Olen 53v. nainen. Viime aikoina olen huomannut,että aamulla kun herää ja katsoo peiliin,niin on välillä melkoiset painaumajäljet vuodevaatteista jääneet kaulalle rintakehään ja jopa olkapäihin. on myös yöhikoilua,välillä enemmän välillä vähemmän. en käytä hormonikorvaushoitoa. Onko joku muu huomannut tämän saman ilmiön? jostain muistan lukeneeni,että tällaiset "rypyt" johtuvat vaihdevuosista. Te,jotka käytätte korvaushoitoa,niin pysyykö kasvojen iho rypyttömämpänä ja hehkeämpänä,kuin ilman hoitoa.
Ihon kunto ja vaihdevuodet
8
537
Vastaukset
- mmmmm
tuttu ilmiö.olen käyttänyt estrogeenia ja iho melkein rypytön olen 51v
- minnannaa_
iho ohenee kun vanhenee. löysin googlella tämän blokin:
http://dzinninajatuksia.blogspot.fi/2013/04/ohut-iho.html
vähän yli viisikymppisen naisen juttuja. - vähän rypistynyt
Kyllä ihon elastisuuteen vaikuttaa paljon enemmän perimä kuin se käyttääkö hormonikorausta vai ei. Meidän suvussa on kautta vuosikymmenien ollut kaikilla hyvä iho lukuunottamatta heitä, jotka tupakoi. Tupakka ja aurinko vanhettaa eniten. Iän myötä kyllä ihon ja pintakudoksen kollageenimäärä vähenee ja näin ollen elastisuus vähenee. Miettikää nyt tämän päivän vanhoja mummojakin. Osa on erittäin sileäihoisia ja osa ei. Ei nämä yli 80 vuotiaat yleensä mitään hormoneja ole käyttäneet. Ihon kuntoon vaikuttaa paljon enemmän se, mitä suuhusi pistät ja miten elät muuten.
Tuo vuodevaatekuvio ihossa aamulla voi kertoa tosiaan elastisuuden vähenemisestä tai nesteen kertymisestä. - 55-vuotias
Tuollaisia painaumajälkiä tai uurteita rintakehällä ja kaulassa näkee usein yli viisikymppisillä naisilla, jotka ovat ottaneet paljon aurinkoa tai jättäneet dekoltee-alueensa suojaamatta. Uurteet kulkevat kohti rintavakoa ja kertovat ihon veltostumisesta. Ihmettelenkin naisia, jotka antavat auringon porottaa kaulan ja rintakehän alueelle. Itse olen jo parikymmentä vuotta suojannut paitsi kasvot, myös rintakehän joko vaatetuksella tai korkeakertoimisella suojavoiteella, eikä kaulassani tai dekolteella ole ryppyjä. Käytän myös hormonikorvaushoitoa, hoidan ihoani huolella ja ravitsemus sekä liikunta ovat kunnossa. Niinpä kasvojenkin iho on pysynyt hehkeänä.
- sieb
Minulla on rintavakoon meneviä uurteita, ei mitenkään syviä eikä näkyviä, mutta tietyssä valaistuksessa ne voi kyllä havaita. Ei ne ole mitään painaumajälkiä vaan ihan oikeita uurteita, jotka on ja pysyy. Syynä ei ole minulla ainakaan auringonotto eikä sairaudet vaan ihan vain isot rinnat ja kyljellään nukkuminen. Mulla on myös toisessa leukaperässä pieni uurre, joka on tullut kyljellään nukkumisesta. Nukun aina samalla kyljellä. Leukaperää ja rintavakoa lukuun ottamatta iho on kauttaaltaan sileä. Olen 53-v. ja hormonikorvaushoidon jouduin aloittamaan puolisen vuotta sitten, kun kohtu ja munasarjat poistettiin.
- vain vähän arskaa
Kyllä ne tosiaan ovat paljon ikäistään vanhemman näköisiä ne ruskettuneet tupakoivat laihat kurttanat, vaikka esiintymisestä m
päätellen muuta itsestään luulevat. - rypytön mummo
Ei aina syy ryppyihin ole aurinko tai tupakka.Myös sairaudet kuluttavat ktoppaa.Tottakai terveenä pysyy paremmassa kunnossa niin iho kuin kroppakin.
Ei kannata arvostella ketään ,kukaan ei tiedä mitä joku toinen ihminen on saanut kokea tai sairastaa.
Jokainen kantaa itse ryppynsä ,kukaan ei voi niiltä välttyä. - Oikeaa ruokaa
Tottakai sairaudet kuluttavat ja ihossahan se ihmisen kunto näkyy samoin kuin hiuksissa. ei kaikilla ole tosiaan onni säilyttää hiuksiaan ja ihoaan hyväkuntoisina. Mutta kyllä niihin voi jonkin verran itsekin vaikuttaa. Sairauksiahan voi tulla, mutta silloin viimeistään on huolehdittava riittävästä vitamiinien ja hivenaineiden saannista. Nyt on vallalla käsitys, että vanhojen kuuluu syödä vähän ja kevyesti. Nykyiset ruuat ei sisällä tarpeeksi terveellisiä aineita, vaan ne on korattu keinotekoisilla teollisilla aineilla, jotka ei luonostaan kuulu ihmiskehoon.
Ei ole ihme, jos näillä nykyruuilla lihotaan ja voidaan huonosti.
Eläinten ruuatkin on tarkemmin valvottuja, kuin ne, joita meidän ihmisten pitäisi mukamas syödä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k383545On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole322315Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi802243Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä452111Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma561484Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.181445- 741396
Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?69957Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?48945Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi37823