Onko tyypillistä,

Latexi-91

että Asperger-henkilö suuttuu, jos hänen kiinnostuksenkohteitaan arvostelee tai niistä sanoo jotain kielteistä? Meikäläisellä on AS ja seuraan muutamaa TV-sarjaa hyvin tarkkaan ja aktiivisesti ja menetän malttini, jos joku sanoo niistä jotain kielteistä. Olen yrittänyt päästä tästä ominaisuudesta eroon, mutta tuloksetta. Olisiko kellään mitään neuvoja, miten tilanteita voisi saada hallintaan?

6

131

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 16+20

Auttaisiko, jos ajattelisit, että toisilla on oikeus kokea asiat omalla tavallaan, niin kuin sinullakin? Kaikki eivät pidä samoista asioista. Voisit vaikka lukea paljon erilaisia mielipiteitä liittyen ko. ohjelmiin joltain nettipalstalta( jos sellainen on) ja tällä tavalla kaikessa rauhassa altistaa itsesi erilaisille kommenteille.
      Mitä tarkalleen tapahtuu, kun menetät malttisi? Miten reagoit, miten toimit? Lyötkö nyrkillä pöytään, hajotat tavaran, mottaat kaveriasi, kirjoilet, itket, ryyppäät?Tapahtuuko sama, jos luet sen mielipiteen? Anne Lehtokosken kirjassa aikuisen ADHD ja aivojen arvoitus on kappale kiukunpuuskan hillitsemisestä. Siitäkö on kohdallasi kyse?
      Tavoitteena on poisopetella huutaminen, räyhääminen ja fyysinen aggressiivisuus. Se että jos tunteesi kuohahtavat erilaisesta mielipiteestä on aivan nomaalia, mutta pitää opetella hillitsemään käytöksensä tilanteeseen sopivaksi. Tunnekuohu kestää 2-3 minuuttia jos sitä ei vahvisteta. Tilanteesta riippuen voi poistua paikalta tai ottaa kynän ja paperia ja kirjoittaa tai piirtää koko kiukunpuuska paperille tai tehdä jotain muuta. Harjoittelua voi joutua toistamaan kymmeniä tai satoja kertoja.
      Ruokavaliolla ja muilla hyvillä elämäntavoilla on suuri merkitys myös erilaisten tilanteiden ja stressin sietämiseen. Tässä tienviittoja terveelliseen elämäntapaan http://foodnsport.com/faq.php
      http://www.rawfoodexplained.com/credits.html
      http://www.fastingconnection.com/faq-about-fasting

• No,

en tee juuri mitään noista mainitsemistasi, lähinnä vain vänkään vastaan ihan normaalilla äänensävyllä. Ja minulla on diagnosoitu AS.

• AS-vihapalsta=perse

Ei ole as-oire vaan ihan kaikilla ihmisillä esiintyvää toi on. Miksi kaiken pitää yhtäkkiä olla assipiirteitä?
      Ei muuta kuin pikadiagnoosia hakemaan vaan! :D :D

• klömlö

As-vihapalsta on kuuluisa banneistaan joita satelee niille jotka kehtaavat kyseenalaistaa pikadiagnosoinnin ja itsediagnosoinnin pätevyyde

Välttäkää As-vihapalstaa kaikin keinoin, älkääkä missään nimessä uskoko mitään lukemaanne siellä. Viimeaikoina siellä on taas ollut esillä runsaasti kirjoituksia ihmeparantumisista kun on pikadiagnoosi tai itsediagnoosi saatu kyhättyä vuosikausien mielenterveyspotilastaustan jälkeen ja yhtäkkiä ollaankin tultu terveiksi ja iloisiksi omasta assiudesta kun on tällainen upea diagnoosi saatu kepulikonstein.
      n. As-vihapalstalaisille on tyypillistä myös mielenterveyshäiriöiden lisäksi sosiaalisuus, he kovasti puhuvat itsestään autimiskulttuurin edustajina, mutta todellaisuudessa ne todelliset autistithan eivät heidän luomaan autimsikulttuuriinsa koskaan osallistu.
      Välttäkää kyseistä palstaa!! 

T.Palstalta vuosia sitten pois potkittu AITO assi.

• äkäinen ämmä

Minulla on asperger-diagnoosi ja olen jo keski-ikäinen ihminen ja silti pahoitan mieleni (en välttämättä näytä sitä muille) jos joku arvostelee asuntoani tai ulkonäköäni. Ulkonäköni on asia, jolle en paljon voi mitään ja asuntoni sisustus puolestaan on sellainen millaiseksi olen halunnut sen luoda. Käyn harvoin kylässä enkä hirveän paljon kiinnitä huomiota millaista sisutusta muilla on. Kai minun asuntoni sitten on niin outo, että siitä riittää AINA kaikilla jotain kielteistä sanomista. Syy ei löydy asunnon sotkuisuudesta (se on siisti) vaan normista poikkeavista huonekaluista ja muista sisustusratkaisuista. "Kuinka joku voi asua tuollaisessa" - minulta usein kysytään. En sitten viitsi enää kutsua ketään kylään, kun pahoitan mieleni. Jos joku tulee niin en voi uloskaan heittää, joten sitten on vaan otettava vastaan kaikki mahdollinen ihmettely.

Niin se kysymyksesi. Joo, kyllä minuakin suututtaa. Yritän toki ajatella niin, että jokaisella on oma mielipiteensä ja mieltyksensä, mutta onko ihmisten pakko sanoa se minulle suoraan. En minäkään arvostele muiden vaatteita, asuntoa ym. Minun mielestäni ne ovat yksilöllisiä asioita.

Enpä tainnut osata antaa sinulle neuvoja. Kerroin vaan oman kokemukseni. Vältän antamasta neuvoja kun en tunne olevani siihen paras mahdollinen henkilö.

• suoraan sanova

Eikö ole tyypillinen assipiirre, että asiat sanotaan suoraan?
      Miksi sitten assi ei hyväksy, että myös nentti sanoo suoraan, jos jonkun tv-sarjan seuraaminen tosi tarkkaan on aika sairasta vaikka sitä kutsuisi ekoksi?

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1238
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      904
    3. Mitä sanoisit

juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      90
      825
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      20
      769
    5. Mitä hyvää

Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      702
    7. Ei enää kauaa rakkaani

Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      603
    9. Oletko miettinyt sitä

Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      116
      519
    Aihe