkin, joten olen ajatellut, että lämmityslaitteen kenno vuotaa. Myöskin kun avaan öljyntäyttökorkin niin näkyy öljylimaa yhdistetyssä öljyntäyttöputkessa/huohotinputkessa.

• plaa2

Mikähän vika? Auto on camaro ja päästää toisinaan aika reilut valkoset savut pakoputkesta.. yleensä tyhjäkäynnillä harvemmin ajaessa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1910
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1197
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      190
      551
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      537
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe