Mistä tuo arvosanojen arvostaminen on peräisin?
Itse en koe riittävästi arvostavani koulusta saatavia arvosanoja. Jotkut kuulemma saavat hermoromahduksen, jos lapsen kaikki numerot eivät ole kymppejä.
Onko tämä sukupolvien aikaansaama ketju? Minä vain ajattelen, että tulee, mitä tulee. Kunhan ei luokalle jää.
Arvosanojen arvostaminen
50
1148
Vastaukset
- vaikuttaa tulevaan
Lähinnä kai tuo arvosanojen arvostaminen johtuu siitä että mitä parempi keskiarvo on niin sen laajemmat mahdollisuudet on valita toisenasteen opiskelupaikka. Tietyille aloille ja lukioihin kun ei pääse ellei keski-arvo ole tarpeeksi hyvä.
Ala-asteella tarvitsee jo huolehtia koulusta koska se pohjustaa ylä-astetta. On turhaa koittaa 8-9luokalla nostaa numeroita jos ei osaa edes alkeita kunnolla.
Itse olen joutunut oman tyhmyyden takia käymään lisävuoden peruskoulua ja en siltikään saanut numeroita nostettua niin että olisin haluamaani kouluun päässyt.
En omilta lapsilta kylläkään kymppejä vaadi mutta kyllä koulu menee kaikkien harrastusten edelle jos numerot lähtevät laskemaan. Meillä perus taso on 8pinnassa mitä pidetään yllä.- Mies 27v
Siis juuri nääin;Kyse on ihan siitä minkälaisen tulevaisuuden haluat lapsellesi.Haluatko että on mahdollista mennä amikseen,lukioon ja kenties siitä eteenpäin vaiii onko ihan ok että peruskoulun jälkeen menee niihin hommiin mihin pääsee,palkalla olemattomalla.
Kyse on myös jo ylä-asteella pikku hiljaa siitä että alkaa ottamaan vastuuta omasta elämästään(joka lähtee siis koulun käynnistä) ja herätellä sitä ajastus maailmaa mitä haluaisi tehdä 9.luokan jälkeen.
Vaikka,kyllähän tässä aloituksessa taisi tulla vastaus siihen kysymykseen,kun olen ihmetellyt erityisesti iltasanomien joka päiväisiä "näin hoidat lastasi" vinkkejä.Aivan perusjuttuja ja aivot narikassa pitää olla jos ei niitä ite hoksaa....näköjään nekin ohjeet ovat sitten tarpeen joillekkin... - ap.
Mies 27v kirjoitti:
Siis juuri nääin;Kyse on ihan siitä minkälaisen tulevaisuuden haluat lapsellesi.Haluatko että on mahdollista mennä amikseen,lukioon ja kenties siitä eteenpäin vaiii onko ihan ok että peruskoulun jälkeen menee niihin hommiin mihin pääsee,palkalla olemattomalla.
Kyse on myös jo ylä-asteella pikku hiljaa siitä että alkaa ottamaan vastuuta omasta elämästään(joka lähtee siis koulun käynnistä) ja herätellä sitä ajastus maailmaa mitä haluaisi tehdä 9.luokan jälkeen.
Vaikka,kyllähän tässä aloituksessa taisi tulla vastaus siihen kysymykseen,kun olen ihmetellyt erityisesti iltasanomien joka päiväisiä "näin hoidat lastasi" vinkkejä.Aivan perusjuttuja ja aivot narikassa pitää olla jos ei niitä ite hoksaa....näköjään nekin ohjeet ovat sitten tarpeen joillekkin...Minun lapsillani on sitten luonnostaan hyvät geenit, kun yhdistelmä on
uusavuton äiti useampi lapsi = aikuiset lapset johtotehtävissä työelämässä
*omahyväinen hymy* - Mies 27v
ap. kirjoitti:
Minun lapsillani on sitten luonnostaan hyvät geenit, kun yhdistelmä on
uusavuton äiti useampi lapsi = aikuiset lapset johtotehtävissä työelämässä
*omahyväinen hymy*"uusavuton äiti useampi lapsi = aikuiset lapset johtotehtävissä työelämässä"
Niin,nämä yksilöt taitavat olla luonnostaan sellaisia että numeroita oni koulussa tippunutu.Ei se ainakaan sinusta ole johtunut kun kysyt noin pata-aivo kysymystä.
Toisekseen,ne lapset ovat itse sen työntehneet,et sinä!Joten,turha on hymyillä omahyväisesti.
Kolmanneksi,miksi kysyit,kun et tunnu kestävän vastauksia vaan kaikille vastaat puoli v ittuilen takaisin. - ap.
Mies 27v kirjoitti:
"uusavuton äiti useampi lapsi = aikuiset lapset johtotehtävissä työelämässä"
Niin,nämä yksilöt taitavat olla luonnostaan sellaisia että numeroita oni koulussa tippunutu.Ei se ainakaan sinusta ole johtunut kun kysyt noin pata-aivo kysymystä.
Toisekseen,ne lapset ovat itse sen työntehneet,et sinä!Joten,turha on hymyillä omahyväisesti.
Kolmanneksi,miksi kysyit,kun et tunnu kestävän vastauksia vaan kaikille vastaat puoli v ittuilen takaisin."kaikille vastaat puoli v ittuilen takaisin"
Minkä sinä koet sellaisena? Mielestäni olin tiukan asiallinen koko ajan ja esim. Kieltenopettajatar16:n kanssa olin erittäinkin samoilla linjoilla.
- Cloetta...
Arvot ovat erilaisia esilaisilla ihmisillä, ei siinä sen kummempaa.
En ole koskaan kuullutkaan, että "jotkut kuullemma saavat hermoromahduksen, jos lapsen kaikki numerot eivät ole kymppejä". Kertoisitko tarkemmin tästä??
Jos lapseni lukee kokeisiin ja tekee parhaansa, on sama, mikä numero sieltä tulee koska on kuitenkin nähnyt vaivaa ja tehnyt parhaansa. Jos taas ei tee mitään oppimisen edistämiseksi, tulee yleensä huonoja numeroita ja kyllä tällainen on käyty lasteni kanssa läpi; jos ei näe vaivaa ei yleensä tule palkkiotakaan, tässä tapauksessa, sitä hyvää numeroa.
Hyvä numero kertoo siis usein vaivannäöstä ja ahkeruudesta ja yleensä ahkeruutta arvostetaan. Lapset ova erilaisia oppijoita ja valitettavasti tätä ei aina oteta huomioon. Yksi lapsistani ei osannut lukea kokeisiin eli ei osannut tekniikkaa ja ei ollut motivoitunut kokeella mitattaviin suorituksiin vaan oli enemmän tekijä-kokeilija tyyppi mutta tätähän ei kouluissa (perus) arvioida tai arvosteta.- ap.
Olen lukenut tällaisesta moniltakin eri tahoilta. Luulisin, että tuo on enemmän akateemisten perheiden juttuja.
Kerran Masennus-palstalla kirjoitti n. 26v mies, joka opiskeli yliopistossa ja kävi töissä. Hänen vanhempansa soittivat hänelle joka päivä ja vannottivat häntä opiskelemaan hyvin - siis täydellisesti. - kokemus-k
ap. kirjoitti:
Olen lukenut tällaisesta moniltakin eri tahoilta. Luulisin, että tuo on enemmän akateemisten perheiden juttuja.
Kerran Masennus-palstalla kirjoitti n. 26v mies, joka opiskeli yliopistossa ja kävi töissä. Hänen vanhempansa soittivat hänelle joka päivä ja vannottivat häntä opiskelemaan hyvin - siis täydellisesti."Olen lukenut tällaisesta moniltakin eri tahoilta."
Faktahan on että täyden kympin oppilaita on ikäluokasta todella pieni osa. Ysin oppilaatkin ovat selvä vähemmistö ja jo normijkauman mukaan keskitason oppilaan pitäisi sijoittua sinne 7 - 8 hujakoille. On siis ihan epärealistista ajatella että pelkkien kymppien vaatiminen olisi jotenkin yleistä. Pikemminkin se on joidenkin liiallisten pingottajien juttu.
"Luulisin, että tuo on enemmän akateemisten perheiden juttuja. "
Ei välttämättä. Ennemminkin huonon itsetunnon omaavien vanhempien juttu. Jos on itse kokenut lapsena painetta menestyä, sen siirtää helposti myös omiin lapsiinsa. Eletään lasten kautta ja vaaditaan sitä mitä ei ehkä itse saavutettu.
Oman kokemukseni mukaan monet akateemiset ovat hyvinkin suvaitsevia sen suhteen mitä lapset haluavat tehdä ja miten pärjäävät. ymmärretään että lapset ovat erilaisia ja jokaisen pitää löytää oma juttunsa. Poikkeuksia tietysti on sielläkin.
"Kerran Masennus-palstalla kirjoitti n. 26v mies, joka opiskeli yliopistossa ja kävi töissä. Hänen vanhempansa soittivat hänelle joka päivä ja vannottivat häntä opiskelemaan hyvin - siis täydellisesti."
Kyllä tuossa on vähintäänkin yhtä paljon kyse siitä että nuo vanhemmat eivät ole hyväksyneet lapsensa kasvua vastuulliseksi aikuiseksi eivätkä osaa päästää irti. - ap.
kokemus-k kirjoitti:
"Olen lukenut tällaisesta moniltakin eri tahoilta."
Faktahan on että täyden kympin oppilaita on ikäluokasta todella pieni osa. Ysin oppilaatkin ovat selvä vähemmistö ja jo normijkauman mukaan keskitason oppilaan pitäisi sijoittua sinne 7 - 8 hujakoille. On siis ihan epärealistista ajatella että pelkkien kymppien vaatiminen olisi jotenkin yleistä. Pikemminkin se on joidenkin liiallisten pingottajien juttu.
"Luulisin, että tuo on enemmän akateemisten perheiden juttuja. "
Ei välttämättä. Ennemminkin huonon itsetunnon omaavien vanhempien juttu. Jos on itse kokenut lapsena painetta menestyä, sen siirtää helposti myös omiin lapsiinsa. Eletään lasten kautta ja vaaditaan sitä mitä ei ehkä itse saavutettu.
Oman kokemukseni mukaan monet akateemiset ovat hyvinkin suvaitsevia sen suhteen mitä lapset haluavat tehdä ja miten pärjäävät. ymmärretään että lapset ovat erilaisia ja jokaisen pitää löytää oma juttunsa. Poikkeuksia tietysti on sielläkin.
"Kerran Masennus-palstalla kirjoitti n. 26v mies, joka opiskeli yliopistossa ja kävi töissä. Hänen vanhempansa soittivat hänelle joka päivä ja vannottivat häntä opiskelemaan hyvin - siis täydellisesti."
Kyllä tuossa on vähintäänkin yhtä paljon kyse siitä että nuo vanhemmat eivät ole hyväksyneet lapsensa kasvua vastuulliseksi aikuiseksi eivätkä osaa päästää irti.Oletko opetusalalla vai mistä tiedät normijakauman? Mielestäni koulusta voitaisiin enemmän informoida koteja esim. luokan keskiarvosta ym. Joku 1% aineenopettajista toki jakaa tätä informaatiota pyytämättä Wilman kautta ja minusta se on erittäin hyvä asia.
Yleensä on kuitenkin niin, että koulut panttaavat tietoja, joita voisi hyvin jakaa koteihin. Salailu ei edistä mitään. - Normaalijakauma
ap. kirjoitti:
Oletko opetusalalla vai mistä tiedät normijakauman? Mielestäni koulusta voitaisiin enemmän informoida koteja esim. luokan keskiarvosta ym. Joku 1% aineenopettajista toki jakaa tätä informaatiota pyytämättä Wilman kautta ja minusta se on erittäin hyvä asia.
Yleensä on kuitenkin niin, että koulut panttaavat tietoja, joita voisi hyvin jakaa koteihin. Salailu ei edistä mitään.Eikö todistuksessa enää ole myös koko luokan keskiarvo? Ja tottahan muistat gaussin käyrän omilta kouluajoiltasi? ;)
- ap.
Normaalijakauma kirjoitti:
Eikö todistuksessa enää ole myös koko luokan keskiarvo? Ja tottahan muistat gaussin käyrän omilta kouluajoiltasi? ;)
Enää? Onko joskus ollut? Tarkoitin lähinnä kokeiden keskiarvoa luokassa. Se antaa jo paljon osviittaa, missä ollaan. Jotkut harvinaisen viitseliäät opettajat laittavat tämän tiedon Wilmaan.
- Normaalijakauma
ap. kirjoitti:
Enää? Onko joskus ollut? Tarkoitin lähinnä kokeiden keskiarvoa luokassa. Se antaa jo paljon osviittaa, missä ollaan. Jotkut harvinaisen viitseliäät opettajat laittavat tämän tiedon Wilmaan.
On ollut. Gaussin käyrän mukaan kokeen arvosana kertoo kuitenkin parhaiten sen, missä oma lapsesi on luokan arvosanajakaumassa.
- Normaalijakauma
ap. kirjoitti:
Eli suomennan nyt varmuuden vuoksi vielä edellisen, mutta jotkut asiat saatan muistaa väärin.
Jos lapsesi saa kokeesta 6 tai alle sen, hän on kokeessa ollut luokan "heikoimmin" menestydeiden joukossa. Jos kokeista tulee 6½-8½ hän on suurinpiirtein luokkansa keskitasoa ja jos kokeista tulee kiitettävää, hän kuuluu joukkoon, joka ko. kokeessa osasi koealueen erinomaisen hyvin.
Jos koe on niin helppo, että kaikille oppilaille uhkaa tulla kiitettävä, arvostelua tiukennetaan tai vastaavasti, jos koe on niin vaikea, että kukaan ei menesty kokeessa, arvostelua on pakko löyhentää tai on kerrattava asiat luokan kanssa ja pidettävä uusi koe. ;)
Ps. En ole opettaja, mutta muistelen tämmöisiä kuvioita olleen kouluaikoinani. - ap.
Eli suomennan nyt varmuuden vuoksi vielä edellisen, mutta jotkut asiat saatan muistaa väärin.
Jos lapsesi saa kokeesta 6 tai alle sen, hän on kokeessa ollut luokan "heikoimmin" menestydeiden joukossa. Jos kokeista tulee 6½-8½ hän on suurinpiirtein luokkansa keskitasoa ja jos kokeista tulee kiitettävää, hän kuuluu joukkoon, joka ko. kokeessa osasi koealueen erinomaisen hyvin.
Jos koe on niin helppo, että kaikille oppilaille uhkaa tulla kiitettävä, arvostelua tiukennetaan tai vastaavasti, jos koe on niin vaikea, että kukaan ei menesty kokeessa, arvostelua on pakko löyhentää tai on kerrattava asiat luokan kanssa ja pidettävä uusi koe. ;)
Ps. En ole opettaja, mutta muistelen tämmöisiä kuvioita olleen kouluaikoinani.Ei tämä nyt oikein skulaa, sillä Wilmassa oli oma lapsi saanut 5 ja luokan keskiarvo oli 5½. Että mikä on homman nimi tässä tilanteessa?
Todistusten keskiarvoa odotellessa ei voi tsempata, kokeiden keskiarvoa odotellessa voi. - Normaalijakauma
ap. kirjoitti:
Ei tämä nyt oikein skulaa, sillä Wilmassa oli oma lapsi saanut 5 ja luokan keskiarvo oli 5½. Että mikä on homman nimi tässä tilanteessa?
Todistusten keskiarvoa odotellessa ei voi tsempata, kokeiden keskiarvoa odotellessa voi.Todennäköisesti ala-asteella ei sitten tämä gaussinkäyrä ole käytössä. :)
Jos luokan keskiarvo on kokeessa 5½, ei koealueen asioita ole opetettu tai niitä ei ole opittu. Mielestäni tuollainen koe pitäisi uusia.
Kuinka monta koetta ko. aineesta on kevätlukukaudella? Jos muiden tuon aineen kokeiden arvosanajakauma on normaalimpi, niin opettaja tekisi ehkä viisaasti, jos olisi ottamatta huomioon kyseisen kokeen arvosanat tai painotus ko. kokeella olisi tuntikokeen luokkaa. - ap.
Todennäköisesti ala-asteella ei sitten tämä gaussinkäyrä ole käytössä. :)
Jos luokan keskiarvo on kokeessa 5½, ei koealueen asioita ole opetettu tai niitä ei ole opittu. Mielestäni tuollainen koe pitäisi uusia.
Kuinka monta koetta ko. aineesta on kevätlukukaudella? Jos muiden tuon aineen kokeiden arvosanajakauma on normaalimpi, niin opettaja tekisi ehkä viisaasti, jos olisi ottamatta huomioon kyseisen kokeen arvosanat tai painotus ko. kokeella olisi tuntikokeen luokkaa.Ei ole ala-asteesta (nykyinen alakoulu) kyse.
Lähinnä kritisoin sitä, että miksi jokaisen aineen opettaja ei ilmoita kokeiden keskiarvoa. Tämä olisi koteja ja oppilasta itseään informoivaa tietoa. Miksi asioita salaillaan? Eikö avoimmuus olekaan hyvästä? - Normaalijakauma
ap. kirjoitti:
Ei ole ala-asteesta (nykyinen alakoulu) kyse.
Lähinnä kritisoin sitä, että miksi jokaisen aineen opettaja ei ilmoita kokeiden keskiarvoa. Tämä olisi koteja ja oppilasta itseään informoivaa tietoa. Miksi asioita salaillaan? Eikö avoimmuus olekaan hyvästä?Eikö opettaja vastaa edes sähköpostiin, jos kokeen keskiarvoa huoltaja kysyy?
- ap.
Eikö opettaja vastaa edes sähköpostiin, jos kokeen keskiarvoa huoltaja kysyy?
Minusta olisi korrektia ilmoittaa se kyselemättä. Korrektimpaa kuin lähteä jokaiselle kysyjälle erikseen ilmoittamaan.
Ps. Kuka täällä miinustaa viestejäni ja mistäköhän syystä. Että tietää ensi kerralla kirjoittaa 'paremmin' ja 'kaikkia miellyttävämmin'. - Normaalijakauma
ap. kirjoitti:
Minusta olisi korrektia ilmoittaa se kyselemättä. Korrektimpaa kuin lähteä jokaiselle kysyjälle erikseen ilmoittamaan.
Ps. Kuka täällä miinustaa viestejäni ja mistäköhän syystä. Että tietää ensi kerralla kirjoittaa 'paremmin' ja 'kaikkia miellyttävämmin'.Eihän se opettaja älyä, että kyseinen tieto huoltajia kiinnostaa, jollei kukaan kysele. Opettajat ovat vain ihmisiä. Kyllä opettajaakin voi "opettaa" ja pian tuo tieto tulee kysymättä. :)
En tiedä kuka miinustaa, mutta miinukset ovat merkkinä siitä, että joku lukija ei ole kommentin kirjoittajan kanssa samaa mieltä jostakin tekstisisällöstä. Itse en ajattele, että pitäisi kirjoittaa "paremmin" tai "kaikkia miellyttävämmin".
Itse saatan joskus laittaa pelkän plussan tai miinuksen, kun joku keskustelun aihe on sellainen, etten viitsi siihen kommentoida, mutta minulla silti on asiasta "mielipide". Ei kai se mitenkään kiellettyä ole? :O Silloin kun itse kirjoitan, en ota kantaa suuntaan tai toiseen. Miksi moinen edes haittaa sinua? - ap.
Eihän se opettaja älyä, että kyseinen tieto huoltajia kiinnostaa, jollei kukaan kysele. Opettajat ovat vain ihmisiä. Kyllä opettajaakin voi "opettaa" ja pian tuo tieto tulee kysymättä. :)
En tiedä kuka miinustaa, mutta miinukset ovat merkkinä siitä, että joku lukija ei ole kommentin kirjoittajan kanssa samaa mieltä jostakin tekstisisällöstä. Itse en ajattele, että pitäisi kirjoittaa "paremmin" tai "kaikkia miellyttävämmin".
Itse saatan joskus laittaa pelkän plussan tai miinuksen, kun joku keskustelun aihe on sellainen, etten viitsi siihen kommentoida, mutta minulla silti on asiasta "mielipide". Ei kai se mitenkään kiellettyä ole? :O Silloin kun itse kirjoitan, en ota kantaa suuntaan tai toiseen. Miksi moinen edes haittaa sinua?Minua nyt haittaa se, että ihmiset eivät jaa informaatiota toisilleen. Haittaako sinua, jos pyydän sitä tähän keskusteluunkin liittyen?
Minusta tiedon jakaminen koteihin on Wilman perusasia enkä tiedä, onko minun aiheellista lähteä sitä asiaa enempää kouluun välittämään kuin olen sitä jo tähän asti tehnyt.
Se minua kiinnostaa, että mikä käytäntö muissa kouluissa on. Täällä on paljon äitejä, vilkas keskustelukulttuuri ja oletan, että täällä on myös kouluikäisten äitejä. Luulisi, että äitejä kiinnostaa kokonaisuus ja sitä minä ainakin pyrin tällä informaation peräänkuuluttamisella tavoittelemaan.
Ehkä olisi pitänyt hakeutua STT:lle töihin. - Normaalijakauma
ap. kirjoitti:
Minua nyt haittaa se, että ihmiset eivät jaa informaatiota toisilleen. Haittaako sinua, jos pyydän sitä tähän keskusteluunkin liittyen?
Minusta tiedon jakaminen koteihin on Wilman perusasia enkä tiedä, onko minun aiheellista lähteä sitä asiaa enempää kouluun välittämään kuin olen sitä jo tähän asti tehnyt.
Se minua kiinnostaa, että mikä käytäntö muissa kouluissa on. Täällä on paljon äitejä, vilkas keskustelukulttuuri ja oletan, että täällä on myös kouluikäisten äitejä. Luulisi, että äitejä kiinnostaa kokonaisuus ja sitä minä ainakin pyrin tällä informaation peräänkuuluttamisella tavoittelemaan.
Ehkä olisi pitänyt hakeutua STT:lle töihin.Ei minua haittaa jos pyydät "sitä tähän keskusteluun liittyen". En vain näe siitä olevan yhtä paljon hyötyä, kuin olemalla yhteydessä opettajiin. Wilma antaa kodin ja koulun yhteistyölle hyvät mahdollisuudet. Ainakin huomattavasti paremmat, kuin Suomi24. :)
- Kieltenopettajatar16
Kuinka monta koetta ko. aineesta on kevätlukukaudella? Jos muiden tuon aineen kokeiden arvosanajakauma on normaalimpi, niin opettaja tekisi ehkä viisaasti, jos olisi ottamatta huomioon kyseisen kokeen arvosanat tai painotus ko. kokeella olisi tuntikokeen luokkaa.Et ehkä usko, mutta toisinaan rinnakkaisluokista yhdellä kokeen keskiarvo on 8,1, yhdellä 7,7, yhdellä 6,9 ja yhdellä mainitsemasi 5,5. Eihän tämä mitenkään erityisen yleistä ole, mutta ei kyllä mikään mahdottomuuskaan. Joillakin luokilla työskentelytavat ja oppilaiden luontaiset kyvyt edesauttavat oppimista, joillakin luokilla taas kaikenmaailman tyhjän häsääminen näyttää olevan pääasia.
Yleensä laitan koepaperiin myös luokan keskiarvon. Kerran eräs äiti soitti ja esitti samaa kuin sinäkin: asioita ei ole opetettu tai koe on muulla tavoin "liian vaikea". Sattumalta pidin kahtena perättäisenä vuotena neljälle rinnakkaisluokalle ihan saman kokeen ja luonnollisesti arvostelussa ei ollut mainittavia eroja. Muilla seitsemällä tämän samaisen kokeen tehneellä luokalla keskiarvot olivat suurinpiirtein seiskaa, joillakin vähän yli, joillakin alle. Täten tuli todistettua, että se luokan keskiarvo ei todellakaan kerro sen enempää opettajan kyvyistä kuin kokeen vaativuudestaan. Se kertoo kyseisen luokan opiskelukulttuurista ja varmasti myös kodin suhtautumisesta koulunkäyntiin - ehkäpä myös oppilaiden oppimiskyvystä. - ap.
Ei minua haittaa jos pyydät "sitä tähän keskusteluun liittyen". En vain näe siitä olevan yhtä paljon hyötyä, kuin olemalla yhteydessä opettajiin. Wilma antaa kodin ja koulun yhteistyölle hyvät mahdollisuudet. Ainakin huomattavasti paremmat, kuin Suomi24. :)
Kirjoitit kaksi kappaletta aiheesta 'miinustaminen' ja siihen vastasin ensimmäisessä kappaleessa.
Ellei sinulla ole lisäinformaatiota antaa enempää, niin päättyköön tämä säie tähän. - ap.
Kieltenopettajatar16 kirjoitti:
Et ehkä usko, mutta toisinaan rinnakkaisluokista yhdellä kokeen keskiarvo on 8,1, yhdellä 7,7, yhdellä 6,9 ja yhdellä mainitsemasi 5,5. Eihän tämä mitenkään erityisen yleistä ole, mutta ei kyllä mikään mahdottomuuskaan. Joillakin luokilla työskentelytavat ja oppilaiden luontaiset kyvyt edesauttavat oppimista, joillakin luokilla taas kaikenmaailman tyhjän häsääminen näyttää olevan pääasia.
Yleensä laitan koepaperiin myös luokan keskiarvon. Kerran eräs äiti soitti ja esitti samaa kuin sinäkin: asioita ei ole opetettu tai koe on muulla tavoin "liian vaikea". Sattumalta pidin kahtena perättäisenä vuotena neljälle rinnakkaisluokalle ihan saman kokeen ja luonnollisesti arvostelussa ei ollut mainittavia eroja. Muilla seitsemällä tämän samaisen kokeen tehneellä luokalla keskiarvot olivat suurinpiirtein seiskaa, joillakin vähän yli, joillakin alle. Täten tuli todistettua, että se luokan keskiarvo ei todellakaan kerro sen enempää opettajan kyvyistä kuin kokeen vaativuudestaan. Se kertoo kyseisen luokan opiskelukulttuurista ja varmasti myös kodin suhtautumisesta koulunkäyntiin - ehkäpä myös oppilaiden oppimiskyvystä.En minäkään sanoisi, että ei ole opetettu tai opittu. Onhan siinä sekin substanssi, että mitä asioita oppilaat ovat pitäneet tärkeinä. Esim. minä kerran kirjoitin omasta mielestäni tärkeimmät asiat yhteenvetoon -> yhtäkään näistä ei kuulemma ollut kysytty. Ei lapsi kyllä lukenutkaan tuota yhteenvetoa vasta kuin jälkeenpäin.
Joskus tulee jotain kohtauksia minullekin. - Normaalijakauma
ap. kirjoitti:
Kirjoitit kaksi kappaletta aiheesta 'miinustaminen' ja siihen vastasin ensimmäisessä kappaleessa.
Ellei sinulla ole lisäinformaatiota antaa enempää, niin päättyköön tämä säie tähän.Eli miinustaminen ei haittaa, mutta miinustajien tahi mihin suutaan tahansa peukuttajien pitäisi jakaa informaatiota? Taisin pudota täysin kärryiltä. En tiedä millaista informaatiota kaipaat. Menen saunaan. ;)
- Normaalijakauma
ap. kirjoitti:
Ellei sinulla ole lisäinformaatiota antaa enempää, niin päättyköön tämä säie tähän.Jos kyseessä on yläkoulun oppilas tai lukion alle 18-vuotias opiskelija, kysyisin koulun rehtorilta tai opinto-ohjaajalta, miksei kokeiden keskiarvo näy Wilmassa.
- trrhhh
ap. kirjoitti:
Ei tämä nyt oikein skulaa, sillä Wilmassa oli oma lapsi saanut 5 ja luokan keskiarvo oli 5½. Että mikä on homman nimi tässä tilanteessa?
Todistusten keskiarvoa odotellessa ei voi tsempata, kokeiden keskiarvoa odotellessa voi.Jos näin huono keskiarvo on niin ei ole ope opettanut asiaa tai ei ole osannut opettaa. Vanhempien pitäisi ottaa selkoa kummastako se johtuu.
- kevään.abityttö
ap. kirjoitti:
Ei ole ala-asteesta (nykyinen alakoulu) kyse.
Lähinnä kritisoin sitä, että miksi jokaisen aineen opettaja ei ilmoita kokeiden keskiarvoa. Tämä olisi koteja ja oppilasta itseään informoivaa tietoa. Miksi asioita salaillaan? Eikö avoimmuus olekaan hyvästä?No minusta on ihan oikein ettei aina opettaja kerro keskiarvoa.
Vanhempia voisi informoida, mutta ei välttämättä oppilaita.
Oletko ajatellut miltä lapsesta tuntuu, kun opettaja ilmoittaa luokan keskiarvon kokeessa X olevan esimerkiksi 8- ja oppilas on saanut kokeestansa 7?
Ainakin minun ala-aste aikoinani se oli välillä hyvinkin rankkaa osalle oppilaista (myöskin allekirjoittaneelle) jos kuulivat jäävänsä sen alapuolelle. Tämä oli myös yleisin ilkkumisen aihe alaluokilla.
Peruskoulussa, varsinkin alaluokilla, oppilaiden täytyisi tietää vain oma menestymisensä yksilönä ja haastaa itsensä edellisen koenumeron perusteella, ja tehdä parhaansa. - ????
Eikö todistuksessa enää ole myös koko luokan keskiarvo? Ja tottahan muistat gaussin käyrän omilta kouluajoiltasi? ;)
Koska todistuksessa on ollut koko luokan keskiarvo? Ei ainakaan 90- ja 00-luvuilla kun itse olen koulua käynyt.
- asian tietävä
Kuinka monta koetta ko. aineesta on kevätlukukaudella? Jos muiden tuon aineen kokeiden arvosanajakauma on normaalimpi, niin opettaja tekisi ehkä viisaasti, jos olisi ottamatta huomioon kyseisen kokeen arvosanat tai painotus ko. kokeella olisi tuntikokeen luokkaa.Kuuluisaa gaussin käyrää ei ole käytetty vuosiin, poistui jo 90-luvulla.
- asiasta tietävä
???? kirjoitti:
Koska todistuksessa on ollut koko luokan keskiarvo? Ei ainakaan 90- ja 00-luvuilla kun itse olen koulua käynyt.
Kokeisiin merkitään luokan keskiarvo, ja luonnollisesti kyseisen oppilaan saama pistemäärä.
- åoö
On ollut. Gaussin käyrän mukaan kokeen arvosana kertoo kuitenkin parhaiten sen, missä oma lapsesi on luokan arvosanajakaumassa.
Nää käyrät on ahterista...ei ne anna todellista kuvaa...jos on kymmenen oppilaan luokka, voivat kaikki olla kasin oppilaita.
- totuutta ent.opisk
trrhhh kirjoitti:
Jos näin huono keskiarvo on niin ei ole ope opettanut asiaa tai ei ole osannut opettaa. Vanhempien pitäisi ottaa selkoa kummastako se johtuu.
niin tai sitten oppilaita ei kiinnosta muu kuin pulista keskenään, jättää kotitehtävät(myös lukuläksyt) tekemättä, pummata vanhemmilta rahaa ja mennä ostamaan vähän kaljaa ja tupakkaa, kun kouluikäisillä voi ihan helposti olla täysi-ikäisiä kavereita jotka ostavat alkoholia ja tupakkaa nuoremmilleen hakupalkkaa vastaan.
eli itse en ensimmäiseksi syyttäisi opettajia, vaan tarkastelisin lapsen ja vanhempien mielenkiintoa lapsen koulumenestykseen..usein kun vanhempiakaan ei kiinnosta se lapsen koulumenestys vaan ne omat asiat ja uudet suhteet. - igez
totuutta ent.opisk kirjoitti:
niin tai sitten oppilaita ei kiinnosta muu kuin pulista keskenään, jättää kotitehtävät(myös lukuläksyt) tekemättä, pummata vanhemmilta rahaa ja mennä ostamaan vähän kaljaa ja tupakkaa, kun kouluikäisillä voi ihan helposti olla täysi-ikäisiä kavereita jotka ostavat alkoholia ja tupakkaa nuoremmilleen hakupalkkaa vastaan.
eli itse en ensimmäiseksi syyttäisi opettajia, vaan tarkastelisin lapsen ja vanhempien mielenkiintoa lapsen koulumenestykseen..usein kun vanhempiakaan ei kiinnosta se lapsen koulumenestys vaan ne omat asiat ja uudet suhteet.Koko luokka tuommosia?
No höpö höpö.
- ei mitäänmerkitystä
Joo, ei kukaan opettajan nimekkeen alla voi arvostella toistenlapsia numeroin. Ei missään niemssä. Se on vaan tyhmintä mitä koulussa voi opettaja tehdä.
Eräs rehtori sanoi kerran kevätpuheessaan, että vanhemmat, älkää koskaan laittako suurtapainoa numeroille, ne on yhden opettajan aikaansannoksia, ei totuus, jotkut arvostelevat muilla perusteilla kuin mitä lapsi osaa. Jos on oppilas joka on eirytisenkiltti joka nuoleskelee opettajaa vaikkeimitään osa hän saa hyvän numeron, jos taas oppilas noklla on omat mielipiteet ja toimii niin ja muuten pärjää hienosti koulussa saa huonot.
Numerot ei merkitse kuin yhden ihmisen arvostelua oppilaasta ei opinnoista....
juuri noin. Pärjstäkerroin ja se nuolija ... siinäpä se.
Ja nähty on. Anteeksi pyyntöä toisenpuolesta vaativa oppilas on syyllinen ja häirikkö, mutta opettaja joka työntää oppilaan rappukäytävään, on säälin kohden! Huh huh... - se on
Miks ihmeessä?
Itse olin ns kasin oppilas.
Sitten päätin haluta yliopistoon lääketieteelliseen.
Ja sinne pääsin, koska halusin kovasti.
Lapseni ovat käyneet koulut miten kukin.
Ylioppilaaksi ennenmmin tai myöhemmin. Ja on urat auenneet.
Ei ne kympit oo tärkeitä vaan se että tietää mitä haluaa jatkossa.
Kympin oppilas saattaa tehdä itsemurhan ylioppilas keväänä.
Ja seiskan oppilas mennä yliopistoon ja tehdä loputa väitöskirjaa.
Elämä ei saa olla liikaa stressiä jo kouluaikana. - alisuorittaja
Kun olin peruskoulussa Vanhemmillani oli tapana maksaa kymmenen markkaa kympin kokeesta. Mä sitten vetelin kymppejä joka kokeesta niin vanhemmat päätti ettei makseta enää. Siitä alkoi mun numerot tippua kuin lehmän häntä.
- Wanha ope
Ei tietenkään joku yksittäinen koearvosana kerro kuin sen miten ko. oppilas oli tähän kokeeseen valmistautunut, tai miten hyvin koealueen hallitsi. Ei kitettäväänkään välttämättä tarvita pänttäämstä, oivallus ajaa saman asian. Siinä kyvyssä oivaltaa tosin on isoja eroja ihmisten välillä, oli sitten kyse lapsista tai aikuisista. Myös keskttymiskyky ja muisti ovat tärkeitä oppimisen kannalta. Motivaatiokin toki, mutta itse kyllä muistan kouluajoilta (40 vuoden takaa) monia sellaisiakn asioita, joita en edes olisi ollut kiinnostunut oppimaan.
Jokaisella on lisäksi se oma tapansa (voi olla useitakin) oppia, joka parhaiten toimii. Osa ihmisistä on oppijoina auditiivisia, osa visuaalisia, kineettisiä jne. Monilla oppiminen on tehokkainta, kun prosessi (= opetus) sisältää kaikkia näitä itselle sopivassa suhteessa. Näin siis teoriassa. Toimii tosin usein käytännössäkin.
Oppimisvaikeudet puolestaan eivät välttämättä tarkoita, että itse kyvyssä oivaltaa olisi mitään vikaa. Opetusmetodia vaihtamalla voidaan usein saada tällaisissa tapauksissa hyviäkin tuloksia, jopa aivan käänteisiä heikohkoihin alkuperäisin verrattuna.
Ja sitten tietysti on myös pieni osa niitä, jotka vain ovat ns. heikkolahjaisia. Ihmisenä toki yhtä arvokkaita kuin muutkin ja monissa tapauksissa voivat saavuttaa vaikka kuinka antoisan ja onnellisen elämän. Sehän on kuitenkin se kaikkein oleellisin asia.
Summa summarum, keskinkertaisella lahjakkuudella (siis numeroarvostelulla sellaisella tyydyttävällä keskitasolla olevat) voivat opiskella yliopistossa ja korkeakouluissa menestyksellisesti ja kohota vaativiin asemiin yhteiskunnassa. Ei siihen tarvita kympin oppilaan ominaisuuksia. Kunnianhimoa, sosiaalista lahjakkuutta, jopa ulkonäköä voidaan hyödyntää usein enemmän kuin absoluuttista kykyä oivaltaa.
Ajatelkaapa sitä, että keskinkertaista koulumenestyjää ymmärtävät, ja häneen voivat samaistua, lähes kaikki ihmniset. Neroa ymmärtää vain toinen nero. Heitä on aina vain pieni osa ihmisistä. - valkokakki.......
Vanhempien isän tai äidin osuus on merkittävä siinä tuleeko lapselle 8, 9 ja 10. Lasta pitää kannustaa opiskelemaan ja kertoa elämän faktat. Kun opiskelee hyvin arvosanoin on myös menestys ja arvostettu ammatti taattu. Lapsista pitää tulla parempia ja menestyneimpiä kuin omista vanhemmista. Osa vanhemmista ei halua tai välitä siitä että oma lapsi olisi fiksumpi ja menestyisi elämässään paremmin. Kun sanotaan että köyhyys periytyy, pitää paikkansa juuri tämän johdosta. Täys 10 on aina se tavoite, mutta 7, 8 ja 9 kelpaa. Aina on varaa parantaa. Ei ne huippuoppilaatkaan niitä 10 ilman kovaa puurtamista saa. Jos joku sanoo ettei hänen tarvitse juuri opiskella ja saa silti kokeista 10, valehtelee. Kenelläkään lapsella tieto ei ole valmiina aivoissa. Jokaisen lapsen pitäisi suomessa opiskella ylioppilaaksi!
- yo kampaaja
Minusta jokaisen lapsen pitäs opiskella itselleen hyvä ammattitutkinto, ei pelkällä perukoulun tai lukion papereilla tee mitään.
Minun veljeni on tekniikan tohtori, eikä hän ole käynyt lukiota ollenkaan, ei se ylioppilas ole autuaaksi tekevä. - g6rttuuhiuyh
yo kampaaja kirjoitti:
Minusta jokaisen lapsen pitäs opiskella itselleen hyvä ammattitutkinto, ei pelkällä perukoulun tai lukion papereilla tee mitään.
Minun veljeni on tekniikan tohtori, eikä hän ole käynyt lukiota ollenkaan, ei se ylioppilas ole autuaaksi tekevä.Lukion oppimäärä on yleissivistävä. Sen takia minäkin valkokakin tavoin suosittelen lukiota kaikille, tai vähintäänkin amiksen kaksoistutkintoa eli perustutkinto ja yo-lakki molemmat.
- brahms
Se on kiva, kun terveiden lasten vanhemmilla on näin pienet huolet.
Eipä tule arvosanat mieleen itsellä. - mitä väliä ei mitään
Ei niistä kannata piittaa.. ne on katkerien ihmisten halu näyttää mahtinsa. Meistä jokainen voi numeroin arvostella kenet tahansa, eikä sillä oo mekitystä.
Jos lapsi saaaa koulussa vaikka 7 niin aivan varmasti se on 10, mutta tämä katkera ihminen vaan haluu näyttää voimansa ja monesti se on kiusaaminen oppilaasta kohtaan. - cffgfgjgyjghjkl
Kyllähän sen todistuksen numerot voi kertoa muutamastakin asiasta:
1. lapsi voi olla todella fiksu
2. lapsi voi olla todella ahkera
3. lapsi voi olla älyllisesti alle keskiarvon jos ei kykene suorittamaan
4. lapsi voi olla patalaiska
5. lasta ei kiinnosta koulunkäynti/tulevaisuus
Kyllä minä pitäisin todellakin silmällä millaisia todistuksia kotiin tulee. Ihan senkin takia, että omasta kokemuksesta tiedän miten kurja on itkeä myöhemmin jos koulutodistus on huono ja sitten ammatinvalinta ja tulevaisuuden rakentaminen myöhemmällä iällä ei mennytkään niin kuin oli toivonut.
Sillä todistuksella ON väliä peruskoulun jälkeisessä opiskelussa ja TYÖNHAUSSA. Työnantajat nykyään katsovat todistuksista onko hyvää vai huonoa numeroa ja päättelevät sen perusteella mm. onko tunnollinen ja ahkera ihminen kyseessä. En todellakaan suosittele kellekään äidille lähteä vetämään "kunhan vitonen tulee niin se on hyvä" -linjaa. Sitä katuvat pitkällä tähtäimellä kaikki perheenjäsenet ja lapsen tulevaisuus voi olla pilalla. Lapsi voi sitten täysi-ikäiseksi tultuaan päättää heittääkö koulumenestyksensä hukkaan jos ei oikeasti halua elämällään mitään tehdä, mutta niin kauan kun lapsi on alaikäinen, vanhempien tulisi pitää huoli lapsen koulunkäynnistä. Ihmettelen kaikkia vanhempia joita ei kiinnosta. - wilkuri
Kannttaa enemmän vaatia mitä nyt et luokalta pääsee. Pian sen huomaa jonko lapsella älliä vai ei.
- b.ik
Jos ei ole älliä, niin turha luulla, että sieltä koulusta apua löytyy.
- rrryyyeuuuue
Tommonen 8 keskiarvo siis lukuaineet on oikein hyvä sillä pääsee lukioon ja amikseen melkeinpä minne vain.Sen jälkeenon tärkeintä syväoppia asiat eli niin, että opetetuista asioista on itselleen hyötyä.Erityisesti matemaattiset ja kielelliset asiat sillä niiden varaan rakentuu monet ammatit.
- hiphiohop
Minusta kokeiden arvosanat antavat palautetta oppilaalle ja miksei myös vanhemmille, että missä mennään. Kyllä arvosana kertoo hyvin, että onko koealue omaksuttu vai ei. Yleensähän opettajat koulussa (ainakin peruskoulussa) kertovat, että mitkä aihealueet ovat tärkeitä ja jotkut jopa antavat kertausmonisteen, jossa kerrotaan tärkeät asiat ja annetaan ehkä tehtäviäkin ennen koetta koealuetta koskien.
Minusta vanhempien asenne on tosi tärkeä. Lapselle/nuorelle koulu on hänen työtään ja minusta hirmu usein näkee sen, että arvostavatko vanhemmat lapsensa työtä vai ei. Jos vanhemmilla on hälläväliä-asenne, niin yleensä sellaiset oppilaat myös pärjäävät korkeintaan keskinkertaisesti. Jos taas lasta kannustetaan, kehutaan, annetaan palautetta ja tsempataan lukemaan läksyt, niin sellaiset oppilaat yleensä eivät ole alisuoriutujia, vaan oppivat ottamaan vastuuta tekemästään koulutyöstä.
Lapsena ja nuorena on tarkoitus opetella asioita, joita tarvitaan myöhemmin elämässä. Jos koulun kautta 9 vuoden aikana oppii sen, että osaa huolehtia läksyistään, valmistautua kokeeseen, muistaa koulutarvikkeet, ottaa muut huomioon jne, niin täsmälleen niitä asioitahan tarvitaan myöhemmissä opinnoissa, työelämässä ja yksityiselämässäkin.
Omat lapseni saavat koulusta lähinnä 8-9 arvosanoja ja keskiarvo on kummallakin ollut 8-9. He eivät stressaa koulusta, mutta ottavat sen vakavissaan. Itse olen kannustanut heitä kouluun, kuulustelen ja preppaan tarvittaessa läksyihin ja kokeisiin sekä palkitsen heitä esim. kiitettävistä arvosanoista. Silti kumpikin on tähtäämässä tällä hetkellä ammattikouluun eikä lukioon. En ole siitä harmissani, koska kyllähän esim. kielen kunnollinen oppiminen on sellainen asia, josta on hyötyä myöhemminkin eikä kyseessä ole vain pelkkä arvosana. - amiksen kautta amkii
Turhaan noista helisemään kuhan nyt ei kaikesta vedä 5 tai rupee 4.sia
keräämään. Nuo kuitenkaan loppujenlopuksi vaikuta hirveesti mihinkään. Mutta toisaalta se ala-asteen hikari joka veti kymppejä ja ysejä kokeista on nyt lääkiksessä...
T. Insinööri 5.9 ylä-asteen keskiarvolla.- ap.
Tervetuloa keskustelemaan miehet! Ihmettelinkin, että mistä näitä miehiä tänne tipahti, mutta näyttää olevan etusivulla tämä aloitus...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole482529Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742507Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732392Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.662184Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl321897Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1031739Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko231195Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71044Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi411025Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön59932