Muita bipoja edunvalvonnassa?

5+20

Hakeuduin edunvalvontaan, kun oli maniassa tapana laittaa rahaa palamaan. Nyt olen ollut noin 2 vuotta sillä pikku viikkorahalla ja välillä ottaa pattiin, kun ei saa kunnon ruokia tai tankattua tankkia täyteen. Kävi ilmi, että säästöjä on kertynyt tililleni useita tuhansia. Nyt mietin, olisinko loppuelämänikin edunvalvonnassa, vai hakeutuisinko joskus sieltä pois. Maniaa ei ole ollut vuosiin, mutta yksikin horjahdus, niin talous voi olla taas kuralla. En tiedä myöskään, voiko edunvalvojaan luottaa 100% kun se on joku Oy ja Oy:n tehtävä on tuottaa voittoa omistajilleen. Ei ole myöskään niin kauhean mieltäylentävää olla "vajaavaltainen", kun en mikään idiootti ole, sairas kylläkin.

18

636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pipotska

      moikka.et ole idiootti kun tiedostat tilanteen.mulla se hakemus kotona,odottaa vain vientiä..itseäni kauhistuttaa mahdollinen taloudellinen kurjuus mistä olen lukenut.mitä varten sun pitää kituuttaa pikkurahalla kun parempaankin elämään olisi mahdollisuus?ketä ja mitä varten sun omia rahoja säästetään?
      täähän on loppuelämän sairaus eli ei paranemismahdollisuuksia.jos vien paperin niin haen valvontaa vain määräajaksi.silti epäilyttää..

    • 7+19

      Olen kyllä sillä lailla tyytyväinen, että joka viikko saa nyt edes sitä pientä viikkorahaa, muuten tuhlaisin eläkepäivänä melkein heti kaiken. Rahaa säästetään kuulemma pahan päivän varalle "jos tulee jotain". Varmaankin, jos ja kun sitä rahaa on sitten tarpeeksi säästössä, niin viikkorahaa voisi korottaakin, nyt minulla menee puolet eläkkeestä suunnilleen säästöön eli 600 eur/kk. t. aloittaja

      • pipotska

        voitko täällä kertoa että mikä on sellainen normi viikkoraha?tietty se suhteutetaan tuloihin mutta kun mun tulot on 50€ yli toimeentulotuen ja mulla kolme eläintä ruokittavana enkä saa asumistukea.olen ansiosidonnaisella marraskuun loppuun.


    • 1+9

      Mulla on kissa ja saan 60 eur/vko 100 eur kerran kuussa ylimääräistä. Voi se viikkoraha isompikin olla, riippuu tuloista. Pääsääntö on, että laskut saadaan maksettua, ja mitä sitten jää, niin siitä jaettuna vähän joka viikolle. Jotain ne väkisinkin laittavat myös säästöön, kaikkea ei anneta tuhlata "jos tulee yllättäviä menoja" just esim eläinlääkärikäyntiä tai mitä milloinkin. Mitä olen kuullut, niin aika moni, joka elää pelkällä minimitoimeentulolla, saa juuri tuon 60 eur/vko, usein vielä jaettuna esim. 30 eur ma, 30 eur pe, ettei pysty kaikkea tuhlaamaan heti, ettei tartte olla nälässä.

      • pipotska

        niin itsehän olen tilanteen tähän pisteeseen ajanut.ja hyvä että edes joku katsoo perään etten tämän enempää sotkisi asioitani.
        mutta entäpä jos haluaisi esim.parturiin joku pv?ei 60€ vkorahoilla ole toivettakaan.vaatteitakin on silloin tällöin ostettava.huomasin ollessani tiputuspotilaana sairaalassa että tarvittaessa edunvalvojan allekirjoitettava potilaan papereita.siis pitääkö edunvalvoja ottaa mukaan jopa lääkäriin ja mistä saa nopeasti rahat lääkkeisiin?monta on mulla kysymystä eikä maistraatti antanut juuri mitään tietoa kun kyselin..


    • 14+9

      Sitä varten sitä rahaa laitetaan säästöön, että voit pyytää, jos haluat ostaa vaikka talvitakin tai käydä silloin tällöin kampaajalla. Apteekissa minulla on tili, eli saan tarvitsemani reseptilääkkeet aina heti kun tarvitsen ja lasku menee edunvalvontaan. Mitään kosmetiikkaa tai vitamiineja sinne tiliin ei tietenkään saa ostiskella, vain tarvittavat reseptilääkkeet. Just olen tässä flunssassa ja lääkärissä kävin terveyskeskuksessa ihan yksin ja hain lääkkeet sitten apteekista tiliin, ei sitä edunvalvojaa joka paikkaan mukana raahata, eikä hän ehtisikään. Edunvalvojilla on tyypillisesti paljon asiakkaita, voi olla esim. 200 asiakasta (yleinen edunvalvoja, ei omainen) heillä on ihan omat kiireensä, en tiedä miksi sitten joku on tarvinnut sairaalassa mukanaan edunvalvojaa, onko ollut testamenttia tekemässä..?
      Ostin maniassa niin paljon vaatteita, että niistä riittää vuosiksi ja käyn yleensä kirpputoreilla vaateostoksilla, hiukset olen kasvattanut pitkiksi, ei tarvi kampaajalla rampata. Mä olen kumman hyvin pärjännyt tolla viikkorahalla, laitan ite edullista ruokaa. Sillä kerran kuussa satkulla olen usein esim. ottanut tankin täyteen bensaa tai ostanut laukkuja/kenkiä (paheitani :-)) Joka kerta, kun olen pyytänyt ylimääräistä rahaa, olen saanut, mutta eivät ne tiliä anna tyhjentää.

      • 11+2

        Semmoinen tuli mulle yllärinä edunvalvonnassa, että Nordea sulki verkkopankkitunnukseni yllättäen ja mitään ilmoittamatta. Tarvitaanhan niitä verkkopankkitunnuksia myös esim. tunnistautumiseen. Danske Bank on antanut pitää verkkopankkitunnukset, eli nou hätä, kannattaa vaan ottaa tuostakin asiasta selvää. Mitään ei sit enää tilailla postimyynneistä laskuun, lainoja, luottoja ei voi ottaa. Jos on kova shoppailunhimo, niin postiennakolla voi tilata, mut esim. Ellos, Halens ei anna tilata edes postiennakolla. Yllättävää kyllä, MasterCard-luottokorttini olen saanut pitää. Mä kyllä suosittelen tota edunvalvontaa, tulee turvallinen olo, kun luottotietojaan ei VOI menettää. Elelee sitten vaan varojensa mukaan, kova koulu se on, mutta kannattaa. Tsemppiä!


    • valvojista ...
      • 4+8

        Totta kai edunvalvonta myös maksaa, siis heillä on kuluja, palkat ym. Käytännöt vaihtelevat ja kustannukset ovat joitakin satasia vuodessa. Otan sen siltä kantilta, että maksan palvelusta, joka estää minua luisumasta raiteiltaan. Ja joku siellä näpyttelee mun laskut verkkopankkiin mun puolesta, laskuja ei ole itse tarvinnut nyt siis maksella 2 vuoteen, lähetän mahdolliset laskut kirjeenä edunvalvontaan (esim lehtitilauslaskut)... Tämmöisiä tuli nyt vielä mieleen :-)


    • pipotska

      kiitos teille tiedoista.nyt alkaa vakava harkinta..

    • sairastatouhyuuuuu

      Ei henkilö joka on edunvalvonnassa itse maksa laskujaan.

    • tuhlaan itsekin

      Minkäs ikäinen olet tunnut nuorelta ja olet eläkkeellä?

    • etuuuuu

      minä myös hakeutumassa edunvalvontaan. Talous aivan kuralla. Ulosotossa ja enkä hallitse lainkaan rahan käyttöäni. En vuosiin ole hallinnut. Niin se vaan on. Saapi nyt nähä onko edunvalvojani omainen vai virkamies..

      • pipotska

        "ihanaa"etten ole ainoa jolle edunvalvonta ajankohtainen.olisi vain pitänyt tehdä se jo vuosia sitten.mua vaan mietityttää kun mulla tuttu töissä just siellä minne mun paperit menee ja se on tunnetusti lörppäsuu..auts!mä kun en osaa ylpeillä tällä asialla yhtään.pakon edessä tämän teen..


      • vierestäseurannut...

        Eräs läheinen on omaisensa edunvalvonnassa talousasioissa. Tuosta kaikesta on ollut hänelle paljon apua, samalla koko elämä paremmassa kuosissa. Rahaa pistetään säästöön ja laskut maksettua kämppä pysyy pään päällä. Onneksi on olemassa omainen eikä virkamies.


    • 6+14

      Mä olen tyytyväinen, että edunvalvojani on yleinen edunvalvoja, eikä mikään sukulainen. Jotenkin neutraalimpaa, helpompi pyytää lisärahaa. Olen kerran tavannut edunvalvojani, ihan asiallisen oloinen heppu. Sain juuri eilen lisää rahaa, kun pyysin, kun piti puutarhakalusteita hankkia.

    • isääääääääää

      minulle poikani alkaa edunvalvojaksi. En kykene raha-asioita lainkaan tekemään. Helpottaa jo tieto, että ei tartte huolehtia.

    • Pekka Gronow

      Itselläni on ollut edunvalvoja pari - kolme vuotta nyt. Vaikka ei ole ongelmia rahankäytön kanssa, nyt kun olen jo kuntoutunut ja lääkitys on kohdillaan, on mukava kun ei tarvitse itse maksaa laskuja. Se on nimittäin aika stressaavaa puuhaa, ja oli osittain syynä siihen että tulin hulluksi niiden laskujen kanssa.

      Saan 90€ viikossa, ja siitä jää ruokaostosten jälkeen säästöön noin puolet, siis omalle tililleni, omaan käyttöön. Edunvalvoja maksaa edunvalvontatililtä vuokran muut laskut. Tuloina minulla on kuntoutustuki (KELA) ja työeläke.

      Elän suht. säästeliäästi, esim. ruokaa teen halvalla itse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2786
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      94
      2086
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      145
      899
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe