Vedenkulutus per hesnkilö

EeroTapio1

Meidän kortteliin (4 asunnon pikku vuokratalot) tuli peruskorjauksessa asuntokohtainen vedenkulutuksen mittaus, kylmä ja lämmin vesi, lasku joka 3. kuukausi. Veden ja energian myy HSY ja Hgin Energia. Motiva ja muut tahot kertovat että jokainen suomalainen käyttää vettä jok ikinen päivä koko vuoden n. 160 l / vrk. Yksin asuvana papparaisena en millään ehtisi lorottaa sellaista määrää. Onkin hyvä että nyt nähdään kuka täällä on kenenkin vesiä maksanut. Nyt jokainen maksaa omansa. Jos sinulla on 4 hengen perhe, niin 4 x 160 l x 365 = 233 600 litraa eli 233 m3! Kuluuko teillä sen verran vuodessa? Täällä päin tyypillinen vesimaksu taloyhtiöissä on 10-15 € /hlö/kk, senhän päättää' yhtiökokous. Millainen kustannusvastuu sinusta olisi oikeudenmukainen?

4

192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joku vaan

      Kaksi aikuista, omakotitalo ja kaksi autoa. Tarvittavat kastelut ja autonpesut hoiodetaan vesijohtovedellä. Kokonaiskulutus 60 - 70 m3 vuodessa. Tosin mökkiviikonloput kesäisin vaikuttavat kulutukseen.
      Kaivovettä mökillä käytetään vain pesemiseen. Ruokapuolen vesi viedään kanistereissa, ja sitä kuluu tosi vähän, alle 5 litraa/vrk.

    • fdsfdsfdsfdss

      Haitari on suuri. Meillä kaksi henkilöä ja omakotitalo, viime vuoden veden kulutus 140m3. Eikä omasta mielestä tuhlailla, ei tosin säästelläkään. Neljän hengen perhe voi hyvinkin kuluttaa 230m3

    • vaihtelevaa..

      Enpäs muista nyt edellistä vesilaskua mikä oli veden kulutuksen määrä mutta tuo 10-15€/henk. kuukaudessa on pieni siihen verrattuna mitä täällä päin joutuu maksamaan. Jos vedestä ei laskuteta kulutuksen mukaan vaan kaikilla on kiinteä vesimaksu niin useimmiten se on 20-25€/henkilö kuukaudessa.
      Meillä 2 ihmisen taloudessa vesilasku on juuri tuota luokkaa,vedestä maksetaan tässä taloyhtiössä siis kulutuksen mukaan.

      • 100-300 l/d,hlö

        Juuei riitä 10 eikä välttämättä edes 15 €/kk kattamaan vesimaksua lämpimään veteen uppoavaa lämmktysenergiaa. Yleensä tuo vesimaksu mitoitetaan alakanttiin, koska vettä kuluu myös yhteissaunassa ja pesutuvassa.

        Jonkin verran taitaa vaikuttaa myös vesikalusteet, kodinkoneet ym. 70-luvun kerrostalossa, jossa ennen asuin, meni 160-170 l/d eli n. 5 m3/kk nuppia kohti. Tosin siinä oli nuo yhteissaunat pesutupa. 2000-luvun talossa ilman noita meni 120 l/d,hlö ja nykyisessä kämpässäni, missä on huoneistokohtainen mittaus, oma kulutukseni on jotain 80 l/d, vaikka en edes elä mitenkään ultranuukasti - suihku on auki saippuoinnin ajan jne, mutta kodinkoneet ovat uusia säästömalleja ja suihkustakaan ei kovin isoa virtaamaa irtoa.

        Huuhaata tuntuu oleva myös lapsiperheiden syyllistäminen. Tuossa 120 l/d,hlö (keskikulutus) talossa oli paljon vaippaikäisiä. Mutta teini-ikäiset 40 min suihkusessioineen saattaa jo näkyä lukemissa. Samoin suuret ikäluokat, joilla voi olla asenteena, että kun on nuorena kärsitty puutetta ja nälkää (?), nyt pitää ottaa menetetty takaisin. Eli kämppää siivottaessa keittiön vesihana juoksee koko ajan, jotta pölyrätti on kätevää huuhtaista jne. Tai saunottaessa suihku on koko ajan juoksemassa...

        Niinpä sitten kerrostalojen keskikulutukset vaihtelee haarukassa 100-300 l/d,hlö.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1852
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1354
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1308
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      340
      854
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      744
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      684
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      663
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      644
    Aihe