Mistähän Rovaniemellä löytyisi edullisin elektroniikkalaitteiden korjauspaikka?
Tahtovat nuo uudetkin viihde-elektroniikkalaitteet kummallisesti pimetä heti takuuajan loputtua. Kaikki elektroniikkaa myyvät liikkeet eivät edes ota laitteita korjattavaksi, tai jos ottavatkin, hinnoittelevat korjauksen niin kalliiksi, ettei se ole asiakkaalle kannattavaa. Yleensä kuitenkin myyjät yrittävät tyrkyttää uutta laitetta tilalle, vaikka vanha olisi toimivana vielä täysin käyttökelpoinen.
Elektroniikkalaitteiden korjaus Rovaniemellä?
13
6080
Vastaukset
- kake 100
Lapin ATK-huolto. Aittatie jotakin.
- Ei pelkkää ATK:ta
Taitaa tuo ATK-huolto keskittyä lähinnä tietokonelaitteisiin.
Ne ovat kuitenkin vain yksi elektroniikan osa-alue.
- Se oli ennen se
Korjaus ei kertakaikkisesti kannata muulloin kuin takuukorjauksena. Näin se on yleensä. Uutta myydään niin halvalla. Takuuaikanakin annetaan vain monesti uusi laite vain käyttöön. Vanha palautetaan maahantuojille jne..
Tähän se on mennyt jo ajat sitten. Kalliimmat vehkeet ehkä vielä kannattaa korjauttaa.
Laitteet suunitellaankin vain muutaman vuoden kestäviksi tahallaan. Eli nippa nappa sen takuuajan.
Näin saadaan myytyä uutta.- Uteliaisuus iski
"Takuuaikanakin annetaan vain monesti uusi laite vain käyttöön"
Jos vaikkapa takuuajan loppupuolella laite rikkoutuu ja sen tilalle annetaan uusi vastaava laite, niin jatkuuko takuuaika? Onko tällä uudella laitteella taas sama takuuaika? - Poweriviat yleisiä
Uteliaisuus iski kirjoitti:
"Takuuaikanakin annetaan vain monesti uusi laite vain käyttöön"
Jos vaikkapa takuuajan loppupuolella laite rikkoutuu ja sen tilalle annetaan uusi vastaava laite, niin jatkuuko takuuaika? Onko tällä uudella laitteella taas sama takuuaika?Eipä se takuu jatku. Ei minulla ainakaan jatkunut.
Jos tunnet jonkun elektroniikkaharrastajan niin tutkikaa siitä boksista se virtalähde eli poweriosa. Siitä ne yleensä menee ne halvat eletrolyyttikonkat. Monesti pullistuneet, sen näkee helposti. Joskus jopa haljenneet ja nesteet ulkona. Vuotavat kond. käyvät kuumina. Vuotovirta suuri, eli ovat muuttuneet käytännössä varaajista vastuksiksi. Vaihtakaa nämä konkat. Korjauksesta tulee näin erittäin kannattavaa. - Maton alleko?
Poweriviat yleisiä kirjoitti:
Eipä se takuu jatku. Ei minulla ainakaan jatkunut.
Jos tunnet jonkun elektroniikkaharrastajan niin tutkikaa siitä boksista se virtalähde eli poweriosa. Siitä ne yleensä menee ne halvat eletrolyyttikonkat. Monesti pullistuneet, sen näkee helposti. Joskus jopa haljenneet ja nesteet ulkona. Vuotavat kond. käyvät kuumina. Vuotovirta suuri, eli ovat muuttuneet käytännössä varaajista vastuksiksi. Vaihtakaa nämä konkat. Korjauksesta tulee näin erittäin kannattavaa."Eipä se takuu jatku. Ei minulla ainakaan jatkunut."
Tässäpä olisi nyt sitten lainsäätäjille pohdiskelun paikka.
Kyllä hajonneen laitteen tilalle annetulle uudelle laitteelle pitäisi pystyä myöntämään se sama takuuaika, kuin sille alkuperäisellekin laitteelle.
Jos laki ei tätä edellytä, niin se on laadittu 'ajoitetun' elektroniikan tuottajien ja markkinoijien ehdoilla sen sijaan, että sen tulisi suojella sitä periaatteessa heikompaa osapuolta, tavallista kuluttajaa.
Ottakaapas Lapin yliopiston juristit, jos satutte tätä palstaa lukemaan, työn alle tämän asian pohdiskelu ja eteenpäin vieminen. - Itsekin todennut
Tuosta elektroniikan suunnitellusta vanhenemisesta löytyy mielenkiintoinen kirjoitus täältä:
http://www.hs.fi/tekniikka/Miksi kaikki hajoaa/a1368163791260?ref=hs-hitaat-a-1
Laitteita kannattaa tietysti korjata itse, kunhan hallitsee jonkin verran elektroniikkaa. Nykyisissä kulutuselektroniikkalaitteissa esiintyy ihan tiettyjä perusvikoja, jotka usein on helppo tunnistaa jo pikaisella vilkaisulla piirilevyille. Kaikkein tavallisimpia vikoja on esim. hakkuriteholähteiden elektrolyyttikondensaattoreiden pullahtelu. Niitä on helppo uusia, kunhan kolvi pysyy kädessä ja osaa valita sopivan varaosan (jännitekesto, kapasitanssi, lämpötilakesto, ESR- eli ekvivalentin sarjaresistanssin arvo, fyysiset mitat) ja kytkeä sen laitteeseen oikein päin.
Sähköturvallisuudesta kannattaa tietysti huolehtia. Jännitteellistä laitetta ei pidä mennä sorkkimaan. Ja isojen elektrolyyttikondensaattorien sähkövaraukset kannattaa varovaisesti purkaa ennen kuin mitään muuta alkaa piirilevyllä käsittelemään. Kuuman kolvin käsittelyssä kannattaa myös paloturvallisuus ottaa huomioon.
Jos korjauspuuhiin kuitenkin ryhtyy, niin neuvoja voi kysellä tarvittaessa vaikkapa suomi24:n elektroniikkapalstalta.
Itse olen harrastanut elektroniikkaa ja laitekorjailua omaan käyttööni jo noin neljänkymmenen vuoden ajan. Aloitin harrastukseni 1970-luvun alkupuolella, jolloin mielestäni elettiin Suomessa tietotekniikan nousua edeltänyttä elektroniikkaharrastuksen kulta-aikaa. Lukuisat vempeleet ovat käsieni kautta saaneet uuden elämän. Monet laitteet ovat myös päätyneet edullisiksi varaosiksi. Uusiin elektroniikkalaitteisiin minun ei juurikaan ole tarvinnut sijoittaa. Ongelmaksi on vain viime aikoina muodostunut se, että markkinamiehet ovat keksineet ruveta keräämään käytettyä ja romuksi luokiteltua elektroniikkaa 'kierrätyksen' nimissä markkinoilta pois saadakseen sitten pakkomyytyä kuluttajille aina vaan uusia kulutuselektroniikkalaitteita. Mielenkiintoisia romuksi luokiteltuja korjauskohteita ei Rovaniemeltä siis nykyisin saa rahallakaan hankittua.
Harrastuselektroniikalle tämä valtakunnallinenkin kehitys merkitsee kuoliniskua. Harrastuspohjan kadottua elektroniikka-alan opintoihin on yhä hankalampi saada uusia lahjakkaita nuoria. Ohjelmistopuoli houkuttelee enemmän. Näin markkinamiehet ovat lyhytnäköisyydessään viemässä Suomea takaisin kohti maa- ja metsätalousvaltaista agraarikulttuuria.- Those Were days
Näin se on. Minä olen myös korjannut itse omia eletroniikka- ja muita sähkölaitteita.
Silloinhan se tietenkin ilman muuta kannattaa korjata. Osat eivät juurikaan maksa tilattuna paljon. Kondensaattoreita ainakin saa mistä vain.
Muita osia tosin saa vaikkapa vanhoista "varaosiksi" jätetyistä vehkeistä.
Siitä saa vielä nautintoa kun saa itse korjattua ja saa laitteet toimimaan.. Hieno harrastus ja hyödyllinen läpielämän.
Digipokseista menee lähes aina ne poveriosan elktrolyytit kuten jo sanoit. Ne eivät maksa paljoa. Itse korjattuna kannattaa aina. Omat laitteet saa ihan laillisestikin korjata.
Elektroniikka on kehittynyt hirvittävää vauhtia. Pintaliitos komponentteja jne... kolmikerros levyjä... Niitä on kyllä hankala korjata muuten kuin vaihtamalla koko piirilevy ehjään.
Tässä mielessä vanhat "hyvät ajat" ovat kyllä ohi. Those Were days kirjoitti:
Näin se on. Minä olen myös korjannut itse omia eletroniikka- ja muita sähkölaitteita.
Silloinhan se tietenkin ilman muuta kannattaa korjata. Osat eivät juurikaan maksa tilattuna paljon. Kondensaattoreita ainakin saa mistä vain.
Muita osia tosin saa vaikkapa vanhoista "varaosiksi" jätetyistä vehkeistä.
Siitä saa vielä nautintoa kun saa itse korjattua ja saa laitteet toimimaan.. Hieno harrastus ja hyödyllinen läpielämän.
Digipokseista menee lähes aina ne poveriosan elktrolyytit kuten jo sanoit. Ne eivät maksa paljoa. Itse korjattuna kannattaa aina. Omat laitteet saa ihan laillisestikin korjata.
Elektroniikka on kehittynyt hirvittävää vauhtia. Pintaliitos komponentteja jne... kolmikerros levyjä... Niitä on kyllä hankala korjata muuten kuin vaihtamalla koko piirilevy ehjään.
Tässä mielessä vanhat "hyvät ajat" ovat kyllä ohi.Nimimerkille 'Those Were days'.
Luin juuri pohjoisen teollisuusneuvoksen Jorma Terentjeffin muistelmat (toim. Mika Kulju).
Hyvin kirjoitettu kirja oli todella mielenkiintoista luettavaa, mutta, mikä erityisesti kiinnitti huomiotani, oli se, että tuossa 60-70-luvun harrastuselektroniikassa JT:lläkin oli juurensa.
Itse kylläkin näyttäisin tuon kirjan perusteella päässeeni harrastuksessani paljon pitemmälle ennen yliopisto-opintojen aloittamista...
Mutta se on ehkä osittain omana aikanani tarjolla olleiden hyvien harrastuskirjojen ansiota. Olen JT:tä 12 vuotta nuorempi.
Enkä edelleenkään oikeasti usko siihen, että mahdollisuudet tutustua elektroniikan perusteisiin olisivat kuolleet pintaliitostekniikan myötä.
Perinteistä piirilevytekniikkaa käytetään laaja-alaisestikin edelleen. Ja sitä voidaan hyödyntää myös mm. elektroniikka-alan opetuksessa ja koulutuksessa.
Olisi houkuttelevaa päästä hyödyntämään omaa osaamistaan (laajalla rintamalla) vaikkapa uuden ajan opetusvälineiden suunnittelussa.
- Tyhjänhöpöttäjiä_riittää
Moniko taas muisti vastata alkuperäiseen kysymykseen??
Tämä siksi että kiinnostaisi itseänikin.- TaiKaatopaikalle
Eiköhän se kannate lähettää valmistajan omaan huoltoon. Eikait nuita nykyajan vehkeitä kolvailla niin vaan.
Esimerkkinä esim LG:n huolto
https://www.lg.com/fi/tuki/repair-warranty/request-repair
- Zisizi
Pöhö tuli eilen töissä ja tulee varmaan uudelleen vuonna uudestaan kun on aamulla töitä ja tulen ja veden alla ja tulen ja veden alla ja tulen ja veden alla on kurkku suorana lähetyksenä Helsingin vanhassa ja uudessa kuvassa tästä ei ole maantieteellinen ja joka saattaa olla eri mieltä että se yksi ja tulen aina ja tulee vasta kun hotellista on merkittävän helppo mutta yksi yli kun en ollut vielä edes ja tulee sitten mutta voin hakea muutosta valittamalla muutosta ja tulen sitten äkkiä se että se on myös Musaa on sen arvoinen asia on myös se että se että kun en ollut ennen kuin saksalainen koulu ja päiväkoti lähellä on sen arvoinen lahjakortti etyyy ja tulee sitten mutta lämpiää hetkessä kun en ollut ennen lähtöä ja tulee vasta nyt että ja tulee sitten tapa jonka sä opit ovat samat kuin sinun pitäisi olla kännykkänumero on myös se Yu Fu Panda ja tulee sitten mutta lämpiää illanpäälle ja tulee sitten mutta lämpiää illanpäälle ja tulee sitten mutta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731910Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971653- 1471197
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako190551- 54537
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462