Painon nousu, entä paljon aikaisemmista jäänyt synnärille?

Painolasti

Eli tuossa se jo tulikin. Laihdutin ennen raskautta 25kg ja tämän raskauden aikana paino on nyt sitten noussut 10,5kg!! Se ei välttämättä ole jonkun mielestä paljoa, mutta ajatus yleensä painonnoususta on ahdistanut tuon laihdutuksen jälkeen.

Paljonko teillä paino on pudonnut synnytyksen jälkeen? Eli voiko esim. tuo minulla noussut paino jäädä sairaalaan? Olen nyt rv 37 4 ja turvotusta kyllä hieman jaloissa on ollut parin kuukauden ajan.

8

202

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei liikaa

Voi että, kun tuo sinun painonnoususi on täysin normaali, jopa vähäinen. Yrittäkää arvon naiset muistaa, että se ei ole LÄSKIÄ mikä sen painonnousun aiheuttaa. Jos paino nousee vaikkapa 12 kiloa raskausaikana, niin siitä korkeintaan muutama kilo on pelkkää rasvaa. Lapsi, lapsivesi, istukka, lisääntynyt verimäärä ja kasvanut kohtu kasvattavat painoa sen 6-8 kiloa. Siihen päälle voi tulla muutama kilo pelkästään nesteturvotustakin. Minulle tuli painoa raskausaikana vain yhdeksän kiloa ja olisin kernaasti huolinut enemmän, sillä imetys laihdutti niin tehokkaasti että laihduin monta kiloa alle sen painon, jossa olin ennen raskautta. Lähtöpainossa olin viikon kuluttua synnytyksestä. Eli tuo 10,5 (johon ei todennäköisesti enää kovin paljoa lisää tule) on kyllä ihan vähimmäisnousu, jos normaalipainoinen olit ennen raskautta. Ymmärrän että ahdistaa, jos juuri olit laihduttanut, mutta noita kiloja ei todellakaan tule olemaan vaikea pudottaa.

• Susiekuuuuuu

Mulla tuli edellisessä jotain 8kg, synnärille jäi kaikki ja parin viikon kuluttua olin lähtötilanteesta -2-3kg. Mulla tuolloin bmi jotain 29-30.

Tässä raskaudessa bmi 28, nyt tullut jotain 4-5kg ja menossa tv 37.

Älä murehdi liikoja!

• hyväl paino sulla

Ihan hyvä painonnousu sulla. :) Ei tuosta ylimääräistä jää!! Ymmärrän kyllä hyvin tunteesi. Itsekin laihdutin 25kg juuri ennen kun aloin yrittää raskautta. Enkä todellakaan halunnut valtavan kahden vuoden työn ikään kuin valuvan hukkaan raskauden vuoksi. Mulla painoa tuli raskuauden aikana 8kg mutta olis kylä saanut tulla enemmänkin. Ei oikein maitoa herunut kun olin jo niin riutunut :D

• Painolasti

Minulla oli 25kg laihdutettuani BMI 32, josta se nousi ennen raskaaksi tuloa 34:ään, joten siksikin tuo 10,5kg painon nousu tuntuu tällä hetkellä aika hurjalta, kun nyt raskauden loppusuoralla BMI on 38 !!

Ajoittain paino on noussut n.100g viikon tahtia, mutta nyt maanantaina käytyäni neuvolassa paino olikin noussut reilun kilon viime viikkoon verrattuna. :(

On kuitenkin mukava lukea, että raskauden aikana nousseesta painosta suurin osa ainakin jäisi sairaalaan. Sitten jatkuu taas laihdutusprosessini.

Neuvolassa ei olla otettu oikein mitään kantaa tuohon painon nousuun, paitsi tietenkin, että täytyy syödä terveellisesti, monipuolisesti sekä säännöllisesti ja liikkua voinnin mukaan ja olla syömättä herkkuja, jotka nostaa painoa. Ei silloinkaan, kun olen sanonut olevani painosta huolissaan.

Mutta kun edellä mainittujen kanssa ei ole ollut ongelmaa kohdallani. Olisivat voineet sanoa ja lohduttaa edes sen verran, että 12kg painon nousu raskauden aikana on vielä normaalirajoissa jopa minulla tms.

• Ethän..

voi raskaana ollessa laskea itsellesi painoindeksiä! Lapsi, lapsivesi, istukka, veren lisääntyminen ym. raskauden aikana kertyvä on laskettu tuovan painoa 12,5kg. Vasta sen jälkeen on tullut "ylimääräistä". Yleensä tuossa raskauden loppuvaiheessa vielä tulee mahdollisesti paljonkin turvotusta ja nestettä, joka poistuu hyvinkin nopeasti synnytyksen jälkeen.

Itse olen alipainon alarajoilla ja ollut koko pienen elämäni, raskauksien aikana olen yrittänyt kerätä painoa mahdollisimman paljon, muulloin se ei ole koskaan onnistunut. Raskauksissa painoa tuli 12kg ja 11kg. Kaikki lähti korkojen kera, vaikka mielelläni olisin pitänyt muutaman ylimääräisen kilon.

• jen815

Ihan normia tuo sinun painonnousu, itsellä nousi 10kg poikaa odotellessa ja nyt rv 22 (tällä kertaa tyttö) painoa on tullut 2kg.
      Ei mitään huolta, ja imetys on melkoisen tehokasta painon laskuun :)
      Itselläkin oli n. 4 päivää synnäriltä lähdön jälkeen jo omat farkut jalassa (ei siis äitiysfarkut). Pojan kanssa ulkoiltiin normaalisti ja söin hyvin (en kuitenkaan mitään herkkuja, van ihan tavallista kotiruokaa), niin söi poikakin.
      Tsemppiä sinulle :)

• Painolasti

Kiitos kannustavasta ja asiallisesta vastauksesta. :) Hyvää odotusaikaa ja kesää sinulle!

• Paino jopa tippui
        Painolasti kirjoitti:

Kiitos kannustavasta ja asiallisesta vastauksesta. :) Hyvää odotusaikaa ja kesää sinulle!

Kerrompa minäkin oman " ihmetarinani".
        Edelliseen raskauteen norm,painoisena.
        Olin 170cm ja n.64kg.
        Paino nousi 83 kiloon...
        Kävipä niin,että kuukaudessa synnytyksen jälkeen oli paino 62kg.
        En laihduttanut..en voinut edes imettää ..
        Joten minusta Kuullostaa siltä,että saatat olla raskaudesta " palauduttuasi jopa kevyempi kuin ennen raskautta:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe