Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kahelit (pyöräilijät) liikenteessä?

ellipylli

Tässä ekana tämä video:

http://www.youtube.com/watch?v=g1GpSAYmuk8

Sitähän monasti automiesten ja poikain kanssa haukutaan polkupyöräilijöitä ja usein ihan syystä. He kun ovat toisinaan jokseenkin...niin polkupyöräilijöitä....tai jotain.

Nyt en ihan oikeasti tiedä, mitä tämän emännän päässä liikkui, vai liikkuiko yhtään mitään. Meinasinpahan vaan ajaa sen yli, kun se oli keskellä tietä, kun vaihdoin kaistaa. Meidän välissä oli paku, eikä pakusta tietysti näe läpi, että sen takana on konkelitäti keskellä tietä. Saapahan kiittää luojaansa, että olen helvatan nopea reflexinen kaveri, näkö on kuosissa, ja (ainakin toistaiseksi) jokin perimmäinen hyvä sisällä käskee runttaamaan jarrut pohjaan tuollaisessa tilanteessa. Konkelitäti vaikutti olevan täysin tietämätön koko tilanteesta, ehkäpä jokseenkin tohkeissaan tms?

Mitä arvon raati on tästä mieltä vai onko yhtään mitään? Aika asenteelliselta tuo touhu kyllä vaikuttaa jos myöskin ehkä tämä kirjoitus...vai vaikuttaako?

46

283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Stadista-

      Ilmeisesti tuossa pyöräilijä luuli, että bussikaistalla ei saa ajaa pyörällä. Todennäköisesti aivan yleinen väärä luulo. Enkä oikeastaa ihmette. Jos ajaa bussikaistalla, niinkuin tuossakin pätkässä pitäisi, niin jatkuvasti saa väistellä ja varoa niitä bussikuskeja ja takseja, joiden kuljettajat painostavat pyöräilijät pois bussikaistalta. Osaamattomuutta on siis joka taholla.

      • Uncle Ben

        Pyöräilijän ei ole pakko käyttää bussikaistaa.
        "Milloin linja-autokaista on ajoradan oikeassa reunassa, sitä saavat käyttää myös mopot, invalidipyörät ja polkupyörät."

        Myöskin pyöräilevänä sanon, että on h*vetin fittiä ajaa pyörällä bussikaistalla, kun busankuljettajien intohimoisena harrastuksena, työn piristeenä ja eräänlaisena työsuhde-etuna on kiilata perällä fillareita jalkakäytävän reunaa päin.


      • Stadista-
        Uncle Ben kirjoitti:

        Pyöräilijän ei ole pakko käyttää bussikaistaa.
        "Milloin linja-autokaista on ajoradan oikeassa reunassa, sitä saavat käyttää myös mopot, invalidipyörät ja polkupyörät."

        Myöskin pyöräilevänä sanon, että on h*vetin fittiä ajaa pyörällä bussikaistalla, kun busankuljettajien intohimoisena harrastuksena, työn piristeenä ja eräänlaisena työsuhde-etuna on kiilata perällä fillareita jalkakäytävän reunaa päin.

        Eihän se pakko ole, mutta tuossa tapauksessa se suositeltava oikeanpuoleisin kaista fillarille on juuri tuo bussikaista.


      • ;-)
        Stadista- kirjoitti:

        Eihän se pakko ole, mutta tuossa tapauksessa se suositeltava oikeanpuoleisin kaista fillarille on juuri tuo bussikaista.

        Saa käyttää, muttei oo pakko hei!

        Pyörätie alkaa juuri siitä, missä tuo video loppui. Siihen asti on sääntöjen mukaan ajettava ajoradalla. Bussikaistaa saa käyttää, mutta myös muita kaistoja saa jos se on tilanteessa parempi.

        Ainoa vika tuossa oli mielestäni se, että pyöräilijä yritti taiteilla kaistojen välissä. Olisi ajanut reilusti keskellä kaistaa niin ei olisi ollut epäselvää kuinka väistellään.


      • Gabrielbiker
        ;-) kirjoitti:

        Saa käyttää, muttei oo pakko hei!

        Pyörätie alkaa juuri siitä, missä tuo video loppui. Siihen asti on sääntöjen mukaan ajettava ajoradalla. Bussikaistaa saa käyttää, mutta myös muita kaistoja saa jos se on tilanteessa parempi.

        Ainoa vika tuossa oli mielestäni se, että pyöräilijä yritti taiteilla kaistojen välissä. Olisi ajanut reilusti keskellä kaistaa niin ei olisi ollut epäselvää kuinka väistellään.

        Kaikista huonoista vaihtoehdoista ehkä se hintsusti vähiten huono ajaa keskellä kaistaa, mutta aika hazardia puuhaa silti. Jalkoihinhan toi jää koko ajan, ja aiheuttaa pirullista ruuhkaa. Valitettavasti, mutta käytännössä lisää autojen jarruttelua ja kiihdyttelyä--->lisää saastetta.

        Aika väljä kaupunki Stadi kuitenkin on kun vertaa moneen muuhun paikkaan, ja lebensraumia on itse kullekin. Tietääkseni käpylästä (johon nainen oli matkalla?) pääsee myös hämeentietä kumpulan sivuitse ja sörkan rantatietä, koko matkan juuri pyörille tarkoitettua väylää. Toki, jos on menossa vaikka kurvin seutuvilta koskelantien alkuun, luulisin että teollisuuskadulla on pyörätie. varma en kyllä ole. En itse pyöräile alueella.


      • Uncle Ben
        Gabrielbiker kirjoitti:

        Kaikista huonoista vaihtoehdoista ehkä se hintsusti vähiten huono ajaa keskellä kaistaa, mutta aika hazardia puuhaa silti. Jalkoihinhan toi jää koko ajan, ja aiheuttaa pirullista ruuhkaa. Valitettavasti, mutta käytännössä lisää autojen jarruttelua ja kiihdyttelyä--->lisää saastetta.

        Aika väljä kaupunki Stadi kuitenkin on kun vertaa moneen muuhun paikkaan, ja lebensraumia on itse kullekin. Tietääkseni käpylästä (johon nainen oli matkalla?) pääsee myös hämeentietä kumpulan sivuitse ja sörkan rantatietä, koko matkan juuri pyörille tarkoitettua väylää. Toki, jos on menossa vaikka kurvin seutuvilta koskelantien alkuun, luulisin että teollisuuskadulla on pyörätie. varma en kyllä ole. En itse pyöräile alueella.

        "Toki, jos on menossa vaikka kurvin seutuvilta koskelantien alkuun, luulisin että teollisuuskadulla on pyörätie. varma en kyllä ole."
        Tuo Mäkelänkatu on kaikkein huonoin vaihtoehto ajaa fillarilla tuohon suuntaan.
        Teollisuuskadulla on pyörätie ja siitä Töysänkatua Elimäenkatua Mäkelänkadulle, jossa siinä kohtaa on jo pyörätie. Matka on aivan sama, mutta olosuhteet ovat aivan toiset.
        Toinen vaihtoehto Hämeentietä ja Vallilan puutarha-alueen läpi. Se on aavistuksen pidempi.
        On vielä kolmaskin eli noita hiljaisia pikkukatuja jo ehdotetun Hattelmalantien kauppiksen ohi jne.
        Pyöräilykartasta näkyy
        http://ulkoilukartta.fi/


      • Armoa!
        Uncle Ben kirjoitti:

        "Toki, jos on menossa vaikka kurvin seutuvilta koskelantien alkuun, luulisin että teollisuuskadulla on pyörätie. varma en kyllä ole."
        Tuo Mäkelänkatu on kaikkein huonoin vaihtoehto ajaa fillarilla tuohon suuntaan.
        Teollisuuskadulla on pyörätie ja siitä Töysänkatua Elimäenkatua Mäkelänkadulle, jossa siinä kohtaa on jo pyörätie. Matka on aivan sama, mutta olosuhteet ovat aivan toiset.
        Toinen vaihtoehto Hämeentietä ja Vallilan puutarha-alueen läpi. Se on aavistuksen pidempi.
        On vielä kolmaskin eli noita hiljaisia pikkukatuja jo ehdotetun Hattelmalantien kauppiksen ohi jne.
        Pyöräilykartasta näkyy
        http://ulkoilukartta.fi/

        Ihan totta hei!

        Pyöräilijällä ei ole mitään velvollisuutta etsiä muuta reittiä. Kadulla SAA ajaa ja se kannattaa tehdä reilusti ja sääntöjen mukaan.

        Ei se ole pyöräilijän syy, että pyörätieverkossa on kummallisia aukkoja. Mäkelänkadulla on pyörätietä Hämeentieltä alken ensin vähän matkaa vasemmalla, sitten ei kummallakaan puolella. Sen jälkeen sitä on taas vasemmalla ja lopulta juuri tuosta uintikeskuksen nurkilta molemmilla puolilla. Saa käyttää muttei oo pakko, jos se on väärällä puolella.


      • Uncle Ben
        Armoa! kirjoitti:

        Ihan totta hei!

        Pyöräilijällä ei ole mitään velvollisuutta etsiä muuta reittiä. Kadulla SAA ajaa ja se kannattaa tehdä reilusti ja sääntöjen mukaan.

        Ei se ole pyöräilijän syy, että pyörätieverkossa on kummallisia aukkoja. Mäkelänkadulla on pyörätietä Hämeentieltä alken ensin vähän matkaa vasemmalla, sitten ei kummallakaan puolella. Sen jälkeen sitä on taas vasemmalla ja lopulta juuri tuosta uintikeskuksen nurkilta molemmilla puolilla. Saa käyttää muttei oo pakko, jos se on väärällä puolella.

        En ole väittänyt, että _pitäisi_ etsiä muita reittejä.
        Kerroin siitä mitä valintoja minä pyörällä teen tuossa tilanteessa. Mäkelänkatua olen ajanut viimeksi joskus yli 10v sitten.
        En autollakaan aja aina suorinta viivaa paikasta A paikkaan B. Esim. haen vaihtoehtoisen reitin tietöiden takia tai, kun tietää, että Areenalla tai Jäähallissa loppuu matsi just tai talvella, kun tietää jonkin reitin sisältävän pahan, liukkaan mäen, johon rekat tai busat aina jää tietyllä säällä jumiin jne.

        En tiennytkään, että Mäkelänkadulla vasemmalla puolella on pt jossain Vääksyntien ja tsimmiksen välillä eikä se näy tuossa kartassakaan.


    • Gabrielvahamaki

      Lain kirjain vaikka sikseen ja kysytään niin, että onko mitään järkeä kikkailla fillarilla varsinkaan bussikaistalla ja tukkia justiin sen nk. järkevän liikkumisvälineen kulkua, aiheuttaen hätäjarrutuksia ja mahdollisesti myös muita vaaratilanteita?

      Oikealla puolella, autojen ajoradan ulkopuolella kun näyttäisi olevan tilaa vaikka sadalle polkupyörälle, mutta täti sotkee silti ajoradalla.

      Tulisiko minun esimerkiksi tuntea jonkinlaista henkistä vastuuta tästä naisesta siinä tilanteessa että hän lippaa bussin alle ja kuolee?

      • ygvygvyv

        "Oikealla puolella, autojen ajoradan ulkopuolella kun näyttäisi olevan tilaa vaikka sadalle polkupyörälle, mutta täti sotkee silti ajoradalla."

        Koska se ei ole pyörätie/kl-väylä vaan jalkakäytävä, täti toimii siltä osin aivan oikein ajaessaan ajoradalla.

        Minä pyöräilijänä olisin etsinyt vaihtoehtoisen reitin tai käyttänyt bussikaistaa, mutta en aivan reunassa. Valintaperusteena lähinnä liikenteen vilkkaus kyseisenä aikana.

        Oliko bussikaista käytössä kuvausaikana? Sikäli, että kannattaisi kiinnittää huomiota omiin ajotapoihinsa ensiksi.


      • Gabrielalamaki
        ygvygvyv kirjoitti:

        "Oikealla puolella, autojen ajoradan ulkopuolella kun näyttäisi olevan tilaa vaikka sadalle polkupyörälle, mutta täti sotkee silti ajoradalla."

        Koska se ei ole pyörätie/kl-väylä vaan jalkakäytävä, täti toimii siltä osin aivan oikein ajaessaan ajoradalla.

        Minä pyöräilijänä olisin etsinyt vaihtoehtoisen reitin tai käyttänyt bussikaistaa, mutta en aivan reunassa. Valintaperusteena lähinnä liikenteen vilkkaus kyseisenä aikana.

        Oliko bussikaista käytössä kuvausaikana? Sikäli, että kannattaisi kiinnittää huomiota omiin ajotapoihinsa ensiksi.

        Kyllä se bussikaista taitaa olla käytössä ihan 24/7, mm. siviiliautot käyttää sitä ryhmittäytyessään oikealle kääntyäkseen.

        Yöllähän se vasta fixua onkin käyttää bussikaistaa fillarilla, kun katuvalot ja vastaantulevien ajovalot tappaa näkyväisyydestä kontrastin. Silloin se vasta älykästä onkin kekkaloida ajoradalla joo. Mutta elämähän on täynnä valintoja, kuten jo ikäänkuin vihjasitkin.


      • 24/7, kyllä
        Gabrielalamaki kirjoitti:

        Kyllä se bussikaista taitaa olla käytössä ihan 24/7, mm. siviiliautot käyttää sitä ryhmittäytyessään oikealle kääntyäkseen.

        Yöllähän se vasta fixua onkin käyttää bussikaistaa fillarilla, kun katuvalot ja vastaantulevien ajovalot tappaa näkyväisyydestä kontrastin. Silloin se vasta älykästä onkin kekkaloida ajoradalla joo. Mutta elämähän on täynnä valintoja, kuten jo ikäänkuin vihjasitkin.

        Paljon turvallisempaahan se yöllä on. Bussikuskikin näkee paremmin fillarin valot kuin itse fillarin. Valoa voi luulla vaikka autoksi kaukaa...

        Itse ajan tuon välin bussikaistalla silloin harvoin kun tuosta on pakko mennä. Ja keskellä kaistaa, jos yrittää laidassa niin hengenlähtö on liian lähellä. Viime vuoden aikana taisin ajaa ko. pätkän kahdesti. Toisen kerran keskellä yötä ja toisen kun piti käydä uimarien kaupassa siinä pätkän puolivälissä.

        Tuo katu on siitä mielenkiintoinen, että siinä on molemmilla puolilla pyörätietä joissain kohdissa. Sitten pyörätie vain häipyy ja huomaat vahingossa pyöräileväsi jalkakäytävällä. Paikat tuntevat tietävät kyllä, missä tämä tapahtuu...


      • Fillaristi miekin

        Jalkakäytävällä saa pyäräillä vain alle 12-vuotiaat.

        Saksassa on kuulemma tehty tutkimus jossa todettiin että pyöräily kaupungin keskustassa ajoradalla on jopa turvallisempaa kuin pyöräteillä. Siellä autoilijat osaavat ilmeisesti ottaa kevyen liikenteen paremmin huomioon.


      • jep jep
        ygvygvyv kirjoitti:

        "Oikealla puolella, autojen ajoradan ulkopuolella kun näyttäisi olevan tilaa vaikka sadalle polkupyörälle, mutta täti sotkee silti ajoradalla."

        Koska se ei ole pyörätie/kl-väylä vaan jalkakäytävä, täti toimii siltä osin aivan oikein ajaessaan ajoradalla.

        Minä pyöräilijänä olisin etsinyt vaihtoehtoisen reitin tai käyttänyt bussikaistaa, mutta en aivan reunassa. Valintaperusteena lähinnä liikenteen vilkkaus kyseisenä aikana.

        Oliko bussikaista käytössä kuvausaikana? Sikäli, että kannattaisi kiinnittää huomiota omiin ajotapoihinsa ensiksi.

        "Oliko bussikaista käytössä kuvausaikana? Sikäli, että kannattaisi kiinnittää huomiota omiin ajotapoihinsa ensiksi."
        On kuvattu taximersusta, joka ajoi ihan laillisesti.


      • hjmmhjkhj
        24/7, kyllä kirjoitti:

        Paljon turvallisempaahan se yöllä on. Bussikuskikin näkee paremmin fillarin valot kuin itse fillarin. Valoa voi luulla vaikka autoksi kaukaa...

        Itse ajan tuon välin bussikaistalla silloin harvoin kun tuosta on pakko mennä. Ja keskellä kaistaa, jos yrittää laidassa niin hengenlähtö on liian lähellä. Viime vuoden aikana taisin ajaa ko. pätkän kahdesti. Toisen kerran keskellä yötä ja toisen kun piti käydä uimarien kaupassa siinä pätkän puolivälissä.

        Tuo katu on siitä mielenkiintoinen, että siinä on molemmilla puolilla pyörätietä joissain kohdissa. Sitten pyörätie vain häipyy ja huomaat vahingossa pyöräileväsi jalkakäytävällä. Paikat tuntevat tietävät kyllä, missä tämä tapahtuu...

        Onko Hesassa bussiliikennettä läpi yön?


      • fgjfjmfhjk
        jep jep kirjoitti:

        "Oliko bussikaista käytössä kuvausaikana? Sikäli, että kannattaisi kiinnittää huomiota omiin ajotapoihinsa ensiksi."
        On kuvattu taximersusta, joka ajoi ihan laillisesti.

        Tuo kojelaudan päällä oleva navigaattorin näköinen laite on siis taksamittari?


      • bhgy765

      • gbfgbfgbfg
        fgjfjmfhjk kirjoitti:

        Tuo kojelaudan päällä oleva navigaattorin näköinen laite on siis taksamittari?

        Eikös ne taksamittarit ole keskellä kojelautaa, jossa se näkyy hyvin asiakkaalle? Eli mistä "jep jep" päättelet, että ko. mersu on taksi?


    • Missäs kamera oli?

      Vaikutti siltä, että joku ajoi autolla ja piti toisessa kädessä videokameraa, ja keskittyi enemmän kuvaamiseen kuin ajamiseen. Taisi kyllä tulla väärä vaikutelma, koska eihän kukaan täysjärkinen nyt niin älyttömän typerästi tekisi. Eihän?

      • Gabrielalamaki

        Aivan. Jatkuvasti nauhoittava tuulilasikamera onkin paljon kätevämpi. Jääpi paremmin aikaa varoa tielläliikkuvia mestarisuorittajia. Ja kun täti makaa jauhelihana auton pyörien välissä, on todisteaineisto helposti käsillä.

        Asiasta kiinnostuneille, lain mukaan liikennettä saa kuvata miten paljon haluaa, mutta periaatteessa esim. ihmisten yksityisiä kotipihoja ei.


      • sdrsdrtsdrtsdrt
        Gabrielalamaki kirjoitti:

        Aivan. Jatkuvasti nauhoittava tuulilasikamera onkin paljon kätevämpi. Jääpi paremmin aikaa varoa tielläliikkuvia mestarisuorittajia. Ja kun täti makaa jauhelihana auton pyörien välissä, on todisteaineisto helposti käsillä.

        Asiasta kiinnostuneille, lain mukaan liikennettä saa kuvata miten paljon haluaa, mutta periaatteessa esim. ihmisten yksityisiä kotipihoja ei.

        "on todisteaineisto helposti käsillä."
        Toimii hyvin todisteena lihamyllyä vastaan.


      • Gagrielpahatalo
        sdrsdrtsdrtsdrt kirjoitti:

        "on todisteaineisto helposti käsillä."
        Toimii hyvin todisteena lihamyllyä vastaan.

        Toki myös niinpäin, jos niikseen on. Parhaimmassa tapauksessa voidaan ehkä jopa saada käytännön esimerkkejä tiesuunnittelun kukkasista ja kuolemanloukuista. Mielenkiinnoola odotan, riittääkö kellään tästä junttikansasta kivekset vetää asiasta vastaavia tahoja rosikseen, vai syytteleekö nämä länsiryssät vain toisiaan tilanteesta riippumatta.


      • ....
        Gabrielalamaki kirjoitti:

        Aivan. Jatkuvasti nauhoittava tuulilasikamera onkin paljon kätevämpi. Jääpi paremmin aikaa varoa tielläliikkuvia mestarisuorittajia. Ja kun täti makaa jauhelihana auton pyörien välissä, on todisteaineisto helposti käsillä.

        Asiasta kiinnostuneille, lain mukaan liikennettä saa kuvata miten paljon haluaa, mutta periaatteessa esim. ihmisten yksityisiä kotipihoja ei.

        Yksittäisen henkilön yksityisyyttä ei kuitenkaan saa loukata vaikka kuvaaminen olisikin sallittua.


      • GabrielDeSade
        .... kirjoitti:

        Yksittäisen henkilön yksityisyyttä ei kuitenkaan saa loukata vaikka kuvaaminen olisikin sallittua.

        Tuotaniin mitenkä määrittelisit kyseisen tilanteen? Onko tolla eukolla joku yksityistilaisuus menossa keskellä mäkelänkatua? Siis jos niinku meikasit että.?


    • Ei mitään outoa

      Mitä tuossa on nyt ihmeellistä? Silloin kun kevyenliikenteen väylää ei ole ja pyöräilijä joutuu pyöräilemään ajoradalla, on pyöräilijä täysin verrannollinen autoilijaan. Pienet poikkeukset pois lukien samat oikeudet ja velvollisuudet siinä tilanteessa kuin autolla.

      • Gabrielarkkijeesus

        Juueiole mitään outoa. Outoa taas on se, että jotkut ottaa jopa ihan tosissaan mm. kehoituksen lähteä sotkemaan henkensä uhalla keskelle yhtä vilkkaimmin liikennöityä tieosuutta tässä kaupungissa. Ja ainahan se on ratin takana se vika, ei koskaan missään muualla.

        Jos itse ottaisin todesta nuo tuollaiset höpötykset, saattaisin olla taipuvainen "unohtamaan" hetkeksi, missä se jarrupoljin taas olikaan sopivan hetken sattuessa. Niitä unohtelijoita on jo kyllä vahingonkin kautta jo ihan tarpeeksi, että kyllä jarrutetaan aina, kun on tarvis, luottakaa minuun kuin kallioon. Minulla on röntegenkatse ja pystyn parantamaan ihmiset kosketuksella tms. arkipäiväistä.


      • Turvaväli!
        Gabrielarkkijeesus kirjoitti:

        Juueiole mitään outoa. Outoa taas on se, että jotkut ottaa jopa ihan tosissaan mm. kehoituksen lähteä sotkemaan henkensä uhalla keskelle yhtä vilkkaimmin liikennöityä tieosuutta tässä kaupungissa. Ja ainahan se on ratin takana se vika, ei koskaan missään muualla.

        Jos itse ottaisin todesta nuo tuollaiset höpötykset, saattaisin olla taipuvainen "unohtamaan" hetkeksi, missä se jarrupoljin taas olikaan sopivan hetken sattuessa. Niitä unohtelijoita on jo kyllä vahingonkin kautta jo ihan tarpeeksi, että kyllä jarrutetaan aina, kun on tarvis, luottakaa minuun kuin kallioon. Minulla on röntegenkatse ja pystyn parantamaan ihmiset kosketuksella tms. arkipäiväistä.

        Yksi suurimmista pyöräilyn ongelmista on juuri se, että pyöräilijä tulee aina yllätyksenä autoilijalle. Ihan sama missä pyöräilijä ajaa, kun pyöräilijä ja autoilija kohtaavat on se aina autoilijalle yllätys.

        Ihan oikeasti, jos olen oikein ymmärtänyt, niin tuossa paikassa ei ole pyörätietä käytössä? Miten ihmeessä pyöräilijä, joka yrittää ajaa liikennesääntöjen mukaan voi tulla yllätyksenä autoilijalle?

        Pitäisiköhän sun jättää vähän enemmän turvaväliä, niin ei tällaiset tilanteet pääsisi yllättämään? Muistaakseni tieliikennelaissakin on maininta, että ajoneuvon kuljettajan on kyettävä pysäyttämään ajoneuvonsa näkyvällä tien osalla. Ei ihan tainnut täyttyä tämä pykälä jos noin kahtakymppiä pakoon polkeva pyöräilijä meinaa jäädä alle keskikaupungilla...


      • pilkunnuss...
        Turvaväli! kirjoitti:

        Yksi suurimmista pyöräilyn ongelmista on juuri se, että pyöräilijä tulee aina yllätyksenä autoilijalle. Ihan sama missä pyöräilijä ajaa, kun pyöräilijä ja autoilija kohtaavat on se aina autoilijalle yllätys.

        Ihan oikeasti, jos olen oikein ymmärtänyt, niin tuossa paikassa ei ole pyörätietä käytössä? Miten ihmeessä pyöräilijä, joka yrittää ajaa liikennesääntöjen mukaan voi tulla yllätyksenä autoilijalle?

        Pitäisiköhän sun jättää vähän enemmän turvaväliä, niin ei tällaiset tilanteet pääsisi yllättämään? Muistaakseni tieliikennelaissakin on maininta, että ajoneuvon kuljettajan on kyettävä pysäyttämään ajoneuvonsa näkyvällä tien osalla. Ei ihan tainnut täyttyä tämä pykälä jos noin kahtakymppiä pakoon polkeva pyöräilijä meinaa jäädä alle keskikaupungilla...

        Pyöräilijä oli kaistanvaihdossa piilossa pakun takana...


      • nus, nus
        pilkunnuss... kirjoitti:

        Pyöräilijä oli kaistanvaihdossa piilossa pakun takana...

        Mitä sanaa et ymmärrä käsitteestä "näkyvä tien osa"?


      • pilkunnuss...
        nus, nus kirjoitti:

        Mitä sanaa et ymmärrä käsitteestä "näkyvä tien osa"?

        Tässä olikin kyse näkymättömästä tien osasta, jossa ei oletettu olevan pyöräilijää.
        Tuntuux vaikeelta?


      • nus, nus
        pilkunnuss... kirjoitti:

        Tässä olikin kyse näkymättömästä tien osasta, jossa ei oletettu olevan pyöräilijää.
        Tuntuux vaikeelta?

        Tavaappa nyt oikein huolella seuraava virke ja mieti mitä se tarkoittaa:

        "Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa."

        Lähde: Tieliikennelaki, 23 §


      • pilkunnuss...
        nus, nus kirjoitti:

        Tavaappa nyt oikein huolella seuraava virke ja mieti mitä se tarkoittaa:

        "Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa."

        Lähde: Tieliikennelaki, 23 §

        Hyödytöntä jankkaamista.
        Aina samaa pyöräilijöiltä vaatia autoiljoita noudattamaan lakia, kun suurimmalta osin eivät sitä itse tee.


      • nus, nus
        pilkunnuss... kirjoitti:

        Hyödytöntä jankkaamista.
        Aina samaa pyöräilijöiltä vaatia autoiljoita noudattamaan lakia, kun suurimmalta osin eivät sitä itse tee.

        Tässähän aloittaja piti ongelmana nimenomaan sitä, että pyöräilijä noudatti lakia.

        Mutta näinhän se menee: Kun pyöräilijä ajaa vastoin liikennesääntöjä jalkakäytävällä, jalankulkijat ja autoilijat syyttävät yhteen ääneen piittaamattomaksi kriminaaliksi. Kun pyöräilijä yrittää noudattaa liikennesääntöjä ja ajaa esimerkillisesti ajoradalla, autoilijat syyttävät sujuvan liikenteen häiritsemisestä ja jalankulkijat ihmettelevät eikö pyöräilijällä ole ollenkaan itsesuojeluvaistoa.

        Teit miten tahansa, koskaan ei ole hyvä.


      • pilkunnuss...
        nus, nus kirjoitti:

        Tässähän aloittaja piti ongelmana nimenomaan sitä, että pyöräilijä noudatti lakia.

        Mutta näinhän se menee: Kun pyöräilijä ajaa vastoin liikennesääntöjä jalkakäytävällä, jalankulkijat ja autoilijat syyttävät yhteen ääneen piittaamattomaksi kriminaaliksi. Kun pyöräilijä yrittää noudattaa liikennesääntöjä ja ajaa esimerkillisesti ajoradalla, autoilijat syyttävät sujuvan liikenteen häiritsemisestä ja jalankulkijat ihmettelevät eikö pyöräilijällä ole ollenkaan itsesuojeluvaistoa.

        Teit miten tahansa, koskaan ei ole hyvä.

        Minä puhuinkin sinusta, kun rupeat opettamaan muita.


      • Gabrielyankeeshieet
        nus, nus kirjoitti:

        Tässähän aloittaja piti ongelmana nimenomaan sitä, että pyöräilijä noudatti lakia.

        Mutta näinhän se menee: Kun pyöräilijä ajaa vastoin liikennesääntöjä jalkakäytävällä, jalankulkijat ja autoilijat syyttävät yhteen ääneen piittaamattomaksi kriminaaliksi. Kun pyöräilijä yrittää noudattaa liikennesääntöjä ja ajaa esimerkillisesti ajoradalla, autoilijat syyttävät sujuvan liikenteen häiritsemisestä ja jalankulkijat ihmettelevät eikö pyöräilijällä ole ollenkaan itsesuojeluvaistoa.

        Teit miten tahansa, koskaan ei ole hyvä.

        Noh nih. Nyt puhutaan kai jo terveen järjen käytöstä melkeimpä yleisellä, massapsykologisella tasolla tässä maassa. En tiedä mitä lakikirja edes sanoo siitä, kun vaikka hieman syrjemmässä on 60km/h tie, jonka vieressä on täysin tasainen, ja jopa paremmassa kunnossa oleva pyörätie, kuin se roudan raiskaama autotie, silti moni urheilukalsari häröilee rekkoen ja muiden autojen ohitettavana pientareella. Älyvapaata, if you ask me.


      • if you ask me
        Gabrielyankeeshieet kirjoitti:

        Noh nih. Nyt puhutaan kai jo terveen järjen käytöstä melkeimpä yleisellä, massapsykologisella tasolla tässä maassa. En tiedä mitä lakikirja edes sanoo siitä, kun vaikka hieman syrjemmässä on 60km/h tie, jonka vieressä on täysin tasainen, ja jopa paremmassa kunnossa oleva pyörätie, kuin se roudan raiskaama autotie, silti moni urheilukalsari häröilee rekkoen ja muiden autojen ohitettavana pientareella. Älyvapaata, if you ask me.

        "tie, jonka vieressä on täysin tasainen, ja jopa paremmassa kunnossa oleva pyörätie" Sie oot huumormiehii.


      • Gabrielanteeksmitä
        if you ask me kirjoitti:

        "tie, jonka vieressä on täysin tasainen, ja jopa paremmassa kunnossa oleva pyörätie" Sie oot huumormiehii.

        Voip ollakkii, että oon huumormiehii, mutta kyllä voidaan vaihtaa niinkin päin että tulen ajamaan sinne pyörätielle, kun siellä ei ole polkupyöriä tiellä.

        Aja sinä sitten autotiellä?


      • Ihan totta hei
        Gabrielanteeksmitä kirjoitti:

        Voip ollakkii, että oon huumormiehii, mutta kyllä voidaan vaihtaa niinkin päin että tulen ajamaan sinne pyörätielle, kun siellä ei ole polkupyöriä tiellä.

        Aja sinä sitten autotiellä?

        Näytä se täysin tasainen, jopa (autotietä) paremmessa kunnossa oleva pyörätie.

        Ihan mistä vaan, kiinnostaa...


      • Gabrielmprtsh
        Ihan totta hei kirjoitti:

        Näytä se täysin tasainen, jopa (autotietä) paremmessa kunnossa oleva pyörätie.

        Ihan mistä vaan, kiinnostaa...

        No ei nää autotietkään hurjan hyvässä kunnossa ole. Itseasiassa urat on joissakin paikoissa niin karmivat, että jos joudut jonkun tilanteen vuoksi katsomaan toisaalle, auto voikin heittäytyä puoli metriä sivusuunnassa ihan millon vaan. Vaimoni, joka on 150cm pitkä ei edes näe kunnolla kojelaudan yli. Hänen samarassaan on kaiken lisäksi sellainen kumma vika, kaasuvaijeriko tai joku, että kaasu hirttää kokonaan auki välillä. Lisäksi hänellä on huono näkö.

        Olen ehdottanut hänelle pyöräilyä, mutta hän on näitä nykyajan uranaisia eikä niille miesten höpinät paina mitään. Hän sanoi ihan samaa että ne pyörätiethän on kaikki niin huonokuntoisiakin että renkaathan siinä puhki menee, ja vanteet ihan vinoiksi. Sanoinkin että aja sitten autoti...


      • ghfgdhgf
        Gabrielmprtsh kirjoitti:

        No ei nää autotietkään hurjan hyvässä kunnossa ole. Itseasiassa urat on joissakin paikoissa niin karmivat, että jos joudut jonkun tilanteen vuoksi katsomaan toisaalle, auto voikin heittäytyä puoli metriä sivusuunnassa ihan millon vaan. Vaimoni, joka on 150cm pitkä ei edes näe kunnolla kojelaudan yli. Hänen samarassaan on kaiken lisäksi sellainen kumma vika, kaasuvaijeriko tai joku, että kaasu hirttää kokonaan auki välillä. Lisäksi hänellä on huono näkö.

        Olen ehdottanut hänelle pyöräilyä, mutta hän on näitä nykyajan uranaisia eikä niille miesten höpinät paina mitään. Hän sanoi ihan samaa että ne pyörätiethän on kaikki niin huonokuntoisiakin että renkaathan siinä puhki menee, ja vanteet ihan vinoiksi. Sanoinkin että aja sitten autoti...

        Samanlaisia kuljettajia riittää, ei nähdä, ei tiedetä, ei osata, ei ymmäretä, eikä välitetä.


      • Niihä mie ajankii
        Gabrielanteeksmitä kirjoitti:

        Voip ollakkii, että oon huumormiehii, mutta kyllä voidaan vaihtaa niinkin päin että tulen ajamaan sinne pyörätielle, kun siellä ei ole polkupyöriä tiellä.

        Aja sinä sitten autotiellä?

        Kiinni veti! Tosin ajan jo nykyisin ajoradalla aina kun mahdollista.


    • Gabrielvahapallo

      Maailmassahan on toki kaupunkeja, joissa pyöräilijöitä ei oteta lainkaan huomioon, tai ainakin tosi huonosti. Tietääkseni yksi tällainen on mm. Lontoo? Venäjälläkään en paljon kaksipyöräisiä nähnyt. En bensakäyttöisiä enkä juuri kauramoottorilla toimivia. Stadissa kun olen pikku klopista, jo 80- luvulta sotkenut konkelilla fisuun ja omenavarkaisiin, en ole juuri havainnut suurempia puutteita. Joka paikkaan tuntuu pääsevän ihan kohtalaisen hyvin, kun on erikseen pyörätiet. Itse kyllä kiertäisin tuossa kohtaa vaikka kauppiksen kautta kun siellä on pikkuteitä.

    • velodrometar

      ...niin sitä vaan ajellaan mersulla pitkin bussikaistaa.

      • Niin?

        Niinhän ne monet tekee. Suurella osalla on katolla sellanen keltanen lätkä, jossa on sama teksti kuin bussikaista merkin alarivillä...


      • Gabrieldromedaari

        Kyl. Ja voi olla myös sellainen hybridimerssu, jossa on kaikki nykyvermeet ja saastelaitteet ettei tartte urheilukalsaripyöräilijänkään köhiä paksussa pakokaasupilvessä. Ei ihan halpaa kylläkään se sellainen, mutta kaipa se sen arvoista on että ihmisten ei tarvi köhiä. Saapahan nähdä, kuinka pitkään tässä maassa on varaa moiseen luksusteluun.


      • köhköhköhköh
        Gabrieldromedaari kirjoitti:

        Kyl. Ja voi olla myös sellainen hybridimerssu, jossa on kaikki nykyvermeet ja saastelaitteet ettei tartte urheilukalsaripyöräilijänkään köhiä paksussa pakokaasupilvessä. Ei ihan halpaa kylläkään se sellainen, mutta kaipa se sen arvoista on että ihmisten ei tarvi köhiä. Saapahan nähdä, kuinka pitkään tässä maassa on varaa moiseen luksusteluun.

        Jo sen valmistamisen takia saa kaikki köhiä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2338
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1738
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1547
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1475
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1439
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      75
      1258
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe