Voiko ja tuleeko asuntolan asukkaat (laitoshoito/vammaisasuntola) rinnastaa asunto-osakeyhtiössä henkilölukuun perustuvia vesimaksuja kerättäessä vuokralaisiin? Asuntolan asukkaat eivät ole kirjoilla kiinteistössä väestörikisterin mukaan, mutta asuntola on heidän kotinsa. Näistä asukkaista ei meillä kuitenkaan laitos ole maksanut yhtiölle vesimaksuja, joten yhtiön vesimaksujen ja vedenkulutuksen on suuri epäsuhta. Mihin perustuisi se, ettei laitosasukkaista tarvitsisi maksaa yhtiöjärjestyksen mukaista vesimaksua?
Laitosasukkaan vesimaksu
6
123
Vastaukset
- efwefgyiwefg
No onko laitosta laskutettu vesimaksuista?
- isännöitsijän puute
Kiitos kysymästä! Juttu on niin, että laitos omistaa yhtiössämme muitakin asuntoja ja on hallituksessä. Olen juuri muuttanut yhtiöön ja vasta törmännyt tähän käytäntöön. Viime yhtiökokouksessa kuitenkin tuli esille, että talossa alusta asti asuneet osakkat olivat yrittäneet puuttua vesimaksujen perintään, mutta hallitus oli vain todennut asian olevan niin kuin on. Siis yhtiöjärjestyksessä on alunperin peritty huoneistoista lämmintä vesimaksua hallituksen määräämän taksan mukaan. Sitten yhtiöjärjestystä muutettiin, että vesimaksua perittiin huoneistossa asuvien mukaan lämpimästä vedestä ja lopuksi kolmannessa muutoksessa kulutetusta vedestä huoneistossa asuvien mukaan. Onko jossain vaiheessa laitoksen asukkaiden vesimaksun maksaminen jäänyt pois vai onko laitos aina katsonut olevansa vesimaksuvelvollisuuden ulkopuolella. Laitos omistaa siis huoneistonsa, jossa asuu laitosasukkaita.
Siis onko laitosta laskutettu vesimaksuista aiemmin, en tidä. Mutta nyt yhtiökokouksessa käydyn yhdenvertaisuusperiaatteeseen liittyvän keskustelun perusteella laistos on ilmeisesti maksanut yhtiölle taannehtivasta osan vesimaksuista! Hyvä! Näin käy helposti yhtiössä, jossa enemmistö osakkeista on harvojen omistajien hallussa ja jos pienosakkaat eivät ole tarkkana. Mutta jos et tiedä, niin et tiedä, etkä osaa olla tarkkana. - On hyvä,että tuli
uusi laki tähän kolhoosiasumiseen se maksaa joka kuluttaa,kun,laitetaan huoneistokohtaiset mittarit.
- WOD
Kannattaa tutkia yhtiöjärjestys ja siitä miten vesimaksut määräytyvät. Jos esim. lukee vaikka jotenkin esim, että " ....vesimaksu määrätään huoneistoissa asuvien henkilöiden lukumäärän perusteella...". Tällöin sillä, että asukkaat eivät varsinaisesti ole kirjoilla taloyhtiössä, ole merkitystä. He kuitenkin asuvat asunnoissa ja vesimaksu tulee maksaa. Jos taas asunnoissa on vesimittarit ja laskutetaan kulutuksen mukaan, niin silloinhan se sitten on niin riippumatta siitä, kuka asunnossa asuu tai asutaanko ollenkaan. Netistä löytyy mm. kelpo laskuri, jolla pystyy tarkistamaan vesimaksujen riittävyyden. Ts. jos maksu on alhainen, niin kuinka paljon vastikkeessa/m2 maksetaan vedenkulutuksen maksuja.
- ITS...
Jos kyseessä on todella asunto-osakeyhtiömuotoinen yhtiö jossa laitosasukas on osakkeenomistajana niin silloin yhtiöjärjestyksestä näkyy kaikki maksuvelvoitteet, muusta ei tarvitse maksaa. Osakkaan ja asunto-osakeyhtiön välinen riita-asia ei ole kuluttajansuojalain piiriin kuuluva vaan käsitellään käräjäoikeudessa.
Mutta vuokralaisen osalta katsotaan vuokrasopimusta ja lakia asuinhuoneiston vuokrauksesta, vuokrasuhteeseen liittyvät riita-asiat voi saattaa kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.
Kannattaa muistaa että sopimuksista riippumatta palveluasumisessa asukkaille tarjotaan palveluja, joista ei aina muisteta kertoa ettei ne ole pakollisia. Valitettavan usein unohdetaan tutustua sopimuksiin kun kerran koti tuettua asumista tarvitsevalle löytyy, vaihtoehtoja kuitenkin on. - On aika outoa
asumista jos vesimaksua ei makseta tai kuulu vuokraan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2442044- 841228
- 901067
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1171045- 123850
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87847Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa101809- 121771
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante124716- 23701