Minijääkaappi parvekkeelle?

cube 977

Moi,

Osaisko joku vastata voiko minijääkaapin asentaa parvekkeelle vai onko se jollain tavalla vaarallista vai onko ainoa riski se, että se menee rikki? Parvekkeemme on lasitettu, mutta lasien väliin jää pariin kohtaan raot joista vesipisaroita tulee parvekkeelle eli ei täysin tiivis. Minijääkaapin voisi tietysti koittaa asentaa muulle seinälle kuin lasien alle. Käyttöohjeissa lukee että "ei ulkotiloihin", onko tälle turvallisuusperuste vai vaan se että hajoaa helpommin? Sähkölaite niin pelkään vähän, mutta kovasti haluttaisiin minijääkaappi parvekkeelle.

20

5950

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 55+55

      Voihan sen laittaa, vältä kosteutta.
      Toimii yleensä oikein 16-30 asteen lämpötilassa.
      Pakkanen rikkoo, helle vie sähköä.

    • jos ei niin ei...

      Eihän sitä saa laittaa, jos käyttöohje niin kieltää. Suojausluokka ei ole silloin riittävä ja kyseessä on sähköturvallisuusriski. Ulos vain valmistajan ulkokäyttöön hyväksymiä laitteita. Yhtään ulkokäyttöön tarkoitettua jääkaappia ei taida olla olemassa.

      Pakastimia monesti parvekkeille sijoitellaan, mutta ei niitäkään sinne ole tarkoitettu.

    • *-*

      tämän päivän kylmäaineet ei kestä pakkasta, niinkuin vanhan ajan kaapit joissa vielä freonia.

    • ei sateeseen

      Jääkaapin voi aivan hyvin sijoittaa parvekkeelle, tokihan se ei kylmällä ilmalla enää toimi oikein, ellei ole sitä varten suunniteltu.

      • huoltojannu

        tänä päivänä ei kaupasta löydy jääkaapia, joka kestää pakkasta...ne kylmäaineet siis ei kestä.Voihan kaapin parvekkeelle laittaa jos haulaa, että se menee nopeesti rikki.


      • ei sateeseen
        huoltojannu kirjoitti:

        tänä päivänä ei kaupasta löydy jääkaapia, joka kestää pakkasta...ne kylmäaineet siis ei kestä.Voihan kaapin parvekkeelle laittaa jos haulaa, että se menee nopeesti rikki.

        Kukas se sitä on pakkaseen laittamassakaan, lukisit ennenkuin alat "pätemään".


      • wertyuiop3
        ei sateeseen kirjoitti:

        Kukas se sitä on pakkaseen laittamassakaan, lukisit ennenkuin alat "pätemään".

        Minä luin kolmeen kertaan, enkä ymmärrä pointtiasi. Aloittaja on laittamassa jääkaapin parvekkeelle. Parveke sijaitsee ulkona. Ulkona on talvella pakkasta.

        Jos käyttöohjeissa lukee, että ei ulos, niin silloin sitä ei saa laittaa ulos. Melko yksinkertaista.


      • ei sateeseen
        wertyuiop3 kirjoitti:

        Minä luin kolmeen kertaan, enkä ymmärrä pointtiasi. Aloittaja on laittamassa jääkaapin parvekkeelle. Parveke sijaitsee ulkona. Ulkona on talvella pakkasta.

        Jos käyttöohjeissa lukee, että ei ulos, niin silloin sitä ei saa laittaa ulos. Melko yksinkertaista.

        Tietty parvekkeella saattaa talvella olla pakkasta, mutta harvemmin kesällä.
        Joten tokkopa aloittaja sitä talvella on sitä sinne meinannutkaan.
        Voit sitten lukea vaikka neljänteenkin kertaan.


      • wertyuooxfw
        ei sateeseen kirjoitti:

        Tietty parvekkeella saattaa talvella olla pakkasta, mutta harvemmin kesällä.
        Joten tokkopa aloittaja sitä talvella on sitä sinne meinannutkaan.
        Voit sitten lukea vaikka neljänteenkin kertaan.

        Sepäs se, kun sitä ei voi tietää, että onko se talven ulkona. Tokkopa sinä mikään selvännäkijä olet, joten sinä voisit lopettaa pätemisen. Jos asut vaikka kerrostalossa, niin säilytystila voi olla kortilla, jolloin jääkaappi on helpoin säilyttää parvekkeella talven yli. Joka tapauksessa sitä ei saa ulos laittaa, niin tämä keskustelu on melko turhaa.


      • ei sateeseen
        wertyuooxfw kirjoitti:

        Sepäs se, kun sitä ei voi tietää, että onko se talven ulkona. Tokkopa sinä mikään selvännäkijä olet, joten sinä voisit lopettaa pätemisen. Jos asut vaikka kerrostalossa, niin säilytystila voi olla kortilla, jolloin jääkaappi on helpoin säilyttää parvekkeella talven yli. Joka tapauksessa sitä ei saa ulos laittaa, niin tämä keskustelu on melko turhaa.

        Jääkaapin voi huoletta sijoittaa parvekkeelle, se toimii tiettyyn lämpötilaan normaalisti, on myös sellaisia malleja joita voi "hämätä", mutta ei ilmeisesti minijääkaapeista sellaista löydy.
        Sehän lienee edelleenkin sanomatta selvää ettei kukaan pöllö sitä sinne pakkasilla laita, ellei sitten tuo "wertyuooxfw" kuitenkin laita, no mutta eipä se meille kuulu.


      • wertyuooxfw
        ei sateeseen kirjoitti:

        Jääkaapin voi huoletta sijoittaa parvekkeelle, se toimii tiettyyn lämpötilaan normaalisti, on myös sellaisia malleja joita voi "hämätä", mutta ei ilmeisesti minijääkaapeista sellaista löydy.
        Sehän lienee edelleenkin sanomatta selvää ettei kukaan pöllö sitä sinne pakkasilla laita, ellei sitten tuo "wertyuooxfw" kuitenkin laita, no mutta eipä se meille kuulu.

        Käyttöohjeissa lukee ei ulkokäyttöön ja sinun mielestäsi sen voi huoletta laittaa parvekkeelle ja toimii tiettyyn lämpötilaan normaalisti, eikä mitään sähköiskun tmv vaaraa ole... Taidat olla sittenkin selvännäkijä.


      • ei sateeseen
        wertyuooxfw kirjoitti:

        Käyttöohjeissa lukee ei ulkokäyttöön ja sinun mielestäsi sen voi huoletta laittaa parvekkeelle ja toimii tiettyyn lämpötilaan normaalisti, eikä mitään sähköiskun tmv vaaraa ole... Taidat olla sittenkin selvännäkijä.

        Normaalikin jääkaappi toimii parvekkeella mainiosti, eikä siinä ole mitään sähköiskun vaaraa kun se on liitetty oikeaan pistorasiaan.
        Kaapin pintaan ei kerry mitään kondensiovettä, kuten eräs tietämätön kertoi, ja mitä vaikka kertyisikin, se kun ei vaikuta toimivuuteen pätkän vertaa.
        Ei muuta kuin hyviä oluenjäähdtyshetkiä parvekkeella.


      • 3+20
        ei sateeseen kirjoitti:

        Normaalikin jääkaappi toimii parvekkeella mainiosti, eikä siinä ole mitään sähköiskun vaaraa kun se on liitetty oikeaan pistorasiaan.
        Kaapin pintaan ei kerry mitään kondensiovettä, kuten eräs tietämätön kertoi, ja mitä vaikka kertyisikin, se kun ei vaikuta toimivuuteen pätkän vertaa.
        Ei muuta kuin hyviä oluenjäähdtyshetkiä parvekkeella.

        "Kaapin pintaan ei kerry mitään kondensiovettä"

        Miksi sitä sitten kertyy auton ikkunoihin, puutarhakalusteisiin jne. ?


      • wertyhujkfd
        ei sateeseen kirjoitti:

        Normaalikin jääkaappi toimii parvekkeella mainiosti, eikä siinä ole mitään sähköiskun vaaraa kun se on liitetty oikeaan pistorasiaan.
        Kaapin pintaan ei kerry mitään kondensiovettä, kuten eräs tietämätön kertoi, ja mitä vaikka kertyisikin, se kun ei vaikuta toimivuuteen pätkän vertaa.
        Ei muuta kuin hyviä oluenjäähdtyshetkiä parvekkeella.

        Kannattaisi ehkä kuitenkin uskoa valmistajan ohjeita, eikä näitä idiootteja täällä. He eivät kuitenkaan ole vastuussa sähköiskusta tai tulipalosta, vaikka tuollaisia idioottivastauksia kirjoittelevatkin.


      • ei sateeseen
        wertyhujkfd kirjoitti:

        Kannattaisi ehkä kuitenkin uskoa valmistajan ohjeita, eikä näitä idiootteja täällä. He eivät kuitenkaan ole vastuussa sähköiskusta tai tulipalosta, vaikka tuollaisia idioottivastauksia kirjoittelevatkin.

        Minulla on useana kesänä ollut matkailuvaunukäytössä erillinen jääkaappi teltassa, ihan kotikäyttöön tarkoitettu kompurakaappi, ikinä mitään ongelmia, ei kosteuden eikä toimimattomuuden suhteen, siinä on kyllä sellainen alkuperäinen hämäyslaite kylmempiä ulkoilmoja varten, toimii normaalisti 5 asteen ulkolämpötilassakin, siinä on myös iso pakastinosa.
        Että repikää siitä.


      • 8+8
        ei sateeseen kirjoitti:

        Minulla on useana kesänä ollut matkailuvaunukäytössä erillinen jääkaappi teltassa, ihan kotikäyttöön tarkoitettu kompurakaappi, ikinä mitään ongelmia, ei kosteuden eikä toimimattomuuden suhteen, siinä on kyllä sellainen alkuperäinen hämäyslaite kylmempiä ulkoilmoja varten, toimii normaalisti 5 asteen ulkolämpötilassakin, siinä on myös iso pakastinosa.
        Että repikää siitä.

        No laskeutuuko esimerkiksi aamukaste sinne teltan sisään?


    • IP 68

      Etelässä , siis keskieuroopassa , Kreikka , espanja , olen nähnyt useita jääkaappeja heppoisesti katettujen vuotavien teranssien alla.

      Kesällä varmaan toimii, mutta talveksi kannattaa ottaa pois, siis pkkasajaksi.

      Sähköturvallisuus laki ei taida sallia .
      Jos kuitenkin laitat kannattaa huolehtia että pistoke liitetään maadoitettuun vikavirtakytkimellä varustettuun sähkörasiaan.
      Samoin jos teet ko. sähkörasian itse huolehdi että maadoitus johtimen jatkuvuus on alle 0,3 ohmia. Tällön suojamaadoitus toimii vikatilanteissa ja sähköiskun vaara pienenee.

      • IP 68

        lisää, voit myös hankkia 12V jääkaapin , silloin sähköturvallisuus määräykset eivät sido käyttäjää, tai esim retkimalli .?


    • nauti kesästä

      En paljon miettisi sitä että jääkaappi voi hajota, vaan olisin enemmän huolissani siitä että joku saa sähköiskun.

      Kts esim täältä kohta "tarkkana ulkona":
      http://www.sähköala.fi/koti/kodin_sahkoturvallisuus/fi_FI/etusivu/_print/

      Tai täältä:
      http://www.satapelastus.fi/material/attachments/hallintokunnat/satakunnanpelastuslaitos/5uchQxpMK/sahkolaitteet__ulkona.pdf

      Yksi riski mitä noissa ei mainita, on se että ulkona kaikille pinnoille tuppaa kertymään sopivissa olosuhteissa kondensiokosteutta (vaikka oltaisiinkin parvekelasien suojissa). Tämä on yksi syy minkä takia olisin aika varovainen ellei laitetta ole tarkoitettu ulkokäyttöön.

      Parvekekäyttöön harkitsisin jotain matkajääkaappia joita löytyy esim verkkokauppa.comista, gigantista yms. Näissä usein on myös mahdollisuus verkkovirtakäyttöön ja laitteet yleensä (toivottavasti) ovat ulkokäyttöön suunniteltuja. Kannattaa varmistaa soveltuvuus myyjältä tai laitteen valmistajalta.

      Kannattaa huomioida sekin, että myös vakuutusyhtiö saattaa kiinnostua asiasta mikäli sattuu joku vahinko ja ilmenee että vahingon on aiheuttanut laite jota on käytetty käyttötarkoituksen vastaisesti (eli tuotu sisäkäyttöön tarkoitettu laite ulos).

      Lisäksi tulee vielä mieleen se, että jos parveke on kesällä kuuma niin sinne sijoitettu kylmälaite voi vetää sähköä kohtuullisen paljon. TUskin se montaa euroa kesässä tekee mutta kuitenkin.

      Eli suosittelen etsimään sellaisen laitteen joka on tarkoitettu ulkokäyttöön.

    • IP 68

      kesällä kaappi toimii, mutta talveksi sisään.

      Talveksi parvekkeella riittä pelkkä tyroksi laatikko joka pysyy varmaan tarvittavan viileenä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe