Terveellinen ruokailu ja painonnousu

Varmaankohtavalas

Terve,

Raskausviikolla 25 mennään ja painoa on tullut 3-4 kiloa kyseisenä aikana.
Kyseinen määrä oli omasta mielestäni ihan normaali, mutta neuvolatätihän oli ihan kauhuissaan ja sanoi ettei enää yhtään saisi nousta ja käski syömään terveellisemmin ja liikkumaan enemmän.

Kysymys kuuluukin nyt että miten?

Pituutta löytyy 165cm ja painoa viime punnituksessa 65kg.

Laitan tähän nyt esimerkiksi viime viikon ruokailut

Aamupala-
n. 2dl kaurapuuroa (pienellä määrällä vähärasvaista margariinia ja sokeria)

Lounas/päivällinen-
400- 500g Salaattia (kurkku, tomaatti, jäävuorisalaatti), pienellä määrällä kastiketta ja 2krt/ viikko n. 100g kanaa.

välipalat -
4-6 kpl hapankorppuja (pieni määrä vähärasvaista margariinia, saunapalvi viipale, suolakurkku)

makean nälkään/himoihin -
sokeritonta limsaa (jaffa light/ cola zero)
kerran pari viikossa sallin itselleni puolikkaan suklaapatukan

Liikuntaa sitten tulee 3x lenkki koiran kanssa 4km kävelymatka keskustaan ja takaisin, kyseiset alkavat käymään hieman hankaliksi kipeiden supistusten takia..

Aiemmin laihduttaessani huomasin että jos syön normaalisti (perunaa, riisiä, lihaa tms.) ns. normaali annoksen verran ei painoni lainkaan laske vaan pikemminkin lähtee nopeaan nousuun.
en tiedä onko ruuansulatuksessa jotain vikaa vai mistä kiikastaa..

Mutta kuitenkin, miten voin syödä terveellisemmin jotta paino ei nousisi?
En tiedä kestänkö toista "hui kamala miten on painoa tullut" - kommenttia..
Vauva on kuitenkin terve ja sai kehuja rakenteellisesti n. kk sitten..

9

180

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan älytöntä touhua

siis onpa outoa että neuvolassa on sanottu sun painosta.. kyllä paino saa nousta ja vähän pitääki että on sitte varoja imettää.. todella ylipainoselle et tarvi tulla lisää painoa, mutta sä olet normaali painonen että saa tulla kyllä lisää kiloja eikä siitä ole mitään haittaa..! kyllä mä sanon että kannattais syyä ees 1 lämmin ateria päivässä, missä on perunaa/pastaa/riisiä ja ihan lihaaki.. lihasta saa proteeiinia ja se on hyväksi raskaana olevalle ja muutenkin.. elä nyt ala tuollalailla laihduttamaan tai puottamaan painoa mitenkään.. ja 100g kanaa 2 kertaa viikossa ei ole yhtään sopivasti.. vai lihaa pitäisi saaha joka päivä jossain muodossa.. miksi ei salaatissa ole esim vaikka tonnikalaa antamassa proteeiinia?? nyt alat kyllä syömään kunnolla, eikä pelkkää puuroa/salaattia ja korppua..!!

• pöh

mä olin viikolla 22 lihonnut yhteensä 6 kiloa eikä siitä kukaa ole valittanut.

• miima891

Itse olen nyt viikolla 30 ja lihonut 7 kiloa. Painoin ennen raskautta 63kg/163cm

Eikä oo kyllä neuvolassa sanottu, vaikka onhan tuohon muutama kilo läskiäkin varmasti tullut. Eikä kaikki oo vaan vauvasta johtuvaa. Tosin uskon kyllä että osin on kyllä turvotustakin, huomaa sormuksista. Itse pyrin syömään n. 2000 kaloria päivässä ja sillä oon huomannu että paino ei oo nyt viime viikkoina noussut kuin n. 100-300g per viikko.

• älä vielä stressaa

Yksittäisenä painonnousuna tuo on kyllä aika paljon (onko jopa 1kg/ viikko?), mutta saattaahan se olla ihan normaalia painonvaihteluakin tai turvotusta.. Seuraavan punnituksen jälkeen olette viisaampia. Olet normaalipainoinen odottaja ja se kymmenisen kiloa tai vähän päälle on sopiva painonnousu koko raskauden aikana.

• kohtavalas

kyseinen paino on tullut hiljalleen 24 viikon aikana joten viikottainen painonnousu ei ole paljoakaan.
        tiedän että normaali painonnousu tulisi olla jotain 10kg lapsen ja veden yms. takia,

seuraavaan punnitukseen on parisen viikkoa, kamalaa stressata vaan tällasesta haha.

• ei kai tää

tarina tosi voi olla.Ensinnäkään kenellekkään ei noilla viikoilla ja tuosta muutamasta kilosta todellakaan huomauteta mitään koska se on ihan normaalia painonnousua.
      Ja toiseksi kuka pysyisi hengissä moisella korpun ja salaatin järsinnällä..

• kohtavalas

minä pysyn. ennen raskautta valitettavasti kärsin syömishäiriöstä ja päivän ruokavalioon kuului paljon kahvia ja 2-3kpl mandariineja, kait se keho on nyt siihen to ttunut..

tarina on valitettavasti tosi eikä mieskään helpolla usko että neuvolatäti näin sanoi..

• ihan älytöntä touhua

joo ehkä pysyt hengissä noin.. mutta se ei ole sopivaa syödä raskaana nuin.. vaikka kuinka sulla ollu syömishäiriö, nii pitäis raskaana olevan tajuta syödä normaalisti ja monipuolisesti..!!! kai haluat että vauvasi saa tarpeeksi ravintoa ja tarpeellisia aineita?? jos ei niin ole nii oisit miettiny tuota vauvan tekemistä myöhemmin..! se ei haittaa vaikka lihoisit yli 10kiloa raskaus aikana, ihan normaalia, koska vauva, istukka ja lapsivesi painaa jo paljon...,.

• älä vielä stressaa

Sä syöt kyllä liian vähän proteiinia ja liikaa hiilareita. Vauvakin tarvii kasvaakseen lihaa/ kalaa / kanaa/ munaa sun ruokavalioon! puurot ja leivät voi jättää vähemmälle. Painonnousu on täysin ok, normaalipainoisen odottajan painon tuleekin olla tuossa vaiheessa noussut muutaman kilon. Mutta kaikki 0-6kg välillä on ok.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      866
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      69
      572
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      32
      473
    Aihe