ja citykortteli pelleily se vaan jatkuu....

gjsdsdfg

Heh hee, nyt on sit valitettu citykorttelin kaavasta ja rakentaminen peruuntuu niinku oli odotettavissa kaikkien vuosien ja arkkitehtuurikilpailujen ja säätämisten ja sähellyksien jälkeen. Kattokaapa huviksenne kauan tätä on jauhettu lehdissä niin 10 vuotta on pian lyhyt aika ja ei kun vaan sama hoopoilu jatkuu. Iisakin kirkko oli nopeampi projekti, kuin lappeenrannan keskustan keskeisin paikka, mutta mitä sitä muuttamaan kun se suorastaan hivelee silmää tällä hetkellä ja toivottavasti nyt siis jatkossakin aina ja iänkaikkissti.
Hienoa toimintaa kaiken kaikkiaan niin päättäjilta kuin valittajaltakin, Viva ddr soviet union architecture in lpr.

35

367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä kusi

      että se saatana lasipalatsi jää tulematta.. jonkun on hyvä lattaa jarruu tolle mielettömyydelle. Miten se kirkko ja moine kiasma-hökötys sopii samalle alueelle?
      Lpr olis ollut upea mesta vetää perinteen mukaiesti, mutta suunnittelijoilla ei ole mitään juurta lpr:aan, sotketaan pullat ja vellit sekaisin, koko ajan. Joku laki pitäis olla ketkä niitä arkkitehtuureja voi missäkin saada säätää.

      • dshgjdsfjds

        No siinä olet oikeassa että ei se hieno lasipalatsi sovi mitenkään Lappeenrannan keskustaan, joka on täynnä hemmetin rumia ja rähjäisiä roskahökkeleitä ja neukkuajan karmeita arkkitehtuurin helmiä.

        Toivottavasti Lappeenrannan keskusta säilyy yhtä hirveänä kuin nytkin! Kirkkokin sopii hyvin keskelle tuota ränsistynyttä rötiskökylää.


    • Myllymäkeen

      Mitähän vuosituhatta tässä eletään, kun kirkko määrää sen mitä saadaan rakentaa ja minne?

      Talot pois keskustasta ja heti!

      • kun aletaan miettiä

        Oikeastaan sen kirkon voisi purkaa siitä pois niin ehkä tilalle saataisiin jotain järkevää ja käytännöllistä.


      • Opetusta..,,.,.,,.
        kun aletaan miettiä kirjoitti:

        Oikeastaan sen kirkon voisi purkaa siitä pois niin ehkä tilalle saataisiin jotain järkevää ja käytännöllistä.

        Kyllähän noita arvojakin on vielä olemassa.
        Ne määrittävät monia asioita.
        Jos ei ole arvomaailmaa tai yleensäkään arvoja ihmisillä, niin tuuliajolla ollaan.
        Kulttuuri-arvot on asia erikseen.
        Henkiset arvot....
        Opetelkaa olemaan sivistyneitä ihmisiä tälläkin vuosituhannella ! ! !


      • hanuriin vaan...
        Opetusta..,,.,.,,. kirjoitti:

        Kyllähän noita arvojakin on vielä olemassa.
        Ne määrittävät monia asioita.
        Jos ei ole arvomaailmaa tai yleensäkään arvoja ihmisillä, niin tuuliajolla ollaan.
        Kulttuuri-arvot on asia erikseen.
        Henkiset arvot....
        Opetelkaa olemaan sivistyneitä ihmisiä tälläkin vuosituhannella ! ! !

        raakaa sivistystä, papit vetää pikkupoikia hanuriin - se on sivistystä ???? voi voi..


      • ?__?
        hanuriin vaan... kirjoitti:

        raakaa sivistystä, papit vetää pikkupoikia hanuriin - se on sivistystä ???? voi voi..

        onko omakohtaista kokemusta, vai mistä olet moista kuullut?


      • purkuun vaan
        Opetusta..,,.,.,,. kirjoitti:

        Kyllähän noita arvojakin on vielä olemassa.
        Ne määrittävät monia asioita.
        Jos ei ole arvomaailmaa tai yleensäkään arvoja ihmisillä, niin tuuliajolla ollaan.
        Kulttuuri-arvot on asia erikseen.
        Henkiset arvot....
        Opetelkaa olemaan sivistyneitä ihmisiä tälläkin vuosituhannella ! ! !

        Niinpä, sivistys on ihan jotain muuta kuin satuolentoihin uskominen ja niiden palvomiseen tarkoitettujen rakennusten säästäminen.


      • 1+1+13
        ?__? kirjoitti:

        onko omakohtaista kokemusta, vai mistä olet moista kuullut?

        Kerran viikossahan tulee tällainen uutinen jostain päin maailmaa.


      • öööpppsss..,
        purkuun vaan kirjoitti:

        Niinpä, sivistys on ihan jotain muuta kuin satuolentoihin uskominen ja niiden palvomiseen tarkoitettujen rakennusten säästäminen.

        Meneppä kertomaan hinduille ja budhisteille puhumattakaan Lähi-Idän ihmisille uskonnosta siten, että he uskovat satuolentoihin ja satuihin...
        Kerro heille, mitä se oikea sivistys sitten on ? ! ? !


      • ns. kulttuuria...
        öööpppsss.., kirjoitti:

        Meneppä kertomaan hinduille ja budhisteille puhumattakaan Lähi-Idän ihmisille uskonnosta siten, että he uskovat satuolentoihin ja satuihin...
        Kerro heille, mitä se oikea sivistys sitten on ? ! ? !

        - mm. Lapsiin sekaantuminen on siellä harraste ja kulttuuria.......


      • sljdgfjfhsdjfdsj
        öööpppsss.., kirjoitti:

        Meneppä kertomaan hinduille ja budhisteille puhumattakaan Lähi-Idän ihmisille uskonnosta siten, että he uskovat satuolentoihin ja satuihin...
        Kerro heille, mitä se oikea sivistys sitten on ? ! ? !

        Lähi-idässä ja nykyisen Irakin alueella oli joskus muinoin korkeakulttuuri ja sivistystä, kunnes ensin juutalaiset ja myöhemmin Allah-uskonto ajoi tuon alueen kivikaudelle niin sivistyksen, kuin kaiken muunkin suhteen.

        Nykyään niille voi käydä kertomassa sivistyksestä vain GPS-ohjatuilla täsmäpommeilla!


      • hihhulit
        sljdgfjfhsdjfdsj kirjoitti:

        Lähi-idässä ja nykyisen Irakin alueella oli joskus muinoin korkeakulttuuri ja sivistystä, kunnes ensin juutalaiset ja myöhemmin Allah-uskonto ajoi tuon alueen kivikaudelle niin sivistyksen, kuin kaiken muunkin suhteen.

        Nykyään niille voi käydä kertomassa sivistyksestä vain GPS-ohjatuilla täsmäpommeilla!

        Uskonnot on syypää liian moneen asiaan.


    • vxyz

      "Miten se kirkko ja moine kiasma-hökötys sopii samalle alueelle?"

      Missä muualla maailmassa olet nähnyt vanhan kirkon ja modernin rakennuksen rinnakkain? Jos olisit matkustellut, tietäisit että se on tavallista maailmassa.
      Vanhaa ja uutta on aina rinnakkain. Mitä suurempi kaupunki, sitä enemmän.

      Ns. vanhat kaupungit ovat eri asia. Silloin kokonainen kaupunginosa on säästetty omanlaisenaan. Onhan niitä meilläkin. Raumalla, Porvoossa, Turussa...

      Ei Lappeenrannan keskustasta voi tehdä mitään arkkitehtonista museota, vaan nimenomaan kuin nyt: uutta vanhan rinnalle.

      • vxyz

        Jos nämä nollat saisivat määrätä maailmassa, kaikki pysyisi ennallaan. Lappeenrannassa elettäisiin 1950-lukua. Eivät ainoastaan rakennukset vaan kaikki muukin. Ja venäläisistä ja maahanmuuttajista ei olisi kuultukaan. Ja humppa soisi.


    • betonibetoni

      Lappeenrannan keskusta Isokristiinoineen häikäisee kauneudellaan!! Harmaa on hyvä väri!!!! Ja betoni loistava ulkosivumateriaali!
      yks yhteen tänne kirjoittelevien betonipäiden kanssa.
      Muutan vaikka Kokkolaan, sekin on kauniimpi.

      • åppaa

        Jep. Ja hotelli Lappee on Lappeenrannan kaunein rakennus. Ja kaupungintalo sen vieressä. Mie niin ihailen niitä rakennuksia kun ohi kävelen.


    • citizen 2

      Lasipalatsi ja Lappeen kirkko. Siinäpä hieno yhdistelmä vanhaa ja uutta muotoilua.

      Kaupungissa tuleei olla eri aikakausina rakennettuja rakennuksia erilaisista materiaaleista jotta kaupungin ikä tulisi myös esiin.

      Lappeenranta on vuosisatoja vanha kaupunki, jonka rakennuskanta on muuttanut muotoaan useampaankin kertaan.

      Ei voida jämähtää johonkin aikakauteen ja rakennukseen ja rajoittaa uuden rakentamista niiden ehdoilla.

      Toivoisi enemmän rohkeutta toteuttaa moderneja uudisrakennuksia, jotka toisivat katukuvaan energisen ja tulevaisuuteen suuntautuvan ilmeen.

      Museoitakoon Linnoituksen ja vaikkapa Rakuunamäen alue, mutta sallittakoon kaupugin keskustan kehittyä todellisen kaupungin näköiseksi sallimalla uudet rakennukset tehtäväksi tämän vuosituhannen parhaitten mallien mukaisiksi sellaisista materiaaleista, jotka kestävät aikaa ja joihin home ei ole ensimmäisenä iskemässä.

    • justiinsa juu !

      Suuret on puheet Lappeenrannassa tehdään sitä sun tätä mutta todellisuudessa kikään ei tahdo valmistua ajallaan. sammonlanhen uimahallihankeessa meni noin 20vuotta loppu tiedetään. Citikorttelissa seuraavat 20vuotta, puhumattakaan Huhtiniemen loistohotellista ja rantaraitista.

    • citizen 2

      Lappeenrannassa on jämähdetty samojen vanhojen valittajien talutusnuoraan joiden mottona on " koskaan ei muutua saa" , ainakaan parempaan ja näyttävämpään suuntaan.
      Vanhat betonitalot, joihin silmä on tottunut tuntuvat niin kauniilta ja viihtyisiltä naapurissa tyhjien horsmaa kasvavien tonttien kupeessa.

      Kuinka on mahdollista, että joku yksittäinen henkilö voi omine vanhakantaisine mielipiteineen ja valituksineen pysäyttää cityn kehityksen?

      Joku tolkku näihin turhiin valituksiinkin pitäisi saada. Olisiko tuntuva sakkomaksu asioitten viivyttämisestä paikallaan?

    • kohtaent.lprmies

      Naurettavaa pelleilyä kyllä tämä. Miut pitää Lappeenrannassa vaan ystävät ja sukulaiset. Tuskinpa kauaa täällä enää siltikään viihtyy. Edellinen kirjoitus täyttä asiaa. Lappeenranta on paikalleen jämähtänyt pieni, hometalovaurioihin hukkuva kaupunki. Onneksi venäläiset pitävät tätä mestaa vielä pystyssä

      • sdgfjhff

        Venäläiset eivät pidä tätä mestaa pystyssä, vaan veroja maksavat lappeenrantalaiset. Venäläisten tuomat rahat menee suoraan kauppiaille, jotka verosuunnittele rahat Bahamalle ja veronmaksajilla maksatetaan kaikki kulut parin kauppiaan hyödyistä.

        Venäläiset ostossirkuksineen on todellisuudessa pirun kallis rahareikä Lappeenrannalle ja sen veroja maksaville asukkaille, mikä näkyy kaupungin kassan tyhjyytenä tänäkin päivänä!


      • saa ajatella
        sdgfjhff kirjoitti:

        Venäläiset eivät pidä tätä mestaa pystyssä, vaan veroja maksavat lappeenrantalaiset. Venäläisten tuomat rahat menee suoraan kauppiaille, jotka verosuunnittele rahat Bahamalle ja veronmaksajilla maksatetaan kaikki kulut parin kauppiaan hyödyistä.

        Venäläiset ostossirkuksineen on todellisuudessa pirun kallis rahareikä Lappeenrannalle ja sen veroja maksaville asukkaille, mikä näkyy kaupungin kassan tyhjyytenä tänäkin päivänä!

        No mistäs ne kaupan kassalla työskentelevät saavat palkkansa joilla veroja maksavat?
        Vaikka jokainen sentti kiertäisi veroparatiisin kautta, kaupunkikin tienaa jotain ryssien matkailusta juurikin tuosta syystä.


      • gjksdghkjdslk
        saa ajatella kirjoitti:

        No mistäs ne kaupan kassalla työskentelevät saavat palkkansa joilla veroja maksavat?
        Vaikka jokainen sentti kiertäisi veroparatiisin kautta, kaupunkikin tienaa jotain ryssien matkailusta juurikin tuosta syystä.

        Kaupat ovat täynnä alipalkattuja, osa-aikaisia työntekijöitä ja joitakin tukityöllistettyjä, jotka maksavat yhteiskunnalle enemmän, kuin maksavat veroja, joten ei hyödy niistäkään mitään.

        Kulupuoli taas hipoo taivaita sadoilla eri tavoilla venäläisten parveilun aikaansaamana, joten tulot miinus menot puoli on enemmän pakkasella venäläisten kanssa, kuin kukaan edes pahimmissa painajaisissakaan osaa kuvitella!

        Venäläiset ovat kantaneet "lappeenrantaan" (lue kauppiaille) rahaa kovalla rynnistyksellä jo 10 vuoden ajan ja raha ei näy missään Lappeenrannan Kaupungin kassoissa. Kaupunginjohtajan mukaan ilmiö selittyy sillä että ne rahat näkyvät viiveellä... Jos 10 vuotta ei riitä, niin minkähänlainen viive on kyseessä? 50 vuotta? 100 vuotta? never?

        Saa nimenomaan ajatella, eikä toistella median pakkosyöttämää mantraa venäläisten rahan tuomisesta Lappeenrannalle ja Suomelle. Todellinen tilannehan näkyy selvästi ja karusti, eli yhteiskunta ja kaupunki (lue veronmaksajat) vain maksaa, ei saa mitään tästä sirkuksesta.


      • vaikea tilanne...
        gjksdghkjdslk kirjoitti:

        Kaupat ovat täynnä alipalkattuja, osa-aikaisia työntekijöitä ja joitakin tukityöllistettyjä, jotka maksavat yhteiskunnalle enemmän, kuin maksavat veroja, joten ei hyödy niistäkään mitään.

        Kulupuoli taas hipoo taivaita sadoilla eri tavoilla venäläisten parveilun aikaansaamana, joten tulot miinus menot puoli on enemmän pakkasella venäläisten kanssa, kuin kukaan edes pahimmissa painajaisissakaan osaa kuvitella!

        Venäläiset ovat kantaneet "lappeenrantaan" (lue kauppiaille) rahaa kovalla rynnistyksellä jo 10 vuoden ajan ja raha ei näy missään Lappeenrannan Kaupungin kassoissa. Kaupunginjohtajan mukaan ilmiö selittyy sillä että ne rahat näkyvät viiveellä... Jos 10 vuotta ei riitä, niin minkähänlainen viive on kyseessä? 50 vuotta? 100 vuotta? never?

        Saa nimenomaan ajatella, eikä toistella median pakkosyöttämää mantraa venäläisten rahan tuomisesta Lappeenrannalle ja Suomelle. Todellinen tilannehan näkyy selvästi ja karusti, eli yhteiskunta ja kaupunki (lue veronmaksajat) vain maksaa, ei saa mitään tästä sirkuksesta.

        - se ostos-turismi raha vaan katoaa, täällä on leipäjonot ja massa-työttömyys .. !! Herätkää....


    • -kirvesmies-

      Ei rakentamisessa mitään vikaa ole. Mutta ei kaikenlaisia paskakasoja tarvitse hyväksyä. Käykää vaikka katsomassa, miten Rakuunamäen huippu pilataan.

    • kohtaent.lprmies

      Paskakasoja? Rakuunamäki on nimenomaan rumaa aluetta, kaikkea vanhaa puutalohökkeliä ja muuta.. Siinä olis kirvesmiehellekin töitä, kun citikorttelille rakennettaisiin jotain modernia. Sen kirkon voisi purkaa pois ja rakentaa siihen tilalle jotain käytännöllisempää ja viisaampaa.

    • citizen2

      Annettaisiin nuorten arkkitehtien suunnitella tuleville sukupolville rakennuksia, jotka uudistavat kaupungin ilmettä modernimpaan ja toivottavasti terveempien rakennusten suuntaan.

      Varmasti nuorista suunnittelijoista löytyy tarpeeksi osaamista, kunhan heille annetaan vain mahdollisuus ja tarvittavat resurssit toteuttamiseen.

      Ei meille vanhoille tarvitse enää säilyttää rakennuksia, jotka on vaikea, tai mahdoton soveltaa uudisrakentamiseen harmoonisesti.

      Minä ja ikäluokkani, yli 60v. olemme kohta poissa katukuvasta lopullisesti ja uudet sukupolvet muokatkoot kaupukia mieleisekseen.

      • ei ole osaamista

        vanhat pierut homekorva arkkitehdit on tämänkin kaupungin pilanneet,,,, kelvotonta ddr styleä halavalla...
        Osaamis pula näkyy ja tuntuu !


    • yx vaan

      Joo kyllä tää pieni riitanen porukka on terrorisoinut kaupungin rakentamista tai oikeestaan sen rakentamisen estämistä vuosikymmeniä.

      Luulevat et kaikki viisaus rakentamisesta on just heijän päässään ja heijän mielipiteensä on ainoo oikee.

      Nyt pitäs päättäjien ryhdistäytyy ja pysyä päätöksissään citin kehittämisestä.

    • korkea on pop

      cityyn sopisi lpr alueen henkeen sopiva world trade center,
      tosin se olisi lpr alueen todellista massa-työttömyttä kuvaava ja todellisia kela elinkeinoja tukeva työttömyys- ja leipäjonokeskus. Sellainen yli 15 kerroksinen tyylikäs työn city-talo.Lasia ja puhdasta tulevaisuutta !!

      Vanha nuhraantunut rakennus-saasta keskustasta nurin vaan. Ei ole mitään säästämisen arvoista ! huom ! - Ahne kallis hallinto ja keinottelijat on tämän kaupungin rakentanut lääväksi.
      Lpr on ruma, tyly ja huonosti rakennettu homeinen epäystävälliinen tehoton kaupunki, jossa on kaavoituksesta lähtien kaikki täysin osaamatonta.....
      Tarvitaan siis uutta ja parempaa, on kiire !!!

      • prsläpicity

        Vanha keskusta on kyllä suuri vitsi ! Tyylitöntä masentavaa sekasotkua ja katujärjestys- kaava on toimimaton.
        UUTTA Osaamista sii tarvittasiin !


    • piiiiikki lihussa

      Missä vitussa ne venäläisten tuomat rahat oikein näkyy? Lpr velkaantuu ja velkaantuu, palveluja supistetaan ka kaikkea paskaa.
      Mihi ne rahat menee?
      Niin..viive? Todella..100 vuottako?

      • sikatalous....

        Alueella on vakava massa-työttömyys ja pitkär leipäjonot, eikä se haittaa vallassa oleviia ahneita sikoja ollenkaan !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • s.bear
        sikatalous.... kirjoitti:

        Alueella on vakava massa-työttömyys ja pitkär leipäjonot, eikä se haittaa vallassa oleviia ahneita sikoja ollenkaan !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Tehkää hyvin vaan uusia kävelykatuja keskustaan. Hiljenee koko kylä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      244
      2044
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1067
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1045
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      121
      771
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe