Help Me! T: Au pair

_-jaana-_

Toivon että tämä palsta on oikea paikka kirjoittaa mutta anyway. Olisiko jollakakin tietoa valaista minua tässä pulmallisessa tilanteessa jossa en tiedä mitä tehdä?

Elikkäs, työskentelen Israelissa au pairina 7 henkisessä perheessä. Työhöni kuuluu päivittäin pestä 3 makuuhuoneesta, 3 vessasta sekä keittiöstä ja aulasta lattia. Sen lisäksi siivoan vessat ja keittiön.(pesen päivän astiat käsin, pyyhin pöydät ja jos tarpeellista päivän päätteeksi pesen keittiössä lattian uudestaan) Sen lisäksi maanantaisin vaihdan lakanat ja pesen suunnilleen 2 koneellista pyykkiä päivässä. Kauluspaidat ja housut täytyy silittää. Iltapäivällä vien pieninmäisen ja toiseksi pienimmäisen puistoon leikkimään. Illalla 2 pienimmäistä (3v. ja 7v.) täytyy kylvettää.

Asuminen tulee perheen puolseta (oma huone) sekä ruoka.

Vapaata minulla on 1,5 päivää viikossa. Elikkä perjantaina jossakin 2-4 aikaan päivällä loppuu hommat ja lauantai on vapaata kokonaan. Saan n. 600e/kk.

Ja kysymys on että onko tämä kohtuullinen? Tämä on ensimmäinen kerta kun olen au pairina ja en oikein tiedä miten tämän kuuluisi toimia. Töitä tulee n. 8-10h per päivä. Minkä laisia päiväni pitäisi olla ja kuinka paljon minun pitäisi saada?

Jos jollakin on vastauksia tähän vaikeaan tilanteeseen niin kiintän paljon!:)

10

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiintä vaan paljon

      Mikä vaikea tilanne? Eihän tuossa ole paljon tehtävääkään. Kotonakin teen palkatta enemmän, työpäivän lisäksi. Ja meilläkin pestään astiat käsin. Ei se ole mikään vaikea tilanne. Loisimaanko luulit sinne meneväsi?

    • 3+2

      Jos et saisi mitään palkkaa työstäsi niin ehkä silloin olisin huolissani. Saat kumminkin ilmaisen asumisen (paljonko vuokraaminen muuten maksaisi?), ruuan ja 600e kuussa (verottomana). Olet siis palkattu kotiapulainen, etkä todellakaan halvimmasta päästä. Moni tekee samoja töitä ilman palkkaa.

      Tietysti jos sinusta tuntuu että sinulla ei ole tarpeeksi vapaa-aikaa niin neuvottele siitä perheen kanssa.

      Kannattaa myös miettiä sitä minkä takia on ottanut paikan vastaan ja lähtenyt ulkomaille. Jos se oleminen ei siellä kiinnosta niin tule takaisin Suomeen ja luultavammin työttymyyskortistoon (jos ei opiskelu kiinnosta). Sinuna tekisin hommat ja säästäisin rahat mitä saat. Sitten lähtisin reissuun, töihin tai opiskelemaan EU maihin vuoden (parin) jälkeen säästöilläni. Tsemiä!

    • jokuvain2

      Rahat eivät tule verottomana. Suomeen tultua pitää ilmoittaa tuloista veroilmoitukseen.

    • jklds

      Tarkoitukseni ei ole provosoida ketään. Haluan vain infoa koska tämä on ensimmäinen kertani ja koska olen nuori niin ihmiset voivat helposti käyttää sitä hyväkseen. Ja olen tottunut tekemään kovasti töitä joten kysymys ei ole siitä ettenkö haluaisi/pystyisi tekemään. En vain tiedä tämän työn menettelyjä niin haluaisin joltakin jolla on kokemusta hieman tietoa :) T: _-jaana-_

    • 3+2

      Rahoista: ilmoittaa verokarhuille kuka ilmoittaa... Loppupeleissä taitaa aika moni olla ilmoittamatta tai ilmoittaa "virheellisen" määrän.

      Edelleenkiin mielestäni saat ihan hyvät rahat tuosta työmäärästä sillä jotkut au pairit tai kotiapulaiset eivät saa tuotakaan ja asuvat loukuissa. Jos perhe on muuten kiva niin ole onnellinen, ei se työ tapa. Meneepähän päivätkin nopeammin kun on tekemistä.

      Jos työtuntimäärät huolettaa niin katso netistä ohjeistusta.

      Esim. http://www.smartaupairs.com/family/faq.aspx?#item2

      "Mother's Help* (35 hours per week)
      Works up to 10 hours, 5 days per week
      Baby sits 2-3 evenings per week
      Receives at least 1 full free day and 3 evenings off
      Pay minimum £130 - 35 hrs, £150 - 40 hrs, £180 – 45 hrs for Europeans
      Pay minimum £180 - 35 hrs, £210 – 40 hrs, £230 – 45 hrs for native speakers (UK)
      More responsibility, younger children and/or longer hours, more housework."

      Sitten Israel kohtainen: http://www.easyaupair.com/aupairhours/
      "Au Pairs from EEC countries can work a maximum of 40 hours per week or 8 hours per day with 1½ or 2 full days off per week.
      We recommend the Aupair be given one whole weekend off in four. "

      Katso myös tehtävät sivu http://www.easyaupair.com/aupairduties/ Voithan printata nämä ja jutella perheelle ystävällisesti jos nyt joku kohta kaivaa mieltä.

      • kshfd

        Mutta kiitän paljon näistä nettisivuista mitkä olet linkittänyt :) Tuolta saan enemmän infoa! T:_-jaana-_


    • justme3

      No tällä hetkellä teen viikossa 55h. Ja mitä katsoin israelilaisen kaverin kanssa palkasta niin se on minimissään 4300 shekeliä elikkä 913e kuussa. T: _-jaana-_

    • 3+2

      Aika paljon tuo on kyllä työtunteja kenelle vaan, varsinkin kun on fyysisestä työstä kyse. Toimistorottana kyllä pystyisin tuon määrän istumaan :)

      Muista myös se että usein ulkomaalaisille maksetaan vähemmän kuin paikalliselle ja näissäkin on kokemuksen mukaan. Onneksi olet skandinaavinen ja etkä esim. intialainen. Ne saa paljon vähemmän palkkaa joka hommasta. Kaverini oli töissä arabi maassa sairaalassa hoitsuna ja tienasi enempi kuin intialainen lääkäri ja neljä kertaa enempi kuin vastaava hoitsu, ihan vaan taustasta johtuen.

      Etsi sellainen aika jolloin lapset eivät ole paikalla ja vanhemmat ovat hieman rentoutuneempia ja kysy olisiko heillä aikaa keskustella asiasta. Aloita positiivisesta eli "on kiva olla täällä kivassa perheessä yms." ja sitten vähän viittaa siihen että mielestäsi työtunnit ovat hieman kohtuuttomia palkkaan verrattuna varsinkin kun teet hyvää työtä...

      Googlettamalla varmaan löytyy lisää linkkejä ja au pair apua. Et ole ensimmäinen tällä tunteella, mutta hei, se kasvattaa ja jälkeenpäin mietittynä tiedät paremmin mitä kysyä ennakkoon yms. Itse hieman samoja virheitä ulkomailla tehneenä!

    • chasingthesun

      Moikka!

      Itse olin au pairina Iso-Britanniassa 8kk, tein 45h/vk ja sain £85/vk. Työtehtävät oli samanlaisia, ilman pyykinpesua.

      Se kasvattaa, mutta jos tuntuu liian vaikealta, kannattaa ehdottomasti puhua isäntäperheen kanssa, ehdottaa vaikka muutaman kympin palkankorotusta jos töitä ei ole mahdollista vähentää. He saattavat kyllä kieltäytyä jyrkästi, sillä todennäköisesti joku itäeurooppalainen malliksi haaveileva (näitä oli paljon Edinburghissa) tekee samat työt sillä rahalla millä sinäkin nyt, et ole korvaamaton.
      Aina voi kuitenkin yrittää.

      Tsemppiä ja jaksamista!

    • justme3

      jees jees :) Noh, kaikkihan sanovat että alku on aina vaikeaa. Täytyy katsoa miten seuraava kuukausi menee ja jos sitä vaikka sais tuntejakin vähemmäksi kun työ alkaa sujumaan kuin rasvattu. Ja tälläkin kysyin että en halua ilman syytä mennä puhumaan tämmösisätä asioista ettei sitten turhaa "valita". Joten muitten mielipiteet ovat hyvä tapa funtsia asiaa :p Ja kiitos tsempistä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      68
      1723
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1421
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1232
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1106
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      869
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      835
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      197
      790
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      97
      759
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe